Muita ikiopiskelijoita?

Jalfo

Yliopistolla on tullut notkuttua jo sen reilut 10 vuotta. Vaikeaa oli välissä mutta nyttenpä näyttääkin taas hyvin nytkähtäneen eteenpäin. Tuntuu että kevääseen mennessä voisikin olla kaikki suht valmista. Ensimmäiset 3-4 vuotta meni hyvin mutta sitten jämähti totaalisesti, kursseja ei vaan saanut läpi... eikä töitäkään ole ollut. Onko kohtalontovereita? Tuntuuko että työelämässä on ovia sulkeutunut tämän vuoksi? Itse it-alalla...

43

16481

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juupajuumm

Itse roikuin kans 10 vuotta lipastolla ja samaan aikaan kävin töissäkin. Huomasin sitten, että mitään etenemismahdollisuuksia ei ole ilman akateemista tutkintoa. Koska ura kuitenkin vähän kiinnostaa, niin päätin suorittaa opintoni loppuun ja tänä talvena näyttäisi maaliviiva häämöttävän. Toisaalta työtkin loppuivat, joten olisi ehkä sitten pitänyt aloittaa vähän aikaisemmin....

• -minä-

olen. Gradukammo on surkia vitsaus...

• jjatsi

Sama. Opiskelin vähän ohi suunnitelman ja suunnittelen tässä, että kävisin sen sivuaineen, joka mun oli tarkoitus käydä, vaikka tein uuden suunnitelman, jossa tarttee tehdä enää gradu. Ehkä mä sen filosofian appron voin lukea sitten, ku olen tehnyt gradun, jos kiinnostaa vielä... Luin epähuomiossa kansista sen tilalle.

• Langstudi

Onhan meitä muitakin..
      Vuosia minulla on pari enemmän kuin sinulla ja koko tämä aika on mennyt normiopiskelijaan nähden puoliteholla, edeten hitaasti mutta tappavan varmasti. Töitä on tullut tehtyä sieltä täältä, kotimaassa ja ulkomailla vaikka suoraan oman alan hommia olenkin vältellyt (monen alan hommia tehneen kohtalo on jäädä valmistumatta). Diplomityö on tehtynä ja paperit pitäisi saada kouraan syksyllä. Uskon saavani töitä, vaikka arvosanat keskinkertaiset ovatkin ja opiskeluaikani on ollut pitkä. Työn saannissa merkitsee niin moni muukin tekijä kuin arvosanat tai montako vuotta on käynyt koulua, tärkeää on että on jossain pätevä tai ns. hyvä jätkä. Tärkeintä on saada ne paperit kouraan!

• JukkaV

Olen silti hakenut joka vuosi ja avoimessa lukenut paljon erilaisia opintoja.

• -tohtori-

Minäkin olin notkunut yli kaksitoista vuotta yliopistolla. Ylempi yliopistotutkinto oli jo takanani jo neljän vuoden jälkeen ja sitten tohtorintutkinto, kun opiskelun aloittamisesta oli kulunut tuo 12 vuotta. Molemmat tutkinnot suoritin tietysti erinomaisin arvosanoin. ;)

• kysymys tästä

Joo joo, mutta osaatko sinä mitään oleellista?

• -tohtori-
        kysymys tästä kirjoitti:

Joo joo, mutta osaatko sinä mitään oleellista?

> Joo joo, mutta osaatko sinä mitään oleellista?

Osaan tietysti monenlaisia asioita. Omaan erilaisia asennus-, korjaus-, hitsaus-, koneistus-, kunnostus-, remontointi-, rakentamis-, suunnittelu-, laskemis- ja leipomis- sekä kokaustaitoja. En ole vielä tavannut henkilöä, jonka taidot olisivat monipuolisimmat kuin meikäläisen. Parhaiten osaan tehdä tieteellistä tutkimustyötä, mutta se onkin ammattini.

• Hmmmmmmmm
        -tohtori- kirjoitti:

Osaan tietysti monenlaisia asioita. Omaan erilaisia asennus-, korjaus-, hitsaus-, koneistus-, kunnostus-, remontointi-, rakentamis-, suunnittelu-, laskemis- ja leipomis- sekä kokaustaitoja. En ole vielä tavannut henkilöä, jonka taidot olisivat monipuolisimmat kuin meikäläisen. Parhaiten osaan tehdä tieteellistä tutkimustyötä, mutta se onkin ammattini.

"kokaustaitoja"

Tuleeko vedettyä paljonkin nokkaan tota kokkelia?

• parempikuinisäsi
        -tohtori- kirjoitti:

Itsekin osaan kokata, siivota, urheilla, meditoida, joogata, pyöräillä, tehdä polttopuuta, tehdä metsurinhommia, kunnostaa puroja, suunnitella perinnemaisemia, tehdä hirsitöitä, maksaa laskuja, laittaa valot päälle ja pois, puhdistaa tietokoneet pöpöistä, tiskata, tehdä lumityöt, huutaa, laulaa, puhua filosofiasta, keittää teetä, hitsata, ratsastaa, neuloa, kasvattaa yrttejä ja muita puutarhan kasveja, saada ihmiset uskomaan sanomiseni, meloa ja soutaa, tiedän monen puulajin latinankieliset nimet, olen hyvä huijaamaan, osaan uida, osaan kirjoittaa, osaan lukea.

Täytyy sanoa, etten ole vielä tavannut YHTÄÄN henkilöä, jonka taidot olisivat monipuolisemmat kuin minun! ;)

Sinulla ei ainakaan kirjoittaminen taitu, näyy sen verran noita kirjoitusvirheitä tekstissä olevan.

Parhaiten osaan kuitenkin kaikista mainioista ja välttämättömimmistä taidoistani kritisoida erinäisiä vallalla olevia normeja ja muita hölmöyksiä.

• pistäkää paremmaksi,

Olen ollut ammattikorkeassa jo kuusi vuotta ja lisäaikaa kerjätään. AMK on niin persiistä että ei huvita opiskella, sitäpaitsi alaltani ei kuitenkaan saa töitä, että mihinkäs tästä kiire..

• ja lisää

tukia tommoset vielä haluaa, juu näin on...

kaikki tuet pois tommosilta, niin lukuhalut lisääntyy ja rupee työt kiinnostamaan

• PK.
        ja lisää kirjoitti:

kaikki tuet pois tommosilta, niin lukuhalut lisääntyy ja rupee työt kiinnostamaan

Joopajoo. Tosin valtaa pitäväthän tämän veronmaksajien rahojen tuhlauksen mahdollistavat.

Opintorahaan korotus, tai vaihtoehtoisesti opintolainan korot vielä nykyistäkin alemmas. Ja mikä tärkeintä, myös yliopistoihin selkeät ja sopivan tiukat rajat siitä, kuinka pitkän ajan yhden tutkinnon suorittamiseen saa käyttää.

Itse en ole ajatellut ottaa töihin ketään, kuka on käyttänyt muutaman vuoden hommaan toistakymmentä vuotta - ei ainakaan yksityispuolella ole varaa viivytellä, hommat pitää tehdä parasta mahdollista vauhtia.

• CCDD
        ja lisää kirjoitti:

Opintotukea saa maksimissaan 55 kuukautta. Opintotuki on lisäksi yleensä huomattavasti alhaisempi kuin esimerkiksi työttömyyspäiväraha. Pitkitetty opiskelu ei siis ole taloudellisesti kannattavaa, eikä sitä voi yhteiskunnan tuella edes loputtomasti harrastaa.

Ja se, että "työt kiinnostaa" lienee suurin syy siihen, miksi opiskeluaika venyy.

• korvani kuulevatkaan ...

... sanoitko, että olet ollut kuusi vuotta ammattikorkeassa, etkä ole vielä valmis? Ja siis mitä vittua oot menny opiskelemaan alaa, jonka työnäkymät on perseestä? ... oletko tyhmä vai laiska, vai molempia?

Ammattikorkeasta pitäisi päästä 3,5-4 vuodella ihan kevyesti läpi, ilman turhaa stressiä, jos on hiukankin älliä päässä! ... tai vielä pienemmällä ajalla.

• lisäkysymys
        PK. kirjoitti:

Joopajoo. Tosin valtaa pitäväthän tämän veronmaksajien rahojen tuhlauksen mahdollistavat.

Opintorahaan korotus, tai vaihtoehtoisesti opintolainan korot vielä nykyistäkin alemmas. Ja mikä tärkeintä, myös yliopistoihin selkeät ja sopivan tiukat rajat siitä, kuinka pitkän ajan yhden tutkinnon suorittamiseen saa käyttää.

Itse en ole ajatellut ottaa töihin ketään, kuka on käyttänyt muutaman vuoden hommaan toistakymmentä vuotta - ei ainakaan yksityispuolella ole varaa viivytellä, hommat pitää tehdä parasta mahdollista vauhtia.

Niin, mitä sinä osaat?

• Langstudi
        PK. kirjoitti:

Opiskelu ja työnteko on niin kaksi erityyppistä asiaa. Itse olen ollut ahkera tekemään duunia, opiskelussa on aika pitkälle kysymys muistista, minkä tyyppinen se on ja kuinka hyvä, ei niinkään soveltamisesta. Voi olla niinkin, että se opiskelija jonka muisti on keskimääräistä heikompi on joutunut miettimään asioita tarkemmin, mistä jokin asia johtuu, ja sen seurauksena on itse asiassa kyvykkäämpi ongelmaratkaisussa.

Sanoppas vielä firmasi nimi niin ei tarvitse hakea turhaan töihin.

• Jafeus
        Langstudi kirjoitti:

Opiskelu ja työnteko on niin kaksi erityyppistä asiaa. Itse olen ollut ahkera tekemään duunia, opiskelussa on aika pitkälle kysymys muistista, minkä tyyppinen se on ja kuinka hyvä, ei niinkään soveltamisesta. Voi olla niinkin, että se opiskelija jonka muisti on keskimääräistä heikompi on joutunut miettimään asioita tarkemmin, mistä jokin asia johtuu, ja sen seurauksena on itse asiassa kyvykkäämpi ongelmaratkaisussa.

Sanoppas vielä firmasi nimi niin ei tarvitse hakea turhaan töihin.

Itselläni oli pitkään vaikeuksia suorittaa eräitä kursseja, mutta sinnikkäästi sain vaan ne suoritettua. Ymmärrän sinänsä nykyisiä tehokkuusvaatimuksia mutta ainakin itseni kohdalla tilanne on se, etten ole luovuttanut siinä missä joku ehkä normaalimpi olisi tehnyt niin ja lähtenyt tekemään muuta.

Niin, ja muistinikin on aina ollut sangen huono, muistin kirjoittaa siitä vasta näin loppuun. :)

• pistäkää paremmaksi

Menittepäs retkuun

Olen siitä kuudesta vuodesta neljä tehnyt duunia. Tyypeillä on niin kova tarve päteä, että ajattelu menee mustavalkoiseksi :D

• Inssi
        korvani kuulevatkaan ... kirjoitti:

... sanoitko, että olet ollut kuusi vuotta ammattikorkeassa, etkä ole vielä valmis? Ja siis mitä vittua oot menny opiskelemaan alaa, jonka työnäkymät on perseestä? ... oletko tyhmä vai laiska, vai molempia?

Ammattikorkeasta pitäisi päästä 3,5-4 vuodella ihan kevyesti läpi, ilman turhaa stressiä, jos on hiukankin älliä päässä! ... tai vielä pienemmällä ajalla.

Itse olin 4 vuoden linjalla, 50% luokasta ei valmistunut neljässä vuodessa. Lopusta 50%:sta n. 70% kävi viidessä vuodessa, muutama on vieläkin koulussa (kuudes vuosi).

Itse kävin viidessä vuodessa, ja nyt olen käynyt parit erikoistumisopinnot päälle. Nyt pitäisi miettiä, minkä seuraavan tutkinnon käyn, menee viisi vuotta ainakin vielä. Niin ja töissä en ole ollut edes kesäisin paitsi ne pakolliset harjoitteluviikot. En PÄIVÄÄKÄÄN enempää.

• jooop

Hm...
      90-luvulla työskentelin enimmäkseen kuin sain mahdollisuutta. Innostuin, niin 2000-luvulla suoritin maisterin tutkinnon 4 vuodessa, mutta 2004 lähtien olen työtön... :-(
      Niin työttömänä jatkan opintoni..

• Jne...

Ja Arja Alhon väikkäri oli "loppusilausta vailla" ennen viime eduskuntavaaleja.

Kuule, jollet sinä menesty ilman papereita niin et sinä menesty niiden kanssakaan.

• 40 000 markkaa

Isokallio saa 40 000 markkaa tai 7000 euroa kuukaudessa eläkeikään asti. On saanut jo reilu 15 vuotta eläkettä. Pitäisi vain keksiä miten saa ajan kulumaan ja pääsee pätemään

• kommentti

Tuota, IT-ala ei ole kovin keskeinen ala. Enää. Mieti nyt vielä, josko opiskelisit jotain järkevämpää.

Saman leivän voi tienata helpommalla tai sitten paremman leivän muualla alalla.

• opiskella, jos

haluaa saada töitä. Ei 10 vuotta ole ikuisuus. Juutalaiset opiskelevat koko ikänsä ihan vanhukseen saakka. Siitä mallia.

• ihmettelijä2

Niin, ei kai ihminen opiskele ainoastaan tutkintoa tai ammattia varten vaan myös elämää varten.

Suomen korkea koulutustaso on mahdollistanut nykyisen korkesn elintasomme, näin on myös jatkossa. Tämä tosin aiheuttaa sen että kilpailu työmarkkinoilla on niin kovaa, etteivät kaikki sijoitu. Ei voi edes tietää varmasti mikä ala on "kuuma" muutaman vuoden päästä.

Mutta uskoisin kuitenkin koulutuksen olevan ainoa vaihtoehto pärjäämiselle, yksilölle sekä yhteiskunnalle.

• Ei ymmärrä

Turha kait teidän on pahemmin valittaa,ainakaan opintotuista ym..ym....jospa sen perseen nostais ylös ja lähtis etsimään töitä.
      terv.15 vuotaasta asti töissä eikäpäivääkään työttömänä Terv vuosimallia -57 synt.

• Oi joi

Maailma muuttuu Eskoseni. Katsos papparainen maailma on vähän muuttunut sitten 70-luvun. On hienoa kuulla, että olet ollut töissä ja sinulle on sitä löytynyt vuosien saatossa. Kivahan se on, jos hyvä veli-systeemin kautta sen saa tai metsätöitä olet tehnyt tms. Isäni on sattumoisin juuri saman vuoden vuosimallia ja hän on yrittänyt parhaansa kautta vuosikymmenien, mutta syrjäseuduilla ei oikein töitä ole. Tämä ei ole olettamus, kyllä pitkäaikaistyöttömien lapsi tietää , kun on lapsuus ja nuoruus on kulunut isän ja äitin pohtiessa, että mistä seuraava muutaman kuukauden pätkätyö.

Ongelma vaan on se, että enää ei ole oikein metsureille kysyntää ja kaikki eivät voi olla vaikkapa apumiehiä. Kyllähän Suomen maassa kaikenlaista tarjolla, osa hyvää, mutta osa yllättävän naurettavaa. Saat rehkiä hiestä märkänä, mutta et nettoa paljon mitään. Ja ilman ammattia ei pitkälle pötkitä. Sekä kaikki eivät välttämättä halua olla putkimiehiä, ammattikoulu on heitä varten.

Me perseellään istuja nysväriopiskelijat, jotka lopulta valmistumme tulemme lopulta maksamaan sinunkin vaippasi, kun paskot hoitolassa kuola suusta valuen.

• SusAlma

Ei nykyään saa välttämättä töitä jos ei ole a)koulutusta tai b)työkokemusta kyseiseltä alalta.
        Itse käynyt ammattikoulun,ala semmoinen ettei talvella ole töitä edes pitempään töissä olleille. Olin yli puoli vuotta työttömänä ja perustin oman firman.Nyt menee suht hyvin,meitä on kaks töissä ja voi "lomailla" aika usein silti rahaa tulee enemmän kun sillon kun olin joka päivä 8 tuntia töissä ilman lomia..

• Oi joi kirjoitti:

Maailma muuttuu Eskoseni. Katsos papparainen maailma on vähän muuttunut sitten 70-luvun. On hienoa kuulla, että olet ollut töissä ja sinulle on sitä löytynyt vuosien saatossa. Kivahan se on, jos hyvä veli-systeemin kautta sen saa tai metsätöitä olet tehnyt tms. Isäni on sattumoisin juuri saman vuoden vuosimallia ja hän on yrittänyt parhaansa kautta vuosikymmenien, mutta syrjäseuduilla ei oikein töitä ole. Tämä ei ole olettamus, kyllä pitkäaikaistyöttömien lapsi tietää , kun on lapsuus ja nuoruus on kulunut isän ja äitin pohtiessa, että mistä seuraava muutaman kuukauden pätkätyö.

Ongelma vaan on se, että enää ei ole oikein metsureille kysyntää ja kaikki eivät voi olla vaikkapa apumiehiä. Kyllähän Suomen maassa kaikenlaista tarjolla, osa hyvää, mutta osa yllättävän naurettavaa. Saat rehkiä hiestä märkänä, mutta et nettoa paljon mitään. Ja ilman ammattia ei pitkälle pötkitä. Sekä kaikki eivät välttämättä halua olla putkimiehiä, ammattikoulu on heitä varten.

Me perseellään istuja nysväriopiskelijat, jotka lopulta valmistumme tulemme lopulta maksamaan sinunkin vaippasi, kun paskot hoitolassa kuola suusta valuen.

Mitä sinä höpiset - ei täällä eikä missään ole enää metsureita. Tiedän 35 v. kaverin, joka 10 v.sitten valmistui neljässä vuodessa inssiksi. Töitä on ollut koko ajan. Työmatkoja moniin Euroopan maihin. Täytyy lukea itselleen ammatti ja käydä työhön kiinni eikä valittaa ja laiskotella. Se on saamattomuutta jos ei kykene hankkimaan itselleen ammattia ja työtä. Piste.

• Aikuisena koulussa
        Oi joi kirjoitti:

Paitsi sinunlaiset nysväriopiskelijat tulisi lailla kieltää. Täällä ollaan tiukasti päivisin töissä, iltaisin opiskellaan ja valmistuminen häämöttää korkeakoulusta ajallaan ensi keväänä, neljässä vuodessa, jonka jälkeen kutsuu uudet työelämän haasteet samassa työpaikassa. Jos minä kykenen sovittamaan perheen, työn ja opiskelun, ja vielläpä valmistumaan ihan ajallaan, niin miten hemmetissä täällä päiväkoululaiset oikein nysvää koulunsa läpi? Ei voi, kuin ihmetellä. Perhe-elämä ja parisuhde voi hyvin, suorastaan loistavasti, kiitos kysymän, työni olen hoitanut kunnialla ja koulua suoritettu hyvin arvosanoin tähän mennessä oikeassa aikataulussa. Älyltäni olen ihan keskivertoa, en tyhmä, mutta en huippu älykäskään, joten jos tämmöisellä perusjuntilla ei ongelmia niin miten ihmeessä voi samaa tutkintoa suorittaa vuosia?

• ryhtää

Koita poika valmistua. Tietotekniikka alan
      tutkinnon tiedoilla et tee mitään viiden vuoden kuluttua mutta tittelillä teet, on vakuutus.
      Ota vaikka lainaa ja rypistä homma kasaan
      vuodessa. Tsemppiä.

• drop-out

9. vuosi tekniikkaa, 4. "väli"vuosi putkeen. Työelämä imaisi mukaansa. Palaan koulun penkille kunhan olen saanut firmasta potkut tai vanhat opintolainani maksettua. Syy oli rahan ja motivaation puute.

• Inssi

Juu ei ole mitään kiirettä töihin, itse en tee töitä edes kesällä koska kesä on lomaa varten eikä töitä. 18 vuotta on tullut koulun penkkiä kulutettua, eikä loppua näy. Käyn ehkä toisen AMK-tutkinnon tai yliopistolla jotain, saa nähdä. Töihin en todellakaan mene, koska vielä olisi 40 vuotta ennen eläkkeelle jäämistä - VÄHEMPIKIN riittää todellakin!

• Veronmaksaja

ja maksa yhteiskunnalle takaisin koulutuksestasi aihetuneet kulut. Tuollaiset iki opiskelu pitäisi kieltää lailla!

• niitä kans on...

kun ei töitä ole niin sit kulutetaan varoja jatko-opinnoilla...= todelliset ikiopiskelijat

• ikilisensiaatin ex-kolleega

Meillä on ainakin alettu siivota pois jatko-opiskelijoita joiden jatko-opinnot ei skulaa. Ei anneta uusia sijaisuuksia, varsinaisista tutkimuspesteistä puhumattakaan, jos on mennyt 2-3 vuotta haaleessa vedessä kelluen. Joutupa pihalle yksi vanhempi ikuinen lisensiaattikin kun ei 2x 5 vuotisen assistenttikauden aikana saanut väikkäriään valmiiksi (oli monelle lupaavalle maisterille tulppana). En tiedä mihin nämä poissiivotut on joutuneet, eivät ole sen koomin täällä naamaansa näyttäneet.

• Anskuliini

ja opiskelen yhä, pakko on jos meinaa pysyä kehityksessä mukana.
      Opiskelusi jatkuu lopun elämäsi.

• jotenkuten

jos opiskelee koko elämänsä, mutta että vain tietyllä tasolla..vähän kuin jämähtäisi ylä-asteelle ja ei saisi oppimääräänsä läpi. Kyllä pitää pyrkiä aina eteenpäin ja nostaa tasoa oppiman mukaan...

• juupa juu 79

Vielä valitetaan kun ei oo varaa opiskella...

Kukahan maksaisi näiden onnettomien loikoilijoiden vapaa-ajan vietot...

Jos vaikka koittaisitte päästä sieltä koulusta pikkuhiljaa ulos...

Alkaa kyrpii vähemmästäki tälläset mamma och pappa betala velli housut, tai muuten vaan marmattavat iki-opiskelijat...

Jos ei koulua saa loppuun, niin menee töihin maksamaan niiden opiskeluja, jotka siellä tosissaan hommat hoitaa / pystyy hoitamaan...

• cherry29

mitäs menit sinne yliopistoon? oma valinta eikö?

• Yliopiston orja

Itsellänikin on vähän sama tilanne. Pitäs pystyä tekeen puhelinmyyntiä, että sais opiskeltua, kun tukikuut ovat loppuneet jo viime vuonna. Itselläni nousi hieman kusi hattuun AMK-aikana ja nyt kärsin sitten siitä. Gradu pitäs vielä pystyä tekemän jotenkin, vaikka olen ehkä vähän väärällä alalla. Välillä tuntuu hyvältä, mutta välillä todella pahalta. Lähinnä rahatilanne ahdistaa ja sitten se, että vaikka saisin rahaa, niin kykenisinkö. Myös se, että jaksaisko sitä tehdä työtä välissä, kun olen psyykannut itseni gradun tekoon jo siten, että otin loparit yhdestä loistavasta harjoittelusta (Yritän saada itseni tsykologin juttusille). Mieluiten tekisin tän tutkinnon loppuun, mutta olen kuin itsestään alkanut hakemaan taas myös alan töitä.

• ap (Jalfo).

- Elämää on rahoitettu käytännössä niillä harvoilla töillä mitä on saatu, säästämällä ja opintolainalla.
      - Ala on tuntunut jokseenkin oikealta ja muutakaan ei ole mieleen tullut.
      - Opiskelujen venyminen on hävettänyt ja masentanut, mutta muuhunkaan en ole halunnut vaihtaa vaan vetää loppuun asti.
      - Ensimmäiset 3-4 vuotta menivät siis kohtalaisesti mutta sitten tuli selittämättömän pimeä ja saamaton aikakausi. En osaa selittää miksi en päässyt eteenpäin vaikka yritin parhaani, luultavasti itsetuntoni oli hyvin heikko.
      - Työtä en ole koskaan osannut hakea oikealla tavalla. Olen mielelläni semmoisiin mennyt tosin sitten. IT-kuplaakaan edeltävinä villeinä vuosina ei lykästänyt kun työvoima revittiin käsistä.
      - Yleensä ottaen opiskelut takkusivat mutta hiljalleen ovat kiihtyneet. En ole osannut mitään muitakaan valintoja tehdä elämälleni.
      - Olen järkeillyt että tulen vielä maksamaan yhteiskunnalle tämän "velkani" koska ikityöttömyyttä en ole suunnitellut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      138
      8156
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      158
      7354
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      185
      5015
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      252
      3368
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      104
      2842
    6. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      8
      2659
    7. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      151
      2501
    8. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      180
      2363
    9. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      12
      1959
    10. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      18
      1955
    Aihe