Opettajien työaika

todellisuudessa

Opettajat valittavat joka paikassa, kuinka paljon he joutuvat tekemään töitä. Tunnen kuitenkin lukuisia opettajia, eivätkä he kukaan tee töitä tuntitolkulla. Luokanopet kertovat, että he valmistelevat tunnit aika nopeasti, lukio opeillekin riittää muutama tunti viikossa. Vanhempien iltoja on vaan kerran vuodessa, joten nekään eivät rasita. Jokunen opekaveri tekee myös muita töitä sivussa, kun aikaa jää niin mukavasti open töistä. Ovat jumppamaikkana, lentoemäntänä, toimittajana ym sivutoimisesti. Lomat he pitävät opetustöistä lomana, kukaan heistä ei mene koululle kun pari päivää ennen koulun alkua, kun palaverit alkaa. Onko täällä palstalla siis tavallista tyhmempää sakkia, jotka ei pysty selviytymään töistä lyhyemmällä valmistelulla vai onko kaverini tavallista viisaampia ja nopeampia. Vai haluavatko opettajat vaan valittaa ja kerätä myötätuntoa. Vähän alkaa tuntua siltä, kun kavereiden touhua seurailee. Kaikki ovat saaneet kaiken lisäksi hyvää palautetta työstään ja pitävät työstään erittäin paljon ja ovat tyytyväisiä palkkaansa. Sanoipa yksi opekaveri, että mietti hakemista jonnekin suunnittelutöihin, mutta kun ei ole tottunut 40 tunnin työviikkoon, niin ei viitsinyt, kun palkka ei kuitenkaan ollut kun vähän parempi kun hänellä :)

58

8277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieltä

      Jokainen työnsä kunnolla hoitava opettaja joutuu suunnittelemaan tuntejaan ja tekemään lisämateriaalia tai kokonaan uutta materiaalia oppilaita varten.

      Jokainen työnsä kunnolla hoitava opettaja joutuu seuraamaan aikaansa ja omaa ammattialaansa, pystyäkseen antamaan mahdollisimman hyvää opetusta.

      Jokainen työnsä kunnolla hoitava opettaja joutuu ylläpitämään omia taitojaan. Riippuen alasta siihen menee aikaa enemmän tai vähemmän, esim. musiikinopettajien soittotaito.

      Jokainen työnsä kunnolla hoitava opettaja joutuu lukemaan alan viimeisintä pedagogista kirjallisuutta ja osallistumaan erityyppisiin työn kehittämiseen liittyviin koulutuksiin.

      Jokaisessa koulussa on näitä "pidettyjä" opettajia, jotka todellisuudessa hoitavat hommansa vasemmalla kädellä vanhoja kaavoja hinkaten. Meidänkin opehuoneessa on heitä monta ja lasteni opettajiksikin heitä on siunaantunut. Valitettavaa oppilaiden kannalta.

      Nim. se tavallista tyhmempi opettaja, joka suunnittelee tuntinsa huolellisesti

      • Nur

        Ehkä kohtaa yksi lukuunottamatta tuo listasi pätee joka ammattiin. Ei ammattikirjallisuutta tai lehtiä lueta työajalla vaan kyllä ne yleensä jää kotiin jos haluaa pitää kiinnostusta yllä eikä muut ammattiryhmät edes ajattele että se olisi jotain extraa. Taitaa joka it-nörtti lukea jotain mikrolehteä kotona ja seurata alan kehitystä vapaa-ajallaan (jopa kesälomalla!).
        Minäkin tunnen vain tuon kevyen kaavan opettajia, tosin kuulin yhdestä ylitunnollisesta, mutta hänellä olikin lähinnä mielenterveysongelma joka pakotti suunnittelemaan jokaisen askeleen etukäteen. Kokeneella ne menee jo rutiinilla.


      • ammattikirjallisuutta
        Nur kirjoitti:

        Ehkä kohtaa yksi lukuunottamatta tuo listasi pätee joka ammattiin. Ei ammattikirjallisuutta tai lehtiä lueta työajalla vaan kyllä ne yleensä jää kotiin jos haluaa pitää kiinnostusta yllä eikä muut ammattiryhmät edes ajattele että se olisi jotain extraa. Taitaa joka it-nörtti lukea jotain mikrolehteä kotona ja seurata alan kehitystä vapaa-ajallaan (jopa kesälomalla!).
        Minäkin tunnen vain tuon kevyen kaavan opettajia, tosin kuulin yhdestä ylitunnollisesta, mutta hänellä olikin lähinnä mielenterveysongelma joka pakotti suunnittelemaan jokaisen askeleen etukäteen. Kokeneella ne menee jo rutiinilla.

        Samaa mieltä todellakin.Muiden ammattien edustajat lukevat ammattikirjallisuutta todellakin omalla ajalla. Ei töissä ehdi ja pysty keskittymään opiskeluun. Muiden ammattien edustajat ovat ilmeisesti valinneet itseään kiinnostavan ammatin ja kokevat, että on ihan mielenkiintoista ja mukavaa lukea vapaalla alaan liittyvää kirjallisuutta ja kehittää itseään. Opettajille kaikki ylimääräinen on pakkopullaa, joten oliskohan syytä miettiä alanvaihtoa, jos noin nihkeältä ja kurjalta jokainen asia ja itsensä kehittäminen tuntuu.


      • teillä koulutukset,
        ammattikirjallisuutta kirjoitti:

        Samaa mieltä todellakin.Muiden ammattien edustajat lukevat ammattikirjallisuutta todellakin omalla ajalla. Ei töissä ehdi ja pysty keskittymään opiskeluun. Muiden ammattien edustajat ovat ilmeisesti valinneet itseään kiinnostavan ammatin ja kokevat, että on ihan mielenkiintoista ja mukavaa lukea vapaalla alaan liittyvää kirjallisuutta ja kehittää itseään. Opettajille kaikki ylimääräinen on pakkopullaa, joten oliskohan syytä miettiä alanvaihtoa, jos noin nihkeältä ja kurjalta jokainen asia ja itsensä kehittäminen tuntuu.

        erilaiset päivänmittaiset koulutukset tai kurssit vapaapäivinänne viikonloppuisin tai kesälomallanne? Me olemme niin työllemme antautuneita, että jäämme vielä koulutukseen työpäivän jälkeenkin - kuuluu ammatin etuihin.
        Luentaanhan sitä toki kaikenlaista ammattikirjallisuutta vapaa-aikana, ei kai siitä ollut kysymyskään. Itse olen jopa niin aktiivinen, että luen vapaa-aikanani myös muiden alojen ammattikirjallisuutta - opettajan tarvitsee olla nykyään moniosaaja, suppea sektori ei enää riitä.


      • ja 4-6 tunnin työväivät
        teillä koulutukset, kirjoitti:

        erilaiset päivänmittaiset koulutukset tai kurssit vapaapäivinänne viikonloppuisin tai kesälomallanne? Me olemme niin työllemme antautuneita, että jäämme vielä koulutukseen työpäivän jälkeenkin - kuuluu ammatin etuihin.
        Luentaanhan sitä toki kaikenlaista ammattikirjallisuutta vapaa-aikana, ei kai siitä ollut kysymyskään. Itse olen jopa niin aktiivinen, että luen vapaa-aikanani myös muiden alojen ammattikirjallisuutta - opettajan tarvitsee olla nykyään moniosaaja, suppea sektori ei enää riitä.

        KYLLÄ:Jos mullakin olis 2,5 kk kesälomaa, 2 viikkoa joululomaa, syysloma ja hiihtoloma ja varsinainen työaika olis 4-6 tuntia, niin ilomielin voisin muutaman kesälomapäivän viettää koulutuksessa tai jäädä pariksi tunniksi tekeen oppituntien jälkeen hommia. Se on kato vähän eri nipistää siitä 4 viikon kesälomasta tavallisella työläisellä. Eiköhän teilläkin opet jää vielä aika monta viikkoa sitä kesälomaa, vaikka viikonkin istuisitte kesällä koulutuksissa :D
        Ihmettelen vaan koululla työskentelevänä muun ammatin edustajana, että missä ne opet on nytkin. Ketään ei ole näkynyt yhden jälkeen, niinkuin ei muinakaan päivinä. Yksin saan tässä kahvitunnillani surffailla. Eipä näy kesäisinkään ketään kouluilla opettajia, mutta kai ne on niissä koulutuksissa :D (Eipä ole tosin kukaan niistä puhunut koskaan, kaikki vaan puhuvat toukokuussa, mitä kaikkea kivaa meinaavat tehdä kesällä, että tuskin koulutuksissa ehtiivät käydäkään. Täytyypä huomena kysäistä näistä kesän kuuluisista koulutuksista.


      • OpettajaN
        ja 4-6 tunnin työväivät kirjoitti:

        KYLLÄ:Jos mullakin olis 2,5 kk kesälomaa, 2 viikkoa joululomaa, syysloma ja hiihtoloma ja varsinainen työaika olis 4-6 tuntia, niin ilomielin voisin muutaman kesälomapäivän viettää koulutuksessa tai jäädä pariksi tunniksi tekeen oppituntien jälkeen hommia. Se on kato vähän eri nipistää siitä 4 viikon kesälomasta tavallisella työläisellä. Eiköhän teilläkin opet jää vielä aika monta viikkoa sitä kesälomaa, vaikka viikonkin istuisitte kesällä koulutuksissa :D
        Ihmettelen vaan koululla työskentelevänä muun ammatin edustajana, että missä ne opet on nytkin. Ketään ei ole näkynyt yhden jälkeen, niinkuin ei muinakaan päivinä. Yksin saan tässä kahvitunnillani surffailla. Eipä näy kesäisinkään ketään kouluilla opettajia, mutta kai ne on niissä koulutuksissa :D (Eipä ole tosin kukaan niistä puhunut koskaan, kaikki vaan puhuvat toukokuussa, mitä kaikkea kivaa meinaavat tehdä kesällä, että tuskin koulutuksissa ehtiivät käydäkään. Täytyypä huomena kysäistä näistä kesän kuuluisista koulutuksista.

        Meidän kesäloma ei kestä kahta ja puolta kuukautta ja työviikotkin ovat huomattavasti pidempiä kuin 20 tuntia viikossa!

        Ja jos oikein kadehdittaa niin vaihda alaa opettajaksi, olisit varmaan todella hyvä siinä!


      • koulut kiinni kesän
        OpettajaN kirjoitti:

        Meidän kesäloma ei kestä kahta ja puolta kuukautta ja työviikotkin ovat huomattavasti pidempiä kuin 20 tuntia viikossa!

        Ja jos oikein kadehdittaa niin vaihda alaa opettajaksi, olisit varmaan todella hyvä siinä!

        Turha väittää opettajat, että te olisitte koko kesän koulutuksissa ja suunnittelemassa seuraavaa lukuvuotta. Tunnen monia opettajia eikä heistä kukaan tee kesälomalla (2,5kk) mitään muuta kuin lomailee. Missä näitä ihme opettajia sitten on, jotka ovat koko kesän jossain koulutuksissa ja sunnitteluhommissa? Eihän koulutuksia sitä paitsi edes järjestetä kun muutamana päivänä kesäkuun alussa. Ja mitä te sitten koko lukuvuoden teette, jos jo kesällä olette suunnitelleet seuraavan vuoden? Turha valehdella, kaikilla on varmasti opetuttuja ja tiedämme kyllä, että he makoilevat auringossa kesän, kun muut paiskii duunia.


      • lie
        ja 4-6 tunnin työväivät kirjoitti:

        KYLLÄ:Jos mullakin olis 2,5 kk kesälomaa, 2 viikkoa joululomaa, syysloma ja hiihtoloma ja varsinainen työaika olis 4-6 tuntia, niin ilomielin voisin muutaman kesälomapäivän viettää koulutuksessa tai jäädä pariksi tunniksi tekeen oppituntien jälkeen hommia. Se on kato vähän eri nipistää siitä 4 viikon kesälomasta tavallisella työläisellä. Eiköhän teilläkin opet jää vielä aika monta viikkoa sitä kesälomaa, vaikka viikonkin istuisitte kesällä koulutuksissa :D
        Ihmettelen vaan koululla työskentelevänä muun ammatin edustajana, että missä ne opet on nytkin. Ketään ei ole näkynyt yhden jälkeen, niinkuin ei muinakaan päivinä. Yksin saan tässä kahvitunnillani surffailla. Eipä näy kesäisinkään ketään kouluilla opettajia, mutta kai ne on niissä koulutuksissa :D (Eipä ole tosin kukaan niistä puhunut koskaan, kaikki vaan puhuvat toukokuussa, mitä kaikkea kivaa meinaavat tehdä kesällä, että tuskin koulutuksissa ehtiivät käydäkään. Täytyypä huomena kysäistä näistä kesän kuuluisista koulutuksista.

        olet opettajana, meillä ainakin useat opettajat jäävät koululle klo 16-17 asti, jotkut tulevat käytyään kotona sitten illalla töihin koululle. Viikonloppuisin monet ovat koululla tuntikausia. Plus sitten ne kotona tehtävät koulutyöt. Ei nimittäin ihan pari tuntia oppituntien jälkeen riitä!!

        No, sulla ainakin on kahvitunti. Sellaista ei mulla opettajana ole. Joinakin päivinä on niin kiire, etten kerkeä välituntisin käydä opettajainhuoneessa laisinkaan. Eli en todellakaan juo kahvia joka päivä koulussa! Ruokatunti... sellaista käsitettä ei ole. Joinakin päivinä mulla on aikaa syödä 5 min. Kahden viikon joululoma? Lomaa oli tänä vuonna jouluna viikko 52 sekä 1.1. Ei mun laskupäällä tee kahta viikkoa. Syysloma on viikon ja talviloma viikon. Mutta jotenkin mulla on sellaisia kavereita opettajakunnan ulkopuolelta, jotka pääsee keskellä talvea kuukaudeksi reissuun ulkomaille ja kesälläkin on usean viikon lomia. Kokouksista he saavat kokouspalkkion. Meillä kokouksia on usein ja ne kestävät 2-3 tuntia kerrallaan. Koulupäivän päälle. Ilman lisäkorvausta.

        Mitä ammattikuntaa itse oikein edustat? Jos olet koululla yksin töissä, kun siellä ei ole ketään muita näin iltapäivisin ja kesäisin, niin minkä ammatin edustajana siellä hengailet? Oletko joku koulutonttu vai?


      • höpiset?
        koulut kiinni kesän kirjoitti:

        Turha väittää opettajat, että te olisitte koko kesän koulutuksissa ja suunnittelemassa seuraavaa lukuvuotta. Tunnen monia opettajia eikä heistä kukaan tee kesälomalla (2,5kk) mitään muuta kuin lomailee. Missä näitä ihme opettajia sitten on, jotka ovat koko kesän jossain koulutuksissa ja sunnitteluhommissa? Eihän koulutuksia sitä paitsi edes järjestetä kun muutamana päivänä kesäkuun alussa. Ja mitä te sitten koko lukuvuoden teette, jos jo kesällä olette suunnitelleet seuraavan vuoden? Turha valehdella, kaikilla on varmasti opetuttuja ja tiedämme kyllä, että he makoilevat auringossa kesän, kun muut paiskii duunia.

        Kuka on kirjoittanut, että olisimme "koko kesän jossain koulutuksissa ja sunnitteluhommissa"? Tuo on turhaa provosointia, jossa ei nähdä opettajan työnä muuta kuin oppituntien pito. Vaan näihinhän me olemme jo tottuneet ...


      • tähän olemme tottuneet
        höpiset? kirjoitti:

        Kuka on kirjoittanut, että olisimme "koko kesän jossain koulutuksissa ja sunnitteluhommissa"? Tuo on turhaa provosointia, jossa ei nähdä opettajan työnä muuta kuin oppituntien pito. Vaan näihinhän me olemme jo tottuneet ...

        Ajattelepas, että se meidän työ tunti on oikeesti 45 min ja se 15 min istutaan perseillämme kahvilla. Lue hyvä ihminen opettajaksi, nykyään kun on niitä pikamuuntokoulutuksiakin, niin pääset nauttimaan tästä ihanuudesta. Ettei nyt olis ruoho vihreämpää aidan toisella puolella.


      • opettajille
        lie kirjoitti:

        olet opettajana, meillä ainakin useat opettajat jäävät koululle klo 16-17 asti, jotkut tulevat käytyään kotona sitten illalla töihin koululle. Viikonloppuisin monet ovat koululla tuntikausia. Plus sitten ne kotona tehtävät koulutyöt. Ei nimittäin ihan pari tuntia oppituntien jälkeen riitä!!

        No, sulla ainakin on kahvitunti. Sellaista ei mulla opettajana ole. Joinakin päivinä on niin kiire, etten kerkeä välituntisin käydä opettajainhuoneessa laisinkaan. Eli en todellakaan juo kahvia joka päivä koulussa! Ruokatunti... sellaista käsitettä ei ole. Joinakin päivinä mulla on aikaa syödä 5 min. Kahden viikon joululoma? Lomaa oli tänä vuonna jouluna viikko 52 sekä 1.1. Ei mun laskupäällä tee kahta viikkoa. Syysloma on viikon ja talviloma viikon. Mutta jotenkin mulla on sellaisia kavereita opettajakunnan ulkopuolelta, jotka pääsee keskellä talvea kuukaudeksi reissuun ulkomaille ja kesälläkin on usean viikon lomia. Kokouksista he saavat kokouspalkkion. Meillä kokouksia on usein ja ne kestävät 2-3 tuntia kerrallaan. Koulupäivän päälle. Ilman lisäkorvausta.

        Mitä ammattikuntaa itse oikein edustat? Jos olet koululla yksin töissä, kun siellä ei ole ketään muita näin iltapäivisin ja kesäisin, niin minkä ammatin edustajana siellä hengailet? Oletko joku koulutonttu vai?

        Olen koulusihteeri ja koululla joka arkipäivä klo 8-16. Opettajat todellakin istuvat joka välkkä kahvilla ja lähtevät viimeistään yhden aikaan kotiin. Ainoat, jotka lisäkseni tekevät töitä neljään asti ovat rehtori, tervhoitaja, kuraattori ja psykologi. Ja näistä kaikilla muilla on pienempi palkka kun opettajilla, paitsi tietty rehtorilla. Ja ruokataukokin on nykyään palkaton kuntien hienojen säästötoimenpiteiden ansiosta. Opettajat ei taida tajuta, että koulussa työskentelevä muu henkilökunta kyllä näkee heidän todellisen työaikansa ja työnsä helppouden. Miksi teidän pitää esittää jotain muuta, kun asia on niin yksinkertainen. Ainakaan meille koulussa työskenteleville ei mene läpi teidän jutut.

        Kerronpa vielä tapauksen, kun vararehtorina oleva ope joutui viime kesänä tuuraamaan rehtoria juhannukseen asti. (Rehtori sairastui) Olisittepa kuulleet, kuinka vihainen tämä ope oli. Kitisi, että normaalisti hän olisi mökillä nyt, eikä täällä hikisessä koulussa. Eikä tämä palkkakaan nyt niin paljon parempi ole, että korvaisi menetettyä lomaa. Siinä se totuus taas kerran paljastui opettajien työstä.


      • koulusihteerille
        opettajille kirjoitti:

        Olen koulusihteeri ja koululla joka arkipäivä klo 8-16. Opettajat todellakin istuvat joka välkkä kahvilla ja lähtevät viimeistään yhden aikaan kotiin. Ainoat, jotka lisäkseni tekevät töitä neljään asti ovat rehtori, tervhoitaja, kuraattori ja psykologi. Ja näistä kaikilla muilla on pienempi palkka kun opettajilla, paitsi tietty rehtorilla. Ja ruokataukokin on nykyään palkaton kuntien hienojen säästötoimenpiteiden ansiosta. Opettajat ei taida tajuta, että koulussa työskentelevä muu henkilökunta kyllä näkee heidän todellisen työaikansa ja työnsä helppouden. Miksi teidän pitää esittää jotain muuta, kun asia on niin yksinkertainen. Ainakaan meille koulussa työskenteleville ei mene läpi teidän jutut.

        Kerronpa vielä tapauksen, kun vararehtorina oleva ope joutui viime kesänä tuuraamaan rehtoria juhannukseen asti. (Rehtori sairastui) Olisittepa kuulleet, kuinka vihainen tämä ope oli. Kitisi, että normaalisti hän olisi mökillä nyt, eikä täällä hikisessä koulussa. Eikä tämä palkkakaan nyt niin paljon parempi ole, että korvaisi menetettyä lomaa. Siinä se totuus taas kerran paljastui opettajien työstä.

        Niinpä niin...Normaalisti en kommentoi näitä iänikuisia "opettajilla on kakskyt tuntii viikossa töitä ja pitkät kesälomat ja silti ne valittaa työmäärästään" keskusteluita. Olen todennut jo kauan sitten, että se on loputon suo, ja että sellainen, joka ei ymmärrä, niin ei todellakaan kykene ymmärtämään.
        Mutta tähän koulusihteerin valitukseen pientä kommenttia. Olen lukion opettaja, ja varsinkin syksyisin menen koululle usein klo 7 aamulla (ja kyllä, saan olla siellä aivan itsekseni, ei näy muita opettajia, mutta ei myöskään sihteereitä, rehtoreita, kuraattoreita tai terveydenhoitajia). Menen aamulla aina viimeistään kahdeksaksi töihin riippumatta siitä, moneltako tuntini alkavat. Minulla on nimittäin aina töitä, joita voin tehdä (aineita, tiivistelmiä, kuunteluita, sanakokeita yms. ja kuulun siihen koulukuntaan, joka ei mielellään vie töitään kotiin). Sillä aikaa, kun opettajat ovat tunneillaan, niin ketkäs ne siinä sohvilla istuvat ja rupattelevat viikonlopustaan kahvin ääressä? Kyllä, juuri ne koulusihteerit, rehtorit, kuraattorit, opot ja terveydenhoitajat. Välitunnin ajaksi he sitten taas häviävät jonnekin, palatakseen taas seuraavan tunnin aikana samoihin puuhiin. Ja koska suurin osa opettajista, opiskelijoista ja muusta henkilökunnasta poistuu yhden-kahden aikoihin (useimmat opettajat kotiin valmistelemaan seuraavan päivän tuntejaan), niin sittenhän ne vasta varsinaiset kekkerit alkavat. Joskus ihmettelen, kuinka yksikään koulu pyörii, kun koulusihteerit, rehtorit, kuraattorit ja terveydenhoitajat vain istuvat tuntikausia puhumassa joutavia kahvikupposen ääressä. Itse teen käytännössä katsoen 8-16 päiviä koululla, mutta en kuitenkaan ehdi pitää kuin sen 30 minuutin lounastauon. Toisin on koulusihteereilla, rehtoreilla, kuraattoreilla ja terveydenhoitajilla.


      • ei ole
        opettajille kirjoitti:

        Olen koulusihteeri ja koululla joka arkipäivä klo 8-16. Opettajat todellakin istuvat joka välkkä kahvilla ja lähtevät viimeistään yhden aikaan kotiin. Ainoat, jotka lisäkseni tekevät töitä neljään asti ovat rehtori, tervhoitaja, kuraattori ja psykologi. Ja näistä kaikilla muilla on pienempi palkka kun opettajilla, paitsi tietty rehtorilla. Ja ruokataukokin on nykyään palkaton kuntien hienojen säästötoimenpiteiden ansiosta. Opettajat ei taida tajuta, että koulussa työskentelevä muu henkilökunta kyllä näkee heidän todellisen työaikansa ja työnsä helppouden. Miksi teidän pitää esittää jotain muuta, kun asia on niin yksinkertainen. Ainakaan meille koulussa työskenteleville ei mene läpi teidän jutut.

        Kerronpa vielä tapauksen, kun vararehtorina oleva ope joutui viime kesänä tuuraamaan rehtoria juhannukseen asti. (Rehtori sairastui) Olisittepa kuulleet, kuinka vihainen tämä ope oli. Kitisi, että normaalisti hän olisi mökillä nyt, eikä täällä hikisessä koulussa. Eikä tämä palkkakaan nyt niin paljon parempi ole, että korvaisi menetettyä lomaa. Siinä se totuus taas kerran paljastui opettajien työstä.

        koko ajan paikkaan sidottu. Tällä tarkoitan, että opettaja on velvollinen olemaan työpaikallaan ainoastaan opettettavien tuntien (ja käytännöllisesti välitunnit myös) ja pakollisten kokousten ja vanhempain iltojen yms. ajan. Muun valmistelu, korjaus ja arviointityön hän voi tehdä missä haluaa. Itse kuulun niihin, jotka oppituntien jälkeen pitää taon töistä eli ryntää koulusta jonnekin heti tuntien jälkeen, mutta kyllä jatkan usein monta tuntia töitä vielä iltaisin, sunnuntaisin, kun sinä töllötät salattuja elämiä tms. Jos on koeruuhka niin työpäivä loppuu silloin monesti klo 23, kun pitää nukkuakin ehtiä. Välistä sitten pääsee vähemmällä, ettei koko iltaa tarvitse kokeita, sanakokeita tai vihkoja korjailla. Niin, että älä laskeskele sitä, että opet ryntää koulusta suoraan klo 13 kotiin ja en usko, että joka koulussa ryntää, koska oppilailla on tunteja klo 15.00 asti myös ala-asteilla. Mutta osittain voimme itse valita mihin kellon aikaa sen valmistelu- ja korjaustyömme teemme ja missä!!!!


      • ole meidän
        opettajille kirjoitti:

        Olen koulusihteeri ja koululla joka arkipäivä klo 8-16. Opettajat todellakin istuvat joka välkkä kahvilla ja lähtevät viimeistään yhden aikaan kotiin. Ainoat, jotka lisäkseni tekevät töitä neljään asti ovat rehtori, tervhoitaja, kuraattori ja psykologi. Ja näistä kaikilla muilla on pienempi palkka kun opettajilla, paitsi tietty rehtorilla. Ja ruokataukokin on nykyään palkaton kuntien hienojen säästötoimenpiteiden ansiosta. Opettajat ei taida tajuta, että koulussa työskentelevä muu henkilökunta kyllä näkee heidän todellisen työaikansa ja työnsä helppouden. Miksi teidän pitää esittää jotain muuta, kun asia on niin yksinkertainen. Ainakaan meille koulussa työskenteleville ei mene läpi teidän jutut.

        Kerronpa vielä tapauksen, kun vararehtorina oleva ope joutui viime kesänä tuuraamaan rehtoria juhannukseen asti. (Rehtori sairastui) Olisittepa kuulleet, kuinka vihainen tämä ope oli. Kitisi, että normaalisti hän olisi mökillä nyt, eikä täällä hikisessä koulussa. Eikä tämä palkkakaan nyt niin paljon parempi ole, että korvaisi menetettyä lomaa. Siinä se totuus taas kerran paljastui opettajien työstä.

        koulun sihteeri. Ensinnäkin, hän kyllä tietää, mitä opettajan työ on. Hän ei ole meille kateellinen. Ja hän on fiksu.

        Toisekseen, hän kyllä näkee, että harva opettaja lähtee yhden aikaan kotiin!! Tunnit meillä kestävät kahteen. Kahdeltakaan opettajat eivät lähde kotiin. Sihteeri lähtee kotiin klo 16.30 ja sanoo muutamille opettajille "heippa, nähdään huomenna!". Kuraattoria ja psykologia meidän koulussa sen sijaan ei kello kahden jälkeen näy. Monesti ei näy edes ennen kello kahta.

        Ja tiedätkö muuten mitä? Sinä tuskin töitä otat kotiin mukaan. Opettajien työt eivät työpaikalle jää, eli jos joku lähtee heti kello kaksi pitämiensä tuntien jälkeen kotiin, se ei tarkoita sitä, että hänen ei tarvitse tehdä ennen seuraavaa aamua klo 8 mitään! Ei todellakaan!!


      • sihteerikö??
        opettajille kirjoitti:

        Olen koulusihteeri ja koululla joka arkipäivä klo 8-16. Opettajat todellakin istuvat joka välkkä kahvilla ja lähtevät viimeistään yhden aikaan kotiin. Ainoat, jotka lisäkseni tekevät töitä neljään asti ovat rehtori, tervhoitaja, kuraattori ja psykologi. Ja näistä kaikilla muilla on pienempi palkka kun opettajilla, paitsi tietty rehtorilla. Ja ruokataukokin on nykyään palkaton kuntien hienojen säästötoimenpiteiden ansiosta. Opettajat ei taida tajuta, että koulussa työskentelevä muu henkilökunta kyllä näkee heidän todellisen työaikansa ja työnsä helppouden. Miksi teidän pitää esittää jotain muuta, kun asia on niin yksinkertainen. Ainakaan meille koulussa työskenteleville ei mene läpi teidän jutut.

        Kerronpa vielä tapauksen, kun vararehtorina oleva ope joutui viime kesänä tuuraamaan rehtoria juhannukseen asti. (Rehtori sairastui) Olisittepa kuulleet, kuinka vihainen tämä ope oli. Kitisi, että normaalisti hän olisi mökillä nyt, eikä täällä hikisessä koulussa. Eikä tämä palkkakaan nyt niin paljon parempi ole, että korvaisi menetettyä lomaa. Siinä se totuus taas kerran paljastui opettajien työstä.

        Aika omituisia kirjoittelet. Missään koulussa ei lopu opetus klo 13.00, ei missään. Taidat kirjoitella vain ilkeyksissäsi.

        nim. "opettaja, joka sammuttelee usein valot koulusta siivojienkin jo lähdettyä, kun en halua viedä töitä kotiin - ainakaan kovin paljon"


      • tunnollinen ope

        Niin täälläkin on yksi tyhmä opettaja, jolla menee hirveästi aikaa työhönsä.

        Olen täysin samaa mieltä.


      • Upeope
        ei ole kirjoitti:

        koko ajan paikkaan sidottu. Tällä tarkoitan, että opettaja on velvollinen olemaan työpaikallaan ainoastaan opettettavien tuntien (ja käytännöllisesti välitunnit myös) ja pakollisten kokousten ja vanhempain iltojen yms. ajan. Muun valmistelu, korjaus ja arviointityön hän voi tehdä missä haluaa. Itse kuulun niihin, jotka oppituntien jälkeen pitää taon töistä eli ryntää koulusta jonnekin heti tuntien jälkeen, mutta kyllä jatkan usein monta tuntia töitä vielä iltaisin, sunnuntaisin, kun sinä töllötät salattuja elämiä tms. Jos on koeruuhka niin työpäivä loppuu silloin monesti klo 23, kun pitää nukkuakin ehtiä. Välistä sitten pääsee vähemmällä, ettei koko iltaa tarvitse kokeita, sanakokeita tai vihkoja korjailla. Niin, että älä laskeskele sitä, että opet ryntää koulusta suoraan klo 13 kotiin ja en usko, että joka koulussa ryntää, koska oppilailla on tunteja klo 15.00 asti myös ala-asteilla. Mutta osittain voimme itse valita mihin kellon aikaa sen valmistelu- ja korjaustyömme teemme ja missä!!!!

        Sitä minäkin jäin ihmettelemään, millaisessa koulussa oppilaat lähtevät kotiin siinä yhden maissa. Ei sillä tavoin mitenkään voi tulla lakisääteiset kurssit pidetyiksi. Kaipaan selitystä tähän ilmiselvään ristiriitaan.


      • Magister,,,
        lie kirjoitti:

        olet opettajana, meillä ainakin useat opettajat jäävät koululle klo 16-17 asti, jotkut tulevat käytyään kotona sitten illalla töihin koululle. Viikonloppuisin monet ovat koululla tuntikausia. Plus sitten ne kotona tehtävät koulutyöt. Ei nimittäin ihan pari tuntia oppituntien jälkeen riitä!!

        No, sulla ainakin on kahvitunti. Sellaista ei mulla opettajana ole. Joinakin päivinä on niin kiire, etten kerkeä välituntisin käydä opettajainhuoneessa laisinkaan. Eli en todellakaan juo kahvia joka päivä koulussa! Ruokatunti... sellaista käsitettä ei ole. Joinakin päivinä mulla on aikaa syödä 5 min. Kahden viikon joululoma? Lomaa oli tänä vuonna jouluna viikko 52 sekä 1.1. Ei mun laskupäällä tee kahta viikkoa. Syysloma on viikon ja talviloma viikon. Mutta jotenkin mulla on sellaisia kavereita opettajakunnan ulkopuolelta, jotka pääsee keskellä talvea kuukaudeksi reissuun ulkomaille ja kesälläkin on usean viikon lomia. Kokouksista he saavat kokouspalkkion. Meillä kokouksia on usein ja ne kestävät 2-3 tuntia kerrallaan. Koulupäivän päälle. Ilman lisäkorvausta.

        Mitä ammattikuntaa itse oikein edustat? Jos olet koululla yksin töissä, kun siellä ei ole ketään muita näin iltapäivisin ja kesäisin, niin minkä ammatin edustajana siellä hengailet? Oletko joku koulutonttu vai?

        Meillä (meidän koululla), jos opettaja jää koululle klo 15 jälkeen ,niin maksetaan tuntipalkkaperusteinen kyydityksen valvonta (muulloin ei jäädä koululle, vbaan lähdetään harrastamaan tai loikoilemaan). Päivät ovat pitempiä kuin muilla opettajilla, mutta kyydityksenvalvonnat tuovat noin 500e/kk lisätienestiä =5000 e/lukuvuosi, kun kehuvat, että kesällä ei tehdä yhtään mitään. Oikeasti aniharva meistä opettajista tekee mitään koulupäivän jälkeen.


    • aika outoa

      Toi on just kumma juttu toi lomajuttu, josta kerroit. Että menevät työopaikalleen vasta paria päivää ENNEN LOMAN loppumista. En ymmärtää, miksi opettajat muka saisivat pitää lomansa loppuun asti.

    • huomannut, niin

      burn out-ilmiö "hankitaan" henkilökohtaisilla ominaisuuksilla. On hiukan provosoivaa kertoa/kysyä todellista työaikaa, kun jokaisella on käytännössä eri työ, vaikka kaikki opettajia ollaankin.

      Erityisopettajan työni on jonkun "helvetti", mutta minä viihdyn työssäni hyvin. Ts.persoonani soveltuu ko. työhön.

      • erimieltäoon

        burn outtiin vaikuttaa olennaisesti työolosuhteet ja henkilösuhteet työpaikalla. Joku voi kerta kaikkiaan olla sopimaton esimieheksi. Tätä et kai voi väittää vääräksi.

        Nimim. persoonani soveltuu myös työhöni.

        Mutta kaikkea ei ole pakko jaksaa. Otan lomaa silloin.


      • selvisivät
        erimieltäoon kirjoitti:

        burn outtiin vaikuttaa olennaisesti työolosuhteet ja henkilösuhteet työpaikalla. Joku voi kerta kaikkiaan olla sopimaton esimieheksi. Tätä et kai voi väittää vääräksi.

        Nimim. persoonani soveltuu myös työhöni.

        Mutta kaikkea ei ole pakko jaksaa. Otan lomaa silloin.

        mieleltään vahvimmat. Työympäristö on tekijä, joka vaikuttaa vahvasti siihen, että KUKA soveltuu kyseiseen tehtävään ja siihen viitekehykseen.


      • erimieltä...
        selvisivät kirjoitti:

        mieleltään vahvimmat. Työympäristö on tekijä, joka vaikuttaa vahvasti siihen, että KUKA soveltuu kyseiseen tehtävään ja siihen viitekehykseen.

        tai sitten kierot nuoleskelijat. Olikohan sulla osuva vertaus, mietipä vähän ;)


      • Excalibur,.

        Tein 9 vuotta laaja-alaisena erityisopettajana töitä. Koskaan en ole saanut yhtä helpolla rahaa kuin tuolloin. Kokeilisitte muita hommia, niin ei tarttis kinata juupaseipäs-periaatteella.Minulla on tosielämän kokemuksia useasta työstä. Erityiopettajan työ oli ehkää niitä leppoisimpia. Vapaa-aikaa oli enemmän kuin koskaan missään muussa työssä ja tuon em. asian takaan ja alleviivaan. Virka lopetettiin, kun kouluja lakkautettiin, jolloin sain/jouduin/osoitettiin (miten vain) toisiin tehtäviin, jotka ovat KVTES-sopimuksen alaisia. Palkka ei ole sen huonompi tai parempi, mutta vapaa-aikaa on huomattavasti vähemmän.


      • MOT__
        erimieltäoon kirjoitti:

        burn outtiin vaikuttaa olennaisesti työolosuhteet ja henkilösuhteet työpaikalla. Joku voi kerta kaikkiaan olla sopimaton esimieheksi. Tätä et kai voi väittää vääräksi.

        Nimim. persoonani soveltuu myös työhöni.

        Mutta kaikkea ei ole pakko jaksaa. Otan lomaa silloin.

        Burn outilta välttyy, jos ei ota kaikkea itseensä.


    • Maisteri

      Johtunee varmaan aikaistuneesta keväästä, että valitukset opettajien pitkistä lomista ja lyhyistä työpäivistä alkoivat jo reilusti ennen kesälomaa.

      Katsot opettajien kitinäksi sen, että kun täällä muut valittavat opettajien lyhyistä työpäivistä ja pirtkistä lomista ja kun opettajat aiheellisesti puolustautuvat, että opettajan työtä ei ole pelkästään ne pidettävät tunnit. Siinä opettajien valitukset. Laiskojahan opettajat ovat, kun viitsivätkin viettää koko lomansa lomana.

      Mites muut, lomat jäävät varmasti pitämättä, ai niin, mutta nehän ovatkin ANSAITTUJA lomia. Aika mielenkiintoinen tilanne, että opetustyöstä tuntuvat tietävän eniten ne, jotka eivät sitä työtä tee.

      Valittajat, tulkaa alalle, ammatti ei ole suojattu, pääsette nauttimaan ylivoimaisista eduista: lyhyen työajan lisäksi omalla ajalla ja omalla kustannuksella suoritettava puolipakollinen jatkuva kouluttatuminen, sanavalmiit lapset ja nuoretja heidän vanhempansa jne. jne.

      Eiköhän opetustoimessakin olla siirtymässä kokonaistyöaikaan, joten työpaikalla vietettävä työaika tulee lisääntymään ja lomat lyhenemään. Palkka voi toisaalta nousta ja työtilat parantua.

      • typerä ope

        Itse inhoan työntekoa, jollen valmistele tunteja tosi huolella. Tänä keväänä oman perhetilanteeni takia olen tehnyt työtä vasemmalla kädellä. Olen joutunut lähtemään töistä miltei aina opetustuntien jälkeen jne.

        Motivaationi onkin ollut aivan hukassa. Olen iloisin ja onnellisin, kun saan kunnolla paneutua suunnittelu-, arviointi, kehitys- ja uudistustyöhön. Työnilo häviää, jollei opettele itsekin koko ajan jotain uutta.


      • joka ei ole opetusalalla

        on huomattavasti pidemmät lomat ja hän tosiaankin pitää ne kaikki lomana ja saa vielä valitakin milloin on lomalla. Palkkammekaan ei ole vertailukelpoinen, valitettavasti hän tienaakin enemmän ja kaikki työhön liittyvä koulutus tapahtuu työajalla, kukaan ei kouluttaudu lomallaan. Ja vielä eräs päivittäinen etu eli hänellä on oikea ruokatunti, jolloin pääsee eroon hetkeksi työstään.

        Joten ihmeellinen on se kitinä opettajien työn helppoudesta. Väitän, että oma työni opettajana on henkisesti todella rankkaa verrattuna puolisoni työhön. Tuntuu, että opettajan työ on urakkaluontoista. Työ on henkisesti sen laatuista, että vasta, kun on ollut kolme viikkoa kesälomalla on se vuoden aikana kasaantunut stressi purettu.
        Silti en kadehdi puolisoani - ammatin voi toistaiseksi valita, eikä siihen vaikuta varakkuutesi, vaan ainoastaan se, mitä on korvien välissä.


      • sos- ja tervalan oppilaitok...

        Omaan 2 ammattia, ammatillinen opettaja sekä kasvatustieteilijä. Olen tehnyt kumpiakin hommia, ensin kasvatustieteilijänä eri paikoissa esim. koulutussuunnittelijana tai hallinnon hommissa 37 h viikkotunnilla ja viiden viikon vuosittaisella lomalla. Palkka ollut noin 2400-2600.
        Nyt olen sos- ja terv alan oppilaitoksessa opena, palkka 2700, lomaa vuodessa reilu 14 viikkoa tietty arkipyhät. Työtä teen paljon vähemmän kuin edellisissä töissäni. Opetustunteja on viikossa keskimäärin 20. Suunnittelin tunnit uran alussa niin hyvin, että niiden päivitys vie viikossa ehkä 2 tuntia. Kokeiden ja ryhmätöiden korjaus vie viikossa keskimäärin 2 tuntia ja opekokoukset 2 tuntia. Tästä saadaan 26 tunnin työviikko kokonaisuudessaan. Usein on myös arkivapaita 1-2 per viikko. Olen todella onnellinen tästä työstä ja jaksan nykyään harrastaa kaikenlaista ja aikaa jää ystävillekin. Lomilla ehtii tehdä kaikkea, ei tarvi laskea päiviä, kun niitä kuitenkin riittää.
        Minulla siis 11 tuntia viikossa vähemmän töitä kun edellisessä työssä ja 9 viikkoa enemmän lomaa kun edellisessä työssä :)
        Suosittelen opettajille lämpimästi kokeilemaan muita hommia. Sen jälkeen alkaa kummasti arvostamaan opettajan työtä, lomia ja työaikaa. Monissa firmoissa tehdään pitkää päivää ja kotiin lähdetään vasta kuudelta ja yllättäin voidaan käskeä päivystämään viikonloppuna. Projektit on tehtävä loppuun ajallaan ja heti odottaa uusi projekti.
        Kaikki uupuneet opettajat, kokeilkaa muuta työtä, niin näette, ettei se työnteko muualla ole sen ruusuisempaa, päinvastoin. Ja harva pääsee paremmille palkoillekaan, vaikka töitä saa tehdä niska limassa.
        Huomaan kyllä täälläkin työssä, että niitä valittajiakin löytyy, mutta onneksi suurin osa on tyytyväisiä. Varmaan juuri sen vuoksi, että täällä monella opella on kokemusta myös muista hommista.


      • on sossuja
        sos- ja tervalan oppilaitok... kirjoitti:

        Omaan 2 ammattia, ammatillinen opettaja sekä kasvatustieteilijä. Olen tehnyt kumpiakin hommia, ensin kasvatustieteilijänä eri paikoissa esim. koulutussuunnittelijana tai hallinnon hommissa 37 h viikkotunnilla ja viiden viikon vuosittaisella lomalla. Palkka ollut noin 2400-2600.
        Nyt olen sos- ja terv alan oppilaitoksessa opena, palkka 2700, lomaa vuodessa reilu 14 viikkoa tietty arkipyhät. Työtä teen paljon vähemmän kuin edellisissä töissäni. Opetustunteja on viikossa keskimäärin 20. Suunnittelin tunnit uran alussa niin hyvin, että niiden päivitys vie viikossa ehkä 2 tuntia. Kokeiden ja ryhmätöiden korjaus vie viikossa keskimäärin 2 tuntia ja opekokoukset 2 tuntia. Tästä saadaan 26 tunnin työviikko kokonaisuudessaan. Usein on myös arkivapaita 1-2 per viikko. Olen todella onnellinen tästä työstä ja jaksan nykyään harrastaa kaikenlaista ja aikaa jää ystävillekin. Lomilla ehtii tehdä kaikkea, ei tarvi laskea päiviä, kun niitä kuitenkin riittää.
        Minulla siis 11 tuntia viikossa vähemmän töitä kun edellisessä työssä ja 9 viikkoa enemmän lomaa kun edellisessä työssä :)
        Suosittelen opettajille lämpimästi kokeilemaan muita hommia. Sen jälkeen alkaa kummasti arvostamaan opettajan työtä, lomia ja työaikaa. Monissa firmoissa tehdään pitkää päivää ja kotiin lähdetään vasta kuudelta ja yllättäin voidaan käskeä päivystämään viikonloppuna. Projektit on tehtävä loppuun ajallaan ja heti odottaa uusi projekti.
        Kaikki uupuneet opettajat, kokeilkaa muuta työtä, niin näette, ettei se työnteko muualla ole sen ruusuisempaa, päinvastoin. Ja harva pääsee paremmille palkoillekaan, vaikka töitä saa tehdä niska limassa.
        Huomaan kyllä täälläkin työssä, että niitä valittajiakin löytyy, mutta onneksi suurin osa on tyytyväisiä. Varmaan juuri sen vuoksi, että täällä monella opella on kokemusta myös muista hommista.

        Mitä oikeastaan valitat?


      • alakoulussa
        sos- ja tervalan oppilaitok... kirjoitti:

        Omaan 2 ammattia, ammatillinen opettaja sekä kasvatustieteilijä. Olen tehnyt kumpiakin hommia, ensin kasvatustieteilijänä eri paikoissa esim. koulutussuunnittelijana tai hallinnon hommissa 37 h viikkotunnilla ja viiden viikon vuosittaisella lomalla. Palkka ollut noin 2400-2600.
        Nyt olen sos- ja terv alan oppilaitoksessa opena, palkka 2700, lomaa vuodessa reilu 14 viikkoa tietty arkipyhät. Työtä teen paljon vähemmän kuin edellisissä töissäni. Opetustunteja on viikossa keskimäärin 20. Suunnittelin tunnit uran alussa niin hyvin, että niiden päivitys vie viikossa ehkä 2 tuntia. Kokeiden ja ryhmätöiden korjaus vie viikossa keskimäärin 2 tuntia ja opekokoukset 2 tuntia. Tästä saadaan 26 tunnin työviikko kokonaisuudessaan. Usein on myös arkivapaita 1-2 per viikko. Olen todella onnellinen tästä työstä ja jaksan nykyään harrastaa kaikenlaista ja aikaa jää ystävillekin. Lomilla ehtii tehdä kaikkea, ei tarvi laskea päiviä, kun niitä kuitenkin riittää.
        Minulla siis 11 tuntia viikossa vähemmän töitä kun edellisessä työssä ja 9 viikkoa enemmän lomaa kun edellisessä työssä :)
        Suosittelen opettajille lämpimästi kokeilemaan muita hommia. Sen jälkeen alkaa kummasti arvostamaan opettajan työtä, lomia ja työaikaa. Monissa firmoissa tehdään pitkää päivää ja kotiin lähdetään vasta kuudelta ja yllättäin voidaan käskeä päivystämään viikonloppuna. Projektit on tehtävä loppuun ajallaan ja heti odottaa uusi projekti.
        Kaikki uupuneet opettajat, kokeilkaa muuta työtä, niin näette, ettei se työnteko muualla ole sen ruusuisempaa, päinvastoin. Ja harva pääsee paremmille palkoillekaan, vaikka töitä saa tehdä niska limassa.
        Huomaan kyllä täälläkin työssä, että niitä valittajiakin löytyy, mutta onneksi suurin osa on tyytyväisiä. Varmaan juuri sen vuoksi, että täällä monella opella on kokemusta myös muista hommista.

        auta se "tuntien päivittäminen". Oppilaiden yksilölliset oppimiserot on huomioitava jo suuunnitteluvaiheessa ja aina eri ryhmät kulkevat eri vauhdilla. Toinen ekaluokkalainen osaa ja tekee jo vaikka mitä projekteja ja töitä kun taas toisen kanssa tahkotaan lukemista niin monilla eri tavoilla kun vain ope keksii ja kirjallisuudesta löytää. Silti väitän, "oikeitakin töitä" tehneenä opettajan hommaa raskaammaksi, mikäli opettaja on sitoutunut työhönsä, kuten itse kuvittelen olevani. Esimerkiksi yrittäjänä toimiessani työtunnit menevät suhteellisen tasan opetutyössä tekemieni kanssa viikossa, ellei oteta kesäaikaa lukuun. Ja ilman pitkää kesää ei kukaan jaksaisi opettajan töitä paria vuotta kauempaa, sillä niin kuluttavaa se on! Niin ja niistä pitkistä lomista... paperiteollisuudessa vuorotyössä työpäiviä suunnilleen saman verran, mutta vain eri tavalla jaksotettuna... palkka ei kuitenkaan likipitäen samaa luokkaa...
        MUTTA MUTTA, en halua valittaa, nautin työstäni enkä päivääkään vaihtaisi pois! ja vaikka ruikutan palkasta kuten niin monet muutkin opettajat, tekisin varmaan tätä hommaa vaikka palkka olisi vielä pienempi. Olen onnellinen työssäni ja koen saavani jotain aikaan!


      • hinkkaamista
        sos- ja tervalan oppilaitok... kirjoitti:

        Omaan 2 ammattia, ammatillinen opettaja sekä kasvatustieteilijä. Olen tehnyt kumpiakin hommia, ensin kasvatustieteilijänä eri paikoissa esim. koulutussuunnittelijana tai hallinnon hommissa 37 h viikkotunnilla ja viiden viikon vuosittaisella lomalla. Palkka ollut noin 2400-2600.
        Nyt olen sos- ja terv alan oppilaitoksessa opena, palkka 2700, lomaa vuodessa reilu 14 viikkoa tietty arkipyhät. Työtä teen paljon vähemmän kuin edellisissä töissäni. Opetustunteja on viikossa keskimäärin 20. Suunnittelin tunnit uran alussa niin hyvin, että niiden päivitys vie viikossa ehkä 2 tuntia. Kokeiden ja ryhmätöiden korjaus vie viikossa keskimäärin 2 tuntia ja opekokoukset 2 tuntia. Tästä saadaan 26 tunnin työviikko kokonaisuudessaan. Usein on myös arkivapaita 1-2 per viikko. Olen todella onnellinen tästä työstä ja jaksan nykyään harrastaa kaikenlaista ja aikaa jää ystävillekin. Lomilla ehtii tehdä kaikkea, ei tarvi laskea päiviä, kun niitä kuitenkin riittää.
        Minulla siis 11 tuntia viikossa vähemmän töitä kun edellisessä työssä ja 9 viikkoa enemmän lomaa kun edellisessä työssä :)
        Suosittelen opettajille lämpimästi kokeilemaan muita hommia. Sen jälkeen alkaa kummasti arvostamaan opettajan työtä, lomia ja työaikaa. Monissa firmoissa tehdään pitkää päivää ja kotiin lähdetään vasta kuudelta ja yllättäin voidaan käskeä päivystämään viikonloppuna. Projektit on tehtävä loppuun ajallaan ja heti odottaa uusi projekti.
        Kaikki uupuneet opettajat, kokeilkaa muuta työtä, niin näette, ettei se työnteko muualla ole sen ruusuisempaa, päinvastoin. Ja harva pääsee paremmille palkoillekaan, vaikka töitä saa tehdä niska limassa.
        Huomaan kyllä täälläkin työssä, että niitä valittajiakin löytyy, mutta onneksi suurin osa on tyytyväisiä. Varmaan juuri sen vuoksi, että täällä monella opella on kokemusta myös muista hommista.

        "Suunnittelin tunnit uran alussa niin hyvin, että niiden päivitys vie viikossa ehkä 2 tuntia. "

        Tuo tyyli perustuu ajatukseen, että kaikki oppijat ovat samanlaisia ja kaikille voi vetää samanlaisen luennon ja homma on hoidettu ja eiku baanalle harrastamaan. Jää nyt vaan arvon kasvatustieteilijältä huomaamatta, että opettajan tehtävänä ei ole opetuksen vaan oppimisen suunnittelu ja siinä tarvitseekin sitten ottaa myös opiskelijoiden tarpeet huomioon.


      • ihmettelen minäkin
        hinkkaamista kirjoitti:

        "Suunnittelin tunnit uran alussa niin hyvin, että niiden päivitys vie viikossa ehkä 2 tuntia. "

        Tuo tyyli perustuu ajatukseen, että kaikki oppijat ovat samanlaisia ja kaikille voi vetää samanlaisen luennon ja homma on hoidettu ja eiku baanalle harrastamaan. Jää nyt vaan arvon kasvatustieteilijältä huomaamatta, että opettajan tehtävänä ei ole opetuksen vaan oppimisen suunnittelu ja siinä tarvitseekin sitten ottaa myös opiskelijoiden tarpeet huomioon.

        Mistäköhän kirjekurssiyliopistosta Bielefeldistä hänen kasvatustieteilijän paperit on saatu...


      • hieman eri tavalla
        sos- ja tervalan oppilaitok... kirjoitti:

        Omaan 2 ammattia, ammatillinen opettaja sekä kasvatustieteilijä. Olen tehnyt kumpiakin hommia, ensin kasvatustieteilijänä eri paikoissa esim. koulutussuunnittelijana tai hallinnon hommissa 37 h viikkotunnilla ja viiden viikon vuosittaisella lomalla. Palkka ollut noin 2400-2600.
        Nyt olen sos- ja terv alan oppilaitoksessa opena, palkka 2700, lomaa vuodessa reilu 14 viikkoa tietty arkipyhät. Työtä teen paljon vähemmän kuin edellisissä töissäni. Opetustunteja on viikossa keskimäärin 20. Suunnittelin tunnit uran alussa niin hyvin, että niiden päivitys vie viikossa ehkä 2 tuntia. Kokeiden ja ryhmätöiden korjaus vie viikossa keskimäärin 2 tuntia ja opekokoukset 2 tuntia. Tästä saadaan 26 tunnin työviikko kokonaisuudessaan. Usein on myös arkivapaita 1-2 per viikko. Olen todella onnellinen tästä työstä ja jaksan nykyään harrastaa kaikenlaista ja aikaa jää ystävillekin. Lomilla ehtii tehdä kaikkea, ei tarvi laskea päiviä, kun niitä kuitenkin riittää.
        Minulla siis 11 tuntia viikossa vähemmän töitä kun edellisessä työssä ja 9 viikkoa enemmän lomaa kun edellisessä työssä :)
        Suosittelen opettajille lämpimästi kokeilemaan muita hommia. Sen jälkeen alkaa kummasti arvostamaan opettajan työtä, lomia ja työaikaa. Monissa firmoissa tehdään pitkää päivää ja kotiin lähdetään vasta kuudelta ja yllättäin voidaan käskeä päivystämään viikonloppuna. Projektit on tehtävä loppuun ajallaan ja heti odottaa uusi projekti.
        Kaikki uupuneet opettajat, kokeilkaa muuta työtä, niin näette, ettei se työnteko muualla ole sen ruusuisempaa, päinvastoin. Ja harva pääsee paremmille palkoillekaan, vaikka töitä saa tehdä niska limassa.
        Huomaan kyllä täälläkin työssä, että niitä valittajiakin löytyy, mutta onneksi suurin osa on tyytyväisiä. Varmaan juuri sen vuoksi, että täällä monella opella on kokemusta myös muista hommista.

        eli et esim. peruskoulussa pärjää sillä, että suunnittelet kurssit vuodeksi eteenpäin niin, että vain päivität suunnitelmiasi. OPSissa on kerrottu, mitä asioita oppilaitten pitää osata esim. päästessään ysiltä. Tunteja menee milloin liikuntapäivään, milloin opojuttuihin, milloin lv-tunteihin, milloin mihinkin. Siinä joutuu varsinkin keväisin tosissaan miettimään tarkkaan jäljelle jääneiden tuntien ohjelmat. Itse en ennen syksyn kursseja ehtinyt kauheasti miettiä tulevaa kurssia, koska olin koko kesän töissä siihen asti, kun koulu alkoi (eli se niistä pitkistä kesälomista!!), ja kyllä itsellänikin oli välillä sitten pallo hukassa ja tunnit oli melko tylsiä, kun tehtiin vain tehtäviä enkä ehtinyt miettiä mielenkiintoisempia juttuja. No, sitten seuraavia kursseja varten olin jo paremmin valmistautunut, mutta kyllä suunnitteluun aikaa menikin, ja menee vieläkin, vaikka tasan tarkkaan nyt tiedän, mitä kaikkea me vielä keväällä tehdään. Suunnittelu ei oo ainut, mihin aikaa menee - kaikki testit, sanakokeet yms. vie yllättävän paljon aikaa.

        Olen ollut muissakin töissä kuin opettajana. Firmoissa oli hieman rento meininki - sain syödä milloin haluan, sain pitää ihan kunnon kahvitunnin, välillä sain surffata netissä, työkavereiden kanssa jutskailtiin niitä näitä, ei haitannut, jos joskus tulin myöhässä töihin, ja jos joku päivä tartti lähteä asioille ennen työpäivän päättymistä, niin no problem... Ja töitähän ei kotiin otettu mukaan. Opettajana olen onnellinen, jos ehdin ylipäätään syömään joka päivä! En nimittäin ole vain yhdessa toimipisteessä. Minun on ainakin pakko suunnitella tunteja iltaisin, koska kokemusta ei ole vielä niin paljoa, että voisin mennä luokkaan tekemättä etukäteisvalmisteluja eikä valmista materiaalia kaikista aiheista. Tunnen kyllä monia opettajia, ketkä ei valmistele tuntejaan juuri lainkaan. Ja oppilaitten kommentit näistä opettajista on sen mukaisia. Kyllä oppilaatkin arvostavat opettajien heidän eteen tekemää työtä, vaikka välillä voi muulta tuntua. No, ehkä sinulla on ammattiaine, jota opetat, sen verran hyvin hallussa, ettei sun tartte miettiä tuntejasi niin paljoa kuin yhteisten aineiden opettaja.


      • että nii
        on sossuja kirjoitti:

        Mitä oikeastaan valitat?

        työsi opettajan on ihan ok, mutta et pärjää edes siinä.


      • jotain hoitamatta?
        sos- ja tervalan oppilaitok... kirjoitti:

        Omaan 2 ammattia, ammatillinen opettaja sekä kasvatustieteilijä. Olen tehnyt kumpiakin hommia, ensin kasvatustieteilijänä eri paikoissa esim. koulutussuunnittelijana tai hallinnon hommissa 37 h viikkotunnilla ja viiden viikon vuosittaisella lomalla. Palkka ollut noin 2400-2600.
        Nyt olen sos- ja terv alan oppilaitoksessa opena, palkka 2700, lomaa vuodessa reilu 14 viikkoa tietty arkipyhät. Työtä teen paljon vähemmän kuin edellisissä töissäni. Opetustunteja on viikossa keskimäärin 20. Suunnittelin tunnit uran alussa niin hyvin, että niiden päivitys vie viikossa ehkä 2 tuntia. Kokeiden ja ryhmätöiden korjaus vie viikossa keskimäärin 2 tuntia ja opekokoukset 2 tuntia. Tästä saadaan 26 tunnin työviikko kokonaisuudessaan. Usein on myös arkivapaita 1-2 per viikko. Olen todella onnellinen tästä työstä ja jaksan nykyään harrastaa kaikenlaista ja aikaa jää ystävillekin. Lomilla ehtii tehdä kaikkea, ei tarvi laskea päiviä, kun niitä kuitenkin riittää.
        Minulla siis 11 tuntia viikossa vähemmän töitä kun edellisessä työssä ja 9 viikkoa enemmän lomaa kun edellisessä työssä :)
        Suosittelen opettajille lämpimästi kokeilemaan muita hommia. Sen jälkeen alkaa kummasti arvostamaan opettajan työtä, lomia ja työaikaa. Monissa firmoissa tehdään pitkää päivää ja kotiin lähdetään vasta kuudelta ja yllättäin voidaan käskeä päivystämään viikonloppuna. Projektit on tehtävä loppuun ajallaan ja heti odottaa uusi projekti.
        Kaikki uupuneet opettajat, kokeilkaa muuta työtä, niin näette, ettei se työnteko muualla ole sen ruusuisempaa, päinvastoin. Ja harva pääsee paremmille palkoillekaan, vaikka töitä saa tehdä niska limassa.
        Huomaan kyllä täälläkin työssä, että niitä valittajiakin löytyy, mutta onneksi suurin osa on tyytyväisiä. Varmaan juuri sen vuoksi, että täällä monella opella on kokemusta myös muista hommista.

        Etenkin kohdat 1,2 ja 6 teettävät oikeasti töitä, jos ne hoitaa kunnolla:


        Asetus ammattioppilaitoksista 38 §

        Opettajien työnjaossa vahvistettujen oppituntien pitämisen ja siihen liittyvien tehtävien lisäksi päätoimisen opettajan tulee:

        1) osallistua oppilaitoksen toiminnan kehittämiseen, opetus- ja kasvatustyön suunnitteluun sekä muutoinkin seurata alansa kehitystä;

        2) kehittää opetustaan siten, että se vastaa hänen opetusalansa ja työelämän kehitystä;

        3) valvoa palvelu- ja työtoiminnan tarkoituksenmukaisuutta sekä koneiden ja muun kaluston hoitoa;

        4) avustaa rehtoria oppilasvalintaan kuuluvissa tehtävissä ja todistusten antamisessa sekä vuosikertomuksen ja työjärjestyksen laatimisessa;

        5) toimia luokanvalvojana ja suorittaa oppilaitoksen toimintaan kuuluvia työnjohto-, valvonta- ja muita tehtäviä samoin kuin osallistua opetussuunnitelman mukaisen työpaikalla tapahtuvan opetuksen ja harjoittelun järjestämiseen sen mukaan kuin rehtori määrää;

        6) osallistua työnantajan määräämään ammattitaitoa ylläpitävään ja kehittävään koulutukseen vähintään viiden päivän ajan lukuvuodessa ammattikasvatushallituksen antamien ohjeiden mukaisesti sekä perehtyä työelämään; sekä

        7) suorittaa oppilaitoksen toimintaan liittyviä muita tehtäviä sen mukaan kuin rehtori määrää.


      • Nettisiili
        joka ei ole opetusalalla kirjoitti:

        on huomattavasti pidemmät lomat ja hän tosiaankin pitää ne kaikki lomana ja saa vielä valitakin milloin on lomalla. Palkkammekaan ei ole vertailukelpoinen, valitettavasti hän tienaakin enemmän ja kaikki työhön liittyvä koulutus tapahtuu työajalla, kukaan ei kouluttaudu lomallaan. Ja vielä eräs päivittäinen etu eli hänellä on oikea ruokatunti, jolloin pääsee eroon hetkeksi työstään.

        Joten ihmeellinen on se kitinä opettajien työn helppoudesta. Väitän, että oma työni opettajana on henkisesti todella rankkaa verrattuna puolisoni työhön. Tuntuu, että opettajan työ on urakkaluontoista. Työ on henkisesti sen laatuista, että vasta, kun on ollut kolme viikkoa kesälomalla on se vuoden aikana kasaantunut stressi purettu.
        Silti en kadehdi puolisoani - ammatin voi toistaiseksi valita, eikä siihen vaikuta varakkuutesi, vaan ainoastaan se, mitä on korvien välissä.

        Kerropa puolisosi ammattiala. Niin, et kerro, koska kertomasi ei pidä paikkaansa.


      • Kasvattajaopesosiaal
        hinkkaamista kirjoitti:

        "Suunnittelin tunnit uran alussa niin hyvin, että niiden päivitys vie viikossa ehkä 2 tuntia. "

        Tuo tyyli perustuu ajatukseen, että kaikki oppijat ovat samanlaisia ja kaikille voi vetää samanlaisen luennon ja homma on hoidettu ja eiku baanalle harrastamaan. Jää nyt vaan arvon kasvatustieteilijältä huomaamatta, että opettajan tehtävänä ei ole opetuksen vaan oppimisen suunnittelu ja siinä tarvitseekin sitten ottaa myös opiskelijoiden tarpeet huomioon.

        Katsopa lööppejä ja mieti sitten, mikä on oikeasti raskasta kasvatustyötä. Kaikki huostaanotetut ja vastaavat (98%) ovat erityislapsia psyyken puolelta. Näitä ja heidän vanhempiaan sitten kotiopetetaan, kasvatetaan, suunnitellaan kavatus/kotoutus/terveys/oppiminen, jne, kellonympäri 38.25h/7 vuoroissa. Lomaa maksimissaan 6 viikkoa//vuosi


    • arvon opettajilta

      Olen koulukuraattori ja urani aikana olen työskennellyt yli kymmenellä koululla. Aina opettajat kiirehtivät kotiin heti tuntien päätyttyä eikä heitä todellakaan näy kesäisin koululla. Ei ketään opettajaa ole yhtenäkään kesäpäivänä näkynyt. Eli mitä ne kesän työt siis ovatkaan???
      Toinen asia mitä ihmettelen on se, että jos open päivä loppuu vaikka klo 12, niin ikinä opet ei suostu jäämään palaveriin, joka alkaa esim. klo 13 tai 14. Olen usein kysynyt, että etkö voi valmistella tunteja tai korjailla kokeita siinä välissä, niin aina on vastaus, että ei ole mitään valmisteltavaa ja korjattavaa. Ja näin on tapahtunut niin monen kymmenen opettajan kanssa niin usein, että epäilen todella, että opettajat muka uurastaisivat tuntien eteen pätkän vertaa. Eikä ole kiinnostusta oppilaiden yksilölliseen huomioimiseen, se näkyy jo siinä, että ei haluta osallistua palavereihin ym.
      Että missä näitä ihmeopettajia sitten on, jotka valmistelevat tunteja jatkuvasti ja tekevät töitä kesäisinkin??? Ei ainakaan minun kouluilla eikä muidenkaan kuraattoreiden kouluilla, kenen kanssa olen jutellut.
      Niin ja kuraattorina teen 37 tuntisia työviikkoja, ruokatunnit palkattomia ja kesät töissä, palkka huonompi kun opettajilla vaikka korkeakoulututkinto takana.

      • opettajaksi

        Me opettajathan vaan istuskellaan kaikki tunnit ja katsellaan, kun tenavat puurtavat tehtäväkirjojensa parissa. Välillä tunnin keskeyttää ihana rehtorimme, joka on taas keksinyt loistavat koulutuspäivät ja tarvitsee hieman vinkkejä alaisiltaan.
        Juuri, kun ajattelin juoda sen kymmenennen kupin kahvia opettajahuoneessa soittaa erään oppilaan aina kohteliaasti käyttäytyvä äiti. Olin vahingossa korjannut kokeissa muutamia tehtäviä niin väärin, että kyllähän siitä kymppi nyt tulee. Juon sen yhdennentoista kupin kahvia, olisin kyllä monistanut, mutta monistuskone on edelleen rikki. Askartelisin kyllä useimminkin, mutta nyt on taas määrärahat loppu ja olen keksinyt loistoidean tehdä vappukoristeet jätepaperista.
        Menee se jätepariaskartelu vähän ketuilleen, kun muutamat tavalliseen opetusryhmään sijoitetut energiset yksilöt panevat hulinaksi, mutta ei hätää onneksi meillä on todella mahtavamäärä kouluavustajia ja kaikki pääsevät iloisena vapun viettoon. Kuraattorit kuoli sukupuuttoon samalla, kun yleisopetusryhmiin tuli näitä sijoituksia.
        Onneksi pääsin kotini rauhaan, mutta vappu ei vielä voi alkaa, sillä puhelimitse joudun kannustamaan yhtä epätoivoista iskää, jonka oma vappu on vaarassa. Ihania nämä nykyajan lapset.


      • mahtava!
        opettajaksi kirjoitti:

        Me opettajathan vaan istuskellaan kaikki tunnit ja katsellaan, kun tenavat puurtavat tehtäväkirjojensa parissa. Välillä tunnin keskeyttää ihana rehtorimme, joka on taas keksinyt loistavat koulutuspäivät ja tarvitsee hieman vinkkejä alaisiltaan.
        Juuri, kun ajattelin juoda sen kymmenennen kupin kahvia opettajahuoneessa soittaa erään oppilaan aina kohteliaasti käyttäytyvä äiti. Olin vahingossa korjannut kokeissa muutamia tehtäviä niin väärin, että kyllähän siitä kymppi nyt tulee. Juon sen yhdennentoista kupin kahvia, olisin kyllä monistanut, mutta monistuskone on edelleen rikki. Askartelisin kyllä useimminkin, mutta nyt on taas määrärahat loppu ja olen keksinyt loistoidean tehdä vappukoristeet jätepaperista.
        Menee se jätepariaskartelu vähän ketuilleen, kun muutamat tavalliseen opetusryhmään sijoitetut energiset yksilöt panevat hulinaksi, mutta ei hätää onneksi meillä on todella mahtavamäärä kouluavustajia ja kaikki pääsevät iloisena vapun viettoon. Kuraattorit kuoli sukupuuttoon samalla, kun yleisopetusryhmiin tuli näitä sijoituksia.
        Onneksi pääsin kotini rauhaan, mutta vappu ei vielä voi alkaa, sillä puhelimitse joudun kannustamaan yhtä epätoivoista iskää, jonka oma vappu on vaarassa. Ihania nämä nykyajan lapset.

        Hauskaa wabbua sulle! ...Niin, ja hyvää hirmuisen pitkää vappulomaa ;->


      • hyvää kesää

        Työskentelen opona ja täytyy sanoa, että joskus itsekin olen ihmetellyt samaa. Opettajilla on 3h yt-aikaa viikossa käytettävissä esim. tähän yhteistyöhön. Tosin opettajilla on ruuhka-aikoja työssään ja voi olla, että he pyrkivät ottamaan tehtyjä ylitöitä takaisin silloin, kun siihen tarjoutuu mahdollisuus. Kokonaistyöaika kenties ratkaisi tämänkin ongelman ja helpottaisi niiden kateellisten panettelua, jotka harmittelevat, että opettaja poistuu työpaikalta kotiin tekemään töitään tai viettämään sitä vapaata, mistä muut ovat saaneet ylityökorvauksen.


        Olen myös huomannut, että kuraattori saattaa luulla, ettei opettajilla, jotka päivän aikana toimivat sekä kuraattorina, opettajina, poliisina, lääkärinä, vanhempana jne ole mitään tekemistä. Aivan kuten opettajatkin ihmettelevät, miten joku ihminen saa kulutettua koko päivänsä juttelemalla mukavia oppilaiden kanssa.

        Työn vaativuuden arviointi on hankala juttu. Miten näitä töitä nyt sitten arvottaisi.


        Hyvää kesälomaa;)


      • Ope,.

        Oaj:n palkkaperusteluissa tällaisia opettajia on paljon.


    • AMK-ope

      Kyllähän se minullakin yksi syy olla lähtemättä opehommista on siinä, etten tiedä, miten vuosien jälkeen jaksaisin täyttä työpäivää (...pakko myöntää...) Olen tottunut siihen, että kun kurssit on suunniteltu, niin esim. vain yhtä kurssia parannan lukukaudessa, muut käytän vanhalta pohjalta. Ja kun tunteja ei ole joka päivä, olen tottunut nukkumaan toisinaan vähän pitempään. Tarvittaessa tietenkin teen viikonloppuisinkin, mutta harvoin. 1600 tuntia vuodessa silti suunnilleen täyttyy.

      • turha sitä on

        itseään työllä tappaa - viisas pärjää vähemmällä.


      • tyytyväinen ope

        Olen merkannut joka ikisen jutun kalenteriin ylös, kaikki valmisteluun, kokouksiin ym käyttämä aika ja tietty opetustunnit. Hämmästyin itsekin, kun vuoden työajaksi tuli vain 1035 tuntia. Onhan se melkein 500 tuntia vähemmän kuin muilla ammattiryhmillä. Itsekin olin kuvitellut tekeväni töitä paljon, mutta näin se totuus paljastuu. Eipä olisi minusta tekemään vuodessa 500 tuntia enempää, tällä palkalla tulee erittäin hyvin toimeen ja tietysti jos tekisin sivuduunia sen 500 tunnin verran, niin johan olis palkka jo aikamoinen. Ja hyvä työntekijä olen ja opiskelijat ovat kehuneet tuntejani, että turha tulla siitä naljailemaan kenenkään marttyyrin. Merkatkaapa muutkin opet huvikseen työtunnit ylös, niin saatatte hämmästyä, että ei sitä duunia nyt niin hirveästi tulekaan painettua.


      • hyvä
        tyytyväinen ope kirjoitti:

        Olen merkannut joka ikisen jutun kalenteriin ylös, kaikki valmisteluun, kokouksiin ym käyttämä aika ja tietty opetustunnit. Hämmästyin itsekin, kun vuoden työajaksi tuli vain 1035 tuntia. Onhan se melkein 500 tuntia vähemmän kuin muilla ammattiryhmillä. Itsekin olin kuvitellut tekeväni töitä paljon, mutta näin se totuus paljastuu. Eipä olisi minusta tekemään vuodessa 500 tuntia enempää, tällä palkalla tulee erittäin hyvin toimeen ja tietysti jos tekisin sivuduunia sen 500 tunnin verran, niin johan olis palkka jo aikamoinen. Ja hyvä työntekijä olen ja opiskelijat ovat kehuneet tuntejani, että turha tulla siitä naljailemaan kenenkään marttyyrin. Merkatkaapa muutkin opet huvikseen työtunnit ylös, niin saatatte hämmästyä, että ei sitä duunia nyt niin hirveästi tulekaan painettua.

        idea! Pitää kokeilla itse. Mutta lyön kyllä vetoa, että mulla ylittyy tuo, koska olen aloitteleva opettaja - jos tää työ mulla jatkuisi ensi vuonna, niin sitten pääsisi jo aika paljon helpommalla, kun on kerran tehnyt jutut kunnolla. Mutta tosi hyvä idea on merkata aina ylös noi työtunnit - jos vaan saisi oltua niin järjestelmällinen, ja mulla monesti vapaa- ja työaika menee niin lomittain, esim. telkkaria katsoessani korjaan sanakokeita jne., etten tiedä, miten sekaisin mun laskut sitten loppujen lopuksi olisivat ;>


      • ja töitä
        hyvä kirjoitti:

        idea! Pitää kokeilla itse. Mutta lyön kyllä vetoa, että mulla ylittyy tuo, koska olen aloitteleva opettaja - jos tää työ mulla jatkuisi ensi vuonna, niin sitten pääsisi jo aika paljon helpommalla, kun on kerran tehnyt jutut kunnolla. Mutta tosi hyvä idea on merkata aina ylös noi työtunnit - jos vaan saisi oltua niin järjestelmällinen, ja mulla monesti vapaa- ja työaika menee niin lomittain, esim. telkkaria katsoessani korjaan sanakokeita jne., etten tiedä, miten sekaisin mun laskut sitten loppujen lopuksi olisivat ;>

        Telkkarin ääressä minäkin tunteja valmistelen. Juuri sain historian kokeen tehtyä ja kyllä minä lasken tämän työajaksi, vaikka tuo töllö onkin yhtä aikaa auki.

        Mulla menee 1600 tuntia vuodessa kevyesti rikki. Töitä on takana parikymmentä vuotta, mutta kyllä tässä riittää uudistumista ja uuden tekemistä edelleenkin. Omituista, että jotkut saattavat kutsua tätä marttyyriudeksi. Minä vain koen, että oppilaani ovat sen arvoisia, että heidän oppimistaan tulee tukea hyvällä valmistelulla.


      • ihmettelevä äiti
        ja töitä kirjoitti:

        Telkkarin ääressä minäkin tunteja valmistelen. Juuri sain historian kokeen tehtyä ja kyllä minä lasken tämän työajaksi, vaikka tuo töllö onkin yhtä aikaa auki.

        Mulla menee 1600 tuntia vuodessa kevyesti rikki. Töitä on takana parikymmentä vuotta, mutta kyllä tässä riittää uudistumista ja uuden tekemistä edelleenkin. Omituista, että jotkut saattavat kutsua tätä marttyyriudeksi. Minä vain koen, että oppilaani ovat sen arvoisia, että heidän oppimistaan tulee tukea hyvällä valmistelulla.

        Eihän historia mihinkään uudistu. Siellä ne samana on infot lapseni hissan kirjassa, kun omana aikana. Tietty hissaan tulee uutta historiaa, mutta ei se vanha tieto sieltä mihinkään muutu, että sitä nyt tarvis niin hirveästi uudistaa.


      • minä ihan
        ja töitä kirjoitti:

        Telkkarin ääressä minäkin tunteja valmistelen. Juuri sain historian kokeen tehtyä ja kyllä minä lasken tämän työajaksi, vaikka tuo töllö onkin yhtä aikaa auki.

        Mulla menee 1600 tuntia vuodessa kevyesti rikki. Töitä on takana parikymmentä vuotta, mutta kyllä tässä riittää uudistumista ja uuden tekemistä edelleenkin. Omituista, että jotkut saattavat kutsua tätä marttyyriudeksi. Minä vain koen, että oppilaani ovat sen arvoisia, että heidän oppimistaan tulee tukea hyvällä valmistelulla.

        sitä tarkottanut, että kun on kerran käynyt jutut läpi yhden ryhmän kanssa, sen jälkeen ei tartte valmistella mitään seuraavien vuosien ryhmille. Ei suinkaan. Meinasin sitä, että on helpompi seuraavana vuonna käydä asioita läpi, kun ne on jo kerran käynyt läpi yhden ryhmän kanssa. Jos on tehnyt hyvät materiaalit valmiiksi, niitä ei tartte kokonaan uusiksi seuraavana vuonna tehdä. Joitakin muokkauksia joutuu tosin ehkä tekemään jne., mutta helpommalla pääsee! Ei helpolla!

        Tottakai töitä riittää, vaikka on ollut 30 v. opettajana. Mutta kun aloittaa kurssin valmistelun ihan nollasta ekana vuonna, tokana vuonna on jo jotain, minkä päälle kurssia voi ruveta rakentamaan. Ja minä ainakin käytän surutta samoja kokeita, jos on mahdollista, vaikka meille opetusharjoittelussa sanottiin, että tottakai aina pitää tehdä eri kokeet. Miksi ihmeessä? Kokeet meillä kerätään pois, joten eivät oppilaat niitä voi kopsata. Jos voin jossain säästää itseäni, niin säästän, etten pala aivan loppuun.

        Karkealla laskutoimituksella mulla kanssa menee toi 1600 t rikki. Siis kevyesti. Ja luulen, että sama tuntimäärä täyttyisi kyllä ensikin vuonna (jos niitä töitä siis olisi ensi vuodeksi), mutta jossain asioissa pääsisin helpommalla. Ne tunnit, mitä aikaa säästyisi tämän vuotisilla jutuilla, korvaisin kuitenkin uusilla hommilla.


      • oppiminen
        ihmettelevä äiti kirjoitti:

        Eihän historia mihinkään uudistu. Siellä ne samana on infot lapseni hissan kirjassa, kun omana aikana. Tietty hissaan tulee uutta historiaa, mutta ei se vanha tieto sieltä mihinkään muutu, että sitä nyt tarvis niin hirveästi uudistaa.

        Minä olen ajattellut oman työni olevan oppimisen mahdollistaja. Voihan sitä paapattaa frontaaliopetuksena samaa vanhaa historiaa vuodesta toiseen ja homma on hoidettu. Kuukausipalkka juoksee ja lomatkin koittavat ajallaan. Sellaisen työn jälkeen en vain viitsisi katsoa enää itseäni peilistä, nolottaisi surkea työ.

        Tämän päivän koululaiset ovat huomispäivän päättäjiä. Se maailma, jossa he työtään tulevat tekemään on toisenlainen kuin tämä, missä me nyt elämme. He tulevat tarvitsemaan tiedonhankinnan, -jäsentelyn, -luomisen, -rakentelun taitoja. Heillä tulee olle kykyä yhteistoiminnallisuuteen ja heidän tulee pystyä kirjoittamaan laajempia esseitä, kuin mitä omana aikanani olen joutunut tekemään.

        Historia on mitä oivallisin oppiaine näiden taitojen harjoitteluun. Kyse ei siis ole sisällön muutoksesta vaan pedagogiikan uudistamisesta ja sillä saralla on aina ihanaa tehtävää.

        Tarkastin jo tämän päiväiset kokeet ja olin suunnattoman ylpeä seiskaluokkalaisistani, jotka olivat kehittyneet huomattavasti edellisestä kokeesta! Se ei tapahdu ilman opetusta, mutta ei myöskään ilman sitä oppilaan hyvää fiilistä, että tuo maikka on nähnyt vaivaa meidän opettamisen eteen - me olemme siis tärkeitä ja arvokkaita. Yhteispeliä siis, jossa opettajakin oppii aina uutta. Siksi tätä työtä jaksaa tehdä ja innostua samoista aiheista aina uudestaan.


      • huomata
        oppiminen kirjoitti:

        Minä olen ajattellut oman työni olevan oppimisen mahdollistaja. Voihan sitä paapattaa frontaaliopetuksena samaa vanhaa historiaa vuodesta toiseen ja homma on hoidettu. Kuukausipalkka juoksee ja lomatkin koittavat ajallaan. Sellaisen työn jälkeen en vain viitsisi katsoa enää itseäni peilistä, nolottaisi surkea työ.

        Tämän päivän koululaiset ovat huomispäivän päättäjiä. Se maailma, jossa he työtään tulevat tekemään on toisenlainen kuin tämä, missä me nyt elämme. He tulevat tarvitsemaan tiedonhankinnan, -jäsentelyn, -luomisen, -rakentelun taitoja. Heillä tulee olle kykyä yhteistoiminnallisuuteen ja heidän tulee pystyä kirjoittamaan laajempia esseitä, kuin mitä omana aikanani olen joutunut tekemään.

        Historia on mitä oivallisin oppiaine näiden taitojen harjoitteluun. Kyse ei siis ole sisällön muutoksesta vaan pedagogiikan uudistamisesta ja sillä saralla on aina ihanaa tehtävää.

        Tarkastin jo tämän päiväiset kokeet ja olin suunnattoman ylpeä seiskaluokkalaisistani, jotka olivat kehittyneet huomattavasti edellisestä kokeesta! Se ei tapahdu ilman opetusta, mutta ei myöskään ilman sitä oppilaan hyvää fiilistä, että tuo maikka on nähnyt vaivaa meidän opettamisen eteen - me olemme siis tärkeitä ja arvokkaita. Yhteispeliä siis, jossa opettajakin oppii aina uutta. Siksi tätä työtä jaksaa tehdä ja innostua samoista aiheista aina uudestaan.

        että joku muuukin on innostunut työstään!
        Terveisin luokanope


    • minun luokkaani

      ...katsomaan, miten ope lomailee työssään. Viikon kaksi kun olet ollut niin etköhän jo ole valmis myöntämään, että tätä työtä ei jaksaisi kahdeksaa tuntia päivässä luokkahuoneessa tehdä.
      Kesäloma alkaa puhaltamisella ja jatkuu rentoutumisella, että jaksaa sitten taas syksyllä alkaa toteuttaa niitä suunnitelmiaan ja päivittämään ja muokkaamaan niitä.
      No meidän ihanassa luokassa työloma alkaa sillä selvittämisellä (aina) että kuka teki mitä ja saako niin tehdä ja miksei saa... siinä sitten kuluikin puolet siitä tunnista hupsista vaan ja toikin juttu jäi opettelematta... Seuraavaksi Erkki löi Maijaa ja Maija itkee. Samaan aikaan Uuno kääntyilee pulpetissaan ja häiritsee takanaan istuvaa Elliä. Kun kaikilla sitten on kirjat esillä, juokset puoli luokkaa läpi selittämässä yhteisen selityksen jälkeen, että mitä tässä sitten tehtiinkään. H. Moilanen katsoo tietenkin suu auki ja selität noin viisi kertaa asian eri tavoin, jotta hänelläkin leikkaisi (tottakai kaikki H. Moilaset pärjäävät integroituna ja laiskojen opettajien aika riittää vallan hyvin näillekin tahvoille!) Sitten kun uskot että H. Moilanenkin pääsee edes alkuun, otat Reinon viereen tuolin että hänkin jaksaisi keskittyä tehtäviinsä. Mutta, mutta, siinä samassa Erkki oli jo ehtinyt tehdä suttua tussilla Liisan kirjaan, joka tunnollisena tyttönä parkuu suttua. Sitten sitä selvitellessä kello soi...eikä Erkki ehtinyt tekemään sitä vähääkään...Sieppaan reissuvihot, joihin yritän ehtiä kirjoittamaan huomisen liikuntatunnin ohjelman oikeiden varusteiden toivossa... puhelin soi ja kuuntelen, miksi Petri on poissa ja miten hänen läksynsä pitäisi hänelle toimittaa, jotta tieto tulisi perille....
      Kello soi ja tunnille. Kuka itkee, kuka kantelee vai mitä tapahtuu... lukutunti, joten mitään ei tarvitse selittää viidellä eri tavalla, mutta koitapa kontrolloida kuuntelemista ja saada lukuhetkestä hauskan jne jne... ja miksi niille lapsille vielä koulussa luetaan, kysyy se neropatti siellä jossain. No sitten kun Petri kysyy, mitä tarkoittaa kanootti tai sanoo joka kolmannelle käsitteellä suu ynpyrkäisenä HÄH? niin ymmärrät, miksi myös koulussa tulee lukea, sen lisäksi siis että tutustutaan eri tekstityyppeihin ja kirjallisuuden lajeihin... Sitten kuuvataidetta... alustat, tarvikkeet, pesen kuskaan selitän uuvun huudan jakelen vuoroja selitän piirrän esimerkin neuvon ohjaan pyyhin rätillä ....
      Ja siinä vain hiukan esimakua, mutta melusaaste on melkoista ja tarkkaavaisuus joutuu koetukselle. Kaikki on huomattava ja jokaisen on saatava osansa huomiosta. Mutta tervetuloa luokkaani kokeilemaan, kuinka helppoa tämä nyt sitten on... mutta omaa paikkaani en anna, sillä pidän työstäni, vaikken sitä helpoksi myönnäkään!

      • kuvaus!

        No, just tuotahan se on. Aivan mahtava kuvaus! Onneksi akkujen latausaika koittaa muutaman viikon päästä. Juhannukselta voi sitten jo viettää lomaa, kun on ensimmäiset uupumukset eletty.


    • ei ylivoimaista

      Olen ollut opettajana. Minulle syntyi sellainen vaikutelma, että aika vähin valmisteluin opettajat selviävät. Jos ajatellaan vaikka yläkoulun opettajia. Esim. matikan ope, mitä valmisteluja siinä voi olla. Samoja kaavoja vaan pyörittää. Opetusvelvollisuus taitaa olla 20 tuntia viikossa. Eri asia sitten hieman, jos opettaa jotain reaaliaineita, kuten vaikkapa biologiaa, jossa joutuu hankkimaan paljon ajankohtaista materiaalia ja opetusvelvollisuuskin on suurempi, mikä on ihme juttu.

      Kyllä jotkut opettajat myönsivätkin, että aika löysästi rahaa tulee. Palkka on aika hyvä, vaikka toisin väitetään. Ylitunneista maksetaan hyvä korvaus.

      Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikka työ on tiedollisesti helppoa, ei sillä tavalla aivoja rassaa, niin vaikeiden oppilaiden kurissapitäminen vie energiaa ja sen takia varmaan osa opettajista vaihtaa työtä.

      • kyssäriä

        Olitko pitempäänkin? Jouduitko tekemään kaikkia opettajan töitä, vai opetitko vain keikkalaisena kertolaskua alakoululaisille? Miksi et jäänyt niin helppoon ja hyväpalkkaiseen hommaan?

        Vaikutelmat voi olla eri asia kuin todellisuus. Minusta on harhaluulo sekin, että opettamisen helppous riippuisi aineesta. Sivustakatsojasta aineensa ja opettamisen hyvin hallitsevan opettajan työ vain näyttää helpolta.


    • Räkätti

      Mutta kyllä täytyy sanoa, että on se pitkä kesäloma vaan mukavaa. Saa aamulla mennä kahvikupin kanssa lukemaan aamulehteä ja katsella kun duunarit menee naapurustossa töihin. Täytyyhän jonkun meidän lomamme kustantaa. Kiitos heille siitä.

    • revitään siitä

      Alla linkki kaikille niille, jotka kadehtivat opettajien marmatusta. Rupea itsekin niin ei tarvitse määkiä


      https://www.opekorkeahaku.fi/opehaku/


      Edut ne on nämäkin, ja aion nyt todellakin nauttia tästä saavutetusta edusta. Töihin vasta ensi vuonna eli 9.1.2012.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe