BAIKAL ij-18 .308

tietoja kiitosta vaan

eli millaista kasaa olette saaneet ammuttua baikal ij-18 .308 kertalaukevalla kiväärillänne?mites tuon kiikarin kiinnityksen kanssa,kallistuuko kiikari piipun mukana kun lataa,onko vaikutusta tähtäyspisteeseen?millaisia kasoja olette saaneet kiikarilla ja ilman?

olen kuullut että noilla saa n.10-30mm./150m. kasoja,pitääkö paikkansa?

TODELLA ISO KIITOS KAIKILLE VASTANNEILLE!!!

33

31429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asioita

      itsekin olen miettinyt ja ottanut selvää, koska tänä perjantaina tilaan ko.aseen ja luvat on jo tullut=) Kyllä tuo vaan pitää paikkansa tuo mitä sanoit, kuhan ampuja osaa hommansa.

      No itse myyjällä on Baikal IJ 18 sotilaskiväärin kaliiberilla, se oli ampunut 4lks.kasaa 19 ja 21mm.sataseen. Myös muutama muu, joilla on juuri tämä 308win on saanut 20-40mm kasaa sataseen. Eräs tyyppi, joka väitti että aseella ei saa alle 40mm.kasaa, huomasikin pian että se on aikapaljon peränpitäjästä kiinni kun kaverini ampui 22mm.kasan samalla reissulla samalla aseella samaan matkaan=) Itse en ikävä kyllä kerennyt aseella ampua, mutta tilaan kyllä silti sen.

      Tarkaksi on asetta kehuttu, ase ei näin normaalin käyttäjän käsissä käy kyllä sen huonommin kun joku tikka.(huom.nyt en veettuile huippu aseen omistajille köyhänä kateellisena, tiedän todellakin esim.tikan ja sakolaisen eron tähän baikkaliin, mutta kuitenkin...) Miinusta tässä aseessa on sitten laukasu, piippu EI ole vapaasti värähtelevä ja eihän se niin viimeistelty ole=) No, liipasimen saa vaikka muistuttamaan rata-aseen laukaisuakin itse, asesepän viilaamana työ maksaa noin 30e. Ja piipun kuulemma saa vapaasti värähtelemään helposti, MUTTA itse en todellakaan tästä asiasta tiiä ku en ole asetta tutkinut.

      Mä ainaki ostan aseen ja tiedän, että ei näin halvalla Sakolaisen veroista kannata odottaa, mutta hinta laatu suhde on varmasti kohallaan! =)

      Ase ei ainakaan myyjän mielestä ole todellakaan huono, kuulemma hintaa pitäisi olla 400 euroa, niin ihmiset ostaisivat enemmän, halpa on myyjän mukaan aina pelottanut ihmisiä.

      Mulle tämä on todella hyvä ostos, kun rahatilanne ei nyt kovin häävi ole=)

    • itse itseäni lainaten
    • itse itseäni lainaten
    • itse itseäni lainaten

      http://www.riista.fi/forum/viewtopic.php?t=418&highlight=ij18

    • toimii

      minkälaisella kannalla olevia patruunoita voi käyttää?

      voiko tavallisilla nato-paukuilla ampua vai käykö ainoastaan laippakantaiset?

      • ammuskella

        nato pateja. Eihän laippakantaisia 308 käsittääkseni ole olemassakaan...


      • Kiväärimies
        ammuskella kirjoitti:

        nato pateja. Eihän laippakantaisia 308 käsittääkseni ole olemassakaan...

        .308 Win, Laippakantaversio on merkinnältään .307 Win,


    • baikkali

      kiitosta!

      entä tuo piippu ja kiinnitykset?kuin joutuin alkaa heilumaan?kestääkö piippu kauankin ennenkuin se on horo?

    • ????????

      eli tuleeko kiikari siihen liikkumattomaan osaan aivan kiväärin takapuolelle?

      • baikal 223

        se tulee siihen piippuun joka liikkuu kiikarin mukana mulla on itsellä siiinä se kiinni on pudonnutkin mutta ei sen suurempia ongelmia 5-10 laakin päästä piippu lämpiää niin että se vaikuttaa tähtäimeen(lämpö väreilyä)


      • hmmmmmm.....
        baikal 223 kirjoitti:

        se tulee siihen piippuun joka liikkuu kiikarin mukana mulla on itsellä siiinä se kiinni on pudonnutkin mutta ei sen suurempia ongelmia 5-10 laakin päästä piippu lämpiää niin että se vaikuttaa tähtäimeen(lämpö väreilyä)

        eli ei tule "ilmakiväärien"tyyliin kiinni taittuvan piipun takapuolelle?


      • se pysyy
        hmmmmmm..... kirjoitti:

        eli ei tule "ilmakiväärien"tyyliin kiinni taittuvan piipun takapuolelle?

        piipun päällä,kun aseeseen laitetaan patruuna niin jos piippu pidetään tasasella niin perä tietysti silloin kääntyy alas, ja toisin päin. Eli ase menee linkkuun ja kiikari on piipun päällä piste.

        Ite hommasin sen vastikään 308 ja kävin nasautteleen radalla. Ihan olen vasta "räiskinyt" sillä ja kun aloin kiikaria kohdistamaan niin hämärälläkin tuli 150 metrstä 4 sentin kasaa. No tietenkin ampua näki, mutta paremmalla tuella ja kirkkaammalla säällä kasa pienenee puolella, tosin itse kohdistan kuitenkin loppujen lopuksi nyt tämän sadalle...miten kukin tykkää. Mulle 150m on kuitenkin maksimi mille ammun..näin aloittelija kun olen niin en vielä yritäkään että saisin puotettua teeren 300m.


      • juuuuuuuuuuu
        se pysyy kirjoitti:

        piipun päällä,kun aseeseen laitetaan patruuna niin jos piippu pidetään tasasella niin perä tietysti silloin kääntyy alas, ja toisin päin. Eli ase menee linkkuun ja kiikari on piipun päällä piste.

        Ite hommasin sen vastikään 308 ja kävin nasautteleen radalla. Ihan olen vasta "räiskinyt" sillä ja kun aloin kiikaria kohdistamaan niin hämärälläkin tuli 150 metrstä 4 sentin kasaa. No tietenkin ampua näki, mutta paremmalla tuella ja kirkkaammalla säällä kasa pienenee puolella, tosin itse kohdistan kuitenkin loppujen lopuksi nyt tämän sadalle...miten kukin tykkää. Mulle 150m on kuitenkin maksimi mille ammun..näin aloittelija kun olen niin en vielä yritäkään että saisin puotettua teeren 300m.

        kiikari liikkuu piipun kanssa samaan aikaan samaan suuntaan?


      • Niinseon
        juuuuuuuuuuu kirjoitti:

        kiikari liikkuu piipun kanssa samaan aikaan samaan suuntaan?

        Kun kiikarin jalat on alapäästä kiinni piipussa ja yläpäästä kiinni kiikarissa niin yleensä kiikari viisaa sinne minne piippukin, vetkuteltiin perää miten tahansa. Käykäätte katsomassa lähimmässä asaliikkeessä jos on epäselvää.


      • se sieltä....
        Niinseon kirjoitti:

        Kun kiikarin jalat on alapäästä kiinni piipussa ja yläpäästä kiinni kiikarissa niin yleensä kiikari viisaa sinne minne piippukin, vetkuteltiin perää miten tahansa. Käykäätte katsomassa lähimmässä asaliikkeessä jos on epäselvää.

        no tulihan se helvetin vastaus kun aikansa potkii


      • lisää ja lisää

      • terkaip

        itse valmistin kiikarille apujalan jonka kiinitin 2ruuvilla kiinni kiskoon ,jotta sain kiikarin kiinityksiä leveämmälle .( Kiikari mahdollisimman alas lähelle piippua).Liipaisu pitää herkistää 5kilosta noin 1kiloon.Piippu pitää irrotta puista(etutukista niin että paperi kulkee alla helposti)Kyllä rupee kasa pienenemään näillä toimilla.Turha ampua piippua kuumaksi kohdistettaissa ,et ammu riistaakaan kuin kerran tai kaks peräkkäin ei siinä pyssy kuumene.


      • petaus
        baikal 223 kirjoitti:

        se tulee siihen piippuun joka liikkuu kiikarin mukana mulla on itsellä siiinä se kiinni on pudonnutkin mutta ei sen suurempia ongelmia 5-10 laakin päästä piippu lämpiää niin että se vaikuttaa tähtäimeen(lämpö väreilyä)

        Baikalin petaus suoritetaan näin. (VAPAASTI VÄRÄHTELEVÄ PIIPPU)Etutukki on kiinni piipun alapuolella olevassa lattaraudassa,jos lattarauta ottaa piipuun kiinni, ettei paperi mene väliin,niin osumat ovat missä sattuu .itse jouduin lämmittämällä irroittamaan lattaraudan piipusta, koska se jänkäsi piipua ylöspäin jo toinen ja kolmas laukaus lähti vaeltamaan ylöspäin.etutukki ei myöskään saa ottaa piipuun kiini kun seon paikallaan,tämän operaation jälkeen osumat putosivat melkein 20 senttiä edellisestä ammunnasta.nyt ase vie 100selle niin että 5 peräkkäin ammuttua laukausta mahtuu peukalon alle .Olen herkistänyt myös liipaisun,koska ase on kevyt.


    • tonoppa78

      Olisko kuvia nähtävissä tästä aseesta?

      • Hokmanni

        Ei toimi tehtaan jäljiltä, mutta vein asesepälle joka hijoi ja sääti laukauksen noin yhteen kiloon.
        Laukaisu tuntui hyvältä, mutta sittenkään ei tullut kunnon kasaa. Kaksi asiaa piti vielä laittaa kuntoon ja
        ne onnistui kotikonstein. Lattarauta johonka etutukki kiinnitetään on yhtä luuta patruunapesän kanssa.
        Rauta oli mutkalla ylöspäin niin, että se otti kiinni piipun alapintaan ja sitä myöten myös etutukki otti
        kiinni piippuun. Kun meisselin kärjen laittaa piipun ja lattaraudan väliin, saa siinä olevaa rakoa kasvamaan
        niin, että toisen meisselin saa sitten raudan pään alle. Tämä onnistuu piippua mitenkään naarmuttamatta
        ja sitten raju taivutus lattarautaa alaspäin, jotta raudan ja piipun väliin saa sinne juureen poikittain
        esimerkiksi sähköjohdosta puretun kuparilanganpätkän. Sillä konstin etutukin saa helposti irti piipusta
        ja vielä tutkii etutukin lakkausta, että mistä kohden piippu on ottanut kiinni aikaisemmin.ja Näistä kohti
        varmuuden vuoksi voi vielä hioa karkealla santapaperilla pois puuainesta.
        Kiikarin jalaksi riittää se markkinoilla oleva yksiosainen alumiinijalka jolla ei ole oikein kauppamerkkiä, mutta
        taitaa olla joku kiinalaisten tekele. Tässä on kuitenkin huomattava, että jalka tulee pitemmälle, kuin mitä
        on aseen taitekohta ja sen takana oleva koroke, joka lienee siinä sen vuoksi, että samaa runkoa käytetään
        myös Baikalin haulikossa. Tämä koroke ottaa kiinni kiikarin jalkaan silloin, kun ase on lyöty kiinni, joten
        on saatava tavaraa pois joko kiikarin jalasta tai tuosta korokkeesta. Paljon ei tarvitse, noin 1 mm riittää.
        Näin sain itselleni aseen jolla ammuin 120 m:n matkalta 25 mm:n kasaa ja voin toistaa tuon milloin tahansa.
        Siis ei kannata jäädä nielemään pettymyksen kyyneleitä, jos on tullut hankkineeksi tuon aseen, eikä oikein
        ala saada laukauksia kohdistetuksi kuten asiaan kuuluu. Tuo laukaisun hiominen sepällä maksoi 60 euroa
        ja olettaisin, että jos sepän antaa tehdä tuon lattaraudan oikaisemisen lämmityksineen, tulisi se maksamaan ehkä saman verran. Siis ei kannata jäädä nielemään pettymyksen kyyneleitä, jos on tullut hankkineeksi tuon aseen, eikä laukaukset ala mennä kohdalleen.


      • Lintti,
        Hokmanni kirjoitti:

        Ei toimi tehtaan jäljiltä, mutta vein asesepälle joka hijoi ja sääti laukauksen noin yhteen kiloon.
        Laukaisu tuntui hyvältä, mutta sittenkään ei tullut kunnon kasaa. Kaksi asiaa piti vielä laittaa kuntoon ja
        ne onnistui kotikonstein. Lattarauta johonka etutukki kiinnitetään on yhtä luuta patruunapesän kanssa.
        Rauta oli mutkalla ylöspäin niin, että se otti kiinni piipun alapintaan ja sitä myöten myös etutukki otti
        kiinni piippuun. Kun meisselin kärjen laittaa piipun ja lattaraudan väliin, saa siinä olevaa rakoa kasvamaan
        niin, että toisen meisselin saa sitten raudan pään alle. Tämä onnistuu piippua mitenkään naarmuttamatta
        ja sitten raju taivutus lattarautaa alaspäin, jotta raudan ja piipun väliin saa sinne juureen poikittain
        esimerkiksi sähköjohdosta puretun kuparilanganpätkän. Sillä konstin etutukin saa helposti irti piipusta
        ja vielä tutkii etutukin lakkausta, että mistä kohden piippu on ottanut kiinni aikaisemmin.ja Näistä kohti
        varmuuden vuoksi voi vielä hioa karkealla santapaperilla pois puuainesta.
        Kiikarin jalaksi riittää se markkinoilla oleva yksiosainen alumiinijalka jolla ei ole oikein kauppamerkkiä, mutta
        taitaa olla joku kiinalaisten tekele. Tässä on kuitenkin huomattava, että jalka tulee pitemmälle, kuin mitä
        on aseen taitekohta ja sen takana oleva koroke, joka lienee siinä sen vuoksi, että samaa runkoa käytetään
        myös Baikalin haulikossa. Tämä koroke ottaa kiinni kiikarin jalkaan silloin, kun ase on lyöty kiinni, joten
        on saatava tavaraa pois joko kiikarin jalasta tai tuosta korokkeesta. Paljon ei tarvitse, noin 1 mm riittää.
        Näin sain itselleni aseen jolla ammuin 120 m:n matkalta 25 mm:n kasaa ja voin toistaa tuon milloin tahansa.
        Siis ei kannata jäädä nielemään pettymyksen kyyneleitä, jos on tullut hankkineeksi tuon aseen, eikä oikein
        ala saada laukauksia kohdistetuksi kuten asiaan kuuluu. Tuo laukaisun hiominen sepällä maksoi 60 euroa
        ja olettaisin, että jos sepän antaa tehdä tuon lattaraudan oikaisemisen lämmityksineen, tulisi se maksamaan ehkä saman verran. Siis ei kannata jäädä nielemään pettymyksen kyyneleitä, jos on tullut hankkineeksi tuon aseen, eikä laukaukset ala mennä kohdalleen.

        Tuossa edellä tarkoitettu alumiinijalka lienee RM alumiinijalka, jota myy ainakin Riistamaa Oy, hinta 29 euroa. Matalampi malli niistä kahdesta. On toiminut hyvin 308 win kaliberin baikkalissa, mutta hieman
        pitää tosiaan jyrsiä ainesta pois tuosta tietystä kohdasta.


      • zepos
        Lintti, kirjoitti:

        Tuossa edellä tarkoitettu alumiinijalka lienee RM alumiinijalka, jota myy ainakin Riistamaa Oy, hinta 29 euroa. Matalampi malli niistä kahdesta. On toiminut hyvin 308 win kaliberin baikkalissa, mutta hieman
        pitää tosiaan jyrsiä ainesta pois tuosta tietystä kohdasta.

        Netistä löytyy nyt kahta mallia saattaa lattarauta irti piipusta. Tämä kuparilankapätkäkonsti ja sitten hitsipillillä lämmitys ja raudan taivutus. Oliskohan merkitystä kumpaa käyttää? Mietin että jos sitä rautaa kuumentelee kovinkin niin sen ominaisuudet voi muuttua jos ei tiedä mitä tekee ja minä en tunne karkaistua/päästöä/tms niin hyvin. Mun ij-18 on ollut ajoittain erittäinkin tarkka mutta seuraavalla ratareissulla ei käy enää mihinkään. Tilasin nyt yksiosaisen kiikarinjalan ja tuo lattarautakikka täytyy vielä tehdä. Jos ei nämä auta niin vaihtoon kai se täytyy laittaa...


      • Pesonen,
        zepos kirjoitti:

        Netistä löytyy nyt kahta mallia saattaa lattarauta irti piipusta. Tämä kuparilankapätkäkonsti ja sitten hitsipillillä lämmitys ja raudan taivutus. Oliskohan merkitystä kumpaa käyttää? Mietin että jos sitä rautaa kuumentelee kovinkin niin sen ominaisuudet voi muuttua jos ei tiedä mitä tekee ja minä en tunne karkaistua/päästöä/tms niin hyvin. Mun ij-18 on ollut ajoittain erittäinkin tarkka mutta seuraavalla ratareissulla ei käy enää mihinkään. Tilasin nyt yksiosaisen kiikarinjalan ja tuo lattarautakikka täytyy vielä tehdä. Jos ei nämä auta niin vaihtoon kai se täytyy laittaa...

        Tuo hitsipillillä lämmitys voi pilata koko aseen, ainakin jos sitä kotioloissa yrittää tehdä. Tein tuon
        kuparilankakonstin ja se onnistui. Lattaraudan päässä on eräänlaiset kynnet, joten sinne ei saa
        meisseliä, jos ei ensin rautaa väännä erilleen sen puolesta välistä. Sitten moran terä tai meisseli
        tuonne raudan päähän ja naputus vasaralla meisselin päähän niin, että rakoa syntyy reilusti.
        Kuparilangan (ei säikeinen) voi myös naputella aivan sinne raudan juureen poikittain ja sitten
        katkaisee ylimääräisen pois. Kupari on hyvä siinä mielessä, että se muotoutuu paikalleen hyvin ja
        pehmeänä metallina vaimentaa värähtelyä. Yksiosainen kiikarinjalka on luonnollisesti laitettava
        niin pitkälle, että sen etupää on siellä missä lohenpyrstökiskon urat loppuvat vakioleveydeltään.
        Silloin syntyy tavallaan rekyylitoppari ja jos on huolehdittu siitä, että kiikarinjalka ei ota kiinni
        lukkorunkoon ja jos laukaus on hiottu kuntoon, niin pitäisi alkaa kasojen pienenemään.


      • zepos
        Pesonen, kirjoitti:

        Tuo hitsipillillä lämmitys voi pilata koko aseen, ainakin jos sitä kotioloissa yrittää tehdä. Tein tuon
        kuparilankakonstin ja se onnistui. Lattaraudan päässä on eräänlaiset kynnet, joten sinne ei saa
        meisseliä, jos ei ensin rautaa väännä erilleen sen puolesta välistä. Sitten moran terä tai meisseli
        tuonne raudan päähän ja naputus vasaralla meisselin päähän niin, että rakoa syntyy reilusti.
        Kuparilangan (ei säikeinen) voi myös naputella aivan sinne raudan juureen poikittain ja sitten
        katkaisee ylimääräisen pois. Kupari on hyvä siinä mielessä, että se muotoutuu paikalleen hyvin ja
        pehmeänä metallina vaimentaa värähtelyä. Yksiosainen kiikarinjalka on luonnollisesti laitettava
        niin pitkälle, että sen etupää on siellä missä lohenpyrstökiskon urat loppuvat vakioleveydeltään.
        Silloin syntyy tavallaan rekyylitoppari ja jos on huolehdittu siitä, että kiikarinjalka ei ota kiinni
        lukkorunkoon ja jos laukaus on hiottu kuntoon, niin pitäisi alkaa kasojen pienenemään.

        kiikarinjalka tuli, laitoin paikalleen kierrelukitteen kera. lisäksi rauta irti piipusta pienellä muovinpalalla, ihan juureen en sitä laittanut kun en uskaltanut vääntää oikein hirveesti. Eilen sitten radalla testaus, ja kolme viimeistä laakia siistiin kasaan. Ei ihan 2 euron kolikon alle mene mutta silti hyvä tulos. Välillä osumat (2 kpl) pyrki silti nousemaan hieman, mutta teeri olisi tippunut niilläkin osumilla. Hieman jäähdyttelyä ja hyvin napsahti.


    • Tuleva Baikkalimies
    • zepos

      veikkan että joudut irrottamaan takatähtäimen jotta okulaari mahtuu paikalleen

    • 100 naksua ylös

      Nyt itse paininut toista kautta synteettisellä tukilla varustetun Ij-18:n kanssa. Välillä on osunut tupakkiaskin sisään 160 metriltä, mutta sitten taas seuraavalla reissulla aivan hukassa. Aseseppäkin on asetta viritelly; laukaisua on kevennetty, kiskon päälle porattu stoppari ja niitä RM:n jalan kynsiä on pyöristetty. Siitä RM:n jalastakin pitää ottaa vähän pois, sillä muuten se jää kantamaan useiden kiikareiden kanssa.

      Yritän vielä tutkia tuota etutukin ja piipun väliä. Mutta nyt jos jälkikäteen kysytään, niin ei, en olisi ostanut tuota jos olisin tiennyt mihin jouduin.Liian monta metsoa on jäänyt oksalle nauramaan.

    • napa kasa

      eli millaista kasaa,,////,ei kasaa,,vaan yksi reikä,,,kun kerran ammuin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe