LAIN VALHEET - KOLME VALHETTA
Tunnen velvollisuuden kajota aiheeseen "Lain vaiheet; kolme vaihetta". Sillä se on sairaan mielikuvituksen tuotetta. Viitteet Raamattuun on tulkittu omintakeisesti, enkä niillä viitsi teitä lukijoita vaivata; olettehan itsekin ne voineet lukaista.
Sensijaan vaihe-kirjoitus antaa aihetta puhua lain kolmesta VALHEESTA.
LAIN 1. VALHE Pelastut, jos täytät kaiken lain, 1.Kor 4:4, Room 8:7.
Synnintunto on ollut alusta asti; ei siihen mitään lakia tarvita. Jo Aadam, Eeva ja Kain pakenivat pusikkoon, kun olivat poispoikenneita. Ei ollut vielä Kristusta, johon paeta.
Mutta jotta ihan kirjaimellisesti voitaisiin osoittaa jokainen ihminen täysin saastaiseksi Jumalan edessä, säädettiin laki. Näin opittiin odottamaan Lunastajan syntymistä.
Vaikka Sana sanoo, että Jumalan sormi kirjoitti 10 käskyä, ja vaikka se annettiin Mooseksen välityksellä - silti Jeesuksen Testamentti tunnustaa lain annetun vain enkeleiden välityksellä, eikä siihen liittyvää pappeutta vahvistettu valalla. Hbr 7:12-28. Hbr 2:2-3. Gal 3:22.
Laista puhutaan siinä menneessä aikamuodossa ja Lunastuksesta tulevassa.
Laki on, kuten Saan sanoo, jälestäpäin lisätty Kristuksen päiviin asti, jotta rikkomus suureksi tulisi. Gal 3:19. Ei ole mitään "vaiheita", mutta kolme pettävää valhetta on.
- - - - -
LAIN 2. VALHE Se muka auttaa Krsituksessa kasvamisessa, vajellen Hänessä.
Sana palajstaa, että juuri lainalaisuus jättää uskovan edelleen maailman alkeisvoimien armoille. Gal 4:1-6. Tuttipulloasteelle jää lainalaisena. Hbr 5:12-13.
- - - - -
LAIN 3. VALHE Lain pelko ajaa jumalatonta Kristuksen syliin.
Ei aja, vaan laki saa aikaan vihaa, varsinkin uskovaisen taholta tuleva tuomionhenki. Mutta Jumalan rakkaus vetää parannukseen. Niinpä rakkauden Hengellä täyttynyt uskova lähimmäinen on aarre jumalattomalle.
Kun kristitty lähimmäinen rakentaa ja nostaa, auttaa, kuuntelee, kantaa - rakastaa - se saa aikaan, kuten Sana sanoo, ylistystä Isälle. Näin esim puoliso voidaan voittaa ihan sanoittakin Herralle. 1. Piet. 3:1. Matt 5:16. 1. Piet 2:12.
Ennen Kristuksen päiviä tarvittiin lain paljastettua miekkaa. Nyt Kristyksen jo ilmestyttyä ei lailla ole juurikaan virkaa, vaikka kaikista rikkomuksista tietenkin on seuraamuksensa - ilman lakiakin. Nyt on lakia verrattomasti parempi tie jumalattoman sydämeen: jumalallinen rakkaus. Rakasta vihamiestäsi, auta vainoojaasi, kosta paha hyvällä, luovu toisen hyväksi.
Saat sen mistä luovut eli hanki itsellesi ystäviä väärällä mammonalla, Luuk 16:9.
Sellainen VETÄÄ jumalatonta Kristuksen syliin.
JOS ei kukaan rakasta jumalatonta, niin toki lain "kuolemanvirkakin" 2.Kor.3:7, jotain voi, kuten omalla kohdallani etsikkoaikana kävi . Mutta rakkaus olisi tehonnut paremmin, vaikkapa saarna Jumalan ehdottomasta huolenpidosta. Tiedän sen, kun asetun toisen paikalle - "Mitä te tahdotte ihmsiten teille tekevän, tehkää te samoin heille".
antti
Lain 3 VALHETTA
3
156
Vastaukset
- jos uskoo
Paavali; Syökäät, juokaat, naikaat ja eläkäät kuten Herrallenne, älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi!?
Paavo - Autuaat
"HALLELUJA! Minä kiitän HERRAA kaikesta sydämestäni hurskasten kokouksessa ja seurakunnassa.
Suuret ovat HERRAN TEOT, kaikkien niiden tutkisteltavat, jotka niitä rakastavat.
KUNNIALLISET ja KORKEAT ovat HÄNEN TYÖNSÄ, ja HÄNEN VANHURSKAUTENSA PYSYY IANKAIKKISESTI.
HÄN on SÄÄTÄNYT IHMEELLISTEN tekojensa MUISTON (SAPATIN); -- ARMOLLINEN ja LAUPIAS on HERRA.
HÄN antaa ruuan pelkääväisillensä, HÄN MUISTAA LIITTONSA IANKAIKKISESTI.
[”Myöskin SAPATTINI MINÄ annoin heille, olemaan merkkinä MINUN ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että MINÄ OLEN HERRA, joka pyhitän heidät.” (Hes.20:12)]
HÄN ilmoitti kansallensa tekojensa voiman, HÄN antoi heille pakanain perintöosan.
HÄNEN KÄTTENSÄ TEOT ovat TOTISET ja OIKEAT; LUOTETTAVAT ovat KAIKKI HÄNEN ASETUKSENSA.
Ne PYSYVÄT JÄRKKYMÄTTÄ AINA ja IANKAIKKISESTI; ne ovat TEHDYT TOTUUDESSA ja OIKEUDESSA.
HÄN lähetti kansallensa lunastuksen (KRISTUKSEN), SÄÄTI LIITTONSA IKUISIKSI AJOIKSI; PYHÄ ja PELJÄTTÄVÄ on HÄNEN NIMENSÄ.
Herran pelko on viisauden alku, hyvä ymmärrys kaikille, jotka sitä noudattavat. HÄNEN YLISTYKSENSÄ PYSYY IANKAIKKISESTI."
"HALLELUJA! Minä KIITÄN HERRAA kaikesta sydämestäni hurskasten kokouksessa ja seurakunnassa.” (Psalmi 111)SYDÄMEN TILAN MUKAAN - EI TEOISTA
Fariseus ja publikaani, Luuk 18:9-14 :
Luuk.18:9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen: [Sananl. 30:12]
10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. [Ap. t. 3:1]
11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. [Jes. 58:2; Luuk. 16:15; Ilm. 3:17]
12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' [Matt. 9:14 | Matt. 23:23 ]
13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' [Esra 9:6; Ps. 51:3]
14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." [Voidaan kääntää myös: "hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."] [Matt. 21:31 | Matt. 23:12 ]
AUTUAITA OLETTE TE
MATT 5:3-12 :
3 "Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. [Ps. 40:18; Jes. 57:15, 61:1, 66:2; Jaak. 2:5]
4 Autuaita murheelliset: he saavat lohdutuksen. [Ps. 126:5; Jes. 61:2,3; Joh. 16:20; Ilm. 7:17]
5 Autuaita kärsivälliset: he perivät maan. [Ps. 37:11]
6 Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan. [Jes. 55:1,2, 65:13; Joh. 6:35]
7 Autuaita ne, jotka toisia armahtavat: heidät armahdetaan. [Ps. 41:2; Matt. 25:35,36; 2. Tim. 1:16; Jaak. 2:13]
8 Autuaita puhdassydämiset: he saavat nähdä Jumalan. [Ps. 24:4; 1. Joh. 3:2,3; Ilm. 22:4]
9 Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen. [Sananl. 12:20; Room. 12:18; Jaak. 3:18]
10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta. [1. Piet. 3:14]
11 "Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa. [Matt. 10:22; Joh. 15:21; 1. Piet. 4:14]
12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä. [2. Aik. 36:16; Neh. 9:26; Matt. 23:31; Ap. t. 7:52].
YLHÄÄLTÄ SYNTYNYT ON AUTUAS
Matt. 16:17
Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. [Matt. 11:27; Gal. 1:15,16]
antti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama907512Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1216247Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604377Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2333014Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902608Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh221838Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1681362- 1111358
Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21741"Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen
Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi19676