nykyään tehään ultra ennen aborttia! MIKSI?

Järkyttynyt 22

Sain tässä kuulla, että ultra tehään ennen aborttia. Minkä ihmeen takia? Ei ennen tollasta sääntöä ollut, mutta kuulemma nykyään on. Kuka helkatti haluaa nähä lapsensa monitorista ja kuunnella sydänääniä, ennen aborttia?! Minusta tuo on aivan sairasta toimintaa ja äitihän siinä kärsii enemmän, ku joutuu kahtomaan kaiken tämän päätöksensä jälkeen. Mitä mieltä ootte tästä?

94

8933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CaroLuna

Tehtiin kyllä ultra kanssa. Siinä varmistetaan miten pitkällä raskaus on, ettei tule tehtyä jotain mikä on laitonta.
      Monitorista kuvaa ei äidille kyllä abortti tapauksissa näytetä, ellei itse tahdo nähdä.
      Vai pitäisikö summanmutikassa luottaa raskauden kestoon viimeisistä kuukautisista jne..
      Eikä Sydänääniä kuule, ne näkyy lääkärille ihan ilman ääniä.

• hmm...

ainakin ultrattiin että saatiin varmuus viikoista. Kiertoni oli todella epäsäännöllinen ja pitkä. Itse en nähnyt mitään (en olisi halunnutkaan), eikä lääkäri kertonut mitään sikiöstä minulle. Muutenkin kohdeltiin todella hienosti sekä lääkärin että hoitajien puolesta. Iso kiitos heille siitä, ratkaisuni oli muutenkin todella vaikea.

• mira.

itse olen abortin kokenut ja ultra tehtiin jolla siis varmistettiin että millä viikoilla mennään. mitään ei mulle näytetty mutta mulla on yksi kaveri jolle näytettiin sikiö vaikka hän ei olisi sitä halunnut nähdä. näin on tapahtunut kätilöopistolla missä siis hoidettiin omakin keskeytys.

• Järkyttynyt 22

Jotku lääkärit on todella inhottavia ja tiiän yhen todella paskamaisen lääkärin. Se oli yhelle naiselle sanonu, että eipä täällä näy elon merkkejä olleskaan. Nosta housut ylös ja teen lähetteen toiseen sairaalaan! Sitä lääkäriä en itelle haluis.

• Dora_

Keskeytystä edeltäneessä ultraäänikuvauksessa gynekologi kysyi minulta haluanko nähdä sikiön. Vastasin hyvin selkeästi, että en halua. Kun kuvauksen jälkeen istuuduimme pöydän ääreen, hän äkkiä laittoi sikiöstä ottamansa ultraäänivalokuvan pöydälle suoraan silmieni alle. Murruin täysin.

Olosuhteiden pakosta minun oli kuitenkin vietävä abortti läpi. Osaksi tästä gynekologin epäoikeudenmukaisesta ja ajattelemattomasta teosta johtuen sielussani on nyt reikä...

Jokainen joka hyväksyy tällaisen teon lääkäriltä on mielestäni joko hyvin tyhmä ja vailla oikeudentajua, tai sitten sadisti.

• ultra kuva
        Dora_ kirjoitti:

Keskeytystä edeltäneessä ultraäänikuvauksessa gynekologi kysyi minulta haluanko nähdä sikiön. Vastasin hyvin selkeästi, että en halua. Kun kuvauksen jälkeen istuuduimme pöydän ääreen, hän äkkiä laittoi sikiöstä ottamansa ultraäänivalokuvan pöydälle suoraan silmieni alle. Murruin täysin.

Olosuhteiden pakosta minun oli kuitenkin vietävä abortti läpi. Osaksi tästä gynekologin epäoikeudenmukaisesta ja ajattelemattomasta teosta johtuen sielussani on nyt reikä...

Jokainen joka hyväksyy tällaisen teon lääkäriltä on mielestäni joko hyvin tyhmä ja vailla oikeudentajua, tai sitten sadisti.

oli siinä pöydällä näkyvillä. Lääkäri oli ihan asiallinen, mutta hoitajilla ammattietiikka kaukana.

• Marielle82
        Dora_ kirjoitti:

...jotkut lääkärit antavat henkilökohtaisen mielipiteensä näkyä, mikä todellakin on väärin. Heille sen tulee olla työtä, eikä potilaan elämään saisi niin henkilökohtaisesti puuttua eikä häntä järkyttää.

Mielestäni moiset lääkärit tulisi saattaa vastuuseen teoistaan.

• sadistiko lääkäri
        Dora_ kirjoitti:

Dora, lääkärikö sadisti, ei hyvänen aika, minusta fiksuinta mitä voi tehdä on näyttää se elämän alku minkä on hylkäämässä, se äitihän itse on se sadisti jos ei uskalla katsoa tulevaa tekoansa silmästä silmään. On hyvä joskus nähdä tämäkin puoli, ei lääkäreilläkään ole helppoa kun silvotaan lapsia minkä tahansa syyn takia.

• äiti vain

sillä silloin raskaana oleva nainen tiedostaa, mitä on tekemässä. Pitäisi vielä pakottaa odottava äiti katsomaan tuota ultraäänikuvaa.

Aborttiahan ei yleensä tehdä siksi, että äidin henki olisi vaarassa eikä useimmiten siksikään, että sikiö olisi vaikeasti vammainen, vaan sen tähden, että raskaana oleva nainen ei tahdo synnyttää odottamaansa lasta.

Ihminen on vastuussa teoistaan. Luuletko, että lääkäreistä ja hoitajista on hauskaa tehdä abortteja? Hehän ovat saaneet koulutuksen ihmishenkien pelastamiseen eikä tuhoamiseen. Jos tulee raskaaksi, tulee synnyttää, eikä yrittää paeta tilannetta!

• mira..

ahdasmielisesti ajateltu. no tässä on taas aihe josta voisi väitellä vaikka maailman loppuun saakka. ihme ettei teksistäsi löytynyt sanaa MURHA. joopa joo. itse tein abortin 16v enkä nähnyt sillon muut vaihtoehtoa. tänä päivänä olen kahden tytön äiti ja kolmatta odotan syntyväksi päivänä minä hyvänsä. kyse ei ole ainakaan minun kohdallani siitä etten kykenisi vastuuta kantamaan. enhän olisi koskaan muuten näitä muita rakauksia "päästänyt loppuun saakka etenemään". ja tuota viimeistä lausetta älkään vaan käsittäkö väärin. :)

• Saara

todella sairaalta! Hirveätä ajatella, että olet äiti. Millaisia ihmisiä lapsistasi mahtaakaan kasvaa :(

• lääkäreillä

ja hoitajilla olla hauskaa työssään? Outo käsite silloinhan ei myöskään hoitajat hoida saattohoitoa ja muuta mieltä järkyttävää. Kyllä sitä pitää ajoissa tiedostaa mihinkä ammattiin menee ja jos ei siihen kykene vaihtaa alaa..kaikki kun ei voi vain olla ruusuilla tanssimista. Ja kanssaihmisten ymmärtäminen moralisoimatta kuuluu lääkäreiden ja sairaanhoitajien perushoitoetiikkaan.

• Järkyttynyt 22
        Saara kirjoitti:

todella sairaalta! Hirveätä ajatella, että olet äiti. Millaisia ihmisiä lapsistasi mahtaakaan kasvaa :(

Jotku vaan sanoo asiat suoraan ja ajattelematta muita. Hän oli tuota mieltä ja sille me ei voida mitään!

• CaroLuna
        Saara kirjoitti:

Sana sairas?
        Mitenkä voi olla mahdollsita jos ei totuutta varjellakaan tekijän kohdalla, mitä siis tulee tähän MURHAAN nk. Aborttiin!?

Kyllä periaatteessa tekijän pitää olla tietoinen siitä mitä on tekemässä, miksi ei pitäisi olla tietoinen? Sama alkio, sikiö = Lapsen alku siellä mahassa on oli se sitten äiti nähnyt sen taikka ei.
        Sanoisinko Saara että sun miettees on yhtä Järkyttynyt asiasta, kuin muilla jotka haluaisivat että he tiedostavat mitä ja mille ovat tekemässä ja mitä. (ympäripyöreetä)

• no ei todellakaan

pidä synnyttää jos ei halua. Jokainen tehköön oman ratkaisunsu, eikä sikiötä todellakan pidä näyttää, jos asianomainen ei sitä tahdo. Aika räikeetä väittee, että olisi pakko synnyttää! Kaikki eivät TAHDO lapsia, ja heillä on täysi oikeus mielipiteeseensä. Abortin vastustajat näkevät asian mustavalkoisena. Onneksi sillä ei ole väliä, ja Suomessa ei kenenkään ole pakko synnyttää lasta jota ei edes halua.

• Tristar
        CaroLuna kirjoitti:

Sana sairas?
        Mitenkä voi olla mahdollsita jos ei totuutta varjellakaan tekijän kohdalla, mitä siis tulee tähän MURHAAN nk. Aborttiin!?

Kyllä periaatteessa tekijän pitää olla tietoinen siitä mitä on tekemässä, miksi ei pitäisi olla tietoinen? Sama alkio, sikiö = Lapsen alku siellä mahassa on oli se sitten äiti nähnyt sen taikka ei.
        Sanoisinko Saara että sun miettees on yhtä Järkyttynyt asiasta, kuin muilla jotka haluaisivat että he tiedostavat mitä ja mille ovat tekemässä ja mitä. (ympäripyöreetä)

"tiedostamisesta" hiukan. Kun on omakohtainen kokemus aiheesta.

"Sama alkio, sikiö = Lapsen alku siellä mahassa on oli se sitten äiti nähnyt sen taikka ei. "

Näin on. Se on se sama, ja sikiön kannalta se on aivan sama. Sen sijaan äidin mieltä voi järkyttää visuaalinen kuva pahastikin, vaikka se ei alkuperäistä tilannetta ja abortin tarvetta muuta mihinkään.

Se kuva ei ole helppoa nähtävää. Sen verran taustana, että menetimme ensimmäisen lapsemme muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa. Hän oli jo kuollut kun ultraa otettiin. Makasin siinä kauhusta kankeana ja tuijotin ruutua kun lääkäri kertoi tilanteen, ja täytyy myöntää että vaikka siitä on jo vuosia aikaa ja olen päässyt täysin asian yli, se kuva ei häviä päästäni ikinä. Ja tekee kipeää joka kerta.

Itse asia siitä ei muutu, ei sikiön suhteen, ei lääkärin suhteen, näkeekö äiti sikiöstä kuvan vai ei. Ja lopputulosta se ei muuta aborttitilanteessakaan, se abortin tarpeen aiheuttava tilanne/ongelma on yhä siinä vaikka kuvia olisi kuinka. Mutta jokainen kuva koskee, ainakin vähäsen, uskaltaisin väittää. Eikä unohdu.

Miksi aiheuttaa tahallisesti tuskaa ihmiselle jolla sitä on omastakin takaa riittämiin? Toistan, kukaan ei tee aborttia huvikseen.

• SH, tuleva kätilö
        lääkäreillä kirjoitti:

ja hoitajilla olla hauskaa työssään? Outo käsite silloinhan ei myöskään hoitajat hoida saattohoitoa ja muuta mieltä järkyttävää. Kyllä sitä pitää ajoissa tiedostaa mihinkä ammattiin menee ja jos ei siihen kykene vaihtaa alaa..kaikki kun ei voi vain olla ruusuilla tanssimista. Ja kanssaihmisten ymmärtäminen moralisoimatta kuuluu lääkäreiden ja sairaanhoitajien perushoitoetiikkaan.

Saattohoito on osa luonnollista kiertoa kohtikuolemaa ja osa elämää. Myös hoitajat saattohoito-osastoilla nauttivat työstään ja niistä pienistä hetkistä ja onnistumisista työssään. Koen tekeväni arvokasta työtä tukemalla ihmisiä elämästä luopumisen prosessissa ja antamalla heidän nukkua pois arvokkaasti ja kivuttomasti.
        Saattohoitopotilaan kohdalla en voi estää ihmistä kuolemasta, mutta voin auttaa ihmistä kohtaamaan sen kivuitta ja peloitta. Abortissa lapsen ei olisi pakko kuolla ellei äiti olisi päättänyt olla jakamatta ruumistaan tuon pienen elämän kanssa vielä 7-8kk aborttipäivästä eteenpäin. Miksi se on liikaa aikuiselle jonka elämästä se on vain 1/100 osa.

Saattohoitoa tekevä SH, tuleva kätilö

• olen minäkin

Oikeesti se sikiön katsominen pitäisi laittaa pakolliseksi. Siinä sitten voisi miettiä mitä on tekemässä. Liikaa tehdään abortteja. Voisitte olla ilman miestä ja seksiä, ellette osaa huolehtia itsestänne ja kantaa vastuuta.

• äiti vain
        Saara kirjoitti:

että kehotan ihmisiä vastaamaan teoistaan? Ennen tuollainen asia oli itsestaan selvyys.

Aloittakaa sukupuolielämänne vasta avioliitossa, ja jos teillä on jo niin lasta, että ette enemmistä jaksa huolehtia, niin huolehtikaa siitä, ettei lisää tule. Ehkäisyvälineet on keksitty ja sterilisaatio.

Abortti on todellisia hätätilanteita varten, kun naisen henki on vaarassa raskauden takia, tai kun tyttö tai nainen on tullut raiskatuksi.

Minun lapsistani on kasvanut menestyviä ja vastuunsa tuntevia ihmisiä ja nuorimmaisetkin ovat sellaisiksi kasvamassa. Olen aina tähdentänyt heille sitä, että ihminen on vastuussa teoistaan.

• Tristar
        äiti vain kirjoitti:

että kehotan ihmisiä vastaamaan teoistaan? Ennen tuollainen asia oli itsestaan selvyys.

Aloittakaa sukupuolielämänne vasta avioliitossa, ja jos teillä on jo niin lasta, että ette enemmistä jaksa huolehtia, niin huolehtikaa siitä, ettei lisää tule. Ehkäisyvälineet on keksitty ja sterilisaatio.

Abortti on todellisia hätätilanteita varten, kun naisen henki on vaarassa raskauden takia, tai kun tyttö tai nainen on tullut raiskatuksi.

Minun lapsistani on kasvanut menestyviä ja vastuunsa tuntevia ihmisiä ja nuorimmaisetkin ovat sellaisiksi kasvamassa. Olen aina tähdentänyt heille sitä, että ihminen on vastuussa teoistaan.

Nooh... sinun moraalikäsityksistäsi huolimatta useimmat hararstavat seksiä enne avioliittoa, ja jotkut eivät mene naimisiin vaikka lapsia olisikin. perhemuodon muuttuvat ja monipuolistuvat. Siinä ei ole mitään pahaa eikä arveluttavaa, vain vanhoja entiseen käytäntöön perustuvia moraalisääntöjä on hiukan katsottava uudelleen :D mikä kenellekin sopii.

On ihailtavaa jos olet omiin lapsiisi onnistunut iskostamaan vastuun teoistaan. Hyvin monella sitä ei ole, se on ihan tosiasia. Ehkäisyvälineitä toki on, mutta nekin pettävät, eivätkä niin harvoin kuin toivoisi. Sterilisaatiota en menisi ihan nopeasti kenellekään ehsottamaan, halu saada vielä lapsia voi hyvinkin herätä vielä niin kauan kuin fyysinen mahdollisuus siihen on, ja sterilisaatiota seuraavaan kriisiin on oltava valmis. Aina on jonkinlainen identiteettimuutos jos kyky lasten saantiin on poissa. Se on kuitenkin osa naiseutta.

Ajattelematon on vain se tapa, jolla ihmisiä "kehoitetaan avstaamaan teoistaan". Samaa luokkaa kuin että lastenkasvatuksen vaikeutta ei saisi valittaa kun ne kerran on itse tehnyt :D raskasta voi olla vaikka kuinka on päätöksensä itse tehnyt ja avstuun kantaa, abortissa myös. Ei se ole helppo päätös, vaan viimeinen vaihtoehto. (yleistän tässä, mutta mielestäni aiheellisesti)

• Tristar
        olen minäkin kirjoitti:

Oikeesti se sikiön katsominen pitäisi laittaa pakolliseksi. Siinä sitten voisi miettiä mitä on tekemässä. Liikaa tehdään abortteja. Voisitte olla ilman miestä ja seksiä, ellette osaa huolehtia itsestänne ja kantaa vastuuta.

jonka mielestä avioliiton pitää olla seksitön jos lapsia ei olla valmiita tekemään?

Olen yhtä mieltä siitä että turhia abortteja on, ja yksikin sellainen on liikaa, mutta ihmiset ovat ihmisiä eivätkä ajattele toisinaan nokkaansa pidemmälle. Tulee sekoiltua humalassa ja unohdetaan ehkäisy, tai luotetaan kovasti siihen ettei mulle mitään käy. Mähän otin pillerin toissapäivänä :D

Siihen ajattelemattomuuteen ei kuitenkaan auta lisätuskan tuottaminen niillekin joille päätös on ihan oikaesti vaikea mutta tarpeellinen.

• äiti vain
        Tristar kirjoitti:

"tiedostamisesta" hiukan. Kun on omakohtainen kokemus aiheesta.

"Sama alkio, sikiö = Lapsen alku siellä mahassa on oli se sitten äiti nähnyt sen taikka ei. "

Näin on. Se on se sama, ja sikiön kannalta se on aivan sama. Sen sijaan äidin mieltä voi järkyttää visuaalinen kuva pahastikin, vaikka se ei alkuperäistä tilannetta ja abortin tarvetta muuta mihinkään.

Se kuva ei ole helppoa nähtävää. Sen verran taustana, että menetimme ensimmäisen lapsemme muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa. Hän oli jo kuollut kun ultraa otettiin. Makasin siinä kauhusta kankeana ja tuijotin ruutua kun lääkäri kertoi tilanteen, ja täytyy myöntää että vaikka siitä on jo vuosia aikaa ja olen päässyt täysin asian yli, se kuva ei häviä päästäni ikinä. Ja tekee kipeää joka kerta.

Itse asia siitä ei muutu, ei sikiön suhteen, ei lääkärin suhteen, näkeekö äiti sikiöstä kuvan vai ei. Ja lopputulosta se ei muuta aborttitilanteessakaan, se abortin tarpeen aiheuttava tilanne/ongelma on yhä siinä vaikka kuvia olisi kuinka. Mutta jokainen kuva koskee, ainakin vähäsen, uskaltaisin väittää. Eikä unohdu.

Miksi aiheuttaa tahallisesti tuskaa ihmiselle jolla sitä on omastakin takaa riittämiin? Toistan, kukaan ei tee aborttia huvikseen.

sielun tuskia teettäjälleen ja niin pitää ollakin. Miksi pitäisi hyssytellä ja pistää pää pensaaseen? Kyllä ihmisen tulee kohdata tosiasiat.

Ultraäänikuva tulee näyttää aborttia hakevalle ja kysyä häneltä sen jälkeen, vieläkö hän tahtoo tapattaa lapsensa. Tuollainen shokkihoito on aivan paikallaan suurimmalle osalle abortin teettäjistä. Sen luulisi ainakin jonkin verran vähentävän seksuaalista holtittomuutta. Suurin osa aborteista tehdään nuorison vastuuttoman käytöksen takia. Jos ei voi ottaa vastaan mahdollisia syntyviä lapsia, ei pidä ryhtyä seksisuhteeseen.

Keskenmeno on taas vähän eri asia, siihen ei liity syyllisyyttä, mutta kylläkin tuskaa ja surua. Ennen keskenmenot tulivat yhtäkkiä ilman varoitusta, kun ei ultraäänilaitteita tunnettu. Ehkä niin oli parempi.

Ei alkuraskauden ultrassa ole mikään pakko käydä. Siinä vaiheissa ultraaminen palvelee vain sikiöseulontoja, eli siis sitä, että jos lapsi todetaan vammaiseksi, niin voi tehdä halutessaan abortin.

• äiti vain
        Tristar kirjoitti:

Nooh... sinun moraalikäsityksistäsi huolimatta useimmat hararstavat seksiä enne avioliittoa, ja jotkut eivät mene naimisiin vaikka lapsia olisikin. perhemuodon muuttuvat ja monipuolistuvat. Siinä ei ole mitään pahaa eikä arveluttavaa, vain vanhoja entiseen käytäntöön perustuvia moraalisääntöjä on hiukan katsottava uudelleen :D mikä kenellekin sopii.

On ihailtavaa jos olet omiin lapsiisi onnistunut iskostamaan vastuun teoistaan. Hyvin monella sitä ei ole, se on ihan tosiasia. Ehkäisyvälineitä toki on, mutta nekin pettävät, eivätkä niin harvoin kuin toivoisi. Sterilisaatiota en menisi ihan nopeasti kenellekään ehsottamaan, halu saada vielä lapsia voi hyvinkin herätä vielä niin kauan kuin fyysinen mahdollisuus siihen on, ja sterilisaatiota seuraavaan kriisiin on oltava valmis. Aina on jonkinlainen identiteettimuutos jos kyky lasten saantiin on poissa. Se on kuitenkin osa naiseutta.

Ajattelematon on vain se tapa, jolla ihmisiä "kehoitetaan avstaamaan teoistaan". Samaa luokkaa kuin että lastenkasvatuksen vaikeutta ei saisi valittaa kun ne kerran on itse tehnyt :D raskasta voi olla vaikka kuinka on päätöksensä itse tehnyt ja avstuun kantaa, abortissa myös. Ei se ole helppo päätös, vaan viimeinen vaihtoehto. (yleistän tässä, mutta mielestäni aiheellisesti)

kaikista huolta, joten abortti ei useinkaan ole mikään viimeinen vaihtoehto, vaan yleensä se ensimmäinen ja ainoa vaihtoehto, joka sattuu pälähtämään vahingossa raskaaksi tulleen päähän.

Useimmat abortit tehdään silkasta itsekkyydestä ja mukavuuden halusta. (Mitä tulee sterilisaatioon se tietysti sopii lähinnä vain vanhemmille ja jo monilapsisille naisille. Sitähän pitää anoa lääkintöhallitukselta.) Sterilisaatiokin on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin jatkuvat abortit, joita jotkut vastuuttomat naiset harrastavat.

• äiti vain
        Tristar kirjoitti:

jonka mielestä avioliiton pitää olla seksitön jos lapsia ei olla valmiita tekemään?

Olen yhtä mieltä siitä että turhia abortteja on, ja yksikin sellainen on liikaa, mutta ihmiset ovat ihmisiä eivätkä ajattele toisinaan nokkaansa pidemmälle. Tulee sekoiltua humalassa ja unohdetaan ehkäisy, tai luotetaan kovasti siihen ettei mulle mitään käy. Mähän otin pillerin toissapäivänä :D

Siihen ajattelemattomuuteen ei kuitenkaan auta lisätuskan tuottaminen niillekin joille päätös on ihan oikaesti vaikea mutta tarpeellinen.

ja tosiasioitten tunnustaminen edistää vastuuntunnon kehittymistä.

Juopottelu on juuri tuota vastuutonta käytöstä. Alkoholia pitää käyttää niin vähän, ettei humallu. Tämänkin luulisi olevan itsestään selvä asia? Ihmettelen nuorison humalahakuista alkoholinkäyttöä! Sitäpaitsi jälkiehkäisykin on keksitty, jos tulee sekoiltua.

• äiti vain
        no ei todellakaan kirjoitti:

pidä synnyttää jos ei halua. Jokainen tehköön oman ratkaisunsu, eikä sikiötä todellakan pidä näyttää, jos asianomainen ei sitä tahdo. Aika räikeetä väittee, että olisi pakko synnyttää! Kaikki eivät TAHDO lapsia, ja heillä on täysi oikeus mielipiteeseensä. Abortin vastustajat näkevät asian mustavalkoisena. Onneksi sillä ei ole väliä, ja Suomessa ei kenenkään ole pakko synnyttää lasta jota ei edes halua.

niin tulee pitää housut jalassaan eikä ryhtyä pelehtimään miesten kanssa. Sukupuoliyhteydestä voi periaatteessa aina tulla raskaaksi. Vastuuntuntoa hyvä ihminen!

• Tristar
        äiti vain kirjoitti:

sielun tuskia teettäjälleen ja niin pitää ollakin. Miksi pitäisi hyssytellä ja pistää pää pensaaseen? Kyllä ihmisen tulee kohdata tosiasiat.

Ultraäänikuva tulee näyttää aborttia hakevalle ja kysyä häneltä sen jälkeen, vieläkö hän tahtoo tapattaa lapsensa. Tuollainen shokkihoito on aivan paikallaan suurimmalle osalle abortin teettäjistä. Sen luulisi ainakin jonkin verran vähentävän seksuaalista holtittomuutta. Suurin osa aborteista tehdään nuorison vastuuttoman käytöksen takia. Jos ei voi ottaa vastaan mahdollisia syntyviä lapsia, ei pidä ryhtyä seksisuhteeseen.

Keskenmeno on taas vähän eri asia, siihen ei liity syyllisyyttä, mutta kylläkin tuskaa ja surua. Ennen keskenmenot tulivat yhtäkkiä ilman varoitusta, kun ei ultraäänilaitteita tunnettu. Ehkä niin oli parempi.

Ei alkuraskauden ultrassa ole mikään pakko käydä. Siinä vaiheissa ultraaminen palvelee vain sikiöseulontoja, eli siis sitä, että jos lapsi todetaan vammaiseksi, niin voi tehdä halutessaan abortin.

Samaa jankkausta ilmane ttä edes liittyy viestiin johon on vastattu? Eikö tuo nyt ole vähän turhaa?

Siitä tiedostamisesta minä puhuin, ja vätän että jokainen abortint ekevä tietää mitä siinä tekee. Se että joku mennä töksäyttää "aiotkos tapattaa lapsesi?" ei muuta abortin tarvetta mihinkään, ei sitä tilannetta joka siihen on johtanut. Se aiheuttaa vain lisää tuskaa ja syyllisyyden tunteita. Minä luuline ttä turhan tuskan tuottaminen oli abortinvastustajistakin tavoiteltavaa? Ilmeisesti näin on vain olemassaoloaan tiedostamattomien elämänmuotojen kohdalla, aikuista naista saa kyykyttää niin paljon kuin sielu sietää?

"Suurin osa aborteista tehdään nuorison vastuuttoman käytöksen takia. Jos ei voi ottaa vastaan mahdollisia syntyviä lapsia, ei pidä ryhtyä seksisuhteeseen. "

Puolella abortin tekijöitsä on jo lapsia. Ja tiedoksesi; seksiä ahrarstetaan ihan nautinnon ja parisuhteen vuoksi, ei vain lisääntymistarkoituskessa. Yhäkään en ymmärrä ajatusta siitäe ttä avioliitonkin täytyy olla sewksitön jos lapsia ei haluta.

" Ei alkuraskauden ultrassa ole mikään pakko käydä."

Kuka alkuraskauden ultrasta puhui?

• Tristar
        Tristar kirjoitti:

Samaa jankkausta ilmane ttä edes liittyy viestiin johon on vastattu? Eikö tuo nyt ole vähän turhaa?

Siitä tiedostamisesta minä puhuin, ja vätän että jokainen abortint ekevä tietää mitä siinä tekee. Se että joku mennä töksäyttää "aiotkos tapattaa lapsesi?" ei muuta abortin tarvetta mihinkään, ei sitä tilannetta joka siihen on johtanut. Se aiheuttaa vain lisää tuskaa ja syyllisyyden tunteita. Minä luuline ttä turhan tuskan tuottaminen oli abortinvastustajistakin tavoiteltavaa? Ilmeisesti näin on vain olemassaoloaan tiedostamattomien elämänmuotojen kohdalla, aikuista naista saa kyykyttää niin paljon kuin sielu sietää?

"Suurin osa aborteista tehdään nuorison vastuuttoman käytöksen takia. Jos ei voi ottaa vastaan mahdollisia syntyviä lapsia, ei pidä ryhtyä seksisuhteeseen. "

Puolella abortin tekijöitsä on jo lapsia. Ja tiedoksesi; seksiä ahrarstetaan ihan nautinnon ja parisuhteen vuoksi, ei vain lisääntymistarkoituskessa. Yhäkään en ymmärrä ajatusta siitäe ttä avioliitonkin täytyy olla sewksitön jos lapsia ei haluta.

kirjoitusvirheitä taas. Anteeksipyyntöni :D Toivottavasti saatte selvän.

• Saara
        äiti vain kirjoitti:

kaikista huolta, joten abortti ei useinkaan ole mikään viimeinen vaihtoehto, vaan yleensä se ensimmäinen ja ainoa vaihtoehto, joka sattuu pälähtämään vahingossa raskaaksi tulleen päähän.

Useimmat abortit tehdään silkasta itsekkyydestä ja mukavuuden halusta. (Mitä tulee sterilisaatioon se tietysti sopii lähinnä vain vanhemmille ja jo monilapsisille naisille. Sitähän pitää anoa lääkintöhallitukselta.) Sterilisaatiokin on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin jatkuvat abortit, joita jotkut vastuuttomat naiset harrastavat.

abortti ei ainakaan minun kohdallani olisi mikään päähänpälkähdys, vaan itsestäänselvyys.

Tosin todennäköisyys semmoiseen tilanteeseen joutumisesta (minun kohdallani) on häviävän pieni, mutta aina olemassa - ellei kohdunpoistoon joudu.

Koska en lasta halua en lasta myöskään tee, ja se siitä. Olen itsekäs ja mukavuudenhaluinen ja mitä muuta vielä, enkä todellakaan häpeile sitä. Minulla ei onnekseni ole luterilaisuuden syntisäkkisyndroomaa ristinäni.

Siitä huolimatta olisi todellakin röyhkeyden ja ammattitaidottomuuden huippu, mikäli hoitohenkilökunta tuputtelisi minulle joitain sikiökuvia - jossain Yhdysvaltain tapaisessa takapajulassahan esitelmätilaisuus (lue: syyllistävä aivopesu) on pakollinen ennen aborttipäätöstä. No, sen kokoiseen maahan nyt mahtuu kaikennäköistä - on se vain onni ettei Suomessa ole öljyä.

Ja kyllä - on ehdottomasti sairasta pistää ihmisiä katselemaan tuommoisia kuvia elleivät he itse sitä vartavasten pyydä. Vain poikkeuksellisen sadistinen - tai omahyväisen täydellinen - voi niin tehdä tai vaatia.

En myöskään välitä nähdä taltiointia isoisän ruumiinavauksesta tai märkivän viisaudenhampaan poistosta. Normaalilla ihmisellä on kiinnostavampaakin katseltavaa.

• Tristar
        äiti vain kirjoitti:

Abortti on todennäköisesti ensimmäinen päähän pälähtävä vaihtoehto joka tulee mieleen, meidän onnellisen vahingon satuttua se oli minunkin ensimmäinen ajatukseni, joka tosin häipyi minuutissa :D

"Useimmat abortit tehdään silkasta itsekkyydestä ja mukavuuden halusta."

Kuule, melkein kaikki päätökset elämässä tehdään itsekkyydestä ja mukavuudenhalusta. Herääkin kysymys; miksi se on huono asia? Tietenkin omat päätökset omaan elämään liittyen tehdään itseä ajatellen, itsehän sitä elämää elää!

"Sterilisaatiokin on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin jatkuvat abortit, joita jotkut vastuuttomat naiset harrastavat."

Tästä olen samaa mieltä, joillekin ei vain tunnu uppoavan se ehkäisyn idea, kyllä niitäkin on. Enkä ymmärrä heidän ajatusmaailmaansa ollenkaan. Noh, joka sääntöön löytyy poikkeus. Mutta muutaman vastuuttoman impulssiensa armoilla elävän naisen vuoksi ei tule kuitenkaan katsoa hyväksytyksi tuottaa tarpeetonta tuskaa tuhansille muille jotka ovat tilanteessa todella ilman omaa syytään!

• Tristar
        äiti vain kirjoitti:

ja tosiasioitten tunnustaminen edistää vastuuntunnon kehittymistä.

Juopottelu on juuri tuota vastuutonta käytöstä. Alkoholia pitää käyttää niin vähän, ettei humallu. Tämänkin luulisi olevan itsestään selvä asia? Ihmettelen nuorison humalahakuista alkoholinkäyttöä! Sitäpaitsi jälkiehkäisykin on keksitty, jos tulee sekoiltua.

Kerro koko Suomen kansalle tuo "humalahakuisuus ei kannata"! Monet ovat yrittäneet...

En puolustele tuota käytöstä, totean vain että ihmiset eivät todellakaana ian ajattele nokkaansa pidemmälle. Heitä on. Ja sitten on niitä jotka ajattelevat, ja saavat silti siipeensä. Miski tulisi olettaa että abortin haluaja tai sellaisen teettänyt on automaattisesti jotenkin vastuuton?

Tuska kasvattaa, kyllä. Mutta tarpeeton tuska tuhoaa mielen.

Ajattele nyt sitä 13-vuotiasta joka "bilettää" kavereiden painostuksesta,e ttä kuuluisi porukkaan... hädin tuskin ymmärtää koko seksin käsitteen, puoliväkisin suostuu sänkyyn vanhemman pojan kanssa jotta voisi kehua kokemuksellaan, ei pidä koko touhusta mutta poika sanoo että jättää jos et anna... jälkeenpäin ei tule edes mieleen raskauden mahdollisuus, niin järkyttävää koko touhu oli että sen haluaa vain unohtaa (jälkiehkäisy jää niinollen miettimättä), ja kun niitä epäsäännöllisiä kuukautisia ei sittenkään kuulu...

Voitko todella sanoa "vastuuton ja tyhmä"? Minä sanon "nuori, kokematon, aika tavalla uhri" joka ei ansaitse pakkosynnytystä ja lapsen poisantamista rangaistuksenaan.

Any thoughts?

• äiti vain
        Tristar kirjoitti:

Kerro koko Suomen kansalle tuo "humalahakuisuus ei kannata"! Monet ovat yrittäneet...

En puolustele tuota käytöstä, totean vain että ihmiset eivät todellakaana ian ajattele nokkaansa pidemmälle. Heitä on. Ja sitten on niitä jotka ajattelevat, ja saavat silti siipeensä. Miski tulisi olettaa että abortin haluaja tai sellaisen teettänyt on automaattisesti jotenkin vastuuton?

Tuska kasvattaa, kyllä. Mutta tarpeeton tuska tuhoaa mielen.

Ajattele nyt sitä 13-vuotiasta joka "bilettää" kavereiden painostuksesta,e ttä kuuluisi porukkaan... hädin tuskin ymmärtää koko seksin käsitteen, puoliväkisin suostuu sänkyyn vanhemman pojan kanssa jotta voisi kehua kokemuksellaan, ei pidä koko touhusta mutta poika sanoo että jättää jos et anna... jälkeenpäin ei tule edes mieleen raskauden mahdollisuus, niin järkyttävää koko touhu oli että sen haluaa vain unohtaa (jälkiehkäisy jää niinollen miettimättä), ja kun niitä epäsäännöllisiä kuukautisia ei sittenkään kuulu...

Voitko todella sanoa "vastuuton ja tyhmä"? Minä sanon "nuori, kokematon, aika tavalla uhri" joka ei ansaitse pakkosynnytystä ja lapsen poisantamista rangaistuksenaan.

Any thoughts?

ja tällaisesta teosta raskaaksi tullut varhaisteini-ikäinen on eri asia. Teon tekijä pitäisi saattaa asiasta vastuuseen, jos hän on itse yli 15-vuotias eli rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan.

Alle 16-vuotiaat kuuluvat abortin hakijoina samaan ryhmään kuin raiskatut, koska heidän kanssaan sukupuoliyhteydessä oleminen on rikos. En ole kokonaan aborttia vastaan, mutta vastustan vastuuttomille myönnettyjä "mukavuusabortteja" ja abortin käyttämistä ehkäisykeinona.

• Tristar
        äiti vain kirjoitti:

ja tällaisesta teosta raskaaksi tullut varhaisteini-ikäinen on eri asia. Teon tekijä pitäisi saattaa asiasta vastuuseen, jos hän on itse yli 15-vuotias eli rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan.

Alle 16-vuotiaat kuuluvat abortin hakijoina samaan ryhmään kuin raiskatut, koska heidän kanssaan sukupuoliyhteydessä oleminen on rikos. En ole kokonaan aborttia vastaan, mutta vastustan vastuuttomille myönnettyjä "mukavuusabortteja" ja abortin käyttämistä ehkäisykeinona.

No sinun mieliksesi vaihda siihen esimerkkiin vaikka ikä 16. Tunnen useamman jo täysi-ikäistyneen joiden tunne-elämä ja ymmärrys on palttiarallaa tuolla tasolla. Joillakin aikuisillakin ympäristön paineet painavat valinnoissa enemmän kuin oma tahto. Se on se suuri pointti tässä.

"vastustan vastuuttomille myönnettyjä "mukavuusabortteja" ja abortin käyttämistä ehkäisykeinona. "

Määrittele "vastuuton". Mikä on "mukavuusabortti"? Minusta, kun aborttia haetaan, se tehdään siksie ttä syystä tai tosiesta lasta ei haluta. Miksi ihmeesäs se ei ole jo syytä tarpeeksi? Kenen etua palvelee pakkosynnyttäminen?

Abortin käyttäminen "ehkäisynä" on harvinaista ja typerää, itse toimenpidekin on kivulias eikä aivan halpa, eikä kovallekaan psyykelle aivan helppo nakki. En tunne yhtäkään ihmistä joka tekisi sen vapaaethoisesti monta kertaa ja suosisi sitä ehkäisyn sijaan? Tunnetko sinä?

Useaan ekrtaan tällä palstalla olen kehoittanut ketä tahansa nimettömänä kertomaan tuntevansa tällaisen henkilön. Kuka tämä mystinen nainen on joka "käyttää aborttia ehkäisykeinona"? Millainen hän on? Olen alkanut epäillä onko häntä lainkaan olemassa...

• äiti vain
        Tristar kirjoitti:

joku kirjoittaja, jolla oli ollut luonnollinen keskenmeno. Raskaus todettiin ultrassa tuulimunaraskaudeksi. Hän oli ajatellut teettää abortin. Tässä tapauksessa havainto tuotti hänelle helpotuksen. Sikiö ei ollut elävä.

Tuulimuna keskeytyy itsestään viimeistään 15:lla raskausviikolla, joten alkuraskauden ultraus on tarpeeton toimenpide, jollei henkilö aio hakea aborttia joko joka tapauksessa tai siinä tapauksessa, että sikiö on vammainen.

Sellaisten ihmisten, jotka eivät periaatteessa halua lapsia, pitää tietysti olla solmimatta avioliittoa tai ylipäätänsä seksisuhteita. Jonkinlainen moraali se pitää näissäkin asioissa olla.

• Tristar
        äiti vain kirjoitti:

joku kirjoittaja, jolla oli ollut luonnollinen keskenmeno. Raskaus todettiin ultrassa tuulimunaraskaudeksi. Hän oli ajatellut teettää abortin. Tässä tapauksessa havainto tuotti hänelle helpotuksen. Sikiö ei ollut elävä.

Tuulimuna keskeytyy itsestään viimeistään 15:lla raskausviikolla, joten alkuraskauden ultraus on tarpeeton toimenpide, jollei henkilö aio hakea aborttia joko joka tapauksessa tai siinä tapauksessa, että sikiö on vammainen.

Sellaisten ihmisten, jotka eivät periaatteessa halua lapsia, pitää tietysti olla solmimatta avioliittoa tai ylipäätänsä seksisuhteita. Jonkinlainen moraali se pitää näissäkin asioissa olla.

Joillakin paikakkunnilla onkin karsittu ultria, joka haluaa sellaisen, voi mennä maksullisestikin, tuumivat... epäilen kuitenkin että aivan moni ei olisi valmis kasvattamaan lasta jolla on niin paha kehityshäiriö että se ultralla voidaan havaita.

Tuulimunat tosiaan useimmissa tapauksissa keskeytyvät itsestään, mutta eivät aina. Ja neljä kuukautta raskautta, odotusta ja toivoa... vain jotta huomattaisiine ttei mitään ollutkaan. Huh. Aika moni raskaana oleva haluaa ensimmäiseen ultraan koska tahtoo varmistus että siellä todellakin elonmerkkejä On, kauhujuttuja kun kuulee joka nurkalta :D

"Sellaisten ihmisten, jotka eivät periaatteessa halua lapsia, pitää tietysti olla solmimatta avioliittoa tai ylipäätänsä seksisuhteita. Jonkinlainen moraali se pitää näissäkin asioissa olla. "

Eh? Ihan oikeasti? Oletko parisuhteessa, ja tuumitko että sitten kun on aika pitää muutaman vuoden tauko lastenteossa (että äiti pääsee välistä harrastamaan sitä omaakin elämää, työntekoa ja muuta hölmöä eikä aina tarvitse olla maha pystyssä), niin mies kylmästi eri makakriin ettei ala tehdä mieli? *huvittavaa* oletko itse valmis seksittömään avioliittoon kun lapsiluku on täynnä? Pitäähän sitä nyt jokin moraali olal näissä asioissa!

Ja tietenkin avioliiton laillinen turva kuuluu vain niille jotka lisääntyvät, eikö niin? Jotka eivät lapsia tee, ovat tosien luokan kansalaisia joilla ei ole oikeutta parisuhteisiin lainkaan.

Tarvitaan enää deitiipalvelu jossa kaikki "hakijat" ovat valmiita perheen perustamiseen kenen tahansa kanssa. Uskomatonta sinänäs, että pystyt syyllistämään varmasti helposti naista joka tulee raskaaksi vain parin kuukauden seurustelun jälkeen, mutta kuitenkin oletat että parisuhdetta ei tarvita ellei lapsia aiota tehdä?

Hurjaa tekstiä. Valaisetko onko sen takana jokin logiikkakin?

• Tristar
        äiti vain kirjoitti:

niin tulee pitää housut jalassaan eikä ryhtyä pelehtimään miesten kanssa. Sukupuoliyhteydestä voi periaatteessa aina tulla raskaaksi. Vastuuntuntoa hyvä ihminen!

Kun olen päästänyt miehen aviovuoteeseen vaikka en lapsia haluakaan juuri nyt lisää :D Ei sille minkään voi, seksi on ihana osa parisuhdetta ja se toimii, lapsia on riittävästi muutamaksi vuodeksi. On se hassua miten joku onnistuu pitämään tätäkin elämää jtoenkin moraalittomana :D

Onko omassa seksuaalisuudessasi kenties jonkinlainen tukko? Silloin ymmärtäisin nuo sammakkosi.

• Saara
        Tristar kirjoitti:

Joillakin paikakkunnilla onkin karsittu ultria, joka haluaa sellaisen, voi mennä maksullisestikin, tuumivat... epäilen kuitenkin että aivan moni ei olisi valmis kasvattamaan lasta jolla on niin paha kehityshäiriö että se ultralla voidaan havaita.

Tuulimunat tosiaan useimmissa tapauksissa keskeytyvät itsestään, mutta eivät aina. Ja neljä kuukautta raskautta, odotusta ja toivoa... vain jotta huomattaisiine ttei mitään ollutkaan. Huh. Aika moni raskaana oleva haluaa ensimmäiseen ultraan koska tahtoo varmistus että siellä todellakin elonmerkkejä On, kauhujuttuja kun kuulee joka nurkalta :D

"Sellaisten ihmisten, jotka eivät periaatteessa halua lapsia, pitää tietysti olla solmimatta avioliittoa tai ylipäätänsä seksisuhteita. Jonkinlainen moraali se pitää näissäkin asioissa olla. "

Eh? Ihan oikeasti? Oletko parisuhteessa, ja tuumitko että sitten kun on aika pitää muutaman vuoden tauko lastenteossa (että äiti pääsee välistä harrastamaan sitä omaakin elämää, työntekoa ja muuta hölmöä eikä aina tarvitse olla maha pystyssä), niin mies kylmästi eri makakriin ettei ala tehdä mieli? *huvittavaa* oletko itse valmis seksittömään avioliittoon kun lapsiluku on täynnä? Pitäähän sitä nyt jokin moraali olal näissä asioissa!

Ja tietenkin avioliiton laillinen turva kuuluu vain niille jotka lisääntyvät, eikö niin? Jotka eivät lapsia tee, ovat tosien luokan kansalaisia joilla ei ole oikeutta parisuhteisiin lainkaan.

Tarvitaan enää deitiipalvelu jossa kaikki "hakijat" ovat valmiita perheen perustamiseen kenen tahansa kanssa. Uskomatonta sinänäs, että pystyt syyllistämään varmasti helposti naista joka tulee raskaaksi vain parin kuukauden seurustelun jälkeen, mutta kuitenkin oletat että parisuhdetta ei tarvita ellei lapsia aiota tehdä?

Hurjaa tekstiä. Valaisetko onko sen takana jokin logiikkakin?

tiedätkö Tripla-Tähti, minulla on tuommoinen normaali tämän vuosituhannen itsestään huolehtivan ihmisen moraali, mutta aina lukiessani näitä "äitee vaan" tyyppisiä juttuja, valtaa mieleni vastustamaton halu perustaa bordelli....

• Tristar
        Saara kirjoitti:

tiedätkö Tripla-Tähti, minulla on tuommoinen normaali tämän vuosituhannen itsestään huolehtivan ihmisen moraali, mutta aina lukiessani näitä "äitee vaan" tyyppisiä juttuja, valtaa mieleni vastustamaton halu perustaa bordelli....

Olen siitä asti kun olen tekstejäsi lukenut, ollut sitä mieltä että olet ja mutta tuo oli viimeinen naula arkkuun. Loistotyyppi!!!

Bordelli ei ole tullut vielä mieleen, mutta mies on kyllä joutunut eroottisen hyökkäyksen kohteeksi näiden kirjoitusten ansiosta parikin kertaa :D oikein kiusallaan rupeaa tekemään mieli. Kyllä minussa on oltava jotain vikaa :D

• Marielle82

Juttu on niin että kaikki lääkäriksi ja sairaanhoitajiksi opiskelevat, varsinkin gynen puolella, tietävät kyllä mihin ammattiin ovat ryhtymässä.

He menevät töihin, auttamaan potilaita, tekemään mitä heidät on palkattu tekemään. Jos ei kantti kestä niin ei kannata työpaikalla näyttäytyä... eikä myöskään siinä tapauksessa, ettei voi pitää omia mielipiteitään ihan itsellään. Sinulla, lääkärillä eikä sairaanhoitajilla ole mitään oikeutta puuttua aborttia haluavan naisen elämään... eikä varsinkaan pakottaa katsomaan ultraäänikuvaa ellei halua.

Jos Suomen laki ja terveydenhuolto ei aborttia naiselle sallisi niin on siihen ennenkin vanhaan konstit löytyneet... tosin eivät turvalliset ollenkaan. Eikö siis ole parempi että abortti tapahtuu turvallisemmin? Ja vielä lain määräämin puittein jossa on määrätty moneenko viikkoon asti sen abortin saa tehdä.

Raskaus voi tapahtua vahingossa. Ehkäisy voi pettää. Parempi ne lapset on synnyttää perheeseen joka sitä toivoo eikä väkipakolla. Eiköhän ne lapsenkin lähtökohdat ole silloin paremmat.

• Marielle82
        äiti vain kirjoitti:

...puuttua nuorison holtittomaan seksuaaliseen käyttäytymiseen ja seksivalistukseen (joka tässä joku vuosi sitten repsahti aika lailla) kuin kätistä abortista?

Aika monet teinivanhemmat pitävät lapsen ja katastrofaalisin seurauksin. Suurin osa naisista, jotka tekevät abortin tietävät vastuun joka lapsen syntymästä seuraa ja he tietävät mitä ovat tekemässä, oli se kuva siinä tai ei. Se on heidän oma tietoinen päätöksensä liittyen heidän omaan henkilökohtaiseen elämäänsä ja henkiseen valmiuteen perustaa perhe.

Seksi on aika paljon muutakin kuin pelkkää lisääntymistä tai sen yrittämistä. Se on kahden ihmisen tunteiden osoitusta toisilleen ja jos ajattelisin samalla periaatteella kuin sinä niin olisin menettänyt neitsyyteni vasta 1.5 kk sitten. Voi hyvä tavaton! Ihmisiä ei voi estää harrastamasta seksiä.

Itse kävin ensimmäistä kertaa ultrassa kun olin 8 viikolla raskaana ja luulin olevani 10 viikolla. Se tehtiin nimenomaan sen takia että varmistetaan paljonko niitä viikkoja suurin piirtein on. Ns vammaisuus-seulonta tapahtuu ensi viikolla, minun kohdallani ultrapäivänä viikkoja on 12 5. Minulla on kuva sikiöstä. Jos ensi viikon seulonnassa esiintyy riskejä vammaisuudesta ja ne riskit varmistuvat jatkotutkimuksissa niin olemme mieheni kans päättäneet tehdä abortin. Sydämeni särkyy mutta näin olen päättänyt. Enkä tunne syyllisyyttä.

• Marielle82
        äiti vain kirjoitti:

...ihan hyvä että kasvavat ottamaan vastuun omista teoistaan. Kuka hitto onkaan sanonut ettei abortin tekevä nainen ole ottanut vastuuta teostaan vaikkei kadukaan eikä itke kirkon portailla?

Ehkäisy tosiaan on keksitty ja se voi pettää... mutta oletko itsekään tietoinen miten vaikeaa naisen on saada sterilisaatio? Mies saa sen helpommin, ja melkein suoriltaan jos on yli 30 eikä halua lapsia.

Myös sterilisaatioasiassa lääkäri voi olla potilasta vastaan. Minun kaverini on 4 lapsen yh ja haluaisi sterilisaation, koska 4 on ihan hyvä lapsiluku. Lääkäri ei sitä myönnä koska 25-vuotias on nuori ihminen ja voi vielä muuttaa mielen. Todella törkeää! Jos olisin hän, menisin yksityiselle puimaan ongelmaani... raha vain aina tahtoo ratkaista. Minä itse harkitsen sterilisaatiota 2 lapsen synnyttämisen jälkeen. Riippuen siitä millaiseksi tämä ensimmäinen synnytykseni muodostuu, lapsimäärä saattaa jäädä yhteen. Taistelen kyllä viimeiseen asti että se sterilisaatio hoidetaan. Olisin jo 17 vuotiaana halunnut sterilisaation mutta eihän sitä saanut. Eikä kaduttaisi jos olisin sen silloin saanut. Elämällä kun on muutakin tarkoitusta kuin sikiäminen... varsinkin kun lapset pitää tehdä tällaiseen maailmaan. Voihan olla että jätänkin lapsen teon tähän yhteen ja adoptoimme mieheni kans jonkun muun lapsen ja annamme sille terveet lähtökohdat pärjätä tässä maailmassa...

Sanopa onko mielestäsi nainen, joka on joskus tehnyt abortin (tai vaikka kaksi) huono äiti, eikä osaa kasvattaa lapsiaan ottamaan vastuuta teioistaan?

• sinun parasta
        SH, tuleva kätilö kirjoitti:

Saattohoito on osa luonnollista kiertoa kohtikuolemaa ja osa elämää. Myös hoitajat saattohoito-osastoilla nauttivat työstään ja niistä pienistä hetkistä ja onnistumisista työssään. Koen tekeväni arvokasta työtä tukemalla ihmisiä elämästä luopumisen prosessissa ja antamalla heidän nukkua pois arvokkaasti ja kivuttomasti.
        Saattohoitopotilaan kohdalla en voi estää ihmistä kuolemasta, mutta voin auttaa ihmistä kohtaamaan sen kivuitta ja peloitta. Abortissa lapsen ei olisi pakko kuolla ellei äiti olisi päättänyt olla jakamatta ruumistaan tuon pienen elämän kanssa vielä 7-8kk aborttipäivästä eteenpäin. Miksi se on liikaa aikuiselle jonka elämästä se on vain 1/100 osa.

Saattohoitoa tekevä SH, tuleva kätilö

vaihtaa alaa koska olet väärällä alalla..abortit ja niiden käsitteleminen kun kuuluu myös hoitotyöhön..ja kyllä harvinaisen kylmältä ihmiseltä tunnut kun et ymmärrä keskeytykseen menevien tilannetta..elämä kun ei aina ole ruusuilla tanssimista...kannattaisi joskus katsoa tilannetta keskeyttäjän silmin ja omata abortin realiteetit..joskus keskeytys voi olla myös sikiön kehitysvammasta johtuvaa tai äidin raiskauksesta tai terveydentilasta johtuvaa...etc. Ei maailma ole niin mustavalkoista.

• mieltä, että

sikiönkuva pitäisi näyttää kaikille aborttiin tuleville naisille. Silloin viimeistään tietää, mitä on tekemässä. Abortti on iso päätös, eikä sitä pidä tehdä, jos ei kykene katsomaan totuutta silmiin.

• Saaralle
        Saara kirjoitti:

Niin Saara, totuutta on varmasti hirveä katsoa silmiin, tuo äiti ei ole sadisti joka niin sanoi, vaan äiti joka välittää, oma puheesi on hirvittävää!

• äly hoi
        Tristar kirjoitti:

Kuka on väittänyt että avioliitossa on seksi kielletty, hoitajan mielipide taisi olla se että jos seksitellään, otetaan myös se vastuu mikä siitä yhteisestä nautinnosta syntyy!

• samaa mieltä
        mieltä, että kirjoitti:

sikiönkuva pitäisi näyttää kaikille aborttiin tuleville naisille. Silloin viimeistään tietää, mitä on tekemässä. Abortti on iso päätös, eikä sitä pidä tehdä, jos ei kykene katsomaan totuutta silmiin.

Olen täysin samaa mieltä!

• Jul Sex
        äly hoi kirjoitti:

Kuka on väittänyt että avioliitossa on seksi kielletty, hoitajan mielipide taisi olla se että jos seksitellään, otetaan myös se vastuu mikä siitä yhteisestä nautinnosta syntyy!

"otetaan myös se vastuu mikä siitä yhteisestä nautinnosta syntyy! "

Mutta jos en ole saanut mitään nautintoa seksistä, syystä että toinen osapuoli on ollut luokattoman huono seksissä, niin silloinhan mulla on moraalinen oikeus ja suorastaan velvollisuus tehdä abortti?

• Jul Sesxille
        Jul Sex kirjoitti:

"otetaan myös se vastuu mikä siitä yhteisestä nautinnosta syntyy! "

Mutta jos en ole saanut mitään nautintoa seksistä, syystä että toinen osapuoli on ollut luokattoman huono seksissä, niin silloinhan mulla on moraalinen oikeus ja suorastaan velvollisuus tehdä abortti?

No just just, sehän se onkin se paras syy abortille, että on saanut huonoa seksiä, sentähdenhän sitä voikin jo lapsen listiä. kyllähän tämä nyt syystä käy, käyhän ne muutkin saman tyyppiset :D

• mykiäiskä
        äiti vain kirjoitti:

Suurimman osan aborteista teettävät juuri lapsen saaneet pariskunnat, jotka eivät älyä huolehtia hyväuskoisina ehkäisystä juuri synnytyksen jälkeen ja raskautuvat nopeasti uudelleen - eivät suinkaan vastuuttomat teinit. Ja mitä taas tulee tuohon sun jälkimmäiseen lauseeseen, niin eihän siihen voi muuta sanoa kuin että niinpä niin, eipä tietenkään pitäisi. Mutta kun seksiä harrastavat kaikki kynnelle kykenevät sen kummempia harkitsematta.

• pornopirkko
        Saara kirjoitti:

abortti ei ainakaan minun kohdallani olisi mikään päähänpälkähdys, vaan itsestäänselvyys.

Tosin todennäköisyys semmoiseen tilanteeseen joutumisesta (minun kohdallani) on häviävän pieni, mutta aina olemassa - ellei kohdunpoistoon joudu.

Koska en lasta halua en lasta myöskään tee, ja se siitä. Olen itsekäs ja mukavuudenhaluinen ja mitä muuta vielä, enkä todellakaan häpeile sitä. Minulla ei onnekseni ole luterilaisuuden syntisäkkisyndroomaa ristinäni.

Siitä huolimatta olisi todellakin röyhkeyden ja ammattitaidottomuuden huippu, mikäli hoitohenkilökunta tuputtelisi minulle joitain sikiökuvia - jossain Yhdysvaltain tapaisessa takapajulassahan esitelmätilaisuus (lue: syyllistävä aivopesu) on pakollinen ennen aborttipäätöstä. No, sen kokoiseen maahan nyt mahtuu kaikennäköistä - on se vain onni ettei Suomessa ole öljyä.

Ja kyllä - on ehdottomasti sairasta pistää ihmisiä katselemaan tuommoisia kuvia elleivät he itse sitä vartavasten pyydä. Vain poikkeuksellisen sadistinen - tai omahyväisen täydellinen - voi niin tehdä tai vaatia.

En myöskään välitä nähdä taltiointia isoisän ruumiinavauksesta tai märkivän viisaudenhampaan poistosta. Normaalilla ihmisellä on kiinnostavampaakin katseltavaa.

Sä kyllä suoraan sanottuna kuulostatkin sellaiselta ihmiseltä, että varmaan parempi oiskin niille sun syntymättömille lapsillesi, että eivät joutuisi tuollaisesta vanhemmasta kärsimään.

• minulla ultra

paljasti että tuleva lapseni oli tuulimuna...keskeytys ei siis haitannut koska lasta ei ollutkaan eli joskus näinkin.

• tietoa

Ei sitä ruutua tarvitse katsoa.
      Utralla selvitetään sikiön koko.
      Sydän ei kyllä lyö ennen rv 9.

• ennen

Kuin viikolla 9. Viikolla 6 jo voidaan havaita sydämen lyönnit...

• tietoataas
        ennen kirjoitti:

Kuin viikolla 9. Viikolla 6 jo voidaan havaita sydämen lyönnit...

Sekoitat nyt sikiökaiun ja sydämenlyönnit.

• selvää..
        tietoataas kirjoitti:

Sekoitat nyt sikiökaiun ja sydämenlyönnit.

kyllä satavarmana sydän lyö ennen 9 rasakausviikkoa. itselleni tehty alkuraskauden ultra rv7 ja niin kovin pompotteli ettei varmasti ollut kenelläkään epäselvää oliko sydän vai kaiku. ja miksi lääkäri olisi laittanut vauvan sydänäänet minullekin kuulumaan, ellei kyseessä olisi sydän??

luulis ottavan selvää ennen kuin valheita huutelee.

• Tristar
        selvää.. kirjoitti:

kyllä satavarmana sydän lyö ennen 9 rasakausviikkoa. itselleni tehty alkuraskauden ultra rv7 ja niin kovin pompotteli ettei varmasti ollut kenelläkään epäselvää oliko sydän vai kaiku. ja miksi lääkäri olisi laittanut vauvan sydänäänet minullekin kuulumaan, ellei kyseessä olisi sydän??

luulis ottavan selvää ennen kuin valheita huutelee.

kirjassa, oppaassa ja vihkosessa joita minun eteeni raskauksieni aikana on kannettu, sanotaan että sikiön sydän alkaa lyödä 6. viikon tienoilla. Siis rv 8. Löytääkö joku toisenlaista tietoa?

• raskaana06
        Tristar kirjoitti:

kirjassa, oppaassa ja vihkosessa joita minun eteeni raskauksieni aikana on kannettu, sanotaan että sikiön sydän alkaa lyödä 6. viikon tienoilla. Siis rv 8. Löytääkö joku toisenlaista tietoa?

Mun oppaissa lukee että syke voidaan havaita raskausviikolla 6, ei että sikiön iän täytyy olla kuusi viikkoa. Niin sen myös tuosta allaolevasta lainauksesta ymmärrän

-------------------------------------------------
        Lähde:www.tekay.fi
        Alkion olemassa- ja elossaolo saadaan esille viimeistään 6. raskausviikon täyttyessä, ja tästä alkaen alkion pää-perämitan (CRL) mittauksella saadaan sikiöikä selvitetyksi tarkkaan.

• Tristar
        raskaana06 kirjoitti:

Mun oppaissa lukee että syke voidaan havaita raskausviikolla 6, ei että sikiön iän täytyy olla kuusi viikkoa. Niin sen myös tuosta allaolevasta lainauksesta ymmärrän

Alkion olemassa- ja elossaolo saadaan esille viimeistään 6. raskausviikon täyttyessä, ja tästä alkaen alkion pää-perämitan (CRL) mittauksella saadaan sikiöikä selvitetyksi tarkkaan.

Hyvin mahdollista että sekoitin tuossa raskausviikot ja sikiön ikäviikot. Ei olisi ensimmäinen kerta. Noh, pointti on kuitenkin sama; reippaasti ennen 9. viikkoa kuitenkin.

• satua
        Tristar kirjoitti:

Hyvin mahdollista että sekoitin tuossa raskausviikot ja sikiön ikäviikot. Ei olisi ensimmäinen kerta. Noh, pointti on kuitenkin sama; reippaasti ennen 9. viikkoa kuitenkin.

Niitä sekoitetaan aika lahjakkaasti "paremmissakin" piireissä :)

Juuri äsken luin ihan pätevän oloista sivustoa, jolla sanottiin hedelmöityksen tapahtuvan 1. raskausviikolla.

Ja jokin aika sitten tuli telkkarista kaksiosainen dokumentti sikiön kehityksestä, ja ne sotki täydellisesti siinä sikiön iän ja raskausviikot. Koskaan ei ollut varma, kummista ne nyt oikeasti puhuivatkaan...

• Marielle82
        satua kirjoitti:

Niitä sekoitetaan aika lahjakkaasti "paremmissakin" piireissä :)

Juuri äsken luin ihan pätevän oloista sivustoa, jolla sanottiin hedelmöityksen tapahtuvan 1. raskausviikolla.

Ja jokin aika sitten tuli telkkarista kaksiosainen dokumentti sikiön kehityksestä, ja ne sotki täydellisesti siinä sikiön iän ja raskausviikot. Koskaan ei ollut varma, kummista ne nyt oikeasti puhuivatkaan...

Raskausviikolla 6 jonka aikana sydänäänet alkavat kuulua, alkio on 3 viikon ikäinen. Sen viikon aikana 2 sydänputkea muotoutuvat ja kun ne sulautuvat yhdeksi putkeksi niistä kehittyy alkeellinen sydän. Kun alkio on noin 25 päivää vanha hedelmöittymisestä (eli noin puolivälissä viikkoa 6), pieni sydän alkaa lyödä ja pumpata nestettä kehon eri osiin.

Oli ne nimeltään kaikuja tai sydänääniä, mitä vain, niin pieni sydän siellä on tuosta asti joka toimii ja kehittyy.

• Järkyttynyt 22
        raskaana06 kirjoitti:

Minäkin olen kirjoista lukenut, että 6 rv ni sydämmen sykkeen erottaa ultrassa.

• ....................
        Marielle82 kirjoitti:

Raskausviikolla 6 jonka aikana sydänäänet alkavat kuulua, alkio on 3 viikon ikäinen. Sen viikon aikana 2 sydänputkea muotoutuvat ja kun ne sulautuvat yhdeksi putkeksi niistä kehittyy alkeellinen sydän. Kun alkio on noin 25 päivää vanha hedelmöittymisestä (eli noin puolivälissä viikkoa 6), pieni sydän alkaa lyödä ja pumpata nestettä kehon eri osiin.

Oli ne nimeltään kaikuja tai sydänääniä, mitä vain, niin pieni sydän siellä on tuosta asti joka toimii ja kehittyy.

Sydämen lyömisestä...
        minulla tehtiin ultra viimeisessä raskaudessani viikoilla 6 2, koska raskauden kestosta ei ollut tietoa.. Ruudulla näkyi selvästi sydämen syke. ultraaja, isä ja minä näimme sen kaikki. Nyky laitteet on niin hienoja. Siis oikeasti. Tällä nuorimmaisellamme on nimittäin sydämessä häikkää, josta lääkäri sanoi ettei vielä 10v sitten edes sydänultrassa olisi moista havaittu.

• mihku

Ultralla selvitetään viikot. Mult ainaki lääkäri kysyi haluanko nähdä kuvan ja vastasin että kyllä. (Lääkäri oli kyllä niin mukava että...) Ja kyllä lääkäri jotain kertoi siitä, itkuhan siinä pääsi mut ei se mun päätökseen enää vaikuttanu. Ja lopputarkastuksessa halusin tietää mikä olisi ollut laskettu aika, siihen vastaamista lääkäri hieman vastusti mut mä sanoin et haluun tietää. Ja kyllä hän sen kertoi mutta vannotti etä en ala ajatella asiaa liikaa ja jos alkaa ahdistaa tai masentaa kannattaa kääntyy jonkun puoleen, että hänen kanssaankin saa tulla juttelemaan. Mut jokaisen oma päätös mitä haluaa tietää. Ja kannattaa aina keskustella lääkärin kanssa.

• Järkyttynyt 22

Ei ole helppoja tämmöset asiat! Mietin et miksi mulle ei aikoinaan tehty ultraa, vaikka teinki abortin.... Siitä tosin on aikaa, mutta silti.

• Marielle82

... itse odottaisin lääkäriltä.

• keskeyttäjä

Mulle tehtiin myös ultra, enkä nähnyt kuvaa ja jälkikäteen mietin, että olisin ehkä sittenkin halunnut. Ei kyllä edes kysytty haluanko nähdä ja kaikki hoitajat ja lääkäri olivat muutenkin superystävällisiä ja -empaattisia ja kiitinkin heitä siitä. Sanoivat, että ei siitä ole mitään hyötyä, että he omalla toiminnallaan lisäisivät ihmisen tuskaa kun ymmärtävät, että ratkaisu on selkeästi todella vaikea.

10 pistettä siis heille (Kätilöopisto oli paikka)!

• keskeyttäjä

Niin, siis ultrattiin nimenomaan paitsi viikkojen takia niin myös sen takia, että näkyy onko munasarjoissa tai muualla jotain häikkää, joka vaikuttaisi keskeytykseen. Eli ihan terveys- ja turvallisuussyistä.

• mielestäni
        keskeyttäjä kirjoitti:

Niin, siis ultrattiin nimenomaan paitsi viikkojen takia niin myös sen takia, että näkyy onko munasarjoissa tai muualla jotain häikkää, joka vaikuttaisi keskeytykseen. Eli ihan terveys- ja turvallisuussyistä.

abortin tekeminen täytyisi olla vain vapaaehtoisten lääkärien ja sh:n tehtävä. Kamalaa todella kun pelastamiseen koulutetut henkilöt joutuvat tappamaan pieniä vauvoja sen vuoksi, ettei joku osaa hoitaa ehkäisyjään.

Järkkyä touhua, turha mutista takaisin, käyn aina vain käymässä täällä palstalla toteamassa että tunteettomat naiset jatkavat vanhaan tapaansa naintia ilman mitään häpyä ja käyttävät ehkäisynä abortointia!!! YÖK!

• keskeyttäjä
        mielestäni kirjoitti:

abortin tekeminen täytyisi olla vain vapaaehtoisten lääkärien ja sh:n tehtävä. Kamalaa todella kun pelastamiseen koulutetut henkilöt joutuvat tappamaan pieniä vauvoja sen vuoksi, ettei joku osaa hoitaa ehkäisyjään.

Järkkyä touhua, turha mutista takaisin, käyn aina vain käymässä täällä palstalla toteamassa että tunteettomat naiset jatkavat vanhaan tapaansa naintia ilman mitään häpyä ja käyttävät ehkäisynä abortointia!!! YÖK!

"tunteettomat naiset jatkavat vanhaan tapaansa naintia ilman mitään häpyä ja käyttävät ehkäisynä abortointia"

Sinä se taidat olla oikea ajatustenlukija ja Tietäjä isolla T:lla?

Usko pois, kaikki ei ole aina noin suoraviivaista ja yksinkertaista. Mutta taitaa olla turha sanoa sinulle yhtään mitään, kun kantasi ei muutu, vaikka mustan todistaisi valkeaksi.

Hyvää loppuelämää, toivottavasti et joudu ikinä kärsimään mitään kamalaa tai vakavaa sairautta, vaan elämäsi on yhtä juhlaa ja iloa ja onnea.

• koskaan
        mielestäni kirjoitti:

tullut ajatelleeksi, että joku saattaa tulla raskaaksi ehkäisystä huolimatta?

Toisekseen, jos aborttien tekeminen olisi pelkästään vapaaehtoiseten lääkärien ja sairaanhoitajien vastuulla, vapaaehtoisia kyllä riittäisi.

Kolmanneksi, abortin tekijät eivät tapa vauvoja vaan sikiöitä.

Neljänneksi, kaikki lääketieteellinen työ ei muutenkaan ole "pelastamista". Vai luetko esim. rasvaimut, silikonirintojen asentamisen ja kasvonkohotukset "pelastamiseksi"?

• sairasta...

että omasta ruumistaan päättävä ja tahtoaan toteuttava äiti joutuu huomaamaan kuoleman portista käyvän lapsensa edes ultraäänikuvan välityksellä.

Omien tekemisten oivaltaminen on tietysti aivan sietämätön epäoikeudenmukaisuus.

Milloin joku keksii kysyä, millainen teko tämä on suojattoman lapsen näkökannalta.

• Hipsu

Mun pitäs tänään mennä tekee abortti ja vaan itken. en haluisi mutta tiedän että en voi lasta pitää. kamala tilanne...

• Tuleva kollega
        Hipsu kirjoitti:

Mun pitäs tänään mennä tekee abortti ja vaan itken. en haluisi mutta tiedän että en voi lasta pitää. kamala tilanne...

Jaksamista kovasti! Minulla on edessä sama lähitulevaisuudessa, joskaan ei ainakaan vielä ahdista tai pelota, pikemminkin helpottaa.

Kaikki menee varmasti ihan hyvin ja muistathan pyytää henkistä tukea, jos alkaa tuntua liian pahalta?

• äiti vain
        Hipsu kirjoitti:

Oletko selvittänyt kaikki vaihtoehdot? Niitä on ensikotejakin, johon äiti ja lapsi voivat päästä aluksi asumaan. No, ehkä olen jo myöhässä. Ei kai enää kannata kysellä mitään. Klo on jo puoli yksi.

• siis rohkea
        Hipsu kirjoitti:

ja pidä lapsesi.

Raskaus ja lapsi ovat mitä luonnollisimpia ja onnellisimpia asioita. Ne kantavat ja vievät elämää eteenpäin.

Älä pelkää elämää - ei elämä Sinua petä, se palkitsee.

• Saara
        äiti vain kirjoitti:

Oletko selvittänyt kaikki vaihtoehdot? Niitä on ensikotejakin, johon äiti ja lapsi voivat päästä aluksi asumaan. No, ehkä olen jo myöhässä. Ei kai enää kannata kysellä mitään. Klo on jo puoli yksi.

alkaa kilkattaa - oletko mahdollisesti mikko n:n äiti :D

• äiti vain
        Saara kirjoitti:

alkaa kilkattaa - oletko mahdollisesti mikko n:n äiti :D

En ole.

• Kuolema
        siis rohkea kirjoitti:

ja pidä lapsesi.

Raskaus ja lapsi ovat mitä luonnollisimpia ja onnellisimpia asioita. Ne kantavat ja vievät elämää eteenpäin.

Älä pelkää elämää - ei elämä Sinua petä, se palkitsee.

"Raskaus ja lapsi ovat mitä luonnollisimpia ja onnellisimpia asioita"

Ehkä sinulle, mutta ei meille kaikille. Ei kannata tulla laukomaan tuollaisia, kun et tiedä ihmisten taustoista, kokemuksista tai elämästä yhtään mitään. Jos sinulla ei ole takana raiskausta, insestiä, pahoinpitelyä, mielenterveysongelmia tai muita kamaluuksia, et voi tietää miltä tuntuu kun joku tulee itsestään selvästi sanomaan ja kertomaan totuutena, että jee, raskaus ja lapsi ovat ihania.

Voi olla, että se on jo osoitus, että päässä ei ole kaikki kunnossa, jos ei pysty raskautta ja lasta pitämään mitenkään luonnollisena tai ihanana, mutta niinkin voi tuntea ja sille ei vaan voi mitään. Siinä ei auta, vaikka joku kuinka hokisi, että ihanaa, ihanaa, pidä lapsi.

T: eräs uhri

• Marielle82

siellä kohdussa ei tiedä tästä asiasta mitään eikä tule tietämään. Se ei tiedosta eikä ymmärrä ympäristöään.

Alkiolla ei ole näkökantaa eikä omaa elämää ennen kuin nainen on päättänyt sen maailmaan saattaa ja kasvattaa ja rakastaa sitä.

Niin ja taivasta ja helvettiä ei ole olemassa. On vain moraali ja käsitys oikeasta ja väärästä.

• -kertaista
        Marielle82 kirjoitti:

siellä kohdussa ei tiedä tästä asiasta mitään eikä tule tietämään. Se ei tiedosta eikä ymmärrä ympäristöään.

Alkiolla ei ole näkökantaa eikä omaa elämää ennen kuin nainen on päättänyt sen maailmaan saattaa ja kasvattaa ja rakastaa sitä.

Niin ja taivasta ja helvettiä ei ole olemassa. On vain moraali ja käsitys oikeasta ja väärästä.

Alkiolla eli lapsella on ihan oikea elämä - kuolemaansa saakka. Tämä yksinkertainen tosiasia ei riipu hänen äitinsä päätöksistä.

• Tristar
        -kertaista kirjoitti:

Alkiolla eli lapsella on ihan oikea elämä - kuolemaansa saakka. Tämä yksinkertainen tosiasia ei riipu hänen äitinsä päätöksistä.

...on niin, sitten se on. Ihan vapaasti sen voi runoilla tuohonkin muotoon. Kuulostaapahan paremmalta.

• Marielle82
        -kertaista kirjoitti:

jonka se tiedostaisi olevan.

Onko ihmisellä, joka pidetään hengissä koneiden varassa tajuttomana, jolloin hän ei ymmärrä ympäristöään saati tiedä olevansa olemassa, oma elämä? Kenties teoreettisesti.

Moista elämää en kuitenkaan itselleni toivoisi.

Abortista järkyttyvät ja sitä pitävät murhana elämän ja ympäristönsä tiedostavat ahdasmieliset aikuiset ihmiset, jotka luulevat että alkio mistään mitään ymmärtää tai tietää. Näin kun ei ole.

• Marielle82
        Tristar kirjoitti:

...on niin, sitten se on. Ihan vapaasti sen voi runoilla tuohonkin muotoon. Kuulostaapahan paremmalta.

syyllistää ja haukkua. Muuta elämää kun ei ole.

• tiina-tiikeri

Minun mielestäni äidillä on oikeus ja velvollisuus tietää mitä tekee.

Ei aborttia (mielestäni) SAA eikä KANNATA tehdä ellei tosissaan tiedä että siinä tapetaan ihmisen alku.

Uskoisin, että juuri silloin kun nainen ei ole selvillä kaikista yksityiskohdista, jälkijunassa tulevan masennuksen todennäköisyys on suuri.

Jos alkion ultraäänikuvan näkeminen tai sydämen sykkeen kuuleminen vaikuttaa äitiin niin voimakkaasti niin silloin on varmaan parempi perua abortti (ja tarkoitan nyt naisia jotka ovat tekemässä abortin sillä perusteella että eivät koe olevansa valmiita äideiksi).

Vääristelemättömässä tiedossa ei ole mielestäni mitään väärää.

• Omakohtainen kokemus

Itselleni tehtiin abortti kuukausi sitte, kävin lääkärillä ja mielestäni on hyvä että tutkitaan ultralla ettei kyseessä ole vaikkapa kohdunulkoinen raskaus tms. Kaikea poikkeavaa kun voi aina esiintyä..

Sydänääniä ei monitorista (onneksi) kuulunut, sen verran hienotunteisia olivat lääkärit siis. Eikä näyttökään ollut minuun päin käännetty kun tutkimuspöydällä makasin. Tosin näin lapseni kuvat sitten lääkärin pöydällä mutta kuitenkin..

• Tuleva äiti

Abortti, sen teettäminen tai teettämättä jättäminen ovat niin henkilökohtaisia asioita, ettei KENELLÄKÄÄN ole oikeutta tulla saarnaamaan puoleen eikä toiseen päätöksen oikeellisuudeesta ennen eikä jälkeen.
        Mielipiteeseen on jokaisella oikeus, ja sen saa ilmaista. Toisaalta on turha syyllistää ketään, vaikka ei ratkaisuja hyväksyisikään.
        On järkyttävää katsoa sellaisia lapsia, jotka vanhemmat ovat henkisesti pahoinpidelleet kun eivät ole olleet vanhemmuuteen valmiita. Sellaisia, joiden kotona alkoholismi, huumeet tai muut nykyajan kliseet jylläävät, tai sellaisia, jotka toinen vanhempi on hylännyt kärsivällisyyden loputtua. En väitä, että jokaisen epätoivotun tai yllätysraskauden lopputulos olisi tällainen, mutta takuulla abortti on estänyt monta tällaista tragediaa.
        Yhteiskunnan "huolenpito" riittämättömien rahallisten korvausten muodossa ei todellakaan riitä korvaamaan ehjää perhe-elämää. Eikä sitä korvaa myöskään minkäänlainen terveyskeskuksien tarjoama psyykkinen apu. Kukaan ei siis ole oikeutettu näillä perusteilla tuomitsemaan toisen ihmisen oman elämäntilanteensa perusteella tekemää
        ratkaisua.
        Normaalissa ultraäänitutkimuksessa on äärimmäisen epätodennäköistä kuulla sikiön sydänäänet, siihen tarvitaan erillinen laitteisto, jota esim. meidän TKssa ei ultran yhteydessä ole. Kysymys on KUVASTA, jossa tosin sydämen pumppaus voi näkyä hyvällä tuurilla jo 6.rvkon aikana, todennäköisesti kuitenkin vasta 9.rvkon kieppeillä. Tiedän tämän, koska itseltäni on otettu ultrakuvat 7.rvkolla ja 10.vkolla. Edellisessä näkyi hämärä pallomainen kuva, jota maallikko ei alkioksi voi tunnistaa, toisessa erotti liikkeitä ja kyllä, myös sydämen lyönnit. Tosiaan: vasta 11.rvkon alussa, kun sikiö on kahdeksan viikkoa vanha, sitä aletaan kutsua sikiöksi alkion sijasta. Suurin osa aborteista pyritään tekemään ennen tätä aikarajaa, ja viimeinen takaraja ilman terveydellisiä syitä on 12.rvko.
        Neuvolassa sydänääniä kuunnellaan erillisellä laitteella, josta taas kuvaa ei välity. Tätä ei minun kohdallani edes kokeiltu ensimmäisessä neuvolassa (rvko10). En ollut vielä ehtinyt ultraan, ja on todennäköistä, ettei ääniä vielä nytkään kuulu. Eivät siis halunneet turhaan huolestuttaa tulevaa äitiä.
        Ihan kuriositeettinä voisin kertoa, että minulle tehtiin vuonna 2002 abortti lääkkeillä 9.rvkolla. Tilanne kohdallani oli seuraava: kävin lukion toista luokkaa, asuin vanhempieni luona, olin uudessa seurustelusuhteessa. Käytimme kondomia asianmukaisesti, se petti, hain jälkiehkäisyn seuraavana päivänä. Myös jälkiehkäisy petti. En halunnut jättää koulua kesken, mutta tärkeintä oli, etten halunnut lapseni kasvavan ilman isäänsä. Tiesin keskusteltuani asiasta hänen kanssaan, ettei hän ollut valmis perhe-elämään millään tasolla. Hän ei halunnut osaa lapsen kasvatuksessa. Sellaista perhe-elämää en halunnut lapselleni tarjota, työtöntä, kouluttamatonta nuorta äitiä ilman isää. Saatuamme päätöksen tehtyä ja toteutettuani abortin en kuullut hänestä enää,vaikka olisin halunnut jatkaa suhdettamme.
        En koe toimineeni vastuuttomasti, enkä kadu päätöstäni.
        Nyt olen seurustellut avomieheni kanssa kolme vuotta. Meillä on asunto, auto ja vakituiset työpaikat sekä ammatit. Raskausviikkoja on takana kymmenen, ja lapsi ilmoitti tälläkin kertaa tulostaan varsin yllättäen. Kahden vuoden turhan yrittämisen jälkeen jo luovuttuamme toivosta. Lähtökohta on nyt huomattavan toisenlainen. Minulla on rauhallisempi mieli ja tiedän, että kävi kuinka kävi, lapseni saa paremman alun elämälleen.
        Tsemppiä jokaiselle, joka joutuu pohtimaan, onko hänestä vanhemmaksi. Muistakaa, päätös on yksin teidän, ja se on aina oikea, jos se on harkittu tarkasti ja puolueettomasti. Vain Sinä tiedät, mikä on Sinulle ja (mahdolliselle) lapsellesi parasta!

• aborttivideossa

Ehkä se on hyvä asia, että näkee mitä abortoidaan.

Minäkin olen katsonut aborttivideon enkä haluaisi tehdä aborttia.

Aborttivideo löytyy hakusanalla aborttivideo. Karmeeta katsottavaa, mutta katso kerran.

• been_there

Minäkin olen sitä mieltä, että hyvä jos/kun näyttävät. Sen verran tulee sillä, joka abortin teettää, olla selkärankaa, että katsoo totuutta silmiin. En ymmärrä sitäkään, miksi annetaan kaikki kipulääkkeet yms, koko toimenpide hoituu kuin huomaamatta.
      En kuulu abortinvastustajiin, itsekin olen yhden teettänyt. Minulle näytettiin ultrakuvat, jotka katsoin, ja kirjoitettiin reseptit vahvoihin särkylääkkeisiin, joita en hakenut. Fyysinen kärsimys oli hyvin vähäinen verrattuna myöhemmin seuranneisiin henkisiin.

• Perin oudoksuttavaa

"ja kirjoitettiin reseptit vahvoihin särkylääkkeisiin, joita en hakenut."

Koitko siis että sinun täytyy tahallisesti kärsiä kipua sen takia, että olet tehnyt abortin, vai miksi et hakenut kipulääkettä? Tavallaan rankaisit itse itseäsi?

Koska sanot tuossa aiemin, että et ymmärrä miksi annetaan kipulääkettä?
        Jonkinlaista masokismin harrastusta? Luulitko sinä sitten ihan tosissasi, että kivulla "korvaat" sen elämän?

En tajua, miksi olet sitten tehnyt abortin, koska tunnet ettet ole tuollaisen teon jälkeen ihmisarvoinen yksilö itsekään. En olisi kyllä itse tehnyt.

• Oudoksuttavalle
        Perin oudoksuttavaa kirjoitti:

"ja kirjoitettiin reseptit vahvoihin särkylääkkeisiin, joita en hakenut."

Koitko siis että sinun täytyy tahallisesti kärsiä kipua sen takia, että olet tehnyt abortin, vai miksi et hakenut kipulääkettä? Tavallaan rankaisit itse itseäsi?

Koska sanot tuossa aiemin, että et ymmärrä miksi annetaan kipulääkettä?
        Jonkinlaista masokismin harrastusta? Luulitko sinä sitten ihan tosissasi, että kivulla "korvaat" sen elämän?

En tajua, miksi olet sitten tehnyt abortin, koska tunnet ettet ole tuollaisen teon jälkeen ihmisarvoinen yksilö itsekään. En olisi kyllä itse tehnyt.

Mistä sinä tiedät taas hänen syynsä. Kaikkihan tehdään niin helpoksi ettei tunnu missään, ja se on kuin päiväuni joka saadan poissa mielestä ilman kipuja.
        Minusta tuossa naisessa on selkeästi vielä inhimillisyys jäljellä, kaikilla sitä ei ole.

• Aina on ultrattu....

Voi voi... Osa teistä siis luulee, että abortin tekijä ei tiedä mitä on tekemässä ellei katso ultra-kuvaa???
      Saako täällä nauraa? Hervottomasti???
      Kyllä minut ultrattiin silloin joskus -90 luvulla sekä tutkimuksissa että vielä ennen kaavintaa (silloin ei ollut mitään lääkkeellistä keskeytystä). En suostunut katsomaan kuva, vaikka lääkäri oikein käänsi ruudun minuun päin ja kertoi mikä on kondomi. Taisin todeta yksi kantaan sille että:"Joo, joo, ihan sama. Ei kiinnosta." Hän ei ollut tietoinen keskeytykseni syistä eikä niitä kysellyt vaan moralisoi.
      No, minulle ei jäänyt haavaa sieluun eikä arpea tai muutakaan. Abortti oli ainoa vaihtoehtoni ja olen aina ollut vain tyytyväinen, että silloin tein sen ratkaisun.
      Toki minulle siinä tilanteessa olisi varmaan ollut ihan sama, vaikka olisivat tapetoineet kotini niillä kuvilla.
      Tietenkin silloin, jos abortista ei ole varma, voi kuvan näkeminen saada aikaan sen, että abortti jää tekemättä.
      Esim. viimeisen raskauteni aikana mies olisi halunnut abortin, joten otin hänet alkuraskauden ultraan mukaan (piti ultrata, kun menkkoja ei ollut ollut ties ja koska...) ja ultra kuvan nähtyään loppui puhe abortista.

• mykiäiskä

No taitaa sillä sitten jotain vaikutusta olla sillä ultrakuvan näkemiselläkin?

• Aina on ultrattu....
        mykiäiskä kirjoitti:

No taitaa sillä sitten jotain vaikutusta olla sillä ultrakuvan näkemiselläkin?

:D Totta kai sillä on, varsinkin silloin, jos abortista ei ole varma. Jos taas on varma asiastaan on ihan sama katseleeko kuvia vai ei.

• totuutta silmästä si

Aivan, jokaisen naisen pitäisi nähdä oma lapsensa, ehkä se saisi vielä ymmärtämään mitä todellisuudessa on tekemässsä, eikä laittamista päätä pensaaseen, kun ei ole näkyvissä, on poissa mielestä. Näinhän naiset tekevät, eivät uskalla katsoa totuutta silmästä silmään. Voisi tulla pelkojospa siellä näkisi sen toisen, jolla on myös silmät.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      20
      4988
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4006
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      72
      3584
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2678
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2443
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      59
      2328
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      63
      2113
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2077
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      126
      1544
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1495
    Aihe