Kepulaisella on orjan mieli

JormaKKorhonen

Otsikkoni ei ole provosoiva, vaan täällä saitilla nähtyyn perustuva ja suorasukaisen rehellisesti sanottu. Näkyyhän olevan niin, että sanoipa tai tekipä kepu mitä tahansa, peri-kepulaisen mielestä se sanoo ja tekee aina oikein. Hänen eilen jyrkästi tuomitsemansa muuttuu hänen kannattamakseen heti, kun kepu on kääntynyt sille kannalle.

Käytännön esimerkkejä voisin luetella tuosta vaikka kuinka paljon – olen niitä joskus esittänytkin – mutta ne tuskin ovat tässä tarpeen; jokainen on asian omakohtaisesti havainnut. No, mainitaan nyt yksi: Viime vaalien presidenttiehdokkaista Sauli Niinistö oli monelle kepulaiselle kaikkein vastenmielisin, suorastaan vihattu, mutta kun Vanhanen tippui jatkosta ja suositti Niinistön äänestämistä, kepulaiset kilvan suositusta noudattivat. Jopa sellainenkin kaikkien täällä hyvin tuntema kepulainen, joka vasta pari kuukautta aikaisemmin oli ylistänyt Tarja Halosen ja Matti Vanhasen hyvää yhteistyötä ja yhteneviä näkemyksiä ulkopolitiikasta – siis presidentin tärkeimmästä toimialueesta!

Kepulaisten valtaenemmistö täällä on nyt tiukasti Nato-vastaista, kun ymmärtää puolueensa sitä olevan. Olen aivan varma, että jos puolue muuttaa kantaansa, samat kepulaiset tulevat riemurinnoin perässä. Ja muuttaahan puolue kantaansa tuossa ennemmin tai myöhemmin, sillä eihän se kuitenkaan loputtomiin voi isänmaan edun vastaisesti kalastella kannattajia heidän tietämättömyyteensä, ymmärtämättömyyteensä tai Kekkosen istuttamiin neuvostomyönteisiin asenteisiin turvaten. Jos Alpo Rusin kaltaiset maailmaa nähneet ja näkemäänsä ymmärtävät ihmiset pääsevät asemiin kepussa, puolue muuttaa kantaansa ennemmin kuin myöhemmin.

En voi millään ymmärtää, miksi joku haluaa luovuttaa oman tahtonsa jonkin puolueen taskuun. Miksi joku niin haluaa tehdä? Mitä hän saa siitä palkakseen? Minusta hänen pitäisi saada sellaisesta vain itsehalveksuntaa. Ehkä saakin, ja sitä peittääkseen uhoaa entistä enemmän puolueensa puolesta.

Rehdisti haluan todeta, että edellä sanomani ei toki koske kaikkia keskustalaisia. Täälläkin esiintyy muutamia, jotka kannattavat keskustaa enemmän omista periaatteistaan johtuen, ja myös arvostelevat – kiittävät tai moittivat – puoluettaan, jos sen teot eivät heidän mielestään vastaa heidän periaatteellisia näkemyksiään.

Edelleen totean, että ei tuollaista orjamaista asennetta ole ainoastaan keskustan kannattajissa, vaan kyllä täällä esiintyy eräitä samantapaisilla asenteilla ladattuja muidenkin puolueiden kannattajia, niin oikealta kuin vasemmalta. Mutta ei läheskään niin paljon kuin kepulaisissa.

Olen todennut ennenkin ja totean taas, että Jaba suuresta politiikkaan viehättymisestään huolimatta pyrkii näkemään asiat asioina ja antamaan tunnustusta kuten moitettakin sinne, missä siihen hänen mielestään on aihetta. Jaba tekee niin ilmeisestä kokoomuslaisuudestaan huolimatta. Kyllä toki joku aito keskustalainenkin pystyy samaan, mutta pystyykö kukaan niistä kepulaisista, jotka kiihkeimmin puolueensa nimiin paahtavat? Heidän joukossaan on tapauksia, joita ei kai kukaan enää yritä ymmärtää ja ottaa vakavasti, vaan suurimmalle osalle meistä he ovat surkuhupaisia, inhimillisimmille varmaan vain säälittäviä tapauksia.

Mielelläni toteaisin monissa asioissa arvostamasti Mielipidepankistakin samaa, mutta mielestäni hän on viime aikoina entistä enemmän esittänyt sellaista, että sen on mielestäni pakko tulla jostain kumpujen yöstä, tai ainakin kovin kieroon katsovista näkemyksistä, joten tässä asassa en voi häntä rinnastaa Jabaan, niin mielelläni kuin toisaalta ottaisinkin hänet esimerkiksi vapaamielisestä sosialidemokraatista.

On täällä muutamia nähdäkseni varsin epäpoliittisiakin ihmisiä, aidosti puolueettomuuteen pyrkiviä.
Jotkut heistä ovat myös onnistuneet niin hyvin asiapohjalta, että heidän puoluepoliittinen kantansa ei ole tullut julki ainakaan minulle. Neutraalitarkkailija nikkinsä mukaisesti kuuluu näihin. Eihän kukaan voi olla ihan neutraali eikä saakaan olla ihan kaikessa, mutta pyrkimyskin sellaiseen on arvostettava. Myös ”yksi kylähullu” kuuluu ymmärtääkseni niihin, jotka kannattavat tai vastustavat asioita omista periaatteistaan eikä jonkin puolueen sanomisista tai tekemisistä lähtien.

On varmaan muitakin. Heihin luen itsenikin, sillä kepulaisten punikkiupseeriksi nimittelyistä huolimatta minulla todellakaan ei ole eikä ole koskaan ollutkaan mitään sitoutunutta puoluepoliittista kantaa, vaan olen äänestellyt eri puolueita kulloinkin tärkeimmiksi näkemieni asioiden perusteella.

En vielä tiedä, minkä puolueen ehdokasta tulen äänestämään seuraavissa ek-vaaleissa. Mutta onhan tässä vielä aikaa tarkkailla, kuka varteenotettava ehdokas nostaa esille tai ottaa mieluistani kantaa esim. turvallisuuspoliittisissa kysymyksissä, maamme kehityksen kannalta tärkeimpinä pitämissäni asioissa ja tietenkin myös eläkeläisten asemaa koskevissa asioissa. Kyllä sellainen ehdokas voisi periaatteessa tulla vaikka keskustastakin, mutta jokseenkin mahdottomana pidän sitä, ellei puolue muuta periaateohjelmaansa oikeasti kehitysmyönteisemmäksi ja ilmoita sen mukaisesti tavoitteitaan.

Otsikkoni taitaa sittenkin olla väärä. Eihän orja ole tahdoton alistuja vapaaehtoisesti, vaan pakosta. Tarkoittamani kepulaiset – ja eräät muutkin – alistuvat tahdottomaan asemaansa ihan vapaaehtoisesti, jopa mielellään ja mielin kielin. Vai olisiko heille jossakin vaiheessa elämää käynyt niin kuin sille, jota Eino Leino kuvaa eräässä runossaan kokoelmassa ”Sata ja yksi laulua” (1898), laulussa numero36:


Oli mullakin pikku ylpeytein,
nyt on mulla orjan mieli.

Sua silmihin katsoa tohdi en,
vaan katselen maahan ja mairittelen.

Sinä poljit mun pikku ylpeytein
ja viekas on orjan kieli.

Se oli niin pieni, niin pieni vain,
mut se oli sentään mun ainoain.

Sua soimaa en, sua heitä en -
mut se kävi niin syvälle sydämehen.

39

1045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menossa Thaimaaseen

      Kun nyt kävit siellä, niin kerropa hieman taksoista. Siis paljon maksaa nuori poika, tyttö molemmat yhtä aikaa? Luonteenlaatusi on sellainen, ettet varmaan muihin "nähtävyyksiin" ole tutustunutkaan.

      Muuten, jos kepulainen on orja, niin sinä olet orjan orja.

      • JormaKKorhonen

      • tuon yllä olevankaan

      • JormaKKorhonen
        tuon yllä olevankaan kirjoitti:

        Miksi helevetissä ylipitkät horinasi pitäisi lukea. Minä en ainakaan lue, kirjoitan vain pakollisen kettuilun, koska tiedän Sinun niin kaipaavan sitä. Varsinkaan vanhan tylsimyksen matkakertomusta en lukisi vaikka pyssyllä uhkailisit.

        ...että sen luit! Siksi sen laitoinkin, kun tiedän, että sen lukemiseksi ei riitä lukutaitosi, ja se sinua suuresti v-tuttaa!Turhaa sen lukeminen sinulle olisikin, sillä et kuitenkaan ymmärtäisi lukemaasi.

        Nyt keskityn katselemaan molemmin silmin tv 1:ltä tulevaa ohjelmaa kesän 1944 suuresta torjuntavoitostamme, jota autenttisilla paikoilla näkyy juontavan eversti Matti Koskimaa, entinen esimieheni Topografikunnan päällikkönä, ja olen ollut parilla hänenkin vetämillään matkoilla myös viime sotiemme taistelupaikoilla. Niitä matkoja olen tehnyt yhteensä kymmenkunta.


      • on arvokkaan
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...että sen luit! Siksi sen laitoinkin, kun tiedän, että sen lukemiseksi ei riitä lukutaitosi, ja se sinua suuresti v-tuttaa!Turhaa sen lukeminen sinulle olisikin, sillä et kuitenkaan ymmärtäisi lukemaasi.

        Nyt keskityn katselemaan molemmin silmin tv 1:ltä tulevaa ohjelmaa kesän 1944 suuresta torjuntavoitostamme, jota autenttisilla paikoilla näkyy juontavan eversti Matti Koskimaa, entinen esimieheni Topografikunnan päällikkönä, ja olen ollut parilla hänenkin vetämillään matkoilla myös viime sotiemme taistelupaikoilla. Niitä matkoja olen tehnyt yhteensä kymmenkunta.

        taidon väärinkäyttöä. Vähän niin kuin kuuntelisi vain Antti Tuiskua. Kumpaakin kiinnostaa enemmän määrä kuin laatu. JKK:lla ei tosin ole edellytyksiäkään tehdä mitään laadukasta, Antti Tuiskulla on.


      • yhtä ja toista
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...että sen luit! Siksi sen laitoinkin, kun tiedän, että sen lukemiseksi ei riitä lukutaitosi, ja se sinua suuresti v-tuttaa!Turhaa sen lukeminen sinulle olisikin, sillä et kuitenkaan ymmärtäisi lukemaasi.

        Nyt keskityn katselemaan molemmin silmin tv 1:ltä tulevaa ohjelmaa kesän 1944 suuresta torjuntavoitostamme, jota autenttisilla paikoilla näkyy juontavan eversti Matti Koskimaa, entinen esimieheni Topografikunnan päällikkönä, ja olen ollut parilla hänenkin vetämillään matkoilla myös viime sotiemme taistelupaikoilla. Niitä matkoja olen tehnyt yhteensä kymmenkunta.

        Olen minäkin tehnyt matkoja kymmenkunta. Mutta oletkos sinä koskaan ajatellut??


      • lukea JKK:n juttuja!
        on arvokkaan kirjoitti:

        taidon väärinkäyttöä. Vähän niin kuin kuuntelisi vain Antti Tuiskua. Kumpaakin kiinnostaa enemmän määrä kuin laatu. JKK:lla ei tosin ole edellytyksiäkään tehdä mitään laadukasta, Antti Tuiskulla on.

        Vähän niinkuin katsoisi TV:a ohjelmia joita ei millään halua katsoa. Katsot, luet ja kommentoit kuitenkin.


    • iltalehdestä

      Heinäluoman valehtelut. Nyt alkaa Jorri sossuin pelihousut repeillä.


      Anneli korjaa kentan ja kepu vaalivoiton. Voi, voi voi Jorma.



      Miksi et mennyt lapsellisien matkakertomuksiesi kanssa omiesi tykö? Sossupalstalle.

      • JormaKKorhonen

        ...on juuri oikeassa paikassa: matkailu-palstalla, sen Thaimaata koskevalla alasaitilla. Siellä se on saanut hyvän vastaanoton, ja eräs matkakumppanikin oli sen lukenut ja lähetti tänään kehaisunsa sähköpostiini.

        Ai, sinä siis olet tietävinäsi, että minä olen sossu? Kuinkahan voit sen tietää, kun itse en sitä tiedä. Asia on nimittäin juuri niin kuin avauksessani kerron: minulla ei ole mitään vakiopuoluekantaa, vaan kannatan eri puolueiden tekoja asiapohjalta, kuten myös äänestelen vaaleissa. Vielä en tiedä, minkä puolueen ehdokasta seuraavissa vaaleissa äänestän.

        Onko sinulla tosiaankin noin suuria vaikeuksia luetun ymmärtämisessä, vai onko sinulle mahdotonta uskoa, että joku voi olla rehellinenkin?


    • ketään?

      Sinua taitaa harmittaa, että sinulla ei ole mitään asemaa, jonka varjolla voisit kekkuloida kuten alokkaille.

      Vetele vaan lippaan peilin edessä sieltä näkyvälle pellelle. Ja vetele vaikka käteesi.

      Sinä saat koko ajan tältä palstalta nenillesi, etkä koskaan tule voittamaan ketään henkisesti. Olet Hietasen tasoa.

    • Voi olla, että osalla kepulaisista on eräänlainen orjan mieli. Tosin orja ei ole tässä yhteydessä oikein sopiva ilmaisu, koska orjat ovat orjia vastoin tahtoaan, mutta kepulainen on kepulainen omasta tahdostaan. Minusta osuvampi ilmaus on kepu-uskovainen, mitä täällä on aiemmin viljelty.

      Tämä kritiikitön peesaaminen on sukua auktoriteettiuskolle. Sille voi kyllä löytyä ihan luontevia selityksiä. Yksi selitys on eräänlainen yhteenkuuluvaisuuteen liittyvä me-henki. Kepulainen ja erityisesti maaseudulla asuva kepulainen ja vielä heistäkin erityisesti Pohjanmaalla asuva kepulainen erottuu näin muista ja on ylpeä kepulaisuudesta osana talonpoikaista kulttuuriperintöä.

      Toinen selitys on ahdistettuun asemaan joutuvan reaktionomainen puolustautuminen. Kepu koetaan viimeiseksi turvaksi kaupunkimaisen maailman ja sen arvojen tunketumista vastaan. Tämä puolestaan on sukua esim. islamilaisuudelle, joka vastustaa länsimaisuutta, koska kokee joutuneensa ahdistetuksi eikä hyväksy uusien virtausten tuloa.

      Kolmas selitys on Kekkonen. Hänet koettiin hyväksi isäksi, joka johdatti kuin Jumala lammaslaumaansa susien maailmassa. Vieläkin näiden peräkammarinpoikien seinillä on vanhoja jumalkuvia - Kekkosesta.

      Selitykset ovat psykologisia ja ilmeisesti kaikki kolme samaan suuntaan samanaikaisesti vaikuttaneita. Kepulaisuus on hyvin konservatiivista ja defensiivistä. Kaikki uudistusehdotukset ovat sellaisia, joilla vaikutetaan ulkopuolisyten elämään. Omista yritetään pitää huolta keinolla millä hyvänsä ja silloin tulevat mukaan myös kaikenlaiset Kekkosen konstit ja muut vippaskonstit.

      En ole mikään sosiaalidemokraatti, mutta vapaamielisen tittelin voin hyväksyä. Sosiaalidemokratiaa toki arvostan ja se on tuonut Suomelle paljon hyvää, ennen muuta tasa-arvoa ja oikeudenmukaisutta luodessaan kaikille eri järjestelyin mahdollisuuden menestyä. Se on mahdollistanut myös oman opiskeluni aikoinaan, koska olen vähävaraisesta perheestä lähtöisin. Kuitenkin olen liikkuva äänestäjä ja voin kyllä kertoa, että viime vuosikymmenten poliitikoista arvostan ykköseksi Vihreiden Osmo Soininvaaran. Arvostan myös demarien Erkki Tuomiojaa ja tässä olen vähän korjannut käsityksiäni hänelle parempaan suuntaan.

      Käsitykseni eivät ole mistään kumpujen yöstä. Pikemminkin voisi sanoa, että sinun kirjoituksissasi viljellään paljon enemmän tuota tematiikkaa. Se, että minulla on omat käsitykseni Natosta, koska olen pyrkinyt aika huolellisesti myös perustelemaan mielipiteitäni. Näitä perusteita ei ole käsittääkseni vielä kyetty erityisemmin horjuttamaan millään faktatiedolla. Sen sijaan kaikenlaisilla uskomuksilla, sillä mainitsemallasi orjan mielellä on kyllä senkin edes yritetty musertaa käsityksiäni. Se on minusta valitettavaa, koska tilaa asiallisellekin keskustelulle Natokysymyksissä pitäisi olla tilaa. Esim. sinä pyrit tämän keskustelun aina torjumaan leimaamalla minut kerettiläiseksi, vaikka tiedät vallan hyvin, etten ole esittänyt sen kummoisempia mielipiteitä kuin eräät hyvin arvostetut kansainvälisen politiikan ja turvallisuuspolitiikan asiantuntijat.

      Olen mm. sanonut, että Natosta voi tulla meille liekanaru, johon hirttäydymme ja voimme joutua erilaisiin vaaroihin. Natojäsenyys on siis tässä suhteessa turvallisuusriski. Kun puhutaan suomalaisten turvallisuudestä, on aika huoletonta jättää huomiomatta kaikki riskit ja sanoa vain, ettei sellaisia ole. Sellainen on uskovaisuutta, ei asioita pohjiaan myöten tutkivaa vapaamielisyyttä.

      • JormaKKorhonen

        ...otsikkoni ei ole aivan oikea, kun orjasta ajattelen juuri siten kuin sinäkin.

        Mistään muusta edellä esittämästäsi meille ei tulisi kinaa, mutta Nato-asiasta näkemyksemme poikkeavat niin perusteellisesti, että siitä tulisi vain ilmiriitaa ja liian jyrkkiä sanoja, joten sivuutan siitä esittämäsi huomiotta. Esität kyllä hyvin näkemyksellesi perusteita, jotka lienevät mielestäsi perusteltuja, mutta minä en millään voi niitä sellaisina nähdä. Joten se siitä.

        Mutta todellakin: näkemyksesi kepulaisuudesta on parempikin kuin omani tuossa. Eihän se todellakaan ihan monoliittista ole, ja myös kuvaamaani tyyppikepulaiseen käyttäytymiseen on useita erilaisia syitä. Auktoriteettiuskoa se kyllä on, ja myös uskonnoksi rinnastaminen on monessa tapauksessa ihan paikallaan, vaikka varmaan kunnon kristityt pitäisivät sellaista omaa uskoaan loukkaavana. Kekkosen asema kepulaisuudessa on enemmän kuin isä: kyllä hän on monelle kepulaiselle Jumalaan verrattava.

        Ja todellakin tyyppikepulaisuus on varmasti konservatismia pahimmillaan, ja sen luonne on defensiivinen, kaikkea uutta torjuva.

        Näkemyksemme sosialidemokratiasta ja sen saavutuksista ja myönteisestä merkityksestä maallemme ja meille suomalaisille on paljolti sama, vaikka minä lienen vielä vähemmän sosialidemokraatti kuin Sinä.

        Minä lienen lähtöisin vielä köyhemmistä oloista kuin Sinä, Suomen köyhimmäksiin kunnaksi mainitusta Rautavaarasta 16-vuotiaana kansakoulupohjaisena täällä Helsingissä ja sittemmin Lapin tukkikämpilläkin oman tiensä aloittanut tyhjätasku orpopoika, ja lähtökohtiini nähden kuitenkin melko hyvin elämässäni selviytynyt. Vaikka eniten kiitän siitä itseäni, myönnän, että sosialidemokraateilla on ansionsa siihen, että tämä vaatimatonkin menestys on tullut mahdolliseksi myös minulle.

        Myös minusta Osmo Soininvaara on älykkäimpiä poliitikkojamme, mutta hänhän taitaa olla nyt jättämässä aktiivipolitiikan.


      • individi

        Halusin kuitenkin kehua mielipidettäsi, varsinkin sen alkuosa oli mielestäni selkeää faktaa.

        Kepulaisuuden analyysisi on mainiota. Itse tunnen pääasiassa savolaisia kepulaisia, jotka ovat mielestäni aivan samanlaisia venkuroita, mitä pohjanmaalaiset toverinsakin. Loppupeleissä kepulainen on vankkureiden takaa kaupunkilaispiirittäjää ampuva maalainen, valittua kansaa. Muistelen vieläkin kauhulla sitä mielipideterroria, jota sukulaiseni ja tuttavani savossa harrastivat kesävierailuillani eu-kansanäänestyksen aattovuosina. Kun eu-jäsenyys sitten Ahon hallituksen toimesta saatettiin voimaan, hämmästelin usein sitä selitysten monimuotoisuutta, mitä entisiltä kiihkomielisiltä eu-vastustajilta kuulin? Siinä olivat katolisen kirkonkin aikoinaan, auringon kiertoradoista annetutut lausunnot kevyttä kauraa.

        Myös koulutuspolitiikasta antamasi lausunto on mielestäni täyttä tavaraa. Pieni kansa on kyennyt mobilisoimaan mahdollisimman monet mahdollisimman korkealle juuri koulutuspolitiikan turvin. Se vanhakantaisen oikeiston hellimä ajatus, että (vanha)varallisuus jotenkin olisi oikean politiikan tae, on romutettu moneen otteeseen. Suomen johtavat poliitikot ja suuri osa yrityselämän eliittiä ovat kotoisin varsin tavallisista suomalaisista olosuhteista. Ruotsinkielinen eliitti ja vanhat teollisuussuvut toki omaavat omat väylät. Mm. ruotsinkielisten korkeakouluopiskelijoiden alemmat sisäänpääsykynnykset ovat mielestäni jonkinmoinen tasa-arvo-ongelma.

        Nato aikoinaan perustettiin juuri diktatuurien olemassaolon vuoksi. Sen tärkein tehtävä on taata demokraattisten vaihtoehtojen olemassaolo jäsenmaissaan. Usa on sen olemassaolon aikana koko ajan vaikutusvaltaisin jäsen. Usassa presidentin puolue on vaihtunut tuon tuosta. Nixon-Fordin välissäkin demokraatti Carter ehti harjoittaa presidenttiyttä yhden nelivuotis-kauden verran. Carterin kyvyttömyys vapauttaa Iranin islamilaisen vallankumoushallituksen kaappaamia Yhdysvaltain Iranin suurlähetystön panttivankeja käänsi poliittisen suunnan republikaanien ja näyttelijän puoleen. Jostain syystä demokraatit eivät usassa osaa ulkopolitiikkaa?

        Naton tärkein tehtävä on edelleen vastustaa kaikenlaista epädemokraattista tunkeutumista. Slobodan Milotsehevitsin ja Saddam Husseinin hallintojen kaataminen olivat oikein, vaikka jälkimmäisellä ei ollut YK:n mandaattia, eikä se ollut puhdas nato-operaatio. Saddamin tarkoitus oli pyrkiä hallitsemaan maanosansa öljyä, mikä vaati selkeää puuttumista naapureiden alueelliseen koskemattomuuteen. Tätäkin tietenkin vastustettiin totaalisten ihmisoikeusrikosten lisäksi.


      • Jaba_43
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...otsikkoni ei ole aivan oikea, kun orjasta ajattelen juuri siten kuin sinäkin.

        Mistään muusta edellä esittämästäsi meille ei tulisi kinaa, mutta Nato-asiasta näkemyksemme poikkeavat niin perusteellisesti, että siitä tulisi vain ilmiriitaa ja liian jyrkkiä sanoja, joten sivuutan siitä esittämäsi huomiotta. Esität kyllä hyvin näkemyksellesi perusteita, jotka lienevät mielestäsi perusteltuja, mutta minä en millään voi niitä sellaisina nähdä. Joten se siitä.

        Mutta todellakin: näkemyksesi kepulaisuudesta on parempikin kuin omani tuossa. Eihän se todellakaan ihan monoliittista ole, ja myös kuvaamaani tyyppikepulaiseen käyttäytymiseen on useita erilaisia syitä. Auktoriteettiuskoa se kyllä on, ja myös uskonnoksi rinnastaminen on monessa tapauksessa ihan paikallaan, vaikka varmaan kunnon kristityt pitäisivät sellaista omaa uskoaan loukkaavana. Kekkosen asema kepulaisuudessa on enemmän kuin isä: kyllä hän on monelle kepulaiselle Jumalaan verrattava.

        Ja todellakin tyyppikepulaisuus on varmasti konservatismia pahimmillaan, ja sen luonne on defensiivinen, kaikkea uutta torjuva.

        Näkemyksemme sosialidemokratiasta ja sen saavutuksista ja myönteisestä merkityksestä maallemme ja meille suomalaisille on paljolti sama, vaikka minä lienen vielä vähemmän sosialidemokraatti kuin Sinä.

        Minä lienen lähtöisin vielä köyhemmistä oloista kuin Sinä, Suomen köyhimmäksiin kunnaksi mainitusta Rautavaarasta 16-vuotiaana kansakoulupohjaisena täällä Helsingissä ja sittemmin Lapin tukkikämpilläkin oman tiensä aloittanut tyhjätasku orpopoika, ja lähtökohtiini nähden kuitenkin melko hyvin elämässäni selviytynyt. Vaikka eniten kiitän siitä itseäni, myönnän, että sosialidemokraateilla on ansionsa siihen, että tämä vaatimatonkin menestys on tullut mahdolliseksi myös minulle.

        Myös minusta Osmo Soininvaara on älykkäimpiä poliitikkojamme, mutta hänhän taitaa olla nyt jättämässä aktiivipolitiikan.

        ...nimittäin siihen, joukkoon, jonka mielestä osmo Soininvaara on poliitikkona kelpo pihatonttu. ;-)

        Nimitys on nuorimman poikani antama, joka niinikään olisi ilman muuta äänestänyt aina Soininvaaraa, jos olisi voinut vakuuttua siitä, ettei ääni auta jotain yhden asian elämäntapaintiaania eduskuntaan, joilla ei taas ole politiikassa mitään virkaa.

        Minusta Soininvaara on yksi analyyttisimpiä ja älykkäimpiä poliitikkoja, mitä mistään puolueesta löytyy. Minusta on ollut sääli, ettei kokoomus ole ollut riittävän liberaali, jotta Soininvaara olisi voinut kokea sen omakseen, kun hän siirtyi vihreisiin liberaalisen kansanpuolueen fuusioiduttua keskustaan.


      • JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...otsikkoni ei ole aivan oikea, kun orjasta ajattelen juuri siten kuin sinäkin.

        Mistään muusta edellä esittämästäsi meille ei tulisi kinaa, mutta Nato-asiasta näkemyksemme poikkeavat niin perusteellisesti, että siitä tulisi vain ilmiriitaa ja liian jyrkkiä sanoja, joten sivuutan siitä esittämäsi huomiotta. Esität kyllä hyvin näkemyksellesi perusteita, jotka lienevät mielestäsi perusteltuja, mutta minä en millään voi niitä sellaisina nähdä. Joten se siitä.

        Mutta todellakin: näkemyksesi kepulaisuudesta on parempikin kuin omani tuossa. Eihän se todellakaan ihan monoliittista ole, ja myös kuvaamaani tyyppikepulaiseen käyttäytymiseen on useita erilaisia syitä. Auktoriteettiuskoa se kyllä on, ja myös uskonnoksi rinnastaminen on monessa tapauksessa ihan paikallaan, vaikka varmaan kunnon kristityt pitäisivät sellaista omaa uskoaan loukkaavana. Kekkosen asema kepulaisuudessa on enemmän kuin isä: kyllä hän on monelle kepulaiselle Jumalaan verrattava.

        Ja todellakin tyyppikepulaisuus on varmasti konservatismia pahimmillaan, ja sen luonne on defensiivinen, kaikkea uutta torjuva.

        Näkemyksemme sosialidemokratiasta ja sen saavutuksista ja myönteisestä merkityksestä maallemme ja meille suomalaisille on paljolti sama, vaikka minä lienen vielä vähemmän sosialidemokraatti kuin Sinä.

        Minä lienen lähtöisin vielä köyhemmistä oloista kuin Sinä, Suomen köyhimmäksiin kunnaksi mainitusta Rautavaarasta 16-vuotiaana kansakoulupohjaisena täällä Helsingissä ja sittemmin Lapin tukkikämpilläkin oman tiensä aloittanut tyhjätasku orpopoika, ja lähtökohtiini nähden kuitenkin melko hyvin elämässäni selviytynyt. Vaikka eniten kiitän siitä itseäni, myönnän, että sosialidemokraateilla on ansionsa siihen, että tämä vaatimatonkin menestys on tullut mahdolliseksi myös minulle.

        Myös minusta Osmo Soininvaara on älykkäimpiä poliitikkojamme, mutta hänhän taitaa olla nyt jättämässä aktiivipolitiikan.

        ...ketään.

        "Myös minusta Osmo Soininvaara on älykkäimpiä poliitikkojamme, mutta hänhän taitaa olla nyt jättämässä aktiivipolitiikan."

        Olen niin samaa mieltä. Aivan aidosti O.S kun jättää eduskunnan sen ÄO alenee. O.S on aitoa sitä mitä on edustanut vuosia.


    • heh heh

      "Edelleen totean, että ei tuollaista orjamaista asennetta ole ainoastaan keskustan kannattajissa, vaan kyllä täällä esiintyy eräitä samantapaisilla asenteilla ladattuja muidenkin puolueiden kannattajia, niin oikealta kuin vasemmalta. Mutta ei läheskään niin paljon kuin kepulaisissa. "

      Elät näemmä pimeässä komerossa johon todellisuus ei ole vielä löytänyt tietään. Tai sitten et vain ole edes yrittänyt perehtyä asioihin.

      Vanhana upseerina otit varmaan hyvillä mielin vastaan tiedon armeijan naurunaiheen, toimiupseeriston siirtymisestä menneisyyteen. Ihme että sellaista mätäpaisetta on näinkin kauan pidetty pystyssä..

    • Jaba_43

      >>Olen todennut ennenkin ja totean taas, että Jaba suuresta politiikkaan viehättymisestään huolimatta pyrkii näkemään asiat asioina ja antamaan tunnustusta kuten moitettakin sinne, missä siihen hänen mielestään on aihetta. Jaba tekee niin ilmeisestä kokoomuslaisuudestaan huolimatta.

      • JormaKKorhonen

        ...minusta se on silloin hyvin ja oikein. Eli pyrit arvioimaan puolueita niiden edustajien sanomisten ja tekojen mukaan, etkä puolueiden edustajia heidän puoluekantansa mukaan riippumatta heidän sanomistensa ja tekemistensä sisällöstä ja laadusta, kuten nuo avauksessani tarkoittamat yleensä tekevät.

        Samaan asiapohjaiseen arvottamiseen pyrin itsekin, eikä siinä mielestäni ole suurtakaan vaikeutta. Missään nimessä, mistään hinnasta en luovuttaisi omaa tahtoani millekään puolueelle.


      • Jaba_43
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...minusta se on silloin hyvin ja oikein. Eli pyrit arvioimaan puolueita niiden edustajien sanomisten ja tekojen mukaan, etkä puolueiden edustajia heidän puoluekantansa mukaan riippumatta heidän sanomistensa ja tekemistensä sisällöstä ja laadusta, kuten nuo avauksessani tarkoittamat yleensä tekevät.

        Samaan asiapohjaiseen arvottamiseen pyrin itsekin, eikä siinä mielestäni ole suurtakaan vaikeutta. Missään nimessä, mistään hinnasta en luovuttaisi omaa tahtoani millekään puolueelle.

        Älä sitten tule moittimaan minua, jos taas joskus kehun vaikkapa Matti Vanhasta, mikäli hän sattuisi tekemään jotain kehumisen arvoista.
        ,-)))


    • JormaKKorhonen

      …tuo kesän 1944 suuresta torjuntavoitosta kertonut! Oli syytäkin olla, sillä tuolla voitolla pelastettiin Suomen itsenäisyys..

      Mieltäni lämmitti ohjelmaa katsoessa monikin asia. Olen käynyt sotahistorioitsijoiden vetämillä matkoilla noilla kaikilla ratkaisupaikoilla, Siiranmäessä, Äyräpäässä, Vuosalmella ja Tali-ihantalassa. Kahdella matkalla matkanjohtajana on ollut ohjelmassa juontajana esiintynyt eversti Matti Koskimaa, entinen Topografikunnan päällikkö, mutta ei ehtinyt itse asiassa olla vielä esimiehenäni, vaikka tuossa äsken toisin sanoinkin. Viimeinen päällikkö aikanani TopK:ssa oli Lauri Vilkko. Matti Koskimaahan olen tutustunut myös Topografikillan jäsenenä, kun Matti oli vuosia kiltamme puheenjohtaja.

      Ohjelmassa esiintyi myös everstiluutnantti, asessori Erkki Käkelä, joukkueeni johtaja (luutnanttina) RUK:ssa ja myöhempi esimieheni everstiluutnanttina Esikuntakoulun johtajana. Erkki minut houkutteli sitten luutnanttikurssini priimuksena suoritettuani Esikuntakouluun henkilöstöhallinnon opettajaksi, jossa tehtävässä toimin neljä vuotta.

      Että tällaista vaan tältä punikkiupseerilta…

      • itseään niin kauan

        että pollauttaa viimein itkun.


        Hah hah haa, ko naurattaa
        tuo viikollinen juttu. Kun
        Jorma oli ulkona ja homon
        viereen nukku.


      • hoho hoohoo hiih hih

        Varsinainen topografiasiantuntija tämä kaposemme, kun ei edes tiedä mittausvälineiden oikeita nimiä. Ollut laattapoikanakin.....:))). voi pyhä sylvi tuota tiedon määrää...
        No voishan sitä reilusti kehua olleensa karttavaraston järjestäjänä, niin että kyllähän siinä tapaa oikeitakin alankin ihmisiä, eli ESIMIEHIÄÄN.
        Oikein Topografikiltaankin tunkenut itsensä. On se tosi hienoa varmaankin...
        Aivan on parantumaton mielipuolinen narsisti. Ja kepusaitin ottanut elvistelyosastokseen, mikä on tarkoitettu aivan muiden aiheiden käsittelyä varten. Vai oliskohan peräti määrätty tälle palstalle häiriköimään asiakeskustelua.
        On meillä siinä kans oikein varsinainen ja tyypillinen demari, joka on ollut demariehdokaana vaaleissa, ja silti kieltää olevansa demari. Siis ilmeisesti demareita ei ole tosiasiassa olemassakaan, vaan ökyrosvojen perustama työläisten kusetusosasto, jossa joillekin kiihkoille on järjestetty jotain toimintaa etteivät häiritsisi varsinaisten ökyrosvojen varainkeruuta, vaan päinvastoin tukisivat sitä kun antaa nille hieman henkilökohtaista mammonaa....
        No onneksi vähitellen demukkojen äänestäjätkin ovat tuon asian huomanneet, ja siksipä demujen kannatus tippuukin jatkuvasti.
        Eli työläisiä kusetetaan ökyrosvojen pussiin työväenpuolueen nimellä, mikä on tullut todistetutksi jälleen kerran tälläkin hallituskaudella.

        Ja demari vielä kehuu Suomen itsenäisyden pelastamisesta, vaikka ovat aina olleet sitä mieltä, että Suomen olisi pitänyt olla osa suurta itäistä naapurimaatamme.
        Kun kaponen on noin suurena tutkijanakin itseänsä pitävä, niin selvitäis nyt, että mikä osuus Stalinilla oli demareiden perustamisessa maahamme, kun hänen nimensäkin esiintyy demareiden perustamisasiakirjoissa?


    • Ökyisäntä

      Jorma,

      ilmeisesti näkyvä ylemmyyden tunteesi ei ole teeskentelyä, vaan oleellinen osa persoonaasi. Et voi varmaan sitä muuttaa. Se näkyy mm. vastauksissasi Mielipidepankille Nato-keskustelussa. Kun et löydä lisää asiaperusteita, alat puhua asian ohi, ja muutat sen kokonaan toiseksi. Näinhän teit säännöllisesti, kun keskustelimme viime vuonna kuntien talouskysymyksistä ja hallituksen saavutuksista. Kun tiedot loppuivat, totesit: "oli miten oli, sinä edustat tyypillistä kepupropagandaa, etkä siis voi olla rehellinen" tms.

      Taas tämäkin avaus todistaa samaa henkeä. Miksi ihmeessä sinun pitää tunkea eri tavoin kaikkea aiheeseen kuulumatonta näille sivuille. Eipä ole kummakaan, jos joku ärsyyntyy.

      • JormaKKorhonen

        Juuri äsken ihmettelin sitä avauksessasi, ja nyt tässä. Missä ja miksi näet avauksessani eritytistä ylemmyydentunnettani? En kiellä, etteikö minulla sellaista olisi - mielestäni aiheellisesti - moneen kepulaiseen nähden usein, mutta nyt kyllä esitin asiani mielestäni ihan analyyttisesti, täällä näkemääni perustuen.

        Lapsellinen en ainakaan ole ollut tuossakaan. Olen ennenkin koettanut sanoa Sinulle, että minun juttujani pitäisi joskus lukea hieman rivien välistäkin: niillä saattaa olla muutakin tarkoitusta kuin äkkisilmäyksellä havaittava. Mielstäni ne yleensä toimivat hyvin tarkoittamallani tavalla!

        Mielestäni en ole puhunut asian ohi enempää Sinun kuin Mielipidepankinakaan kanssa keskustellessani, mutta enhän voi millään janttautua johonkin teidän näkemykseenne, kun oma näkemykseni asiasta on kovin erilainen.

        En ole vieläkään tainnut ihan täysin toipua tuosta aikaerosta, joka Suomen ja Thaimaan välillä on, kun meinaan jo nukkua tähän!

        Hyvää yötä!


      • jumalatauti
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        Juuri äsken ihmettelin sitä avauksessasi, ja nyt tässä. Missä ja miksi näet avauksessani eritytistä ylemmyydentunnettani? En kiellä, etteikö minulla sellaista olisi - mielestäni aiheellisesti - moneen kepulaiseen nähden usein, mutta nyt kyllä esitin asiani mielestäni ihan analyyttisesti, täällä näkemääni perustuen.

        Lapsellinen en ainakaan ole ollut tuossakaan. Olen ennenkin koettanut sanoa Sinulle, että minun juttujani pitäisi joskus lukea hieman rivien välistäkin: niillä saattaa olla muutakin tarkoitusta kuin äkkisilmäyksellä havaittava. Mielstäni ne yleensä toimivat hyvin tarkoittamallani tavalla!

        Mielestäni en ole puhunut asian ohi enempää Sinun kuin Mielipidepankinakaan kanssa keskustellessani, mutta enhän voi millään janttautua johonkin teidän näkemykseenne, kun oma näkemykseni asiasta on kovin erilainen.

        En ole vieläkään tainnut ihan täysin toipua tuosta aikaerosta, joka Suomen ja Thaimaan välillä on, kun meinaan jo nukkua tähän!

        Hyvää yötä!

        Korhosen persoonallisuushäiriön osuva määrittely otsikossa ja nimimerkissä. Niissä koko totuus. Mitä tuota kiertelemään selvää asiaa.
        Sit tibi terra levis.


      • JormaKKorhonen
        jumalatauti kirjoitti:

        Korhosen persoonallisuushäiriön osuva määrittely otsikossa ja nimimerkissä. Niissä koko totuus. Mitä tuota kiertelemään selvää asiaa.
        Sit tibi terra levis.

        Ihmeellisiä diagnooseja antaa tuo kepupsykologia! Kovin paljon toisistaan poikkeavia olen minäkin itsestäni saanut, aivan ääripäitä myöten on luonnettani ja sanomisteni perusteita luonnehdittu.

        Varmaan se kepujoukko on niin yhtenäistä massaa, että jos kepulainen huomaa jonkun siihen soveltumattomaksi, hänen aivonsa alkavat raksuttaa etsien sille kuumeisesti selitystä. Outo ja omituinenhan täytyy olla ihmisen, joka ei ole kepulainen. Sen outouden lajin vain joku kepulainen näkee täysin päinvastaisena kuin joku toinen.

        Mitäpä. jos sittenkin olisin vain hyvin normaali ihminen, jolle melkoinen elämänkokemus on rakentanut terveen itsetunnon ja terveen arvopohjan. Siis oikea kunnon suomalainen. Minun Jumalani ja Messiaani ovat ne kristinuskon ilmoittamat. Niiden rinnalle tai niitä lähellekään ei nouse edes Urho Kekkonen.


      • jopas on
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        Ihmeellisiä diagnooseja antaa tuo kepupsykologia! Kovin paljon toisistaan poikkeavia olen minäkin itsestäni saanut, aivan ääripäitä myöten on luonnettani ja sanomisteni perusteita luonnehdittu.

        Varmaan se kepujoukko on niin yhtenäistä massaa, että jos kepulainen huomaa jonkun siihen soveltumattomaksi, hänen aivonsa alkavat raksuttaa etsien sille kuumeisesti selitystä. Outo ja omituinenhan täytyy olla ihmisen, joka ei ole kepulainen. Sen outouden lajin vain joku kepulainen näkee täysin päinvastaisena kuin joku toinen.

        Mitäpä. jos sittenkin olisin vain hyvin normaali ihminen, jolle melkoinen elämänkokemus on rakentanut terveen itsetunnon ja terveen arvopohjan. Siis oikea kunnon suomalainen. Minun Jumalani ja Messiaani ovat ne kristinuskon ilmoittamat. Niiden rinnalle tai niitä lähellekään ei nouse edes Urho Kekkonen.

        Poliittisella saitilla eivät terveet henkilöt käy keskustelua itsestään, saatikka että kävisivät keskustelua itsensä kanssa monien salaisten nimimerkkien jakomielisessä viidakossa. Sairaasta aiheesta ei ole muuta sanottavaa, koska häiriössä elävä henkilö ei edes tunnista sairauttaan, ja joka seikka vääjämättä myös paljastaa messiaskompleksin olemassaolon. Mene lääkäriin. Medicus curat, natura sanat.


      • Psykiatrien kertomaa
        jopas on kirjoitti:

        Poliittisella saitilla eivät terveet henkilöt käy keskustelua itsestään, saatikka että kävisivät keskustelua itsensä kanssa monien salaisten nimimerkkien jakomielisessä viidakossa. Sairaasta aiheesta ei ole muuta sanottavaa, koska häiriössä elävä henkilö ei edes tunnista sairauttaan, ja joka seikka vääjämättä myös paljastaa messiaskompleksin olemassaolon. Mene lääkäriin. Medicus curat, natura sanat.

        Monen vanhuksen elämänpiiri supistuu kovin pieneksi, jolloin monesti palaavat mieleen voimallisemmat nuoruuden päivät. Tästä saattaa syntyä väärä voiman tunto, johon turvaten vanha käppänäkin voi äityä hillittömään rellestämiseen.

        Kuvaahan jo tämänkin tapauksen paluuta saitille hänen oma lausahduksensa, "on kuin kotiinsa tulisi". Se kuvannee sitä elämänpiirin supistumista ja yht'aikaista harhaista omnipotenssin uskoa- tämä siis on hänen kotinsa, jossa hän määrää, vaikka aseella uhaten, mikä sekin on jo kuultua ja nähtyä uhkailua.


      • Ökyisäntä
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        Juuri äsken ihmettelin sitä avauksessasi, ja nyt tässä. Missä ja miksi näet avauksessani eritytistä ylemmyydentunnettani? En kiellä, etteikö minulla sellaista olisi - mielestäni aiheellisesti - moneen kepulaiseen nähden usein, mutta nyt kyllä esitin asiani mielestäni ihan analyyttisesti, täällä näkemääni perustuen.

        Lapsellinen en ainakaan ole ollut tuossakaan. Olen ennenkin koettanut sanoa Sinulle, että minun juttujani pitäisi joskus lukea hieman rivien välistäkin: niillä saattaa olla muutakin tarkoitusta kuin äkkisilmäyksellä havaittava. Mielstäni ne yleensä toimivat hyvin tarkoittamallani tavalla!

        Mielestäni en ole puhunut asian ohi enempää Sinun kuin Mielipidepankinakaan kanssa keskustellessani, mutta enhän voi millään janttautua johonkin teidän näkemykseenne, kun oma näkemykseni asiasta on kovin erilainen.

        En ole vieläkään tainnut ihan täysin toipua tuosta aikaerosta, joka Suomen ja Thaimaan välillä on, kun meinaan jo nukkua tähän!

        Hyvää yötä!

        Niin. Ihmettelet, missä ylemmyydentuntosi näkyy ja samalla ylpeilet sillä, että todella tunnet sellaista joihinkin, sinulle täysin vieraisiin ihmisiin nähden. En pidä tuota kovin fiksuna.

        Keskustelustahan ei ole kysymys silloin, jos jollakin taholla ylemmyys ja ennakkoluulo ottavat tiedon ja perustelujen aseman.


      • JormaKKorhonen
        jopas on kirjoitti:

        Poliittisella saitilla eivät terveet henkilöt käy keskustelua itsestään, saatikka että kävisivät keskustelua itsensä kanssa monien salaisten nimimerkkien jakomielisessä viidakossa. Sairaasta aiheesta ei ole muuta sanottavaa, koska häiriössä elävä henkilö ei edes tunnista sairauttaan, ja joka seikka vääjämättä myös paljastaa messiaskompleksin olemassaolon. Mene lääkäriin. Medicus curat, natura sanat.

        ...mihin perustuu käsityksesi, että kävisin täällä keskustelua itseni kanssa? Sekopää Keriksen harhoihinko? Hänhän näkee minut kaikkialla täällä, näkyy nähneen minun ollessani Thaimaan kiertomatkallakin, jolla ei todellakaan käynyt pienessä mielessäkään kuikkia tänne; oli niin paljon muuta ja mielenkiintoisempaa.

        Vai onko teissä kepulaisissa ihan ilman Keriksen vaikutustakin tuollaisia tomppeleita? Mistä se kertoo? Alemmuudentunnostanne. Ei se aiheeton ole, mutta koettaisitte käsitellä sitä jotenkin muuten omassa itsessänne, sillä noin te oikein sen taululla kaikille esitätte!

        En jumalauta ole käynyt yhtäöän keskustelua koskaan itseni kanssa. Minulla ei todellakaan ole niitä sairaan Keriksen näkemiä varjonikkejä. Mihin minä niitä tarvitsisin? Esiinnyn vain muutamilla rekisteröidyillä, profiileista helposti minun nikikseini selviävillä, ja 99 %:sti vain tällä.

        Minä saan niin paljon "mainetta" omana itsenäni esiintyessäni, että en toki halua sitä kenellekään tuntemattomalle luovuttaa. En tiedä, millaisia ne Keriksen varjonikeikseni näkemät ovat, mutta tuskinpa niillä minua paremmin kirjoitetaan.

        Luepa vaikka tuo ja sen saamat arvostelut siellä; eivät taatusti nekään ole minun antamiani:


        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000862&posting=22000000022536953


      • olen nähnyt tämän monta ker...
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...mihin perustuu käsityksesi, että kävisin täällä keskustelua itseni kanssa? Sekopää Keriksen harhoihinko? Hänhän näkee minut kaikkialla täällä, näkyy nähneen minun ollessani Thaimaan kiertomatkallakin, jolla ei todellakaan käynyt pienessä mielessäkään kuikkia tänne; oli niin paljon muuta ja mielenkiintoisempaa.

        Vai onko teissä kepulaisissa ihan ilman Keriksen vaikutustakin tuollaisia tomppeleita? Mistä se kertoo? Alemmuudentunnostanne. Ei se aiheeton ole, mutta koettaisitte käsitellä sitä jotenkin muuten omassa itsessänne, sillä noin te oikein sen taululla kaikille esitätte!

        En jumalauta ole käynyt yhtäöän keskustelua koskaan itseni kanssa. Minulla ei todellakaan ole niitä sairaan Keriksen näkemiä varjonikkejä. Mihin minä niitä tarvitsisin? Esiinnyn vain muutamilla rekisteröidyillä, profiileista helposti minun nikikseini selviävillä, ja 99 %:sti vain tällä.

        Minä saan niin paljon "mainetta" omana itsenäni esiintyessäni, että en toki halua sitä kenellekään tuntemattomalle luovuttaa. En tiedä, millaisia ne Keriksen varjonikeikseni näkemät ovat, mutta tuskinpa niillä minua paremmin kirjoitetaan.

        Luepa vaikka tuo ja sen saamat arvostelut siellä; eivät taatusti nekään ole minun antamiani:


        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000862&posting=22000000022536953

        ... ja papan vanha kaappikello hiljaa raksuttaa,
        papan pienen murjun lämpimässä... pappa ottaa huikkaa hämärässä jne... Vai kuinkas?


      • JormaKKorhonen
        olen nähnyt tämän monta ker... kirjoitti:

        ... ja papan vanha kaappikello hiljaa raksuttaa,
        papan pienen murjun lämpimässä... pappa ottaa huikkaa hämärässä jne... Vai kuinkas?

        ...näet minunkin kirjoittelevan nikittömänä, kun itse sitä yhtenään harrastat. Jos minä niin tekisin, pystyisin kyllä esiintymään niin, ettei minua tunnistettaisi yhtä helposti kuin sinut aina noista pakkomaneereistasi.

        Äläkä yritä runoilla, kun sinulla ei ole siihenkään kykyjä. Tuossakaan ei ole toden sanaa enempää kuin muussakaan törkyilyssäsi. Kotini ei ole mikään pieni murju, minulla ei ole kaappikelloa, enkä ota koskaan huikkaa vielä tähän aikaan päivästä, paitsi joskus (kuten nyt Thaimaan lomallanikin aina) viiniä tai olutta ruokajuomanani.

        Tässä sinulle on näyte runosta:


        KERISPÖLLÖ (Eino Leino: "Tarhapöllö", pieni mukailu: Jorma K. Korhonen)

        Kerispöllö se saitillansa
        oli niin viisas, niin viisas,
        koska niin suuresti sontaa tuotti:
        itselleen sekin jo piisas.

        Kerispöllö se saitillansa
        Korhosen runoja kuulee,
        makumestari olevansa
        runoudessa hän luulee.

        Itsekin ryhtyy runoilemaan
        mut rujoja niistä vain tulee.
        mitäpä yhdestä kirjaimesta:
        kyllä sen oikolukee!

        Kepulit ympäri Kerispöllön
        mietteensä häpeissään sorvaa:
        ”Ei sulle raukalle tyyliä suotu,
        onneks` ei myöskään korvaa!”


      • Sekoilusi jatkuu pahempana!!
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...näet minunkin kirjoittelevan nikittömänä, kun itse sitä yhtenään harrastat. Jos minä niin tekisin, pystyisin kyllä esiintymään niin, ettei minua tunnistettaisi yhtä helposti kuin sinut aina noista pakkomaneereistasi.

        Äläkä yritä runoilla, kun sinulla ei ole siihenkään kykyjä. Tuossakaan ei ole toden sanaa enempää kuin muussakaan törkyilyssäsi. Kotini ei ole mikään pieni murju, minulla ei ole kaappikelloa, enkä ota koskaan huikkaa vielä tähän aikaan päivästä, paitsi joskus (kuten nyt Thaimaan lomallanikin aina) viiniä tai olutta ruokajuomanani.

        Tässä sinulle on näyte runosta:


        KERISPÖLLÖ (Eino Leino: "Tarhapöllö", pieni mukailu: Jorma K. Korhonen)

        Kerispöllö se saitillansa
        oli niin viisas, niin viisas,
        koska niin suuresti sontaa tuotti:
        itselleen sekin jo piisas.

        Kerispöllö se saitillansa
        Korhosen runoja kuulee,
        makumestari olevansa
        runoudessa hän luulee.

        Itsekin ryhtyy runoilemaan
        mut rujoja niistä vain tulee.
        mitäpä yhdestä kirjaimesta:
        kyllä sen oikolukee!

        Kepulit ympäri Kerispöllön
        mietteensä häpeissään sorvaa:
        ”Ei sulle raukalle tyyliä suotu,
        onneks` ei myöskään korvaa!”

        Pappa hyvä, eipä se keris ollutkaan, vaan ihan muu. Pletko todela noin pakkomeilteinen, että näet city-Keskustan kaikkialla. Vai onko tämä nyt sitten se Welluz-kalabaliikki, joka pina lähestyy... teitä kahta on tasan tarkkaan yhtä mukava älyttää!!


      • JormaKKorhonen
        Sekoilusi jatkuu pahempana!! kirjoitti:

        Pappa hyvä, eipä se keris ollutkaan, vaan ihan muu. Pletko todela noin pakkomeilteinen, että näet city-Keskustan kaikkialla. Vai onko tämä nyt sitten se Welluz-kalabaliikki, joka pina lähestyy... teitä kahta on tasan tarkkaan yhtä mukava älyttää!!

        Ei täällä kenelläkään muulla ole aihetta ottaa esille tuota Welluzia, kuin sinulla, joka sait sen tiimoilta osoittamasi käsittämättömän tyhmyytesi paljastumisesta elämänikuisen trauman!

        Eikä kukaan muu tee noin paljon kirjoitusvirheitä. Mitä muuten on "pinan lähestyminen", Keris?


      • parittajanne
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        Ei täällä kenelläkään muulla ole aihetta ottaa esille tuota Welluzia, kuin sinulla, joka sait sen tiimoilta osoittamasi käsittämättömän tyhmyytesi paljastumisesta elämänikuisen trauman!

        Eikä kukaan muu tee noin paljon kirjoitusvirheitä. Mitä muuten on "pinan lähestyminen", Keris?

        "pina lähestyy" tarkoittaa tietysti "pian lähestyy".

        Sinut on yhtä helppo saada uskomaan rekisteröimätön nikki Kerikseksi kuin Keris saada uskomaan rekisteröimätön nikki Sinuksi.

        Siinä olette tasapäisiä. Joskin voidaan todeta keriksen siistineen puheitaan. Mutta sinä annat edelleen roilottaa täyttä kurkkua 'paukapäätä, tolloa ja reppanoita'. Sopiiko tuo nyt upseerille.


    • yksi kylähullu

      Ei kepulaisuutta orjuuteen tai orjan mieleen voi verrata. Kepulaisuus on poliittinen hurmosliike.

      Mielestäni se on poliittisena ilmiönä sukua taistolaiselle hurmosliikkeelle 70-luvulla.

      Molempien kannattajien perustoive on, että puolue päättäisi ja ottaisi vastuun minun puolestani. Kannattajat uskovat johtajahahmoja, jotka toimivat heidän puolestaan ja tarjoavat ylhäältä tulevia ja yksinkertaisia ratkaisuja. Tunnusomaista liikkeille on tiukka omien johtajien seuraaminen ja armottomuus toisin ajattelevia kohtaan.

      Taistolaisuus oli opiskelijamaailman ja kaupunkien ilmiö, kepulaisuus on maaseudun ja yksinkertaisimman väestönosan ilmiö. Perusluonteeltaan ne kuitenkin muistuttavat toisiaan, siteerataanpa vaikka erästä taistolaista vappupuhetta vuodelta -70: "mikä parlamentissa menetetään / se taistellen kentällä voitetaan". Tuohan on kuin puoluesihteeri Korhosen suusta vuonna 2007. Taistolaisuus imi kyllä intellektuellejakin mitä kepulaisuus ei ole koskaan tehnyt, se on pysynyt tosikkojunttien liikkeenä.

      • JormaKKorhonen

        Puheenvuorosi täydentää mukavasti eräissä muissa hyvissä puheenvuoroissa (varsinkin mpp) kepusta ja kepulaisuudesta annettua luonnehdintaa! Oikeastaan jopa niitä paremmin isket ihan asian ytimeen. Otsikossasi todellakin taitaa olla totuus pelkistetyimmillään!


    • Onko

      kepulaisella orjan mieli?

    • Niin..pä

      Se oli niin pieni, niin pieni vain,
      mut se oli sentään mun ainoain.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe