Miten ikonit seinälle?

lippoajamies

Onko mitään perinnettä miten ikonit laitetaan seinälle uuteen kotiin muutettaessa? siis en kysy nyt että naulalla vai propulla, vaan onko siitä sääntöä mihin kohtaan huonetta ne laitetaan, kulmaan, keskelle seinää, sinne tänne, yhteen nippuun??

25

4846

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • theoforos.

Tässä ainakin aluksi muutamia periaatteita:

-ikonit eivät ole "tauluja", joten ei sijoitella samalla tavalla sekaisin pitkin seiniä kuin mitä tahansa maisematauluja tai muotokuvia

-slaavilaisessa perinteessä ikonirykelmä asetellaan nurkkaan, mutta voi tietysti laittaa myös seinälle

-mieluiten itään päin, mutta aina ei ole mahdollista

-Kristuksen ikoni ylimmäksi

-Ikoninurkan/"pääikoniryhmän" lisäksi mieluiten ikoni jokaisessa asunnon huoneessa kylpyhuonetta lukuunottamatta (jotkut eivät kuulemani mukaan laita makuuhuoneeseenkaan, kai häveliäisyyssyistä...)

• paremp'
    • huvherihguhgi

juvifhjugrjt

• hgeri4u8teu

jitrrj9t0rhit

• tavallinen taulu

Eli siitä syystä ikoneille olisi hyvä rauhoittaa jokin nurkka tai alue seinästä. Eli samalle seinälle ei muita tauluja, ei telkkaria jne.

Ikonit kantsii laittaa yhteen "nippuun". Tarkoitushan on, että ikoneiden edessä hiljennytään ja rukoillaan. Jos ne ovat ympäri-ämpäri niin...

Muuten varmaan ei tarkkoja kriiteerejä ole.

• noudattaa

Raamatun ohjeita, niin laita ikonit siten, että
      kasvot ovat seinään päin.
      Tuollainen kuvien palvonta ja niiden edessä ru-
      koileminen ja kynttilöiden polttaminen on Raama-
      tun mukaan noituutta ja taikuuden syntiä.
      Raamattu kieltää kuvien palvonnan!

• noudattaa

esimerkkiäni, tule katsomaan meille. Kaikki taulut ovat nurin päin ja varalta vielä pää alaspäin, valokuvat pöydässä kiinni nurin päin ja telkkukin nurkkaan päin käännettynä. Eukko kulkee säkki päässä ja lapsille on paperipussit. Mulla ei ole mittään siis päässä, tarkotan siis pussia.

• noudattaa
        noudattaa kirjoitti:

esimerkkiäni, tule katsomaan meille. Kaikki taulut ovat nurin päin ja varalta vielä pää alaspäin, valokuvat pöydässä kiinni nurin päin ja telkkukin nurkkaan päin käännettynä. Eukko kulkee säkki päässä ja lapsille on paperipussit. Mulla ei ole mittään siis päässä, tarkotan siis pussia.

esimerkkiäsi. Kerro vain osoitetietosi, niin minähän tulen. Loppuikos teiltä pussit kun sulle ei riittänyt? Tuonko ärrältä tullessani?

• Hurskas katolilainen

tämä asia ei minulle kuulu, mutta tällainen kysymys vain sinulle: tunnustatko sinä kaikki ne päätökset jotka ollaan päätetty seitsemässä ekumeenisessa kirkolllikokouksessa.

• gfgfgdsd
        Hurskas katolilainen kirjoitti:

tämä asia ei minulle kuulu, mutta tällainen kysymys vain sinulle: tunnustatko sinä kaikki ne päätökset jotka ollaan päätetty seitsemässä ekumeenisessa kirkolllikokouksessa.

Niin mitkä kaikki? Onko jokin ongelmallinen kohta? Kerro toki lisää, oi "hurskas"..

• Hurskas katolilainen
        gfgfgdsd kirjoitti:

Niin mitkä kaikki? Onko jokin ongelmallinen kohta? Kerro toki lisää, oi "hurskas"..

sinua. Minä tarkoitan seitsemän ensimmäistä ekumeenista kirkollikokousta, jotka olivat:

1. Nikean esimmäinen kirkolliskokous v. 325
        2. Konstantinopolin ensimmäinen kirkkolliskokous v. 381
        3. Efesoksen kirkolliskokous v. 431
        4. Khalkedonin kirkolliskokous v. 451
        5. Konstantinopolin toinen kirkolliskokous v. 553
        6. Konstantinopolin kolmas kirkolliskokous v. 680
        7. Nikean toinen kirkolliskokous v. 787

En jaksa ruveta selittämään mitä näissä kaikissa kirkolliskokouksissa päätettiin, ottakaa itse selvää siitä. Mutta Nikean toisessa kirkolliskokouksessa päätettiin kuvien kunnioittamista koskeva dogmi.

No katolilaisella puolella on sitten omia kirkolliskokouksia, jota ortodoksit eivät tunnusta, vai olenko minä väärässä tämän asian suhteen.

• theoforos.
        Hurskas katolilainen kirjoitti:

sinua. Minä tarkoitan seitsemän ensimmäistä ekumeenista kirkollikokousta, jotka olivat:

1. Nikean esimmäinen kirkolliskokous v. 325
        2. Konstantinopolin ensimmäinen kirkkolliskokous v. 381
        3. Efesoksen kirkolliskokous v. 431
        4. Khalkedonin kirkolliskokous v. 451
        5. Konstantinopolin toinen kirkolliskokous v. 553
        6. Konstantinopolin kolmas kirkolliskokous v. 680
        7. Nikean toinen kirkolliskokous v. 787

En jaksa ruveta selittämään mitä näissä kaikissa kirkolliskokouksissa päätettiin, ottakaa itse selvää siitä. Mutta Nikean toisessa kirkolliskokouksessa päätettiin kuvien kunnioittamista koskeva dogmi.

No katolilaisella puolella on sitten omia kirkolliskokouksia, jota ortodoksit eivät tunnusta, vai olenko minä väärässä tämän asian suhteen.

Ortodoksisessa kirkossa esiintyy myös ajatusta, jonka mukaan ekumeenisina tulisi pitää myös kahdeksatta (879-880) ja yhdeksättä (1341) kirkolliskokousta. Kahdeksas ekumeeninen kirkolliskokous tuomitsi nikealais-konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen tehdyt lisäykset ja yhdeksäs ekumeeninen kirkolliskokous hyväksyi P. Gregorios Palamaksen teologiset formuloinnit koskien Jumalan energioita yms.

Ekumeenisten kirkolliskokousten lukumäärästä ei ole täyttä yksimielisyyttä ortodoksien keskuudessa (kuten ei myöskään sakramenttien lukumäärästä). Ehkäpä sen että ortodoksisessa kirkossa monet pidättäytyvät nimittämästä muita kirkolliskokouksia ekumeenisiksi kuin niitä seitsemää, jotka myös roomalaiskatolinen kirkko tunnustaa, voisi tulkita jonkinlaiseksi toiveeksi yhdistymisestä, eli ei haluta asettaa lisää kapuloita rattaisiin. Onhan ortodoksisessa maailmassa ollut panortodoksisia kirkolliskokouksia myös vuoden 1054 jälkeen, ja ainakin noita 1300-luvun "palamanisia" kokouksia voisi merkitykseltään hyvin verrata niihin seitsemään kokoukseen, joita kaikki kutsuvat ekumeenisiksi.

• toinen käsky

2 Moos 4-6: Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä KUMARRA äläkä PALVELE niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

• kotialttari

Mite ikonin saa pysymään seinässä? Onko mitään näppärää tekniikkaa vai ihan perinteisestikö porataan reikä betoniin ja naula siihen?
      Vilpittömästi kysyn tätä.

• grand Old Man

Hommaa ikonihylly ikonissa ei saa olla nauloja koukkuja yms.Ikoni asetetaan hyllylle tai telineeseen joka sitä kannattelee.Painokuva ikoneissa on joissakin takana sellainen tötterö mistä sen voi ripustaa naulaan tai kolmiorengas.

• jussi hämäläinen

ja se kolmiorengas on lyöty venäläisellä tarkkuudella niin v*****lleen että se ikoni vinksottaa pahemmin kuin Pisan torni.

• Grand Old Man

Jeesusteippi käy keveisiin samoin superteippi.Mutta lähtee sitten mukana raplinkikin seinästä jos otat pois joskus.

• Titti Palanne

Menkäähän kristinuskoa tuntemattomat hörhöt omille palstoillenne mutuilemaan Raamatun ja sen tulkinnan kanssa. Ortodoksina on helppo teille Raamatusiteeraajille sanoa että Kirkko on ollut 2000 vuotta oppeineen, teidän omat mutunne ja Raamatun tulkintanne on teidän sekoilua. Ei kannata rueta isää opettaa, sanoo vanha sananlasku ja se pätee tähänkin. Ottakaa selvää teologiasta ennekuin alatte evankelikaalisia sekoilujanne täällä opettaa totena.

• mietippäs vähä

Voi sun kanssa Titti Palanne, esitätkö tosissas että Raamatun 10 käskyä ei tulisi noudattaa. Teksti on suoraan toisesta Mooseksen kirjasta eikä kaipaa mitään tulkintaa vaan asia sanotaan ihan suoraan.

• lisää mietittävää
        mietippäs vähä kirjoitti:

Voi sun kanssa Titti Palanne, esitätkö tosissas että Raamatun 10 käskyä ei tulisi noudattaa. Teksti on suoraan toisesta Mooseksen kirjasta eikä kaipaa mitään tulkintaa vaan asia sanotaan ihan suoraan.

Tosiaan kauheeta kattella kuinka jengi miinustaa pyhiä kirjoituksia jotka kuitenkin ovat ajalta ennen Kristuksen syntymää ja täten myös ajalta ennen kirkkoa.
        Teksti on ihan käsitettävissä ilman mitään tulkintoja, päinvastoin tulkinnat vain vääristäisivät tarkoitusta. Se on osa Jumalan itsensä meille omakätisesti kiveen kaivertamaa tekstiä, kymmentä käskyä. Tuskinpa Jumalan olisi kirjoittanut tekstiä jota ei voisi ymmärtää ilman tulkkia. Mikäli joku väittää jotain muuta on aihetta epäillä ovatko he kristittyjä lainkaan.

• Dobs
        lisää mietittävää kirjoitti:

Tosiaan kauheeta kattella kuinka jengi miinustaa pyhiä kirjoituksia jotka kuitenkin ovat ajalta ennen Kristuksen syntymää ja täten myös ajalta ennen kirkkoa.
        Teksti on ihan käsitettävissä ilman mitään tulkintoja, päinvastoin tulkinnat vain vääristäisivät tarkoitusta. Se on osa Jumalan itsensä meille omakätisesti kiveen kaivertamaa tekstiä, kymmentä käskyä. Tuskinpa Jumalan olisi kirjoittanut tekstiä jota ei voisi ymmärtää ilman tulkkia. Mikäli joku väittää jotain muuta on aihetta epäillä ovatko he kristittyjä lainkaan.

Jeesus Kristus, meidän Herramme sanoo Matt 5:18-19 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

• jussi hämäläinen

"Teksti on ihan käsitettävissä ilman mitään tulkintoja, päinvastoin tulkinnat vain vääristäisivät tarkoitusta."

Huomaan että et ole tottunut aivojenkäyttäjä tai muuten vaan lapsellinen. Tuota ... mitenhän sen nyt kauniisti sanoisi ...ymmärtäminen/käsittäminen on tekstin tulkitsemista. Tulit siis sanoneeksi, että sinun käsityksesi vääristävät tarkoitusta. Tai jos haluaa käsittää jonkin tekstin, sitä ei pidä ymmärtää. :-)

• lisää mietittävää
        jussi hämäläinen kirjoitti:

"Teksti on ihan käsitettävissä ilman mitään tulkintoja, päinvastoin tulkinnat vain vääristäisivät tarkoitusta."

Huomaan että et ole tottunut aivojenkäyttäjä tai muuten vaan lapsellinen. Tuota ... mitenhän sen nyt kauniisti sanoisi ...ymmärtäminen/käsittäminen on tekstin tulkitsemista. Tulit siis sanoneeksi, että sinun käsityksesi vääristävät tarkoitusta. Tai jos haluaa käsittää jonkin tekstin, sitä ei pidä ymmärtää. :-)

Huomaan että sinulle luetun ymmärtäminen tuottaa suunnatonta tuskaa. Toivottavasti sinun ei tarvitse vaivata tulkkia ymmärtääksesi näin selvää tekstiä.

• jussi hämäläinen

Huomaan että sinulle luetun ymmärtäminen tuottaa suunnatonta tuskaa. Toivottavasti sinun ei tarvitse vaivata tulkkia ymmärtääksesi näin selvää tekstiä.

Suloista mutta naiivia: vain minä osaan lukea Raamattua oikein.

• Äitisi

Ja tämä liittyi ikonon ripustukseen .. kuinka?

Täytyy myös ymmärtää että kaikilla ei tuo yläpää ole kunnossa ja kaikki eivät ole teologeja tai hengellisesti kilvoittuneita.Joskaan se kilvoittelu ei koskaan lopu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      23
      5025
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4036
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      73
      3603
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2688
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2463
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2348
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      69
      2136
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2107
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1644
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1505
    Aihe