Pitbullterrieri lain mukaan hävitettävä

eli tapettava

Poliisi on aloittanut tehoiskun tiettyihin rotuihin kuuluvien koirien lopettamiseksi.

Omistajilla on vain viikko aikaa luovuttaa koiransa lopetettaviksi ilman rangaistusta.

Sen jälkeen poliisi aloittaa koirien etsinnät ja omistajat haastetaan oikeuteen. Heille voidaan langettaa jopa puoli vuotta vankeutta tai 7 500 euroa sakkoa.

Hävitettäviä rotuja on neljä: pitbullterrieri, dogo argentino, japanilainen tosa sekä fila brasilieiro.


http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/id52966.html

90

26674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • britanniaa

      juu..
      näin on, mutta ei onneksi kosketa suomea.
      Ainakaan vielä..

      • Eurooppaa

        Odota vaan niin Britit saavat säännön koskemaan koko Eurooppaa.


      • ikinä onnistuun
        Eurooppaa kirjoitti:

        Odota vaan niin Britit saavat säännön koskemaan koko Eurooppaa.

        ei koskaan tule koskemaan koko eurooppaa!!
        Dogot on yksi kilteimmistä roduista. Mikä tahansa koira HUONOSSA käsittelyssä saa raivarin!
        Ei ole kovin kauaa aikaa kun eräs "tuttu" lopetti sekarotuisen koiransa ku se tuli vihaiseksi! Siis ei mikään ihme jos koiraa risulla koulutetaan.
        Ei sille ääliölle mennyt mikään jakeluun mitä yritti neuvoa. Siis kyseinen koirahan ei oikeesti ollut muuta ku tosi kiltti, mut tämä omista oli tosi sikaniska!
        Jos kuulenkin että ne vielä ottaa koiran niin puutun kyllä siihen asiaan.


      • ei oikeesti
        Eurooppaa kirjoitti:

        Odota vaan niin Britit saavat säännön koskemaan koko Eurooppaa.

        ei voi olla totta, että ihmiset on tyhmiä... :( Tosi surullista että ihmisen typeryyden takia kaikki. Annetaan haastavia rotuja vääriin käsiin. Tai jalostetaan niin että tulee mielenvikaisuutta. En kyllä tällästä rodun hävittämistä tajua. Ei sillä saada raateluja pois, niin valitettavaa kun se onkin. Varsinkaan tota dogoa en tajua, suomessa niitä on kuitenkin niin että niitä näkeee, naapurissakin kaksi, kilttejä koiria kumpikin. ja ikinä kuullut tapauksesta missä dogo olisi jotain tehnyt. Tätä liikettä tullaan vielä katumaan. Ihmiset pelkää eläimiä, eläintä yleensäkin vaan niin tolkuttomasti nykyään. Suomessakin hyödyllisintä ja kaikkien turvallisuuden takia siis jos tilastoja katsotaan niin ei muuta kun ajokortti ikää ylemmäs, (liikenneonnettomuudessa nuorien kuskien aiheuttamia useimmat) ja reippaasti eläkeläiset testeihin ja jos ei fysiikka enää riitä niin kortti pois. Rattijuopoilta kortti vuosiksi pois jo ekasta kerrasta. Nämä on tilastojen mukaan suomalaisten kuolin-ja loukkaantumistilastojen kärjessä. Siis liikenneonnettomuudet. Toinen on että aselupaa helvetisti tiukemmaksi, kukaan alle 25-vuotias ei tarvitse käsiasetta. Metsästysaseet hyvillä perusteillä päälle 22-vuotiaalle. Kilpa-aseilla saisi ampua vaan valvotusti harjoituksissa ja kilpailuissa, kotiin ei saisi viedä. Tiukemmat tuomiot rikollisille pahoinpitelyistä ja raiskauksista. Näillä me saataisiin suomi turvallisemmaksi, ei hävittämällä pittbull dogo ym. jeesus kun ollaan taas tärkeällä asialla.


      • heippa vaan dogot
        ei oikeesti kirjoitti:

        ei voi olla totta, että ihmiset on tyhmiä... :( Tosi surullista että ihmisen typeryyden takia kaikki. Annetaan haastavia rotuja vääriin käsiin. Tai jalostetaan niin että tulee mielenvikaisuutta. En kyllä tällästä rodun hävittämistä tajua. Ei sillä saada raateluja pois, niin valitettavaa kun se onkin. Varsinkaan tota dogoa en tajua, suomessa niitä on kuitenkin niin että niitä näkeee, naapurissakin kaksi, kilttejä koiria kumpikin. ja ikinä kuullut tapauksesta missä dogo olisi jotain tehnyt. Tätä liikettä tullaan vielä katumaan. Ihmiset pelkää eläimiä, eläintä yleensäkin vaan niin tolkuttomasti nykyään. Suomessakin hyödyllisintä ja kaikkien turvallisuuden takia siis jos tilastoja katsotaan niin ei muuta kun ajokortti ikää ylemmäs, (liikenneonnettomuudessa nuorien kuskien aiheuttamia useimmat) ja reippaasti eläkeläiset testeihin ja jos ei fysiikka enää riitä niin kortti pois. Rattijuopoilta kortti vuosiksi pois jo ekasta kerrasta. Nämä on tilastojen mukaan suomalaisten kuolin-ja loukkaantumistilastojen kärjessä. Siis liikenneonnettomuudet. Toinen on että aselupaa helvetisti tiukemmaksi, kukaan alle 25-vuotias ei tarvitse käsiasetta. Metsästysaseet hyvillä perusteillä päälle 22-vuotiaalle. Kilpa-aseilla saisi ampua vaan valvotusti harjoituksissa ja kilpailuissa, kotiin ei saisi viedä. Tiukemmat tuomiot rikollisille pahoinpitelyistä ja raiskauksista. Näillä me saataisiin suomi turvallisemmaksi, ei hävittämällä pittbull dogo ym. jeesus kun ollaan taas tärkeällä asialla.

        lukekaapa kyseisten rotujen rotutiedot lukeeko siell esim.dogon kohdalla ettäyksi klteimmistä roduista luin itse tuon tiedon ja sillä luki että kielletty useista maista ja on yksi maailman agressiivisimmista roduista ja fila muuten tarkoittaa espanjan ja portugalin kielissä puremista ja mitä pitbulliin tulee en jaksa edes mainita..................


    • En käsitä

      En vaan millään pysty käsittäämään miten dogot joutuneet tuolle listalle. En ole kuullut yhtään purematapausta esim. Suomesta. Perustuu koirista tietämättömien byrokraatti-taunojen päätelmiin. Lukeneet varmaan jonkun nohevan koirakirjan ja pannut listaan.

      • luulisi perustuvan

        Ranskassa ainakin ollut useita tapauksia, joissa dogot raadelleet ihmisiä, yhdessä tapauksessa ainakin porukalla.


      • Antaisitko jotain faktaa?
        luulisi perustuvan kirjoitti:

        Ranskassa ainakin ollut useita tapauksia, joissa dogot raadelleet ihmisiä, yhdessä tapauksessa ainakin porukalla.

        Oletko lukenut itse artikkeleita vai kuullut huhupuheita että näin olisi käynyt? Juuri tuollaisten harhakuvitelmien ja ennakkoluulojen takia täysin sosiaalisia koiria teurastetaan ympäri eurooppaa. Jos tilastojen perusteella kiellettäisiin koiria niin lista alkaisi tähän tapaan: Sakemannit, dalmikset,cockerit, kultaisetnoutajat jne.(suhteutettuna koirat / päällekäymiset).

        Tarkoitus ei ole kyykyttää edellistä kirjoittajaa, vaan antaa esimerkki millaisia urbaanilegendoja koirista kulkee.

        Omat tiedot perustuu siihen ,että en ole löytänyt tietoa yhdestäkään Dogon tappamasta ihmisestä tai edes yhdestäkään puremasta, ja paljon olen artikkeleita lukenut. Dogojen hyökkäykset toisten koirien päälle on yleisiä (Ei Suomessa), mutta näissäkin tapauksissa on erikseen mainittu,että toisen koiran omistaja on selvinnyt ilman minkäänlaisia vammoja.

        Median luomaa harhaa ja pelkkää poliittista peliä tuo Englannin mallikin. Tutustukaa ihmiset ihmeessä asiaan.


      • Mie vaan
        Antaisitko jotain faktaa? kirjoitti:

        Oletko lukenut itse artikkeleita vai kuullut huhupuheita että näin olisi käynyt? Juuri tuollaisten harhakuvitelmien ja ennakkoluulojen takia täysin sosiaalisia koiria teurastetaan ympäri eurooppaa. Jos tilastojen perusteella kiellettäisiin koiria niin lista alkaisi tähän tapaan: Sakemannit, dalmikset,cockerit, kultaisetnoutajat jne.(suhteutettuna koirat / päällekäymiset).

        Tarkoitus ei ole kyykyttää edellistä kirjoittajaa, vaan antaa esimerkki millaisia urbaanilegendoja koirista kulkee.

        Omat tiedot perustuu siihen ,että en ole löytänyt tietoa yhdestäkään Dogon tappamasta ihmisestä tai edes yhdestäkään puremasta, ja paljon olen artikkeleita lukenut. Dogojen hyökkäykset toisten koirien päälle on yleisiä (Ei Suomessa), mutta näissäkin tapauksissa on erikseen mainittu,että toisen koiran omistaja on selvinnyt ilman minkäänlaisia vammoja.

        Median luomaa harhaa ja pelkkää poliittista peliä tuo Englannin mallikin. Tutustukaa ihmiset ihmeessä asiaan.

        Mä rakastan tätä rotua, mutta kun olin Ranskassa luin(siis katselin) yhtenä päivänä lehteä jossa dogo rotuiset koirat olivat tappaneet pikkukoiran ja pikkutytön, siis kaksi eri koiraa yhdessä päivässä(en osaa Ranskaa niin oli vähän vaikea juttua lukea mutta kuvat oli hirveitä).
        Ranskassa nähtiin yksi dogo niistä raateluista päivänä yhdessä paikassa niin ihmiset halveksuivat tätä tosi kilttiä koiraa, kun eräs pikkupoika oli menossa kysymään saako koiraa silittää niin sen äiti veti sen pojan pois. Koirasta huomasi että se tiesi että jotain on vialla.


      • Sako
        luulisi perustuvan kirjoitti:

        Ranskassa ainakin ollut useita tapauksia, joissa dogot raadelleet ihmisiä, yhdessä tapauksessa ainakin porukalla.

        Vaan on valjastettu koira hyötykäyttöön..


      • Sako

      • sicksick

        kyllä suomessaki dogo oli raadellut lapsen kun aikuinen oli jättänyt pienen lapsen koiran kanssa samaan huoneeseen(koira oli ollut hoidossa hänellä). Muistaakseni Lahdessa tapahtui tämä. ja juttu oli ilta-sanomissa tms.. yritän etsiä jos löydän sen jutun.. itse rakastan kyllä dogo argentino rotua


      • ariel57

        tehkääpä muutkin dogoilijat, britit tekee ihan viisaasti myös tässä asiassa


    • Doggy -82

      Vastapainoksi tälläiselle:kaikkiihmiset jotka ovat pahoinpidelleet ja tappaneet jonkun pitää piikittää päiviltään....

      Kyllä se on ihminen joka on syypää näiden rotujen väärinymmärrykseen ja siihen jos ne ovat vihaisia. Ihmisrakkaampaa koiraa ei luonnostaan löydy kun pitti ja dogo. Kasvatuksesta se on kiinni!

      Kaverilleni ja minulle kävi tapaus kun oltiin lenkillä ja kohtasimme 2 kultaistanoutajaa. Kultsun omistajalla oli koirat vapaana ja ei saanut koiriaan luokseen ja myös kaverini koira oli vapaana,kaikki uroksia. Siinä sitten urokset vähän aikaa katteli että kumpi alistuu ja kun ei kumpikaan antanut periksi, alkoi tappelu. Molemmat saivat puremia mutta paras oli se että toinen kultsu(minkä kanssa ei tapeltu) yritti hyökätä kaverini naamaan,mutta kaverini sai kätensä eteen ja koirapuri käteen. Ja vain siksi että sen omistaja ei saanut/tajunnut laittaa toista kiinni pois säheltämästä!
      Minä otin tappelevan kultsun pois kun kaverini piti omasta koirastaan kiinni. Sitten vielä minun piti ottaa kaverini päälle käynyt koira kiinni kun omistaja ei kyennyt, ettei tulisi uutta tappelua. Ja tämä kultsu yritti purra myös minua mutta sain tönäistyä koiran pois. Hei haloo!! Omistaja selitti myöhemmin että koirat olivat ihan paskahousuja,paskahousu koira ei kyllä niin ihmisen päälle hyökkää!!! Koskaan ei ole minun STAFFINI yrittänyt ihmisen päälle vaikka onkin "vaarallinen" rotu. Edes tämä kaverini koira ei hyökännyt ihmisen kimppuun vaikka on dogo. Tappelu toisen koiran kanssa syntyi täysin koiran normaalista käyttäytymisestä johtuen,kaksi urosta kohtaavat ja kumpikaan ei alistu ja homma selvä. Näin käyttäytyy mikä rotu tahansa. On ihan normaalia että koirat kahnaavat keskenään, mutta mielestäni ihmistä purevaa koiraa ei saa hyväksyä, vaikka olisikin kultainennoutaja.
      Paras jutussa oli se että kaverini sopi kultsun omistajan kanssa asian,että vika oli kummankin ja kaksi viikkoa tapauksesta poliisi soitti ja tämä kultsun omistaja oli nostanut rikossyytteen kaveriani vastaan. Vaikka hänen koiransa kävi ihmisen päälle ja yritti tilanteen jälkeen purra vielä toista. Minusta tämä koira kuuluisi mullan alle. Minulla ei yleisesti ole kultaisianoutajia mitään vastaan, ovat koulutettuina ihania koiria mutta ottaa päähän tälläiset tapaukset!!! Ei ne aina isot ja vahvat koirat ihmisiä vahingoita.

      Olen sitä mieltä että siihen laittomien koirien listaan dogon paikalle kuuluisi paremminkin kultainennoutaja!!!!

      Kyllä tulis ruumiita jos poliisi tulisi mun oven taa että koirat tänne,kiitos!!

      Koitetaan me täällä suomessa nyt pitää järki päässä näitten koiriemme kanssa ettei tänne tule mitään tappolistaa (:

      • mutta toisten

        uroksien kanssa saattaa tulla joskus sanomista.
        Kun tyttäreni oppi kävelemään, huomasin staffissamme
        pieniä suojeluvaistoja, mutta ei se silti koskaan ihmisiin kiinni käynyt.


      • Staffero
        mutta toisten kirjoitti:

        uroksien kanssa saattaa tulla joskus sanomista.
        Kun tyttäreni oppi kävelemään, huomasin staffissamme
        pieniä suojeluvaistoja, mutta ei se silti koskaan ihmisiin kiinni käynyt.

        Meidän staffi, kohta 2v, on kyllä ihastunut ihmisiin , koiriin ja mihin vaan sukupuoleen katsomatta. On kyllä niin lellukka kuin olla ja voi. Huonona tapana vanhemmalta koiralta opittu toisille koirille haukahtaminen, mutta tappelemaan ei ala, menee mieluummin pois.


      • kitta
        mutta toisten kirjoitti:

        uroksien kanssa saattaa tulla joskus sanomista.
        Kun tyttäreni oppi kävelemään, huomasin staffissamme
        pieniä suojeluvaistoja, mutta ei se silti koskaan ihmisiin kiinni käynyt.

        käyttäytymiseen yleensä on siellä toisessa päässä hihnaa.Amstaffin ja Pittbullin mammana tiedän, että kyseessä ovat rodut jotka ovat lutuisimmista lutuisimpia - oikein kasvatettuina. Hakkaamalla kasvatettu staffi tai pitti on täysin arvaamaton pakkaus.

        Tyttäreni ystävineen on koirieni silmäterä. Luonteensa mukaisesti kaikkeen osallistutaan sata lasissa ja lapsilta siedetään lähes mitä vaan. Suojeluviettiä kummallakin on tytärtä kohtaan. Ilmenee lähinnä "paimentamisena" ulkona ja vieraita ei päästetä lähelle niin etteikö välissä ole aina koira tai mamma.

        Koskaan ei ole ollut sellaista tilannetta, että omat koirani olisivat irti ollessaan aloittaneet toisen koiran kanssa rähinän. Pelottavan usein lenkkipolulla kohtaa näitä palveluskoiria jotka eivät ole omistajansa hallinnassa. Kyllä sillä hetkellä sellaisen koiran omistajana miettisin hetken ennen kuin lausahdan kommenttini irti olevista "pedoista" jotka istuvat narussa ja odottavat, että tyyppi saisi sekopäänä haukkuvan lemmikkinsä kiinni.

        Yleisesti ottaen veikkaisin, että meillä staffin, pittin, dogon yms omistajilla pelaa vastuuntunto kouluttaa tämä lemmikkimme paremmin kuin useilla näillä ns. "palveluskoiran" omistavilla. Me tiedämme mihin tämä kumppanimme kykynee jos tavat eivät ole hallussa. En nyt halua mollata kaikkia palveluskoiraihmisiä, mutta yllättävän paljon saa kuulla lemmikin olevan "palveluskoira" ja se oikeuttaa sitten sen olemaan irti vakkei sitä hallita :(.


      • henkilökohtaisesti...
        mutta toisten kirjoitti:

        uroksien kanssa saattaa tulla joskus sanomista.
        Kun tyttäreni oppi kävelemään, huomasin staffissamme
        pieniä suojeluvaistoja, mutta ei se silti koskaan ihmisiin kiinni käynyt.

        staffeista sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Ne joihin olen päässyt lähemmin tutustumaan ovat olleet hyvin ihmisystävällisiä. Mutta yksi uros tuli kerran lenkillä vastaan irti ja yritti hyökätä useamman kerran kiinni olevan belginarttuni kimppuun. Sain ehkäistyä päällekäynnin itse menemällä väliin, minua se ei onneksi halunnut purra. Omistaja koirineen häipyi paikalta mitään sanomatta. Tässäkin tapauksessa vika narun toisessa päässä.
        Pittbulleja en tunne, mutta entisellä työkaverillani oli uros joka tappoi koirapuistossa pienen pennun ja puri lenkillä vastaantulleelta koiralta reisiluun poikki.
        Ja purihan se yksi belgi omistajaltaa käden poikki eikä kukaan kai ole alkanut vaatimaan kaikkien belgien lopettamista? ainakaan toivottavasti ei ole...
        Väärä koira väärissä käsissä on kuin aikapommi.


    • ihmiset pitäis lopettaa

      Ehkäpä noilla roduilla on luonteessa enemmän aggressiivisuutta tai päättäväisyyttä, muttei koira ole aggressiivinen, ellei ihminen siitä sellaista ole tehnyt. Tottakai vihainen ja vaarallinen koira tulee lopettaa, muttei kaikkia saman rodun edustajia, se on järjen köyhyyttä. Jos ihminen tappaa toisen ihmisen, ei koko ihmiskuntaa tapeta.

      Luonne vikaiset ja aggressiiviset tapuksen on eri asia. Tänä on minun mielestäni suuri vääryys! Tyhmiä ihmisiä.

      • seurakoira

        näitä rotuja kulkeutumasta osaamattomiin käsiin?
        Kasvattajien tulisi seurata koiran kehitystä myös uudessa kodissa.Itselläni on kokemusta kahdesta dogosta jotka ei ole missään hallinnassa.Koirat raivoavat vastaan tullessa ja omistajat hädin tuskin jaksavat hillitä näitä. On vaan ajan kysymys mitä tapahtuu kun panta pettää tai että koira pääsee jotenkin muuten vapaaksi.Ymmärrän kyllä niitä, jotka vaatii joidenkin rotujen kieltämistä.Herää kysymys, että mihin tarkoitukseen näitä hankitaan.


      • dogoja on
        seurakoira kirjoitti:

        näitä rotuja kulkeutumasta osaamattomiin käsiin?
        Kasvattajien tulisi seurata koiran kehitystä myös uudessa kodissa.Itselläni on kokemusta kahdesta dogosta jotka ei ole missään hallinnassa.Koirat raivoavat vastaan tullessa ja omistajat hädin tuskin jaksavat hillitä näitä. On vaan ajan kysymys mitä tapahtuu kun panta pettää tai että koira pääsee jotenkin muuten vapaaksi.Ymmärrän kyllä niitä, jotka vaatii joidenkin rotujen kieltämistä.Herää kysymys, että mihin tarkoitukseen näitä hankitaan.

        noin 300 ja rapiat, liekö enemmänkin ja kaksi dogoa ärhentelee, niin hupsis. Johan olet tipahtanut.
        Itse en ole nähnyt dogoja jotka ei olisi hallinnassa. Sen verran tiedän että niitä ei edes anneta ihmisille, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta koirista.
        Mut mä tiedän monta muuta rotua jotka kyllä ärhentelee ja on muutenkin ääliöitä.
        Dogot todistettavasti on rauhallisia koiruuksia.
        Minulla taas herää kysymys että mihinkä tarkoitukseen ylipäätään mitään koiraa hankitaan.


      • seurakoira
        dogoja on kirjoitti:

        noin 300 ja rapiat, liekö enemmänkin ja kaksi dogoa ärhentelee, niin hupsis. Johan olet tipahtanut.
        Itse en ole nähnyt dogoja jotka ei olisi hallinnassa. Sen verran tiedän että niitä ei edes anneta ihmisille, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta koirista.
        Mut mä tiedän monta muuta rotua jotka kyllä ärhentelee ja on muutenkin ääliöitä.
        Dogot todistettavasti on rauhallisia koiruuksia.
        Minulla taas herää kysymys että mihinkä tarkoitukseen ylipäätään mitään koiraa hankitaan.

        jos väität, että dogoja ei anneta kokemattomille. Alueella jossa liikun koirani kanssa löytyy kolme dogon ulkoiluttajaa.Kaksi näistä on todellisia pommeja omistajiensa käsissä, kolmas on vasta pentuikäinen narttu, joten saa nähdä mitä siitä kehittyy. Nyt se ihan ok.Ojalan laskuopin mukaan kaksi kolmesta on melko suuri prosentti.


      • löysit sitten
        seurakoira kirjoitti:

        jos väität, että dogoja ei anneta kokemattomille. Alueella jossa liikun koirani kanssa löytyy kolme dogon ulkoiluttajaa.Kaksi näistä on todellisia pommeja omistajiensa käsissä, kolmas on vasta pentuikäinen narttu, joten saa nähdä mitä siitä kehittyy. Nyt se ihan ok.Ojalan laskuopin mukaan kaksi kolmesta on melko suuri prosentti.

        vielä yhden lisää! =)
        Kerrohan missäpäin asut, vai onko se silleesti salaisuus?


      • kysyin asumistasi
        löysit sitten kirjoitti:

        vielä yhden lisää! =)
        Kerrohan missäpäin asut, vai onko se silleesti salaisuus?

        siksi että vois vähän hahmottaa kenellä nämä dogot on.


      • *********************
        seurakoira kirjoitti:

        jos väität, että dogoja ei anneta kokemattomille. Alueella jossa liikun koirani kanssa löytyy kolme dogon ulkoiluttajaa.Kaksi näistä on todellisia pommeja omistajiensa käsissä, kolmas on vasta pentuikäinen narttu, joten saa nähdä mitä siitä kehittyy. Nyt se ihan ok.Ojalan laskuopin mukaan kaksi kolmesta on melko suuri prosentti.

        ole innokkaita ulkoilioita, joten ei se niistä vielä pommia tee.


      • on dogoja
        seurakoira kirjoitti:

        jos väität, että dogoja ei anneta kokemattomille. Alueella jossa liikun koirani kanssa löytyy kolme dogon ulkoiluttajaa.Kaksi näistä on todellisia pommeja omistajiensa käsissä, kolmas on vasta pentuikäinen narttu, joten saa nähdä mitä siitä kehittyy. Nyt se ihan ok.Ojalan laskuopin mukaan kaksi kolmesta on melko suuri prosentti.

        jopa koirapuistossa leikkimässä muiden koirien kanssa, eikä mitään ongelmia ole ollut niistä, pikemmin aika hauskoja kavereita.
        Ongelmia on sen sijaan ollut muissa roduissa!


      • kysymyksiin??
        seurakoira kirjoitti:

        jos väität, että dogoja ei anneta kokemattomille. Alueella jossa liikun koirani kanssa löytyy kolme dogon ulkoiluttajaa.Kaksi näistä on todellisia pommeja omistajiensa käsissä, kolmas on vasta pentuikäinen narttu, joten saa nähdä mitä siitä kehittyy. Nyt se ihan ok.Ojalan laskuopin mukaan kaksi kolmesta on melko suuri prosentti.

        taidat olla jokin feikki-mölli.


      • ariel57
        dogoja on kirjoitti:

        noin 300 ja rapiat, liekö enemmänkin ja kaksi dogoa ärhentelee, niin hupsis. Johan olet tipahtanut.
        Itse en ole nähnyt dogoja jotka ei olisi hallinnassa. Sen verran tiedän että niitä ei edes anneta ihmisille, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta koirista.
        Mut mä tiedän monta muuta rotua jotka kyllä ärhentelee ja on muutenkin ääliöitä.
        Dogot todistettavasti on rauhallisia koiruuksia.
        Minulla taas herää kysymys että mihinkä tarkoitukseen ylipäätään mitään koiraa hankitaan.

        lue tarkemmin lehtiä


      • Ylypijäkoiranomistaj
        on dogoja kirjoitti:

        jopa koirapuistossa leikkimässä muiden koirien kanssa, eikä mitään ongelmia ole ollut niistä, pikemmin aika hauskoja kavereita.
        Ongelmia on sen sijaan ollut muissa roduissa!

        Itselläni on amstaffi narttu ja toimii oikein hienosti toisten koirien kanssa. Ainoastaan sillon
        komentaa jos uros yrittää jatkuvasti hypätä selekään eikä pääse luikertelemaan alta pois. Lenkillä
        kulkee nätisti vierellä kun pyytää (silloin pyydetään kun tulee esim. toinen koiran ulkoiluttaja
        vastaan, mopolla kaahailija jne.) Ongelmia ei ainakaan toistaseksi ja siihen pyritään että
        jatkossakin menee hyvin.
        Olimme yks päivä viimeviikolla koirapuistossa ja siellä oli yhteensä 9 koiraa mun amstaffini.
        Ysi oli rotikka uros, yksi sakemanni uros, yks suursnautseri, yks dreeveri, 1 hysky narttu ja 1uros,
        kultaínennoutaja uros, 1 sekaraoituinen narttu ja 1 uros.
        Ja kaikki muut oli niin sopuisia ja kivoja toisilleen paitsi se yks sekarotuinen narttu joka yritti olla
        koko ajan minun koirani kimpussa ja sekä parin uroksen. Komenteli ja ärhenteli jatkuvasti.
        Onneksi tajusivat lähteä sitten, ettei syntynyt suurempia kähnämiä.
        Että olen myös sitä mieltä, että se on koiran kasvatuksesta kiinni kuinka koira käyttäytyy..
        En alkaisi syrjimään yhtään ainutta rotua niiden typerien omistajien takia ja kun todellakaan ja
        läheskään kaikki koirien omistajat eivät ole yhtä vastuuttomia kuin osan koirien omistajat.
        Ja olen nähnyt myös sitä kun omistajalla ei hermot kun koira ei jostain "kummasta" syystä tottele
        niin sitten huiskitaan remmillä. EI HYVÄ, EI TODELLAKAAN HYVÄ. Kerran näin viimeviikolla yhdelle
        sakemannille niin tehtävän ja eilen yhdelle sekarotuiselle. Ei ihme että niistä kasvaa sekopäitä.
        Kerran jos vielä nään että joku toimii näin niin silloin lähtee puhelua. Huomautin sakemannin
        omistajaa tästä ja vaikeaksi meni. Toivottavasti muistaa. Sekarotuisen omistajan juttusille en
        päässyt.
        Todella ikävää sellainen koiran ns. kouluttaminen ja sitten porukka ihmettelee kun koirat
        sekoavat ja ärhentelevät jne.


    • ne suomessa edustetut

      rodut jotka on käynyt ihmisten kimppuun tässä lähiaikoina...tais olla kultainennoutaja ja belkkari...

    • ..............

      se on fakta että sellainen koira kuin on ihminen..
      mistä koirasta vaan saa tappokoneen jos se päätyy vääriin käsiin...
      mua on tullut vastaan jos jonkin moista koiraa jotka ärhentelee ja siinä samassa huomannu et on tasan 3 ihmistyyppiä jotka saa koiristaan agressiivisia, vanhat ihmiset, "avuttomat"-ihmiset jotka eivät koskaan komenna tai jos komentaa niin hennolla hiljaisella ääneellä "musti ei saa..voi että..nyyhnyyh.." ja sitten nämä jotka koiransa ostaneet munanjatkeeksi..

      vaikka on oman koiranikin päälle yritetty käydä ja joskus on se ikävä tapaus tapahtunutkin, niin yhtään koiraa en tuomitse vain niiden ihmiset..
      itellä amstaffi/pitbull mikseri, ei uroksena pidä toisista uroksista joten vältämme tilanteita jossa sattuisi näitä yhteentörmäyksiä..

      toivoisin ihmisiltä sitä että kun ottavat koiran muistaa sitä rakastaa, muistaa olla kärsivällinen ja näyttää koiralleen paikkansa..
      näiltä ikäviltä asioilta vältytään kun ajatellaan aivoilla...
      mä en ainakaan muiden virheiden vuoksi luopuisi omasta koirastani..

      • kuinka

        meidän chihusta saisi tappokoneen.


      • Shiny
        kuinka kirjoitti:

        meidän chihusta saisi tappokoneen.

        Ilmeisesti sinulla ei ole muuta nussittavaa, kuin pilkku...?!

        Minulla on kokemusta yhdestä chihusta, joka rapsutettaessa käy käteen kiinni ihan yhtäkkiä. Aiemmin olen nähnyt siltä äsähtelyä, murinaa ja räksytystä, mutta viimeeksi tuli sitten jo kädestä verta, kun rapsuttelin. Koira ihan itse tuli luo ja tarjosi itsensä rapsutettavaksi.

        Että eiköhän julisteta nää chihut ihan hulluiksi ja tappolistalle kelpaaviksi yhden yksilön perustella. Kelpaahan sinne dogot, tosat, filat ja pititkin parin "pommin" perusteella!


      • Wuh!
        Shiny kirjoitti:

        Ilmeisesti sinulla ei ole muuta nussittavaa, kuin pilkku...?!

        Minulla on kokemusta yhdestä chihusta, joka rapsutettaessa käy käteen kiinni ihan yhtäkkiä. Aiemmin olen nähnyt siltä äsähtelyä, murinaa ja räksytystä, mutta viimeeksi tuli sitten jo kädestä verta, kun rapsuttelin. Koira ihan itse tuli luo ja tarjosi itsensä rapsutettavaksi.

        Että eiköhän julisteta nää chihut ihan hulluiksi ja tappolistalle kelpaaviksi yhden yksilön perustella. Kelpaahan sinne dogot, tosat, filat ja pititkin parin "pommin" perusteella!

        ... dogoihin ylipäätään, niin Lahdessa ainakin on käynyt tapaus jossa 3 täysin hallitsematonta dogoa (jotka olivat vapaana) hyökkäsivät kahden pienemmän koiran päälle (jotka olivat taluttimissaan kiinni) ja raatelivat niistä toisen henkihieveriin. Ja ne dogot siis hyökkäsivät kaukaa, ilman että kiinni olleet pikkukoirat olisivat MILLÄÄN lailla tilannetta provosoineet, katselivat itseasiassa ihan toiseen suuntaankin (haistelivat tien vieressä normaalisti jälkiä) kuin mistä päin kolmikko niiden päälle säntäsi.


      • löpölöpölöpö
        Wuh! kirjoitti:

        ... dogoihin ylipäätään, niin Lahdessa ainakin on käynyt tapaus jossa 3 täysin hallitsematonta dogoa (jotka olivat vapaana) hyökkäsivät kahden pienemmän koiran päälle (jotka olivat taluttimissaan kiinni) ja raatelivat niistä toisen henkihieveriin. Ja ne dogot siis hyökkäsivät kaukaa, ilman että kiinni olleet pikkukoirat olisivat MILLÄÄN lailla tilannetta provosoineet, katselivat itseasiassa ihan toiseen suuntaankin (haistelivat tien vieressä normaalisti jälkiä) kuin mistä päin kolmikko niiden päälle säntäsi.

        Ja pskt!


      • löpölöpölöpö2
        löpölöpölöpö kirjoitti:

        Ja pskt!

        Sen verran vielä äskeiseen,että jos tämä kuvailemasi tilanne olisi tapahtunut, olisivat molemmat pikkukoirat päiviltä, joten älä viitsi levittää tuollaista huhupuhesontaa. Juuri sinunlaistesi imbesillien takia ko. rotuja vainotaan ympäri maailmaa.


      • Shiny
        Wuh! kirjoitti:

        ... dogoihin ylipäätään, niin Lahdessa ainakin on käynyt tapaus jossa 3 täysin hallitsematonta dogoa (jotka olivat vapaana) hyökkäsivät kahden pienemmän koiran päälle (jotka olivat taluttimissaan kiinni) ja raatelivat niistä toisen henkihieveriin. Ja ne dogot siis hyökkäsivät kaukaa, ilman että kiinni olleet pikkukoirat olisivat MILLÄÄN lailla tilannetta provosoineet, katselivat itseasiassa ihan toiseen suuntaankin (haistelivat tien vieressä normaalisti jälkiä) kuin mistä päin kolmikko niiden päälle säntäsi.

        Oli tämä nyt sitten tosijuttu tai täyttä paskaa, tuntuu, ettei ihmisille tule mieleen, ETTÄ NE ON KOIRIA = ELÄIMIÄ! Eläimet tappavat toisiaan siinä missä ihmisetkin, mutta toisin kuin ihmiset, eläimet tekevät sen vaistojensa ja viettiensä varassa. Eläin ei laskelmoi. Eläin ei mieti, että onpas vittumaisen näkönen puudeli, tapanpa sen. Ihminen ei ikinä tule pääsemään eläimen päähän näkemään mitä siellä tapahtuu. Älkää hyvät ihmiset inhimillistäkö koiraa liikaa. Jos toinen koira hyökkää toisen koiran kimppuun, sen syy ei ole huumevelat, huono päivä tai kuukautiset. Meillä ihmisillä on ihan eri motiivit, joita voimme selitellä. Koira on eläin. Niillä on ihan oma maailmansa, jossa ihmisten lait ei päde. Eläin on aina syyntakeeton.


      • Wuh !
        löpölöpölöpö2 kirjoitti:

        Sen verran vielä äskeiseen,että jos tämä kuvailemasi tilanne olisi tapahtunut, olisivat molemmat pikkukoirat päiviltä, joten älä viitsi levittää tuollaista huhupuhesontaa. Juuri sinunlaistesi imbesillien takia ko. rotuja vainotaan ympäri maailmaa.

        Kukahan se on oikein onkaan nyt imbesilli ??! Siis herran jestas sentään, tämä tapaus on täyttä TOTTA, eikä todellakaan valetta!! Siihen on jopa ihan viralliset todisteetkin olemassa. Mm. lääkärinkuitit, jotka repijäkoirien omistaja onneksi korvasi. Pystyn antamaan vaikka kaikkien osapuolten nimet, myös koirien, joten älä kuule itse väitä tuollaista paskaa. Tietenkään en tässä julkisesti ala kenenkään nimiä levittelemään, mutta tarvittaessa saat vaikka niiden shelttien, joista toinen siis revittiin, omistajan yhteystiedot. Kusipää olet itse ! Ne koirat siis ihan oikeasti repivät urossheltin huonoon kuntoon, joka ihmeen kaupalla pelastui ja narttusheltti pääsi hihnastaan karkuun ja juoksi paniikissa läheiseen metsään karkuun. Kyseinen koira oli kateissa lähes 2 päivää, ennenkuin löytyi. Siihen ne dogot eivät olleet päässeet kiinni koska keskittyivät sen uroksen raateluun ja siinä vaiheessa dogojen omistaja pääsi jo tulemaan paikalle ja sai koiransa kesken repimisen hihnoihin kiinni. Narttusheltin katoamisesta oli ihan julkistakin juttua, koska sitä kuulutettiin ihan julkiseseti ja yleisesti. Joten tarkistapa kuule ihan vaan kaikessa rauhassa omat tietosi ensin ennenkuin käyt muita haukkumaan valehtelijoiksi !!! Pässi !

        Sen verran vedän asiaa takaisin, etten ole aivan satavarma, oliko kyseessä dogot vai fila brasileirot, jompi kumpi kuitenkin. Senkin saan kyllä tarkistettua jos tarvii. Kuitenkin ne raatelijat oli keskikokoa hieman kookkaampia ja valkoisia, ja jompi kumpi noista roduista se oli.


      • jojojijsicisadfisjvijifjb
        Wuh ! kirjoitti:

        Kukahan se on oikein onkaan nyt imbesilli ??! Siis herran jestas sentään, tämä tapaus on täyttä TOTTA, eikä todellakaan valetta!! Siihen on jopa ihan viralliset todisteetkin olemassa. Mm. lääkärinkuitit, jotka repijäkoirien omistaja onneksi korvasi. Pystyn antamaan vaikka kaikkien osapuolten nimet, myös koirien, joten älä kuule itse väitä tuollaista paskaa. Tietenkään en tässä julkisesti ala kenenkään nimiä levittelemään, mutta tarvittaessa saat vaikka niiden shelttien, joista toinen siis revittiin, omistajan yhteystiedot. Kusipää olet itse ! Ne koirat siis ihan oikeasti repivät urossheltin huonoon kuntoon, joka ihmeen kaupalla pelastui ja narttusheltti pääsi hihnastaan karkuun ja juoksi paniikissa läheiseen metsään karkuun. Kyseinen koira oli kateissa lähes 2 päivää, ennenkuin löytyi. Siihen ne dogot eivät olleet päässeet kiinni koska keskittyivät sen uroksen raateluun ja siinä vaiheessa dogojen omistaja pääsi jo tulemaan paikalle ja sai koiransa kesken repimisen hihnoihin kiinni. Narttusheltin katoamisesta oli ihan julkistakin juttua, koska sitä kuulutettiin ihan julkiseseti ja yleisesti. Joten tarkistapa kuule ihan vaan kaikessa rauhassa omat tietosi ensin ennenkuin käyt muita haukkumaan valehtelijoiksi !!! Pässi !

        Sen verran vedän asiaa takaisin, etten ole aivan satavarma, oliko kyseessä dogot vai fila brasileirot, jompi kumpi kuitenkin. Senkin saan kyllä tarkistettua jos tarvii. Kuitenkin ne raatelijat oli keskikokoa hieman kookkaampia ja valkoisia, ja jompi kumpi noista roduista se oli.

        Ei taida filat olla valkosia!! Älä itse kirjoita paskaa jos ennen kun tiedät rodun sata varmasti;) Eikä se sitä meinaa et kaikki on samanlaisia sitä paitsi koirille on luonnollista antaa toiselle koiralle selkää;)


      • Wuh !
        jojojijsicisadfisjvijifjb kirjoitti:

        Ei taida filat olla valkosia!! Älä itse kirjoita paskaa jos ennen kun tiedät rodun sata varmasti;) Eikä se sitä meinaa et kaikki on samanlaisia sitä paitsi koirille on luonnollista antaa toiselle koiralle selkää;)

        Sillä nyt tuskin on kauheasti merkitystä tässä tapauksessa kumpi rotu oli kyseessä. Mutta Dogoista oli kuitenkin kyse, asia on tarkistettu. Mutta koska sekä fila että dogo molemmat ovat perinteisiä taistelurotuja, niin ei nyt liene suuren suurta merkitystä kummasta kyse.
        Mielestäni koirille EI ole ollenkaan tyypillistä antaa toisille "selkää"... Hyvin outo ilmaisu. Tosin tuollaista ilmaisua voi hyvin odottaa tyypeiltä, joille koira on munan jatkeena...
        Ei ainakaan tervepäisille koirille tuollainen käytös, siis hyökätä ilman MITÄÄN syytä suoraan toisen kimppuun, todellakaan ole mitenkään normaalia!!! Koiratappeluissakin koirat provosoivat toisiaan ennen yhteen kamahtamista sekä niitä myös kiihotetaan ulkopuolisesti, siis ihmisen avustuksella.
        Ja olipa ne oksettavat koiratappelut nyt miten vaan (ovat sitä paitsi lailla kiellettyjäkin - onneksi!) niin pääpointti tässäkin tapauksessa on se, että MIKSI tuollaisia koiria, jotka eivät ole omistajansa hallinnassa pidetään vapaana jolkottelemassa, vaarana ja todellisena uhkana muille julkisia liikuntapaikkoja (tapahtumapaikka oli täysin yleinen ja julkinen ulkoilureitti, jossa liikkuu PALJON muitakin koiranulkoiluttajia) käyttäville. Esim. Dogojen omalla kotisivullakin varoitetaan ettei koira ole sosiaalinen muita koiria kohtaan, eikä se edes kuulu rotuominaisuuksiin. Niinpä mielestäni on täysin edesvastuutonta pitää sitten tuollaisia aikapommeja vapaana juoksentelemassa, kun eivät kerran ole hallinnassa ja tule kutsuttaessa luokse.
        Vielä tarkennusta tähän tapaukseen. Dogoista kaksi oli irti ja 1 hihnassa ja ne vapaana olleet hyökkäsivät täysin ilman syytä urossheltin kimppuun. Ehtivät repiä sitä jo jonnin verran ennenkuin omistaja ennätti paikalle, ja hänellä oli siis hihnassaan se kolmas dogo. Vapaana olleet juoksentelivat muutaman kymmenen metriä omistajansa edellä ennen hyökkäystä.
        Eli äly hoi, MIKSI koirat olivat irti, suoranaisena hengenvaarana muille, kysyn vaan, kun eivät kerran olleet minkäänlaisessa hallinnassa??! Ensinnäkään koiriahan ei edes saa ihmisten ulkoilureiteillä pitää vapaana, saati tuollaisia jotka ovat vaaraksi muille, ainakin muille koirille.


      • löpölöpö
        Wuh ! kirjoitti:

        Sillä nyt tuskin on kauheasti merkitystä tässä tapauksessa kumpi rotu oli kyseessä. Mutta Dogoista oli kuitenkin kyse, asia on tarkistettu. Mutta koska sekä fila että dogo molemmat ovat perinteisiä taistelurotuja, niin ei nyt liene suuren suurta merkitystä kummasta kyse.
        Mielestäni koirille EI ole ollenkaan tyypillistä antaa toisille "selkää"... Hyvin outo ilmaisu. Tosin tuollaista ilmaisua voi hyvin odottaa tyypeiltä, joille koira on munan jatkeena...
        Ei ainakaan tervepäisille koirille tuollainen käytös, siis hyökätä ilman MITÄÄN syytä suoraan toisen kimppuun, todellakaan ole mitenkään normaalia!!! Koiratappeluissakin koirat provosoivat toisiaan ennen yhteen kamahtamista sekä niitä myös kiihotetaan ulkopuolisesti, siis ihmisen avustuksella.
        Ja olipa ne oksettavat koiratappelut nyt miten vaan (ovat sitä paitsi lailla kiellettyjäkin - onneksi!) niin pääpointti tässäkin tapauksessa on se, että MIKSI tuollaisia koiria, jotka eivät ole omistajansa hallinnassa pidetään vapaana jolkottelemassa, vaarana ja todellisena uhkana muille julkisia liikuntapaikkoja (tapahtumapaikka oli täysin yleinen ja julkinen ulkoilureitti, jossa liikkuu PALJON muitakin koiranulkoiluttajia) käyttäville. Esim. Dogojen omalla kotisivullakin varoitetaan ettei koira ole sosiaalinen muita koiria kohtaan, eikä se edes kuulu rotuominaisuuksiin. Niinpä mielestäni on täysin edesvastuutonta pitää sitten tuollaisia aikapommeja vapaana juoksentelemassa, kun eivät kerran ole hallinnassa ja tule kutsuttaessa luokse.
        Vielä tarkennusta tähän tapaukseen. Dogoista kaksi oli irti ja 1 hihnassa ja ne vapaana olleet hyökkäsivät täysin ilman syytä urossheltin kimppuun. Ehtivät repiä sitä jo jonnin verran ennenkuin omistaja ennätti paikalle, ja hänellä oli siis hihnassaan se kolmas dogo. Vapaana olleet juoksentelivat muutaman kymmenen metriä omistajansa edellä ennen hyökkäystä.
        Eli äly hoi, MIKSI koirat olivat irti, suoranaisena hengenvaarana muille, kysyn vaan, kun eivät kerran olleet minkäänlaisessa hallinnassa??! Ensinnäkään koiriahan ei edes saa ihmisten ulkoilureiteillä pitää vapaana, saati tuollaisia jotka ovat vaaraksi muille, ainakin muille koirille.

        Ensinnäkään dogo ei ole taistelukoira.

        Dogo argentino on metsästys/suojelu/perhekoira, sillä metsästetään vielä tänäkin päivä villisikoja niin pohjois- kuin eteläamerikassa.

        Dogo argentinon jalostuksessa on käytetty Cordoban taistelukoiraa, mutta se ei ole taistelukoira.

        Tarinastasi epäilyttävän tekee tuo 3 dogoa samalla omistajalla samalla kertaa talutettavana. 3 koiran omistajia on, mutta koirat eivät ole samaan aikaan tekemisissä.Koirista kahden pitäisi olla samaa sukupuolta mikä aiheuttaisi välittömän yhteenoton.

        Lisäksi dogo omaa ns. lukkoleuat, eli se ei päästä irti kun saa otteen. Yhden dogon irroittaminen saalista on erittäin vaikeaa( kun saalis on elossa), saati sitten kahden.

        Tämä videoleike ei sovi kovin eläinrakkaille. Leikkeessä on ote jossa dogo urosta harjoitetaan/ kilpailutetaan häkissä olevaa villisikaa vastaan. Jokainen voi päätellä irroittaako yksi ihminen kaksi dogoa sheltin kimpusta ja jääkö shelti henkiin.

        http://www.youtube.com/watch?v=_UDxywi94es&mode=related&search=

        Tämä kirjoituksen ei ole mitenkään "ylistää" dogoa vaan ottaa kantaa ennakkoluuloihin ja urbaanilegendoihin. Ihmiset voivat tutustua rotuun osoitteessa http://www.dogoclub.fi .

        On tämä tapaus sitten totta tai ei, niin suhtautukaa kuulemiinne asioihin varauksella ja miettikää miten ko. rotu tilanteessa toimii ja voiko tapahtumassa olla perää. Älkää ottako ennakkoasenteita kuulemanne perusteella ja syyllistäkö niiden pohjalta ko. rotua tai niiden omistajia.

        Itse olen ehdottamasti sitä mieltä ettei dogo sovi läheskään kaikille, eikä sitä saa sopimattomalle / kokemattomalle ihmiselle luovuttaa. Dogon kasvatus vaatii aikaa ja tuo mukanaan suuren vastuun.Dogo on erittäin ihmisrakas koira , eikä vahingoita ihmistä.

        Olen sitä mieltä ettei nämä kolme koiraa ole ollut dogoja, enkä myöskään ole tapauksesta dogo piireissä kuullut. Jos olen väärässä niin selvä se, tapaus on ollut valitettava ja dogojen omistaja on tehnyt väärin päästäessään koirat vapaaksi.

        Pointti on se että älkää puhuko eteenpäin asioita , joista ette ole täysin varma, koska lisäätte vain entisestään rotuun kohdistuvia ennakkoluuloja / vihaa.

        Kiitos.


      • sesessesesese
        löpölöpö kirjoitti:

        Ensinnäkään dogo ei ole taistelukoira.

        Dogo argentino on metsästys/suojelu/perhekoira, sillä metsästetään vielä tänäkin päivä villisikoja niin pohjois- kuin eteläamerikassa.

        Dogo argentinon jalostuksessa on käytetty Cordoban taistelukoiraa, mutta se ei ole taistelukoira.

        Tarinastasi epäilyttävän tekee tuo 3 dogoa samalla omistajalla samalla kertaa talutettavana. 3 koiran omistajia on, mutta koirat eivät ole samaan aikaan tekemisissä.Koirista kahden pitäisi olla samaa sukupuolta mikä aiheuttaisi välittömän yhteenoton.

        Lisäksi dogo omaa ns. lukkoleuat, eli se ei päästä irti kun saa otteen. Yhden dogon irroittaminen saalista on erittäin vaikeaa( kun saalis on elossa), saati sitten kahden.

        Tämä videoleike ei sovi kovin eläinrakkaille. Leikkeessä on ote jossa dogo urosta harjoitetaan/ kilpailutetaan häkissä olevaa villisikaa vastaan. Jokainen voi päätellä irroittaako yksi ihminen kaksi dogoa sheltin kimpusta ja jääkö shelti henkiin.

        http://www.youtube.com/watch?v=_UDxywi94es&mode=related&search=

        Tämä kirjoituksen ei ole mitenkään "ylistää" dogoa vaan ottaa kantaa ennakkoluuloihin ja urbaanilegendoihin. Ihmiset voivat tutustua rotuun osoitteessa http://www.dogoclub.fi .

        On tämä tapaus sitten totta tai ei, niin suhtautukaa kuulemiinne asioihin varauksella ja miettikää miten ko. rotu tilanteessa toimii ja voiko tapahtumassa olla perää. Älkää ottako ennakkoasenteita kuulemanne perusteella ja syyllistäkö niiden pohjalta ko. rotua tai niiden omistajia.

        Itse olen ehdottamasti sitä mieltä ettei dogo sovi läheskään kaikille, eikä sitä saa sopimattomalle / kokemattomalle ihmiselle luovuttaa. Dogon kasvatus vaatii aikaa ja tuo mukanaan suuren vastuun.Dogo on erittäin ihmisrakas koira , eikä vahingoita ihmistä.

        Olen sitä mieltä ettei nämä kolme koiraa ole ollut dogoja, enkä myöskään ole tapauksesta dogo piireissä kuullut. Jos olen väärässä niin selvä se, tapaus on ollut valitettava ja dogojen omistaja on tehnyt väärin päästäessään koirat vapaaksi.

        Pointti on se että älkää puhuko eteenpäin asioita , joista ette ole täysin varma, koska lisäätte vain entisestään rotuun kohdistuvia ennakkoluuloja / vihaa.

        Kiitos.

        Joo ei se Dogo todellakaan mikään kauhee koira ole eläin viha siinä missä monella muullakin rodulla koska ne on tarkoitettu metsästykseen! Pitäiskö jonkun vitun ulkomuodon ja näyttelyn takia pilata vertaansa vailla olevat metsästys ominaisuudet? Muistakaa ei koiria ole näyttelyä varten luotu saatana! Miks monta rotua jos kaikki jalostetaan melkein samanlaisiks et voi mummot mennä näyttelyihin?

        Ja se on kyllä aika normaalia jos toinen vähänkin on kovapäinen ja toinen ei alistu niin huonosti käy rotu melkein mikä tahansa! Jatkeena ei mulla koirat ole! Mä en tarvi jatkeita vaan hyviä luotettavia kavereita ja rankkoja treeni kamuja!

        Itsellä ei Dogoo mut melkein;)

        Vituttaa ihmiset yli kaiken jotka yrittää saada jotain vihaa laittamalla kaiken mailman paskaa nettii sun muualle!!!!


      • sesessesesesesasa
        sesessesesese kirjoitti:

        Joo ei se Dogo todellakaan mikään kauhee koira ole eläin viha siinä missä monella muullakin rodulla koska ne on tarkoitettu metsästykseen! Pitäiskö jonkun vitun ulkomuodon ja näyttelyn takia pilata vertaansa vailla olevat metsästys ominaisuudet? Muistakaa ei koiria ole näyttelyä varten luotu saatana! Miks monta rotua jos kaikki jalostetaan melkein samanlaisiks et voi mummot mennä näyttelyihin?

        Ja se on kyllä aika normaalia jos toinen vähänkin on kovapäinen ja toinen ei alistu niin huonosti käy rotu melkein mikä tahansa! Jatkeena ei mulla koirat ole! Mä en tarvi jatkeita vaan hyviä luotettavia kavereita ja rankkoja treeni kamuja!

        Itsellä ei Dogoo mut melkein;)

        Vituttaa ihmiset yli kaiken jotka yrittää saada jotain vihaa laittamalla kaiken mailman paskaa nettii sun muualle!!!!

        Niin ja vihaan kyllä ihan samanlailla myös niitä jotka pitää vapaana koiraa joka ei ole missää hallinnassa!! Mutta jos on niin sillon täytyy myös olla ja siitä ei tarvi valittaa ne sen kummempia vapaana tee kun hihnassakaa...


      • Nimetön
        sesessesesesesasa kirjoitti:

        Niin ja vihaan kyllä ihan samanlailla myös niitä jotka pitää vapaana koiraa joka ei ole missää hallinnassa!! Mutta jos on niin sillon täytyy myös olla ja siitä ei tarvi valittaa ne sen kummempia vapaana tee kun hihnassakaa...

        Kirjoitteleekohän noilla ihme hässänsässä-nimimerkeillä tänne nyt kaksi eri ihmistä...? Joka toinen viesti on jopa suht asiallinen ja sitten taas yhtäkkiä väliin tulee tekstiä selvästi lapsen tai erittäin nuoren ihmisen kirjoittamana...
        Niin, en ole missään vaiheessa yrittänyt nostattaa mitään vihaa mitään rotua kohtaan, kerroin vaan varsin ikävästä tapahtumasta, joka Dogojen ja kahden tuntemani sheltin välillä kävi viime syksynä. Sille en voi mitään jos sitä ei joku usko, tapaus kuitenkin on aivan taivaan tosi. Tapaus oli sen verran vakava, että itseasiassa itsekin ihmettelen, miksi siitä ei ole dogo-piireissä sitten keskusteltu sen enempää. Ehkäpä asia on tarkoituksella haluttu pitää salassa...
        Ja sitä en tiedä, ovatko kaikki 3 dogoa saman ihmisen omistamia, mutta ainakin niitä 3 silloin oli yhtä aikaa liikkeellä, kaikki siis olivat samanrotuisia. Ja niistä 2 siis vapaana ja yksi hihnassa kiinni.
        Olen nähnyt kuvia sheltistä dogojen käsittelyn jälkeen ja on todella on suoranainen ihme, että säilyi hengissä. Nekään kuvat eivät ole mukavaa nähtävää.. Yön yli se olikin klinikalla tehohoidossa, kaikki sitä ihmeenä pitivätkin ettei kuollut, myös lääkärit. Sitä en tarkemmin tiedä, miksi ja miten ne dogon leuat shelttiparasta saatiin irti, mutta irti ne tässä tapauksessa kuitenkin saatiin.


      • seeseseeseesesesee
        Nimetön kirjoitti:

        Kirjoitteleekohän noilla ihme hässänsässä-nimimerkeillä tänne nyt kaksi eri ihmistä...? Joka toinen viesti on jopa suht asiallinen ja sitten taas yhtäkkiä väliin tulee tekstiä selvästi lapsen tai erittäin nuoren ihmisen kirjoittamana...
        Niin, en ole missään vaiheessa yrittänyt nostattaa mitään vihaa mitään rotua kohtaan, kerroin vaan varsin ikävästä tapahtumasta, joka Dogojen ja kahden tuntemani sheltin välillä kävi viime syksynä. Sille en voi mitään jos sitä ei joku usko, tapaus kuitenkin on aivan taivaan tosi. Tapaus oli sen verran vakava, että itseasiassa itsekin ihmettelen, miksi siitä ei ole dogo-piireissä sitten keskusteltu sen enempää. Ehkäpä asia on tarkoituksella haluttu pitää salassa...
        Ja sitä en tiedä, ovatko kaikki 3 dogoa saman ihmisen omistamia, mutta ainakin niitä 3 silloin oli yhtä aikaa liikkeellä, kaikki siis olivat samanrotuisia. Ja niistä 2 siis vapaana ja yksi hihnassa kiinni.
        Olen nähnyt kuvia sheltistä dogojen käsittelyn jälkeen ja on todella on suoranainen ihme, että säilyi hengissä. Nekään kuvat eivät ole mukavaa nähtävää.. Yön yli se olikin klinikalla tehohoidossa, kaikki sitä ihmeenä pitivätkin ettei kuollut, myös lääkärit. Sitä en tarkemmin tiedä, miksi ja miten ne dogon leuat shelttiparasta saatiin irti, mutta irti ne tässä tapauksessa kuitenkin saatiin.

        Ai jaa itse aikuisuus on siel? Älä kuule itse siel saatanan kakara ala aukoo nuppias kun levittelet koirista shaissee!!! On todella törkeä tapaus jos näin on käyny:( Mutta älä levitä tollasia juttuja varsinkaan kun et aluks ollu edes tietonen selvästikkää asiasta kunnolla!!!Tääl ei varmaankaan kirjoittele yks eri nimillä en ainakaan minä!

        Sekös on lapsellista jos hermo menee? Kato mä voin sanoa että enempi mä olen pommi kun tuol pihalla kävelen kun ykskään koira ei koirat ole niin pahoja mitä jotkut urpot väittää!!!!!!


        JA sulla taitaakin olla kokemusta kovaan metsästys käyttöön tarkotettujen rotujen kans jos et tiedä että ne ei paljon tarvi välillä et päälle käy ei ne välttämättä pidä toista koiraa koirana vaan saaliina!!


      • HIEMAN ENEMMÄN
        Nimetön kirjoitti:

        Kirjoitteleekohän noilla ihme hässänsässä-nimimerkeillä tänne nyt kaksi eri ihmistä...? Joka toinen viesti on jopa suht asiallinen ja sitten taas yhtäkkiä väliin tulee tekstiä selvästi lapsen tai erittäin nuoren ihmisen kirjoittamana...
        Niin, en ole missään vaiheessa yrittänyt nostattaa mitään vihaa mitään rotua kohtaan, kerroin vaan varsin ikävästä tapahtumasta, joka Dogojen ja kahden tuntemani sheltin välillä kävi viime syksynä. Sille en voi mitään jos sitä ei joku usko, tapaus kuitenkin on aivan taivaan tosi. Tapaus oli sen verran vakava, että itseasiassa itsekin ihmettelen, miksi siitä ei ole dogo-piireissä sitten keskusteltu sen enempää. Ehkäpä asia on tarkoituksella haluttu pitää salassa...
        Ja sitä en tiedä, ovatko kaikki 3 dogoa saman ihmisen omistamia, mutta ainakin niitä 3 silloin oli yhtä aikaa liikkeellä, kaikki siis olivat samanrotuisia. Ja niistä 2 siis vapaana ja yksi hihnassa kiinni.
        Olen nähnyt kuvia sheltistä dogojen käsittelyn jälkeen ja on todella on suoranainen ihme, että säilyi hengissä. Nekään kuvat eivät ole mukavaa nähtävää.. Yön yli se olikin klinikalla tehohoidossa, kaikki sitä ihmeenä pitivätkin ettei kuollut, myös lääkärit. Sitä en tarkemmin tiedä, miksi ja miten ne dogon leuat shelttiparasta saatiin irti, mutta irti ne tässä tapauksessa kuitenkin saatiin.

        tietävä.
        Kyseisessä tapauksessa oli 2 Dogo argentinoa (uros ja narttu) ja 1 amerikanpitbullterrieri (uros, joka ei ole väriltään valkoinen!).
        Dogot olivat yhden omistajan koiria ja pitti oli toisen.
        Kaikki koirat olivat kiinni, kunnes sheltit tulivat kohdalle ja uros Dogo pääsi pannastaan irti ja hyökkäsi sheltin vatsaan kiinni.
        Shelttien omistaja päästi toisen koiransa irti, jolloin se luonnollisestikin juoksi karkuun.
        Dogojen omistaja meni irrottamaan urosta pitin omistajan avustuksella.
        Kun urosta irrotettiin, niin narttu oli sen aikaa vapaana (en mene vannomaan ettei olisi hyökkinyt sheltin päälle, mutta en kuitenkaan usko).
        Samassa tohinassa myös pitti pääsi hetkeksi vapaaksi, ennenkuin sen omistaja sai sen kiinni (pitti ei missään vaiheessa hyökännyt sheltin kimppuun).
        Kun uros dogo saatiin sheltin vatsasta irti tilanne oli "ohi", eli dogot ja pitti pidettiin sen jälkeen erossa sheltistä.
        Shelttien omistaja lähti paikalta (sheltti kykeni kävelemään tapahtuman jälkeen).
        Dogojen omistaja huuteli naiselle perään, että odottaa tapahtumapaikalla, että shelttien omistaja voi tulla pyytämään mm. puhelinnumeron, nimen ym. korvauksien maksun takia.
        Myös dogo uroksella oli tapauksen jälkeen päässä puremajälkiä.
        Dogon leuat saatiin irti niin, että toinen nosti takapäätä ilmaan ja toinen yritti vääntää korvista, kun pitti oli pannasta toisessa kädessä kiinni.


      • edelliseen.
        HIEMAN ENEMMÄN kirjoitti:

        tietävä.
        Kyseisessä tapauksessa oli 2 Dogo argentinoa (uros ja narttu) ja 1 amerikanpitbullterrieri (uros, joka ei ole väriltään valkoinen!).
        Dogot olivat yhden omistajan koiria ja pitti oli toisen.
        Kaikki koirat olivat kiinni, kunnes sheltit tulivat kohdalle ja uros Dogo pääsi pannastaan irti ja hyökkäsi sheltin vatsaan kiinni.
        Shelttien omistaja päästi toisen koiransa irti, jolloin se luonnollisestikin juoksi karkuun.
        Dogojen omistaja meni irrottamaan urosta pitin omistajan avustuksella.
        Kun urosta irrotettiin, niin narttu oli sen aikaa vapaana (en mene vannomaan ettei olisi hyökkinyt sheltin päälle, mutta en kuitenkaan usko).
        Samassa tohinassa myös pitti pääsi hetkeksi vapaaksi, ennenkuin sen omistaja sai sen kiinni (pitti ei missään vaiheessa hyökännyt sheltin kimppuun).
        Kun uros dogo saatiin sheltin vatsasta irti tilanne oli "ohi", eli dogot ja pitti pidettiin sen jälkeen erossa sheltistä.
        Shelttien omistaja lähti paikalta (sheltti kykeni kävelemään tapahtuman jälkeen).
        Dogojen omistaja huuteli naiselle perään, että odottaa tapahtumapaikalla, että shelttien omistaja voi tulla pyytämään mm. puhelinnumeron, nimen ym. korvauksien maksun takia.
        Myös dogo uroksella oli tapauksen jälkeen päässä puremajälkiä.
        Dogon leuat saatiin irti niin, että toinen nosti takapäätä ilmaan ja toinen yritti vääntää korvista, kun pitti oli pannasta toisessa kädessä kiinni.

        Pyytäisin, että ottaisitte hieman paremmin selvää asioista ennenkuin alatte kirjoittamaan niistä faktoina tämäntyylisillä keksustelupalstoilla.


      • salaillaanko tapahtumaa?
        Nimetön kirjoitti:

        Kirjoitteleekohän noilla ihme hässänsässä-nimimerkeillä tänne nyt kaksi eri ihmistä...? Joka toinen viesti on jopa suht asiallinen ja sitten taas yhtäkkiä väliin tulee tekstiä selvästi lapsen tai erittäin nuoren ihmisen kirjoittamana...
        Niin, en ole missään vaiheessa yrittänyt nostattaa mitään vihaa mitään rotua kohtaan, kerroin vaan varsin ikävästä tapahtumasta, joka Dogojen ja kahden tuntemani sheltin välillä kävi viime syksynä. Sille en voi mitään jos sitä ei joku usko, tapaus kuitenkin on aivan taivaan tosi. Tapaus oli sen verran vakava, että itseasiassa itsekin ihmettelen, miksi siitä ei ole dogo-piireissä sitten keskusteltu sen enempää. Ehkäpä asia on tarkoituksella haluttu pitää salassa...
        Ja sitä en tiedä, ovatko kaikki 3 dogoa saman ihmisen omistamia, mutta ainakin niitä 3 silloin oli yhtä aikaa liikkeellä, kaikki siis olivat samanrotuisia. Ja niistä 2 siis vapaana ja yksi hihnassa kiinni.
        Olen nähnyt kuvia sheltistä dogojen käsittelyn jälkeen ja on todella on suoranainen ihme, että säilyi hengissä. Nekään kuvat eivät ole mukavaa nähtävää.. Yön yli se olikin klinikalla tehohoidossa, kaikki sitä ihmeenä pitivätkin ettei kuollut, myös lääkärit. Sitä en tarkemmin tiedä, miksi ja miten ne dogon leuat shelttiparasta saatiin irti, mutta irti ne tässä tapauksessa kuitenkin saatiin.

        Sinä joka tiedät tästä tapauksesta noin paljon, onko siitä oltu yhteydessä rotua harrastavaa yhdistykseen? Jos ei, miksi ei?

        Mikäli tapaus on totta, saattaa näiden hyökänneiden koirien omistaja salailla tapahtumaa muilta rodun harrastajilta! Loukkaantuneen koiran omistajan tulisi ehdottomasti olla yhteydessä edellä mainittuun yhdistykseen, jotta asia tulisi julkiseksi.

        Jos dogoja noin leväperäisesti pidetään ja ulkoilutetaan, on kaikkien intressi saada koirien omistaja kuriin! Siinä menee maine kaikilta saman rodun edustajiltakin kun yksi törttöilee.


      • tuossa
        salaillaanko tapahtumaa? kirjoitti:

        Sinä joka tiedät tästä tapauksesta noin paljon, onko siitä oltu yhteydessä rotua harrastavaa yhdistykseen? Jos ei, miksi ei?

        Mikäli tapaus on totta, saattaa näiden hyökänneiden koirien omistaja salailla tapahtumaa muilta rodun harrastajilta! Loukkaantuneen koiran omistajan tulisi ehdottomasti olla yhteydessä edellä mainittuun yhdistykseen, jotta asia tulisi julkiseksi.

        Jos dogoja noin leväperäisesti pidetään ja ulkoilutetaan, on kaikkien intressi saada koirien omistaja kuriin! Siinä menee maine kaikilta saman rodun edustajiltakin kun yksi törttöilee.

        äsken mainitsin, niin koirat olivat kiinni. Uros dogo pääsi irti pannastaan shelttien ohittaessa sitä.
        Ja omistajalla oli tosiaan vain 2 dogoa, pitti oli toisen.


      • Hmm mm
        HIEMAN ENEMMÄN kirjoitti:

        tietävä.
        Kyseisessä tapauksessa oli 2 Dogo argentinoa (uros ja narttu) ja 1 amerikanpitbullterrieri (uros, joka ei ole väriltään valkoinen!).
        Dogot olivat yhden omistajan koiria ja pitti oli toisen.
        Kaikki koirat olivat kiinni, kunnes sheltit tulivat kohdalle ja uros Dogo pääsi pannastaan irti ja hyökkäsi sheltin vatsaan kiinni.
        Shelttien omistaja päästi toisen koiransa irti, jolloin se luonnollisestikin juoksi karkuun.
        Dogojen omistaja meni irrottamaan urosta pitin omistajan avustuksella.
        Kun urosta irrotettiin, niin narttu oli sen aikaa vapaana (en mene vannomaan ettei olisi hyökkinyt sheltin päälle, mutta en kuitenkaan usko).
        Samassa tohinassa myös pitti pääsi hetkeksi vapaaksi, ennenkuin sen omistaja sai sen kiinni (pitti ei missään vaiheessa hyökännyt sheltin kimppuun).
        Kun uros dogo saatiin sheltin vatsasta irti tilanne oli "ohi", eli dogot ja pitti pidettiin sen jälkeen erossa sheltistä.
        Shelttien omistaja lähti paikalta (sheltti kykeni kävelemään tapahtuman jälkeen).
        Dogojen omistaja huuteli naiselle perään, että odottaa tapahtumapaikalla, että shelttien omistaja voi tulla pyytämään mm. puhelinnumeron, nimen ym. korvauksien maksun takia.
        Myös dogo uroksella oli tapauksen jälkeen päässä puremajälkiä.
        Dogon leuat saatiin irti niin, että toinen nosti takapäätä ilmaan ja toinen yritti vääntää korvista, kun pitti oli pannasta toisessa kädessä kiinni.

        Lahden tapaukseen en ota muuta kantaa kuin toivoisin myös että esitetään vain faktaa fiktion sijaan, onneksi fiktiota on oikaistu koska väärä tieto ei ole kenenkään etu.

        Olen havainnut että jostain syystä sheltit joutuvat yllättävän usein hyökkäyksen kohteiksi ja yllättävän usein myös itse hyökkäävät. Shelttien luonne on tunnetusti erittäin oikukas ja niiden pitäminen on haastavaa, mutta tuo havainto hämmästyttää minua ja monia muitakin. Kuitenkin sheltti mielletään joka lapsen helpoksi, vaatimattomaksi ja turvalliseksi unelmalemmiksiksi. Dogoja on Suomessa vähemmän kuin shelttejä, mutta yksilöiden määrään suhteutettunakin pidän shelttejä arvaamattomampina kuin dogoja.

        Korostan että vaaratilanteiden ja vahinkojen syy on rodun ja koiran sijaan aina omistajassa tai muussa vastuuhenkilössä. Ongelmat on ehkäistävä ja ennakoitava, koira on pystyttävä hallitsemaan ja hallintavälineiden on oltava kestävät ja tehokkaat.

        Tarkoitus ei ole asettaa rotuja vastakkain keskusteluissa, esitin vain tuon havaintoni vastapainoksi koska jostain syystä valtaväestön mielikuvat rotujen perusominaisuuksista, arvaamattomuudesta ja vaarallisuudesta rajoittuvat vain siihen mielikuvaan että mm dogot ja pitit ovat julmia tappokoneita.


      • sesesesees
        salaillaanko tapahtumaa? kirjoitti:

        Sinä joka tiedät tästä tapauksesta noin paljon, onko siitä oltu yhteydessä rotua harrastavaa yhdistykseen? Jos ei, miksi ei?

        Mikäli tapaus on totta, saattaa näiden hyökänneiden koirien omistaja salailla tapahtumaa muilta rodun harrastajilta! Loukkaantuneen koiran omistajan tulisi ehdottomasti olla yhteydessä edellä mainittuun yhdistykseen, jotta asia tulisi julkiseksi.

        Jos dogoja noin leväperäisesti pidetään ja ulkoilutetaan, on kaikkien intressi saada koirien omistaja kuriin! Siinä menee maine kaikilta saman rodun edustajiltakin kun yksi törttöilee.

        Niin eikös tossa tullut ilmi että pannasta pääsi!! Mitäs huonoo siinä kyllähän koira ainakin kerran elämässään saa hihnan poikki tai pääsee pannasta! Eikä missää tapauksessa tarvi julkistella asioita viimeinen juttu!!!
        Niin lukiks jossain et 60 dogoo suomessa hei se oli 2000 vuonna siitä on kohta kymmenen vuotta eiköhän määrä ole jo pikkusen enempi?
        Mutta miettikääs jos se olis ollu se pitti niin johan olis iltasanomissa vähintää ollu juttu!!


      • kirjoitit :)
        Hmm mm kirjoitti:

        Lahden tapaukseen en ota muuta kantaa kuin toivoisin myös että esitetään vain faktaa fiktion sijaan, onneksi fiktiota on oikaistu koska väärä tieto ei ole kenenkään etu.

        Olen havainnut että jostain syystä sheltit joutuvat yllättävän usein hyökkäyksen kohteiksi ja yllättävän usein myös itse hyökkäävät. Shelttien luonne on tunnetusti erittäin oikukas ja niiden pitäminen on haastavaa, mutta tuo havainto hämmästyttää minua ja monia muitakin. Kuitenkin sheltti mielletään joka lapsen helpoksi, vaatimattomaksi ja turvalliseksi unelmalemmiksiksi. Dogoja on Suomessa vähemmän kuin shelttejä, mutta yksilöiden määrään suhteutettunakin pidän shelttejä arvaamattomampina kuin dogoja.

        Korostan että vaaratilanteiden ja vahinkojen syy on rodun ja koiran sijaan aina omistajassa tai muussa vastuuhenkilössä. Ongelmat on ehkäistävä ja ennakoitava, koira on pystyttävä hallitsemaan ja hallintavälineiden on oltava kestävät ja tehokkaat.

        Tarkoitus ei ole asettaa rotuja vastakkain keskusteluissa, esitin vain tuon havaintoni vastapainoksi koska jostain syystä valtaväestön mielikuvat rotujen perusominaisuuksista, arvaamattomuudesta ja vaarallisuudesta rajoittuvat vain siihen mielikuvaan että mm dogot ja pitit ovat julmia tappokoneita.

        Olen itsekin miettinyt, miksi hyvin usein tappeluiden toisena osapuolena on ollut sheltti. Useinkaan sheltti ei ole pärjännyt, mutta kuitenkin ollut mukana.
        (pakko lisätä ettei ihmiset ymmärrä väärin ja provosoitu, eli Lahden tapauksessa ei kyllä ainakaan näkynyt, että sheltti olisi mitenkään provosoinut koiria).

        Tekstisi oli muutenkin mielestäni todella hyvä. :)


      • Löpölöpö
        Wuh! kirjoitti:

        ... dogoihin ylipäätään, niin Lahdessa ainakin on käynyt tapaus jossa 3 täysin hallitsematonta dogoa (jotka olivat vapaana) hyökkäsivät kahden pienemmän koiran päälle (jotka olivat taluttimissaan kiinni) ja raatelivat niistä toisen henkihieveriin. Ja ne dogot siis hyökkäsivät kaukaa, ilman että kiinni olleet pikkukoirat olisivat MILLÄÄN lailla tilannetta provosoineet, katselivat itseasiassa ihan toiseen suuntaankin (haistelivat tien vieressä normaalisti jälkiä) kuin mistä päin kolmikko niiden päälle säntäsi.

        Kiitos että jaoit oikeutta varsin vankalta tietopohjalta ja paransit dogoista olevaa mielikuvaa.

        Joku tuolla kyseli miksi ei ole yhdistykseen ilmoittanut, niin vastaus on miksi olisi? Tuollaisia pannasta karkuun tapauksia sattuu joka päivä eri roduille. Koirat hieman nahistelee ja sillä selvä.

        Alkuperäinen kirjoittaja puhuu kolmesta dogosta jotka vapaana. Hyökkäävät kaukana olevien sheltien kimppuun. Shelti raadellaan henkihieveriin.

        Ja sitten jaksaa vielä kinata kuulopuheiden pohjalta.

        No totuushan löytyi sitten kun ASIASTA OIKEASTI TIETÄVÄ kuvaili tapahtuman ja tapaus kuulostaa täysin uskottavalta.

        Yksi asia jota ei saa takaisin on sanottu sana.

        Pointtini tuli varmaan selväksi.



        P.S ne jotka ihmettelee että mitä höpisen, niin lukekaa "sen enempää kantaa ottamatta..."-Haara kokonaan.


      • Löpölöpö
        HIEMAN ENEMMÄN kirjoitti:

        tietävä.
        Kyseisessä tapauksessa oli 2 Dogo argentinoa (uros ja narttu) ja 1 amerikanpitbullterrieri (uros, joka ei ole väriltään valkoinen!).
        Dogot olivat yhden omistajan koiria ja pitti oli toisen.
        Kaikki koirat olivat kiinni, kunnes sheltit tulivat kohdalle ja uros Dogo pääsi pannastaan irti ja hyökkäsi sheltin vatsaan kiinni.
        Shelttien omistaja päästi toisen koiransa irti, jolloin se luonnollisestikin juoksi karkuun.
        Dogojen omistaja meni irrottamaan urosta pitin omistajan avustuksella.
        Kun urosta irrotettiin, niin narttu oli sen aikaa vapaana (en mene vannomaan ettei olisi hyökkinyt sheltin päälle, mutta en kuitenkaan usko).
        Samassa tohinassa myös pitti pääsi hetkeksi vapaaksi, ennenkuin sen omistaja sai sen kiinni (pitti ei missään vaiheessa hyökännyt sheltin kimppuun).
        Kun uros dogo saatiin sheltin vatsasta irti tilanne oli "ohi", eli dogot ja pitti pidettiin sen jälkeen erossa sheltistä.
        Shelttien omistaja lähti paikalta (sheltti kykeni kävelemään tapahtuman jälkeen).
        Dogojen omistaja huuteli naiselle perään, että odottaa tapahtumapaikalla, että shelttien omistaja voi tulla pyytämään mm. puhelinnumeron, nimen ym. korvauksien maksun takia.
        Myös dogo uroksella oli tapauksen jälkeen päässä puremajälkiä.
        Dogon leuat saatiin irti niin, että toinen nosti takapäätä ilmaan ja toinen yritti vääntää korvista, kun pitti oli pannasta toisessa kädessä kiinni.

        Tiesin että saan jonkun asiasta paremmin tietävän antamaan vastineen tällä tapaa.

        Ainut mikä nyt harmittaa on se , että ne jotka ovat lukeneet aiheen, eivätkä lue vastinetta levittävät tarinaa 3:sta tappaja dogosta, jotka tappoivat 7 sheltiä , yhden lehmän, kaksi lyhtypylvästä, söivät Lahden kaupungintalon ja paskoivat napalmia.

        Alkaessani dogoja harrastamaan tiesin että kohtaisin ennakkoluuloja,pelkoja ja paheksuntaa.

        Aion olla vaan sen verran ajoissa liikenteessä, että jos pienikin ele näkyy jostain koirien kieltolaista, niin minähän olen ekana barrikaadeilla. Sitä ennen koitan kitkeä pois ennakkoluuloja ja urbanilegendoja.Vaikka näin netissä. Oion myös jatkuvasti livenäkin näitä epäkohtia

        Se että dogot eivät pidä muista koirista on valitettavaa, mutta ihmiselle ne eivät ole uhka, paitsi suojellessaan perhettään, eli tehdessään työtään. Älykäs koira ei tee mitään harkitsematonta.

        Älkää ihmiset ottako dogoa, jollet ole aivan varmoja mihin ryhdytte. Vielä kerran: Dogo on vaativa kasvatettava ja tuo mukanaan suuren vastuun. Sen kanssa ei todennäköisesti voi käydä puistossa, eikä sitä voi juoksuttaa tuttujen koiran kanssa metsässä, siis samaa sukupuolta olevan koiran kanssa. Poikkeuksia toki on!

        Tämän ko. tapauksen omistaja varmasti ihan pätevä, eikä se ole hänen vikansa jos koira pääsee pannasta läpi.

        Liian moni dogo laitetaan uneen siksi että omistaja ei ole tiennyt minkälaisen koiran on ottanut. Kyse ei ole näissäkään tapauksissa siitä että koira olisi agressiivinen, vaan dogo on dogo. Sille on asennettu pertseeseen ydinreaktori josta se lypsää loppumatonta energiaa. Päässä on supertietokone joka jatkuvasti suunnittelee pikku kepposia omistajan pään menoksi ja tätä se tekee vain siksi että se rakastaa omistajaansa niin paljon, että on valmis tekemään mitä vaan hänen vuokseensa.
        Dogo on "aikuinen" vasta 5-6v iässä , jos silloinkaan. Miettikää ennen kuin otatte 40-50 kg koiran , joka on ikuinen vauva. Se haluaa istu sylissäsi ja pussailla jatkuvasti. Dogot myöskin juttelevat vinkumalla, urisemalla ja haluavat tulla joka paikkaan mukaan. Tavata kaikki ihmiset ja ilmoittavat jos näin ei käy.

        Dogo vaatii paljon aikaa, hermoja ja oikean asenteen. Se ei sovellu pilin jatkeeksi, eikä esineeksi, koska tälläisillä ihmisillä ei ole pitkäjänteisyyttä dogon kouluttamiseen.

        http://www.dogoclub.fi

        Kiitos.


      • kirjoitettu
        Löpölöpö kirjoitti:

        Tiesin että saan jonkun asiasta paremmin tietävän antamaan vastineen tällä tapaa.

        Ainut mikä nyt harmittaa on se , että ne jotka ovat lukeneet aiheen, eivätkä lue vastinetta levittävät tarinaa 3:sta tappaja dogosta, jotka tappoivat 7 sheltiä , yhden lehmän, kaksi lyhtypylvästä, söivät Lahden kaupungintalon ja paskoivat napalmia.

        Alkaessani dogoja harrastamaan tiesin että kohtaisin ennakkoluuloja,pelkoja ja paheksuntaa.

        Aion olla vaan sen verran ajoissa liikenteessä, että jos pienikin ele näkyy jostain koirien kieltolaista, niin minähän olen ekana barrikaadeilla. Sitä ennen koitan kitkeä pois ennakkoluuloja ja urbanilegendoja.Vaikka näin netissä. Oion myös jatkuvasti livenäkin näitä epäkohtia

        Se että dogot eivät pidä muista koirista on valitettavaa, mutta ihmiselle ne eivät ole uhka, paitsi suojellessaan perhettään, eli tehdessään työtään. Älykäs koira ei tee mitään harkitsematonta.

        Älkää ihmiset ottako dogoa, jollet ole aivan varmoja mihin ryhdytte. Vielä kerran: Dogo on vaativa kasvatettava ja tuo mukanaan suuren vastuun. Sen kanssa ei todennäköisesti voi käydä puistossa, eikä sitä voi juoksuttaa tuttujen koiran kanssa metsässä, siis samaa sukupuolta olevan koiran kanssa. Poikkeuksia toki on!

        Tämän ko. tapauksen omistaja varmasti ihan pätevä, eikä se ole hänen vikansa jos koira pääsee pannasta läpi.

        Liian moni dogo laitetaan uneen siksi että omistaja ei ole tiennyt minkälaisen koiran on ottanut. Kyse ei ole näissäkään tapauksissa siitä että koira olisi agressiivinen, vaan dogo on dogo. Sille on asennettu pertseeseen ydinreaktori josta se lypsää loppumatonta energiaa. Päässä on supertietokone joka jatkuvasti suunnittelee pikku kepposia omistajan pään menoksi ja tätä se tekee vain siksi että se rakastaa omistajaansa niin paljon, että on valmis tekemään mitä vaan hänen vuokseensa.
        Dogo on "aikuinen" vasta 5-6v iässä , jos silloinkaan. Miettikää ennen kuin otatte 40-50 kg koiran , joka on ikuinen vauva. Se haluaa istu sylissäsi ja pussailla jatkuvasti. Dogot myöskin juttelevat vinkumalla, urisemalla ja haluavat tulla joka paikkaan mukaan. Tavata kaikki ihmiset ja ilmoittavat jos näin ei käy.

        Dogo vaatii paljon aikaa, hermoja ja oikean asenteen. Se ei sovellu pilin jatkeeksi, eikä esineeksi, koska tälläisillä ihmisillä ei ole pitkäjänteisyyttä dogon kouluttamiseen.

        http://www.dogoclub.fi

        Kiitos.

        Onnekas sattuma, että satuin lukemaan laittamasin linkin.. :)
        Todellakin harmittavaa, että ihmiset alkavat kuulopuheiden mukaan kirjoittelemaan kunnolla maustettua tarinaansa yleisillä keskustelufoormeilla, josta sana leviää ja koirat luetellaan tappajiksi.. perkl..


      • Lukematta
        löpölöpö kirjoitti:

        Ensinnäkään dogo ei ole taistelukoira.

        Dogo argentino on metsästys/suojelu/perhekoira, sillä metsästetään vielä tänäkin päivä villisikoja niin pohjois- kuin eteläamerikassa.

        Dogo argentinon jalostuksessa on käytetty Cordoban taistelukoiraa, mutta se ei ole taistelukoira.

        Tarinastasi epäilyttävän tekee tuo 3 dogoa samalla omistajalla samalla kertaa talutettavana. 3 koiran omistajia on, mutta koirat eivät ole samaan aikaan tekemisissä.Koirista kahden pitäisi olla samaa sukupuolta mikä aiheuttaisi välittömän yhteenoton.

        Lisäksi dogo omaa ns. lukkoleuat, eli se ei päästä irti kun saa otteen. Yhden dogon irroittaminen saalista on erittäin vaikeaa( kun saalis on elossa), saati sitten kahden.

        Tämä videoleike ei sovi kovin eläinrakkaille. Leikkeessä on ote jossa dogo urosta harjoitetaan/ kilpailutetaan häkissä olevaa villisikaa vastaan. Jokainen voi päätellä irroittaako yksi ihminen kaksi dogoa sheltin kimpusta ja jääkö shelti henkiin.

        http://www.youtube.com/watch?v=_UDxywi94es&mode=related&search=

        Tämä kirjoituksen ei ole mitenkään "ylistää" dogoa vaan ottaa kantaa ennakkoluuloihin ja urbaanilegendoihin. Ihmiset voivat tutustua rotuun osoitteessa http://www.dogoclub.fi .

        On tämä tapaus sitten totta tai ei, niin suhtautukaa kuulemiinne asioihin varauksella ja miettikää miten ko. rotu tilanteessa toimii ja voiko tapahtumassa olla perää. Älkää ottako ennakkoasenteita kuulemanne perusteella ja syyllistäkö niiden pohjalta ko. rotua tai niiden omistajia.

        Itse olen ehdottamasti sitä mieltä ettei dogo sovi läheskään kaikille, eikä sitä saa sopimattomalle / kokemattomalle ihmiselle luovuttaa. Dogon kasvatus vaatii aikaa ja tuo mukanaan suuren vastuun.Dogo on erittäin ihmisrakas koira , eikä vahingoita ihmistä.

        Olen sitä mieltä ettei nämä kolme koiraa ole ollut dogoja, enkä myöskään ole tapauksesta dogo piireissä kuullut. Jos olen väärässä niin selvä se, tapaus on ollut valitettava ja dogojen omistaja on tehnyt väärin päästäessään koirat vapaaksi.

        Pointti on se että älkää puhuko eteenpäin asioita , joista ette ole täysin varma, koska lisäätte vain entisestään rotuun kohdistuvia ennakkoluuloja / vihaa.

        Kiitos.

        pisti silmiin tuo mainitsemasi rotumääritelmä! En itse ihan allekirjoita tuota suojelukoiraa!!!


      • Löpölöpö
        Lukematta kirjoitti:

        pisti silmiin tuo mainitsemasi rotumääritelmä! En itse ihan allekirjoita tuota suojelukoiraa!!!

        Suora lainaus osoitteesta http://www.dogoclub.fi olevasta rotumääritelmästä:

        "Aikojen kuluessa rodun sopeutumiskyky on tehnyt siitä hyvin monikäyttöisen; se on osoittautunut arvossapidetyksi seuralaiseksi sekä uskolliseksi ja vertaansa vailla olevaksi suojelijaksi kiintymyksensä kohteille. Vahvuutensa, sitkeytensä, hyvän hajuaistinsa ja rohkeutensa ansiosta se on verraton koira metsästettäessä villisikaa, pekaria, puumaa ja muita maaseudun petoja, joita esiintyy Argentiinan laajoilla ja vaihtelevilla alueilla."

        Mm. Yhdysvalloissa on dogoja poliisikoirina.


      • löppöhöppöpöppö
        Löpölöpö kirjoitti:

        Suora lainaus osoitteesta http://www.dogoclub.fi olevasta rotumääritelmästä:

        "Aikojen kuluessa rodun sopeutumiskyky on tehnyt siitä hyvin monikäyttöisen; se on osoittautunut arvossapidetyksi seuralaiseksi sekä uskolliseksi ja vertaansa vailla olevaksi suojelijaksi kiintymyksensä kohteille. Vahvuutensa, sitkeytensä, hyvän hajuaistinsa ja rohkeutensa ansiosta se on verraton koira metsästettäessä villisikaa, pekaria, puumaa ja muita maaseudun petoja, joita esiintyy Argentiinan laajoilla ja vaihtelevilla alueilla."

        Mm. Yhdysvalloissa on dogoja poliisikoirina.

        Sanoisin silti, että on metsästyskoira. Ei suojelukoira! Voihan sitä kouluttaa vaikka karhun suojelemaan vaikka kotiaan,eikä se tee karhuista kotien vartijaa!! Harhaanjohtamista sanon minä!! Rotumääritelmän ja alkuperäisen jalostusperiaatteen mukaan, se on suurriistaan tarkoitettu METSÄSTÄJÄROTU!!!!!!


      • minä täällä hei
        Löpölöpö kirjoitti:

        Kiitos että jaoit oikeutta varsin vankalta tietopohjalta ja paransit dogoista olevaa mielikuvaa.

        Joku tuolla kyseli miksi ei ole yhdistykseen ilmoittanut, niin vastaus on miksi olisi? Tuollaisia pannasta karkuun tapauksia sattuu joka päivä eri roduille. Koirat hieman nahistelee ja sillä selvä.

        Alkuperäinen kirjoittaja puhuu kolmesta dogosta jotka vapaana. Hyökkäävät kaukana olevien sheltien kimppuun. Shelti raadellaan henkihieveriin.

        Ja sitten jaksaa vielä kinata kuulopuheiden pohjalta.

        No totuushan löytyi sitten kun ASIASTA OIKEASTI TIETÄVÄ kuvaili tapahtuman ja tapaus kuulostaa täysin uskottavalta.

        Yksi asia jota ei saa takaisin on sanottu sana.

        Pointtini tuli varmaan selväksi.



        P.S ne jotka ihmettelee että mitä höpisen, niin lukekaa "sen enempää kantaa ottamatta..."-Haara kokonaan.

        Mä vähän ihmettelinkin että kolme koiraa ryntää jostain metsiköstä piilosta täysin määrätietoisesti kohti kahta pikkusta shelttiä ja raatelee toisen henkihieveriin. Ei tosiaan kuulosta mitenkään hirvittävän todenmukaiselta. Kiva että joku kävi asiaa vähän selventämässä.

        Säälihän se vain on että kuinkahan moni tuonkin jutun on jo lukenut, tuon liioitellun. Varsinkin kun näilläkin palstoilla liikkuu hyvin paljon ihmisiä, jotka ehkä pitävät koirista mutta eivät tiedä niistä hölkäsenpöläystäkään.

        Vika löytyy melkein poikkeuksetta AINA sieltä hihnan pitäjästä, ei siitä joka siinä hihnassa on kiinni. Typerää tällainen rotuvihan lietsominen. Ja niinkuin joku vielä mainitsikin, varsinkin kun shelttikään ei mikään valtavan vakaa rotu ole.


      • Löpölöpö
        löppöhöppöpöppö kirjoitti:

        Sanoisin silti, että on metsästyskoira. Ei suojelukoira! Voihan sitä kouluttaa vaikka karhun suojelemaan vaikka kotiaan,eikä se tee karhuista kotien vartijaa!! Harhaanjohtamista sanon minä!! Rotumääritelmän ja alkuperäisen jalostusperiaatteen mukaan, se on suurriistaan tarkoitettu METSÄSTÄJÄROTU!!!!!!

        Lainaus rotu historiasta:

        "...Antonio Nores Martinez päätti luoda uudenlaisen rodun vastaamaan niitä vaativia tarpeita, joita paikallinen metsästys asetti. Koiran tehtävänä oli jäljestää ja ajaa riista kiinni vaikeakulkuisessa maastossa ja pysäyttää se, sekä pitää kiinni, kunnes metsästäjä ehtii paikalle. Tohtori Martinezilla oli myös toinen tavoite; hän halusi, että uusi rotu toimisi myös kodin ja perheen vartijana. Hän koki, että vartiokoiran oli taisteltava kuolemaan saakka puolustaessaan isäntäänsä, muuten se oli arvoton.
        "

        Lue ihmeessä tuo rodun historia. Löytyy yhdistyksen sivuilta.


      • kitta

        naisena sekä amstaffi että pittbulli ja molemmat on tuontikoiria eli typistettyjä, niin saan usein kuulla olevani lesbo ja vieläpä se miespuoleinen.. Äärettömän fiksua.:D

        Itse käyn meidän neitosten kans koirapuistossa. Homma ok jos ei ole kovin riidanhaluisia collieta.. Jostain kummansyystä ne inhokki listan nro 1. Pienikin ärsytys vastapuolelta niin johan ollaan valmiita nyppimään collielta liikoja karvoja. Muutoin ei mitään...


      • kitta
        Löpölöpö kirjoitti:

        Tiesin että saan jonkun asiasta paremmin tietävän antamaan vastineen tällä tapaa.

        Ainut mikä nyt harmittaa on se , että ne jotka ovat lukeneet aiheen, eivätkä lue vastinetta levittävät tarinaa 3:sta tappaja dogosta, jotka tappoivat 7 sheltiä , yhden lehmän, kaksi lyhtypylvästä, söivät Lahden kaupungintalon ja paskoivat napalmia.

        Alkaessani dogoja harrastamaan tiesin että kohtaisin ennakkoluuloja,pelkoja ja paheksuntaa.

        Aion olla vaan sen verran ajoissa liikenteessä, että jos pienikin ele näkyy jostain koirien kieltolaista, niin minähän olen ekana barrikaadeilla. Sitä ennen koitan kitkeä pois ennakkoluuloja ja urbanilegendoja.Vaikka näin netissä. Oion myös jatkuvasti livenäkin näitä epäkohtia

        Se että dogot eivät pidä muista koirista on valitettavaa, mutta ihmiselle ne eivät ole uhka, paitsi suojellessaan perhettään, eli tehdessään työtään. Älykäs koira ei tee mitään harkitsematonta.

        Älkää ihmiset ottako dogoa, jollet ole aivan varmoja mihin ryhdytte. Vielä kerran: Dogo on vaativa kasvatettava ja tuo mukanaan suuren vastuun. Sen kanssa ei todennäköisesti voi käydä puistossa, eikä sitä voi juoksuttaa tuttujen koiran kanssa metsässä, siis samaa sukupuolta olevan koiran kanssa. Poikkeuksia toki on!

        Tämän ko. tapauksen omistaja varmasti ihan pätevä, eikä se ole hänen vikansa jos koira pääsee pannasta läpi.

        Liian moni dogo laitetaan uneen siksi että omistaja ei ole tiennyt minkälaisen koiran on ottanut. Kyse ei ole näissäkään tapauksissa siitä että koira olisi agressiivinen, vaan dogo on dogo. Sille on asennettu pertseeseen ydinreaktori josta se lypsää loppumatonta energiaa. Päässä on supertietokone joka jatkuvasti suunnittelee pikku kepposia omistajan pään menoksi ja tätä se tekee vain siksi että se rakastaa omistajaansa niin paljon, että on valmis tekemään mitä vaan hänen vuokseensa.
        Dogo on "aikuinen" vasta 5-6v iässä , jos silloinkaan. Miettikää ennen kuin otatte 40-50 kg koiran , joka on ikuinen vauva. Se haluaa istu sylissäsi ja pussailla jatkuvasti. Dogot myöskin juttelevat vinkumalla, urisemalla ja haluavat tulla joka paikkaan mukaan. Tavata kaikki ihmiset ja ilmoittavat jos näin ei käy.

        Dogo vaatii paljon aikaa, hermoja ja oikean asenteen. Se ei sovellu pilin jatkeeksi, eikä esineeksi, koska tälläisillä ihmisillä ei ole pitkäjänteisyyttä dogon kouluttamiseen.

        http://www.dogoclub.fi

        Kiitos.

        mut kasvattaja arveli ettei tulis sopeutumaan perheen 3 koiraksi ja ehkäpä jopa kissat saattaisivat "vahingossa" harveta. Joten minä odotan kunnes on aika vain yhdelle koiralle.


      • med
        Shiny kirjoitti:

        Oli tämä nyt sitten tosijuttu tai täyttä paskaa, tuntuu, ettei ihmisille tule mieleen, ETTÄ NE ON KOIRIA = ELÄIMIÄ! Eläimet tappavat toisiaan siinä missä ihmisetkin, mutta toisin kuin ihmiset, eläimet tekevät sen vaistojensa ja viettiensä varassa. Eläin ei laskelmoi. Eläin ei mieti, että onpas vittumaisen näkönen puudeli, tapanpa sen. Ihminen ei ikinä tule pääsemään eläimen päähän näkemään mitä siellä tapahtuu. Älkää hyvät ihmiset inhimillistäkö koiraa liikaa. Jos toinen koira hyökkää toisen koiran kimppuun, sen syy ei ole huumevelat, huono päivä tai kuukautiset. Meillä ihmisillä on ihan eri motiivit, joita voimme selitellä. Koira on eläin. Niillä on ihan oma maailmansa, jossa ihmisten lait ei päde. Eläin on aina syyntakeeton.

        Notuotanoin.. sanotko että ihminen ei ole eläin?
        tästä voi tietenkin väitellä, mutta tuo kuullosti hieman näitä muita eläimiä tyhmentävältä vaikka ihmisten sanotaan olevan muita eläimiä viisaampia, niin ei se viisaus ole luontoa paljoa auttanut. menin vähän pois aiheesta. mutmut.


    • Pitbullet

      Mikä ihme teit kaikkii vaivaa. Mun Pitbullia saa tulla kyll hakee ja siltikää en siit luovu. Eihän ihmisetkää oo kaikki samanlaisii. Jos te väitätte et KAIKKI Pitbullterrierit olis vaarallisia, ni ootte mun mielest suoraan sanottuna RASISTEJA. Se on koira ku koira, ku se pimahtaa ni se pimahtaa, sit ne mun puolest vois lopettaa. Mut ei tuomita viattomia.

      • kitta

        Turha tuomita jokaista yhden käyttäytymisen takia. Kuulin puhetta ettei kyseinen koira olisi ollut edes täysiverinen pitti vaan sekoitus, mutta kun taas päästiin huutamaan tappajakoirista niin pitihän sitä. Että mua inhottaa tuollainen :(.

        Onneksi meillä ei ole (kerrostalo lähiö) naapureiden suhtautuminen muutunut pittiin ja amstaffiin kohusta huolimatta. Koirat on lasten taputeltavina pihassa ja lenkkipoluilla mennen tullen ja ovat äärimmäisen sosiaalisia ja lempeitä yksilöitä. En kyllä tosin kehoita murtautumaan meille :D.

        Kuinkahan monta kultsia on hyökännyt OMAN perheensä kimppuun, mutta niistä ei kirjoiteta ja nosteta haloota ku kysymyksessä on kultsi. Auta armias jos pitti tai staffi tekis saman jo huutais media tappajakoirista. Tämä on mielestäni RASISMIA kyseisiä rotuja kohtaan ihmisiltä jotka eivät tiedä ja tunne rotuja kuin urbaanilegendoista.
        Nämä kauniit ja lihaksikkaat ystvämme ovat mitä persoonallisimpia ja huumorintajuisimpia asuinkumppaneita. Ja vieläpä niin viisaita ja oppivaisia (tosin vaatii kyllä kykyä kommunikoida koiran kanssa)yksilöitä.

        Olen samaa mieltä kuin Pitbullet munkin koiria saa tulla hakemaan, mutta poistuu tyhjin käsin.


      • Lahen Ahtiala
        kitta kirjoitti:

        Turha tuomita jokaista yhden käyttäytymisen takia. Kuulin puhetta ettei kyseinen koira olisi ollut edes täysiverinen pitti vaan sekoitus, mutta kun taas päästiin huutamaan tappajakoirista niin pitihän sitä. Että mua inhottaa tuollainen :(.

        Onneksi meillä ei ole (kerrostalo lähiö) naapureiden suhtautuminen muutunut pittiin ja amstaffiin kohusta huolimatta. Koirat on lasten taputeltavina pihassa ja lenkkipoluilla mennen tullen ja ovat äärimmäisen sosiaalisia ja lempeitä yksilöitä. En kyllä tosin kehoita murtautumaan meille :D.

        Kuinkahan monta kultsia on hyökännyt OMAN perheensä kimppuun, mutta niistä ei kirjoiteta ja nosteta haloota ku kysymyksessä on kultsi. Auta armias jos pitti tai staffi tekis saman jo huutais media tappajakoirista. Tämä on mielestäni RASISMIA kyseisiä rotuja kohtaan ihmisiltä jotka eivät tiedä ja tunne rotuja kuin urbaanilegendoista.
        Nämä kauniit ja lihaksikkaat ystvämme ovat mitä persoonallisimpia ja huumorintajuisimpia asuinkumppaneita. Ja vieläpä niin viisaita ja oppivaisia (tosin vaatii kyllä kykyä kommunikoida koiran kanssa)yksilöitä.

        Olen samaa mieltä kuin Pitbullet munkin koiria saa tulla hakemaan, mutta poistuu tyhjin käsin.

        Saksanpaimenkoira raateli verisesti viittä ihmistä Lahden Ahtialassa.

        http://www.ess.fi/Article.jsp?article=155329&main=21

        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1413833


      • *huligaani*
        Lahen Ahtiala kirjoitti:

        Saksanpaimenkoira raateli verisesti viittä ihmistä Lahden Ahtialassa.

        http://www.ess.fi/Article.jsp?article=155329&main=21

        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1413833

        Tämmöistä tapahtuu kun siellä remmin päässä on joku urpo. Tuossa ensimäisessä jutussahan SAMA koira koko ajan kyseessä, niin eikös se nyt ole jo selkeesti siellä taluttimen yläpäässä vika?
        Jos ei osaa pitää koiraansa hallinassa tai edes kytkettynä kun tietää koiran käyttäytyvän noin, niin ei pitäisi omistaa koiraa ollenkaan. Lapinkullan mäyräkoira riittänee tuollasille idiooteille?!

        Mutta, se pitäisi tajuta kuitenkin ettei nyt KAIKKIA saksanpaimenkoiria tuomitse!
        Kyseessä on kuitenkin mahtava rotu, joka oikeissa käsissä on mahtava koira ja kaveri. Samoin kuin myös Pitbullit, hieno rotu oikeissa käsissä. Mutta kun sen annat jollekkin pieni munaselle, Äijän puolikkaalle, niin ei varmaan hyvin käy.
        Kaikilla koirilla tulee olla samat mahdollisuudet.
        Kaikki koirat purevat, eikä jonkun rodun/rotujen poistamisella maasta vähennetä sitä ollenkaan...


    • eivät ole pahoja...

      Isännässä on se vika. Bichon frisestäkin saa pahan, jos haluaa. Samoin muistakin. Yksi syy koirien maineeseen on narkkarit, jotka käyttävät koiraa toisia vastaan. Lisäksi hämäävät poliisien huumekoiria. Nämähän ei ole mitään kennel-ihmisiä.
      Älä sorra rotuja, jos ette tiedä.

      • E. Empinen

        >>>>>>Isännässä on se vika. Bichon frisestäkin saa pahan, jos haluaa. Samoin muistakin. Yksi syy koirien maineeseen on narkkarit, jotka käyttävät koiraa toisia vastaan. Lisäksi hämäävät poliisien huumekoiria. Nämähän ei ole mitään kennel-ihmisiä. Älä sorra rotuja, jos ette tiedä.>>>>>>>

        VOI HEL-TTI!
        Bichon Friche?
        Narkkarit?
        Hämäävät poliisien huumekoiria?

        Onkohan tämä Suomi24-foorumi äääliöiden kotipesä?
        Pitäisiköhän vaihtaa kanavaa?


    • heh

      Hölö ku et ossaa lukkee!

    • wilppuwilppu

      Ihan älytöntä vainoomista. Ei oo mikää ratkasu kieltää jotain rotua. Komppaan kans, ettei koiran vika oo jos omistaja on kipee. Dogot ja staffit on ainakin omien kokemusten mukaan ihan mahtavia tapauksia. Kieltäminen ei kuitenkaan letkauta niitä paskoja ihmisiä, jotka kohtelee koiriansa paskasti. Tulee vaan huonommat olot tietyn rotusille koirille, joita aletaan pimeesti tehtaileen kellareissa.


      Ihmisiä pitää rangaista ei eläimiä!

    • 35

      Saisivat miettiä miksi noita kyseisiä rotuja täytyy pitää ja miksi niitä on alunperinkään pitänyt tuoda maahan.
      Sitä saa mitä tilaa.

    • Britit viisastuneet

      Britit ovat viisastuneet ja toimivat kansalaistensa suojaamiseski Pitti-fanaatikkojen aiheuttamaa vaaraa vastaan. Dogot ja Pitit ovat kuin laittomia aseita. Pahinta niissä on, että kyseiset rodut ja koiratyypit ovat tilastojen valossa erikoistuneet lasten ja toisten koirien raatelemiseen. Sitä ei voi hyväksyä. Kummallista myös on, että tappajarodut ovat nyt erityisesti eläintesuojelusta vouhkaavien ns. kettutyttöjen suosiossa. Niille ei tavalliset paimenet riitä, vaan hihnassa täytyy olla Dogo, Staffi tai Pitti. Rotuvalinta kertoo kaiken kyseisten piirien maailmankuvasta ja sen rikollisesta pohjavireestä. Järki ei sitä maailma enää leimaa, vaan mielipuolisuus ja muka hyvyyden kaapun pukeutunut viha ja väkivaltaisuus.

      • I <3 DOGS

        Itselläni on dogo ja pitbull maailman ihanimmat ja rauhallisimmat koirat!
        Jos ovikello soi alkaa haukkumaan ja kun sanon hiljaa he myös on ja ainakun he näkee kuka on tulossa tulee tutustumaan ja on todella sosiaalisia meillä käy paljon lapsia mutta ei kummatkaan HUOM! herrat mitään tee ovat vain onnellisia että käy vieraita ja vaikka rodusta niin luullaan he ovat kilttejä lapset voi vaikka repiä hännästä eivät koirat välitä itse kyllä aina olen tarkka vieraiden kanssa ja katson miten koirat käyttäytyy ja en ikimaailmassa ottaisi riskiä ja jättäisi esim koiria ja lapsia yksin sillä RISKI ON AINA OLEMASSA OLI MIKÄ KOIRA HYVÄNSÄ!! OLI PITBULL TAIKKA PUUDELI RISKI EI IKINÄ KATOA SILLÄ MIKÄ TAHANSA KOIRA VOI SUUTTUA SE ON KASVATUKSEN TULOS JOS ANTAA KAIKEN PERIKSI TAI TAAS KURITTAA LIIKAA TULOS ON SELVÄ EI OLE YKSIN RODUN OMAISIA VIKOJA HANKKIKAA AIVOT IHMISET JA VASTA SITTEN KOMMENTOIKAA -.-!
        JA SELVÄÄ ON ETTÄ JOS MINUN OVEN TAAKSE TULLAAN KOIRIA HAKEMAAN HAKIAT EI SELVIÄ HENGISSÄ! KOIRAT EI VÄLITTÄISI VIERAISTA MUTTA HE ON KUIN LAPSIA MINULLE KUN MINULLA EI OMIA OLE :( NIIN KENENKÄÄN EN ANNA VIEDÄ OMIANI POIS HEI IHMISET JOTKA RAKASTATTE KYSEISIÄ KOIRAROTUJA ÄLKÄÄ ANTAKO PERIKSI EI ME VOIDA LUOVUTTAA JA ANTAA RAKKAITAMME POIS TULI NIITÄ KUKA HYVÄNSÄ NOUTAMAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Pirunaisex
        I <3 DOGS kirjoitti:

        Itselläni on dogo ja pitbull maailman ihanimmat ja rauhallisimmat koirat!
        Jos ovikello soi alkaa haukkumaan ja kun sanon hiljaa he myös on ja ainakun he näkee kuka on tulossa tulee tutustumaan ja on todella sosiaalisia meillä käy paljon lapsia mutta ei kummatkaan HUOM! herrat mitään tee ovat vain onnellisia että käy vieraita ja vaikka rodusta niin luullaan he ovat kilttejä lapset voi vaikka repiä hännästä eivät koirat välitä itse kyllä aina olen tarkka vieraiden kanssa ja katson miten koirat käyttäytyy ja en ikimaailmassa ottaisi riskiä ja jättäisi esim koiria ja lapsia yksin sillä RISKI ON AINA OLEMASSA OLI MIKÄ KOIRA HYVÄNSÄ!! OLI PITBULL TAIKKA PUUDELI RISKI EI IKINÄ KATOA SILLÄ MIKÄ TAHANSA KOIRA VOI SUUTTUA SE ON KASVATUKSEN TULOS JOS ANTAA KAIKEN PERIKSI TAI TAAS KURITTAA LIIKAA TULOS ON SELVÄ EI OLE YKSIN RODUN OMAISIA VIKOJA HANKKIKAA AIVOT IHMISET JA VASTA SITTEN KOMMENTOIKAA -.-!
        JA SELVÄÄ ON ETTÄ JOS MINUN OVEN TAAKSE TULLAAN KOIRIA HAKEMAAN HAKIAT EI SELVIÄ HENGISSÄ! KOIRAT EI VÄLITTÄISI VIERAISTA MUTTA HE ON KUIN LAPSIA MINULLE KUN MINULLA EI OMIA OLE :( NIIN KENENKÄÄN EN ANNA VIEDÄ OMIANI POIS HEI IHMISET JOTKA RAKASTATTE KYSEISIÄ KOIRAROTUJA ÄLKÄÄ ANTAKO PERIKSI EI ME VOIDA LUOVUTTAA JA ANTAA RAKKAITAMME POIS TULI NIITÄ KUKA HYVÄNSÄ NOUTAMAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Pitäkää sitten taippelukoirarotuisenne mussukkanne tiukassa remmissä AINA, niin en valita.
        http://www.kaapiosnautserimme.com/index.php?action=printpage;topic=3341.0
        Murhalistaan voi lisätä myös Chilin, pienen Cotton-koiran, jonka Olli Saarelan amstaffin tappoi rappukäytävässä, kun oli luikahtanut sinne avoimesta ovesta...
        Lisäksi dogot ovat Suomessa olleet jo kahdesti uutisissa, kerran purivat pikkupojan nenän irti ja toisen kerran Rovaniemellä hyökkäsivät toisten koirien kimppuun.
        Ei ole helppo rotu, koska vaatii LIIKUNTAA ja TOIMINTAA. Nämä koirat pitää VÄSYTTÄÄ, jotta olisivat tyytyväisiä ja harmonisia - ja siihen harva läskiperse täällä pystyy.


    • ottaa yhteyttä

      EU-viranomaisiin, ja koettaa saada direktiivi luonnosasteelle pikimmiten. Suomihan voisi toimia taas mallioppilaana...

      • staffero

        Kieltolait ei toimi. Britetillä Dangerous Dogs Act (DDA) on ollut voimassa vuodesta 1991. Kokemusta heillä siis riittää. 20 vuotta on vierähtänyt, eikä pitbullterrieri ole vieläkaan kadonnut briteistä, päinvastoin nykyisellään siellä on ENEMMÄN pitbulleja kuin ennen kieltolakia. Ennen lain voimaantuloa briteissä ei ollut yhtään pitbullin aiheuttamaa kuolemaa, lain jälkeen niitä on tullut hyvinkin ts. laittomuus vetoaa kriminaaleihin ja huonoihin omistajiin ja näinpä vahinkoja sitten alkaa tapahtua.

        Lain toimimattomuus on todettu ja Skotlanti on jo kumonnut rotuun perustuvan säädännön. Myös Englannissa on lievennetty suhtautumista pitteihin, eikä lopetustuomio ole enää automaattinen. Tapauskohtaista harkintaa voidaan käyttää ja sallia pitbullterrierin pito lemmikkinä edellyttäen sterilisointia kuonokoppaa/lyhyttä talutinta julkisilla paikoilla. Ei ole mitenkään mahdoton ajatus, että laki menee parin vuoden sisään nurin ja englanti siirtyy samantyyppiseen omistajan vastuuta painottavaan lakiin kuin skotlanti. Itse asiassa uusi lakialoite on jo edennyt käsittelyssä.


    • joku hemmetti

      Mutta eihän se oli koiran vika jos se ei saa asianmukaista koulutusta..?!

    • Killerdog???

      It has nothing to do with the size or the breed. It has to do with who is behind the dog. I love americanpitbullterrier´s. Many people love them. As with any dog breed, proper training and socialization at an early age is a must! http://www.youtube.com/watch?v=8Jh2_2z92mw

      "Pit bulls are the most misunderstand dogs in America and everywhere else in the world."

    • pittipittipitti

      höpö höpö nää on taas näitä tuulesta temmattuja juttuja ei ole suomeen tulossa tälläistä lakia :D itsellä pittejä ja voin vaikka vannoa että ennemmin rotu suomessa saa jalansijan kun joutuu ns tapettavaksi :D

    • Parhaat rodut!

      Miksei tiettyjä ihmisiä lopeteta, jos ovat kasvattaneet koiransa väärin?
      Miksi koirat lopetetaan jotka eivät ole tehneet mitään väärää?
      Ps. APBT on mitä parhain perhekoira maailmassa, eikä maailma tätä rotua arvosta. Pitbull on tasapainoisuuden ja rohkeuden vertauskuva.

    • kpjiuhöpo

      Ei mitään muutaku hävityksen helvettiin kaikki tommoset koirat, ja samoin ne ihmiset ketkä ei osaa kouluttaa koiriaan

      • IONVT

        Joo ja jos sä luit ton uutisen niin varmaan kävi myös selväks se et vika oli omistajassa joka ei asial tehnyt mitään. Et voi rotua syyttää tuon perusteella. Ja jois ois kert nii kauhee tappajakoira niin ois varmaan sit tappanut , mut ketään ei tossa kohtauksessa kuollut.


    • hip hop koira
    • Ei näin!

      Mie niin vihaan nii sitä että joku ihminen menee ottaa Pitbullin tai jonku semmosen ja ei pystykää pitää sitä ja kaikkien lopuksi se lopetetaan! :( ;(

    • jolo2

      Niin, no maailma on sairaita ihmisiä piukassa, nää on vaan yks esimerkki siitä..

    • Sorrells

      Eihän Suomessa ole edes kuin n. 20 pittiä. Tiedättekö mikä on pitbull? Harva sellaisen oikeasti omistaa. On eri linjaisia, esim. sorrells ja mayday. Itse en ole tavannut Suomessa ainoatakaan ihmistä jolla on pitti. Amstaffin ja bullyn näköisiä sekarotuisia koiria on näkynyt joista on ylpeilty että on pitti. No eipä ole.

      Ottakaa selvää mikä on pitti. Googlettakaa game bred apbt niin saatte jonkunlaisen kuvan piteistä.

    • llllllllllllllllllll

      Nimitys ''pitbull'' ei tarkoita suoranaisesti sitä puhdasrotuista amerikanpitbullterrieriä, vaan kaikkia pittityyppisiä (=näköisiä) koiria.

      Jos siis puhutte puhtaasta APBT niin käyttäkää sitä nimeä. Pelkkä pitbull voi olla mikä tahansa sekarotuinen koira, joka näyttää pitiltä.

    • evan äijä

      Mulla joku am staffi, bitbull tai sekotus, kiltti kun mikä pysyy paikalla kun räkyttävät pikkurakit menee ohi, kerran lenkillä tuli 2 seeferiä vastaan vapaana, tuli päälle minä pudotin hihnan maahan eikä yhtään vituttanu ne 2 riekaletta jokka ulisi maassa, omistaja ensin kielsi niitä tulemasta lähelle mutta ei ne uskonut nyt uskoo jos jäi henkiin. Sit se äijä syytti mua koko jutusta, kysyin kummalla koira remmissä soitan poliisin, sano antaa olla Teki muuten mieli napautta kärsän päähän ukkoo mutta olihan sillä opetuksena ne 2 raatoo. Jos sama tilanne uusiutuu teen samoin koska koirani on aina kiinni ulkona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1465
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe