Mikä on ollut paras fantasiakirja jonka ootte lukeneet?
Itse en osaa oikeen sanoa, kun niitä on luettu vain muutama vasta ja paras ei ole viellä tupsahtanut silmieni alle ;)
pöh
aika paha...
en itsekkään osaa sanoa, niitä on niin monta hyvää... Parhaimpia ovat kuitenkin Pimäe nousee-sarja, taru sormusten herrasta ja Dragonlancesta Kronikat (syyshämärän, talviyön ja kevätaamun lohikäärmeet)hmmm
Sitä on kysytty usein ja nykyään pidättäydyn vastaamasta siihen, koska suosisikit vaihtelevat eikä niistä yksikään ole ylivoimanen.Toisia suurempia nimiä kyllä on, kuten Tolkien ja Robin Hobb
jees
Tolkien on varmaan ollut yksi suosituimpia fantasiakirjoja.Mutta jostain syystä se ei ole viellä kovin suosittu, aluksi on se elokuva buumi ja sitten on se kirja buumi. Kaikenlaista sitä tapahtuukin nykyään...
Kyllä
Tähän mennessä parhaita ovat olleet Dragonlancet ja Taru.Eiköhän niitä kuitenkin tule lisää hyviä, ja parempiakin (?)
Pistitpä pahan
Parhaita, mitä minä olen lukenut, ovat olleet Robin Hobbin Näkijän taru, Tolkienin Sormusten herra, ja Anne McCaffreyn Pernin lohikäärmeritarit-sarja.Vaikeata
No nämä ovat olleet vaikuttavimmat:*Weis&Hickman-Kuolemanportti -sarja
*Marion Zimmer Bradley-Avalonin Usvat
*Terry Pratchett-Valkoparta Karjupukki
*Sormusten herra
Mutta oikeastaan kaikki fantasiakirjat jotka olen lukenut ovat olleet, elleivät loistavia, niin vähintäänkin hyviä. Yhtään huonoa en osaa sanoa :)
Minusta...
...paras fantasiakirja-sarja jonka olen tähän mennessä lukenut on kyllä tuo Robin Hobbin "The Liveship Traders". Ja lähelle tulee samaisen kirjailijan toinen sarja Näkijän taru.Joo
Taru Sormusten Herrasta on ykkönen ja sitten tulee Tulisydän(taru ja tarmo väyrynen)tämä oli jännä
Michael Enden "Tarina vailla loppua". Siitä löytyy tosi monia tasoja: esim. filosofiaa, psykologiaa, päähenkilön kasvukertomus, ironiaa, symboliikkaa, yhteiskuntakritiikkiä... Kirjasta tehty amerikkalainen elokuva, suomennettu nimellä "Päättymätön tarina" on aivan surkea ja vääristelevä.jaah
Mä alotin lukemaan sitä kirjaa, mutta jätin kesken ku se oli mun mielestä niin kuiva.....tosin tsh:kin on mun mielestä kuiva. :( vaikkakin hyvä silti.
Tykkäsin elokuvastakin
Tykkäsin ainakin lapsena paljon siitä ensimmäisestä Päättymätön tarina elokuvasta. Lastenelokuvana se onkin mielestäni hyvä, vaikka onkin kieltämättä vähän erilainen kuin kirja (muisti pätkii sen kirjan suhteen, kun sen lukemisesta on kulunut varmaan jo kymmenen vuotta).On muuten tehty Länsi-Saksassa vuonna 1984, mutta myös englantilaisilla on ollut sormensa mukana tuotannossa.
TSH
Taru Sormusten Herrasta, mutta Hobitti, sinne ja takaisin on kanssa IHAN sairaan ihana kirja :)ehdottomasti...
parhaat fantasiakirjat, jotka oon lukenu, on Brian Jacquesin kirjottamat Redwallin tarut!:)
Mä myös oon lukenu sen ekan kirjan ja se oli tosi hyvä. Ruoska-Cluny oli aivan mahtava. Harmi että Varjo kuoli. (eikös se yks ollu nimeltään Varjo..? Se lumikko.. vai oliks se hilleri..? [on nääs vähä pitemmän aikaa siitä ku luin sen])joo...
mut ootkos lukenut sen kuutos osan? Se on aivan paras kirja... Sitä lukiessa tuli "voimakkaita tunteita" laidasta laitaan ;D no joo...parhaita..
..on mun mielestä kaikki DragonLancet, joissa on Raistlin..Ja Salvatoren kirjoittamat Musta Haltia-trilogia ja Jäätuulenlaakso-trilogia. (On muutkin Salvatoret hyviä, mut nää on parhaita.)
Myös Eddingsin koko tuotant on tullut luettua, mut niistä on parhaita Belgarionin taru ja Mallorean taru.
Prachetin kirjat on mun mielestä vähä sekavia, vaikka esim. Viikatemies ja Mort on kyllä tosi hauskoja. :D
Onks joku lukenu Anu Holopaisen kirjoja? Neki on ihan hyviä.
Musta tuntuu, että mä unohdin jotain tärkeetä, mut mä kirjotan sitte myöhemmin lisää, jos tulee mieleen.
>:(
Ton äskösen viestin ei ollu tarkotus tulla sen toisen perään..Polgara
Minun lempikirjani on ehdottomasti David Eddingsin Polgara- Velhottaren taruNiin ja...
Koko Eddingsin tuotanto on ihan huippua! Hirvee edes tunnustaa, et löysin fantasia-kirjat vasta 25 vuotiaana!! nyt oon lukenu Eddingsin kirjat kahdesti ja aivan ihania ovat!!!Toinen kirjasarja mitä rakastan löytyy kaunokirjallisuuden puolelta: Tim LaHaye ja Jerry B. Jenkins :Viimeisten päivien vaellus. Sarja ei ole vielä kokonaisuudessaan ilmestynyt suomeksi, pari kirjaa puuttuu vielä, ja niitä ilmestyy vain kerran vuodessa joulun aikoihin... Elokuva on jo valmistunut ja on saatavissa suomessakin, mutta se kertoo vain ensimmäisestä kirjasta.... :o(
Voih..
Pyydät valitsemaan lempi tähteä taivaalta...Hmm..
Pitäisikö sanoa, että pidän suurimmilta osin näistä omaperäisimmistä ja mahdollisimman erilaisista fantasiakirjoista. Tolkienin TSH oli kaikista ensimmäinen ja paras fantasia sarja mitä on tehty, ja sen jälkeen useissa kirjoissa on ollut selvää matkimista. Ursula Le Guinin kirjat ja Philip Pullmanin kirjat saivat niiden loputtua aika surullisen olon, kun kirja loppui... Heh..R.A.Salvatoren kirjat menevät jo vähän liian rahan takia tehdyksi... tai riippuu miten ajattelee. Nykyään kaipaa hieman enemmän syvällisyyttä moniin kirjoihin. Tulisydän ja Boreaksen lapset ovat tietenkin parhaimmat suomalaiset teokset...
NO TIETTY TSH!!!!!!!
tsh on paras!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Avalonin usvat
Siihen lumoutuu.Odotan...Dragonlace-kronikat ja TSH
Eli nuo jakavat kärkisijan. Kolmantena majailee vielä julkaisematon parodia ensimmäisestä, eli "Mahtavat saaga-kronikat noista leippoisan kesäillan Louhikäärmeistä" (työnimi).Sormuksen taru...
Taru Sormusten Herrasta on tottakai paras!!!!!Se on maailman fantastisin fantasiakirja!!!!Jos jotain inspaa niin vois skriivata mulle!Asiaa kyllä riittää,varsinkin TSH:sta!!!!Oon 14wee!Mun os.arwen.-89@suomi24.fi
JA hyvät joulut kaikille TSH-faneille!!!!!!
tota noin
Tota noin mielestäni parhaat fantasia kirjat ovat universumin tomun ja taru sormusten herrasta trilogiat. Nämä ovat meilkenpä toistensa vastakohtia ,mutta molemmat kertovat päähenkilön uhrautumisesta jonkun asian puolesta.-ennen kuin kuolen (jenny downham),
kertoo tytöstä joka tekee listan asioista joita tahtoo tehdä ennen kuin kuolee
-metro 2033 (dmitry glukhovsky),
kertoo venäjän ihmisistä jotka asuu metrotunneleissa, sairaan hyvä!
-nälkäpeli sarja (suzanne collins),
kertoo tytöstä joka joutuu taistelemaan areenalla muita vastaan selvitäkseen, tosi jännä!
Kannattaa lukea! :)
Lisäksi Abercombien Ase itse on myös hyvä, eikä ihan perinteistä miekka ja magia sälää.
Noh, realistisemmasta ehkä kuin useassa kirjassa, mutta en minä sitä ehkä ihan realistiseksi erehtyisi kuvaamaan. Enkä vertaamaan keskiaikaan, kun on vähän rusinoita pullasta keräilemällä kasattu (elementtejä toki löytyy keskiajalta, muttei kaikkia läheskään samalta aikajaksolta).
Mutta hyvä se on. Joskin päähenkilöitä on minun makuuni liikaa. Silti yksi parhaista viime aikoina kirjoitetuista.
Jos perinteisempää fantasiaa haluaa, niin minä suosittelen King Killer Chroniclea, eli Rothfussin trilogiaa. Kaksi osaa ilmestynyt (ensimmäinen kyllä parempi). Suomennettukin kai eka osa.
*Paul Stewart - Sysimetsän poika (ja jatkot)
*Cornelia Funke - Mustesydän-trilogia
*Pratchettin alkupään tuotanto
se on välillä vähän tylsä mutta muuten hyvä
Taru Sormusten Herrasta- trigologia
Terry Pratchetin koko tuotanto on hyvää luettavaa
Potterit
Lumotun metsän kronikat, ei kyllä taida olla kovin tunnettu kirjasarja :D
Eoin Colferin Artemis Fowlit on hyviä myös
Ja Anu Holopaisen Syysmaa- sarja kannattaa lukea myös läpi
Cassandra Claren Varjojen Kaupungit
hehez olisin lisääki keksiny viellä:D
Ja onhan kaikki twilight kirjat ihania (toisin kuin elokuvat)
Luin itse jotain 5 osaa englanniksi. Lopetin, kun tajusin ettei siihen mennessä ollut oikein tapahtunut mitään. Vielä samojen teiniongelmien kanssa päähenkilöt painivat. Ei niin, että minulla mitään teiniongelmia vastaan sinänsä olisi. :)
Jotta heittäisin kuitenkin jotain uutta niin kokeile
The Way of Kings (stormlight Archieve) Brandon Sandersonilta...
Samalta mieheltä
Usvasyntynyt ? (Mistborn trilogy) ja Warbreaker. Rakentaa jänniä maailmoja, eikä huijaa lukijaa keksimällä uutta taikaa tai vastaavaa heti kun sankari joutuu pulaan (toisinkuin Potterit).