kaasarin säätö

konekurre

Tossa oli pari viestiketjuu alempana juttuu, että moottorisahan kaasari on pirun herkkä ilmanpaineelle jne. Nyt kysyisinkin neuvoo/ohjeita, miten sahan kaasarin säätö tehdään ilman mitään sen erikoisempii mittareita. On ollu meinaa hiukkase ongelmii viimeaikoina sahojen käynnissä. Sitten ku yrittää pyöritellä niitä ruuveja, että saha toimis paremmin, niin yleensä se menee vaan huonompaan suuntaan. Johtunee varmaan nuo käynti ongelmat just tälläsistä kosteista ilmoista vai mite? Ohjeitahan ois ohjekirjoissa, mutta nepä on yllättäen hävinny. Ois se vaan mukava päristellä puita nuri ku saha kiihtyis hyvin, pysyis tyhjäkäynnillä ja ottais jenkaakin.

12

6831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonsered*

      Perussäätö kai on se, että veivaat työ- ja tyhjäkäyntisuuttimen kokonaan kiinni.
      Et väännä lujaa, ettei ne hajoa heti kättelyssä.
      Sitten veivaat H-suutinta kierroksen auki.
      L-suutinta ehkä vähän enemmän.
      Pikkumeisseli, jossa on kahvassa joku merkki, on hyvä, kun voit sen merkin perusteella arvioida, milloin on kierros auki.

      En mä sitten pidemmälle osaa neuvoakan, noilla pitäis saada käyntiin.
      Korvalla oppii kuulemaan, milloin on jotain pielessä.

      Ei kiihdy, ei ota kierroksia, liian suuri tyhjäkäynti..


      Tyhjäkäynnillä pitäisi muuten "nelistää".
      Sepä onkin hankalampi selittää, miten se käy, kun se nelistää, mutta senkin oppii huomaamaan, mitä se tarkoittaa, kun tarpeeksi kauan on kiroillut sahan säätöjen kanssa.
      Ja teräketju ei saa edes yrittää pyöriä tyhjäkäynnillä, korkeintaan kylmänä hetken..

      Ja sitten sitä säätöä ei muuten saa ikinä kohdalleen, jos kampikammion stefa vuotaa, koska silloin kampikammion paine vaihtelee koko ajan..

      • miäs

        Sulla ei taida saha olla kovin hyvissä säädöissä jos tyhjäkäynnillä nelistää? Tyhjäkäynti pitää olla rivakkaa, mutta kuitenkin terä ei saa pyöriä.

        Säädä tyhjäkäyntiä hieman suuremmalle ja ruuvaa L-ruuvia aukipäin. Sen jälkeen ala kiristämään varovasti L-ruuvia kunnes tyhjäkäynti on kovimmillaan, sen jälkeen avaa hiukan sitä L:ää. Seuraavaksi säädä tyhjäkäynti sopivaksi T-ruuvilla. Terä ei saa liikkua. Nyt kun kokeilet painaa lämän tiskiin niin sahan pitäisi kiihtyä nopeasti työkierroksille.


      • Jonsered*
        miäs kirjoitti:

        Sulla ei taida saha olla kovin hyvissä säädöissä jos tyhjäkäynnillä nelistää? Tyhjäkäynti pitää olla rivakkaa, mutta kuitenkin terä ei saa pyöriä.

        Säädä tyhjäkäyntiä hieman suuremmalle ja ruuvaa L-ruuvia aukipäin. Sen jälkeen ala kiristämään varovasti L-ruuvia kunnes tyhjäkäynti on kovimmillaan, sen jälkeen avaa hiukan sitä L:ää. Seuraavaksi säädä tyhjäkäynti sopivaksi T-ruuvilla. Terä ei saa liikkua. Nyt kun kokeilet painaa lämän tiskiin niin sahan pitäisi kiihtyä nopeasti työkierroksille.

        Täydellä kaasulla nelistäen.


      • Haele Se Lassi
        miäs kirjoitti:

        Sulla ei taida saha olla kovin hyvissä säädöissä jos tyhjäkäynnillä nelistää? Tyhjäkäynti pitää olla rivakkaa, mutta kuitenkin terä ei saa pyöriä.

        Säädä tyhjäkäyntiä hieman suuremmalle ja ruuvaa L-ruuvia aukipäin. Sen jälkeen ala kiristämään varovasti L-ruuvia kunnes tyhjäkäynti on kovimmillaan, sen jälkeen avaa hiukan sitä L:ää. Seuraavaksi säädä tyhjäkäynti sopivaksi T-ruuvilla. Terä ei saa liikkua. Nyt kun kokeilet painaa lämän tiskiin niin sahan pitäisi kiihtyä nopeasti työkierroksille.

        Ei ole sahat paljon kehittyneet viime vuosikymmeninä loppujen lopuksi. 80-luvun alussakin taisteltiin samojen säätöongelmien kanssa. Mikähän siinä lienee, että se on niin vaikeeta saada pysymään säädöt kohillaan? Tehtaitten tuotekehityspuoli ollu vissiin pitkällä vapaalla.
        Luulisi tänäpäivänä onnistuvan sellaisten kaasuttimien teko että toimii. Paljon monimutkaisemmatkin keksinnöt sentään pelittää.


      • huskulla
        Haele Se Lassi kirjoitti:

        Ei ole sahat paljon kehittyneet viime vuosikymmeninä loppujen lopuksi. 80-luvun alussakin taisteltiin samojen säätöongelmien kanssa. Mikähän siinä lienee, että se on niin vaikeeta saada pysymään säädöt kohillaan? Tehtaitten tuotekehityspuoli ollu vissiin pitkällä vapaalla.
        Luulisi tänäpäivänä onnistuvan sellaisten kaasuttimien teko että toimii. Paljon monimutkaisemmatkin keksinnöt sentään pelittää.

        Muistaakseni ainakin kokeiltiin, niin sanottuja lukittuja suuttimia, joita ei voinnut tavallisella meisselillä veivailla vaan olivat valmiiksi säädetty?


      • Pokasaha..
        Haele Se Lassi kirjoitti:

        Ei ole sahat paljon kehittyneet viime vuosikymmeninä loppujen lopuksi. 80-luvun alussakin taisteltiin samojen säätöongelmien kanssa. Mikähän siinä lienee, että se on niin vaikeeta saada pysymään säädöt kohillaan? Tehtaitten tuotekehityspuoli ollu vissiin pitkällä vapaalla.
        Luulisi tänäpäivänä onnistuvan sellaisten kaasuttimien teko että toimii. Paljon monimutkaisemmatkin keksinnöt sentään pelittää.

        Olisikin kiva sellainen saha, jonka kaasarin säädöt olisi aina optimit.
        Kun ei ammatikseen sahojen kanssa pelaa, on tekeminen, että saa teräketjun edes teroitettua.


      • kokojuha
        Haele Se Lassi kirjoitti:

        Ei ole sahat paljon kehittyneet viime vuosikymmeninä loppujen lopuksi. 80-luvun alussakin taisteltiin samojen säätöongelmien kanssa. Mikähän siinä lienee, että se on niin vaikeeta saada pysymään säädöt kohillaan? Tehtaitten tuotekehityspuoli ollu vissiin pitkällä vapaalla.
        Luulisi tänäpäivänä onnistuvan sellaisten kaasuttimien teko että toimii. Paljon monimutkaisemmatkin keksinnöt sentään pelittää.

        jos saha ei pysy säädöissä tai ei saa hyviä asetuksia lainkaan on vika varmasti kaasarin kalvossa,sen osaa kuka tahansa "röpönikkari" vaihtaa jos vaan osia on saatavilla.nim. kokemusta 3:sta sahasta


    • konemies1

      Moottorisahan kaasuttimesa on kaksi varsinaista suutinta. H= tehokierrosluvun suutin
      L= tyhjäkäynnin seos-suutin

      S. ei ole suutin, vaan se vaikuttaa mekaanisesti kaasuvipuun, siis samalla tavalla kuin painaisit hieman kaasua.

      Kaasuttimen säätö aloitetaan: Kiertämällä varovasti H ja L suutin kiinni asentoon ja sitten kumpikin suutin kierretään puolitoista kierrosta auki. Näin saadaan perussäätö, jolla kone yleensä käy jotenkin.

      Ensiksi säädetään L suuttimesta tyhjäkäynti kohdalleen. Samassa yhteydessä voi joutua säätämään myös S ruuvista, että kone jaksaa käydä.

      Säädä L suutinta joko isommalle tai pienemmälle, jotta saat sopivan tyhjäkäynnin, kuitenkin niin.että terä ei pyöri. Tässäkin vaiheessa voit joutua säätämään S ruuvista.

      Jos tyhjäkäynti tuntuu nyt hyvältä aloita tehokierrosluvun säätö H suuttimesta.
      Muista,että koneen pitää lähteä tyhjäkäynniltä kierroksille nikottelematta, jos näin ei ole, niin avaa hieman L suutinta, mutta muita tarkistaa, että terä ei pyori. Jos pyörii, niin käännä S- ruuvia aukipäin.

      Koesahauksessa vasta saat H- suuttimen säädettyä kohdaleen, tällöin moottorin pitää jaksaa vetää hyvin ja ottaa kierroksia. Jos näin ei tapahdu avaa suutinta hieman ja suorita koesahaus.

      Mitään mystistä kaasuttimen säädöissä ei ole pitää vain kokeilla koska säätö on kohdallaan.

      Jos et halua säätää joka päivä niin laita suuttimet hieman isolle, silloin siitä on paras terävyys poissa, mutta toisaalta sitä ei tarvitse jokapäivä säätää.
      Nämä ovat kompromisseja, joista sahaaja voi valita mieleisensä vaihtoehdon.

      Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä.

      • miksi hupattaa

        omia säätöversioita kun ylempänä on oikeat säätöarvot.?


      • miksi hupattaa
        miksi hupattaa kirjoitti:

        omia säätöversioita kun ylempänä on oikeat säätöarvot.?

        oikeat säätöarvvot.

        L-suutin eli matalakierros-suutin
        H-yläkierros-suutin
        T-tyhjäkäyntisuutin
        ensin L JA H suutin, kierrät keveästi L ja H pohjaan myötäpäivään ja sitten avaat L ja H suuttimet kierros auki vastapäivään ,sitten saha käyntiin, pyörität L-suutinta että kone käy korkeimmilla tyhjäkäyntikierroksilla, sen jälkeen pienennät T-suuttimesta kierrokset niin etttä terä ei enää pyöri ja sen jälkeen paina kaasu pohjaan ja käytä hetken noin 10 sek ja säädä sitten H-suutin tarpeen mukaan niin että koneen ääni hieman nelistää täysillä kierroksilla.


    • Se riippuu ihan siitä minkä merkkinen vekotin on kyseessä! Kierros sinne ja tänne sanoo "gurut"! Korvalla sen kuulee onko saha laihalla vai ei! Jos on "tune deaf", niin ei kannata säätää mitään laitetta! Vie se asiantuntevaan pienkonekorjaamoon, niin elämänlaatu paranee huomattavasti!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe