Omega/Tag Heuer

Salmari

Olen hankkimassa käyttövarmaa, laadukasta tiukua ranteeseen ja kyselisin hiukan mielipidettä notta mikä kannattaisi hankkia. Kvartsi vai automaatti, onko automaatti laadun tae?

Erinäisinä vaihtoehtoina katsellut/miettinyt seuraavia malleja:

Omega Seamaster professional automaatti n. 1400 €
Tag Heuer link automaatti n. 1200 €
Tissot prs516 grono automaatti n. 800 €
Certina ds-3 grono vesit. 330m numeroitu juhlamalli n. 900 €.

Mietityttää vain notta maksanko omegan/tagin nimestä sen 300-500 eur verrattuna Tissotin/Certinan malleihin verrattuna...????

19

59868

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kellottaja

Kvartsikellot ovat lähes huoltovapaita ja toimintavarmoja niin kauan kuin paristoja löytyy.

Mekaanisten kellojen kohdalla kannattaa huomioida koneiston perushuoltotarve. Eli vaikka kello toimii normaalisti tulee se puhdistaa ja öljytä kerran 5 - 7 vuodessa. Mitä kalliimpi merkki, sitä kalliimpi huolto.

Itselläni on isoisän vanha Omega taskukello sekä Omega Speedmaster Professional (kuukello). Edellisellä ikää 75 vuotta, jälkimmäisellä 15 vuotta. Myös muut: Tag/Heuer, Longiness, Breitling, Ebel, Rolex, enm ovat5 kaikki kestäviä mersuja, jos vain viitsii huoltaa. Kellomerkkien kohdalla mielikuvilla on enemmän merkitystä, kuin varsinaisella laadulla ja käyttövarmuudella, joka seuraa "kylkiäisenä".

• Itselläkin on

Katselin Omegan sivuilta kellon huoltoliikkeitä ja päädyin sinun vastaukseen. Minullakin on se kuukello vieterivetoinen vuodelta 1969. Ollut enemmän tai välillä vähemmän käytössä. Mut nyt kuukausi sitten se vaan päätti ettei enää kävele. Veto on täysi ja kun sitä vähän ravistelee mennään pari tuntia ja sitten pysähdytään. Lienee "öljynvaihdon" aika => mutta kelle sen uskallan viedä, asun Tampereella.

• niin mutta

Kvartsikellon koneistoon kun tulee vika, se on yleensä menoa se. Ja tuo koneisto = kellon hinta. Näihin tunnetuihinkin "patterikelloihin" on vaikeaa löytää varaosia ennenpitkää. Mekaaninen kello on yleensä aina korjattavissa. Kelloseppä pystyy vaikka tarvittaessa tekemään melkein minkä osan hyvänsä, jos ei sitä enää varaosana saisikaan. Se kellon huollattaminen ei ole kuitenkaan niin iso investointi, varsinkaan käyttökellossa, että sen takia jättäisi ostamatta. Itselläni on mekaanisia kelloja sen verran monta, että melkein 1/2-vuoden välein saa viedä jonkin hullettavaksi. Vikoja ei niissä ole yhdessäkään ollut.

Ehdottomasti Omega Seamaster automaattina...siis noista mainitsemistasi merkeistä. Omega on kyllä kello, jossa ei ole mielestäni "merkkilisää" esim. Rolexin tapaan. Hinta-/laatusuhde varmasti paikallaan ja arvostus säilyy...

• kellottaja

Yleensä kalliimmissa kvartsikelloissa on kalliimmat kvatsikoneistot. 20 -30 vuotta vanhoihin Longinesin ja Omegan kvartsikelloihin saa edelleen varaosia. Koneistojen valmistus on nykyään niin keskittynyttä, että tarvittaessa varaosia löytyy. Longinesin nykyisestä mallistosta löytyy edelleen "Very High Presicion Quartz" koneistolla varustettuja malleja. Samantapainen koneisto löytyy myös Omegan ja joidenkin muiden merkkien mallistosta.

• Green

Omega Seamaster Automatic ehdottomasti. Kuten on jo sanottu kvartsikellojen kestävyys ei ole niitä parhaita, vaikka huoltoa eivät juuri kaipaakaan. Kvartsikellojen tapauksessa tulee myös muistaa teknologinen näkökulma. Kvartsikoneisto on erittäin halpa verrattuna automaattiin. Huomioon ottaen pelkästään mekaanisen tekniikan automaatit ovat erittäin tarkkoja ja ovathan ne huomattavasti kauniimpia katsellakin kuin piirilevy.

Itse omistan juuri Seamaster auto Pro:n. Olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Se on oikeastaan eräänlainen moderni klassiskko, kansanpainos mekaanisista kelloista, vaikka se ei hinnaltaan olekaan halvimmasta päästä. Omega myös valmistaa koneistonsa itse.

• kellottaja

Omega ei nykyään valmista mitään itse. Suunnittelee kylläkin. Kaikki tehdään alihankintatyönä SWATCH-konsernin suojissa. Mekaanisten koneistojen kohdalla, osaan Omega on suunnitellut tiettyjä parannuksia tunnettuun kaliperiin. Sitten on erikseen "erikoissarjat", joita valmistetaan rajoitettu määrä, esim. Omega 1932 taskukronografi, joka julkistettin 2005 ja kasattiin osittain vanhoista varastoon jääneistä kellon osista.

• 1Tietävä

Omega Seamaster Automatic ehdottomasti. Kuten on jo sanottu kvartsikellojen kestävyys ei ole niitä parhaita, vaikka huoltoa eivät juuri kaipaakaan. Kvartsikellojen tapauksessa tulee myös muistaa teknologinen näkökulma. Kvartsikoneisto on erittäin halpa verrattuna automaattiin. Huomioon ottaen pelkästään mekaanisen tekniikan automaatit ovat erittäin tarkkoja ja ovathan ne huomattavasti kauniimpia katsellakin kuin piirilevy.

Itse omistan juuri Seamaster auto Pro:n. Olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Se on oikeastaan eräänlainen moderni klassiskko, kansanpainos mekaanisista kelloista, vaikka se ei hinnaltaan olekaan halvimmasta päästä. Omega myös valmistaa koneistonsa itse.

Ei pidä paikkaansa!! Omega ei ole vuosikymmeniin valmistanu omia koneistojaan, vaan kaikki ovat ETA:n koneistoja. Että silleen...

• pale
        1Tietävä kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa!! Omega ei ole vuosikymmeniin valmistanu omia koneistojaan, vaan kaikki ovat ETA:n koneistoja. Että silleen...

Onko 1Tietäjällä tai muilla tietoa siitä, missä täällä Helsingissä saadaan Omegan automaatista säädettyä jätättäminen pois?
        Olen tässä seuraillut sitä jo jonkun aikaa eikä meinaa kello pysyä "näillä säädöillä" asetetussa ajassaan.

• Omegaantyytyvainen

Itselläni on kaksi Omegaa ja olen niihin erittäin tyytyväinen. Toinen on tuo ns. Bond Omega, eli Seamaster Chrono automaattina. Toinen on hieman eksoottisempi Automatic Seamaster De Ville. Se on 50-60 luvun mallia, kultakello, alligaattorinnahka rannekkeella.

Tuota vuotta en oo selvittänyt tarkemmin, mutta tuo on semmonen malli, josta lasin kautta saa koneen irti, eli ei takakautta.

Molemmat kellot mainioita kelloja, ja pysyvät ajassa ja kunnossa, kunhan käyttää puhdistushuollossa muutaman vuoden välein.

• Wanhat Warikset

Muhle Glashutte Rasmus sarjasta tai sitten S.A.R
      Ja toinen vaihtoehto on Sinn mallistosta HYDRO
      Kaikki muut ovat uimakelloja.
      http://www.wanhatwarikset.com

• Ermy

Nyt olisi itselläni sopiva hetki hankkia kunnollinen ja pitkäikäinen laatukello ja yllätys yllätys, silmää miellyttää tuo niin tavanomaisen näköinen mutta arvokas Omegan Speedmaster. Syynä tähän että haluan kellon joka on ns. "arvokello" mutta jonka harva kelloista tietämätön tunnistaa arvokkaaksi. En kaipaa kyselyjä "Onx toi aito, paljon makso?", riittää että itse tiedän asian.

Vaikka Seamaster varmasti kestävä kello on, säälin sen verran että en sitä viitsisi töissä pitää kädessä. Töihin löytyy jo useampi

• SBD

Omega on hyvä valinta. Tarkoitat ilmeiseti että ostoaikeena on vain seamasterit, eikä speedmaster josta aluksi puhuit.

Noiden seamastereiden hinnat on muistaakseni siinä 1000-2000€ hujakoilla.

Quartz tarkoittaa patterikelloa, enkä ainakaan itse maksaisi patterikellosta kovin paljon yli 500€. Jos haluat laatukellon, en suosittele quartzia, vaikka merkki olisi Omega, tai mikä hyvänsä.

Kaikki mekaaniset vaihtoehdot ihan hyviä, jos vaan silmää miellyttää, co-axial -käynnillä varustettu malli kaikkein kallein. Co-Axial käynti on ainakin teoriassa vähän parempi kuin "tavallinen" sveitsiläinen ankkurikäynti joka on muissa mekaanisissa malleissa. Co-Axial on kuitenkin niin uusi käyntimalli, ettei se välttämättä ole yhtä luotettava pitemmän päälle, kuin tavallinen.

Jos omega miellyttää, kannattaa katsoa myös sitä speedmasteria, halvimmat mallit irtoaa myös alle parin tonnin.

valitettavasti mekaaninen kello pysähtyy jos se on pari päivää vetämättä ja joudut sitten vääntämään sen aikaan, jos et sitten osta keinoranetta joka pitää sen liikkeessä kun et käytä sitä.

Mutta silti suosittelen ehdottomasti mekaanisen kellon ostamista. Jos ostat patterikellon, se luultavasti hajoaa 5-10 vuoden sisällä, eikä sillä sen jälkeen tee enää mitään. Mekaaninen kello on sen sijaan hyvin pidettynä "ikuinen", jos vaan huollattaa sen aika ajoin. Olen itse huoltanut 100v vanhojakin kelloja, ja ne tulevat hyvin pidettyinä toimimaan vielä varmasti ainakin toisetkin 100v, varmasti pidempäänkin.

Niin ja mekaaninen kello kannattaa huollatuttaa noin 3-5v välein.

• katja
        SBD kirjoitti:

Omega on hyvä valinta. Tarkoitat ilmeiseti että ostoaikeena on vain seamasterit, eikä speedmaster josta aluksi puhuit.

Quartz tarkoittaa patterikelloa, enkä ainakaan itse maksaisi patterikellosta kovin paljon yli 500€. Jos haluat laatukellon, en suosittele quartzia, vaikka merkki olisi Omega, tai mikä hyvänsä.

Kaikki mekaaniset vaihtoehdot ihan hyviä, jos vaan silmää miellyttää, co-axial -käynnillä varustettu malli kaikkein kallein. Co-Axial käynti on ainakin teoriassa vähän parempi kuin "tavallinen" sveitsiläinen ankkurikäynti joka on muissa mekaanisissa malleissa. Co-Axial on kuitenkin niin uusi käyntimalli, ettei se välttämättä ole yhtä luotettava pitemmän päälle, kuin tavallinen.

Jos omega miellyttää, kannattaa katsoa myös sitä speedmasteria, halvimmat mallit irtoaa myös alle parin tonnin.

valitettavasti mekaaninen kello pysähtyy jos se on pari päivää vetämättä ja joudut sitten vääntämään sen aikaan, jos et sitten osta keinoranetta joka pitää sen liikkeessä kun et käytä sitä.

Mutta silti suosittelen ehdottomasti mekaanisen kellon ostamista. Jos ostat patterikellon, se luultavasti hajoaa 5-10 vuoden sisällä, eikä sillä sen jälkeen tee enää mitään. Mekaaninen kello on sen sijaan hyvin pidettynä "ikuinen", jos vaan huollattaa sen aika ajoin. Olen itse huoltanut 100v vanhojakin kelloja, ja ne tulevat hyvin pidettyinä toimimaan vielä varmasti ainakin toisetkin 100v, varmasti pidempäänkin.

itselläni on omega constellation naisten rannekello kaks värinen metalliteräsrannekello arvo 2000 e aika hieno hyvä ja huomiota herättävä naistenkello.

• samalla tavalla
        SBD kirjoitti:

"Jos ostat patterikellon, se luultavasti hajoaa 5-10 vuoden sisällä, eikä sillä sen jälkeen tee enää mitään."

Sitten vaan kiikuttaa sen huoltoon ja siellä ne joko korjaa sen tai vaihtaa kokonaan uuden koneiston. Varmastikin halvempaa kuin kokonaan uuden kellon ostaminen. Siten quartz on yhtä "ikuinen" kuin mekaaninenkin, joka vaatii jatkuvaa huoltoa.

• kaljakake

Esimerkiksi itselläni on Oriksen WilliamsF1 Team Day Date, joka on toiminut mahtavasti. Hinta oli 990 euroa, mutta hintasa värtti.

• kooamas

Kannattaa ottaa huomioon, että kvartsi-kello on huomattavasti tarkempi kuin mekaaninen kello. Itselläni on Tagin mekaaninen Carrera, ja se käy noi 5 sekuntia liian nopeasti päivässä. Tuo on täysin normaalia mekaanisille kelloille, itse asiassa ei-kronometrille kelpo tulos, kronometrit voivat olla aavistuksen tarkempia. Hyvinkin edullinen kvartsikello pesee siis mekaanisen kellon tarkkuudessa 100-0. Mekaaninen kello ostetaan pitkälti muiden avujen ja tunteen varassa, oikeasti tarkaksi ajannäyttäjäksi sitä ei kannata kehua, kuten yllä joku yrittää.

• halvalla ei hyvää sa
        kooamas kirjoitti:

Kannattaa ottaa huomioon, että kvartsi-kello on huomattavasti tarkempi kuin mekaaninen kello. Itselläni on Tagin mekaaninen Carrera, ja se käy noi 5 sekuntia liian nopeasti päivässä. Tuo on täysin normaalia mekaanisille kelloille, itse asiassa ei-kronometrille kelpo tulos, kronometrit voivat olla aavistuksen tarkempia. Hyvinkin edullinen kvartsikello pesee siis mekaanisen kellon tarkkuudessa 100-0. Mekaaninen kello ostetaan pitkälti muiden avujen ja tunteen varassa, oikeasti tarkaksi ajannäyttäjäksi sitä ei kannata kehua, kuten yllä joku yrittää.

Suosittelen kyllä lämpimästi kunnollista automaattikelloa, itsellä ollut omegan smp nyt 4 vuotta ja en todellakaan vaihtaisi mihinkään satasen patterikelloon. Mikä tuon hintaeron sitten tekee 1800€ omegalla ja 100€ Citizenin välillä. Vastaus löytyy seuraavista kuvista
        http://www.asia.ru/images/target/photo/50551588/Quartz_Movement.jpg
        http://www.luxurytyme.com/movement/1120a.jpg

Se että haluaako maksaa muovista vähän vai metallista huomattavasti enemmän onkin sitten toinen juttu. Kumpanenkin näyttää aikaa aivan yhtä hyvin, citizen jopa tarkemmin. Ero tulee vuosikymmenten päästä esille, 60v ikäisenä omega on vielä aivan käyttöpeli muttu citizen on lopettanut toimintansa jo yli 40 v sitten.

• citroen miäs.

tarttis olla ihan aito kronometri-citroen.

• Minulla on ollut Certina ds2 quarz jo 30 vuotta.Pari kertaa huollettu ja n.3 vuoden välein paristo vaihdettu.Loistava kello jos haluaa kestävyyttä ja vesitiiviyttä kohtuuhintaan.

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      19
      4909
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      54
      3922
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      60
      3493
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      94
      2858
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2698
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2658
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      98
      2634
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      136
      2386
    9. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      56
      2284
    10. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      58
      2084
    Aihe