Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Peugeot 306 ongelmat

rapu

On kokemusta siitä, että 1996-1999 myydyissä PSA-ryhmän malleissa on esiintynyt 1.9-turbodieselmoottorin rikkoutumista. Pääasiallisia syitä on kaksi:
Kiertokangen (joka yhdistää männän kampiakseliin)rikkoutuminen ja esipalamistila, joka putoaa sylinteriin. Näillä kahdella erilaisella vialla on yksi yhteinen piirre: moottoririkko. Esipalamistilan tapauksessa on kyse osasta, joka on istutettu eli kiinnitetty korkeassa lämpötilassa, (asennettaessa se on jäähdytetty nesteytetyllä ilmalla ja sylinterin kansi on kuumennettu, mikä mahdollistaa asentamisen hyvin pienellä toleranssilla) ja jonka ei koskaan pitäisi liikkua. Itse asiassa tässä kammiossa on holkkumaa, se hakkaa asennuspesäänsä ja lopulta murtuu, jolloin se tuhoaa männän, sylinteriputken ja moottoripesän. Käyttäjää ei tästä voi syyttää.
Kiertokangen rikkoutumisen tapauksessa useinmiten kiertokangista katkeaa ensimmäinen (se joka on lähinnä kytkintä), se murtuu männän akselin vierestä ilman mitään ennakkovaroitusta. Moottorin seuraavalla kierroksella kiertokangen tynkä, joka tunkeutuu kampiakseliin, joka murtaa kotelon ja läpimennessään starttimoottorin ja joskus jopa kytkinkotelon. Öljy leviää silloin tielle. Kotelon palast saattavat lentää. Tämäntyyppinen vika on johtanut ainakin yhden kerran auton hallinnan menettämiseen, mistä seurauksena onnettomuus. PSA, joka on tästä vaarasta tietoinen on päättänyt tietyin ehdoin vastata osasta korjauskustannuksia, mutta vetoaa usein huoltovirheeseen.
Tapauksia on tilastoitu satoja! Peugeot vetoaa käyttövirheeseen, jolloin öljyn maksimitasoa ei ole tarkkailtu. Tämä johtaisi siihen että huohotinputki vetää sisään öljyä (öljy ei puristu kokoon) ja tapahtuisi murtumminen joidenkin kilometrien päästä. Viallisen kiertokankisarjan mahdollisuus voidaan tehtaalta sulkea pois. Jos tämä olisi asian laita niin ongelmat eivät kohdistuisi pääasiassa ensimmäisen sylinterin kiertokankeen!!!

Tällä luottamuksellisella teknisellä muistiolla Peugeot tunnustaa moottorien ongelman ja ottaa (osittain) vastatakseen korjauskuluista.

Artikkeli on käännetty Ranskalaisesta autolehdestä!

50

28016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelmia

      Mutta eikös noita koneita ole valmistettu SATOJA TUHANSIA.Joka helvetin merkillä matka katkeaa konerikkoon satoja kertoja maailmalla!!!

      • pösömies

        Hyvää mainosta pösölle!!! Tästä asiasta on ennenkin puhuttu mutta kukaan ei ole uskonut.
        Ongelmat ovat myyjäliikkeiden ja maahantuojan tiedossa mutta he kieltävät kaiken.
        Kyseistä moottorimallia on myös citroenissa ja suomessakin konerikkoja on paljon!
        Muillakin merkeillä toki matka saattaa katketa, mutta tässä on kuitenkin kysymys ongelmasta jonka valmistaja on MYÖNTÄNYT!!
        Nähtäväksi jää millainen kohu tästä tulee.


      • sitroen.
        pösömies kirjoitti:

        Hyvää mainosta pösölle!!! Tästä asiasta on ennenkin puhuttu mutta kukaan ei ole uskonut.
        Ongelmat ovat myyjäliikkeiden ja maahantuojan tiedossa mutta he kieltävät kaiken.
        Kyseistä moottorimallia on myös citroenissa ja suomessakin konerikkoja on paljon!
        Muillakin merkeillä toki matka saattaa katketa, mutta tässä on kuitenkin kysymys ongelmasta jonka valmistaja on MYÖNTÄNYT!!
        Nähtäväksi jää millainen kohu tästä tulee.

        niin sekavaa soopaa, etten minä ainakaan ymmärtänyt mitään. Epäilen vikaa lääkityksessä.


      • mielenkiintoista
        sitroen. kirjoitti:

        niin sekavaa soopaa, etten minä ainakaan ymmärtänyt mitään. Epäilen vikaa lääkityksessä.

        tietää mistä ranskalaisesta lehdestä tällainen löytyy ja millä keinoin se on käännetty kun nuo yksityiskohdat ovat niin "havainnollisia".


      • DHY

      • citroen-for-ever

        Tuota konetta ja sen edeltäjää on valmistettu miljoonia ellei kymmeniä miljoonia. Lähtökohta tuolle DHY moottorille näki päivänvalon -80 luvun alussa olikohan 1981 talbotissa. Itselläni kokemusta PSA dieseleistä yli 1milj km josta yhdellä ajettiin ilman koneremppoja 570tkm (suuttimet uusittiin kerran). Tuo esikammiovika koskee kaikkia Alumiinikansia joissa on esikammio. Senkin ilmeneminen on enemmänkin ajattelemattoman käytön aiheuttamaa.(sammutetaan moottori kovan ajon jälkeen heti jolloin kanteen tulee lämpöjännityksiä). luottamusta ko koneisiin tukee kolme PSA esikammiokonetta alumiinikansin joilla ajettu 1. 570tkm, 2. 380tkm, 3. TD 350tkm. Ilman viestiketjun aloittajan kertomia vikoja.


      • lekfj

        MAtka katkeaa satoja kertoja paitsi Toyotalla. Mutta onhan ne ranskalaiset hyviä ajaa jos ne sattuu toimimaan. Ja huolto ei pelaa.


      • todettu on
        lekfj kirjoitti:

        MAtka katkeaa satoja kertoja paitsi Toyotalla. Mutta onhan ne ranskalaiset hyviä ajaa jos ne sattuu toimimaan. Ja huolto ei pelaa.

        juu u Toyotalla ei pääse edes matkaan lähteen kun se jo on rikki.


      • totuuden torvi
        lekfj kirjoitti:

        MAtka katkeaa satoja kertoja paitsi Toyotalla. Mutta onhan ne ranskalaiset hyviä ajaa jos ne sattuu toimimaan. Ja huolto ei pelaa.

        jaa toyota korolla täysi susi syntyessään pepusta kotoisin.


    • ammattimies..

      Esipalamistila on teknisessä kielessä etukammio.
      Muuten miten käännät sanan "esinahka" varmaankin "taaksevedettävä työkalun suoja"

      • rapu

        Kyllä se harmittaa jos itsellä on tollainen auto, ei sitä haluaisi millään uskoa!
        Ihan sama montako miljoonaa ko. autoa on valmistettu, fakta on se että ongelma on todellinen. Huomatkaa se että vika on vain 1996-1999 malleissa.
        Suomessakin ko. mallin konerikkoja on lukuisia


      • peruuta lisää
        rapu kirjoitti:

        Kyllä se harmittaa jos itsellä on tollainen auto, ei sitä haluaisi millään uskoa!
        Ihan sama montako miljoonaa ko. autoa on valmistettu, fakta on se että ongelma on todellinen. Huomatkaa se että vika on vain 1996-1999 malleissa.
        Suomessakin ko. mallin konerikkoja on lukuisia

        "Ihan sama montako miljoonaa ko. autoa on valmistettu"
        Laskepa aluksi montako prosenttia sata ON miljoonasta. Sen jälkeen voisit alkaa selvitellä kuinka monta konetta miljoonasta laukeaa keskimäärin ennen aikojaan muissa merkeissä. Tuo "lukuisia konerikkoja" suomessakin on sekin mielenkiintoinen prosentti siitä miljonasta. Kerro sitten vertailutiedot selvitettyäsi tulokset meillekin!
        Minulla EI OLE Pösöä, mutta voisin sellaisen ihan hyvin taas ostaakin.


      • DHY
        peruuta lisää kirjoitti:

        "Ihan sama montako miljoonaa ko. autoa on valmistettu"
        Laskepa aluksi montako prosenttia sata ON miljoonasta. Sen jälkeen voisit alkaa selvitellä kuinka monta konetta miljoonasta laukeaa keskimäärin ennen aikojaan muissa merkeissä. Tuo "lukuisia konerikkoja" suomessakin on sekin mielenkiintoinen prosentti siitä miljonasta. Kerro sitten vertailutiedot selvitettyäsi tulokset meillekin!
        Minulla EI OLE Pösöä, mutta voisin sellaisen ihan hyvin taas ostaakin.

        Kirjoita hakusanoiksi esimerkiksi "rupture de bielle" = "kiertokangen katkeaminan" ja katso,minkä valmistajan moottorit räjähtelevät. Vähemmän siellä esiintyy Toyotaa ja muita näilläkin palstoilla haukuttuja merkkejä. PSA -yhtymä ja nimenomaan XUD9TE -mallin DHY -sarjan moottorit vm. 96 -99 (Peugeot, Citroen) ovat kyllä edustettuina. Tyyppivika mikä tyyppivika sekä lisäksi liikenneturvallisuuden kannalta vaarallinen "ominaisuus"!


      • citroen-for-ever
        DHY kirjoitti:

        Kirjoita hakusanoiksi esimerkiksi "rupture de bielle" = "kiertokangen katkeaminan" ja katso,minkä valmistajan moottorit räjähtelevät. Vähemmän siellä esiintyy Toyotaa ja muita näilläkin palstoilla haukuttuja merkkejä. PSA -yhtymä ja nimenomaan XUD9TE -mallin DHY -sarjan moottorit vm. 96 -99 (Peugeot, Citroen) ovat kyllä edustettuina. Tyyppivika mikä tyyppivika sekä lisäksi liikenneturvallisuuden kannalta vaarallinen "ominaisuus"!

        Todellisuudessa "Whatthecar" julkaisee luotettavuustilastoa jossa citikka ,pugi, tojo ja forrd ovat jotakuinkin samalla viivalla ideksi 72 /-2. Merkittävää tässä onkin se, kun tarkastellaan mistä viat johtuvat ja mitä korjaukset maksaa, niin tojossa on eniten "isoja" vikoja moottori ja voimansiirto ja lisäksi keskinmääräiset korjauskustannukset ovat tässä luotettavuus ihmeessä n. 100-150£ korkeammat??? Oikeastaan ainoa missä tojo on selkeästi parempi on akselistot ja jousitus.


      • Pösöissä
        DHY kirjoitti:

        Kirjoita hakusanoiksi esimerkiksi "rupture de bielle" = "kiertokangen katkeaminan" ja katso,minkä valmistajan moottorit räjähtelevät. Vähemmän siellä esiintyy Toyotaa ja muita näilläkin palstoilla haukuttuja merkkejä. PSA -yhtymä ja nimenomaan XUD9TE -mallin DHY -sarjan moottorit vm. 96 -99 (Peugeot, Citroen) ovat kyllä edustettuina. Tyyppivika mikä tyyppivika sekä lisäksi liikenneturvallisuuden kannalta vaarallinen "ominaisuus"!

        Nuo vahhemmat pösöt on katastrofeja kaikin puolin,eli vikoja riittää ilman konerikkojakin.Kokemusta on


      • XUD9TE
        citroen-for-ever kirjoitti:

        Todellisuudessa "Whatthecar" julkaisee luotettavuustilastoa jossa citikka ,pugi, tojo ja forrd ovat jotakuinkin samalla viivalla ideksi 72 /-2. Merkittävää tässä onkin se, kun tarkastellaan mistä viat johtuvat ja mitä korjaukset maksaa, niin tojossa on eniten "isoja" vikoja moottori ja voimansiirto ja lisäksi keskinmääräiset korjauskustannukset ovat tässä luotettavuus ihmeessä n. 100-150£ korkeammat??? Oikeastaan ainoa missä tojo on selkeästi parempi on akselistot ja jousitus.

        Nyt onkin kysymyksessä vain ja ainoastaan XUD9TE -mallin DHY -sarjan moottori vm. 96-99!!!


      • ihmetyttää tämä juttu
        DHY kirjoitti:

        Kirjoita hakusanoiksi esimerkiksi "rupture de bielle" = "kiertokangen katkeaminan" ja katso,minkä valmistajan moottorit räjähtelevät. Vähemmän siellä esiintyy Toyotaa ja muita näilläkin palstoilla haukuttuja merkkejä. PSA -yhtymä ja nimenomaan XUD9TE -mallin DHY -sarjan moottorit vm. 96 -99 (Peugeot, Citroen) ovat kyllä edustettuina. Tyyppivika mikä tyyppivika sekä lisäksi liikenneturvallisuuden kannalta vaarallinen "ominaisuus"!

        kun vasta 8-11v, kun kyseistä moottoria on valmistettu, joku on kaivanut historian kirjoja esiin. Vieläkö kyseistä pösö mallia valmistetaan, kun nyt aletaan kirjoitella ja varoitella moisesta vaivasta, eiköhän ne viat ole jo takuuseen korjattu, siirtykää jo nyky päivään. asia taitaa olla näin, kun ei löydetä muuta vikaa uudemmista pösöistä niin etsitään 10v vanhat ongelmat esiin.


      • missä niitä vikoja
        Pösöissä kirjoitti:

        Nuo vahhemmat pösöt on katastrofeja kaikin puolin,eli vikoja riittää ilman konerikkojakin.Kokemusta on

        huomannut vikoja, olen ajanut nykyisellä pösölläni yli 600000km ilman korjauksia, normaalit huollot on riitänyt, ja auto pelaa edelleen moitteetta ilman pieniä tai suuria vikoja, auto on -91v 605 srdt, juuri kävin katsastamassa eikä ollut huomautettavaa.


      • Besserwisser2
        DHY kirjoitti:

        Kirjoita hakusanoiksi esimerkiksi "rupture de bielle" = "kiertokangen katkeaminan" ja katso,minkä valmistajan moottorit räjähtelevät. Vähemmän siellä esiintyy Toyotaa ja muita näilläkin palstoilla haukuttuja merkkejä. PSA -yhtymä ja nimenomaan XUD9TE -mallin DHY -sarjan moottorit vm. 96 -99 (Peugeot, Citroen) ovat kyllä edustettuina. Tyyppivika mikä tyyppivika sekä lisäksi liikenneturvallisuuden kannalta vaarallinen "ominaisuus"!

        Nuo kiertokanget ovat katkenneet DHY-moottoreissa, Suomessa ei ole kuin muutamassa mallisa käytetty tuota moottoria. Esim. 406-mallin DHX-moottorissa ei ole mitään ongelmia.
        Taas tuo esikammioiden rakenne on kaikissa esikammiodieseleissä täysin samanlainen ja kammioiden irtoaminen on myös kaikissa moottoreissa yhtä mahdollista joskin erittäin epätodennäköistä.
        Todennäköisyys on ehkä luokkaa 0,1 promillea.


      • DHY
        ihmetyttää tämä juttu kirjoitti:

        kun vasta 8-11v, kun kyseistä moottoria on valmistettu, joku on kaivanut historian kirjoja esiin. Vieläkö kyseistä pösö mallia valmistetaan, kun nyt aletaan kirjoitella ja varoitella moisesta vaivasta, eiköhän ne viat ole jo takuuseen korjattu, siirtykää jo nyky päivään. asia taitaa olla näin, kun ei löydetä muuta vikaa uudemmista pösöistä niin etsitään 10v vanhat ongelmat esiin.

        Ransakassa, PSA -yhtymän kotimaassa käydään nyt keväällä 2007 myös vastaavaa keskustelua, miksei täällä Sarvikuonojen maassa voida olla huolissamme samoista asioista?

        Linkki erääseen keskusteluun: http://mercipeugeot.free.fr/paccueil.htm (Live d´or)


      • Tiiseli
        DHY kirjoitti:

        Kirjoita hakusanoiksi esimerkiksi "rupture de bielle" = "kiertokangen katkeaminan" ja katso,minkä valmistajan moottorit räjähtelevät. Vähemmän siellä esiintyy Toyotaa ja muita näilläkin palstoilla haukuttuja merkkejä. PSA -yhtymä ja nimenomaan XUD9TE -mallin DHY -sarjan moottorit vm. 96 -99 (Peugeot, Citroen) ovat kyllä edustettuina. Tyyppivika mikä tyyppivika sekä lisäksi liikenneturvallisuuden kannalta vaarallinen "ominaisuus"!

        Ranskankielisisllä hakusanoilla voi odottaakin saavansa tietynlaisia hakutuloksia. Käytä hakusanoina seuraavia niin tulos voi olla toisenlainen:

        "connecting rod" failure

        --


      • DHY
        Tiiseli kirjoitti:

        Ranskankielisisllä hakusanoilla voi odottaakin saavansa tietynlaisia hakutuloksia. Käytä hakusanoina seuraavia niin tulos voi olla toisenlainen:

        "connecting rod" failure

        --

        1) Englanninkielellä
        http://htdig.honestjohn.co.uk/index.php?url=/carbycar/index.htm
        http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/?f=4&t=6560
        http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/?f=4&t=6137.
        http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/?t=26086&v=t
        http://htdig.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?p_make=CIT&h_make=CIT&p_model=61
        http://www.honestjohn.co.uk/forum/post?t=26086&m=267195&v=e

        2) Olisivatko nämä linkit espanjan kieltä?
        http://www.forocoches.com/foro/showthread.php?s=&threadid=79869&pagenumber=2http://miarroba.com/foros/ver.php?foroid=106274&temaid=1108014
        http://monsite.ekzay.com/citroennogracias/xsara.htm#xsara
        http://club306.net/modules.php?name=Forums&file=posting&mode=quote&p=9339&sid=161980ab172420003bdec76d66f81693
        http://foros.supermotor.com/SForums/$M=readmessage$TH=553062$F=32978$ME=2557071$P=1
        http://www.autonetplus.com/autonetpluscom/foro/reply.asp?ID=1048&Reply=1048
        http://foros.supermotor.com/SForums/$TH=1981015$F=47557$P=2$O=2$M=readmessage$ME=5840620
        http://debates.coches.net/showthread.php?t=1076
        http://debates.coches.net/showthread.php?p=183030
        http://www.clubopelcalibra.com/foro/phpBB2/viewtopic.php?t=4561&start=30&sid=09af467333a729aec534028d367df88c
        http://xsarausuarios.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=3017&sid=4235fa8f924e0c970ef3ef16e14f41c2
        http://www.forocoches.com/foro/showthread.php?t=79869


      • olavinpoika
        Besserwisser2 kirjoitti:

        Nuo kiertokanget ovat katkenneet DHY-moottoreissa, Suomessa ei ole kuin muutamassa mallisa käytetty tuota moottoria. Esim. 406-mallin DHX-moottorissa ei ole mitään ongelmia.
        Taas tuo esikammioiden rakenne on kaikissa esikammiodieseleissä täysin samanlainen ja kammioiden irtoaminen on myös kaikissa moottoreissa yhtä mahdollista joskin erittäin epätodennäköistä.
        Todennäköisyys on ehkä luokkaa 0,1 promillea.

        24 vuotta Pösöillä .Nykyinen -95 Turbo Diesel ajettu 434,000 ja nokikone nakuttaa kuin uusi ,ja 10,000 paikkeilla puolikas öljyä lisää -siinä kaikki. Miten tuon koneen saa hajalle ja vielä kori ruosteeton -30 vuotta sillä menee .

        Kävin Diesel korjaamolla vähentämässä tyhjäkäynin kierroksia .Siellä tuli puheeksi tuo Palokammio ,Pyörrekammio .Se on kaikissa autoissa samanlainen ja "saattaa " hajota joka kuitenkin on epätodellinen suurissa määrissä ,niinkuin täällä on kerrottu


      • toinen ammattimies

        Niin ja "kondomi" on varmaan "työntövarren suojakumi"


      • määäääääää
        citroen-for-ever kirjoitti:

        Todellisuudessa "Whatthecar" julkaisee luotettavuustilastoa jossa citikka ,pugi, tojo ja forrd ovat jotakuinkin samalla viivalla ideksi 72 /-2. Merkittävää tässä onkin se, kun tarkastellaan mistä viat johtuvat ja mitä korjaukset maksaa, niin tojossa on eniten "isoja" vikoja moottori ja voimansiirto ja lisäksi keskinmääräiset korjauskustannukset ovat tässä luotettavuus ihmeessä n. 100-150£ korkeammat??? Oikeastaan ainoa missä tojo on selkeästi parempi on akselistot ja jousitus.

        toy ota jos et muuta saa.


    • laukesi

      270 000km ajettu ja just noin:(

      • DHY

        202 000 km ja kolmannesta moottorista kiertokanki lohkon läpi! Kysymyksessä Citroen Xsara 1,9 TD, vm. -98, XUD9TE moottori, DHY -sarjaa.


      • rapu
        DHY kirjoitti:

        202 000 km ja kolmannesta moottorista kiertokanki lohkon läpi! Kysymyksessä Citroen Xsara 1,9 TD, vm. -98, XUD9TE moottori, DHY -sarjaa.

        Artikkelilla ei ole tarkoitus aiheuttaa täällä mitään riitaa!
        Kysymyksessä on ranskalaisen autolehden, (AUTO PLUS) artikkeli joka on käännetty virallisen kielenkääntäjän toimesta.
        Ei ole mitään syytä epäillä artikkelin oikeellisuutta, sillä mikään lehti ei julkaise tollaisia artikkeleita, jos ne eivät pidä paikkaansa!
        Hesarissa pidetään autojen vikatilastoja, jossa KO. vika on tyyppivika, Citroenissa ja Peugeot autoissa (1996-1999).
        Tähän tyyppivikatilastoon on kerätty materiaalia niin laajalti, että ei ole mitään epäilystä etteikö tieto olisi totta.
        Kun lisäksi moottorin valmistaja on myöntänyt että kyseiset ongelmat ovat olemassa, niin jokainen voi siitä päätellä miten asian laita on.
        Se ihmetyttää suuresti, että maahantuoja ja jotkut myyjäliikkeet, eivät tiedä asiasta mitään.


      • XRDT -97
        DHY kirjoitti:

        202 000 km ja kolmannesta moottorista kiertokanki lohkon läpi! Kysymyksessä Citroen Xsara 1,9 TD, vm. -98, XUD9TE moottori, DHY -sarjaa.

        Itselläni on Peugeot 306 XRDT vm. 97. Koko kone aivan päreiksi ko. asian johdosta n. 330 000 km. kohdalla. Nyt vaihtokone tilalla, jolla ajettu n. 150 000...en tiedä sitten kuinka kauan kestää.


      • pösöllä

        kerkesin ajella, 306, -98, mittarissa 270000 ja nyt se on moottorin vaihdossa, justiinsa tollasen vian sanoi korjaaja olevan kyseessä. Tuntu mukavalta autolta, mitä nyt sähkövikoja ovissa talvella......


      • kustaa
        pösöllä kirjoitti:

        kerkesin ajella, 306, -98, mittarissa 270000 ja nyt se on moottorin vaihdossa, justiinsa tollasen vian sanoi korjaaja olevan kyseessä. Tuntu mukavalta autolta, mitä nyt sähkövikoja ovissa talvella......

        varmasti olet ymmärtänyt kysyä maahantuojalta korvauksia, ovat nimittäin vastuussa. Kyseessä on tyyppivika josta maahantuoja on tietoinen. Valmistajakin on myöntönyt ko. autoille jatkotakuun...


    • Lyijyjalka

      No hyvä tietää! :)

      Auto on ex autokulun opetusajokki ja saanut karseaa kohtelua harjoitusajossa. =Sammuteltu liikennevaloihin jatkuvana.

      No, ostin sen pois ja olen sillä ajellut raskaalla kaasujalalla mittariin jo lähes 400 tkm sekä rinkimittarin neulalle ei ole vierasta tervehtiä 5K Rpm lukemaa punaisen laidassa!

      Karstanpoikasta v*tuttaa asua tuossa moottorissa!! -Heh-

      savuarvot ovat 0.5 juuri katsastuksessa. Sekä -Tietysti- suljetulla alueella se kelaa noin 180 mittariin vauhtia. Hyvin kulkee vaikka onkin lucaksen pumpulla. Ihan vakio peli. sekä pirun hyvä ajaa,ratin takana viihtyy todella hyvin, siksi pesosen ostin.

      • tehodiesel

        Onhan tuo itelläki hyvin kestäny vaikka on nyt ajeltu semmonen 30tkm 150hp tehoilla. koko vehkeellä on ajeltu 310000. ja autona 306 1.9 srdt -96


      • pete123
        tehodiesel kirjoitti:

        Onhan tuo itelläki hyvin kestäny vaikka on nyt ajeltu semmonen 30tkm 150hp tehoilla. koko vehkeellä on ajeltu 310000. ja autona 306 1.9 srdt -96

        Alkuperaiseen viestiin kierokanki katkeaa,, tosi on, kaverin -98 diisselistä tosiaan katkesi juuri kuvatun mukaisesti kanki, kävin vielä katsomassa konetta autohuollon pihassa, juuri niin kuten kirjoittivat, iso reikä kupeessa ja öljyt mäellä. Ei ollut varoittanut millään lailla, ajaja vanhempi mies ja ajot pitkää työmatkaa, lämpötolpasta liikkeelle, säännölliset huollot.

        Itsellä farkku 306 kuten otsikossa mainittu, itse ajettu liki 300000km ei mitään ongelmia, eikä tämäkään tieto mahdollisesta vauriosta kainaloita laita hikoamaan. Huollatan auton merkkiliikkeessä 10000km välein.


    • JPa

      Olis harkinnassa tuommonen 306 1,9td 97-99.. Mitä tuommosesta kannattais tarkistaa ennen ostoa, jos haluaa välttyä tuolta kiertokangen katkeamiselta? Vai onko nuissa kaikissa saman sarjan kone, että ainut varma tapa välttyä tuolta on jättää ostamatta ko. ikäluokan malli?

      • rapu

        Ei sitä oikein voi mitenkään tarkistaa. HS: tyyppivikatilastoissa se on ko. merkin tyyppivika.
        Maahantuoja ja jälleenmyyjät ovat ongelmasta tietoisia, mutta vaikenevat.
        Ranskasta on ennakkopäätös oikeusistuimesta, ja suomessa on varmuudella ainakin yksi tapaus oikeudessa.
        Lisäksi ranskalaisen, Auto Plus artikkelin mukaan valmistajakin tiedostaa ongelman!
        Varmaa on se, että kaikissa 97-99 TDI malleissa ongelmaa ei ole, se on sellaista arpapeliä, huonolla säkällä saat sellaisen auton missä ongelma on ja moottori RÄJÄHTÄÄ!!!


      • JPa
        rapu kirjoitti:

        Ei sitä oikein voi mitenkään tarkistaa. HS: tyyppivikatilastoissa se on ko. merkin tyyppivika.
        Maahantuoja ja jälleenmyyjät ovat ongelmasta tietoisia, mutta vaikenevat.
        Ranskasta on ennakkopäätös oikeusistuimesta, ja suomessa on varmuudella ainakin yksi tapaus oikeudessa.
        Lisäksi ranskalaisen, Auto Plus artikkelin mukaan valmistajakin tiedostaa ongelman!
        Varmaa on se, että kaikissa 97-99 TDI malleissa ongelmaa ei ole, se on sellaista arpapeliä, huonolla säkällä saat sellaisen auton missä ongelma on ja moottori RÄJÄHTÄÄ!!!

        Onko nuita valmistettu 97-99, myös jollain muulla dieselmoottorityypillä, jossa ei olis ongelmia?
        Miten tuon pystyy tarkistaa, että minkä sarjan moottori autossa on? Ja pystyykö nuista jotenki tarkastaan, että onko kone vaihdettu jo joskus aikasemmin?


      • pugimies
        JPa kirjoitti:

        Onko nuita valmistettu 97-99, myös jollain muulla dieselmoottorityypillä, jossa ei olis ongelmia?
        Miten tuon pystyy tarkistaa, että minkä sarjan moottori autossa on? Ja pystyykö nuista jotenki tarkastaan, että onko kone vaihdettu jo joskus aikasemmin?

        HDi koneessa on ollut hieman vastaavanlaista vikaa! varoitus niille jotka omistaa kyseisenlaisen pirssin, kun kilometrejä on kertynyt noin 230tkm niin kiertokannen asennon tunnistusanturi laukeaa! joka johtaa konerikkoon, eli vaihtakaa se äkkiä jos on kilometrejä hieman yli 200tkm, säästytte aika kalliilta remontilta...

        ja eikä tämä TD -koneisiin kuuluva vika tarkoita sitä että kaikissa pösön td -koneissa olis sama vika.

        MUISTETAAMPA ETTÄ EI OLE KEKSITTY VIELÄ AUTOA JOSSA EI OLE VIKAA!! (mersumiehet voivat syödä päänsä 3 kertaa jos ovat toista mieltä) JA JOS HALUAA KESTÄVÄN AUTON NII EI SIINÄ KU AUTOKAUPPAAN UUTTA OSTAMAAN, JA NIISSÄKIN ON VIKAA, MUTTA ONNEKSI NIISSÄ ON TAKUU! ;)


      • voi...
        JPa kirjoitti:

        Onko nuita valmistettu 97-99, myös jollain muulla dieselmoottorityypillä, jossa ei olis ongelmia?
        Miten tuon pystyy tarkistaa, että minkä sarjan moottori autossa on? Ja pystyykö nuista jotenki tarkastaan, että onko kone vaihdettu jo joskus aikasemmin?

        pösön TD -koneessa on tärkeää että huohotinletku on kunnolla eristetty kylmältä, että se ei pääse jäätymään, tuo kannattaa tarkastaa jos aikoo ostaa tämmöisen auton, sit tietenkin se öljypinta kannattaa tarkastaa. ja muutenkin kuunnella vähän et kuuluuko ylimääräisiä ääniä koneesta, ottaa selvää onko autoa huollettu hyvin ym. mitä uutta autoa ostaessa kannattaa tarkastaa.

        itselläni on vm. -98 306 1.9TD ja on toiminut tosi hyvin! ei mitään valitettavaa! käytännössä katsoen jos moottorin huoltaa hyvin, on se melkein ikiliikkuja :) tuo tyyppivika on tietenkin semmonen asia et miten sen 100% varmuudella tarkistat? et mitenkään.. se on henk.koht voi voi jos sattuu kone laukeamaan tuon vian takia. mutta se on totta et missä autossa ei olisi vikaa?

        ja kyllä esim. volkkareissa on moottoripuolen sähkövikoja aika paljon! ja muutenkin toisissa autoissa yleensä viat on aika kalliita. 306 on siitä hyvä peli et osat on melkein puoli-ilmaisia :P

        tuulilasissa vertailtiin 2000-6000 euron autoja, jossa volkkarit haukuttiin lyttyyn, samoin ooppelit. vertailussa oli 306 pösö, jota ihmeteltiin että miksi pösön maine on niin huono, koska pösöissä ei ole isoja viko yleensä, pikkuvikoja saattaa olla mutta niiden korjaus ei ole kallista verrattuna muiden autojen vikoihin.
        esim. opel vectra B: sähkövikoja tuhottomasti, jakopäänremmin vaihtoväli saattaa olla jopa 30 000 km!!! on ollut montakin tapausta jossa B vectran jakoremmi katkeaa ennen aikojaan, eikö se ole jo kallis vika? itse itsiskelin kerran kyseisen mallista auto ja kun luin tuulilasin vertailun niin jätin saman tien sen vaihtoehdon.


      • puGi
        voi... kirjoitti:

        pösön TD -koneessa on tärkeää että huohotinletku on kunnolla eristetty kylmältä, että se ei pääse jäätymään, tuo kannattaa tarkastaa jos aikoo ostaa tämmöisen auton, sit tietenkin se öljypinta kannattaa tarkastaa. ja muutenkin kuunnella vähän et kuuluuko ylimääräisiä ääniä koneesta, ottaa selvää onko autoa huollettu hyvin ym. mitä uutta autoa ostaessa kannattaa tarkastaa.

        itselläni on vm. -98 306 1.9TD ja on toiminut tosi hyvin! ei mitään valitettavaa! käytännössä katsoen jos moottorin huoltaa hyvin, on se melkein ikiliikkuja :) tuo tyyppivika on tietenkin semmonen asia et miten sen 100% varmuudella tarkistat? et mitenkään.. se on henk.koht voi voi jos sattuu kone laukeamaan tuon vian takia. mutta se on totta et missä autossa ei olisi vikaa?

        ja kyllä esim. volkkareissa on moottoripuolen sähkövikoja aika paljon! ja muutenkin toisissa autoissa yleensä viat on aika kalliita. 306 on siitä hyvä peli et osat on melkein puoli-ilmaisia :P

        tuulilasissa vertailtiin 2000-6000 euron autoja, jossa volkkarit haukuttiin lyttyyn, samoin ooppelit. vertailussa oli 306 pösö, jota ihmeteltiin että miksi pösön maine on niin huono, koska pösöissä ei ole isoja viko yleensä, pikkuvikoja saattaa olla mutta niiden korjaus ei ole kallista verrattuna muiden autojen vikoihin.
        esim. opel vectra B: sähkövikoja tuhottomasti, jakopäänremmin vaihtoväli saattaa olla jopa 30 000 km!!! on ollut montakin tapausta jossa B vectran jakoremmi katkeaa ennen aikojaan, eikö se ole jo kallis vika? itse itsiskelin kerran kyseisen mallista auto ja kun luin tuulilasin vertailun niin jätin saman tien sen vaihtoehdon.

        tämä tyyppivika ei ole itse kiertokangesta kiinni, vaan laakerointiviasta tilapäisestä voiteluhäiriöstä. eli kannattaa tarkkailla sitä moottoriölyn määrää, ja tarkastaa tosiaan ne huohotinletkut ja putsata jos ovat mäskissä.

        laakerointi pettää kiertokangelta kun sattuu tilapäinen voiteluhäiriö, ja tämä kiertokanki on voitelujärjestyksessä aikalailla viimeinen. ja ne laakerit eivät kuulemma ole kovin kestäviä. ja eihän kyllä mikään laakeri oikeen kestä jos voitelu loppuu..

        kannattaa vaihtaa ne laakerit jossain siinä 300tkm kohdalla (ei ole kova homma vaihtaa alhaalta päin). tällä lailla voi välttyä silti kiertokangen katkeamiselta.


      • Toyotamies
        puGi kirjoitti:

        tämä tyyppivika ei ole itse kiertokangesta kiinni, vaan laakerointiviasta tilapäisestä voiteluhäiriöstä. eli kannattaa tarkkailla sitä moottoriölyn määrää, ja tarkastaa tosiaan ne huohotinletkut ja putsata jos ovat mäskissä.

        laakerointi pettää kiertokangelta kun sattuu tilapäinen voiteluhäiriö, ja tämä kiertokanki on voitelujärjestyksessä aikalailla viimeinen. ja ne laakerit eivät kuulemma ole kovin kestäviä. ja eihän kyllä mikään laakeri oikeen kestä jos voitelu loppuu..

        kannattaa vaihtaa ne laakerit jossain siinä 300tkm kohdalla (ei ole kova homma vaihtaa alhaalta päin). tällä lailla voi välttyä silti kiertokangen katkeamiselta.

        Kyllä se vain niin on jotta parhaat ranskalaiset saa grilliltä


      • Ehjä vielä

        Ostin viime kesänä juuri tuon auton ja ensimmäisen Pösöni. Hyvä tietää tuosta moorroririkon mahdollisuudesta. Kiertokangen katkeamisen voi ehkä välttää kun katsoo ettei öljyä lisätä liikaa koneeseen. Ainakin itse pidän tästä lähin huolen että öljyn pinta ei ole puolta väliä ylempänä. Eipä sitten huohotinputki niin helposti pääse öljyä imasee imusarjalle. Palotilan esikammio-ongelmaan ei taida paljoa olla tehtävissä, ehkä vain se ettei painele liikaa kaasua pienillä kierroksilla. Kai se esikammion irtoaminen muuttuu todennäköisemmäksi mitä isompi on ruiskutusmäärä yhdellä kertaa. Siksi suosittelen että ajellessa käytetään aina riittävää kierrosmäärää niin että koneesta ei oteta liikaa vääntöä pienillä kierroksilla. 2-4 tuhatta kierrosta minuutissa on sopiva kierroslukualue normaalissa ajelussa ja enemmän kuormitettaessa kierrosluku pitäis olla 3000 kierrosta minuutissa vähintään, esim. jyrkemmät ylämäet, kiihdytys. Tällöin koneen kuormitus pysyy alempana kun samaan työhön käytetään useampi moottorin kierros ja yhtä kierrosta kohden rasitusta tulee vähemmän. Myöskin kiihdytettäessä kaasua lisätään vauhdin kiihtymistä vastaavasti eikä kerralla liikaa. Arvelen että näillä keinoilla kone kestää kauemmin.


    • jj

      Höpö, höpö vajakit, miettikääs nyt monessako ultra-super-luotettavassa jaappanialaisessakin on em. "tyyppivika" kone???
      Jos konetta on tuupattu maailmalle joku 50 miljoonaa kpl, kai silloin saa se 350 kpl hajotakin, vai???
      Tekeehän VAG läpipaskoja moottoreitaan vuosikymmenten kokemuksella, tosin Volvo=neitikinneri jo ymmärsi luopua tuosta kansivika automaatista. Kehitti tilalle dee se ja se, josta tehtiin vesien Penta puolelle läpipaska se ja se...

    • AH

      Täällä uus tapaus. Iso paukaus ja lohkossa pirunmoinen reikä ja öljyt mäellä. Auto Suzuki Samurai 1,9 TD vm. 2001 Vielä ei tietoa onko siinä juuri tuo kyseinen XUD9TE, DHY -sarjan moottori. Tutkitaan pian.

      • VAUTI-PYÖRÄ

        Kyllä se on sama kone .Ei ne ole niitä vamempia.Ihmettelen vaan kun Japanilais merkki käyttää noita koneita Ei ole hyvää mainosta SUZUKILLE


    • xud

      XUD 9-TE , nyt tuli kiertokanki laturin vierestä läpi lohkon kyljestä, sekä öljypohjaan reikä, mitenkään ei varoittanut.
      -99 mallin 306 kyseessä, liki 360tkm huolettomasti. On ihan paskapuhetta jankata mistään öljyyn liittyvästä, öljynkiertohäiriöistä tms. Purin myllyn, ei pienintäkään vikaa laakeripinnoissa, Se vika on KIERTOKANGESSA!!!
      Kyllä muuten PSA:n XUD dieselit ovat juurikin niitä mistä ei esikammiot putoile!
      Se on kiertokanki, mikä rikkoo nuo moottorit vuosimallia 97-99.
      Muun vuotisilla olen ajanut useilla 800tkm tekemättä koneille mitään muuta kuin nestehuollot.

    • 306

      Minuun pösöllä menit pois kaikki mittarit samalla ajalla, myös nopeusmittari ja diselimittari, missä on vika

    • kunhan mietin

      Omalla Ladalla kyllä lähdin. Kiekkamittari näytti hiukan eri aikaa... Mikä diseli?

    • veka2

      Citroen Berlingon entisenä omistajana koin nämä moottori murheet kahteenkertaan.Ekalla kerralla kone kyllä varoitteli pitemmän aikaa kylmäkäynnistysten yhteydessä käymällä pitkiä aikoja kolmella pytyllä.Jälkeenpäin selvisi että nelos eli vaihteiston puoleisen pytyn venttiilit kantoivat kylmänä.Olisiko se sitten rasittanut mäntää tai kiertokankea kun muutaman kuukauden päästä sattui aivan totaalinen kiinnileikkautuminen.Öljyt ja suodattimet olin aina saannöllisesti vaihtanut että en oikein usko mihinkään voiteluhäiriöön.Ja olihan kilometejäkin jo takana 475000.
      Ostin sitten purkaamosta toisen koneen joka asennettiin paikallisessa kurssikeskuksessa.Vuoden ja 30000 sillä kerkesin ajeleen kun sitten sattui hyvin rauhallisessa ajossa tuo esikammion irtoaminen ja peli oli sillä sevä.
      Muuten kyllä kivoja pelejä nuo ranskalaiset...

    • ARINATIE-AUTOKORJAAM

      ARINATIE-AUTOKORJAAMO HELSINKI

      Jakopäähihnan vaihdot
      Kansiremontit
      Kytkinremontit ja kytkimien vaihtotyöt
      Vetoakselien vaihdot
      Pakoputkien ja pakosarjan korjaukset
      Pakoputkien vaihdot
      Raidetangonpään vaihtotyöt
      Suoritamme myös ohjauksen suojakumien tarkistukset ja vaihdot
      Ruostehitsaukset
      Kolarikorjaukset
      Paikkamaalaukset
      Meiltä alustan massaustyöt ammattitaidolla
      Vaihdamme myös tuulilasit
      Tukivarsien vaihto
      Pallonivelien vaihto
      Iskunvaimentimien asennus
      Laakereiden vaihto
      Käsijarrujen säädöt ja asennukset
      Jarrusatuloiden huolto
      Vaihdamme myös rumpujarrut ja levyjarrut
      Antureiden vaihto
      Vikakoodien lukeminen
      Meiltä myös auton valojen korjaukset ja vaihtotyöt

      Puh:0400463310
      S-Posti:[email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1985
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1380
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    6. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1267
    7. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe