Pois potkimisen helppous

Albert

Talvella 80-luvun puolivälissä seurojen jälkeen kuulutettiin, että ensi lauantaina on nuorten ulkoilupäivä. Ohjelmassa ilmoitettiin olevan ulkopelejä, makkaranpaistoa nuotiolla ja saunomista illalla.

Yleisön joukosta alkoi kuulua jupinaa; "se on kuitenkin sellainen neuvonpitomatka, me ei ainakaan lähdetä". (Viikkoa aikaisemmin oli ollut edellinen nuorten hoitokokous). Vuosikausien hoitokokouspainostukseen kylläsyneille pojille vakuuteltiin että kysymys on vain mukavasta ja terveellisestä ulkoilupäivästä. He uskoivat lopulta.

Ulkoilupäivä alkoikin mukavasti ja vapautuneessa tunnelmassa, kunnes iltapäivällä paikalle yllättäen saapuikin eräs tunnettu ja pelätty hoitomies (ja lähetyspuhuja), silloin itselläni alkoivat jo epäilykset "ulkoilupäivän" todellisesta luonteesta herätä...

Saunan jälkeen meidät pyydettiinkin rakennuksen juhlasaliin ja hoitomies aloitti tutun rippisaarnansa: Sielunvihollinen houkuttelee nuoria monenlaisilla maailman viettelyksillä. Tämänkin siionin nuoret eivät ole aina jaksaneet vastustaa kiusauksia...jne...

-Kaksi rohkeinta nuorta poikaa takapenkistä kertoivat heille luvatun, ettei tällä reissulla järjestetä "neuvonpitoa" (kuten niitä silloin nimitettiin).
-Hoitomies kertoi, että nyt tehdään niin kuin on parhaaksi katsottu.
-Pojat sanoivat, ettei heidän tarvitse osallistua, koska luvattiin, eivätkä he ole mitään väärää tehneetkään.

Itse muistin hyvin lupauksen, joka pojille oli annettu mutta en peloltani saanut suutani avattua. Väittely laantui, pojat keskustelivat hiljaa keskenään ja hoitomies neuvotteli omien johtajiemme kanssa.

Sitten yhtäkkiä hoitomies nousi pystyyn, osoitti sormella noita kahta takapenkin poikaa ja huusi kovalla äänellä: NOISSA POJISSA ASUU SAATANA! Saliin tuli kuolemanhiljaista, kaikki katselivat järkyttyneinä toisiinsa. Takapenkin pojatkin katsoivat silmät pyöreinä tuomitsijaansa. Hoitomies katkaisi hiljaisuuden toteamalla rauhallisesti: me emme enää pidä noita poikia veljinämme, eikä heitä tervehditä Jumalan Terveellä, jätän heidät saatanan haltuun.

Tämän jälkeen tilaisuus päätettiin nopeasti ja lähdettiin kotimatkalle. Pimeässä autossa kelasin tapahtumia: 13- ja 14-vuotiaan pojat heitettiin pihalle ilman mitään perustetta, heitä ei edes syytetty mistään synnistä tai väärästä hengestä. Heidät vaan heitettiin ulkoiseen pimeyteen ikäänkuin näytösluonteisesti.

Siinä vaiheessa minullakin alkoi olla mitta täynnä, enkä enää kovin pitkään jaksanut kiusattavana käydä...

172

22155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johannes

      Ja vielä hurjan kuuloinen tapahtuma jonkin muun kohtalosta

      kerro ennemminkin siitä miten sinua kiusattiin

      Saattaa olla että olet kertonutkin mutta en ole lukenut

      • Albert

        Itse istuin siinä hoitomiehen ja näiden saatanalle heitettyjen poikien välissä ja nyt kerroin mitä tapahtui. Jos sinua järkyttää, että erehtymättömänä pitämäsi yhteisö harrastaa tällaista, turha siitä minua on syyttää.

        Olisin epäilemättä ollut näiden erotettujen joukossa jos olisin saanut peloltani suuni auki puolustamaan "pikkupoikia".


      • p ä i v ä p e r h o n e n
        Albert kirjoitti:

        Itse istuin siinä hoitomiehen ja näiden saatanalle heitettyjen poikien välissä ja nyt kerroin mitä tapahtui. Jos sinua järkyttää, että erehtymättömänä pitämäsi yhteisö harrastaa tällaista, turha siitä minua on syyttää.

        Olisin epäilemättä ollut näiden erotettujen joukossa jos olisin saanut peloltani suuni auki puolustamaan "pikkupoikia".

        Olis ihan hyvä tietää ja "kelata" asiaa. Siksi järkyttävää oli kertomasi "kasvavien, murrosiän herkyydessä" olevien poikien (kaikkienkin) mutta erityisesti näiden kahden pojan kohtalo.

        Tiedätkö miten he nyt voivat ja jaksavat nämä pojat ? Entä nämä hoitajat ?


      • Albert
        p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

        Olis ihan hyvä tietää ja "kelata" asiaa. Siksi järkyttävää oli kertomasi "kasvavien, murrosiän herkyydessä" olevien poikien (kaikkienkin) mutta erityisesti näiden kahden pojan kohtalo.

        Tiedätkö miten he nyt voivat ja jaksavat nämä pojat ? Entä nämä hoitajat ?

        mutta ovat hengissä ja kyllä heillä molemmilla nykyään ihan mukavasti menee. Tuollainen kohtelu ei tosin voi olla jättämättä jälkiään...

        Hoitomiehen nimestä annoin pienen vihjeen tässä ketjussa alempana. Siitä ei sen enempää. Jos SRK haluaa selvittää asiaa keskuudessaan, he kyllä paikallistavat näillä tuntomerkeillä tapauksen.


      • Johannes
        Albert kirjoitti:

        Itse istuin siinä hoitomiehen ja näiden saatanalle heitettyjen poikien välissä ja nyt kerroin mitä tapahtui. Jos sinua järkyttää, että erehtymättömänä pitämäsi yhteisö harrastaa tällaista, turha siitä minua on syyttää.

        Olisin epäilemättä ollut näiden erotettujen joukossa jos olisin saanut peloltani suuni auki puolustamaan "pikkupoikia".

        Kysyn sen näin suoraan


      • Albert
        Johannes kirjoitti:

        Kysyn sen näin suoraan

        Luottamukseni siihen järjestöön meni. Vl-Jumala on minulle liian julma, kova ja armoton.

        Kuulun edelleen Evankelisluterilaiseen kirkkoon ja uskon rakastavaan ja armolliseen Jumalaan joka hyväksyy minut sellaisena kuin olen ilman ehtoja.


      • Johannes
        Albert kirjoitti:

        Luottamukseni siihen järjestöön meni. Vl-Jumala on minulle liian julma, kova ja armoton.

        Kuulun edelleen Evankelisluterilaiseen kirkkoon ja uskon rakastavaan ja armolliseen Jumalaan joka hyväksyy minut sellaisena kuin olen ilman ehtoja.

        Ei Jumalansana ei anna lupaa kaivella syntejä jotka on upotettu armon mereen

        ja

        Jos sinua tai lähimmäistäsi vastaan joku rikkoo Raamattu neuvoo ottamaan yhtettä rikkojaan eikä anna lupaa riepotella asioita

        Jos jokin on maallista lakia vastaan ne hoidetaan myös pois päiväjärjestyksestä raastuvassa

        HERÄÄ! Lähimmäiseni


      • Albert
        Johannes kirjoitti:

        Ei Jumalansana ei anna lupaa kaivella syntejä jotka on upotettu armon mereen

        ja

        Jos sinua tai lähimmäistäsi vastaan joku rikkoo Raamattu neuvoo ottamaan yhtettä rikkojaan eikä anna lupaa riepotella asioita

        Jos jokin on maallista lakia vastaan ne hoidetaan myös pois päiväjärjestyksestä raastuvassa

        HERÄÄ! Lähimmäiseni

        vaan kahdenkymmenen vuoden ajan järjestelmällisesti salattuja. Ne on salattu siksi, että SRK:n johdossa on ollut ja on ilmeisesti edelleen näitä hoitomiehiä, jotka eivät halua nöyrtyä. Siksi on hyvä, että näistä vihdoin puhutaan.

        Ei minun tarvitse tehdä parannusta toisten synneistä, jokainen vastaa omistaan.


    • Charles

      Tähän asti olen uskonut, että kaikki kertomasi on totta. Tuo edellä kerrottu tuntuu nyt lievästi sanottuna mahdottomalta uskoa. Haluan kuitenkin olla ajattelemassa, että et ole tarkoituksella provosoimassa täällä ketään, mutta tämän tapauksen kohdalla epäilyttää.

      Erästä seikkaa ihmettelen, olet aiemmin kertonut syntyneesi 60-luvulla. Kuinka olet 80-luvun puolivälissä ollut vasta 13-14 vuotias? (Oletan, että paikalla olijat olivat suurinpiirtein samaa ikäluokkaa, ei 15-20 vuotiaat helposti lähde 10-15 vuotiaiden kanssa samoille päiville) Ja 80-luvun puolivälissä hoitokokousajat olivat myös mielestäni takanapäin. Mikäli tarina on tosi, sinun paikkakuntasi on ollut jotenkin erikoinen, siellä on ollut ilmeisesti muutama henkisesti sairas ihminen, jotka tätä toimintaa ovat lietsoneet. Erikoiselta tuntuu myöskin se, että viikon välein olisi nuorille pidetty hoitokokouksia, tuossa vaiheessa kun ne ajat olivat jo takanapäin.

      Jokin tässä kertomuksessasi ei nyt täsmää, toivon että et ole sepittänyt tätä vain huviksesi. Silloinhan käy helposti niin, että kaikkien yksityiskohtien yhteensopivuutta ei huomaaa tarkastaa ja tarinasta tulee epäuskottava.

      • Albert

        Olen itse heitä vanhempi. Siihen aikaan oli tapana, että tämäntyyppisissä tapahtumissa kävi koko "nuorten" porukka.

        Meillä ne jatkuivat vielä pitkälle 80-luvulle. Mummojen kuisaaminen oli lopetettu jo aiemmin, mutta nuorten miesten painostaminen jatkui saumattomasti sen perään. Kuulemma loppuivat niihin aikoihin kokonaan kun itse poistuin piireistä. Mene ja tiedä.

        Enempää en voi yksityiskohtia kertoa, ettei henkilöllisyydet paljastuisi. Vaikka paikkakuntani oli varmasti sairaimpia Suomessa, on hyvä muistaa että tämänkin ulosheittämisen suoritti SRK:n lähettämä hoitomies!


      • Hoitoa hoidon päälle

        noita vl-julmuuksia hoitokokouksineen päivineen ole olemassa runsain mitoin ilman mitään omia sepittelyjä.


      • Albert
        Hoitoa hoidon päälle kirjoitti:

        noita vl-julmuuksia hoitokokouksineen päivineen ole olemassa runsain mitoin ilman mitään omia sepittelyjä.

        etten olisi osannut omasta päästäni tuollaista keksiä. Ei vissiin ole riittävän likainen mielikuvitus, että osaisin kehittää niin saastaisia juttuja joita vl-hoitomiehet lähes päätöinään tekivät pitkin Suomenniemeä...

        Edelleen sanon, etten yhtään ihmettele sitä, että SRK yrittää vaientaa ihmiset jotka näitä heidän toimintamallejaan kertovat.


    • hopohopo

      tuo tarina vaikuttaa olevan. Nuo sanankäänteet ovat jo sellaisia, joita ei vl -piireissä ole vielä kuultu. Pikemminkin jotain amerikkalaista uskonnollista hapatusta suomeksi taitettuna...

      • Albert

        Kerroin vain mitä tapahtui. Voit kieltää kaiken tapahtuneen jos haluat. Ei se tapahtunutta muuta.


      • Jänkhä Jalmari

        valehtelijaksi. Mitä faktoja sinulla on esittää tuomiosi pohjaksi?


      • Eliza

        Ulkopuoliset ei osaa ikinä kirjoittaa "lestadiolaista stooria". feikki tämäkin.


      • jo tyylistä,
        Eliza kirjoitti:

        Ulkopuoliset ei osaa ikinä kirjoittaa "lestadiolaista stooria". feikki tämäkin.

        ei kuka tahansa osaa kirjoittaa "vl-tarinaa". Pitää olla kokemusta aiheesta, ja paljon.


    • -------

      Olisit jatkanut vielä vähän, Albert. Niin monet hymynpoikaset olet saanut aikaan. Nyt menit liian "uskomattomaksi" ja enää ei taida mennä läpi. Se mummon haudalla-juttu oli jo siinä ja siinä.

      • Albert

        Jos joku toinenkin paikalla ollut lukee kirjoitukseni, tunnistaa varmasti tapauksen. Sen verran erikoislaatuinen se oli.

        Mietihän sitä, miksi yhden Ry:n kaikki (lue jokainen) poika ja nuori mies erotettiin tai pakeni erottamistaan muutaman vuoden sisällä?

        Luuletko, että he kaikki (n.30) nuorta olivat niin paljon muita huonompia, etteivät kelvanneet vl-Jumalalle vai olisiko ollut poikien kohtelussa jotain tavallisuudesta poikkevaa?


      • vl-tallailija

        Näissä Albertin kertomuksissa jotenkin tökkii sellainen äärimmilleen viritetty sentimentaalisuus "mummon hauta", "saatanan haltuun jätetyt pikkupojat" jne. Ihan kuin Albert yrittäisi vedota tunteen paatoksen vallassa yksisilmäiseen moralismiin taipuvaisiin, eikä niin kovin mediakriittisiin lukijoihin.

        Minäkin olen tähän asti pitänyt Juhanin/Albertin kirjoituksia uskottavuuden rajamailla olevina ja periaatteeni mukaisesti uskonut ihmisen sanaa, mutta nyt tyylilaji alkaa jo kiusallisen paljastavsti puskea läpi.


      • Albert
        vl-tallailija kirjoitti:

        Näissä Albertin kertomuksissa jotenkin tökkii sellainen äärimmilleen viritetty sentimentaalisuus "mummon hauta", "saatanan haltuun jätetyt pikkupojat" jne. Ihan kuin Albert yrittäisi vedota tunteen paatoksen vallassa yksisilmäiseen moralismiin taipuvaisiin, eikä niin kovin mediakriittisiin lukijoihin.

        Minäkin olen tähän asti pitänyt Juhanin/Albertin kirjoituksia uskottavuuden rajamailla olevina ja periaatteeni mukaisesti uskonut ihmisen sanaa, mutta nyt tyylilaji alkaa jo kiusallisen paljastavsti puskea läpi.

        kokouksia ne. Olen tavannut ihmisiä, (joita itse luonnehdin lähinnä psykopaateiksi) joita tuollainen mitätön henkinen väkivalta ei hetkauta puoleen eikä toiseen. Kuulutko heihin?


      • vl-tallailija
        Albert kirjoitti:

        kokouksia ne. Olen tavannut ihmisiä, (joita itse luonnehdin lähinnä psykopaateiksi) joita tuollainen mitätön henkinen väkivalta ei hetkauta puoleen eikä toiseen. Kuulutko heihin?

        En kuulu, mutta on tietysti tärkeätä voida uskoa juttua ennen kuin siihen voi edes ottaa kantaa. Tällä kertaa on hyvin vaikea uskoa.

        Se, ettei hyväksy epäoikeudenmukaisuutta ja mielivaltaa ei kuitenkaan velvoita täyteen kritiikittömyyteen esim. täällä netissä.


      • Albert
        vl-tallailija kirjoitti:

        En kuulu, mutta on tietysti tärkeätä voida uskoa juttua ennen kuin siihen voi edes ottaa kantaa. Tällä kertaa on hyvin vaikea uskoa.

        Se, ettei hyväksy epäoikeudenmukaisuutta ja mielivaltaa ei kuitenkaan velvoita täyteen kritiikittömyyteen esim. täällä netissä.

        toivottavasti "siioninne" ja SRK kohtelee Teitä ja teidän lapsianne inhimillisemmin. Sitä minä ainakin toivon.

        Mutta jossain tulee raja, mitä ihminen on valmis kestämään vaikka panoksena olisikin taivaspaikka.


      • vl-tallailija
        Albert kirjoitti:

        toivottavasti "siioninne" ja SRK kohtelee Teitä ja teidän lapsianne inhimillisemmin. Sitä minä ainakin toivon.

        Mutta jossain tulee raja, mitä ihminen on valmis kestämään vaikka panoksena olisikin taivaspaikka.

        Kaikkia totuudenmukaisia kertomuksia tarvitaan ja ne pitää kertoa, mutta toivon Albert, että vältät hyvin tarkkaan liioittelemasta edes viestisi perillemenon varmistamiseksi. Sillä jos kertomuksesi saavat veeällien korviin överin sävyn, menetät uskottavutesi eikä niistä ole enää hyötyä menneisyyden virheistä oppimiseksi.

        Tätä tarkoitan enkä mitään muuta. Rehellisyyttä ja avoimuutta kannatan yksiselitteisesti. Mutta myös siihen pitäytyen.


      • vaikea uskoa todeksi?
        Albert kirjoitti:

        toivottavasti "siioninne" ja SRK kohtelee Teitä ja teidän lapsianne inhimillisemmin. Sitä minä ainakin toivon.

        Mutta jossain tulee raja, mitä ihminen on valmis kestämään vaikka panoksena olisikin taivaspaikka.

        Eikö juuri tuon takia, koska tuollaista ei voisi tänäpäivänä tapahtua. Tai jos tapahtuisi, tyyppi vietäisiin piipaa-autolla hyvin äkkiä sinne mihin kuuluisikin.


      • Albert
        vl-tallailija kirjoitti:

        Kaikkia totuudenmukaisia kertomuksia tarvitaan ja ne pitää kertoa, mutta toivon Albert, että vältät hyvin tarkkaan liioittelemasta edes viestisi perillemenon varmistamiseksi. Sillä jos kertomuksesi saavat veeällien korviin överin sävyn, menetät uskottavutesi eikä niistä ole enää hyötyä menneisyyden virheistä oppimiseksi.

        Tätä tarkoitan enkä mitään muuta. Rehellisyyttä ja avoimuutta kannatan yksiselitteisesti. Mutta myös siihen pitäytyen.

        todella pitkään, koska se oli niin järkyttävä. Mutta päätin sen kertoa että nuorempi polvi saisi käsityksen sen ajan tapahtumista.

        Osa ihmisistä yritti näitä julmuuksia tuoda päivänvaloon jo silloin, mutta heidät leimattiin SRK:n toimesta henkisesti sairaiksi tarinoiden keksijöiksi.

        Olen pitäytynyt tarkasti tapahtuneessa ja jättänyt kirjoittamatta kaikki sellaiset seikat joista en ole satavarma. Miettikää, millaisen kohtelun SRK olisi mediassa saanut jos joku olisi vaikka äänittänyt tämän kokouksen ja antanut kasetin tuoreeltaan julkisuuteen?


      • Charles
        Albert kirjoitti:

        todella pitkään, koska se oli niin järkyttävä. Mutta päätin sen kertoa että nuorempi polvi saisi käsityksen sen ajan tapahtumista.

        Osa ihmisistä yritti näitä julmuuksia tuoda päivänvaloon jo silloin, mutta heidät leimattiin SRK:n toimesta henkisesti sairaiksi tarinoiden keksijöiksi.

        Olen pitäytynyt tarkasti tapahtuneessa ja jättänyt kirjoittamatta kaikki sellaiset seikat joista en ole satavarma. Miettikää, millaisen kohtelun SRK olisi mediassa saanut jos joku olisi vaikka äänittänyt tämän kokouksen ja antanut kasetin tuoreeltaan julkisuuteen?

        Silloin olisi saatu tuotua päivänvaloon heti nuo henkisesti sairaat ihmiset ja heidät olisi voitu estää "hoitamasta" ihmisiä edelleen. Ei näiden asioiden vatvomisesta kymmeniä vuosia myöhemmin ole mitään hyötyä. Me, jotka emme noista asioista mitään tiedä, emme ole vastuussa heidän teoistaan.


      • Albert
        vaikea uskoa todeksi? kirjoitti:

        Eikö juuri tuon takia, koska tuollaista ei voisi tänäpäivänä tapahtua. Tai jos tapahtuisi, tyyppi vietäisiin piipaa-autolla hyvin äkkiä sinne mihin kuuluisikin.

        Se saatanaa huutanut tyyppi olisi joutanut lähteä hourulaan, mutta hänpä jäikin SRK:n palvelukseen jatkamaan hommiaan...


      • testi..
        Albert kirjoitti:

        Se saatanaa huutanut tyyppi olisi joutanut lähteä hourulaan, mutta hänpä jäikin SRK:n palvelukseen jatkamaan hommiaan...

        nimikirjaimet.


      • Albert
        testi.. kirjoitti:

        nimikirjaimet.

        koska tulee turhaan tapaus ja muidenkin henkilöllisyydet ilmi. Mutta hoitomiehen etunimen alkukirjain on K.

        Jos arvaat tai tiedät loputkin, olisitko sen verran ystävällinen ettet kirjoittaisi tuon enempää tänne, ihan vaan viattomien suojelemiseksi. Kiitos.


      • hyvä ihminen

        pois tältä keskustelupalstalta ettet turmeltuisi enempää. Nämä ovat todellakin tapahtuneita tosiasioita niin uskomattamilta kuin ne saattavtakin tuntua. Olen itse kokenut vastaavanlaisia tapahtumia vaikka kuinka paljon.


      • Vulgata.

        Sanonnat "jätetään sinut Saatanan haltuun" tai "olet Saatanan lapsi" olivat tyypillisiä hoitokokousvuosina.

        Nykyään niitä ei käytetä (vaikak hoitokokouksia kyllä nykyääkin on, mutta rajatummin).
        Mutta silloin se oli ihan arkipäivää.


      • Albert
        Vulgata. kirjoitti:

        Sanonnat "jätetään sinut Saatanan haltuun" tai "olet Saatanan lapsi" olivat tyypillisiä hoitokokousvuosina.

        Nykyään niitä ei käytetä (vaikak hoitokokouksia kyllä nykyääkin on, mutta rajatummin).
        Mutta silloin se oli ihan arkipäivää.

        Itseäni järkytti monesti hoitokokouksissa juuri se, että joku henkilö oli ensin Jumalan lapsi ja sitten toiset määräsivät hänet saatanan lapseksi ilman kyseisen henkilön omaa suostumusta tai aihettakaan. Jo lapsena ihmettelin, että kuinka joku voi päättää toisen puolesta onko tämä saatanan vai Jumalan lapsi.

        Tulee ihan nykyajan saatananpalvojat mieleen -tosin heidän joukkoonsa kertomukseni 13- ja 14-vuotiaat pojat tai aiemman tarinani leskirouva eivät oikein istu...

        Nykyisenä nopean tiedonkulun aikana SRK:n hoitomiesten on varmasti ollut pakko siistiä suutaan, sillä ihmisten kiroamisesta tulisi varmasti isot lööpit. Se puolestaan haittaisi SRK:n kilvenkiillotuskampanjaa.


      • Hanuri

        "Olisit jatkanut vielä vähän, Albert. Niin monet hymynpoikaset olet saanut aikaan."

        Vl-herätysliikkeen hoitokokousten muodossa harjoittama julmuus ja ihmisten kärsimykset saa aikaan hymynkareita vain SRK:ssa, hoitomiehissä sekä hoitomieshengessä matkaansa tekevissä. Näissä ihmisissä 70-luvun pirunpolska, jota saatana säesti haitarilla, synnyttää suuret ja lämpimät nostalgiset tunne-elämykset. Heille nousee mukavien muistojen kera mieleen vanhan Päivi Paunun laulun nimi:

        "Oi niitä aikoja"


      • Miksi olla mieliksi?
        Charles kirjoitti:

        Silloin olisi saatu tuotua päivänvaloon heti nuo henkisesti sairaat ihmiset ja heidät olisi voitu estää "hoitamasta" ihmisiä edelleen. Ei näiden asioiden vatvomisesta kymmeniä vuosia myöhemmin ole mitään hyötyä. Me, jotka emme noista asioista mitään tiedä, emme ole vastuussa heidän teoistaan.

        Nykyään vl-kokouksia tallennetaan, mutta sekään ei ole hyvä, vaan tallentajat tuomitaan "oman pesän tervaajina" ja "remonttiryhmänä".

        Vl-uskonnon mieliksi on kovin vaikea olla...


      • Keke "Kerubi" Marjan
        Albert kirjoitti:

        koska tulee turhaan tapaus ja muidenkin henkilöllisyydet ilmi. Mutta hoitomiehen etunimen alkukirjain on K.

        Jos arvaat tai tiedät loputkin, olisitko sen verran ystävällinen ettet kirjoittaisi tuon enempää tänne, ihan vaan viattomien suojelemiseksi. Kiitos.

        Mitäpä tuota enää salaamaan?

        Keijo Marjanen se pikkupojat saa.tanalle heitti, eikä kadu edelleenkään.


      • Aimo pakeni koirana
        Hanuri kirjoitti:

        "Olisit jatkanut vielä vähän, Albert. Niin monet hymynpoikaset olet saanut aikaan."

        Vl-herätysliikkeen hoitokokousten muodossa harjoittama julmuus ja ihmisten kärsimykset saa aikaan hymynkareita vain SRK:ssa, hoitomiehissä sekä hoitomieshengessä matkaansa tekevissä. Näissä ihmisissä 70-luvun pirunpolska, jota saatana säesti haitarilla, synnyttää suuret ja lämpimät nostalgiset tunne-elämykset. Heille nousee mukavien muistojen kera mieleen vanhan Päivi Paunun laulun nimi:

        "Oi niitä aikoja"

        Aimo Hautamäki suitsutti näiden hoitokokousten siunauksellisuutta siihen saakka, kunnes totuus alkoi netin kautta levitä. Sitten Aimo ottikin heti eläkepaperit käteen ja pakeni paikalta.


      • aaaaaarhh
        Charles kirjoitti:

        Silloin olisi saatu tuotua päivänvaloon heti nuo henkisesti sairaat ihmiset ja heidät olisi voitu estää "hoitamasta" ihmisiä edelleen. Ei näiden asioiden vatvomisesta kymmeniä vuosia myöhemmin ole mitään hyötyä. Me, jotka emme noista asioista mitään tiedä, emme ole vastuussa heidän teoistaan.

        "Ei näiden asioiden vatvomisesta kymmeniä vuosia myöhemmin ole mitään hyötyä."

        Samalla syyllä voidaan painaa unholaan esimerkiksi Hitlerin vainot, suomalaisten kansalaissota ja maailmansodat.

        Kun ei niiden "vatvomisesta ole mitään hyötyä"! Miten ihmeessä voit olla tuota mieltä? Silmät kiinni, aivot off. Mitään pahaa ei koskaan ole tapahtunut, ei ainakaan meillä. Ja menneet on menneitä, unohtakaa, unohtakaa, älkää ainakaan muistuttako meitä!

        Säälittävää settiä.


      • Molempi pahempi
        aaaaaarhh kirjoitti:

        "Ei näiden asioiden vatvomisesta kymmeniä vuosia myöhemmin ole mitään hyötyä."

        Samalla syyllä voidaan painaa unholaan esimerkiksi Hitlerin vainot, suomalaisten kansalaissota ja maailmansodat.

        Kun ei niiden "vatvomisesta ole mitään hyötyä"! Miten ihmeessä voit olla tuota mieltä? Silmät kiinni, aivot off. Mitään pahaa ei koskaan ole tapahtunut, ei ainakaan meillä. Ja menneet on menneitä, unohtakaa, unohtakaa, älkää ainakaan muistuttako meitä!

        Säälittävää settiä.

        Vl-uskonnossa on runsaasti tabuja, joista puhuminen on kiellettyä varsinkin niiden ollessa tuoreita tapauksia. Mutta erityisen kiellettyä niistä puhuminen on kun ne ovan vanhoja tapauksia.


      • Näin se menee
        Molempi pahempi kirjoitti:

        Vl-uskonnossa on runsaasti tabuja, joista puhuminen on kiellettyä varsinkin niiden ollessa tuoreita tapauksia. Mutta erityisen kiellettyä niistä puhuminen on kun ne ovan vanhoja tapauksia.

        Mistä ei puhuta sitä ei ole tapahtunut


    • xlms

      Tässä tapauksessa hoitomies olisi tarvinnut kunnallista hoitoa.

      • Albert

        että kyseinen hoitomies on toiminut samoissa hommissa SRK:n "hyväntahdon" lähettiläänä kuulemani mukaan vielä kymmenkunta vuotta sitten.

        Hänen nimensäkin olen näillä sivuilla aikoinaan nähnyt mainittavan... Tämä kuveilemani hoitokokous oli lyhykäisyydessään kenties järkyttävin missä olen koskaan ollut. Pojat eivät edes heti tajunneet, että heidät oli oikeasti heitetty firmasta pihalle...


      • xlms
        Albert kirjoitti:

        että kyseinen hoitomies on toiminut samoissa hommissa SRK:n "hyväntahdon" lähettiläänä kuulemani mukaan vielä kymmenkunta vuotta sitten.

        Hänen nimensäkin olen näillä sivuilla aikoinaan nähnyt mainittavan... Tämä kuveilemani hoitokokous oli lyhykäisyydessään kenties järkyttävin missä olen koskaan ollut. Pojat eivät edes heti tajunneet, että heidät oli oikeasti heitetty firmasta pihalle...

        Tuon ikäiset pojat ovat vilkkaita seikkailijoita, mutta usein heillä on herkkä omatunto. Toivottavasti heille on myöhemmin selvinnyt, ettei "hoitajalla" ollut oikeutta potkia heitä armosta osattomiksi. Hoitomies taisi ottaa pahasti nokkiinsa, kun häntä ei pelättykään kuten juutalaiset Mengeleä. Valta sokaisee ja turmelee.


      • Albert
        xlms kirjoitti:

        Tuon ikäiset pojat ovat vilkkaita seikkailijoita, mutta usein heillä on herkkä omatunto. Toivottavasti heille on myöhemmin selvinnyt, ettei "hoitajalla" ollut oikeutta potkia heitä armosta osattomiksi. Hoitomies taisi ottaa pahasti nokkiinsa, kun häntä ei pelättykään kuten juutalaiset Mengeleä. Valta sokaisee ja turmelee.

        hoitomieheltä pojille, koska koko pois potkiminen oli täysin asiaton ja syntiä, mutta ei sitä koskaan tullut. Tämä sama hoitomies jatkoi vaan hommiaan tämäkin tunnollaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kun omantunnon tilikirjat kerran avataan, siellähän se vielä lukee koska sitä ei ole poiskaan pantu.

        Murrosikäisiin poikiin kohdistettu henkinen ja hengellinen väkivalta on todella järkyttävää. Kukapa sitä olisi poikasena ihan synnitön ollut...


      • Pojat saatanalle!
        Albert kirjoitti:

        hoitomieheltä pojille, koska koko pois potkiminen oli täysin asiaton ja syntiä, mutta ei sitä koskaan tullut. Tämä sama hoitomies jatkoi vaan hommiaan tämäkin tunnollaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kun omantunnon tilikirjat kerran avataan, siellähän se vielä lukee koska sitä ei ole poiskaan pantu.

        Murrosikäisiin poikiin kohdistettu henkinen ja hengellinen väkivalta on todella järkyttävää. Kukapa sitä olisi poikasena ihan synnitön ollut...

        Kyllähän sitä saa hoitokokouksia aikaiseksi kun vaatii adhd-pikkupojilta vakaan aikuisen käytöstä.


    • valehdella.

      Menikö kaikki varmasti nuin? Epäilen aika rajusti.

      • puolestani

        uskon Abertia täysin. Tämä tapahtuma on mielestäni sieltä kilteimmästä päästä. Omasta kokemustaustastani löytyy vastaavia tapauksia vaikka kuinka paljon. En tiedä, onko Albertin kokemuspaikkakunta sama kuin omani, mutta luulen, että sitä tapahtui kaikkialla.


      • sopi erittäin hyvin tuohon
        puolestani kirjoitti:

        uskon Abertia täysin. Tämä tapahtuma on mielestäni sieltä kilteimmästä päästä. Omasta kokemustaustastani löytyy vastaavia tapauksia vaikka kuinka paljon. En tiedä, onko Albertin kokemuspaikkakunta sama kuin omani, mutta luulen, että sitä tapahtui kaikkialla.

        Sillä tuota ei todellakaan tapahtunut kaikkialla. Itse asiassa en ole koskaan tätä ennen kuullut erityisestä nuoriin kohdistuvasta hoitamisesta. Omalla paikkakunnallani ylipäätään hoitokokouksia ei juuri edes ollut, mutta tiedän että niitä on pidetty monin paikoin. Tuo avauksen kertomus meni jotenkin sen verran överiksi, että sitä on todella vaikea uskoa. Jos olet kokenut samaa, olette todennäköisesti asuneet samalla paikkakunnalla.


      • piisaa
        sopi erittäin hyvin tuohon kirjoitti:

        Sillä tuota ei todellakaan tapahtunut kaikkialla. Itse asiassa en ole koskaan tätä ennen kuullut erityisestä nuoriin kohdistuvasta hoitamisesta. Omalla paikkakunnallani ylipäätään hoitokokouksia ei juuri edes ollut, mutta tiedän että niitä on pidetty monin paikoin. Tuo avauksen kertomus meni jotenkin sen verran överiksi, että sitä on todella vaikea uskoa. Jos olet kokenut samaa, olette todennäköisesti asuneet samalla paikkakunnalla.

        Mitä mielettömämpi tarina, sitä enemmän riittää kauhistelemista. Nyt kaikki joilla on mielikuvitusta, äkkiä töihin.


      • Albert

        vaatii mielestäni enemmän faktaa kuin pelkkä epäily. Jos olisit ollut paikalla, voisimme keskustella menikö joku yksityiskohta niin kuin kerroin mutta sinun haukkumisesi perustuu pelkkään fantasiaan SRK:sta erehtymättömänä Paavinistuimena.


      • Albert
        puolestani kirjoitti:

        uskon Abertia täysin. Tämä tapahtuma on mielestäni sieltä kilteimmästä päästä. Omasta kokemustaustastani löytyy vastaavia tapauksia vaikka kuinka paljon. En tiedä, onko Albertin kokemuspaikkakunta sama kuin omani, mutta luulen, että sitä tapahtui kaikkialla.

        kimppuun käymistä erityisesti 80-luvulla tapahtui. Tiedän sen, koska itselläni oli todella laaja ystäväpiiri vl-liikkeessä. Osaan vl-ystävistä olen pitänyt edelleenkin yhteyttä, mutta osa noudatti neuvoa pidättäytyä yhteydenpidosta "epäuskoisten" lasten kanssa, joten yhteydenpito on katkennut yksipuolisuuteen.


    • kyllä

      olet. Sinulle pitäisi varmaan perustaa oma palsta "Albertin kootut tarinat".

      • Albert

        koska ei ole ennen tullut pantua paperille kokemuksiani "kotisiionin" rakkaudessa.

        Sinä voit puolestani kiistää kaiken ympärilläsi näkyvän negatiivisen, ampua viestintuojat ja elää valhemaailmassasi SRK:ta palvoen.


    • Lasaruksen veli

      siis korotti itsensä Jumalan veroiseksi, tuomitsemalla poikien olevan Saatanasta.

      "Ihmisen suurin synti on se, että tekee itsestänsä Jumalan".

      Voi teitä, milloin lestadiolainen suuntaus ymmärtää tuon vai onko liike todellisuudessa Paholaisesta lähtöisin?

      • Albert

        Hoitomieshän oli itsensä Jumalan eli SRK:n lähettämä ja hän ilmeisesti tulistui siitä, etteivät pojat osoittaneet häntä kohtaan riittävää pelkoa ja kunnioitusta vaan vetosivat lupaukseen rauhanomaisesta ulkoilupäivästä.

        Siitä lähtee havaintoni poispotkimisen näytösluontoisuudesta. MIHINKÄÄN SYNTIIN HEITÄ EI SIDOTTU, kuten ajatus poispotkimisesta käsittääkseni kuitenkin alunperin lähtee, vaan heidät annettiin saatanalle kostoksi SRK:n hoitomiehen vastustamisesta.

        Olen nähnyt tämän ylihoitomiehen pari kertaa sen jälkeen ja kylmät väreet kulkevat vieläkin pitkin selkäpiitä muistaessani hänen ilmeensä ja huutonsa: NOISSA POJISSA ASUU SAATANA!

        Saatana taisi kuitenkin olla siinä huutajassa, on varmaan vieläkin...


      • Veli Ponteva

        pyrkivät Jumalaa korkeammalle. Vl-herätysliikkeen opin mukaan Jumala ei pysty antamaan syntejä anteeksi, vain vanhoillislestadiolainen voi antaa synnit anteeksi. Vl-opin mukaan Jumala ei pysty pelastamaan ihmissielua ilman vanhoillislestadiolaisen apua. Yms.
        Itsensä vanhoillislestadiolaiset ovat nimenneet maailman ainoiksi oikeiksi uskovaisiksi, jotka ovat matkalla taivaaseen. Kaikki muut maailman uskovaiset menevät vl-opin mukaan helvettiin.

        Etkö tuntenut aiemmin vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen oppeja?


      • tarinassa
        Albert kirjoitti:

        Hoitomieshän oli itsensä Jumalan eli SRK:n lähettämä ja hän ilmeisesti tulistui siitä, etteivät pojat osoittaneet häntä kohtaan riittävää pelkoa ja kunnioitusta vaan vetosivat lupaukseen rauhanomaisesta ulkoilupäivästä.

        Siitä lähtee havaintoni poispotkimisen näytösluontoisuudesta. MIHINKÄÄN SYNTIIN HEITÄ EI SIDOTTU, kuten ajatus poispotkimisesta käsittääkseni kuitenkin alunperin lähtee, vaan heidät annettiin saatanalle kostoksi SRK:n hoitomiehen vastustamisesta.

        Olen nähnyt tämän ylihoitomiehen pari kertaa sen jälkeen ja kylmät väreet kulkevat vieläkin pitkin selkäpiitä muistaessani hänen ilmeensä ja huutonsa: NOISSA POJISSA ASUU SAATANA!

        Saatana taisi kuitenkin olla siinä huutajassa, on varmaan vieläkin...

        mitään ihmeellistä ole, nuoriin on ana kohdistettu aktiivista hoitotoimintaa. Vl-liikkeen toiminta on ollut juuri tuollaista pelottelua ja tuomitsemista ainakin 60-luvulta saakka, josta alkaen olen sen kanssa joutunut tekemisiin enemmän tai vähemmän.

        Kerronpa lyhyesti 60-luvulta rippikoululeirillä kokemani. Kävin rippikouluni kotikuntani seurakunnan järjestämällä kahden viikon leirillä, joka järjestettiin seurakunnan pappilassa. Seurakunnan toiminta oli ainakin silloin vanhoillislestadiolaisten hallinnassa.

        Meitä oli viisi poikaa samassa huoneessa. Jo ensimmäisenä maanantai-iltana klo 22.00 alkoi painostus. Leirin isoiset saapuivat heti kun kaikki oli komennettu vuoteisiinsa ja lukitsivat avaimillaan huoneemme oven selkänsä takana. Painostusta, pelottelua ja uhkailua jatkui pitkälle aamutunneille saakka. Tämä toistui seuraavanakin iltana. Keskivikkoiltana eräs pojista hermostui, otti vaatteensa kainaloonsa ja syöksyi ikkunasta ulos, eikä häntä sen koommin näkynyt koko leirin aikana. Sinä iltana sattuneesta syystä saatiin keskustella kavereiden kanssa rauhassa keskenämme. Mietimme yhdessä miten jaksamme vielä puolitosta viikkoa kestää sitä kidutusta. Sitten eräs poika ehdotti, että tehdään yhdessä parannus. Tämä oli kaikkien mielestä hyvä idea. Seuraavana iltana heti kaikki kuorossa pyysimme syntimme anteeksi ja tästä alkaen leiri sujuikin sitten mukavasti ja saimme nukkua yömme rauhassa.

        Pojat on poikia, vai mitä?


      • tarinassa
        Albert kirjoitti:

        Hoitomieshän oli itsensä Jumalan eli SRK:n lähettämä ja hän ilmeisesti tulistui siitä, etteivät pojat osoittaneet häntä kohtaan riittävää pelkoa ja kunnioitusta vaan vetosivat lupaukseen rauhanomaisesta ulkoilupäivästä.

        Siitä lähtee havaintoni poispotkimisen näytösluontoisuudesta. MIHINKÄÄN SYNTIIN HEITÄ EI SIDOTTU, kuten ajatus poispotkimisesta käsittääkseni kuitenkin alunperin lähtee, vaan heidät annettiin saatanalle kostoksi SRK:n hoitomiehen vastustamisesta.

        Olen nähnyt tämän ylihoitomiehen pari kertaa sen jälkeen ja kylmät väreet kulkevat vieläkin pitkin selkäpiitä muistaessani hänen ilmeensä ja huutonsa: NOISSA POJISSA ASUU SAATANA!

        Saatana taisi kuitenkin olla siinä huutajassa, on varmaan vieläkin...

        mitään ihmeellistä ole, nuoriin on ana kohdistettu aktiivista hoitotoimintaa. Vl-liikkeen toiminta on ollut juuri tuollaista pelottelua ja tuomitsemista ainakin 60-luvulta saakka, josta alkaen olen sen kanssa joutunut tekemisiin enemmän tai vähemmän.

        Kerronpa lyhyesti 60-luvulta rippikoululeirillä kokemani. Kävin rippikouluni kotikuntani seurakunnan järjestämällä kahden viikon leirillä, joka järjestettiin seurakunnan pappilassa. Seurakunnan toiminta oli ainakin silloin vanhoillislestadiolaisten hallinnassa.

        Meitä oli viisi poikaa samassa huoneessa. Jo ensimmäisenä maanantai-iltana klo 22.00 alkoi painostus. Leirin isoiset saapuivat heti kun kaikki oli komennettu vuoteisiinsa ja lukitsivat avaimillaan huoneemme oven selkänsä takana. Painostusta, pelottelua ja uhkailua jatkui pitkälle aamutunneille saakka. Tämä toistui seuraavanakin iltana. Keskivikkoiltana eräs pojista hermostui, otti vaatteensa kainaloonsa ja syöksyi ikkunasta ulos, eikä häntä sen koommin näkynyt koko leirin aikana. Sinä iltana sattuneesta syystä saatiin keskustella kavereiden kanssa rauhassa keskenämme. Mietimme yhdessä miten jaksamme vielä puolitosta viikkoa kestää sitä kidutusta. Sitten eräs poika ehdotti, että tehdään yhdessä parannus. Tämä oli kaikkien mielestä hyvä idea. Seuraavana iltana heti kaikki kuorossa pyysimme syntimme anteeksi ja tästä alkaen leiri sujuikin sitten mukavasti ja saimme nukkua yömme rauhassa.

        Pojat on poikia, vai mitä?


      • tulipas
        tarinassa kirjoitti:

        mitään ihmeellistä ole, nuoriin on ana kohdistettu aktiivista hoitotoimintaa. Vl-liikkeen toiminta on ollut juuri tuollaista pelottelua ja tuomitsemista ainakin 60-luvulta saakka, josta alkaen olen sen kanssa joutunut tekemisiin enemmän tai vähemmän.

        Kerronpa lyhyesti 60-luvulta rippikoululeirillä kokemani. Kävin rippikouluni kotikuntani seurakunnan järjestämällä kahden viikon leirillä, joka järjestettiin seurakunnan pappilassa. Seurakunnan toiminta oli ainakin silloin vanhoillislestadiolaisten hallinnassa.

        Meitä oli viisi poikaa samassa huoneessa. Jo ensimmäisenä maanantai-iltana klo 22.00 alkoi painostus. Leirin isoiset saapuivat heti kun kaikki oli komennettu vuoteisiinsa ja lukitsivat avaimillaan huoneemme oven selkänsä takana. Painostusta, pelottelua ja uhkailua jatkui pitkälle aamutunneille saakka. Tämä toistui seuraavanakin iltana. Keskivikkoiltana eräs pojista hermostui, otti vaatteensa kainaloonsa ja syöksyi ikkunasta ulos, eikä häntä sen koommin näkynyt koko leirin aikana. Sinä iltana sattuneesta syystä saatiin keskustella kavereiden kanssa rauhassa keskenämme. Mietimme yhdessä miten jaksamme vielä puolitosta viikkoa kestää sitä kidutusta. Sitten eräs poika ehdotti, että tehdään yhdessä parannus. Tämä oli kaikkien mielestä hyvä idea. Seuraavana iltana heti kaikki kuorossa pyysimme syntimme anteeksi ja tästä alkaen leiri sujuikin sitten mukavasti ja saimme nukkua yömme rauhassa.

        Pojat on poikia, vai mitä?

        kahteen kertaan, kun lähettäminen takkuili. Mutta varmemmaksi vakuudeksi. ;-)


      • Late
        tarinassa kirjoitti:

        mitään ihmeellistä ole, nuoriin on ana kohdistettu aktiivista hoitotoimintaa. Vl-liikkeen toiminta on ollut juuri tuollaista pelottelua ja tuomitsemista ainakin 60-luvulta saakka, josta alkaen olen sen kanssa joutunut tekemisiin enemmän tai vähemmän.

        Kerronpa lyhyesti 60-luvulta rippikoululeirillä kokemani. Kävin rippikouluni kotikuntani seurakunnan järjestämällä kahden viikon leirillä, joka järjestettiin seurakunnan pappilassa. Seurakunnan toiminta oli ainakin silloin vanhoillislestadiolaisten hallinnassa.

        Meitä oli viisi poikaa samassa huoneessa. Jo ensimmäisenä maanantai-iltana klo 22.00 alkoi painostus. Leirin isoiset saapuivat heti kun kaikki oli komennettu vuoteisiinsa ja lukitsivat avaimillaan huoneemme oven selkänsä takana. Painostusta, pelottelua ja uhkailua jatkui pitkälle aamutunneille saakka. Tämä toistui seuraavanakin iltana. Keskivikkoiltana eräs pojista hermostui, otti vaatteensa kainaloonsa ja syöksyi ikkunasta ulos, eikä häntä sen koommin näkynyt koko leirin aikana. Sinä iltana sattuneesta syystä saatiin keskustella kavereiden kanssa rauhassa keskenämme. Mietimme yhdessä miten jaksamme vielä puolitosta viikkoa kestää sitä kidutusta. Sitten eräs poika ehdotti, että tehdään yhdessä parannus. Tämä oli kaikkien mielestä hyvä idea. Seuraavana iltana heti kaikki kuorossa pyysimme syntimme anteeksi ja tästä alkaen leiri sujuikin sitten mukavasti ja saimme nukkua yömme rauhassa.

        Pojat on poikia, vai mitä?

        Kerronpa oman kokemukseni rippileiristä 70-luvulta. Vaikka oltiin lestadiolaisten leirikeskuksessa leirillä, noin puolet pojista ei ollut lestadiolaisia. Eivätkä olleet mitenkään erikoisen kilttejäkään vaan ihan tavallisia poikia, mitä nyt tuon ikäiset saattaa olla. Siitä huolimatta (olin samoissa porukoissa heidän kanssaan) en muista heitä tai muitakaan poikia olisi koskaan isojen tai isännän taholta puhuteltu. Muistan kerran nähneeni erään tytön itkeskelevän kun jutteli isännän kanssa, en tarkemmin muista mistä oli kysymys. Eihän parannukseen pakottamisesta ole mitään iloa kenellekään. Eihän kannettu vesi kaivossa pysy eikä tuollaisilla hätäparannuksilla ole mitään merkitystä.


      • häiriköitä
        Late kirjoitti:

        Kerronpa oman kokemukseni rippileiristä 70-luvulta. Vaikka oltiin lestadiolaisten leirikeskuksessa leirillä, noin puolet pojista ei ollut lestadiolaisia. Eivätkä olleet mitenkään erikoisen kilttejäkään vaan ihan tavallisia poikia, mitä nyt tuon ikäiset saattaa olla. Siitä huolimatta (olin samoissa porukoissa heidän kanssaan) en muista heitä tai muitakaan poikia olisi koskaan isojen tai isännän taholta puhuteltu. Muistan kerran nähneeni erään tytön itkeskelevän kun jutteli isännän kanssa, en tarkemmin muista mistä oli kysymys. Eihän parannukseen pakottamisesta ole mitään iloa kenellekään. Eihän kannettu vesi kaivossa pysy eikä tuollaisilla hätäparannuksilla ole mitään merkitystä.

        oltu vaan tavallisia poikia. Ei edes tunnettu entuudestaan toisiamme, eikä meistä ilmeisesti kukaan oltut lestadiolainen ennen kuin leirin loppuajan.


    • nyt ne

      70-luvun tarinat ja yrität nyt siirtyä uudelle vuosikymmenelle? Koitahan pitää kiirettä, että päästäisiin edes joskus tälle vuosituhannelle...

      • Albert

        ja saatan jonkun kirjoittaakin. Ilmoittele äkkiä SRK:lle niin alkavat hommaamaan minulle kirjoituskieltoa, saattaa paljastua saatanan töitä enemmänkin...

        Sitten saat taas nukkua ruususen untasi rauhassa.


      • xlms

        Jos kyseessä on erehtymättömän seurakunnan toimet, on aivan sama, miltä ajalta ne ovat. Jatka vain Albert mattojen nostelua.


      • Eväsreppu

        hoitokokouskertomukset kovin pian loppuvat. Sen verran ahkeraan niitä käräjiä pidettiin.


      • Albert
        Eväsreppu kirjoitti:

        hoitokokouskertomukset kovin pian loppuvat. Sen verran ahkeraan niitä käräjiä pidettiin.

        odottelen vain tässä sopivaa saumaa...


    • Hiippakunta

      luovuttaa vanhoillislestadiolainen herätysliike saatanan haltuun?

      • Albert

        käsittääkseni Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen ja Evankelisluterilaisen kirkon välirikko/viilentyminen 70- ja 80-luvuilla johtui. Olisi ehkä ollut parempi, että tiet olisivat silloin eronneet, sen verran erilaista on opetus näissä kahdessa paikassa.


      • Hiippakunta
        Albert kirjoitti:

        käsittääkseni Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen ja Evankelisluterilaisen kirkon välirikko/viilentyminen 70- ja 80-luvuilla johtui. Olisi ehkä ollut parempi, että tiet olisivat silloin eronneet, sen verran erilaista on opetus näissä kahdessa paikassa.

        että ev.lut.kirkko ei potkaise pois helmoistaan tuollaista herätysliikettä kuin vanhoillislestadiolaisuus, joka opettaa, että emokirkon piispat, papit ja tavalliset uskovaiset ovat menossa helvettiin.

        Valtava ristiriita!


      • kysymys,
        Hiippakunta kirjoitti:

        että ev.lut.kirkko ei potkaise pois helmoistaan tuollaista herätysliikettä kuin vanhoillislestadiolaisuus, joka opettaa, että emokirkon piispat, papit ja tavalliset uskovaiset ovat menossa helvettiin.

        Valtava ristiriita!

        ja ehkä jostain muusta ajallisesta. Tuskin muuten SRK:ta helmoissaan pitäisivät itseään tuomitsemassa...


      • Hiippakunta
        kysymys, kirjoitti:

        ja ehkä jostain muusta ajallisesta. Tuskin muuten SRK:ta helmoissaan pitäisivät itseään tuomitsemassa...

        voittaa Raamatun opit ja muiden uskovaisten räikeän tuomitsemisen. Niin kai se sitten on.

        Jos olisin arkkipiispa, niin ottaisin välittömästi puheeksi vl-herätysliikkeen erottamisen ev.lut.kirkosta.


      • paljon!
        Hiippakunta kirjoitti:

        voittaa Raamatun opit ja muiden uskovaisten räikeän tuomitsemisen. Niin kai se sitten on.

        Jos olisin arkkipiispa, niin ottaisin välittömästi puheeksi vl-herätysliikkeen erottamisen ev.lut.kirkosta.

        Ja paljon veroeuroja kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa... Katolista kirkkoa mukaillen...

        Tavattoman monen asian ratkaisee raha. Tämänkin.


      • ne ei halua
        Hiippakunta kirjoitti:

        että ev.lut.kirkko ei potkaise pois helmoistaan tuollaista herätysliikettä kuin vanhoillislestadiolaisuus, joka opettaa, että emokirkon piispat, papit ja tavalliset uskovaiset ovat menossa helvettiin.

        Valtava ristiriita!

        vl-ä pois kirkosta? Olen omin korvin kuullut sanottavan,että vl-herätysliike on ev. lut kirkon selkäranka. Luterilainen kirkko on niin maallistunut että se on pieni osa mitkä yleensä ajattelee uskonasioita, siitähän kertoo tyhjät kirkot sunnuntaisin. Nyt saa paikalliset seurakunnat vl-tilaisuuksista kävijämäärät lisättyä omiin osallistuja lukuihin, ja se nostaa kirkossa käynti lukuja. Meidän pitäjässä seurakunnan tilaisuuksissa käy . 15-30 henkeä mutta kun on Srk;n lähetys seurat on väkimäärä n.60-70 arki iltaisinkin ja kaikki ne merkitään kirkon toimintaan osallistujiksi.

        Kirkko tarvitsee joka veroeuron vl-ltä sillä ei ole vähäinen määrä mitä maksamme veroja myös kirkolle. Sehan olisi sama kuin tappaisi kultamunia munivan hanhen, jos kaikki vl-t lähtisivät kirkosta. Tänään luin Kotimaasta,että ei ole aikomustakaan että vl.t kirkosta pois lähtisi. Siinä menisi isojoukko kirkon työntekijöitä, ei taitaisi ihan äkkiä vaje täyttyä:) Koita nyt vain kestää että kuulumme kirkoon.


      • Vl-usko
        ne ei halua kirjoitti:

        vl-ä pois kirkosta? Olen omin korvin kuullut sanottavan,että vl-herätysliike on ev. lut kirkon selkäranka. Luterilainen kirkko on niin maallistunut että se on pieni osa mitkä yleensä ajattelee uskonasioita, siitähän kertoo tyhjät kirkot sunnuntaisin. Nyt saa paikalliset seurakunnat vl-tilaisuuksista kävijämäärät lisättyä omiin osallistuja lukuihin, ja se nostaa kirkossa käynti lukuja. Meidän pitäjässä seurakunnan tilaisuuksissa käy . 15-30 henkeä mutta kun on Srk;n lähetys seurat on väkimäärä n.60-70 arki iltaisinkin ja kaikki ne merkitään kirkon toimintaan osallistujiksi.

        Kirkko tarvitsee joka veroeuron vl-ltä sillä ei ole vähäinen määrä mitä maksamme veroja myös kirkolle. Sehan olisi sama kuin tappaisi kultamunia munivan hanhen, jos kaikki vl-t lähtisivät kirkosta. Tänään luin Kotimaasta,että ei ole aikomustakaan että vl.t kirkosta pois lähtisi. Siinä menisi isojoukko kirkon työntekijöitä, ei taitaisi ihan äkkiä vaje täyttyä:) Koita nyt vain kestää että kuulumme kirkoon.

        on rahan varassa, kuten he itsekin myöntävät!


      • kova tuomio
        Hiippakunta kirjoitti:

        voittaa Raamatun opit ja muiden uskovaisten räikeän tuomitsemisen. Niin kai se sitten on.

        Jos olisin arkkipiispa, niin ottaisin välittömästi puheeksi vl-herätysliikkeen erottamisen ev.lut.kirkosta.

        Vaikuttaa pikemminkin siltä, että lestadiolais- hoitopappeja on pikemminkin palkittu toimistaan. Heitä on yhä arvostetummissa kirkon viroissa.

        Oulun hiippakunnan edellinen piispa ainakin (kuulemma) tiesi tapahtumista, mutta en ainakaan tiedä hänen niihin millään lailla puuttuneen(?)

        Mutta mitä tuomioita kirkko itse ainakin sunnuntaisissa jumalanpalveluksissa kuuluuttaa: "Pyhässä kasteessa on Jumalan lapseksi ja seurakunnan yhteyteen otettu lapset: "

        Virallisesti ev.lut. nimeä kantava kirkkomme siis tuomitsee kastamattoman lapsen osattomaksi taivaspaikasta. Miksipä kirkko ja sen piispat siis puuttuisivat jo syntiä tehneiden ihmisten (syyttömiinkiin) tuomitsemisiin, koska se itse hyväksyy noin vain viattomien lasten tuomitsemisen.

        Vai miten on?


    • Homma on hoidossa

      ja entiset hoitomiehet kirjoittelevat näihin hoitokokous-ketjuihin ivallisia ja vähätteleviä kommentteja.

      Henki on sama kuin 70-luvulla.

      • Albert

        koska täällä on jokunen kirjoittaja, jotka ilmestyvät aina kiistämään kaiken, kun SRK:sta kirjoitetaan negatiivista.

        Jos HE lähettivät/lähettävät hoitomiehiä omiaan nöyryyttämään, miksi eivät lähettäisi heitä myös tänne virheitään kiistämään...


      • ylimääräisiä
        Albert kirjoitti:

        koska täällä on jokunen kirjoittaja, jotka ilmestyvät aina kiistämään kaiken, kun SRK:sta kirjoitetaan negatiivista.

        Jos HE lähettivät/lähettävät hoitomiehiä omiaan nöyryyttämään, miksi eivät lähettäisi heitä myös tänne virheitään kiistämään...

        bonuksia Jumalalta sitten kun on palkanmaksu aika?

        Ihan oikeasti olen murheellinen siitä,että olet ajautunut tuohon tilaan, ei ainakaan rakkaus lähimmäisiäsi kohtaan ole motiivina noissa kirjoituksissa:( Vaikka me tiedämme,että SRK:ssa meni överiksi -70 luvulla, ei ole yhtään rakentavaa kertoa noita "tarinoita" koska niissä on suurimmaksi osaksi se tunnelataus mitä itselläsi on ollut.

        Pääsethän nyt marttyyriksi jo elämässäsi. Edestä kaikki löytyy jokaiselle, niin hoitajille kuin hoidettavillem myös kaikille niillekkin jotka täällä viihdyttävät itseään lukemalla näitä. Ei näistä kenenkään hengellinen osa tule ravituksi!


      • Jumala on rakkaus
        ylimääräisiä kirjoitti:

        bonuksia Jumalalta sitten kun on palkanmaksu aika?

        Ihan oikeasti olen murheellinen siitä,että olet ajautunut tuohon tilaan, ei ainakaan rakkaus lähimmäisiäsi kohtaan ole motiivina noissa kirjoituksissa:( Vaikka me tiedämme,että SRK:ssa meni överiksi -70 luvulla, ei ole yhtään rakentavaa kertoa noita "tarinoita" koska niissä on suurimmaksi osaksi se tunnelataus mitä itselläsi on ollut.

        Pääsethän nyt marttyyriksi jo elämässäsi. Edestä kaikki löytyy jokaiselle, niin hoitajille kuin hoidettavillem myös kaikille niillekkin jotka täällä viihdyttävät itseään lukemalla näitä. Ei näistä kenenkään hengellinen osa tule ravituksi!

        "Ihan oikeasti olen murheellinen siitä,että olet ajautunut tuohon tilaan, ei ainakaan rakkaus lähimmäisiäsi kohtaan ole motiivina noissa kirjoituksissa:("

        osoittivat SRK:n lähettämät hoitomiehet kiusatessaan avuttomia mummoja ja muita vanhuksia sekä luovuttaessaan heitä saatanan haltuun?

        Millaista?


      • Albert
        ylimääräisiä kirjoitti:

        bonuksia Jumalalta sitten kun on palkanmaksu aika?

        Ihan oikeasti olen murheellinen siitä,että olet ajautunut tuohon tilaan, ei ainakaan rakkaus lähimmäisiäsi kohtaan ole motiivina noissa kirjoituksissa:( Vaikka me tiedämme,että SRK:ssa meni överiksi -70 luvulla, ei ole yhtään rakentavaa kertoa noita "tarinoita" koska niissä on suurimmaksi osaksi se tunnelataus mitä itselläsi on ollut.

        Pääsethän nyt marttyyriksi jo elämässäsi. Edestä kaikki löytyy jokaiselle, niin hoitajille kuin hoidettavillem myös kaikille niillekkin jotka täällä viihdyttävät itseään lukemalla näitä. Ei näistä kenenkään hengellinen osa tule ravituksi!

        vaan hyvin kaukana siitä. En hyväksy tarvettanne salata näitä asioita, vaikka hyvin ymmärrän miksi ne haluatte salata tällaiset teot.

        Ensin kielletään puhumasta, vaietaan, kiistetään ja salaillaan juttuja 20-30 vuotta ja sitten kun aukeaa kanava niistä keskustelemiseksi, sanotte niiden olevan jo vanhoja asioita.

        Teidän hoitokokousjulmuuksillanne ja nöyryytyksillänne ei ole Jumalan kanssa MITÄÄN tekemistä. Tai ehkä Sinun jumalasi. Minun Jumalani on armollinen ja anteeksiantavainen, eikä Hän kiduta omiaan huvikseen.


      • mutta
        ylimääräisiä kirjoitti:

        bonuksia Jumalalta sitten kun on palkanmaksu aika?

        Ihan oikeasti olen murheellinen siitä,että olet ajautunut tuohon tilaan, ei ainakaan rakkaus lähimmäisiäsi kohtaan ole motiivina noissa kirjoituksissa:( Vaikka me tiedämme,että SRK:ssa meni överiksi -70 luvulla, ei ole yhtään rakentavaa kertoa noita "tarinoita" koska niissä on suurimmaksi osaksi se tunnelataus mitä itselläsi on ollut.

        Pääsethän nyt marttyyriksi jo elämässäsi. Edestä kaikki löytyy jokaiselle, niin hoitajille kuin hoidettavillem myös kaikille niillekkin jotka täällä viihdyttävät itseään lukemalla näitä. Ei näistä kenenkään hengellinen osa tule ravituksi!

        vastaan kuitenkin sinulle omasta puolestani.
        Näiden tapahtumien esilletuominen on tärkeää siksi, että tällaiset ilmiöt havaittaisiin ajoissa ja että ne eivät toistuisi. Kun ottaa huomioon, että vl-liikkeessä elämä on tiukilla säännöillä rajattua maailman kiusaukset koko ajan vain lisääntyvät, on suuri vaara että joukot pyritään pitämään yhtenäisenä ja helposti hallittavana kaikilla keinoilla. Tämä hoitokouskäytäntö oli yksi niistä keinoista.


      • Albert
        mutta kirjoitti:

        vastaan kuitenkin sinulle omasta puolestani.
        Näiden tapahtumien esilletuominen on tärkeää siksi, että tällaiset ilmiöt havaittaisiin ajoissa ja että ne eivät toistuisi. Kun ottaa huomioon, että vl-liikkeessä elämä on tiukilla säännöillä rajattua maailman kiusaukset koko ajan vain lisääntyvät, on suuri vaara että joukot pyritään pitämään yhtenäisenä ja helposti hallittavana kaikilla keinoilla. Tämä hoitokouskäytäntö oli yksi niistä keinoista.

        jälleen puheiden siitä kuinka "siionissa ollaan huolestuneita nuorista pojista" nostaneen rumaa päätään, eli ihan samaa juttua millä meidänkin kimppuumme käytiin aikanaan.

        Pelon ilmapiiriin vl-piireissä luotetaan vanhastaan, joten pojilla saattaa olla edessään vielä sellainen höykytys ettei pahemmasta väliä... "Rakkauden neuvot" ovat kovin kovakouraista sorttia vl-piireissä.


      • oli vain provo
        Albert kirjoitti:

        jälleen puheiden siitä kuinka "siionissa ollaan huolestuneita nuorista pojista" nostaneen rumaa päätään, eli ihan samaa juttua millä meidänkin kimppuumme käytiin aikanaan.

        Pelon ilmapiiriin vl-piireissä luotetaan vanhastaan, joten pojilla saattaa olla edessään vielä sellainen höykytys ettei pahemmasta väliä... "Rakkauden neuvot" ovat kovin kovakouraista sorttia vl-piireissä.

        ...siitä että pitäisi kohdistaa huomio nuoriin miehiin. Tuosta asiasta en ole kuullut normaalielämässä enkä lukenut täällä netissä muutoin. Sinunkin kannattaisi olla hieman kriittinen sen suhteen mitä täällä lestadiolaisten nimissä kirjoitetaan. Se on tietenkin eri asia, jos haluaakin uskoa tietyt kirjoitukset tosiksi, kyseenalaistamatta niitä mitenkään.


      • itsestäsi
        Albert kirjoitti:

        jälleen puheiden siitä kuinka "siionissa ollaan huolestuneita nuorista pojista" nostaneen rumaa päätään, eli ihan samaa juttua millä meidänkin kimppuumme käytiin aikanaan.

        Pelon ilmapiiriin vl-piireissä luotetaan vanhastaan, joten pojilla saattaa olla edessään vielä sellainen höykytys ettei pahemmasta väliä... "Rakkauden neuvot" ovat kovin kovakouraista sorttia vl-piireissä.

        Oletko vielä kertaakaan ajatellut mitä teet itsellesi tällaisen tarinoinnin myötä? Vanhalestadiolaisiin kohdistamasi parjaaminen ei vaikuta mitenkään, mutta itse kannat joskus syyllisyyden taakkoja, jos tuntoihisi tulet. Jätä pois tällainen ja tee parannus.


      • hoidettavana
        ylimääräisiä kirjoitti:

        bonuksia Jumalalta sitten kun on palkanmaksu aika?

        Ihan oikeasti olen murheellinen siitä,että olet ajautunut tuohon tilaan, ei ainakaan rakkaus lähimmäisiäsi kohtaan ole motiivina noissa kirjoituksissa:( Vaikka me tiedämme,että SRK:ssa meni överiksi -70 luvulla, ei ole yhtään rakentavaa kertoa noita "tarinoita" koska niissä on suurimmaksi osaksi se tunnelataus mitä itselläsi on ollut.

        Pääsethän nyt marttyyriksi jo elämässäsi. Edestä kaikki löytyy jokaiselle, niin hoitajille kuin hoidettavillem myös kaikille niillekkin jotka täällä viihdyttävät itseään lukemalla näitä. Ei näistä kenenkään hengellinen osa tule ravituksi!

        eikä hoitajana kuvailemassaan kokouksessa vaan läsnä olijana ja sivusta seuraajana. Hyvä että joku muistaa mitä silloin tapahtui.


      • vielä tuohon
        oli vain provo kirjoitti:

        ...siitä että pitäisi kohdistaa huomio nuoriin miehiin. Tuosta asiasta en ole kuullut normaalielämässä enkä lukenut täällä netissä muutoin. Sinunkin kannattaisi olla hieman kriittinen sen suhteen mitä täällä lestadiolaisten nimissä kirjoitetaan. Se on tietenkin eri asia, jos haluaakin uskoa tietyt kirjoitukset tosiksi, kyseenalaistamatta niitä mitenkään.

        Eikä sinun tarvitse kauhistella mitään, eiväthän asiat sinua enää koske. Jos nuo tapahtumat ovatkin olleet totta tuolloin tänäpäivänä se ei olisi mahdollista. Pidämme itse huolen itsestämme.


      • Albert
        vielä tuohon kirjoitti:

        Eikä sinun tarvitse kauhistella mitään, eiväthän asiat sinua enää koske. Jos nuo tapahtumat ovatkin olleet totta tuolloin tänäpäivänä se ei olisi mahdollista. Pidämme itse huolen itsestämme.

        ihmisistä on kyky empatiaan. Varsin suuri osa läheisistäni on vl-piireissä ja heidän puolestaan pelkään. Varmasti itse kuulut siihen joukkoon, joka pitää huolen itsestään muiden kustannuksella, sitä en yhtään epäile.


      • hoitaja ja enkä
        Albert kirjoitti:

        vaan hyvin kaukana siitä. En hyväksy tarvettanne salata näitä asioita, vaikka hyvin ymmärrän miksi ne haluatte salata tällaiset teot.

        Ensin kielletään puhumasta, vaietaan, kiistetään ja salaillaan juttuja 20-30 vuotta ja sitten kun aukeaa kanava niistä keskustelemiseksi, sanotte niiden olevan jo vanhoja asioita.

        Teidän hoitokokousjulmuuksillanne ja nöyryytyksillänne ei ole Jumalan kanssa MITÄÄN tekemistä. Tai ehkä Sinun jumalasi. Minun Jumalani on armollinen ja anteeksiantavainen, eikä Hän kiduta omiaan huvikseen.

        ole ollut hoidettavana. Joten meni ohi kommenttisi!


      • Debora
        itsestäsi kirjoitti:

        Oletko vielä kertaakaan ajatellut mitä teet itsellesi tällaisen tarinoinnin myötä? Vanhalestadiolaisiin kohdistamasi parjaaminen ei vaikuta mitenkään, mutta itse kannat joskus syyllisyyden taakkoja, jos tuntoihisi tulet. Jätä pois tällainen ja tee parannus.

        Albert tietää tarkalleen, mitähän tekee itselleen. Hän tekee tietynlaista surutyötä ja omien taakkojen kevennystä. Taakkojen lastaajana on ollut SRK.

        Toisaalta hän tekee muille silmiä avaavaa hyvää työtä. Motiivina se, ettei vastaavaa koskaan tapahtuisi uudelleen SRK:n piirissä. Hänenlaistensa on tämä työ tehtävä, koska SRK ei itse sitä tee ja vanhempi polvi vaikenee pelosta.

        Parjaamisesta ei todellakaan ole kysymys. Parjaaminenhan on valheellisten tietojen tietoista esittämistä. Albert ei valehtele, sillä hän on itse ollut läsnä niissä tilaisuuksissa, joista kertoo. Siksi ei ole mitään tarvetta tuollaiseen parannukseen, kun ei ole kyseistä syntiä tehnytkään. Muita syntejään hän ei toki kiistä, uskovainen kun on.

        Mutta mitkä ovat omat motiivisi? Väität toista parjaajaksi, jota tämä ei ole. Oletkohan itse syyllistynyt kahdeksannenkäskyn rikkomiseen? "Älä sano väärää todistusta lähimmäisstäsi". Minunmielestäni sinun on tehtävä parannus lähimmäisesi parjaamisesta. En nimittäin usko, että olisit ollut Albertin vieressä kuuntelemassa ja katselemassa kaikkea sitä, mitä hän on joutunut näkemään.


      • Albert
        itsestäsi kirjoitti:

        Oletko vielä kertaakaan ajatellut mitä teet itsellesi tällaisen tarinoinnin myötä? Vanhalestadiolaisiin kohdistamasi parjaaminen ei vaikuta mitenkään, mutta itse kannat joskus syyllisyyden taakkoja, jos tuntoihisi tulet. Jätä pois tällainen ja tee parannus.

        Te haluatte salata tämän herätysliikkeenne pimeän puolen, mutta minulla ei ole mitään syytä osallistua kanssasi tapahtuneiden asioiden peittelyyn. Helvetillä uhkailusi ei minuun tehoa, koska en ole tehnyt mitään väärää.

        Jos tosiastat satuttavat sinua, älä lue tarinoitani tai tee parannus omatuntoasi painavista hoitokokoussynneistäsi niin pääset niistä ikiajoiksi eroon.


      • sitten oikeaa rakkautta
        hoidettavana kirjoitti:

        eikä hoitajana kuvailemassaan kokouksessa vaan läsnä olijana ja sivusta seuraajana. Hyvä että joku muistaa mitä silloin tapahtui.

        lähimmäisiä kohtaan,että ei varoita jos näkee toisen menevän vaarallisille teille, mistä on lyhyt matka uskon kieltämiseen.

        Sanotaanhan kyllä, että helvetti on heränneitä täysi, mutta se herääminen ei enään auta,kun armon aika on ohi. Luehan kertomus rikkaasta miehestä ja


      • hyvin julki
        Albert kirjoitti:

        Te haluatte salata tämän herätysliikkeenne pimeän puolen, mutta minulla ei ole mitään syytä osallistua kanssasi tapahtuneiden asioiden peittelyyn. Helvetillä uhkailusi ei minuun tehoa, koska en ole tehnyt mitään väärää.

        Jos tosiastat satuttavat sinua, älä lue tarinoitani tai tee parannus omatuntoasi painavista hoitokokoussynneistäsi niin pääset niistä ikiajoiksi eroon.

        vl-n pimeä puoli, kiitos kaikille teille, jotka olette vuosikausia tehneet tätä uhrautuvaa työtä. Varmaan teille koittaa hyvät bonukset kerran kun palkanmaksun aika koittaa. Jumala näkee vaikuttimenne kyseisten tosikeromusten kirjoittamiseen.


      • niin homma
        hyvin julki kirjoitti:

        vl-n pimeä puoli, kiitos kaikille teille, jotka olette vuosikausia tehneet tätä uhrautuvaa työtä. Varmaan teille koittaa hyvät bonukset kerran kun palkanmaksun aika koittaa. Jumala näkee vaikuttimenne kyseisten tosikeromusten kirjoittamiseen.

        on bueno!


      • Debora
        sitten oikeaa rakkautta kirjoitti:

        lähimmäisiä kohtaan,että ei varoita jos näkee toisen menevän vaarallisille teille, mistä on lyhyt matka uskon kieltämiseen.

        Sanotaanhan kyllä, että helvetti on heränneitä täysi, mutta se herääminen ei enään auta,kun armon aika on ohi. Luehan kertomus rikkaasta miehestä ja

        ... että osaa erottaa rakkaudellisen varoittamisen ja neuvomisen kyttäämisestä ja ahdistamisesta.

        Rakkauden tuntee kaikki ihmiset -ja suuri osa eläimiäkin. Tiedetään, millaista on kun rakkaudella hoidetaan ja neuvotaan. Siitä jää turvallinen ja hyvä olo.

        Mutta rakkaudeton ahdistaminen ja kiristäminen ja neuvojen korvaaminen uhkailulla ja sanktioilla on ihan eri juttu. Se on henkistä väkivaltaa, vaikka kuinka väitetään sitä rakkaudeksi. Ja tulos on sitten ihan päinvastainen kuin mitä on toivottu.

        Kaikki ihmiset- ja eläimetkin-, pakenevat lyöjää ja pahan olon aiheuttajaa. Se on normaali reaktio. Varsinkaan kun itse ei tajua eikä ymmärrä, miksi ahdistetaan.

        Joten voisi olla syytä hoitajien katsoa peiliin, miten tuli "hoidetuksi":(


      • tarkoitettu?
        sitten oikeaa rakkautta kirjoitti:

        lähimmäisiä kohtaan,että ei varoita jos näkee toisen menevän vaarallisille teille, mistä on lyhyt matka uskon kieltämiseen.

        Sanotaanhan kyllä, että helvetti on heränneitä täysi, mutta se herääminen ei enään auta,kun armon aika on ohi. Luehan kertomus rikkaasta miehestä ja

        En yhtään ymmärtänyt viestiäsi.


      • kauhistelulla
        Albert kirjoitti:

        ihmisistä on kyky empatiaan. Varsin suuri osa läheisistäni on vl-piireissä ja heidän puolestaan pelkään. Varmasti itse kuulut siihen joukkoon, joka pitää huolen itsestään muiden kustannuksella, sitä en yhtään epäile.

        Kauhistellaan miten taas on kuulunut sellaista että nuoriin miehiin kohdistetaan huomiota väärällä tavalla. Ts. lietsotaan negatiivista mielialaa lestadiolaisuutta kohtaan. Koska tuo ei pidä paikkansa. Tuota yhtä provoa ja sinun kirjoituksiasi lukuunottamatta en ole siitä mistään kuullut tai lukenut. Miten perustelet tuon väitteesi?

        Siksi sanoin että pärjämme ilman tuonlaista kauhistelua ja myötätuntoa asioihin jotka eivät pidä paikkaansa, mutta tuolla kauhistelulla vaan saavat siivet alleen. Osaan pitää huolen itsestäni, mutta sitä en tiedä käykö se muiden kustannuksella, mutta et sitä kyllä tiedä sinäkään. Olit tuostakin asiasta niin varma. Sen tiedän että jos joku tulisi meille syyttämään poikiani tai minua jostakin perättömästä asiasta, osoittaisin hänelle aika pian ulko-ovea. En todellakaan kuvittelisi, että pelastumiseni on hänen mielipiteestään kiinni. Ymmärrän toki, että silloin elettiin erilaisia aikoja, kerroin vain tämän siksi että osaamme oikeasti itse pitää huolta itsestämme.


      • sesama
        Albert kirjoitti:

        Te haluatte salata tämän herätysliikkeenne pimeän puolen, mutta minulla ei ole mitään syytä osallistua kanssasi tapahtuneiden asioiden peittelyyn. Helvetillä uhkailusi ei minuun tehoa, koska en ole tehnyt mitään väärää.

        Jos tosiastat satuttavat sinua, älä lue tarinoitani tai tee parannus omatuntoasi painavista hoitokokoussynneistäsi niin pääset niistä ikiajoiksi eroon.

        Minulla ei ole tietoa hoitokokousajoilta, joten ohi meni se isku. Mutta minusta nämä ovat niin uskomattoman tuntuisia juttuja etten voi olla ajattelematta sinun niinsanotusti "kusettavan" palstan lukijoita. Että kokeilet, pikkuhiljaa, miten rankkaa legendaa kärsii iskeä ennenkuin ihmiset tajuavat homman, kun halu uskoa pahaa lestadiolaisista on niin voimakas. Eihän tällainen yksinkertaisesti voi olla totta.


      • Albert
        sesama kirjoitti:

        Minulla ei ole tietoa hoitokokousajoilta, joten ohi meni se isku. Mutta minusta nämä ovat niin uskomattoman tuntuisia juttuja etten voi olla ajattelematta sinun niinsanotusti "kusettavan" palstan lukijoita. Että kokeilet, pikkuhiljaa, miten rankkaa legendaa kärsii iskeä ennenkuin ihmiset tajuavat homman, kun halu uskoa pahaa lestadiolaisista on niin voimakas. Eihän tällainen yksinkertaisesti voi olla totta.

        negatiivisista asioista. Voit kiistää tapahtuneet ja ajatella, ettei noin ole voinut käydä, mutta ei se tapahtunutta muuta. Muista se.

        En mitään lietso, kerron vain kaksi vuosikymmentä salattuja asioita. Niiden on jo aika tulla päivänvaloon.


      • Albert
        kauhistelulla kirjoitti:

        Kauhistellaan miten taas on kuulunut sellaista että nuoriin miehiin kohdistetaan huomiota väärällä tavalla. Ts. lietsotaan negatiivista mielialaa lestadiolaisuutta kohtaan. Koska tuo ei pidä paikkansa. Tuota yhtä provoa ja sinun kirjoituksiasi lukuunottamatta en ole siitä mistään kuullut tai lukenut. Miten perustelet tuon väitteesi?

        Siksi sanoin että pärjämme ilman tuonlaista kauhistelua ja myötätuntoa asioihin jotka eivät pidä paikkaansa, mutta tuolla kauhistelulla vaan saavat siivet alleen. Osaan pitää huolen itsestäni, mutta sitä en tiedä käykö se muiden kustannuksella, mutta et sitä kyllä tiedä sinäkään. Olit tuostakin asiasta niin varma. Sen tiedän että jos joku tulisi meille syyttämään poikiani tai minua jostakin perättömästä asiasta, osoittaisin hänelle aika pian ulko-ovea. En todellakaan kuvittelisi, että pelastumiseni on hänen mielipiteestään kiinni. Ymmärrän toki, että silloin elettiin erilaisia aikoja, kerroin vain tämän siksi että osaamme oikeasti itse pitää huolta itsestämme.

        Mutta 20 vuotta sitten muutamat myös yrittivät vastustaa SRK:n mielivaltaa, kuten pojat joille oli luvattu ettei kyseiseen "virkistysreissuun" sisälly (poikkeuksellisesti) hoitokokousta. Mitä heille vastattiin? Heidät heitettiin kyselemättä firmasta pihalle!

        Uskon, ettet sinä eikä moni muukaan antaisi kohdella jälkikasvuaan noin. Heidän vanhempansa eivät edes olleet mukana siellä! Arvaa itkivätkö he kun saivat tietää, että heidän pienet poikansa oli heitetty saatanan haltuun? Siihen liittyy sitten kokonaan toinen surullinen tarina, johon saatan palata joskus myöhemmin...


      • Ammattitiedottaja
        itsestäsi kirjoitti:

        Oletko vielä kertaakaan ajatellut mitä teet itsellesi tällaisen tarinoinnin myötä? Vanhalestadiolaisiin kohdistamasi parjaaminen ei vaikuta mitenkään, mutta itse kannat joskus syyllisyyden taakkoja, jos tuntoihisi tulet. Jätä pois tällainen ja tee parannus.

        Ei ole lainkaan asiallista keskustelua, että menet pois keskustelun aiheena olevan asian käsittelystä ja käyt käsiksi jonkun keskustelijan henkilöön.

        Tässä on aiheena murrosikäisiin kohdistettu yöllinen painostus rippikoulussa. Onko sinun ihan mahdotonta ymmärtää että pitää pysyä asiassa. :-)

        Voit vapaasti aloittaa uduen ketjun jos haluat keskustella jonkun nimimerkin sielunhoidollisesta tilasta.


    • Debora

      Tunnen läheltä erään perheen, jossa isä oli potkittu pois kyseenalaisin perustein. Seuraavaksi oli tietysti syytä käydä perheen äidin kimppuun.

      Kun häntä pyydettiin hoitokokoukseen, niin "hoitajilta" kysyttiin, että mistä häntä syytetään. Ei tullut vastausta. Kun hän ei mennyt hoitokokoukseen (jotkut siis uskalsivat olla menemättä!), niin tiedoksi sitten ilmoitettiin, että hänet on "sidottu" ja kun kysyttiin syytä, niin sitä ei kerrottu.

      Sen lisäksi perheen vielä kotona olevat (8-15 v)lapset sidottiin ja heitettiin ulkopuolelle. Näin se kävi nuorisoikäisten kohdalla, että kun vanhemmat oli "sidottu" niin lapset tietysti heidän mukanaan, ihan yhtenä kimppuna, ilman mitään tutkimisia.

      Että näin helposti se kävi:))

      • Albert

        vähän joka kylällä. Kun kuuntelee ihmisten psalmeja aiheesta, tulee mieleen että hoitomiehille oli keskuskonttorilta annettu jonkinlainen tavoiteurakka siitä, kuinka monta piti heittää pihalle...

        Olisvatko he saaneet jonkin rangaistuksen tai olisiko hänet pidätetty hoitomiehen virasta jos erottamisia ei hänen jäljiltään oli riittävästi tullut?? Mene ja tiedä.

        Ainakin tuo kuvaamani kokous päättyi siihen kun nämä kaksi saatiin heitettyä pihalle. Liekö tavoite saavutettu?


      • sitomisesta sitä

        hyötyä, että olisi perhe huomannut,että olisikohan sittenkin ollut aihetta parannuksen tekemiseen, sillä usein sitominen on viimeinen keino saada sidottu näkemään mille tielle on menossa.

        Näitä esimerkkejä olen kuullut olevan, ja kun sidottu on huomannut että oli sittenkin itse joutunut sellaiseen tilaan missä Jumalan valtakunnan neuvot oli käyneet vääriksi, Jumala oli avannut tunnon ja oli saanut parannuksen kautta tulla takaisin.

        Kyseisessä perheessä on isällä isovastuu kerran Jumalan edessä.


      • Hyvämuistinen
        Albert kirjoitti:

        vähän joka kylällä. Kun kuuntelee ihmisten psalmeja aiheesta, tulee mieleen että hoitomiehille oli keskuskonttorilta annettu jonkinlainen tavoiteurakka siitä, kuinka monta piti heittää pihalle...

        Olisvatko he saaneet jonkin rangaistuksen tai olisiko hänet pidätetty hoitomiehen virasta jos erottamisia ei hänen jäljiltään oli riittävästi tullut?? Mene ja tiedä.

        Ainakin tuo kuvaamani kokous päättyi siihen kun nämä kaksi saatiin heitettyä pihalle. Liekö tavoite saavutettu?

        Kun yhtään ihmistä ei heitetty pihalla noilla vuosikymmenillä? Eikä hoitokokouksiakaan pidetty kuin muutama. Taisi tulla kirjanpidossa virhe? Voisikohan sitä enää korjata ja hoitaa homma näin takautuvasti?


      • Debora
        sitomisesta sitä kirjoitti:

        hyötyä, että olisi perhe huomannut,että olisikohan sittenkin ollut aihetta parannuksen tekemiseen, sillä usein sitominen on viimeinen keino saada sidottu näkemään mille tielle on menossa.

        Näitä esimerkkejä olen kuullut olevan, ja kun sidottu on huomannut että oli sittenkin itse joutunut sellaiseen tilaan missä Jumalan valtakunnan neuvot oli käyneet vääriksi, Jumala oli avannut tunnon ja oli saanut parannuksen kautta tulla takaisin.

        Kyseisessä perheessä on isällä isovastuu kerran Jumalan edessä.

        Kun kerran mielestäsi väärien "hoitajien" hoitamilla ihmisillä on vastuu perheensä puolesta siitä, mitä nämä väärät "hoitajat" perheelle tekivät, niin sinullakin on iso vastuu siitä, mistä nyt syytä tuota perheen isää.

        Muuten en voi ymmärtää kommenttiasi.

        Jokaisella meistä on vastuu itsestään ja siitä, mitä me teemme muille.


      • Debora
        Hyvämuistinen kirjoitti:

        Kun yhtään ihmistä ei heitetty pihalla noilla vuosikymmenillä? Eikä hoitokokouksiakaan pidetty kuin muutama. Taisi tulla kirjanpidossa virhe? Voisikohan sitä enää korjata ja hoitaa homma näin takautuvasti?

        Ryhdypä toimeen ja tilaa hoitomiehiä SRK:sta korjaamaan laiminlyöntinsä:))

        Ei se asia pilailemalla unohdu eikä häviä maton alle.

        Tottahan se oli, että joka rauhanyhdistystä ei "hoideltu" ihan yhtä suurella tehokkuudella kuin toisia.


      • sisäinen tarkastaja
        Albert kirjoitti:

        vähän joka kylällä. Kun kuuntelee ihmisten psalmeja aiheesta, tulee mieleen että hoitomiehille oli keskuskonttorilta annettu jonkinlainen tavoiteurakka siitä, kuinka monta piti heittää pihalle...

        Olisvatko he saaneet jonkin rangaistuksen tai olisiko hänet pidätetty hoitomiehen virasta jos erottamisia ei hänen jäljiltään oli riittävästi tullut?? Mene ja tiedä.

        Ainakin tuo kuvaamani kokous päättyi siihen kun nämä kaksi saatiin heitettyä pihalle. Liekö tavoite saavutettu?

        >>>>>>>>>>Varmaan vielä muistat näiden "hoitajien" nimet ?
        Kirjoittanut: p ä i v ä p e r h o n e n 6.4.2006 klo 14.36
        Olis ihan hyvä tietää ja "kelata" asiaa. Siksi järkyttävää oli kertomasi "kasvavien, murrosiän herkyydessä" olevien poikien (kaikkienkin) mutta erityisesti näiden kahden pojan kohtalo.

        Tiedätkö miten he nyt voivat ja jaksavat nämä pojat ? Entä nämä hoitajat ?


    • niitä

      "poispotkittuja" sinäkin vai mistä tämä ääretön katkeruus ja panettelunhalusi uskovaisia kohtaan oikein on lähtöisin?

      • Debora

        Et kai ole kovin pitkään tällä palstalla ollut kun et ole lukenut minun aikaisemmin kirjoittamiani kirjoituksia. Niissä kerron kyllä oman "poispotkimiseni". Sitä asiaa en häpeä, sehän ei ole minun häpeäni vaan SRK:n.

        Se taas on sinun häpeäsi ja syntisi, että tuntematonta ihmistä sätit ja syytät panettelusta ja katkeruudesta "uskovaisia" kohtaan.

        Panin lainausmerkit sanan "uskovaisia" ympärille tietystä syystä: minä en panettele uskovaisia, mutta SRK:n äänitorvia, joiden uskovaisuudesta voidaan olla kahtakin mieltä. Oikeat uskovaiset eivät nimittäin nimittele eivätkä syyttele ja panettele toisia uskovaisia. Sellaisiakin on vl-uskovaisten joukossa, usko tai älä.

        Mutta sinä et ole sellainen. Valitettavasti. Voi kysyä, miten on uskomisesi laita, kun rikot kahdeksatta käskyä?


      • Albert

        Kerron vain mitä tapahtui. Tiedän sen satuttavan monia, jotka toivoivat näiden asioiden pysyvän salassa. Jos teillä ei ole mitään hävettävää menneisyydessänne, miksi olette niin peloissanne sen julkituloon?

        Näitä hoitokokouksia kielletiin aikanaan ehdottomasti kertomasta kenellekään. Nykyään en enää pelkää SRK:ta ja voin vapaasti puhua myös tästä "kielletystä" ajasta.

        Koska SRK ei ole irtisanoutunut julmuuksistaan eikä esittänyt julkista anteeksipyyntöä vääryyttä kärsineille, ovat asiat edelleen sovittamatta ja korjaamatta. Toki jos SRK myöntää virheensä ja esittää julkisen anteeksipyynnön, näistä, kuten muistakaan sovituista asioista en puhu.


      • sisäinen tarkastaja
        Albert kirjoitti:

        Kerron vain mitä tapahtui. Tiedän sen satuttavan monia, jotka toivoivat näiden asioiden pysyvän salassa. Jos teillä ei ole mitään hävettävää menneisyydessänne, miksi olette niin peloissanne sen julkituloon?

        Näitä hoitokokouksia kielletiin aikanaan ehdottomasti kertomasta kenellekään. Nykyään en enää pelkää SRK:ta ja voin vapaasti puhua myös tästä "kielletystä" ajasta.

        Koska SRK ei ole irtisanoutunut julmuuksistaan eikä esittänyt julkista anteeksipyyntöä vääryyttä kärsineille, ovat asiat edelleen sovittamatta ja korjaamatta. Toki jos SRK myöntää virheensä ja esittää julkisen anteeksipyynnön, näistä, kuten muistakaan sovituista asioista en puhu.

        ...pelkää ketkä oli ne miehet jotka Teitä poikia peloitteli ?
        Kerro ne ed. viestissäni olevaan sähköpostiini.
        Tieto on asiallisessa hoidossa sen jälkeen !

        Muutoin ihmettelen motiivejasi, kun et kuitenkaan
        pelkää edes SRK:takaan ?


    • Opistolainen

      Näitä tapauksia oli kymmeniä Pohjanmaalla. Murrosikän herkimmässä vaiheessa olin kr. opistolal kun hoitamiset alkoivat, Kutsuttiin kotipitäjhään selvityksiä tekemään. Emme ymmärtäneet lainkaan mistään mitään mutta pelkäsimme, ja näimem että vanhemapmme olivat sydänjuuriaan myöten järkyttyneitä ja paloissaan.

    • Pimeys ei ole valoa

      oli helppo potkia pihalle nuorukaisia ja puolustuskyvyttömiä vanhuksia. Tämän jälkeen oli mukava pistää tupakaksi ja olla tyytyväinen aikaansaannoksiinsa.

      • Albert

        valinnassa oli juuri mainitsemasi puolustuskyvyttömyys. Poikkeuksiakin toki on, mutta lähes kaikki hoidettavat olivat leski-ihmisiä, vanhuksia, joiden lapset asuivat kaukana tai eivät olleet mukana vl-piireissä. Toinen, mummojen jälkeen kohteeksi otettu ryhmä olivat nuoret miehet, joiden vanhemmat eivät uskaltaneet asettua jälkikasvuaan puolustamaan.

        Parhaassa työiässä olevia pariskuntia en muista nöyryytetyn yhtään kertaa seurakunnan edessä. Muistaako joku muu? Hoitotoimenpiteiden kohteet selvästikin valittiin sen mukaan, kenen ei kuviteltu osaavan puolustaa itseään eikä saamaan muita ihmisiä taakseen. Siksikin hoitokokousjulmuudet olivat erittäin raskauttavia.

        Hoitomiehille lienee annettu SRK:lta ohjeet, että nöyryytätte vain puolustuskyvyttömiä, sillä tuskin hoitomiehet vahingossa ympäri Suomen olisivat valinneet vähimmät veljensä kohteikseen.


      • sirkka
        Albert kirjoitti:

        valinnassa oli juuri mainitsemasi puolustuskyvyttömyys. Poikkeuksiakin toki on, mutta lähes kaikki hoidettavat olivat leski-ihmisiä, vanhuksia, joiden lapset asuivat kaukana tai eivät olleet mukana vl-piireissä. Toinen, mummojen jälkeen kohteeksi otettu ryhmä olivat nuoret miehet, joiden vanhemmat eivät uskaltaneet asettua jälkikasvuaan puolustamaan.

        Parhaassa työiässä olevia pariskuntia en muista nöyryytetyn yhtään kertaa seurakunnan edessä. Muistaako joku muu? Hoitotoimenpiteiden kohteet selvästikin valittiin sen mukaan, kenen ei kuviteltu osaavan puolustaa itseään eikä saamaan muita ihmisiä taakseen. Siksikin hoitokokousjulmuudet olivat erittäin raskauttavia.

        Hoitomiehille lienee annettu SRK:lta ohjeet, että nöyryytätte vain puolustuskyvyttömiä, sillä tuskin hoitomiehet vahingossa ympäri Suomen olisivat valinneet vähimmät veljensä kohteikseen.

        Olimme puolisoni kanssa noihin aikoihin "parhaassa työiässä", samoin oli muitakin samoista asioista tutkittavat. (Siis erään jo tuolloin edesmenneen saarnaajanakin aikoinaan toimineen henkilön "hengen levinneisyyden tutkiminen"). Kyseessä oli siis laajahko sukukokous.

        Olen edelleen kiitollinen siitä, että itse en mennyt mihinkään kokoukseen henkilökohtaisesti nöyryytettäväksi. Siitä olisi jäänyt vielä traumaattisemmat muistot kuin puhelimen päässä tai parin- kolmen kanssa keskusteluista.

        Toivon voimia nuo ajat kokeneille!


      • Paula E.
        sirkka kirjoitti:

        Olimme puolisoni kanssa noihin aikoihin "parhaassa työiässä", samoin oli muitakin samoista asioista tutkittavat. (Siis erään jo tuolloin edesmenneen saarnaajanakin aikoinaan toimineen henkilön "hengen levinneisyyden tutkiminen"). Kyseessä oli siis laajahko sukukokous.

        Olen edelleen kiitollinen siitä, että itse en mennyt mihinkään kokoukseen henkilökohtaisesti nöyryytettäväksi. Siitä olisi jäänyt vielä traumaattisemmat muistot kuin puhelimen päässä tai parin- kolmen kanssa keskusteluista.

        Toivon voimia nuo ajat kokeneille!

        Kiitos Sirkka sinulle monista arvokkaista puheenvuoroistasi. Sinä jaksat olla aina rakentava ja kirjoitat asiallisesti, huolimatta siitä että olen joutunut kokemaan todella kovia.

        Hyvää jatkoa ja elämäniloa edelleen sinnepäin!


      • sirkka
        Paula E. kirjoitti:

        Kiitos Sirkka sinulle monista arvokkaista puheenvuoroistasi. Sinä jaksat olla aina rakentava ja kirjoitat asiallisesti, huolimatta siitä että olen joutunut kokemaan todella kovia.

        Hyvää jatkoa ja elämäniloa edelleen sinnepäin!

        sinulle Paula E. mukavasta ja kannustavasta viestistäsi! Eipä tahdo millään olla aikaa kuitenkaan paneutua niihin moniin kiinnostaviin ketjuihin, joita täällä on.

        Minua lohduttaa kaiken tapahtumienkin jälkeen se, että mitään ei tapahdu Jumalan sallimatta.

        "Tutkimattomat ovat Herran tiet."

        Hyvää ja iloista pääsiäisen aikaa sinulla sekä muille kirjoittajille ja lukijoille!

        Jeesus on voittanut kuoleman. "Hauta on tyhjä."


    • vl mies

      Tällaisut pilailumielessä tehdyt jutut saavat vähitellen aikaan jotain pahaa. Minä varoitan teitä, ihmiset ajattelemattomuuden vaaroista.

      • Albert

        mutta kuinka kauan? Pelkäätkö että Jumalan aika on tullut, ja totuudet paljastuvat laajemminkin? Itse voin kertoa vain niistä tilaisuuksista joissa olin itse läsnä, tiedän että minun kokemukseni on vain pisara meressä...

        Sinulla saattaa olla ystävä hyvä, korjaamattomia asioita tunnollasi, mutta kaikki synnit saa anteeksi kunhan käyt ne asianosaisen kanssa kasvotusten sopimassa. Kehoitan siihen kaikkia, jotka ovat toista vastaan rikkoneet. Niin itsekin haluan tehdä.


      • vl mies
        Albert kirjoitti:

        mutta kuinka kauan? Pelkäätkö että Jumalan aika on tullut, ja totuudet paljastuvat laajemminkin? Itse voin kertoa vain niistä tilaisuuksista joissa olin itse läsnä, tiedän että minun kokemukseni on vain pisara meressä...

        Sinulla saattaa olla ystävä hyvä, korjaamattomia asioita tunnollasi, mutta kaikki synnit saa anteeksi kunhan käyt ne asianosaisen kanssa kasvotusten sopimassa. Kehoitan siihen kaikkia, jotka ovat toista vastaan rikkoneet. Niin itsekin haluan tehdä.

        En vain usko että tuota on tapahtunut. Tuntuu kovin keksityltä. Ja jos näin on tapahtunut, ei se ole ollut oikein. Ei sitä saa tuomita tuolla tavoin.

        Olen itse syntynyt -77, joten en toki voisi tietääkään jos jotain tällaista on tapahtunut.

        Mutta tunnen yhden -79 hoidetun. Hän kertoi että hoitajat olivat olleet väärässä hengessä, mutta niin oli hän itsekin ollut. (kososlainen) . Kyllä uskomattomalta tuntui synnit joistä häntä oli puhuteltu, mutta ihmisiähän me kaikki olemme. Ja mikä tärkeintä: HÄN ON ANTANUT ANTEEKSI HÄNTÄ "HOITANEILLE". Eräskin mies oli kuolinvuoteelleen pyytänyt häntä tulemaan. Asiat oli sovittu.


      • vl_female
        vl mies kirjoitti:

        En vain usko että tuota on tapahtunut. Tuntuu kovin keksityltä. Ja jos näin on tapahtunut, ei se ole ollut oikein. Ei sitä saa tuomita tuolla tavoin.

        Olen itse syntynyt -77, joten en toki voisi tietääkään jos jotain tällaista on tapahtunut.

        Mutta tunnen yhden -79 hoidetun. Hän kertoi että hoitajat olivat olleet väärässä hengessä, mutta niin oli hän itsekin ollut. (kososlainen) . Kyllä uskomattomalta tuntui synnit joistä häntä oli puhuteltu, mutta ihmisiähän me kaikki olemme. Ja mikä tärkeintä: HÄN ON ANTANUT ANTEEKSI HÄNTÄ "HOITANEILLE". Eräskin mies oli kuolinvuoteelleen pyytänyt häntä tulemaan. Asiat oli sovittu.

        Moni nuorempi vl on sanonut, ettei usko tapahtuneeksi. Näitä kuitenkin tapahtui. Meillä päin vielä 80-l lopussa nuorten viikonloppuleirillä oli hieman A:n kertomuksen tapainen neuvonpito. Olin juuri muuttanut paikkakunnalle ja sivusta seurasin, kuinka erään perheen tyttöjä neuvottiin parannukseen. En oikein edes ymmärtänyt, mistä neuvottiin,mutta jotain hämärää nyreyttä heissä oli ollut.

        Ainoa kohta, joka tuntui minusta yliampuvalta oli tämä:
        "Sitten yhtäkkiä hoitomies nousi pystyyn, osoitti sormella noita kahta takapenkin poikaa ja huusi kovalla äänellä: NOISSA POJISSA ASUU SAATANA! Saliin tuli kuolemanhiljaista, kaikki katselivat järkyttyneinä toisiinsa. Takapenkin pojatkin katsoivat silmät pyöreinä tuomitsijaansa. Hoitomies katkaisi hiljaisuuden toteamalla rauhallisesti: me emme enää pidä noita poikia veljinämme, eikä heitä tervehditä Jumalan Terveellä, jätän heidät saatanan haltuun."

        Vaikka olin lapsena ja nuorena useissa hoitokokouksissa mukana, en tuollaista "saatanan haltuun"-huutoa muista. Kuolemanhiljaista kyllä tuli, kun seurakunta ei jostakin syystä julistanut synninpäästöä.

        "Ihmisiähän me kaikki olemme" kirjoitit. Siksipä voimme myöntää, ettemme ole erehtymättömiä. Anteeksipyyntö ja asioiden selvittäminen on paikallaan.


      • Topias Horttanainen
        vl mies kirjoitti:

        En vain usko että tuota on tapahtunut. Tuntuu kovin keksityltä. Ja jos näin on tapahtunut, ei se ole ollut oikein. Ei sitä saa tuomita tuolla tavoin.

        Olen itse syntynyt -77, joten en toki voisi tietääkään jos jotain tällaista on tapahtunut.

        Mutta tunnen yhden -79 hoidetun. Hän kertoi että hoitajat olivat olleet väärässä hengessä, mutta niin oli hän itsekin ollut. (kososlainen) . Kyllä uskomattomalta tuntui synnit joistä häntä oli puhuteltu, mutta ihmisiähän me kaikki olemme. Ja mikä tärkeintä: HÄN ON ANTANUT ANTEEKSI HÄNTÄ "HOITANEILLE". Eräskin mies oli kuolinvuoteelleen pyytänyt häntä tulemaan. Asiat oli sovittu.

        "Tällaiset sadut"

        "Olen itse syntynyt -77, joten en toki voisi tietääkään jos jotain tällaista on tapahtunut."

        Ensin kutsut avausta "saduksi". Seuraavassa kommentissa sanot, että et voi tietää mitään näistä asioista.

        Millä eväillä siis väitit avausta "saduksi"? Millainen tyyppi siellä oikein kirjoittaa?!


      • hoi
        Topias Horttanainen kirjoitti:

        "Tällaiset sadut"

        "Olen itse syntynyt -77, joten en toki voisi tietääkään jos jotain tällaista on tapahtunut."

        Ensin kutsut avausta "saduksi". Seuraavassa kommentissa sanot, että et voi tietää mitään näistä asioista.

        Millä eväillä siis väitit avausta "saduksi"? Millainen tyyppi siellä oikein kirjoittaa?!

        Arvoisa Topi. Luepas tarkasti. Uskon edelleen jutun olevan satua. Edellisen(vl_female) kirjoittajan sanoin; juuri tuo saatanan haltuun juttu oli aivan uskomaton, siis satua-en ole väittänyt ettei hoitokokouksia ole ollut.

        Finito, jutussa oli ehkä siteeksi totta, mutta katson sen olevan provosointia uskovaisia kohtaan.


      • Albert
        hoi kirjoitti:

        Arvoisa Topi. Luepas tarkasti. Uskon edelleen jutun olevan satua. Edellisen(vl_female) kirjoittajan sanoin; juuri tuo saatanan haltuun juttu oli aivan uskomaton, siis satua-en ole väittänyt ettei hoitokokouksia ole ollut.

        Finito, jutussa oli ehkä siteeksi totta, mutta katson sen olevan provosointia uskovaisia kohtaan.

        jos haluat. Ei nämä hoitokokoukset ole uskon asioita. Niitä joko tapahtui tai sitten ei. Faktat ratkaisevat. Itse olet oman linjasi valinnut ja väität täällä, että autenttinen kertomukseni on satua. Ota asioista selvää eneen kuin alat toisia valehtelijoiksi haukkumaan, poika.


      • Albert
        vl_female kirjoitti:

        Moni nuorempi vl on sanonut, ettei usko tapahtuneeksi. Näitä kuitenkin tapahtui. Meillä päin vielä 80-l lopussa nuorten viikonloppuleirillä oli hieman A:n kertomuksen tapainen neuvonpito. Olin juuri muuttanut paikkakunnalle ja sivusta seurasin, kuinka erään perheen tyttöjä neuvottiin parannukseen. En oikein edes ymmärtänyt, mistä neuvottiin,mutta jotain hämärää nyreyttä heissä oli ollut.

        Ainoa kohta, joka tuntui minusta yliampuvalta oli tämä:
        "Sitten yhtäkkiä hoitomies nousi pystyyn, osoitti sormella noita kahta takapenkin poikaa ja huusi kovalla äänellä: NOISSA POJISSA ASUU SAATANA! Saliin tuli kuolemanhiljaista, kaikki katselivat järkyttyneinä toisiinsa. Takapenkin pojatkin katsoivat silmät pyöreinä tuomitsijaansa. Hoitomies katkaisi hiljaisuuden toteamalla rauhallisesti: me emme enää pidä noita poikia veljinämme, eikä heitä tervehditä Jumalan Terveellä, jätän heidät saatanan haltuun."

        Vaikka olin lapsena ja nuorena useissa hoitokokouksissa mukana, en tuollaista "saatanan haltuun"-huutoa muista. Kuolemanhiljaista kyllä tuli, kun seurakunta ei jostakin syystä julistanut synninpäästöä.

        "Ihmisiähän me kaikki olemme" kirjoitit. Siksipä voimme myöntää, ettemme ole erehtymättömiä. Anteeksipyyntö ja asioiden selvittäminen on paikallaan.

        kuva järkyttyneestä nuorten joukosta on syöpynyt verkkokalvolleni. Mitään sellaista emme olleet koskaan ennen kokeneet, vaikka olimme jo kymmenkunta vuotta hoitokokouksia kiertäneet ja niissä kärsineet.

        NOISSA POJISSA ASUU SAATANA! Se hoitomies ei henkilökohtaisesti edes tuntenut poikia, joille julisti suurimman rangaistuksen minkä tiesi. Heidän ainoa "syntinsä" arvonsa tuntevaa, kuuluisaa hoitomiestä kohtaan oli se, että he muistuttivat saamastaan lupauksesta, joka oli retkelle lähdön ehtona.


      • uhreja
        Albert kirjoitti:

        jos haluat. Ei nämä hoitokokoukset ole uskon asioita. Niitä joko tapahtui tai sitten ei. Faktat ratkaisevat. Itse olet oman linjasi valinnut ja väität täällä, että autenttinen kertomukseni on satua. Ota asioista selvää eneen kuin alat toisia valehtelijoiksi haukkumaan, poika.

        surkeeta teidän elämä hakekaa apua siihen lestfluenssaan . ettei tartte rypeä koko elämää paskassa.


      • nyt sitten
        uhreja kirjoitti:

        surkeeta teidän elämä hakekaa apua siihen lestfluenssaan . ettei tartte rypeä koko elämää paskassa.

        alkoikin neuvontaosuus...


      • Vulgata.
        hoi kirjoitti:

        Arvoisa Topi. Luepas tarkasti. Uskon edelleen jutun olevan satua. Edellisen(vl_female) kirjoittajan sanoin; juuri tuo saatanan haltuun juttu oli aivan uskomaton, siis satua-en ole väittänyt ettei hoitokokouksia ole ollut.

        Finito, jutussa oli ehkä siteeksi totta, mutta katson sen olevan provosointia uskovaisia kohtaan.

        On ikävää todeta tosiasia että vanhoillislestadiolainen herätysliike ajautui 70- ja 80-luvulla mielivaltaan, joka ilmeni monenlaisena kristittyjen nöyryyttämisinä. Itse lestadiolainen herätysliikkeemme historian tutkija Seppo Lohi totesi hiljattain Kotimaa-lehden haastattelussa, että SRK oli joutunut harhaoppisten johtajien haltuun ja näiden vuosien tapahtumat olisi syytä puolueettomasti ja tieteellisesti tutkia.

        Termi "Saatanan haltuun" tuntuu tietysti nykyuskovaisesta oudolta, mutta totuus on, että sitä käytetiin yleisesti hoitokokouksissa kun joku yhteisön jäsenistä erotetiin ryhmästä eli "sidottiin". Tämä merkitsi että hänet eristettiin kaikesta normaalista sosiaalisesta kanssakäymisestä.


      • Historian opiskelija
        hoi kirjoitti:

        Arvoisa Topi. Luepas tarkasti. Uskon edelleen jutun olevan satua. Edellisen(vl_female) kirjoittajan sanoin; juuri tuo saatanan haltuun juttu oli aivan uskomaton, siis satua-en ole väittänyt ettei hoitokokouksia ole ollut.

        Finito, jutussa oli ehkä siteeksi totta, mutta katson sen olevan provosointia uskovaisia kohtaan.

        Miten logiikkasi oikein kulkee?

        Miten totuuden kertominen voi olla provosointia?

        Sittenhän kaikki tiedonvälitys Hesaria ja historiankirjoitusta myöten olisi provosointia.


      • Albert
        Vulgata. kirjoitti:

        On ikävää todeta tosiasia että vanhoillislestadiolainen herätysliike ajautui 70- ja 80-luvulla mielivaltaan, joka ilmeni monenlaisena kristittyjen nöyryyttämisinä. Itse lestadiolainen herätysliikkeemme historian tutkija Seppo Lohi totesi hiljattain Kotimaa-lehden haastattelussa, että SRK oli joutunut harhaoppisten johtajien haltuun ja näiden vuosien tapahtumat olisi syytä puolueettomasti ja tieteellisesti tutkia.

        Termi "Saatanan haltuun" tuntuu tietysti nykyuskovaisesta oudolta, mutta totuus on, että sitä käytetiin yleisesti hoitokokouksissa kun joku yhteisön jäsenistä erotetiin ryhmästä eli "sidottiin". Tämä merkitsi että hänet eristettiin kaikesta normaalista sosiaalisesta kanssakäymisestä.

        Uskomatonta, että nykyiset vl:t eivät tunne lainkaan herätysliikkeensä lähihistoriaa. Viimeisistä "suuremman aallon" hoitokokouksista on vasta kaksikymmentä vuotta mutta tieto niistä tuntuu olevan todella väärällä pohjalla.

        Täällä moni vl on kertonut, että 70- ja 80-luvuilla ihmiset lähtivät vl-piireistä "uskonsa kieltämällä" kuten nykyaikana. He eivät ollenkaan voi kuvitellakaan, että ihmisiä heitettiin mielivaltaisesti ulkoiseen pimeyteen ilman mitään "uskonsa kieltämistä". Voiko tosiaan olla totta, että vl-piireissä ei ole kerrottu kuinka kaikki oikeasti kävi? Ilmeisesti ei...

        Halveksiva suhtautuminen "katkeriin Jumalan valtakunnan jättäneisiin" ja "rakkauden neuvoja ylenkatsoneisiin" tuntuu olevan edelleen vahvana käsityksenä. Kuten avaukseni tapauksessa, ei tarvittu edes syytä, kun "huonoimmasta" päästä porukkaa heitettiin pihalle, "kuivia oksia karsittiin viinipuusta", kuten silloin sanottiin...


      • oli vain
        Historian opiskelija kirjoitti:

        Miten logiikkasi oikein kulkee?

        Miten totuuden kertominen voi olla provosointia?

        Sittenhän kaikki tiedonvälitys Hesaria ja historiankirjoitusta myöten olisi provosointia.

        yksi virallinen sanomalehti, ja sen jutut olivat NKP:n eli paikallisen SRK:n tarkastamia -jokainen.


      • Albertille:
        Albert kirjoitti:

        Uskomatonta, että nykyiset vl:t eivät tunne lainkaan herätysliikkeensä lähihistoriaa. Viimeisistä "suuremman aallon" hoitokokouksista on vasta kaksikymmentä vuotta mutta tieto niistä tuntuu olevan todella väärällä pohjalla.

        Täällä moni vl on kertonut, että 70- ja 80-luvuilla ihmiset lähtivät vl-piireistä "uskonsa kieltämällä" kuten nykyaikana. He eivät ollenkaan voi kuvitellakaan, että ihmisiä heitettiin mielivaltaisesti ulkoiseen pimeyteen ilman mitään "uskonsa kieltämistä". Voiko tosiaan olla totta, että vl-piireissä ei ole kerrottu kuinka kaikki oikeasti kävi? Ilmeisesti ei...

        Halveksiva suhtautuminen "katkeriin Jumalan valtakunnan jättäneisiin" ja "rakkauden neuvoja ylenkatsoneisiin" tuntuu olevan edelleen vahvana käsityksenä. Kuten avaukseni tapauksessa, ei tarvittu edes syytä, kun "huonoimmasta" päästä porukkaa heitettiin pihalle, "kuivia oksia karsittiin viinipuusta", kuten silloin sanottiin...

        Kuluneiden kuuden vuoden aikana vl-uskovaisten tietämys yhteisönsä julmuudesta on lisääntynyt. Kun hoitokokousten lisäksi on paljastunut vl-yhteisössä valtoimenaan rehottava lasten raiskaaminen, rikosten salaaminen, rikollisten suojeleminen ja uhrien vaientaminen väärällä rippisalailu-opilla.


      • Hoi:lle:
        hoi kirjoitti:

        Arvoisa Topi. Luepas tarkasti. Uskon edelleen jutun olevan satua. Edellisen(vl_female) kirjoittajan sanoin; juuri tuo saatanan haltuun juttu oli aivan uskomaton, siis satua-en ole väittänyt ettei hoitokokouksia ole ollut.

        Finito, jutussa oli ehkä siteeksi totta, mutta katson sen olevan provosointia uskovaisia kohtaan.

        Kyllä näitä saa.tanalle heittämisiä tapahtui -tuhansia vielä kaiken lisäksi. Terveisiä täältä kuuden vuoden päästä tulevaisuudesta. SRK on jo myöntänyt asian, joten pitäisiköhän sinun pyytää anteeksi valehteluasi?


      • Voi helevetti!
        Albert kirjoitti:

        kuva järkyttyneestä nuorten joukosta on syöpynyt verkkokalvolleni. Mitään sellaista emme olleet koskaan ennen kokeneet, vaikka olimme jo kymmenkunta vuotta hoitokokouksia kiertäneet ja niissä kärsineet.

        NOISSA POJISSA ASUU SAATANA! Se hoitomies ei henkilökohtaisesti edes tuntenut poikia, joille julisti suurimman rangaistuksen minkä tiesi. Heidän ainoa "syntinsä" arvonsa tuntevaa, kuuluisaa hoitomiestä kohtaan oli se, että he muistuttivat saamastaan lupauksesta, joka oli retkelle lähdön ehtona.

        Marjasta siis otti kunnian äälle, etteivät pojat arvostaneet riittävästi hänen vaivalla ja valehtelulla järjestämäänsä hoitokokousta?

        Ja siitä kimmastuneena heitti pojat saa.tanalle!


      • Albertille:
        Albert kirjoitti:

        mutta kuinka kauan? Pelkäätkö että Jumalan aika on tullut, ja totuudet paljastuvat laajemminkin? Itse voin kertoa vain niistä tilaisuuksista joissa olin itse läsnä, tiedän että minun kokemukseni on vain pisara meressä...

        Sinulla saattaa olla ystävä hyvä, korjaamattomia asioita tunnollasi, mutta kaikki synnit saa anteeksi kunhan käyt ne asianosaisen kanssa kasvotusten sopimassa. Kehoitan siihen kaikkia, jotka ovat toista vastaan rikkoneet. Niin itsekin haluan tehdä.

        On ollut hauska lukea juttuja kuuden vuoden takaa. Ennustit Jumalan aikaa tulevaksi, jolloin totuudet paljastuvat. Oletko profeetta vai mikä kun tiesit, että muutaman vuoden kuluttua SRK:n julmuudet ovat kaikkien luettavissa jopa kirjana julkaistun tutkimuksen muodossa?


      • Pilailumielessä?

        PILAILUMIELESSÄ?

        Oletko edelleen sitä mieltä, että hoitokokousjulmuutenne uhrit pilailevat?


      • Ihan ilman syytä!
        Voi helevetti! kirjoitti:

        Marjasta siis otti kunnian äälle, etteivät pojat arvostaneet riittävästi hänen vaivalla ja valehtelulla järjestämäänsä hoitokokousta?

        Ja siitä kimmastuneena heitti pojat saa.tanalle!

        Ehkä kukaan ei siihen mennessä ollut uskaltanut vastustaa Keijo Marjasta, joka tunnettiin erittäin julmana ja häikäilemättömänä hoitomiehenä. Kun pojat perustelivat vastustuksensa siihen, että heille oli luvattu hoitokokoukseton ulkoilupäivä (poikkeuksellista), heitti Keijo Marjanen heidät kostoksi saatanalle.

        Mitään "väärää henkeä" tai mitään muutakaan syytöstä saatanalle heittämiseen ei liittynyt. Poikia ei edes nuhdeltu mistään eikä syytetty mistään. Heidät vaan heitettiin saatanalle, koska Keijo Marjasta huvitti niin tehdä ja hänellä oli SRK:n antama valta siihen!


      • Pimitettyä
        Albert kirjoitti:

        Uskomatonta, että nykyiset vl:t eivät tunne lainkaan herätysliikkeensä lähihistoriaa. Viimeisistä "suuremman aallon" hoitokokouksista on vasta kaksikymmentä vuotta mutta tieto niistä tuntuu olevan todella väärällä pohjalla.

        Täällä moni vl on kertonut, että 70- ja 80-luvuilla ihmiset lähtivät vl-piireistä "uskonsa kieltämällä" kuten nykyaikana. He eivät ollenkaan voi kuvitellakaan, että ihmisiä heitettiin mielivaltaisesti ulkoiseen pimeyteen ilman mitään "uskonsa kieltämistä". Voiko tosiaan olla totta, että vl-piireissä ei ole kerrottu kuinka kaikki oikeasti kävi? Ilmeisesti ei...

        Halveksiva suhtautuminen "katkeriin Jumalan valtakunnan jättäneisiin" ja "rakkauden neuvoja ylenkatsoneisiin" tuntuu olevan edelleen vahvana käsityksenä. Kuten avaukseni tapauksessa, ei tarvittu edes syytä, kun "huonoimmasta" päästä porukkaa heitettiin pihalle, "kuivia oksia karsittiin viinipuusta", kuten silloin sanottiin...

        Ainakin Tampereella 90-luvun lopussa muistan erään suuren perheen isän saarnanneen seuroissa (etunimi alkaa E:llä), ettei hoitokokousasioista pitäisi puhua. Vaikutti itsekin jotenkin pelokkaalta. Oisko srk:sta tullut ohje...


      • Saastainen vl-oppi
        Ihan ilman syytä! kirjoitti:

        Ehkä kukaan ei siihen mennessä ollut uskaltanut vastustaa Keijo Marjasta, joka tunnettiin erittäin julmana ja häikäilemättömänä hoitomiehenä. Kun pojat perustelivat vastustuksensa siihen, että heille oli luvattu hoitokokoukseton ulkoilupäivä (poikkeuksellista), heitti Keijo Marjanen heidät kostoksi saatanalle.

        Mitään "väärää henkeä" tai mitään muutakaan syytöstä saatanalle heittämiseen ei liittynyt. Poikia ei edes nuhdeltu mistään eikä syytetty mistään. Heidät vaan heitettiin saatanalle, koska Keijo Marjasta huvitti niin tehdä ja hänellä oli SRK:n antama valta siihen!

        Mistä tuollainen valta on kenellekään annettu?

        Ihan saastaista tuollainen oppi!


    • ehkä n. 10v tyttö

      Tapahtui pohjosessa; istuin isän ja äidin vieressä ry:llä. Eräs vanha mies piti puheenvuoron ja syytti äitiäni että ei oo päästäny miestään viereen kun on niin vähän lapsia...koko seurakunta kuunteli hiljaa...en muista miten tuo tilanne päättyi,mutta julmalta se kuulosti. Useampana iltana sitten oltiin yömyöhälle ja tehtiin kukin parannusta kososlaisuudesta me lapsetkin vaikken ainakaan minä ymmärtänyt mitä se tarkoitti...kaikenlaista sitä on joutunu kokemaan!

      • Otto K

        Vastaavia tapauksia on tuhansia. Lähes jokaisella vl-perheellä on mustia muistoja ja kokemuksia hoitokokousajalta, mutta niistä puhuminen on ollut aina vl-piireissä kiellettyä.

        Niiden asioiden esille ottaminen olisi tottelemattomuutta SRK:ta kohtaan. Siksi on hyvä olla olemassa tällainen palsta, jossa vl:kin voi anonyyminä käsitellä kiellettyjä traumojaan. Jumala on viisaasti tämänkin asian ajatellut.

        Vl-piireissä pidetään parikymppisenä solmitun avioliiton vähimmäistuotoksena noin kymmentä lasta. Sitä vähemmän synnyttäneet joutuvat selittelemämään sieluntilaansa ja terveydentilaansa moneen kertaan mitään ymmärtämättömille maanviljelijä-saarnaajille.


      • Maija
        Otto K kirjoitti:

        Vastaavia tapauksia on tuhansia. Lähes jokaisella vl-perheellä on mustia muistoja ja kokemuksia hoitokokousajalta, mutta niistä puhuminen on ollut aina vl-piireissä kiellettyä.

        Niiden asioiden esille ottaminen olisi tottelemattomuutta SRK:ta kohtaan. Siksi on hyvä olla olemassa tällainen palsta, jossa vl:kin voi anonyyminä käsitellä kiellettyjä traumojaan. Jumala on viisaasti tämänkin asian ajatellut.

        Vl-piireissä pidetään parikymppisenä solmitun avioliiton vähimmäistuotoksena noin kymmentä lasta. Sitä vähemmän synnyttäneet joutuvat selittelemämään sieluntilaansa ja terveydentilaansa moneen kertaan mitään ymmärtämättömille maanviljelijä-saarnaajille.

        Lapsena koettu joskus 70-luvulla palautuu mieleen kun täällä lukee toisten kertomuksia...En kylläkään enää kuulu tähän "järjestöön" -luovuin aikasena... Nyt minulla perhe ja lapsiakin. Saa olla ite tosi tarkkana ettei katkeroidu kun menneitä muistelee. Toisaalta hyviä muistoja ja elämään eväitä saanut muttei kaikki enää loksaha omiin ajatuksiin! Huomattava ero on tänä päivänä vanh.lestaadiolaisuudessa. Pienellä paikkakunnalla uskominen/eläminen "tiukempaa" kuin isommissa kaupungeissa. Mistähän johtunee? - vai tuntuuko / näyttääkö se vain minusta kun ns. ulkopuolelta katselen ??


      • 14 V.

        Joo kyllä muistan hoitokokoukset täälläpäin kulki Oiva,Yrjö, Voitto,Leo,...
        oli väärää henkeä kososlaista, sillanpääläistä ja muistan kun joku mummu teki parannusta Sokoslaisesta hengestä, oli käynyt SOK-liikkeessä Oulussa epäuskoisen miniän kanssa


    • Missä valehteljat?

      Kahdeksan vuotta sitten hoitokokoukset olivat vielä poisvalehdeltuja, mutta kummasti asia on valottunut vuosien myötä...

      • tärkeää

        nosto


    • Aika paljastaa

      En tiedä oliko avaajan yli 7 vuoden takainen kertomus totta, mutta vastausten asenne oli juuri sellainen, mikä henki on ollut pedofiili ja insestitapuksissa tuohon aikaan. Kannattaa muistaa SRK:n varapuheenjohtajan (vai oliko hänninen) sanat jokin aika sitten: "Kaikki mistä meitä on syytetty on totta"

      • Todella tärkeä ketju

        Tätä viestiketjua oli hätkähdyttävää lukea. Keskustelu oli asiallista, Albert, missä lie nykyään, puolusti johdonmukaisesti ja viisaasti oikeuttaan kertoa asiallisesti, mitä on joutunut kokemaan ja näkemään. Toimit ihan oikein! Mielenkiintoista on myös lukea, miten kirjoittaminen nettiin on muuttunut kahdeksassa vuodessa. Toisaalta Albertin viestin kieltäjissä oli paljon sellaisia, joille tällaiset julmuudet olivat aidosti uutta ja outoa ja vierasta. Nykyisin palstalla käy keskustelua ihmiset, jotka kiistävät edelleen seurakunnan erehtymisen. Heidän puheessaan ei vain ole sellaista sävyä, jota tässä ketjussa on mielestäni aika paljonkin: "En halua sanoa sinua valehtelijaksi, mutta en vain pysty uskomaan että tällaista on tapahtunut". Mitä karmeampia asioita menneisyydestämme nousee, sen tuskaisemmaksi käy niiden osa, jotka pidättäytyvät näiden kipupisteiden katsomisesta. Meidän pitäisi jaksaa luottaa, ettei Jumalan valtakunta häviä maan päältä siihen, että toteamme kulkeneemme kuusessa ja pahasti. Yhä on voimassa jokaiselle ihmiselle Raamatun sanan lupaus: Etsivä löytää, kolkuttavalle avataan. Mihinkään yksittäiseen ihmiseen ei uskoa voi eikä saa kiinnittää. Isollakin porukalla voi joutua harhaan. Näin minä uskon.


      • Lue, niin tiedät!

        Uskon avaajan kertumukset todeksi. Ei kukaan asiaa tuntematon kykene kirjoittamaan noin!

        Asiaan löytyy niin paljon asiaa vahvistavaa materiaalia. Internet mahdollisti rivivl:n saada äänen kuuluville.

        "Piispat olivat tavanneet toisensa loppukesällä. Tapaamisessa oli käyty keskustelua myös hoitokokouksista."

        Ovatko piispatkin väärässä?

        Lisää materiaalia http://freepathways.wordpress.com/2011/10/10/srk-pyysi-julkisesti-anteeksi/


      • Etsikää muualta.
        Todella tärkeä ketju kirjoitti:

        Tätä viestiketjua oli hätkähdyttävää lukea. Keskustelu oli asiallista, Albert, missä lie nykyään, puolusti johdonmukaisesti ja viisaasti oikeuttaan kertoa asiallisesti, mitä on joutunut kokemaan ja näkemään. Toimit ihan oikein! Mielenkiintoista on myös lukea, miten kirjoittaminen nettiin on muuttunut kahdeksassa vuodessa. Toisaalta Albertin viestin kieltäjissä oli paljon sellaisia, joille tällaiset julmuudet olivat aidosti uutta ja outoa ja vierasta. Nykyisin palstalla käy keskustelua ihmiset, jotka kiistävät edelleen seurakunnan erehtymisen. Heidän puheessaan ei vain ole sellaista sävyä, jota tässä ketjussa on mielestäni aika paljonkin: "En halua sanoa sinua valehtelijaksi, mutta en vain pysty uskomaan että tällaista on tapahtunut". Mitä karmeampia asioita menneisyydestämme nousee, sen tuskaisemmaksi käy niiden osa, jotka pidättäytyvät näiden kipupisteiden katsomisesta. Meidän pitäisi jaksaa luottaa, ettei Jumalan valtakunta häviä maan päältä siihen, että toteamme kulkeneemme kuusessa ja pahasti. Yhä on voimassa jokaiselle ihmiselle Raamatun sanan lupaus: Etsivä löytää, kolkuttavalle avataan. Mihinkään yksittäiseen ihmiseen ei uskoa voi eikä saa kiinnittää. Isollakin porukalla voi joutua harhaan. Näin minä uskon.

        Herramme sanoi, että Jumalan valtakunta on sisäisesti teissänne, ei voi sanoa sen olevan siellä tai tuolla.

        Ainakaan siellä se ei silloin ollut. Sen näkee sokea Reettakin. Tuskin se yhdelläkään Ry:lläkään enää on, sillä kaikki menivät mukaan harhaoppiin.

        Mutta etsikää Jumalan valtakuntaa, niin sen ohessa teille kaikki annetaan, sanoo Herramme.


      • Pahoittelemme :(
        Lue, niin tiedät! kirjoitti:

        Uskon avaajan kertumukset todeksi. Ei kukaan asiaa tuntematon kykene kirjoittamaan noin!

        Asiaan löytyy niin paljon asiaa vahvistavaa materiaalia. Internet mahdollisti rivivl:n saada äänen kuuluville.

        "Piispat olivat tavanneet toisensa loppukesällä. Tapaamisessa oli käyty keskustelua myös hoitokokouksista."

        Ovatko piispatkin väärässä?

        Lisää materiaalia http://freepathways.wordpress.com/2011/10/10/srk-pyysi-julkisesti-anteeksi/

        Ei SRK oikeasti mitään anteeksi pyytänyt, vaan "pahoitteli", jolla ei ole vl-uskonnon mukaan mitään tekemistä anteeksipyynnön ja anteeksi antamisen kanssa.


      • Ai ei ole?
        Lue, niin tiedät! kirjoitti:

        Uskon avaajan kertumukset todeksi. Ei kukaan asiaa tuntematon kykene kirjoittamaan noin!

        Asiaan löytyy niin paljon asiaa vahvistavaa materiaalia. Internet mahdollisti rivivl:n saada äänen kuuluville.

        "Piispat olivat tavanneet toisensa loppukesällä. Tapaamisessa oli käyty keskustelua myös hoitokokouksista."

        Ovatko piispatkin väärässä?

        Lisää materiaalia http://freepathways.wordpress.com/2011/10/10/srk-pyysi-julkisesti-anteeksi/

        Ai ei ole mahdollista feikata? Justu omien polkujen Aulikki (mm. Paula E.) on malliesimerkki totuudesta muunnteltujen tarinoiden kirjoittamisessa. Olen löytänyt omiakin kirjoituksiani muunneltuina omien polkujen kirjoituksista. Sekoittaa tehokkaasti faktaa ja fiktiota, lainaa tältä palstalta yhtä lailla faktaa kuin fiktiotakin, vähän muunneltuna ja usein vähän tehostettuna.


      • tyhujbghn
        Ai ei ole? kirjoitti:

        Ai ei ole mahdollista feikata? Justu omien polkujen Aulikki (mm. Paula E.) on malliesimerkki totuudesta muunnteltujen tarinoiden kirjoittamisessa. Olen löytänyt omiakin kirjoituksiani muunneltuina omien polkujen kirjoituksista. Sekoittaa tehokkaasti faktaa ja fiktiota, lainaa tältä palstalta yhtä lailla faktaa kuin fiktiotakin, vähän muunneltuna ja usein vähän tehostettuna.

        Miksi valehtelet?


      • Lue, niin tiedät!
        Ai ei ole? kirjoitti:

        Ai ei ole mahdollista feikata? Justu omien polkujen Aulikki (mm. Paula E.) on malliesimerkki totuudesta muunnteltujen tarinoiden kirjoittamisessa. Olen löytänyt omiakin kirjoituksiani muunneltuina omien polkujen kirjoituksista. Sekoittaa tehokkaasti faktaa ja fiktiota, lainaa tältä palstalta yhtä lailla faktaa kuin fiktiotakin, vähän muunneltuna ja usein vähän tehostettuna.

        Niin, mutta minussa ja sinussa onkin se ero, että minä tiedän asiota itse. Se mahdollistaa selvittämään usein kirjoittajan tiedon aitouden.
        Sinunkin kirjoituksesta näkee heti, että sinulta puuttu oma tieto ja olet feikkien ja palstaherhiläisten vietävissä. Olit tapahtumien aikaan vielä marketin margariinirasiassa. Siis ei millään pahalla, mutta selvitä todella tapahtumat ja oman vakaumuksesi tausta ja se, mikä on uskosi perusta, vai onko sitä?
        .


    • luin viestiketjun

      Tyylistä huomaa, että Albert ei ole hävinnyt palstalta minnekään, on vain siirtynyt meidän puskistahuutelijoiden kerhoon.

      • yujbthng

        Sinulla on vapaus elää omassa fantasiamaailmassasi, tyylistä huomaa että olet yksi mustamaalaajista joita ei totuus kiinnosta vaan lapsena jo päähän istutettu valheellisuus.


      • älähti, kun kalahti
        yujbthng kirjoitti:

        Sinulla on vapaus elää omassa fantasiamaailmassasi, tyylistä huomaa että olet yksi mustamaalaajista joita ei totuus kiinnosta vaan lapsena jo päähän istutettu valheellisuus.

        Se koira ulahtaa, johon kalikka kalahtaa!


    • teijmo

      Kovia aikoja nuo olivat

    • Ylivieskasta stadiin

      Muutama vuosi sitten lähti vl-liikeestä vl-siskoni mies. Hoitokokousten aikaan hän oli tuntenut kuin poliisikuulusteluna kysymykset: "missä olit silloin? ..mitä teit silloin?"

      • Kyttäämisen idea

        Meillä vanhemmat valjastettiin kyttäämään omia poikiaan, että saatiin hoitokokouksiin materiaalia. Vanhemmat kävivät esimerkiksi vahtimassa kenen polkupyöriä seisoi jääradan parkkipaikalla, kun jokamiesluokan jäärata-ajojen katsominen oli kiellettyä ja kadottava synti.

        Siitä sitten tieto johtokunnalle jos jonkun polkupyörä siellä oli ja hoitokokous heti seuraavalle lauantaille.


      • Ei Jumalan

        valtakunta ole paikallisella ry:.llä ja maallikkosaarnaajien käsissä.

        On ollut mielenkiintoista lukea tätä keskusteluketjua, kuinka Albertin kirjoituksia on sitkeästi yritetty mitätöidä, vaikka mitä ilmeisimmin omakohtaiset kokemukset ovat totta.

        Totuus kielletään ja valheeksi leimataan - todella skitsofreenistä, mutta niinhän ovat myös vl-lahkon opetukset. Ne ovat kaukana Raamatun opeista, mutta ovat suoranaista ihmisoppia, jota luonnevikaiset ja psykopaattimaallikkosaarnajat ovat suupielet vaahdossa rauhanyhdistyksissä "totuutena" saarnanneet ja vl-kansaa pelolla ja uhkailulla hallinneet..


      • Isänsä häpäissyt
        Ei Jumalan kirjoitti:

        valtakunta ole paikallisella ry:.llä ja maallikkosaarnaajien käsissä.

        On ollut mielenkiintoista lukea tätä keskusteluketjua, kuinka Albertin kirjoituksia on sitkeästi yritetty mitätöidä, vaikka mitä ilmeisimmin omakohtaiset kokemukset ovat totta.

        Totuus kielletään ja valheeksi leimataan - todella skitsofreenistä, mutta niinhän ovat myös vl-lahkon opetukset. Ne ovat kaukana Raamatun opeista, mutta ovat suoranaista ihmisoppia, jota luonnevikaiset ja psykopaattimaallikkosaarnajat ovat suupielet vaahdossa rauhanyhdistyksissä "totuutena" saarnanneet ja vl-kansaa pelolla ja uhkailulla hallinneet..

        Näinhän se on, mutta minkäs teet kun heitetään saatanalle, aletaan pitämään pakanana ja publikaanina, lopetetaan tervehtiminen ja eristetään sosiaalisesti?

        Ei sinä muuta voi kuin jäädä pois seuroista ja piireistä. Näin suuri valta kuitenkin vl-zionilla on.


      • Grimmin sadut
        Ei Jumalan kirjoitti:

        valtakunta ole paikallisella ry:.llä ja maallikkosaarnaajien käsissä.

        On ollut mielenkiintoista lukea tätä keskusteluketjua, kuinka Albertin kirjoituksia on sitkeästi yritetty mitätöidä, vaikka mitä ilmeisimmin omakohtaiset kokemukset ovat totta.

        Totuus kielletään ja valheeksi leimataan - todella skitsofreenistä, mutta niinhän ovat myös vl-lahkon opetukset. Ne ovat kaukana Raamatun opeista, mutta ovat suoranaista ihmisoppia, jota luonnevikaiset ja psykopaattimaallikkosaarnajat ovat suupielet vaahdossa rauhanyhdistyksissä "totuutena" saarnanneet ja vl-kansaa pelolla ja uhkailulla hallinneet..

        Heh,heh, näyttää näil kaiken maailman alberteilla olevan hauskaa ja myös aikaa kehitellä stooria, jos jonninmoista... Sit viel muka nii tosissaan.

        Moni on ketjussa jo huomannutkin, ettei lainkan natsaa kohdalleen monikaan asia ja tyyli kuvaukset.
        Niin paljon ne on irti todellisuudesta, sekä historia-pohjakin, ajoitus pettää monelta osin.
        Murrekieltä voi toki yrittää puhua jokainen, mutta kun pidemmälti koettaa ulkopuolisena kirjoittaa " vl-elämästä", auttamatta paljastuu aikaa myöten tää feikkaus.
        Näkeehään tään albertin feikkauksen nyt sokee Reettakin.
        On laittanut aivan liian paljon myös kaiken maailman tunteisiin vetoavia kohtauksia, tärppejä tarinaansa , että mahollisimman moni tarttuis syöttiin.

        Sitten jotkut vielä joko lapsellisuuttaan, tai todennäköisimmin tarkoitushakuisesti sanoo, ettei pidä epäillä kirjoittajien sanomisia, heh,heh !

        Onkohan muuta foorumia, kuin tämä, missä feikataan lähes joka avauksessa. On ollut Tyttiä, Ivetaa, vl-äitiä, vl- miestä, ( ym,ym," tosi vl:iä", heh.)

        Suuri osa on ilmeisesti tään ahkeran ystävämme Multinikin aikaansaannoksia.

        Tään albertin sukupuolestakaan en menisi senttiäkään lyömään vetoa, että on mies, häviäisin todenäköisesti senttini...
        .Äidinkielen opettajan koulutuksella pystyy kyllä monenmoista stooria kirjoittelemaan.
        Hauskaa on myös tään lähes 8 vuotta vanhan ketjun uudelleen lämmittäminen.
        Maistuuko vielä ?
        Eikö löydy enää vanhempia?
        Onko jutut/stoorit jo noin hakusessa, kaikki luut kaluttu ?


      • 6+8
        Grimmin sadut kirjoitti:

        Heh,heh, näyttää näil kaiken maailman alberteilla olevan hauskaa ja myös aikaa kehitellä stooria, jos jonninmoista... Sit viel muka nii tosissaan.

        Moni on ketjussa jo huomannutkin, ettei lainkan natsaa kohdalleen monikaan asia ja tyyli kuvaukset.
        Niin paljon ne on irti todellisuudesta, sekä historia-pohjakin, ajoitus pettää monelta osin.
        Murrekieltä voi toki yrittää puhua jokainen, mutta kun pidemmälti koettaa ulkopuolisena kirjoittaa " vl-elämästä", auttamatta paljastuu aikaa myöten tää feikkaus.
        Näkeehään tään albertin feikkauksen nyt sokee Reettakin.
        On laittanut aivan liian paljon myös kaiken maailman tunteisiin vetoavia kohtauksia, tärppejä tarinaansa , että mahollisimman moni tarttuis syöttiin.

        Sitten jotkut vielä joko lapsellisuuttaan, tai todennäköisimmin tarkoitushakuisesti sanoo, ettei pidä epäillä kirjoittajien sanomisia, heh,heh !

        Onkohan muuta foorumia, kuin tämä, missä feikataan lähes joka avauksessa. On ollut Tyttiä, Ivetaa, vl-äitiä, vl- miestä, ( ym,ym," tosi vl:iä", heh.)

        Suuri osa on ilmeisesti tään ahkeran ystävämme Multinikin aikaansaannoksia.

        Tään albertin sukupuolestakaan en menisi senttiäkään lyömään vetoa, että on mies, häviäisin todenäköisesti senttini...
        .Äidinkielen opettajan koulutuksella pystyy kyllä monenmoista stooria kirjoittelemaan.
        Hauskaa on myös tään lähes 8 vuotta vanhan ketjun uudelleen lämmittäminen.
        Maistuuko vielä ?
        Eikö löydy enää vanhempia?
        Onko jutut/stoorit jo noin hakusessa, kaikki luut kaluttu ?

        Jep, on nää hauskoja nämä iki-vanhojen juttujen lämmittäminen.
        Taitaa tosiaan olla niin, että kaikki törkyaiheet on jo niin koluttu, ettei tahdo löytyä kaluttavaa.
        Ei edes raiskausjutuilla mässääminen ja niillä kaikkien syyllistäminen iske enää kipinää.
        Keksikäähän lisää, ettei tarvi ikivanhoja juttuja esiin nostaa?


      • Perustele, kiitos.
        6+8 kirjoitti:

        Jep, on nää hauskoja nämä iki-vanhojen juttujen lämmittäminen.
        Taitaa tosiaan olla niin, että kaikki törkyaiheet on jo niin koluttu, ettei tahdo löytyä kaluttavaa.
        Ei edes raiskausjutuilla mässääminen ja niillä kaikkien syyllistäminen iske enää kipinää.
        Keksikäähän lisää, ettei tarvi ikivanhoja juttuja esiin nostaa?

        Milloin synti on niin vanha, ettei sitä saa enää puhua?

        Voitko perustella Raamatulla tämän syntien vanhenemisen?


    • Ylivieska jäähalli

      Onhan se aivan nykypäivää että uskovaiset pojat ovat jäähallilla katsomassa joka vkl jääkiekko pelejä. Tulevat sitten toiseen tai kolmanteen erään kun pääsevät ilmaiseksi. Hyvä terveet elämäntavat antavan urheilun seuraaminen tehdään vieläkin niin kielletyksi että aivan säälittää nämä vanhoillislestadiolais nuoret 9- 15 v innokkaat pojat. Voimia ja rohkeutta pojat.Pelit jatkuu.Tervetuloa. Emme arvostele teitä.Ollaan kavereita keskenämme kaikki.

    • tämä on

      tärkeä asia

    • kauhistunutk

      up! Onko kerubi pyytänyt pojilta anteeksi?

      • Eivät pyydä anteeksi

        Yksikään hoitomies ei ole pyytänyt uhreiltaan anteeksi. Siitä lienee jonkinlainen keskinäinen sopimus, ettei kukaan lähde uhreiltaan anteeksi pyytelemään, kun niin järjestelmällisesti sitä noudattavat.


    • Per

      Uskomatonta, että tämä näkyy etusivulla vihreällä "uusi"merkinnällä ja puhutaan kuitenkin vuodesta 2006. Ei vissiin ole kovin aktiivinen palsta kun 8vuotta vanhat jutut on uusia.

      • Synti ei vanhene.

        Synti ei vanhene. Sopimattomat synnit pulpahtavat pintaan kuin korkki.


      • Oma kokemus

        Nämä ovat asioita, jotka eivät vanhene. Ovat niin vakavia ettei niitä ole syytä unohtaa. Asiat ovat edelleen korjaamatta, pahoittelu ei ole parannus. Henkioppi ja hoitokokoukset ovat Raamatun vastaisia. Niihin liittyi lisäksi suuri määrä ihmisten pahuutta, kieroilua, valehtelua, panettelua, jne

        Tämä historia on edelleen rasitteena rauhanyhdistyksissä ja ihmisillä henkilökohtaisesti, koska ovat tavalla tai toisella osallisia. SRK ja rauhanyhdistykset toimivat organisoimalla ja tekemällä päätöksiä.

        Raamatun vastainen oppi, opetus ja menettelyt ovat syntiä ja niistä pitää luopua tekemällä parannus sekä korjata siinä laajuudessa kuin vääryyttä on tapahtunut ja mikä on mahdollista.

        Muistaa sopii ettei synti ja vääryys vanhene. Jokainen on itse vastuussa omasta kohdastaan. Sitä varten on omatunto, se ei ole yhteinen tunto, vaan oma. Ihmisten edessä asioita voi selitellä ja vähätellä, mutta Jumalaa ei voi pettää, eikä selittelyt pelasta. Raamatusta löytyy ohjeet, se on meille opiksi kirjoitettu. Se on Jumalan Sana.

        Osa rauhanyhdistyksen väestä on itse nämä asiat kokeneet ja tietävät mistä on kysymys. Nuorempien on syytä selvittää totuus ja katsoa minkälaisella perustuksella usko on. Perustuksen pitää kestää viimeisenäkin päivänä. Kerran jokainen on vastaamassa yksin Jumalan edessä. Silloin kysytään Raamatun mukaista uskoa.


      • Ei katumusta.
        Oma kokemus kirjoitti:

        Nämä ovat asioita, jotka eivät vanhene. Ovat niin vakavia ettei niitä ole syytä unohtaa. Asiat ovat edelleen korjaamatta, pahoittelu ei ole parannus. Henkioppi ja hoitokokoukset ovat Raamatun vastaisia. Niihin liittyi lisäksi suuri määrä ihmisten pahuutta, kieroilua, valehtelua, panettelua, jne

        Tämä historia on edelleen rasitteena rauhanyhdistyksissä ja ihmisillä henkilökohtaisesti, koska ovat tavalla tai toisella osallisia. SRK ja rauhanyhdistykset toimivat organisoimalla ja tekemällä päätöksiä.

        Raamatun vastainen oppi, opetus ja menettelyt ovat syntiä ja niistä pitää luopua tekemällä parannus sekä korjata siinä laajuudessa kuin vääryyttä on tapahtunut ja mikä on mahdollista.

        Muistaa sopii ettei synti ja vääryys vanhene. Jokainen on itse vastuussa omasta kohdastaan. Sitä varten on omatunto, se ei ole yhteinen tunto, vaan oma. Ihmisten edessä asioita voi selitellä ja vähätellä, mutta Jumalaa ei voi pettää, eikä selittelyt pelasta. Raamatusta löytyy ohjeet, se on meille opiksi kirjoitettu. Se on Jumalan Sana.

        Osa rauhanyhdistyksen väestä on itse nämä asiat kokeneet ja tietävät mistä on kysymys. Nuorempien on syytä selvittää totuus ja katsoa minkälaisella perustuksella usko on. Perustuksen pitää kestää viimeisenäkin päivänä. Kerran jokainen on vastaamassa yksin Jumalan edessä. Silloin kysytään Raamatun mukaista uskoa.

        Eräs arvostamani uskovainen sanoi hoitokokousaikana, että rauhanyhdistyksen talo on nykyään niin täynnä kaikenlaisia henkiä, etteivät kaikki seuravieraat enää mahdu sekaan. Sattuvasti sanottu.

        SRK on esittänyt "pahoittelun" siitä, että jotkut "yksittäiset uskovaiset" ovat sortuneet "yksittäisiin ylilyönteihin", vaikka koko hoitokokous- ja henkioppi oli SRK:n keksintöä ja kaikkialle lanseeraama.

        SRK on pakon edessä myöntänyt järjestäneensä 488 hoito- ja saa.tanalleheittämiskokousta, mutta vastuuta se ei ota eikä uhreiltaan anteeksi pyydä.

        Kyllä sielunvihollinen parannukselle esteitä keksii, sen tiedämme kaikki.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4463
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4454
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4066
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2997
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2611
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2163
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2115
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2079
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1705
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1462
    Aihe