Eläinlääkäriksi

tuleva eläinlääkäri

Olen yhdeksännellä luokalla, ja vielä koko elämä edessä. Olen päättänyt opiskella eläinlääkäriksi, mutta on vielä paljon asioita, joihin tarvitsen vastauksen.
Lukion varmaankin pakollinen tai ainakin suotava? Minulla on kuitenkin tarkoitus käydä lukio. Mitä aineita minun kannattaa painottaa nyt koulussa ja sitten lukiossa? Ainakin kemia ja matematiikka kuuluvat tähän?
Lukion käytyäni minne matkani sitten käy? Kuulin joltain, että Helsingissä on joitain eläinläääkäriyliopistoja tai jotain. Olisiko missään muualla, sillä helsinki ei oikeen ole minun makuuni, mutta kyllähän sekin kelpaa. Montako vuotta joudun opislemaan sitten siellä yliopistossa(?)? Olenko tämän jälkeen valmis eläinlääkäri vai vieläko jotain muuta? Utelin isältäni, jolla ei kyllä ole mitkään mahtavat nämä tiedot, että joutuisin tutkimaan vielä joitain lisenssi juttuja.
Kaikki tieto on tervetullutta!
Sitten lisää kysymyksiä.
Kuinka suuri eläinlääkärin palkka on? (oli pakko kysyä xD)

Kiitos jokaiselle vastanneelle etukäteen!

120

27315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wanhempi opiskelija

      Heippa!
      1,Lukio on tosiaan suotava, mutta ei pakollinen. (Mutta monta kertaa parempi vaihtoehto kuin esim. eläinten hoitaja tutkinto tai mitä niitä on ammattkioulun puolella).
      2,Pitkä matikka on myös varsin suotava, mutta ilmankin voi onnistua sisälle pääsemään,mutta mutta ennenkaikkea tärkeimpinä aineita, joita lukiossa kannattaa opiskella huolella (painottaen), jos mielii eläinlääkikseen ovat biologia, fysiikka ja kemia.
      Lukion jälkeen jos olet edelleen sitä mieltä,että muut eläimet kuin ihminen ovat kiinnostavampia ja yhä edelleen haluat eläinlääkikseen lujasti -karsinta on aika kova sillä suomessa ei ainakaan tänä päivänä ole kuin yksi paikka, missä tuon pätevyyden (tarkemmin eläinlääketieteen lisenssiaatti, jonka jälkeen monet vielä erikoistuvat) on Helsingin yliopisto. (Ellei helsinki miellytä, niin esim saksa ja ruotsi voisivat käydä vaihtoehtoisista paikoista.
      Nyt tsemppiä lukio-opintoihisi!
      PS: Se mitä isäsi(?) puhui eläinlääkäriyliopistosta, hän vanhempana saattoi muistella aikaa jolloin eläinlääketieteelinen muodosti oman korkeakoulunsa. Mutta nykyisin tuo korkeakoulu on sulautettu kokonaan Helsingin yliopistoon.
      Ai, niin se palkka? No sanottakoon,ettei eläinlääkärin nälkää tarvitse nähdä ja töitäkin tulevaisuudessa on todennäköisesti hyvin tarjolla, jos osaa ajatella muitakin vaihtoehtoja kuin pien-eläimiin erikoistumista.

      • tuleva eläinlääkäri

        Kiitos vastauksistasi, niistä oli (ja on) paljon hyotyä!
        Itse ajattelin perehtyä muihinkin kuin pelkästään pien-eläimiin, sillä esimerkiksi hevoset ovat lähellä sydäntäni. Mutta isojen eläinten hoitaminenhan huomattavasti vaativampaa tietääkseni.
        Kiitos vielä kerran x)


      • Wanhempi opiskelija
        tuleva eläinlääkäri kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi, niistä oli (ja on) paljon hyotyä!
        Itse ajattelin perehtyä muihinkin kuin pelkästään pien-eläimiin, sillä esimerkiksi hevoset ovat lähellä sydäntäni. Mutta isojen eläinten hoitaminenhan huomattavasti vaativampaa tietääkseni.
        Kiitos vielä kerran x)

        Heippa
        kiitos kiitoksestasi ja anteeksi kun eilinen viestini saattoi sisältää muutaman kiireessä tulleen kirjoitus virheen, mutta mukava kuulla,että siitä oli jotain apua. Tuli mieleeni,että katsoppa myös lisätietoa seuraavasta paikasta: www.sell.fi
        Älä laita vahingossa h:ta s:n ja e:n väliin tarkoitus ei ole ohjata sinua ylikansallisen öljy-yhtiön sivuille.
        Kaunista syksyä toivottaen


    • Kada

      Hei :)
      Kiva kuulla että joku muukin samanikäinen aikoo eläinlääkärin ammattiin :D
      Itselläni on ollut jo pitkään haveena eläinlääkäri, ja se haave olisi sitten tarkoitus toteuttaa x)

      Joo, sun kannattee katella kanssa näitä Eläinlääketieteelisen omia sivuja: http://www.vetmed.helsinki.fi/opiskelu/valinta/

      Itse olen niitä tonkinut jo aika lailla xD
      Kyllä se on rankkaa tuleva tää opiskelu, mutta ahkerina pysytään.

      itse siis olen kanssa ysiluokkalainen, ja olen miettinyt mitä kannattaisi painottaa ja ottaa pitkinä lukiossa.

      Olisi kiva keskustella joskus muutenkin jos kiinostaa :D

      • Keisari Nero

        Eläinlääketieteelliseen hakevien on syytä lukiossa keskittyä biologian, kemian ja fysiikan opintoihin. Nämä eivät kuitenkaan riitä, sillä pääsykoekirjana on tähän asti ollut lähes 700-sivuinen Galenos, joka sisältää paljon lukion oppimäärän ulkopuolisia asioitakin. Eläinlääketieteelliseen on vaikea päästä, koska Suomessa voi eläinlääkäriksi valmistua vain yhdessä paikassa, jonne valitaan vuosittain vain hieman reilu 50 opiskelijaa. Kilpailu paikoista on kova ja pääsykokeissa eivät idiootit pärjää.


    • Mailinda

      Joo kuule sun pitää mennä helsingin yliopistoon jos haluut eläinlääkäriksi ja joudut opiskelee noin 6 vuotta..... en tiiä et ootko sit viel eläinlääkäri yliopiston jälkee mut kyl varmaaa ;P :D mäki itseasiassa haluan eläinlääkäriksi ;D :D

      • Entäsjos?

        minäkin haluan eläinlääkäriksi mutta entäs jos matikka ei ole vahva aina minulle... Voinko silti päästä eläinlääkäriksi?


      • lääkiksessä
        Entäsjos? kirjoitti:

        minäkin haluan eläinlääkäriksi mutta entäs jos matikka ei ole vahva aina minulle... Voinko silti päästä eläinlääkäriksi?

        Opiskele huolella keskittyen lukiossa pitkä fysiikka ja kemia. Biologia ei itselleni ollut niin välttämätön, mutta mainittakoon että kävin siitäkin kaikki kurssit ja se auttoi osaltaan avaamaan pääsykoekirja Galenosta. Pitkä matematiikka voi auttaa laskurutiinin kehittämisessä mutta itse kävin lyhyen ja sisäistin sen huolella. Galenoksen (tai mitkä vaatimukset silloin ovat kun olet pyrkimässä)luku kanaattaa aloittaa ajoissa, vaikkapa jo alku syksyllä. Galenos on laaja! Tee opinto-suunnitelma itsellesi, jotta pysyt aikataulussa ja voit seurata oman oppimisesi kehittymistä. Lainaa vaikkapa vielä kirjastosta muitakin fysiikan, matematiikan ja kemian kirjoja ja laske ne läpi. Näin et totu ainoastaan siihen tyliin jolla lukion kirjasi ovat tehtävät esittäneet. Tilaa esim. Helsingin yliopistolta vanhat valintakokeet ja ratko ne läpi, niin että osaat tehtävät unissasikin!

        En tiedä paiskinko liikaa töitä mutta palava halu saada opiskelupaikka lääketieteellisessä vei eteenpäin...ja...Näillähän se paikka sinne tänä keväänä aukesikin:)


    • jos

      kuinka hyvä numero täytyy olla matematiikassa,fysiikassa,kemiassa ja biologiassa?

      • sananen

        Ei ne numerot ratkaise sisäänpääsyä tai mitään muutakaan. Tietysti jos numeroina on kymppejä ja ysejä, se kertoo jotain siitä, että osaa asian ja on muutenkin todennäköisesti "hyvä opiskelija".

        Pääsykoekirjana toimivan Galenoksen kun hallitsee, ei niillä numeroilla ole väliä. Mutta kannattaa ajatella realistisesti: jos numerot ovat oikeasti huonoja eikä ne lukiossakaan juurikaan kummene, niin miten meinaat hallita Galenoksen ja päästä sisään? Ja kun se Galenoskaan ei ole vielä mitään verrattuna eläinlääkiksen opiskelutahtiin ja sisältöön.

        Ihan oikeasti täytyy olla hyvin motivoitunut opiskelija ja täytyy olla valmis tekemään töitä. Enkun taidotkaan ei sovi olla ihan surkeat, sillä iso osa kirjoista on sitten englanniksi.

        Jos lähtötasoltaan on oikeasti huono niin kannattaa valita jokin toinen ala.


      • minä vain
        sananen kirjoitti:

        Ei ne numerot ratkaise sisäänpääsyä tai mitään muutakaan. Tietysti jos numeroina on kymppejä ja ysejä, se kertoo jotain siitä, että osaa asian ja on muutenkin todennäköisesti "hyvä opiskelija".

        Pääsykoekirjana toimivan Galenoksen kun hallitsee, ei niillä numeroilla ole väliä. Mutta kannattaa ajatella realistisesti: jos numerot ovat oikeasti huonoja eikä ne lukiossakaan juurikaan kummene, niin miten meinaat hallita Galenoksen ja päästä sisään? Ja kun se Galenoskaan ei ole vielä mitään verrattuna eläinlääkiksen opiskelutahtiin ja sisältöön.

        Ihan oikeasti täytyy olla hyvin motivoitunut opiskelija ja täytyy olla valmis tekemään töitä. Enkun taidotkaan ei sovi olla ihan surkeat, sillä iso osa kirjoista on sitten englanniksi.

        Jos lähtötasoltaan on oikeasti huono niin kannattaa valita jokin toinen ala.

        Siis oikeastiko ne kirjat on englanniksi? Opokaan ei mulle mitään tälläistä sanonut, sanoi vain, että matikka, fyssa ja kemia pitää ottaa pitkinä. Mulla on ollut nyt ysillä enkun numero nipin napin 9, oisi voinut olla 8. Saas nähdä, miten nyt lukiossa käy.

        Osaatteko ehdottaa mitään toista eläimiin liittyvää ammattia kuin eläinlääkäri? Ihan vain siltä varalta, ett tuo haave on liian iso toteutettavaksi. :S


    • haaave!

      HEI! oikeasti tästä asiasta tietävä kerro! -onko pakko käydä lukio että pääsee eläinlääkkikseen?minkä muun koulun kautta voi käydä? -vaikuttaako keskiarvo? -tärkeimmät aineet fysiikka,kemia,biologia ja matikka? ja jos on lissää tietoa tästä nii saa kertoa! KIITOSS!!

      • anonyymi

        1. Lukio on tietääkseni suotava, ellei jopa pakollinen, koska opiskelijat karsitaan ylioppilaskirjoitusten arvosanojen ja karsintakokeesta pärjäämisen pohjalta.
        2. Ylioppilaskirjoitusten arvosanat ratkaisevat, ei oikeastaan lukon keskiarvo.
        3. Nuo aineet on suositeltavaa kirjoittaa, jos kerran olet eläinlääkikseen menossa, ja lisäksi äidinkieli ja joku vieras kieli (ruotsi, enkku), koska pisteet lasketaan näistäkin. Eli aineet, jotka pitäisi kirjoittaa ja saada hyvät arvosanat ovat fysiikka, kemia, biologia, matikka, äikkä ja vieras kieli.


      • maril.y
        anonyymi kirjoitti:

        1. Lukio on tietääkseni suotava, ellei jopa pakollinen, koska opiskelijat karsitaan ylioppilaskirjoitusten arvosanojen ja karsintakokeesta pärjäämisen pohjalta.
        2. Ylioppilaskirjoitusten arvosanat ratkaisevat, ei oikeastaan lukon keskiarvo.
        3. Nuo aineet on suositeltavaa kirjoittaa, jos kerran olet eläinlääkikseen menossa, ja lisäksi äidinkieli ja joku vieras kieli (ruotsi, enkku), koska pisteet lasketaan näistäkin. Eli aineet, jotka pitäisi kirjoittaa ja saada hyvät arvosanat ovat fysiikka, kemia, biologia, matikka, äikkä ja vieras kieli.

        Olen ottanut uuden suunnan elämääni ja lähtenyt tavoittelemaan lapsuuden unelmaani. Lukion jälkeen opiskelin tekstiilialan artesaaniksi ja nyt olen ollut jo useamman vuoden työelämässä. Olen kartoittanut omaa osaamistani ja vahvuuksiani, sekä asioita joihin täytyy vielä panostaa. Tarkoitukseni on korottaa kuusi vuotta sitten kirjoittamiani aineita (biologia, kemia ja matikka). Olen luotu ymmärtämään matemaattisia aineita, mutta kielissä on aina ollut hankaluuksia. Ymmärrän englantia, mutten juurikaan osaa puhua, saati kirjoittaa englanniksi.
        Haluaisinkin opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia: Kuinka paljon englantia todellisuudessa tarvitaan eläinlääkäriksi opiskeltaessa / työelämässä? Entä ruotsia?
        Onko minulla toivoakaan menestyä opiskeluissa, jos olen kielellisesti täysin lahjaton? (Mainittakoon, että ainakin lukiossa äidinkieli oli yksi vahvuuksistani)

        Kuinka paljon on oltava kokemusta eläinten käsittelystä ennen opiskeluja?ma


      • Anonyymi

        Kannattaa keskittyä äidinkielen, Englantiin ja Ruotsiin. Et ikinä tiedä mistä päin suomea saat töitä. Lukio on erittäin suositeltu, ja silloin on suuremmat mahdollisuudet päästä eläinlääkkikseen kun ammattikoulusta


    • Hampaalainen..

      Pitää suorittaa ylioppilastutkinto eli lukioon siis. Suosittelen lukemaan pitkän fysiikan, kemian ja matikan(itse luin nämä ja opiskelen nyt hammaslääkiksessä). Biologian luku on plussaa. Suomessa on eläinlääkis vain hesassa. Eläinlääkikseen on vielä kovemmat pääsykoe pisterajat kuin lääkikseen koska hakijoita on niin runsaasti, joten sitten ahkerasti lukemaan vaan. Englantia kantsii myös opetella koska ainakin lääkiksessä lähes kaikki opiskelukirjat on englanniksi.

      • --

        Minäkin haluaisin eläinlääkäriksi, mutta pääsyvaatimukset vain hirvittävät kun eläinlääkikseen ilmeisesti vaikeampi päästä kuin normi lääkikseen hakijoiden lukumäärän vuoksi. Viroonhan menee aika paljon Suomesta opiskelijoita, kun sinne pääsee paljon helpommin, mutta siellä olisi taas kieliongelma, kun pitäisi vironkieli opetella. Nyt olen lukion toisella ja ois ihan kiva jos pojat saisivat lisäpisteitä hakiessaan eläinlääkikseen, kun siellä ei meitä miespuolisia pahemmin ole :D

        Tietääkö joku, onko fysiikka, kemia, ja biologia pakko kirjoittaa mikäli mielii eläinlääkikseen? Varmaan ainakin suositeltavaa...fysiikka on inhokkiaineeni niin sitä ei pahemmin kehtaisi kirjottaa..


      • 7+20=27
        -- kirjoitti:

        Minäkin haluaisin eläinlääkäriksi, mutta pääsyvaatimukset vain hirvittävät kun eläinlääkikseen ilmeisesti vaikeampi päästä kuin normi lääkikseen hakijoiden lukumäärän vuoksi. Viroonhan menee aika paljon Suomesta opiskelijoita, kun sinne pääsee paljon helpommin, mutta siellä olisi taas kieliongelma, kun pitäisi vironkieli opetella. Nyt olen lukion toisella ja ois ihan kiva jos pojat saisivat lisäpisteitä hakiessaan eläinlääkikseen, kun siellä ei meitä miespuolisia pahemmin ole :D

        Tietääkö joku, onko fysiikka, kemia, ja biologia pakko kirjoittaa mikäli mielii eläinlääkikseen? Varmaan ainakin suositeltavaa...fysiikka on inhokkiaineeni niin sitä ei pahemmin kehtaisi kirjottaa..

        mutta ne lukion oppimäärät pitää silti osata. Muuten on Galenoksen ymmärtäminen ja pääsykokeen laskujen laskeminen aika....vaikeeta.


      • :S
        7+20=27 kirjoitti:

        mutta ne lukion oppimäärät pitää silti osata. Muuten on Galenoksen ymmärtäminen ja pääsykokeen laskujen laskeminen aika....vaikeeta.

        mäkin oon aatellut tuota eläinlääkärin uraa.. ysillä vielä tällä hetkellä. =) biologia 8, kemia 9, fysiikka 8 ja matikka 10, eli ovat suht vahvoilla, ja paremmalla opiskelulla tulisi varmasti kiitettävät kaikista (joka nyt olisi tavoite päättö todistukseen). Mutta englannista mulla on 7... aine ei vaan uppoa, vaikka yritän. Kovemminkin voisin, että ehkä 8 saisin nostettua jos tosiaan yritän.
        Mutta tuleeko eläin lääkkiksessä noiden kirjojen lukeminen ja muutenkin opiskelu olemaan ylivoimaista, jos enkku ei ole vahvoilla...? Tietenkin aion nyt panostaa siihen vielä enemmän, mutta kuulostaako teidän mielestä mahdottomalta? Että onko se teksti niin raskasta ettei sanakirjan kanssa pysty opiskelemaan... :'D

        PS. onko toi Galenos englanniksi vai suomeksi?

        Kiitos jo valmiiksi kovasti vastauksista!!


      • 1+3=4
        :S kirjoitti:

        mäkin oon aatellut tuota eläinlääkärin uraa.. ysillä vielä tällä hetkellä. =) biologia 8, kemia 9, fysiikka 8 ja matikka 10, eli ovat suht vahvoilla, ja paremmalla opiskelulla tulisi varmasti kiitettävät kaikista (joka nyt olisi tavoite päättö todistukseen). Mutta englannista mulla on 7... aine ei vaan uppoa, vaikka yritän. Kovemminkin voisin, että ehkä 8 saisin nostettua jos tosiaan yritän.
        Mutta tuleeko eläin lääkkiksessä noiden kirjojen lukeminen ja muutenkin opiskelu olemaan ylivoimaista, jos enkku ei ole vahvoilla...? Tietenkin aion nyt panostaa siihen vielä enemmän, mutta kuulostaako teidän mielestä mahdottomalta? Että onko se teksti niin raskasta ettei sanakirjan kanssa pysty opiskelemaan... :'D

        PS. onko toi Galenos englanniksi vai suomeksi?

        Kiitos jo valmiiksi kovasti vastauksista!!

        ja tietysti niinä vaiheessa kun itse olet hakemassa (todennäköisesti aikaisintaan vuonna 2013) voi olla jo joku toinen kirja.

        Englannintaito karttuu kummasti lukiessa, eka kirja voi olla vähän tönkköä mutta kyllä se siitä. Pian ei sanakirjaa tarvitse.

        Hyvä että tällä hetkellä matemaattiset ja luonnontietelliset aineet ovat vahvoja. On kuitenkin muistettava, että lukion laajat oppimäärät vastaavissa aineissa ovat oikeasti vaativia. Itselläni ysiltä päästessä oli matikka 10, kemma 10, fyssa ja bilsa ainakin 9 ellei 10 (tästä on jo aikaa......), keskiarvo ysipuoli suunnilleen. Lukiossa oli OIKEASTI vaikeuksia laajan matikan kanssa, seiska tuli lukion päättötodistukseen ja matikan kanssa tein työtä varmaan enemmän kuin muissa aineissa yhteensä (fyssan vaihdoin lyhyeen ja kemmasta luin vain sen, mikä oli pakollista siihen aikaan).

        Ai niin, yksi vinkki vielä. Se on lääkis, ei lääkkis.


      • ??
        1+3=4 kirjoitti:

        ja tietysti niinä vaiheessa kun itse olet hakemassa (todennäköisesti aikaisintaan vuonna 2013) voi olla jo joku toinen kirja.

        Englannintaito karttuu kummasti lukiessa, eka kirja voi olla vähän tönkköä mutta kyllä se siitä. Pian ei sanakirjaa tarvitse.

        Hyvä että tällä hetkellä matemaattiset ja luonnontietelliset aineet ovat vahvoja. On kuitenkin muistettava, että lukion laajat oppimäärät vastaavissa aineissa ovat oikeasti vaativia. Itselläni ysiltä päästessä oli matikka 10, kemma 10, fyssa ja bilsa ainakin 9 ellei 10 (tästä on jo aikaa......), keskiarvo ysipuoli suunnilleen. Lukiossa oli OIKEASTI vaikeuksia laajan matikan kanssa, seiska tuli lukion päättötodistukseen ja matikan kanssa tein työtä varmaan enemmän kuin muissa aineissa yhteensä (fyssan vaihdoin lyhyeen ja kemmasta luin vain sen, mikä oli pakollista siihen aikaan).

        Ai niin, yksi vinkki vielä. Se on lääkis, ei lääkkis.

        osaako kukaan sanoa mitään hevoseläinlääkärin palkasta? Tai työn kuvasta muutenkin? :)


      • ?
        ?? kirjoitti:

        osaako kukaan sanoa mitään hevoseläinlääkärin palkasta? Tai työn kuvasta muutenkin? :)

        Tietääkö kukaan onko Ouluun tulossa eläinlääkis. Kuulin niin jostain. En muista mistä...


      • alödj
        ? kirjoitti:

        Tietääkö kukaan onko Ouluun tulossa eläinlääkis. Kuulin niin jostain. En muista mistä...

        Galenos on suomeksi, tai ruotsiksi (suomenruotsalaisille). Mutta eläinlääkiksessä sitten kirjoja on englanniksi paljonkin.


      • työelämää odotelless
        alödj kirjoitti:

        Galenos on suomeksi, tai ruotsiksi (suomenruotsalaisille). Mutta eläinlääkiksessä sitten kirjoja on englanniksi paljonkin.

        Täälläkin yhdeksäsluokkalainen, jota eläinlääkis kiinnostaa. Lukio on vielä edessä ja aion täysillä keskittyä siihen, kuten olen tähänkin asti tehnyt koulun ja opiskelun kanssa. Kaikki ((paitsi matematiikka(9))noista "painottavista" aineista ovat viimeisimmässä todistuksessa kymppejä. Matematiikan pyrin saamaan takaisin kymppiin, joka se oli viime kevättodistuksessa. Mutta kuten todettua, ei näillä numeroilla ole vielä suurtakaan merkitystä, lukiossa kaikki voi muuttua. Itse vielä katsastelen vähän minne suuntaan lähden lukion jälkeen, kunhan nyt saan ensimmäiseksi ylipäätänsä koko lukio-opiskelut alkuun ensi syksynä.
        Tsemppiä kaikille opiskeluihin ja elämään!


      • moiiikkkaaa
        ? kirjoitti:

        Tietääkö kukaan onko Ouluun tulossa eläinlääkis. Kuulin niin jostain. En muista mistä...

        Mun oponi sanoi, että Oulussakin voi opiskella eläinlääkäriksi.


    • fpeap

      Täällä myös yksi eläinlääkäriksi pyrkivä, kahdeksannella luokalla. Oon ettiny kaiken mahdollisen tiedon, mitä nyt oon löytänyt, mut missään ei mainita, vaikuttaako keskiarvo? Saako siitä jotain lisäpisteitä?

      Ja tietääkö kukaan, kuinka moni vuosittain pyrkii eläinlääkikseen? 68 otetaan joka vuos sisään, mutta onko sinne vaikea päästä, paljon hakijoita?

      • fdeefe

      • .... <3
        fdeefe kirjoitti:

        Keskiarvo ei vaikuta, vain ylioppilaskirjoituksia katsotaan, jos siis käyt lukion.


        Täältä löytyy haku tilastoja:
        http://www.vetmed.helsinki.fi/opiskelu/valinta/tilastot.html

        Niinpä, vain lukion YO kirjoitukset painaa. Sisään päässeistä osa on katsottu valintakokeen ja YO kirjoitusten yhteispistemäärillä, osa vain valintakokeen perusteella. Sisäänpääsyhän on vaikeaa ja asiasta jaksetaankin muistuttaa joka suunnassa. Opiskeluun (ja Galenokseen) tosissaan, erityisesti lukiossa, panostavat pääsevät uskoakseni sisään. Mutta tottakai kaikki pohjatieto, jota yläasteella ja koko peruskoulussa olet saanut vaikuttaa lukion opintojen sujumiseen ja myöhempäänkin opiskeluun. Joten muista: Ahkera ja viitseliäs ollaan luonnostaan ja halusta, ei niin että "haluisin vaan eläinlääkäriks ja yritän sen vuoksi opiskella, vaikkei tää p mua yhtään kiinnosta" Jos ei kiinnostusta opiskeluun löydy nyt niin tuskin yhtäkkistä valaistusta tulee lukiossa tai vaikka sisään eläinlääketieteelliseenkin pääsisi. Kuuden vuoden opiskelurupeama tiivillä työteholla on sielläkin edessä.
        Yleisesti vain pälpätän siis.. Pystytte mihin vain kun viitsitte ja haluatte!!


      • Anonyymi

        Olen vasta ala-asteella. Olen ihan paniikissa täällä. Minun täytyy päästä eläinlääkäriksi. Ajattelin, että kysyn samaan aikaan kun käytän koiraani eläinlääkärissä, että miten opiskelit eläinlääkäriksi. Haluaisin tietoa minkälaista työ on ja onko opiskelu vaikeaa. SAA KERTOA JOS TIETÄÄ☺️


    • -Emmi-

      Minäkin haaveilisin pieneläinlääkärin, hevoseläinlääkärin tai hevoshierojan ammatista. Mitä kaikkea pitää/kannattaa opiskella (eläinlääkiksen lisäksi) jos haluaa jonkun noista ammatikseen? Eläinlääkistä ei varmaan tarvitse käydä jos haluaa hevoshierojaksi, vai...? Ja kannattaako tehdä myös jatkotutkinto ja erikoistua pieneläinsairauksiin tai hevossairauksiin? Entäs palkka, kuinka korkea se on ja onko hevoshierojan palkka pienempi?
      Tuli nyt aika paljon kysymyksiä, mutta kiitos jos jaksatte vastata. :)

      • .

        mul on ollu 3 vuotta tosi vahvaan unelmaa päästä eläinlääkäriks ja oon tonkinnu KAIKEN tiedon. 15 % hakijoista pääsee sisää. oon jo ny lukenu sen pääsykoe kirjan ja tehny niit tehtävii veljen kaa ja oon vast 14. :D mul ei oo ees mtn kakkosvaihtoehtoo


      • hakija2010...
        . kirjoitti:

        mul on ollu 3 vuotta tosi vahvaan unelmaa päästä eläinlääkäriks ja oon tonkinnu KAIKEN tiedon. 15 % hakijoista pääsee sisää. oon jo ny lukenu sen pääsykoe kirjan ja tehny niit tehtävii veljen kaa ja oon vast 14. :D mul ei oo ees mtn kakkosvaihtoehtoo

        Hyvissä ajoin olet valmistautumassa :) Kannattaa toki varautua myös siihen, että pääsyvaatimukset saattavat muuttua 4:ssä vuodessa.


      • ...
        hakija2010... kirjoitti:

        Hyvissä ajoin olet valmistautumassa :) Kannattaa toki varautua myös siihen, että pääsyvaatimukset saattavat muuttua 4:ssä vuodessa.

        ne on kuitenki siel aika samanlaisii tehtävii :)


      • pennajenna
        ... kirjoitti:

        ne on kuitenki siel aika samanlaisii tehtävii :)

        Mä nyt liityn tähän keskusteluun, kun on niin paljon kysymyksiä. :) Sain kyllä aikaisemmista viesteistä ihan hyvin tietoa. Olen ihan pienestä asti halunnut eläinlääkäriksi tms. Nyt on peruskoulun vika vuosi alkamassa, ja herää kysymys, minnes sitten? Ihan varma olen että menen lukioon, mutta minne? Onko mitään väliä mihin lukio on painottunut? (esim. kuvislukio??) Missäpäin olisi hyviä lukioita? :D Vastailkaa.

        Tuli pieni paniikkki. Matikka ja englanti on mulla tooooosi huonot. Pitää petrata, mutta en tiedä riittääkö se. Kemia, fyssa, bilsa ja äikkä on kyllä vahvoja. Samoin Saksa, ja ruotsikin menettelee vielä. Mulla ei ole mitään muita tulevaisuuden suunnitelmia, että vähän pelottaa mitä tässä nyt käy. Panostan nyt 9lk ihan täysillä. ;)


      • niin on!
        pennajenna kirjoitti:

        Mä nyt liityn tähän keskusteluun, kun on niin paljon kysymyksiä. :) Sain kyllä aikaisemmista viesteistä ihan hyvin tietoa. Olen ihan pienestä asti halunnut eläinlääkäriksi tms. Nyt on peruskoulun vika vuosi alkamassa, ja herää kysymys, minnes sitten? Ihan varma olen että menen lukioon, mutta minne? Onko mitään väliä mihin lukio on painottunut? (esim. kuvislukio??) Missäpäin olisi hyviä lukioita? :D Vastailkaa.

        Tuli pieni paniikkki. Matikka ja englanti on mulla tooooosi huonot. Pitää petrata, mutta en tiedä riittääkö se. Kemia, fyssa, bilsa ja äikkä on kyllä vahvoja. Samoin Saksa, ja ruotsikin menettelee vielä. Mulla ei ole mitään muita tulevaisuuden suunnitelmia, että vähän pelottaa mitä tässä nyt käy. Panostan nyt 9lk ihan täysillä. ;)

        no mä meen seiskalle ja mä olin päättäny jo 3 vuotiaana et must tulee eläinlääkäri.
        Mä olin kyläkoulus 6 vuotta ja matikka ei ollut paras aineeni. johtuu kai siitä et mulla oli maailman surkei opettaja joka ei auttanut kunnolla kun tarvitsin apua!
        mut en oo onneks jääny luokalleni! matikka oli todistuksessani 7.
        mut kun äiti selitti niin ymmärsin kaikki. kaikki muut kuten fysiikka ja kemia englanti ovat olleeet kymppejä.
        tahdon niin kovasti eläinlääkäriksi ettei sitä tajua olen ollut meidän mirrien kanssa leikauksissa laukaan eläin lääkarissä tai siis ei mua oo leikelty vaan niit kissoi, ja katoin vierest.
        vähän hirvitti nuo jutut siitä miten täytyy opiskella mut yritän panostaa niihin etten päädy mihinkään siivoojaks. ja meen helsinkiin sit opiskelemaan jos pääsen ja aijon selvitä kunnialla!!!!!!!


      • eläinlääkäriunelmoia
        niin on! kirjoitti:

        no mä meen seiskalle ja mä olin päättäny jo 3 vuotiaana et must tulee eläinlääkäri.
        Mä olin kyläkoulus 6 vuotta ja matikka ei ollut paras aineeni. johtuu kai siitä et mulla oli maailman surkei opettaja joka ei auttanut kunnolla kun tarvitsin apua!
        mut en oo onneks jääny luokalleni! matikka oli todistuksessani 7.
        mut kun äiti selitti niin ymmärsin kaikki. kaikki muut kuten fysiikka ja kemia englanti ovat olleeet kymppejä.
        tahdon niin kovasti eläinlääkäriksi ettei sitä tajua olen ollut meidän mirrien kanssa leikauksissa laukaan eläin lääkarissä tai siis ei mua oo leikelty vaan niit kissoi, ja katoin vierest.
        vähän hirvitti nuo jutut siitä miten täytyy opiskella mut yritän panostaa niihin etten päädy mihinkään siivoojaks. ja meen helsinkiin sit opiskelemaan jos pääsen ja aijon selvitä kunnialla!!!!!!!

        mä oon..tai siis meen ens syksynä,tän kesäloman jälkeen kutoselle.aineet:matikka 7,kemia ja bilsa jotai 7-8 luokkaa,onneks enkku on hyvä,9!!


    • englanninkielinen

      Olen opiskelut kaiken englanniksi (siis vahva englanti ja toki äidikielikin sujuu reippaasti) ja minullakin olisi nyt tarkoitus tähdätä koti eläiunlääketieteellistä. Haluaisin mielellään mennä ulkomaille opiskelemaan (tarkoitusenapäästä Iso-Britanniaan), mutta onnistuuko? Olisiko teistä helpompi kääntyä kumminkin sitten suomen puolelle ja mennä Helsinkiin? Ei onneksi vielä kovinkaan akuuttia tämän kanssa, mutta kunhan mietin. Onko keneläkään kokemusta ulkomailla opiskelusta (eläinlääkiksestä lähinnä, mutta miksei muutenkin)?

      Kiitos vastaajille :D

      • vekkebekke

        Ulkomailla opiskelu on ehdottoman järkevä vaihtoehto tai no siitä ollaan useaa mieltä. Itse olen nyt 22 vuotiaana päättänyt lähteä opiskelemaan eläinlääketiedettä joko Viroon tai Englantiin tai Australiaan. MInulla oli heikko kemia ja fysiikka lukiossa, mutta olen nyt lukenut niitä itsenäisesti.
        Opiskelu siellä saattaa olla kallista mutta sitten kun saat koulupaikan haet Student Loanin ja se tarvitse maksaa vasta kun valmistut eli sitten eläinlääkärisi palkoista .:) Siinä kohta se ei enää oikeesti paina sellanen summa ku on unelma ammatissa :) kilroy auttaa suomessa ulkomaille opiskelusta kiinnostuneita


      • ella 7b
        vekkebekke kirjoitti:

        Ulkomailla opiskelu on ehdottoman järkevä vaihtoehto tai no siitä ollaan useaa mieltä. Itse olen nyt 22 vuotiaana päättänyt lähteä opiskelemaan eläinlääketiedettä joko Viroon tai Englantiin tai Australiaan. MInulla oli heikko kemia ja fysiikka lukiossa, mutta olen nyt lukenut niitä itsenäisesti.
        Opiskelu siellä saattaa olla kallista mutta sitten kun saat koulupaikan haet Student Loanin ja se tarvitse maksaa vasta kun valmistut eli sitten eläinlääkärisi palkoista .:) Siinä kohta se ei enää oikeesti paina sellanen summa ku on unelma ammatissa :) kilroy auttaa suomessa ulkomaille opiskelusta kiinnostuneita

        eli oon seiskalla. eli missä se pääsykoe oikeen tehään siellä laitoksessako? onn kivasti pihalla!!!!!!!!!!! olen niin 100% varma et haluan eläilääkikseen opiskeleen! mikä on ylä ja ala ikä raja lähtee sinne opiskeen??????? tarkoitukseni olisi mennä lukioon ja sitten yli-opistoo, ja sit sinne opiskeleen. onko tyhmä ratkasu? pitääkö ekaks opiskella siel et on kandidaatti ja sit päätetään pääseekös se eläinlääkäriks, vai et jos pääsee pääsykokeesta läpi niin tietää et kun opinnot on loppu niin tulee varmasti eläinlääkäriksi ja kuinka iso pääsykoe on onko se suullinen vain samanlainen kuin matikan koe tuotais nenän eteen vai monta päivää kestävä tentti? olkaa kiltti ja AUTTAKAA MUA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • kiiitoosss
        ella 7b kirjoitti:

        eli oon seiskalla. eli missä se pääsykoe oikeen tehään siellä laitoksessako? onn kivasti pihalla!!!!!!!!!!! olen niin 100% varma et haluan eläilääkikseen opiskeleen! mikä on ylä ja ala ikä raja lähtee sinne opiskeen??????? tarkoitukseni olisi mennä lukioon ja sitten yli-opistoo, ja sit sinne opiskeleen. onko tyhmä ratkasu? pitääkö ekaks opiskella siel et on kandidaatti ja sit päätetään pääseekös se eläinlääkäriks, vai et jos pääsee pääsykokeesta läpi niin tietää et kun opinnot on loppu niin tulee varmasti eläinlääkäriksi ja kuinka iso pääsykoe on onko se suullinen vain samanlainen kuin matikan koe tuotais nenän eteen vai monta päivää kestävä tentti? olkaa kiltti ja AUTTAKAA MUA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        pidän toosi paljon eläimistä ja olisi ihanaa toimia eläinlääkärinä.. :)


      • kiiitoooosss
        kiiitoosss kirjoitti:

        pidän toosi paljon eläimistä ja olisi ihanaa toimia eläinlääkärinä.. :)

        siis "lukumäärällä ei ole ongelmaa" tarkoitin että ei haittaa vaikka opiskelumäärä olisi iso, ja ei haittaa vaikka pitäisi lukea paljon ennen kuin tavoitteeseen pääsee....................


      • Dalmatian Dog
        kiiitoooosss kirjoitti:

        siis "lukumäärällä ei ole ongelmaa" tarkoitin että ei haittaa vaikka opiskelumäärä olisi iso, ja ei haittaa vaikka pitäisi lukea paljon ennen kuin tavoitteeseen pääsee....................

        Hei, sitä vaa kysyisin että jos käy kaksoistutkinnon Ypäjän hevosopistoll, ni onk sit mahis päästä eläilääkikseen. Oon ysil ja oon tienny jo ties kui kauan et haluun eläinlääkäriks. Voik joku vastata!!!???


      • Eläinlääkäriksikö??
        Dalmatian Dog kirjoitti:

        Hei, sitä vaa kysyisin että jos käy kaksoistutkinnon Ypäjän hevosopistoll, ni onk sit mahis päästä eläilääkikseen. Oon ysil ja oon tienny jo ties kui kauan et haluun eläinlääkäriks. Voik joku vastata!!!???

        Minäkin olen miettinyt lähteä opiskelemaan eläinlääkäriksi ja tehdä kaksoistutkinnon kun olen nyt valmistunut lääkäriksi. Tykkään ennen kaikkea ratsastamisesta. Haaveissa on tulla eläinten teho-osaston lääkäriksi tai eläinkirurgiksi.


    • Perusteekkari

      Valitse lukiossa seuraavat:

      1. Pitkä matikka
      2. Pitkä fysiikka
      3. Pitkä kemia

      Lue näistä 9-10 arvosanat ja kirjoita linjalla Eximia tai Laudatur.

    • Elukkalainen

      Mitäs täällä nyt panikoidaan, todellakaan ei tarvitse olla todistus ysiä ja kymppiä! Panostaminen pääsykokeeseen ratkaisee. Jos jaksaa jo lukiossa keskittyä fysiikan ja kemian tekemiseen, saa itselleen vahvan pohjan galenoksen lukemiseen, mutta huonot arvosanat ei vielä kerro paljoakaan. Itselläni oli lyhyt matikka, pitkä kemia, 5 fyssan kurssia ja M:n paperit, mutta kun päätin ruveta lukemaan pääsykokeeseen ja osallistuin valmennuskurssille sain monesti huomata, että en ole sen huonompi kuin monen L:n ylioppilaat. Jos jotkut osa-alueet tuntuu vaikeilta, pitää niitä nimenomaan toistaa eikä vaan tehdä helppoja asioita. Ja minä pääsin siis ensi yrittämällä sisään. Hyvin harvoin huonot arvosanat kertoo tyhmyydestä tai ymmärtämättömyydestä.

    • milöp

      Lukio ei ole PAKOLLINEN. Yhtä hyvin voit hankkia ammatillisen koulutusken ja hakea pääsykoekiintiössä. Mutta lukio ehkä kannattavaa siinä suhteessa, että voit opiskella siellä jo fysiikan ja kemian kunnolla. Lukiossa painota luonnotieteellisä aineita!!!
      Eläinlääkäriksi voi Suomessa valmistua eläinlääketieteellisessä korkeakoulussa, joka on Helsingissä. Suomessa voi opiskella eläinlääkäriksi siis vain Hesassa.

    • Rattis-87

      ELÄINLÄÄKÄRIT/ELÄINLÄÄKISOPISKELIJAT HUOMIO!
      Kaipa minunkin täytyy jatkaa tänne jonon perään. Olen opintojeni loppuvaiheessa oleva biologian opiskelija, mutta olen onnistunut karttelemaan varsinaista kemiaa aikalailla. Toki onhan nuo tulleet tutuiksi eläinfysiologiaan erikoistumalla. Päädyin opiskelemaan biologiaa, koska ajattelin, että minulla ei ole riittävästi paukkuja eläinlääkikseen. Voisivatko eläinlääkärit/eläinlääkäriopiskelijat kertoa vähän opinnoista? Painotetaanko opinnoissa käytäntöä paljon eli tuntuuko harjoittelussa olo jo asiantuntevalta? Ovatko tenttiurakat aivan mahdottomia? Ovatko opinnot laskujen suhteen haastavia, jos lukiossa on ollut lyhyt matematiikka?

    • Kirsikkaaaaa...

      Minäkin mielin eläinlääkäriksi ja pärjääkö jos matematiikan arvosana on 6-8 kieppeillä? Itse olen hyvä biologiassa, kemiassa ja fysiikassa. Olen ehdottoman varma että haluan olla eläinlääkäri mutta pääseekö noilla arvosanoilla? Jos ei niin suuntaan jonnein alalle jossa saan olla eläinten parissa. Ja olen vielä kaiken lisäksi allerginen kissoille ja hevosille. Mutta jos otan allergia lääkkeet niin voin olla kissojen ja hevosten lähellä. Eikai se ole ongelma? Voi kertokaaa!!!
      Ja kiitos jo ennestään!!! (älkää ihmetelkö jos on kirjoituksessa virheitä...äikkä 8)

    • Ell?

      Minulla on vielä tulevaisuuden suunnitelmat vähän auki, mutta eläinlääkärin ammatti voisi olla yksi vaihtoehto. Olen nyt lukion ekalla. Minulla on pitkä matikka ja ajattelin kirjoittaa kemian. Fysiikasta olen myös käynyt muutamia kursseja. Fysiikkaa ja bilsaa en ajatellut kirjoittaa, mutta olisiko silti hyvä käydä niistä kursseja enemmän? Tai siis eikö se ole niin että jos kirjoitan kemian niin niitä ei tarvitsisi kirjoittaa?

    • 6+16

      Eläinallergisen ei todellakaan kannata suuntautua alalle, jossa jatkuvasti altistuu eläimille.

    • Elikkäs..

      Itellänikin ois tarkotus eläinlääkikseen hakea joku kaunis päivä. Peruskoulun päättänyt oon ja ekana hakutoiveena oli Iisalmen ammattiopisto, eläintenhoitajan perustutkinto, mutta valitsin myös lukion siihen, eli siis kaksoistutkinnon suoritan jos pääsen sinne ja toisella sijalla oli pelkkä lukio. Oon aika paljon ottanu selvää mitä vaaditaan eläinlääkikseen pääsemissä, joten siks tuon lukion oon valinnu. Mutta pitääkö sitten lukiossa kirjottaa pakosti kaikki aineet mitä eläinlääkiksessä tarvii, että pääsis sisälle, siis matikka, kemia, fysiikka ja bilsa, vai riittääkö että on tyyliin jotkut noista kirjottanut? Jotkut sanoo että pitää, jotkut sitten sanoo että pääsee ilmankin. Mitenkä tämä asia sitten menee ihan oikeasti?

    • toiveita..toiveita..

      Itse olen aivan pienestä asti halunnut eläinlääkäriksi ja tavoitteena on tuo ammatti edelleen. Olen nyt menossa yhdeksännelle luokalle ja suunnitelmissa olisi peruskoulun jälkeen Iisalmeen ( lukion oppimäärä ja ylioppilastutkinto eläintenhoitajan koulutus neljässä vuodessa), jonka jälkeen haaveena eläinlääketieteellinen. Ajattelin, että jos ei paikka eläinlääkikseen aukeaisi, niin voisin työskennellä eläintenhoitajana ja yrittää myöhemmin uudelleen.
      Kysymys kuuluukin, että onko tässä ajatuksessa minkäänlaista järkeä??

      Mieluusti kuulisin järkevämpien ihmisten mielipiteitä ja ajatuksia asiasta ja kiitoksia jo etukäteen :))

    • akateemz

      Eläintenhoitajaa ja eläinlääkäriä ei ammatillisessa mielessä voi verrata toisiinsa. Eläinlääkäri on akateemisen loppututkinnon suorittanut, jolla on käytännön lisäksi myös laaja tieteellinen osaaminen. Eläintenhoitaja suorittaa vain perustason työtä. Jos sinulla ei ole mielenkiintoa teoreettiseen opiskeluun, kannattaa tyytyä perustason hommaan.

    • lukiolainen.

      Moikka!
      Itsekin eläin lääkikseen tähtään, nyt lukion tokalla. Miltä pääsymahdollisuukseni kuulostavat jonkun lääkikseen päässeen mielestä? Pitkä matikka 10, pitkä fyssa 9, biologia 9 (nyt jatkuvat valinnaiset kurssit..) äikkä 9.
      ENKKU vaihtelee 7-8 riippuen kokeen hankaluudesta.. englanti tuottaa hieman ongelmia mutta uskoisin pystyväni kun ammatti sanastoa tarpeeksi monta kertaa lukee??
      KEMIA sujuu vähällä lukemisella 8, enemmällä varmaan nousisi ainakin 9 mutta kun opettaja ei erityisen hyvä ole ja vie motivaation niin tuntuu niillä tunneilla käynti vain ajan hukkaamiselta. Siispä; jos jätän kemian lukiossa kirjoittamatta ja lukion jälkeisen vuoden pidän välivuotena galenosta ja kemiaa "itsenäisesti" lukien, uskotteko sen riittävän?? Vai onko juuri kemian kirjoittaminen pakollista lääkikseen hakiessa?
      Elikkä tämä mun kemian kohtalo vähän huolestuttaa, olin siitä kyllä kiinnostunut (ja olen vieläkin) vaan tämän opettajan tunneilla ei se oikein miellytä eikä lukiossamme ole kuin yksi kemian opettaja.

      Suur kiitokset vastauksista! =)

      • 20

        Mitä nyt nopeasti vilkaisin Hesan eläinlääkkiksen valintaperusteita niin lähtöpisteet taidetaan ottaa äikästä, enkusta/ruotsista/muusta vieraasta kielestä (parhaimman mukaan), biologiasta/fysiikasta/kemiasta/reaalista (parhaimman mukaan), matematiikasta/mikä tahansa ainereaali edellämainitut poissulkien (lyhyestä tai pitkästä, parhaimman mukaan).
        Eli kemiaa sun ei periaatteessa tarvitse kirjoittaa jos tunnet saavasi biologiasta/fysiikasta/jostain reaalista paremman arvosanan sitten ylioppilaskirjoituksissa. Tuskin se haittaa mikäli päätät kirjoittaa, mutta parhaimman arvosanan mukaan saat sitten siellä ne pisteet...

        Noilla numeroilla tuskin tuottaa sulle kirjoitukset nyt ainakaan hankaluuksia ja sitten elinlääkkikseen varmaankin nuo valintakokeet painaa enemmän pistemäärissä, voi melkein olla "helppo juttu" mikäli saat hyvät lähtöpisteet ja sattuu niin iso mäihä, että hakijoiden taso ei ole ihan niin korkea (mitä se yleensä on, Hesa kun ainut Suomessa oleva laitos joka tähän ammattiin valmentaa...)
        Tuttu haki kahdesti Hesaan, pääsi tänä vuonna Viroon vastaavaan opistoon.


    • Tietoa haluava::

      Aloitin nyt lukion ensimmäisen vuoden ja eläinlääkäriksi haluaisin. Peruskoulun päättötodistuksessa keskiarvo oli 8.1. Bologia, fysiikka, äidinkieli ja kamia olivat kaikki 8:seja ja matikka 7:ska ja ruotsi 7:ska ja enkku 6:tonen, koska olen siinä huono. Matikka saattoi jäädä myös huonommaksi, koska meidän toinen matikanjakso kesti 4 viikkoa ja olin siitä kipeänä 3 viikkoa. Sain kyllä silti kokeesta 8:sin:)

      Nyt, kun lukion aloitin niin otin lyhyen matikan. Olen ajatellut ottaa kaikki pakolliset, syventävät siis kaikki kurssit biologiasta. Onko tästä hyötyä jos haluaa eläinlääkäriksi? Kemiasta ja fysiikasta ja matematiikasta otin tänä vuonna pakolliset kurssit. En ottanut siis valinnaisia. Haittaako tämä pääsyäni lukion jälkeen Helsinkin?
      Olen kyllä ajatellut, että voisin ottaa fysiikast tai kemista ensi uonna jokun valinnaisen kurssin.
      Nyt alkoi tuo fysiikka eikä se hirveästi ole minua vielä kiinnostanut. Yritän etsiä jostakin motivaatiota. Mistähän voisin saada intoa sen opiskeluun?
      Taideaineista olen aian pitänyt. Peruskoulun päättötodistuksessakin tekstiilityö ja tekninen työ olivat 10:ppejä ja kuvaamataito 9:si ja sellainen taidehistoria missä piirrettiin kuvia ja tutustuttiin taiteen historiin niin oli 10:nnen.
      Olen ajatellut, että kirjoittaisin pakollisten englannin, ruotsin jamatematiika lisäksi biologian ja ehkä fysikkan ja kemian. Haittaisiko jos esimerkiksi kirjoittaisin fysikan tai kemian tilata historin, koska historiankokeista sain aina perukoulussa 9 luokallakin 9-10:) Myös psykologia minua kiinnostaisi ja voisin olla kiinnostunut sen kirjoittamaan. Muta siis jos kirjoitan vaikka historain tai psykologian ja jätän kirjoittamatta fysiikan tai kemian niin haittaako se pääsyäni Helsinkiin yliopistoon lukemaan itseni eläinlääkäriksi?

      Ja muuten vielä yksi kysymys. Jos kirjoitan esim. biologian ja nuo pakolliset niin pitäisikö minulla olla l:llän paperit? Haittaako jos en saa yhtään l:llää? Voisiko esim m:mmän papereilla päästä opiskelemaan eläinlääkäriksi?

      Ja entäs nyo lukion numerot. Pitäisikö minulla olla kemian, fysiikan, matikan yms. niin numerot 10:ppejä?

      Olen myös ajatellut, että jos saisin nyt elnglantia petrattua:)

      Olisin iloinen jos saisin vastauksia kysymyksiini.

      • Ilumi

        Perinteisestihän suurin osa lääketieteen (myös eläinlääketieteen) pääsykokeesta on ollut fysiikkaa ja kemiaa. Et luultavasti tule pääsemään läpi lukematta koko pitkän fysiikan ja kemian oppimateriaaleja - lukuunottamatta kursseja FY7 ja KE4.

        YO-papereilla ei välttämättä ole mitään väliä; käytössä on kaksi pistekiintiötä, joista toisella voi päästä sisään pelkästään kokeella. Tietysti jos kirjoitat L:t kaikesta, tulee sisäänpääsy olemaan helpompaa.

        Numeroilla ei sinänsä ole väliä. Ne ovat aika lailla subjektiivisia, joten tärkeintä on, että tunnet osaavasi asiat.

        Suosittelen erittäin lämpimästi fysiikan ja kemian kirjoittamista. Älä jätä ensi vuodelle syventäviä kursseja, vaan ala ottamaan niitä jo nyt.

        Biologiasta olisivat kurssit 2, 4 ja 5 tärkeitä. 1 ja 3 ovat aika lailla turhia. En myöskään itse kirjoittanut biologiaa, koska siinä on paljon ei-lääketieteeseen liittyvää asiaa. Tietysti kannattaa, jos biologia yleensä kiinnostaa.


    • apua!!!

      jos mä suoritan nyt kaksoisopinnon nii riittääkö ne lukion tiedot mulle eteenpäin???

    • 9luokkalaisen tavote

      Voiko joku selventää mulle että MITÄ niissä kirjoituksissa tarkalleen ottaen pitää tehdä? Kirjoittaa essee? Onko se "normi" koe, joka on varmaankin aika iso? Jos joku osaisi mulle tuohon järkevästi vastata.

    • mäeläinlääkikseen

      mä oon ysiluokkalainen, nyt
      matikka 9 (voiin saada 10 jos jaksaisin)
      bilsa 10
      kemia 9
      fysiikka 9
      enkku 9
      ruotsi 9 (keskiarvo oli 9.5 mutta kun en viitannut niin anto vaa 9)
      jaksan lukea, mutta pelkään käärmeitä ja hämähäkkejä
      onko se ongelma?
      ja aion mennä lukioon, mutta oisko kaksoistutkinto eläintenhoitajasta parempi?

    • epätoivoinen5455

      Kumpi on tärkeämpi: se pääsykoe vai ylioppilastodistus?

    • 18+2

      pääsykoe

    • Loomaarst

      Moikka,
      itse aloin opiskella eläinlääkäriksi Tartossa, Virossa tänä syksynä ja suosittelen ehdottomasti tätä vaihtoehtoa! Kuten melkein kaikki muutkin luokallamme, hain myös Helsinkiin kahtena vuonna, heti lukiosta ja toisen kerran viime keväänä. Helsingin valintametodi on valitettavan raaka. Luettuani tammikuusta alkaen 8 tuntia päivässä (6 päivää viikossa) Galenosta jäin lopulta pääsykokeessa 0,7 valintakoepisteen päähän sisäänpääsystä korjauspyyntöjeni jälkeen. Panostin niin täysillä viimeksi että en uskonut pystyväni parempaan ja laitoin paperit Tartoon kesäkuussa. Pääsin ensimmäisellä sisään hyvin menneiden kirjoitusten ansiosta :)

      Nyt kun olen kuukauden päivät opiskellut Eesti Maaülikoolissa, olen enemmän kuin tyytyväinen siihen että päädyin tänne opiskelemaan. Yhteishenki suomalaisten keskuudessa (meitä on täällä 120) on mitä parhain ja kieli oli hallussa opintojen alkaessa, kiitos intensiivisen kielikurssin :) Jos jotenkin haluan mainostaa kouluamme, niin suomalaisten kollegoiden kertoman mukaan täällä meillä Tartossa opiskelijat pääsevät enemmän itse "hands on" -käytännön töihin heti alkuun ja esimerkiksi anatomian luuluokassa saa viettää juuri niin kauan aikaa kuin haluaa ;) Tänäänkin kemian laboratorion jälkeen vierähti mukavat kaksi tuntia maanantain tenttiin luita (etu- ja takaraajan luut) käytännössä kertaillessa!

      Minulla on myös blogi: http://loomaarstiksivirossa.blogspot.com/ , jos haluatte seurailla että millaista on arkipäivä virolaisena opiskelijana. Tartossa on lisäksi runsaasti suomalaisia lääketieteen opiskelijoita, eli täällä saa puhua halutessaan suomea ;) ja käykäähän katselemassa myös ainejärjestömme Suolet ry:n sivuja http://www.suolet.fi . Sieltä löytyy lisätietoa opintojen etenemisestä ja hakuprosessista Eesti Maaülikooliin. Teretulemast Tartusse õppima loomaarstiks! :)

    • m

      Hei!
      Anteeksi, olen Virosta ja haluan olla pieniel2inl22k2ri. Mutta viel2 en tied2 miss2 haluan oppija. Olen lopetanud vaan 9, minun pit22 lopettaa viel2 koulu. Kuinka paljon maksaa Suomessa, et k2yd2 el2inl22k2ri koulussa? Oleksin very grateful jos voisitte v2h2n auttaa minua. Virossa 1dessa koulussa oli semesteri 1300 euroa ja see on liian expencive.
      Anteeksi, et kirjoitin with mistakes. En ole kauan puhunut suomea.
      Voitte minulle kirjottaa : [email protected]

    • sinder

      Hei m,

      suomessa tietääkseni yliopisto-opiskelu maksaa vuodessa noin 80e (ainakin uusilta opiskelijoilta), eli opiskelu itsessään ei ole kallista. Lisäksi on mahdollista saada opintotukea. Ruuat täytyy maksaa itse, samoin asuminen ja muut menot.

    • jj

      Jos on päässyt sisään opiskelemaan eläinlääkäriksi, onko siellä samallaista esim. ku normi-koulus? Onko fysiikka,kemia ja matematiikka samanlaista ku lukiossa ja ylä-asteella vai onko ne pelkästään eläimiin liittyen? Haluaisin eläinlääkäriksi vai johonkin eläinamattiin, mutta fysiikka,kemia ja matikka ei oikeen kiinnosta. Haluisin vain auttaa ja hoitaa eläimiä :):):):

    • vieras-

      moikka ! :) olen seiskaluokkalainen , ja oon kovasti halunnut eläinlääkäriksi ! :)
      kuulin noi aineet jotka pitäisi olla hyvät .. tuli kauheet paineet :(
      viime jaksotodistuksessa mulla oli enkku 8, bilsa 7, kemia 7 , matikka 9.
      jos nostaisin kaikki aineet vähintään 8, olisiko mulla mahdollisuuksia miettiä viellä eläinlääkärin paikasta ? Voi että kun haluan eläinlääkäriksi, koska haluan jonkun eläin-aiheisein työpaikan ! :/
      kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista(:

      • elukalla

        Numeroilla ei ole väliä. Kunhan osaat ne asiat ja hieman extraa.

        Eläinten tavalliseksi hoitajaksi voit myös alkaa tai lemmikkieläinkauppiaaksi. On muitakiin juttuja kuin eläinlääkis. Niihin muihin numerot kyllä vaikuttavat. Elukalle pääsee ilman hyvää todistustakin, joten huolet pois. Panostat vain siihen, että oikeasti opit ne asiat ( eli ei koetta, vaan elämää varten).

        Niin ja ne asiat ehtii oppia myös virallisen koulun jälkeen. Aikaa on vain loppuelämä
        ;)
        Täällä on nelikymppisiäkin opiskelijoina. Siihen mennessä luulisi asiat osaavan nyt viimeistään.


    • 4+11

      Tuo nim. elukalla ei ole itse osaanut hoitaa kouluaan niin, että olisi edes voinut haaveilla eläinlääkärin ammatista ja yrittää nyt syöttää soopaa muille. Ei varmasti opiskele eläinlääkäriksi. Älkää uskoko!

    • Vanhuuus

      Mua hassuttaa nää jotka haluaa eläinlääkäriksi, koska pitävät eläimistä. Haluavatko lääkäritkin lääkäreiksi, koska pitävät ihmisistä? Ehkäpä, mutta arvelisin, että jotain muutakin siinä on takana...

      • elukalla

        4 11

        Mikäs ihmeen ongelma sulla on?

        Miksen muka olis elukalla?

        Ei täällä tarvii olla mikään neropatti. Ite olin koulussa jotain kasin oppilas lukiossa ja jotain seiskan oppilas yläasteella.
        Ihan hyvin pääsin kun vain luin. Ei ne koulunumerot aina viittaa mihinkään ja aina ei koulu toimi kaikilla. Luovimmat haluavat pohdiskella juttuja omassa rauhassa eikä sählätä juttuja koulussa.
        Niin ja usein kaveripiiri vaikuttaa todella paljon. Jos on ajautunut koulussa johonkin lusmuporukkaan, niin sitten myöhemmin on vasta voinut opiskella vapaasti ja innostuneesti. Aika paljon vaikuttaa se, jos ympärillä porukat tiuskii koko ajan, et ei vittu vois vähempää kiinnostaa...

        Eli lippu vaan korkealle :)

        Never give up, never surrender!

        p.s. Täällä on ihmisiä, jotka ei päässy eläintenhoitajaks ;)


    • jesseboy :D

      Minullakin olisi haave että pääsisin eläinlääkäriksi, oon ollut melkein koko ikäni eläinten lähellä ja tällei kaikki nää kemia, fysiikka, matikka ja biologia on ihan ok mulla mut ruotsi ja enkku on aika huonot, meneekö unelmani pilalle sen takia kun en osaa kunnolla enkkua.?? kiitos neuvoja ja vastauksia! :D

    • .

      Heippa

      Kaikille kyselijöille voin antaa sellaisen neuvon, että parhainta ja luotettavinta tietoa saatte kun menette vierailemaan Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisen tiedekunna sivuilla ja tutkitte VIRALLISIA lähteitä tämän typerän keskustelun sijasta. Tulee asiat varmasti selville sieltä.

      Ja ysiluokalla nyt ei kannata todellakaan ottaa mitään paniikkia vielä mistään hakupisteytyksestä, vaan mennä vähän lukioon kokeilemaan miltä se opiskelu nyt peruskoulun jälkeen yleensä tuntuu. Ja sitten kun pääsette joku päivä jatko-opintojen pariin, yllätytte taas kuinka erilasta se onkaan lukioon saati peruskouluun verrattuna. Haaveita toki saa olla, mutta kannattaa hakea lukiosta tai muualta vähän perspektiiviä tähän tohotukseen. No kai sitä vähän ikä tuo mukanaan.

      Eläinlääkikseen pyrkii joka vuosi todella kova ja motivoitunut porukka, ja sinne valikoituu monenlaisia ihmisiä mitä erilaisimmista lähtökohdista. Ehkä voisi sanoa että lähtöpisteillä tai aiemmalla koulutuksella ei loppujen lopuksi ole niin väliä, kunhan teet töitä opiskelupaikkasi eteen ja todella haluat sitä. Toki, niinkuin tässä on jo monesti todettu, hyvä koulumenestys poikii usein hyvää menestystä valintakokeissakin..

    • 78d86

      Mä haluaisin kanssa kovasti eläinlääkäriks, mutta pelkään että se jää haaveeksi enkun takia. osaan enkusta sanoja jonkun verran mutta en osaa juurikaan kirjoittaa/lausua niitä ja muutenkaan aina ei kauheesti houkuta!

    • ~Wazama~

      Kuten monet muutkin tällä keskustelupalstalla, minäkin aion eläinlääkäriksi.
      Olen saanut paljon kallisarvoista tietoa täältä, mutta heräsi nyt vain yksi kysymys:
      Eli kuinka monta valintakoepistettä tarvitaan, jotta pääsee sisään? :)
      Kiitos!

    • 1142012

      Hei! Olen 7luokalla(eli ehdin vielä nostaa numeroita 9.lle jos sillä niin väliä) mutta olen jo pitkään halunnut eläinlääkäriksi ja lukemalla näitä kommenteja yms. olen vielä varmempi että se olisi toiveammattini. Puhun sujuvasti englantia sillä olen opiskellu aineet englanniksi joten olisi hyvä mahdollisuus mennä opiskelemaan vaikka engantiin? Tai muualle ulkomaille. Eli jos joku teistä on mennyt ulkomaille opiskelemaan nii voisiko kertoa mitä teitte peruskoulun jälkeen ja minne menitte opiskelemaan. Lukioon olen menossa.

      Kiitos vastauksista!(:

    • 203949585

      jos menee viroon opiskelemaan pitääkö opiskella viron kieltä? ja millä kielellä kirjat on siellä?

    • 65320164

      Moi!:) Olen 7 luokalla tällä hetkel (kohta 8:lla) ja haluan todella kovasti eläinlääkäriksi. Minulla on mielestäni tarpeeksi hyvät arvosanat (bilsa: 8, kemia & fysiikka: 9, matikka: 9, enkku & ruotsi: 10). Ja minullahan on vielä aikaa nostaa numeroita tarpeen mukaan, olen kyllä valmis opiskelemaan niin paljon kun pitää.

      Onko sillä väliä mihin lukioon menee? Minulla ei meinaan ole kauheasti vaihtoehtoja.
      Pitääkö vieläkin lukea Galenos, vai onko kirja jo vaihtunut?
      Kuinka suuri mahdollisuus minulla on, että pääsisin eläinlääkäriksi?
      Kannattaisiko minun valita joku toinenki ammatti varmuuden vuoksi?

      Tiedän, että on vähän aikaista miettiä tämmöistä, kun olen vasta 14 vuotias, mutta olen halunnut eläinlääkäriksi aina ja haluan tietää miten mahdollisuuteni päästä eläinlääkäriksi olisivat suuremmat:)
      Kiitos jo etukäteen vastauksista!:)

    • piste

      Tosiaan, kirja ei enää ole Gallenos, vaan pääsykoe pohjautuu lukion kemia, fysiika ja matikan kursseihin. Kannattaa kuitenkin lukaista myös Gallenos, sillä se on teos täynnä tietoa. Arvosanasi ovat hyvät, mutta kannattaa muistaa ettei yläasteen numerot niin vaikuta siihen pääsetkö eläinlääkkikseen. Muista kuitenkin lukea, sillä moni tippuu vauhdista jo yläasteella, kun eivät tee kunnolla pohja töitä, sillä lukiossa huonoja ei odotella.
      Eläinlääkkikseen hakee n. 600-700 hakijaa, joista n. 50-60 otetaan sisään, joten kilpailu on kovaa. Siksipä varavaihtoehto on hyvä olla, vaikka voihan sitä yrittää sisään päästä ensi vuonnakin, mutta yleensä se on vaikeampaa, kun rutiinin omainen koulu on loppu. Todellista arvoa hakijat saavat hyvistä lukio kirjoituksista, motivaatiosta ja jonkin verran keskiarvokin vaikuttaa.
      Ja sitäpaitsi, kaikki minkä todella haluat, sen sinä saat.
      Joten jatkahan lukemista :)

    • Piisiloppi

      Moi ois se kuule jännää.

    • ?

      jos tahtoo pieneläinlääkäriks nii paljonko niitä englannin lielisiä kirjoja on ja pittääkö sen englanti olla tosi hyvä? mulla on englanti 7, biologia 8, fysiikka 8, matikka 8 ja kemia 9. oon 8 luokalla, joten mulla on vielä 9-luokka aikaa korottaa numeroita. onko ihan toivotonta...? ja onko se lukoi pakollinen ja minkälaista siellä on? kiitos jo etukäteen vastauksista.

    • enkkutaidoton

      Nyt alko pelottaa, pystynkö sittenkään tulevaisuudessa opiskelemaan eläinlääkäriksi. Haaveena se on ollut jo pitkään, sillä tahdon työn jossa tapahtuu ja eläimet ovat aina olleet lähellä sydäntä. Englantini on kuitenkin TODELLA heikko (en osaa suurin piirtein yhtään mitään, paitsi esitellä itseni... :D ) Matikka, Bilsa, Kemia ja Fysiikka kuitenkin ovat vahvoja osaamisalueita. Joten kaatuuko unelmani tähän, etten osaa englantia, jos kerran oppikirjat ovat usein enkuksi?

      Olen menossa ysiluokalle, joten tuskin opin koskaan enkkua kunnolla, kun kielipäätä ei tosiaan ole. Vaikka olen nämä vuodet tuskallisesti opetellut kieltä, ei opiskeltu asia jää päähäni...

    • opex

      Lukiossa kielitaitosi paranee vielä huikeasti, joten älä huoli. Vielä on monta vuotta koulua edessä ennen pääsykokeita.

    • ema1

      Ensi lukuvuonna Tartossa opetus elukalla englanniksi. Lukuvuosihinnat pompahtivat aika lailla ylöspäin. Voi olla, että suomalaisten määrä putoaa kun esim. muista pohjoismaista hakee väkeä.

      • Tsempatkaa minnuu!

        Oon 8lk. Haluan eläinlääkäriksi. Keskiarvoni on 7,5 mutta uskon itseeni ja koitan parantaa jotta unelmastani tulee totta! Kuitenkin Tsempatkaa mua!! Mua hirvittää kattoo että joillakin täällä on kemia 10 matikka 9 yms.


    • 12111

      Ei mitään hätää jos yläasteella numerot eivät vielä olekaan niin häikäiseviä! Lukioon kannattaa oikeasti panostaa KUNNOLLA.

      Tsemppiä älyttömästi!! Älä luovu unelmastasi! =)

    • Aivi98

      Hei! Haaveilen itsekkin eläinlääkärin ammatista. Kauhistuin kun luin noita kommentteja että ne opiskelukirjat ovat enkuksi. Itselläni enkku on 6. Muissa aineissa olen vahvoilla: matikka 9, biologia 9, fysiikka 8 ja kemia 8. Onko minulla mitään mahdollisuuksia tuon pääsykokeen kanssa? Entä voisiko sellainen joka opiskelee tällä hetkellä eläinlääkäriksi niin kertoa jotain siitä opiskelusta?
      Kiitos jo etukäteen.

    • eläinlääkäriksi <3

      Nämä pitää kirjoittaa yo - kirjoituksissa : Äikkä,Matikka (lyhyt riittää) , Ruotsi ( lyhyt riittää, mutta yo kirjoituksissa siitä saa vähemman pisteitä kuin pitkästä), joku reaali aine esim fy, ke , bi

    • Vanha keskustelu

      tiiän ett tää keskustelu on melko vanha mut kerron kumminkin helsingin yliopistossa voi opiskella eläinlääketiedettä ja kannattaa lukea James Herriotin kirja elämäni koirat kertoo muistakin eläimistä suosittelen, että kannattaa lukea johdanto vaikka monet sen hyppäävät yli. Toivottavasti on hyötyä ja antoisia lukuhetkiä:)

    • 4542

      Jos tykkää koirista tai kissoista ei kannata vain sen takia ryhtyä eläinlääkäriksi. Kannattaa muistaa, että valmistut ELÄINlääkäriksi, et koiralääkäriksi. Sinne voi tulla ihan mitä tahansa elukoita ja niille pitäisi jotain osata tehdäkin.

      En toki epäile, etteikö kyselijät olisi aidosti kiinnostuneita alasta, mutta kunhan otin esille tuonkin puolen. Tsemppiä kaikille elukalle hakijoille! Itsellä vuoden päässä edessä haku yleiselle.

      Jos kemian/fysiikan osaa pääsykokeessa 8:n tasolla, ei se valitettavasti riitä. Sieltä kyllä löytyy se reilu 100, jotka hallitsevat ne 10:n tasoisesti. Kaikki voi oppia lukion fykebi:n tarpeeksi hyvin päästäkseen sisään, se vain vaatii työtä ihan pirusti!

    • Culterreu

      Jos pitää eläimistä, ei silti kannata suin päin tähdätä eläinlääkäriksi. Eläimistä tykkääviä tyttösiä pyrkii eläinlääketieteelliseen kovin paljon. Tästä aiheutuu opintojen keskeytymistä. Heti kun aletaan tosissaan leikkaamaan tai päästään vähän teurastamolle tutustumaan, niin porukka tajuaa valinneensa alansa väärin. Kyseessä ei olekkaan söpöjen eläinten auttamista ja rapsuttamista.

      Ala on naisvaltaistunut paljon. Pieneläinpraktiikka sopii oikein hyvin naisille. Kunnaneläinlääkärin virka on jokseenkin fyysistä työtä ajoittain. Lääkelaukun kantaminen, lehmien poijitukset ja eläimen kiinnipitäminen voivat käydä heikomman tai vanhemman naisen voimille. Suureläinpraktiikka sopii paremmin suhteellisen vahvalle ihmiselle, myös vahvalle naiselle.

      Monet suomalaiset eläinlääkärit ovat opiskelleet ulkomailla ja se on ihan hyvä vaihtoehto. Englanninkielistä kirjallisuutta käytetään paljon Suomessa opiskeltaessa ja työskennellessä. Kieli ei ole mikään ongelma, vaan siihen tottuu hyvin nopeasti.

      Syrjäisemmillä kunnilla on todellinen ongelma saada kunnaneläinlääkärin paikat täytettyä. Valmistuneet eläinlääkärit jäävät mielellään Etelään ja keskuksiin, syrjäinen maaseutu ei kiinnosta. Lisäksi naiset usein arkailevat kunnaneläinlääkärin työtä. Pieneläimet houkuttelevat enemmän, vaikka kunnaneläinlääkärin työssä pääsee kyllä tosi hyville palkoille. Työllistyminen on täysin satavarma, jos sinulle sopii lähteä kunnaneläinlääkäriksi jonnekki maakuntaan vähän kauemmas.

      Vain hevosiin erikoistuneita eläinlääkäreitä on ulkomailla, mutta en ole kuullut sellaisesta Suomessa. Hekin ovat varmaan käyneet ihan samat perusopinnot muiden opiskelijoiden kanssa.

    • Tartoon

      Olen erittäin kiinostunut opiskelemaan Tartossa eläinlääkäriksi. Jotkut kertoivat ettei Virossa hankittua lupaa arvosteta Suomessa, mutta eikö se olekkin yhtä pätevä (?), kuitenkin molemmat EU-maita. No sitten joku joka opiskelee/asuu Tartossa, kuinka koiraystävällinen kaupunki Tartto on? Onko hyviä lenkkeilypolkuja lähistöllä? Entä puistoja, jossa saa ulkoiluttaa koiraa? Otetaanko koirat hyvin mielin vastaan esim. busseissa, kaupoissa? Ennen kaikkea, onko Tarton lähistöllä hyvää koiratarjontaa? Onko paikallisissa löytökodeissa paljon kodittomia koiria? Kiitos!

    • Pum pum

      Minäkin tässä haaveilen tota eläinlääkärityötä ja tietty sitä opiskelupaikkaa siellä Helsingissä. Olen nyt lukion ekalla ja mul on ihan hirveesti kysyttävää noist kokeist ja muutenkin. Ensinäkin kelasin tässä jo, että olisi ihan kivaa käydä toi lukio kahdessa vuodessa. Kun laskin noita kursseja niin sille kolmannelle vuodelle jää vain 5 kurssia, ellen mä valitse jotain muita valinnaisia. Onko se sitten yhtään hankalaa kirjoittaa ne kokeet, kun on lukio suoritettu 2 vuodessa? Ja mitä kursseja kannattaa valita ja mistä aineista, jotta kokeessa pärjää? Ja sit vielä ajattelin olla kirjoittamatta sitä enkkuu, koska tosiaan numero on 6 ja muutenkin ei älyy siitä kielestä yhtään mitään. Johtuu siitä ku peruskoulussa ala-asteella oli TODELLA huono enkun opetus ja sit kun vaihoin koulua niin yhtäkkiä huomasin etten osaa enkuksi juurikaan mitään. Ihme et vielä sain peruskoulussa sen läpi... Mut ajattelin kirjoittaa sit venäjää A kielenä ja sit lukiossa aloitin espanjan ja latinan. Onko niistä mitään hyötyä ja korvaako noi kolme (plus lyhyt ruotsi) ton enkun? Matikka on mulla pitkä, mut onko mahdollista taas varmuuden vuoksi kirjoittaa sekä lyhyt, että pitkä? Ja sit tosiaan hyötyykö siitä, jos noitten bilsan, fyssan ja kemian lisäksi kirjoittaa kaikkee muuta ihan huvin vuoks. Esim. hissa, YH, psykologia, uskonto, maantieto... Sit onko niissä kokeissa tärkeä se, että sä osaat ne kaikki termit ja muut hommat, vai se että sä osaat kirjoittaa laajan ja hienon vastauksen sinne konseptille?
      Mun pitäis varmaankin kysyä noita hommii opolta, mut kun sitä on niin vaikea tavotella, kun lukio on niin iso ja hirveesti halukkaita keskustella sen kanssa ja sitä opookaan ei ole ihan joka päivää siellä koulussa paikalla.
      Kiitän etukäteen vastauksista.

      • 454

        Ei mitään järkeä kirjoittaa historiaa ynnä muita aineita lääkiksen kannalta. Nämä seitsemän on jollain tasolla perusteltua kirjoittaa, muut voi unohtaa samantien: (pitkä) matikka, fysiikka, kemia, biologia, englanti, ruotsi ja tietenkin äidinkieli. Ylimääräisiä kieliä ei valitettavasti ole aikaa lukea lukiossa, koska fy ke bi vie niin paljon aikaa.


    • Eläimet<3

      Heippa! Olen vasta kasilla ja oon ajatellu tota eläinlääkärin ammattia. Halusin vaa kysyä että voiko tota ammattia opiskella jo nyt jotenki? Kiitos!

    • ssdfsdf

      Toki voit jo sinänsä opiskella eläinlääkärin ammattia, että luet alan julkaisuja ja oppikirjoja. Eri asia on sitten se, onko siinä mitään järkeä, kun tasosi on aika lailla nolla. Kannattaa nyt panostaa yläasteeseen ja lukioon, lääkis kyllä opettaa tarvittavat asiat kun sen aika on. Harrastuksena toki kannattaa lueskella noita juttuja, mutta ei kannata ahdistua vaikkei ne aukeais yhtään.

      • Eläimet<3

        Kiitos tuosta. :) Voisin kyllä kysellä vähän enemmänki. Että JOS pääsisin sitten eläinlääkäriks ni kannattaisko olla pieneläinlääkäri vai semmonen mikä hoitaa isompia eläimiä. Mitä hoidettavia eläimiä kuuluu pieneläinlääkärille ja semmoselle mikä hoitaa noita isompia eläimiä,esim. hevosia, lehmiä... Tietenkää näitä ei kannata edes ajatella jos sinne lääkikseen ei pääse. :D


      • Realiteetit
        Eläimet<3 kirjoitti:

        Kiitos tuosta. :) Voisin kyllä kysellä vähän enemmänki. Että JOS pääsisin sitten eläinlääkäriks ni kannattaisko olla pieneläinlääkäri vai semmonen mikä hoitaa isompia eläimiä. Mitä hoidettavia eläimiä kuuluu pieneläinlääkärille ja semmoselle mikä hoitaa noita isompia eläimiä,esim. hevosia, lehmiä... Tietenkää näitä ei kannata edes ajatella jos sinne lääkikseen ei pääse. :D

        Kiltit kympin tytöt ovat hakeutumassa pieneläinten lääkäreiksi, mutta puutetta monissa paikoissa on juuri tuotantoeläinten lääkäreistä. Suurten eläinten kanssa toimiminen taas vaatii voimaa, rohkeutta ja ronskeja otteita. Alle 170 senttiset älkööt vaivautuko.


    • Ellimilli

      Oon ite vasta 4 luokalla mut kannataa katoo Wikipediasta

    • tietämätön

      Olen pitkään miettinyt pitääkö fysiikka, kemia ja biologia kirjoittaa yo-kirjoituksissa, vai riittääkö pelkkä kurssien suorittaminen ?

    • JULSKUTIN

      Moi kaikki!

      Oon ite vasta 5.lk, mutta oon ihan aina tykännyt paljon lääketieteestä. ( No oikeesti, siitä asti, kun olen ymmärtänyt asioita) Ja kun mulla on ollut kotona lemmikki syntymästä asti joka ikisenä päivänä, ja äitillä ja iskällä oli jo ennen mun syntymää yhteinen koira, joka kuoli sitten viime kesänä. :( Mutta silti koiramme kuoleman jälkeen meille jäi onneksi kaksi undulaattia. mulla itellä on nyt ollut yhteensä neljä lemmikkiä, kaksi marsua( Rami ja Reetu ), ja kaksi undulaattia ( Nami ja Topi), ja sitten se koira, tai se ei ollut ihan minun oma, vaan perheen yhteinen. Ja maaliskuussa saadaan taas uusi koira. Mutta kuitenkin, ajattelin, että tuo eläinlääkärin ammatti olisi minulle aika osuva ammatti. Kotonakin aina "leikin" eläinlääkäriä, oikeasti korjaan lelujamme, kun minulla pikkuveli, ja pikkusisko, ja se on kivaa. Kerran, kun olin joku 4-5 vuotias, näin, kun eräs nainen jäi auton alle edessämme. Äitini ja minä siis olimme menossa kauppaan kävellen, ja kun oli punaiset valot, tiesin, että ei saanut ylittää suoja-tietä, mutta se nainen ylitti. Sen päätä ajoi 2-3 autoa, en muista tarkalleen, mutta kuitenkin, kun tuli vihreät valot, lähdimme äidin kanssa ylittämään suoja-tietä, ja halusin välttämättä jäädä katsomaan naista, vaikka hänen ympärillänsä oli runsaasti verta. Muistan heikosti, miltä nainen näytti. Ja aina, kun ambulanssin sireeni soi, haluaisin tietää, mitä on meneillään, ja miten henkilö on loukkaantunut, mutta miten muutenkaan tuo onnistuisi, ellen olisi jonkinlainen lääkäri. Mutta, enköhän mene taas korjailemaan leluja. Näkemiin!

    • epävarmuutta

      Hei!
      Mahtaisikohan laborantti kaksoistutkinnosta olla hyötyä jos aion pyrkiä eläinlääketieteelliseen? Silloin ajattelisin kirjoittaa lukiossa fysiikan, pitkän matikan, englannin yms. Lähinnä ajattelin, että mahtaakohan siitä laborantin tiedoista ja taidoista olla hyötyä (parantaisi kesätyömahdollisuuksia tai jotain). Ja sitten jos en kaksoistutkintopohjalta pääsisi eläinlääketieteelliseen, hakisin varmaan farmasia-alalle. Farmasia alalle kaksoistutkinto voisi varmaan ainakin olla hyvä kun tietää jo joitakin asioita alasta? Vai sotkeeko se kaksoistutkinto liikaa, että olisi parempi se pelkkä lukio, mikäli eläinlääkäriksi haluaa? Olen 9-luokalla ja pian haku edessä. Nyt ainakin ka. päälle 9 , joten en usko että välttämättä opiskelu kävisi liian raskaaksi.

      • *yawn*

        Tarkoitatko "farmasia alalla" farmaseutiksi lukemista? Kyllä yleissääntö on, että jos yliopistoon haluat niin lukio on paras vaihtoehto. Ei niillä amiksen tiedoilla ole pahemmin mitään tekemistä yliopistossa opetettavien asioiden kanssa.


      • PhD

        Hyvin yksinkertaisesti:

        Kokopäiväinen lukio (ei kaksoistutkinto) on paras mahdollinen vaihtoehto jatkokoulutuksen kannalta. Kaksoistutkintoa tehdessä resurssien käyttö jakautuu ammatillisen opetuksen ja lukion välille. Toisin sanoen, opiskelet tehokkaammin keskittyessäsi vain yhteen asiaan kerrallaan. Tässä tapauksessa lukioon.

        En usko, että laborantin tutkinnosta (tai muustakaan ammattikoulun tutkinnosta) on mitään hyötyä yliopistoon haettaessa. Parempi on siis mennä pelkkään lukioon.

        Jos haluat farmasiaa lukemaan, ota lukiossa kaikki kemian syventävät kurssit.

        Pitkä matikka on aina plussaa.


    • opox

      Käy oposi juttusilla.

    • ex-EHoppilas

      Peltosalmessa sijaitsee Ylä-savon ammattiopisto jossa voi opiskella eläintenhoitajaksi. Lähinnä siellä keskitytään maatalouseläimiin (hevoset, lehmät, siat, kanat, lampaat, vuohet jne.), kissoihin, koiriin, jyrsijöihin ja lintuihin. Jos haluat matelijoihin perehtyä niin sitten kannattaa jatkaa korkeammalla koulutusasteella.

      Anatomiassa opiskelette eläinten luut, jänteet, nikamat sun muut ulkoa ja teiltä kysytään kokeissa mm. kuinka monta luuta on lehmällä tai mikä on aorta yms. Käytte läpi kaikkien äsken mainitsemieni eläinten sairaudet, loiset yms.

      Teillä alkaa myös noin puolissaväliä jaksoa navetta ja pieneläinklinikkavuorot. Navettavuorossa hoidatte koulun oman navetan lehmiä ja vasikoita, pidätte paikat puhtaina jne. Pieneläinklinikalla hoidatte mm. undulaatit, maaoravat, rotat, degut, kanit, chinchillat ja samassa rakennuksessa olevat vuohet. Opettajat ovat mukavia ja reiluja ja heittävät usein vitsiä oppilaiden kanssa. Suurinosa opettajista omistaa itse maatilan tai on ollut labrassa töissä esim. anatomian opettaja kertoi olleensa solulabrassa töissä ennen opettajaksi ryhtymistä. Jos asut asuntolassa koulun tontilla niin tiistaisin ja torstaisin käy kauppa-auto koulun pihassa. Keskiviikko iltaisin on auditoriossa elokuvailta.

    • apua6

      Tässä kesäloman varrella on tullut etsittyä vielä lisää tietoja eläinlääkiksen vaatimuksista ja kursseista mitä lukiossa täytyis lukea ja kirjoittaa. Meen siis lukion 1. ja haluaisin eläinlääkikseen,vaikka töitä sen eteen täytyy tehdäkin paljon. Kirjotettavat aineet olis siis fysiikka,kemia ja biologia (tärkeimmät)? Entäs englanti ja pitkä matematiikka ? Pitkää matematiikkaa ainakin koitan alkuun,mutta saa nähdä miten sujuu. Ysillä matikka oli 8. Miten hyviä arvosanoja lukiosta pitäs saada jos aikoo eläinlääkikseen ees yrittää/hyvällä lykyllä päästä.
      Ja jos sitten haen eläinlääkikseen,mutten pääsekään miten helppo on päästä esim tuonne Peltosalmeen ? Alkuun mietin sitä,mutta päädyin lopulta eläinlääkikseen.

    • Ei pitkä

      Vanha keskustelu mutta kuitenkin...
      Eli täällä olisi kahdeksasluokkalainen tyttönen jolla olisi suuuri hinku eläinlääläriksi. Ainut ongelma on että haluaisin työskentelemään isojen eläimien kanssa. Kuitenkin täällä joku mainitsi ettei alle 170 senttisten kannata edes yrittää työskennellä isojen eläinten kanssa, siinä kun tarvitaan voimaa ja muuta vastaavaa. Itse olen 155-156 senttkä enkä lääkärin mukaan kasva enää ( en ole kasvanut kahteen vuoteen ) . Onko tämä ongelma? Nostelen painoja ja olen isojen hevosten kanssa tekemisissä joten isoista eläimistä kyllä on kokemusta. Mitä mieltä olette ja onko jollakin henk koht kokemuksia miten lyhyt pärjää alalla?

      • Että näin

        Kokemus ja erittäin hyvä eläintenkäsittelytaito kompensoi kylläkin melkoisesti kokoa. Sen verran olen eläinlääkärin töitä sivusta seurannut, että se on isojen eläinten kanssa melkoisen ronskia hommaa. Siksi en pidä asiaa osaltasi mahdottomana, vaikka yleensä suurten eläinten kanssa toimivat naiseläinlääkärit ovat yleensä melkoisia Ronski-Reetoja.


    • Ei pitkä

      Kiitoksia vastauksesta, helpottava kuulla että voin pärjätä :) tuli mieleen että hakeutuvatko miehet useammin isompien eläinten puolelle kun tv-sarjoissa heitä näyttäisi aina olevan enemmän isojen eläinten puolella kuin pieneläinlääkärinä :) Onko jollakin henk. koht kokemusta (tai tutuilta kuultua) että pidetäänkö pienempiä naisia saman tasoisina jos taidot riittävät vai väheksytäänkö heitä ja kannellaan tavaroita puolesta? Näitä tälläisiä tapauksia kuulen aniharvoin lyhyiltä naisilta joita suvussani paljon on

    • koulutettueläinlääkäri

      En tiedä onko kysymykseesi jo vastattu sillä en ole lukenut vastauksia, mutta Helsingin eläinlääketiedellinen koulu on ainoa vaihtoehto. Siellä opiskellaan kuusi vuotta.

    • koulutettueläinlääkäri

      Niin ja palkka vaihtelee mitä sinä teet.

    • pieneläinlääkäriksi

      Minä opiskelen parhaillaan ensimmäistä vuotta Helsingin eläinlääketieteellisessä. Voin sano, että sisään oli todella vaikea päästä ja idiootit ei siellä pärjää - vaikka olisit super fiksu et välttämättä pääse sisään. Minä pääsin ensimmäisellä kerralla ja parhaan ystäväni isoveli on samassa koulussa kolmatta vuotta ja pääsi vasta toisella kerralla. Jos et ekalla pääse ja kovasti tahdot kannattaa lukea vuosi ja yrittää uudestaan!
      Lukiossa minulla oli pitkinä biologia, fysiikka, kemia ja matikka. Kannattaa.
      Ei tosiaan ole siis pakko ottaa esim. matikkaa pitkänä, mutta auttaa kyllä.
      En ole aivan varma voiko muualta kuin lukiosta päätyä eläimlääkäriksi, mutta lukiota suosittelen.
      Elänlääkiksessä on rankkaa, vaikka olen hyvä opiskelemaan ja paljon vapaa-aikaa menee vain, että pänttään asioita. Viiden vuoden päästä valmistun ja sen jälkeen voin vielä erikoistua jos tahdon.
      Ajattelin ryhtyä pieneläinlääkäriksi.

    • Heissanheivain

      Kiinnostais tietää et tuliko susta eläinlääkäri??

    • Anonyymi

      päädyitkö koskaan eläinlääkäriksi?

    • Anonyymi

      No, ootko jo eläinlääkäri? Vai miten kävi

    • Anonyymi

      Minäkin haluaisin eläinlääkäriksi. Mielellään opiskelisin kannuksessa Kpedun ammattiopistossa. Onko se jotenkin huono vaihtoehto etten mene lukioon?

    • Anonyymi

      Hassua, minä täällä 17 vuotta myöhemmin. Paljon on näköjään opiskelut muuttuneet, kun ei tuota galenostakaan ole enää siellä kokeiden pohjalla. Itse aloitin juuri lukion, ihan hyvä aika siis alkaa pohtimaan mitä sitä haluaa, mihin haluaa pyrkiä ja niiden pohjalta mitä aineita rupeaa kirjoittamaan. Itse tiedän, että jos tähän ryhdyn niin paljon se tulee minulta vaatimaan. Olen semmoinen keskiverto opiskelija. Yläasteella tuli vaadittua itseltä aikapaljon, mutta nyt huomaa, että on helpompaa aloittaa lukio, kun on perustiedot kunnossa. Saa nähdä mihin tässä päädytään. Sukujuureni ovat maaseudulla ja täten itsekin. Maatalous ja tuotantoeläimet ovat pienestä asti ollut osana elämääni. Ja olen saanut katsella, kun eläinlääkäri on tullut hoitamaan, jotain eläintä. Se on ollut mielenkiintoista. Kuitenkin opiskelu 6 vuotta Helsingissä hirvittää. En koskaan voisi kuvitella itseäni asuvan kaupungissa, mutta sen se vaatii jos minusta eläinlääkäri meinaa tulla. Ajatus tuntuu niin kaukaiselta. Saa nähdä mikä minusta tulee

    • Anonyymi

      Ois kiva tietää miten menee

    • Anonyymi

      Onko teillä vielä uusia Eläin lääkäri työpaikkoja Minä haluan tula teile töihin

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe