Arkkitehti, huono ammatinvalinta?

Minä vain

Suunnitteilla olisi amerikkaan opiskelemaan lähteminen arkkitehdiksi, mutta tänään sain viestin joltain tuntemattomalta henkilöltä eräällä foorumilla, sanoen että arkkitehdiksi ei kannata ryhtyä sillä luultavasti en koskaan tulisi suunnittelemaan mitään suurta, ja palkkakaan ei luultavimmin olisi mikään aivan mahtava (kuin vasta tyyliin 20 vuoden kokemuksen jälkeen), ja tämä kyllä todella pilasi päiväni. Tiedän ettei pitäisi uskoa kaikkea mitä netissä lukee, mutta hänellä oli kyllä "hyviä pointteja" joten nyt haluaisin ihan jonkun joka tietää näistä asioista kertovan minulle, onko tämä totta? Arkkitehtuuri on aina ollut intohimoni enkä voisi millään kuvitella itseäni missään muussa ammatissa. Kiitos jo etukäteen.

65

31301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • filosofi

      E. Saarisen kukoistuskurssille, ja löydä sisäinen monumenttiarkkitehtisi. Höpsönpöpsön vaan.

    • seurannut666

      Ei tuo arkkitehdin homma niin huono ole. Palkka ei ole suuren suuri 2200-2700 e/kk. Mutta pääsee luomaan uusia asioita. Jos uuden luominen on lähellä sydäntäsi niin ei muuta kuin arkkitehtikouluun.

      • Anonyymi

        Voin vain sanoa että ei sinulla palkasta ole käsitystäkään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin vain sanoa että ei sinulla palkasta ole käsitystäkään

        Kyllä se tuolla tasolla alkaa ja monesti pysyy 3000 molemmin puolin paikasta riippuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se tuolla tasolla alkaa ja monesti pysyy 3000 molemmin puolin paikasta riippuen.

        Nyt ollaan menty mettää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin vain sanoa että ei sinulla palkasta ole käsitystäkään

        Se on kun vastaa 12v vanhaan kommenttiin, niin saattanut palkat siinä ajassa vähän muuttua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kun vastaa 12v vanhaan kommenttiin, niin saattanut palkat siinä ajassa vähän muuttua...

        Ai että noussut 2500:sta johonkin lähemmäs neljää tonnia? Aika radikaali nousu – älä naurata ...

        Sitäpaitsi tuskinpa se rakennusalan toimistotyö olisi miksikään muuttunut. Cad-ohjelmien kehitys ei kuitenkaan poista sitä että valtaosa, 95%, työstä on tympeää rutiinia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai että noussut 2500:sta johonkin lähemmäs neljää tonnia? Aika radikaali nousu – älä naurata ...

        Sitäpaitsi tuskinpa se rakennusalan toimistotyö olisi miksikään muuttunut. Cad-ohjelmien kehitys ei kuitenkaan poista sitä että valtaosa, 95%, työstä on tympeää rutiinia.

        Kyllä on muuttunut noinkin paljon. Vuoden 2007 rahamäärää 2 700,00 euroa vastaava rahamäärä vuonna 2023 oli 3 728,73 euroa. Tämä tilastokeskuksen rahanarvonmuuntimesta suoraan. https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on muuttunut noinkin paljon. Vuoden 2007 rahamäärää 2 700,00 euroa vastaava rahamäärä vuonna 2023 oli 3 728,73 euroa. Tämä tilastokeskuksen rahanarvonmuuntimesta suoraan. https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html

        Eli siis arkkiperseilijöiden palkkatasossa ei ole mikään muuttunut.
        Selvä.
        En yllättynyt.


    • ...

      Jos arkkitehtuuri on sitä mitä todella haluat, niin eikö kannata ottaa riski ja lähteä vaan sitä alaa sitten opiskelemaan? :)

      Vähät palkasta! Kyllähän ne lähihoitajatkin painavat pitkää päivää, koska monille se on kutsumusammatti. Jos arkkitehdin työ on sinulle se, niin siitä vaan unelmia toteuttamaan!

      • Minä vain

        No ainao ongelma tässä on se että olen todellinen maailmanmatkaaja, ja en todellakaan pysty jäämään Suomeen opiskelemaan (vaikka rakastankin SUomea yli kaiken)koska minun on vain päästävä näkemään uusia paikkoja ja kokemaan uusia asioita... Ja noh, arkkitehti koulut EIVÄT ole mitään halpoja paikkoja Amerikassa, joten sitä velkaa kyllä kertyisi aika kiva summa. Mietin vain tässä että pystyisikö sitä sitten maksamaan takaisin tuollaisella ammatilla (maksuaikaa olisi kyllä 30 vuotta) eli se olisi sitten koko elämän pituinen "sopimus" jos sinne lähden.


      • Pyhätehti
        Minä vain kirjoitti:

        No ainao ongelma tässä on se että olen todellinen maailmanmatkaaja, ja en todellakaan pysty jäämään Suomeen opiskelemaan (vaikka rakastankin SUomea yli kaiken)koska minun on vain päästävä näkemään uusia paikkoja ja kokemaan uusia asioita... Ja noh, arkkitehti koulut EIVÄT ole mitään halpoja paikkoja Amerikassa, joten sitä velkaa kyllä kertyisi aika kiva summa. Mietin vain tässä että pystyisikö sitä sitten maksamaan takaisin tuollaisella ammatilla (maksuaikaa olisi kyllä 30 vuotta) eli se olisi sitten koko elämän pituinen "sopimus" jos sinne lähden.

        Olet alasta selvästikin kiinnostunut. Kannattaisi kuitenkin harkita opiskelun aloittamista kotimaassa ja katsoa kantaako kiinnostus edelleen ja vaihtaa maksulliseen kouluun vasta sitten. Vuoden parin opintojen jälkeen osaat myös valita koulun laajemmin perustein.

        Kannattaa ottaa myös selvää vaihtoehdoista toisinpäin, eli suorittaako osa tutkintoa ulkomailla ja palata Suomeen loppuopinnoiksi. En tiedä kuinka tuo toimisi käytännössä.

        Miksi juuri Amerikka?

        Oletko ajatellut missä haluat työskennellä, kotimaassa vai ulkomailla? Mitä näet itsesi tekemässä kymmenen vuoden kuluttua? Koulutuksen myötä näkemys syventyy ja intohimot saattavat kohdistua toisinkin, mutta 'tavanomaisesta' poikkeavan koulutusreitin valintaan kannattaa hankkia perustelu ainakin itselleen.

        Matkustelu ja ulkomailla asuminen on mahdollista ottaa suureen rooliin myös kotimaista tutkintoa suorittaessa.


      • Minä vain
        Pyhätehti kirjoitti:

        Olet alasta selvästikin kiinnostunut. Kannattaisi kuitenkin harkita opiskelun aloittamista kotimaassa ja katsoa kantaako kiinnostus edelleen ja vaihtaa maksulliseen kouluun vasta sitten. Vuoden parin opintojen jälkeen osaat myös valita koulun laajemmin perustein.

        Kannattaa ottaa myös selvää vaihtoehdoista toisinpäin, eli suorittaako osa tutkintoa ulkomailla ja palata Suomeen loppuopinnoiksi. En tiedä kuinka tuo toimisi käytännössä.

        Miksi juuri Amerikka?

        Oletko ajatellut missä haluat työskennellä, kotimaassa vai ulkomailla? Mitä näet itsesi tekemässä kymmenen vuoden kuluttua? Koulutuksen myötä näkemys syventyy ja intohimot saattavat kohdistua toisinkin, mutta 'tavanomaisesta' poikkeavan koulutusreitin valintaan kannattaa hankkia perustelu ainakin itselleen.

        Matkustelu ja ulkomailla asuminen on mahdollista ottaa suureen rooliin myös kotimaista tutkintoa suorittaessa.

        Amerikka olisi nyt vahvimpana vaihtoehtona ihan sen vuoksi että amerikkalaisia arkkitehtikouluja on kehuttu hyviksi, toisena ovat personalliset syyt (poikaystävä) ja kolmantena se että olen 10-vuotiaasta asti sanonut äitilleni että "kun minä täytän 18 vuotta niin muutan Amerikkaan opiskelemaan" ja edelleen tuo on haaveeni.

        Suomessa tietysti voisin aloittaa opintoni, mutta ongelmana ovat pääsykokeet. Amerikkalaisissa kouluissa katsotaan lähinnä sitä taiteellista silmää, ei matematiikan taitoja (paitsi SATissa joka on naurettavan helppo verrattuna Suomen arkkitehtikoulujen matematiikan kokeisiin) ja sitten jos satut olemaan huono matematiikassa, sinusta TEHDÄÄN hyvä siinä. (Kysäisin eräältä opiskelijalta tästä ja hän sanoi ettei muun muassa lukion keskiarvolla ole kovin tärkeää sijaa arkkitehdiksi haettaessa.)

        Kolmantena, arkitehdit tienaavat paremmin Amerikassa jossa keskiverto palkka heillä on 60 000 dollaria eli 43 000 euroa. Eli kuukausipalkka olisi 3600 euroa... Ja tämä on vasta keskivertopalkka. 10 vuoden kokemuksella voit helposti saada jo 57 000 euroa vuodessa eli 4750 euroa kuukaudessa. En usko että Suomen arkkitehdit saavat tällaisia summia?

        Noh... Elämä on kuitenkin täynnä riskejä. Olen kyllä käynyt läpi kaikki mahdolliset tuet ja stipendit joita mahtaisin saada jos lähtisin Amerikkaan opiskelemaan, mutta kyllähän se aina vähän arveluttaa... Mutta kiitos kaikista vastauksista, mielelläni luen lisää :)


    • arkkitehti yo.

      Itse opiskelen kolmatta vuotta arkkitehdiksi. Suomessa arkkitehdiksi voi valmistua kolmesta eri teknillisestä yliopistosta: Otaniemestä, Tampereelta tai Oulusta. Otaniemessä voi opiskella myös maisema-arkkitehtuuria omana koulutusalanaan. Kun kirjoitin ylioppilaaksi en ollut varma mitä halusin tehdä. Olin ollut tasaisesti hyvä kaikissa aineissa ja alan valinta oli vaikeaa. Arkkitehtuuri on ensivaikutelmaansa monipuolisempi ala, joka pitää sisällään niin historiaa, kaupunkisuunnittelua, maisemasuunnittelua, kuin ihmisläheistä pientalosuunnittelua. Opiskelu itsessään koostuu luennoista, tenteistä ja harjoitustöistä (suunnitelmat pienoismallit). Opiskelijan tuleekin pystyä itsenäiseen opiskeluun ja hallita oman ajankäyttönsä suunnittelu melko hyvin. Sosiaaliset taidot ovat myös tärkeitä jo heti ensimmäisen vuoden aikana. Opiskelijan on pystyttävä esittelemään oma työnsä mahdollisimman hyvin kaikille avoimissa harjoitustöiden kritiikkitilaisuuksissa, joissa professorit ja assistentit arvioivat suullisesti oppilaiden aikaansaannoksia. Toisin sanoen, opiskelu on melko raskasta (kesto opintouudistuksen myötä on keskimäärin noin 5 vuotta, johon sisältyy kaksi harjoittelujaksoa), mutta myös palkitsevaa. Mikä olisikaan hienompaa, kuin nähdä oma suunnitelma joskus toteutuvan?

      • Anonyymi

        Nyt naurattaa: opiskelu arkkitehtiosastolla on ihan eri asia kuin työelämä: liovuudesta ei tietoakaan ja raha ratkaisee. Tilaaja haluaa halvalla ja nopeasti ja itket varikyyneliä kun et koskaan pääse tekemään mitään hyvää saati kaunista.


    • arkkitehti yo.

      Arkkitehdiksi opiskelu USA:ssa poikkeaa hieman suomalaisesta. Myös esim. mitoitukset ja rakennusmääräykset sekä -normit ovat erilaisia.
      Sikäläisistä pääsykokeista minulla ei ole mitään käsitystä, luulisin että ne ovat helpommat kuin Suomessa (yleensähän rahalla on Amerikassa merkitystä alaa valittaessa). Suomessa pääsykokeet ovat kolmiosaiset:
      1. ennakkotehtävät (suunnittelutehtäviä)
      2. matematiikan koe (lukion pitkän matikan oppimäärällä pärjää hyvin)
      3. 4-päiväiset suunnittelu- ja piirustuskokeet

      lisätietoa www.dia.fi

    • se onpi.

      Kun ei hitleriksi pääse niin sitten suunnittelemaan joutavia himmeleitä .

      Alvarin jäljiltä on vuotavia kattoja mutta tuntemattomiksi jääneet kirvesmiehet tekivät ajatonta laatua.

      Kyllä se nyt on jokin sielullinen vinoutuma pyrkiytyä arkkitehdiksi.

      • Heil!

        Kyllä ne Alvarinkin katot on kirvesmiesten rakentamia. Ja kattorakenteista vastaa arkkitehdin ohella rakennesuunnittelija.

        Kannattaa perehtyä hieman suunnitteluprosessiin ennen kuin alkaa aukomaan. Pikkuhitlerit löytyy rakennuttajien puolelta.

        Olisiko muuten esittää jotain esimerkkiä joutavasta himmelistä?

        Alkuperäiseen aiheeseen: kannattaa hakea Suomessa kouluun ja mennä vuoden jälkeen vaihtoon Jenkkeihin. Pääset halvemmalla ja opit suomalaisen rakennuslainsäädännön, rakennusmääräykset jnejne.


    • ameriikan koulussa

      opiskelen toista vuotta amerikassa arkkitehtuuria. Mielestäni yksi hyvä puoli Amerikan arkitehtikouluissa on se, että koska kouluja on huomattavasti enemmän opiskelijamäärän verrattuna, niin paikan saaminen koulusta on paljon helpompaa. Siinä missä Suomessa saattaa olla 1000 hakijaa ja 50 otetaan sisään kolmen eri kokeen kautta, minun tapauksessani hakijoita oli noin 100, joista 60 sai paikan (suhteellisen hyvätasoinen koulu).

      TIetenkin kaikista arkkitehtuurikoulusta saa samat perustaidot, mutta ainakin omasta mielestäni on mielenkiintoista opiskella arkkitehtuuria ulkomailla, koska se muu,yksityiskohtaisempi (persoonallisempi) tieto, mitä professoreilla on annettavana on erilaista.

      TOttakai koulut täällä (varsinkin ulkomaalaisille) maksavat paljon, mutta sille ei voi mitään. Systeemi on mikä se on.

      Suomessa moni hyvä arkkitehdin alku jää ilman paikkaa koulusta suuren hakijamäärän takija, mutta amerikassa (riippuen vähän mihin hakee), paikka on helpommin saataville. Varmasti yhtä hyvin paperein voi kummastakin valmistua, uskoisin.

    • on kyllä

      saanut ylleen turhaa glorifiointia. Kaupungit rakennuksineen näyttävät kaikkialla samanlaisilta, ja nopeassa tahdissa muuttuvat arkkitehtuurimuodit määräävät kulloinkin, mitä tehdään.

      • ei-arkkitehti

        Kaupungit ovat kaikkialla kyllä aivan samanlaisia, olet oikeassa. Rakennukset nousevat alhaalta ylöspäin, kadut kulkevat rakennusten väleissä, sisätiloissa käytetään vaakasuoria lattiapintoja ja kaikki materiaalitkin koostuvat vähintään atomitasolla täysin samoista aineksista! Mikä tässä nyt on arkkitehdin ansiota - samanlaisiahan kaupungit ovat kaikkialla! KYLLÄ?


      • Takametsän orava

        Luultavasti myös tietokonetuolisi on saman näköinen kuin miljoonalla muulla elämäänsä kyllästyneellä, nenäkkäällä ihmisellä. Siinä te kaikki istutte samalla tavalla päivästä toiseen puhumassa asiantuntevasti pelkkää paskaa. Arkkitehdin tehtävä on luoda uutta, piristää jokapäiväistä kaupunkikuvaa. Saako siihen Suomessa realistisen mahdollisuuden, onkin täysin eri asia. Täällä kun raha tuntuu aina menevän tyylin edelle.


    • moi.

      Itse olen juuri lukioon menossa opiskelija, enkä oikein tiedä mitä tulevaisuudessa haluiaisin tehdä. Arkkitehdin ura on käynyt mielessä.

      Millaiset palkat arkkitehdeillä on?

      • Jaffaa

        Olen 6. vuoden arkkitehtiopiskelija, teen kepeähköä arkkitehtuurisuunnittelua ja keskiansioni on 2900Eur kuukaudessa. Jenkeissa arkkitehtien palkkataso on huomattavasti parempi. Palkan suuruuteen Suomessa vaikuttaa tietysti sijoittuminen työelämässä, valtio maksaa huonoiten, kunnat ja kaupungit paremmin ja yksityisellä sektorilla parhaat ansioit. Myös työllä on merkitystä teetkö rakennussunnittelua vai maisemasuuunnittelua. Maisemasuunnittelussa palkat ovat hieman huonommat.
        Tällä hetkellä arkkitehtien työllisyys on parempi kuin diplomi-insiööreillä TEK tekemän tutkimuksen perusteella, vaikka elämme pienoisessa lamassa. Yleisesti ottaen arkkitehtien palkkataso on noussut 2 vuoden aikana tuntuvasti, johtuen siitä että palkansaaja-arkkitehtien työehtoja valvoo nykyään TEK eli tekniikan akateemisten liitto. Suosittelen arkkitehdin uraa ja yrittäjäksi rytymistä, itse en ole ainakaan vielä yrittäjä.


      • Alanvaihtaja
        Jaffaa kirjoitti:

        Olen 6. vuoden arkkitehtiopiskelija, teen kepeähköä arkkitehtuurisuunnittelua ja keskiansioni on 2900Eur kuukaudessa. Jenkeissa arkkitehtien palkkataso on huomattavasti parempi. Palkan suuruuteen Suomessa vaikuttaa tietysti sijoittuminen työelämässä, valtio maksaa huonoiten, kunnat ja kaupungit paremmin ja yksityisellä sektorilla parhaat ansioit. Myös työllä on merkitystä teetkö rakennussunnittelua vai maisemasuuunnittelua. Maisemasuunnittelussa palkat ovat hieman huonommat.
        Tällä hetkellä arkkitehtien työllisyys on parempi kuin diplomi-insiööreillä TEK tekemän tutkimuksen perusteella, vaikka elämme pienoisessa lamassa. Yleisesti ottaen arkkitehtien palkkataso on noussut 2 vuoden aikana tuntuvasti, johtuen siitä että palkansaaja-arkkitehtien työehtoja valvoo nykyään TEK eli tekniikan akateemisten liitto. Suosittelen arkkitehdin uraa ja yrittäjäksi rytymistä, itse en ole ainakaan vielä yrittäjä.

        Itse hyydyin juuri arkkitehtien mitättömiin palkkoihin... palkka nousi laakista yli 500e, kun siirryin hommiin diplomi-inssien joukkoon.
        Jenkeissä meininki enemmän bisnestä ja bruttopalkat suurempia, MUTTA kannattaa olla tarkkana että tulee terveysvakuutukset ym. työsuhde-edut. Jos käy koulunsa rapakon takana kannattaa myös harkita jäävänsä, koska työskentely Suomessa ilman suomalaista tutkintoa ei ole itsestään selvyys.
        Hienoa että TEK on otettu ajamaan etuja, sillä SAFA:han ei koskaan ole pitänyt palkansaajien puolia.

        Suomessa juuri nuo Jaffan mainitsemat yrittäjä-haaveet ovat painaneet palkkiotasot lattiiaan, kun lähes kaikki luulevat olevansa lahjakkaampia kuin muut ja saavansa alihinnoittelulla jalkansa oven väliin. Onneksi alalla on karsinnan merkkejä ilmassa...


      • Anonyymi
        Jaffaa kirjoitti:

        Olen 6. vuoden arkkitehtiopiskelija, teen kepeähköä arkkitehtuurisuunnittelua ja keskiansioni on 2900Eur kuukaudessa. Jenkeissa arkkitehtien palkkataso on huomattavasti parempi. Palkan suuruuteen Suomessa vaikuttaa tietysti sijoittuminen työelämässä, valtio maksaa huonoiten, kunnat ja kaupungit paremmin ja yksityisellä sektorilla parhaat ansioit. Myös työllä on merkitystä teetkö rakennussunnittelua vai maisemasuuunnittelua. Maisemasuunnittelussa palkat ovat hieman huonommat.
        Tällä hetkellä arkkitehtien työllisyys on parempi kuin diplomi-insiööreillä TEK tekemän tutkimuksen perusteella, vaikka elämme pienoisessa lamassa. Yleisesti ottaen arkkitehtien palkkataso on noussut 2 vuoden aikana tuntuvasti, johtuen siitä että palkansaaja-arkkitehtien työehtoja valvoo nykyään TEK eli tekniikan akateemisten liitto. Suosittelen arkkitehdin uraa ja yrittäjäksi rytymistä, itse en ole ainakaan vielä yrittäjä.

        "Kepeää" suunnittelua?
        En muista että arkkip*rs*toimistossa suunnittelu olisi ikinä tuntunut "kepeältä", pikemminkin jotain aivan loputonta kärvistelyä, saivartelua ja pilkunr*nkkausta milloin mistäkin mittasuhteista, mitoituksesta ja rakennusmääräyksistä.


    • adkl

      Arkkitehdit ovat onnellisia köyhinäkin! Todennäköisesti palkka on yleensä sillä paremmalla puolen yhteiskunnassa! Eli jos on kutsumusta, niin kannattaa yrittää!

    • ohjelmat kehittyvät

      Arkkitehtuuripiirustuksia tekevät tänäpäivänä koululaiset ja muut osaajat sivutoimisina. Ulkomailla mm. Thaimaassa teetetetään paljon piirustuksia internettiä pitkin hintaan 200 - 300 euroa. Suunnittelutyöllä ei ole tulevaiusuutta korkean hintatason maissa kuten Suomessa. Käytännön puolelle suuntautuminen on parempi vaihtoehto työllistymisen kannalta tai ylipäätänsä jos haluaa saada enemmän tuloja kuin alle 2 000 euroa kuukaudessa.

      • ohjelmat kehittyvät

        Se vielä, että nyt on tulossa jo internettiin jokamiehen online sovelluksia Rakennekuvien piirtämiseen. Tämänpäivän ohjelmilla voi jo kuka tahansa pirtää vaikka kuinka monismutkaisia rakennelmia muutaman päivän ohjelmaan tutustumisen jälkeen. Ei tarvitse enään piirtää viivoja erikseen, kun kaiken voi valita kirjastosta, mitoittaa ja laskea ohjelmallisesti kaikki arvot hiiren nappia mainamalla.

        Kilpailu on äärimmäisen kovaa, kun kaikki pikkupojista alkaen tarjoaa arkkitehtuuria ja rakennussuunnittelua. Kaikenlainen ohjelmilla tehtävä työ on tänäpäivänä jokaisen saatavilla ja tekniikan parissa kasvaneet sukupolvet osaavat käyttää ohjelmia kuin ohjelmia. Käsityöammatit ja julkisen sektorin palvelut ovat tulevaisuuden työllistäjiä kaiken muun saa melkein ilmaiseksi.


      • Piirtäjä-Vaan
        ohjelmat kehittyvät kirjoitti:

        Se vielä, että nyt on tulossa jo internettiin jokamiehen online sovelluksia Rakennekuvien piirtämiseen. Tämänpäivän ohjelmilla voi jo kuka tahansa pirtää vaikka kuinka monismutkaisia rakennelmia muutaman päivän ohjelmaan tutustumisen jälkeen. Ei tarvitse enään piirtää viivoja erikseen, kun kaiken voi valita kirjastosta, mitoittaa ja laskea ohjelmallisesti kaikki arvot hiiren nappia mainamalla.

        Kilpailu on äärimmäisen kovaa, kun kaikki pikkupojista alkaen tarjoaa arkkitehtuuria ja rakennussuunnittelua. Kaikenlainen ohjelmilla tehtävä työ on tänäpäivänä jokaisen saatavilla ja tekniikan parissa kasvaneet sukupolvet osaavat käyttää ohjelmia kuin ohjelmia. Käsityöammatit ja julkisen sektorin palvelut ovat tulevaisuuden työllistäjiä kaiken muun saa melkein ilmaiseksi.

        "Kilpailu on äärimmäisen kovaa, kun kaikki pikkupojista alkaen tarjoaa arkkitehtuuria ja rakennussuunnittelua"

        Eivät vaan voi tarjota virallisia pääpiirustuksia ja rakennesuunnitelmia ilman tarvittavaa pätevyyttä Suomessa vaikka kuinka osaisivat käyttää ohjelmia. Samoin rakennukselle tarvitaan aina virallinen pääsuunnittelija jonka pätevyys on tarkasti määritelty.

        "Tämänpäivän ohjelmilla voi jo kuka tahansa pirtää vaikka kuinka monismutkaisia rakennelmia muutaman päivän ohjelmaan tutustumisen jälkeen"

        Piirtää voi toki kauniita kuvia. Mutta jos haluaa tehdä suunnitelman joka on tilojen suhteen toimiva, käyttäjän tarpeet täyttävä, maisemaan ja tontille sopiva, rakenteellisesti järkevä ja taloudellinen, helposti rakennettava ja täyttää kaikki rakennus- ja palomääräykset, se vaatii jo aika lailla opiskelua...


      • Inssinalku
        Piirtäjä-Vaan kirjoitti:

        "Kilpailu on äärimmäisen kovaa, kun kaikki pikkupojista alkaen tarjoaa arkkitehtuuria ja rakennussuunnittelua"

        Eivät vaan voi tarjota virallisia pääpiirustuksia ja rakennesuunnitelmia ilman tarvittavaa pätevyyttä Suomessa vaikka kuinka osaisivat käyttää ohjelmia. Samoin rakennukselle tarvitaan aina virallinen pääsuunnittelija jonka pätevyys on tarkasti määritelty.

        "Tämänpäivän ohjelmilla voi jo kuka tahansa pirtää vaikka kuinka monismutkaisia rakennelmia muutaman päivän ohjelmaan tutustumisen jälkeen"

        Piirtää voi toki kauniita kuvia. Mutta jos haluaa tehdä suunnitelman joka on tilojen suhteen toimiva, käyttäjän tarpeet täyttävä, maisemaan ja tontille sopiva, rakenteellisesti järkevä ja taloudellinen, helposti rakennettava ja täyttää kaikki rakennus- ja palomääräykset, se vaatii jo aika lailla opiskelua...

        Arkkitehti varmasti suunnittelee käyttäjän tarpeet täyttävän ja maisemaan sopivan tönön, mutta inssin työksi jää suunnitella miten se rakenteellisesti ja taloudellisesti tehdään. Rakennus- ja palomääräykset tuntuu olevan arkkitehdeille utopiaa. Mielestäni jokaisen arkkitehdin pitäisi käydä inssin tutkinto pohjalle, jotta edes vähän ymmärrettäisiin mitä voi järkevästi rakentaa.


    • Kilpailu on kovaa

      Aika moni tarjoaa jo monivaltaista palvelua suunnittelun saralta. Tämä sen vuoksi, koska suunnittelun hintataso on pudonnut merkittävästi ja ohjelmat ovat kehittyneet helppokäyttöisiksi. Esimerkiksi virolaiset yritykset tarjovat palveluja puolet halvemmalla mitä suomalaiset.

      Elinkeinonharjoittaja tarjoaa tänäpäivänä kaiken tämä ja tästä huolimatta asiotulot eivät ole paljoakaan suuremmat verojen jälkeen ym. maksujen mitä mm. palomies- sairaankuljettajalla noin 45 000 euroa vuodessa.

      3D-kuvitukset ja -visualisoinnit
      3D-animaatiot
      3D-mallinnukset
      Presentaatio-videot
      2D-kuvitukset
      # asemapiirustus
      # pohjapiirustus
      # leikkauspiirustus
      # julkisivupiirustus
      Graafinen suunnittelu
      AD-palvelut / mainosten toteutus
      Kuvankäsittely / Retusointi
      Web-sivujen suunnittelu
      Yritysgrafiikka
      Sisustussuunnittelu
      Pihasuunnittelu
      Esitteet
      Julisteet

      • Neljän seinän sisäll

        Sitä vain että helpommalla pääsee, kun opiskelee vaikka palomies-sairaankujettajaksi 12 kuukauden kurssin ja viettää paloasemalla aikaa 24 tuntia ja sen jälkee 3 päivää vapaata. Norjassa maksavat sairaanhoitajille 55 000 euroa vuodessa. Suunnittelualalla on työvoimapula mutta työmäärään ja osaamisen monipuolisuuteen nähden palkka on todella todella huono.


    • työpaikat,

      Hakeudu sellaiselle alalle jota ei ole tai ei voi yksityistää tai tehtävät vaativat pätevyyden siis tutkinnon. Tämä sen vuoksi, koska ulkopuolisilla ei ole näin mahdollisuutta kilpailla työtehtävistä ja asiakkaista. Vapailla työmarkkinoilla on vaikka minkälaista itseoppinutta osaajaa ja jokainen voi opiskella omaehtoisesti vaikka mitä tiedon vapaassa valtameressä. Julkisella sektorilla on korkeimmin palkatut ammatit ja pätevyytenä vaaditaan tänäpäivänä vähintaan ammattikorkeakoulu.

    • Tuleva Arkkitehti

      Hankin suunnitteluohjelman Google Sketchupin ja nyt suunnittelen taloja, ohjelman opetteluun meni 2 vko:a. Ohjelma on ilmainen ja kaiken lisäksi olen 12 wee ja olen kiinnostunut arkkitehtuurista hirveästi. Geometria on lempiaineeni.

    • arkkitehdin alku

      mä oon kans miettiny on kauemmin tota arkkitehdin hommaa, ens vuonna pitäs jonnekkin lukioon suunnata. aattelin että sen jälkeen vois mennä joko tampereelle tai jonnekkin ulkomaille.

      • arkkitehdin loppu

        ilman muuta kannattaa lukion jälkeen harrastaa sekä kotimaan- että ulkomaanmatkailua, päätyi sitä lopulta mille alalle tahansa


    • sakurasou

      mitä jos käy koulut täällä ja menee töihin vaikkapa amerikkaan, onko suomalainen tutkinto pätevä siellä? (tai osittainen suomalainen tutkinto jos viettää loput opiskeluvuodet amerikassa?)

      • mm

        ei ole.


    • Tsädädää

      Vai olisiko sittenkin

    • voivoi3

      Mikään suunnittelutyö ei ole enää kannattavaa koska kaikki osaavat käyttää tietokoneohjelmia. Esimerkiksi minä haaveilin toimittajan urasta mutta tämän keskustelun myötä kaatuivat urahaaveet.
      Lapset saavat omat tietokoneet ja Word-ohjelmat jo alakouluiässä. Kuka tahansa pikkupoika voi alkaa toimittajaksi koska hän osaa käyttää Wordia.

      Muutetaan kaikki inariin ja ruvetaan poromiehiksi.

      • 6789

        Toimittajan työ ei ole wordin käyttöä, työ kysyy kielellistä osaamista. Toimittajalla on oikeus lainata ja referoida tekstiä , käyttämällä word ohjelmaa. Kaikki toki voivat alkaa toimittajaksi jos osaavat kirjoittaa ja referoida hyvin äidinkieltänsä :)

        Mutta en usko että " kuka tahansa pikkupoika voi alkaa toimittajaksi" pelkän atk ohjelmien hallitsemisen perusteella...


    • 5432

      ainakin sisustusarkkitehtin keskipalkka on 3500 eur tietämillä niin aika hyvin tuntuu hekin tienaavan, tuttavalla on vakituien työpaikka , hienot autot ja omistusasunto.Joten amk pohjaisella koulutuksella pääsee isoihin ansioihin jos on onnea :)

      Arkkitehdin palkka on kylläkin lähmpänänä 3700 eur kuin joidenkin ilmoittamaaa 2000 eur paremman puolella :D

    • kohta valmis

      Tätä viestiä aloittaessani pysähdyin miettimään, onko kohtuullista nurkua työstäni, josta pitäisi olla kiitollinen. Minulla on vakityöpaikka, useilla opintotovereillani ei ole.

      Olen viittä vaille valmis arkkitehti, opiskelen ja teen töitä osa-aikaisesti.

      Opiskelu on juuri sellaista, kuin kuvittelin arkkitehdin työn olevan. Mukavaa ja luovaa. Tosin päivät ovat pitkiä, ja öitä valvotaan. Opiskelijat ovat kovin kilpailuhenkisiä. Harjoitustöitä kritisoidaan julkisesti. Tämä aiheuttaa osalle mielenterveysongelmia (luku on suurin juuri arkkitehtiopiskelijoilla yliopistotasolla). Toisaalta opiskelu on hyvin yhteisöllistä ja ystävyyksiä syntyy.

      Työelämä on tyystin erilaista kuin opiskelu. Suurin osa ajasta kuluu eriliaisten kaavioiden laatimiseen (ovikaaviot, ikkunakaaviot, keittiökalustekaaviot, alakattokaaviot, purkukaaviot, poistumistiekaaviot...). Tämä on käytännössä vain mallin mukaan piirtämistä. Tehdastyötä. Kuulemma eräässä suuressa rakennuksessa eräskin arkkitehti oli piirtänyt puoli vuotta putkeen pelkästään ovikaavioita. Luovuutta on työstä n. 5 prosenttia, ja siitäkin suurin osa lähinnä asikassuhteiden kanssa luovimista. Jos haluaa taidetta tehdä, kannattaa harkita taiteilijan uraa...

      Töitä kyllä riittää, vaan suunnittelemaan ei pääse ennen valmistumista. Senkin jälkeen on paljon rajoitteita, ennen kuin pääsee tekemään vaativia kohteita. Yleensä toimistojen osakkaat tekevät kivat suunnittelujutut ja antaa valmiiksi luonnostellut työt toimiston arkkitehdeille. Eli kaavioita ja työkuvien laadintaa. Jos suunnittella tahtoo itse kannattaa perustaa oma toimisto, joka on ihan oikea yritys, ja vaatii samanlaisen hallinnoinnin kuin mikä tahansa firma. Eli siihen menee osa suunnitteluajasta, ja todennäköisesti myös illat.

      Suosittelen alaa, jos pitää liukuhihnatyöstä.
      Kaiken opiskelusta on hyötyä, erityisesti talousasioiden ymmärtämisestä. Luovuudestakaan ei ole haittaa, vaikka se ei olekaan välttämätöntä. Rakennusliikkeet kyllä ohjailevat tekemisiä sen verran vahvasti, ettei sille luovuudelle ole edes sijaa.

      Jos mietit onko ala oma, niin suosittelen työharjoittelua arkkitehtitoimistosta, niin näet millaista se työelämä on.

      • Arkkitehti_

        Arkkitehdin tutkinnolla voi tehdä hirveän monenlaisia töitä. Jos tuntuu siltä, että työ on pelkkää ovikaavioiden kopioimista, kannattaa harkita työpaikan vaihtoa.

        Perinteisin arkkitehdin tehtävistä on tietysti talojen suunnittelu. Talojakin on erilaisia, ja niitä voi suunnitella monella tyylillä. Toisissa toimistoissa pusketaan samanlaisia toimisto- tai teollisuusrakennuksia liukuhihnalta vakioratkaisuilta. Toisissa toimistoissa suunnitellaan yksilöllisempiä rakennuksia, joissa yksityiskohdat ja ovetkin harkitaan ja suunnitellaan kohdekohtaisesti, jolloin kaikille portaille riittää luovaa suunnittelutyötä enemmän. Myös suunniteltavien rakennusten mittakaava ja käyttötarkoitus vaikuttavat päivittäisen työn sisältöön. Omakotitalossa suhde luonnostelun ja toteutuspiirustusten tuottamisen välillä on tasaisempi kuin esim. toimistotalossa tai sairaalassa, jossa rakennuksen muoto ja tilajärjestelyt ovat aika rajoitettuja ja siis nopeasti suunniteltu, mutta erilaista kaaviota ja mittapiirustusta on tuotettavana hirveä määrä. Toimistoja on laidasta laitaan, joten jollei ole ensimmäiseen työpaikkaan tyytyväinen, ei kannata jämähtää sinne vaan kokeilla rohkeasti toisenlaista toimistoa.

        Arkkitehdin toimivat myös kaavoituksessa eli suunnittelevat kaupunkeja, puistoja, laajempaa maankäyttöä jne.

        Arkkitehdit voivat toimia myös rakennuttajina eli hallinnoida koko rakennushanketta. Rakennuttajalla on suunnittelevaa arkkitehtia enemmän valtaa rakennushankkeessa ja palkkaus on usein parempi.

        Arkkitehdin tutkinnolla voi tehdä myös vaikka sisustussuunnittelua, jossain määrin graafista suunnittelua, näyttelysuunnittelua, lavasteita, pihasuunnittelua jne.

        Monet arkkitehdit ryhtyvät yksityisyrittäjiksi, koska tällöin saa itse tehdä luovimman osan suunnittelutyöstä ja voi palkata muita piirtämään toteutuspiirustukset, mutta tällöin ottaa myös suuren taloudellisen riskin omasta ja työntekijöidensä toimeentulosta. Työntekijänä taas joutuu viime kädessä tekemään työnantajan linjan mukaista arkkitehtuuria, mutta sillä ostaa itselleen vakaamman toimeentulon.

        Arkkitehdin palkka on ihan kohtuullinen, mutta ei sillä rikastumaan pääse. Aloituspalkkani on 3400e. Mukavasti pystyy siis elämään. Kuitenkin yleinen harhaluulo, että arkkitehdit tienaavat hulluna ja vain piirtelevät ja maalailevat villejä näkymäkuvia päivästä toiseen, on väärä. Työ tehdään suurimmaksi osaksi tietokoneella, palavereissa istutaan paljon ja talon saamiseksi pystyyn on piirrettävä ei niin paljon luovuutta vaativia piirustuksia. Työ on kuitenkin vaihtelevaa, luovaa ja kiinnostavaa tylsimmilläänkin.


      • Anonyymi

        - Opiskelu on juuri sellaista, kuin kuvittelin arkkitehdin työn olevan. ...
        - Työelämä on tyystin erilaista kuin opiskelu

        Joo, opiskeluaika oli kulttuurielitistisen sisäpiirin taiteellista kotkotusta, myöhemmin kun olen muistellut opiskeluaikoja tuolla "suljetulla osastolla" tuntuu että olin aivan liian vaaleanpunaiset linssit silmillä koko homman suhteen. Sääli että opiskelin 90-luvun laman aikaan eikä "alan töiden" todellinen luonne selvinnyt ennen kuin 4-5 vuoden opintojen jälkeen.

        Työelämä olikin sitten äärimmäisen monotonista raksa-alan toimistohommaa päivästä toiseen työtehtävinä TJ:n suunnitelmien puhtaaksipiirtäminen ja punakynäsotkujen korjaaminen, ts. jotain mihin riittäisi lukion oppimäärä ja parin kuukauvven Cad-kurssin. Palkka kymmenen vuoden jälkeen oli n.2600-2700 egee kuussa.
        Siis paska palkka ja saatanan tylsää hommaa, eikä ihme että lineaarialgebra ja tietotekniikan algoritmit alkoivat kiinnostaa paljon enemmän kun uskaltautuin lähteä uudestaan opiskelemaan.
        Myöhemmin olen aika usein törmännyt siihen miten autuaita käsityksiä taviksilla on arkkiperseen työstä, harvoin on tiedossa se fakta että jokaista Alvaria, Elieliä tai vaikka Albert Speeriä kohti on parikymmentä riviarkkitehtiä joiden elämäntehtäväksi jää "Suuren Mestarin" suunnitelmien puhtaaksipiirtäminen.


    • Kysyjä

      Kuinka sosiaalinen täytyy arkkitehdin olla itse työssä? Onko esiintymistä yms.?

      • Anonyymi

        Riippuu niistä tehtävistä, jos pääsuunnittelija niin kyllä, jos puhtaaksipiirtäjä istut siellä nysväämässä päivästä toiseen ja ainoa vaihtua työssä on se kun CAD-ohjelmasta tulee uusi päivitys.


    • Anonyymi

      Hei, 20 vuotta arkkitehtinä ja olen edelleen puhtaaksi piirtäjänä: toimiston omistajat tekevät kaiken suunnittelutyön / luovan työn ja muut vain piirtää niitä puhtaaksi. Ja olen siis korkeakouluarkkitehti en opistosta. Tämä on trendi yleensäkin ja varsinkin jos olet nainen - rakennusala on edelleen miesten maailma jossa asioista sovitaan saunailloissa ym. Naisia on alalla paljon mutta kuten minä , hanttihommissa. Palkkaa saan nettona 2500 kuussa.

      • Anonyymi

        Itse olen maisterivaiheen arkkitehtiopiskelijana eri toimistoissa töissä ollessa pääsyt mukaan monenlaisiin projekteihin. Osassa olen päässyt tekemään hyvinkin luovaa työtä, osassa taas enemmän kaavamaista piirtämistä. Palkka työkokemusta omaavana opiskelijana on nyt 3200€/kk, mutta nousee kun valmistun. Sivutoimena piirrän omalla toiminimellä pientaloja.

        Aika pitkälti itsestä kiinni minkälaisia hommia päätyy tekemään. En ole itse katunut alan valintaa.


      • Anonyymi

        Tämä on vanha ketju, mutta ihmetyttää edelleen nämä palkkatasot, joista täällä puhutaan. Arkkitehdin keskipalkka on 4000e ja sitä arkkitehdit todella myös tienaavat. Olen itse 5. Vuoden opiskelija ja kaikki työssäkäyvät opiskelukaverit tienaavat 2700 eurosta 3400e kuussa. Palkka vaihtelee jonkun verran, mutta tekin suosituksia noudetaan todella hyvin toimistoissa ainakin nykyään. Vastavalmistuneiden palkka pyörii siinä 3500 euron kieppeillä.


      • Anonyymi

        Ja ala on ehkä vielä miesvaltainen, mutta muuttumassa. Meidän toimistossa jo valtaosa arkkitehdeista on naisia. Tällä hetkellä vastavalmistuneista 70% on naisia. Ja mitä tulee luovaan työhön, niin se riippuu toimistosta. Jos on 20 vuotta ollut cadirottana arkkitehdin tutkinnolla, olisi kannattanut vaihtaa paikkaa ajat sitten. Itse olen päässyt tekemään luovaa työtä alusta lähtien. Samaa olen kuullut kavereilta.


    • Anonyymi

      Tällä hetkellä arkkitehtinä Nunavutissa. Palkka noin 125 000 euroa/kk. Kyllä kannattaa lähteä opiskelemaan.

      • Anonyymi

        Palkka 4950€/kk bonus 1000€/kk. Valmistuin 2014. Kiinteistön sijoittajilla ja rakennusliikkeille ei ole bisnestä ilman hyviä arkkitehtejä. Kaikki on suhteellista. Joskus arkkitehdeille kannattaa maksaa 100t€ 3 kk työstä, jotta saa 5M€ rakennushankkeen tai 1,5M€ 30M€ hankkeesta.


      • Anonyymi

        No helppoahan se on Nunavissa kun talot ovat samanlaisia parakkeja. Senkus laitat kopiokoneen raksuttamaan ... ja liksa juoksee. :P


    • Anonyymi

      Katoin ite just äsken niin arkkitehdin palkka suomessa on joku 4 tonnia

      • Anonyymi

        "Katoin ite just äsken niin arkkitehdin palkka suomessa on joku 4 tonnia"

        Toi on keskiarvo, siinä unohtuu että arkkipersetoimistoissa kaikkien titteli on "arkkitehti", mutta työtehtävät voivat olla hyvinkin erilaisia asemasta riippuen pääsuunnittelijasta puhtaaksipiirtäjäksi ns. CAD-orja. Vähän kuin sairaala täynnä lääkäreitä, joista osa vain pesee leikkausveitsiä, tai esikunta täynnä upseereita joista osa vain kaivaa poteroa.


    • Anonyymi

      Helvetin vanha ketju mutta näköjään edelleen hengissä. Oma koulutus: rakennusarkkitehti AMK ja siihen päälle erinäisiä koulutuksia. Amerikkaa en edes ala kommentoimaan, on niin tyystin eri maailma rakennuttamisineen ja projektinjohtamisineen. Mutta suomalaisen suunnittelutoimiston tilanteesta: pieni suomalainen muuttotappiokunta Karjalassa. Pitkäikaisessä toimistossa toista sukupolvea nyt vetämässä oman toimiston leivissä, 6500 €/kk omistajan roolissa. Toimistossa 3-4 henkeä tilauskannan mukaan, itse täyspäiväisenä työntekijänä. Enemmänkin voisi huoletta ottaa palkkaa, mutta verotuksellisesti ei järkevää. Nyt vuosiansiot 78k€ osingot ~20k€.

      • Anonyymi

        ... ja paljonkos maksat työntekijöille liksaa? 1200 $/kk?
        ... ja onkos teillä jo luovuttu 12 tunnin työpäivistä 7 päivän työviikolla?


      • Anonyymi

        Helvetin vanha ketju toki.
        Olisi hauskaa tietää mihin päätökseen ketjun aloittaja tulikaan ja millaisissa hommissa tänä päivänä toimii ...
        ts. tuliko järkiinsä ja unohti arkkitehtikotkotukset ...


    • Anonyymi

      maalatkaa välillä jotain vaikka vesiväreillä...

      Jäykät viivat eivät ratkaise teidän niskalihaksienne pinnettä.

      • Anonyymi

        minä saan kuukaudessa 550e.


    • Anonyymi

      Vähän lisää arkkiperseen ammatin huonoja puolia jota kukaan ei vielä ole tuonut esille: alan suhdanneherkkyys.

      Jos suhdanteissa on vähänkin epävarmuutta, iskee se ensiksi rakennusalaan. Itse erehdyin "opiskelemaan" arkkiperseosastolle vähän ennen 90-luvun lamaa, rakennusala hyytyi täysin eikä harjoittelupaikoista ollut tietoakaan.

      Eli noi jotka nyt leveilette ja retostelette yli 3000 äyrin palkoilla, nauttikaa nyt asiasta niin kauan kun hommaa vielä riittää, ennenkuin maailmantilanne taas syökseen rakennusalan ahdinkoon.

    • Anonyymi

      "Saatanan Arkkitehdit – Fittans Arkitekter"

    • Anonyymi

      Itsellä juuri sama tilanne☹️

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe