Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

2-tahti diesel

Antakaahan tulla tietoa

Haloo vääntömomentti ja säästöpäästömiehet, kertokaahan mulle jotain faktaa kaksitahtidieseleistä.

44

22383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zetorin traorit

      ovat tuollaisia.

      • Hanomag taisi olla

        En kyllä ole törmännyt 2-t Zetoriin. Hanomagin puskukoneissa niitä oli, ja ehkä Hanomagin pakuissa (myöhemmin Mersu).

        Liekö kellään tieto onko tommosta kaksitahtidieseliä autossa varmuudella käytetty?


      • Anonyymi
        Hanomag taisi olla kirjoitti:

        En kyllä ole törmännyt 2-t Zetoriin. Hanomagin puskukoneissa niitä oli, ja ehkä Hanomagin pakuissa (myöhemmin Mersu).

        Liekö kellään tieto onko tommosta kaksitahtidieseliä autossa varmuudella käytetty?

        Kyllä on. Cummingns 2T diesel 6L 2 turholla varustettu.
        Hyvä kone ajossa. Huono käynnistymään, vaati ison pyörimisnopeuden ennen syttyy.
        Äänet ovat kometat ja savut väkevät ennen kuin lämpiää .
        Muistan että Fargossa oli juuri tuommoinen moottori.
        Ei tosin kovin taloudellinen, mutta kihakka värkki , 1960 luvun lopun laite.
        Maamoottoreita löytyy ilman turboa.
        Käyttäjäkunta jäi pieneksi ja kallis ylläpitää, kallis hankkia , lyhyt ikäinen.
        Volvo Titan voitti väännöllä.


    • magirus kai

      magirus deutz kuormaautoissa oli tommonen 2-tahti diesel, muistaakseni ainakin V-12 myllyllä varustettu, ja oli perskele huippulaadukas vehje, 50-luvulta käytös aina 90-luvulle,deutzin sakemanni diesel.

      • sitroen.

        kuullut, että Magirus-Deutz olisi kaksitahtimoottoreita tehnyt. Ettet nyt vain sotke ilmajäähdytykseen? Niitä se teki.

        Fordilla oli kuorma-autossa kaksitahtidiesel 50-luvulla. Jo äänestä sen tunsi ("Kölnin Ford"). Hävisivät melko pian, ilmeisesti ei olleet kestäviä. Pakoputki oli nelituumainen... Sitten tuli melkein näköisenä mutta eri maskilla nokkamallin Trader nelitahtikoneella.

        Sitten on ollut ainakin Commerin kolmisylinterinen Roots-ahdettu vastaiskudieselmoottori Commer TS-3. Kuulemma muuten hyvä, mutta mäntien päädyt pakkasivat sulamaan (vaikka olivat erikoisterästä). Teknisiä arvoja löytyy tarvittaessa; luonnossa en ole nähnyt. Tämä konstruktio pohjautui Sulzer ZG9-moottoriin vuodelta 1937.
        Muita ei nyt tule mieleen autokäytössä olleita.


      • sitroen.
        sitroen. kirjoitti:

        kuullut, että Magirus-Deutz olisi kaksitahtimoottoreita tehnyt. Ettet nyt vain sotke ilmajäähdytykseen? Niitä se teki.

        Fordilla oli kuorma-autossa kaksitahtidiesel 50-luvulla. Jo äänestä sen tunsi ("Kölnin Ford"). Hävisivät melko pian, ilmeisesti ei olleet kestäviä. Pakoputki oli nelituumainen... Sitten tuli melkein näköisenä mutta eri maskilla nokkamallin Trader nelitahtikoneella.

        Sitten on ollut ainakin Commerin kolmisylinterinen Roots-ahdettu vastaiskudieselmoottori Commer TS-3. Kuulemma muuten hyvä, mutta mäntien päädyt pakkasivat sulamaan (vaikka olivat erikoisterästä). Teknisiä arvoja löytyy tarvittaessa; luonnossa en ole nähnyt. Tämä konstruktio pohjautui Sulzer ZG9-moottoriin vuodelta 1937.
        Muita ei nyt tule mieleen autokäytössä olleita.

        kaipaili aloittaja.
        Commerin moottorin iskutilavuutta en löytänyt, mutta teho oli 105 hv / 2400 RPM ja momentti 270 lb.ft / 1200 RPM, väittää lähdeteos.
        Fordista ei minulla ole mitään teknisiä tietoja.


      • Topias
        sitroen. kirjoitti:

        kuullut, että Magirus-Deutz olisi kaksitahtimoottoreita tehnyt. Ettet nyt vain sotke ilmajäähdytykseen? Niitä se teki.

        Fordilla oli kuorma-autossa kaksitahtidiesel 50-luvulla. Jo äänestä sen tunsi ("Kölnin Ford"). Hävisivät melko pian, ilmeisesti ei olleet kestäviä. Pakoputki oli nelituumainen... Sitten tuli melkein näköisenä mutta eri maskilla nokkamallin Trader nelitahtikoneella.

        Sitten on ollut ainakin Commerin kolmisylinterinen Roots-ahdettu vastaiskudieselmoottori Commer TS-3. Kuulemma muuten hyvä, mutta mäntien päädyt pakkasivat sulamaan (vaikka olivat erikoisterästä). Teknisiä arvoja löytyy tarvittaessa; luonnossa en ole nähnyt. Tämä konstruktio pohjautui Sulzer ZG9-moottoriin vuodelta 1937.
        Muita ei nyt tule mieleen autokäytössä olleita.

        Muistan lisäksi nähneeni kaksitahtidieselillä varustetun Bedford-kuorma-auton. Se oli iso, soravarustuksella ollut auto. Jo kauaksi kuuli äänestä, että nyt Roope lähti montulta
        :o)

        Kuopion Liikenne taisi kokeilla pitkänmatkan linja-autoissaan kaksitahtidiseseleitä viime vuosisadan loppupuolella parissa...kolmessa bussissaan, Detroit-dieseleitä. En tiedä ovatko vielä liikenteessä.


      • Topias
        sitroen. kirjoitti:

        kaipaili aloittaja.
        Commerin moottorin iskutilavuutta en löytänyt, mutta teho oli 105 hv / 2400 RPM ja momentti 270 lb.ft / 1200 RPM, väittää lähdeteos.
        Fordista ei minulla ole mitään teknisiä tietoja.

        Tuosta mainitusta Commerin vastakkaismäntämoottorista löytyy kuviakin, tässä esimerkiksi:
        http://www.sa.hillman.org.au/TS3.htm

        Varsin mielenkiintoinen konstruktio... kolme sylinteriä mutta kuusi mäntää!


      • kap a
        Topias kirjoitti:

        Muistan lisäksi nähneeni kaksitahtidieselillä varustetun Bedford-kuorma-auton. Se oli iso, soravarustuksella ollut auto. Jo kauaksi kuuli äänestä, että nyt Roope lähti montulta
        :o)

        Kuopion Liikenne taisi kokeilla pitkänmatkan linja-autoissaan kaksitahtidiseseleitä viime vuosisadan loppupuolella parissa...kolmessa bussissaan, Detroit-dieseleitä. En tiedä ovatko vielä liikenteessä.

        kuopiol oli niit muistaaksein 5 olen ne purkanu ite kollegoitteni kans.yks roots on mul viel talles. jenkkimiehet ostanu ne.


      • sitroen.

        että se Topiaksen mainitsema auto oli sittenkin Kölnin Ford eikä Bedford. Petterissä oli tavallinen nelitahtimoottori. Ja riivatun hidas ohjaus...


      • Topias
        sitroen. kirjoitti:

        että se Topiaksen mainitsema auto oli sittenkin Kölnin Ford eikä Bedford. Petterissä oli tavallinen nelitahtimoottori. Ja riivatun hidas ohjaus...

        Kyllä se oli Bedford.

        Tunnen kyllä mainitsemasi Ford-mallinkin, mutta se on vanhempaa perua (olikos se Köln tjsp. en muista mallia?). Huhtelan Roopella oli nimenomaan Bedford (Bedford TM). Auto oli bulldog-mallinen, soravarustuksella varustettu, varsin järeä auto. Se oli liikenteessä vielä 1980-luvun puolivälin tienoilla. Autossa oli kaksitahtinen Detroit-diesel, kuutoskone.

        Malli muistutti melko paljon näissä kuvissa olevia:
        http://images.google.com/images?svnum=10&hl=fi&client=opera&rls=fi&q=bedford TM &btnG=Hae

        Itse opettelin autolla ajamisen Bedford J6 dieselillä, mutta se onkin jo toinen tarina...


      • Tiiseli
        Topias kirjoitti:

        Kyllä se oli Bedford.

        Tunnen kyllä mainitsemasi Ford-mallinkin, mutta se on vanhempaa perua (olikos se Köln tjsp. en muista mallia?). Huhtelan Roopella oli nimenomaan Bedford (Bedford TM). Auto oli bulldog-mallinen, soravarustuksella varustettu, varsin järeä auto. Se oli liikenteessä vielä 1980-luvun puolivälin tienoilla. Autossa oli kaksitahtinen Detroit-diesel, kuutoskone.

        Malli muistutti melko paljon näissä kuvissa olevia:
        http://images.google.com/images?svnum=10&hl=fi&client=opera&rls=fi&q=bedford TM &btnG=Hae

        Itse opettelin autolla ajamisen Bedford J6 dieselillä, mutta se onkin jo toinen tarina...

        Bedford TM:n moottorivaihtoehtoina oli ainakin 2 kaksitahtimoottoria: Detroit V6 ja Detroit V8. Lisäksi autoa sai myös 4-tahtisella Bedfordin rivikuutosella varustettuna.


    • Yhä Uunona...

      Jospa joku selvittäisi 2-tahisen ja 4-tahtisen diselin toimintaperiaatteiden erot ihan yksinkertaisesti.

      Tiedän erittäin varmasti että Hanomag oli hyvin tunnettu 2-tahtisten dieselien valmistaja, ja muistutan että sen automallistoa myytiin myöhemmin Mersuna.

      On käynyt jo ilmi että 2-tahtidiesleitä on valmistanut Detroit V8 vehkeinä, joten todella kiinnostaa se ratkaiseva ero 2-tahtisen ja 4-tahtisen dieselin välillä.

      Antakaahan palaa!

      • hätänä?

        Kaksitahtisessa on kaksi tahtia ja nelitahtisessa neljä tahtia.

        Onko tässä jotain sellaista mitä et ymmärrä?


      • klsdfjdkshj

        General Motors 6046 = 2 x 6 syl

        Noita oli jo ennen sotia sekä bussien että laivojen (kalastusalukset ja hinaajat) moottoreina.

        Kaksi yhteen kytkettyä moottoria jota käytettiin sodan aikana aika Sherman panssareiden joissakin malleissa.

        Noita GM (Detroit Diesel) moottoreita kait valmistetaan edelleen ja käytössä niitä on pirusti.

        Kone oli sikäli erikoinen että imupuoli oli männän helman ohjaama, kun taas pako oli venttiileillä.

        Niinpä edes moni tuollaisen omistanutkaan ei välttämättä tiedostanut sen olevan "vajaatahtisen".


      • kdfjfhjk

        Tiedätkö mikä yleensä on 2-tahtisen ja 4-tahtisen moottorin toiminnan ero?

        4-tahtisessa on:

        -Imutahti, mäntä liikkuu alas pakoventtiili avoimina, ilma virtaa sylinteriin.
        Yläkuolokohdassa venttiilit sulkeutuvat.
        -Puristustahti. Mäntä liikkuu ylöspäin venttiilit suljettuna. Lähellä yläkuolokohtaa polttoaine-ilma seos sytytetään.
        -Työtahti. Laajenevat palokaasut pakottavat männän alas. Alakuolokohdassa pakoventtiili aukeaa.
        -Poistotahti. Mäntä liikkuu ylös ja työntää pakokaasun avoimen pakoventtiilin kautta pakoputkistoon.

        2-tahtisessa ei ole kuin työtahti ja puristustahti.

        Männän alakuolokohdassa sylinterin seinässä (tai kannessa) oleva pakoaukko avautuu, ja samala avautuu myös imuaukko sylinterin seinässä.
        Imuilma on paineistettua ja virtaa sylinteriin syrjäyttäen edelään pakokaasun pakoaukon kautta ulos.

        4-tahtinen "tekee työtä" joka toisella kierroksella per sylinteri, 2-tahtinen joka kierroksella.

        2-tahtisen sylinterin huuhtelu on kuitenkin epätäydellisempää, imu ja pakokaasu pääsevät sekoittumaan, ja joko ei saavuteta täyttä huuhtelua tai sitten imuseosta huljahtaa pakokanavaan hukkaan.

        Diesel soveltuu 2-tahtiperiaatteele erityisen hyvin koska diselissä ei sylinteriä huuhdella ilma-polttoaineseoksella, vaan pelkällä ilmalla.
        Polttoainehan ruiskutetaan sylinteriin aivan puristusvaiheen lopussa. Näin ei polttoainetta hukata pakokanavaan.


      • Tiiseli

        > kiinnostaa se ratkaiseva ero 2-tahtisen ja 4-tahtisen
        >dieselin välillä.

        Se ratkaiseva ero on tässä: nelitahtimoottorin työkierto on 720 astetta, kaksitahtimoottorilla vain 360 astetta.

        --


      • Topias

        Tässä videopätkä, jossa esiintyy kaksitahtisia dieselvetureita:
        http://www.youtube.com/watch?v=MSLnGZRuobc

        Vetureissa on voimanlähteenä Napier Deltic dieselmoottorit, kaksi kussakin. Napier Delticille on tunnusmaista, että siinä on 36 mäntää jotka liikkuvat moottorin 18 sylinterissä.

        Moottori käy erittäin tasaisesti, kuten videosta voit huomata. Aikamoista vihellystä on meno kun työkierrokset pannaan päälle.

        Jos Deltic-moottori kiinnostaa, tässä lisätietoa:
        http://www.google.com/search?client=opera&rls=fi&q=napier deltic&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

        --


      • Topias
        Topias kirjoitti:

        Tässä videopätkä, jossa esiintyy kaksitahtisia dieselvetureita:
        http://www.youtube.com/watch?v=MSLnGZRuobc

        Vetureissa on voimanlähteenä Napier Deltic dieselmoottorit, kaksi kussakin. Napier Delticille on tunnusmaista, että siinä on 36 mäntää jotka liikkuvat moottorin 18 sylinterissä.

        Moottori käy erittäin tasaisesti, kuten videosta voit huomata. Aikamoista vihellystä on meno kun työkierrokset pannaan päälle.

        Jos Deltic-moottori kiinnostaa, tässä lisätietoa:
        http://www.google.com/search?client=opera&rls=fi&q=napier deltic&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

        --

        Tiedän, että ei saisi linkittää, mutta arvelen että arvon moottorimiehet kestävät vielä yhden [IMO] mielenkiintoisen linkin... tässä video jossa käynnistetään liki talonkokoinen dieselmoottori:
        http://video.google.com/videoplay?docid=3274757637694581208&sourceid=searchfeed

        Vaikuttaa että käynnistys tapahtuu paineilmalla. En voi varmaksi sanoa onko tuo kaksitahtinen, mutta ainakin pakoventtiilin keinuvivut näkyvät liikkuvan sylinerikansien päällä. Tuon kokoiset moottorit ovat yleensä ristikappalekoneita: männänvarsi kiinnittyy ristikappaleeseen, johon kiertokanki on laakeroitu.

        Aikoinaan on rakennettu jopa kaksitoimisia kaksitahtidieseleitä (=palotila myös männän alapuolella), mutta nykyiset laivamoottorit taitavat olla perinteiseen tapaan vain yksitoimisia.

        --


      • täältäkin

      • Yliviisaiden mieliksi
        kdfjfhjk kirjoitti:

        Tiedätkö mikä yleensä on 2-tahtisen ja 4-tahtisen moottorin toiminnan ero?

        4-tahtisessa on:

        -Imutahti, mäntä liikkuu alas pakoventtiili avoimina, ilma virtaa sylinteriin.
        Yläkuolokohdassa venttiilit sulkeutuvat.
        -Puristustahti. Mäntä liikkuu ylöspäin venttiilit suljettuna. Lähellä yläkuolokohtaa polttoaine-ilma seos sytytetään.
        -Työtahti. Laajenevat palokaasut pakottavat männän alas. Alakuolokohdassa pakoventtiili aukeaa.
        -Poistotahti. Mäntä liikkuu ylös ja työntää pakokaasun avoimen pakoventtiilin kautta pakoputkistoon.

        2-tahtisessa ei ole kuin työtahti ja puristustahti.

        Männän alakuolokohdassa sylinterin seinässä (tai kannessa) oleva pakoaukko avautuu, ja samala avautuu myös imuaukko sylinterin seinässä.
        Imuilma on paineistettua ja virtaa sylinteriin syrjäyttäen edelään pakokaasun pakoaukon kautta ulos.

        4-tahtinen "tekee työtä" joka toisella kierroksella per sylinteri, 2-tahtinen joka kierroksella.

        2-tahtisen sylinterin huuhtelu on kuitenkin epätäydellisempää, imu ja pakokaasu pääsevät sekoittumaan, ja joko ei saavuteta täyttä huuhtelua tai sitten imuseosta huljahtaa pakokanavaan hukkaan.

        Diesel soveltuu 2-tahtiperiaatteele erityisen hyvin koska diselissä ei sylinteriä huuhdella ilma-polttoaineseoksella, vaan pelkällä ilmalla.
        Polttoainehan ruiskutetaan sylinteriin aivan puristusvaiheen lopussa. Näin ei polttoainetta hukata pakokanavaan.

        Luultavasti olen oppinut 2-tahtisen ja 4-tahtisen erot ennen kuin moni täällä kirjoittanut on syntynyt.

        Tunne eritäin taraksti pweriaateen, ja tiedän että 2-tahtinen on ylivoimainen teoreettisesti siinä että se tekee työtä 4-tahtiseen verrattuna tuplatehokkaasti. Tiedän myös että bensiinimoottoreissa sylinterien huuhtelu aiaheuttaa tiettyjä ongelmia, mutta että dieselmoottoriin 2-tahtisuus sopii erityisen hyvin koska huuhtelu tapahtuu ilmalla, ja polttoainetta ei todellakaan kulu hukkaan.

        Miksi tästä huolimatta dieselmoottorit ovat 4-tahtisia? Totuushan on, että monet loistavat keksinnöt eivät koskaan yleisty, koska huonompi keksintö jollain konstilla muodostuu standardiksi ( vaikkapa tietokoneen käyttöjärjestelmä, tai traktori - jo 50-luvulla kehitettiin nykyistä traktoria äärettömästi järkevämpi ns. työkoneenkantajamalli).

        Nimimerkki "kdfjfhjk" aloittaa kysymällä tiedänkö mikä yleensä on 2-tahtisen ja 4-tahtisen moottorin ero.

        Tiedän. Kuten jo kerroin.

        Sama nimimerkki päättää: "Diesel soveltuu 2-tahtiperiaatteelle erityisen hyvin koska dieselissä ei sylinteriä huuhdella ilma-polttoaineseoksella, vaan pelkällä ilmalla".

        Todistettu on että 2-tahtinen tekee työtä joka kierroksella, 4-tahtinen joka toisella (per sylinteri). Lausuttu on (yllä) että diesel soveltuu 2-tahtiperiaatteelle erityisen hyvin.

        Miksi dieselit siis ovat nelitahtisia? Pelkästäänkö samasta syystä kuin DOS/WINDOWS häpättikistä tuli standardi - siis muista syistä kuin järkeen perustuvista?

        Odotan vatsuaksia, mutta en kaipaa mopotason juttuja.


      • MB220CDI
        Yliviisaiden mieliksi kirjoitti:

        Luultavasti olen oppinut 2-tahtisen ja 4-tahtisen erot ennen kuin moni täällä kirjoittanut on syntynyt.

        Tunne eritäin taraksti pweriaateen, ja tiedän että 2-tahtinen on ylivoimainen teoreettisesti siinä että se tekee työtä 4-tahtiseen verrattuna tuplatehokkaasti. Tiedän myös että bensiinimoottoreissa sylinterien huuhtelu aiaheuttaa tiettyjä ongelmia, mutta että dieselmoottoriin 2-tahtisuus sopii erityisen hyvin koska huuhtelu tapahtuu ilmalla, ja polttoainetta ei todellakaan kulu hukkaan.

        Miksi tästä huolimatta dieselmoottorit ovat 4-tahtisia? Totuushan on, että monet loistavat keksinnöt eivät koskaan yleisty, koska huonompi keksintö jollain konstilla muodostuu standardiksi ( vaikkapa tietokoneen käyttöjärjestelmä, tai traktori - jo 50-luvulla kehitettiin nykyistä traktoria äärettömästi järkevämpi ns. työkoneenkantajamalli).

        Nimimerkki "kdfjfhjk" aloittaa kysymällä tiedänkö mikä yleensä on 2-tahtisen ja 4-tahtisen moottorin ero.

        Tiedän. Kuten jo kerroin.

        Sama nimimerkki päättää: "Diesel soveltuu 2-tahtiperiaatteelle erityisen hyvin koska dieselissä ei sylinteriä huuhdella ilma-polttoaineseoksella, vaan pelkällä ilmalla".

        Todistettu on että 2-tahtinen tekee työtä joka kierroksella, 4-tahtinen joka toisella (per sylinteri). Lausuttu on (yllä) että diesel soveltuu 2-tahtiperiaatteelle erityisen hyvin.

        Miksi dieselit siis ovat nelitahtisia? Pelkästäänkö samasta syystä kuin DOS/WINDOWS häpättikistä tuli standardi - siis muista syistä kuin järkeen perustuvista?

        Odotan vatsuaksia, mutta en kaipaa mopotason juttuja.

        Vastaavanlainen ilmiö on bensakoneiden suorasuihkutus, ei mainittavaa hyötyä mutta TDI brändin vuoksi tehdään. Politiikka on toinen voima joka ajaa hulluihin asioihin kuten esim liikenne-etanoli.


      • MB220CDI
        Yliviisaiden mieliksi kirjoitti:

        Luultavasti olen oppinut 2-tahtisen ja 4-tahtisen erot ennen kuin moni täällä kirjoittanut on syntynyt.

        Tunne eritäin taraksti pweriaateen, ja tiedän että 2-tahtinen on ylivoimainen teoreettisesti siinä että se tekee työtä 4-tahtiseen verrattuna tuplatehokkaasti. Tiedän myös että bensiinimoottoreissa sylinterien huuhtelu aiaheuttaa tiettyjä ongelmia, mutta että dieselmoottoriin 2-tahtisuus sopii erityisen hyvin koska huuhtelu tapahtuu ilmalla, ja polttoainetta ei todellakaan kulu hukkaan.

        Miksi tästä huolimatta dieselmoottorit ovat 4-tahtisia? Totuushan on, että monet loistavat keksinnöt eivät koskaan yleisty, koska huonompi keksintö jollain konstilla muodostuu standardiksi ( vaikkapa tietokoneen käyttöjärjestelmä, tai traktori - jo 50-luvulla kehitettiin nykyistä traktoria äärettömästi järkevämpi ns. työkoneenkantajamalli).

        Nimimerkki "kdfjfhjk" aloittaa kysymällä tiedänkö mikä yleensä on 2-tahtisen ja 4-tahtisen moottorin ero.

        Tiedän. Kuten jo kerroin.

        Sama nimimerkki päättää: "Diesel soveltuu 2-tahtiperiaatteelle erityisen hyvin koska dieselissä ei sylinteriä huuhdella ilma-polttoaineseoksella, vaan pelkällä ilmalla".

        Todistettu on että 2-tahtinen tekee työtä joka kierroksella, 4-tahtinen joka toisella (per sylinteri). Lausuttu on (yllä) että diesel soveltuu 2-tahtiperiaatteelle erityisen hyvin.

        Miksi dieselit siis ovat nelitahtisia? Pelkästäänkö samasta syystä kuin DOS/WINDOWS häpättikistä tuli standardi - siis muista syistä kuin järkeen perustuvista?

        Odotan vatsuaksia, mutta en kaipaa mopotason juttuja.

        Yksi asiasyy 4-tahtisiin voisi olla että 2-tahtisissa ei voi käyttää turboa, oltava mekaaninen ahdin, ja vielä tehokas sellainen, mikä jonkinverran heikentää hyötysuhdetta.


      • Topias
        Topias kirjoitti:

        Tiedän, että ei saisi linkittää, mutta arvelen että arvon moottorimiehet kestävät vielä yhden [IMO] mielenkiintoisen linkin... tässä video jossa käynnistetään liki talonkokoinen dieselmoottori:
        http://video.google.com/videoplay?docid=3274757637694581208&sourceid=searchfeed

        Vaikuttaa että käynnistys tapahtuu paineilmalla. En voi varmaksi sanoa onko tuo kaksitahtinen, mutta ainakin pakoventtiilin keinuvivut näkyvät liikkuvan sylinerikansien päällä. Tuon kokoiset moottorit ovat yleensä ristikappalekoneita: männänvarsi kiinnittyy ristikappaleeseen, johon kiertokanki on laakeroitu.

        Aikoinaan on rakennettu jopa kaksitoimisia kaksitahtidieseleitä (=palotila myös männän alapuolella), mutta nykyiset laivamoottorit taitavat olla perinteiseen tapaan vain yksitoimisia.

        --

        Vielä lisää kaksitahtimoottoreita... jos ketä huvittaa. Tässä GMC-kuorma-autossa Detroit-kaksitahtidiesel. Kuulostaa melkein samalta kuin se Bedford TM, josta puhetta tuossa ylempänä:

        http://www.youtube.com/watch?v=x1YXx4kytNU

        --


      • Topias
        Yliviisaiden mieliksi kirjoitti:

        Luultavasti olen oppinut 2-tahtisen ja 4-tahtisen erot ennen kuin moni täällä kirjoittanut on syntynyt.

        Tunne eritäin taraksti pweriaateen, ja tiedän että 2-tahtinen on ylivoimainen teoreettisesti siinä että se tekee työtä 4-tahtiseen verrattuna tuplatehokkaasti. Tiedän myös että bensiinimoottoreissa sylinterien huuhtelu aiaheuttaa tiettyjä ongelmia, mutta että dieselmoottoriin 2-tahtisuus sopii erityisen hyvin koska huuhtelu tapahtuu ilmalla, ja polttoainetta ei todellakaan kulu hukkaan.

        Miksi tästä huolimatta dieselmoottorit ovat 4-tahtisia? Totuushan on, että monet loistavat keksinnöt eivät koskaan yleisty, koska huonompi keksintö jollain konstilla muodostuu standardiksi ( vaikkapa tietokoneen käyttöjärjestelmä, tai traktori - jo 50-luvulla kehitettiin nykyistä traktoria äärettömästi järkevämpi ns. työkoneenkantajamalli).

        Nimimerkki "kdfjfhjk" aloittaa kysymällä tiedänkö mikä yleensä on 2-tahtisen ja 4-tahtisen moottorin ero.

        Tiedän. Kuten jo kerroin.

        Sama nimimerkki päättää: "Diesel soveltuu 2-tahtiperiaatteelle erityisen hyvin koska dieselissä ei sylinteriä huuhdella ilma-polttoaineseoksella, vaan pelkällä ilmalla".

        Todistettu on että 2-tahtinen tekee työtä joka kierroksella, 4-tahtinen joka toisella (per sylinteri). Lausuttu on (yllä) että diesel soveltuu 2-tahtiperiaatteelle erityisen hyvin.

        Miksi dieselit siis ovat nelitahtisia? Pelkästäänkö samasta syystä kuin DOS/WINDOWS häpättikistä tuli standardi - siis muista syistä kuin järkeen perustuvista?

        Odotan vatsuaksia, mutta en kaipaa mopotason juttuja.

        Luultavasti päästöjenhallinta on tärkein syy siihen miksi kaksitahtiset eivät ole yleistyneet nopeakäyntisissä moottoreissa ainakaan tällä vanhalla mantereella.

        Laivamoottorit ovat asia erikseen: niissähän kaksitahtisilla päästään hyvinkin suuriin termisiin hyötysuhteisiin.
        --


      • B&W
        Topias kirjoitti:

        Tiedän, että ei saisi linkittää, mutta arvelen että arvon moottorimiehet kestävät vielä yhden [IMO] mielenkiintoisen linkin... tässä video jossa käynnistetään liki talonkokoinen dieselmoottori:
        http://video.google.com/videoplay?docid=3274757637694581208&sourceid=searchfeed

        Vaikuttaa että käynnistys tapahtuu paineilmalla. En voi varmaksi sanoa onko tuo kaksitahtinen, mutta ainakin pakoventtiilin keinuvivut näkyvät liikkuvan sylinerikansien päällä. Tuon kokoiset moottorit ovat yleensä ristikappalekoneita: männänvarsi kiinnittyy ristikappaleeseen, johon kiertokanki on laakeroitu.

        Aikoinaan on rakennettu jopa kaksitoimisia kaksitahtidieseleitä (=palotila myös männän alapuolella), mutta nykyiset laivamoottorit taitavat olla perinteiseen tapaan vain yksitoimisia.

        --

        Onnistuitpa valitsemaan juuri aikansa (1930-luvun) suurimman ja tehokkaimman kaksitoimisen, kaksitahtisen dieselkoneen. Tämä järkäle on noin 12,5 metriä korkea, 24,4 metriä pitkä ja painoa tällä on vaivaiset 1 400 tonnia. Valmistaja on Tanskalainen Burmeister & Wain. Tämä diesel sijaitsee Köpenhaminassa, ja se rakennettiin aikanaan dieselvoimalaitokseksi kaupungin tarpeisiin.

        http://www.youtube.com/watch?v=unAsUugK9zw

        Jos koko videota ei jaksa katsoa, kohdasta 3.35 eteenpäin on koneen käyttönäytös.

        Ps. Ylhäällä näkyvät "keinuvivut" ovat itse asiassa ylempien mäntien luisti-/liitäntäkappaleet (männänvarret), jotka kiinnittyvät alempana ristikappaleilla kiertokankiin...


      • Topias
        B&W kirjoitti:

        Onnistuitpa valitsemaan juuri aikansa (1930-luvun) suurimman ja tehokkaimman kaksitoimisen, kaksitahtisen dieselkoneen. Tämä järkäle on noin 12,5 metriä korkea, 24,4 metriä pitkä ja painoa tällä on vaivaiset 1 400 tonnia. Valmistaja on Tanskalainen Burmeister & Wain. Tämä diesel sijaitsee Köpenhaminassa, ja se rakennettiin aikanaan dieselvoimalaitokseksi kaupungin tarpeisiin.

        http://www.youtube.com/watch?v=unAsUugK9zw

        Jos koko videota ei jaksa katsoa, kohdasta 3.35 eteenpäin on koneen käyttönäytös.

        Ps. Ylhäällä näkyvät "keinuvivut" ovat itse asiassa ylempien mäntien luisti-/liitäntäkappaleet (männänvarret), jotka kiinnittyvät alempana ristikappaleilla kiertokankiin...

        >Ylhäällä näkyvät "keinuvivut" ovat itse asiassa ylempien mäntien luisti-/liitäntäkappaleet (männänvarret),
        >jotka kiinnittyvät alempana ristikappaleilla kiertokankiin...

        Tarkkaan ottaen ihan näin ei ole asianlaita. Moottorin yläosassa näkyy kyllä liikkuvia osia, mutta ne ovat pakomäntiä niitä käyttävine varsikoneistoineen.

        Pakomännät vastaavat toiminnaltaan pakoventtiileitä, ja tässä moottorissa on siis tällaiset pakomännät kummassakin päässä sylinteriä, koska kyseessä on kaksitoiminen moottori.

        Varsinainen työmäntä on kyllä yhdistetty männänvarren välityksellä ristikappaleeseen, joka puolestaan käyttää kampiakselia kiertokangen välityksellä.

        Alemmissa pakomännissä (eivät näy kuvassa) on siis vielä erikseen reikä männänvartta varten.

        Varsinainen työmäntä (päämäntä) näkyy videossa kohdissa 1:18...1:38. Palaminen ("combustion") tapahtuu siis tämän männän sekä yläpuolella että alapuolella.


      • B&W
        Topias kirjoitti:

        >Ylhäällä näkyvät "keinuvivut" ovat itse asiassa ylempien mäntien luisti-/liitäntäkappaleet (männänvarret),
        >jotka kiinnittyvät alempana ristikappaleilla kiertokankiin...

        Tarkkaan ottaen ihan näin ei ole asianlaita. Moottorin yläosassa näkyy kyllä liikkuvia osia, mutta ne ovat pakomäntiä niitä käyttävine varsikoneistoineen.

        Pakomännät vastaavat toiminnaltaan pakoventtiileitä, ja tässä moottorissa on siis tällaiset pakomännät kummassakin päässä sylinteriä, koska kyseessä on kaksitoiminen moottori.

        Varsinainen työmäntä on kyllä yhdistetty männänvarren välityksellä ristikappaleeseen, joka puolestaan käyttää kampiakselia kiertokangen välityksellä.

        Alemmissa pakomännissä (eivät näy kuvassa) on siis vielä erikseen reikä männänvartta varten.

        Varsinainen työmäntä (päämäntä) näkyy videossa kohdissa 1:18...1:38. Palaminen ("combustion") tapahtuu siis tämän männän sekä yläpuolella että alapuolella.

        Oikeassa olet. Tämän olisi(n) voinut päätellä annetuista sylinterimitoista: Sylinterin halkaisija 840 mm, iskun pituus 1500 mm. Muun muuassa moottorin laen pakomäntien isku ei ole läheskään työmännän iskun pituinen, mikä kielii asian olevan esittämälläsi tavalla...

        Ps. Sylinterimittojen mukaan kone olisi noin (831,3 dm3 x 8 syl x 2 puolta) peräti 13'300 litrainen. Iskutilavuuden tehokkaasta kaksinkertaistumisesta huolimatta kaksitoimisen rakenteen epäsuosio johtuu ilmeisesti ongelmallisesta männänvarren tiivistyksestä männän alapuolella sekä nykyaikaisten rakenneratkaisujen ja materiaalien mahdollistamasta suurten ahtopaineitten käytöstä, jolloin tehoa saadaan perinteisestä "yksitoimisestakin" koneesta. Mutta mukava nähdä näitä vanhempia ja erikoisempiakin rakenneratkaisuja...


      • Topias
        B&W kirjoitti:

        Oikeassa olet. Tämän olisi(n) voinut päätellä annetuista sylinterimitoista: Sylinterin halkaisija 840 mm, iskun pituus 1500 mm. Muun muuassa moottorin laen pakomäntien isku ei ole läheskään työmännän iskun pituinen, mikä kielii asian olevan esittämälläsi tavalla...

        Ps. Sylinterimittojen mukaan kone olisi noin (831,3 dm3 x 8 syl x 2 puolta) peräti 13'300 litrainen. Iskutilavuuden tehokkaasta kaksinkertaistumisesta huolimatta kaksitoimisen rakenteen epäsuosio johtuu ilmeisesti ongelmallisesta männänvarren tiivistyksestä männän alapuolella sekä nykyaikaisten rakenneratkaisujen ja materiaalien mahdollistamasta suurten ahtopaineitten käytöstä, jolloin tehoa saadaan perinteisestä "yksitoimisestakin" koneesta. Mutta mukava nähdä näitä vanhempia ja erikoisempiakin rakenneratkaisuja...

        Videon teksti löytyy litteroituna netistä:

        http://www.raportti24.fi/viihde/diesel.htm

        siitä jotakin apua tuon videon katselussa?


      • mek./konetekn.
        MB220CDI kirjoitti:

        Yksi asiasyy 4-tahtisiin voisi olla että 2-tahtisissa ei voi käyttää turboa, oltava mekaaninen ahdin, ja vielä tehokas sellainen, mikä jonkinverran heikentää hyötysuhdetta.

        MB220CDI:lle

        Kaksiahtimoottorissa voidaan käyttää turboa, ei tosin samanlaista kuin OTTO-moottoreissa.
        On sovellettu esim ruohonleikkureissa, alakierroksien vääntöä ei ei tosin saavueta samalla lailla kuin mekaanisissa ahtimissa.
        Syynä korkeiden kierrosten aiheuttama PA.talous, joten ei ole kilpailukykyinen ajoneuvoissa.


      • 20
        mek./konetekn. kirjoitti:

        MB220CDI:lle

        Kaksiahtimoottorissa voidaan käyttää turboa, ei tosin samanlaista kuin OTTO-moottoreissa.
        On sovellettu esim ruohonleikkureissa, alakierroksien vääntöä ei ei tosin saavueta samalla lailla kuin mekaanisissa ahtimissa.
        Syynä korkeiden kierrosten aiheuttama PA.talous, joten ei ole kilpailukykyinen ajoneuvoissa.

        Paitsi laivoissa, joiden 2-tahtikoneet on ylivoimaisesti taloudellisin vaihtoehto. Nämä koneet on myos varustettu pakokaasuahtimella, joskus useammalla sellaisella


      • kariw
        MB220CDI kirjoitti:

        Yksi asiasyy 4-tahtisiin voisi olla että 2-tahtisissa ei voi käyttää turboa, oltava mekaaninen ahdin, ja vielä tehokas sellainen, mikä jonkinverran heikentää hyötysuhdetta.

        ei pidä paikkansa, kyllä niissä voi käyttää jopa useita turboja


      • Anonyymi
        MB220CDI kirjoitti:

        Yksi asiasyy 4-tahtisiin voisi olla että 2-tahtisissa ei voi käyttää turboa, oltava mekaaninen ahdin, ja vielä tehokas sellainen, mikä jonkinverran heikentää hyötysuhdetta.

        kyllä niisä turbot oli vieläpä 2kpl v-12 detroit diesel.kockum 445 maansiirtoauto ,olen itse ajanut tuommoisia .


      • Anonyymi

        2T syntyy joka kierroksella . 4 T syttyy joka toisella kierroksella.
        2T Puristus ja imutahti ovat 1 T , työ ja poisto 2T. Näin syntyy 2Tahtia.
        4Tahtia= imu- puristus- työ- poisto.
        Periaatteessa 4T on huono kun on yksi tyhjä kierros jokaisen työtahdin jälkeen.
        Periaatteessa 2T on hyvä kun työtahti on joka kierroksella.
        2T tulee tehoton kun osa työtahdista hukataan huuhteluun ja osa puristuksesta hukataan huuhteluun.
        Periaatteessa 2T käynti perustuu häiriö käyntiin jolla on heikko momentti.
        2T tehot otetaan kierrosten määrällä ja runsaalla polttoaineella.
        Etuna, liikkuvien osien vähyys.
        Haittana palava voiteluaine polttonesteen seoksessa. ( savutus ). Alhainen vääntömomentti.
        Tässä muutama merkittävä ero , joita on lisää melkoinen listaus.


    • 20

      Jep, mutta tuossa diisselissä on venttiilit, on olemassa myös täysin venttiilittömiä 2-tahti diisseleitä.
      Muistaakseni Detroit Dieselillä oli/on valmistuksessa sellainen, käytettiin ja käytetään kevyessä sotakalustossa juuri yksinkertaisuutensa ja kestävyytensä vuoksi.

      • 27

        Sulzer RND koneessa ei ole venttiileitä. Tätä konetta ei enää valmisteta mutta on vielä kaytossä useissa laivoissa.


    • Intissä -70 luvulla

      Venäläisissä Suomen armeijankin käyttämissä Zil / Graz kuorma/maasto-ajoneuvoissa oli 2T Diesel koneita.

      • Intissä -70 luvulla

      • headmotor
        Intissä -70 luvulla kirjoitti:

        siis merkki on Kraz ja niissä oli 6 sylinterinen 2T moottori, Zileissä oli bensakoneet.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/KrAZ-255B

        Se neukkujen 2-tahtidiesel oli Detroit Dieselin kopio.


    • 25

      Suuret laivadieselit ovat 2-tahtikoneita. Yksi iso pakoventtiili ja huuhteluilma johdetaan sylinterivuoren aukoista. Pakoventtiili avautuu hydraulisesti ja sulkeutuu pneumaattisesti. Tälläisissä koneissa on yleensa nelja polttoaineventtiilia per sylinteri. Kierrosalue on 25 - 90 1/min. Tehoa loytyy palttiarallaa 100 000 kW.
      Valmistajat B&W ja Sulzer.

    • Gämper

      Kuka muistaa 50 luvulla gämper moottorin oli vanaja kuorma autossa siis diesel.

    • tietääkökukaan

      Mites se "suomalainen keksintö" - kaksitahtinen diesel, jonka ainakin jossain määrin Honda osti. Onko kehittäneet eteenpäin tms...?

    • Yufenau

      1) onkohan keveitä 2-tahtidieseleitä valmistettu esim henkilöautokayttöön?
      2) voitelua varten varmaan kampikammioöljy eikä mitään öljynkiertopummppua tarvita eli roiskevoitelu sylintereille?
      Henkilöautomottorin voi kuvitella olevan putkitetuilla alumiinisylintereillä ja ilmajäähdytteinen.
      "puuttuvat! osat eivät kulu!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe