Väärät lääkkeetkö?

Silmätulehdus

Kirjoitinkin tämän jo vanhan viestini jatkoksi, mutta kopioidaan nyt uudestaan...

Helmikuussa sairastin silmätulehduksen, joka myöhemmin todettiin viruksen aiheuttamaksi. Siitä aiheutui myös jälkiseurauksena ns. pistelöintiä eli arpikudoksen muodostumista sarveiskalvolle. Sen seurauksena piilolaseja ei voi vieläkään pitää ja näkö on huono, välillä kaikki on yhtä sumua ja joskus näkyy kaikki kahtena.

Lääkäri määräsi minulle silmätippoja ja yöksi salvaa. Olen tässä ihmetellyt seuraavaa.... Tuoteselosteessa sanotaan ettei noita lääkkeitä saisi käyttää virusperäisten tulehdusten hoitoon ollenkaan ja lisäksi pitkäaikainen (yli 2 viikkoa) käyttö hidastaa sarveiskalvovaurioiden paranemista. Miksi ihmeessä minulle on määrätty niitä jo pian kolme kuukautta? Voiko noista olla jotain haittaa? Noista lääkkeistäkö se johtuu ettei näkö ollenkaan palaudu eivätkä silmät parane?

3

753

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

Rivien välistä luen, että sinulle on määrätty kortisonipitoisia tippoja. Niitä ei pidä laittaa silmään silloin kun tulehdus on vielä aktiivinen. Kun itse tulehdus rauhoittuu, voi sarveiskalvolle jäädä samentumia jotka aiheutuvat ihmisen omista tulehdussoluista. Nämä yleensä häviävät itsestäänkin, mutta tässä vaiheessa paranemista voidaan nopeuttaa kortisonitipoilla. Jos pariin kuukauteen ei ole mitään tapahtunut, voisi ehkä kokeilla vahvempaa kortisoniannosta. Kaikkea sameutta ei kuitenkaan välttämättä saa kortisonillakaan häviämään.

Oikein käytettynä kortisonitipat voivat auttaa todella paljon. Aktiivisen tulehduksen aikana tai bakteeritulehduksissa kortisonitippa voi taas olla näköä uhkaava - siksi esim. terveyskeskuksesta ei määrätä kortisonitippoja kuin poikkeustapauksissa, vaan potilaat ohjataan silmälääkäriin (terveyskeskuksissa ei yleensä ole esim. silmämikroskooppia, joten diagnoosin asettaminen on usein siellä mahdotonta siksi, että useissa silmätaudeissa oireet voivat olla samankaltaiset).

• Silmätulehdus

Tipat ja voide sisältävät deksametasonia. Niitä olen käyttänyt ihan alusta asti eli silloinkin, kun tulehdus oli pahimmillaan eli tosi aktiivinen...

En ole käynyt tämän vaivan kanssa terveyskeskuksessa vaan ihan silmätautien arikoislääkärillä. Siksi olenkin ihmetellyt miksi noita minulle määrättiin. No, menen tänään taas vastaanotolle. Ehkä tuo selviää.

• vaivaa..
        Silmätulehdus kirjoitti:

Tipat ja voide sisältävät deksametasonia. Niitä olen käyttänyt ihan alusta asti eli silloinkin, kun tulehdus oli pahimmillaan eli tosi aktiivinen...

En ole käynyt tämän vaivan kanssa terveyskeskuksessa vaan ihan silmätautien arikoislääkärillä. Siksi olenkin ihmetellyt miksi noita minulle määrättiin. No, menen tänään taas vastaanotolle. Ehkä tuo selviää.

Mulla on ollut pari kuukautta sitten iriitti, minkä sain hoidettua. KÄvin tänään lääkärissä, joka sanoi että minulla onkin ollut väärä diagnoosi. Mulla siis on ollut jo pitkään sarveiskalvon tulehdus, joka hoidettiin värikalvon tulehduksena. Iriitin oireita on ollut, mutta sarveiskalvon tulehduksen oireista on vain muutama. Silmä ei siis vuoda eikä rähmi eikä ole roskan tunnetta.Lisäksi lääkäri sanoi, että mulla on viruksen aiheuttama tulehdus. Määrättiin kans tulehdustipat (hydrokortisoni), mutta käyttöohjeissa lukee, että niitä ei nimenomaan saa käyttää jos on "viruksen tai sienen aiheuttama silmätulehdus".

Kerro, saitko lääkäriltäsi vastauksen tähän, koska en edes uskalla laittaa näitä tippoja.... Tai kertokaa muutkin, jotka ovat asiasta tietoisia.

Kiitos etukäteen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      124
      4429
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      78
      3210
    3. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      100
      1483
    4. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      88
      1338
    5. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      95
      879
    6. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      18
      713
    7. Lähes kaikki keskustelut kasvotusten

on olleet tärkeitä. Hänen luonne ja ulkokuori, niiden yhdistelmä. Se kaiken keskellä oleva osa on minulle hänessä kaikk
      Ikävä
      21
      706
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      42
      687
    9. Tämän palstan naiseksi esittäytyvät

Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?
      Sinkut
      111
      673
    10. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      43
      649
    Aihe