äiti ei rakasta minua

ella-82

Minulla on todella tunnekylmä ja etäinen äiti, ja kaikkein pahiten hän kohtelee minua meistä kolmesta lapsesta. Hän ei koskaan ole ollut sellainen turvallinen, rakastava ja hoivaava äiti, jollainen lapselle olisi niin tärkeä, vaan niin kauan kuin muistan hän on jotenkin syyllistänyt minua, pitänyt etäällä ja ollut kylmä. Oli meillä ehjä koti, ruokaa ja satunnaisia luunappeja lukuunottamatta ei lyötykään, mutta siinäpä se.

En koskaan saanut tuntea olevani tärkeä. En saanut kehuja, en tukea tai kannustusta, vaan vähättelyä ja paskaa niskaan aina jos vain vähänkin oli aihetta. Olin hyvä koulussa, lahjakas urheilija ja kiltti kuin mikä, mutta eläissäni en ole kuullut äitini suusta kehun sanaa tai edes hyväksyvää kommenttia. Nyt aikuisena ei tule tietysti haukkujakaan, mutta vaikka olen menestynyt elämässä sisaruksiani paremmin, kehuu hän aina heidän saavutuksiaan minulle. Jos kerron itse hänelle jostain jossain olen onnnistunut, hän vain hymisee vaivautuneesti, ja that's it.

Jos menen kylään, äiti ei koskaan kysele minulta mitään. Ei kuulumisia, ei yritä jututtaa, ei mitään. On kuin olisin ventovieras, en hänen lapsensa. Hän ei ole huolissaan siitä olenko väsynyt, olenko tehnyt liikaa töitä, ei mitään. Ero on silmiinpistävä varsinkin kun kyläilemme avopuolisoni äidin luona. Hän hössöttää ja kyselee ja on iloinen siitä että olemme tulleet käymään.

Eräs kerta toisensa jälkeen toistuva asia on se, että äiti on ostanut itselleen vaatteita, useimmiten puseron tai pari, ja hän alkaa esitellä niitä ja kertoa että ne ovat liian pieniä ja että hän antaa ne minulle. Ja aina hän mainitsee että hänellä ne kiristävät rinnan kohdalta. Tähän väliin voisin kertoa, että olen syystä tai toisesta jäänyt lähes täysin rinnattomaksi vaikka muuten normaalipainoinen nainen olenkin. Ei voi olla sattumaa että tämä asia toistuu kerta toisensa jälkeen. Tuntuu että hän voisi puhua loputtomiin siitä miten pusero on niin niin niin kireä tuosta rinnan kohdalta että haluaisitko sinä tämän? Lisäksi hän usein arvostelee että kun olen niin laiha, vaikka todellakin olen täysin normaali, jopa raskastekoinen nainen mutta rinnasta vain valitettavan lauta.

Olen usein ehdottanut äidilleni että mentäisiin yhdessä kaupungille. Kauppoihin, kahville, lasilliselle. Hän asuu keskustassa ja itsellänikin on vain vartin metromatka. Usein emme kuitenkaan ole menneet, kerrat voi laskea yhden käden sormilla sen jälkeen kun 5 vuotta sitten muutin kotoa pois. Aina olemme menneet minun aloitteestani. Nyt meillä on ollut puhetta jo pidemmän aikaa tästä, mutta viimeksi kun sovittu päivä koitti, ei äiti vaikuttanut innostuneelta ja homma siirtyi. Usein myös ideana on ollut että sisareni tulisi mukaan. Koskaan kumpikaan heistä ei ole soittanut että mennäänkö, vaan aina minä olen ollut aloitteentekijä.

Eilen sitten minulla oli vapaapäivä ja muuten vain soittelin siskolleni. Kyselin missä hän on ja hän vastasi, ollaan tässä äidin kanssa kaupungilla. Menin aivan mykäksi hämmästyksestä enkä tiennyt mitä olisin sanonut. Äitini todellakin tiesi että minulla on vapaapäivä ja viimeksi puhuessamme aiheena oli tuollainen kaupungilla pyöriskely lähiviikkoina. En halunnut alkaa siskolleni ärhentelemään, joten lopetin puhelun lyhyeen.

Kuten arvasin, pian äitini soitti ja alkoi selittää että sinä et sitten tänään lähtenyt mihinkään liikenteeseen, ajateltiinkin että et halua lähteä kun et ole soitellut. Ei mekään olla täällä kauan oltu, puolen päivän jälkeen vasta lähdettiin. (Kello oli puoli neljä siinä vaiheessa.) Että olisit soittanut jos olisit halunnut tulla tänne päin. Siis haloo. Jos kaksi ihmistä on jossain yhdessä ja kolmas ei tiedä siitä niin onko se kolmannen vika kun hän ei itse soittanut ja kysynyt? Taas toistui tämä sama syyllistämiskuvio. Äiti huomasi ja arvasi että olin loukkaantunut ja todellakin vain paasasi miten he olivat arvanneetkin että en ole lähdössä minnekään ja että haluaisinko nyt siis vielä tulla, kyllä he ehkä hetken vielä ovat liikenteessa. Jep, en halunnut lähteä.

Itku tuli ja paha mieli. Miksi äiti ei tykkää minusta?

97

12981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • biopop

      surullista. mutta et voi pakottaa ketään rakastamaan sinua. ole onnellinen että puolisosi äiti pitää sinusta - ehkä voisit luoda häneen äiti-tytär -tyyppisen suhteen.

      ehkäpä äitisi rakastaa sinua, muttei osaa näyttää rakkauttaan. oletko sanonut hänelle tästä asiasta? kerro ihmeessä. ei se ainakaan voi pahentaa asioita.

    • asdasda

      ikuinen eristystuomio. Katkaise kaikki välit siihen paskanarttuun ja kirjoita julkinen julkilausuma omasta näkökulmastasi, jossa selität syyt päätökseesi. Jaa kopiot koko suvulle ja tuttavapiirille. Helvetti että näitä kusipäitä riittää populaatiossa, ne pitäisi abortoida jo kohtuun sikiöinä. Jokaikinen.

    • Pikkulapsen äiti

      Voi sinua, ymmärrän surusi. Itselläni on hyvä ja rakastava äiti, mutta kuitenkin, olen kokenut ihan samaa. Meitä on neljä lasta, minä olen kolmas. Olemme vasta aikuisiällä sisarieni kanssa alkaneet puhua keskenämme äitisuhteestamme. Murrosikäisenä olin aika ahdistunut, koulussa kiusattiin, olin arka ja kotona ei pohdittu, keskusteltu asioista, kuten esimerkiksi koulukuulumisista. Puhumisyritykset tuotti vain masennusta, kun kertakaikkiaan puuttui keskustelutaito. Jossain vaiheessa myöhemmin yritin herättää vanhempiani huomaamaan, että meillä vallitsee puhumattomuus. Veljelläni alkoi ongelmat ja puhumattomuus oli tuhoisaa. Hän lopulta eristäytyi kokonaan muista. Me siskotkin vieraannuimme toisitamme samasta puhumattomuuden syystä, mutta omat lapsemme ovat nyt aikuisiällä yhdistäneet meitä ja puhekanavat auenneet meidän kesken. Äitini ei oikein tiedä kuulumisistamme, koska hän ei ymmärrä/osaa olla kiinnostunut, joistain kumman syystä. Luulen, että se liittyy hänen omaan nuoruuteensa. Hän oppi puhumattomuuden ja tunteiden piiloittelun jo varhain, ja jäi sen vangiksi. En ole ikinä nähnyt vanhempieni edes suutelevan keskenään, vaikka ovatkin onnellisia keskenään ja uskollisia toisilleen jne. Olen se lapsi sisarusparvesta, joka on todella yrittänyt monella tapaa tuoda konkreettista välittämistä perheeseemme, ja osittain ehkä siinä onnistunutkin pikkuhiljaa, sillä minä oon mm. äidille kertonut "väkipakolla" jossain vaiheessa siskojeni kuulumisia, jotta hän voisi kenties kiinnostua ...
      Voitko puhua siskosi kanssa asiasta? Entä oletko puhunut siitä äidillesi suoraan ? On kyllä julmaa, jos hän torjuisi sinut siinä tilanteessa. Ilmeisesti teilläkin on tuota puhumattomuutta. Joku yllättävä ulkopuolinen voisi myös herättää äitiäsi, esim.miehesi tai joku muu sukulainen. Minusta sun kannattaa avautua tuossa murheessasi jollekin sukulaiselle, johon luotat. On ihan väärin, että hän on sinua kohtaan niin epäreilu, ja se pitäisi hälle sanoa. Kaikki lapset pitäisi olla samanarvoisia.
      Itselläni on pieni tyttö, olen yksinhuoltaja, ja tärkeimpiä asioita, joita haluan antaa ja opettaa lapselleni on: hellyyttä, ja äidille voi aina tulla puhumaan, jos on murheita.
      Tsemppiä ja hali sinulle :)

    • kohtalotovereita

      tekstisi olisi melkein voinut olla minun kirjoittamani. minun äidilläni on neljä lasta, 3 tyttöä ja poika, joista minä olen vanhin. minä ja veljeni olemme "mustia lampaita", ja kaksi siskoani taas niitä, jotka jostain syystä näyttävät ansainneen äitimme rakkauden. minä ja veljeni muistutamme eniten isäämme (ovat eronneet), joten syy lienee siinä... Nyt minulla on oma lapsi, josta äitini kyllä tykkää, mutta mielestäni siitäkin puuttuu jotain. vuosikaudet olen yrittänyt miellyttää äitiäni, mutta koska en hänen hyväksyntäänsä kuitenkaan saa, olen tietoisesti pyrkinyt lopettamaan miellyttämisen, milkä onkin yllättävän vaikeaa. yritän kuitenkin ajatella, että minun elämäni ja itsearvostukseni ei ole siitä kiinni, osoittaako äitini minulle rakkautta vai ei. tiedänpähän ainakin olla fiksumpi oman lapseni suhteen! sivumennen sanoen ihmettelen suuresti, miten joku voi olla rakastamatta omaa lastaan tai jos rakastaa, niin näyttämättä sitä!!

      • Anonyymi

        Mullakin on äiti joka välittää enenmän siskoistani eikä auta koulussa ja jne. Kun rupesin tajuamaan elämästä jotain tajusin että hän rakastaa hänen mieheään enenmän kuin lapsia. Itken joka päivä koska hän halii ja pussailee miestään. Koska se tuntuu pahalta katsoa. Vaikka rakastan äitiäni eniten elämässäni nii tuntuu että hän ei minua. :I


    • bean

      Olipa surullista luettavaa, ja kuulosti myös aika tutulta. Mulla on yksi sisko, jolla on ollut syömishäiriö, ja tuntuu, että varsinkin sen jälkimainingeissa (asiasta on kyllä jo kymmenen vuotta) vain ja ainoastaan hänen hyvinvointinsa ja asiansa ovat kiinnostavia. Samoin äitini höösää isääni ja valittelee tämän työtaakkaa ja flunssia. Minä, kahden pienen äiti itsekin, en saa sympatiaa. Lastenhoidossa äitini ei ole koskaan auttanut. Hän ei tule käymään, koska asun perheineni "väärässä paikassa", vaan odottaa, että minä perheineni (emme omista autoa; heillä niitä on kaksi...) tulen. Kun olemme "kotona" (kuten äitini asian ilmaisee)=heillä, on äitini lasteni kanssa, mutta vain omilla ehdoillaan. Lisäksi sopii arvostella kovaan ääneen ja lasteni kuullen tapaani kasvattaa ja toimia. Aamuisin, kun olen jo ollut useita tunteja lasteni kanssa hereillä, ja hän kömpii sängystään, alkaa tavallisesti kovaääninen syyttely, aiheena vaikkapa miksi vanhempi lapseni tulee toisen isoäitinsä kanssa päivää myöhemmin kotiin, kuin (siksi koska lapsi ja tämä toinen mummo ovat niin toivoneet ja siitä oli sovittu...mitäpä se äidilleni kuuluu??)
      Oma mielenkiintoinen lukunsa onkin sitten tuo kuvaamasi kiinnostumattomuus aikuisen lapsensa hyvinvoinnista. Ironista kyllä ,meillä se paheni huomattavasti, kun itse tulin äidiksi, melko nuorena (no, olin 22 ja jo vuoden naimisissa ollut). Kun sain lapseni, äiti lakkasi säälimästä sitäkään vähää. Siskoni (sinkkuelämää...) ja isäni saavat levätä, heitä rohkaistaan siihen ja paapotaan (esim tuodaan herkkuja tv:n eteen...mitä joskus mullekin lapsena, vaan ei enää äitinä, ehei)Jos minä, kahden äiti, lepään tai olen väsynyt, saan osakseni huudot miten olen sen itse aiheuttanut ja miten äiti aina jaksaa kaiken ja pitää pienten äidin olla täydellinen (apua ei tarjota eikä armoa anneta!). Mitään tukea tai ymmärtämystä omaan äitiyteeni en ole häneltä saanut.
      En halua rahaa, en välttämättä edes apua, hiven myötätuntoa ja ymmärtämystä riittäisi.
      Samoin kuin sinulla, olen ollut hyvä koulussa ja nyt työssäni. Suoritin loppututkinnon korkeakoulusta kahden lapsen kanssa, erinomaisin arvosanoin. Tämä kaikki ei vain merkitse äidille mitään. Olen parantumattomasti vääränlainen ja huono.
      Jos minusta riippuisi, en pitäisi yhteyttä juuri muodollisia joulukortteja enempää. Toivon kuitenkin lapsilleni suhdetta mummoonsa.
      Luulen, että joskus joku lapsi perheessä vaan sattuu äidin tai isän mielestä olemaan "vääränlainen". Henkilökemiat eivät välttämättä kolahda biologiasta huolimatta. Itsekin huomaan, miten vanhempi lapsistani ärsyttää minua enemmän, kuin toinen. Olen kuitenkin rehellinen. Haluan rakastaa molempia ehdoitta ja yhtä paljon. Jos se on vaikeaa, syy ei ole lapsen vaan "hankala" lapsi ansaitsee saman rakkauden ja huomion, kuin "helppo". Ei ole helppoa tietää, miksi joku on äidille "helpompi" lapsi ja joku "vaikeampi". Tämän asian tunnustaminen ja itseään peiliin katsominen vaan tuntuu olevan yleensäkin ihmisille vaikeaa. Saatikka omien virheiden myöntämisen ja niiden korjaamisen. Äitini ei koskaan pyydä mitään anteeksi. Itse pyydän aina lapsiltani, jos vaikka huudan tai syytän epäoikeudenmukaisesti jostakin. Keskustelen asiasta ja kerron, miten mullakin voi äitinä olla huono päivä ja että se ei ole lapsen syy.
      Tämmöisten asioiden kanssa joutuu vaan vissiin elämään. Voit toki yrittää keskustella äitisi ja siskojesi kanssa tilanteesta, toivottavasti auttaa teitä! Meillä ei todellista yhteyttä synny keskusteluista huolimatta. Syyhän on aina minussa....

      Voimia ja siunausta arkeesi ja kaikille teille lukijoille!

    • poppix

      Kuules tyttö hyvä.
      Sinun täytyy ymmärtää että äitisikin on vain ihminen.
      Hänellä on varmasti vilpitön halu osoittaa rakkauttaan antamalla puseronsa sulle,ja ne kyllä usko että hän piruuttaan mainitsee rinnan puristamisistaan,vaan ihan normaalina asiana.
      Sinä jolle ilmeisesti tuo lattarintaisuus on suuri ongelma koet asiat vaan niin pahana koska asia tuntuu loukkaavalta.
      Mutta jos ajattelet asiaa yhtä normaalina kuin äiti ostaisi kengät jotka ovat liian pienet ja hän muistaisi että yhdellä hänen lapsistaan on pienemmät jalat,totta kai hän haluasi antaa kengät sille ..

      Ja mitä tulee kaupungille lähtemisiin,sinä et välttämättä edes tiedä kuinka lähteminen on saanut alkunsa ja kuinka sinulle soitto on saattanut vaikka unohtua muista syistä..

      Pidä vaan äitiisi yhteyttä,ja muista että hänellä on myös omaa elämää ,eihän sinullekkaan varmaan kaikki äitisi ehdottamat tapaamis ajat sovi.
      Olet nyt vaan kärjistänyt liikaa,ota asiat ihan normaalisti vaan..

      • kaikkea sitä

        Taidat itse olla tuollainen jatkuvasti piikittelyä harrastava ihminen, jonka mielestä sen piikitellyn vain sitten pitää loputtomiin "ymmärtää".

        Ota taju käteen.


      • Anonyymi

        Asioita on turha dikitellä dileäksi,kun on tosiasia se,että äidit eivät rakasta kaikkia laps


    • Yksin vaan

      Minullakin on tai oli aivan samanlainen äiti. Ei koskaan kysynyt lapsena, miten koulussa menee, ei ollut kiinnostunut mitä sain kokeista, emme koskaan (=ikinä) keskustelleet mistään asiasta, kun olin nuori tyttö. Ei siis yhtään mistään, yhtään keskustelua en muista. En yhtä ainoaa hymyä. Lapsuudesta en muista mitään sylissäpitoa, halausta, positiivisen tunteen ilmausta. Pelkkää ei mitään. Meilläkin oli kolme lasta. Minä olin perheen musta lammas, vaikka olin myös äärimmäisen kiltti. Äitini kylmyyden takia olin lähes joka päivä aamusta iltaan ulkona. Ja vaikka mitä todella negatiivisia asioita muistan, joita en viitsi mainostaa tässä. Tiedän, että äitini vihasi minua, ja nyt vasta tänä vuonna se muisto on palautunut mieleeni, kun hän sen sanoi. Ollessani n. 6-11 vuotias. En muista, ainakaan vielä tarkemmin. Ja nyt olen 41. Koko ikäni olen kärsinyt äitini tunnekylmyydestä monin eri tavoin. Se on aiheuttanut valtavaa henkistä tuskaa. Ja edelleenkin aiheuttaa. Äitini ei elä enää, enkä voi surra hänen kuolemaansa. En ole siitä iloinen, mutta en surullinenkaan. Oikeastaan helpotus loppujen lopuksi. Kun olin murrosiässä, hän myös käytti minuun fyysistä väkivaltaa. Miten olisin voinut viedä oman lapseni mummun luokse? Sitä ei olisi ikinä tapahtunut, sen vuoksi olen helpottunut, ettei tarvitsekaan. Sellainen ajatus on ollut jo kauan, ettei minulla ollut koskaan äitiä. Sitä suren todella paljon.

      • - entä sitten?

        Ei ole pakko jäädä loppuiäkseen siihen vankilaan notkumaan!
        Muuten menee hyvä kaunis elämä hukkaan loputtomissa ikuisesti turhiksi tuomituissa miellyttämisyrityksissä tai katkeruudessa ja alemmuudentunnoissa rypemisessä.
        En pitäisi mahdottomana, että ap kirjoittajan äiti tahallaan tai puolitahallaan korostaisi siinä puserojutussa korostaisi rintoja.
        Itselleni aloitti äiti jo vuosia sitten : mutta onko sinulla tukka harmennut, näyttää kuin päälaki olisi kalju (tukkaani ei vaivaa mikään).
        "Mummouttamiskampanja" on ollut käynnissä siitä asti kun täytin 30 ja ainoat kommentit ulkonäöstäni koko ikänäni (painoa koskevia lukuunottamatta) negatiivisia.
        Sai kuvan että hän halusi suitsia seksuaalisuuteni ja mieluiten olisi nähnyt minut pikavauhtia harmaantuneena, kuivettuneena kötistyvän kiikkutuolissa sukkaa neulovaksi televisiota tuijottavaksi toisinnokseen.


      • häär
        - entä sitten? kirjoitti:

        Ei ole pakko jäädä loppuiäkseen siihen vankilaan notkumaan!
        Muuten menee hyvä kaunis elämä hukkaan loputtomissa ikuisesti turhiksi tuomituissa miellyttämisyrityksissä tai katkeruudessa ja alemmuudentunnoissa rypemisessä.
        En pitäisi mahdottomana, että ap kirjoittajan äiti tahallaan tai puolitahallaan korostaisi siinä puserojutussa korostaisi rintoja.
        Itselleni aloitti äiti jo vuosia sitten : mutta onko sinulla tukka harmennut, näyttää kuin päälaki olisi kalju (tukkaani ei vaivaa mikään).
        "Mummouttamiskampanja" on ollut käynnissä siitä asti kun täytin 30 ja ainoat kommentit ulkonäöstäni koko ikänäni (painoa koskevia lukuunottamatta) negatiivisia.
        Sai kuvan että hän halusi suitsia seksuaalisuuteni ja mieluiten olisi nähnyt minut pikavauhtia harmaantuneena, kuivettuneena kötistyvän kiikkutuolissa sukkaa neulovaksi televisiota tuijottavaksi toisinnokseen.

        Mulla on, myös aivan mahdoton äiti. On ollut jo yli puoli vuotta välit täydellisesti poikki, samoin isään. Isäkään ei uskalla ottaa mitään yhteyttä minuun, koska silloin hän pettäisi äitini "leirin". Syyt tähän välirikkoon on moninaiset ja karut. Suurin syy on, että äitini syyllistää mua hyvin monesta asiasta. Välillä koen kovaakin syyllisyyttä, mutta painan sen pois mielestäni perheeni ja ystävieni avulla.

        Ymmärrän omasta kokemuksestani, ettei lapsuudessa syntyneitä haavoja ole helppo parannella, varsinkin, jos halveksiminen ja syyllistäminen jatkuu vielä aikuis ikänä. Ja toiseksi me ihmiset olemme niin kovin erilaisia.

        Munkin äiti on puhunut mulle jo 30 vuotiaasta lähtien kuinka kamalaa aikaa on vaihdevuodet. Odotas vaan, kun alkaa päässä heittämään. Hae sitten heti apua, kun alkaa ajatukset ja mielikuvitus laukkaamaan, ettei miehesi joudu kärimään. Itse ei ole apua hakenut. Toinen kauhu skenaario oli, odotappas, kun tulet tähän ikään ja alkaa tulemaan näitä harmaita suortuvia, ovat niin jäykkiä ja niihin ei tartu, edes hius väri.
        Näitä esimerkkejä löytyy pilvin pimein.

        Uskon hyvinkin, että tämän aloittanut nainen on vaistonnut oikein äitinsä vihjailut hänen rinnoistaan. Mikäs parempi konsti tunteutua tyttärensä makuuhuoneeseenkin. Voihan siinä tilanteessa tulla mieleen, että en kelpaa edes miehelleni, kun rintani ovat tälläiset ja tuollaiset.. Itsetunnon nujertajia on tämä maa pullollaan, mutta yritetään nousta tälläisten ihmisten yläpuolelle ja nautitaan rinnoistamme ja elämästämme.

        Ei kannata todellakaan surra koko elämäänsä vaan nauttia hyvistä asioista. On surullista, jos istumme vanhainkodissa netissä ja kirjoittelemme toisillemme katkeroituneena ja onnettomina elämättömästä elämästä (silloin nettiin joutuu varaamaan ajan), "kirjoittakaa nimenne siihen siniseen vihkoon, joka on tietokone huoneessa, eikä saa töniä, lonkkanne murtuvat" ;).


      • Äidin tunnekylmyys

        Samaa koen ja olen kokenut minäkin. Ei minkäänlaisia hellyyden tai rakkaudenosotuksia tai sanoja eikä kehumisia. Moitteita kylläkin. Kuinka voi tosiaan äiti olla rakastamatta lastaan?


      • senttu

        olen kokenut aivan samaa, tsemppiä.


      • rakkaus1
        häär kirjoitti:

        Mulla on, myös aivan mahdoton äiti. On ollut jo yli puoli vuotta välit täydellisesti poikki, samoin isään. Isäkään ei uskalla ottaa mitään yhteyttä minuun, koska silloin hän pettäisi äitini "leirin". Syyt tähän välirikkoon on moninaiset ja karut. Suurin syy on, että äitini syyllistää mua hyvin monesta asiasta. Välillä koen kovaakin syyllisyyttä, mutta painan sen pois mielestäni perheeni ja ystävieni avulla.

        Ymmärrän omasta kokemuksestani, ettei lapsuudessa syntyneitä haavoja ole helppo parannella, varsinkin, jos halveksiminen ja syyllistäminen jatkuu vielä aikuis ikänä. Ja toiseksi me ihmiset olemme niin kovin erilaisia.

        Munkin äiti on puhunut mulle jo 30 vuotiaasta lähtien kuinka kamalaa aikaa on vaihdevuodet. Odotas vaan, kun alkaa päässä heittämään. Hae sitten heti apua, kun alkaa ajatukset ja mielikuvitus laukkaamaan, ettei miehesi joudu kärimään. Itse ei ole apua hakenut. Toinen kauhu skenaario oli, odotappas, kun tulet tähän ikään ja alkaa tulemaan näitä harmaita suortuvia, ovat niin jäykkiä ja niihin ei tartu, edes hius väri.
        Näitä esimerkkejä löytyy pilvin pimein.

        Uskon hyvinkin, että tämän aloittanut nainen on vaistonnut oikein äitinsä vihjailut hänen rinnoistaan. Mikäs parempi konsti tunteutua tyttärensä makuuhuoneeseenkin. Voihan siinä tilanteessa tulla mieleen, että en kelpaa edes miehelleni, kun rintani ovat tälläiset ja tuollaiset.. Itsetunnon nujertajia on tämä maa pullollaan, mutta yritetään nousta tälläisten ihmisten yläpuolelle ja nautitaan rinnoistamme ja elämästämme.

        Ei kannata todellakaan surra koko elämäänsä vaan nauttia hyvistä asioista. On surullista, jos istumme vanhainkodissa netissä ja kirjoittelemme toisillemme katkeroituneena ja onnettomina elämättömästä elämästä (silloin nettiin joutuu varaamaan ajan), "kirjoittakaa nimenne siihen siniseen vihkoon, joka on tietokone huoneessa, eikä saa töniä, lonkkanne murtuvat" ;).

        Ihan samaa kohtelua olen saanut minäkin. Äidistä mallia ottaen, sisarukseni kohtelevat minua samalla linjalla. Olen 'etevä', osaava, pärjään. Olen myös äärimisen auttamisen haluinen. Tämä johtunee osittain omasta kyvyttömyydestäni ottaa itse vastaan huolenpitoa ja huomaavaisuutta, kun en ole siihen tottunut.

        Minä autan äitiäni, vien tarpeellisia lahjoja, yritän auttaa kaikessa missä voin. En odota kiitosta, mutta en sitä saakaan, hädin tuskin. Minä muistan toisten synttärit, järjestän tarpeellista, kuskaan läheisiäni. Minun synt päivilleni ei äiti viitsi lähteä, tekosyyn kera. Koska äiti ei lähde, ei lähde sisarenikaan, vaan menee äidin seuraksi, ettei tämä joudu olemaan yksin, kun kaverillansa on meno. Minun kotiini ei heitä kiinnosta tulla, vaikka mielellään järjestäisin ruokailun ja kahvituksen.

        Sisarellani on liikuntarajoite, yritän etäisemmästä asjinpaikastani auttaa minkä voin. Huono käytös syntymäpäiväni aikoihin kärjisti tunteitani. Tabusin, että pahastk on pielessä, enkä voi enää suvaita kaltlinkohteluani. Annoin palautetta seurauksella, ettei sisar enää ole yhteydessä. Ei tosin ollut sitä ennenkään. Äitinsä kanssa läheisriippuvainen, tälle soittelee joka päivä.

        Kuulostaa kuin tekisin numeroa tyhjästä.Lukija voi olla varma, että jos kirjaisin tähän miten lapsuuden perheeni äiti ja sisarukset toimivat, kaltoinkohtelu on silmiinpistävä. Olen ajatellut, että pitäisi nyt aikuisena lakata yhteydenpito. En vain kykene siihen. Äidilläni ja sisaruksillani on ilmeisesti jonkinlaista empatiakyvyttömyyttä, sillä se miten he toimivat suhteessa toisiin, ei ole tervettä vastavuoroisuutta. Minulla on aina ollut kyky ottaa toinen huomioon, vaikka kykyni on jossain määrin korostunut jo lapsuudesta kokemani tunnekylmyyden takia äidin ja sisarusten taholta. Rakastan äitiäni ja sisaruksiani. En kykene hylkäämään heitä. Olen miettinyt, että jokainen ihminen on empaattinen, jos on riittävästi kehittynyt. Se, että ihminen on tunnekylmä, on ikävä ja surullinen 'puutostila' eikä ko henkilö ole riittävän kehittynyt henkisesti, että pyrkisi muuttumaan, vaikka tiedostaisikin puutteensa.

        Hyvinä hetkinä mietin, että itseään pitää kunnioittaa. En kykene hylkäämään henkisesti ja tunnetasolla köyhiä läheisiäni. Tulen kaipaamaan äitiäni, kun hän kuolee. Haluan edes yrittää rakastaa häntä myös teoillani, vaikka hän ei kykene, ei ole koskaan kyennyt, rakastamaan minua.


    • Sakura no rei

      "Olen usein ehdottanut äidilleni että mentäisiin yhdessä kaupungille... ..Usein emme kuitenkaan ole menneet, kerrat voi laskea yhden käden sormilla.. Nyt meillä on ollut puhetta jo pidemmän aikaa tästä, mutta viimeksi kun sovittu päivä koitti, ei äiti vaikuttanut innostuneelta ja homma siirtyi."

      Kuin minun näppikseltäni. ;( Tuntuu kauhealta olla aina se aloitteellinen osapuoli, minusta kun vanhemman pitäisi osoittaa aitoa kiinnostusta muutenkin. Kertaakaan en ole saanut kutsua mihinkään, viimeksi kun kyläilin, jouduin lähtemään etuajassa pois(kyse oli päivistä), koska "oli muuta tekemistä": "Tässä on nyt vähän kiire.. Kyllä me sitten ehditään nähdä myöhemminkin". Eipä vaan ehditty; tänä kesänä en ole saanut edes kutsua käymään. Peli alkaa olla pelattu enkä voi muuta tehdä kuin itkeä ja kysyä, että MIKSI?!?

      ...miksi näin..?

    • opit ainakin itsenäiseksi, ...

      Kyllä äitisi sinua rakastaa, mutta hyvin paljon erillailla kuin sisartasi. Miten? No siihen minulla ei ole vastausta.
      Olen vain itse käynyt tuo saman läpi.
      Nyttemmin olen muuttanut kotikaupungistani pois ja tuntuu ihan hyvältä ja vielä paremmalta tuntui, kun katkaisin välit äitiini kokonaan.
      Äitini haukkui jatkuvasti minua sisarelleni ja aina kun soitin huomasin milloin oli taas puhunut minusta hänen kanssaan tai hän oli paikalla, mutta ei myöntänyt sitä. Oli kuin kaksi erillaista ihmistä olisi kyseessä.
      Viimeisen kerran kun hän vihjaili tökeästi minulle, toivotin hyvät kesät ja lopetin puhelun. Yritti sitten monet kerrat soitella ja toivotella syntymäpäiviä, vaan en vastannut.
      Miksi pitäisi pahoittaa jatkuvasti mielensä toisen vuoksi? Niinpä katkaisin napanuoran lopullisesti.
      Olen paljon sinua vanhempi ja pitkän aikaa jaksoin antaa anteeksi ja uskoa että kaikki muuttuu, vaan aika aikansa kutakin. Enää en suutu epäoikeudenmukaisesta käytöksestä.
      Sen olen jo pienenä päättänyt, että minun lapseni ovat saman arvoisia ja niin ovat olleetkin. Kumpaakaan ei halita yhtään toista enempää.
      Miehestäni on tullut tavallaan äitini korvike ystävyydessä ja myönnettävä on, en edes kaipaa äitiäni, eikä hän minua tunnen hänet.
      Kyllähän hän paskaa puhuu ja krokotiilin kyyneleitä vuodattaa, mutta hän on niin teatraalinen.

    • ...

      Muistelisin nähneeni dokumentin samantapaisesta asiasta, jossa äiti piti toista lasta "parempana" kuin toista. Ilmeisesti syy oli alitajuisesti se, että se omannäköinen ja oman suvun oloinen lapsi oli mieluisampi, kun lapsen koki enemmän "omakseen". Näin tämä lapsi sai automaattisesti paljon enemmän hellyyttä ja sitä kehuttiin enemmän, kun taas se isännäköinen ja-oloinen lapsi jäi varjoon. Kuulemma isoissa perheissä voi huomata tämän ilmiön selvästi tänä päivänäkin.
      Toivottavasti isäsuhteesi on parempi ja saat edes sieltä hyväksyntää.

      • Kuopus

        Mä olen enemmän tullut isäni sukuun (en kyllä ulkoisesti niinkään). Äidilläni on poika edellisestä avioliitosta, joka ei tietysti ole tullut isäni sukuun. Lisäksi olen tullut isäni kanssa paremmin toimeen. Ja äitini sanoikin aina minua isän lellikersaksi. Vaikka hän ei oikeastaan lellinytkään minua. Osittain voi johtua siitäkin, että äiti on ollut hieman kateellinenkin. Menestyin paremmin koulussa kuin hän tai hänen poikansa tai sukulaisensa. Ja menestyin urheilukilpailuissa (äitini ja hänen poikansa inhoaa urheilua). Sain hyvä työpaikan (äitini poika on työtön ja äitikin tehnyt vain hanttihommia). Mulla on myös "kokosisko" ja hän on enemmän äitini suvun kaltainen. Mutta isänkin sukuun tullut. Äitini välittää hänestä enemmän kuin minusta.

        Olen aina ollut kiltti lapsi ja aikuisenakin yrittänyt olla äidin mieliksi. Vaikka olen tehnyt paljon hänen eteensä hän ei sitä arvosta. Pojasta on lähinnä harmia, mutta häntä äitini palvoo. Ja haukkuu selkäni takana minua hänelle. Ja juoruaa kaikki tekemiseni. Pojastaan ei puhu koskaan mitään pahaa. Eikä muutenkaan meillä kyllä juttu kulje. Joskus kerron kuulumisiani, mutta ei tunnu kiinnostavan eikä kuuntele. Harvemmin itse kysyy mitään. Puhelinkeskustelut jää pariin minuuttiin. Hänen aina lopettaessa.


      • Suvun rasite

        Mielenkiintoista tämä oman suvun ominaisuuksien vaaliminen. Onko ihan dokkariainesta asiasta? Minä itse olen isän suvun ominaisuuksien kantaja. Sisarukset, joita äitini suosii, ovat enemmän äitini suvun ominaisuuksia kantavia.


    • josefiina

      Kun luin nämä täällä olevat kirjoitukset äideistänne, niin olin järkyttynyt, mutta myös iloinen, etten olekkaan asian kanssa yksin. ella-82:n kirjoitus oli aivan kuin minun elämästä.
      Olen aina kuvitellut, että oma äitini on ainut maailmassa, joka ei leikkinut, halannut, jutellut ym. jota kaipasin.Aikuisena meidän välinen suhde tuntuu pelkältä kulissilta. Valitettavasti se myös heijastuu lapsiinikin. Ovat jo ymmärtäneet, ettei äitini ole se tunteitaan näyttävä ja touhuakas pullantuoksuinen mummi. En provosoi lapsiani, vaan äitini tekee sen kyllä aivan itse. Elän omaa elämääni siitä huolimatta ja mutta toivon, että jonain päivänä äitini saattaisikin halata minua ja sanoa että hän välittää minusta.

      • Helinä-keiju1

        Olen ajatellut, että äidillä on varmaan rankkaa, kun hän ei ole pystynyt eikä pysty rakastamaan minua samoin kuin muita lapsiaan. Olenkin nykyään poissa silmistä ja poissa mielestä, aikani suoritettuani ja yritettyäni saavuttaa jotain, jota en koskaan voi saada. Luovuttaminen oli mielettömän vaikeeta, mutta päätimme vaan yhdessä mieheni kanssa, että kaikki paska meidän kummankin osalta loppuu tähän sukupolveen. (anteeksi kirosana).


      • gertrud

        En muista minäkään olleeni koskaan äitini sylissä, en muista haleja ja kehuja...ne kaikki oli varattu veljelleni.
        "Hylätyn" lapsen tuskaa olen kantanut koko ikäni.
        Nyt äitini halaa ja iloitsee tapaamisestani; dementoituneena 89-vuotiaana vanhainkodin asukkina.
        Tämä keskustelu avasi silmäni tajuamaan, että kyllä äitini välitti minusta, mutta vasta dementia kuori sen esiin!


    • cherry0

      mul on sama homma mut vaan isän kanssa...se ei soita mulle ikinä eikä halua tavata mut mun veljelle kyl soittaa jnejne

    • en kerro kuka olen

      Alkuperäinen viesti on vuodelta 2006, mutta vastaan silti. Ehkäpä asia kiinnostaa joitakuita ihan yleisellä tasolla, vaikka alkuperäinen mahdollisesti ei tätä ketjua enää seuraakaan. Tai mistä sitä tietää, vaikka seuraisikin. Joka tapauksessa,. minulle tuli heti mieleen, että millainen on kirjoittajan äidin oma äiti. Voisi kuvitella, että siinä äitisuhteessa on ollut ongelmia, joita nyt toistaa yhden lapsensa kanssa. Muille osaa olla sellainen äiti kuin haluaisikin olla, mutta yhden lapsen kanssa omat ongelmat purkautuu. Minusta tuossa on selkeästi kyse siitä, että äidillä itsellään on ongelmia, ei kirjoittajasta. Kirjoittaja on varmasti aivan ihana ihminen. että hänestä se ei johdu. Minä olen ollut ainoa lapsi ja äitini on hoitanut ennen syntymääni serkkujani. Yhteen serkuista hän kiintyi kovin ja sitten kun synnyin, tilaa ei enää ollutkaan minun tarpeilleni. Minulle hän tiuski ja minua syytti, serkkuani aina hoivasi ja helli ja vielä aikuisena jatkoi. Äänensävykin oli eri. Itselläni on kaksi lasta ja molemmat yhtä ihania,, mutta toisen kanssa olen toistanut oman äitisuhteeni ongelmat ja tehnyt hänelle samaa, mitä oma äitini minulle teki. Toiselle olen sellainen hellä ja rakastava ja ymmärtävä ja kultainen äiti, kuin haluankin olla. Toiselle olen aika hirveä, vaadin häneltä aivan hirveästi, yhtään virhettä häneltä en hyväksyy, vaan tuijottelen niitä suurennuslasilla. Omaa äitiäni en voi muutta ja hän ei halua keskustella suhteestamme muuten kuin sanoalla, että ei sille enää voi mitään. Kuitenkin suhdettani omaan lapseeni saan alkaa työstämään. En halua olla toiselle samanlainen jääkylmä vaativa ilkeä kohtuuton puolueellinen äiti kuin omani on minulle ollut ja millainen olen toiselle lapselleni tähän saakka ollut. Jotenkin tunnen aivan, että muutun toiseksi ihmiseksi toisen lapseni kanssa, sellaiseksi hirveäksi ja tunnekylmäksi ja toisen kanssa taas aivan lempeäksi, helläksi ja viisaaksi. Lapset ovat molemmat luonteeltaan kilttejä ja kultaisia ja hyviä, jotta heistä ei ole kysymys.

      • Äidit välittävät

        Se on vaikea yhtälö. En usko tämän sukupolven äitien enää lapsiaan niin erottelevan, kuten aikaisemmin on tehty. Istuin kerran matkalla ja kuulin erään äidin vuodatuksen pakosta, kuinka hän ei erästä lastaan hyväksy eikä mitään tälle anna. Tuntui kauhealta.

        Itsekin olen äiti ja monesti olen saanut melkomoisen ryöpyn lapsiltani syyttelyä. Kuinka kärsinkään, sillä joka hetki ajattelen vain heidän parastaan, että selviytyisivät elämässään eteenpäin myös vaikeiden asioiden kanssa. Toisaalta ymmärrän, että kenenkähän muuhun sitä omaa pahaa mieltään purkaa kuin äitiin, iästä riippumatta, en tästä ole loukannut sieluani, kuitenkin ajattlen paljon sitä mistä noin paha olonne johtuu, en kuitenkaan voi tehdä mitään kovin paljon.

        Lapseni kumpa ymmärtäisitte, kuinka kovasti teitä ajattelen joka hetki, en halua teitä painostaa tai ohjata, mutta en voi myöskään ummistaa silmiäni niiltä hetkiltä, kun näen että elämässä valintanne on nyt kovasti virheellistä toimintaa, haavoitatte toimilla itseänne. Kuinka voisinkaan saada sen ymmäryksen ja järjen teille loukkaamatta, että saisitte suunnan toiseen ja onnellisempaan suuntaan.
        Olette rukoukissani jokainen ilta ja aamu.

        Ilselläni on ollut vaikeuksia, joista olen yrittänyt pitää teidät tietämättöminä, mutta valitettavasti näyttää siltä, että olette huomannut ja ovat kuitenkin satuttaneet teitä. Pyydän sydämestäni anteeksi, sillä en millään ole tahtonut tehdä elämäänne vaikeammaksi omilla murheillani.

        Olemme eläneet nuoruutemme aivan erilaisissa ajassa, joten myös näkemyksemme vaikeuksista ovat hyvin erilaiset, en koe että tämä päivä on helppoa, kuitenkin uskon teidän eläneen materiaalisesti rikkaammassa maailmassa. Ihmisten kohtaaminen on muuttumut, ennen se oli enemmään tuttavien tapaamista kotona, tunsimme naapuruston hyvin, siitä syntyi kantava voima yhdessä tekemiseen.

        Nyt on ihan liikaa harrastuksia ja yöelämää, jossa jokaisen tulisi olla, elämä on niin rikkonaista ja haastavaa. Toivon jokaiselle lapselle tasapainoista ja järkevää elämää, sillä vain sillä tavoin saa täyttymään elämänsä onnella. Kaikkea ei voi saada ja tärkeintä, mitä pitää osata päättää on osata katsoa mikä on itselle hyvää, pitää osata sanoa Ei sana ja myös ystäväpiiri pitää ikävä kyllä osata valita oikein, heidän täytyy olla tasapainoisia ihmisiä, joilla on arvot elämässä kohdallaan. Ikävä todeta kaikilla ei ole ja helposti nämä vievät teidät juuri tuohon yöelämään jossa viinahöyryisenä sitten alkaa alamäki, joka on aivan kauhistuttavaa katsella. Heiltä on jotain hukassa, elämän arvot ja usko parempaan. Rustistaisin teidät syliini ihan joka päivä jos saisin. Suurella rakkaudella eräs äiti.


      • en kerro
        Äidit välittävät kirjoitti:

        Se on vaikea yhtälö. En usko tämän sukupolven äitien enää lapsiaan niin erottelevan, kuten aikaisemmin on tehty. Istuin kerran matkalla ja kuulin erään äidin vuodatuksen pakosta, kuinka hän ei erästä lastaan hyväksy eikä mitään tälle anna. Tuntui kauhealta.

        Itsekin olen äiti ja monesti olen saanut melkomoisen ryöpyn lapsiltani syyttelyä. Kuinka kärsinkään, sillä joka hetki ajattelen vain heidän parastaan, että selviytyisivät elämässään eteenpäin myös vaikeiden asioiden kanssa. Toisaalta ymmärrän, että kenenkähän muuhun sitä omaa pahaa mieltään purkaa kuin äitiin, iästä riippumatta, en tästä ole loukannut sieluani, kuitenkin ajattlen paljon sitä mistä noin paha olonne johtuu, en kuitenkaan voi tehdä mitään kovin paljon.

        Lapseni kumpa ymmärtäisitte, kuinka kovasti teitä ajattelen joka hetki, en halua teitä painostaa tai ohjata, mutta en voi myöskään ummistaa silmiäni niiltä hetkiltä, kun näen että elämässä valintanne on nyt kovasti virheellistä toimintaa, haavoitatte toimilla itseänne. Kuinka voisinkaan saada sen ymmäryksen ja järjen teille loukkaamatta, että saisitte suunnan toiseen ja onnellisempaan suuntaan.
        Olette rukoukissani jokainen ilta ja aamu.

        Ilselläni on ollut vaikeuksia, joista olen yrittänyt pitää teidät tietämättöminä, mutta valitettavasti näyttää siltä, että olette huomannut ja ovat kuitenkin satuttaneet teitä. Pyydän sydämestäni anteeksi, sillä en millään ole tahtonut tehdä elämäänne vaikeammaksi omilla murheillani.

        Olemme eläneet nuoruutemme aivan erilaisissa ajassa, joten myös näkemyksemme vaikeuksista ovat hyvin erilaiset, en koe että tämä päivä on helppoa, kuitenkin uskon teidän eläneen materiaalisesti rikkaammassa maailmassa. Ihmisten kohtaaminen on muuttumut, ennen se oli enemmään tuttavien tapaamista kotona, tunsimme naapuruston hyvin, siitä syntyi kantava voima yhdessä tekemiseen.

        Nyt on ihan liikaa harrastuksia ja yöelämää, jossa jokaisen tulisi olla, elämä on niin rikkonaista ja haastavaa. Toivon jokaiselle lapselle tasapainoista ja järkevää elämää, sillä vain sillä tavoin saa täyttymään elämänsä onnella. Kaikkea ei voi saada ja tärkeintä, mitä pitää osata päättää on osata katsoa mikä on itselle hyvää, pitää osata sanoa Ei sana ja myös ystäväpiiri pitää ikävä kyllä osata valita oikein, heidän täytyy olla tasapainoisia ihmisiä, joilla on arvot elämässä kohdallaan. Ikävä todeta kaikilla ei ole ja helposti nämä vievät teidät juuri tuohon yöelämään jossa viinahöyryisenä sitten alkaa alamäki, joka on aivan kauhistuttavaa katsella. Heiltä on jotain hukassa, elämän arvot ja usko parempaan. Rustistaisin teidät syliini ihan joka päivä jos saisin. Suurella rakkaudella eräs äiti.

        vuosia kestäneen hirvittävän ja julman nettikiusauksen kohteeksi. Kiusaajani on pilkannut minua, uskoani Jumalaan, , nimittänyt minua epävarmaksi, haukkunut mieheni, haukkunut mieheni uskon, jopa pilkannut minua, kun rukoilin, kun lapselleni oli sattunut tapaturma, pilkannut ja kiusannut minua. Hän on todella paljon masentanut ja kiusannut minua. Kun olen sitten masentunut, hän on ollut tyytyväinen. Masennuksestani käsin olen sitten ollut epäystävällinen lapselleni, joka kumminkin on täysin syytön ja todella ihana, kuten toinenkin lapseni. Hän on lisäksi pilkannut lapseni kaverin ulkonäköä, luuli oman lapseni näyttävän siltä, niin pilkkasi sitten. Ketään niin pahaa ihmistä en ole koskaan aiemmin tavannut. Vihaan häntä koko sydämeni pohjasta saakka. Jumala hänelle kaiken kiusaamiseni kostakoon.


      • en kerro
        en kerro kirjoitti:

        vuosia kestäneen hirvittävän ja julman nettikiusauksen kohteeksi. Kiusaajani on pilkannut minua, uskoani Jumalaan, , nimittänyt minua epävarmaksi, haukkunut mieheni, haukkunut mieheni uskon, jopa pilkannut minua, kun rukoilin, kun lapselleni oli sattunut tapaturma, pilkannut ja kiusannut minua. Hän on todella paljon masentanut ja kiusannut minua. Kun olen sitten masentunut, hän on ollut tyytyväinen. Masennuksestani käsin olen sitten ollut epäystävällinen lapselleni, joka kumminkin on täysin syytön ja todella ihana, kuten toinenkin lapseni. Hän on lisäksi pilkannut lapseni kaverin ulkonäköä, luuli oman lapseni näyttävän siltä, niin pilkkasi sitten. Ketään niin pahaa ihmistä en ole koskaan aiemmin tavannut. Vihaan häntä koko sydämeni pohjasta saakka. Jumala hänelle kaiken kiusaamiseni kostakoon.

        En jaksa vihata ketään. Tuomitkoon Jumala meidän välillämme oikean tuomion. Hänhän loppujen lopuksi kaiken tietää parhaiten.


    • Ikuisesti yksin

      Yh en kestä enää tätä elämää äitini ei rakasta minua hän rakasti minua vain 1-6 vuotiaana nyt olen jo kolmetoista vuotias tyttö ja olen kiltti ja lahjakas mutta äitini ei rakasta minua ja mikä pahinta on se että minulla ei ole paljon ystäviä joille voisin kertoa murheeni mutta onneksi minulla on sentään kaksi ystävää joihin luotan mutta minä haluaisin aina välillä tehdä itsemurhan mutta mitä se hyödyntäisi? lisäksi minua kiusataan kaikkialla koulussa,kotona ja jopa kylillä en voi mennä enää minnekään paikaan missä minua ei kiusattaisi sen lisäksi minun äitini joskus on sanonut että välittää minusta mutta se ei tunnu aidolta en usko että äiti on tosisaan kun sanoo niin uskon että äiti valehtelee kaiken minulle äiti tosin välittää vain veljestäni ja äiti myös aina sanoo että ottaisi mallia veljestäsi ja äiti myös rakasta veljeäni todella paljon ja huomio aina vain hänet ja puhuu hänelle tuntikausia toisin kuin minulle hän ei juuri koskaan puhu kanssani ¦(

      • SuojelusEnkelisi

        Nimimerkille "Ikuisesti yksin"

        Voi kun haluaisin sulkea sinut syliini ja saisit tuntea, että sinua rakastetaan ja että olet hyvä ja riittävä. Sinussa ei ole yhtikäs mitään vikaa. Olet ihana ja suloinen nuori tyttö. Sinä antsaiset turvallisen aikuisen ja ystäviä. Sinä antsaiset olla onnellinen. Sinulla on kaikki hyvä vielä edessä. Nyt sinun elämässäsi on vaikea vaihe. Mitä jos ajattelisit niin, että tämän hetkisen elämäntilanteen tarkoitus on tehdä sinusta vahva ihminen. Kaikki on ohimenevää, niin ovat sinunkin vaikeat tunteesi.

        Sinun äitisi ei ehkä osaa rakastaa. Tiedätkö millainen oli äitisi lapsuus? Jos hän ei saanut rakkautta lapsena, niin hänkään ei osaa oikein rakastaa. Sillä jos ihminen ei tule rakastetuksi ja kohdatuksia lapsena, niin hän jää sisältä tyhjäksi ja yhä aikuisenakin kaipaa, että joku tulisi ja paikkaisi lapsuuden haavan.

        Äitisi kohtelee sinua eri lailla kuin veljeä. Tähän on olemassa ainakin yksi psykologinen selitys. Sinä olet samaa sukupuolta kuin äitisi. Sinä voit omalla olemassaolollasi laukaista äitissä tunteita, jotka ovat kipeitä ja jotka liittyvät siihen pieneen tyttöön joka hänen sisällään on. Sitä kutsutaan sisäiseksi lapseksi. Torjuakseen omia kipeitä tunteita, äitisi saattaa heijastaa sen kivun ja pahan olon sinuun.

        KUn sanoit, ettei sinulla ole juurikaan ystäviä. Voisitko saada sellaisen eismerkiksi netin kautta tai harrastusten parista? Ja jos oikein pahalta tuntuu, niin aina voit soittaa auttaviin puhelimiin ja ottaa yhteyttä lastensuojeluun.

        Älä vaan koskaan tee mitään itsellesi! Pyydä apua vaikka omalta suojelusenkeliltäsi tai muilta henkisiltä auttajilta. Vaikka et uskoisikaan, niin he ovat olemassa ja valmiita auttamaan, kun heitä pyydetään.


    • Tuttuaaa...

      Kovin tuttua. Onko Suomi pullollaan sodanjälkeisiä tunnekylmiä äitejä. Siltä vaikuttaa - sillä tekstit niin kovin samankaltaisia - noin 30-40 vuotiaiden äitejä - 60-75 -vuotiaita.. Tutkimuksen paikka ehkä joskus. Sodan jälkeiset haavat ja niiden siirtäminen seuraaviin sukupolviin.. Tyttäriin. Kostona itse vaille jäämisestä.. isättömyydestä, kuka ties.

      • Heitä on liikaa

        Mainitsemiasi sodanjälkeisiä tunnekylmiä aitejä on aivan liikaa. Monet ovat omissa viesteissään maininneet minun kokemuksiakin, joten en toista niitä. Aiheesta saisi varmasti hyviä kasvatustieteiden opinnäytteitä.

        Ainakin minun äiti on siirtänyt minuun kostona tunnekylmyytensä.


    • surkuinen

      Minullakin on kovin kylmät välit äitiini. Päällisin puolin ei, mutta pinnan alla kyllä. Äitini erkaantuminen alkoi minusta kun pikkusiskoni syntyi. Muutaman vuoden kuluttua, ala-asteen loppuvuosina, en enää puhunut äidilleni mitään asioitani, en huoliani, en ilojani. Enkä puhu vieläkään. Niin tehokkaasti opin etten ole kiinnostava tai merkittävä, että kelpaan vain kun olen kiltti, kunnollinen ja huomaamaton. Jotkut sattumukset kaihertavat vieläkin, toisista ehkä mitättömän kuuloisia, minulle vieläkin raskaita. Esimerkiksi 13-vuotiaana olin ollut ulkona yli kotiintuloajan - en kuitenkaan paljon enkä kellonajassa myöhään enkä missään nimessä tekemässä mitään kiellettyä. Kun tulin kotiin, oli ovi lukossa ja pyytäessäni sen avaamista, minulta tivattiin kuka siellä ja kuka se sellainen on? ei ainakaan äitini tyttö (koska olin myöhässä, hui kamalaa!). Avattiinhan se ovi sitten, mutta en unohda tuota tapausta koskaan... Kerran oltuani harrastusleirillä, ei äitini kotiin tultuani sanallakaan kysynyt millaista leirillä oli ollut. Joskus iltaisin hän kävi sanomassa muille sisaruksilleni hyvää yötä - mutta ei minulle. Pikkujuttuja, mutta minulle silloin tärkeitä, ikuisesti mieleen jääneitä. Ollessani jo 16-17-vuotias äitini vähän ihmetteli miksen ikinä kerro hänelle mitään. Itse olin taas ihmeissäni, miksi pitäisi??

      En oikein ymmärräkään monien äitien ja tytärten läheisiä välejä. Ei minulla siinä mielessä ole äitiä ollutkaan sitten lapsuusvuosieni. Ei tosin äidilläni ole minuakaan tyttärenä siinä mielessä - näin hän ainakin itse ajattelee, kun "hänen tyttönsä" ovat lapsenlapset ja pikkusiskoni. Itse sanoi näin kuulteni. Tuntui taas todella kivalta - minulla ei kai sitten ole äitiä ollenkaan.

      Pahinta varmaan on, ettei selitystä ole - ei päihde-, mt- tai muitakaan ongelmia. Vain se, että minä merkitsen meistä lapsista äidille kaikkein vähiten. Toivottavasti osaisin itse olla kunnollinen äiti, jos tyttären joskus saan.

    • 2+15

      Niin se on iso kriisitilanne elämässä, kun tajuaa millaisia ihmisiä omat vanhemmat oikein ovat. Isiä täällä ei juuri ole mainittu, mutta mun isä ei ollut ikinä missään vanhemman roolissa. Sitten kun isä ja äiti erosi, ei miestä juuri näkynyt. Eron aikana kuitenkin itki ja kävi silittelemässä päätäni kun yritin nukkua. Se tuntui ahdistavalta, koska koko ihminen tuntui lähes tuntemattomalta.

      Minä olin se äidin suosikki, kun olin pieni. Olin todella helppo ja avoin pikkutytto. Siskoni sen sijaan ei ollut suosiossa ja sen sain minä tuta nahoissani siihen asti kunnes sisko muutti pois kotoa. Vieläkään ei olla mitenkään erityisemmän läheisiä. Minä vielä muutama vuosi sitten yritin pitää yhteyttä mutta ei siskoa kiinnosta.

      Minun äitini on sellainen, jolla pitää olla joku syrjittävä, että sillä untohtuu sen omat epävarmuudet. Kun sisko sai tarpeekseen ja muutti kotoa, minusta tuli äidin silmätikku. Olin kiltti teini, hyviä numeroita tuli ja sunnitteilla lukio ja yliopisto. Jostain syystä äiti alkoi vainoamaan minua ja oli varma, että käytän huumeita yms. Se raivosi minulle ihan kummallisista syistä ja käski minua muuttamaan poiskin kun olin lukiossa vielä. Kun minä muutin pois ja äiti muutti yhteen uuden kumppaninsa kanssa äidilleni loytyikin sitten uusi maalitaulu; uuden miesystävän tytär. No ollaan kaikki nyt sitten muutettu nyt pois, joten en ole ihan varma kuka nykypäivänä saa ryopytyksen vain onko äiti vanhemmiten muuttanut tapojaan.

    • jk

      en osaa sanoa

    • t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      nauttii vallastaan,koska lapsi haluaa rakkautta,,,,....

    • Vaikea äitisuhde

      Äiti- tytär suhde on usein enemmän tai vähemmän ongelmallinen. Oletko lainkaan tietoinen äitisi lapsuudesta? Millainen oli äitisi äiti? Millainen oli naisenmalli hänen kotonaan? Miten äitiäsi kohdeltiin hänen lapsuudessaan?

      Ihminen on menneisyytensä summa eli tarkoittaa sitä, että myös sinun äitisi persoona ja käytös on rakentunut sitä kautta, että miten häntä on kohdeltu ja millaisi malleja hän on saanut lapsuudessaan.

      Jos ihminen ei saa lapsuudessaan sitä mitä hän tarvitsee terveen minuuden rakentamiseen, niin hän jää kaipaamaan ja odottamaan, että joku tulisi ja täyttäisi tämän tyhjiön hänessä. Tämän tyhjiön täyttäjää odotetaan usein omalta kumppanilta. Ajatellaan, että kun kohdataan se oikea, niin sitten elämä on kuin olisi paratiisissa. Parisuhde antaa meille uuden mahdollisuuden kohdata ne kaikki keskeneräisyydet, jotka meissä on. Me voimme parantua menneisyydestä, jos tiedostamme, että ne kipeät tunteet ja asiat ovat meissä. Rakkauden tarkoitus on tehdä meidät eheiksi, mutta tällä tiellä joudumme kohtaamaan paljon vaikeita tunteita ja asioita, joita olemme sisällemme painaneet lapsuudessa ja aiemmissa vaiheissamme.

      Kerron tämän kaiken sinulle, jotta ymmärtäisit sen, että äitisi ei tee mitään ilkeyttään tai pahuuttaan. Äitisi käy läpi kasvuaan myös teidän lasten kautta. Te lapset herätätte hänessä erilaisia tunteita. Äitisi reaktiot voi nousta hänessä olevasta pienestä lapsesta tai murrosikäisestä tytöstä.

      Äitisi voi olla kateellinen sinulle, koska olet pärjännyt koulussa ja olet taitava monessa asiassa. Sinä voit herättää äitissäsi alemmuuden ja huonommuden tunteita. Hän voi kokea, että sinä olet paremmin onnistunut elämässä kuin hän. Harva äiti pystyy myöntämään, että olisi kateellinen omille lapsilleen, koska eihän äiti saa sellaisia tunteita tuntea.

      Äitisi ei ehkä pysty antamaan sinulle kehumista ja kannustusta, koska näkee sinut niin vahvana ja itseriittoisena. Hän ei välttämättä edes tajua, että sinä voisit kaivata sitä tai yksinkertaisesti ei halua antaa sinulle sitä, koska kokee jo nyt, että hän on sinua huonompi.

      Äidin rakkauden kaipuu on meissä hyvin syvällä. Teemme melkein mitä tahansa saadaksemme edes vähän äitin rakkautta. Jos tämä kaipuu ei täyty lapsuudessa, niin jatkamme tuon rakkauden tavoittelua myös aikuisuudessa. Äiti voi käyttää tätä tarvettamme hyväksi ja kokea, että hän voi hallita lapsiaan.

      Minä olen 35 vuotias. Äitisuhteeni on ollut hyvin ongelmallinen. Minun äitini on aina ollut uhri ja minä olen herkkänä lapsena aina yrittänyt helpottaa äitin taakkaa. Olin äitini henkinen terapeutti isäni kuoleman jälkeen 10 vuotta, vaikka asuin nuoresta pitäen yksin. MInä tein itsestäni niin tarpeellisen ja pohjalla oli vain kaipuu saada äidin rakkautta ja hyäksyntää ja olla äidille se maailman tärkein ihminen. Minä halusin parantaa äitin. Minä kannoin häntä ja hänen tunteitaan.

      Kun tapasin nykyisen mieheni, niin äiti yritti tehdä oloni mahdollisimman hankalaksi. Hän oli marttyyri uhri pahempana kuin koskaan. Koin suurta syyllisyyttä omasta elämästäni ja siitä, että en voinut ja halunnut omistautua äitille niin kuin ennen. Äitini on ollut todella kateellinen minulle hyvin monesta asiasta, kuten koulutuksestani, urheilullisuudestani, ulkonäöstäni, nykyisestä miehestäni ja siitä, että mieheni kautta olen kaikki saanut "niin helposti". Olen oppinut sen, että minun iloiset ja onnelliset asiat tekevät äitini onnettomaksi. Jos kerron jotain hyvää, hän sanoo, että "mitäs ylpeilet", "oletpas itseesi täynnä" tai sitten hän heittäytyy surkeaksi uhriksi ja sanoo jotain, että "minulla ei ole koskaan ollut mitään hyvää tässä elämässä tai jotain muuta surullista" Äiti ei ole koskaan iloinnut mistään mikä on liittynyt minun elämääni!

      No tässäpä jotain aiheesta.. jatkan mahdollisesti myöhemmin jos ehdin:)

    • Sisältäsilkkaa

      Suunnattoman helpottavaa kuulla muiden samaa kokeneiden kirjoituksia, koska asiasta on minulle tullut suuri kynnys puhua. Äidin hyväksynnän puuttuminen aiheuttaa näennäisesti menestyksekkäästä elämästä ja urasta huolimatta itselleni edelleen paljon häpeää, puutteellisuuden tunnetta ja lähipiirin normaalin lapsuuden eläineden hyvää tarkoittavat neuvot "äitisi on varmasti tehnyt parhaansa, yritä ymmärtää häntä" tarkoittavat minulle lapsuuden hylkäämisen toisintoa. Koska sehän minun tehtäväni on ollut vauvasta saakka, ymmärtää ja olla olemassa häntä varten. Olen esikoinen, peruskoulussa 9-10 numeroilla menestynyt kiltti ja herkkä nainen, opiskellut ylemmän korkeakoulututkinnon ja elän parisuhteessa. Olen 34-vuotias ja nyt kun elämä on kaikin tavoin mallillaan olen alkanut kärsiä tunteesta ettei elämälläni ole mitään arvoa ja että muut pitävät minua tyhmänä ja avuttomana. Mitä kumpaakaan en millään muotoa ole, enkä myöskään muiden suusta ole sille vahvistusta saanut aikuisena. Terapeuttini avulla olen alkanut hahmottaa sitä, miten vähälle huolenpidolle ja huomiolle olen jäänyt lapsena ja kun viimein rohkaistuin ottamaan asian esille vanhempieni kanssa myös isäni on vahvistanut asianlaidan. Isäni on sairastanut koko lapsuuteni ajan, joten ei ole pystynyt olemaan läsnä kasvatuksessa ja äiti on (varmasti tahattomasti) odottanut lapsilta omien huoliensa, masennuksensakin, poispyyhkimistä. En vain luonteeltani siihen malliin sopinut niin kuin veljeni, joten jäin vaille huomiota, paitsi milloin toin koulusta 10:n kokeista. Olen kuullut kehuja veljestäni, seurannut miten hänen harrastuksiaan tuetaan ja seurataan katsomosta kun omani taas on lopetettu liian kalliina tai mitätöity epäsuorasti esim. jättämällä minut ilman ruokaa kun treenit osuivat ruoka-aikaan. Kun en pystynyt "Ilopillerin" rooliin niin minulla ei ollut mitään arvoa äidilleni. Kunnes hän kouluiässä teki minusta itselleen uskotun ja kaverin, joka joutui tukemaan hänen aviokriiseissään ja kasvatusongelmissaan. Tein mielelläni kotitöitä, koska aistin herkkänä lapsena hänen kaipaavan apua, mutta se ei suinkaan äidiltäni kirvoittanut kiitosta, vaan huomautuksen siitä, mitä oli jätetty tekemättä tai väärin tehty. Adekvaatti alavireisyys, jonka perheemme ilmapiiri ja isän kamppailu kuoleman kanssa minussa saivat aikaan yläkouluiässä aiheutti äidissä vain täydellistä eläytymiskyvyn puutetta osoittavia huomautuksia siitä, että pitäisi yrittää olla pirteämpi, meikata hiukan tai kenties ottaa aurinkoa. Haudoin itsemurhaa, laihduin, sairastin huomiotaherättäviä kasvoihin saakka ulottuvia ihottumaoireita ja itkeskelin jatkuvasti. Äitini - kumma kyllä - lopulta kerran huomasi itkemiseni ja sai kysyttyä miksi itken. Vastasin että en tiedä ja jatkoin itkemistä. Hän lähti pois eikä enää kysynyt asiasta sen jälkeen mitään. Lopulta sain terveydenhoitajan kautta huomautuksen alipainosta ja äiti määräyksen tehdä minulle ruokaa. Näin jälkeenpäin ajatellen voin kuvitella millainen loukkaus asia on hänelle mahtanut olla, kun julkisivun tahrattomuus on aina ollut hänelle ensiarvoista. Sama terveydenhoitaja todennäköisesti pelasti henkeni ohjaamalla minut nuorten tukikeskukseen, kun terveystarkastuksessa kohtaamani normaali läsnäolo ja myötätunto saivat minut purskahtamaan itkuun ja kertomaan kotitilanteen. Sain ilmaista keskusteluapua ja myös taloudellista tukea kotoa poismuuttamiseen tultuani täysi-ikäiseksi. Mikäli reagoin johonkin asiaan suuttumalla, mitä harvoin tapahtui, sain tietysti äidiltä paheksuntaa osakseni. Voittekin ehkä jo tässä vaiheessa arvata, millaisen vastaanoton kokemukseni lapsuudesta saivat äitini puolelta. Jäin jälleen kerran yksin ja tulin hylätyksi tunteineni, hänen toivottaessaan kylmästi, että vapaudun "kaikesta vihasta ja katkeruudesta ajan myötä".
      Suosittelen kanssasisarille Marita Moringin omakohtaisiin kokemuksiin ja asiakastyöhön perustuvaa kirjaa Lupa omaan elämään - ulos uhrautumisesta. "Omakohtainen tarina naisen kehityksestä toisten auttajaksi, täydelliseksi ja ihanteelliseksi uhrautujaksi. Toisten tarpeiden huomiointi, itsensä jatkuva ohittaminen ja laiminlyönti voivat kehittyä niin pitkälle, että seurauksena on masennus. Lupa omannäköiseen, onnelliseen elämään ja itseksi tuloon on mahdollista, mutta päätös muutokseen on uhrautujan itse tehtävä. Itseymmärrys, itsensä hyväksyminen, arvostaminen ja armollisuus ovat uhrautujan avaimia omaan elämään."
      http://www.minervakustannus.fi/kirjat/kirja.php?kirja=363

    • siivetön..

      Meillä on niinpäin että äitini ei myöskään ole koskaan selvinpäin sanonut rakastavansa minua. Olen jotenkin havahtunut asiaan vasta nyt, päälle nelikymppisenä. Lapsena sain ruumiillista kuritusta äidiltä joka viikko pienenä. Olin arka, ujo ja ns liian kiltti. Isäni oli sellainen että kärsi ajoittain tunnepuuskista, ja raivostui. Äitini oli taitava manipuloimaan ja haukkumaan isääni, jolloin yleensä lopputulos oli että joku lapsista sai selkään kostoksi. Äiti huusi vieressä, mikä ainavaan johti pahempaan tilanteeseen ja isä löi lujempaa. Äitini myös huusi itseni apuun isän puukko kädessä ja itsensä väliin kilveksi, että jos joku saisi puukosta se olisin ollut minä. Muistan kuinka äiti piti minua edessään kilpenä ja huusi selkäni takaa isälle. Isä laski puukon alas.. olin 11 vuotias.. Äitini pyrki muutenkin provosoimaan että isä löisi meitä lapsia, ja sitten katuisi. En tiennyt mistään miten olisin saanut apua taikka tukea. Minulla on paniikkihäiriö, agorafobia ja laaja-alainen ahdistuneisuushäiriö. Äitini on ilmoittanut olevansa kaikkeen syytön. Ja että olen hullu ja keksin nämä asiat ja kuvittelen. Lääkärini sanoi, etten ole hullu vaan kärsinyt kotonani, etten voinut asioille mitään ja että viha mitä tunnen on oikeutettua. Vieläkään oikein en usko omiin oikeuksiini. Tämä tälläinen jätti ikuiset arvet..

      Haluankin siis sanoa, kaikille joilla on ongelma että äiti on tunnekylmä tai alkoholisti tai molempia; olette oikeassa. Hankkikaa terapeutti. Muuten on hankalaa jaksaa eteenpäin. Oikeasti hono äiti, saa aikaan tälläistä jälkeä.. ja kohtelee kaltoin.

      • dfsghdhd

        Toivon, että arpesi paranevat lopulta.

        Kyllä sinulla on oikeus vihaan. Äitisi käyttäytyi karmealla tavalla. Hän ei pitänyt lapsiaan ihmisinä, vaan pelinappuloina suhteessaan mieheensä. Minulla oli narsisti äiti, johon lopulta katkaisin suhteet kokonaan kolmekymppisenä. Teen omaterapiaa yhä, vatvon asioita mielessäni, kirjoittelen niistä, ja suunnittelen romaania, jossa koko setuppi esitettäisiin lukijalle ymmärrettävässä muodossa.

        Yksi asia, joka minusta on tuntunut hyvältä. Ehkä sinunkin kannattaisi kokeilla. Kuvittelen itseni mielessäni lapsena, menen hänen lyokseen, otan syliin, pidän hyvänä, kyselen, mikä on, lohdutan. Aika on loppujen lopuksi epämääräinen käsite. Jos onnistumme muuttaman muistojamme, korjaamaan traumoja nykyhetkessä, menneisyys voi alkaa korjaantua. Tuo on yksi suhtautumistapa.


      • tytär
        dfsghdhd kirjoitti:

        Toivon, että arpesi paranevat lopulta.

        Kyllä sinulla on oikeus vihaan. Äitisi käyttäytyi karmealla tavalla. Hän ei pitänyt lapsiaan ihmisinä, vaan pelinappuloina suhteessaan mieheensä. Minulla oli narsisti äiti, johon lopulta katkaisin suhteet kokonaan kolmekymppisenä. Teen omaterapiaa yhä, vatvon asioita mielessäni, kirjoittelen niistä, ja suunnittelen romaania, jossa koko setuppi esitettäisiin lukijalle ymmärrettävässä muodossa.

        Yksi asia, joka minusta on tuntunut hyvältä. Ehkä sinunkin kannattaisi kokeilla. Kuvittelen itseni mielessäni lapsena, menen hänen lyokseen, otan syliin, pidän hyvänä, kyselen, mikä on, lohdutan. Aika on loppujen lopuksi epämääräinen käsite. Jos onnistumme muuttaman muistojamme, korjaamaan traumoja nykyhetkessä, menneisyys voi alkaa korjaantua. Tuo on yksi suhtautumistapa.

        Tuo kosketti minua kyllä, kun kuvittelin lohduttavani itseäni lapsena. Olin aina yksin yh-äitini kanssa lapsena. Äiti oli paljon töissä ja kun tuli kotiin niin käski minut vain aina omaan huoneeseeni. Ja muutenkin oli poissaoleva. Kaiken ylimääräisen energiansa laittoi panoihinsa ja miesystäviinsä.
        Halauksia tms en muista yhtä ainutta koko elämältäni tai että äiti olisi pyytänyt anteeksi ikinä mitään.

        Nyt kun minulla on lapsia niin näkee heitä harvoin. Yrittää lahjoa lapsia pitämään itsestään. Nyt vanhemmiten käytös on muuttunut vielä huonompaan suuntaan. Välinpitämättömästä on tullut epäkohtelias töksäyttelijä. Kaikkea mitä ajattelee ei todellakaan ihmisen tarvitse sanoa ääneen..

        Vasta aikuisena huonon avioliiton kautta sain masennuslääkkeen kautta tuntea miltä tuntuu olla ei masentunut. Pitkä ajatustyö olisi kyllä vieläkin edessä, että pääsisin kaikesta yli.
        Lapsilleni olen tietenkin halunnut aina antaa läheisyyttä ja muuta mitä pidän tärkeänä.


    • Äitiäkin voi opettaa

      Kukaan, joka ei ole itse koskaan saanut rakkautta, huolenpitoa ja hellyyttä, ei osaa niitä antaa eikä näyttää vaikka kuinka paljon rakastaisi ja välittäisi. Silloin ei pysty / osaa tunnistaa sellaisia tunteita, ei osaa antaa niille tuntemuksille nimeä. Eikä niin ollen niitä näyttääkään.

      • YtimekkäästiTuli

        Ei osaa ei, mutta silti on ihmisiä jotka kykenevät katkaisemaan tällaisen henkisen väkivallan kierteen.

        Elämä on oppimista. Itsensä hyväksymistä. Menneisyytensä hyväksymistä. Kasvamista. Oman vajavaisuutensa myöntämistä. Omien virheiden myöntämistä. Anteeksi pyytämistä toisinaan, sillä kukaan ei ole virheetön.

        Jos ei osaa itse lainkaan rakastaa, miksi hankkia lapsi jota rankaisee tällaisella kohtalolla? Opi ensin rakastamaan (se on mahdollista, erota omat tarpeesi ja muiden tarpeellisuus rakkauden tunteista). Äläkä sälytä omia tarpeitasi, tunteitasi, ym. toisen harteille, jos sinua suututtaa jonkun käytös, olet itse päättänyt tuntea niin, ja se kuinka hyödyllinen joku on sinulle, ei määritä sitä kuinka rakas hän on sinulle. Kun olet oppinut elämään itsesi ja toisten kanssa, hanki vasta sitten lapsi. Täydellisyyteen ei tarvitse pyrkiä mutta peruslähtökohtien on oltava kunnossa.

        Muille on jätettävä tilaa olla oma itsensä, myös lapselle. Toiset ihmiset ja heidän tapansa toimia on voitava hyväksyä (mukisematta, ellei kyse ole alkoholista, hyväksikäytöstä tai henkisestä tai fyysisestä väkivallasta, tms.). Jos olet onneton suhteessa, sen korjaamiseksi on tehtävä kovasti työtä (korjaa omaa käytöstäsi, asennettasi ja omia juttujasi elämässäsi, älä keskity toisen osapuolen virheisiin), jos suhde ei parannu, älä jää siihen, vaan ota vastuu omasta onnestasi.

        Jos et kykene rakastamaan ja hoitamaan lastasi niin fyysiset, henkiset kuin emotionaaliset tarpeet huomioiden, hae apua. Ota vastuu omista tunteistasi ja tekemisistäsi. Tätä mieltä olen. Ja tämä olisi pitänyt kertoa omalle äidilleni kun olin pieni. Ehkä isällenikin. Eivät oikein vieläkään osaa. Onneksi asioita voi oppia muualtakin kuin vanhemmilta.


      • Anonyymi

        Pystyy rakastamaan,kun löytää rakkaansa,omansa. Jätetty ,hylätty myös. Kaikki muuttuu paremmaksi.


    • 30+

      Niin paljon samankaltaisia tarinoita kuin itselläni.

      Olen nuorimmainen ja ainoa tyttö. Lapsuudessa piti aina olla kiltti ja kuuliainen, muutoin äiti suuttui ja mökötti avoimesti. Opin nopeasti olemaan huomaamaton ja vaikenemaan omista asioistani, jotten aiheuttaisi pahaa mieltä äidille.

      Nyt aikuisena keskustelu ei ole luontevaa ja tapaamiset ovat jääneet hyvin vähiin. Ikävää sinänsä, mutta tärkeintä mulle on tulla toimeen itseni kanssa.

    • AitiItsekinAsssss

      En voi tietää kirjoittajan tilanteesta - mutta muista, ettet voi tietää minkälainen olit lapsena!

      Omasta mielestäsi lahjakas, fiksu, kiltti kuin mikä, varmaan moni muu on sitä mieltä, että Itse on ollut lapsena kiltti taivaan lahja, ei aavistustakaan minkä takia ilkeä äiti on mulle taas vihainen... :P

      • Väärin

        Siis öh, ihan totta? Oli lapsi millainen tahansa, ei aikuisen tule alentua käyttäytymään lapsellisella tavalla, sillä hän on aikuinen, vastuuntuntoinen ihminen, jonka pitää kantaa vastuunsa siitä että on lapsen hankkinut.


    • mk

      Miksi yrität vietää äitisi kanssa kun häntä ei kiinnosta ja teeppä niin ettet soitä tai ota mitään yhteyttä vuodesta kolmeen vuoteen ja jos jotain kyselee niin sanot että kun sinua ei kiinnosta. Minö miehnä yhtä kaveria houkuttelin milloin mihinkin mutta kun huomasin että se olen minä joka järjestelee niin lopetin pyytämästä koska ne yhteyden otot pitää olla molemmin puolista että silleen. Yksi hyvä konsti on että snaot ihan suoraan äidillesi miten asia on ja käske painua hevon kuuseen ja hanki omat ystävät kenen kanssa aikaa vietät jos äitiäsi ei kiinnosta niin et voi selle mitään mutta samalla tavalla takaisin koska kosto on suloista. Ei sukulaisiin kannata yhteyttä pitää jos yhteyden otto on molemmin puolista.

    • Rakuuna

      Äidin ja tyttären suhde on erittäin monimutkainen ja vaikeakuvioinen yhtälö. Itselläni oli samantyyppisiä ongelmia äitini kanssa ja tulin siihen tulokseen, että äitini koki minut jollakin tasolla kilpailijaksi. Isäni ja äitini liitto oli ihan kohdallaan, mutta äitini oli hyvin kateellinen esim. silloin kun muutin asumaan mieheni kanssa saman katon alle. Mieheni oli hyvin varakas eikä äitini ilmeisesti voinut sitä kestää. Hän esim. kihlajaisissamme arvosteli minua hyvin rankasti, mikä mielestäni oli erittäin huonoa ja käsittämätöntä käytöstä. Samoin hän ei voinut sietää sitä, että olin siunattu ulkonäöllä jota hänellä ei ollut. Hän koki jokaisen kauniin naisen kilpailijakseen ja vihamiehekseen.

      Äitini oli näennäisesti rakastava äiti mutta työnarkomaani. Hän asetti uransa ykköseksi ja oletti lastensa olevan hoidossa kun oli katto pään päällä ja ruokaa. Paljon jäi puuttumaan emotionaalisella puolella ja se on herättänyt katkeruutta pitkälle aikuisikään saakka. Samoin jatkuva syyllistäminen ja mitätöinti hänen taholtaan.

      Oletko miettinyt koskaan sitä, että äitisi saattaa tiedostaa asian ja pelkää sinua, koska olet niin menestynyt? Jospa hän tuntee huonoa omaatuntoa ja välttelee seuraasi juuri siksi? Älä syyllistä itseäsi. Olet vain liian kova pala äidillesi ja hänen täytyy ymmärtää se, että valtasuhteet vanhempien ja lasten välillä joskus muuttuvat.

      • AikuiseksiKasvanut

        Samanlaista minulla. Jatkuva syyllistäminen ja mitätöinti on se mikä jatkuu helposti aikuisuuteen asti. Itsellä näin, ja vasta nyt yli kolmekymppisenä olen alkanut osata ja uskaltaa asettaa rajoja myös äidin suuntaan. En jaksa ja halua enää vastaanottaa hänen pahantahtoisuuttaan. Hän sanoi joskus rakastavansa, mutta on kyllä edelleen todella vaikea uskoa, sitä vaikeampi mitä enemmän elämänkokemusta karttuu. Eriskummallista rakkautta minusta, jos toista ei voi hyväksyä omana itsenään.


      • rakkaudeton lapsuus

        Äiti voi todellakin olla hyvin kateellinen tyttärelleen. Minun äitini ei ole koskaan sanonut minua kauniiksi ja ihanaksi.. ei edes lapsena. Nuorena ja aikuisena kehonkuvani oli vääristynyt. En voinut käsittää miten joku voi sanoa minua kauniiksi. En voinut olla kaunis, koska äitini ei ollut koskaan sanonut minulle sitä. Äitini oli kyllä sanonut, että minulla on yhtä rumat jalkaterät kuin hänelläkin ja senpä takia olen koko elämäni hävennyt isoja ja rumia jalkojani (koko40).

        Kun tapasin nykyisen mieheni, se oli äidille kova paikka. Mieheni edusti kaikkea sitä mitä hän olisi omalta mieheltään halunnut. Mieheni on komea, pitkä, erittäin rakastava, kaikin puolin huippu tyyppi ja kaiken lisäksi varakas. Mieheni mukana sain kodin ja kaiken maallisen. Ja tämän kaiken lisäksi teen töitä osa-aikaisesti. Tämä kaikki oli täyttä myrkkyä äidilleni. Hänen mielestään on niin väärin, että olen saanut kaiken niin helposti.

        Äitini kadehtii minua kaikilla tasoilla, minun ulkonäköäni, miestäni, kotiani, koulutustani ja lomareissuja. En ole halunnut puhua äidilleni mistään hyvästä elämässäni, koska en ole halunnut pahoittaa hänen mieltään. Onhan se aivan kamalaa, kun omalla lapsella on asiat niin hyvin.


    • Kierre katkaistu

      Itse olen ns sovintolapsi.
      Isäni oli löytänyt toisen ja äitini tuli raskaaksi, jolloin isäni ei voinutkaan lähteä. Äitini eli tuota petetyn kohtaloaan koko lopun elämänsä. Itse oli heittopussi. Äitini lähti kouluun kun olin muutaman kuukauden ikäinen ja minä hoitoon. Sitten kun osasin kävellä vanhemmat sisarukseni hakivat minut hoidosta ja hoitivat minua vuorostaan. Pilasin heidän leikkinsä ja olin siis syntipukki siihen.
      Isäni ollessa yötöissä minua ei viety hoitoon vaan sain oleskella nukkuvan vanhempani kanssa yksin. Kun täytin viisi vuotta sain jäädä kokonaan yksin kotiin. Ulos en saanut lähteä, ettei paljastuisi, että olen yksin kotona. Siellä sitten istuin kotona ja katselin ikkunasta leikkiviä kavereitani.
      Kouluun minua ei saateltu vaan sain kuulla kuinka sisaruksiani saateltiin ja kaikkea, mitä he olivat tehneet koulureiteillä. Lisäksi kaikki, mitä tein oli väärin.
      Isäni kuoli ollessani vasta koulun aloittanut ja äitini jäi yksin meidän kanssa. Sisarukseni ovat minua huomattavasti vanhempia, joten heidän elämänsä on ollut aivan erilainen. Äitini oli kotirouvana ja huolehti ja rakasti heitä.
      Minua moiset ei koskenut- En muista koskaan äitini sanoneen minulla mitään ystävällistä tai kannustavaa. Enkä muista koskaan olleeni hänen sylissään.
      Sisaruksiatani hän puhui kuin jumalista ja itsekin jäin vuosiksi siihen uskoon, että he ovat aivan ylimaallisia ja minä maan matonen.
      Kouluni sain käytyä ja valmistuin yliopistosta. Äitini rohkaisi, että "voi kun isä olisi nähnyt sinut. Hän kun ei ikinä uskonut, että sinusta tulisi mitään." Samoin kun tapasin mieheni ja muutin hänen luokseen 22 vuotiaana äitini sanoi, että "raskaaksi jos tulet kotiin ei ole tulemista". No tulin sitten raskaaksi 7 vuotta myöhemmin ja kun kerroin äidilleni, että hänestä on tulossa isoäiti hän lausui että "sinustako muka äiti hah hah haa"
      Äitini kotiin oli avaimet sisaruksillani vaan ei minulla. Lapseni kanssa sitten värjöttelimme autossa ja odotimme, että hän tulee kauppareissulta kun tulimme kylään 200km päästä. Muutimme sitten huomattavasti kauemmaksi 500km päähän. Tällöin tuli viierailuista entistä hankalampia. Jouluna meidän olisi pitänyt olla 14.00 paikalla syömässä ja kun kuvittelin, että voisimme yöpyä äitini luona vastaus oli että häiritsimme liikaa. Siispä hotelliin.
      Kun sitten yhtenä jouluna vuokrasin mökin ja pyysin että sisarukset ja äitini tulisivat sinne tapanina äitini vastaus oli että "kuka sinne sinun takiasi viitsisi tulla" Sain raivarin ja sanoin että jos me ajamme 1000km ollaksemme teidän kanssa on se kumma jos te ette viitsi ajaa muutamaa kymmentä kilometriä. Tapaninpäivä onnistui sillä kertaa.

      Koko ikäni olen ollut altavastaajana äidilleni ja toisarvoinen sisaruuksiini nähden. Hän on nyt jo kuollut, mutta suru sydämessäni ja katkeruus ei tunnu loppuvan.
      Omaa lastani olen halannut ja kuunnellut ja ehkä lellinytkin, mutta välimme ovat erinomaiset, mistä olen ylpeä. Suurin tekoni tässä mailmassa on olla äiti!

      • syntipukki78

      • itseään yhä keräten
        syntipukki78 kirjoitti:

        Syntipukki syndrooma, raskas taakka. Voimia sinulle,

        olen lukenut allaolevista linkeistä jotain ,mikä on pysäyttänyt.


        http://narskulandia.blogspot.fi/

        http://www.narsistienuhrientuki.info/

        voi luoja miten tuttuja jotkut ja monet näistä kertomuksista ovat! Olen matkalla kohti parempaa mutta vaikeeta se on "kiitos" etäisen ja poissaolevan lapsuusäidin. Ja paheksuvan ja ahdistavan aikuisuus äidin. Rinnassa on vielkii iso syvä möykky siellä missä sydämen pitäisi sijaita.


      • Rautatytär
        itseään yhä keräten kirjoitti:

        voi luoja miten tuttuja jotkut ja monet näistä kertomuksista ovat! Olen matkalla kohti parempaa mutta vaikeeta se on "kiitos" etäisen ja poissaolevan lapsuusäidin. Ja paheksuvan ja ahdistavan aikuisuus äidin. Rinnassa on vielkii iso syvä möykky siellä missä sydämen pitäisi sijaita.

        Tsemiä! onneksi sydämen voi kasvattaa takaisin, kuten siivetkin, pikkuhiljaa. ;) been there, done that. hiljaisia, maltillisia (pitkähermoisia!) voimia vaatii mutta niitähän meiltä löytyy rankan lapsuuden jäljiltä, vai mitä?


    • surkuinen

      On kulunut jo yli puolitoista vuotta edellisestä kirjoituksestani, ja vaikka olen pyrkinyt käsittelemään asiaa, en ole päässyt vaikeasta äitisuhteesta yli. Etenkin tuntuu pahalta, miten paljon enemmän pikkusiskoni merkitsee ja on aina merkinnyt äidille. Taloudellinen tuki tulee nyt ensinnä mieleen, mitä itse en ole saanut käytännössä lainkaan kotoa muutettuani. Muutoinkin kaikki pitäisi aina järjestää siskolle parhain päin - esim. minulla on eräs käyttötavara, jollaisen siskonikin haluaisi. Äiti sitten ehdotti, jos minä antaisin omani siskolle - vaikka käytän tuota tavaraa jatkuvasti. Lähes aina jos äiti soittaa, hänen asiansa liittyy siskoon: voisinko tehdä sitä ja tätä siskoni hyväksi? Lisäksi hän puhuu minusta selän takana, mikä tuntuu todella todella tympeältä. Kun en tee niin kuin minun hänen mielestään pitäisi, moittii hän selän takana. Sydäntä lämmittää...

      Pahinta on, että äitisuhde sotkee myös minun ja puolisoni suhdetta, sillä tahtomattani nämä tunteet peilautuvat myös parisuhteeseeni. Reagoin monesti yliherkästi, jos jokin tilanne saa äitiin liittyvät tunteet pintaan, tai jos olen pahoilla mielin äidin takia. En oikein ilkeä puhua puolisolle näistä asioista, ehkä se on opettelemaani tunteiden kätkemistä ja itsensä kovettamista?

      Olisiko kellään lukuvinkkejä ns. itsehoito-oppaista, joista voisi olla apua? Äidin kanssa asiasta puhuminen on aivan mahdoton ajatus. Siitä tuskin seuraisi mitään hyvää, kas kun ihminen parhaansa yrittää ja mitä niitä menneitä muistelemaan ja onko sinulta joskus jotain puuttunut ja niin edelleen....

      • -tytär-

        Mulla ei nyt varsinaisesti ole sinulle mitään luku vinkkiä. Mutta itse olen saanut apua ja tietoa seuraavista kirjoista;

        -Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot (Liisa Kelttikangas-Järvinen)
        - Äidit ja tyttäret rakkauden kehissä ( tekijää en nyt muista)

        Hei, ja puhu puolisolle, kerro mistä kenkä hiertää. Älä anna parsuhteesi kaatua heikko happiseen äiti-tytärsuhteeseen. Itse olen huomannut, että keskustelun auettua, olen saanut tukea varsin yllättäviltäkin tahoilta.

        Äidille itselleen ei aikoinaan kannattanut yrittää puhua asiasta mitään. Nimittäin usein miten tuli pelkkää paskaa niskaan. Olin äitini mielestä mielisairas valehtelija..??!! Jolla on uskomaton mielikuvitus. Siis hän edelleen yritti tehdä minusta väkisin "hullua". Siinä onnistumatta. Se on sellainen "juopa", jota ei yksinkertaisesti pysty mikään muuttamaan. Mutta kirjoista löytyy tietoa ja jopa tukeakin omille ajatuksille. Muista, syytön sinä olet äitisi käytökseen. Ja siksi se juuri tuntuukin niin kohtuuttomalta kärsiä/ymmärtää.


      • 1 vinkki löytyy

        "Olisiko kellään lukuvinkkejä"

        No lähinnä tulee mieleen tämä Felicia Feldtin "Näkymätön tytär" kirja, jota tohtii suositella antamaan näkökulmaa kun äiti-tytär suhde pykii.


    • Kirjoja

      Surkuinen, itse olen samoilla taustoilla "selvinnyt" ja kolmeen hyvään opukseen olen törmännyt ja ne läpi kahlannut:

      Karyl McBride: Enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä

      Parisuhdetta jos haluaa parantaa, itsellä seuraava auttoi kontrollin tarpeen pienentämiseen, elämän ottamiseen vähän kevyemmin ja muuhunkin, vaikken aivan jokaista kirjan ohjetta täsmällisesti toteuttanutkaan omassa parisuhteessa:

      Laura Doyle: The Surrendered Wife (Antautunut vaimo = nimenomaan tuota rentoutumista ja luottamista parisuhteessa)

      Ja ihan paras kaikista positiivisen elämänasenteen saavuttamisessa (on vienyt itsellä aikaa mutta elämästä on tullut paaaljon valoisampaa):

      Rhonda Byrne: Salaisuus - The Secret

      Ja sitten ihan jos kevyempää luettavaa haluaa, niin olen lukenut

      Tove Janssonin Muumi-kirjoja. Kuulostaa hassulta, mutta siellä on paljon lapsia joilla lapsuus ei ole ollut ihan tavanomainen, ja he ovat silti pyristelleet elämässä eteen päin ja oppineet nauttimaan elämästä. Mm. Muumipapan nuoruusvuodet oli jostain syystä itsestä tosi hyvä.

      ja sitten on se iki-ihana Julia Robertsin leffa:

      Omaa tietä etsimässä - Eat, Pray, Love

      Joka vetosi kovasti ainakin minuun. Jaksuja, voimia ja paljon auringonpaistetta ja hymyä elämääsi!! Ja jokaisen muunkin elämään, jota elämä on heitellyt jo pienenä! Kyllä me jaksetaan ja selvitään, aurinko tulee kyllä esiin kun sitä vartoo... :) Seize the Day.

      • OmaSisäinenÄiti

        Minä hankin itselleni uuden "oman sisäisen ääneni". Se ääni kuuluu oikeastaan muumimammalle, lempeälle, pehmeälle, empaattiselle, ja yleisin asia mitä sanon itselleni silloin kun meinaan alkaa kritisoida itseäni on: "Olet ihana muru!"


      • Kirjaverkossa

    • Hullu_homma.

      Tässä mietin, minun omia vanhempiani... Minun vanhemmat ovat juuri sellaisia, joilla ei missään nimessä ole ollut oikein mitään huoltajuutta. Tällä nyt tarkoitan montakin asiaa.., ensinnäkin sitä, että "joku ihme "tarkoitus"" tehdä asioida vääärin.! Eli siis ne tekeytyy samankaltaiseksi, kuin minä, juuri samankaltaiseksi, jonka itse tajusin vasta nyt, kun asun jo omassa asunnossa. Isäntä on ollut sisäänpäinkääntynyt, ja äiti on kokoajan omissa oloissaan ja makoilee sängyssä. Mielenterveys ollut kovilla mulla jo yli 3 vuotta. Sinnekin olin itse haluamassa niin eivät meinanneet sitäkään sallia, kuitenkin KOKOAjAn on ollut sellanen olo, että ne oikeasti välittää. Mutta silti tuntuu että ei. NE keksii aina jotain.. mutta parempihan se olis että ei keksisivät kokoajan kaikkea vaan AJATTELISIVAT OMANA ITSENÄÄN!!!!!!! ! Onneksi suoran kontaktin sain omasta asunnostani... purin kaikki mitkä keljutti ja sanoin suoraan asiat.. Enää ei harmita. Mutta ei se hyvää kasvatusta ole, jos näitä koittaa "omituisesti vain kierrellä":DD:D:DDDDDDDDDD Että mikä järki siinä on.... vaikeaa kun en keksi.

    • jatkan_vielä

      Mutta uskoisin kuitenkin että ovat koittaneet tehdä parhaansa, myös sellanen olo on.. Ja kyllä ovat kuunnelleet minua aina, ja kuuntelivat silloinkin. Että kunnioitan kuitenkin omia vanhempiani :P

    • Lukemista

      Karyl McBriden kirja "Enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä?" on loistava kaikille samanlaisessa tilanteessa painiville. Itseäni se auttoi pudottamaan painon sisimmästäni, löytämään elämänilon, itsevarmuutta, "oman ääneni" ja jatkamaan eteen päin.

      Ja verkosta löysin Nancy Campbellin Fascinating womanhood -kirjan

      http://www.womensetapart.com/wp-content/uploads/2013/03/Nancy-Campbell-Secrets-of-Fascinating-womanhood.pdf

      Se on aivan ihana kirja!! Sen avulla olen saanut omasta perhe-elämästäni nyt aikuisena ihanan levollista ja rakastavaa, aivan erilaista kuin niitä kauheuksia mitä itselläni oli lapsuudessa kotona.

      • Itkevä sydän

        Ihan sattumalta eksyin tälle sivustolle ja ahmien luin kirjoituksianne, rakkaat "äidittömät lapset". Pilkun tarkkaan en kaikkia kirjoituksia jaksanut lukea, mutta voisin samaistua teihin useampaan. Itse koen olevani meidän viiden lapsen sisarusparvesta se jota ei rakastettu ja arvostettu. Vielä yli viisikymppisenäkin minulle asia on kipeä ja arka. Sisäinen haavani ei ole parantunut vaikka olenkin antanut äidilleni anteeksi sen, että hän ei ole koskaan sanonut rakastavansa minua tai keskustellut kanssani. En muista myöskään, kuten useammat teistäkään, olleeni äidin sylissä, tai hänen osoittaneen muulla tavoin hellyyttä. En muista että minua olisi koskaan kiitetty tai kehuttu mistään asiasta. Sen sijaan muistan arvostelun, vähättelyn, vertailun, läimäytykset ja ivallisen naurun. Äitini on edelleen elossa ( samoin isäni) ja käyn heitä muutaman kerran vuodessa tapaamassa , mutta nuo vierailut ovat minulle enemmänkin velvollisuus kuin ilo. Muutaman tunnin jaksan. Sitten ahdistun siitä että koen olevani ei toivottu vieras. Saan kuulla miten paljon parempia, muodikkaampia, kauniimpia ja taloudellisesti menestyvämpiä sisarukseni ovat. Miten hienosti heidän lapsillaan elämä menee jne... Omat lapseni jostakin syystä kuitenkin
        " kelpaavat " äidilleni ja heihin ei arvostelu kohdistu.
        Omaa äiti suhdettani olen paljon pohtinut ja yrittänyt löytää selityksiä keskustelemalla sielunhoitajien kanssa ja jopa rukoilemalla, ja voin sanoa että olen jollakin tasolla oppinut olemaan sinut itseni ja menneisyyteni kanssa, mutta rakkautta en itsestäni löydä. En siis osaa vihata, enkä rakastaa.
        vanhempiani, eteenkään äitiäni.
        Puolisoni kanssa olen kipeistä tunteistani, äiti suhteestani ja kokemuksistani pystynyt puhumaan, ja se, että hän sanoo rakastavansa minua ja pitää sylissä on kuin balsamia haavoihin.
        Usein olen miettinyt, mistä löytyisi se ihmisen, joka julkisuudessa alkaisi puhua äidittömyyden kipeydestä ja traumasta, pienen tytön näkökulmasta. isättömyydestä julkisuudessa on käyty paljon keskustelua ja kirjoitettu kirjoja, pidetty luentoja jne, mutta "äiti myytti" elää edelleen kai niin vahvana, että äidittömyyttä ei haluta nähdä ongelmana. Äidittömyyteen ei ikään kuin uskota. Isättömyys on jotenkin helpompi nähdä ja hyväksyä, jo sota-orvot antavat siihen luvan, mutta eihän äidittömiä lapsia voi olla olemassa, eihän?
        Jos ei ole, miten pitäisi kutsua meitä, jotka kuitenkin koemme olevamme oman äitimme hylkäämiä, ei rakastettuja, vahingossa kenties syntyneitä, joten kuten siedettäviä, lähes " perkeleen sikiöitä"?
        Tästä aiheesta, niin minä, kuin moni muukin haluaisi ja jaksaisi varmasti kirjoitella ja keskustella loputtomiin, sen osoittaa mielestäni jo se että ko. aihe ketju on aloitettu v. 2006 ja edelleenkään ei ole loppuun kaluttu. Lyhyesti yritin kuitenkin itseäni ilmaista ja kertoa sinulle, saman ongelman ja surusi kanssa kamppaileva kanssa sisar (ja veli) et ole yksin. Nosta pääsi, olet rakas ja kallis, kaunis ja rakastamisen arvoinen, kaikista tunteistasi ja kokemastasi huolimatta. Ne ovat kasvattaneet sinusta juuri sellaisen kuin nyt olet, herkän, tuntevan ja muita hylättyjä ymmärtävän ja puolustavan ihmisen. Kasva edelleen, vahvistu edelleen, sinua tarvitaan meidän muiden itsemme " henkisesti äidittömiksi" itsemme kokevien rinnalla.


    • el-sa

      Hieno ja kerrankin suhteellisen asiallinen ketju vaikesta aiheesta. Sukupolvisuuden merkityksen haluan nostaa vielä kerran esille.

      Äitini oli kotiäitinä se lähivanhempi itse 2/4 lapsi, omien sanojensa mukaan aina se vähimmälle jäänyt. Isäni sodankäyneen miehen 5/7 lapsi, jolla ei ole edelleenkään sanoja kertoa tunteista muuten kuin kenties äidin kautta (tunnekylmä mutta kuitenkin niin rakastettu äiti, josta ei oikeastaan paljon mitään voi/saa puhua). Itse olen esikoinen neljästä, rakkaudella odotettu, kuitenkin lapsuudessani/nuoruudessani "hiljentynyt omista tarpeistani" vanhempien muiden vastuiden ja huolien varjossa.

      Lapseni olen saanut kahden eri miehen kanssa, jälkimmäinen esimerkillisen vastuullinen lastensa suhteen (kuin myös aik. liitosta olevien lasteni suhteen), ensimmäinen täysi vastakohta. Mielestäni olen yrittänyt kohdella lapsia tasapuolisesti ja osoittaa heille heidän ansaitsemaansa arvostusta, antaa apua, huolehtia. Valitettavasti vanhimmat lapset joutuivat kärsimään ensimmäisestä liitostani, huomion kiinnittyessä heihin oli helppo tuudittautua siihen, että jälkimmäisten lasten isä hoitaa tonttinsa (niin kuin hoitikin). Ero tuli toisenkin kanssa, mutta nyt on tullut vastaan nuorimman tyttären oireilu, yksinäisyyden tunne, vaivaksi olemisen tunteet. Tunteita, joita itselläkin nuorena oli (ja kuinka sokea tämän lapsen "helppoudelle" olikaan). En todellakaan muuta toivo, kuin voisin välittää tällekin tyttärelleni sen, kuinka arvokas hän on huolimatta omasta tunteestani, joka yrittää väittää minulle ettei minun äitiydelläni olisi merkitystä.

      Herätkää jos lapsenne on ylikiltti, oven paiskomiset ja kiukkuilut ovat tietyssä mittakaavassa tervetulleita asioita. Eikä koskaan voi ylikorostaa keskustelu- ja tunneyhteyden rakentamista pienestä pitäen, sen näillä vaikeilla vuosilla on joutunut toteamaan! Sen minkä on lähellä menettää, niin sen arvo on arvaamaton. Toivon, että edes seuraavilla sukupolvilla tulisi olemaan rippusen helpompaa!

    • yksin ikuisesti?

      Tässä viestiketjussa on puhuttu paljon "äidittömyyden" vaikutuksesta myöhempään elämään, kuten parisuhteeseen ja omiin lapsiin. Minun tilanteeni on kuitenkin paljon pahempi: rakkaudettomien lapsuudenkokemusteni takia en ole koskaan pystynyt yhteenkään syvempään ihmissuhteeseen. Varhaislapsuuden jälkeen minulla ei ole ollut edes "leikkikavereita". En ole koskaan ollut parisuhteessa eikä minulla ole omia lapsia. Sekusaalista halukkuutta ei ole, minkä vuoksi olen edelleen neitsyt. Olen 33-vuotias nainen, ja pelkään jääväni ikuisesti yksin.

      Turha sanoa minulle, että "hakeudu hoitoon". Olen käynyt mm. 5 vuotta kestävän psykoterapeuttisen keskusteluhoidon, joka ei auttanut millään lailla. Mikään ei liikahtanut sisälläni. Olisin kaivannut varaäidin tai apuäidin rakastamaan minua, mutta jo hoitosuhteen luonteen takia sellainen on mahdotonta. Mikään "kevyempi" välittäminen ei saanut mitään liikahtamaan minussa.

      Muuta tunne-elämää minulla ei yksinkertaisesti ole olemassa kuin silmitön raivo siitä, kuinka vaille olen jäänyt, ja valtava kaipuu äidinrakkauden saamiseen. Raivon pystyn peittämään arkielämässäni, esim. työpaikalla. Mitään tajua siitä, miten olla tasavertoinen ystävä kellekään, minulla ei ole. En tiedä, mitä seksuaalisuus tarkoittaa - minkäänlaista halua minulla ei ole koskaan ollut.

      Muodostaako lapsuuteni minulle nyt kohtalon? Onko mitään ulospääsytietä tästä?

      • Rakkaudeton lapsuus

        Googleta TUNNEKLINIKKA! Tämä terapia on aivan eri tasolla kuin mikään muu. Itse sain suuren avun täältä :)


    • rakkaudeton lapsuus

      Olen 38 vuotias nainen. Olen 12 lapsisesta perheestä siinä keskimmäisiä lapsia. Lapsuuteni oli erittäin rakkaudeton. En muista olleeni koskaan kummankaan vanhemman sylissä, en saanut huomiota, tukea, kannustusta.. voin sanoa, että jäin paitsi lähes kaikesta mitä olisin lapsena tarvinnut. Vanhempien eduksi luen, että ruoka ja vaatteet olivat.

      Kun isäni kuoli 20 vuotta sitten, ryhdyin äidin terapeutiksi. Alitajuinen tarpeeni oli parantaa äiti, jotta voisin saada sen mistä olin paitsi jäänyt. Minusta tuli äidin aurinko, tuki ja turva. Kannustin äitiä, kerroin että häntä rakastetaan, hän on hyvä ja riittävä ja etten koskaan hylkää häntä. Hoivasin äidin rikkinäistä sisäistä lasta kuvitellen, että voisin hänet parantaa. Tuhansia tunteja käytin terapoidessa äitiäni. Otin vastaan kaikki hänen tunnekuormat ja laitoin aina hänen elämänsä järjestykseen. Minun tunteillani ja tarpeillani ei ollut koskaan merkitystä, vain äitiä piti ymmärtää, koska hänellä oli ollut kova elämä.

      Eilen tein syvänlaatuisen oivalluksen.. En tule koskaan saamaan kaipaamaani äidin rakkautta. Äiti ei rakasta minua, koska hän ei rakasta edes itseään En voi antaa äidilleni sitä mitä hän jäi lapsuudessa paitsi. Vaikka kuinka terapoisin, en voi häntä parantaa. Jos hän eheytyy, niin hänen täytyy itse tehdä se.

      Kun tämän asian syvällisesti oivalsin, sain yhteyden sisäiseen lapseen, jota olin laiminlyönyt niin kauan. Itkin tunnin niin syvää tuskaa. Koin valtavaa pettymystä äitiini. Koin vihaa ja lopulta pohjaton suru siitä, että en saanut kokea äidin rakkautta. Tuntui kuin tunteet sattuivat kehooni. Itku tuli koko kehostani. Pieni tyttö sisälläni itki.. Miksi kukaan ei kuuntele? MIksi kukaan ei ota syliin? Miksi kukaan ei suojele pahoilta asioilta (joita tapahtui perheessäni)?

      Suru on suuri sisälläni. Tunnen kuin jokin olisi kuollut elämässäni. En halua olla terapeutti ja äidin tunteiden kaatoallas. En halua olla äidin kateuden ja katkeruuden kohde. Hän ei osannut lapsena, eikä osaa nytkään iloita mistään mitä elämässäni tapahtuu. Hän ei kestä minun onnellisuuttani. Minä olen ollut vain hänen terapeutti, jota hän tarvitsee hoitaakseen omaa sisäistä lastaan. Äiti ei rakasta minua. Hän ei vain pysty. Se lohduton totuus ja se sattuu todella paljon.

      Sanon sinullekin sen, että on hyvin todennäköistä, että et tule koskaan saamaan sitä rakkautta äidiltäsi, jota niin tuskaisesti kaipaat. Äitisi on ehkä liian rikkinäinen antaakseen sitä. Joku päivä olet ehkä valmis käymään läpi sen tuskan perin pohjin ja tulet vapautua tarpeesta saada äidiltäsi mitään.

    • lapsuus

      Olin äitini terapeutti myös jo lapsesta lähtien. Kirjoituksestasi oivalsin paljon. Olen ollut katkera siitä etten ole saanut lapsenhoitoapua omalle lapselleni koskaan. Suhde on vaikea. Olen joutunut hoitamaan äitiäni 3 vuotta, syynä Alzheimer, välillä inhoan ja säälin häntä koska tunnen etten ole koskaan saanut mitään apua häneltä. Päin vastoin, lapsuuteni vietii n ja minusta tuli hänen auttaja jo pienestä tytöstä. Nyt hän on vihdoin hoitokodissa ja säälin häntä. Olen yksinhuoltaja ja lastenhoitoapu olisi tarpeen. Toivon sydämestäni että saan auttaa omaa lastani kaikilla tavoin.

      • lapsuus

        voisiko tuohon vielä lisätä että aika näyttää voiko tuosta rakkaudettomuudesta koskaan vapautua. Yritän olla sillä tiellä, nyt kun äiti ei muista ei mistään mitään. Ensin hän oli liian rikkinäinen sitä osoittaakseen ja nyt ei enää muista mitään. Joskus sanoo jotain hyvää ja ilahtuu kun käyn, mutta jankkaa koko ajan että "kukaan ei käy" vaikka olisin eilen käýnyt. Edelleen syyllisyyden taakkaa työnnetään niskaani. Vaikka kävisin joka päivä (mitä en tee, kun on omakin elämä). Silti pakko on huolehtia että asiat sujuu hoiotokodissa, velvollisuudesta. Säälistä ja rakkaudesta. Ristiriitaiset on tunteet. Yhtä helvettiä oli silloin kun hän asui vielä kotona, pelkkiä vaatimuksia ja huolta 24 h, nyt on hoitajat jotka hoitaa. Omakin jaksaminen on rajoilla ollut.


    • Ehkäpä en selviä.

      Mun äiti on samanlainen. Pahinta on, että hän on latonut kommentteja, syytän aina kaikesta muita, vaikka hän on syyttänyt minua puheistani. Hän sanonut:ajattele positiivisesti, vaikka hän minusta löytää aina vain vikaa.

      En ole koskaan saanut kokea olevani rakastettu. Mitä vaikeampi on elämän tilanteeni ollut, sitä varmemmin äitini minua välttelee. Ei lohdutusta, ei kannustusta,
      ei ymmärrystä, ei myötätuntoa, ei kuuntelua.

      Mulle rakennettiin sairas minäkuva, en oikeasti tiedä mikä tai kuka olen. Itsetuntoni olematon ja olen lähes kykynemätön käsittelemään tunteita. Kaikki tämä on pahentunut, kun minulla on todettu kroonista masennusta ja epävakaa persoonallisuus häirö. Keikun koko ajan itsemurhan partaalla.

      • Eva28

        Koita jaksaa. Olen itse samassa tilanteessa, jopa niin samanlaisessa tilanteessa, että olen aika sanaton.

        Jotenkin itsellä on nyt sellainen positiivinen olo, että koko elämä vasta aukeaa, sillä minun on pakko leikata äitini pois elämästäni lopullisesti.
        En halua olla enää koskaan hänen kanssaan tekemisissä, enkä halua altistaa muille läheisilleni hänen vahingoittavaa käytöstään.
        Minua pelottaa, että nämä arvet pysyvät koko elämän ja tuntuu että rullaan paikallani kaikessa tapahtuneessa, on vähän kuin umpikujassa, enkä tiedä, kuinka pääsisi eteenpäin.

        Kuulostaa niin pahalta sanoa ääneen että sinä päivänä, kun hän poistuu täältä, tunnen vasta olevani vapaa. En tiedä, onko sinulla samanlaisia tuntemuksia.


      • 46vuotiaanaäiditön

        Äitsi on narsistinen; irtaudu, lisää välimatkaa ja älä enää piittaa hänestä. Etsi elämääsi asioita josita nautit! Sano ettet halua enää kuunnella, tarvitset omaa rauhaa ja lomaa hänen puheistaan. Niin löydät itsesi, kun tutustut itseesi sen kautta mistä nautit: Tsemppiä!


      • 46vuottaäidittömyytt

        Äitisi on narsistinen; irtaudu, lisää välimatkaa ja älä enää piittaa hänestä! Etsi elämääsi asioita joista nautit! Sano ettet halua enää kuunnella, tarvitset omaa rauhaa ja lomaa hänen puheistaan. Niin löydät itsesi, kun tutustut itseesi sen kautta mistä nautit: Tsemppiä!


    • 46vuottaäiditön

      Minut äiti jätti kaksivuotiaana mummolaan. Kävi joskus rilluttelureissujensa välissä tuomassa mummulle setelin näkkäriin. Nukuin jaetussa vuoteessa setieni ja tätieni seassa kasvaen. Koko lapsuuteni mitin, olikomkoti palanut. Kerran sytytin tulipalonkin, ehkä se kuvasti vihaani. Onneksi saimme sen sammutettua. Viisivuotiaana aloin pelätä että joudunmkouluun mummonnsaattelemana yhdessä enoni kanssa, joa oli saman ikäinen. Onneksi isäni oli kasvanut sen verran että hän haki minut, hommasi minulle äitipuolen ja polkupyörän. Siitä alkoi suhteellisen onnellinen lapsuus, vaikka isä olikin juovuksissa hullu. Hän kuitenkin raksti minua ja oli ensimmäinen ihminen joka sen teki. En kokenut olevani enää ylimääräinen ja koditon. Haaveilin aina omasta kodista. Äitiä en enää nähnyt, vaikka kaiket illat ainakin vuoden ajan katsoin tielle ja vain odotin. Kun opin kirjoittamaan, äiti ryhtyi kirjeenvaihtoon kanssani ja vuositolkulla parjasinisääni joka oli vienyt minut häneltä. Lahja tuli synttärinä ja jouluna ja aloin käydä äidin luona kesällä viikon tai kaksi, kun hän oli saanut elämänsä kuntoon ja kolmannen avioliiton pystyyn.

      Kun sitten itse olin kolmekymppisenä kahden lapsen äiti ja sain mieheni kiinni pettämisestä, itkin ja surin hervottomasti vaikka meillä oli ollut jo viisi vuotta kymmenestä vaikeaa. Kun sitten sain kirjeen äidiltäni jossa hän sanoi minun olevan huono äiti koska pakotan lapset käymään eron jälkeen isän luona joka viikko, viha pääsi sisälläni vasta esiin. Olin tukahduttanut sen painajaisiini. Kolmekymppisenä lapsuuteni palasi kirkkaana mieleen; oikeuden istuntoineen ja äidin kommentteihin että minun on parempi isän luona, ymmärränhän. Miten hän aina kiskoi, pilkkasi ja olin kerta kaikkiaan hänen tiellään. Siksipä mummolaan päädyinkin. Kirjoitin muistavani kaiken ja äitiä myöhemmin tavatessani hän vain itki ITSEÄÄN säälien.
      Elämääni tuo lapsuustrauma ja hylätyksi tulemisen tunne piinaa aina monin kerroin kun joku minut jättää ja hylkää. Ekassa avioerossa itkin, ja nyt kun poikani jätti minut kerta kaikkiaan eikä halua pitää yhteyttä vainoharhaiseen ja mustasukkaiseen naiseen rakastuttuaan, itkin taas. Mutta kun surun tullessa tajuan itkeväni itse asiassa jotain muuta, mennyttä, rauhoitun. Onneksi tein äidinhommani paljon paremmin kuin oma äitini, vaikka hellyyttä ja myötätunton minulta kyllä puuttuu. Pärjäsin olemalla valpas, ahkera ja päättäväinen. Neuvon siis kaikki äidittmät; antakaa vihalle tilaa, se on oikeutettua! Me emme voi muuttaa menneisyyttä emmekä etenkään äitejämme, mutta omaan elämäämme me VOIMME vaikuttaa. Hyvä jos äiti on kateellinen, syystä onkin. Hän ei olisi koskaan pystynyt samaan! Suorituskeskeinen itsetuntomme saa meidät saavuttamaan elämässä paljon, mutta yritetään opetella itsemme rakastamista ja hellimistä, joohan?

    • rakas lapsi?

      omien vanhemieni kylmää suhtaumista ihmettelen. Äiti tai isä ei ikinä kysy kuulumisia, opinnoistani, tai edes soita.. tai jos soittaa niin tarvitsevat jotain minulta, esim kantamaan jotain painavaa huonekalua. Eivät pyydä kylään eikä mökille. En ymmärrä miten omaa 23v 'lasta' kohdellaan kuin ventovierasta. Mitä pahaa olen tehnyt?

      Helppo ratkaisu olisi kai pistää välit poikki. Mutta nämä ovat kuitenkin ainoat vanhempani, en vaan pysty olemaan täysin heistä piittaamatta.

    • baipai

      Tuo on minunkin kohdalla totta. En osaa selittää ja voi kun tietäisi.Ei kait ole itse saanut rakkautta lapsena.
      Pilkkaa ja ivaa on omalle kohdalle tullut, vaikka olen hyvin elämässäni pärjännyt ja itse kaiken hankkinut.
      on se rakkaus jostain muualta haettava.

    • Eva28

      Olen löytänyt paljon apua kirjasta "Enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä?", jonka on kirjoittanut perheterapeutti Karyl McBride, jolla on itselläänkin kokemuksia narsistiäidistä.
      Suosittelen lämpimästi, sillä jokin sisälläni on muuttunut ja muuttuu tulevaisuudessakin, päivä päivältä voin henkisesti paremmin.
      Fiksuin ostos vuosiin!

    • Itkevä sydän

      Huhtikuussa kirjoitin omasta äidittömyydestäni ja ikävästäni. Siitä miten kaiken kokemani kautta kuitenkin koen olevani ihminen jolla on arvo, ja oikeus elää. Sinuakin rakas ystävä kehoitin nostamaan pääsi ja kaikesta kokemastasi huolimatta arvostamaan itseäsi. Jollakin tapaa niin minä kuin te kaikki muutkin olette selvinneet vuosia ja vuosikymmeniä elämässänne täysin hajoamatta vaikka kipu ei olekkaan koskaan lakannut. Äidittömyyden kipu, ei kuulkaas varmasti koskaan lakkaakaan, se vain muuttaa muotoaan. Sanon tämän omasta kokemuksestani, sillä enää minulla ei ole äitiä. Hän menehtyi äikilliseen sairauskohtaukseen pian edellisen kirjoitukseni jälkeen, mutta en osaa surra häntä. En kaivata, en itkeä. Periaatteessahan häntä ei koskaan ollutkaan. Nyt kuitenkin tunnen syyllisyyttä siitä että en osaa surra, niin kuin minun oletettaisiin surevan. En osaa/ kehtaa jaksamistani kysyville kertoa mitä todellisuudessa tunnen. Minua ei varmasti ymmärrettäisi. Ikävintä on se, että ei ole ketään kenen kanssa voisin jakaa ajatuksiani ja lapsuusmuistojani, sillä muilla sisaruksillanihan oli onnellinen lapsuus ja rakastava äiti ja kulissithan lapsuuden perheessäni olivat aina pystyssä. Kaikki näytti hyvältä ja periaatteessa mitään ei keneltäkään puuttunut. ------------- paitsi rakkautta ja se mitä jaettiin ei jakautunut kaikinpuolin tasapuolisesti.

      Minä olen muistojeni kanssa yksin. Kipujeni kanssa yksin. Syvä ja verestävä haava ei vain ole arpeutunut. Äitini viimeisinä hetkinä seisoin hänen vuoteensa vierellä ja ajattelin: Enää et satuta, et lyö, et alista, vähättele, et arvostele... jne, Tunsin jollakin tapaa olevani vihdoinkin vapaa, mutta nyt kun aikaa hänen kuolemastaan on kulunut jo jonkun verran tunnen että hän jollakin tavalla edelleen hallitsee minua ja kontrolloi kaikkia tekemisiäni. Tuntuu kuin näkymätön lieka olisi välillämme ja hän sieltä toisesta päästä kiskoisi ja piiskaisi minua. Jollakin tavalla koen ja tunnen myös että hän on ikään kuin valtuuttanut sisarukseni jatkamaan omaa työtään ja kirjoittanut heille valtakirjan / testamentin jolla ovat oikeutettuja vähättelemään ja alistamaan / arvostelemaan minua. Kylmiä ja julmia sanoja, täytyy myöntää, mutta kuka voi tulla sanomaan että tunteeni ovat vääriä? Kuka voi ne mitätöidä ja tehdä tyhjäksi tai muuttaa toiseksi? Yritän olla itseäni kohtaan rehellinen ja vaikka periaatteessa olen antanut äidilleni anteeksi kaikki, en kuitenkaan osaa häntä edelleenkään rakastaa. En aio pystyttää kultaista patsasta hänen muistolleen ja alkaa plvomaan sitä, vain siksi että sisarukset ja muu suku saisivat valheellisen kuvan siitä miten paljon häntä rakastin. Minun suruni nimi on edelleen äidittömyys, se mitä paitsi jäin ja mitä kaipasin häneltä koko elämäni. Hellyyttä, rakkautta, hyväksyntää. Minun suruni nimi on kaipaus, mutta en itke sitä mitä oli, vaan sitä mitä ei koskaan ollutkaan. Minun suruni nimi on arpeutumaton haava, ja täyttymättömät toiveet, joista yksikään ei koskaan enää voi täyttyä. Kuulla äidin sanovan rakastavansa minua tai pyytävän anteeksi, kerran halaavan ja kuuntelevan huoliani.

      Jos minulla ei olisi paria aitoa ystävää joille olen voinut, ja edelleenkin voin kertoa näistä salaisista kivuistani en varmaan aikoihin olisi ollut enää ns. terveiden kirjoissa, vaan jossakin psykiatrisessa hoitolaitoksessa, mutta onneksi on elämä antanut noita kuulevia korvia jotka ovat jaksaneet kulkea rinnalla ja lohduttaa. Heistä täytyy kuitenkin sanoa, mitään paljastamatta että oman tuskan maljansa ovat joutuneet elämänsä aikana juomaan pohjia myöten, joskin eri muodossa ja eri makuisena. Tämä minun kipuni on siis kuitenkin jollakin tavalla ollut hyväksi, jos ajatellaan että olen puolestani voinut olla ttukikeppinä ja kuuntelevana korvana eritavalla rikkonaisille lähimmäisilleni. Aina en vain jaksa kuitenkaan nähdä tätä omaa äidittömyyttäni positiivisena asiana ja siksi siitä on pakko päästä jonnekin jollakin tavoin kertomaan. Kuten nyt vaikkapa tällä tavoin anonyyminä kirjoittajana tällä palstalla.

    • minnaliisaaa

      Ihan kuin oma äitini. Muista, että sinussa ei ole mitään vikaa (vaikka hän ei rakasta sinua). Jotkut ovat vain niin tunnekylmiä, että heidän rakkautensa piiri kattaa vain heidät itsensä.

      Kaikenmaailman narsisti ihmistekeleitä on paljon liikkellä - olenkin ihmetellyt, että kuinka esim. pystyi olemaan niin v-mäinen omille lapsilleen.

      Hitlerkin tappoi juutalaisia mutta oma äitini on vihannut omia lapsiaan. Jos olisi rahaa niin haastaisin sen muijan johonkin EU:n ihmistuomioistuimeen ja syyttäisin sitä "julmuudesta ihmisyyttä vastaan".

    • Larinka

      Äidin rakkaudettomana minäkin aloin tätä keskusteluketjua lukemaan ja tämä keskustelu herätti huomiotani ja siinä yksi erittäin merkillepantava seikka: moni kirjoittaja on erittäin herkkä ja on jo syntymälahjanaan todella ymmärtäväinen ja muut huomioon-ottava. Miksi useissa kirjoitukssa pyydetään siltikin aina vaan sitä ymmärystä; eli jos äitisi ei rakasta tai välitä niin yritä ymmärtää äitiäsi. Minun ohjeeni hyvät ihmiset on, että älkää yrittäkö ymmärtää tunnevammaisia naisia/äitejä, joiden syli on kylmä kuin jäävesivati. Toivon, että saatte tarvitsemanne ja eheyttävän rakkautenne muista ihmis-suhteistanne; mutta lopettakaa se kylmien ihmisten ymmärtäminen. Kylmä on kylmä.

      • Kuperkeikkaa

        Kaikilla teillä ,joilla on se hirveä kylmä ÄITI, ON VARMAAN aivan ihana isä.Ylistäkää sitä isäänne tällä palstalla,hänhän sen ansaitsee,on öitä valvonut ,kun olitte pienenä ja kouluikäisenä sairaana.,on saatellut koulutielle,on ruokkinut ja huolehtinut 20-30vuotta.Se IHANA ISÄ.
        Miksi tuhlaatte energiaa sen HIRVEÄN ÄIDIN haukkumiseen joka on niin paljon joutunut tekemään teidän eteen lapsena.ISÄHÄN se oikea aarre on ollut,PUHUMATTAKAAN TEISTÄ ITSESTÄ.TEISSÄHÄN EI VOI OLLA MITÄÄN VIKAA,LÄMPIMIÄ ,KUIN LINNUN MAITO .
        Äidillä on ollut niin helppoa kasvatta tuollaisia enkelitä.


      • Anonyymi
        Kuperkeikkaa kirjoitti:

        Kaikilla teillä ,joilla on se hirveä kylmä ÄITI, ON VARMAAN aivan ihana isä.Ylistäkää sitä isäänne tällä palstalla,hänhän sen ansaitsee,on öitä valvonut ,kun olitte pienenä ja kouluikäisenä sairaana.,on saatellut koulutielle,on ruokkinut ja huolehtinut 20-30vuotta.Se IHANA ISÄ.
        Miksi tuhlaatte energiaa sen HIRVEÄN ÄIDIN haukkumiseen joka on niin paljon joutunut tekemään teidän eteen lapsena.ISÄHÄN se oikea aarre on ollut,PUHUMATTAKAAN TEISTÄ ITSESTÄ.TEISSÄHÄN EI VOI OLLA MITÄÄN VIKAA,LÄMPIMIÄ ,KUIN LINNUN MAITO .
        Äidillä on ollut niin helppoa kasvatta tuollaisia enkelitä.

        Ei se miksikään siitä muutu. Äidillä oli kaksi lasta,vanhin ja nuorin,me keskimmäiset vain välihuutoja . Rahansa ja huomionsa jakeli 1. ja viimeiselle ,minulle täyden passaamisoikeuden ,ilman mitään muuta. Niin että älkää te tuntemattomat enää meitä hylkyjä pieskö,olemme haavoilla jo ennestään.


      • Anonyymi
        Kuperkeikkaa kirjoitti:

        Kaikilla teillä ,joilla on se hirveä kylmä ÄITI, ON VARMAAN aivan ihana isä.Ylistäkää sitä isäänne tällä palstalla,hänhän sen ansaitsee,on öitä valvonut ,kun olitte pienenä ja kouluikäisenä sairaana.,on saatellut koulutielle,on ruokkinut ja huolehtinut 20-30vuotta.Se IHANA ISÄ.
        Miksi tuhlaatte energiaa sen HIRVEÄN ÄIDIN haukkumiseen joka on niin paljon joutunut tekemään teidän eteen lapsena.ISÄHÄN se oikea aarre on ollut,PUHUMATTAKAAN TEISTÄ ITSESTÄ.TEISSÄHÄN EI VOI OLLA MITÄÄN VIKAA,LÄMPIMIÄ ,KUIN LINNUN MAITO .
        Äidillä on ollut niin helppoa kasvatta tuollaisia enkelitä.

        Kun ei ollut isääkään,muuta kuin samassa talossa asumassa. Mummo piti joskus lähellään,sylissä ei kukaan. Olin 3. tyttö ,poika olisi pitänyt olla. Loppuun asti jatkui sama,kaikki ensin nuorimmalle,sitten vanhimmalle jaeltiin ,raha ja huomio, kaksi välihuutoa,sisareni ja minä,jäimme kaikesta ilman. Mutta onni kääntyi,minä nautin rakkaan herrasmiehen seurasta,hyvän ja älykkään,hienolaatuisen aviomiehen. Jo 33v. olen tätä nauttinut.


    • itselläni on aika samanlaista meitä lapsia on neljä, olen vanhin ja ainoa tyttö, mutta itse en ole kovinkaan hyvä koulussa tosin ei ollut äitinikään, urheilullinen olen mutta ei sekään näytä äitilleni kelpaa. äitiltäni olen perinyt ulkonäö mutta muuten olen lähempänä isääni (vanhempani ovat eronneet) joten rupesin miettimään että johtuukohan äitini viha minua kohtaan siitä. äitini ei ole koskaan yrittänyt ymmärtää tukea tai kannustaa minua missään suhteessa pienestä pitäen olen saanut aina vain haukkuja ja loukkauksia, päivittäin kuulen miten pikkuveljeni ovat niin taitavia. nyt äidilläni on ollut uusi mies jo 9vuotta ja heillä on kaksi yhteistä lasta he ovat järjestämästä ¨onnellista pikku perhettä¨ ja jotenkin he ottavat vanhimman pikkuveljeni mukaan siihen mutta minut jätetään ulkopuolelle. en usko että äitini välinpitämätön käytös minua kohtaan johtuisi tämän omasta lapsuudesta koska mummini (äitini äiti) on ollut aina uomaavainen ja rakastavainen äitiäni ja enoani kohde (tai no niin olen kuullut). minusta on aina tuntunut että olen ollut täysi vahinko ja äitini pitäisikin veljeäni esikoisenaa ja unohtaisi minut. mutta voisi minulla huonomminkin mennä, ei äitini kuitenkaan ole koskaan minua lyönyt, en vain tajua miten voi olla noin välinpitämätö minua kohtaan mutta niin mukava veljilleni. ainakun riitelemme hän kysyy miksen voi sanoa asioita suoraan monta kertaa olen halunnut kertoa jollekin että minua ahdistaa kaikki mitä kotona tapahtuu mutta en ole voinut. pärjäilemistä kuitenkin sinulle!

      • lisäten vielä en voi kyllä kehua isäänikään se enempää oon hän kuitenkin aina näytttänyt että rakastaa mutta jätti minut päivänä jolloin täytin 1... joten...


    • Anonyymi

      Minusta tuntuu että Äitini ei rakasta minua olen 9 vuotias tyttö itken joka päivä äitini ei auta minua missään ja tuntuu että hän hylkäsi minut minulla on sisko ja äitini pitää enemmän hänestä 😥😓😓😫😭😨

    • Anonyymi

      Aivan kuin minun kirjoittamaani, paitsi hän ei ikinä soita minulle tai lapsilleni, ei vastaa meidän puheluihin ja viesteihin satunnaisesti. Lapsena olin hyvä koulussa, urheilin ja luin, toisin kuin kaksi muuta, pikku sisko ja veli. Kotona oli toimimaton ilmapiiri ja aloin viihtyä kavereilla ja ulkona. Äiti inhosi minun ja isän urheilua. Muutin kotoa peruskoulun jälkeen, missään ei oikein ollut hyvä olla ja suoritin vain jotain kursseja muuttaen ei paikkakunnilta toisille. Kun joskus kävin kotona, mistä myös isä oli muuttanut pois, äiti ei puhunut vaan oli hiljaa kunnes lähdin. Myöhemmin opiskelin ammatin ja sain perheen, mutta nyt äiti ei pidä yhteyttä, koska olen myös muiden sukulaisten kanssa tekemisissä, hän haluaa yksinoikeuden, jonka on saanut siskoltani, jonka kanssa liikkuu ja tapaa päivittäin. Nyt laitoin viestin, että tulemme käymään, hän sanoi, että ei voi tulla. Luin kirjoista aiheesta, ja tunnistin hänen ja siskon käytöksessä narsistisia piirteitä. Olen katkera siitä, että jouduin muuttamaan nuorena pois kotoa kylmän ilmapiirin vuoksi vaikka olin hyvä koulussa ja sain stipendejä, harhailin elämässä yksin vuosia ja hukkaisin aikaa, opettajat halusivat minut yliopistoon, mutta itsetunto oli maassa ja en uskonut itseeni, koska äitikin piti minua huonona. Veljeni oli itsetuhoinen, hän kärsi myös. Emme ole nyt aikuisena puhuneet asioista. Kun jotain yritin puhua, kuulin : älä aina valita ja hän haukkui minua valittajaksi veljelleen, joka tuli huutamaan minulle siitä.

    • Anonyymi

      Piristystä päivään ! Vaihteeksi minulla on ihan mahdoton tytär- ja äitissä ei tietenkään mitään vikaa. Siis asiat aivan päinvastoin ,kuin 99% tämän ketjun kirjoittajilla 😇😂

    • Anonyymi

      Minulla on vähän sama mutta ei yhtä paha olen vasta aika nuori silti 9v😿

      • Anonyymi

        Haleja sinne! <3


    • Anonyymi

      Tunnistan surun, jota äitisi käytös aiheuttaa. Voi olla että hän jotenkin on kateellinen sinulle. Kannattaa tutkia asiaa esimerkiksi lukemalla kirja Äitihaava - tyttären raskas perintö, Katri Syväinen. Olen itse jo iäkäs, mutta äitini elää yhä. Meillä on ollut aina ongelmallinen suhde. Nyt kirjan luettuani ymmärrän paremmin, mutta en voi antaa anteeksi kaltoinkohtelua. Kehotan sinua lisäämään tietoisuuttasi tästä aiheesta!

    • Anonyymi

      Minun äitini on aivan samanlainen, tunnekylmä narsisti ihminen joka kateilee jopa omille lapsilleen. Ei halua meitä kylään, ryyppää kaiket illat ja puhuu paskaa meistä niille eläkeläiskavereilleen. Ja ikinä ei kysy, mitä hänen lapsenlapsilleen kuuluu tai saatika, että mitä meille kuuluu. Päätinkin, että sielläpä olokoot, kuolkoot yksinäisyyteen, minä en aikaani tuommoseen tuhlaa. Ja se kateus, ette ikinä usko, miten voi joku olla niin kateellinen, että oikein yöunet menettää, jos vaikka joku hänen tuttuista on saanut ilmaista ruokaa tai ilmaiset kakkukahvit, saatika jos joku ostaa jotain suurempaa tai vaikka me vaihdettais autoa, eihän se nuku viikkoon. Ei voi käsittää tuommosta ihmistä......

    • Anonyymi

      ompa harmillista mutta minulla on sellainen ei yhtään samanlainen asia mutta onko teille käynyt niin että esim äiti ostaa esi laskettelulaudan ja kausikortin ja nehän on kalliit noin 500€ ja lasket niillä viikon ja oot niin paljo puhunu et haluut ne mut sit et enää haluukkaa käyttää niitä niinku sust tuntuu että eioo aikaa eikä motivaatiota ja uskot et se alkaa huutaa ja suuttuu mul on käyny Schleichhejen kaa tolleen ja mul on niitä tyyliin 500€ eestä😭😭😭😭

    • Anonyymi

      Monellakohan tällä kirjoittaneella naisella / tyttölapsella on epävakaa persoonallisuus?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe