kunnon KISAMYLLYN hinta

miika

niin on tossa 1,vuosi,harjoiteltu jammuu pitäis löytää ensi kesäksi ns,kisakone ajettiin kauden lopussa toi meitin kone ja yks ns,kisamylly vertailutestii no arvatkaa harmittiko huomata kun omalla jäätiin joka sessiossa väh,0,20sek,PER KIERROS LAHDESSA mitä se tarkoitaa CUP,in aikaajon JÄLKEEN. elikkä taitaa olla parempi hankkia varmanpäälle ns,oikea KISAKONE mutta paljonko pitäis MAKSAA

52

11029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aku131

      kokemukseni mukaan ns,kisakoneen pitäisi irrota 1500-2000e ter,aku131.

      • hinnat

        Raketissa vaihtelee noin. 1000-1750€ välillä.

        Mä ostin (historialtaan) hyvän koneen Rakettiin joskus tuossa 2002-03 1100€ Mä en koneella pärjänny kokemattimuuden vuoksi, mutta koneen nykyinen omistaja on sillä taas huippuvauhdissa.


      • Proffa

        Mitä mieltä aku131 on tuosta koneesta ?
        On kuulemma moukari ja voitettu cuppeja.


      • aku131
        Proffa kirjoitti:

        Mitä mieltä aku131 on tuosta koneesta ?
        On kuulemma moukari ja voitettu cuppeja.

        TÄTÄPÄ mieltä jos ajat vihdissä tolla 83,sella normaalilla kuivalla kelillä vihdissä ja rata on verrattavissa cupissa olevaan radan pitoon esim,perjantaina klo,13,00 saat seurata katsomosta sunnuntaina kisoja jos et ymmärrä kun kanssakilpailijasi ajavat keskimäärin 78-76 rattaalla 0,5sekkaa kovempia aikoja eli 83,sella EI VOITETA VIHDISSÄ eikä olla edes finaalissa jospa se kone olikin SEKKARIN VOITTO KONE ter, aku131


      • aku131
        Proffa kirjoitti:

        Mitä mieltä aku131 on tuosta koneesta ?
        On kuulemma moukari ja voitettu cuppeja.

        no niin että laitetaan 76 ratas taakke ja 11,eteen kiertää lavinnossa 14900 onko huono kone mitä sanoopi proffa ja ajetaan vaikka29,801-29,900,tasoisia kierros aikoja väitän että ei tälläisiä ns, kisakoneita ihan joka pojalta tule löytymään ps,EI TOI MOUKARI KONE ainakaan ter,tuloa milloin vaan KOITTAAN hi hiii hii HYVÄÄ UUTTAVUOTTA


      • utelias
        aku131 kirjoitti:

        TÄTÄPÄ mieltä jos ajat vihdissä tolla 83,sella normaalilla kuivalla kelillä vihdissä ja rata on verrattavissa cupissa olevaan radan pitoon esim,perjantaina klo,13,00 saat seurata katsomosta sunnuntaina kisoja jos et ymmärrä kun kanssakilpailijasi ajavat keskimäärin 78-76 rattaalla 0,5sekkaa kovempia aikoja eli 83,sella EI VOITETA VIHDISSÄ eikä olla edes finaalissa jospa se kone olikin SEKKARIN VOITTO KONE ter, aku131

        Aluemestaruus kisoissa 2004 Vihdissä vain Jani PP nopeampi . 2003 Joensuussa Emma, Hannu N jälkeen toinen ekassa finaalissa Toisessa kuutoseksi vaikka kuusi viimeistä kierrosta tyhjällä eturenkaalla.2005 Vaasassa ekan finaalin 4 Toisen 5 . Kone on vanha S Kuusikko


      • Proffa
        aku131 kirjoitti:

        no niin että laitetaan 76 ratas taakke ja 11,eteen kiertää lavinnossa 14900 onko huono kone mitä sanoopi proffa ja ajetaan vaikka29,801-29,900,tasoisia kierros aikoja väitän että ei tälläisiä ns, kisakoneita ihan joka pojalta tule löytymään ps,EI TOI MOUKARI KONE ainakaan ter,tuloa milloin vaan KOITTAAN hi hiii hii HYVÄÄ UUTTAVUOTTA

        76/11 välityksellä ei pääse kunnolla edes mäkeä ylös lavinnossa. Saatikka että kiertäisi yli 14.000. Vai tarkoititko 10 eteen.
        Ois kiva katsoa uteliaan konetta vaikka Porissa.
        Jotain ihmeellistä siinä on oltava jos kulmat on noin hanurista ja kulkee.


      • aku131
        Proffa kirjoitti:

        76/11 välityksellä ei pääse kunnolla edes mäkeä ylös lavinnossa. Saatikka että kiertäisi yli 14.000. Vai tarkoititko 10 eteen.
        Ois kiva katsoa uteliaan konetta vaikka Porissa.
        Jotain ihmeellistä siinä on oltava jos kulmat on noin hanurista ja kulkee.

        kysyppä tuolta lindiltä ,se kun lainasi meitiltä konetta aluemestaruuskilp,2005 ja petu ajoi kyseisellä koneella lavinnossa tietääkseni vieläkin voimassa olevan rataennätyksen 29,801 takarattaan ollessa 76 ja eturattaan11 ter,aku131


      • utelias..
        aku131 kirjoitti:

        kysyppä tuolta lindiltä ,se kun lainasi meitiltä konetta aluemestaruuskilp,2005 ja petu ajoi kyseisellä koneella lavinnossa tietääkseni vieläkin voimassa olevan rataennätyksen 29,801 takarattaan ollessa 76 ja eturattaan11 ter,aku131

        Terve P*******n !Minulta löytyy mosa joka 77 vinkuu 15200 lavinnossa . 2005 Riksun kisoissa aikaajoissa sijat 2 ja 3 . Ulvilassa cupissa aikaajoissa 10, Porissa 11. En usko että teidän eturatas olisi tuo 11, mutta Pete sen varmaan muistaa. Välitys vastaisi 10/69 ja se liikaa !


      • Proffa
        aku131 kirjoitti:

        kysyppä tuolta lindiltä ,se kun lainasi meitiltä konetta aluemestaruuskilp,2005 ja petu ajoi kyseisellä koneella lavinnossa tietääkseni vieläkin voimassa olevan rataennätyksen 29,801 takarattaan ollessa 76 ja eturattaan11 ter,aku131

        Tarvii kokeilla kesällä, aika pata.
        Kuka toi Lindi on ?


      • aku131
        Proffa kirjoitti:

        Tarvii kokeilla kesällä, aika pata.
        Kuka toi Lindi on ?

        hei etkö tiedä kuka voitti häkän lahjoittaman kiertopalkinnon 2005 raketissa ja kuka pisteli kyseisellä koneella lavinnossa aikaajojen voiton aluemestaruus kilp, 2005 jammussa oli ihan tasokas kisa mukana mm,jussi,s jatietysti nirkkosen veljekset aika hyvin juuri ekaa kisaa jammussa ajaneelle vai mitä TER.AKU131


      • aku131
        Proffa kirjoitti:

        76/11 välityksellä ei pääse kunnolla edes mäkeä ylös lavinnossa. Saatikka että kiertäisi yli 14.000. Vai tarkoititko 10 eteen.
        Ois kiva katsoa uteliaan konetta vaikka Porissa.
        Jotain ihmeellistä siinä on oltava jos kulmat on noin hanurista ja kulkee.

        joo tarkoitin siis 10-76 anteeksi toi raketti on varmaan liikaa sotkenut pasmoja tai joulun glöki mutta siitä huolimatta ERITTÄIN HYVÄÄ UUTTAVUOTTA KAIKILLE LAJIN HARRASTAJILLE TER,AKU131


      • Proffa
        aku131 kirjoitti:

        hei etkö tiedä kuka voitti häkän lahjoittaman kiertopalkinnon 2005 raketissa ja kuka pisteli kyseisellä koneella lavinnossa aikaajojen voiton aluemestaruus kilp, 2005 jammussa oli ihan tasokas kisa mukana mm,jussi,s jatietysti nirkkosen veljekset aika hyvin juuri ekaa kisaa jammussa ajaneelle vai mitä TER.AKU131

        Pisti muuten hyvin ICA-j:ssä muille kampoihin Vortexilla syyspäräyksessä.


      • utelias
        Proffa kirjoitti:

        76/11 välityksellä ei pääse kunnolla edes mäkeä ylös lavinnossa. Saatikka että kiertäisi yli 14.000. Vai tarkoititko 10 eteen.
        Ois kiva katsoa uteliaan konetta vaikka Porissa.
        Jotain ihmeellistä siinä on oltava jos kulmat on noin hanurista ja kulkee.

        Voin näyttää moottorin porissa ,kun tunnistan sinut


      • Proffa
        utelias kirjoitti:

        Voin näyttää moottorin porissa ,kun tunnistan sinut

        Tuun koputteleen olkapäälle.
        Nähdään!

        Hyvää Uutta Vuotta!


    • speed fire

      onneksi JAMMUSSA on kaikki ns,kilpaluokat huomioiden kuitenkin tasaisimmat KISA koneet verrattuna esim,RAKET85,ICAjun,taiICA,n koneisiin siellä niitä eroja löytyy edelleen huomattavasti enemmän

      • Ica-J

        Ica-J koneissa ei hirveitä eroja jos on laillisissa mitoissa/ annetuissa arvoissa.


      • testattu on

        jammun 2000 euron koneet. ne saa unohtaa uuden luokituksen jälkeen, kun 400-500 euron kone tehtynä huippuasteisiin kulkee vähintään samoin tai kovemminkin


      • jammukuski
        testattu on kirjoitti:

        jammun 2000 euron koneet. ne saa unohtaa uuden luokituksen jälkeen, kun 400-500 euron kone tehtynä huippuasteisiin kulkee vähintään samoin tai kovemminkin

        meillä ei ole koskaan ollut kallista konetta, vaan kisakone on tehty n. 600€ maksaneesta koneesta. Sillä on kerennyt kärkivauhtiin mukaan. Täytyy vain ammattilaisten antaa tehdä se eikä itse alkaa sorkkia sitä.


    • Proffa

      Oliko "meitin kone" käynyt akselin suoristuksessa ?
      Onko sylinteri mitattu ja hoonattu pyöreäksi, (ensimmäisen 5h ajon jälkeen yleensä hoonattava vähintään 05 kokoon) ?
      Oliko siihen haettu optimaalinen sytys ?
      Oliko siihen haettu optimaaliset asteet ?
      Oliko siihen haettu oikea putken pituus ?
      Oliko siihen haettu oikeanlainen putki ?
      Oliko siihen haettu optimaalinen välitys ?
      Oliko siihen haettu optimaalinen palotila ?
      Käytitkö samaa kaasaria vai oliko kisakoneessa se mukana ?




      Jos vastasit kaikkiin kyllä, niin silloin osta kisakone, jos johonkin tuli ei, niin sitten sinulla on jo hyvä kone, 0.2 on aika vähän Lahden radalla jos koneesi on hyllystä nostettu. Tarvitset kuitenkin 2 kpl konetta kauden läpiviemiseksi, älä kuitenkaan osta testaamatta.
      Muista myös tarkistaa missä koossa sylinteri on. Mitä isommassa koossa, sitä aikaisemmin se menee ylikokoon ja vastaavasti myyntihinnan pitää laskea.

      1000 eur saa hyvän koneen ja uuden luokituksen jälkeen jos mäntää saa lyhentää, niin koneiden erot pienenee entisestään eikä "kultamunista" kannata maksaa ylimääräistä.

      Jos koneesi ei ole käynyt kunnon meksulla ja olet Lahdesta kotoisin niin vie se vaikka Pepelle, asuu jossain Orimattila/Myrskylä/Levannossa.
      Kaveri on moottorihommissa hyvä.

      • utelias

        Minulla on moottori jonka asteet on 172/152 Mahtaako tällä keretä yahama cupissa.Mitä proffa on mieltä


      • kandi
        utelias kirjoitti:

        Minulla on moottori jonka asteet on 172/152 Mahtaako tällä keretä yahama cupissa.Mitä proffa on mieltä

        ei kuule proffaa tarvita kertomaan että ei kerkiä. mutta odotahan kunhan luokitus uudistuu niin sitten saat siitä kulkupelin.


      • ???
        kandi kirjoitti:

        ei kuule proffaa tarvita kertomaan että ei kerkiä. mutta odotahan kunhan luokitus uudistuu niin sitten saat siitä kulkupelin.

        Niin mitäs tämä uusi luokitus sitten tuo tullessaan?


      • tätä
        ??? kirjoitti:

        Niin mitäs tämä uusi luokitus sitten tuo tullessaan?

        Mitä jos vaikka lukisit sen itse. Ok?


      • Proffa
        utelias kirjoitti:

        Minulla on moottori jonka asteet on 172/152 Mahtaako tällä keretä yahama cupissa.Mitä proffa on mieltä

        Kokeile nostamalla pakokulmaa lähelle 176:ta, tosin tuo imukulma laskee valitettavan pieneksi, sen takia se on todennäköisesti rakennettu tuollaiseksi.
        Tämän jälkeen mittaat huuhtelukanavan kulman, jos se on yli 118 niin kone on hyvä. Pako ja imu ei pelkästään riitä kertomaan koneen luonnetta, tarvitan myös huuhtelukanava kulma.
        Palotila pitää saada myös kohdalleen, eli joudut laittamaan ohuemman kuparirenkaan siihen koska nostit sylinteriä ylemmäs, minimi on 0.5mm, valitettavasti sylinterin reuna rupee kanttaamaan. Mittaa sen korkeus jokaisen pultin välistä työntömitalla, lisää 0,05mm mitattuun maksimiin ja tämä on mimini mitä siinä voit oikeastaan käyttää, muuten rupeaa puhaltamaan läpi.
        Tuon sylinterin imu on todella alhaalla, joten sillä on erittäin lyhyt aika imeä mömmöä kampikammioon jos pakokulman nostaa 176:een.
        2000 luokituksen mukaan tuosta loppuu yläpään kierrokset kesken. Voit korjata tätä tilannetta kasvattamalla palotilaa ja lisäämällä ennakon johonkin 3.3-3.5:n mm:n (stroboarvot). Kone kiertää tämän jälkeen hyvin, mutta vääntö laskee. Koneen toimintaalue on kapea. Pienelle radalle tuo on varmaan hyvä, mutta isoa kiekkoa alle koska se ei väännä alhaalta.

        Jos uudessa luokituksessa mennän raketin suuntaan eli helmaa saa työstää niin tuo kone on varmaan ihan kelpo peli. Mitä enemmän voidaan männästä ottaa pois, sitä keveämmäksi se tulee jolloin sen inertia pienenee. Mäntä on osa kampiakselin pyörivää massaa ja lisää koneen MOI arvoa.

        Koska huuhtelukanavan kulmaa ei ole kerrottu, voi olla että kone on rakennettu myös tämän kulman mukaan mutta en usko, huuhtelukanavan kulma on todennäköisesti jossain 115 asteen paikkeilla. Blowdown time ei saisi mennä liian pieneksi,muuten putken vastaa-aalto painaa mömmöä takaisin palotilasta kampikammioon.
        Blowdowntime=pakoaukon avautumisen ja huuhtelun avautumisen kulman erotus),tätäkin voidaan korjata pidentämällä putkea hieman jolloin vastaaalto palaa sylinteriin huuhtelun sulkeutumisen jälkeen.


    • utelias

      Moottorilla on voitettu useita cup eriä .Laite kiertää 15800-14900 radasta riippuen.Sytkä on 2,6 palotila reilu .Ratas Vihdissä 83 Vaasassa 77 Joensuussa 74 . Laite on oikea MOUKARI !

      • xxx

        Kuis paljon on reilu palotila käytännössä ?


      • Proffa

        Mittaa iskun pituus siitä ja kerro mitä näyttää. Eli digitaalinen tönäri reikään, hae alakuolokohta, nollaa tönäri ja pyöräytä yläkuolokohdan yli, lue lukema kerro mitä sait.
        Käytä inserttiä apuna, tönäri pysyy helpommin suorassa eikä tule mittavirhettä.


      • essi

        Meidän mitat ( 172/151 )on nämä, mutta vesikelillä kiertää
        yli 16000 ja kulkee. sepä siitä mutta mikä kiekko?


      • xxx

        Kyllä luulisi, että maksimi asteet ovat ne mitä tavoitellaan, eikä miniasteet. Kommentoikaa nyt asiantuntijat tätä. eli 176 ja 158 astetta.


      • arvaus
        essi kirjoitti:

        Meidän mitat ( 172/151 )on nämä, mutta vesikelillä kiertää
        yli 16000 ja kulkee. sepä siitä mutta mikä kiekko?

        Arvaus on 94 hampainen taka ja 10 etu.


      • utelias
        essi kirjoitti:

        Meidän mitat ( 172/151 )on nämä, mutta vesikelillä kiertää
        yli 16000 ja kulkee. sepä siitä mutta mikä kiekko?

        Essi kerro onko sylinteri y3 /y4 vai onko tunnisteeton ,ja missä mitassa


      • nollatoleranssi
        xxx kirjoitti:

        Kyllä luulisi, että maksimi asteet ovat ne mitä tavoitellaan, eikä miniasteet. Kommentoikaa nyt asiantuntijat tätä. eli 176 ja 158 astetta.

        Ei ainakaan "isompien luokkien" koneissa aina korkeimmat (lue maksimi) asteet ole parhaat. Esim. Ica-moottoreissa ei ainakaan meillä ajeta korkeimmilla sääntöjen sallimilla pakoasteilla.


      • xxx
        nollatoleranssi kirjoitti:

        Ei ainakaan "isompien luokkien" koneissa aina korkeimmat (lue maksimi) asteet ole parhaat. Esim. Ica-moottoreissa ei ainakaan meillä ajeta korkeimmilla sääntöjen sallimilla pakoasteilla.

        No mites sitten on liikkunut vajailla asteilla?


      • nollatoleranssi
        xxx kirjoitti:

        No mites sitten on liikkunut vajailla asteilla?

        hyvin on liikkunut ;)


      • Proffa
        xxx kirjoitti:

        Kyllä luulisi, että maksimi asteet ovat ne mitä tavoitellaan, eikä miniasteet. Kommentoikaa nyt asiantuntijat tätä. eli 176 ja 158 astetta.

        Joissakin erittäin harvinaisissa sylintereissä on huuhtelu niin korkealla että kannattaa hakea pienempiä pakoasteita.
        Vastaavasti joissakin koneissa taas imukulma menee liian pieneksi jos pako laitetaan liian suureksi. Koneella ei kirjaimellisesti ole riittävästi aikaa imeä riittävästi mömmöä kurkusta. Eli kammiossa olisi vielä riittävästi alipainetta, mutta luukku meni kiinni ja kammiossa on vajaa täyttö .Joudutaan kierteeseen, koska kammion paine on alhainen niin putken vasta-aalto on taas suhteessa korkeampi. Tosin vasta-aaltokaan ei voi olla nin hurjan suuri, koska ei saatu tehokas määrä seosta palotilaan.
        Tämä johtaa siihen että haetaan kulmat jostain keskikohdalta.


        Jos pako laitetaan suureksi niin vastaavasti huuhtelun kulma nousee myöskin suureksi. Tämä aiheuttaa sen että pakoputken vasta-aalto tulee takaisin silloin kun huuhtelu on vielä auki ja painaa painetta huuhtelun kautta kampikammioon jolloin taas uuden tuoreen mömmön saanti kampikammioon vähenee. Jos huuhtelu on ylhäällä, pitää kampikammiosta rakentaa ahdas, jotta siellä on riittävästi vastapainetta tuohon vastaaaltoon.

        Koska pako ja huuhtelkanavan erotus on noin 55-60 astetta saadaan Blow Down Time noin 27-30 astetta joka on hyvä. Jos huuhtelu on erittäin ylhäällä, esim 124 astetta,niin BDC menee liian pieneksi jos haetaan 176 astetta pakoaukosta. Tämän takia pitää aina mitata myös huuhtelukulma.
        Olette varmasti kuulleet virittäjistä jotka prätkissä ottaa sen ylimääräisen kympän pois jostain kanavasta ja sitten se ei enää kulje mihinkään.

        Mitä korkeammalla huuhtelukulma on, sitä leveämpi on vääntökäyrä, bonuksena tulee tuon suuremman pakokulman kiertoon vaikuttava tekijä. Hyvin harvassa koneessa on huuhtelu niin korkealla, ettei kannattasi hakea suurta pakokulma. Tässä pitää muistaa että ei saa mennä määrättyjen asteiden yli. Esim 95E palaa hiitaammin kuin 104 Green racing, joten viimosen päälle 98:lla viritetty kone ei mahdollisesti kulje tuolla 104E:llä yhtä hyvin. Tästä selviää muuttamalla sytkää kympän myöhäsemmälle.


        Imukulman saaminen kohdalleen parantaa vääntöä, koska kammion täyttöastetta saadaan parannettua.Kampikammion puristus suhde kasvaa koska sinne saadaan enempi mömmöä. Kulmat voidaan hakea ylempää, putkea voidaan lyhentää jnejne.

        Jos uuden luokituksen mukaan saadaan lyhentää mäntää niin sellaiset koneet jossa imukulma on pieni saadaan kulkemaan paremmin ja erot hyvän ja keskivertokoneen välillä pienenee, valitettavasti joistakin tykkikoneista tullaan saamaan vielä enempi irti, mutta ei niin paljon kuin ihan toivottomasta vehkeestä. Hyöty ei tule olemaan yhtä iso kuin Raketissa, jossa suhteessa iskutilavuuteen on ihan sairaan kokoinen kampikammio.

        Sylintereiden ero tulee olemaan ainoastaan tuo Pako- ja huuhtelikanavan korkeusero. Jokaiseen sylinteriin voidaan rakentaa kulmat 175.9999999/157.999999999. tai 172/152 tai mitä nyt vaan haluaa.


        En tiedä tuleeko uuteen luokitukseen myös mukaan tuo huuhtelukanavan korkeus kuten raketissa.

        Todennäköisesti kaikki mennän ensi kesänä kisaan tasaisimmilla moottoreilla.


        Tästä keskustelusta puuttuu vielä putki, kaasaari, kampikammio sytytys,palotila, kansi,runko, renkaat ja ennenkaikkea kuski joka sitä hauskaa on kisoissa pitämässä hyvien kilpakavereiden kanssa.

        Erinomaisen hyvästä keskustelusta kiittää....

        Proffa


      • xxx
        Proffa kirjoitti:

        Joissakin erittäin harvinaisissa sylintereissä on huuhtelu niin korkealla että kannattaa hakea pienempiä pakoasteita.
        Vastaavasti joissakin koneissa taas imukulma menee liian pieneksi jos pako laitetaan liian suureksi. Koneella ei kirjaimellisesti ole riittävästi aikaa imeä riittävästi mömmöä kurkusta. Eli kammiossa olisi vielä riittävästi alipainetta, mutta luukku meni kiinni ja kammiossa on vajaa täyttö .Joudutaan kierteeseen, koska kammion paine on alhainen niin putken vasta-aalto on taas suhteessa korkeampi. Tosin vasta-aaltokaan ei voi olla nin hurjan suuri, koska ei saatu tehokas määrä seosta palotilaan.
        Tämä johtaa siihen että haetaan kulmat jostain keskikohdalta.


        Jos pako laitetaan suureksi niin vastaavasti huuhtelun kulma nousee myöskin suureksi. Tämä aiheuttaa sen että pakoputken vasta-aalto tulee takaisin silloin kun huuhtelu on vielä auki ja painaa painetta huuhtelun kautta kampikammioon jolloin taas uuden tuoreen mömmön saanti kampikammioon vähenee. Jos huuhtelu on ylhäällä, pitää kampikammiosta rakentaa ahdas, jotta siellä on riittävästi vastapainetta tuohon vastaaaltoon.

        Koska pako ja huuhtelkanavan erotus on noin 55-60 astetta saadaan Blow Down Time noin 27-30 astetta joka on hyvä. Jos huuhtelu on erittäin ylhäällä, esim 124 astetta,niin BDC menee liian pieneksi jos haetaan 176 astetta pakoaukosta. Tämän takia pitää aina mitata myös huuhtelukulma.
        Olette varmasti kuulleet virittäjistä jotka prätkissä ottaa sen ylimääräisen kympän pois jostain kanavasta ja sitten se ei enää kulje mihinkään.

        Mitä korkeammalla huuhtelukulma on, sitä leveämpi on vääntökäyrä, bonuksena tulee tuon suuremman pakokulman kiertoon vaikuttava tekijä. Hyvin harvassa koneessa on huuhtelu niin korkealla, ettei kannattasi hakea suurta pakokulma. Tässä pitää muistaa että ei saa mennä määrättyjen asteiden yli. Esim 95E palaa hiitaammin kuin 104 Green racing, joten viimosen päälle 98:lla viritetty kone ei mahdollisesti kulje tuolla 104E:llä yhtä hyvin. Tästä selviää muuttamalla sytkää kympän myöhäsemmälle.


        Imukulman saaminen kohdalleen parantaa vääntöä, koska kammion täyttöastetta saadaan parannettua.Kampikammion puristus suhde kasvaa koska sinne saadaan enempi mömmöä. Kulmat voidaan hakea ylempää, putkea voidaan lyhentää jnejne.

        Jos uuden luokituksen mukaan saadaan lyhentää mäntää niin sellaiset koneet jossa imukulma on pieni saadaan kulkemaan paremmin ja erot hyvän ja keskivertokoneen välillä pienenee, valitettavasti joistakin tykkikoneista tullaan saamaan vielä enempi irti, mutta ei niin paljon kuin ihan toivottomasta vehkeestä. Hyöty ei tule olemaan yhtä iso kuin Raketissa, jossa suhteessa iskutilavuuteen on ihan sairaan kokoinen kampikammio.

        Sylintereiden ero tulee olemaan ainoastaan tuo Pako- ja huuhtelikanavan korkeusero. Jokaiseen sylinteriin voidaan rakentaa kulmat 175.9999999/157.999999999. tai 172/152 tai mitä nyt vaan haluaa.


        En tiedä tuleeko uuteen luokitukseen myös mukaan tuo huuhtelukanavan korkeus kuten raketissa.

        Todennäköisesti kaikki mennän ensi kesänä kisaan tasaisimmilla moottoreilla.


        Tästä keskustelusta puuttuu vielä putki, kaasaari, kampikammio sytytys,palotila, kansi,runko, renkaat ja ennenkaikkea kuski joka sitä hauskaa on kisoissa pitämässä hyvien kilpakavereiden kanssa.

        Erinomaisen hyvästä keskustelusta kiittää....

        Proffa

        Kiitos Proffa,

        Täyttä asiaa kaikki ja vielä jäi keskusteluaiheita mm. kaasari sytkä putki jne. ennen kevätpäräystä. Toi on hyvä juttu, että koneet tulee olemaan tasaisempia ens kaudella.


      • essi
        utelias kirjoitti:

        Essi kerro onko sylinteri y3 /y4 vai onko tunnisteeton ,ja missä mitassa

        ei kumpikaan, mutta kiertää ja kulkee
        on muuten vain kympissä ja tiukka, että se siitä ja niistä 55 vitosista


      • utelias
        essi kirjoitti:

        ei kumpikaan, mutta kiertää ja kulkee
        on muuten vain kympissä ja tiukka, että se siitä ja niistä 55 vitosista

        Onko tuo laite kaupan,se kiinnostaa minua


      • essi
        utelias kirjoitti:

        Onko tuo laite kaupan,se kiinnostaa minua

        on Porissa Syyspäräyksessä 2006,
        Sijoituksesta voi määritellä hinnan


      • ppr
        Proffa kirjoitti:

        Joissakin erittäin harvinaisissa sylintereissä on huuhtelu niin korkealla että kannattaa hakea pienempiä pakoasteita.
        Vastaavasti joissakin koneissa taas imukulma menee liian pieneksi jos pako laitetaan liian suureksi. Koneella ei kirjaimellisesti ole riittävästi aikaa imeä riittävästi mömmöä kurkusta. Eli kammiossa olisi vielä riittävästi alipainetta, mutta luukku meni kiinni ja kammiossa on vajaa täyttö .Joudutaan kierteeseen, koska kammion paine on alhainen niin putken vasta-aalto on taas suhteessa korkeampi. Tosin vasta-aaltokaan ei voi olla nin hurjan suuri, koska ei saatu tehokas määrä seosta palotilaan.
        Tämä johtaa siihen että haetaan kulmat jostain keskikohdalta.


        Jos pako laitetaan suureksi niin vastaavasti huuhtelun kulma nousee myöskin suureksi. Tämä aiheuttaa sen että pakoputken vasta-aalto tulee takaisin silloin kun huuhtelu on vielä auki ja painaa painetta huuhtelun kautta kampikammioon jolloin taas uuden tuoreen mömmön saanti kampikammioon vähenee. Jos huuhtelu on ylhäällä, pitää kampikammiosta rakentaa ahdas, jotta siellä on riittävästi vastapainetta tuohon vastaaaltoon.

        Koska pako ja huuhtelkanavan erotus on noin 55-60 astetta saadaan Blow Down Time noin 27-30 astetta joka on hyvä. Jos huuhtelu on erittäin ylhäällä, esim 124 astetta,niin BDC menee liian pieneksi jos haetaan 176 astetta pakoaukosta. Tämän takia pitää aina mitata myös huuhtelukulma.
        Olette varmasti kuulleet virittäjistä jotka prätkissä ottaa sen ylimääräisen kympän pois jostain kanavasta ja sitten se ei enää kulje mihinkään.

        Mitä korkeammalla huuhtelukulma on, sitä leveämpi on vääntökäyrä, bonuksena tulee tuon suuremman pakokulman kiertoon vaikuttava tekijä. Hyvin harvassa koneessa on huuhtelu niin korkealla, ettei kannattasi hakea suurta pakokulma. Tässä pitää muistaa että ei saa mennä määrättyjen asteiden yli. Esim 95E palaa hiitaammin kuin 104 Green racing, joten viimosen päälle 98:lla viritetty kone ei mahdollisesti kulje tuolla 104E:llä yhtä hyvin. Tästä selviää muuttamalla sytkää kympän myöhäsemmälle.


        Imukulman saaminen kohdalleen parantaa vääntöä, koska kammion täyttöastetta saadaan parannettua.Kampikammion puristus suhde kasvaa koska sinne saadaan enempi mömmöä. Kulmat voidaan hakea ylempää, putkea voidaan lyhentää jnejne.

        Jos uuden luokituksen mukaan saadaan lyhentää mäntää niin sellaiset koneet jossa imukulma on pieni saadaan kulkemaan paremmin ja erot hyvän ja keskivertokoneen välillä pienenee, valitettavasti joistakin tykkikoneista tullaan saamaan vielä enempi irti, mutta ei niin paljon kuin ihan toivottomasta vehkeestä. Hyöty ei tule olemaan yhtä iso kuin Raketissa, jossa suhteessa iskutilavuuteen on ihan sairaan kokoinen kampikammio.

        Sylintereiden ero tulee olemaan ainoastaan tuo Pako- ja huuhtelikanavan korkeusero. Jokaiseen sylinteriin voidaan rakentaa kulmat 175.9999999/157.999999999. tai 172/152 tai mitä nyt vaan haluaa.


        En tiedä tuleeko uuteen luokitukseen myös mukaan tuo huuhtelukanavan korkeus kuten raketissa.

        Todennäköisesti kaikki mennän ensi kesänä kisaan tasaisimmilla moottoreilla.


        Tästä keskustelusta puuttuu vielä putki, kaasaari, kampikammio sytytys,palotila, kansi,runko, renkaat ja ennenkaikkea kuski joka sitä hauskaa on kisoissa pitämässä hyvien kilpakavereiden kanssa.

        Erinomaisen hyvästä keskustelusta kiittää....

        Proffa

        meillä on kolme konetta joihin yhteenkään ei saa pakoasteeksi 176 jos käytetään 0,80 sylinterin tiivistettä kuten luokitus määrää max.paksuudeksi.Kun säädin reenikoneen pakoasteksi 172 on imuaste 156 huuhtelu 113. joten tähän koneeseen ei saa 172/152 asteita millään.Ongelmia sattaa tulla uuden luokitukse takia huippukoneissa, jos huuhtelu asteeksi tulee 115 kuten Ruotsissa.joissakin huippu koneissa huuhtelu asteet 118-121.


      • jkr
        ppr kirjoitti:

        meillä on kolme konetta joihin yhteenkään ei saa pakoasteeksi 176 jos käytetään 0,80 sylinterin tiivistettä kuten luokitus määrää max.paksuudeksi.Kun säädin reenikoneen pakoasteksi 172 on imuaste 156 huuhtelu 113. joten tähän koneeseen ei saa 172/152 asteita millään.Ongelmia sattaa tulla uuden luokitukse takia huippukoneissa, jos huuhtelu asteeksi tulee 115 kuten Ruotsissa.joissakin huippu koneissa huuhtelu asteet 118-121.

        Meitin ykkösessä max, tiiviste. asteet 176/154 huuhtelu 115.kyllä lähtee.kone on vanha. PM- kisoissa kaksi kertaa kumpin sakkiin vuosia sitten.On isossa koossa 50.Kakkos koneen asteet 175,5/156 huuhtelu 118.Kiertää hyvin mutta keskialueen vääntö puuttuu.


      • Proffa
        ppr kirjoitti:

        meillä on kolme konetta joihin yhteenkään ei saa pakoasteeksi 176 jos käytetään 0,80 sylinterin tiivistettä kuten luokitus määrää max.paksuudeksi.Kun säädin reenikoneen pakoasteksi 172 on imuaste 156 huuhtelu 113. joten tähän koneeseen ei saa 172/152 asteita millään.Ongelmia sattaa tulla uuden luokitukse takia huippukoneissa, jos huuhtelu asteeksi tulee 115 kuten Ruotsissa.joissakin huippu koneissa huuhtelu asteet 118-121.

        Tuollaisia ei ole tullut kohdalle ensimmäistäkään ja sulla niitä on kolme.
        Kaikissa mitä olen katsonut niin 0,8:lla päästy
        aina 176:een asteeseen. Onko varma että kellaria ei ole madallettu tai sylinterin alapinnasta otettu pois. Tarkista että sylinterin tiivistepinnasta löytyy tuo pykälä sylinteriputken ja valun kohdalta.


      • ppr
        Proffa kirjoitti:

        Tuollaisia ei ole tullut kohdalle ensimmäistäkään ja sulla niitä on kolme.
        Kaikissa mitä olen katsonut niin 0,8:lla päästy
        aina 176:een asteeseen. Onko varma että kellaria ei ole madallettu tai sylinterin alapinnasta otettu pois. Tarkista että sylinterin tiivistepinnasta löytyy tuo pykälä sylinteriputken ja valun kohdalta.

        mittasin sylinterit samalla kellarilla (7u5) on neljä kymppiä matalampi (64,7) kun uudemmat (65,1) luokituksen mitta 65- 30 syy ehkä siinä.


      • alokas
        Proffa kirjoitti:

        Joissakin erittäin harvinaisissa sylintereissä on huuhtelu niin korkealla että kannattaa hakea pienempiä pakoasteita.
        Vastaavasti joissakin koneissa taas imukulma menee liian pieneksi jos pako laitetaan liian suureksi. Koneella ei kirjaimellisesti ole riittävästi aikaa imeä riittävästi mömmöä kurkusta. Eli kammiossa olisi vielä riittävästi alipainetta, mutta luukku meni kiinni ja kammiossa on vajaa täyttö .Joudutaan kierteeseen, koska kammion paine on alhainen niin putken vasta-aalto on taas suhteessa korkeampi. Tosin vasta-aaltokaan ei voi olla nin hurjan suuri, koska ei saatu tehokas määrä seosta palotilaan.
        Tämä johtaa siihen että haetaan kulmat jostain keskikohdalta.


        Jos pako laitetaan suureksi niin vastaavasti huuhtelun kulma nousee myöskin suureksi. Tämä aiheuttaa sen että pakoputken vasta-aalto tulee takaisin silloin kun huuhtelu on vielä auki ja painaa painetta huuhtelun kautta kampikammioon jolloin taas uuden tuoreen mömmön saanti kampikammioon vähenee. Jos huuhtelu on ylhäällä, pitää kampikammiosta rakentaa ahdas, jotta siellä on riittävästi vastapainetta tuohon vastaaaltoon.

        Koska pako ja huuhtelkanavan erotus on noin 55-60 astetta saadaan Blow Down Time noin 27-30 astetta joka on hyvä. Jos huuhtelu on erittäin ylhäällä, esim 124 astetta,niin BDC menee liian pieneksi jos haetaan 176 astetta pakoaukosta. Tämän takia pitää aina mitata myös huuhtelukulma.
        Olette varmasti kuulleet virittäjistä jotka prätkissä ottaa sen ylimääräisen kympän pois jostain kanavasta ja sitten se ei enää kulje mihinkään.

        Mitä korkeammalla huuhtelukulma on, sitä leveämpi on vääntökäyrä, bonuksena tulee tuon suuremman pakokulman kiertoon vaikuttava tekijä. Hyvin harvassa koneessa on huuhtelu niin korkealla, ettei kannattasi hakea suurta pakokulma. Tässä pitää muistaa että ei saa mennä määrättyjen asteiden yli. Esim 95E palaa hiitaammin kuin 104 Green racing, joten viimosen päälle 98:lla viritetty kone ei mahdollisesti kulje tuolla 104E:llä yhtä hyvin. Tästä selviää muuttamalla sytkää kympän myöhäsemmälle.


        Imukulman saaminen kohdalleen parantaa vääntöä, koska kammion täyttöastetta saadaan parannettua.Kampikammion puristus suhde kasvaa koska sinne saadaan enempi mömmöä. Kulmat voidaan hakea ylempää, putkea voidaan lyhentää jnejne.

        Jos uuden luokituksen mukaan saadaan lyhentää mäntää niin sellaiset koneet jossa imukulma on pieni saadaan kulkemaan paremmin ja erot hyvän ja keskivertokoneen välillä pienenee, valitettavasti joistakin tykkikoneista tullaan saamaan vielä enempi irti, mutta ei niin paljon kuin ihan toivottomasta vehkeestä. Hyöty ei tule olemaan yhtä iso kuin Raketissa, jossa suhteessa iskutilavuuteen on ihan sairaan kokoinen kampikammio.

        Sylintereiden ero tulee olemaan ainoastaan tuo Pako- ja huuhtelikanavan korkeusero. Jokaiseen sylinteriin voidaan rakentaa kulmat 175.9999999/157.999999999. tai 172/152 tai mitä nyt vaan haluaa.


        En tiedä tuleeko uuteen luokitukseen myös mukaan tuo huuhtelukanavan korkeus kuten raketissa.

        Todennäköisesti kaikki mennän ensi kesänä kisaan tasaisimmilla moottoreilla.


        Tästä keskustelusta puuttuu vielä putki, kaasaari, kampikammio sytytys,palotila, kansi,runko, renkaat ja ennenkaikkea kuski joka sitä hauskaa on kisoissa pitämässä hyvien kilpakavereiden kanssa.

        Erinomaisen hyvästä keskustelusta kiittää....

        Proffa

        jammua alettiin vääntään viime kesänä.koneista en tiennyt mitään.nyt tiedä että asteet ovat 173/155, ja 172/157 kummankin koneen huuhtelut juuri alle 115.näillä kerittiin välillä palkintopalille kansallisissa.voisiko nämä todella kulkea vielä paremmin jos asteet muutettaisiin lähelle maksimia.172/157 on kympin
        nopeampi kone.


      • essi
        utelias kirjoitti:

        Essi kerro onko sylinteri y3 /y4 vai onko tunnisteeton ,ja missä mitassa

        kävin katsomassa se oli Y-4
        kertokaa mitä eroa on y-3:lla ja y-4:llä tai
        numerottomalla.
        Meillä ilmeisesti nopein on y-3:nen
        Kovasti kesää odotellen


    • AKU131

      huomaan että aletaan oikeasti puhua pikkuhiljaa ns,OIKEISTA KISA MYLLYISTÄ ei luokitus muutokset sitä miksikään muuta että joissakin koneissa yksinkertaisesti sattuu kaikki kohdalleen voiko joku väittää toisin en usko eli kunnon kisakone on ja pysyy nopeana luokitus tarkistusten jälkeenkin

    • VILLE

      PAS,,,,A SE ON SEMMOTTII VI,,,, ETTÄ ICA,SSA ei edes rahalla välttämättä saa nopeaa konetta on se meinaan omakohtaisesti KOETTU tehdas kuskit vi,,,,u saa aina nopeammat miksi moottorit ovat varsinkin juuri ICA,ssa niin kuin yö,ja päivä

      • kille

        ei rahalla saa kaikkee , vaik olis 175 000 egee niinku eräillä on haaveena


      • Prost

        sen jälkeen voisit pestä finniset kasvosi clearasilillä ja unohtaa tämän palstan. Olet nimittäin järkyttävän huonoa mainetta alan harrastajille tuolla kielenkäytöllä ja ennenkaikkea asenteella.


      • oooo

        Et varmaan saakaan nopeita koneita jos tuohon samaan tapaan riehut. Ja asenteestasi päätellen et niillä mitään aikaan saisikaan.

        Jos olet niin mahdottoman kova kuljettaja ja rahaa sinulla tuntuu löytyvän niin Sinun kuuluisi olla jo tehdaskuljettajana (lainaus: "ei edes rahalla välttämättä saa nopeaa konetta on se meinaan omakohtaisesti KOETTU"). Suomessa ei kuluvana vuonna ollut yhtäkään tehdaskuljettajaa, joten olisi ollut hienoa saada Sinut edustamaan maatamme siinä suhteessa...


      • Proffa

        Aihiot josta hyvät ICA koneet rakennetaan on
        luokituksen takia huipputalleille aivan sama
        kuin kaikille muille, pitää vaan ostaa standardi kone ja rakentaa siitä hyvä.
        Tiedolla tehdään hyviä koneita, ei potkimalla ja kiroilemalla.
        Voithan ostaa nigerialaisen poppamiehen tanssimaan sun autos ympärille ja kyllä lähtee, eikä maksa paljoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      241
      2308
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1555
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      73
      1326
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1255
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1162
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      89
      1089
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      86
      948
    8. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      77
      909
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      902
    10. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      789
    Aihe