AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  / Tramalin käytön lopetus

Tramalin käytön lopetus

19 Vastausta 12 011 Lukukertaa
Olen käyttänyt Tramal 200 mg särkyyn nyt säännöllisesti jo pari vuotta. Tramal todella auttaa vaivoihini, mutta nyt on toleranssi noussut hieman liikaa ja pitäisi varmaan lopettaa vähäksi aikaa ja sitten yrittää jatkaa lääkkeen käyttöä pitäen välipäiviä. Oman teoriani mukaan silloin toleranssi voisi pysyä kurissa.

Nyt kuitenkin ongelmana on se, että siitä tuntuu tulevan 'kohtalaisen kovat' vieroitusoireet. Pyydänkin nyt ystävällisesti neuvoja tähän ongelmaan.

Muita heränneitä kysymyksiä:

Onko kenelläkään kokemuksia, miten voisin lieventää vieroitusoireita?
Kauanko kestää vieroitus?
Mitä lääkettä voisin käyttää Tramalin parina, jotta toleranssit eivät nousisi? (Jos käyttää Tramalia esim. 4:nä päivänä ja loput kolme päivää viikosta yrittäisi selvitä jollain toisella lääkkeellä)
Olen menossa lääkäriin ja myös sen vuoksi kyselen täällä, koska oman kokemuksen omaavat tietävät usein asiat paremmin kuin lääkärit.

tramal

hei sama ongelma itsellä mutta kokeiles tätä, ensimmäisellä viikolla puolita annos ja seuraavalla taas puolita annos .itse tein aikoinaan lääkärin ohjeesta väärin ja lopetin liki vuoden tramalin syönnin kuin seinään ja siitä alkoi 2 viikon krapula .vierotusoireet ovat tapauksessasi varmasti kovat joten kokeile tätä keinoa.lääkärit ei tajua kuinka vahvoja nämä lääkkeet ovat joten oma järki ja tuntemukset ovat tärkeempiä. toivottavasti tästä on apua. hyvää kesää

saako kysyä

kun toleranssi nousee...mikä on toleranssi

vieroitusoireista kärsinyt

mulla on ollut tai siis on edelleenkin tramal 50mg ja tramal retard 100mg käytössä jota käytän endometrioosikipuihini max.400mg/vrk. Mulla on muutama pidempi käyttöjakso jolloin tuo 400mg on ollut lähes jokapäiväinen annos. Mulle ainoa keino lopettaa tramalin käyttö oli pikku hiljaa pienentää annosta niin että elimistö ehti tottua siihen että tramadolia tuli aina vähemmän ja vähemmän eikä lopeteta yht äkkiä niin että elimistö jää huutamaaan tramadolia. Mulle ainakin tuli hikoilua, sydämmen tykytystä, kylmiä ja kuumia aaltoja, mielialan vaihteluita vieroitus oireina eivätkä ne olleet kivoja. Mä pienensin annosta niin että jos olin ottanut sen 400mg päivittäin kipuun niin sitten seuravaana kahtena päivänä otin 350mg,taas seuraavat kaksi otin 300mg niin että annos väheni aina sen 50mg kahden päivän välein. tämä toimi minulle ja pääsin lopettamaan tramalin ilman suurempia sivuvaikutuksia.

kuuntele kehoasi

Hyviä ohjeita edellä. Mutta vaihtoehtoista kipulääkettä on vaikea neuvoa kun ei tiedä mikä kipu sinua vaivaa ja mitä muita lääkkeitä tarvitset sekä muut sairaudet. Sitten voisi ehkä jotain neuvoakin. Tramalin suhteen semmoinen 4-5 pv - 50mg tuntuisi suhteelliselta vähentämis vauhdilta. Muista ettei pitkävaikutteista depot/retard muotoa saa puolittaa.
AOli Tradolan 150mg illaksi yli 5 vuotta. Nukuin hyvin 12-16h/vrk. Kipuihin se vaikuttanut millään tavalla. Vaikutus vuosien kuluessa heikkeni. Lopetin Tradolan Depotin 150mg puolittamalla tabletin 3n päivän ajan. Pääsin eroon. Käyttämättä 4 vuotta nyt olen ollut.

Kiitoksia neuvoista

Kävin lääkärissä ja hän ehdotti samaa menetelmää (vähentäminen pikkuhiljaa), joten taktiikka on nyt selvillä.

Hyvät kesät ja kiitokset hyvistä neuvoista!

PS. Itse käsitän toleranssin lääkkeiden käytössä olevan sellainen, että jos esim. syö samaa lääkettä jatkuvasti, niin sen teho vähenee. Saman vaikutuksen saamiseksi on siten lisättävä lääkkeen määrää.

Toleranssi

Lääkkeeseen kehittyy pitkässä käytössä paitsi psykologinen, myös fyysinen riippuvuus sekä toleranssi eli aineen vaikutuksen väheneminen pitkäaikaisessa käytössä. Koko ajan annos suurenee, jotta se vaikuttaisi. Lopulta tulee raja, että ei vaikuta. Vierotusoireet runsaan käytön jälkeen voivat olla rajut, joskus jopa vaaralliset.

Söin lonkkakipuun Tramalia vain kaksi viikkoa. Ainoa kokemus ko lääkkeestä. Kun pillerit loppui, hypin 1,5 vuorokautta seinille. Silloin päätin, että jos ei ole pakko, en ko.lääkettä toiste syö. Nyt syön Panacodia ja Mobocia. Panacod aiheuttaa myös riippuvuutta. Aamulla pää on särkylääkepöhnässä. Saisin ottaa 8 panacodia päivässä, mutta syön vähemmän. Päivällä kärvistelen töissä kivuissa, mutta yöksi otan kaksi.

Viime kesältä

Tramalin lopetus. Mulla tuli tilanne, jossa lääkäri katsoi, että olen lääkkeiden väärinkäyttäjä, eli annostus oli tosi kova.
Tramalia ja Panacodia. Panacod nostaa Tramalin tehoa.
Olin 2 viikkoa aivan kamalassa krapulassa ja juovuksissa. Tyhmä aloitin vielä samanaikaisesti kun lopetin vanhaa niin uuden lääkkeen käytön.
Lääkärikään ei neuvonu.
Mulla on nyt Lyrica. Tosin ei tunnu riittävältä.

Hienoa, että olet selvinnyt suhteellisen helpolla lopetuksesta.

dsfsd

Itselläni menee tramadolia depottia 2x150mg Tradolan depottia/pv + 2-3 x 50mg Tramal kovaan
päänsärkyyn. Syönyt jo 1,5 vuotta ainakin.

Vierotusoireet on järkyttävät, kauhea hikoilu
ja "sähköiskuja" päässä ja TODELLA väsynyt ja
kaikkea, unettomuutta ym. Sähköiskut johtuvat,
kun tramadoli on myös tavallaan masennus lääke.

LAINAUS PHARMACA FENNICASTA:

Farmakodynamiikka:

Farmakoterapeuttinen ryhmä: eurofisoivat kipulääkkeet. ATC-koodi N02AX02.

Tramadoli on keskushermostoon vaikuttava opiaattianalgeetti. Se on epäselektiivinen puhdas myy-, delta- ja kappa-reseptoriagonisti, jolla on suurin affiniteetti myyreseptoriin. Tramadoli vaikuttaa analgeettisesti myös estämällä

!!noradrenaliinin takaisinottoa!!(kuten eräät masennuslääkkeet---) hermosoluihin ja lisäämällä !!serotoniinin!! (myös mas.lääk. vaikutusta)
eritystä.

Tramadolilla on yskänärsytystä vähentävä vaikutus. Toisin kuin morfiinilla, tramadolilla ei ole laajalla analgeettisella annosalueella hengitystoimintaa lamaavaa vaikutusta. Se ei myöskään vaikuta ruuansulatuskanavan motiliteettiin. Sydän- ja verenkiertoelimistöön kohdistuvat vaikutukset ovat yleensä vähäisiä. Tramadolin vaikutusvoimakkuuden on ilmoitettu olevan 1/10-1/6 morfiinin vaikutusvoimakkuudesta.

Samanlaisia sähköiskuja on tullut mm. SSRI-lääkkeillä, eli serotoniinin takaisinoton estäjillä kun ollut ilman, sekä Efexor ja SNRI-lääke joka vaikuttaa myös NORADRENALIINIIN.

Siitä "sähköiskut" johtuu luultavasti kun ilman /
huomattavasti pienemmällä annoksella pidän toleranssin kohdillaan, että aina Tramadoli vaikuttaa toivotulla tavalla!

Jos olen KOKONAAN ilman tramadolia, silloin otan pienen annoksen ssri-lääkettä ja sähköiskut lähtee ja syön vaikkapa Indalginia, joka sisältää mm. Etyylimorfiinia ja toimii erittäin hyvin kipuun, mutta kauan sitä ei kannata syödä jollei
vatsaa ja siskaluja halua pilata Indometasiinilla,
jota ko. lääke myös sisältää. Tosin se on voimakkaimpia tulehduskipulääkkeitä. Pitäisi olla
pelkkää etyylimorfiinia. Onneksi sillä ja tramadolilla ei ristikkäis toleranssia vaikka molemmat Opioideja, eli INDALGIN toimii todella hyvin. Ja sitten taas jatketaan tramadolilla kun turvallisempi lääke pitkään käyttöön kun ei sisällä haitallisia aineita pitkällä käytöllä kuten panacod ym.. parasetamoli on todella pahaa
myrkkyä elimistölle. Montakohan kuolemaa, sisäisiä verenvuotoja ym. pitkillä tulehduskipulääke käytöillä olikaan, en muista, mutta aivan järkyttävää!!

Ja tramadolia ei todellakaan määrätä lainkaan helposti kun se on mm. euforisoiva ym. Vaiks enempi sitä panacodia väärinkäyttäjät käyttää ja sentäs erottaa kodeiinin siitä erillee ja saa jotkut olot kait sitten.

Ja reseptikin jää tramadolivalmisteilla aina apteekkiin. Kyllä minulla tulee aikamoinen touhukas ja erittäin ystävällinen euforinen olo kun tiputtanut toleranssia ja otan sen 300mg aamulla kuten normaalisti ei toimi niinku tarvis.
Kunnon puheripuli päällä ja touhuaa kokopäivän
hyvissä oloissa, mutta ei se kauaa niin toimi, jos
ei pidä tolea kurissa. Kun saisi tämän kivun syyn
selvitettyä niin ei tarvitsisi olla opioidien orja :(
Millanen annostus sulla oli? Itekki napsin tota 2 viikkoa 3x päivässä 2 pilleriä. Nyt ei oo tarvetta enää niin koville kamoille, ja ihan hirveä olo. Pelottaa, että tosiaan jäin hieman koukkuun.

tramal

viikon kestää...

Nostaisin vielä esiin

tämän aiheen, kun on jo enemmän kokemusta aiheesta.

Lopetin Tramalin (ja Panacodin) käyttöä hiljalleen pari viikkoa vähentäen ja sitten lopettaen kokonaan. Pari viikkoa meni kohtalaisen mukavasti. Sen jälkeen en kerinnyt olemaan täysin ilman kuin pari kolme päivää, jonka jälkeen jouduin 'tilanteen' vuoksi helpottamaan oloani ja käyttö alkoi uudelleen.

Harmitti, mutta jatkoin taas muutaman kuukauden lääkkeiden käyttöä, kunnes ajattelin yrittää lopettaa tällä kertaa suoraan, ilman vähennyksiä. Sillä tiellä olen vielä, huomenna kymmenes päivä menossa.

Viisi ensimmäistä päivää olivat erittäin vaikeita, mutta kuudentena päivänä tunsin ensimmäisen kerran muutakin kuin vieroitusoireita, se antoin kyllä toivoa! Sen jälkeiset päivät ovat olleet koko ajan vähemmän sietämättömiä. Kuitenkin tämä viimeinen päivä oli pahempi kuin edellinen, mutta se saattaa johtua siitä, etten ole voinut olla täysin rauhassa, vaan olen joutunut hoitamaan asioitani.

Jos tästä selviän, niin yritän olla Tramalista ja Panacodista erossa. Sen verran vaikeata on ollut.

En suosittele kenellekkään, jos ei todella ole tarvis. Silloinkaan ei kannattaisi käyttää jatkuvasti, jos voi käyttää jotain korvaavaa lääkettä sijaan.

Tramal vieroitus

Terve olen n. 30. vuotias mies n. 100kg omapaino olin liikenne onnettomuudessa ja selkärangan nikamia murtui pari kappaletta lääkäri määräsi tramal retard 2 x 150mg vuorokaudessa 100kpl kuuri lääkkeet loppui nyt viime lauantaina en tajunnut kuinka jumiin tuohon jää vieroitus oireet jatkuu edelleen kun 4 päivää on kulunut lopettamisesta.

Äärimmäinen masennus, mieliala heittelyt, ripuli, närästys ja yms.

Kipuja ei ollut koko aikana mutta kammo on nyt niin suuri että en varmaan koskaan tohdi käyttää tuota enää.

Onko muilla minkälaisia kokemuksia?

Vieroituksesta

Ei ole suositeltavaa lopettaa nopeasti. Ensinnäkin sitä kautta saattaa tulla todellinen HIMO aineeseen. Näin sanovat lääkärit. Kun katkaisee nopeasti ja vajoaa syvälle vieroitusoireisiin, saattaa tulla mieleen hädissään ottaa kunnon annos. Tästä taas seurauksena todella syvä helpotus ja empiirinen oppiminen; hetken aikaa voi kärsiä ja sitten kunnolla lisää. Näin tasainen kipulääkitys saattaa muuttua huippuja tavoittelevaksi käytöksi.

Olen käyttänyt kauan kipulääkkeitä ja niitä katkonut tosi useasti. Kymmeniä kertoja lopettanut. En ole kuin yhden kerran ihan alussa altistunut huippukäytölle, vahingossa otin enenmmän kuin oli tottumusta, tulin viisaudenhammasleikkauksesta ja sielläkin oltiin laitettu nappia suuhun. Tuli rento ja ihana olotila, joka jäi kyllä positiivisena mieleen, mutta olen ajatetellut sen olevan oire virheellisestä lääkkeen ototstani.

Muuten minulle kävi tuuri, sillä lääkityksen saatuani kävelin kirjastoon ja onnistuin saamaan sieltä oleellista tietoa. Eli kun lopettaa opioidit tms., tramalitkin, niin kannattaa vähentää äärimmäisen vähän kerrallaan. Vaikka joka kapselista pala pois tai jauhetta pois. Ensin vain tarkkailet, mitä tapahtuu, jos menee liiallisuuden puolelle, niin palaa hiukan annostuksessa taaksepäin.

Toisilla lääkäreillä on tapana oikein näyttää, että katso kuinka kova lääke, nyt varmaan tajuat, kun saat siitä tällaiset vieroitusoireet, seinään lopetettaessa. Tekevät erittäin väärin. Siitä syntyy repsahduksia ja vaarana kierre päihderiippuvaisuuteen.

Samalla tavalla pitäsi lääkettä myös aloittaa, jottei mitään huippufiiliksiä ehdi syntymään. Mutta yleensä silloin on niin kalvava kipu, että sellaisia ei pystytä aistimaan. Ainakin itsellä kun selkä oli täysi helvetti ja vaikka heitti 4 panacodia, ei muuta huomannut kuin, että hieman kipu ONNEKSI helpotti. Olo oli niin vittumainen.

Mutta siis niin hiljaa pois vaikkapa 25 mg viikossa. Silloinkin niitä vieroitusoireita tulee, mutta ovat paljon laakeampia.

Tee siitä niin helppoa, että osaat sen tehdä.

Yllätys

Joo, itselläni selkäkipuihin (auto onnettomuus) määrätty tramadol 150mg. Aloitin käytön pikkuhiljaa ajoittaisilla jaksoilla....sitten päivittäin aluksi 2kpl sitten 3 jne.Rupesivat samalla toimimaan älyttömän hyvin mielialalääkkeenä ja jätin mielialalääkkeet pois. Nyt noin vuoden kuluttua olen tilanteessa että 5kpl joskus 6 jopa7 eli yli 750mg on vrk annos ja olen luiskahtanut jo lääkärisurffailuun. Kun vähänkin yrittää vähentää niin aamulla olo kuin köpelöityneellä 120v papparaisella ja masennus älytön myös sillä vaivannut muutenkin. Nykyään ruoka ei maistu syön aamuisin vain about kolme leipää sit lääkkeet ja kahvilla ja kakkupaloil loppupäivä...iltapäivästä alkaen vihdoin hyvä olo... laihtunut olen 20kg.Ennen kävin salilla 3-4krt vko, painoin about 90kg/187cm..jäntevä.Nyt ei jaksa enää ollenkaan ja kuin luuranko, hävettää kattoo peiliin, itsetunto nollassa ja tutut ihmettelee ja seli seli. Naisystävälleni vähättelen ongelmaa vaikka tajuaa kyllä. Koko ajan pitää päivittäiset asiat ja lapset hoitaa ja lopettaminen hirvittää..olen ihan kusessa. Olen myös ollut nyt työttömänä ja nyt olisi töitä tarjolla..mitenkä voin mennä...tarmoihin tarvis varmaan jo neljännen lääkärin hankkimisen.....(että tällainen ajatusmaailma?) En uskalla kertoa lääkäreille kun pelottaa että eivät anna enään/koskaan. Vihdoin on myönnettävä itselleni , että olen näihin ihan jumissa. Olen ollut joskus nuorempana myös vähän muihinkin "kokeiluihin" koukussa, sekä alkoholisoitunut joskus parhaillaan 2v juomaputkeen ja niidenkin lopettaminen on tuntunut lastenleikiltä tähän. Nyt ajatus hiipii lopettamisesta sillä kuihdun pois kohta..ei kai auta. Suosittelen siinävaiheessa kun rupeaa näitä käyttämään kannattaa miettiä heti vaan samantien lopettamista...näiden vaikutustapa saa ajattelemaan, että voi hyvin pitää käytön hanskassa, mutta sit kun tajuaa mihin on joutunu on kuin löytäs ittesä sudenkuopasta. ja mitäs nyt sit, jos loukkaantuu ja tarvis enempi kivunlievitystä...voi vittu. Lopetusta kannattaisi kokeilla heti alussa, sillä muistan kun joskus 2x150mg/vrk aikoihin lääkkeet loppu niin olin aivan maassa ja en meinannut ees lääkäriin kyetä enää...saatika nyt, voihan olla myös yksilöllistä. Muuten hyvää syksyä kaikille....pysykää erossa jos mahdollista...voi kun itekkin vaan pääsis voivottelee ilman noita.
Viestistäsi on aikaa...mutta miten nyt menee.
Minulla täsmälleen sama ongelma kuin viestissäsi.juuri äsken otin 3*100mg tramal että saan silmät auki ja kuvottavan olon pois.
Kusessa todellakin...

Minulla

tuli lopetuksen yhteydessä kova väsyymys, ei mitään muuta. Ei mieliala tai muita ongelmia. Töissäkin meni ihan ok mutta kotiin tultaessa suurin pirtein suoraan nukkumaan. Aika hassua itse asiassa. ei mennyt 2 viikosa ohi jonka jälkeen jatkoin kipulääkkeen syöntia. Tauoll halusin laskea toleranssia ja se toimikin ihan hyvin. Nyt käytän norfleksia samanaikaisesti ja tramalia menee vähemmän.
Useampi urheilu vamma ja pari tapaturmaa selän alueella johtanut yhden välilevyn laajenemiseen (rustottumiseen), painaa hermoa ja siihen määrättiin aluksi Indalginia. sitä söin siinä 8 kk sitten alkoi vatsavaivat pahenemaan, (monesti suoli tukoksia) ja kipujakin tuli suolistoon. Siirrtyttiin Tramadol.n alussa 100mg depotteja 1/vrk. annos kasvoi tuossa kuluvana keväänä nostettiin virallisesti 200 mg. Alussa kivut laski ja sitten sain kipuja lääkkeen läpi vaikka olisin ylittanyt annoksen niin että söin ilman lupaa toisinaan 500mg. kun luin "Woiman etsijä" kommentteja, hyvin samalta tuntuu nyt. Huomasin että purkissa oli liian vähän selvitäkseni tämän kuurin loppuun ja huomasin että, tauotellessani lääkkeestä tässä loppupuolella, kipu oli lähes saman kokoinen kuin Tramadol.a syödessä. Toki vaikuttaa miten paha vamma on mutta ehkäpä olisi selvinnyt sittenkin helpommalla kuin sillä että alkoi syömään näitä. Nyt kolmas päivä ilman lääkettä (lopetin siis seinään, en suosittele jokaiselle). Ihan sairas ahdistus ripulointia (eipä tarvi enää laksatiiveja, vihaan Levolac.n makuakin jo ajatus saa yökkäämään), kävin tänään ahdistuneisuuden takia lääkärillä ja sain muutaman rauhottavan mukaan auttoi ihan hyvin tähän alkuun. Toissa späivänä tuli opioidelle tyypillinen vieroitus reaktio nosti pienen kuumeen tuntuisen, se on jo ohi. lisäksi Mulla taitaa olla vamma paranemaan päin, koska kipu hellitti tänään, se on voimakasta vieroituksen ensimmäisenä päivänä, jotain luin amerikkalaisia lääkäri palstoja että opioidit, rupeavat itse kasvattaan kipua pitkässä käytössä, kun elimistö vaatii lisää. Mulla on vahva lihaskunto tausta vaikka aika laihaksi olen itsekkin tässä muutamassa vuodessa päätynyt. Mutta liikunnalla ja kovalla reenillä traktiopenkillä jne fysioterapialla oon saanu itteni parempaan kuntoon.
Luulen että mun olis pitänyt lopettaa nää jo 3-6 kuukautta sitten. kun meni ruokahalu hain välillä apua Kannabiksesta (ilman reseptiä), kyseinen ei juuri vienyt omia kipujani auttoi vain saamaan syötyä ettei ihan kuihdu pois. Lisäksi huomasin juotuani energia juomia että monesti aamu tokkura helpottui kumman paljon, sitten luin tutkimuksia tauriinin vaikutuksista opioidien moniin haittoihin ja lisäksi tulee otettua L-glutamiinia lisäravinteena kun treenaan, sekin oli siinä auttavien aineiden listalla opioidien suhteen. Ehkäpä näiden takia on ollut helpompi katkoa toi reilun vuoden kestänyt opiaatti lääkitys. Katotaan nyt huomiseen voi olla että "keli" on eri mutta toivon parasta, jätin varalta kaikki jäljellä olevat lääkkeet hävitettäväksi.
kyllä ne vieroitus oireet tulee hiki unettomuus kivut masennus jos vielä on ollut leikkauksessa ja heikkona tasanen lasku kaikissa kovissa lääkkeissä. kaikille kärsiville vointeja ja kestäkää hammasta purren js tramaalia sopivasti moi.
 /   /  / Tramalin käytön lopetus

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta