Hei!
Meinasin ensin kirjoittaa tuonne akne/finni -palstalle, mutta tännehän tämä asia kuuluu...
Otsikkoni on ehkä tönkkö suomennos vaivaani kuvaavasta englanninkielisestä termistä Obsessive Face Picking tai Compulsive Face Picking
Eli, aloin tuossa netistä etsimään tietoa tästä minua jo vuosikausia vaivanneesta ongelmasta, jota olen jo terapeuttini kanssa vatvonut enemmän ja vähemmän ja löydökseni sai minut tänne kirjoittamaan.
Tämä ongelmani on siis se, että olen vuosikausia harrastanut "ihon puhdistusta" pakkomielteisesti. Saatan kuluttaa pahimmillaan jopa useita tunteja kerrallaan siihen, että tutkin ihoani milli milliltä ja puristan joka ikisen pienenpienenkin epäpuhtauden, jonka löydän. Jos finni/mustapää tms. on "tiukassa", saatan jopa jotain apuvälinettä käyttäen puristaa ja kaivaa sitä niin kauan, että lopputuloksena käsittelemäni kohta ihossa on täysin rikki ja verillä. Tämän puhdistussession päätteeksi ihoni on siis järjettömän paljon kamalamman näköinen, kuin olisi alun perin ollut, jos en olisi koko hommaa aloittanutkaan. Jos käsittelyn kohteena ovat kasvot, seuraavana päivänä (tämä salainen touhuni ajoittuu yleensä ilta-aikaan) yritän sitten epätoivoisesti meikillä peittää edellisen illan aikaansaannokseni. Ja seuraavana iltana teen saman uudestaan ja kierre jatkuu. Joskus sama kohta saattaa olla viikkokausia rikki, kun se ei pääse koskaan parantumaan rauhassa.
Tämä kuullostaa varmasti järjettömältä ja sitä se onkin. Ei ole kyse siitä, ettäkö OIKEASTI luulisin tällä keinolla ihoani hoitavani, tai ettenkö TIETÄISI, että aiheutan vain pahempaa, vaan se joku pakkomielteinen osa minussa haluaa keinolla millä hyvänsä saada minuun kuulumattoman aineksen heti pois ja ulos minun ihoni sisältä. Sen verran tiedän, että tämä liittyy jollain tavalla psyykkisiin ongelmiin, joita minulla on. Olen kärsinyt masennuksesta vaihtelevalla voimakkuudella lähes koko ikäni (29v).
Minun kohdallani käsittely ei kohdistu pelkästään kasvoihin, vaan myös käsivarsiin, olkapäihin, rintoihin tai bikininrajaan.
Kun aloin etsiä jotain tietoa tällaisesta touhusta, löysin enemmän kuin osasin kuvitellakkaan.
Ensin löysin sellaisia häiriöitä kuin Trikotillomania (hiustennyppimishäiriö), Dermatillomania (ihonnyppimishäiriö, joka ymmärtääkseni tarkoittaa esim. rupien repimistä) ja kaikenlaisia muita pakko-oireisia häiriöitä, mutta lopulta, kun laajensin etsintääni Jenkkilään asti, löysin paljon tietoa juuri tästä kyseisestä puuhasta ja nimenomaan kasvojen nyppimisestä. Kun luin niitä ja ihmisten kuvauksia tajusin, että en olekkaan tämmöistä ihan itse keksinyt, vaan todella monet ihmiset kärsivät tästä samasta harrastuksesta.
Suomen kielellä en löytänyt mitään ja siksi ajattelin, että voisin edes tämän verran kuvailla tänne omia puuhiani, jospa vaikka jollekin olisi jotain apua.
Pari löytämääni sivustoa tässä:
http://www.stoppickingonme.com
http://www.goaskalice.columbia.edu/0397.html
Erityisesti tuon ensimmäisen sivuston läpikäyminen auttoi minua heräämään ongelmani suhteen ja varmistumaan siitä, että syynä eivät ole ihoni epäpuhtaudet tai sen viallinen toiminta, vaan ihan oman mieleni vinkurat. Sivuilta löytämäni tiedon ansiosta olen tällä hetkellä todella motivoitunut lopettamaan tämän itsetuhoisen touhun!
Pakkomielteinen kasvojen nyppiminen
13
2802
Vastaukset
- Nyppijä
Toisen linkin kysymyksen aikaansaama keskustelu löytyy täältä:
http://www.goaskalice.columbia.edu/1431.html - Jihuuuuu
Mulla on vähä samaa vikaa. Kasvoni ja ylävartalon ihoni olis varmasti paremmassa kunnos jos en lähes joka ilta nyppis.
En ollu tiennykkään että tämmösellä jutulla on nimikin.
Itsekkin kärsin masennuksesta ja mielialanvaihteluista.
Oon miettiny että onkohan se nyppiminen jonkun näkönen keino purkaa ahdistusta itselläni. - heti...
yhteys mielenterveystoimistoon. Saat sieltä virallisen diagnoosin ja lääkityksen. Jos olet noin itsetuhoinen, voidaan sinut ottaa myös pakkohoitoon. Finnien puristaminen on vakava häiriö!
- Nyppijä
Kyllä olen jo hoidossa, oikein hyvässä ja parantumisprosessi meneillään:) Ja tämä homma nyt on yksi muiden ongelmieni joukossa. Halusin sen vain täällä jakaa erityisesti, sillä kaikesta muusta kyllä juttua ja tietoa riittää, mutta tähän en ainakaan itse ole löytänyt "vertaistukea" netistä. Kyseessä on siis todellakin saman kaltainen (ei tietenkään ihan niin "raaka") ongelma kuin viiltely.
(Saattoihan tuo sinun viestisi toki olla ivailuakin, mutta tulipahan vastattua)
- täälläkin
Kiitos hyvästä kirjoituksestasi ja linkeistä! Ihan samasta ongelmasta kärsin ja on lohduttavaa tajuta, että muitakin on.
Joskus minulla on vaikeuksia lähteä ulos ihmisten ilmoille, kun hävettää niin se, miltä kasvojeni iho näyttää.
Minulla on todella ohut iho, kuin paperia. Olen vähän yli 3-vuotias nainen. Kasvoille, lähinnä suun ympärille ja leukaan minulla kasvaa mustia paksuja ihokarvoja. Minulla on pakkomielteinen tapa nyppiä karvat pinseteillä pois. Kun nypin niitä, iho ärtyy ja menee rikki. Ihokarvanpoistoaineita en voi käyttää ohuen ja herkän ihoni vuoksi, se ärtyy. Ihokarvojen kasvu johtuu kai hormooneista, en vain tiedä mikä hoito estäisi niiden kasvua.
Samoin puristelen finnejä ja mustapäitä, minulla sama pakkomielteinen tarve saada ihosta ulos kaikki sinne kuulumaton aines. Toistaiseksi nyppiminen ja finnien puristelu on rajoittunut kasvoihin sekä rintojen yläpuolelle että bikininrajaan. Mutta kasvot ovat se pahin ongelmani, ja tietysti se näkyvin osa...
En tajua miten tästä jatkuvasta ihon nypräämisestä pääsisi eroon. En tee sitä julkisesti, lähinnä vain ollessani kotona, mutta nyt keskivaikeasti masentuneena ja sairaslomalla räplään kasvojani kaiken aikaa.
Puren myös kynsiäni ja ihoa kynsien ympäriltä. Toistaiseksi olen hiukset osannut jättää rauhaan. Tajuan kyllä itse että teen vain haittaa kasvoilleni, mutta en ole toistaiseksi osannut tehdä pakkomielteelleni mitään. Ensin kokeilin jos jonkinlaista ihonhoitotuotetta, mutta nyt olen ymmärtänyt, että pahin ongelma taitaa olla tuo omien korvien väli...
Kerro jos keksit hyvän tavan lopettaa. Asian tiedostaminen on kai kuitenkin kaiken o ja o. Vai täytyisikö pitää hanskat käsissä... ? :)- Edellinen
Vasta nyt huomasinkin tuon laittamasi linkin mistä näkyi koko englanninkielisen keskustelun kulku. Huonolla kielitaidollani taaplasin sen läpi, ja yllätyksekseni ymmärsinkin tekstin jokseenkin hyvin. Sieltä tulikin useampi vinkki asiaan.
Kiitos vielä!
:) - Edellinen
Siis, en ole 3-vuotias nainen vaan yli 30-vuotias... :) :) :)
- Nyppijä
Edellinen kirjoitti:
Siis, en ole 3-vuotias nainen vaan yli 30-vuotias... :) :) :)
No eikös se ole "vähän yli 3-vuotias" ;)
Minulle oli jostain syystä kaikista eniten apua tuon ensimmäisen linkin ihon toiminnasta kertovasta osiosta. En ole ihan varma miksi... Ehkä juuri se tiedostaminen on se juju.
Ja sitten tuo toinen keskustelu siellä Ask Alice-palstalla. En olekaan ainoa!
Siksi tänne kirjoitinkin, sekä itseni, että muiden vuoksi. Olin varma, että kyllä meitä täällä Suomenmaassakin on pakko olla meitä nyppijöitä... Olen itse asiassa tässä viime aikoina katsellut vastaantulijoitakin sillä silmällä.
Siellä ekan linkin sivuilla kerrotaan todella yksityiskohtaisesti ihon toiminnasta ja näppylöiden syntymisestä ja sen sellaisesta. Kyllähän nuo on jo biologian tunnilla oppinut ja itsestäänselvyyksiä ovat, mutta jotenkin sen on jättänyt huomioimatta... Koitan tiivistää sen tähän jotenkin:
[Toivottavasti ylläpito ym. ymmärtää, että vaikka tämä seuraava vaikuttaisi olevan väärän palstan asiaa, se on tässä nyt tärkeä osa... En tämän enempää aio ihoasioista näin kirjoittaa]
Iho on siis se ihmisen suurin elin ja on uskomattoman monimutkainen ja hieno rakennelma. Se on meille elintärkeä! Ilman sitä, me emme pysyisi kasassa.
Iho koostuu kaikenmaailman soluista ja rauhasista ja verisuonista ja vaikka mistä pikku sälästä jotka yhdessä toimin puuhailevat äärettömän tärkeitä asioita. Öljy ja tali on ihan tarpeellista tavaraa sopivissa määrin. Ne rauhaset pumppailevat niitä sieltä ihohuokosesta ja yrittävät annostella sitä tarpeen mukaan... Jos huokonen tukkeutuu, pumppaaminen kuitenkin jatkuu ja siitä tulee finni/mustapää tai joku näppy.
Kun se näppylä siihen ihoon on vahingossa päässyt tulemaan, alkaa ihossa itsessään kova puuhastelu näppylän poistamiseksi. Siihen liittyy kaikenlaisia tärkeitä vaiheita, mutta lopputulos on se, että huokonen puhdistuu itsestään ja supistuu lopulta takaisin alkuperäisiin mittoihinsa.
Sitten se tärkein:
Ihon omaan näppylänpoisto-operaatioon puuttuminen puristamalla ei auta ihoa, vaan pilaa koko hienon projektin! Se, mitä me kuvittelemme tekevämme, on että vauhditamme tätä meidän mielestämme ihan liian hitaasti tapahtuvaa tapahtumaa ja muka autamme ihoa. Totuushan on, että silloin sotkeennumme asioihin, joista emme tiedä lainkaan niin hyvin, kuin iho itse. Ja tuloksena ei todellakaan ole alkuperäiseksi palautunut huokonen, vaan pahimmassa tapauksessa se äsken ihan toimiva työmaa on nyt verinen ja tulehtunut reikä, jonka korjaamiseen iholla kuluu paljon enemmän aikaa! Ja se aikahan ei riitä ikinä, jos aina menemme väliin ja sama alkaa taas alusta.
Vaikka iholla menisi vuosi näpyn poistamiseen, niin häviämme sille silti. Emme pysty sitä voittamaan. Vai onko joku nähnyt joskus näppylän, joka on hävinnyt nopeammin puristamalla? (Ja tässä on otettava huomioon myös rupi/punoitus yms, vaikka sitä itse talia ei olisikaan)
Ja vaikka ei pahaa jälkeä jäisikään, niin puristaminen aiheuttaa aina sen, että iho joutuu aloittamaan kaiken alusta. Tästä johtuu se, että näpyt tulevat aina uudelleen samaan kohtaan!! (Tässä kohdassa mietin, että pitää kysyä kosmetologilta, että miksi se kuitenkin puristelee... sillä on varmaan joku selitys. Jos ei, niin en mene sinne enää:))
Me siis teemme saman asian uudelleen ja uudelleen, vaikka tiedämme, että tulos ei ole koskaan se, mitä toivomme. Vaikka tiedämme, silti teemme sen taas...
[nyt loppui tämä]
Minun ei ole tarvinnut mitään peilejä piilottaa, eikä muutakaan, sillä jostain syystä minuun tehosi tuo ihon kunnioittaminen niin hyvin, että voin katsella vaikka finniä, ilman, että tekee mieli sitä puristaa. Ajattelen vain, että tuossa vaiheessa se on nyt menossa ja wau, kylläpä se hienosti on sieltä tulossa, nyt täytyy vaan varoa pilaamasta sitä... Kuulostaa varmaan vähän öklöltä, mutta tämä on minulle ihan mielettömän iso juttu!
En ole nyt noin 2 viikkoon puristanut yhtään mitään!!! Ja se on ihan mieletöntä! En ole varmaan 10 vuoteen näyttänyt näin hyvältä! Naamassa esim. näppyjä kyllä on, mutta olen joutunut myöntämään, että niistä ehkä 3 on sellaista, mitkä muutkin näkevät, mutta silti ne eivät ole lähellekään niin pahan näköisiä kuin pienimmätkään aiemmin itseaiheutetut sotkut.
Ahdistuksen tunne on tullut tilalle. Rintaa puristaa välillä niin paljon, että joutuu haukkomaan happea. Siinä kohdassa joudun tosiaan taistelemaan, etten rauhoittaisi itseäni nyppimällä. Siinä kohdassa olen ottanut kynän ja paperia ja kirjoittanut tuntemukset ylös.
Sen tiedän, että se mitä me sieltä ihosta yritämme poistaa, on jotain ihan muuta kuin talia tms. Se on jotain, mitä yritämme itsestämme saada pois... pahaa oloa. Minulla se on myös jonkinlaista itsensä lohduttamista, sillä tila on jotenkin transsinomainen... Minä uskon, että löydän uuden keinon... en vielä tiedä mikä se on, mutta varmasti sen vielä löydän.
Olen iloinen, jos tästä oli apua edes yhdelle ihmiselle samoin kuin minulle! Me itse tiedämme, ettei tämä ole mikään ihan pikkujuttu, vaikka ulkopuolisista saattaakin siltä kuullostaa... Ja kyse ei todellakaan ole iho-ongelmasta, vaan mielenterveysongelmasta.
Tsemppiä ja iloista ihoa meille kaikille! Seuraan kiinnostuneena mitä meille kuuluu, ilmoitelkaa!
p.s. mietikääs minkälaista on ensi kesänä... kun ei tarvitse pitkähihaisessa helteellä hikoilla enää pahoina päivinä:) - yksi juttu
Nyppijä kirjoitti:
No eikös se ole "vähän yli 3-vuotias" ;)
Minulle oli jostain syystä kaikista eniten apua tuon ensimmäisen linkin ihon toiminnasta kertovasta osiosta. En ole ihan varma miksi... Ehkä juuri se tiedostaminen on se juju.
Ja sitten tuo toinen keskustelu siellä Ask Alice-palstalla. En olekaan ainoa!
Siksi tänne kirjoitinkin, sekä itseni, että muiden vuoksi. Olin varma, että kyllä meitä täällä Suomenmaassakin on pakko olla meitä nyppijöitä... Olen itse asiassa tässä viime aikoina katsellut vastaantulijoitakin sillä silmällä.
Siellä ekan linkin sivuilla kerrotaan todella yksityiskohtaisesti ihon toiminnasta ja näppylöiden syntymisestä ja sen sellaisesta. Kyllähän nuo on jo biologian tunnilla oppinut ja itsestäänselvyyksiä ovat, mutta jotenkin sen on jättänyt huomioimatta... Koitan tiivistää sen tähän jotenkin:
[Toivottavasti ylläpito ym. ymmärtää, että vaikka tämä seuraava vaikuttaisi olevan väärän palstan asiaa, se on tässä nyt tärkeä osa... En tämän enempää aio ihoasioista näin kirjoittaa]
Iho on siis se ihmisen suurin elin ja on uskomattoman monimutkainen ja hieno rakennelma. Se on meille elintärkeä! Ilman sitä, me emme pysyisi kasassa.
Iho koostuu kaikenmaailman soluista ja rauhasista ja verisuonista ja vaikka mistä pikku sälästä jotka yhdessä toimin puuhailevat äärettömän tärkeitä asioita. Öljy ja tali on ihan tarpeellista tavaraa sopivissa määrin. Ne rauhaset pumppailevat niitä sieltä ihohuokosesta ja yrittävät annostella sitä tarpeen mukaan... Jos huokonen tukkeutuu, pumppaaminen kuitenkin jatkuu ja siitä tulee finni/mustapää tai joku näppy.
Kun se näppylä siihen ihoon on vahingossa päässyt tulemaan, alkaa ihossa itsessään kova puuhastelu näppylän poistamiseksi. Siihen liittyy kaikenlaisia tärkeitä vaiheita, mutta lopputulos on se, että huokonen puhdistuu itsestään ja supistuu lopulta takaisin alkuperäisiin mittoihinsa.
Sitten se tärkein:
Ihon omaan näppylänpoisto-operaatioon puuttuminen puristamalla ei auta ihoa, vaan pilaa koko hienon projektin! Se, mitä me kuvittelemme tekevämme, on että vauhditamme tätä meidän mielestämme ihan liian hitaasti tapahtuvaa tapahtumaa ja muka autamme ihoa. Totuushan on, että silloin sotkeennumme asioihin, joista emme tiedä lainkaan niin hyvin, kuin iho itse. Ja tuloksena ei todellakaan ole alkuperäiseksi palautunut huokonen, vaan pahimmassa tapauksessa se äsken ihan toimiva työmaa on nyt verinen ja tulehtunut reikä, jonka korjaamiseen iholla kuluu paljon enemmän aikaa! Ja se aikahan ei riitä ikinä, jos aina menemme väliin ja sama alkaa taas alusta.
Vaikka iholla menisi vuosi näpyn poistamiseen, niin häviämme sille silti. Emme pysty sitä voittamaan. Vai onko joku nähnyt joskus näppylän, joka on hävinnyt nopeammin puristamalla? (Ja tässä on otettava huomioon myös rupi/punoitus yms, vaikka sitä itse talia ei olisikaan)
Ja vaikka ei pahaa jälkeä jäisikään, niin puristaminen aiheuttaa aina sen, että iho joutuu aloittamaan kaiken alusta. Tästä johtuu se, että näpyt tulevat aina uudelleen samaan kohtaan!! (Tässä kohdassa mietin, että pitää kysyä kosmetologilta, että miksi se kuitenkin puristelee... sillä on varmaan joku selitys. Jos ei, niin en mene sinne enää:))
Me siis teemme saman asian uudelleen ja uudelleen, vaikka tiedämme, että tulos ei ole koskaan se, mitä toivomme. Vaikka tiedämme, silti teemme sen taas...
[nyt loppui tämä]
Minun ei ole tarvinnut mitään peilejä piilottaa, eikä muutakaan, sillä jostain syystä minuun tehosi tuo ihon kunnioittaminen niin hyvin, että voin katsella vaikka finniä, ilman, että tekee mieli sitä puristaa. Ajattelen vain, että tuossa vaiheessa se on nyt menossa ja wau, kylläpä se hienosti on sieltä tulossa, nyt täytyy vaan varoa pilaamasta sitä... Kuulostaa varmaan vähän öklöltä, mutta tämä on minulle ihan mielettömän iso juttu!
En ole nyt noin 2 viikkoon puristanut yhtään mitään!!! Ja se on ihan mieletöntä! En ole varmaan 10 vuoteen näyttänyt näin hyvältä! Naamassa esim. näppyjä kyllä on, mutta olen joutunut myöntämään, että niistä ehkä 3 on sellaista, mitkä muutkin näkevät, mutta silti ne eivät ole lähellekään niin pahan näköisiä kuin pienimmätkään aiemmin itseaiheutetut sotkut.
Ahdistuksen tunne on tullut tilalle. Rintaa puristaa välillä niin paljon, että joutuu haukkomaan happea. Siinä kohdassa joudun tosiaan taistelemaan, etten rauhoittaisi itseäni nyppimällä. Siinä kohdassa olen ottanut kynän ja paperia ja kirjoittanut tuntemukset ylös.
Sen tiedän, että se mitä me sieltä ihosta yritämme poistaa, on jotain ihan muuta kuin talia tms. Se on jotain, mitä yritämme itsestämme saada pois... pahaa oloa. Minulla se on myös jonkinlaista itsensä lohduttamista, sillä tila on jotenkin transsinomainen... Minä uskon, että löydän uuden keinon... en vielä tiedä mikä se on, mutta varmasti sen vielä löydän.
Olen iloinen, jos tästä oli apua edes yhdelle ihmiselle samoin kuin minulle! Me itse tiedämme, ettei tämä ole mikään ihan pikkujuttu, vaikka ulkopuolisista saattaakin siltä kuullostaa... Ja kyse ei todellakaan ole iho-ongelmasta, vaan mielenterveysongelmasta.
Tsemppiä ja iloista ihoa meille kaikille! Seuraan kiinnostuneena mitä meille kuuluu, ilmoitelkaa!
p.s. mietikääs minkälaista on ensi kesänä... kun ei tarvitse pitkähihaisessa helteellä hikoilla enää pahoina päivinä:)Jos nyt uskallan, ettei tule sanomista tai näitä poisteta.
Pakko nyt lisätä että tietenkin ihoa täytyy hoitaa yms. mutta niillä oikeilla keinoilla ja siihenhän löytyy tietoa jos jonkinmoista. Ja itse olen nyt yrittänyt erityisesti keskittyä puhdistuksen ja kosteutuksen oikeaoppisuuteen. Yrittänyt opetella tykkäämään omasta ihosta ja puolustamaan sitä pahoilta sormenpäiltäni ja hellimään sitä. Vähän niin kuin anteeksi siltä pyytäisin. Se auttaa minua!
Ja tuohon karvajuttuunhan kanssa on ihan oikeita hoitojuttuja, toivottavasti siihen löydät tietoa ja apua! Eräs ystäväni kärsii hirsutismista ja hän on sanonut, että itsensä hyväksyminen on siinä tärkeintä.
Nyt en enää puhu tämmöisiä täällä!:)
- Nyppijä
Kaksi askelta teteen ja kaksi taaksepäin...
"Mainostin" tätä aihetta vähän tuolla aknepalstalla ja sehän jotain siellä vallan huvitti... No ei siinä mitään. Mutta. Löysin itseni sen jälkeen puristelemasta olkapäätäni ajatellen, että kyllä ne täytyy saada pois... jos tuosta ihan varovasti... vähän vielä... ja vielä tuosta... V***u!!!
Ehkä tuo takapakki oli hyväkin, sillä ainakin huomasin muuten rauhassa olleesta ihosta niin selkeästi punoituksen ja kynnen jäljet... Se pieni näppylä ei edes punoittanut! EI! ja ei ja ei! hiha takaisin ja silittely päälle.
Olkoon sitten asia oikeasti miten tahansa, niin minä aion edelleen uskoa tuohon mikä minua alun perin auttoi. Saatan ehkä käydä siellä kosmetologilla, mutta saa keksiä jonkun muun keinon kuin puristelun. Tai sitten aika himputin hyvän selityksen.
Minun ihoani ei puristele kukaan ja sillä siisti!
Tänä aikana on jo onneksi tullut todistetuksi myös se, että finni katoaa itsestään kun sen antaa olla. En tiedä minne se menee, mutta antaa mennä:)
Mites muilla...?- jihuuuuuuuuuu
Mun mielstä ei kosmetologit nypi ihoo enään niin rankasti ku joskus 10 v sitten, muistan et multa silloin katkes verisuoni (pieni) nenän pielestä, niin se punotti pitkän aikaa.
Oon huomannu kanssa et oon ku transsissa ku nypin ihoo, voi olla et sillon ei tarvi ajatella mitään. Nypin kanssa ihooni enemmän ahdistuneena.
Oli kiva toi sun juttus ihosta, en oo aatellukkaan kuin tärkee se on!!!!
- enpä ole ajatellut
Täsmälleen sama ongelma täällä, pinseteillä nypin mustapäätkin pois... Nyt aion sen lopettaa, kiitos.
- toivoton28
Hei!
Minulla on ihan samaa ongelma. Olen jo niin toivoton tässä asiassa...
Joka päivä lupaan itselleni että en tee sitä... mutta ei vaan toimii.... mä suoraan vihaan itseni ja mun iho on kauheassa kunnossa...
Voisko joku sanoa että pystyi lopettamaan ja että miten?
Olen lukenut jo monta sivustoa ja keskustelua tästä aiheesta mutta en löytänyt yhtäkään siitä että miten pääse tästä eroon???
Mulla on nyt masennus lääkkeet ja skinoren voidetta... mutt nyppiin ihoni edelleen... :(
Apua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi912660On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole522607Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732569Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä792468Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl421976Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu681954Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1401843Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve291402Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko301361Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?191248