Miksi rekka roikkuu...?

Virtuaalirahtari

Täällä on kauhea poru siitä kuinka rekat/bussit roikkuvat puskurissa ja jopa ohittelevat henkilöautoja.
Vaikuttaa siltä, että nämä kirjoittajat eivät ole itse ajaneet metriäkään, peesaavat toisten juttuja mu-tu tuntumalla .

Ajatelkaa ammattikuljettajaa (rekka bussi), joka ajaa päivittäin 300…600km, hän kohtaa mitä kummallisempia tielläliikkujia ja suoranaisia kiusantekijöitä. Yhdistelmä kulkee tasaisesti kun juna, silloin kun reitti on vapaa, mutta tämän ajorytmin sotkee useita kertoja päivässä keskiviivalla hoippuva henkilöauto. On äärimmäisen turhauttavaa ajaa auton perässä jonka nopeus soutaa 60..90km/h välillä. Rekka ryytyy pikkuhiljaa pitkään nousuun, kun kuljettaja kelaa mäenpäällä vauhtia jo tulee taas tulppa vastaan ja ohi ei päästetä.

Jos tämä tientulppa pystyisi edes pitämään sen tasaisen 80km/h tuskin se yhdistelmä tunkee aivan takapuskuriin tai yrittää ohitusta. Olisiko hirveä rikos tai ylivoimainen tehtävä ajaa sitä 9-kympin mittarinopeutta, koska siitä ei saa sakkoja, se todellinen nopeus on 10% mittarivirheellä jossakin 85 tuntumassa. Jos ajatellaan liikenneturvallisuutta kokonaisuutena tämä muun liikenteen jarruttaminen aiheuttaa moninkertaisen onnettomuusriskin verrattuna siihen, että ajaisi muun liikenteen rytmin mukaan.

En tiedä vaikuttaako tämä viranomais-kyrde-vitutuskuvio liikenteeseemme siten ,että liikennesuoritteeseen nähden täällä tientulppia eniten koko EU:n alueella. Otamme vaikka ”sisarvaltiomme” Ruotsin siellä ymmärretään se, että emme omista allamme olevaa tietä yksin kuten täällä on tapana, vaan huomioimme toiset tiellä liikkuja ja annamme tarpeen tullen tilaa jopa takaa tuleville, ajoneuvotyyppiin katsomatta. Suuri autoilumaa Saksa pitää rekat kurissa, mutta siellä voi rekkakuskit ajaa tasaista lain sallimaa nopeutta ilman, että reitintukkona peippailee joku henkilöauto.

60

3871

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eetu

Perseessä roikkumisen selittäminen sillä, että edellä menijän nopeus vaihtelee, on sama kuin yrittäisi sammuttaa tulipaloa bensalla.

Jos edellä menijän nopeus vaihtelee, niin silloin nimenomaan pitää jättää väliä. Kun väliä on riittävästi ja pitää keskinopeuden samana kuin edellä menijä, voi peesaaja ajaa tasaista nopeutta. Välillä väli lyhenee ja välillä pitenee, mutta kun sitä on riittävästi, ei edellä menijän nopeuden vaihtelua tarvitse huomioida. En tajua, miksi tämä on niin vaikea joiden rekkakuskien ymmärtää. Matka ei etene yhtään joutuisammin, vaikka roikkuisikin metrin päässä siitä edellä menijästä. Päinvastoin, jotkut jopa hidastavat vauhtia tuossa tilanteessa, kun toinen roikkuu liian lähellä.

• t.bone

Juuri näin.

• Rattimatti

Jos edellä menevä ei pysty ajamaan suhteellisen tasaisesti, niin yleensä silloin voi käsittää, että ratissa olevan puntti tutisee. Tällöin olisi epävarman kuljettajan syytä pyrkiä purkamaan tilannetta ja tarvittaessa antamaan tietä muille, jottei omalla toiminnallaan aiheuttaisi riskitilanteita. Tämä korostuu silloin, jos liikennevirtaama on suuri. Hän ei tietoisesti aiheuta vaaraa, mutta kuitenkin kerää peräänsä yleisöä, joka on kirjavaa.....

• eetu
        Rattimatti kirjoitti:

Jos edellä menevä ei pysty ajamaan suhteellisen tasaisesti, niin yleensä silloin voi käsittää, että ratissa olevan puntti tutisee. Tällöin olisi epävarman kuljettajan syytä pyrkiä purkamaan tilannetta ja tarvittaessa antamaan tietä muille, jottei omalla toiminnallaan aiheuttaisi riskitilanteita. Tämä korostuu silloin, jos liikennevirtaama on suuri. Hän ei tietoisesti aiheuta vaaraa, mutta kuitenkin kerää peräänsä yleisöä, joka on kirjavaa.....

Ei se nopeuden vaihtelu vaadi muuta kuin alle oudon auton, vähän ajokokemusta ja mahdollisesti vielä kuormaa päälle. Kyllähän omalla autolla saa nopeuden pysymään aika tasaisena, mutta kaverin autolla se äkkiseltään on hieman vaikeampaa. Jos maasto on mäkistä, vaikeuttaa se tasanopeudella ajoa entisestään.

• Runkkarin nopeus..

HETI !

• sggr
        eetu kirjoitti:

Ei se nopeuden vaihtelu vaadi muuta kuin alle oudon auton, vähän ajokokemusta ja mahdollisesti vielä kuormaa päälle. Kyllähän omalla autolla saa nopeuden pysymään aika tasaisena, mutta kaverin autolla se äkkiseltään on hieman vaikeampaa. Jos maasto on mäkistä, vaikeuttaa se tasanopeudella ajoa entisestään.

Näille neljälle nysvärille ja peukalo perseessä ajavalle tekis hyvää mennä edes päiväksi rekan kyytiin katsomaan, miltä se maailma ja henkilöautoilijoiden tunarointi sieltä rekan kabiinista näyttää. Aloittajan kirjoitus on täyttä asiaa, mutta sitä te nyyhkyt ette tietenkään ymmärrä. Jo teidän vastauksistanne paistaa läpi, että ois teidän parempi pysyä kotona kuin lähteä autolla liikkeelle.

• fgfgfgfgfgfg

Useat rekat ja bussit (ja HAt myös) roikkuvat sellaisten perässä, jotka ajavat rajoitustenmukaista kahdeksaakymppiä tai yhdeksää kymppiä satasen alueella.

Mutta se kenen nopeus huopaa väliä 30-100km/h on ylikuormattu rekka!!!!!!!!!

• tautinen

ehkä 1 rekka sadasta tekee niin,mutta 98 h-autoa sadasta tekee rekalle samoin.Eli älä itke

• fgfgfgfgfgf
        tautinen kirjoitti:

ehkä 1 rekka sadasta tekee niin,mutta 98 h-autoa sadasta tekee rekalle samoin.Eli älä itke

Itkenpäs, koska ne 98 henkilöautoa, ja se 1 (tai oikeammin 65) rekkaa pökkii mulle vauhtia. Ajan tasaisesti lähes suurinta sallittua, enkä ala koukkimaan bussipysäkkejä jonkun mukatärkeän taviksen vuoksi. Se hidastaisi matkantekoa ja kasvattaisi polttoaineen kulutusta.

• 848

höpö höpö ne on niitä amatööri autoilijoita joska ei uskalla ajaa! toissa päivänä tku-hki motaril h-auto jolla oli perä kärry körötteli 70km/h yritin ohi omalla työkalulla pääsin rinnalle se perkele lisäsimkaasua ja siinä me ajettiin rinta rinnan ohi ei päässy. menin kiltisti taakse ja sama meno jatkui.

• Ohjaamotarkkailija

Tasaista nopeutta-ajavat harvemmin kärsivät takanaroikkujista,poikkeuksiahan aina ilmenee. Niin kuin kaikissa muissakin asioissa. Aivan JOKAISELLA hölö-autolla pääsee yli 80ä. SEn verran että raskas-liikenne pysyy takana. Muussa tapauksessa mikään ei estä hölöä ajamasta takana... Ei ole ongelma päästää takaatulija ohitse sopivassa paikassa. Paitsi jos on sellainen suvaitsematon-asenne... Ja heikko itsetunto.
      Itse hölöllä liikkuessa en ole koskaan tavannut "kolleegaa" roikkumasta perässä. MINÄ olen pitänyt siitä huolen ajamalla niin etten ole "kolleegan" jaloissa. Miten se noille ruikuttajille voi olla niin vaikeeta??

• YrjöJurri

Minulla on ollut jo kortti kohta 40-vuotta eikä rekat ole takapuskurissa roikkuneet ja jos jostakin syystä en ole voinut pitää vauhtia yllä päästään takaa tulevat ohi.

Totuus on se, että ne ohitettavalla on yhtä suuri riski kun ohittajalla, jos ajat niin, että sinua ei ohiteta vähennät riskiä.

Toki on ymmärrettävä se, että huonommissa keliolosuhteissa iso auto jyrää paremmin kun tienpintaa pyyhkivät henkilöautot.

Minun on vaikea ymmärtää miksi joku "hölökuski" ei voi ajaa bussipysäkille ja päästää rekkajonoa ohi, näin hän parantaisi omaa ja muiden liikenneturvallisuutta.

Moni näyttää mielummin purnaavan rekkojen nopeuksista kun ajaisivat itse muun liikenteen mukaan, ai niin he ovatkin aina oikeassa ja kaikki muut ovat rikollisia.

• KAASUA
        YrjöJurri kirjoitti:

Minulla on ollut jo kortti kohta 40-vuotta eikä rekat ole takapuskurissa roikkuneet ja jos jostakin syystä en ole voinut pitää vauhtia yllä päästään takaa tulevat ohi.

Totuus on se, että ne ohitettavalla on yhtä suuri riski kun ohittajalla, jos ajat niin, että sinua ei ohiteta vähennät riskiä.

Toki on ymmärrettävä se, että huonommissa keliolosuhteissa iso auto jyrää paremmin kun tienpintaa pyyhkivät henkilöautot.

Minun on vaikea ymmärtää miksi joku "hölökuski" ei voi ajaa bussipysäkille ja päästää rekkajonoa ohi, näin hän parantaisi omaa ja muiden liikenneturvallisuutta.

Moni näyttää mielummin purnaavan rekkojen nopeuksista kun ajaisivat itse muun liikenteen mukaan, ai niin he ovatkin aina oikeassa ja kaikki muut ovat rikollisia.

Minäkin rekkakuskina ihmettelen tätä syyttelyä puskurissa ajosta? Itse ajelen paljon h-autolla ja lomamatkoja teen myös asuntoautolla,en muista että rekka ois ahistellut puskurissa? Vai voiko tästä vetää sen johtopäätöksen että paljon tiellä liikkuvat osaavat painaa sitä oikean puoleista pedaalia vähän rohkeammin,niin ei tarvi täällä palstoilla itkeä ILKEISTÄ rekoista!

• eetu
        KAASUA kirjoitti:

Minäkin rekkakuskina ihmettelen tätä syyttelyä puskurissa ajosta? Itse ajelen paljon h-autolla ja lomamatkoja teen myös asuntoautolla,en muista että rekka ois ahistellut puskurissa? Vai voiko tästä vetää sen johtopäätöksen että paljon tiellä liikkuvat osaavat painaa sitä oikean puoleista pedaalia vähän rohkeammin,niin ei tarvi täällä palstoilla itkeä ILKEISTÄ rekoista!

Minä yleensä pidän mittarissa maantiellä rajoitus 10 %. SIllä ei rekat roiku puskurissa. Mutta auta armias, jos alkaa vaikkapa 60:n rajoitus. Rekkamiehelle tuntuu olevan todella vaikeaa hidastaa kylän tai koulun kohdalla nopeutta. Koko ajan pitäisi päästä sitä 85:ä, vaikka lapsia parveilisi ympärillä.

Toinen tilanne, missä rekat tuppaavat roikkumaan puskurissa, on jono. Katkeamattomassa jonossa on ajettava jonon nopeutta. Ohittelussa ei ole järkeä. Tällöin takana tuleva rekka herkästi tulee lähietäisyydelle. Syytä en tiedä, kun ei se jono se kovempaa liiku.

Joskus on rekka tullut puskurissa umpijäisellä tiellä. Jos minä tie todella on peilijäässä, pitäisi jo järjenkin sanoa, että tilaa on jätettävä. Rekka ei pysähdy nastattomilla renkaillaan yhtä lyhyellä matkalla kuin henkilöauto nastoilla.

• Samaa mieltä
        eetu kirjoitti:

Minä yleensä pidän mittarissa maantiellä rajoitus 10 %. SIllä ei rekat roiku puskurissa. Mutta auta armias, jos alkaa vaikkapa 60:n rajoitus. Rekkamiehelle tuntuu olevan todella vaikeaa hidastaa kylän tai koulun kohdalla nopeutta. Koko ajan pitäisi päästä sitä 85:ä, vaikka lapsia parveilisi ympärillä.

Toinen tilanne, missä rekat tuppaavat roikkumaan puskurissa, on jono. Katkeamattomassa jonossa on ajettava jonon nopeutta. Ohittelussa ei ole järkeä. Tällöin takana tuleva rekka herkästi tulee lähietäisyydelle. Syytä en tiedä, kun ei se jono se kovempaa liiku.

Joskus on rekka tullut puskurissa umpijäisellä tiellä. Jos minä tie todella on peilijäässä, pitäisi jo järjenkin sanoa, että tilaa on jätettävä. Rekka ei pysähdy nastattomilla renkaillaan yhtä lyhyellä matkalla kuin henkilöauto nastoilla.

Olet oikeassa mitä edellä kirjoitit 60 rajoituksissa ja jonossa ajamisesta, olen monesti miettinyt mikä siihen on syynä ja ainut selitys on tullut mieleen kuski torkkuu tai se ei ole kelvollinen liikenteeseen (asennevammainen). Kertokaapa rahtarit ja bussikuskit tähän vastaus lukemalla myös edellä oleva kirjoitus. Aika taulu ei ole syy ajaa jonossa edellä olevan puskurissa.

• AMMATTI A
        eetu kirjoitti:

Hah haa!Käyppä nyt oikeesti katsomassa tuolla liikenteessä? Mene vaikka parkkiin levähdys alueelle 60km/h alueen lähettyville! Seuraappa minkälainen läjä h-autoja kertyy rekan perään kun tuo 60 alkaa? voit helposti nähdä kun rekkaa ohitetaan. Et kehtaa sen jälkeen enään kirjoittaa tänne asiasta!

• eetu
        AMMATTI A kirjoitti:

Hah haa!Käyppä nyt oikeesti katsomassa tuolla liikenteessä? Mene vaikka parkkiin levähdys alueelle 60km/h alueen lähettyville! Seuraappa minkälainen läjä h-autoja kertyy rekan perään kun tuo 60 alkaa? voit helposti nähdä kun rekkaa ohitetaan. Et kehtaa sen jälkeen enään kirjoittaa tänne asiasta!

Ei minua kiinnosta se, miten muut henkilöautot yleensä käyttäytyvät. Sen olen pistänyt merkille, että jos minä hidastan 60:iin, niin perässä tuleva rekka liimautuu peräpuskuriin. Näin tapahtuu käytännössä poikkeuksetta. Henkilöautoillakin tuota tapahtuu, muttei niin usein.

Syy, miksi tuossa tilanteessa henkilöautoilijat lähtevät ohittelemaan, on luultavasti rekan pumppaava nopeus. Kuten kuskit itse ovat kertoneet, tarvitsee rekka vauhtia ylämäkeen. Rekan nopeus siis vaihtelee ja koska se hyytyy mäkeen, jää keskinopeus alle henkilöautoilijoiden haluaman. Kun vauhti hidastuu, ohitusmatka lyhenee, joten ha-kuski uskaltaa ohittaa paremmin. Oikein se ei välttämättä ole, mutta tässä on luultavasti syy alkaneeseen ohitteluun.

Jos henkilöautoilijoilla yleisesti olisi tapana ohittaa aina 60:n alueella silloin, kun edellä menijä hidastaa 60:iin, minuakin ohiteltaisiin paljon. Niin ei kuitenkaan tapahdu, joten tuo ilmiö liittyy siis vain rekkoihin.

• Samaa mieltä
        AMMATTI A kirjoitti:

On se iso ero jos 60 tonninen on ha perseessä tai jos on toisin päin. Alkoiko hermot pettää kun ajat siinä puskurissa.

• Kallonkutistaja
        eetu kirjoitti:

Ei siihen tarvita välttämättä varsintaista jonoakaan. Autoja kulkee kaksi rekkaa edellä ja sitten kolmantena henkilöauto (tai voihan tämä viimeinenkin olla rekka). Rajoitus on 80 ja nopeus on n. 80-85km/h. Välejä autoilla on esim neljä sekuntia. Sittten siihen perään ajan mittaan tulee vielä yksi auto lisää, joka on rekka. Se on liikkunut nopeudella 85-90km/h, ja haluaisi jatkaa sillä nopeudella.

Niiden kahden edellämenevän rekan ohittaminen ei onnistu tuolta viimeiseltä rekalta, joten sen on tyytyminen muiden nopeuteen. Miksi siinä tapauksessa ei välimtakaa voi kasvattaa kunnolla vaan pitää roikkua puskurissa?

• pitävän yllä
        eetu kirjoitti:

sallittua nopeutta. Mistä ne rekat takaluukkuusi ilmestyvät heti kuudenkympin alkaessa? Kyllä ne on jo jäänyt edellisessä ylämäessä sen verran ettei ne heti ole perässäsi roikkumassa.

Jos sulla on kerran paremmat renkaat kuin rekassa jäisellä tiellä, niin miksi sitten pyörit jaloissa etkä aja kovempaa? Etkö hallitse autoasi?

• eetu
        pitävän yllä kirjoitti:

sallittua nopeutta. Mistä ne rekat takaluukkuusi ilmestyvät heti kuudenkympin alkaessa? Kyllä ne on jo jäänyt edellisessä ylämäessä sen verran ettei ne heti ole perässäsi roikkumassa.

Jos sulla on kerran paremmat renkaat kuin rekassa jäisellä tiellä, niin miksi sitten pyörit jaloissa etkä aja kovempaa? Etkö hallitse autoasi?

Tämähän jo selitettiin kertaalleen, mutta selitetään uudelleen.

"Mistä ne rekat takaluukkuusi ilmestyvät heti kuudenkympin alkaessa?"

Mitä minä kirjoitin jonossa ajamisesta? Mitä minä kirjoitin siitä, että kun edelläni menee joku vauhdilla X, minun on vaikea mennä nopeutta X 2.

"Jos sulla on kerran paremmat renkaat kuin rekassa jäisellä tiellä, niin miksi sitten pyörit jaloissa etkä aja kovempaa?"

Siksi, että minulla ei ole tiukkaa aikataulua, joten voin sovittaa nopeuteni kelin mukaiseksi. Näin vältän ylimääräistä riskiä. Rekkakuski sen sijaan joutuu ajamaan liian lujaa, koska hänen pitää ehtiä satamassa odottavaan laivaan. Toivon asian olevan näin. Pelkään kuitenkin, että joidenkin kuskien kohdalla kyse on vain siitä, että se perässä huohottava rekkakuski ei ymmärrä, miten liukas tie on ja mitä jarrutusmatkalle tapahtuu, kun tie on liukas.

Kun kerran on todettu, että rekalle turvallinen nopeus kuivalla asfaltilla on 80 km/h, niin eikö kuski itse tajua, että peilijäällä turvallinen nopeus on jotain tuon alle?

• rajoitustenmukaan
        eetu kirjoitti:

Sanoit asian, niin kuin se on. Kyllä ne rekat vaan roikkuvat puskurissa heti, kun edellä ajavan nopeus laskee alle sen 90 mittarinopeutta, minkä rekat kulkevat.

Esim. kehä3:lla on joskus rekka ajanut aivan takapuskurissa kiinni 50 km/h rajoituksella tietyömaalla. Peruutuspeilistä ei näkynyt mitään muuta kuin teksti SCANIA.

Myöntäkää jo rekkakuskit, että te ette enää ole niitä teiden ritareita. Teillä on ihan yhtä kireällä pinna kuin henkilöautoilijoillakin. Ongelmana vaan on se, että kolaritilanteessa teidän kireä pinna aiheuttaa enemmän vahinkoa.

Tiedoksi niille lukuisille palstalaisille, jotka nyt sitten tästäkin ärsyyntyivät ilmoitan, että 80 rajoituksella tai sitä suuremmalla rajoituksella rekat eivät roiku minun takapuskurissani.

• nopeuden sovittaja
        eetu kirjoitti:

Tämähän jo selitettiin kertaalleen, mutta selitetään uudelleen.

"Mistä ne rekat takaluukkuusi ilmestyvät heti kuudenkympin alkaessa?"

Mitä minä kirjoitin jonossa ajamisesta? Mitä minä kirjoitin siitä, että kun edelläni menee joku vauhdilla X, minun on vaikea mennä nopeutta X 2.

"Jos sulla on kerran paremmat renkaat kuin rekassa jäisellä tiellä, niin miksi sitten pyörit jaloissa etkä aja kovempaa?"

Siksi, että minulla ei ole tiukkaa aikataulua, joten voin sovittaa nopeuteni kelin mukaiseksi. Näin vältän ylimääräistä riskiä. Rekkakuski sen sijaan joutuu ajamaan liian lujaa, koska hänen pitää ehtiä satamassa odottavaan laivaan. Toivon asian olevan näin. Pelkään kuitenkin, että joidenkin kuskien kohdalla kyse on vain siitä, että se perässä huohottava rekkakuski ei ymmärrä, miten liukas tie on ja mitä jarrutusmatkalle tapahtuu, kun tie on liukas.

Kun kerran on todettu, että rekalle turvallinen nopeus kuivalla asfaltilla on 80 km/h, niin eikö kuski itse tajua, että peilijäällä turvallinen nopeus on jotain tuon alle?

"Siksi, että minulla ei ole tiukkaa aikataulua, joten voin sovittaa nopeuteni kelin mukaiseksi."

Jos kaikki ajaisivat, vain siten kun itselle sopii ja omaa vauhtia ja kun ei ole mihinkään kiire, niin muillakaan ei saa olla. On se hienoa ajaa kylän läpi, kun vetää perässään kolmea rekkaa ja luita h-autoja. Tolla asenteella voit ajatella että "minä voin ajaa vaikka kolmeakymppiä satasen rajalla, tässä vaan sovittelen nopeuttani kelin mukaiseksi".

• eetu
        nopeuden sovittaja kirjoitti:

"Siksi, että minulla ei ole tiukkaa aikataulua, joten voin sovittaa nopeuteni kelin mukaiseksi."

Jos kaikki ajaisivat, vain siten kun itselle sopii ja omaa vauhtia ja kun ei ole mihinkään kiire, niin muillakaan ei saa olla. On se hienoa ajaa kylän läpi, kun vetää perässään kolmea rekkaa ja luita h-autoja. Tolla asenteella voit ajatella että "minä voin ajaa vaikka kolmeakymppiä satasen rajalla, tässä vaan sovittelen nopeuttani kelin mukaiseksi".

Täytyykö sinun tosiaan noin selvästi typeryyttäsi toitottaa.

"Jos kaikki ajaisivat, vain siten kun itselle sopii ja omaa vauhtia ja kun ei ole mihinkään kiire, niin muillakaan ei saa olla."

Uskallan väittää, että jos minun henkilöautolleni, jossa on ABS, ESP ja hyväkuntoiset nastarenkaat, 80 km/h on liian suuri nopeus, on sama nopeus varmasti liian kova rekka-autolle. On täysin varmaa, että henkilöauto nastarenkailla pysähtyy nopeammin kuin rekka nastattomilla silloin, kun ajetaan peilijäällä. Joten se rekkakuski voisi joskus miettiä, miksi henkilöautot ajavat yhtäkkiä normaalia hitaampaa. Olisiko tien pinnassa jotain kummaa ainetta, jota jääksi kutsutaan?

• että...
        YrjöJurri kirjoitti:

"Minun on vaikea ymmärtää miksi joku "hölökuski" ei voi ajaa bussipysäkille ja päästää rekkajonoa ohi"

Kuinka paljon ennen pysäkkiä se pysäkin merkki näkyy lähivaloilla lumipyryssä ajettaessa, kun vastaankin tulee jatkuvasti autoja? Niinpä niin...

Uskaltaisitko itse vetää jäisellä tiellä liinat kiinni, kun takapuskurissa roikkuu joku rautainen ammattilainen, teiden ritari, lukien iltalehteä kahvikuppi toisessa kädessä ja puhelin toisessa?

• ettävettä

Roikkuvat siksi että ajavat ja yrittävät ajaa 80 alueella sitä 90-95. Niitähän ei koske sen enempää ajoneuvokohtainen kuin tiekohtainenkaan nopeusrajoitus.

• Samaa mieltä

Poliisilla on muutakin tekemistä (juoppojen kuskuuta)kuin valvoo rekkojen nopeuksia eli rajoitimeen ajoon on saatu hiljainen hyväksyntä viranomaisilta.

• Sujuvuus säästää hermoja

Anna palaa sinäkin 90-95, kun se kerran on moneen kertaan ihan sallituksi todettu. Ihme jääräpäisyyttä ja naiiviutta tuollainen 80.0 /-0.000 km/h tavoittelu. Ota toiset tiellä liikkujat huomioon ja katoa rekkakuskien edestä maisemaan, niin minäkin teen.

Ei tarvi sitten täällä itkeä kun takana tulijoita alkaa kertyä puskuriin.

• sinivilkku

roiku, johan sen sanoo järkikin.

Jos ruosteisen nakkikattilasi puskuriin tulisi rekka roikkumaan, niin se puskuri irtoaisi alta aikayksikön ;D

• maailmanparantaja123
        sinivilkku kirjoitti:

roiku, johan sen sanoo järkikin.

Jos ruosteisen nakkikattilasi puskuriin tulisi rekka roikkumaan, niin se puskuri irtoaisi alta aikayksikön ;D

Kun kerran rahtarien mielestä he ovat teiden ritareita, niin ha pitöisi aina väistää rekkoja ja mieluummin pysyä poissa liikenteestä. On parempi, että yleinen turvallisuus heikkenee jotta rahtarit voivat ajaa 80 myös 60:n risteysalueilla.

Missä haavemaailmoissa nää rahtarit elää? Luuleee et edessä olijat sovittais nopeutensa takanatulijoiden (rekka) mukaan. Amisroudari ottaa turvaväliä niin maailma on paljon parempi!

• Rekkanainen
        maailmanparantaja123 kirjoitti:

Kun kerran rahtarien mielestä he ovat teiden ritareita, niin ha pitöisi aina väistää rekkoja ja mieluummin pysyä poissa liikenteestä. On parempi, että yleinen turvallisuus heikkenee jotta rahtarit voivat ajaa 80 myös 60:n risteysalueilla.

Missä haavemaailmoissa nää rahtarit elää? Luuleee et edessä olijat sovittais nopeutensa takanatulijoiden (rekka) mukaan. Amisroudari ottaa turvaväliä niin maailma on paljon parempi!

...asiaa ja vahvasti asian vierestä.
        Mutta yleisesti sanon kuitenkin, että ei yleistetä!!
        Me, kuten kaikki muutkin tiellä liikkujat, teemme inhimillisiä virheitä liikenteessä, mutta virheistä on opittava. Inhimillinen virhe ei kuitenkaan ole piittaamattomuus muita tiellä liikkujia kohtaan.

Liikenteen virrassa välimatkat elävät olosuhteiden muuttumisen mukaan; liikennevaloissa tai muissa risteyksissä, käännyttäessä, jarrutusten ym. myötä. Jos yhdistelmä ajaa maantienopeudella 80km/h koko ajan liian lähellä, kyse ei ole siitäkään, vaan puhtaasta välinpitämättömyydestä ja toisten turvallisuudella leikkimisestä.

Koko Suomen kattava yhdistyksemme Rahtarit ry on tiedostanut tämän ongelman ja parhaillaan ollaan nostamassa haastekampanjaamme ”tonneittain vastuuta” enemmän esille. Sen tarkoitus on saada kuljettajat noudattamaan paitsi turvavälejä myös nopeusrajoituksia. Tiedossahan on myös se, että osa kuljettajista ajaa toistuvasti päin rajoitinta. Se on myös riskitekijä ja sen lisäksi erittäin epätaloudellinen ajotyyli.

Rahtarit ry ja Kuorma-autoliitto järjestävät myös koulutustilaisuuksia raskaan puolen kuljettajille yhteistyössä Liikkuvan Poliisin, yhteistyökumppanimme, kanssa. Näiden koulutusten ongelma-kohta on vain valitettavasti se, että kuljettajat, jotka muutenkin tajuavat liikenteen yhteispelin ja turvallisen ajotavan merkityksen, osallistuvat näihin koulutuksiin. Sen sijaan kuljettajia, jotka mielestään osaavat kaiken ja ovat ”teiden Kingejä”, nämä koulutukset eivät kiinnosta.

Toivon, että kampanjamme ”tonneittain vastuuta” saavuttaa JOKAISEN kuljetusyrityksen KOKO porukan ja positiiviset tulokset alkavat vähitellen näkyä käytännössä tien päällä.
        Onhan rahtareitten kolme pääperiaatetta: TIETOA – TAITOA – TURVALLISUUTTA

• Rekkanainen kirjoitti:

...asiaa ja vahvasti asian vierestä.
        Mutta yleisesti sanon kuitenkin, että ei yleistetä!!
        Me, kuten kaikki muutkin tiellä liikkujat, teemme inhimillisiä virheitä liikenteessä, mutta virheistä on opittava. Inhimillinen virhe ei kuitenkaan ole piittaamattomuus muita tiellä liikkujia kohtaan.

Liikenteen virrassa välimatkat elävät olosuhteiden muuttumisen mukaan; liikennevaloissa tai muissa risteyksissä, käännyttäessä, jarrutusten ym. myötä. Jos yhdistelmä ajaa maantienopeudella 80km/h koko ajan liian lähellä, kyse ei ole siitäkään, vaan puhtaasta välinpitämättömyydestä ja toisten turvallisuudella leikkimisestä.

Koko Suomen kattava yhdistyksemme Rahtarit ry on tiedostanut tämän ongelman ja parhaillaan ollaan nostamassa haastekampanjaamme ”tonneittain vastuuta” enemmän esille. Sen tarkoitus on saada kuljettajat noudattamaan paitsi turvavälejä myös nopeusrajoituksia. Tiedossahan on myös se, että osa kuljettajista ajaa toistuvasti päin rajoitinta. Se on myös riskitekijä ja sen lisäksi erittäin epätaloudellinen ajotyyli.

Rahtarit ry ja Kuorma-autoliitto järjestävät myös koulutustilaisuuksia raskaan puolen kuljettajille yhteistyössä Liikkuvan Poliisin, yhteistyökumppanimme, kanssa. Näiden koulutusten ongelma-kohta on vain valitettavasti se, että kuljettajat, jotka muutenkin tajuavat liikenteen yhteispelin ja turvallisen ajotavan merkityksen, osallistuvat näihin koulutuksiin. Sen sijaan kuljettajia, jotka mielestään osaavat kaiken ja ovat ”teiden Kingejä”, nämä koulutukset eivät kiinnosta.

Toivon, että kampanjamme ”tonneittain vastuuta” saavuttaa JOKAISEN kuljetusyrityksen KOKO porukan ja positiiviset tulokset alkavat vähitellen näkyä käytännössä tien päällä.
        Onhan rahtareitten kolme pääperiaatetta: TIETOA – TAITOA – TURVALLISUUTTA

Nimimerkki "Rekkanainen" kirjoittaa järmää asiaa. Naisia pitäisi olla enemmän kuljetusalalla.

• bussikuskin muija

Itse kiroilin ja ihmettelin puskurissa roikkuvaa bussia niin mieheni totesi kuskin luottavan siihen että se näkee ylitseni ja osaa ennakoida jos tarvii jarruttaa. No, totta se varmaan onkin, ainakin mieheni "lukee" liikennettä aivan toisella tavalla kuin kukaan muu tuntemani henkilö.

TÄMÄ EI SITTEN OLLUT KANNANOTTO MIHINKÄÄN SUUNTAAN sen paremmin minulta kuin mieheltänikään, totesinpa vain kun tuli mieleeni. Tällainen lisäys kaikille raivotautisille jotka alkavat kohta varmaan paasaamaan jotain....

• Auto--Antero

Korkeasta ajoneuvosta näkee loistavasti edessä tapahtuvan. Jopa paremmin, mitä lähempänä puskuria roikutaan.
        Kuitenkin puskurissa roikkuminen viestittää yleensä jotain...
        PAINU VITTUUN!!!! Jaloissa pyörijä!

Jos MINUN puskurissani roikuaan, annan aina HETI tilaa ohitukseen, enkä rupea leikkimään.
        Ei ole mitään syytä hermostua, vaikka joku ajaisi kromihilseet lentäen tappituntumalla. Se vain osoittaa että olet itse hidasteleva MULKKU!!!!

• Charles

"mieheni totesi kuskin luottavan siihen että se näkee ylitseni ja osaa ennakoida jos tarvii jarruttaa."

Meinaako se kuski ennakoida hirvetkin, jotka syöksyvät pusikosta autosi eteen? Aika velho on, jos se ne etukäteen tietää.

• bussikuskin muija
        Charles kirjoitti:

"mieheni totesi kuskin luottavan siihen että se näkee ylitseni ja osaa ennakoida jos tarvii jarruttaa."

Meinaako se kuski ennakoida hirvetkin, jotka syöksyvät pusikosta autosi eteen? Aika velho on, jos se ne etukäteen tietää.

En yhtään kyllä tiedä, enkä tiedä pitikö miehenikään arvelu paikkaansa tämän ko. kuskin motiiveista ja ajatusmaailmasta. Ei kipaistu kysymässä.

• bussikuskin muija
        Auto--Antero kirjoitti:

Korkeasta ajoneuvosta näkee loistavasti edessä tapahtuvan. Jopa paremmin, mitä lähempänä puskuria roikutaan.
        Kuitenkin puskurissa roikkuminen viestittää yleensä jotain...
        PAINU VITTUUN!!!! Jaloissa pyörijä!

Jos MINUN puskurissani roikuaan, annan aina HETI tilaa ohitukseen, enkä rupea leikkimään.
        Ei ole mitään syytä hermostua, vaikka joku ajaisi kromihilseet lentäen tappituntumalla. Se vain osoittaa että olet itse hidasteleva MULKKU!!!!

Toivottavasti juot aamukahvisi ja vähän rentoudut vaikkapa päivä lehden parissa ennenkuin lähdet tänään liikenteeseen?

Mihkäs bussia muuten väistetään, sinne bussipysäkillekö? :-D

• Rekkanainen

...näkymät eteenpäin ovat huomattavasti paremmat kuin henkilöautoista.
        Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että jos jotain äkkinäistä ja yllättävää tapahtuu, niin peli on pelattu. Eli iso auto tulee niskaan ja mitään ei voi. Onhan nyt huomioitava sellainen asia, että raskaan ajoneuvon jarrutusmatka on ihan toista luokkaa kuin kuin henkilöauton.
        Eli ikävä kyllä miehesikään ei nyt loppuun asti ole kyllä lukenut tilanteita ennakolta!!!

Olen todella pettynyt linja-autoliiton kannasta, kun me Rahtarit ry:ssä nostimme esille "tonneittain vastuuta"-kampanjan ja pyysimme linja-autoliittoa mukaan kampanjaan. Vastaus oli tyly EI. Tilausajokuljettajien ryhmä sen sijaan lähti mukaan kampanjaamme.

• hohhoijaaaaaaaaaa
        Rekkanainen kirjoitti:

...näkymät eteenpäin ovat huomattavasti paremmat kuin henkilöautoista.
        Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että jos jotain äkkinäistä ja yllättävää tapahtuu, niin peli on pelattu. Eli iso auto tulee niskaan ja mitään ei voi. Onhan nyt huomioitava sellainen asia, että raskaan ajoneuvon jarrutusmatka on ihan toista luokkaa kuin kuin henkilöauton.
        Eli ikävä kyllä miehesikään ei nyt loppuun asti ole kyllä lukenut tilanteita ennakolta!!!

Olen todella pettynyt linja-autoliiton kannasta, kun me Rahtarit ry:ssä nostimme esille "tonneittain vastuuta"-kampanjan ja pyysimme linja-autoliittoa mukaan kampanjaan. Vastaus oli tyly EI. Tilausajokuljettajien ryhmä sen sijaan lähti mukaan kampanjaamme.

Kun nyt ihan oikeasti koittaisitte rakkaat keskustelukumppanit ymmärtää että mieheni istui vieressäni eikä siis ajanut takanani. Arvaus jonkun toisen ajotyylistä ei mielestäni pelkkänä yhtenä huomautuksena kyllä pitäisi kertoa täysin vieraalle ihmiselle mitään siitä miten hän itse ajaa tai ennakoi?

Tämä pointti tuli tässä nyt vaan mieleen, eikä olisi kyllä tullut jos mieheni ammatti olisi jotain muuta. Siksi tämä huomio oli minulle jotain jota en ole aiemmin tullut ajatelleeksi ja ajattelin heittää sen tähän jos vaikka joku muukaan ei olisi tullut ajatelleeksi. Koska koko keskustelu ei ihan hirveästi kiinnosta niin olen yrittänyt toitottaa että tämä on PELKKÄ HUOMIO, EI KANNANOTTO.Nämä vastaukset mitä olen saanut taas vaikuttavat siltä niinkuin olisin väittänyt että mielestäni persuuksissani roikkuvan bussin kuljettaja oli varsinainen kingi?

Minä, eikä miehenikään, koe sitäpaitsi olevansa vastuussa koko maailman bussikuskien toiminnasta.

• n. 2 milj. km
        hohhoijaaaaaaaaaa kirjoitti:

Kun nyt ihan oikeasti koittaisitte rakkaat keskustelukumppanit ymmärtää että mieheni istui vieressäni eikä siis ajanut takanani. Arvaus jonkun toisen ajotyylistä ei mielestäni pelkkänä yhtenä huomautuksena kyllä pitäisi kertoa täysin vieraalle ihmiselle mitään siitä miten hän itse ajaa tai ennakoi?

Tämä pointti tuli tässä nyt vaan mieleen, eikä olisi kyllä tullut jos mieheni ammatti olisi jotain muuta. Siksi tämä huomio oli minulle jotain jota en ole aiemmin tullut ajatelleeksi ja ajattelin heittää sen tähän jos vaikka joku muukaan ei olisi tullut ajatelleeksi. Koska koko keskustelu ei ihan hirveästi kiinnosta niin olen yrittänyt toitottaa että tämä on PELKKÄ HUOMIO, EI KANNANOTTO.Nämä vastaukset mitä olen saanut taas vaikuttavat siltä niinkuin olisin väittänyt että mielestäni persuuksissani roikkuvan bussin kuljettaja oli varsinainen kingi?

Minä, eikä miehenikään, koe sitäpaitsi olevansa vastuussa koko maailman bussikuskien toiminnasta.

Miksi ihmeessä annetaan jonkun roikkua takapuskurissa, en ymmärrä koko juttua. Minä ainakin laskisin ohitse heti kun ohituspaikka tulisi tai näyttäisin vilkulla hyvissä ajoin , että käännyn sivuun.
        Kyllä minä kunnioitan rekan tai bussin massaa niin paljon, etten tieten tahtoen jää sen alle.
        Tämä tosin on vain ajatus , koska milloinkaan ko. tilannetta minulle ei ole 35v liikenteessä olo aikana tapahtunut. Johtuu yksinkertaisesti siitä , että en ole tien tukkona.
        Kaikkien autoilijoiden pitäisi seurata myös takana tulevaa liikennettä ja huomioida muut autoilijat, silloin vältytään kokonaan tämän kaltaisilta keskusteluilta.

• Tasan sata express

perustelee AINA, jos kaikki ajaisivat jonossa, turvaväleissä, minulla ei ole kiirettä, minä minä minun mittarini näytti 81 km/h jne..... Nysväri on täydellinen itsekäs torvi.!!! Itsekäs TORVI !!!
      Hän haluaa olla OIKEASSA, KOTIPOLIISI, hallita MUITA....nysväri sotkee koko liikenteen, ITSEKKYYDELLÄÄN.
      Liikenteessä on erinlaisia tarpeita, kulkijoita, vauhteja, NYSVÄRINKIN pitäisi ottaa toisten tarpeet huomioon, mutta EI ! Nämä maanteittemme nysväri kusipäät ajattelevat vain omaa itseään....vaarallisestikin,
      tämä on minun kaista, tämä on minun nopeuteni, nämä ovat minun lapsiani takapenkillä, kaikki muut saavat väistää.....takana on rekka 72km/h tödellista nopeutta, rekan takana on kilometrin jono.....vastaan tulee samanlaiseen nysväriin hermostunut tukkirekka..väärää kaistaa, mutta nämä nysvärit ovat vain oikeassa, kumisaappaita, tyhmiä, lapsensa vaarantajia, sokeita liikennepelille, mutta mitään emme voi ? Loppupeleissä nysväri vastaa tekemisistään itse...joten ei ne kuolinilmoitukset paljon hätkäytä...niin makaa kuin petaa.

• ....

Ongelmia voi ratkoa monella tyylillä.

• Pro Logistic

Ja sitten vielä raiteet jokaiseen tehtaaseen,kauppaan,ostoskeskuskseen,huoltoasemille jne....!! Näin se homma toimii. Eikö?! Sitten tehdään muutama tuhat tasoristeystä lisää että raideliikenne ja pienautoliikenne ei kärsi junien vyörymisestä jokaiseen paikkaan niin sehän on vasta turvallista. Tasoristeyksethän ovat tunnetusti hyvin turvallisia! Eikö? Ja kun lisääntyneiden tuhansien kiskokilometrien alle tarvitaan myös vapaata maata niin valtio voi mukavasti pakkolunastaa ihmisten maat että raskasliinenne saadaan siirrettyä kiskoille!! Eikö?

Heh,voi ***kele miten joku voi olla noin tyhmä että kuvittelee junien pystyvän korvaamaan raskaankaluston kuljetuskapasiteetin!! Sellasta neroa ei ole joka pystyisi JÄRKEVÄSTI ja KUSTANNUSTEHOKKAASTI järjetämään logiistikkaketjun niin ettei kumipyöriä tarvita päivittäisessä tavarankuljetuksessa! Kuorma-autot peräkärryineen on niin monta kertaa helpompi ohjata eri paikkoihin kuin juna jossa kymmenet vaunut aiheuttavat ylipääsemättömiä ongelmia kuljetusten,edes jotenkin järkiperäisesti järjestettyä siirtelyä. Ilmeisesti kaikki eivät ymmärrä sitä miten pieni osa tavarasta liikkuu nk.runkolinjoilla teidemme pääväylillä. Vaikka nämä runkolinjat siirrettäisiin juniin jää niin paljon tavaraa jaettavaksi pienempiin paikkoihin ettei niistä selviä pienemmillä nk. jakeluautoilla. Olisi mielenkiintoista nähdä miten esim. 40 vaunua pitkä juna jakaisi vaikkapa 1000 tonnia tavaraa pitkin maata. Mukavaa olisi katsella kun em. juna pysähtyisi Takahikiän Siwan kohdalla ja alettaisiin jokapäiväisiä tavaroita kantamaan kaupan varastoon. Ja sama homma uusiksi 200 metrin päässä olevassa Abc-huoltamolla. Se kun tarvitsee tavaroiden lisäksi vielä polttoaineensa ym. autoihin tarkoitetut tavarat.

Voiko joku siis oikeasti kuvitella että tavaraliikenne saataisiin edes kauneimmissa unissa siirrettyä kiskoille????

• kaiken nähnyt

Näitä selityksiä kuulee aina aika-ajoin, että raskaan ajoneuvon edessä ajavat ovat kiusantekijöitä. Selitellään että nopeus vaihtelee tai muuta paskaa. Oikeasti nopeammin ajavilla se nopeus vaihtelee enemmän, hitaasti ajavat ajavat pääsääntöisesti tasaista nopeutta. Ongelmaa on turha selitellä ja kierrellä ja kaarrella. Ongelma on kaikessa yksinkertiasuudessa se, että raskaan ajoneuvon edessä on ajoneuvo, joka ajaa hitaammin kuin mitä raskas ajoneuvo haluaisi ajaa. Raskaita ajoneuvoa alkaa roikkumaan perässä, jos ajat alle 10km/h ylinopeutta. Kyse ei todellakaan ole siitä, että vain reilua alinopeutta ajavien perässä roikuttaisiin, vaan ihan rajoituksen mukaisen nopeuden, jota on nopeusrajoituksen näyttämä tai pikkuisen alle, vaan pientä ylinopeutta ajavienkin perässä roikutaan. Raskaasta ajoneuvosta käsin se pieni keulan alla oleva hidaste näyttää niin turhalta esteeltä, että sama kuin ajaisi yli.

Mutta kuvittelepa tilanne toisin päin. Raskas ajoneuvo ajaa 10-20km/h alle rajoituksen, mikä on hyvin tavallista. Koskaan, ei missään, ei yksikään raskas ajoneuvo ole tehnyt minulle tilaa tällaisissa olosuhteissa. Vaikka ohittaminen olisi täysin estynyt lumipöllyn, tai vastaantulevan liikenteen vuoksi. Tuosta perässä roikkumisestaan paistaa läpi suunnaton itsekeskeisyys ja suorannainen, kun itse kuitenkaan eivät ole yhtään parempia. Ja kyllähän sen taukopaikoillakin näkee, millaisia sivistymättömiä mulkkuja kaikki rahtarit ovat.

• 330d ja hajis

Minä tiedän ihan omasta kokemuksesta tettä se rekka on perseessä siksi että on pistetty ihmiset ajamaan typeriä talvi nopeuksia vaikka tie olisi hyvässä kunnossa ja autot kanssa. Syynä on siis päättäjien halu kyykyttää ja senhän ne perkeleet sitten tekevätkin! Ja taas se pelleily on alkamassa eikä kukaan puutu siihen!

• mikä teitä vaivaa?

Ajan kuorma-autolla hyvin useasti hki->kot väliä ja puolet matkasta on moottoritietä. Rajoitinta vasten ajettaessa vauhtini on 90km/h, (siis oikeasti 90 eikä 87) mutta yleensä todellinen nopeuteni on 86km/h. Itse vihaan kuskeja, jotka roikkuvat perässä, koska ammattitautiin kuuluu peilehin tuijjottaminen. Itselleni ei tuota vaikeuksia turvavälin pitäminen, senkun painelee plussaa ja miinusta nopeuden vaihdellessa 75-80km/h ja väli pysyy kolmessa sekunnissa. Matkalle mahtuu 120 100 80 ja 60rajoituksia ja myöskin roikkujia. 99%roikkujista on henkilöautoja, kun roikkuja tulee lähelle, alan hidastaa nopeuttani 1km/h kerrallaan, niin kauan että idiootti häipyy. Välillä rekkakin tulee taakse, mutta todella harvoin se hanurissa on kiinni. Ja jos on moottori/leveäkaistainen tie ei tarvitse, kuin näyttää vilkkua oikealle ja hidastaa nopeutta ja näin rekka pääsi ohitse, mutta matkani ei hidastunut yhtään. Ikinä en ole myöhästynyt ja aina päässyt perille, vaikka en puskurissa kiinni ajakkaan.

• Ammattitautiko

Kyllä ne rekat roikkuu puskurissa vaikka ajaisi vakkarilla ja diesel jaksaa pitää vakiovauhdin myös ylämäissä, eli jos ajat alle sen rahtarin rajoittimen, mutta yli rajoituksen todellista nopeutta, niin johan kohta haistelee.

• Teiden ritarit!

Eilen Simpele- Särkisalmi, rekka alkoi roikkua perässä 80 alueella, nopeuteni oli oikeasti 85, mutta nopeampaa olisi pitänyt mennä. No mikäs siinä, jos macho saa cicsejä ajaessaan henkilöauton persiissä, niin siitä vaan. Onneksi ei tullut hirviä, eikä ketään kolmion takaa.
        Mitenhän se kaveri olisi ajanut Särkisalmen läpi kohti Joensuuta 60 alueella ilman meitä? Samaa 89 km/h?
        Teiden ritarit, hyi sentään.

• Sitä saa mitä
        Teiden ritarit! kirjoitti:

Eilen Simpele- Särkisalmi, rekka alkoi roikkua perässä 80 alueella, nopeuteni oli oikeasti 85, mutta nopeampaa olisi pitänyt mennä. No mikäs siinä, jos macho saa cicsejä ajaessaan henkilöauton persiissä, niin siitä vaan. Onneksi ei tullut hirviä, eikä ketään kolmion takaa.
        Mitenhän se kaveri olisi ajanut Särkisalmen läpi kohti Joensuuta 60 alueella ilman meitä? Samaa 89 km/h?
        Teiden ritarit, hyi sentään.

Niihän se olisi todennäköisesti ajanut.
        Joskus kun sattuu tuollainen seuraavan kerran liukkailla perään, niin kyykytän sen jonnekkin mäkeen..

• tURVAVÄLI

Jo se että nariset tällä palsataalla tekee susta ei ammattilaisen. Onko sulla edes JOKORTTIA?

• kurki-alli

En ihan kaikkia lukenut läpi, voi olla että olen itsekin tähän joskus jotain kirjoitellut. Ketään enempää moittimatta pitää muistaa se että se on yksilö joka siellä ratin takana on. Ei rekka missään roiku, saati henkilöauto. Sen kuljettaja sen tekee. Jokaisella on omat vaikuttimensa moiseen hommaan.
      Itse henkilökohtaisesti en jaksa ymmärtää sitä että jos itse saavutan pikkuautolla jonon pään, ja jään siihen perään ts. sopeutan oman nopeuteni muihin tielläliikkujiin, ei tämä sitten kelpaakaan sille seuraavalle jononpään saavuttajalle. Roikutaan, kärkytään vaikka jonoa on edellä silmänkantamattomiin ja ohituspaikat nolla.
      Vain omaa ajotapaasi voit muuttaa, et muiden. Vaikka kuinka raivoat ja meuhkaat siellä hytissä, edellämenijä ei sitä kuule.

• teidenvirtuoosi

Tekisi todellakin monelle hyvää käydä rekan hytistä katselemassa, kuinka kapeaksi tie muuttuu sellaisella ajokilla ja kuinka yksinkertaisetkin liikennetilanteet muuttuvat huomattavasti haastavemmaksi, kuin henkilöautoilla.

En tiedä mistä se kertoo, mutta koko ikänäni en ole rekan tukkona ollut, enkä yhtäkään kolaria ajanut.

Tuolla tien päällä näkee päivittäin henkilöautoilijoita, joilla vauhti saattaa seilata 80-alueella 55-85km/h, yleensä lähempänä 60km/h.
      Sitten kun tulee se seudun ainoa mäki, sillä takana tulevalla rekalla on huipulla vauhtia joku 20km/h ja kuskilla Kyrpä otsassa on metrin mittainen ja rekan takana tulijoilla kaksimetrinen.

Se on tajuton matka minkä rekka vaatiin täydessä kuormassa saavuttaaksen 0-80kmh ja pysähtymismatka myös helvetin pitkä kesälläkin, joten itse ainakin oman turvallisuuteni vuoksi ajan syrjään tai pientä ylinopeutta ajaen jätän rekan kauas taakseni jos alkaa tilanne jännittämään.

Se on nimittäin varma, että vaikka se rekka esim. talvella satoja metrejä väliä teihin pitäisikin, ei se ehtisi pysäyttää millään autoansa jos jonkun jäniksen tai vaikka sitten sen hirven vuoksi pysähdytte jarrut lukossa henkilöautolla.
      Se tulee selkään kuin juna että kolina käy jos ei ole viisas kuski ja ohjaa ojaan rekkaansa.

Itse ainakin pidän henkilöautolla liikkuessani huolen, että näin ei pääse koskaan käymään, koska sen verran omaa henkeäni arvostan ja henkilöautolla se rekka on jätätetty hetkessä horisonttiin edes ajamatta kuin päätön.

Perseessä ajamista en harrasta ollenkaan ja ainoat perskärpäset mitä itse joskus kerään, on henkilöautoilla ajavia.

• Kanssa-autoilija

Ihan hyvä kirjoitus sinulta, mutta sekään ei antanut vastausta siihen kysymykseen, että miksi jotkut rekkakuskit paskat välittävät turvaväleistä.

• teidenvirtuoosi

Rekkakuskeinakin on mulkkuja kuten jokaisessa ammatissa, se on selvä asia.

Yritimpä tuossa vain tuoda esille, että omalla toiminnallaan voi vaikuttaa helposti siihen, että siellä takana ei yksinkertaisesti ole sitä 60 tonnin möhkälettä, koska se on niin hidas ja kankea liikuteltava henkilöautoon verrattuna.

Monet henkilöautoilijat eivät vain yksinkertaisesti omaa sellaista pelisilmää tuolla liikenteessä, että käyttäisivät sitä henkilöauton ketteryyttä hyväkseen.

Tietysti jotkut miettivät miksi HEIDÄN pitäisi yhtään joustaa tai muuttaa ajotapaansa jonkun ammattikuljettajan vuoksi. Mielestäni tällaiset voivat hoitaa matkansa bussilla tai kävellen.

Yhteispelillä se liikenne sujuu.

• KaapoJ

Aivan. Huomattavasti enemmän mä oon tosin mulkkuja nähny ajavan henkilöautoilla kuin raskaammalla kalustolla.
      Oottako miettiny miksi rekoilla sattuu kuitenki suhteellisen vähän kolareita ja ulosajoja jos ne ovat muka aina niin vaarallisesti roikkumassa metrin päässä?
      siinä vaiheesa ku keli on oikeasti huono ajaa myös rekkamiehet hitaasti.

Jos rekalla alkaa jokaisen perseilijähenkilöauton takia hidastelemaan 60kmh ja jättäytyyn kilometrin päähän saattaa hyvinki olla että jää leivät saapumatta kauppaan. Siksi he toisinaan vinkkaavat hiukan lähempänä ajamalla että voisikko antaa tietä tai ajaa kovempaa ku tällä ei ohikaan voi ajaa.
      Koskaan ei tarvi 80alueella rekan perässä ajaa alinopeutta jos on tasasta maata. Henkilöautoilijoista sen sijaan karkeasti puolet ajaa alle sitä 80kmh tai muuten vaan heillä seilaa vauhti.

• Riittää jo...

Aekas kusipäisyytä opettaa sunnuntai autoillijalle rytmissä ajoa ! Se kun on päättänyt nussia omaa alinopeuttaan..... ikuisesti! Ajakaa yli... lapsineen!

• Ammattimies?

Tässä muutamana viime päivänä, kun talvirajoitukset tuli, niin useamman tapauksen nähnyt kun rekka ahdistelee henkilöautoa, yksi äsken motarillakin...
      Eikö rahtari osaa mennä ohi (motarilla) tai sovittaa nopeuttansa muun liikenteen mukaan?

• vanha-mamma

No voi helvetti pitäishän tuo tajuta että jos rekka roikkuu perseessä niin todella ajat alinopeutta ei kaikilla ole varaa kupata tien päällä.Pitäis henkilöautoilla liikkuvien huomioida se että jos aina on niitä puskurissa roikkujia niin nopeutusi on pienempi kuin autonnopeus mittari näyttää ja sehän myös kerää jonoja ja aiheuttaa turhia ohituksia jos varmuuden vuoksi ajaa hitaammin kuin oikein näyttävä mittari.Myös nämä peltipoliisien pelkääjät harmittaa ensin mennnään hyvää nopeutta siis sallittua sitten hidastetaan joka peltipoliisin vuoksi aika ärsyttävää ajaa sellaisen auton perässä satoja kilometrejä yleensä pyyhkäisen ohi ja jatkan hyvillä mielin matkaa.Köretteliät jääköön kotiin.

• professori

Rekkojen nopeus laskettava 70 km/tunnissa ,jolloin rekkakuskit ajavat rajoitinta vasten 79 km/t ja liikenne menee suhtkoht tasaista noputta ilman että rekkkakuskien täytyy siirtyä aina seuraavan henkilöauton takapuskuriin kyttäämään ohitusta.

• Miksiköhän minun

perässä ei roiku rekat eikä muutkaan, joskus ehkä joku espoolainen mutta annan tietä että pääsee ohi koska niillä on isot auto-ja asuntovelat ja täytyy ehtiä töihin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      26
      5079
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      64
      4071
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      77
      3637
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2708
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      149
      2497
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2358
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      78
      2173
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2127
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1674
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1525
    Aihe