Sinkula

Single Speed

Minkä merkkisiä sinkuloita suosittelette? Onkohan Cannondale ainoa oikea, vai löytyykö muita hyviä vaihtoehtoja?

21

7637

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kake.

      Eipä taida olla linjoilla ketään, joka tietäisi edes mikä sinkula on.

      • alkup.tuna

        sinä, mikä se sinkula on?


      • kake.
        alkup.tuna kirjoitti:

        sinä, mikä se sinkula on?

        = 1 vaihde, yleensä takana vapaaratas. Jarrut. Aika usein itse tehty.

        Unohtuko jotain.


      • alkup.tuna
        kake. kirjoitti:

        = 1 vaihde, yleensä takana vapaaratas. Jarrut. Aika usein itse tehty.

        Unohtuko jotain.

        tärkeimmät tuli. En kyllä normaalia miestenpyörää (esim. Oiva) sinkulaksi laske, vaikka siinäkin on 1 vaihde, vapaaratas ja jarrut.

        Ei tullut sinkulasta koskaan suosittua, aika vanha juttuhan tuo jo on.


      • 8532
        alkup.tuna kirjoitti:

        tärkeimmät tuli. En kyllä normaalia miestenpyörää (esim. Oiva) sinkulaksi laske, vaikka siinäkin on 1 vaihde, vapaaratas ja jarrut.

        Ei tullut sinkulasta koskaan suosittua, aika vanha juttuhan tuo jo on.

        Ei kyllä perus Oiva ole sinkula, koska siinä on jalkajarrunapa. Jalkajarru ei ole vapaaratas, vaikka toimiikin samoin.


      • einäätajua
        8532 kirjoitti:

        Ei kyllä perus Oiva ole sinkula, koska siinä on jalkajarrunapa. Jalkajarru ei ole vapaaratas, vaikka toimiikin samoin.

        höpö höpö taas.

        sinkula eli single speed on yksivaihteinen pyörä. mitään muita ominaisuuksia ei voida sinkulalle määritellä. jalkajarrullinen yksivaihteinen pyörä on siis sinkula. myös yksivaihteinen fixi on sinkula.


      • Anonyymi

        testasin sinkulaa ei koskaan enää huono mihin tahansa käyttöön ei maastoon ei kaupunkiin kallioon sopii kyllä jo muodista jääneen hipsterin pyöräksi . siis hipsperille toimii tiellä kuin urheiluauto ilman vaihteita ja hutera runko kuin vanhassa ford sierrassa suosottelen kaupunki pyöräksi cyclocrossia esim cube cross race ja nestelevyjarruilla voit myös ajaa metsässä hiekkateillä lujaa ja kaupunki ajossa tod hyvä t vesa


      • valinta.

        Kumpikaan näistä ei ole sinkula, vaan Fixi


      • alkup.tuna
        valinta. kirjoitti:

        Kumpikaan näistä ei ole sinkula, vaan Fixi

        Tuosta konasta löytyy myös se sinkula, eli riippuu kumman rattaan paat ketjulle, siinä on molemmilla puolen napaa hammasratas. On sitten nähty kyseinen pyörä ihan livenä liikkeessä, eli turha alkaa jauhamaan mitään asiantuntija lausuntoja :-)


      • pööö

      • se ole vähän
        valinta. kirjoitti:

        Kumpikaan näistä ei ole sinkula, vaan Fixi

        sinnepäin, että: Sinkula ei välttämättä ole fixi, mutta fixi on aina sinkula. Jos nyt unohdetaan mahdollisuus kääntää takakiekko toisinpäin.


      • yksi vaihde
        se ole vähän kirjoitti:

        sinnepäin, että: Sinkula ei välttämättä ole fixi, mutta fixi on aina sinkula. Jos nyt unohdetaan mahdollisuus kääntää takakiekko toisinpäin.

        fixed gear, liikkumaton vaihde, fixi. Ja myös yksi vaihde eli single speed...


      • alkup.tuna
        se ole vähän kirjoitti:

        sinnepäin, että: Sinkula ei välttämättä ole fixi, mutta fixi on aina sinkula. Jos nyt unohdetaan mahdollisuus kääntää takakiekko toisinpäin.

        Sinkulaan kuuluu vapaaratas, mutta aidossa fixissä on aina kiinteä välitys ja jarruja ei myöskään saa olla. Eli fixi on periaatteessa ratapyörä, joka on tuotu kadulle ajettavaksi :-)


      • luetun ymmärtämiseen
        alkup.tuna kirjoitti:

        Sinkulaan kuuluu vapaaratas, mutta aidossa fixissä on aina kiinteä välitys ja jarruja ei myöskään saa olla. Eli fixi on periaatteessa ratapyörä, joka on tuotu kadulle ajettavaksi :-)

        "Sinkula ei välttämättä ole fixi, mutta fixi on aina sinkula. Jos nyt unohdetaan mahdollisuus kääntää takakiekko toisinpäin."

        Jos luet ajatuksen kanssa niin huomaat asian...

        Sinkula=Single Speed Yksi nopeus (vaihde) ja vapaaratas... Eli ei fixi

        Fixi=Fixed Gear Liikkumaton vaihde (Ei vapaaratasta, ja siinäkin on yksi vaihde=Single Speed...)

        Nimimerkki 7000km ratapyörällä eli fixillä, radalla. Eli aloittelija...


      • valinta. kirjoitti:

        Kumpikaan näistä ei ole sinkula, vaan Fixi

        Hain ihan jotain muuta Velosportilta ja jäin itsekkin katselemaan tuota Pistaa. Siitä saa laillisen sinkulan, jos haluaa: vapaaratas on asennetavissa ja eteen saa käsijarrun. Lakihan vaatii yhtä jarrua, eikä erittele minkälaista.


    • Anonyymi

      Jos kokoaa itse sinkulan, niin saa mieleisensä. Itse olet tehnyt sinkulan mm. Insera Renosta, parista Crescent-maastopyörästä ja Dahon Mu Unosta ja retro Diamontback Serratosta, (en ole varma nimestä).
      Jotkut ovat ihmetelleet, miksi maastopyörästä sinkula. Ensinnäkin maastopyörissä on paikat jarrusatulalle. Lisäksi maastopyörän runko on sen verran avara, että saa nastarenkaan sopimaan. Joustokeulat olen vaihtanut jäykkiin teräshaarukoihin.

      • Anonyymi

        Miten olet tehnyt sinkulan pyörästä jossa on valmiiksi vain yksi vaihde? (Dahon Uno)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten olet tehnyt sinkulan pyörästä jossa on valmiiksi vain yksi vaihde? (Dahon Uno)

        Tosiaan tein Dahon Unosta sinkulan. Viimeisen muuntoprojekti on vähäsen vielä kesken. Ensin käytin Unossa vannejarruja.
        Ostin Miche-takanavan, sellaisen, jossa on kummallakin puolella kierteet. Rakensin takakiekon. Toiseen kierteeesen vapaaratas, ja toiseen, pitkän pohdinnan jälkeen huomasin, että saan taakse levyjarrun, kun vain laitan kierteisiin kiinalaisen levyjarruadapterin. Sitten hankin kalliin adapterin, johon tulee kiinni jarrusatula.
        Odottelen sopivan korkuista adapteria jarrusatulalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan tein Dahon Unosta sinkulan. Viimeisen muuntoprojekti on vähäsen vielä kesken. Ensin käytin Unossa vannejarruja.
        Ostin Miche-takanavan, sellaisen, jossa on kummallakin puolella kierteet. Rakensin takakiekon. Toiseen kierteeesen vapaaratas, ja toiseen, pitkän pohdinnan jälkeen huomasin, että saan taakse levyjarrun, kun vain laitan kierteisiin kiinalaisen levyjarruadapterin. Sitten hankin kalliin adapterin, johon tulee kiinni jarrusatula.
        Odottelen sopivan korkuista adapteria jarrusatulalle.

        Jäi mainitsematta, jotta sain kalliin jarrusatula-adapterin sopimaan, niin Michen napaan piti vaihtaa pikalinkku akseli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäi mainitsematta, jotta sain kalliin jarrusatula-adapterin sopimaan, niin Michen napaan piti vaihtaa pikalinkku akseli.

        Miten projekti onnistui? Paljonko Uno painaa muunnoksen jälkeen? Olen miettinyt jotain vastaavaa. Toisaalta ilman vaijereita on ehkä yksinkertaisempaa..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      123
      1875
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      193
      1488
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1198
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      45
      1172
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      87
      1057
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      995
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      900
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      846
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      817
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      771
    Aihe