Ulkoinen peräpukama

Häviääkö pois?

Minulla on nyt pari viikkoa ollut ulkoinen peräpukama. Käytän vaivaan apteekista saatavaa peräpukamavoidetta. Häviääköhän pukama? Ei ole kipeä, mutta ei ole kivaa kun takapuolessa roikkuu ylimääräinen nystyrä. On ehkä vähän pienentynyt voiteen avulla, mutta en saa sitä sisään.Onko kellään kokemusta asiasta,olisin kiitollinen jos saisin vastauksen.

156

268637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dreidl

      Häviää kyllä, kun voitelet säännöllisesti ja pidät vatsasi notkeana. Uusiutuu myös helposti, jos ei pidä sitä vatsaa hyvänä. Kuitupitoinen ravinto, liikunta ja säännölliset elämäntavat auttavat.

      • pois

        sitkeästi vaan hoidat säännöllisesti. Alapesut lämpimällä vedellä muutamia kertoja päivässä (varsinki ulostamisen jälkeen) voide. Itsellä auttoi ja hävisi parissa viikossa! Tsemppiä!


      • Raili
        pois kirjoitti:

        sitkeästi vaan hoidat säännöllisesti. Alapesut lämpimällä vedellä muutamia kertoja päivässä (varsinki ulostamisen jälkeen) voide. Itsellä auttoi ja hävisi parissa viikossa! Tsemppiä!

        Minulle myös auttoi tuo hoito .Puhtaus on AO
        suihkuttelu kunnolla niin lämpimällä kun sielu sietää ,ainakin minulle hoito auttoi.


      • Pukamapersaus
        Raili kirjoitti:

        Minulle myös auttoi tuo hoito .Puhtaus on AO
        suihkuttelu kunnolla niin lämpimällä kun sielu sietää ,ainakin minulle hoito auttoi.

        Kannattaa olla tarkkana tuon veden lämpötilan kanssa. Minä poltin persieeni ja nyt pukaman tilalla on sellainen palorakko, että pukama olisi ollut helpompi pitää. Istumaan en pysty, kun pitää varoa sitä vesikelloa siinä peräaukossa. Kyllä kaikkea harmia tuosta pukamasta voi olla, mutta ei auta valittaa.


      • minäminä
        Pukamapersaus kirjoitti:

        Kannattaa olla tarkkana tuon veden lämpötilan kanssa. Minä poltin persieeni ja nyt pukaman tilalla on sellainen palorakko, että pukama olisi ollut helpompi pitää. Istumaan en pysty, kun pitää varoa sitä vesikelloa siinä peräaukossa. Kyllä kaikkea harmia tuosta pukamasta voi olla, mutta ei auta valittaa.

        Terveyskirjaston mukaan " Pukamien synnyssä pidetään oleellisena ulostamiseen liittyvää pitkällistä ponnistelua, jolloin tyynykkeiden tukikudos höltyy. Tällöin sisällä olevat laskimot laajentuvat. "

        Eli ton perusteella mietin, josko siellä pukamassa oisi vähän niinkuin veri jumissa. Olin kokeillut jo kaikkea pesuista rasvaan (en tosin apteekin), joten aattelin että jos se auttaisi, jos saa sieltä ns. aineet liikkeelle. Painelin aika ronskisti pukamaa suuntaan jos toiseen, ja se ihan hävisi silmissä. Nyt tuntuu vielä vähän kipeältä ja voihan olla että tulee takaisin, mutta nyt ainakin helpotti.

        Eli ehkä kannattaa kokeilla painelua.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • lääkäriin

      pukamat ei häivy minnekkään koskaan ilman että ne joko leikataan tai ligeerataan eli hirtetään. Se ehkä pienenee lääkkeiden avulla, mutta ei häviä koskaan ja jossain vaiheessa joudut joka tapauksessa käydä hoitamassa se pois, niin kannattais tehä se nyt ettei sun tarvii mennä leikkaukseen. Liigeeraus helpompi toimeenpide.

      • nyyhky.(

        -Minulla myös ensimmäistä kertaa pukamia, tulleet heti, kun aloitin oraaliseksin harrastamisen, onko kokemusta vastaavasta?(sama partneri, hänellä ei ole pukamia).
        -Pidän itseni todella puhtaana, mutta silti pukama vain suurenee/ärtyy(voiko olla mahdollista että läträän vedellä liikaa ulostamisen yhteydessä 3-5 ktr./pv.ssä)onko normaalia, laihalle ihmiselle, joka ei lihoa?(ei ole matoja)?
        -Onko ulostaminen kivuliasta leikkausen jälkeen?
        -Onko mahdollista, että pukama uusiutuu nopeasti leikkauksen jälkeen?
        -Ja minkälaista kuitupitoista ruokavaliota suositellaan pukaman omistajille?
        Kaikki vastaukset tarpeen!!!


      • ...
        nyyhky.( kirjoitti:

        -Minulla myös ensimmäistä kertaa pukamia, tulleet heti, kun aloitin oraaliseksin harrastamisen, onko kokemusta vastaavasta?(sama partneri, hänellä ei ole pukamia).
        -Pidän itseni todella puhtaana, mutta silti pukama vain suurenee/ärtyy(voiko olla mahdollista että läträän vedellä liikaa ulostamisen yhteydessä 3-5 ktr./pv.ssä)onko normaalia, laihalle ihmiselle, joka ei lihoa?(ei ole matoja)?
        -Onko ulostaminen kivuliasta leikkausen jälkeen?
        -Onko mahdollista, että pukama uusiutuu nopeasti leikkauksen jälkeen?
        -Ja minkälaista kuitupitoista ruokavaliota suositellaan pukaman omistajille?
        Kaikki vastaukset tarpeen!!!

        oraali vai anaali?


      • hölynpölyä

        eläimet eivät harrasta anaaliseksiä.


      • Anonyymi

        Seksi on sairautta Jumalan valtakunnassa ei armoa anneta eikä pyydeta kaikki väärähenkisten on eroittaa Jumalan valtakunnassa seksi on vain lasten hankintaa varten eika siita saa nauttia


      • Anonyymi
        hölynpölyä kirjoitti:

        eläimet eivät harrasta anaaliseksiä.

        Olen nähnyt uroskoirien harrastavan.


    • tytsy

      mulla on vähän sama ongelma, itseänikin askarruttaa häviääkö se kokonaan sieltä..

      • Nuuskiss

        Kyllä minulla ainakin tuo hoito auttoi ja ulkoinen peräpukama hävisi. Eikä tarttenu edes lääkärissä käyä.


    • jamppa17

      Itselläni on ilmennyt myös ulkoinenperäpukama, koskaan aiemmin ei ole ollut. Kivut ovat valtavat, ei saa käveltyä ja kaikki toimenpiteet virtsaamisesta aivastamiseen tekevät pahaa. Miten näitä kipuja saa helpotettua?

      • Sid 2

        Kannattaa tarkkailla kasvaako se. itselläni siihen tuli jonkinlainen hyytymä eli verta alko pakkautumaan. Lopulta se paisu ulkomaanmatkalla luumun kokoseks. Oli tosi tosi kipee ja uskomaton kokemus. Eli ei kai sitä kaikesta selviä ilman lääkärin asiantuntemusta. Itse pitkitin lääkäriin menoa mukamas siksi että olin matkoilla. En millään halunu englantilaisen yleissairaalan leikkauspöydälle kokeilemaan sikäläistä bakteerikantaa... Samasta kohtaa oli jo vuosia pulpahdellu. Lähinnä kesäaikaan kuumalla. useinmiten matkalla ollessa. ilmeisesti silloin menee suoliston floorat sekasin? Hussissa viilsivät pari kertaa auki ja nirhasivat loput. Olis kuullema voinu tehdä aiemminki.


      • pp pp
        Sid 2 kirjoitti:

        Kannattaa tarkkailla kasvaako se. itselläni siihen tuli jonkinlainen hyytymä eli verta alko pakkautumaan. Lopulta se paisu ulkomaanmatkalla luumun kokoseks. Oli tosi tosi kipee ja uskomaton kokemus. Eli ei kai sitä kaikesta selviä ilman lääkärin asiantuntemusta. Itse pitkitin lääkäriin menoa mukamas siksi että olin matkoilla. En millään halunu englantilaisen yleissairaalan leikkauspöydälle kokeilemaan sikäläistä bakteerikantaa... Samasta kohtaa oli jo vuosia pulpahdellu. Lähinnä kesäaikaan kuumalla. useinmiten matkalla ollessa. ilmeisesti silloin menee suoliston floorat sekasin? Hussissa viilsivät pari kertaa auki ja nirhasivat loput. Olis kuullema voinu tehdä aiemminki.

        ite oon just ens viikonloppuna lähtemässä matkalle ja kaks päivää sitte paukahti ekan kerran koskaa.. erikoinen kokemus. voide tuntuu iha aika erikoiselta reijäs.. toivottavasti lähtee täs viikon aikana.


      • pyllynreikä

        Yleinen ja kiusallinen vaiva hoidettu pari kertaa lääkärissä, kun huuhteluilla eikä voiteilla ei mennyt ohi. Ei satu, pikkuisen nipistää. Jälkeenpäin on ollut pikkuisen kipeä mutta kivut häipyy nopeasti. Suurin kynnys on ollut, että saa aikaiseksi raahautua vastaanotolle. Taas on vissiin sama edessä :(


    • apua

      minkä näkösiä teiän peräpukamat on? :D ku mul on sen pukamanpää se semmoi tumma, näyttää et siihen päähän olis keräytyny "verikupla" :S et onks se ihan normaalii? vastatkaa please

      • muakin

        vaivaa tää hemmetin pukama!minkä nimistä voidetta te olette käyttäneet?Oma pukama ei tunnu isolta,enkä osaa sanoa vuotaako se verta,koska minulla sattuu olemaan menkat samalla...mutta ulostaminen sattuu,ja pyyhkimisen jälkeen pukama jomottaa ilkeästi.

        APUA!!


      • peräpukama
        muakin kirjoitti:

        vaivaa tää hemmetin pukama!minkä nimistä voidetta te olette käyttäneet?Oma pukama ei tunnu isolta,enkä osaa sanoa vuotaako se verta,koska minulla sattuu olemaan menkat samalla...mutta ulostaminen sattuu,ja pyyhkimisen jälkeen pukama jomottaa ilkeästi.

        APUA!!

        Itse käytin tämän nimistä peräpukamavoidetta kun Scheriproct Neo ja käytin myös saman merkkisiä peräpuikkoja. Kun noilla sitten hoidin peräpukamaani ja huolehdin sen hygieniasta niin noin reilun viikon päästä pukama hävisi. Jos särky on kova tai siitä tulee verta ulostaessa niin suosittelen tosiaan menemään lääkäriin tai ainaki sitte jos noi omatoimiset hoitohommelit ei auta.


      • c.rr

        siinä on minulla pienen mustikan kokoinen tumman sinnen patti, puristaa en voi kun on niin vellova se alusta .eli osa pukamasta .


    • SaukPauliina

      Hei! Kiitos teille jotka kertoi liigeraamisesta. Itselläni on tällähetkellä rypälettä vähän isompi verihyytymä pyllynnreijässä. Todella kiepeä ja arka. Eilen lääkärissä se puhkastiin mutta ei näyttäny olevan mitään apua. Kun siinä on nyt se viilto niin se joka kerta aukeaa ja vuotaa verta. Voitte vaan kuvitella kuinka kipeä!
      Varasin ajan lääkärille tänään ja aijon ehdottaa hirttämistä, jospa sillä pääsis tästä vaivasta. Ne puudutukset käy vaan v**** kipeää! :)

    • Helpottunut

      Kiitos kaikille jotka ovat antaneet hyviä tietoja peräpukamista. Täytyy myöntää että elin noin pari viikkoa hirveässä paniikissa ja pelkäsin että mikä minua vaivaa kun huomasin peräaukon vieressä patin. Nyt olen todella helpottunut kun kuulin mikä vaiva on kyseessä ja kuinka yleistä se on. Täytyy kokeilla voiteita jos vaikka selviäisin ilman lääkärin käyntiä.
      Hauskaa kesän odotusta kaikille :)

      • ...

        Auttaako bebanthen mitään? Ku täällä takana lukee että iho - ja limakalvovaurioiden paikallishoitoon.. Ite laittanu tätä nyt ku muutama päivä sitten tuli ja tietenkin pessyt monta kertaa päivässä


      • 1st-timepukama

        siis ite huomasin tänää ku pyyhkiminen vähä kirveli/ oli arka, just sellane patti, luulin jo et o jotain suurempaaki tapahtunu mut sain tietää ja tippu kivisydämmeltä =) töis vaa vähä nihkeempi mennä vessaa, sit jollain märäl paperil putsailee tai jotain (salaa tietenki) ja toivottavasti poistuu nopeesti, ei välttäm,ättä tarvii/jaska hankkii voiteit, putsauksel yritän ku vasta "oireillu" päivä tai 2 ei voi enää muistaa _D


      • pukamaaaaaaaa
        1st-timepukama kirjoitti:

        siis ite huomasin tänää ku pyyhkiminen vähä kirveli/ oli arka, just sellane patti, luulin jo et o jotain suurempaaki tapahtunu mut sain tietää ja tippu kivisydämmeltä =) töis vaa vähä nihkeempi mennä vessaa, sit jollain märäl paperil putsailee tai jotain (salaa tietenki) ja toivottavasti poistuu nopeesti, ei välttäm,ättä tarvii/jaska hankkii voiteit, putsauksel yritän ku vasta "oireillu" päivä tai 2 ei voi enää muistaa _D

        Kannattaa se käydä ostamassa apteekista esim. tätä scheriproct salvaa mitä saa ilman reseptiä. Itellä parani 3-4 päivässä pukama kun laitoin tätä salvaa monta kertaa päivässä ja pesin aina hyvin


    • 1st-timerpukama

      elikkä 5 päivää sitten huomasin ku kirveli vessassa ja huomasin töissä jotain ylimääräistä alapäässä (iso heltta) ihmettelin kotiin saakka et mikä ihme, ja suihkus katoin ni sielähän oli joku pukama (sillo en vielä tienny et mikä ja mieli alko harhailemaan, kuolema oli tulossa) mutta sain nopeasti tietää mikä oli ja helpotus oli suuri. peräpukama erittäin yleinen vaiva (peräaukon sairaus), mutta vähä puhuttu asia, ite aamulla ja illalla suihkuttelin alapäätä viileällä vedellä (1-3min)ja laitoin pukamaan sen jälkeen Bepanthen merkkistä ainetta

      (Palovammat, vaippaihottumat, huonosti paranevat haavat (myös nännihaavat), rohtuneet huulet ja suupielten haavat, naarmut ja pykimät, genitaalialueen haavaumat. Aikuiset ja lapset: Voidetta levitetään kerran tai useita kertoja päivässä vaurioituneelle alueelle.)

      ja tietenkin töissä jos kävin ulostamassa niin otin märän paperi palan ja "pesin" alapääni, nyt on menny 5 päivää ja toisena päivänä kirvely ja oireilu lähti melkein kokonaan ja nyt on viides päivä ja se on jo melkein poissa, jeeee, ehkä olin vain onnekas, ei voi tietää, mutta pahoittelut pitkästä tekstistä =)

      PS. nauratti pukama alusta loppuun saakka, oli niin kaukane asia et ei mulle voi tulla, mutta rtuli kuitenkin. 21v poika

      • perseestä

        tänään tuli myös itelle. ulkoinen sellanen pallo, ja kyllä on kipeä. ei ees halua istua joissain asennoissa. uskaltaako sitä enään ees mennä istunnolle vessaan? sattuu varmasti kovin.


      • riemua riittää

        olen 33v mies hyvässä kunnossa, ja vaikkei kukaan ehkä viranomaisista myönnä, väitän, että kyseessä on liiallisesta rukiin (viljan) syönnistä johtuva vaiva. olen syönyt ruisleipää pääasiallisena ravintona n 5v ajan ja samanaikaa on ollut noita pukamia. tosin vasta nyt tulivat kipeiksi. 1,5kk kipujen jälkeen äsken päivystyksessä selvitti lääkäri kipujen syyn: ulkoinen pukama. terveyskeskuslääkärin mielestä (tapahtunut aiemmin) kyseessä oli "ihopaksunema", joten luotin siihen ja kärsin. pelkäsin kasvainta ynnämuuta, koska lääkäri ei ollut kuulemma aiemmin moista nähnyt..??
        onneksi tänään sain paremman diagnoosin, ja kipulääkettä. on ollut pinna suht kireällä töissä kun jokainen liike koskee. työkaveri sitten kehotti menemään päivystykseen kun "kuulemma naamasta näkee".. onneksi menin. nyt kun voide alkaa vaikuttaa on hymy herkässä!
        tosi jees!
        menkää ihmeessä lääkäriin jos ei ns. "perse kestä"

        :)


      • m27-
        riemua riittää kirjoitti:

        olen 33v mies hyvässä kunnossa, ja vaikkei kukaan ehkä viranomaisista myönnä, väitän, että kyseessä on liiallisesta rukiin (viljan) syönnistä johtuva vaiva. olen syönyt ruisleipää pääasiallisena ravintona n 5v ajan ja samanaikaa on ollut noita pukamia. tosin vasta nyt tulivat kipeiksi. 1,5kk kipujen jälkeen äsken päivystyksessä selvitti lääkäri kipujen syyn: ulkoinen pukama. terveyskeskuslääkärin mielestä (tapahtunut aiemmin) kyseessä oli "ihopaksunema", joten luotin siihen ja kärsin. pelkäsin kasvainta ynnämuuta, koska lääkäri ei ollut kuulemma aiemmin moista nähnyt..??
        onneksi tänään sain paremman diagnoosin, ja kipulääkettä. on ollut pinna suht kireällä töissä kun jokainen liike koskee. työkaveri sitten kehotti menemään päivystykseen kun "kuulemma naamasta näkee".. onneksi menin. nyt kun voide alkaa vaikuttaa on hymy herkässä!
        tosi jees!
        menkää ihmeessä lääkäriin jos ei ns. "perse kestä"

        :)

        Enpä usko!
        Itse olen hiljattain karppausmuodin vanavedessä kokeillut puolivillaisesti vähentää tavallisten viljatuotteiden käytön ehkä n. kolmannekseen aiemmasta ja käyttää hiilihydraattilähteenä lähinnä vain riisiä. Näin ehkä viimeiset ehkä 3-4 viikkoa. Ja juuri nyt on peräreiässä isoin patti ikinä. Joskus aiemminkin on vähän jotain pientä ollut, mutta ensi kertaa siinä määrin niin että jo aamulla herätessä tunsin että nyt on jotain outoa housuissa.


    • hui kauhee

      Itse säikähdin kun totesin tänä aamuna että jotain ylimäärästä tuolla peräaukossa on. Luulin että kuolen:D
      Mutta siis mulla ei ole kyllä mitään vaivoja. Ei ummetusta tai muutakaan. Ainoo on että istun paljon. Pitää ottaa selvää niistä lääkityksistä, sillä lääkäriin en todellakaan ole menossa.

      • wyty

        Sama juttu mulla, peräaukon vieressä noin 1cm läpimitaltaan oleva patti. kipeä, mutta ei tuskallisen kipeä.. Kannattaakohan mennä lääkäriin vai onko sielläkin näin "ensikertalaiselle" neivot PERÄPUKAMARASVA ja PESUA.
        Mulla ikää kohta 30v, mulle tuli eilen mammokrafiaan kutsu ja tokasin työkaverilleni, että kohta tulee varmaan kutsu peräpukamatarkastukseenkin kun 30v lähestyy. Ja tässä sitä nyt ollaan, patti persiissä, täytyy olla varovainen mitä toivoo!!

        -Sassa-


    • hui kauhee

      peräpukama katoaa itsestään ilman kummempia hoitoja kuin säännöllinen huuhteleminen?
      Itsestä tuntuu että se on kutistunut viikon aikana. Tutkin asiaa paremmin huomenna.
      Vai onko se mennyt vain piiloon :D

      • kaikkuli

        5 päivää sit ihmettelin hirveetä kipua ja särkyä koko alakropassa ja sit löysin ison patin pyllyn suulta. lääkäriin samantien ku ei tuntunu apteekin salva tehoovan yhtään siihen tuskaan. sain kunnon reseptisalvaa ja johan alko helpottaan. siinä salvassa on puuduttavaa ainetta että se ehkä selittää miks elämä alko kulkeen taas paremmin. no viime yönä oli mun patti vuotanut alkkareihin ja sit aamulla räjähti. Nyt sitten vuodetaan kotosalla.... kyllä sinne lääkäriin kannattaa mennä. ei se pepun tutkiminen tunnu miltään ihmeelliseltä..lääkärit näkee kuitenkin päivittäin mitä ihmeellisimpiä juttuja. Ja nyt kun patti vuotaa tyhjäksi niin toivottavasti se siitä paranee pahemmin tulehtumatta...


      • Anonyymi

        Voi hyvänen aika teitä, pukamat eivät katoa mihinkään , ilman lenkitystä ja ulkoiset laaserilla. Ne eivät ole pukamia jos katoavat jotain muita patteja. Minulla viikko sit hirtetty, toimenpide kivuton särkyä on ollut kun menevät kuolioon, burana 600 selviää, ulostaminen kipeää pitä hoitaa pehmennys. Viikko on mennyt nyt alkaa helpottaa. Kannattaa hoitaa👍❤️


    • Tytsy

      Mitä jos itte hirttäisin sen. Mikä lääkäri hoitaa peräpukamia ?

    • Marko P
    • L-RR

      Oon 22v. tyttö ja verta on ulostettaessa tullut jo viiden vuoden ajan. Pieni ulkoinen pukama on ollut vuoden verran. Joskus se kutistuu, mutta peräaukkoon jää silti ikävän näköinen "heltta". Se on aika kiusallinen, koska nolottaa seksin aikana tuollainen repale persuksessa.
      Huolena on, että voikohan tällainen venynyt poimu koskaan lähteä kokonaan, kun se on siinä jo niin pitkään ollut ja sellaista tuskin leikaataankaan. Toisaalta olen aika laiskasti itse sitä hoitanut, kun en ole uskonutkaan, että se voisi lähteä :/

      • Nimetön

        itsellänikin on sama tilanne, että tulee paperille vähän verta kun pyyhkii, mutta se on aina ollut melko "heltta". Lääkäri sanoi minulle, ettei oo tarvetta leikata tai mitään kun ei erikoisemmin haittaa. Nyt kun sain lapsen niin se muuttu sen verran, että se on "pattimainen" ja vessa reissun jälkeen jää jomottaan ja käynnin aikana vähän nipistää. Lääkärissä aion käydä ja olen murrosiän alkaesta asti joka vessa reissulla tehnyt alapesun. toivottavasti tästä selviäis voiteilla. pahemmin ei ole onneksi elämääni painanut tämä asia :)


      • kokemusta löytyy
        Nimetön kirjoitti:

        itsellänikin on sama tilanne, että tulee paperille vähän verta kun pyyhkii, mutta se on aina ollut melko "heltta". Lääkäri sanoi minulle, ettei oo tarvetta leikata tai mitään kun ei erikoisemmin haittaa. Nyt kun sain lapsen niin se muuttu sen verran, että se on "pattimainen" ja vessa reissun jälkeen jää jomottaan ja käynnin aikana vähän nipistää. Lääkärissä aion käydä ja olen murrosiän alkaesta asti joka vessa reissulla tehnyt alapesun. toivottavasti tästä selviäis voiteilla. pahemmin ei ole onneksi elämääni painanut tämä asia :)

        Itselläni ilmestyi ulkoisia peräpukamia noin vuosi sitten ensimmäistä kertaa.Ne pukamat eivät minulla siis tule peräaukosta,vaan lähinnä peräaukon "reunukset" turpoavat pukamiksi.Kysehän on kai siis verisuonen vuotamisesta,joka aiheuttaa kauheat patit.Vuosi sitten jouduin olemaan viikon sairaslomalla,koska en kyennyt kävelemään koska persreikää ympäröi 5 kpl parin sentin kokosta pukamaa!Sillon oli pakko mennä lääkäriin,ja ei ollut lääkärikään törmänny niin pahoihin pukamiin pitkiin aikoihin!En antanut kuitenkaan nirhata/puhkaista niitä,koska lääkärin mukaan niiden paraneminen saattaa pitkittyä jos ei anna niiden mennä itsestään pois...

        Nyt olen viimeisilläni raskaana,ja pukamat iski taas!Kauheaa jos nyt synnytys käynnistyy,ja joudun lähtemään perse kipeenä synnyttämään,ei varmaan pukamat YHTÄÄN KASVA jos punkeen naama punasena vauvaa maailmaan.Minua ei niinkään synnytys pelota,vaan ne todennäköiset pukamat sen jälkeen!Itselläni pukamia ainakin särkee pari päivää aina niin kovaa,etten saa ölisin nukuttua...eli vireystaso ihan kympissä!!!!

        Mutta tämä on todella yleinen vaiva,ei kannata kenenkään hävetä!Kateeksi käy vain niitä,jolla ei tätä kiusallista vaivaa ole!!:)


      • että scheriproct
        kokemusta löytyy kirjoitti:

        Itselläni ilmestyi ulkoisia peräpukamia noin vuosi sitten ensimmäistä kertaa.Ne pukamat eivät minulla siis tule peräaukosta,vaan lähinnä peräaukon "reunukset" turpoavat pukamiksi.Kysehän on kai siis verisuonen vuotamisesta,joka aiheuttaa kauheat patit.Vuosi sitten jouduin olemaan viikon sairaslomalla,koska en kyennyt kävelemään koska persreikää ympäröi 5 kpl parin sentin kokosta pukamaa!Sillon oli pakko mennä lääkäriin,ja ei ollut lääkärikään törmänny niin pahoihin pukamiin pitkiin aikoihin!En antanut kuitenkaan nirhata/puhkaista niitä,koska lääkärin mukaan niiden paraneminen saattaa pitkittyä jos ei anna niiden mennä itsestään pois...

        Nyt olen viimeisilläni raskaana,ja pukamat iski taas!Kauheaa jos nyt synnytys käynnistyy,ja joudun lähtemään perse kipeenä synnyttämään,ei varmaan pukamat YHTÄÄN KASVA jos punkeen naama punasena vauvaa maailmaan.Minua ei niinkään synnytys pelota,vaan ne todennäköiset pukamat sen jälkeen!Itselläni pukamia ainakin särkee pari päivää aina niin kovaa,etten saa ölisin nukuttua...eli vireystaso ihan kympissä!!!!

        Mutta tämä on todella yleinen vaiva,ei kannata kenenkään hävetä!Kateeksi käy vain niitä,jolla ei tätä kiusallista vaivaa ole!!:)

        voide saa aukon reunat vaan kirvelemään entistä enemmän, kuten silmävoiteet, joita määrätään näärännäppyihin luomen alle, mutta Daktarin-sienivoide lievittää oireita miltei heti ja on helpompi sitten olla, kun ei ajatukset koko ajan pyöri reiän ympärillä.


      • aajsfkö
        kokemusta löytyy kirjoitti:

        Itselläni ilmestyi ulkoisia peräpukamia noin vuosi sitten ensimmäistä kertaa.Ne pukamat eivät minulla siis tule peräaukosta,vaan lähinnä peräaukon "reunukset" turpoavat pukamiksi.Kysehän on kai siis verisuonen vuotamisesta,joka aiheuttaa kauheat patit.Vuosi sitten jouduin olemaan viikon sairaslomalla,koska en kyennyt kävelemään koska persreikää ympäröi 5 kpl parin sentin kokosta pukamaa!Sillon oli pakko mennä lääkäriin,ja ei ollut lääkärikään törmänny niin pahoihin pukamiin pitkiin aikoihin!En antanut kuitenkaan nirhata/puhkaista niitä,koska lääkärin mukaan niiden paraneminen saattaa pitkittyä jos ei anna niiden mennä itsestään pois...

        Nyt olen viimeisilläni raskaana,ja pukamat iski taas!Kauheaa jos nyt synnytys käynnistyy,ja joudun lähtemään perse kipeenä synnyttämään,ei varmaan pukamat YHTÄÄN KASVA jos punkeen naama punasena vauvaa maailmaan.Minua ei niinkään synnytys pelota,vaan ne todennäköiset pukamat sen jälkeen!Itselläni pukamia ainakin särkee pari päivää aina niin kovaa,etten saa ölisin nukuttua...eli vireystaso ihan kympissä!!!!

        Mutta tämä on todella yleinen vaiva,ei kannata kenenkään hävetä!Kateeksi käy vain niitä,jolla ei tätä kiusallista vaivaa ole!!:)

        Huomasin kesän alussa peräaukkoni suun/reunat turvonneen pariksi "heltaksi". Ovatko tällaiset heltat ulkoisia pukamia? Eivät olet kipeitä yhtään, eivät vuoda, ihan normaalin värisiä, pehmeitä. Voiko niille tehdä mitään? Pitäisikö käydä lääkärissä? Katoaako ne ikinä?

        Toistaiseksi en ole hoitanut vaivaa mitenkään erityisesti. (Tietty normaali hygienia.)
        Aika noloa myöntää, mutta pyllynreijän kosmeettinen haitta ärsyttää mieltä...


      • Geijp
        aajsfkö kirjoitti:

        Huomasin kesän alussa peräaukkoni suun/reunat turvonneen pariksi "heltaksi". Ovatko tällaiset heltat ulkoisia pukamia? Eivät olet kipeitä yhtään, eivät vuoda, ihan normaalin värisiä, pehmeitä. Voiko niille tehdä mitään? Pitäisikö käydä lääkärissä? Katoaako ne ikinä?

        Toistaiseksi en ole hoitanut vaivaa mitenkään erityisesti. (Tietty normaali hygienia.)
        Aika noloa myöntää, mutta pyllynreijän kosmeettinen haitta ärsyttää mieltä...

        Onkohan siitä haittaa jollei tätä poista, koska minulla siitä ei kyllä ole mitään haittaa/vaivaa??


      • Pylly kipeä.
        Geijp kirjoitti:

        Onkohan siitä haittaa jollei tätä poista, koska minulla siitä ei kyllä ole mitään haittaa/vaivaa??

        Itselläni tuli pari päivää sitten ikävä jomotus istuessa, kotiin päästyäni vähän käsi kopelolle kokeilin pylly ja löysin sieltä pienen patin joka on kipeä. Patti sijaitsee noin 2cm pyllyviivan alusta, selkäpuolelta katsottuna. Noh, ajattelin ettei mitään hätää mutta nyt patti onkin jo noin 7cm x 4cm kokeinen kova, väritön ja s***anan kipeä, istuminen käveleminen, selällään nukkuminen jne sattuu niin pirusti. Kokeilin kätevänä puhkaista pattia kahdestakin kohtaa melko paksulla neulalla ja sen jälkeen puritsaa siitä jotain ulos, mutta tulos oli patin kipeytyminen ja iso määrä verta. APUA MITÄ TÄÄ ON?


      • asiaa löytyy aiemmin
        Pylly kipeä. kirjoitti:

        Itselläni tuli pari päivää sitten ikävä jomotus istuessa, kotiin päästyäni vähän käsi kopelolle kokeilin pylly ja löysin sieltä pienen patin joka on kipeä. Patti sijaitsee noin 2cm pyllyviivan alusta, selkäpuolelta katsottuna. Noh, ajattelin ettei mitään hätää mutta nyt patti onkin jo noin 7cm x 4cm kokeinen kova, väritön ja s***anan kipeä, istuminen käveleminen, selällään nukkuminen jne sattuu niin pirusti. Kokeilin kätevänä puhkaista pattia kahdestakin kohtaa melko paksulla neulalla ja sen jälkeen puritsaa siitä jotain ulos, mutta tulos oli patin kipeytyminen ja iso määrä verta. APUA MITÄ TÄÄ ON?

        dermoidikysta, johon tuo kaksoisveli alkaa kehittyä.


      • täälläää
        aajsfkö kirjoitti:

        Huomasin kesän alussa peräaukkoni suun/reunat turvonneen pariksi "heltaksi". Ovatko tällaiset heltat ulkoisia pukamia? Eivät olet kipeitä yhtään, eivät vuoda, ihan normaalin värisiä, pehmeitä. Voiko niille tehdä mitään? Pitäisikö käydä lääkärissä? Katoaako ne ikinä?

        Toistaiseksi en ole hoitanut vaivaa mitenkään erityisesti. (Tietty normaali hygienia.)
        Aika noloa myöntää, mutta pyllynreijän kosmeettinen haitta ärsyttää mieltä...

        Mulla on sama juttu, että tuo peräaukon reuna on yhdestä kohtaa tullut semmoseksi heltaksi. Ei varsinainen patti, niin on vaikee sanoo että onko peräpukama... Mulla kans iha normaalin värinen, ei vuoda, ei kipeä eikä mitään.
        Osaako joku sanoa, pitääkö mennä lääkäriin? vai katoaako itsestään?


      • Anonyymi

        Se helltta on uökoinen pukama👍


      • Anonyymi
        aajsfkö kirjoitti:

        Huomasin kesän alussa peräaukkoni suun/reunat turvonneen pariksi "heltaksi". Ovatko tällaiset heltat ulkoisia pukamia? Eivät olet kipeitä yhtään, eivät vuoda, ihan normaalin värisiä, pehmeitä. Voiko niille tehdä mitään? Pitäisikö käydä lääkärissä? Katoaako ne ikinä?

        Toistaiseksi en ole hoitanut vaivaa mitenkään erityisesti. (Tietty normaali hygienia.)
        Aika noloa myöntää, mutta pyllynreijän kosmeettinen haitta ärsyttää mieltä...

        Ovat ulkoisia pukamia, mene ihmeessä hoidattamaan👍


      • Anonyymi
        Pylly kipeä. kirjoitti:

        Itselläni tuli pari päivää sitten ikävä jomotus istuessa, kotiin päästyäni vähän käsi kopelolle kokeilin pylly ja löysin sieltä pienen patin joka on kipeä. Patti sijaitsee noin 2cm pyllyviivan alusta, selkäpuolelta katsottuna. Noh, ajattelin ettei mitään hätää mutta nyt patti onkin jo noin 7cm x 4cm kokeinen kova, väritön ja s***anan kipeä, istuminen käveleminen, selällään nukkuminen jne sattuu niin pirusti. Kokeilin kätevänä puhkaista pattia kahdestakin kohtaa melko paksulla neulalla ja sen jälkeen puritsaa siitä jotain ulos, mutta tulos oli patin kipeytyminen ja iso määrä verta. APUA MITÄ TÄÄ ON?

        Voi pyhät pyssykät, mene nyt lääkäriin ennekuin tulee verenmyrkytys


    • wonderingman

      onkohan mun tapauksessa kyseessä ulkoinen peräpukama vai jokin muu patti, kun on patti joku 7 cm ylempänä (lähemmäs selkää) missä persreikä on.. kun oon lueskellu ja ymmärtänyt et kaikilla jolla on ulkoinen peräpukama ni ois just siinä persreijän kohdilla.. itellä just sellanen sentin kokonen pallero , on ollu vähän kipeä (jos istuu sille kohdalle, ei muuten) ja se tänään aukes kun istadin sen päälle kovaa.. huomasin vasta kotona kun oli kalsareissa väriä ja siitä patin aukeamiskohdasta törrötti hyytynyt/kuivunut veriklimppi/verisuoni? että onkohan tää sitte peräpukama vai joku muu kun se ei oo ihan tuolla reijän alueella.. istun kyllä paljon ja joskus on ollu ehkä ummetustakin, mutta ei viimeaikoina...patti on ollut siinä jo varmaan kuukauden...

      • wonderingman

        sain selville vaivani syyn..se ei ollutkaan peräpukama..


      • Kysmyss
        wonderingman kirjoitti:

        sain selville vaivani syyn..se ei ollutkaan peräpukama..

        Onko normaalia, että auki viilletty pukama on ikään kuin turvoksissa/arka vielä jonkun aikaa (pari päivää) toimenpiteen jälkeen?


      • syöpäkö????

        mikä helvetti se sitten oli? pelottavaa lukea tällaista tekstiä.

        peräpukamat, miksi tällainen vaiva on olemassa :((((((


    • pukkisjj

      Itteeki alkaa kohta kyrpimään tämä pukama! Allu nyt pari päivää ja pepantteenia oon perssiiseen voijellu. On ollu aikasemminki, mut ei näin pahana että kävelyä haittaa. Oottelen ens viikkoon ja sitte lääkäriin. Mitä apteekin voidetta olette vaivaan käyttänyt?

      • itsehoitoinen

        Kirvelyt hellittävät välittömästi. Sheriproctista tulee vaan pirummaksi.


      • Auttakaaaaaaa

        Olen 14 vuotias tyttö ja minulle tuli paripäivää sitten ulkoinenpukama alapään reijän viereen. Se on vähän kipeä sillä painelin sitä koska luulin sen olevan finni. Olen laittanut siihen hydrokortisooni voidetta mutta en ole varma auttaako se ollenkaan. Mitä mun pitäs tehä???!


    • nyyyhhh

      Neljä päivää sitten ilmestyi sormenpään kokoinen rypäs reiän ympärille. Syy varmasti n. viikon kestänyt kova vatsa, jolloin tuli punnerrettua rajusti.

      Lääkäriin en ole mennyt, enkä hakenut apteekista voidetta, mutta luin, että voi varovasti työntää pukaman sisään.

      Ulostamisen jälkeen pesu ja sitten laitan sormeen valkovaseliinia ja työnnän varovasti pukaman sisään. Vähän kivulias, mutta voide auttaa siinä. Päivä menee ok, kunnes hädän jälkeen joudun tekemään työnnön uudelleen.

      Jos pukama näkyvissä, on kipua kävellessä ja istuessa. Nyt ei tunnu pahalta istuessakaan, mutta jos pukama ei rauhoitu, niin silloin täytyy kyllä lääkäriin mennä....... ensi viikolla

      • Rypäle terttunen

        Persepanoista ne pukamat tulee. Ja ne lähtee kun lekuri pistää niihin kuristus renkaat ympärille. Putoilevat kuin karpalot rahkamättäälle parin päivän sisään.


      • pukamaapukkaa

        Mulle tuli maanataina aivan älytön ripuli. kävin kuuden tunnin ajan vessassa monia kertoja tunnissa. Illalla sitten alkoi kirvellä persettä ja reiän ympärillä oli pukama. ensimmäinen ulkoinen. Se pysyi aluksi sisällä kun sen työnsi takaisin mutta nytten se on hieman kasvanut ja rasvan kanssa kun laittaa nii pulpahtaa itsestään ulos. Suurta haittaa siitä ei ole, tietyissä asennoissa vaan pitää istua. Tänään sitten kävin apteekista ostamassa Ag3 (muistaakseni) voidetta ja pari kertaa päivässä ajattelin laittaa. Toivottavasti alkaa pukama hävitä eikä kasvaa :)


      • hamtaro---
        pukamaapukkaa kirjoitti:

        Mulle tuli maanataina aivan älytön ripuli. kävin kuuden tunnin ajan vessassa monia kertoja tunnissa. Illalla sitten alkoi kirvellä persettä ja reiän ympärillä oli pukama. ensimmäinen ulkoinen. Se pysyi aluksi sisällä kun sen työnsi takaisin mutta nytten se on hieman kasvanut ja rasvan kanssa kun laittaa nii pulpahtaa itsestään ulos. Suurta haittaa siitä ei ole, tietyissä asennoissa vaan pitää istua. Tänään sitten kävin apteekista ostamassa Ag3 (muistaakseni) voidetta ja pari kertaa päivässä ajattelin laittaa. Toivottavasti alkaa pukama hävitä eikä kasvaa :)

        vittukun aina pitää olla kaikkee ...


      • terveellinen tuomas
        hamtaro--- kirjoitti:

        vittukun aina pitää olla kaikkee ...

        Kyllä vähemmälläkin toimeen tulee. Ja muista, että monet vaivat ovat itse aiheuttamiamme. Elintavat ratkaisevat niin paljon.


      • Joopaileva Joopa
        terveellinen tuomas kirjoitti:

        Kyllä vähemmälläkin toimeen tulee. Ja muista, että monet vaivat ovat itse aiheuttamiamme. Elintavat ratkaisevat niin paljon.

        Terveellinen Tuomas, minulle nämä vaivat tulivat raskauksien myötä. Paino on normaali jne. Duunipaikan galluppien perusteella tämä vaiva on vähän joka muijalle ihan samoista syystä.


    • pukamako?

      Itselläni ilmestyi pari päivää sitten reiän juureen omituinen patti. Ei satu eikä kirvele ulostaessa eikä kävellessä, mutta tietyissä istuma-asennoissa kirvelee. Voiko tämä olla pukama ja millaista hoitoa suosittellaan? Riittääkö ihan vedellä pesu ja mahdollisesti voiteet? Aikaisemmin ei ole ollut minkäänlaisia tällaisia oireita.
      Olisin hyvin kiitollinen jos joku voi auttaa hätään! :)

      • *nipsu*

        Mulla on pieni patti ollut niin kauan kuin muistan peräaukon suulla eikä se ole haitannut yhtään. Edes peppuseksi ei ole ärsyttänyt sitä yhtään ennenkuin nyt. Huomasin tänään että patti on kasvanut ja pieni jomotus tuntuu..Jos käy kuten aiemmin, tämä toivon mukaan paranee pesuilla ja voiteilla..Hope so.


      • nannna20
        *nipsu* kirjoitti:

        Mulla on pieni patti ollut niin kauan kuin muistan peräaukon suulla eikä se ole haitannut yhtään. Edes peppuseksi ei ole ärsyttänyt sitä yhtään ennenkuin nyt. Huomasin tänään että patti on kasvanut ja pieni jomotus tuntuu..Jos käy kuten aiemmin, tämä toivon mukaan paranee pesuilla ja voiteilla..Hope so.

        Minulla on myös ollut pieni patti niin kauan kuin muistan noin puolen sentin päässä peräaukosta. Se ei ole ollut yhtään kipeä mutta joskus nuorempana muistan että pyyhkiessä tuli verta .mutta se saattoi johtua vaikka haavaumista.
        Eniten inhottaa sen ulkonäkö ja hävettää jos sen huomaa seksiä harrastaessa. Mutta tuskin se oikeasti ketään häiritsee tai ällöttää? Vai pitäisiköhän käydä lääkärissä näyttää, mitä ne voisi edes tehäd siellä jos ei ole muuta haittaa?


    • voihelvstna

      Pakaravaon paise, revennyt peräpukama,
      helvetin arka perse..

      Enää persesyöpä ja olis koko kokoelma,
      luultavasti semmoinenki löytyis jos vähän tutkittais.

      Life is good

      • voivoivoi =(

        Eli ite huomasin kans noin puoltoista viikkoa sitten et yks kohta vähän kutisee siitä reiän vierestä. Harrastin samoihin aikoihin ensimmäisen kerran anaaliseksiäki. et sen jälkee alko kutina yhestä samasta kohdasta. Kohta ei oo missää vaiheessa ollu yhtään kipeä ja on ehkä finnin kokoinen. Et onks nyt kyseessä sitte pukama, hiertymä vai joku muu näppylä vaan? Kumppanillakaan ei mitään tauteja ole.


    • Kummeli-mies

      Kertokaas tietämättömälle, että saako peräpukaman häviämään kokonaan ilman mitään voiteita? Muutaman päivän nyt ollut tuollainen veijari. Sinänsä ei elämää pahemmin haittaa kun ei yhtään kipeäkään ole. Sitten tietysti vähän sattuu jos sitä koskettelee. Olen yrittänyt sitä huolellisesti pestä päivittäin.

    • pukamamamamma

      ei ne katoa... leikkaukseen pitääs uskaltaa hakeutua kans :o

    • kiitosSS

      Kiitos kaikille ketkä on neuvonu täällä peräpukaman hoidosta!! Ite oon täs noin viikon ajan ihmetelly ylimäärästä "pattia" peräaukon vieressä, mutta ei ollut yhtään kipeä, kunnes tänää aamul heräsin iha tuskissani! Täytyy huomenna käydä ostamassa voidetta ja kais itä voi varmuuden vuoks sen puikonki ostaa.. Säikähin eka et onks tää jtn vakavampaa mut sitte äiti totes et on varmaa peräpukama ja nyt ku oon lukenu näit nii kyl tää aiak vahvasti peräpukamalt vaikuttaa..

    • Pukamaaa

      Itsekkin aamusta lähtien kävin vesassa tiuhaan tahtiin, sen jälkeen huomasin monta pallukkaa peräaukolla ja ne todella ärsyttää, kun tuntuu että koko ajan tulossa paska, vaikka ne pukamat sielä vaan läpättää. En ois ikinä uskonu saavani pukamia varsinkaan näin nuorena, mutta ei voi mitään. Eka kokeillaan voiteilla ja jos ei niillä lähe niin täytyy kai mennä lekurille >.>

    • pain in the arse

      Kauanko menee, että voiteet ja puikot (resepti Neoproct)alkaa toimii. Kivut aivan helvetilliset ja nukkumaan pystyy yhtämittaa vain vartin jaksoissa, kunnes kipu lyö kuin sähköpiiskalla.

    • what to do with this

      Itse huomasin juuri äsken syntyneen pukaman. Se ei ole mitenkään arka, vuotava tai kutiseva onneksi, mutta alkaa jo pelottaa. En ollut aikaisemmin noteeranut sitä mitenkään, mutta kovan ulosteen jälkeen on tuntunut hassulta (pukama on tullut ulos). Katsoin vielä varmistukseksi että oliko kyseessä pukama. Pukama oli itsessään ihan hyvän värinen, mutta peräaukon ympärillä oli suonikohjun kaltaisia jälkiä (pukamia tulossa?).

      Pärjäänkö jos ostan apteekista voidetta ja saan suoleni toimimaan paremmin?

    • Ryppyreikä

      Ihan helv*tillinen kipu... nämä ovat enne itsestää pois menneet mutta nyt ihan jumalattomat ja kipu aivan kauhea!

      Huomenna sattuu oleen gyne aika, jospa se osais auttaa. Tehkööt ihan mitä vain että kipu helpottaa. Ei auta voiteet taikka rasvat. kamala istu, maata tai ylpäätän olla.

      Eilen oli ripulia(yleensä hidas ruuansulatus ja pari krt viikossa käyn ulostamassa), sitten istuin muutaman tunnin, stressasin ja taas istuin. Ja aamulla ne oli ;((
      Mutta olo on ihan kaamea ja häpeä kalvaa myös. Ei kehtaa edes miehelle sanoa :(
      Toki luulen ettö mun raskas työ ja työrytmi osaltaan vaikuttaa kans.

    • Auttakee

      Itselläni ollut jo jonkun aikaa molemmassa pakarassa punertava kohta joka on suurimman osan ajasta vaivaton mutta välillä muuttuu kipeiksi ja istuminen tekee kipeää. Peräaukon tuntumassa ei ole mitään, en tiedä ovatko nuo peräpukamia vai mitä? Punainen läntti johon välillä tulee ihan pieni 'rakkula' tai vastaava ja on silloin ylensä kipeä, katoaa kuitenkin aika nopeasti mutta alue on silti punainen. Olisin kiitollinen jos saisin vastauksia!

    • Rypäleitä perseessä

      Itellä nyt kolmatta kertaa ulkonenpukama. Joka kerta ollu samassa kohtaa joten varmaankin aina sama, joka on vaan voiteella ja pesuilla "vetäytyny".

      Syitä en osaa varmaks sanoo mutta kaks edellistä kertaa on ollu kesken ryyppyreissun ja eka tuli intissä.

      Pari päivää kun jaksaa taistella kipujen kanssa ja rasvailla niin rupee pieneneen ja saa painettua takas sinne mihin aurinko ei paista. Itekkin aluks säikähdin että mikäs siellä, mutta nykyään jo huumorilla menee kun tietää miten hoitaa. Eli lämmin vesi ja scheriproct.

    • hehe

      jos ei pukama tahdo pysyä sisällä ja on kova, niin turhaa kipujen kanssa taistella. Lääkäriin vaa, siellä ne sen tyhjentää ja kun paineet poistuu niin kipu lakkaa saman tien.

    • toivoton tapaus

      Tänään kävin yleisellä näyttämässä takapuolessa olevaa kipeää palluraa, epäilin ulkoiseksi peräpukamaksi, mutta kyseessä olikin verihyytymä, joka myöhemmin tarkentui anaaliseksi hematoomaksi. Siinä sitten saman tien lääkäri ryhtyi hommiin ja puudutti takapuoleni spraylla, teki tosi kipeää. Sen jälkeen vielä piikillä piikitti, mikä teki vielä kipeämpää. Siinä se sitä sitten tyhjenteli, kunnes tuli siihen tulokseen että kaikki hyytymät on nytten puristettu. Kotiin lähdin iloisin mielin, kunnes alkoivat mielettömän järkyttävän kovat kivut ja itkukin pääsi. Hetken päästä menin suihkuttelemaan, kunnes huomasin samassa paikassa samanlaisen palluran. Soitto heti samalle lääkärille, joka ei aluksi meinannut uskoa korviaan. Samaan paikkaan lähdettiin taas pyllistelemään ja hämmästyi lääkäri itsekkin kun huomasi samanlaisen palluran, ja sanoi itsekkin että näyttää kun sille ei olisi viime kerralla tehty yhtikäs mitään. Siinä sitte puudutteli taas takamusta ja kipeää teki, tällä kertaa vannoi, ettei kolmatta palluraa enää tule, tyhjensi kuulemma palluran niin tyhjäksi kuin vain pystyi. Iloisena sitä sitte taas kotiin lähdettiin, kunnes 15min päästä toimenpiteestä ilokseni huomasin uuden samanlaisen palluran ilmestyneen samaan kohtaan. Nyt on matka sairaalaan katsotaan mitä siellä tapahtuu...

    • voidetta & kuitua

      Händensaa puikkona ja voiteena,useesti.Puhtaus.Sit aamulla puuroa syömään.Ne
      lähtee kun on edellä mainituissa säännöllinen!

      • Miäs kakskytneljävee

        Itellä kans ollu pukamia jo parisen vuotta epäsäännöllisesti, aina kipeitä ja sormenpään kokoisia. Nyt tosin peukalon kokonen ja niin kipee et ku istuu tai nousee ni menee sellainen kipuaalto koko selän mitan ja henki salpaantuu hetkeksi. Kivut aivan järkyttävät. Voiteella sitä koittanut takas työnnellä mut pulpahtaa aika takaisin. Paras on se kun istut paikallaan ni sillä tuntuu olevan oma elämä, jo kokonsakkin puolesta mahdollista. Mut joo, tuolla se ravaa ylös alas ja joka suuntaa, vähäku elohiiri silmässä. Kivut aivan jäätävät. Koskaan ei oo tosin vuotanu.


    • -97

      moikka! :) mulla taitaa olla sellanen ulkonen pukama, mutten oo varma siitä... enkä viitsis käydä lääkärillä pyllistämässä. se on sellanen aika pieni noin pikkurillinpään kokonen patti, joka ei oo hirveen kipeä, eikä siitä vuoda verta, ja se on ihonvärinen... oon 15 v ja koska käyn koulua niin joudun aika paljon istumaan, n. 6 h vähintää per päivä, en oo hirveesti syönyt puuroa, ruisleipäää yms.. välillä ku pitää käydä paskantaa nii sen jälkeen se pukama vähän kutisee, ja on hiukan arka.. :D se pukama on siinä persreijän kohalla, mut ulkopuolella... voiko se mahollisesti olla joku kasvain,eikä pukama? välillä se patti kutistuu pienemmäksi, mut sit vähänajan päästä se "kasvaa" takasin siihen pikkkurillinpään kokoseksi, ja en haluis käydä hirttämässä sit tms, joten mikä neuvoksi? olisin kiitollinen jos te vastaisitte, koska alan olla pikkuhiljaa huolissani kun se on ollut mulla kohta 5 vkoa, enkä tosiaan haluis mennä lekurille pyllistään

    • Leikattu on

      Käyhän vaan näyttään lääkärille, heille nuo pukamat on jokapäiväisiä juttuja tutkia. Jos tulee kipeeks niin pukamavoiteet voi helpottaa oloa, mutta pois se ei itsestään lähde. Kun se on tuossa ulkopuolella, niin sitä ei voi hirttämällä poistaa. Lääkäri osaa arvioida miten kannattaa edetä. Jos se tulee kakatessa enemmän näkyville, niin kokeilepa saatko sen rasvatulla sormella työnnettyä takaisin peräaukkoon.

      • -97

        en viitsis käydä lääkärillä, koska se ei tosiaan oo hirveen ikävän tuntunen. voisinko sitä jotenki hoitaa kotona? :) ja onko toi nyt pukama vai joku kasvain, kun se ei tosiaan vuoda verta eikä mitään..et onks toi nyt joku kasvain tai joku?


    • paukamaperse

      kertokaas tehääkö hirtto terveyskeskuksessa vai keskussairaalassa
      titaa olla pakko johonkin mennä

    • Leikattu on

      Eipä sitä muuten kotona voi hoitaa kuin lämpimillä istumakylvyillä, peräpukamavoiteilla jos on kipeä. Rasvatulla sormella voi yrittää työntää takaisin peräaukkoon ulostamisen jälkeen jos se nyt on niin että sinne menee.
      Sisäisiä peräpukamia voidaan hirttää terveyskeskuksessa lääkärin vastaanotollakin poliklinisesti.

      • -97

        okei, kiitos! :) luulen että se toimii, koska ei se mua oo paljoo muuten haitannut, ku vaan että pelkäsin että se on joku kasvain, mutta ei ilmeisesti olekkaan nyt kun oon tarkemmin tutkinu.


    • pkl uskollinen

      Peräpukamiin oiva apu voi löytyä kiinalaisesta lääketieteestä.
      Suosittelen todella!!

    • 22v

      Oon 22-v. tyttö ja pukamat vaivanneet pari vuotta. :( Pahenivat jonkin verran kun masennuin ja lopetin syömisen ja liikkumisen. Olen aina ollut laiha ja huono syömään. Rupesin syömään mielialalääkkeitä ja ruokahalu kasvoi. Alotin lihottamisen ja söin roskaruokaa päivittäin. Ei hyvä. Pukamat paheni kertaheitolla. Olin jo tottunut että ajoittain tuli verta paperiin kun pyyhki, mutta nyt vessakäynnit ovat todella tuskaisia ja verta suorastaan tihkuu joka wc käynnillä. Nyt vilkaisin, että siellä on semmoinen pieni heltta ja peräaukon reunalla ihon läpi kuultaa sinertävä patti. Oon menossa gynelle ja kysyn hänen mielipidettään näistä. Varmaan kehottaa syömään terveellisemmin ja liikkumaan enemmän :P Täytyis tehdä ihan kunnon elämäntapa remontti ennen kuin niistä tulee ulkoisia.

    • hmm6

      Erikoista kyllä, otin peräpukamat aiheeksi tässä vasta kavereitten kanssa ja tulipa huomattua, että itselläni ja kolmella neljästä mun kaverista, ketä siinä oli, on ollu niitä. Musta tuntuu hyvin vahvasti siltä että peräpukamat johtuu vaan siitä, että ei syö kasviksia tai sen tapasia ollenkaan... Koska se on ainaki yks asia mikä yhistää mua ja tuttuja keillä niitä on ollu.

    • tohtori6

      Niin eli teet kaiken muun, liikut hyvin, huolehdit hygieniasta, et stressaa kokoajan ja et istu erityisen paljon, sekä syöt muuten hyvin, kyllä, se johtuu vain siitä ettet syö tarpeeksi kasviksia.

    • Eiss6

      Miten voi kämmätä ton yhteenlaskun?? =D

      • ei oo helpppoo

        Se on tää nykyajan ruokavalio mikä näitä aiheuttaa!

        Ei istuminen, sillä kyllä sitä kivikaudella oli aikaa myös luolassa istua, vaikka joku väittää että istutaan liikaa tietokoneella. Väärin, se on ravinto joka näitä aiheuttaa.

        Mutta mikä siinä ravinnossa, sitä en tiedä.

        Ajatelkaa nyt jos jollain 99% luolamiehistä olisi ollut peräpukamia, kuka helvetti olisi selviytynyt heistä? Ei kukaan!!!!!!

        Eli en usko heillä näitä olleen. Se on nykyaika ja se että me ei edes tietetä mitä me suuhun laitamme.

        Otan osaa kaikille jotka joutuvat ongelman kanssa taistelemaan. :(


    • turhautunut88

      mulla on ollu peräpukama p'rsees nyt toista vuotta... aina kun menkat loppuu niin alan käyttää voiteita että se lähtisi mutta EIPÄ LÄHDE ! ei siihen satu enää ekan viikon jäkeen ja se vaan on sielä... ei sitä edes huomaa mutt ei oo kivaa siltikään että sielä on pukama... en halua mennä lääkäriinkään koska yksinkertaisesti en kehtaa...

    • tytöntyllerö15

      Heihoi kaikki peräpukamista kärsivät!:) Elikkäs oon vasta 15- vuotias tyttönen ja pari peräpukamaa havainnu tuolla reijän vieressä, eivät mene sisälle. Ensimmäinen niistä tuli n.puoli vuotta sitten, sellainen ihonvärinen heltta. Alkuvuodesta huomasin toisenkin heltan ilmestyneen. Eikä tämä vielä tässä... Muutama päivä sitten oli ilmestynyt sininen pieni patti myöskin. Eivät ainakaan vielä ole oireillut, paitsi pientä kutinaa välillä. En uskaltaisi laittaa mitään voiteita kun ei niitä oireitakaan ole. Hygieniasta huolehdin suihkuttamalla haalealla vedellä joka päivä ja kuivaus taputellen. Ei ummetusta. Voiko nämä pukamat olla perinnöllisiä, sillä molemmilla vanhemmillanikin on? En haluaisi kertoa heille tai mennä pyllistelemään lääkäriin. Saako vanhempien pukamavoidetta käyttää, sillä en mitenkään pääse ostamaan omaa kertomatta heille vaivastani?? Onko normaalia, että pukamien ympärillä oleva iho tai yleensäkin peräaukon ympärysiho punoittaa? Joudun vieläpä istumaan koulussa n.6tuntia per päivä. Liikuntakin on jäänyt aika vähiin. Anteeksi pitkästä viestistä, oli vain pakko purkaa jonnekkin. Kiitos etukäteen vastauksista. Kivaa kesän odotusta!:)

    • pesukarhuwoman

      miekiin oon 15 ja miulla sama ongelma peräpukama tullu kovasta vatsasta ja se johtuu koulu stressistä. miekää en tiedä mitään niistä kiva kun joku kertoisi

    • tytöntyllerö15

      Luulin että nää pukamat olis jotain keski-ikästen vaivoja, mutta ilmeisesti ei... Tuntuu, että olen ainut näin nuori (15v.) lähikaveriporukastani, jolla näitä on ja se on kurjaa! Ja kun tietää että nää tulee vissiin kylkeen mukana ainiaan.. Tieto lisää tuskaa! Mutta kertokaahan ihmiset, mitkä ruoat olisi hyväksi vatsalle? Jotain esimerkki päivällisiä? Kouluruokaanhan en voi itse vaikuttaa...

    • saanasstata

      Saaks vanhempien pukamavoiteit käyttää?

    • saanasstata

      Saaakoo???

    • pesukarhuwoman

      mie ainakin olen käyttänyt meidän vessassa olevaa jotain peräaukon haavojen rasvaa. et ole ainut miullakin on niitä ehkä tai sit sielä on sellainen haava mutta miulla on ollut kaikkea stressiä ja kuukautiskiertokin on sekasin.

      • Anonyymi

        Ei saa käyttää,jos lääkärin määräämää,niissä on ns.sydän lääkettä,joka alentaa verenpainetta ja voi tulla sydämmen pysähdys hyvällä säkää,mutta resepti vapaita luulisi voivan vapaasti käyttää!


    • Itsehoito ei auta

      Ulkoinen pukama eli sellainen heltta ei katoa mihinkään itsestään vaikka kuinka laittaisi rasvaa. Häviää ainoastaan leikkaamalla joka kannattaa tehdä. Sisäiset pukamat eivät häviä ilman leikkaus tai kumirengashoitoa. Peräpuikot ja rasvat helpottaa tilannetta hetkeksi kunnes vaivat uusiutuvat. Kannattaa hakeutua kunnon hoitoon jotta pääsee vaivoista eroon. Turha niistä on kärsiä koska eivät katoa ilman oikeanlaista hoitoa.

    • Arvauskeskus

      Hakeuduin hoitoon, mutta lääkäri ei suostunut poistamaan, ulkoista pukamahelttaa, kun se ei hänen mielestään ollut mitään, vaikka olen kärsinyt siitä, eikä vain kosmeettisesta syystä, vaan se turpoaa aina välillä ja on kivulias.

      Eli aina ei saa hoitoa, vaikka haluaisi.

    • Näin hoitoon!

      Mulla oli ulkoiset pukamat, jotka tulivat näkyville vasta ulostusta ponnistaessa.
      Näin pääsin hoitoon: Otin ponnistuksen aikana kuvan ulostyöntyvistä pukamista ja näytin vastaanotolla. Pääsin samantien leikkaukseen. Ilman kuvaa ei lääkärintutkimuksessa mitään näkynyt, enkä päässyt hoitoon.

    • jatkuva kipu

      Minulla peräaukon kipuihin syynä on olut... ja sitä juodaan viikonloppuna vähintään kori eli tulee kauhea ripuli ja pukamat ärsyyntyy karmean kivuliaiksi.

      Kerran olin viikonlopun juomatta niin vähän auttoi. Nyt on taas niin kipeä ettei pysty istumaan sekuntiakaan.

    • Pukama1

      Mulla tuli elämäni eka pukama 34veenä ja en niin arkaile asiaa joten lampsin lääkärille heti kun löysin patin ja kerroin miksi minä sitä epäilen, ja oikeaan osuin pukamahan se ja hirtettiin välittömästi nopea ja aika kivuton toimenpide verta nyt vaan tullu muutaman päivän todella vähän mutta kuulunee asiaan. Itse kannustaisin meneen lääkäriin tuo on niille arkipäivää eikä varmaan perseenreijät paljoo eroo toisistaan. Rohkeesti vaan.

    • hemorrhoids

      Jos pukamat tulevat näkyville vasta esim. ponnistaessa, kyseessä ovat sisäiset pukamat. Ulkoiset pukamat näkyvät jatkuvasti peräaukon ympärillä. Sisäisissä pukamissa on eri asteita. 1. asteen pukamat eivät tule ulos missään vaiheessa. 3. asteen pukamat tulevat ponnistaessa ja ne pitää manuaalisesti työntää takaisin. 4. asteen pukamat eivät pysy sisällä lainkaan.

      Itselläni on ollut pukamavaiva jo 15 vuotta, mutta en ole kehdannut mennä lääkärille asian takia (vanhan trauman takia olen estoinen). Nyt ne ovat 3. asteessa ja olen ajatellut, että ehkä kohta olisi pakko mennä.

      Syön kuitupitoista ruokaa ja juon paljon vettä, en kärsi ummetuksesta. Jostain ne vain tulivat. Apteekista olen ostanut pukamavoidetta ilman reseptiä.

      • Onhfmbgh

        Ei auta ainakaan ruokavalio eikä liikunta. Tästä ei enää terveellisemmäksi ja kasvispitoisemmaksi ruoka muutu (tai muutun marsuksi). Hikiliikuntaa harrastan joka päivä. Juoksua 80 km /vko. Ehkä juoksen liikaa :D


      • vernerii
        Onhfmbgh kirjoitti:

        Ei auta ainakaan ruokavalio eikä liikunta. Tästä ei enää terveellisemmäksi ja kasvispitoisemmaksi ruoka muutu (tai muutun marsuksi). Hikiliikuntaa harrastan joka päivä. Juoksua 80 km /vko. Ehkä juoksen liikaa :D

        Kannattaa mennä lääkäriin näyttä niitä pukamia. Itselläni oli ulkoinen ja kivulias pukama ja se pakotti lääkäriin. Sain läheteen perä ja paksunsuolen tähystyksen. Löyty myös sisäiset pukamat ja kaksi polyyppia. Polyypit leikattiin ja pukamat hirtettiin. Sen jälkeen ei pukamia sitten enää ole ollut. Siitä olen pitänyt huolen että jos ummetusta tulee niin alan syömään heti visibliniä kuureina, en enää halua uusia pukamia.


    • neuvo1

      Ensin pukamakivut kävivät vain muutaman päivän ja menivät taas jopa vuodeksi pois. Kipujen aikana ei pystynyt edes autossa istumaan. Silloin olisi kannattanut jo aloittaa puhdistus suihkulla ja joku mieto voide. Ehdottomasti ilman kortisonia. Viimeksi kipujen tultua tein virheen ja käytin Sheriproct Neo suppoja, joissa on kortisonia mikä taas ohentaa ihoa. Puudutusvaikutuksen vuoksi sen käyttöä ei halua lopettaa, iho ohenee ja seuraa lisää pukamia ja polyyppejä. Vaivojen aikana on vaihdellut että ensin oli parempi jos vatsa oli löysä sitten taas parempi jos normaalikova, kuten joku kirjoittikin ripuli taas ärsyttää pukamia enemmän ja jos haava niin kovempi ei jää kirvelemään. Agiocur teki pitkään normaalitilanteen. Suppojen sijasta normaali Burana vie kivut päiväksi eikä pahenna tilannetta. Nyt olen käynyt leikkauksessa ja tilanne on parempi. Ennen leikkausta saattoi olla kokonaisia päiviä kivun kanssa, nyt vain wc käynneillä. Jos sinulla toistuu pukamat harvoin ja istut paljon niin toimi ajoissa, pidä istumisesta usein liikuntataukoja ja muuta liikuntaa. Pukamien ollessa pidä suihkulla puhtaana ja kokeile agiocuria, kipuihin lyhytaikaisesti buranaa, ei suppoja.

    • Onpas meitä paljon

      6vuotta ja 6 operaatiota takana (hirtto). Ja taas istun pari lenkkiä persuksissa. Buranaa menee se 3200mg /pv.. Olen kokenut varmaan kaikki eri variaatiot. Hyytymät,kuoliot, väärin asetetun hirton. Kerran käynyt ensiavussakin kun ei pystynyt enään kävelemään kivuilta!

      Kokemukset ovat tuskallisia mutta suosittelen silti kaikkia menemään lääkäriin jos oma hoito ei auta parissa viikossa tai oireet ovat jatkuvia.

      Pari viikkoa ligeerauksen jälkeen kipu on enää ikävä muisto ja elämä normalisoituu.. Pukaman kohta sanoo sen tuleeko hirtosta kivulias vai kivuton (parhaimmillaan vain jomotusta ensimmäisenä päivänä). Jos pukamia on paljon ei niitä kaikkia kannata kerralla hirttää. Jo 3.kerralla tekee ulostamisesta aika tuskaa kun poimut menee koviksi (arat)

      Pesu lämpimällä vedellä auttaa ja voiteiden käyttö. Pöntöllä kova ponnistelu on pahasta. Jos pukamat prolapsoituu eli tulee ulos ne kannattaa rauhallisesti työntää takaisin. Ulosteen pitäminen pehmeänä on tärkeää. Ripuli useimmiten puskee pukamat ikävästi pihalle :(

      Ac3 auttoi kun ongelma oli lievä. Moni onneksi selviää kotihoidolla!

      Tsemppiä kaikille ja menkää rohkeasti lääkäriin. Iteki jännitin ensimmäistä kertaa ihan hirmuisesti. Tutkivat samalla paksusuolta joka todellakin on oma kokemuksensa mutta samalla selviää että pukamat ovat ongelmien syy eikä jokin muu ikävempi asia.

    • kunmikääneiauta

      Noin 10 vuotta kärsinyt peräpukamista, haavoista ja epäilen että jopa anaalifissuurasta. Kaikki konstit on otettu käyttöön, paitsi lääkärillä käynti. On ollut sellaisia hetkiä että kipu on ollut ulostamisen jälkeen niin kova etten ole pystynyt kuin kalpeana makaamaan sängyllä ja tuntunut että teen kuolemaa. Satoja euroja on mennyt kaiken maailman lääkkeisiin vuosien varrella ja kaikki jopa hyvin epämiellyttävät keinot käytetty. Verta on ollut joskus pöntössä niin paljon että on tuntunut että joku suoni vuotaa.
      Kärsimys on ollut hirmuinen! Mutta sitkeästi sinnitellyt ja keksinyt keinoja jotka itsellä tepsii parhaiten kun vaiva on akuutti. Luulen etten koskaan pääse eroon vaivasta vaikka leikattaisiin tai tehtäisiin mitä tahansa. Joillakin 'rakenne' alapäässä on sellainen että pukamia tulee helpommin kuin toisilla. Sama kuin esim. naisten laskeumien kanssa tms.
      Tsemppiä kaikille vaivasta kärsiville!! En ole koskaan synnyttänyt mutta jonkun kerran kivut on olleet niin helvetilliset että luulen että olen synnyttänytkin...

      • Onpas meitä paljon

        Pitikin kerskua.. Eilen ilmestyi ulkoinen pukama joka on isohkon viinirypäleen kokoinen ja TODELLA arka..jopa suoliston liike saa aikaan ikävän kivun,ihan tuskaa. Joten taas p*ttä näyttämään lääkärille. Imi neulalla pallukan tyhjäksi ja kipu loppui minuuteissa ja palasi tunnin päästä kun veri taas pakkautui takaisin. Käväisin vielä yöllä päivystyksessä jossa tehtiin viilto ja taas poistettiin hyytymä. -samalla vinguin puudutuspiikin ja olo olikin hyvä reilun tunnin kunnes tilanne on taas alkuperäinen sekä nyt kaupanpäälle bakteereille suora pääsy veren sekaan!!

        Käväisin yksityisellä joka ei suositellut ollenkaan ed.mainittua toimenpidettä juuri tulehduksen takia. Kivunhoitoa vain..

        Mitenkäs muut ovat selviytyneet? Lekeri kertoi kivun menevän viikossa ohi,mutta parikin tuntia on hirmu pitkä aika!!


      • czxzxz

        Jo on älytöntä kärsiä vuosikausia menemättä lääkärille. Oletko 100% varma, että kaikki veri pöntössä on nimenomaan peräkkäistä? Jos verta tulee vuosien varrella, olisi syytä tarkistuttaa peräpää lääkärillä. Peräsuolen tähystyksellä voidaan varmistaa, ettei syy ole pahanlaatuinen.

        Pahempia peräpukamia voidaan hoitaa hirttämällä ym. Kohdun ja rakon laskeutumia ja peräsuolen ulos pullistumia hoidetaan kirurgisesti. Sinuna menisin lääkäriin.


      • korjaus edelliseen
        czxzxz kirjoitti:

        Jo on älytöntä kärsiä vuosikausia menemättä lääkärille. Oletko 100% varma, että kaikki veri pöntössä on nimenomaan peräkkäistä? Jos verta tulee vuosien varrella, olisi syytä tarkistuttaa peräpää lääkärillä. Peräsuolen tähystyksellä voidaan varmistaa, ettei syy ole pahanlaatuinen.

        Pahempia peräpukamia voidaan hoitaa hirttämällä ym. Kohdun ja rakon laskeutumia ja peräsuolen ulos pullistumia hoidetaan kirurgisesti. Sinuna menisin lääkäriin.

        ...nimenomaan peräsuolesta?

        Ennustava tekstinsyöttö oli vaihtanut sanan.


    • tytteli25

      Peräpukamiin ratkaisuja :)

      Moi! Mulla on ollut näitä ongelmia vuosikausia, olen istumatöissä ja välillä on ollut ulkoisia ja välillä sisäisiä pukamia, pahimmilla kerroilla verta ulosteessa, usein hyvin kivuliaita. Selvitettyäni syitä ovat lääkärit kertoneet seuraavia aiheuttajia: liian kova vatsa - väärä ruokavalio?, istumatyö - istuminen samassa asennossa pitkään jolloin veri ei pääse kiertämään sekä stressi.

      Olen hoitanut näitä aluksi apteekista saatavalla sheriproct yhdistelmälääkkeellä (voide ja peräpuikko) joka auttaakin oireisiin yleensä jonkin verran. Kuitenkin tilanne on uusiutunut aina joten olen yrittänyt miettiä vaihtoehtoja. Lääkärini suositteli minulle ulostuslääkkeiden (porejuoma) käyttöä sellaisina kausina kun vatsani on kovalla. Mikäli kivut ovat kovat, johtuu se kait siitä ettei veri pääse kiertämään kunnolla ja usein peräaukko onkin tällöin ylijännittyneesä tilassa, tällöin tilanteeseen auttaa aukon venyttäminen esim. rasvatulla sormella.

      Noi ulostuslääkkeet on käytössä harvakseltaan mikäli vatsani on hyvin kovalla, välillä suihkuttelen myös bideesuihkulla sinne aukkoon päin joka tuntuisi vähän auttavan kovuutta... Tää kuulostaa varmaan vähän törkeältä mutta koska toi venyttäminen sormella auttaa mutta on kivuliasta ni keksin että seksikaupoissahan myydään tohon tarkotukseen välineitä :D Poikkis osti semmosen paketin missä niitä oli 2 tai 3 eri kokoista mulle ku en ite kehdannu. Ne toimii siinä venytyksessä tosi hyvin enkä oo enää puoleen vuoteen joutunu kärsimään pukamavaivoista :)

      Leikkauksiin en oo ite ainakaan vielä menossa vaik harkitsinkin sillä se poistaa sen yhden pukaman ja tän jälkeen pitää kait olla nestedieetillä viikkoja et se parantuu ja sen jälkeen se leikattu alue on heikompi kuin muut. Tän lisäksi mikään ei estä uusien pukamien ilmestymistä samaan kohtaan jatkossa... Mut toimii varmaan tilanteissa jolloin pukamat on tosi isot tai ongelmalliset - kandee konsultoida lääkäriä. (Ja ainakin naiset voi käydä esim. gynellä joka on muutenki nähny sun kaikki paikat)

      • tytteli25

        ... Ja niinjoo jatkoa vielä. Anaaliseksi ei toimi venytyksenä jos joku yrittää semmosta väittää koska tällöin se liike pahimmassa tapauksessa venyttelee ja riuhtoo niitä pukamia eri suuntiin ja ne voi jopa revetä. Eli staattinen venytys, ei mitään liikettä...

        Ja sitte kipuun lievityskeinoja: Kuumalla suihkulla suihkuttaminen voi kans edistää sitä verenkiertoa ja myös lievittää kipua. Itelle toi venyttäminen on kuitenkin toiminu kaikkein nopeiten apuna!


      • tytteli25
        tytteli25 kirjoitti:

        ... Ja niinjoo jatkoa vielä. Anaaliseksi ei toimi venytyksenä jos joku yrittää semmosta väittää koska tällöin se liike pahimmassa tapauksessa venyttelee ja riuhtoo niitä pukamia eri suuntiin ja ne voi jopa revetä. Eli staattinen venytys, ei mitään liikettä...

        Ja sitte kipuun lievityskeinoja: Kuumalla suihkulla suihkuttaminen voi kans edistää sitä verenkiertoa ja myös lievittää kipua. Itelle toi venyttäminen on kuitenkin toiminu kaikkein nopeiten apuna!

        Äh, tää on noloa mut unohdan koko ajan jonku jutun... Siis: Istumatyötä tekeville vielä vähän vinkkejä!

        Sitä työtä ei väldesti voi lopettaa, mutta tärkeää olisi ettei istuisi samassa asennossa kerralla liian pitkään. Eli kerran tunnissa ylös tuolista ja pikkasen veryttelyä jolloin veri pääsee myös kiertämään tuolla alapäässä paremmin...


    • JJJ1

      Pakko avautua tuskissani... Nuo keleet eivät häviä mihinkään millään voiteilla. Ne voidaan puuduttaa ja piilottaa odottamaan pahintahetkeä tulla esiin mutta pois eivät mene.

      Viikko sitten rengastus, seuraavana iltana ensiapuun kun reijän ympärille syntyi peukalon paksuinen pukama joka kiersi koko aukon. Viikon päästä turvotus laskenut mutta liikkuminen tuskaa ja verta tihkuaa kalsareihin kuin emännän kk jutuissa. Tuota kun kävin lekurille näyttämässä niin hän totesi että onhan tuo jo parempi kuin viikko sitten... Verta tull kk verran oli hänen kommentti... Kele...

      Ps on ihan ok aristella vaivan esittelyä lekurille, itselleni on sattunut kaksi nuorta tyttöä jotka ovat joutuneet aukkoani tutkimaan. Ei kivaa mutta tuska sallii tuonkin ja ei tunnu häpeä missään!

    • pukama2

      Itelläni ollut noin neljä vuotta pukamia, mut nyt viimesen vuoden ajan pari hengannu tossa ulkona. Just sellasia matoja niinkuin joku niitä kuvaili. Ei oo kipuja, joskus kutinaa ja joskus verenvuotoa jos ummetusta. Vatsavaivoja silloin tällöin, mut pääsääntöisesti ne on ihan hallinnassa nykyisin. Varasin just ajan lekuriin, on tän kuun lopulla joulun jälkeen.. mitäköhän ne sitten tekee? Kaks tollasta suikeroa, siistiä limakalvon väristä. Eli leikataanko ne vai hirtetään? Luulis et noi ois helppo hirttää tosta :D

    • ketuttaa

      Vaivaakohan mua sisäinen peräpukama?


      Olen nuori mies ja nyt on reilun viikon verran vaivannut jokin ahterissa.
      Aluksi en pystynyt pyyhkimään ulostamisen jälkeen vaan käytin suihkua, mutta nyt jälleen paperilla pyyhkiminen onnistuu.

      Uloste välillä löysää ja välillä hieman kovempaa, 1-2 kertaa päivässä käyn eli ei mitään normaalista poikkeavaa. La-su yönä heräsin tosin ripuloimaan, mutta se luultavasti johtui jostain mitä olin syönyt.
      Verta en ole ulosteessa kertaakaan huomannut.

      Tuntuu että en saa ulostaessa suolta kokonaan tyhjäksi vaan suolenpäähän/peräaukkoon jää hieman ulostetta. Peräaukossa/suolessa lähes kokoajan sellainen inhottava kihelmöivä tunne ja kutina.
      Välillä täytyy käydä wcssä pyyhkimässä jolloin paperiin jää hieman ulostetta.

      Kävin eilen terveydenhoitajalle näyttämässä ahteria mutta hänkään ei huomannut ulkopuolella mitään erikoista. Yritin saada varattua aikaa lääkärille, mutta ei onnistunut. Hoitaja käski syömään maitohappobakteereita ja soittamaan muutaman päivän päästä uudelleen jos vaiva ei lopu.

    • Oli sama vaiva

      Vaivaakohan mua sisäinen peräpukama?

      Voi olla sisäinen pukama, tai sit ulkoinen joka tulee näkyviin peräaukon suulle vasta kakkaa työntäessä, mutta on muuten piilossa. Mulla oli tällainen toisen asteen ulkoinen joka tuli näkyville vain ulostaessa. Samaa oireilua oli kuin sinulla: työnnätyksen tunnetta vaikkei mitään enää tullut, kutinaa ja tuhrimista, ei saanut oikein puhtaaksi vaik kuinka pyyhki. Vaivasta pääsin vasta kun leikattiin, sisäisten hirttäminen ei auttanut.
      Käypä lääkärissä, jos siinä pystyt lääkärin nähden ponnistamaan, niin voi ongelma selvitä.

    • ketuttaa

      Kiitos vastauksestasi.

      Luulin että pukamien kohdalla on aina oireena veri ulosteessa, jota en ole huomannut itsellä.

      Nyt kun olen oireita mietiskellyt niin joskus(korkeintaan 1-2krt/viikko) ulostamisen jälkeen on tuntunut että aukon ulkopuolelle on jäänyt jotain, jolloin paperilla puhtaaksi pyyhkiminen on ollut mahdotonta. Tälläinen tunne on kestänyt ehkä noin tunnin ajan.

      Sain kuin sainkin huomiseksi ajan lääkärille, toivottavasti syy selviää.

    • Oli sama vaiva

      Ketuttaa!
      Vastaanotolla kyljelläni lääkärin sormi pyllyssä en pystynyt ponnistamaan. Katso tästä ketjusta nimim: Näin hoitoon! Siinä keino jolla sain leikkautettua pukamat.

    • ketuttaa

      Kävin perjantaina lääkärissä. Lääkäri tunki ensin jonkun tähystimen tai sellaisen hetkeksi hanuriin, jonka jälkeen tunnusteli sormella.
      Eipä löytänyt sisäisiä pukamia tai mitään muutakaan poikkeavaa ja sulkijalihaskin on kunnossa. Epäili syyksi haavaumia ja sain reseptin ~85€ maksavaan rektaalivoiteeseen.
      Kävin hakemassa voiteen, mutta en ole vielä uskaltanut käyttää kun sivuvaikutuksissa lukee et jos on peräpukamia niin voidetta ei missään nimessä saa käyttää.
      Kai lääkäri olisi löytänyt sisäisen pukaman tähystimellä jos mulla sellainen olisi?

      • Potilas [+]

        Kyllä vain lääkäri näkee jos tähystää.

        Minulta ensin pari kuukautta aiemmin ennen leikkausta hirtettiin sisäpukamat, mutta eihän ne kumilenkit pysyneet kauan paikallaan. Hirttäminen ei oikeastaan tuntunut miltään.


    • Oli sama vaiva

      Kyllä voit käyttää sitä, sivuvaikutuksena voi tulla hieman päänsärkyä. Laita vain pieni määrä rasvaa kerrallaan.

    • Potilas [+]

      Ainakin hetulat ei lähde muulla kuin leikkaamalla.

      Minulta leikattiin hetulat pois ja sairaslomaa tuli yli kuukausi. Hyvin ovat pikkuhiljaa haavat parantuneet, kun sain hyvän lääkekuurin.

      Kuitenkin pitää olla vielä varovainen ja pitää huoli ettei massu ole kovalla, mutta siihenkin on litkua mitä otan joka aamu. Aluksi kuitenkin pierettää ihan pirusti, mutta menee ohi parissa päivässä.
      Jos paikat ovat kipeät voi niihin sivellä geeliä joka puuduttaa. Tosin minä en ole paljon sitä tarvinnut laittaa.

    • Henspa

      Epäilen itselläni peräpukamia ja vessassa käynnin jälkeen tuntuukin jonkin sortin pullistumaa. Tätä on nyt kestänyt muutaman viikon mutta kertaakaan ei ole tullut verta peräpäästä, ainoastaan mahottoman kivuliasta ulostaa, tuntuu että suoleen jää jotain ja jatkuva turvotus vatsassa ( veikkaan tosin, että tämä kaikki alkoi ummetuksena ja nyt sen seurauksena peräpukamat). Myös istuminen tekee välillä tosi kipeää. Ajattelin huomenna marssi apteekkiin ostamaan jonkin sortin lievitystä, en jaksa tätä jatkuvaa "paineen" tunnetta alhaalla.
      Toivottavasti tämä paranis äkkiä! Oon koittanut juua paljon vettä ja pitää hygieniasta huolta,vielä ei ainakaan tuloksia. Ummetus on onneksi helpottanut ja nyt joudunkin käymään vessassa monta kertaa päivässä ( mikä ei oo mulle normaalia ) ja tunne on aivan kauhea, kun ei voi ponnistaa ku vatsaan ja peräaukkoon sattuu liikaa. Inhottavaa!

      • osta tälläistä

      • Ei hätää

        Jos sinulla vielä on tämä vaiva, niin toivottavasti tästä tulisi vähän mielenrauhaa;

        Itseltäni löytyi ulkoinen peräpukama ensimmäisen kerran 27-vuotiaana. Todennäköisesti sisäisiä peräpukamia oli ollut joskus aiemmin, koska silloin tällöin paperiin tuli verta vessassa käydessä kun pyyhki peräpäätä. Sitten leimahti ärsytettynä ulkoiseksi. Pukama oli noin pikkurillin pään kokoinen, vaaleanpunainen paukama heti peräaukon vieressä. Sen näki peilin kautta pyllistäessä selvästi. Osin Scheriproct -voidetta apteekista ja viiden päivän jälkeen tuntui, ettei vielä ollut oikein tapahtunut mitään. Yritin työntää pukamaa takaisin sisälle, kuten joissain paikoissa neuvotaan tekemään. Pukama oli kuitenkin sen verran pieni ja pyöreä, että eihän se sisällä pysynyt.

        Lueskelin netistä kaikenmoisia kauhutarinoita siitä, että vaivasta ei todennäköisesti koskaan pääse eroon ilman leikkausta jne. Mutta jossakin törmäsin viestiin, jossa neuvottiin, että pukamaa kannattaa suihkuttelun lisäksi kuivata oikein antaumuksella, koska kosteus on sille pahaksi. Sen jälkeen aloin siis suihkuttelemaan enemmän ja aina pesun jälkeen kuivasin niin hyvin kuin mahdollista, vaikka pyyhkeellä hankaaminen tuntuikin aluksi hieman kipeälle. Voidetta laitoin kahdesti päivässä ja hyvin pienen määrän, ettei sekään jäänyt "hautomaan". Meni ehkä toiset viisi päivää, ja pukama katosi. Ja poissa on pysynyt. :)

        Eli pesua ja kuivausta ja malttia sen rasvan kanssa, liika ei ole hyvästä tai hautoo! Ja vettä kannattaa juoda ja liikuntaa harrastaa, ja muutenkin syödä niin että vatsa pysyy notkeana ettei joutuisi punnaamaan.


    • eorieorieo

      Oisko se kuitenkin sisäinen pukama josta tulee ulkoinen koska se suurenee niin paljon ettei pysy sisällä. Itsellä ei tunnu mitään ulkoisia pukamia mutta kerran joku sisäinen vissiin hermostui koska turposi juuri sormenpään kokoiseksi, tosi epämiellyttävä homma kun tuntuu että paskat olisi koko ajan housussa vaikka ei se kauhean kipeä ole. Tuosta nyt on useampi vuosi enkä ole koskaan käynyt lääkärissä, vaivaa sen verran harvoin, nykyään laitan tuota samaa voidetta jo hyvissä ajoin jos alkaa tuntua että peräpää kipeytyy, eikä pukama turpoa pahemmin.

    • Lunedi

      Mulla on leikattu peräpukamat kerran: yksi iso ulkoinen ja samalla 5 sisäistä. Ulostamista sen jälkeen kyllä hieman pelkäsin ja jännitin, ja täytyy kyllä tunnustaa, että ulostaminen kyllä sattui jonkin aikaa, kunnes tikit oli sulaneet. Myös renkaan päällä istuminen oli outoa, mutta eipä leikkauksen jälkeen kyllä olis normaalisti tuolilla tehnyt mieli istuakaan. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

      Kunnes: peräpukamat on jälleen uusiutuneet ja nyt on lisäksi koko väliliha täynnä hyytymiä. Leikkausreissu taitaa olla taas tulossa. En ole koskaan kärsinyt ummetuksesta, syön tosi paljon täysjyvätuotteita, ja huolehdin alapäähygieniasta. Luulenkin, että peräpukamiin saattaa olla syynä myös rakenteelliset viat ja perinnöllisyys jossain määrin. Joten odotettavissa on varmaankin leikkauksia myös tämän jälkeenkin. :(

      • pekke1

        Säteileekö muilla p-pukamien aiheuttama särky ristiselkään ja jalkoihin ?
        Minulla on näin. Häiritsee mm. nukkumista.


      • hailu
        pekke1 kirjoitti:

        Säteileekö muilla p-pukamien aiheuttama särky ristiselkään ja jalkoihin ?
        Minulla on näin. Häiritsee mm. nukkumista.

        Pekke1 kyllä säteilee mullakin


    • mies1984dildottaa

      Mulla auttoi seuraava keino ulos työntyneeseen pukamaan.

      1. Otin kookosöljyä pieneen astiaan sulamaan lampun alle
      2. Voitelin vanhan hammasharjan harjattoman pään kookosöljyllä
      3. Aloin dildottamaan anaalia hammasharjalla. Muutaman kerran jälkeen pukama vetäytyi.

      Varoitan vaan että tuohon jää koukkuun. Nykyään harrastan cyberseksiä tällä tavalla.

    • Röllykkäinen

      Moikka! Pakko jakaa tämä ilosanoma: kärsin pahoista pukamista vajaan vuoden, kokeilin kaikki mahdolliset apteekkitavarat eikä vaiva helpottanut. Tuntui että aukon suulla oli myös haavauma, joka aina aukesi uudestaan. Päätin testata siankärsämötippoja ja vaikutus oli uskomaton! Jo ekan satsin jälkeen olo tuntui helpottuneen. Otin niitä 20 tipaa veden joukossa aluksi 5 x päivässä. Vaiva helpottui nopeasti ja nyt olen ottanut kerran päivässä eikä mitään oireita. Voitte kuvitella kuinka onnellinen olen! Ennen niitä tippoja olin jo varaamassa aikaa lääkärille mutta ei onneksi tarvinnut

    • Lemmenvälikäsi

      Moikka! Minulta kuristettiin v.2009 sisäiset pukamat ja leikattiin sen jälkeen ulkoiset. Istuminen ei onnistunut kahteen kuukauteen kunnolla, mutta pakko oli hoidattaa, kun vuotivat niin pahasti. Kovat on tuskat oltava, että uusintaan suostuisin. Kolme lasta olen synnyttänyt, mutta kokemuksena paljon helpompi, kuin pukamien poisto.

    • apaua45

      Minulla ollut ulkoinen pukama noin vuoden verran. Koskaan ei ole oireillut, mutta aiheuttaa kosmeettista haittaa ja tuntuu että joutuu elämään selibaatissa siihen asti, että tämän saa hoidettua. Huomenna käyn vihdoin apteekista hakemassa voiteen, josko se sitten auttaisi. Olen nyt ruvennut juomaan runsaasti vettä ja syömään kuitua sen 20-30g päivässä ja silti mitään muutosta ei ole tapahtunut. Liikun joka päivä 30-60min. Lievää ummetusta on ollut jo monia viikkoja, ja toivon että se onkin syy tähän vaivaan. Ahdistaa vaan ihan suunnattomasti enkä voi ajatella mitään muuta. Tuntuu että olen itse vain yksi pukama. Voiko tämä siis kadota itsekseen/apteekin tuotteilla, kun on jo näin pitkään ollut? Lääkärille en tosiaan haluaisi mennä, ja tuskin edes tekevät mitään oireettomalle pukamalle.

    • Lemmenvälikäsi

      apau45! Eihän se pukama ole oireeton, jos haittaa arkea! Käy näyttämässä lääkärillä ja saat ainakin oikeat lääkkeet.

    • Slycooper95

      Kerran istuin paskalle ja kävi ihan hiton kipeää huomasin että minulla oli pukama. Hetken kärsittyäni istumattomuutta ja liikkumattomuutta luulin kuolevani. Se meni niin kuin sanotaan elämä oikeasti vilahtaa silmien edestä, niin se vilahti aina lapsuudesta asti. Mä synnyin perinteikkääseen mestarivarkaiden sukuun mun piti kantaa cooperin nimeä... Mutta kohtalo puuttui peliin... Kotiimme hyökännyt jengi vei minut kodistani... Se orpokoti ei ollut hassumpi. Siellä mä tapasin elinikäiset ystäväni bentleyn, joka aina käyttää aivojaan ja murrayn "tekijän". Me kasvettiin yhteen ja taitomme varmuutemme ja maineemme kasvoivat joka keikan myötä... me luultiin etteivät hyvät ajat koskaan päättyisi eikä myöskään tuurimme loppuisi... mikä teki siitä vaikeampaa kuin lopulta kävi mikä oli odotettavissa... PERÄPUKAMA!

    • Apuasaa

      Ensi ja jälkihoitona kannattaa käyttää voiteita päivittäin useita kertoja ja huuhteluita. Puikot tehokkaampia kipuihin mutta saattavat pitkittää ongelmaa. Scheriproct voide toimii kipuihin mutta ei suositella käytettäväksi kuukausikaupalla.

      Kaikki voiteet voivat auttaa ja bepanthem on hyvä perusvoide. Muitakin valmisteita löytyy. Useita voiteita voi käyttää samaan aikaan.

      Lääkärille kannattaa varata aika jos vaiva on vähänkin pahempi. Yleensä tulee lähete hirttohoitoon.

      Ongelma voi pahentua hetkellisesti mutta hoito auttaa pidemmällä aikavälillä.

      Kannattaa varautua hoidon jälkeiseen aikaan särkylääkkeillä buranoilla, voiteilla, kumihanskoilla yms. kivut voivat olla kovat pari päivääkin. Verenvuoto ja muut ongelmat yleisiä.

      Tilanne parantuu noin 1-2 viikossa. Auttaa varsinkin pahemmissa ongelmissa ja moni odottaa usein liian pitkään ennen kuin hakeutuu hoitoon.

    • Apuasaa

      Ensi ja jälkihoitona kannattaa käyttää voiteita päivittäin useita kertoja ja huuhteluita. Puikot tehokkaampia kipuihin mutta saattavat pitkittää ongelmaa. Scheriproct voide toimii kipuihin mutta ei suositella käytettäväksi kuukausikaupalla.

      Kaikki voiteet voivat auttaa ja bepanthem on hyvä perusvoide. Muitakin valmisteita löytyy. Useita voiteita voi käyttää samaan aikaan.

      Lääkärille kannattaa varata aika jos vaiva on vähänkin pahempi. Yleensä tulee lähete hirttohoitoon.

      Ongelma voi pahentua hetkellisesti mutta hoito auttaa pidemmällä aikavälillä.

      Kannattaa varautua hoidon jälkeiseen aikaan särkylääkkeillä buranoilla, voiteilla, kumihanskoilla yms. kivut voivat olla kovat pari päivääkin. Verenvuoto ja muut ongelmat yleisiä.

      Tilanne parantuu noin 1-2 viikossa. Auttaa varsinkin pahemmissa ongelmissa ja moni odottaa usein liian pitkään ennen kuin hakeutuu hoitoon.

    • Apuasaa

      Ensi ja jälkihoitona kannattaa käyttää voiteita päivittäin useita kertoja ja huuhteluita. Puikot tehokkaampia kipuihin mutta saattavat pitkittää ongelmaa. Scheriproct voide toimii kipuihin mutta ei suositella käytettäväksi kuukausikaupalla.

      Kaikki voiteet voivat auttaa ja bepanthem on hyvä perusvoide. Muitakin valmisteita löytyy. Useita voiteita voi käyttää samaan aikaan.

      Lääkärille kannattaa varata aika jos vaiva on vähänkin pahempi. Yleensä tulee lähete hirttohoitoon.

      Ongelma voi pahentua hetkellisesti mutta hoito auttaa pidemmällä aikavälillä.

      Kannattaa varautua hoidon jälkeiseen aikaan särkylääkkeillä buranoilla, voiteilla, kumihanskoilla yms. kivut voivat olla kovat pari päivääkin. Verenvuoto ja muut ongelmat yleisiä.

      Tilanne parantuu noin 1-2 viikossa. Auttaa varsinkin pahemmissa ongelmissa ja moni odottaa usein liian pitkään ennen kuin hakeutuu hoitoon.

    • Kyllästynyt86

      11v näistä kärsinyt. 10 krt varmaan käynyt tyhjennyttämässä ulkoisen pukaman. Aina auttanut, paitsi puolitoista vko sitten tehty operaatio. Kivut ihan hirveät ja lääkärissä kävin uudestaan. Tuloksena vain peräpuikot ja voide. Ei auta! Lähetettä pyysin leikkaukseen ja en saanut. Kirvely on jotain ihan hirveää ja alan olee tosi kypsä ku 3vko kipujen kanssa kohta eläny. Erittäin inhottava vaiva. Yhden ainoan kerran saanu kotikonstein helpottamaan, mutta kaikkina muina kertoina joutunut lääkäriin kun kävely, makaaminen ja istuminen yhtä tuskaa. Yleensä patti ollut erittäin iso ja tyhjennyksen jälkeen hävinnyt 2pvä sisään ja kivut helpottanu. Nyt tuonne jäi isoon verrattuna pienen pieni patti, joka vaan kipuilee :( Huomenna varmaan taaaaaas varattava aika lääkäriin, vaikka eipä se varmaan mitään pysty tekemään. Kerran hirtetty sisäiset ja siitäkin tuli tosi pahat 2pvä kivut.

    • pattiperseilijä

      Minulla ollut näitä ennenkin, mutta menneet yleensä huuhtelulla ohi parissa viikossa (siis painuneet takaisin perseeseen sisään ja lopettaneet kipuilunsa). Nyt tuli väännettyä ummetuksen jälkeen oikein jättisonta, joka ilmeisesti haavautti takapuolen, koska oli melko kipeä päivän, pari. Sitten ilmaantui ulkopuolelle todella kipeä pukama. Oli siinä määrin kipeä, että koko ajan sattui jollain tapaa. Hain Apteekista Scheriproct-voidetta ja kipu loppui pariksi päiväksi kokonaan. Tuntui myös, että pukama pieneni. Edelleen huuhtelen pari kertaa päivässä tuo voide huuhtelun jälkeen, mutta nyt kolmantena päivänä tuntuu taas kipeämmältä, eikä voide yhtäkkiä puudutakaan. :( Tuli tämmöiseksi, kun taas kävin sontimassa.

      Ihmetyttää lähinnä tuo, että tuli "uudelleen" kipeämmäksi, vaikka oletin jo, että lähti paranemaan. Voihan perse. :(

    • pahanlaatuinen

      Hei, jos sinulla tulee verta myös sen jälkeen, kun peräpukamat on lenkitetty, vaadi, että lääkäri tutkii peräsuolen tarkemmin. Itse en ymmärtänyt. Lenkitettiin vaan uudelleen uusi pukama. Sitten seuraava lääkäri alkoi epäillä pahinta. Ja löytyihän sieltä syöpäkudosta. Ulkoisia peräpukamia lääkäri ei halunnut enää edes hoitaa. Nyt sitten odottelen keskussairaalaan pääsyä.

    • toisto

      tietääkseni mulla on ollu nyt peräpukama kaks kertaa tänä vuonna. eka meni itestään, tää toinen ei. menimpä n. kaks-kolme viikkoo sitten lääkärille anuksen verenvuodon, patin ja suolesta näytti tulevan jotain paloja (ei mitään tomaattia tai linssejä, olin syöny n. perunaa ja riisia vaan) takia. ei oikee siinä kummempaa selitelly tai puhunu mut suositteli muutama peräpukamavoiteita. En oikeeen kuullu hyvin että minkä merkin ppv se sano, mutta ostinpaha nyt jotai tuolt apteekist. Verenvuoto loppunut on kyl, mutta se ulkonen patti siin viel on. Pitäis varmaan lopettaa se voiteen käyttö, kun max. kolme viikkoo sitä piti käyttää. Se patti ei oo kyl oikee menny minnekkää.

    • pullistuma

      No patti on kait suonen ulkoinen pullistuma, se on ja pysyy tai sit kaikkoo. Oireisiin, jos niitä on, voi käyttää voiteita ja hyvä suihkuttaa anusta ulostamisen jälkeen. mut jos ei kipuja tms niin leikkaus suonen pullistumaan ei tarpeellista. Itsellä ollu jo vuosia sama juttu.

    • Ruokatauko

      TOP5 vinkit peräpukamien hoitoon. Tehtiin video aiheesta.

      https://www.youtube.com/watch?v=fiu31tc2Fpo

      Videolla omat kokemukset pukamista, miten niistä päästiin eroon sekä 5 vinkkiä pukamien ehkäisyyn. Arvostaisimme jos jättäisit peukun ylöspäin. :-)

    • pukamaton

      Pukama tuli ja meni. Kärsin vaivasta kolme päivää.
      Lueskelin netistä mistä tämä mahtaisi johtua, tulin johtopäätökseen että liiasta istumisesta.
      Noh, aloitin jumpan, niinkin mahtavaa jumppaa tein kuin 10 kyykkyyn/ylös liikettä per päivä.
      Kolme päivää ja hups, pukamat hevon kuusessa, suosittelen kokeilemaan
      jos jalat on sen verran terveet että moiseen pystyy, muuten kävely,
      tai liikunta mikä hyvänsä joka saa veren liikkumaan muualle kuin sinne ahteriin
      ihan tämän oman kokemukseni mukaan auttaa.
      Unohtakaa kalliit voiteet, puikot ja muutkin rahojen viemiseen tähtäävät mainospuheet,
      mikäli voitte harrastaa liikuntaa siinä määrin että se auttaa.
      Tällä en tietysti tienaa itse
      senttiäkään mutta jaan ilomielin kokemukseni, se oli sen verran hieno,
      ei pukamat siis, vaan niistä äkkiä irti pääsemininen helposti ja ihanpa ilmaiseksi!.
      Tsemppiä pukaman nitistämiseen ja kauniita kesä päiviä, irvistelemättä! :)

    • Anonyymi

      Älkää missään tapauksessa antako viiltää pukamaa auki. Mulla oli 2 cm pukama joka viillettiin auki. Vuoti 3 päivää ja kipu ei helpottanut missään vaiheessa. Uusi jonotus lekurille ja nyt pukama 4 cm ja uusi viilto josta vuotoa 3 päivää. Edelleen kova 3,4 sentin möykky joka tukkii peräaukon suun ja taas lekurille jossa vanhoista viilloista pursuaa keltaista visvaa ja kammottava haju. Antibiootit määräsi. Ei saikkua missään vaiheessa vaikka viikko mennyt verisissä vaipoissa ja kovissa kivuissa. Saas nähdä toipuuko tästä koettelemuksesta koskaan ennalleen. Eikö lääkärit tajua kuinka kipeä pukama voi olla kun ilman puudutusta puristellaan peräaukon kautta pukamaa tyhjäksi visvasta ja verestä...

    • Anonyymi

      Diltiatseemi novalan,lääkäri kirjoitti ja apteekki tekee tuon voiteen itse,ei maksa niin paljon,kun vastaava maksaa 80€ ,tämä maksoi noin 20€,auttoi muutamassa päivää haavaumaan.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe