Metsästäjätutkinto ja kysymykset

- * -

Tulipa yritettyä metsästäjätutkintoa ja huonolla menestyksellä, eli hylätty tuli. Alle puolet yrittäjistä pääsi läpi, joten ei se ollut muillekkaan läpihuutojuttu. Kysymyssarjoja on tietääkseni 2. Eli laitelkaapa tänne toisen sarjan hankalimpia kysymyksiä. Sarja jossa minä kävin niin monilla oli seuraavat kysymykset väärin.

Jos lähdetään kuvatunnistksista niin
1 poron näköinen eläin oli metsäpeura
2 Jouhisorsa
3 Koppelo
4 Naurulokki, kysyttiin kysymyksissä mikä seuraavista linnuista on rauhoitettu, johon vastaus on siis naurulokki.

muut kuvista olivatkin "helppoja"

Kysymyksissä hankalimpia olivat

1 metsästää saa 150m päässsä asumatonta rakennusta
2 Hirveä saa metsästää vain puolivaippa luodilla
3 ketun metsästyksessä saa käyttää haaskaa
3 "metsäkauriin/ peuran" metsästykseen ei tarvita enää riistanhoitopiirin lupaa
4 Pumppuhaulikon käyttö on sallittu sorsanmetsästyksessä
5 Karhun metsästystä varten on suoritettava ampumakoe
6 Karhun metsästyksessä saa käyttää kokovaipaluotia
7 Jos olet saanut maan omistajalta metsästysoikeuden alueelle, voit metsästää siellä kaverisi kanssa

Laitelkaahan toisen kysymyssarjan vaikeimia kysymyksiä

173

82358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajokoirastaja

      Asenteellasi "tulipa yritettyä" ei ihme, jos et päässyt läpi. Minä kävin tutkintoon liittyvän kurssin ja opiskelin asioita Metsästäjän oppaasta, lajikuvat ulkoa opettelemalla (juuri samat kuvat on tentissä kuin kirjassakin, eli voi opetella tosiaan ulkoa). Useampi ilta itse opiskelua ja läpi 1 virheellä. Ei ollut vaikea, mutta vaativa kyllä. Ei mikään helppokaan, tuskin menee kellään läpi harjoittelematta. Omat lapset 10 ja 12 sai myös tentin läpi, mutta yhdessä harjoiteltiin ja aika tosissaan.
      Hauskaa vaihtelua harjoitteluun oli pelata Metsästysvisa- lautapeliä, samalla sai arvioida, miten hyvin sujuu vai vieläkö pitää kertailla.

    • 121212

      Eipä ole metsästäjätutkinto läpihuutojuttu, eikä pidäkkään olla.
      Opettele asiat suosiolla tarvitset sitä tietoa vielä.
      Ei siihen vippaskonsteja ole. Metsästäjätutkinto antaa oikeuden,
      mutta tuo myös velvollisuuksia ja vastuuta. On säälittävää kun vasemmalla hutiloivat
      yrittävät päästä kokeesta läpi. Näiden pitäisi sitten päästä metsästämään
      tuollaisella asenteella. Voi, voi

      • kaikki oikein 10

        sen kurssin niin on kyllä läpihuuto juttu. Tomppelit yrittää kylmiltään.


      • 98
        kaikki oikein 10 kirjoitti:

        sen kurssin niin on kyllä läpihuuto juttu. Tomppelit yrittää kylmiltään.

        onko se tentti helpompi kun on käynyt sen kurssin ja paljonko se sinulla makso :)?


      • huhhuh....

        pellet kysyttiin niitä kysymysiä ei teidän mielipiteitä ja valitteluja...


    • Riistanhoitokannatta

      Nyt ne oppaat käteen ja lukemaan. Jos luet kirjat huolellisesti läpi ja opettelet eläimet hyvin niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

      Itse kävin juuri tenttimässä ja läpi meni kirkkaasti. Ne kannattaa opetella sillä tarvitset niitä tietoja metsällä jotta et tekisi rikosta/rikkomusta sillä kun omaat metsästyskortin niin et voi vedota tietämättömyyteen.

      Se paksu opus on todella hyvä ja minusta se kannattaisi lukea jokaisen vaikka ei ikinä metsästäisi mitään.

      Mitään kysymysvinkkejä en anna vaan suosittelen lämpimästi lukemaan ne kirjat.

      • 45v kokemuksella

        "Mitään kysymysvinkkejä en anna vaan suosittelen lämpimästi lukemaan ne kirjat."
        Metsästäjätutkinnon tarkoitus ei ole että ihminen voisi suorittaa sen hyväksytysti.
        Ei, tutkinnon tarkoitus on tarkistaa että kokelaalla on hallinnassaan tärkeät
        perustiedot ja taidot joiden turvin hän voisi hyväksytysti lähteä erämetsälle tai
        muuten vaan luontoon oppimaan lisää. Se tietotaito minkä tutkinto opettaa ei
        riitä kuin hyvän harrastuksen aloittamiseen.
        Älkäämme siis turvautuko kepulikonsteihin vaan hankitaan kunnollinen tietotaito
        heti alkuun ja täydennetään sitä harrastuksen edetessä niin opiskelemalla kuin
        harjoitusammunnoillakin. Jos ampuminen jää vain tositilanteisiin niin haavakoiden
        määrä kasvamistaan kasvaa.


      • huhhuh....
        45v kokemuksella kirjoitti:

        "Mitään kysymysvinkkejä en anna vaan suosittelen lämpimästi lukemaan ne kirjat."
        Metsästäjätutkinnon tarkoitus ei ole että ihminen voisi suorittaa sen hyväksytysti.
        Ei, tutkinnon tarkoitus on tarkistaa että kokelaalla on hallinnassaan tärkeät
        perustiedot ja taidot joiden turvin hän voisi hyväksytysti lähteä erämetsälle tai
        muuten vaan luontoon oppimaan lisää. Se tietotaito minkä tutkinto opettaa ei
        riitä kuin hyvän harrastuksen aloittamiseen.
        Älkäämme siis turvautuko kepulikonsteihin vaan hankitaan kunnollinen tietotaito
        heti alkuun ja täydennetään sitä harrastuksen edetessä niin opiskelemalla kuin
        harjoitusammunnoillakin. Jos ampuminen jää vain tositilanteisiin niin haavakoiden
        määrä kasvamistaan kasvaa.

        et pääse ikinä läpi vaikka lukisit mitä jos joku ei kysele tai et saa esimerkki kysymyksiä.


    • Remington 870

      Tänään menin itse läpi kokeesta pelkän vuoden 1993 Metsästäjän oppaan materiaalin perustalla. Poliisi vaati korttia että saan pitää aselupani, joten suoritin sen. Aika helppo se on.

      • 98

        kehtaisitko antaa mitään vinkkejä siihen?


      • Scramble!
        98 kirjoitti:

        kehtaisitko antaa mitään vinkkejä siihen?

        No en helvetissä! Lue se penteleen opus niinkuin muutkin tekee! siis rehdit tekee.


    • Raskis

      Kaikkihan on helppoa sille joka osaa... Vuoden 1993 Metsästäjän opas sisältää ihan oikeesti melkein kaiken mitä aloittelevan metsästäjän tietää tarvii. Eläimet ovat samannäköisiä kuin silloin eikä muutkaan olosuhteet mainittavasti ole muuttuneet. Lainsäädännönkin muutokset ovat suhteellisia.
      Tervetuloa joukkoon mutta jos metsästät niin suhtaudu luontoon kunnioittavasti!

      • voi ihmettä

        evoluutio on hyvinkin voinut elukoita jo jonkinverran muutta, lienekkö tosiaan vielä samannäköisiä?


      • Raskis
        voi ihmettä kirjoitti:

        evoluutio on hyvinkin voinut elukoita jo jonkinverran muutta, lienekkö tosiaan vielä samannäköisiä?

        ;-)


      • Scramble!
        voi ihmettä kirjoitti:

        evoluutio on hyvinkin voinut elukoita jo jonkinverran muutta, lienekkö tosiaan vielä samannäköisiä?

        Älä puhu paskaa


    • mäkkaiver

      Tutkinnon suoritin 13 vuotiaana ja ainoa materiaali oli kaverilta lainattu metsästäjän opas vm. kakstuhattaluvunalku. 3 oli muistaakseni väärin. Ei sen suorittamiseen tarvi mikään ruudin keksijä olla, mutta vähän viitselijäisyyttä se vaatii. Nyt on eläimiä lahdattu sujuvasti 6 vuoden ajan ja olen melko varma, että nykytiedoilla en tutkintoa enään läpi saisi ainakaan lukematta.

      • Sacre blo!=Scramble!

        Hah hah mate. Mie oon 13 ja oon menossa tenttii sen kokeen, se on ihan nurkan takana kun nyt on torstai ja eka tutkinto on huomenna perjantaina 8.8 ...ja oon lukenu! valmistus eiku koulutus tai mitä ne nyt ovatkaan kursseja ei ikävä kyllä jostain syystä alueellani järjestetty. Enkä oo mikään mutakuono renttupelle joka kokeilee kylmiltään ja on semmonen lunttaaja: Hei! mitkä ne vastaukset ol?


      • Scramble!
        Sacre blo!=Scramble! kirjoitti:

        Hah hah mate. Mie oon 13 ja oon menossa tenttii sen kokeen, se on ihan nurkan takana kun nyt on torstai ja eka tutkinto on huomenna perjantaina 8.8 ...ja oon lukenu! valmistus eiku koulutus tai mitä ne nyt ovatkaan kursseja ei ikävä kyllä jostain syystä alueellani järjestetty. Enkä oo mikään mutakuono renttupelle joka kokeilee kylmiltään ja on semmonen lunttaaja: Hei! mitkä ne vastaukset ol?

        ... Kyllä mahtaa muuten koulukavereilta naama venähtää jos tänä syksynä kortinsaatuani ammun hirven Isältä lainatulla kiväärilä sen kans


    • En keksi nimeä

      Suoritan parin päivän päästä kokeen ja kun on kurssilla niin kirjaa ei tarvi mihinkään. Ps jos opas kirjaa se löytyy kirjastosta. :)

    • -Hemppa-

      Itsellä on parin päivän päästä tentti, meinaa jännittää, mutta menen hyvällä asenteella, ja olen lukenut kirjat läpi, niin eiköhän se läpi mene toivottavasti. jos totta puhutaan tuntuu kyl et vois päästäkin sen läpi.

    • -Hemppa-

      Voisko joku kertoo muutaman hyvän vinki tohon tenttiin, ja voisko joku muutaman tentin kyssän laittaa tähän.

      • laukkuryssä

        Kirjoita googlen hakuun: metsästäjätutkinto, niin sieltä saat koekysymyksiä testattavaksi.


    • -Hemppa-

      tentti läpi!

    • JepssJepss

      Moro. Olis tässä lähiaikoina se metsästäjäntutkinto. Meinasin lukasta sen kirjan pari kertaa läpi ja harjoitella netistä noita kysymyksiä pari kertaa. Meniskö noilla läpi :)?

    • 3. kerta toden sanoo

      Heippa vaan! Ite oon menossa 3.8. metsästäjäntutkintoon. En oo käyny kurssilla, mut oon lukenu oppaan ja metsästyslainsäädäntö -kirjan pari kertaa läpi. Sen jälkeen oon kattonu tärkeimmät asiat ja harjotellu netissä. Pääsisenköhän läpi?

    • laatilanmies

      Aloittajan juttua kun lukee niin, mielestäni nuo on läpihuutokysymyksiä...mitkä pitää ehdottomasti tietää. Jos sympatiaa annan niin tuon metsäpeura ja poron erotus ei menisi enää itseltäkään, varsinkaan jos näkee vain toisesta kuvan. Karhun metsästystä kokovaipalla en tiennyt, vaikka kortti on taskussa.

      Mutta jos nuo olivat hankalimpia kysymyksiä niin olen ehdottomasti sitä mieltä jotta koe on hylätty, ei pahalla. Suosittelen kaikille kurssin käymistä jos se vaan on mahdollista, saatte sieltä paljon käytännön niksejä ja neuvoja joita ei kirjoissa lue. Toki jos olette niin hyvässä asemassa, että perheessänne on aktiivinen metsästäja tai olette liikkuneet vaarin kanssa metsällä puolet elämästänne. Silloin voi olla että pelkkä kirjan lukeminen miuutamaan otteeseen riittää.

      Tsemppiä kaikille kokeeseen suuntaaville ja muistakaa liikkua fiksusti metsällä, ja kaikille joilla kortti jo taskussa niin antoisaa metsästysvuotta!

    • agadifi

      Ei mennyt läpi. Kirjat olin lukenut kertaalleen ja kuvia opetellut ulkoa. Eniten virheitä tuli lainsäädäntöön liittyvissä kysymyksissä. Pitänee vielä hiukan lukea ja ensi viikolla uusi yritys.

    • Uus3r4:J0rma

      Meni juuri läpi. Kannattaa lukea kirja kunnolla varsinkin aseisiin liittyvät asiat ja opetella metsästysajat jne. koska niissä tyrii helposti. Vastauksia ei kannata etsii netistä ihan omaksi eduksi koska muuten kun pääsee niiden avulla läpi ja on mettällä niin sitten on turha sanoa että en tienny jos vaikka sattuukin ampumaan väärän elukan ja tulee kutsu kyttilään.

    • Uus3r4:J0rma
    • EVOEiVaanOsaa

      Joo nyt oon jo kolmesti yrittäny ja en oo päässy läpi. Ajatuksen kanssa luin kahesti ton Metsästäjän oppaan mis on noita lakijuttuja. Eläimiä opettelin vähän ulkoa. 15 meni väärin vaikka oikeen luin :S

      • näin on

        Itse luin tuon lakikirjan kerran lävitse ajatuksen kanssa, ja tuosta "paksumpaa kirjaa" lähinnä vain selailin/opettelin noita lajitunnistus kuvia.

        Eilen sitten kävin kokeilemassa tuota tutkintoa, ja tulos oli 5kpl vääriä vastauksia = tutkinto läpi. (1 kuvissa ja 4 kysymyksissä).

        Ja noista kysymyksien vääristä vastauksista mikään ei ollut nk: "vaarantava virhe", vain niinkuin tutkinnon vastaanottajakin sanoi, että kaikki nuo virheet olivat nk. "knoppitieto" kysymyksissä.

        Tosin itselleni nuo ase kysymykset olivat helppoja, koska olen harrastanut ammuntaa kuitenkin jo n. 10 vuotta.


    • vieras1231423

      Moro oli helppo tänään yritin ja ekalla läpi.

      • metsästäjä ruotsinma

        Missä sinä sen tutkinnon teit ja voiko sen tehdä internetin kautta Asun nimittäin Ruotsissa
        ja Olen Nilsiästä kotoisin Kiitos sinulle vieras etukäteen jos vain voisit autaa minua :)


    • jorrrrrrrrrrrrma

      karhun metsästyksessä EI saa käyttää kokovaipaluotia, eikä kokovaippaluotia.

    • arararararararar

      Tulipa itsekkin käytyä kokeessa. Kaks virhettä ja kirkkaasti läpi. Toinen virheistä oli kysymyksessä kenen luvalla saa tuoda Suomeen ulkomailta eläimen ja päästää sen luontoon vapaaksi? Ei varmaan ihan ekana metällä tuu vastaan, että tuota tietoa tarvisi :D Koe on sopivan vaikea mielestäni, ehkä hieman helpohko. Itse en käynyt missään kurssilla, luin vaan kotona kirjat läpi. Kuvat olivat todella helppoja. Metsäpeura ehkä itsellä vaikein, mutta koska kuvat ovat tosiaan täysin samat kuin metsästäjän oppaassa, niin oli helppo tietää, että metsäpeura on selvästi tummempi kuin poro. Yks kaveri vetäs samaan aikaan kun itse olin kokeessa joku 20 virhettä, eli ei se arvaamalla ihan läpi mene :D

    • Ohi on

      Saako karhua metsästää jousella heh heh

      Lukekaa ne oppaat ajatuksella läpi. Maalaisjärki auttaa myös joten sen voi jo päätellä saako toisen nurkalle eli lähemmäs kuin 150m mennä ammuskelemaan rusakoita.

    • Ollut jo vuosia...

      Monessa muussa maassa saa karhuakin metsästää jousella... (suomen karhut on vaan sitkeähenkisempiä kuin esinm. pohjois-amerikkalainen harmaakarhu)?

      Ei missään saa AMMUSKELLA niitä rusakoita. Pitää ampua malttia ja harkintaa käyttäen laukauksia joilla pyritään yhdellä laukauksella saamaan saalis kuolemaan mahdollisimman kivuttomasti.
      Minua on monet mökkiläiset (ja muutamat vakituisestikkin asuvat) pyytäneet vähentämään rusakoita puutarhoistaan. Eli jos on lupa, niin saa metsästää vaikka toisen oven vierestä.

      Eli lukekaa, mutta alkää silti vielä kuvitelko kaikkea täysin tietävänne. Tutkinnon läpimenon jälkeen vasta alkaa se käytännön opiskelu.

    • joseboy

      Tulipa käytyä metsästys kurssi Keminmaassa. Taisi mennä koko kurssilla tentti läpi, oli osaava ja asian tunteva opettaja. Mielestäni tentti menee läpi,kun käypi kurssilla niin saa hyvät perustiedot metsästykseen ja riistanhoitoon. Itse opiskelemalla vaikeampi löytää se nippeli tieto mitä tarvitaan tentin läpäisyyn.

    • Kaarina

      Käytiin muutama vuosi sitten tenttiin valmentava kurssi ja sen jälkeen tentti, meitä oli 40-v. nainen ja 3 eri-ikäistä poikaa (10-15 v) ja 1-3 kerralla tentti läpi. Samaa mieltä kaikki, että kurssi oli hyvä, siellä tuli asiat helpommin tutuiksi kuin kirjasta lukemalla. Tosin ollaan metsästävästä perheestä, ja metsästyskorttia vaille monta vuotta jo itse kukin ammuntaa ym. aiheeseen liittyvää harrastanut. Nyt joukosta on kehittynyt 2 hirvimiestä, yksi pääosin linnustaa ja yksi on "sunnuntaimetsästäjä", eli metsästelee jonkin verran huvin ja seuran vuoksi, ei aktiivisesti. Ei ollut turhaa kellekään hommata metsästyskorttia, eikä kenekään mielestä vaikeetakaan, mutta esim. lajitunnistus oli yllättävän hankalaa. Lukematta ja harjoittelematta ei mee tentti läpi tuurilla.

      • kylkiäinen´

        "Lukematta ja harjoittelematta ei mee tentti läpi tuurilla."
        Hyvä, Kaarina! Noin se on!
        Ja vaikka tuurilla menisikin niin jatkossa se kostautuu.
        Tietämätön/taitamaton metsästäjä metsällä on yhtä vaarallinen
        kuin R-kioskilta korttinsa ostanut autonkuljetta liikenteessä.
        Ne tiedot ja taidotan kurssilla hankitaan - ei korttia!!! Kortti tulee kylkiäisinä!


    • Metsästäjä Ruotsinma

      Olen Ruotsissa asuva Suomenkansalainen Olen kotoisin Nilsiästä
      Haluaisin tietää voiko tämän metsästäjä tutkinnon tehdä intternetissä vai pitääkö tulla se Suomeen tekemään ja olis kiva tietää myös minne

    • metsästäjä ruotsinma

      Missä tämän metsästjätutkinnon voi suorittaa, voiko sen tehdä intternetissä vai jossakin polisilaitoksella vai missä ????

      • Latailija

        Riistanhoito yhdistykset niitä järjestää. Kirjat voit tilata suomesta.


    • no miksi täällä?

      googlaa Suomen Riistakeskus ja siitä sitten riistanhoitoyhdistykset, ne järjestävät tutkintoja. Netissä ei voi suorittaa, vaan on itse tultava paikanpäälle.
      Tosin jos asut Ruotsissa, niin mikset suorita sikäläistä tutkintoa, se käy kyllä sitten täälläkin. Mitä järkeä suorittaa täällä tutkinto, jos kerran asuu Riuosissa?

      • byfdseqnkiz

        Suomen kansalaisen Ruotsissa suorittama sikäläinen metsästäjätutkinto EI OLE voimassa Suomessa. Ruotsin kansalaisella se sen sijaan kelpaa myös Suomessa.


    • Tieto

      Tuosta porosta se ei ole riistaeläin ja tutkinnossa kysytään riistaeläimiä poro on tuotantoeläin eli poron kuvaa siellä ei ole

    • Metsästys Kokelas

      helppoja kymymyksiä

    • nyt lukemaan

      Kuten aiemminkin jo sanottiin, niin jos noihin aloituksessa mainittuihin kysymyksiin ei tiedä vastauksia, niin ei kuulukaan päästä läpi.

      Miten sitä voi metsästää lakeja noudattaen, ellei niitä tunne? Tai toisinpäin, miten sitä voi metsästää hyödyntäen omia oikeuksiaan, jos niitä ei tunne?

      • Suomi-rodun edustaja

        Niin, jos yksi hankalimmista kysymyksistä on: "Karhun metsästystä varten on suoritettava ampumakoe", niin paree onkin, ettei pääse kokeesta läpi. Ehkä on parempi, ettei pääse koskaan läpi, jos asenne on tuollainen.

        Tässä hommassa kuitenkin yleensä aseiden kanssa pelataan ja elollisia olentoja tapetaan, joten VÄHINTÄ mitä me metsästäjät voimme tehdä, on tietää mitä olemme tekemässä!


    • Metsän poika tahdon

      Eilen tentissä 13 virhettä. Jätin oppikirjojen lukemisen vilkuilun varaan. Luotin siihen kun kurssin opettaja sanoi, että hän käsittelee niitä kyysymyksiä, joita tentissä kysytään. Ei näköjään käsitellyt kaikkia. Pitää lukea kirjat.

      • hävettää sun puolest

        metsän poika tahdot olla????
        Hyi jolkkokses ett kehtaat; kolometoista väärin!!!!!
        Hys häpeemää...ei tutkinto ol mikää pelleilytilanne -
        otappas ny järki käteen - edellyttäen että sulla on sellanen -
        ja lue kirjat, keskity asiaan ja lopeta pelleily.


    • metsästäjä1

      ei se koe mee läpi jos ei treenaa. muutekki siihe pitää haluta saaha se läpi

    • Bambi2012

      Äsken kokeilin koetta, luinkin kyllä mutta silti 11 väärin. Aseisiin liittyvät kysymykset tuottaa itselle vaikeutta kun kaikki asia on uutta ja opeteltevaa. Mutta koetilaisuudessa näin 20 ihmisestä vain 3 menevän läpi. Huolestuttavaa.

    • Kyseliä

      Itse menen sinne kurssille. Auttaako kurssi paljonkin?

    • Sano Aaaaaaaaaaa

      Aivan läpihuutojuttu.

      Jos lukee ajatuksella ja pohtii väittämät niin ei siinä mitään ihmeellistä ole.

      Minusta on väärin että saa yrittää samoja kysymyssarjoja. Mielestäni pitäisi olla sääntö että vuodessa saa yrittää vain 2 kertaa niin olisipahan motivaatiota opiskella kunnolla.

      En käsitä miten hirven metsästys puolivaippaluodilla tai karhun ampuminen oli vaikea kysymys ? Ellei tajua miksi puolivaippaa käytetään ei voi osatakkaan simppeltoneja.

      Häpeä !

    • Kyseliä

      Sehän oli helppoa. :D 4 väärin vaan. Ryhmässä oli 11 yrittäjää ja kolme pääsi läpi. :)

    • Peltopyy

      Kävin kymmenvuotiaana tutkinnossa, ja 9 virhettä tuli, joten tuloksena hylätty. Tuolloin olin lukenut 'Metsästäjän Opasta' ja harjoitellut netissä harjoitustehtäviä. Eläintunnistustehtävästä sain 10/10, mutta ase- ja metsästyslainsäädäntö-opukseen en ollut koskenut käytännössä ollenkaan. Niissä kysymyksissä suurimmat virheet sattuivatkin. Nyt olisi tarkoituksena muutaman vuoden "tauon" jälkeen käydä uudestaan tentissä, ja muutama päivä ennen tutkintoa kurssi.
      Tutkinto ei mielestäni ole todellakaan mikään läpihuutojuttu.
      Ja näille jotka nyt ovat tässä kyselleet että "pääsisinkö läpi kun olen lukenut oppaan?", oppimis- ja muistamiskyky on jokaisella ihmisellä erilainen, joku saattaa muistaa asiat luettuaan oppaan kerran läpi ja toisella taas saattaa kulua viikkoja ennenkuin saan painettua päähänsä jonkun tietyn asian.

    • eräjorma

      Olisin menossa parin päivän päästä tutkintoon ja olen lukenut oppaat ja tuntuu vain, että päähän ei ole jäänyt juuri mitään tietoa. onko kellään ollut samaa tunnetta?ja onko mennyt läpi.

    • Sisäistäsisäistä

      Jos oppaat lukee ajatuksella läpi yrittäen pohtia miksi joku asia on niin kuin se on niin varmasti menee läpi.

      Otetaampa vaikka usein ongelmia tuottavat saako tieltä ampua tai tien yli metsäkanalintua niin jos pohtii metsästyksen kannalta niin eihän siinä järkeä ole että annettaisiin ampua soraa syömään tulevat linnut käppäilemällä tietä pitkin.

      Sitten pitää sisäistää mitä laki sanoo minkä arvoisella tiellä voipi rusakon kellistää ja saako tietäpitkin kulkea pyssy selässä. Kuka omistaa maapohjan eli onko se valtio vai seura josta voi päätellä kenlle saalis kuuluu tai kenllä on pyyntioikeus.

      Ne kirjasaet pitäisi minusta lukea vaikka ei korttia suorittaisikaan.

      Saaliseläimet täytyy opetella hyvin ja varsinkin saman näköiset. Testipapereissa yleensä on hankala tietää onko se metsäpeura vai poro ellei ole opetellut tunnusmerkkejä. Hirvinaaras ja vasa eli mitä eroa. haukat ja pöllöt on kaikki rauhoitette ja niistä saisi tosi kinkkisiä tunnistuskyssäreitä.

      Lukekaa rauhassa ja sisäistäkää ne asiat sillä ne ovat suurimmaksi osaksi maalaisjärjellä ajateltavissa kuten puolivaipan käyttö metsästyksessä kokovaipan sijaan. Jos ymmärtäää mikä on kokovaippa ja miten se luovuttaa energiaa osuessaan kohteeseen niin tajuaa samalla että riistalle vaaditaan tiettyä energiaa.

      Osumaenergiat pitää ehdottomasti tietää eli paljonko jouleja vaaditaan =1/2*mV^2=Jouleja ja jos luoti menee saaliin läpi pysähtyen vasta pariin petäjään niin jokainen käsittää että saalille luovutettiin vain osa energiasta ja loppuenergia kului puiden lävistämiseen.

    • metsästäjä 12

      Itellä ei menny ensimmäisellä vaikka kävin kurssin ja harjottelin netissä. Mutta en oikeen kauheesti lukenu kirjoja

    • toisella läpi
    • toine on iha helppo

      • monta erillaista lappuu on ku mä kävi yhekerra ja meni 16 väärin


      • Artzeella on outo!!!
        jani002 kirjoitti:

        monta erillaista lappuu on ku mä kävi yhekerra ja meni 16 väärin

        mullakin meni ekalla kerralla 16 väärin huomenna yritän uudestaan. vähän harmittaa kun kaveri vaan niillä luennoilla pelasi puhelimella ja mä tein kaikkii muistiinpanoja ja kuunteli. sitten kotona luin, kaveri ei lukenu ja pääsi 6virheellä läpi. se oli lukenu ne kirjat 2 vuotta sitten. mä en ollut ihan kokonaan.


    • monta tapaa

      Harvoinpa se lotton täysosumakaan enskerralla tulee. Sitkeetä yrittämistä vaan, tai jos eioo lukihäiriötä, niin lukemallakin onnistuu. Ne on kysymykset laadittu niin, että pääsi minun 11 vuotias poikakin ensikerralla läpi, kun luki kirjan läpi.

    • Niin, monta on tapaa

      ...mutta tarkoitus olis niinku tentin jälkeen TIETÄÄkin jotain!
      Mää ainaski tuntisi itteni hiukan tyhmäks jos tutkinnon läpäistyäni olisin edelleen yhtä tollo kuin tutkintoon valmistautuessani....oli sitten kyseessä mikä hyvänsä tutkinto! Mutta meitähän on moneksi......

    • kumpi parempi?

      No jokainen tutkinnossa käynyt varmasti ymmärtää, että tämä tutkinto on suunniteltu siten, että mahdollisimman moni sen läpäisee, mahdollisimman vähällä vaivalla.
      Oppimista ei kyllä ole asiassa ajateltu.
      Saksalainen vastaava tutkinto, on sitten toisesta päästä. Siinä joutuu kuulemma tosiaan opiskelemaan jopa vuoden verran, että läpäisee tentin. Näin olen asiata kuullut.

      • Epävarma

        Moro! Kävin pari päivää sitten kokeilemassa testiä. Meni muutama sallitun rajan yli väärin. Minulla on paha lukihäiriö, joten lukemisesta ja sisäistämisestä ei tule juuri yhtään mitään. Olen ollut koko ikäni metsällä ja nyt halu olisi ottaa ase mukaan olalle. Olisiko kellään pieniä vinkkejä A/B kysymyksistä?
        Kaikki apu on enemmän kuin tervetullutta!


    • älä viitsi

      Kuule paras apu on sinun tapaisten lukutaidottomien mennä sinne kursseille, jos kuulossa ei ole vikaa, niin siinä on apu tuohonkin.

      • jämtti on näin!

        Näin on tosi! Jos ei hallitse edes niitä alkeellisia tietoja joita metsästäjän tutkinnosta selviäminen edellyyttä niin kyllä on parasta jättää se ase kaupan telineeseen. Muropaketissako se metsästyskortti mielestäsi pitäisi saada?
        Ei ku kursseille ja niin monta kertaa että tieto istuu umpuluisempaankin kalloon!


      • Tuostaa
        jämtti on näin! kirjoitti:

        Näin on tosi! Jos ei hallitse edes niitä alkeellisia tietoja joita metsästäjän tutkinnosta selviäminen edellyyttä niin kyllä on parasta jättää se ase kaupan telineeseen. Muropaketissako se metsästyskortti mielestäsi pitäisi saada?
        Ei ku kursseille ja niin monta kertaa että tieto istuu umpuluisempaankin kalloon!

        Kysymyssarjoja on kaksi. (A,B) Jos hyvä tuuri käy, niin sinun täytyy muistaa vaan viime kertaiset virheet niin pääset läpi! En tiedä sitten kuinka paljon eroa niillä sarjoilla on..


      • ?????????
        Tuostaa kirjoitti:

        Kysymyssarjoja on kaksi. (A,B) Jos hyvä tuuri käy, niin sinun täytyy muistaa vaan viime kertaiset virheet niin pääset läpi! En tiedä sitten kuinka paljon eroa niillä sarjoilla on..

        Mitä siinä B-sarjassa kysytiin??


      • mieti1
        ????????? kirjoitti:

        Mitä siinä B-sarjassa kysytiin??

        orava on eläin vai onko?


    • Voivoi Voi

      Hei kuule; siinä kysyttiin milloin sinun vatsasi on viimeksi toiminut.
      A-sarjassa kysytään muistatko miten päin asetta tulee pitää kun ampuu
      oravaa!

    • onks se helppo se toinen ja mitä kysymyksii siinä on

    • Piukelo

      Pari kertaa käyty ja ei oo menny läpi, eka 28 virhettä kun lukematta menin tai lähinnä vaan harjoituskysymyksiä harjoittelin mitkä kyllä meni heittämällä läpi. Tokaan jo luinkin jotain mut silti 13 virhettä, lähinnä asejuttuja just luin kun niistä en oikein mitään ymmärrä mut ei ne kaiken maailman luvut silti päähä jää. Varsinkaan lukemalla, pitäisi olla joku joka kädestä pitäen näyttää ja selittää. Oon niin huono lukemaan muutenkin. Ja vielä se kun noi asiat ei juurikaan kiinnostaisi edes kun en olis sellaisilla aseilla edes metsästämässä.

      • tieto on poikaa

        Ihmetyttää ku jotkut kehtaa toitottaa sitä kuis tyhmiä ovat.
        tavallisella älyllää varustetut varautuvat kaikkiin tentteihin riittävin tiedoin.
        Jos epäonnistuu niin ei siitä nau'uta nettipalstoilla vaan luetaan ja hankitaan
        tarvittavat tiedot.
        Metsästäjän tutkinto on tutkinto muiden joukossa ja siinä tentataan tenttijän
        tiedot. Eli jyvät seulotaan ruumenista!!


      • Eräjalmar
        tieto on poikaa kirjoitti:

        Ihmetyttää ku jotkut kehtaa toitottaa sitä kuis tyhmiä ovat.
        tavallisella älyllää varustetut varautuvat kaikkiin tentteihin riittävin tiedoin.
        Jos epäonnistuu niin ei siitä nau'uta nettipalstoilla vaan luetaan ja hankitaan
        tarvittavat tiedot.
        Metsästäjän tutkinto on tutkinto muiden joukossa ja siinä tentataan tenttijän
        tiedot. Eli jyvät seulotaan ruumenista!!

        Tutkinto on viimevuosina vaikeutunut melko tavalla ja hyvä niin. Moni elää vielä siinä vanhassa uskossa, että läpi pääsee pelkällä maalaisjärjellä kirjoja avaamatta. Metsästysseuran vanhat jäärät minullekin nauroivat, kun lähdin kirjoja ostamaan. Eihän niillä mitään tee.. Todellisuudessa lukematta tai pintapuolisella opiskelulla ei ole mitään toivoa päästä läpi. Metsästyslainsäädäntö täytyy osata ja vähän harvinaisemmatkin lajit kuvista tunnistaa.

        Monelle ongelma on siinä, että opiskeluista on aikaa ja se tenttiin lukemisen strategia puuttuu. Kirjoista pitää osata poimia se oleellinen. Muistiinpanojen tekeminen lukiessa kannattaa.


    • js

      Olet metsällä järven rannassa? A tarvitset luvan vain rannalle. B vain vesialueelle. c molemmille. vastaus on c. eli minä ymmärrän,että jos ollaan rannalla niin ei olla veesä.
      Kysymys on tahallaan harhaan johtava.Lakihan antaa luvan metsästää rannalta jos omistat vain rannan, et vain saa ampua veden yläpuolelle.Sitten vasta tarvit vesialueen luvan kun käytät sitä.

    • Risto Perä Rekyyli

      Joo. Aika hauska juttu in se, että riistakeskus ylläpitää täysin harhaanjohtavia ja aivan liian suppeasti testaavia kysymyssarjoja nettisivuillaan. Mistä lie kertoo sekin sitten. Toivottavasti ei kuitenkaan mistään ylenkatsomisesta ja toisen yläpuolelle asettumisesta. On joka tapauksessa mielestäni törkeää toisen aliarvioimista. Laittaisivat kunnolliset, laajat ja monipuolisesti vastaajaa testaavat kysymyssarjat nettiin , jotka antavat sen todellisen kuvan osaamisesta, tai sitten vaikka ihan niin, että ne saa downloadata kotikoneelle ja ovat rasti ruutuun tyylisiä, vieressä oikea vastaus. Tyyliin vaikka 3500 kysymystä lajinmäärityksineen. Vastataan kuuteenkymmeneen ja sitten nähdään miten käy. Kysymyspaketista tulisi sitten varsinaiseen tenttiin kysymykset. Että, silleen kehitys ideaa teille ...

    • nuffi,2

      kait oon veteraani oon kolme kertaa uusinut kortin neljättä kertaa kehtaa enään.

    • en se ollut minä

      ite oon menossa kahren viikon pääst metsästäjän tutkintoon ja jännittää iha pirusti ku luin kommentteja

      • Luehan sinäkin vaan tuo minun lähettämäni viestiketju läpi, niin ymmärrät minkä tason "opiskelija" olet, heh heh.


      • Tietämätön
        Susianalyytikko kirjoitti:

        Luehan sinäkin vaan tuo minun lähettämäni viestiketju läpi, niin ymmärrät minkä tason "opiskelija" olet, heh heh.

        Moro. Pääseekö läpi jos lukee pelkän lakisääntökirjan vai pitääkö lukee molemmat?


    • nuffi,2

      ossaa sanoo ku pappaa seurasin oppi.mut nykyjään laki muuttuu viikoittain.kohta tätä menoo oo mitä selässä kantaa.akan kanto niin kiinnosta umpisessa. nalkuttaa vaan.

    • nuffi,2

      ei muuta käykää kortti oo vaikeeta kuhan vaan tietää mistä päästä lyijy lähtee.nää veteraanit on jo vähissä.ja pitääkää puolenne täs ase jupakassa.tää kyselykone ja media ois syy pää.näihin juttuihin.koulu kans.siellä pitäs tehä jotain.

    • Metsästäjäksi aikova

      Hei! Olen 12-vuotias tyttö ja olen lukemassa sitä metsästäjän opasta. Olisiko kenelläkään vinkkejä tähän tenttiin? Mun on joitain asioita vaikeeta ymmärtää (kun ne selitetään niin vaikeesti jotkut), onneksi isä on selittelemässä jos jotain ei osaa! Minkä laisia kysymyksiä tentissä on? Kiitos aivan kauheesti!

      • huntteri-jussi

        oletko lestin koululta


      • Tapio Olander

        Moi. 52/60 pitää saada oikein, sisältäen kuvat, joita oli 8kpl. Kuvissa mm muutama metsäkanalintu, yksi sorsalintu, pari isompaa riistaeläintä ja varislintu, aika simppeleitä. Lisäksi monivalinnat olivat 2-3 vaihtoehdoista valittavia.
        Tässä nyt tiedoksi kaikille maalaisjunteille ja "metsästäjille", jotka riekkuvat näillä diipadaipapalstoilla kiukuttelemassa kaikennäköisistä "lue kirja ja käy kurssi" -juttuja. Kunnon metsästäjä niin kuin minä, luki kirjan lajikuviin asti noin suurinpiirtein, kesälomalla ja pelasi duunissa älypään riistavisaa viikon päivät aina, kun kerkesi ja läpi meni 55/60. En siis todella käynyt kurssia. Kurssikoe jos on kooste itse kurssista, en jäänyt mistään paitsi. Tai sitten metsästäjäkortin halajavat ovat vain keskimääräistä hölmömpiä, kuin minä.
        Kompastuskivinä testissä mainittakoot näinkin helppo kysymys, kuin kumpaa metsäkanalintua kannattaa ampua, nuorta vai vanhaa ja oikea vastaus oli nuorta. Haulien koosta (mm) oli 2 kysymystä, tyylillä, tämä lintu; millä haulikoolla ammut sitä ja kolme vaihtoehtoa. Suurin osa (noin 35/52) oli ns terveellä järjellä ratkaistavia kysymyksiä. Kolmesta vaihtoehdosta löytyy 100% varmuudella ainakin yksi väärä ja jäljellejääneistä 2:sta on helppo valita oikea. Ei sitä kirjaa kannata lukea kuin raamattua, mutta vaikea se on lukutekniikoita sinulle 12 vuotias kertoa, kun itsellä on lukukokemuksia jo pidemmältä aikaväliltä ja pystyn suodattamaan, asiasta mitään tietämättä, kaikki epäolennaiset pois.
        Tosiaan riistawebin visa ja älypään visa yhdessä = läpimennyt metsästäjätutkinto.
        Nyt odotellaan kaikennäköisten suomi24 -tietäjien avautumisia tästä kirjoituksesta, mutta niistä ei kannata välittää. Se, ettei tiedä mikä ero on peltopyyllä ja pyyllä, ei ole mitään merkitystä elämän kannalta. Jos sinulla on jotain kysyttävää, tulen käymään täällä ainakin kerran vastaamassa sinulle, huolimatta muiden "mielipiteistä", jotka liittyvät siihen kuinka hyvä kirja on lukea ja tärkeä käydä kurssi lävitse.
        Itse tein sen virheen, että selailin oikopolkua onneen netistä, mutta päälimäiseksi jäi mieleen kaikkitietävät nettimetsästäjät, jotka eivät todennäköisesti ole ikinä saanut yhtään lintua ammuttua ja joiden aseenkantolupahakemus on kaatunut psykologisiin testeihin.


      • Ollaka
        Tapio Olander kirjoitti:

        Moi. 52/60 pitää saada oikein, sisältäen kuvat, joita oli 8kpl. Kuvissa mm muutama metsäkanalintu, yksi sorsalintu, pari isompaa riistaeläintä ja varislintu, aika simppeleitä. Lisäksi monivalinnat olivat 2-3 vaihtoehdoista valittavia.
        Tässä nyt tiedoksi kaikille maalaisjunteille ja "metsästäjille", jotka riekkuvat näillä diipadaipapalstoilla kiukuttelemassa kaikennäköisistä "lue kirja ja käy kurssi" -juttuja. Kunnon metsästäjä niin kuin minä, luki kirjan lajikuviin asti noin suurinpiirtein, kesälomalla ja pelasi duunissa älypään riistavisaa viikon päivät aina, kun kerkesi ja läpi meni 55/60. En siis todella käynyt kurssia. Kurssikoe jos on kooste itse kurssista, en jäänyt mistään paitsi. Tai sitten metsästäjäkortin halajavat ovat vain keskimääräistä hölmömpiä, kuin minä.
        Kompastuskivinä testissä mainittakoot näinkin helppo kysymys, kuin kumpaa metsäkanalintua kannattaa ampua, nuorta vai vanhaa ja oikea vastaus oli nuorta. Haulien koosta (mm) oli 2 kysymystä, tyylillä, tämä lintu; millä haulikoolla ammut sitä ja kolme vaihtoehtoa. Suurin osa (noin 35/52) oli ns terveellä järjellä ratkaistavia kysymyksiä. Kolmesta vaihtoehdosta löytyy 100% varmuudella ainakin yksi väärä ja jäljellejääneistä 2:sta on helppo valita oikea. Ei sitä kirjaa kannata lukea kuin raamattua, mutta vaikea se on lukutekniikoita sinulle 12 vuotias kertoa, kun itsellä on lukukokemuksia jo pidemmältä aikaväliltä ja pystyn suodattamaan, asiasta mitään tietämättä, kaikki epäolennaiset pois.
        Tosiaan riistawebin visa ja älypään visa yhdessä = läpimennyt metsästäjätutkinto.
        Nyt odotellaan kaikennäköisten suomi24 -tietäjien avautumisia tästä kirjoituksesta, mutta niistä ei kannata välittää. Se, ettei tiedä mikä ero on peltopyyllä ja pyyllä, ei ole mitään merkitystä elämän kannalta. Jos sinulla on jotain kysyttävää, tulen käymään täällä ainakin kerran vastaamassa sinulle, huolimatta muiden "mielipiteistä", jotka liittyvät siihen kuinka hyvä kirja on lukea ja tärkeä käydä kurssi lävitse.
        Itse tein sen virheen, että selailin oikopolkua onneen netistä, mutta päälimäiseksi jäi mieleen kaikkitietävät nettimetsästäjät, jotka eivät todennäköisesti ole ikinä saanut yhtään lintua ammuttua ja joiden aseenkantolupahakemus on kaatunut psykologisiin testeihin.

        Kunnon metsästäjä kokeen valmistautumisen perusteella... Jooo...


    • huntteri-jussi

      niin meillä on tentti kolmen päivän päästä ja luen siihen.onko joitain hankalampia kysymyksiä,jotka vois kertoa niin se helpottuis?

    • Rastithukassa

      Huhhuh... Ite reputin tänää ja ihan huolimattomuus oli syynä. Lukekaa tarkemmin kyssät ja käykää se kurssi. Käytii kaverin kanssa virheet läpi kokeen jälkee, kirja kädessä. Tajus ne hommat jännästi kokeen jälkee.. :D Nyt potuttaa niin rankasti, että lupauduin lopettaan tupakin neljäks päiväks.. 5€x4=20€=tutkintomaksu.. :DD

    • 7+17

      tuo on se A-versio.
      Minun 10v poika sai 24virhettä vaikka kirja on luettu. Onko se B-versio vaikeampi?
      Tuossakin oli aika pahoja kysymyksiä, itsekään en olisi saanu puhtaasti läpi. Esim. Nisäkkäiden syntyvistä poikasista a-uroksia enemmän,b-naaraita enemmän, c-molempia yhtä paljon?

      • Tiä häntä?

        Kun ihminen on nisäkäs ja olen kuullut että naisia on enemmän, niin oisko oikea vastaus b). Ja sen lisäksi jokainen onko se "alkio" on naaras ensimmäiset
        (2 viikkoa?)


      • 17+7
        Tiä häntä? kirjoitti:

        Kun ihminen on nisäkäs ja olen kuullut että naisia on enemmän, niin oisko oikea vastaus b). Ja sen lisäksi jokainen onko se "alkio" on naaras ensimmäiset
        (2 viikkoa?)

        ei vaan oikea vastaus on että uroksia on enemmän. Itse olisin veikannu että molempia yhtä paljon


    • Jdym

      Tapio Olander sulla on tuossa tekstissäs yksi suuri yhteen törmäys. "Maalaisjuntti" ja
      terve järki. Koska suurin osa jotka asuvat kaupungeissa eivät omaa tervettä järkeä.
      Itse asun maalla ja suurin osa ainakin täälläpäin käyvät metsällä isänsä kanssa jo ennen kuin heillä on metsästyskortti (tietenkin seuraavat vain vierestä). Näin lapset oppivat mikä on oikein ja mikä väärin.

    • rakettitiede ?

      Metsästäjän tutkinnon kysymykset on kyllä laadittu niin, että järkeä ei kovin tarvita. Kunhan hieman perehtyy kysymyksiin, jos on metsästäjäperheessä elänyt, niin saa jo aika annoksen perustietoa. Kaupunkilainen joutuu hieman enenmmän asiaan perehtymää.
      Metsästäjiä kun katsoo yleisesti, niin kyllä jokainen törmää välillä aivan tappotyhmiin tapauksiin ja hekin ovat kortin suorittaneet. Voisi verrata peruskouluun, jokainen siitä läpi pääsee, joku joutuu tosin käyttämään asiaan enemmän energiaa, kuin joku toinen.

      • 2+2=3

        ...tai voisi verrata vaikka ajokorttiin; ei ajokortin omistaminen kuljettaa tee vaan asenteet.
        Jos tavoitteena on vain metsästys- tai ajokortin saaminen niin eipä noilla motivaatioilla kovin kunniallista uraa luoda.


    • esjonnenussimorsoa

      Voisko joku kertoo mikä on vaikein kysymys sielt placest?

      • METÄSÄ

        MEE HOITOON


    • kovanyrkkinen

      Ettekö te perkeleet viitsi edes lukea?

    • mcmane

      Minä olen kokeillut kolme kertaa. 11 meni väärin.

    • ????

      Tota sain tänään tutkinnon läpi niin voinko lähteä nyt mesälle kun en oikeen tiedä että mitä pitäs tehä ???

      • lupanro

        Et saa lähteä.
        Syy on yksinkertainen: et ole metsämies vaan metsänpeikko eli norjaksi skuggetrolle.
        Pysy vaan kotona, kunne olet jutellut nimismiehen kanssa aikomuksistasi.


    • Maunoh

      Ite kävin just tos tänää tutkinnon suorittamassa ja ei oo kyllä kysymykset liia hankalii jos käy se kurssi itellä oli 0 virhettä ja vasta 15 kummiki oon.

      • ridhard

        Tapio Olander.Olen pääosin samaa mieltä tuosta tutkinnosta.
        Kävin nimittäin eilen illalla vanhana metsästäjänä tenttimässä sen ja hylky tuli.
        Mutta A-kysymys-sarjan lakikohtien kysymykset oli mielestäni asetettu siten,että ne sotivat hyviä metsästystapoja vastaan.
        Kuka metsästäjä nyt haluaisi maanomistajia-vuokraajia suututtaa.
        Näinollen kohdat jossa ML 11 kieltää ja ML 17 sallii,sekä ML 13 sopimusrikkomus olivat todella huonosti valittuja.

        Uuden asetuksen 10 § Rautojen käyttäminen
        Riistaeläinten pyydystämisessä saa käyttää vain rautoja, jotka aiheuttavat lauetessaan eläimen välittömän kuoleman.

        Myös tämä oli siinä rajoilla;vanha polkurautakin tappoi välittömästi piisamin hukkumalla.

        Jouhisorsa naaraan kuva oli epäselvä,koska oppaan kuvassa naaras on uroksen takana.

        No,meitä oli salin täysi tutkittavia,en tiedä montako hylkyä tuli.
        Nuorille saattaa olla helppokin,koska he eivät tiedä mitkä ovat hyviä metsästystapoja.
        Ikävää tässä on nuorten osuus ja mielestäni merkittävää ennenkaikkea se,että nuoret oppivat arveluttavia tapoja sopia sopimuksia.


    • Luntausloppu nyt!

      Ihme juttu, että jengi täällä oikeasti käy läpi noita vastauksia. Onneks noista on niin moni harhaanjohtavaa kommentointia, että sääliksi melkein käy helposti vedätettäviä.

      Kirja käteen, ei sitä sen tentin takia lueta, laiskaperseet!

      • ridhard

        Luepas itse ja tarkkaan,sekä viestini,että lakiosuudet oppaasta.

        Tutkinnossa lakiknoppailua oli liian paljon suhteessa itse asiaan.
        Tuosta knoppailusta oli myös kirjoitus Karjalaisessa keväällä.

        Laki on tietenkin tärkeää,mutta sen tulkitseminen enempi lakimiesten hommaa.

        Turvallisuus-seikat,riistan turha haavoittaminen,sekä hyvät vakiintuneet metsästys-säännöt/tavat (oppaan viimeinen sivu)tärkeimpiä.


    • mirok

      Terve, voisko joku sanoa onko ne metsästyskurssin kokeen kysymykset sellaisia missä on useampi vaihtoehto mistä joku rastittaa vai pitääköse vastaus kirjoittaa?

    • rasti ruutuun

      Jaaha..vaikia sanoa kun siitä on aikaa kun minä...

      Eiköhän lie että rasti ruutuun, harvoin kysymyksiä joissa pitää kirjoittamalla vastata ja jos onkin niin ei sitä tartte mikään runoilija olla että osaa vastata, yleensä kyllä kysymykset suunniteltu siten että rasti ruutuun sillä voi tulla tulkinta vaikeuksia jos kirjoittamaan pitää alkaa.

      Kyllä jos oikeasti olet kiinnostunut metsästyksestä niin sinä luet ja haet niin paljon tietoa että läpäiset tentin.

      Eräs tuttavaperheen aikuinennuori-mies yritti tenttiä ihan vaan siksi että olisi saanut luvan haulikolle mutta kun motiivina ei ollutkaan metsästys niin reputti kokeissa kaksi kertaa ja siihen jäi.

      Vielä on sinullakin aikaa ensi syksyyn päntätä päähän tietoa ja käydä ihan luonnossa bongailemassa ja tunnistamassa lintuja, vesistöisä näkee vesilinnut joilla kevätpuku ja myöhemmin syyspuku jotka joillakin yksilöillä eroaa paljonkin toisistaan ja niissä voi tulla kömmähdys tentissä..lue lue ja vielä lue ja ajatuksen kanssa.

      • mirok

        Joo käyn ensin sen kurssin ennen sitä varsinaista tenttiä, se kuulemma kannattaa käydä.


    • rasti ruutuun

      Totta, ja lisäksi kun luet vielä ihan itsenäisesti mutta ei otsa rypyssä, muista että jos vaan on mahdollisuus mennä maastoon tutustumaan riista-eläimiin niin se kannattaa tai sitten löytyyhän netistä videoita joka lähtöön, metsästys-aiheisiakin.

      Onnea vaan tenttiin ja ja jos mets.kortin saat niin mukavia metsästysretkiä..missä sinulla olisi mahdollisuus metsästää?

    • Kortin just saanut

      Koskaan en ole metsästänyt, mutta aseet ovat jossain määrin tuttuja. Kurssin kävin ja kirjaa lähinnä selailin. Ehkä niistä jotain jäi päähän, koska ensimmäisellä kerralla meni läpi. Neljä virhettä kuitenkin, joka vähän harmittaa.

      Tutkinnossa nelisenkymmentä osallistujaa, ikäluokka 16-65 vuotta. Itse kuulun 50 ryhmään. Osallistujista melkoinen joukko, eli n. 1/3 hylättiin ja viisi pääsi läpi rimaa hipoen kahdeksalla virheellä. Ei ne kaikki kysymykset ihan palikkatestin tasoa ole ja jos asia ei ole tuttua, niin turha on mennä opiskelematta. Arvaamalla ei onnistu.

    • mkljduguj

      jou

    • Nyk. Metsästäjä

      Juuri itsekin läpi päässeenä suosittelen LÄMPIMÄSTI, että käytte metsästäjäkoulutuksen, jonka jälkeen suoritatte metsästäjätutkinnon. Kurssilla käydään asiat peruusteellisesti läpi ja testikin on sen jälkeen huomattavasti helpompi!

    • Metästäjä

      Toka yritys, yksi virhe!

      • eiolehelppoa

        Kävin kurssin ja 12 virhepistettä, nyt yrittämään uudestaan :( 20e kerta eli kallista lystiä


      • oliskohan helpompaa.
        eiolehelppoa kirjoitti:

        Kävin kurssin ja 12 virhepistettä, nyt yrittämään uudestaan :( 20e kerta eli kallista lystiä

        ...jos lukisit kurssiaineiston pariin kertaan läpi!!??
        Miksi ihmeessä joidenkin on niin vaikeaa ottaa asiaa vakavasti ja
        mennä vaikkapa kursseille ja vasta sitten kokeisiin?
        Tuollaiset "onnenonkijat" jotka eivät viitsi nähdä minkäänlaista vaivaa
        tutkinnon eteen - hyi, te olette vaarallisa yksilöitä niin luonnolle,
        lähimmäisillenne kuin itsellennekin.


    • metästäjä

      Ite kävin kurssin ja sitten vaan tenttiin kuus väärin kortti lapasessa

    • 9+15

      se parin päivän kurssi kannattaa käyvä. Muuten ei ois itellä menny läpi.

    • Nuori metsästäjä

      Kiitos paljon tuosta !! minä mene suoraan suorittamaan testin ja en käy mitään kursseja niin olikin hyvä tietää nuo jutut ! kiitos hirmusesti !! :)

    • Uusi metsästäjä

      Tänään tutkinto läpi, 5 virhettä!

    • Jagdpanther

      Sain kipinän metsästykseen sellikaveriltani.

      • yrittäjä

        Kertoisitteko niitä kysymyksiä vaikka oliskin helppoja.


    • Läpimeni

      Tänää ekalla läpi:) eli harjottelin kirjasta eli en käynyt kurssia.oli kylläkin 6 väärin mutta läpi pääsi.

    • Läpi meni ekalla

      Luin lajintunnistukset ja kävin kurssilla ja meni kahdeksalla virheellä läpi. Siis luin pelkän lajitunnistuksen kirjasta enkä ollenkaan mitään muuta.

    • pöö

      kysymyksiä?

    • saa nähdä....

      itse teen tutkinnon seuraavalla viikolla. lukenut melkein joka päivä kirjaa. saa nähdä onko tästä lukemisesta mitään hyötyä. :/ toivotavasti....

    • urboturbo

      Voisko joku laittaa niitä kysymyksiä tänne, jos ei kaikkia hoksaa noista kirjoista.

    • Kyllä se siitä.

      Lukemisesta on hyötyä, kannattaa keskittää kertaaminen lajikuviin. Kysymyssarjoja on kaksi (A ja B), joissa on muutamia samoja kysymyksiä, mutta muuten ne kylläkin eroavat toisistaan. Myöskään lajintunnistustehtävät eivät ole samoja molemmissa testeissä.

      Jos on käynyt kurssin ja viitsinyt panostaa sen ulkopuolellakin opiskeluun itse, niin pitäisi koe hoitua suhteellisen helposti alta pois. Jos ei ensimmäisellä, niin sitten toisella yrittämällä. Koettahan on aikaa tehdä, joten kysymykset kannattaa lukea huolellisesti läpi rauhassa ja useampaan kertaan. Kokeen kun on saanut täyteltyä, niin se kannattaa vielä lukea pariin kolmeen kertaan huolellisesti läpi ennen palautusta valvojalle.

    • Mummelivaan

      Kokeilinpa muutama vuosi sitten netissä olevaa testikysymyssarjaa. 20 kysymyksestä ensimmäisellä kerralla 17 oikein, kahdella seuraavalla 18 ja 19 oikein, tosin alkoi toistua samoja kysymyksiä. Kaikki vain kun olen kuunnellut metsästäjien juttuja vuosikymmenet. En todennäköisesti pääsisi lajituntemuksesta ikinä läpi on siellä niin monenlaista siipiveikkoa ja jäljenjättäjää. Yritin opetella, mutta totesin kymmenen sivun jälkeen mahdottomaksi.

    • tsbmw

      Muuten se vastaus kysymykseen "Nisäkkäillä on uroksia vai naaraita enemmän?"
      Ohjevastaus on väärä!
      Niitä on tutkimusten mukaan tasan yhtä paljon!
      Ymmärrän kyllä että halutaan ammuttavan uroksia jotta olisi lisää ammuttavaa...
      Mutta oikea vastaus KAIKILLA NISÄKKÄILLÄ ON TASAN 50%.
      Kumma muuten että sota-aikana aloitetuissa on enemmän poikia,
      Ilmeisesti me olemme sopeutuneet sotimiseen ja riistaeläimet metsästykseen.
      (Mutta silti se arvosteluvastaus on väärä!)

      http://www.nature.com/nature/journal/v399/n6735/full/399459a0.html
      http://en.m.wikipedia.org/wiki/Sex_ratio
      http://en.m.wikipedia.org/wiki/Fisher%27s_principle

      • äwäö3örlwl2klwö2p2öl3l2

        Kävin kokeessa muutama päivä sitten 11 väärin. Viikon päästä uudestaan


      • Ekalla läpi

        Ei pidä paikkaansa. Kyllä se siellä kirjassakin lukee, että uroksia syntyy pikkuisen enemmän, tasaantuu sitten kun varttuvat (uroksia kuolee enemmän).


    • Terve11

      Mite pääsee läpi lukemalla opas?

      • Heikosti. Opettele ulkoa monisatainen kirja niin sitte voit päästä. Muuten suosittelen kurssia jossa asioista jopa keskustellaan. Jää paremmin mieleen.


      • JotainLiikkuu
        jagdpanzer kirjoitti:

        Heikosti. Opettele ulkoa monisatainen kirja niin sitte voit päästä. Muuten suosittelen kurssia jossa asioista jopa keskustellaan. Jää paremmin mieleen.

        Niin taas nähtiin metsästäjäkurssin käyneen nuoren miehen metsästys ja lajituntemus, toisen kuolema. Lajituntemusta ei ole ja ammutaan kaikkea liikkuvaa, jota ei ei edes tunnisteta. Lisäksi asenne, jotain pitää ampua, kun metsällä kerran ollaan.
        Entä jos ampumasektorilla olisi useampi ihminen, montako luotia silloin ammuttaisiin? Nyt sain jättipotin kolme kaurista samalla kertaa.
        Nuo aivottomat metsästystutkinon suorittajat ovat arvanneet vaikean tutkinnon kysymykset ja nyt terrorisoivat kaikkea liikkuvaa.
        Tosiasia on että metsästyskurssi on täysin sieltä mihin ei aurinko paista.


      • JotainLiikkuu kirjoitti:

        Niin taas nähtiin metsästäjäkurssin käyneen nuoren miehen metsästys ja lajituntemus, toisen kuolema. Lajituntemusta ei ole ja ammutaan kaikkea liikkuvaa, jota ei ei edes tunnisteta. Lisäksi asenne, jotain pitää ampua, kun metsällä kerran ollaan.
        Entä jos ampumasektorilla olisi useampi ihminen, montako luotia silloin ammuttaisiin? Nyt sain jättipotin kolme kaurista samalla kertaa.
        Nuo aivottomat metsästystutkinon suorittajat ovat arvanneet vaikean tutkinnon kysymykset ja nyt terrorisoivat kaikkea liikkuvaa.
        Tosiasia on että metsästyskurssi on täysin sieltä mihin ei aurinko paista.

        Pystyt varmasti parempaanki, kokeile.


      • JotainLiikkuu
        jagdpanzer kirjoitti:

        Pystyt varmasti parempaanki, kokeile.

        Vastuutonta ammuskella pimeässä, joo niinhän kaikki tekee.


    • Suosittelen kurssia

      Helsingissä kurssi oli tosi hyvä ja hinta ei ollut paha. Luin kirjaa viisi tuntia ennen koetta ja läpi meni seitsemällä virheellä eli pieni yllätys itselle. Käsittääkseni kurssilaisista kaikki tai lähes kaikki pääsivät läpi.

    • 571oöhi

      571

    • 571oöhi

      571

    • nissanpatrol

      Kyllä metsästys on parasta, saa ajella maasturilla ja on kivoja pyssyjä ja kaikkee

    • byrokratiapilaakaiken

      Turhan kireät ja byrokraattiset tutkinnot ei johda muuhun kuin katkeruuteen ja niissä kytee salametsästyksen siemen.Tutkintojen pitäisi olla tietokilpailu ja näyttötyyppisiä valistavia hyvällä mielellä toteutettuja tapahtumia. Joissa pääasia olisi riistatietouden omaksuminen ja metsätystietotaidon kehittäminen.

    • Tulis_kortti_jo_sorsalle

      Kävinpä tenttimässä tämän hyväksytysti läpi. Kurssin kävin, mutten kyllä siellä oppinut juurikaan mitään uutta. Jos olet elämäsi aikana, edes muutaman kerran metsässä samoillut ja tunnistellut siellä eläimiä, sekä omaat edes hitusen (maalais)järkeä, niin tämän ei pitäisi olla edes lähellekkään vaikeahko tentti. Tentissä oli pari "knoppia" jotka kurssilla oppi (Siksi alussa mainitsin etten _juurikaan_ oppinut mitään). Vaikka knopit olisi mennyt väärin, niin siitä huolimatta (minut huomioon ottaen, se on ihme) olisi jääny alle kahdeksan virheen. Noh kaikesta huolimatta, nyt enemmän kuin innoissani odotan, notta viisaammat/kokeneemmat opastavat minua mehtuu hommiin.

    • Kortillinen_harrastaja

      Kortti tuli, mutta kyllä siihen vaivaakin sai nähdä ainakin näin melkein nelikymppisenä.

      7/8 väärin, mutta eipä sillä väliä, kortti tulee postissa ensiviikolla ja parin viikon päähän sai ajan laitokselle aseluvan täyttöä varten.

      Tilasin kirjan jo hyvissä ajoin Toukokuussa ja silmäilin muutaman kerran läpi.

      Viikko ennen tutkintoa "pakkosyöttö" päälle ja molemmat kirjat kerran päivässä läpi (ei nyt ihan kannesta kanteen, mutta painottuen lajitunnistukseen ja lakeihin ja asetuksiin) ja lopulta nuo sotkatkin avautuivat, ne oli jotenkin hankala tunnistaa toisistaan, samoten telkkä, jouhisorsa ja tavi

      http://riistareeni.awardspace.com/index.php?do=configure kannattaa kokeilla, tuosta oli ainakin mulle kovasti apua, vaikka joutuukin kirjoittamaan jokaisen lajin käsin, jää ainakin mulla paremmin mieleen kun menee lihaksen kautta muistiin.

      La - Su 9-16 koulutusta ja ainakin Nokian RHY:n porukka osaa kouluttaa hyvin, etenkin Esa Hell.

      Su tentissä olin aika väsynyt, ei tullu oikein nukuttua edellisenä yönä, joten ei ihan terävimmillään ollu enää iltapäivästä kun piti ruveta koetta tekemään neljän jälkeen 8h istumisen jälkeen.

      Tärppejä en anna, lukekaa ne molemmat kirjat läpi (useaan kertaan) kunnolla sillä nuo asiat pitää osata ja lajit tunnistaa, metsästys on vaativa laji ja jokainen voi miettiä jos ampuu rauhotetun elikon mitä siitä seuraa ja lähtee samon tein aseluvat, kortti ja leikki loppuu siihen..
      Kun kuuntelee koulutuksen vetäjää, eikä räplää kännykkää, se nostaa läpmenomahdollisuuksia kummasti. Tänäänkin todella monelle tuli hylsy, joten ei ole mikään läpihuutojuttu, joten asiaan kannattaa suhtautua siihen kuuluvalla vakavuudella.

    • Jahtityttö13v

      Jännittää kyllä kovasti tuo tutkinto vaikka oon lukenu oppaan läpi ja harjotellu netistä.tunnistukseen oon kans harjotellu paljon mulla on 13 päivän päästä koe ja yritän lukee mahollisimman paljon toivotaa että menee läpi!

    • VirheittäLäpi

      Ei tuossa ole mitään niin kovin vaikeaa. Kun lukee ja vähän hakee lisätietoa netistä - ja sisäistää perusideologian niin pääsee kyllä läpi.

      Lajituntemusta kannattaa toki treenata rauhassa. Ja eipä sitä täydellisesti pelkän kirjan mukaan opi. Tutkinnon tunnistustehtävät on vain alku tunnistamisen oppimiselle. Kyllä eläimet on syytä opetella tuntemaan elävässä elämässä eikä vain hyvin yksipuolisten kuvieb kautta

    • Metsäkurssilla

      Onko uudistetussa tutkinnossa, jossa lajintunnistus on valokuvista, monivalintatehtävänä vai ei?

      • tutkinnonsuorittanut

        Kaikki kysymykset ovat monivalintatehtäviä.


    • Jonne5

      Itselläni aivan kohta toi koe.

      Mitä siinä oikein kysytään? Tartteeko siinä tietää metsästysajat? Entä kaliiperit? Tuleeko siinä muka oikeasti tietää puolivaippa- ja kokovaippaluodeista yms.? Kurssilla käytiin läpi vain kirjan jutut eikä puhe jäänyt paremmin mieleen kuin lukeminen...

    • järkeätutkintoon

      Onhan se toisaalta aika vanhanaikaista että pitää ulkomuistista osata tuollaisia asioita kuten kaliperit, mitä merkitystä on siinä vaiheessa kun on tentissä osata esim. kaliiperit, nykymaailmassa riittää tiedoksi mistä sen tiedon löytää ja kaikkihan tietää että googlesta löytyy, tuollaiset humpuukikysymykset tulisi karsia pois ja enemmän vaikka riistatuntemusta, tuskin edes nykyään on kysymystä että "mitä toimenpiteitä tulee suorittaa ennen kuin riistalaukauksen ampuu"

    • Jonne5

      8 virhettä oli (max) eli just ja just meni läpi normaalilla valmistautumisella ilman mitään aiempaa biologian ymmärrystä.. Koe oli ehkä hiukan vaikeampi kuin odotin, mutta helpompi kuin pelkäsin sen olevan pahimmassa tapauksessa. Suosittelisin lueskelemaan kirjan jokseenkin tarkasti jos haluaa vetää virheettä läpi, tosin. Mut läpi kuitenkin hih hih.

    • pukspeliä

      aika outoo.järk.tutkintoon.jos et asettaskaa tunnista.riistalaukaus?!on su ja asees lakaus.what!!!et tuu meiä maille ampuilemaan.paa se mielees.eläkä mene muuallekkaan.sun pitää vaan pelata niit pukspelei tietsikalla.mitä tämä nyky metsämies porukka on.ja vanhemmatkin on jo niin parjattuja ja tämmöset nöösipojat saa aseenkanto LUVAN.luvanvarastha tää on.POLIISIT.?!nyt neuvomaan vastuuta.juoppo putkat on jo täynnä.kelle tämä kuuluu???

      • Jonne5

        Aseenkantolupaa ei saa Suomessa kukaan. Ja ihan metsästysmielessä kokeen kävin... Vaikeahkohan toi koe oli eikä helppo niin kuin sanoin, vaikeampi kuin yksikään lukion koe mitä läpipääsyn todennäköisyyteen tulee. Mutta mainittakoon näin takautuvasti että siinä ei kyselty metsästysaikoja tai kaliipereita jotka löytyy helposti nettihaulla tosin, niin kuin kaikki muukin olennainen kun sitten metsälle fyysisesti lähtee ja mitä sitten tarvitsee tietää, niin netistä vaan. Aika lailla muisti- eikä niinkään ÄO-koe oli. Jos postauksesi nyt oli ylipäätään minulle eikä AP:lle 12 vuoden takaa.


    • Anonyymi

      Moih tänää oli tentti. Mä pääsin läpi 1 virheellä 60 lysymyksestä (oon 11v) oon ilonen ja onnea kaikille tenttiläisille!!

    • Anonyymi

      Päivitystä kokemuksista:

      Kävin hiljan suorittamassa metsästäjäntutkinnon kokeen. Ensimmäisenä hieman yllätyin demogragiasta, sillä vastoin lukemaani lienin 22-vuotiaana joukon nuorin suorittaja noin 25 muusta paikallaolijasta. Kokeeseen varattu puolitoistatuntinen oli enemmän kuin tarpeeksi, sillä itseltäni kului paperin täyttämiseen aikaa noin 20 minuuttia. Luin kysymykset huolellisesti, mutta en miettinyt vastauksia turhan pitkään tai tarkastanut niitä huolimattomuusvirheiden varalta, sillä tiesin loppuvaiheessa vastanneeni oikein riittävän moneen kysymykseen. Tällä tekniikalla saldona oli kaksi virhettä.

      Valmistauduin kokeeseen lukemalla metsästäjän oppaan sähköisen version kerran läpi. Hyvä puoli e-kirjassa on se, että upotetut videot ovat mukava lisä ollen selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä. Lukeminen on mahdollista missä vain, kun kirja pysyy mukana kaikissa älylaitteissa. Tieto on myös erinomaisen ajantasaista. Huonona puolena mainittakoot se, että lisenssi kirjaan kestää vain vuoden. Oppaan lukemiseen meni noin viisi päivää, kun siihen sai lomalla panostaa riittävästi. Työssä käyvän ihmisen kannattaa varata viikon verran opuksen läpikäymiseen. Itse käyttämistäni viidestä päivästä käytin kaksi lajintunnistukseen ja kolme muuhun materiaaliin. Koen, että kaksi päivää lajintunnistusta olisi todennäköisesti ollut riittävä kokeen läpäisemiseksi. Nisäkkäiden opiskelu ei tuota tuskaa. Ne ovat joko sellaisia, jotka tunnistaa ala-asteen ympäristöopin pohjalta tai sellaisia, joiden tuntomerkit ovat helposti opeteltavissa. Lintujen opiskelu ei ollut ihan yhtä helppoa, sillä niitä on paljon, eivätkä monet niistä eroa merkittävästi toisistaan.

      Itse koe ei ollut lainkaan sellainen, kuin iltapäivälehtien otsikot antoivat ymmärtää. Muistan lukeneeni artikkelin, jossa kerrottiin, että läpäisyprosentti olisi alle viisikymmentä. Tämä tuskin pitää paikkansa ainakaan valtakunnallisella tasolla. Koen, että metsästäjän oppaan lukeminen kokonaisuudessaan oli suurempi panostus kuin kokeen läpäisemiseksi olisi vaadittu. Enkä ole edes ihminen, joka on isänsä kanssa käynyt metsällä kuusivuotiaasta saakka, vaan kokemukseni metsästä ja metsästyksessä ovat varmasti samaa luokkaa kuin kellä tahansa suomalaisella - pintapuolista tietoa on, omakohtaista kokemusta vain hyvin vähän jos lainkaan.

      Koetta ei tietenkään kannata lähteä vain läpäisemään rimaa hipoen, sillä metsästys on harrastuksena sellainen, että tietoa tulee kerryttää jatkuvasti. Oppaan sisältö on myös lähes poikkeuksetta mielenkiintoista ja kevyttä luettavaa. Tämän kirjotuksen tarkoitus on antaa rohkaisua niille, jotka epäilevät osaamistasonsa riittävyyttä ja haluavat tietoa siitä, kuinka haastava koe todellisuudessa on. Valmiita kysymyksiä saati sitten vastauksia en jaa, sillä sille on syynsä, miksi metsästysharrastusta edeltää koe, mutta jalkapalloharrastusta ei.

      Menestystä tenttiin!

    • Anonyymi

      Olin 14v ja kolmella virhellä läpi. Meitäkin oli siellä monta ja alle puolet pääsi läpi

    • Voiko älypään metsästysvisaa käyttää mestästäjätutkinnon harjoitteluun ja onko siellä esim. väärää / vanhaa tietoa?

    • Anonyymi

      Itse kävin metsästäjätutkinnon ja läpi nollalla virheellä dsemppiä kaikille😮

    • Tänään oli tentti läpi 8 virheellä opiskelin kotona ja tein älypään visaa 13-vuotias

    • Anonyymi

      Se on ihan helppo ja tollasella asenteella kuin tulipa yritettyä niin ei pääse läpi

    • Anonyymi

      Itse menen perjantana testaamaan, mutta kokeseen on harjoiteltu jo toista viikkoa ja asiat alkaa sujua. Isä on ollut hyvä apu, hänellä on metsästyskortti ja apua on saatu. Nuo kysymykset mitä tuossa oli, niin kirjan luettua isä kysyi ne heti ja yllättäen sain kaikki oikein.

    • Anonyymi

      Siis mulla on metsästys tutkin to ens viikolla ja koitan lukee kaiken tiedon mitä löytyy ja oo 10

      • Anonyymi

        Tsemppiä


      • Anonyymi

        No menikö läpi?


    • Anonyymi

      Avausviestin kysymykset ovat varsin epätarkkoja ja tulkinnan varasia. En usko että monikaan noista on sanatarkasti kokeesta.

    • Anonyymi

      Mitenkähän ne 20 -vuotta sitten metsästäjätutkinnon suorittaneet ja läpäisseet pärjäisivät nykyisin, jos joutuisivat testiin?

    • Anonyymi

      Moro. Kävin itse suorittamassa viikko sitten metsästyskortin. Lukekaa kirja kerran läpi ja opetelkaa lajit jotka kirjassa on niin maalaisjärjenvoimalla saatte tentin läpi. Itselle kävi näin.

    • Anonyymi

      Oli ihan vitun ja liian helppo testi. Siihen piti lukea metsästäjän opas kokonaisuudessaan ja sitten siihen piti hairjoitella netistä lajik tunnistaminen/tunteminen ekalla meni läpi ja ei yhtään väärin.

    • Anonyymi

      Saisi olla paljon vaikeampi. Tapaturmia sattuu, koska jotkut onnistuvat arpomalla läpäisemään kokeen.

    • Anonyymi

      Muutuuko kysymykset kokeideiden/tutkintojen välillä?

      • Anonyymi

        jaa a, tänään meen selvittään asian kun viimeks kävin yrittääs puol vuotta sit


    Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe