Hei, olen nyt ostamassa viritinvahvistimeen kaiuttimia mutta nyt on ollu aika vaikea päätös edessä kun en tiedä niin kamalasti kaiuttimista mutta kaikki perus jutut teidän mutta nyt jotkut on väittäneet että 2 - tie kaiuttimet on paremmat kun 3 - tie kaiuttimet siis missä diskantti keski ja basso elementti tai vs diskantti ja basso ?.
Olen katsellut seuraavia kaiutin malleja:
Eltax 4000 : http://www.eltax.com/eltax/documents/10208_flyer1.pdf tai http://www.audiopro.fi/tuote?kategoria=20500&id=1156006 ja http://www.eltax.com/eltax/documents/10413_flyer1.
Ystävällisin terveisin Antti
Kaiuttimia hankkimassa 2-tie / 3-tie kaiuttimet
29
30152
Vastaukset
- .,.,.,.,.,.,.,
Niin että älä osta Elatxeja, ne on niin halpiskamaa. Mielummin noi AP:T
- Antti t
Tiedän sen mutta AudioProssa ei ole 400 W tehon kestoa eikä keski alueen kaiutinta että olen nyt taipunut tuon eltaxin puoleen vaikka onkin halpis
- konna2
Antti t kirjoitti:
Tiedän sen mutta AudioProssa ei ole 400 W tehon kestoa eikä keski alueen kaiutinta että olen nyt taipunut tuon eltaxin puoleen vaikka onkin halpis
Mihin ihmeeseen tarviit 400W:n tehonkestoa. Se on kyllä varma ,että ei noi Eltaxitkaan sitä kestä.
Ja löytyyhän AP:ltä montakin erillaista keskikaiutinta.
- habannaama
Et mainitse mitään, mikä on sun hintakatto. Katso uusin hifi-lehti, siellä on edulliset 2-tiet testissä. Unoda ne 3-tiet, sillä niiden pitää maksaa
vähintään 3000 ekee, ennenkuin soivat paremmin kuin 2-tiet. t: kohta 20 vuotta high-endä harrastanut. - Joopajoo..
Ensinnäkin, millä budjetilla olet liikkeellä?
Toiseksi, älä tuijota niitä kaiuttimien tehonkestoja sillä sekä eltaxit että audio prot räjähtävät jos niihin tuupataan 400w sisään. Normaalissa kuuntelussa käytät n. 1-2w tasoja, luukuttaessa jopa sataa wattia jos vahvarisi antaa sen verran ulos. Mikäli sinulla on kohtuu edullinen vahvari jossa lukee esim. 5*100w niin saat siitä todellisuudessa n. 5*50 tai jopa 2*60w.
Audio pro ja eltax ovat varmaan laadullisesti aika samaa kamaa eli hifistille ei kelpaa muta jos itse olet tyytyväinen n iin mikäs siinä.- Antti t
Hinta haarukka on 150 - 200 €. Vahvistin antaa 2 x 360 W THD: 0,07 % ( 8 ohm ) ja kyse ei ole kotiteatterista !. Olen 16 vuotias pojan kollikka ja tarkoitus ei ole HiFi:stellä mitenkään erikoisia kyse on siitä että kai nuo kelpaavat kuitenkin normaaliin musiikin kuunteluun :) ?
- kotivahvari
Antti t kirjoitti:
Hinta haarukka on 150 - 200 €. Vahvistin antaa 2 x 360 W THD: 0,07 % ( 8 ohm ) ja kyse ei ole kotiteatterista !. Olen 16 vuotias pojan kollikka ja tarkoitus ei ole HiFi:stellä mitenkään erikoisia kyse on siitä että kai nuo kelpaavat kuitenkin normaaliin musiikin kuunteluun :) ?
puhaltaa tuollaiset Watit? Siinä on taas markkinointiosasto tainnut kirjoitella vähän väärää infoa vahvistimesta...
- Antti t
kotivahvari kirjoitti:
puhaltaa tuollaiset Watit? Siinä on taas markkinointiosasto tainnut kirjoitella vähän väärää infoa vahvistimesta...
se on kunnon vanha Kenwood 80 luvulta
- uskomattomia
Antti t kirjoitti:
piikkitehoja ovat mitanneet kahdeksaan ohmiin... tiedä sitten mitä vippaskonsteja tuohon on aikoinaan käytetty.
- Antti t
uskomattomia kirjoitti:
piikkitehoja ovat mitanneet kahdeksaan ohmiin... tiedä sitten mitä vippaskonsteja tuohon on aikoinaan käytetty.
Tänä päivänä mitataan jollain helvetin 11 % THD:llä et nyt vasta onki vippas konsteja ja joissakin ehkä jopa pienemmällä ohmi luvulla ku on tarkotettu
- watit?
Antti t kirjoitti:
Taitaa olla amerikkalaisten mainosmiesten watit kyseessä. Siellähän oli tapana saada pienikin vahvistin paperilla näyttämään huimia tehoja.
80-luvun tekniikalla toteutettuna Kenwoodin pitäisi painaa ainakin 25 kiloa ja se on paljon se. - Antti t
watit? kirjoitti:
Taitaa olla amerikkalaisten mainosmiesten watit kyseessä. Siellähän oli tapana saada pienikin vahvistin paperilla näyttämään huimia tehoja.
80-luvun tekniikalla toteutettuna Kenwoodin pitäisi painaa ainakin 25 kiloa ja se on paljon se.Kaiuttimet menivät rikki koska olivat 120 / 240 W kaiuttimet 6 ( ohm ) mutta nyt pitää saada mahdollisimman tehonkestoiset kaiuttimet äänipiikkien varalta. Tietokone tai televisio käytössä niitä piikkejä on ikävästi kun on vähänki masterista laitettu ja Bassoa vahvistettu
- teeeeeeeeee
Antti t kirjoitti:
Kaiuttimet menivät rikki koska olivat 120 / 240 W kaiuttimet 6 ( ohm ) mutta nyt pitää saada mahdollisimman tehonkestoiset kaiuttimet äänipiikkien varalta. Tietokone tai televisio käytössä niitä piikkejä on ikävästi kun on vähänki masterista laitettu ja Bassoa vahvistettu
osta tommone
http://www.dls.se/en/home/prod.html?produkt=en_646 - jormas.
Antti t kirjoitti:
Kiinnostaisi kovasti Kenwoodin malli?
- Vinkki vitonen
Kuunteleppa Genelecin vastaavia malleja, ne kyllä hieman kalliimmat ovat. Mutta se kannattaa, ovat miljoona vuotta muita merkkejä kehityksessä edellä. Se mitä on muissa nyt, on jo Genelec keksinyt ajat sitten sen. Ovat todistetusti maailman parhaat lajissaan. Ei ihme että kaikki ääni tarkkaamot ovat tämän firman tuotteita täynnä(ulkomaita myöten), koska ovat täydellisiä lajissaan. Ja kaiken lisäksi kotimaisia, tehty iisalmessa. Samalla vaivalla saat sellaiset vehkeet mitkä kestävät vuosikymmeniä, ja laatu on sen verran hyvä että et raski luopua enää niistä.
- geneleceistä
Aika monet ovat päätyneet siihen että Genet eivät sovellu hifikuunteluun kun ovat tyyliltään tarkkailumonitorit ja nimenomaan studioon tarkoitettu LÄHIkenttä monitoreiksi, eivät siis välttämättä sovellu pitkille kuuntelumatkoille. Monen mielestä ne kuulostavat lattanoilta ja kylmiltä ja kalseilta ja viileiltä ja mitäänsanomattomilta, eivätkä ollenkaan musikaalisilta jos tätäkin kirosanaa käytetään. Ja sanotaanko että aika monet ammattilaiset ovat myös sitä mieltä että Suomen kaiutinteollisuus on vielä lapsen kengissä verrattuna muuhun sivistyneeseen maailmaan.
- bedbug
Kolmitiet ja tehonkestot voit unohtaa heti kättelyssä, ja jos budjetti pyörii tonnin huiteissa( koko systeemi ) niin 5.1 voi unohtaa myös. Jos hyvää hinta-laatusuhteen omaavaa kaiutinta etsit niin itselleni tulee heti mieleen wharfedale. Pistä hakusanaksi ja tsekkaa uusimmat mallit. Kaiuttimien tehonkestolla ei juurikaan ole painoarvoa, vaan laadukkailla elementeillä ja hyvällä jakosuotimella. Mitä enemmän elementtejä = kallis hinta jos halutaan laatua, eli silloin siirrytään jo tuhannen euron hintaluokkaan ja yli. Katso myös jos näät jossain käytettynä Amphion Argonit( kotimainen huippumerkki ). Vois saada jo aika edukkaasti jalustoineen, ja todellakin soi joka helvetin euron edestä. Niistä on ilmestyny jo uusintapainoskin, argon2.
- Antti t
Niin eikö tuolla ole ilmoitettu että Stereo järjestelmään ja hinta on siinä 150 €
- bedbug
Antti t kirjoitti:
Niin eikö tuolla ole ilmoitettu että Stereo järjestelmään ja hinta on siinä 150 €
... mutta ajattelinpa vaan. Satkun tai kaksi kun jostain sais kynittyä niin tarkkaan sijoittamalla saisi jo kohtuusaundit, oli vahvistin sit lähestulkoon mikä hyvänsä
- Antti t
bedbug kirjoitti:
... mutta ajattelinpa vaan. Satkun tai kaksi kun jostain sais kynittyä niin tarkkaan sijoittamalla saisi jo kohtuusaundit, oli vahvistin sit lähestulkoon mikä hyvänsä
Olet oikeassa. Ihan mopollakin vahvistimella saa upean saundin jos kaiuttimet on hyvät kun taas jos on surkeet kaiuttimet ei mikään taajuuskorjain tai mikää tekniikka korvaa hyvää kaiutinta
- Antti t
bedbug kirjoitti:
Kuuntelu tarkoitus on vain kuunnella musiikkia ja en ole mikään super hifisti. Sen verran välitän että bassot kuuluu siis ei yli mutta silleen sopivasti keskiäänten kanssa ja sitten diskantit kuuluu riittävästi ja toistaa riittävän korkealta
- bedbug
Antti t kirjoitti:
Kuuntelu tarkoitus on vain kuunnella musiikkia ja en ole mikään super hifisti. Sen verran välitän että bassot kuuluu siis ei yli mutta silleen sopivasti keskiäänten kanssa ja sitten diskantit kuuluu riittävästi ja toistaa riittävän korkealta
Itse en myös ollut aikoinani mikään hifisti mutta kerran kun pääsin kuuntelemaan isoja magnepelanarin paneeleita niin siitä se lähti. Paljon haukutut cerwin vegat (dc 15) oli itelläni tuolloin ja ne ajoi asian enemmän kuin hyvin, höystettynä NADin järeällä päätteellä. Niillä toistui raskas metalli ja pop niin et oksat pois. Vegat maksoi silloin käytettynä 3000 markkaa ja ne on edelleen kaverilla käytössä. Jos isoa ja alas ulottuvaa soundia hakee siihen hintaan niin kannattaa tarkkailla lehtiä. Aika ajoin joku niitä myy. DC12 ja DC15 on ainoat suhteellisen hyvin soivat vegat mitä olen tavannut. Naapurit niistä ei kyllä pidä, asuit sitte rivarissa tai omakotitalossa.
- bedbug
bedbug kirjoitti:
Itse en myös ollut aikoinani mikään hifisti mutta kerran kun pääsin kuuntelemaan isoja magnepelanarin paneeleita niin siitä se lähti. Paljon haukutut cerwin vegat (dc 15) oli itelläni tuolloin ja ne ajoi asian enemmän kuin hyvin, höystettynä NADin järeällä päätteellä. Niillä toistui raskas metalli ja pop niin et oksat pois. Vegat maksoi silloin käytettynä 3000 markkaa ja ne on edelleen kaverilla käytössä. Jos isoa ja alas ulottuvaa soundia hakee siihen hintaan niin kannattaa tarkkailla lehtiä. Aika ajoin joku niitä myy. DC12 ja DC15 on ainoat suhteellisen hyvin soivat vegat mitä olen tavannut. Naapurit niistä ei kyllä pidä, asuit sitte rivarissa tai omakotitalossa.
... menee pikku hutikassa kirjaimet sekaisin näppiksellä...
- Antti t
bedbug kirjoitti:
Näin on ja perhe kylläkään ei myöskään tykkää. Siitä tämä kunnon musan kuuntelu lähti kun kuuntelin radiota kotiteatterilla joka nyt on ilman virtaa ollu tuolla huonees aika pitkään mutta surkee ääni siin oli nimittäin diskantit jossain ihan tietämättömissä mutta vaihoin ne parempiin jossa oli diskantti kaiutin mukana niin jo alkoi lyyti paremmin kirjoittamaan. Sitten korjasin koulussa vanhaa kasetti soitinta jossa sellaset VU-mittarit niin sain sen toimiaan ja ajattelin että pitää nyt saada vanhanaikainn vahvisti ja viritinkin mukaan ja näin sitten ostin sellaisen ja nyt olen popittanu niitä mitättömillä 30 W keskiaule kaiuttimilla :D ihan surkee saundi on vasta niillä !
- Hannes1
Minulla olisi tarjolla hyvät lattiakaiuttimet. Miraget... Mustat pianolakatut...
- antti t
Eltax 400 on hankittu mutta kiitos tarjouksestasi.
T. Antti - Hifisti81
antti t kirjoitti:
T. AnttiKyllähän noilla Eltaxeilla harrastuksen alkuun pääsee, jos ei odota liikoja.
Perus popitteluun kelpaavat kyllä. Kriittistä kuuntelua eivät kyllä kestä,
mutta sehän ei ollut tässä tarkoituskaan.
Vielä kun muistat, että ne tehonkestot ovat yleensä täysin hatusta
vedettyjä varsinkin halpojen kaiuttimien kohdalla. Niillä ei oli mitään
muuta merkitystä kuin saada kaiutin näyttämään paperilla hyvältä. - Matias.
antti t kirjoitti:
T. Anttituossa hintaluokassa.
Ja nyt ei muuta kuin kuuntelemaan. Muista ettet popita itseäs pihalle.....): Matias. kirjoitti:
tuossa hintaluokassa.
Ja nyt ei muuta kuin kuuntelemaan. Muista ettet popita itseäs pihalle.....):Eltaxista en kyllä itse löydä mitään hyvää sanottavaa. Kerran sellaiset olen omistanut ja
tyytyväinen olen että pääsin niistä eroon. Kotelot olivat todella heppoiset ja ääni tuli kuin
maan alta. No ehkä 16v pojan ensinmäisiksi kajareiksi OK. Niin ja unahtakaa jo ne tehonkestot.
Niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa tuollaisissa kottaraisen pöntöissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama1298016Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1567115Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1834866Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2493305Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta1012764Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1272352- 1531990
Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari171933Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa411750Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?2061685