JUMALA VASTAAN "KOLME HELVETIN ENKELIÄ"
Job oli niin hurskas, että tyynnytteli Jumalaa aikuisten lastensakin puolesta - kaiken varalta, Job 1:5.
On hyvä, että miehellä on vaimo, sopiva apu. Job menetti omaisuutensa ja perheensä, mutta vaimo sentään jäi - tueksi ja turvaksi. Tällaiseksi:
JOB 2:7-10 VAIMO USKOO JOBIN SYYTTÖMYYTEEN - mutta syyttää Jumalaa
Jobin uusi koettelemus
Job 2:7 Niin saatana lähti pois Herran edestä. Hän meni ja runteli Jobia märkivillä paiseilla. Niitä nousi kaikkialle, päästä jalkoihin.
8 Job kävi jätekasalle istumaan ja kaapi ruumistaan ruukunpalalla.
9 Hänen vaimonsa sanoi hänelle: "Vieläkö sinä pidät kiinni hurskaudestasi? Kiroa jo Jumalaa ja kuole pois!"
10 Job vastasi: "Hullun puhetta, vaimo. Kun otamme Jumalan kädestä hyvän, totta kai meidän on otettava myös paha." Kaiken tämän keskellä Job ei sanallakaan kapinoinut Herraa vastaan. [Jes. 45:7; Valit. 3:38; Aam. 3:6].
Y S T Ä V Ä T U S K O V A T J O B I N S Y Y L L I S Y Y T E E N
Jobin parhaat ystävät-sielunhoitajat Elifas, Bildas ja Soofar tukivat sekä lohduttivat Jobia hänen 6-9 kk kestäneessä piinassaan. Voi, voi, voi, miten ihania ystäviä! He oikein itkivät Jobin puolesta ja surkuttelivat, Job 2:12. Kunpa minullakin olisi noin läheisiä tuttavia!
Mutta itse asiassa nuo kolme olivat suorastaan helvetin enkeleitä. TUTKIVA TUOMIO oli heidän mottonsa - etsimällä etsivät jotain tuomittavaa Jobista.
Kun eivät löytäneet, niin esittivät omia arvioitaan tosiasioina. Miten tavallista tuo näön mukaan tai korvakuulolta tuomitseminen onkaan nykyajassa, (new age).
Voi, voi, voi, miten kaunista parannuksen saarnaa, lainkuuliaisten suusta lausuttua! Ensimmäisenä sielunhoitaja-ystävä Elifas:
KAUNIS NUHDESAARNA KÄRSIVÄLLE - ei asiantunteva
JOB 4:6-9 :
Koettelemuksilla on syynsä
6 Sinun luottamuksesi perustana on jumalanpelko, sinun toivosi perustana oman vaelluksesi puhtaus.
7 Mutta sano minulle: milloin on viaton joutunut tuhoon, milloin on oikeamielinen hukkunut?
8 Ne, jotka kyntävät vääryyden peltoa ja kylvävät pahaa, ne myös korjaavat tuhon ja turmion, sen olen nähnyt. [Sananl. 22:8; Hoos. 8:7; Gal. 6:7,8]
9 Kun Jumala henkäisee, he tuhoutuvat, hänen vihansa tuuli pyyhkäisee heidät pois.
Toiseksi "lohduttaa" Soofar. Hän syyttää Jobia muiden syyttämisestä.
JOB 11:1-5 :
Hillitse kieltäsi, Job
Job 11:1 Naamalainen Sofar alkoi nyt puhua. Hän sanoi:
2 -- Eikö kukaan vastaa tuohon vuodatukseen? Onko joku oikeassa vain siksi, että hän puhuu ja puhuu?
3 Luuletko, että sanaryöppysi vaientaa kaikki muut, että herjaavat puheesi jäävät vaille vastausta?
4 Sinä sanot: "Minä olen oikeassa, olen syytön Jumalan silmien edessä."
5 Toivoisinpa tosiaan, että Jumala avaisi suunsa ja sanoisi sinulle suorat sanat!
Kolmantena "helvetin enkelinä" lohduttaa Bildad. Nyt Job saa jo kuulla olevansa jumalaton laittomuuden tekijä.
JOB 18:1-6 :
Pahalla on pahan loppu
Job 18:1 Nyt suahilainen Bildad alkoi jälleen puhua. Hän sanoi:
2 -- Kuinka kauan aiotte kierrellä asiaa? Miettikää ensin ja puhukaa sitten!
3 Olemmeko me sinun silmissäsi pelkkää karjaa, pelkkiä typeryksiä? [Job 17:4]
4 Raivon vallassa sinä raatelet itseäsi. Pitäisikö maan autioitua ja kallioiden siirtyä paikoiltaan, jotta sinä saisit olla oikeassa?
5 Sinäkin tiedät, että jumalattoman valo sammuu, hänen liekkinsä ei loista.
6 Hänen majansa valo pimenee, hänen lamppunsa sammuu. [Job 21:17; Sananl. 13:9, 20:20, 24:20]
JOB PUOLUSTAUTUU; HÄN ON VIATON, Job 13:5-9
Job 13:5 Kunpa jo lopulta vaikenisitte! Silloin voisitte hyvinkin käydä viisaasta. [Sananl. 17:28]
6 Kuunnelkaa nyt, mitä minulla on sanottavana, kuulkaa vastaväitteet, jotka nousevat huulilleni.
7 Yritättekö te valheella puolustaa Jumalaa, ajaa vilpillä hänen asiaansa?
8 Yritättekö te kaunistella hänen tekojaan, toimia hänen asianajajinaan?
9 Miten sitten käy, kun hän alkaa tutkia teitä? Voitteko pettää häntä niin kuin ihmistä petetään?
JOB LEIMATAAN LAITTOMUUDEN TEKIJÄKSI, Job 15:1-6
Niin tälläkin foorumilla yksin lahjavanhurskauteen turvaavat leimataan laittomuuden tekijöiksi.
Oma suusi tuomitsee sinut, Job
Job 15:1 Nyt temanilainen Elifas alkoi jälleen puhua. Hän sanoi:
2 -- Onko tuulenpieksäntä viisaan puhetta? Onko suuntäysi ilmaa viisaan vastaus? [Hoos. 12:2]
3 Puolustaisiko hän asiaansa turhin sanoin, puheilla, jotka eivät ketään hyödytä?
4 Sinä teet tyhjäksi jumalanpelon, estät hiljentymästä Jumalan edessä.
5 Oma syntisi sanelee sen minkä sanot, sinä otat omaksesi viekkaiden kielen.
6 Oma suusi sinut tuomitsee, en minä, omat huulesi todistavat sinua vastaan. [Job 9:20]
SYYTÖN SYYTETTY JOB PUOLUSTAUTUU KIIVAAMMIN, Job 26:1-4
Hyvinpä olet, Bildad, auttanut voimansa kadottanutta! - hyvinpä tuomitset syytöntä!
Job 26:1 Nyt sanoi Job:
2 -- Hyvinpä olet auttanut voimansa kadottanutta, ojentanut kätesi tukea tarvitsevalle!
3 Miten oletkaan neuvonut neuvotonta, opettanut hänelle viisautta ja ymmärrystä!
4 Kuka on sinulle antanut nämä sanat, kenen henki sinussa vaikuttaa? [Job 4:12, 15:11, 22:22]
JUMALAN MIES VIHDOIN PUUTTUU PUHEESEEN, Job 35:6-8 :
Job 35:6 Jos sinä syntiä teet, mitä sillä hänelle teet; ja vaikka sinulla paljonkin rikoksia olisi, mitä sillä hänelle mahdat?
7 Jos olet vanhurskas, mitä sillä hänelle annat, tahi ottaako hän mitään sinun kädestäsi?
8 Ihmistä, kaltaistasi, koskee jumalattomuutesi ja ihmislasta sinun vanhurskautesi.
JUMALA ITSE PUHUU KAIKILLE, Job 42:7-11 :
Herran sanat Jobin ystäville
Job 42:7 Kun Herra oli puhunut Jobille, hän sanoi temanilaiselle Elifasille: "Minä olen vihastunut sinuun ja kahteen kumppaniisi, sillä te olette puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job.
8 Ottakaa siis seitsemän sonnia ja seitsemän pässiä, menkää minun palvelijani Jobin luo ja uhratkaa hyvitykseksi omasta puolestanne polttouhri. Palvelijani Job rukoilee teidän puolestanne, ja minä kuulen hänen rukouksensa. Näin minä säästän teidät rangaistukselta ja häpeältä, vaikka te olette puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job." [1. Moos. 20:7; Job 22:30]
9 Temanilainen Elifas, suahilainen Bildad ja naamalainen Sofar tekivät niin kuin Herra oli heitä käskenyt, ja Herra kuuli Jobin rukouksen.
10 Kun Job oli rukoillut ystäviensä puolesta, Herra käänsi hänen kohtalonsa. Herra antoi Jobille kaksin verroin kaikkea, mitä hänellä oli ennen ollut.
11 Kaikki veljet ja sisaret ja entiset ystävät tulivat Jobin luo ja aterioivat hänen talossaan. He rohkaisivat häntä ja osoittivat hänelle myötätuntoa kaikkien niiden onnettomuuksien vuoksi, joiden Herra oli antanut kohdata häntä. Jokainen toi lahjanaan yhden kesitan verran hopeaa ja yhden kultaisen renkaan.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000025407158
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000025484357
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000025410625
_AnttiVKantola_
Lisää Jobista
Siis sovinto hänen kanssaan ja elä hänen kanssaan rauhassa, niin saavutat onnen jos karkoitat vääryyden pois majastasi.Kenen kanssa sinun olisi tehtävä sovinto, että saavuttaisit rauhan.
Kenenkä majassa se vääryys asuu, jos osoitat sormella toista, niin montako sormea osoittaa sinun majaasi kohti, jos Kaikkivaltias tulee sinun kulta-aarteeksesi silloin ilosi on oleva Herrassa.
Vääryyden maja on ihminen, joka sotii Jumalaa vastaan, siksi on tehtävä sovinto itsensä ja Jumalan välillä.
Vaimo on langennut Jumalan seurakunta, joka sanoo tapa itsesi, mutta Job ei tapa itseään, vaan tekee sovinnon Jumalan kanssa.
Näin on meidänkin karkoitettava vääryys pois majastamme ja kuunneltava oikeita neuvon antajia, muuten voimme mennä väärään seurakuntaan ja tuhota itsemme.
Väärät enkelit ovat Jobin vaimon kaltaisia ja sanovat kiroa Jumala ja kuole, he toivovat että menettäisit uskosi ja hävittäisit valkeat siipesi, jotka hohtavat totuuden valossa.
Totuutta Jobin kirjasta
MIKSI SINÄ TUNTEMATON RAISKAAT RAAMATTUA?Onko Ellen käskenyt?
Selität, että Jobin vaimo ei ollutkaan Jobin vaimo, vaan langennut seurakunta. Puhut myös jostain vääristä enkeleistä ja selität nekin Jobin vaimon tilalle. Tuo on sairaan mielikuvituksen tuotetta!
Historiallisesti todellisen Jobin vaimo on Jobin vaimo ja sillä siisti. Hänet Job sai pitää, kaiken muun menetti, kunnes Jumala loi uutta. Joten vaimo ei ollut langennut vaimo eikä väärä enkeli.
Vaimo ei saanut rangaistusta. Jobin lapset ovat Jobin lapsia. Job "tietää Lunastajansa elävän". Toivottavasti et selitä tuota "Lunastajaa" enkeli Miikaeliksi, vaan meidän Vapahtajaksemme. Jobia lainomaisesti ojentaneet ystävät saavat Jumalan vihan päälleen, kunnes Job tekevät parannuksen syyttelystä ja Job rukoilee heidän puolestaan.
Jobin kirja selittää itse itseään - viimeisen luvun myötä löytyy avain totuuden käsittämiseen, mitä Jobin kirjaan tulee. Omatekoisten selitysten kanssa joutuu aina lopulta umpikujaan - opissa ja elämässä.
Elihu, Job ja Jumala olivat oikeassa, eikä heitä tuomittu, ilmenee Job 42:7-8. Elifas, Bildad ja Soofar olivat lainvaatijoita ts. syyttelijöitä ja saivat Jumalan vihan päälleen, kunnes uskosta vanhurskas rukoili heidän puolestaan; ilmenee sekin loppusanoista, Job 42:7-8.
Job oli niitä harvoja, jotka tietämällä tiesivät olevansa hurskaita vaellukseltaankin, mutta Paavalin lailla hän ei vähimmässäkään määrin luottanut tekoihinsa, vaan luki sen kaiken roskaksi Paavalin lailla.
Mutta Jobin "yksin uskosta" -vanhurskaus, Job 19:25, joutui kovalle koetukselle, kun ystävät osoittivat sormella jos vaikka mistä paikkansa pitämättömästä laiminlyönnistä.
Seuraavassa näyte siitä, kuinka kauniita parannussaarnan sanoja saatana kuiskasi sielunhoitaja-ystävän korvaan.
Näistäkin sanoistaan tuo Elifas sai rangaistuksen: ilmenee loppusanoista, Job 42:7.
JOB 4:12-21 :
12 Kuin varkain tuli jostakin sana, minun korvani kuulivat kaukaisen huminan.
13 Se tuli niin kuin uninäyt tulevat häilyen yössä keskelle syvintä unta,
14 se kouraisi minua, ja minä vapisin, kaikki jäseneni tärisivät kauhusta,
15 minä tunsin henkäyksen kasvoillani, ihokarvani nousivat pystyyn,
16 kun jokin pysähtyi eteeni, en tiedä mikä, silmieni edessä outo hahmo. Tuli hiljaista, ja minä kuulin äänen:
17 Voiko ihminen olla oikeassa ja Jumala väärässä? Voiko ihminen olla puhdas Luojansa silmissä? [1. Kun. 8:46+]
18 Ei Jumala luota edes omiin palvelijoihinsa, enkeleitäänkin hän nuhtelee virheistä.
19 Kuinka hän luottaisi savimajan asukkaisiin? Tomusta heidät on tehty, hän voi musertaa heidät kuin koiperhosen. [Jes. 45:9; Jer. 18:6; 2. Kor. 4:7]
20 Aamulla ihminen herää, illalla hän on poissa ja unohdettu, ikuisiksi ajoiksi,
21 hänen telttanuoransa kiskaistaan irti, ja hän kuolee tietämättä, miksi.
antti
Et näköjään tunne
Kieltä, koska hengellinen asteesi ei ole vielä sillä tasolla, että ymmärtäisit vertauskuvien hengellisen sisällön ja merkityksen.Jeesus puhui aina vertauksin ja joillekin on puhuttava Kaanaan kieltä, koska he ovat hengessä syntyneet ja hengessä elävät.
Joillekin Raamattu on pelkkiä sanoja ja historiaa, mutta kirjain kuolettaa ja henki tekee eläväksi.
Hengellistä tasoa olisikin korotettava Jeesuksen esimerkin antamalle hengelliselle tasolle.
Miksi aina vain herjaat
Miksi alati herjaat ja täysin asiattomasti?Jos on huono olo, niin mene lääkäriin tai Parantajan puheille!
Miksi, muuten, siirtyisin vertausten puolelle, kun Jobissa on faktaa. Täysin pieleen menee rääväsuisuutesi siinäkin, kun sanot, että Jeesus aina puhui vertauksilla. Sinulle tosin joutuukin puhumaan vertauksilla, mutta minulle Hän voi puhua suoraan. Job on TODELLISUUTTA, joten on synti muuntaa se vertauskuvalliseksi.
On näet niin, että Jeesus - omiensakin sanojen todistamana - puhui mieluummin suoraan läheisilleen, mutta kirjanoppineille ja niiden talutusnuorassa oleville VAIN vertauksin. Jeesus kyllä sanoo, milloin hän käyttää vertausta ja mikä on faktaa.
En näköjään ymmärrä kaanaan kieltä, mielestäsi. Sitten en ymmärrä mitään, jos en sitäkään. Sitä kaiketi rivien välistä vihjasitkin.
Miksi menet henkilökysymyksiin, kun jäät asiassa sanattomaksi? Toivonpa, ettet jää sanattomaksi, kun häävieraalta tivataan: miksi tulit tänne omissa vaatteissasi? Kuinka sinulla ei ole "Yksin uskosta vanhurskaaksi" -vaatetta?
Joh. 16:25
"Olen puhunut tästä teille vertauksin. Tulee aika, jolloin en enää käytä vertauksia vaan kerron teille avoimesti kaiken Isästä.
MATT 13:11-12 :
11 Jeesus vastasi: "Siksi, että te olette saaneet oppia tuntemaan taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta he eivät. [1. Kor. 2:10; 1. Joh. 2:27]
12 Jolla on, sille annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on. [Matt. 25:29; Mark. 4:25; Luuk. 8:18, 19:26]
Joh. 16:29
Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin.
Matt. 13:35
jotta tämä profeetan sana kävisi toteen: -- Minä avaan suuni ja puhun vertauksin, tuon julki sen, mikä on ollut salattua maailman luomisesta saakka. [Ps. 78:2+]
Matt. 13:34
Kaiken tämän Jeesus puhui väkijoukolle vertauksin. Vertauksitta hän ei puhunut heille mitään, [Mark. 4:33,34]
Matt. 13:13
Minä puhun heille vertauksin, koska he näkevät eivätkä kuitenkaan näe ja kuulevat eivätkä kuitenkaan kuule eivätkä ymmärrä. [5. Moos. 29:3; Jer. 5:21; Hes. 12:2]
Mark. 3:23
Silloin Jeesus kutsui heidät luokseen ja puhui heille vertauksin: "Miten saatana voi ajaa ulos Saatanan?
Mark. 4:33
Monin tällaisin vertauksin hän julisti ihmisille sanaa, sen mukaan kuin he sitä saattoivat ymmärtää. [4:33,34: Matt. 13:34,35 : Mark. 4:3,9,23]
Luuk. 6:39
Hän puhui heille vielä vertauksin: "Miten sokea voisi taluttaa sokeaa? Molemmathan siinä putoavat kuoppaan. [Matt. 15:14+]
antti
Opi ajattelemaan
Lue vaikka Hoosean kirjaa, ja ajattele Hoosean vaimoa, mikä vertaus kuva siinä tulee esille Kristuksen rakkaudesta, joka Hoosean kautta tuodaan esille.Raamattu puhuu usein peitellysti esim. Daavid meni metsään otti lapion ja merkitsi askeleensa, kyllä sinä Kaanaan kieltä sen verran ymmärrät, mitä varten Daavid meni metsään ja merkitsi askeleensa.
Samoin ei myöskään Raamattu suoraan kerro miksi autuaita ja pyhiä ovat ne jotka pesevät vaatteensa Ilm.22:14 viimeisten käännösten mukaan.
Kyllä Jobin ja hänen vaimonsa suhdetta voi verrata langenneeseen seurakuntaan Jobin vaimo sanoi kiroa Jumala ja kuole, eli tapa itsesi.
Vaimo kuvaa Raamatussa seurakuntaa ja langennut seurakunta tekee hengellistä kuolemaa, sama se koskee myöskin yksilötasolla.
Niinkuin sinä arvostelet, niin sinuakin arvostellaan.
Jeesus sanoo autuaat ne jotka eivät loukkaannu minuun.
Jeesus yksin lopulta
"Opi ajattelemaan hengellisesti" - erään salaisen lukijan ohje minulle. Ja niin hän pyrkii ohjamaan minut pois Jobin kirjan ääreltä. Viekasta ettenkö sanoisi kettumaista. Eipä noissa suositelluissa, Hooseassa ja Daavidissa mitään vikaa ole, ei sen puoleen. En ala hengellistämään.Sillä jos alkaisin vertaamaan adventtikirkkoa Jobin vaimoon tai metsässä tarpeillaan olevaan Daavidiin lapionsa kera tai Hooseaan, niin olisin kuin henkilökohtainen punainen vaate tuolle kirkkokunnalle.
Hooseanhan piti ottaa portto vaimokseen ja se johtaa Uuden Testamentin Roomalaiskirjeeseen, Room 7:3-6. Paavali kehottaa siinä siirtymään lain tuntemisesta pois , Kristuksen tuntemiseen. Muussa tapauksessa elää aviorikoksessa lain kanssa.
Sitä paitsi, ei ole viisasta hengellistää. Vaikea on ellenistienkään myöntää, että Israel on faktaa, eikä mitenkään hylätty. Kun 1844 ei ollut tietoakaan juutalaisista kansana, niin tuli ennenaikaisesti annettu Israelille tuomio ja omittua tuo hengellinen juutalaisuus.
Mutta sangen opettavainen Jobin kirja on aloitukseni aihe.
JOBILLE JÄÄ YKSIN JEESUS, (Job 19:25).
saatana tahtoo yhä koetella Jobia, Job 2:1-6 :
Job 2:1 Eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat taas koolle ja asettuivat Herran eteen. Myös saatana oli heidän joukossaan.
2 Herra kysyi Saatanalta: "Mistä sinä tulet?" saatana vastasi: "Olen kuljeksinut pitkin ja poikin maita mantereita."
3 Herra kysyi: "Oletko pannut merkille palvelijani Jobin? Ei ole maan päällä toista hänen kaltaistaan, niin vilpitöntä ja nuhteetonta ja jumalaapelkäävää, ei ketään, joka niin karttaisi kaikkea pahaa. Yhä vain hän on pysynyt nuhteettomana, vaikka sinä olet yllyttänyt minut syöksemään onnettomuuteen hänet, viattoman miehen."
4 saatana vastasi Herralle: "Hyvän kaupan Job on tehnyt: pelasti sentään oman nahkansa!
5 Mutta ojennapa kätesi ja koske hänen lihaansa ja luihinsa. Saat nähdä, että hän kiroaa sinua vasten kasvoja!"
6 Herra sanoi Saatanalle: "Hyvä on! Tee hänelle mitä haluat, mutta henkeä et saa häneltä viedä!"
Jumala oli niin kiintynyt Jobiin, että halusi tämän kasvavan vielä lisää Jumalan sisäisessä tuntemisessa. Se kävi siten, että Hän vaikeni pitkäksi aikaa. Job lopulta oppi näkemään Herransa, mm. luomakunnan kautta, silloinkin kun tämä vaikenee. Oppi senkin, että Jumalalla on oikeus ilman selityksiä vaieta.
antti
Niinpä
Job 11:11. Sillä hän tuntee valheen miehet, vääryyden hän näkee tarkkaamattakin.12. Onttopäinen mies voi viisastua ja villiaasin varsa ihmistyä.
13. Jos sinäkin valmistat sydämesi ja ojennat kätesi hänen puoleensa -
14. mutta jos kädessäsi on vääryys, heitä se kauas äläkä anna petoksen asua majoissasi -
Puhukoon Herra itse
***Job 11:11. Sillä hän tuntee valheen miehet, vääryyden hän näkee tarkkaamattakin.12. Onttopäinen mies voi viisastua ja villiaasin varsa ihmistyä.
13. Jos sinäkin valmistat sydämesi ja ojennat kätesi hänen puoleensa -
14. mutta jos kädessäsi on vääryys, heitä se kauas äläkä anna petoksen asua majoissasi***http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000025677926
======================== Vastaan jopinpostiin:
Kuinkas sinä vastineessasi tolleen Jobista (ja ehkä antistakin?) etsit syytettävää? Jakeiden 11-12 otsake on "Hillitse kieltäsi, Job!" ja 13-14 on "Voit vieläkin löytää rauhan, Job". Mutta olen oppinut, Jobista, olemaan vaiti siinä, missä en osaa puolustautua. Miksi yhdyt SOOFARIN ensimmäiseen syytöspuheeseen ja tuleeko perässä vielä loputkin, Jobia ja minua kohti?
En tiedä, mihin lopulta pyrit sanoillasi, joten suljen suuni. Siispä antakaamme Jumalan vastata vastineeseesi, ilmoittakaamme Jumalan tutkivan tuomion LOPPUSANAT :
Herran sanat Jobin ystäville, Job 42:7-10 :
Job 42:7 Kun Herra oli puhunut Jobille, hän sanoi temanilaiselle Elifasille: "Minä olen VIHASTUNUT sinuun ja kahteen kumppaniisi, sillä te olette puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job.
8 Ottakaa siis seitsemän sonnia ja seitsemän pässiä, menkää minun palvelijani Jobin luo ja uhratkaa hyvitykseksi omasta puolestanne polttouhri. Palvelijani Job rukoilee teidän puolestanne, ja minä kuulen hänen rukouksensa. Näin minä säästän teidät rangaistukselta ja häpeältä, vaikka te olette puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job." [1. Moos. 20:7; Job 22:30]
9 Temanilainen Elifas, suahilainen Bildad ja naamalainen Sofar tekivät niin kuin Herra oli heitä käskenyt, ja Herra kuuli Jobin rukouksen.
10 Kun Job oli rukoillut ystäviensä puolesta, Herra käänsi hänen kohtalonsa. Herra antoi Jobille kaksin verroin kaikkea, mitä hänellä oli ennen ollut.
antti
Emme voi vedota lakiin
Turha meidän on vedota lainnoudattamiseemme.Vain Jeesuksen lunastusvereen voimme vedota.
Vain Hänessä olemme hyväksytyt, lapsen asemassa.
JOB (41:3) Kuka siis voisi astua minun eteeni vaatimaan palvelusta palveluksesta? Eikö kaikki taivaan alla ole minun? [Room. 11:35 | Ps. 24:1+]
Jeesus kehottaa suorastaan vaatimalla vaatimaan Isältä, mutta hänhän onkin "takuumiehemme".
Vain Hänen tähtensä Isä antaa. Lakiin emme voi vedota - vain armoon.