Lapsillamme on paljon kavereita jotka mielellään tulevat meille. Kuitenkaan suurimmalle osalle ei riitä, että pysyisivät lastemme huoneissa, vaan kaveri/kaverit vaeltelee ympäri kämppää häiriten meidän vanhempien touhuja. Saunailtana on vähemmän mukavaa rentoutua sohvalla kun vieras kakara pölähtää ovesta sisään ja suoraan telkkarin eteen kanssamme viihtymään. Aina ei oikein tiedä, millä sanoilla kehottaisi vierasta poistumaan.
Varsinkin arki-iltaisin kysyy hermoja kehoittaa ilta illan jälkeen vieraita jo lähtemään. Joku jopa kirkkain silmin sanoo, että "Ei mun tartte mennä kotiin vasta ku kymmeneltä".
En tarjoile kavereille välipaloja enkä kotimme aterioita, jokainen syökööt kotonaan. Edes nälkä ei aja välillä käymään kotona.
Olen opettanut omille lapsilleni, että kertoa kavereille kotiinlähdön aika, että leikit jatkuu toisena päivänä. Kaveri saattaa sanoa, että en mä vielä lähde kun mä luen tän akurin ensin loppuun.
Miksi nykyajan lapset eivät viihdy ulkoleikeissä, miksi pitää väenväkisin vääntää toisen kotiin sisälle ?
Kotirauhaa kiitos !
5
515
Vastaukset
- Äiskä
Itse tein selväksi lapsieni kavereille mihin kellon aikaan MEILTÄ on lähdettävä.Kerroin, että olemme sen jälkeen perheen kesken.Olemme sopineet myös illat, jolloin meille ei voi tulla.Saunaillat erikoisesti.
Hyvin on ainakin tähän asti toiminut. - Niina
Niinpä! Mä oon tosiaan saanut tarpeeksi siitä, että aina on joku ylimääräinen kakara huutamassa ja riehumassa. Saunailtaisin meillä on tapana ostella karkkia ja limua, on sitten kiva nauttia saunan jälkeen.. niin sehän on mahdotonta. Kun olemme lähdössä saunaan, niin kaveri sanoo, että " mä tuun sit puolen tunnin päästä, kun ootte tullu" ja tuppaa meille sitten loppuillaksi. Herkut on sitten syötävä miehen kanssa ja lapsille säästettävä keskiyölle, kun kaveri on malttanut häipyä. Joskus nämä ovat sopineet jo ilman minun päätöstäni yökylään tulosta.. Ja sitten, kun sanon joskus 22.00 aikoihin lapsilleni, että ruvetaankos syömään iltapalaa ja sitten nukkumaan, niin kaverit ei tajua jo siitä, vaan vielä vaan kaivavat lelulaatikosta barbeja ja levittävät niille ympäri kämppää koteja ja lasten huone on, kuin pommin jäljiltä! Meilläkin on sama pulma, että eräs lapseni kaveri pyörii ympäri kämppää, esim. silloin kun olemme syömässä, niin tämä saattaa tulla ruokapöytään "voitko antaa mulle piirrustuspaperia" siitä sitten pitäisi pompata ruoka suussa kaivelemaan komerot. Tai sitten olohuoneeseen ilmestyy yhtäkkiä vieras mukula, kun oma lapsi on sillä välin vessassa, tai sitten vaikkapa puhelimessa jonkun muun kanssa. Voisivat äidit ja isit opettaa hieman käytöstapoja, ainakin minä olen opettanut ja lapseni tietää sen, että minua raivostuttaa tuollainen, että kaverit ovat yö myöhään meillä ja sen lisäksi vaeltavat asunnossani. Mutta ei lapseni mahda mitään.. Eivät he kehtaa kavereilleen sanoa.
- ????
Miksi sinä et sano kavereille, että teillä on selkeät säännöt siitä, koska teillä voi olla? Ei näiden rajojen asettaminen ole lapsen tehtävä, vaan aikuisen. Ei sinun hyödytä oallesi sanoa, ettei teillä voi olla milloin vain ja miten vain, vaan sanot siitä napakasti vieraille lapsille.
Toinen tehtäväsi voisi myös olla se, että otat yhteyttä lapsesi kavereiden vanhempiin ja heidän kanssaan sovitte yhteiset vierailusäännöt. Mutta selaistenkin sopiminen on _aikuisten_ tehtävä, ei lasten.
Vai etkö sinäkään mahda kavereille mitään?
- Rauhallista
on rajojen laittaminen.
Tiukat säännöt siitä milloin pitää lähteä.
jos ei auta niin sitten on vain selkeästi ilmoitettava, että nyt kaverit ulos..
ja leikki jatkuu sitten toisena päivänä.
Lapset kyllä ymmärtävät, että ei toisilla voi vierailla yömyöhään asti.
Johan lapsilla pitäisi olla jonkinlaiset kotiintuloajat ja ne eivät todellakaan ole 22 illalla. - annika
mulla oli sama ongelma kun olin tuttava perheessä hoitamassa lapsia koko kesän. lasten kaverit tulivat aamupäivällä ja lähtivät illalla. tietysti minun oli seurailtava myös kavereiden touhuja. kaiken huippu oli se kun vanhemmat toivat lapsiaan meille leikkimään ja tulivat sanomaan minulle, että: "kun annat Juholle välipalaa niin ei tomaattia, ja Villellä on keliakia". tässä vaiheessa sanoin vanhemmille että se on 4€ tunti jos alan lapsianne kaitsemaan ja omat eväät mukaan.
jokainen äiti/isä hoitakoot kakaransa kotona, tai sitten palkataan hoitaja. on eri asia tulla leikkimään pariksi tunniksi kuin koko päiväksi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve523012Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi932816On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622678Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.722629Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä962593Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1082189Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl522039Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1431900Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk631875Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?231757