D.A.P ja ulvominen

Jenkkityttö

Terve!

Olipa vaihteeksi niin virkistävää saapua eilen kotiin ja saada tietää (näin parin kuukauden jälkeen) että 5kk vanha pentuni ulvoo koko työpäiväni ajan (n. 8tuntia). Näin vaikka olisin sille minkälaiset virikkeet jättänyt ja väsyttänyt sen juuri ennen töihin lähtöä pitkällä lenkillä.
Kysyinpä sitten pentukoulusta, millä keinolla ulvonnan saa loppumaan, sillä eipä ole kerrostalon asukkaat kovinkaan tyytyväisiä hauvani ääntelyyn, vaikka muuten hauvastani pitävätkin.
Sain neuvoksi käyttää D.A.P:ia, ja nytpä kysynkin teiltä ketkä olette joskus D.A.P:ia käyttäneet, että miten se on toiminut? Mitä se on saanut teillä loppumaan ja millä aikavälillä?

Ja neuvoja kaivataan myös muutenkin tuohon ulinan loppumiseen mielellään, jotta se tapahtuisi mahdollisimman pian. Kiitos paljon:)

Olisi kyllä tehnyt mieli kirjoittaa nimimerkillä "kyllä on kivaa lähteä töihin tänään".

17

5757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Tässä muutama linkki, hae eroahdistus-sanalla sekä huomioimattomuus-sanalla.

http://www.koiraneuvola.fi/

http://www.kitiska.com/foorumi/

Kannattaa DAP:ia kokeilla, mutta voi viedä pari viikkoa ennen kuin se alkaa tehota. Myös Serene-UM:ää voisit kokeilla. Sitruunapanta on myös yksi vaihtoehto. Kun jätät pennun kotiin, älä sano sille mitään, mene vaan ja kun palaat kotiin, älä huomioi sitä 5 minuuttiin. Älä siis tee lähdöistä ja paluista suuria asioita. Jätä radio auki soimaan klassista musiikkia (rauhoittaa koiraa).

Suosittelen lukemaan Jan Fennellin kirja Kuuntelen koiraani.

• netta-81

Mulla on ollut dappi käytössä jo pari vuotta. Käyttö aloitettiin rentouttamaan stressaavaa ja eroahdistuksesta kärsivää koiraa. Oli siis tuhoamista, sisälle pissaamista, haukkumista yksin jne.
        Ei ole tarvittu muita keinoja, kuten sitruunapantaa. Siinä menee pari viikkoa ennen kuin on riittävästi huoneilmassa pitoisuutta. Meillä huomaa eron heti jos pääsee tyhjentymään eikä hetkeen ole seinässä. Koira on silloin stressaantuneempi.

• syy

Eikö siellä pentukoulussa annettu mitään muuta vinkkejä? Siis, tuosta DAPista olen kuullut ihan hyvää mutta itselle tuli mieleen se että miksi koira ulvoo. Eli voisiko sen estää jollain muulla tavalla. Opettamalla koiralle että ei hätää, mamma kyllä tulee takaisin.

Eroahdistuksesta löytyy hakusanalla varmasti paljon tekstejä joten en ala niitä kertaamaan. DAP varmasti toimii, kuten sitruuna kaulapanta. Jälkimäisestä en pidä sen vuoksi että se ei poista sitä ongelmaa. Koiralla on silti paha olla. Se ei ehkä ulvo mutta itse en ainakaan halua että omalla koirallani on työpäiväni aikana paha olla.
      DAPista en tiedä tarpeeksi mutta jos sen vaikutus on rauhoittava niin eiköhän se sitten paranna sitä koirankin oloa...?

• netta-81

siihen, että haihdutin vapauttaa ilmaan emokoiran erittämiä feromoneja eli koira tuntee olonsa turvalliseksi kun tuoksu muistuttaa siitä emon suojassa olemisesta. Tai näin niin kuin maallikkokielellä.
        Se todellakin helpottaa koiran perusongelmaa ja oloa, koska vaikutus rauhoittaa ja vie pois tarvetta hakea turvaa ulvomalla/haukkumalla tutun ihmisen perään.
        Koiralla on silloin fyysisestikin helppo olla.

Ja kun haihduttimen feromoneja ei pysty ihminen haistamaan mitenkään ei se aiheuta itselle mitään vaikutuksia. Eikä koiraankaan rauhoittava vaikutus ole siis mikä epäluonnollinen tyrmäys pöhnä olo vaan luonnonmukainen rauhoittava vaikutus. DAPiahan voi käyttää myös tilannesidonnaisesti esim. paukkuaralla koiralle laittamalla haihdutin paria viikkoa ennen aattoa seinään ja pitämällä se aaton yli käytössä.

• nups

mistä saan hankittua D.A.Ptä. hirveä tarve päästä kokeilemaan pennulle sitä!!

• Anne-Doggi1

saa ostettua apteekeista. :)

• netta-81
        Anne-Doggi1 kirjoitti:

saa ostettua apteekeista. :)

Isoilta eläinlääkäriasemilta.

• nups
        netta-81 kirjoitti:

Isoilta eläinlääkäriasemilta.

mitä hintaluokkaa? kauanko kestää???

• netta-81
        nups kirjoitti:

mitä hintaluokkaa? kauanko kestää???

Hau-Maussa, jossa käydään eläinlääkärillä aloituspakkaus taisi olla 30-40 euroa (eli siinä tulee se seinäpistokehaihutin pullo ainetta) ja sitten täyttöpakkaus(pullo) about 20-25 euroa.Näin siis suurinpiirtein.
        Apteekissa pelkkä täyttöpakkaus saattaa huidella 40 eurossa.

Meillä on seinässä koko ajan ja kestää noin 2 kuukautta.

• tevoni

Koiraa ei niin väsytetä pitkillä lenkeillä vaan aivotoiminnalla. Eli kun menet just ennen kuin jätät sen yksin kotiin pitkän lenkin niin koira ei ainaskaan heti rupea nukkumaan. Eihän ihminenkään ole väsyneempi lenkin jälkeen vaan paljon pirteämpi ja jalatkin on vähän levottomat eikä ihan paikoilla halua olla.
      Eli tee pieni lenkki ja anna koirallesi aivotyöskentelyä, piilota makupaloja mihin milloinkin esim. vessapaperirulliin, eri paikkoihin asunnossa tai sitten ostat aktivointipallon mihin niitä nameja pystyy piilottamaan.

• minnuli....

Ei pitkää lenkkiä ennen eroa vaan muuta virikettä. Ei hemmotteluja eikä lepertelyjä ennen lähtöä eikä tullessa. Meillä podetaan myös eroahdistusta ja olen käyttänyt sitruunapantaa, toimii erittäin hyvin ulinaan mutta pelkoon ei kylläkään. Tosin se lieventää tuskaa kun ei voi ulista koko aikaa kun olen poissa...pysyy siis itsekkin rauhallisempana. Mutta olen käyttänyt pantaa jo vuoden ja jos en pantaa laita koira aloittaa taas ulinan. Eli ongelma on ja pysyy silti. Nyt on suunnitelmissa kokeilla tuota DAp haihdutinta.

• mopo
        minnuli.... kirjoitti:

Ei pitkää lenkkiä ennen eroa vaan muuta virikettä. Ei hemmotteluja eikä lepertelyjä ennen lähtöä eikä tullessa. Meillä podetaan myös eroahdistusta ja olen käyttänyt sitruunapantaa, toimii erittäin hyvin ulinaan mutta pelkoon ei kylläkään. Tosin se lieventää tuskaa kun ei voi ulista koko aikaa kun olen poissa...pysyy siis itsekkin rauhallisempana. Mutta olen käyttänyt pantaa jo vuoden ja jos en pantaa laita koira aloittaa taas ulinan. Eli ongelma on ja pysyy silti. Nyt on suunnitelmissa kokeilla tuota DAp haihdutinta.

Hei!

Luin näitä vanhoja viestejä hätäpäissäni, kun naapurini ystävällisesti ilmoitti koirani ulvonnasta. Toki olen osittain tietoinen ongelmasta. Ulvominen poissaollessani ei ole pitkäaikaista, mutta sitäkin kovaäänisempää. Olen itse harkinnut tuota sitruunapantaa, mutta tähän asti kukaan ei ole osannut kertoa toimiiko se haukunnan lisäksi myös ulvontaan. Ilmeisesti on kuitenkin toiminut! Oliko kyseessä tavallinen sitruunapanta vai sellainen kalliimpi, jossa on mikrofoonin sijaan sellainen antura, joka reagoi kaulasta tulevaan liikkeeseen?

Muutenkin lukisin mielelläni kokemuksia ulvonnan pois saamisesta. Oma koirani ei nimittäin juuri hauku. Onneksi edes niin.

• Pimu
        mopo kirjoitti:

Hei!

Luin näitä vanhoja viestejä hätäpäissäni, kun naapurini ystävällisesti ilmoitti koirani ulvonnasta. Toki olen osittain tietoinen ongelmasta. Ulvominen poissaollessani ei ole pitkäaikaista, mutta sitäkin kovaäänisempää. Olen itse harkinnut tuota sitruunapantaa, mutta tähän asti kukaan ei ole osannut kertoa toimiiko se haukunnan lisäksi myös ulvontaan. Ilmeisesti on kuitenkin toiminut! Oliko kyseessä tavallinen sitruunapanta vai sellainen kalliimpi, jossa on mikrofoonin sijaan sellainen antura, joka reagoi kaulasta tulevaan liikkeeseen?

Muutenkin lukisin mielelläni kokemuksia ulvonnan pois saamisesta. Oma koirani ei nimittäin juuri hauku. Onneksi edes niin.

Koirallani on sitruunapanta, auttaa haukkumiseen mutta ei yhtään ulvomiseen...!!

• vaaranmies

Onko kellään kokemusta!
      16-vuotias seriko/hasky/pystykorva , narttu,ulkokoira.
      On kopissa ja ulvoo tuntikausia!Mikä vaivaa???

• Jos ei tuota ennen ole harrastanut,niin lekuria minäkin suosittelisin.
        Vika voi olla niin fyysinen kuin psyykkinen.Aistien heikentyminenkin voi tehdä "omituisuuksia" koiralle.

• fertfer

Tuon ikäinen voi olla vakavasti sairas. Se on kamalan vanha.

• Pen_tu

Itse sain kuulla kuukausi sitten, että koirani (oli silloin 10 kk) ulvoo paljon ollessaan yksin. Kävin puhumassa naapurin kanssa asiasta (pahoittelin ja kerroin, että alan opettaa koiraa enemmän yksinoloon) ja samana päivänä ostin dap-haihduttimen. Oli puhetta, että naapuri käy sanomassa uudelleen, jos ulvominen jatkuu. Eipä ole käynyt ainakaan toistaiseksi, eli kyllä dap on näyttänyt toimivan. Pari kertaa olen itse kuullut koirani ulvovan/haukkuvan ollessaan yksin. Ostin haihduttimen Mustista&Mirristä ja se maksoi jotain 35 ja 40 euron väliltä. Täyttöpullo maksaa muistaakseni noin 15 euroa.

Muista, että haihdutin ei yksinään ratkaise ongelmaa, vaan mukaan tarvitaan myös muuta opetusta, esim.:

- Tarkkaile mikä laukaisee koirassa stressiä, kun olet tekemässä lähtöä. Jos se reagoi esim. siihen, kun laitat kengät jalkaasi, laita kenkiä jalkaan ja pois jalasta useita kertoja päivän aikana.
      - Kun koira ei enää reagoi tähän, avaa ja sulje ulko-ovea. Voit mennä hetkeksi ulos ja tulla heti sisälle. Älä huomioi koiraa millään lailla ollessasi lähdössä tai palatessasi sisälle. Ollessasi pitempiä aikoja poissa älä huomioi koiraa 15-30 minuuttiin ennen lähtöä tai palatessasi.
      - Jätä radio päälle (esim. yle puhe-kanava).
      - Koiralle voi rajata tilan vaikka pariin huoneeseen. Joitain ahdistaa olla yksin koko asunnossa.
      - Lähtiessäsi pois jätä koiralle sen lempiherkku, jonka se saa vain jäädessään yksin. Näin yksinjääminen yhdistyy mukavaan asiaan.
      - Jos teet kotona valmisteluja ennen pois lähtöäsi (esim. laitat kengät kaappiin), tee ne ainakin puolta tuntia ennen lähtöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      91
      7540
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      122
      6285
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      160
      4407
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      233
      3034
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      90
      2618
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      29
      1887
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      129
      1521
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      196
      1501
    9. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      762
    10. "Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen

Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      693
    Aihe