Miten pitäisi uutta kuksaa käsitellä ennen käyttöönottoa?
Omani hölmö halkaisin , kun laitoin suoraan kuumaa keittoa kuivaan kuksaan. kiitos , jos joku vastaa. ritu
Kuka tietää neuvoa.
Jallua
Minulla on ainakin hyvin riittänyt kuulemani huolto-ohje käyttöönotossa: kuksa täytetään vuorokaudeksi jaloviinalla. Jalle imee osan puun öljyistä itseensä ja kostuttaa kuksan sopivasti. Nämä kuksat ovat kyllä olleet sellaisia halvempia konella tehtyjä.kuksa
neuvoja on varmaan monenlaisia yksi on että käsittelee kuksan ennen käyttöä ruokaöljyllä siinä on haittana öljyn maku kahvissa.Toinen jonka sain pohjoisessa kuksamestarilta on ottaa pannusta kahvinporoja ja hieroa niillä kuksaa kunnes poroista lähtee kosteus ja samalla niissä oleva öljy kyllästää kuksan.On toiminut ainakin hyvin ja kahvi maistuu aidolta.Kesittely on hyvä uusia aina silloin tällöin
Kiitoksia
..vastaajille. Siis jokin öljy taitaisi olla se sitoja siinä..:)Tiedämpä ensi kerran, kun hommaan uuden kuksan.
Kivaa kesää kaikille retki-ja mökkihenkisille. Ritu.
Kuksanhoitoa
Uusi kuksa on hyvä käsitellä ruokaöljyllä ympäriinsä. Käsittely uusitaan, kunnes puu ei enää ime öljyä.Kuksaan voi sitten laittaa vuorokaudeksi rommia tai Jallua. Jos ei pidä niiden mausta, tämä vaihe ei tietysti ole välttämätön.
Kuksaa on paras säilyttää viileässä luonnollisen kosteassa tilassa, jolloin puu ei kuivu. Älä pidä sitä kuitenkaan muovipussissa, koska se silloin homehtuu. Hyvä kuksa on elinikäinen eräkaveri!
Muki on paras
Oma kuksanikin halkesi aikoinaan, mutta ei harmita yhtään. Sain kyllä tilalle uuden (jo n. 18 v. sitten!), mutta en ole ottanut sitä käyttöön vielä. Enkä taida ottaakaan. Mokomaa saastaista murikkaa ei viitsi raahata mukana, ei vaikka olisi imeyttänyt millä nesteellä. Tavallinen muovimuki on paras. Ei tule kitkeriä sivumakuja ja on kevyt kantaa.KUKSISTA
Sain upean käsintehdyn kuksan Lapista,Hetasta aikanaan,oli monta vuotta hyllyssä,kunnes keksin,mikä aarre minulla on. Vihitty käyttöönsä asianmukaisin menoin.Eli maistuu aina seuraavlla kerralla edelliskerran nautintoaineille,mutta eipä haittaa.En ole niin kranttu.Mutta on reissuja joskus etten kuksaa mukaan ota.Syynä se että viepi tilaa.Silloin on muut astiat parempia.
Mutta kun tiedän edessä olevan tietynhenkisen reissun niin kuksa lähtee mukaan toimittamaan arvokasta tehtäväänsä hengennostattajana!!!!
Lankkukuksa
Lankkukuksa sopii vain saunan sytykkeeksi, oikea pahkasta tehty on ikuinen.osaatko
Uusi kuksa keitetään suolavedessä määrätyllä tavalla. Sitten "korkataan" sillä mistä eniten pitää. Teille kyllä susittelisin muovikuksia puistoretkille kaupunkiin.Kyllä kestää
Itselläni ollut sama kuksa jo lähes kymmenen vuotta, ainakaan vielä ei osoita hajoamisen merkkejä. Konjakilla (tai vast.) käsittelee ennen käyttöä ja muistaa että ei juo siitä maitotuotteita (eli kahvi mustana!) niin pitäisi kestää. Mehua ym. olen kyllä kuksasta juonut, ei ole maku ainakaan pahasti tarttunut mutta maitoa en suosittele!Kuksa
Kuksa on aina mukana reissussa, nykyinen on ollut jo kymmenen vuotta vaelluksilla mukana. En ole sitä tajunnut käsitellä, mutta ei ole haljennutkaan.. Johtuu varmaan siitä, että joka reissulla on ensimmäistä iltaa nuotiolla juhlistettu liköörillä..:) Joka käytön jälkeen huuhdon/pesen, jos siinä siis on ollut jotain muuta kuin vettä/kahvia. Kuksa on aito, ostettu muistaakseni Äkäslompolosta aikoinaan. Makua ei ole tarttunut ja hyvänä on pysynyt!Kuksa tehään pahkan ehdoilla
Olen tehny kuksia toistakymmentä vuotta.Teen päsääntöisesti tuoreista pahkoista .samoin olen teähnyt kuksia ,koivusta, männystä, lepästä.kuusesta ,pihlajasta, visakoivusta,juuripahkoista -joista tulee ehkä hienoimmat kuksat.minulla on myös hieno kastajaisseremonia.Siitä toisella kertaa. Karhunkieli on paras loppuviimeistelyyn.sen jälkeen pellavaöljyä hierotaan pemeällä liinalla.Kuksan hoito
"Pahantekijä Pellosta" Lasse Harju neuvoo käsittelemään uuden kuksan kahvinporolla: Otetaan kahvinkeittimestä kahvin valmistamisen jälkeen reilu ruokalusikallinen märkää káhvinporoa kuksaan ja hierotaan sitä peukalolla hiertäen vasten kuksan sisäseinämää kauttaaltaan kunnes poro on aivan kuivaa. Kuksan sisäpinta tummuu, mutta kahvinporossa oleva öljy imeytyy puun huokosiin ja näin syntyy kovaa käyttöä kestävä kuksa.Itse olen tehnyt yli 600 kuksaa 17 vuoden aikana ja nykyisin käsittelen kuksat kiinanpuun pähkinöistä puristetulla öljyllä, joka liuottimilla ja sikkatiiveillä pysyy juoksevassa muodossa. Kun ne haihtuvat pois, öljy kovettuu puun pintasolukkoon ja kiillotettuna ja käsittelykertojen määrää lisäämällä muodostaa lähes lasimaisen pinnan kestäen kuumaa vettä, hedelmähappoja. Kuksaahan ei pestä kuumalla vedellä ja pesuaineella (= liuotin), joten tämäkin toimii.
Muitakinkeinoja varmaan löytyy, mutta näihin ainakin minä luotan.
lisäys kuksan hoitoon
Edelliseen lisäten tuotenimenä tuo öljy on englantilaisen Rustin's in valmistama Danish Oil, jota saa ainakin Helsingistä osoitteesta Plektra Trading,Ruusankatu 8.