Hei, olin tänään aamulla hammaslääkärissä yhdessä hampaassa esiintyneen kivun takia, hammas oli ehjä,aikanaan kyllä juurihoidettu. Nyt otettiin juurikuvat ja yksi juuri jäi kuvasta pois, varmaankin itseni takia kun meinaan tukehtua siihen lappuun joka on suussa. Lääkäri putsasi hampaan oikein hyvin ja hioi sitä kun narskuttelen yöllä. Nyt alkoi 15.40 ihan hirveä kipu siinä, otin 2 disperiiniä, eivät auttaneet, ja vähän vaille seitsemän otin 2 disperiiniä lisää. Koko tämän ajan 15.40 tähän hetkeen asti purskuttelen suussa kylmää vettä joka auttaa siihen, mutta eihän sitäkään jaksa iäisyyksiä tehdä ja kipu vaan jatkuu ja viikonloppu edessä, eikä pääse omalle lääkärille!
Tämä on ihan kauheeta tämä kipu, onko kenelläkään mitään poppakonstia tai sattunut samanlaista tapausta?
Lääkäri sanoi, että jos kipu ei tällä hoidolla lähde pois niin siellä voi olla alkava juuritulehdus jo siinä hoidetussa juuressa.
Hirveä kipu!
30
28190
Vastaukset
- osaa
sillä tiedän miten tuskallista toi on. Siihen ei auta kunnolla edes Tramal(morfiinin johdannainen,jota ei saa ilman reseptiä). Mikäli saat jostain 4-5 10gm tramalia, kipu lievenee sen verran, et saa nukuttua. Toi kunnon juurisärky on todella hirveetä..TIEDÄN!
- kipupotilas76
Otin 2x 50mg tramalia ja 2 400mg buranaa, ennen kuin sain nukuttua yön yli.
Hammaslekuri oli porannut vähän liian syvälle tekemättä juurihoitoa ja kivut sen mukaiset. Seuraavana päivänä hoiti hampaan kuntoon.
- typy
Sinuna juoksisin jo päivystykseen lääkäriin. Voi olla että jotain on tapahtunut. Varsinkin jos poski alkaa turpoamaan ei oo leikin asia.
- Särki
Alkaako kipusi yhtäkkiä (kuin lekalla päähän)? Minulla hoidettiin hammassärkynä tällaista toistuvasti tulevaa yhtäkkistä kipua alaposkihampaan tienoilla, kunnes erään tuttavan vihjeen perusteella kysyin lääkäritä, voisiko se olla kolmoishermosärky. Sehän se oli!
- KOHTALOTOVERI
Minulla tehtiin kesällä juurihoitoa alatakahampaasen ja molempien juuren "rassaus"kertojen jälkeen kipu aivan mieletön-eivät auttaneet kipulääkkeet yhtään-tuntui kuin pää olisi hajonnut. ennen juurihpitoa hammasta ei ollut särkenyt-vain tuikkinut ja vihlonut välillä. Särky kesti päivän-pari. Luulin että ei lakkaa ollenkaa ja olin jo soittamassa lääkärille että missä meni pieleen,mutta siitä se särky lakkasi. Nyt hoidosta aikaa noin 2 kuukautta eikä ole oireillut. Kannattaa kuitenkin käydä vaikka päivystyksessä jos kipu niin paha ettei pysty olemaan.
- kipulääkitys!
Minulla oli samantapainen tilanne, piti odottaa 2 vuorokautta, että pääsin hammaslääkäriin ja oli kovat tuskat. Menin yleislääkärille, jonka kanssa räätälöitiin kipulääkitys välipäiviksi. Älä jää odottamaan kivun kanssa, käy päivystävällä terveyskeskuslääkärilläsi, jos et yksityiselle puolelle halua/raaski :) Yritä pärjätä.
- Entäs sitten
Sinullahan homma toimi loistavasti, vain 2vrk.
Minun sietämättömiä leuka, ja niskakipuja on tutkittu aikoja, jossa 2 vuottakin on kovin lyhyeksi kerrottu aika!
Eikä sitä odotettua DIAGNOOSIAKAAN ole vieläkään saatu aikaiseksi, jonka perusteella sitten voitaisiin se hoitokin aloittaa!?!
Epätyypillisistä kivuista vain puhutaan?
- timanttimies
suusi,voi olla jäänyt johonkin väliin jotaki ruokaa nii se on tulehtunu,mul oli semmösta varsinki jonku grillikyljyksen jälkeen ,onneks mulla on niitä hammaslääkärin krassejä joilla välit saa putsattua ja sitte viinalla purskutus
- timanttimies
on,siinä revitään vanhat juuret pois ja tehään muovimassasta uudet jotka valuu sinne missä oli vanhat juuret ja ne on helposti tulehtuvia paikkoja
- meikpiis75
timanttimies kirjoitti:
on,siinä revitään vanhat juuret pois ja tehään muovimassasta uudet jotka valuu sinne missä oli vanhat juuret ja ne on helposti tulehtuvia paikkoja
Juurihoidossa ei poisteta juuria.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000045&posting=22000000010478393#22000000010478393
- niin et hypi,
etkä pompi.
- Hammaspipi
Kiitos kaikille jotka olette vastanneet.
Vettä menee edelleen kokoajan. Puhuin kaverini kanssa puhelimessa (puhuin ja syljin) ja hänellä oli ollu muuten ihan sama juttu paitsi hänen hammastaan ei oltu juurihoidettu, päivystyksen hänkin pääsi vasta seuraavana iltapäivänä.
Minullahan tämä hammas on ajat sitten juurihoidettu, mutta lri sanoi, että on ihan tavallista, että myös jo juurihoidettuun voi tulla uusi tulehdus ja kaikki alkavat tulehdukset eivät edes näy kuvissa. Onneksi ei ole mitään turvotuksia missään, vain se sietämätön kipu, sitten kun on yksin niin on vähän sellainen avuton olo jos vaikka yöllä joutuisikin johonkin lähtemään, se vesipullo ja sylkykuppi mukana, ei kivaa.
Huomenna soitan heti 9.30 päivystykseen vaikken sinne haluakaan mennä vaan kun on nyt pakko.
Olin niin kipeä, lasi kädessä ja kulho sylissä, etten edes tullut vastauksia lukemaan kuin nyt vasta kun tulin koneen sulkemaan.
Olette te mukavia kun otatte osaa toisen kamalaan hammaskipuun, pitäkää mulle peukkuja huomenna ja toivotaan ettemme enää koskaan joudu tämmöistä kipua kokemaan.- ja kipu
Oireesi kuulostaa enemmän elävän hampaan tulehdukselta eli pulpiitilta kuin juurihoidetun hampaan tulehdukselta. Tässä on tyypillistä, että kylmä vesi helpottaa, kun taas juurihoidetun tai kuolleen hampaan kipu on enemmän jomottavaa ja painoarkuutta (koska on painetta), eikä se reagoi lämpötiloille. Ettei vaan olis kyseessä juurihoidetun viereinen hammas?
- kokenut..
Kyllä sä pääset paikallisen ta:n hammaslääkärille päivystyksenä, ainakin minä olen päässyt tähän mennessä kun paha hammas-särky on iskenyt. Eihän sellasta kestä, ei voi töissä olla myöskään jos pahasti särkee hammasta.
- GothicWhite
itsellä tuli ylimääräinene hammas tuolta poskenpuolelta rustosta läpi. Ja siihen ei myöskään oikeen mikään auttanut. Ellei nyt tramalia vetänyt10mg - 15mg. suihkussa istuskelu rauhoitti samoin kivun siirtäminen muualle *aika masokististä" hommaa jos isot kivut..
kannattaa mennä ensiapuun jos kovat säryt sieltä minä tramalia sain.. - huomenta!
Veikkaisin kivun aiheuttajaksi sen juurihoidetun hampaan kroonista tulehdusta, joka nyt on akutisoitunut eli äkääntynyt. Hionta ja hammaslääkärin kosketus eivät aiheuttaneet särkyä, vaan olivat hampaalle se "viimeinen pisara" valitettavasti juuri viikonlopun alla.
Siitä hampaasta vain yhden juuren kärjessä voi olla tulehdus, jolloin tarvii uusia vain sen kanavan juurihoito. Ei satu, päinvastoin helpottaa, kun juuritäytteen purkamisen myötä paine (märkää, verta, kudosnestettä eli elimistön omaa yritystä hoitaa pöpö pois) pääsee pois.
Antibioottikuurin kehottaisin myös pyytämään, pelkkä särkylääke ei auta. Tosin ei tässä tilanteessa eikä vielä tänäänkään myöskään pelkkä antibiootti.
Parempaa ja kivutonta iltapäivää Sinulle! - Eka kirjoittaja
Hei, voitteko uskoa, että tämä kipeä hammas on täysin ehjä ja juuretkin kunnossa, kipu oli niin tajuton, että tuntuu oudolta ehjän hampaan tekeleeksi, mutta, syy siihen miksi se oli niin kipeä johtuu ehkä kahdesta asiasta, a)olen pessyt hampaita luvattoman pitkän ajan väärällä tavalla, harjannut pystyvedoin joka on aiheuttanut ienten nousua ja sitten b) kun olin eilen omalla h.lääkärillä ja hän aika kovasti putsasi sen hampaan, nämä yhdessä ovat voineet aiheuttaa kivun. Nyt minulla on 2 eri antibioottikuuria päällekkäin ja tavallista buranaa jos on tarvetta.
En vielä hirveästi uskalla kehua mutta luulisin, että kipuilu on ohi tai ainakin kovaa vauhtia menossa ohi.
Kauhutarinoitakin ehdin päivystyksessä kuulla, menkää ihmeessä lääkärille heti kun sattuu, älkää jääkö kivun kanssa odottelemaan ja katselemaan ja ne hampaat, ne pitää osata pestä oikealla tavalla vaakatasoon ettei käy niin kuin minulle.
Illanjatkoja kaikille mukaville ihmisille!!- oikohammas
voi johtua myös yöpurennasta, mitä yleensä eivät tav. hammaslääkärit kerro.
Erikoislääkäri voi päätellä ienvetäytymästä hampaan kantavan ensin.
Jos kipuilu ei lopu tarkistuta jollain erikoislääkärillä purenta, itse olen täläisia hampaita tappanut puremalla niin lujaa yöllä, enkä itse tiennyt purevani yöllä.
Eli täysin terveeltä hampaalta purennalla henki pois. - "kipulääkitys"
Seuraathan kuitenkin tilannetta. En halua säikytettä enkä antaa ikäviä ennakko-odotuksia, mutta joskus on joissain hampaissa (minulla oli takahampaassa) sellainen juurihaara, joka ei syystä tai toisesta näy röntgenissä eikä sitä silloin lääkitä juurihoidon yhteydessä. Palstan asiantunteva meipiiks kertoo varmaan lisää, jos selitin huonosti.
Olen kokenut myös sellaisen kivunaiheuttajan kuin paikatun/hoidetun hampaan kuolemaa tekevä hammasjuuri (siis ei tulehtunut): sen tunnistaa siitä näin jälkikäteen, että samanlainen kipu kuin hammastulehduksessa, mutta kipu häviää välillä tunneiksi, jopa päiviksi, mutta tulee takaisin ja kerta toisensa jälkeen voimakkaampana. Silloinkin kylmä helpotti kipua. - Eve
"kipulääkitys" kirjoitti:
Seuraathan kuitenkin tilannetta. En halua säikytettä enkä antaa ikäviä ennakko-odotuksia, mutta joskus on joissain hampaissa (minulla oli takahampaassa) sellainen juurihaara, joka ei syystä tai toisesta näy röntgenissä eikä sitä silloin lääkitä juurihoidon yhteydessä. Palstan asiantunteva meipiiks kertoo varmaan lisää, jos selitin huonosti.
Olen kokenut myös sellaisen kivunaiheuttajan kuin paikatun/hoidetun hampaan kuolemaa tekevä hammasjuuri (siis ei tulehtunut): sen tunnistaa siitä näin jälkikäteen, että samanlainen kipu kuin hammastulehduksessa, mutta kipu häviää välillä tunneiksi, jopa päiviksi, mutta tulee takaisin ja kerta toisensa jälkeen voimakkaampana. Silloinkin kylmä helpotti kipua.Vedin tujuja vodkapaukkuja yhden illan hammassärkyisenä (siis oikea tosisärky) Eipä särkenyt enää.
- Ja toinenkin
Kun menet sinne ehdottamallesi hammaslääkärille, kipujesi ja vaivojesi kanssa, ja niitä valittamaan, asiantuntijamme kertoo vain, että PALJON ON KIPUJA JOITA EI SAADA SELVILLE, JA NÄMÄ OVAT NIIN VAIKEITA ASIOITA!!!
Mihinkäs sitä sitten mennään???? - Ja toinenkin
Ja toinenkin kirjoitti:
Kun menet sinne ehdottamallesi hammaslääkärille, kipujesi ja vaivojesi kanssa, ja niitä valittamaan, asiantuntijamme kertoo vain, että PALJON ON KIPUJA JOITA EI SAADA SELVILLE, JA NÄMÄ OVAT NIIN VAIKEITA ASIOITA!!!
Mihinkäs sitä sitten mennään????Mikä on asiantuntijamme MEIKPIS:n ohje tässä tapauksessa?
- mari
minulle on tehty juurihoito ei se sattunut kun sain puudutuksen.kyllä se sen jälkeen oli mutta särkylääkkeillä meni ohi.
- Hammas kipeänä
Itselläni tuli eilen yhtäkkiä kamala hammas kipu. Luin tässä viestejä, että vedesn purskutus auttaa siihen hieman. Kokeilin sitä... ja kyllä se hieman auttaa. Kipu kyllä tulee takaisin kun purskutuksen lopettaa. Kokeilin myös pestä hampaani. Se auttoi ehkä kolmen tai viiden tunnin ajaksi, mutta kipu palasi sitten illemmalla. Pitäisi mennä varaamaan aika hammas lääkärille --->
- sd
Mikähän hampaassa on kun toissapäivänä alkoi koskea melko kovaa ja nyt koskee aivan tajuttomasti, vain veden pitäminen suussa pysäyttää kivun. Ja kun sylkäisee vedet kipu tulee takaisin parin minuutin sisällä hiljaa hiipien, lopulta se on niin kova että vesi valuu vain toisesta silmästä ja tuntuu kuin koskisi koko suuhun. välillä saattaa hävitä hetkeksi itsekseen tuo kipu
- :(
mulla tulee kans kipu yhtäkkiä ja häippäsee ja tulee taas takas.. soitin hammaslääkärille niin epäili poskiontelontulehdusta. tänään 13.30 aika, kerron sitten mitä oli
- Hyuvävy
:( kirjoitti:
mulla tulee kans kipu yhtäkkiä ja häippäsee ja tulee taas takas.. soitin hammaslääkärille niin epäili poskiontelontulehdusta. tänään 13.30 aika, kerron sitten mitä oli
Kannattaa ihan oikeasti kokeilla neilikkaöljyä. Itselläni oli hammas todella pahasti tulehtunut ja märki, eikä mikään särkylääke auttanut. Luin sitten netistä erilaisia nettisivuja ja päätin kokeilla nelikkaöljyä ja tämä toimi välittömästi. Nyt hammas onkin jo hoidettu.
Mutta jos kokeilet neilikkaöljyä, pidä huoli siitä että luet tarkkaan sen käyttö-ohjeet netistä. Se on nimittäin vaarallinen öljy jos sitä käyttää liikaa ja se tulee aina sekoittaa joko isoon määrään vettä tai oliiviöljyyn.
- jusba69
Mahdollisin syy kipuun mikä heti mulle tule mieleen, oli se että sinne paikkaan on jätetty ilmaa sisälle.. joka aiheuttaa juuri armotonta vihlontaa. Kokeneena aattelin kirjoitella tänne juuri tuosta.
- väitteesi
Miten paikkaan jää ilmaa ja mitä se aiheuttaa kipua?
- miiris
Mulla kipeni viime viikolla aivan jumalattoman kipeeks ylhäältä poskihammas. Seuraavana päivänä päivystykseen mennessä olin henkisesti varautunut juurihoidon aloitukseen. Mitään juurihoitoa ei tehty, kävi ilmi että hampaasta vuosia sitten juuret poistettu, tosin vain osittain!! Ovat niin pitkät, että eivät saaneet kaikkea poistaneeksi.
Kuulemma ei ole järkeä alkaa uudestaan hoitamaan hammasta, tulee kalliiksi, eikä muka välttämättä tuo apua laisinkaan.
Eli tuo hammas kipeytyy, jos huomaamatta puree hammasta, joskus yöllisen narskuttelun jälkeen kanssa. Pitää vissiin lopun ikää tästä aika ajoittain kärsiä..Ei auttaneet särkylääkkeet, viimein tramal toi pientä helpotusta ja sain yöni nukuttua. Aamulla ei sitten tuntunut mitään kipua.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama1247947Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1516668Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1834785Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2473260Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta1012754Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1102280- 1501915
Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari121906Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa341726Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971624