Saamelaisuus ja...

Soikiopää

Siis olen mielenkiinnolla pannut merkille miten kaikki asiantuntemus ja tieto saamelaisuudesta ja poronhoidosta ja saamelaiseta kulttuurista on pesiytynyt saamelaisneuvostoon. Mihin enään tarvitaan saamelaiskäräjiä?

62

4378

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omat tulkkina

Olisi hyvä jos ensinnäkin olisi jokin vedenpitävä ja selkeä tulkinta siitä KUKA ON SAAMELAINEN.
      Joillekin riittää että on etelästä tullut ja sopiva saamelaiseksi.
      Muutenhan ei ole mitään mahdollisuutta osallistua näihin saamelais vaaleihin ja jopa neuvostoihin.
      Itse olen mummoni kautta saamelaista sukujuurta mutta enpä ole kelvollinen saamaan äänioikeutta saamelais vaaleissa.

• immeisen mielipide

on se että saamelainen on saamelaiset sukujuuret omaava ihminen jonka ensimmäinen äidinkieli on saamen kieli. Pelkät sukujuuret ei riitä vaan tuo kieli tietääkseni täytyy olla äidinkielenä?

• outo juttu
        immeisen mielipide kirjoitti:

on se että saamelainen on saamelaiset sukujuuret omaava ihminen jonka ensimmäinen äidinkieli on saamen kieli. Pelkät sukujuuret ei riitä vaan tuo kieli tietääkseni täytyy olla äidinkielenä?

No johan on outo juttu jos Saamenkieli riittää tekemään ihmisestä saamelaisen. Itse ole kyllä sukujuuriltani Saamelaine, eli äidin äitini oli saamelainen. Minun äidinkieleni ole koskaan ollut Saame vaan Suomi, silti omistan äänioikeuden Saamelaiskäräjillä.
        Jotenkin tuntuu että aika kirjavaa on tuo tulkinta koska osa yksi lapsitani omaa äänioikeuden ja kaksi ei... mistä lie johtuu???

• saamelainen
        outo juttu kirjoitti:

No johan on outo juttu jos Saamenkieli riittää tekemään ihmisestä saamelaisen. Itse ole kyllä sukujuuriltani Saamelaine, eli äidin äitini oli saamelainen. Minun äidinkieleni ole koskaan ollut Saame vaan Suomi, silti omistan äänioikeuden Saamelaiskäräjillä.
        Jotenkin tuntuu että aika kirjavaa on tuo tulkinta koska osa yksi lapsitani omaa äänioikeuden ja kaksi ei... mistä lie johtuu???

Suora lainaus www.samediggi.fi sivuilta:

"Edellisissä vaaleissa vaaliluetteloon merkittyjen henkilöiden lapset, jotka ovat tulleet äänioikeusikään eli täyttävät 18 vuotta viimeistään vaalien viimeisenä päivänä, merkitään
        vaaliluetteloon sen jälkeen, kun he ovat ilmoittaneet pitävänsä itseään saamelaisena."

Toisin sanoen: ketään ei automaattisesti merkitä saamelaiseksi vaaliluetteloon. Henkilön tulee itse pitää itseään saamelaisena ja pyytää vaaliluetteloon merkitsemistä. Ehkä osa lapsistasi ei ole tätä tehnyt?

• saamelainen

Onpa hyvä, että on jo tällainen vedenpitävä tulkinta saamelaiskäräjälaissa. Sen mukaan saamelainen on henkilö, joka pitää itseään saamelaisena ja jolle saamen kieli on äidinkieli tai vähintään yhden hänen vanhempansa tai isovanhempansa äidinkieli.

Saamen kieli on saamelaisuuden pääperuste, mutta ei tarvitse itse osata, kunhan yksi vanhemmista tai isovanhemmista on sitä ÄIDINKIELENÄÄN puhunut. Toinen tärkeä asia saamelaisuudessa on, että PITÄÄ ITSEÄÄN SAAMELAISENA. Ketään ei väkipakolla listata saamelaiskäräjien vaaliluetteloon, vaan sinne on hakeuduttava kun täyttää tuon kielivaatimuksen.

• sanoa
        immeisen mielipide kirjoitti:

kans. Miks lappilaiset ja saamelaiset ei hyväksy meitä yksinäisiä etelän immeisiä joukkoonsa? Itse olen aina toivonut pääseväni luonnon rauhaan, saada olla luonnon keskellä. Ei kaikki etelän ihmiset halua sitä Saariselän menoa, mutta jo se, että olen etelästä, tekee musta lappilaisten mielestä rikollisen.

• Inarilainen
        sanoa kirjoitti:

kans. Miks lappilaiset ja saamelaiset ei hyväksy meitä yksinäisiä etelän immeisiä joukkoonsa? Itse olen aina toivonut pääseväni luonnon rauhaan, saada olla luonnon keskellä. Ei kaikki etelän ihmiset halua sitä Saariselän menoa, mutta jo se, että olen etelästä, tekee musta lappilaisten mielestä rikollisen.

Olen syntyperäinen Inarilainen ja kouluaikoja lukuunottamatta asunut täällä koko ikäni.
        En ole koskaan erotellut ihmisiä, kaikki on samanarvoisia. Tulipa mistä tahansa ja olipa suomalainen lappilainen tai saamelainen.

Asuin oppikouluajan asuntolassa, viisi vuotta. Huonekaveri oli aina saamelainen ja hyvin meni.
        Leikit ja kujeet oli samoja. Kesät kirjoiteltiin kirjeitä. Kaverit opetti saamenkieltä, ensiksi tietysti rivot sanat, joita sitten tytönhupakkona sanoa paukasin.

Nyt nämä entiset kaverit ovat ylpeitä. Väittävät vielä että heitä on sorsittu asuntolassa. Päinvastoin, saamenlapset olivat etelästä kotoisin olevien asuntolan hoitajien ja opettajien lellikkejä.

Saariselällä olen käynyt kahdesti, syömässä työporukalla ja Gröhnin Eikan kirkkokonsertissa.
        Vapaa-ajat menee luonnossa liikkuessa. Eihän sitä hyörinää jaksa katsella. Kun käy esim. Helsingissä, aivan ahistaa meteli. Suojatiekin pitää ylittää juosten jotta ei jää jalkoihin.

Kyllä tänne mahtuu. Elinkeinot, porot ja kaikensortin ihmiset. Tervetuloa vaan.

• Anar-neida
        sanoa kirjoitti:

Täällä on lääniä. Työttömyyttäkin on, että ei kannata työttömäksi tulla.
        Mutta on aloja joissa ei ole työntekijöitä.
        Täällä tarvittais esim. yksityinen puheterapeutti, psykoterapeutti ja toimintaterapeutti sekä viittomakieln tulkki. Nämä tuli akuutisti mieleen kun on tutuissa terapeuttia tarvitsevia, mutta lähimmät 300 km
        päässä. On raskasta käydä Rovaniemellä asti viikoittain.

Niin että jos tutuissa on reserviä, niin kerrohan etiäpäin.

• matsikl
        saamelainen kirjoitti:

Onpa hyvä, että on jo tällainen vedenpitävä tulkinta saamelaiskäräjälaissa. Sen mukaan saamelainen on henkilö, joka pitää itseään saamelaisena ja jolle saamen kieli on äidinkieli tai vähintään yhden hänen vanhempansa tai isovanhempansa äidinkieli.

Saamen kieli on saamelaisuuden pääperuste, mutta ei tarvitse itse osata, kunhan yksi vanhemmista tai isovanhemmista on sitä ÄIDINKIELENÄÄN puhunut. Toinen tärkeä asia saamelaisuudessa on, että PITÄÄ ITSEÄÄN SAAMELAISENA. Ketään ei väkipakolla listata saamelaiskäräjien vaaliluetteloon, vaan sinne on hakeuduttava kun täyttää tuon kielivaatimuksen.

No miten sinne hakeudutaan?! Saamelaiskäräjien sivut on kyllä nii sekavat että sieltä oli turha tietoa etsiä.

• luulen
        saamelainen kirjoitti:

Pitää olla kirjoilla sillä kunnalla ja tietty vanhemmista siis ainakin toisen saamelainen..

• Anonyymi
        Anar-neida kirjoitti:

Täällä on lääniä. Työttömyyttäkin on, että ei kannata työttömäksi tulla.
        Mutta on aloja joissa ei ole työntekijöitä.
        Täällä tarvittais esim. yksityinen puheterapeutti, psykoterapeutti ja toimintaterapeutti sekä viittomakieln tulkki. Nämä tuli akuutisti mieleen kun on tutuissa terapeuttia tarvitsevia, mutta lähimmät 300 km
        päässä. On raskasta käydä Rovaniemellä asti viikoittain.

Niin että jos tutuissa on reserviä, niin kerrohan etiäpäin.

Elikkäs korkeakoulutettuja perintö- ja verosuunnittelijoita, korkeakoulutettuja, ökyrikkaita sijoittajia kaivataan Saamenmaalle rahaa tuomaan, muttei tamperelainen sairaus-kansaneläkeläinen kelpaa, kun ei ole kuin nyssäkkä ja nälkä mukana.

• Anonyymi

Olisiko niin, että ilmaisu alkuperäiskansa, suomennos, ilmaisu englanniksi esim."first nation", tai "aboriginal" on se joka tässä hämää, kun kaikki ihmiset ovat alkuperäisiä, niin millä oikeudella joku omii tuon nimityksen itselleen ja väittää että vain hänen kansansa on alkuperäinen ja muut ovat jotain muuta, eihän se niin ole, sehän aiheuttaa vain eripuraa ja pahaa mieltä, ristiriitoja että toisia ylennetään ja toisia alennetaan, vaikka kaikki ovat yhtä ja samaa homo sapiens, vai mikä se virallinen nimitys, mutta ihmissukua kaikki.

• saamelainen

Saamelaisneuvosto on perustettu 1956, Suomen Saamelaiskäräjien edeltäjä Saamelaisvaltuuskunta 1973.

Saamelaisneuvosto edustaa neljän valtion saamelaisorganisaatioita ja Suomen Saamelaiskäräjät Suomen saamelaisia.

Kummallakin siis löytyy asiantuntemusta pitkältä ajalta. Saamelaisneuvostolta vieläpä kaikista neljästä valtiosta joissa saamelaisia asuu.

Yhteiskunta, niin suomalainen kuin saamelainenkin, tarvitsee useita organisaatioita toimiakseen. Olisiko oikein jos saamelaisten asioita ajaisi vain ja ainoastaan yksi, Suomen valtion rahoituksesta täysin riippuvainen, Saamelaiskäräjät?

• sapmi

En hyväksy saamelaisneuvoston mielipiteitä ja "asiantuntemusta" poronhoidossa. En sitten millään vaikka kuinka olen saamelainen ja vielä poronhoitaja.

• valtiolta rahaa
        sapmi kirjoitti:

En hyväksy saamelaisneuvoston mielipiteitä ja "asiantuntemusta" poronhoidossa. En sitten millään vaikka kuinka olen saamelainen ja vielä poronhoitaja.

Sitäpaitsi taitaa se saamelaisneuvosto saada rahansa myös valtion arkusta. Käsittääkseni opetusministeriö rahoittaa heidän toimiaan

• saamelainen
        valtiolta rahaa kirjoitti:

Sitäpaitsi taitaa se saamelaisneuvosto saada rahansa myös valtion arkusta. Käsittääkseni opetusministeriö rahoittaa heidän toimiaan

Jospa lukisitte ne saamelaisneuvoston tiedotteet jotka he itse ovat kirjoittaneet. Eiliset saamenkieliset olivat journalismin pohjanoteeraus.

Ei Saamelaisneuvosto ole sellaista koskaan lausunut. Lauseiden irrottaminen asiayhteydestä muuttaa minkä tahansa asian.

Mutta uskokaa mitä haluatte, vaikka joulupukkia, jos teitä ei kiinnosta itse ottaa selvää.

• saamelainen
        saamelainen kirjoitti:

Jospa lukisitte ne saamelaisneuvoston tiedotteet jotka he itse ovat kirjoittaneet. Eiliset saamenkieliset olivat journalismin pohjanoteeraus.

Ei Saamelaisneuvosto ole sellaista koskaan lausunut. Lauseiden irrottaminen asiayhteydestä muuttaa minkä tahansa asian.

Mutta uskokaa mitä haluatte, vaikka joulupukkia, jos teitä ei kiinnosta itse ottaa selvää.

siis eiliset saamenkieliset UUTISET

• Inarilainen
        valtiolta rahaa kirjoitti:

Koko touhun rahoittaa Suomen valtio.

• Tuo käjöinti?

Mitä tuomioita nuo saamalaiskäräjät jakaa?
      Onko ne poro rosvoja varten vai muita vilunkia tehneitä tuomitsemassa?

• Saamenmaan asukki

Sitä mieki olen ihmetellyt että miksi noin pöhkö nimi. Mutta riitaisiahan nuo ovat.

Täällä on kolme saamenkieltä, pohjois-saame, Inarin saame ja koltan saame. Pohjois-saame jyrää muut kielet. Syyttävät että saamenkieltä syrjitään. Vähemmistövaltuutettua huudetaan apuun.
        Mutta eivät itse käräjillä sun muissa parlamenteissaan sitä hoksaa, että ovat itse pahimpia syrjijiä. Syrjivät OMASSA KESKUUDESSAAN koltansaamea ja inarinsaamea puhuvia.

Niin että siinä mielessä käräjät on sopiva ilmaus.

• sabmelas

Saamelaisuus on hyvä asia niille, jotka saavat
      etuja kuten virkapaikan, porotilan ja talon...
      veronmaksajien varoin.
      Huom. ulko saamelainen on sn. kannattaja jäsen.
      Ulko saamelaisena ihmettelen, eikö kaikki tarinat ja matkamuistot sekä ideat ole jo myyty tekijä oikeuksienkin kanssa.
      Postia saamelaisyhteiskunnasta saamme, vain
      äänestyslipun muodossa.

• bastilislátnjá

dat lea sápmelaš, ii sabmelas!!

• joopasenmies

"Miks lappilaiset ja saamelaiset ei hyväksy meitä yksinäisiä etelän immeisiä joukkoonsa? "

Hyväksyy. Tänne vain jos haluaa luonnossa asua ja kiinnostaa. Eri asia ne "siis tääl on kaikki ihan perseest, miks te täällä asutte, tääl ei oo mitään" -etelänherrat, joiden päässä metästys ja kalastus ei ole edes harrastuksia ja elämä on kivitalojen keskellä.

• ,.-¨'

just nuin...kyllä hyväksyvät.ja sitä paitsi kyllä täällä on sentään elämää enemmän kuin siel katujen vilskees ,kiireen keskellä ja mihin? kysyn vaan...

keitetäänkö ensin perunat ja rauhotutaan?

• LAndo2

Saamelasineuvosto vain haluaa olla jotensakin kaiken yläpuolella! Saamelaiskäräjät on virallinen. Saamelasikäräjiä tarvitaa kulttuuriitsehallinnon toteuttamiseen.

• 20

Oletteko te ihmisraukat iha hulluja? Onko se saamelaisuus niin tärkeää että sillä pitää vaivata päätä onko vai eikö ole. kaikki olemme kiitenki tasavertaisia olentoja samalla telluksella. höyrypäitä ja hulluja olette kaikki!
      -sapmi

• Anonyymi

Koeta sinä ite päättää olemmeko tasavertaisia olentoja, vai höyrypäitä ja hulluja kaikki "-sapmi".

Toisten ihmisten nimitteleminen "ihmisraukoiksi ja iha hulluiksi" ym ei anna kovin tasapainoista kuvaa sanojastaan.

• saamelainen oikiasti

voi herranen aika sentään.. kyllä täällä inarin kunnassa on sitten kohta KAIKKI saamelaisia.. On pekkalat ym hakemassa saamelaisuutta, mutta muutama kymmenen vuotta sitte olivat niin olevinaan ja ei halunneet olla edes tekemisissä saamelaiset kanssa.. ja on nuo ns. morottajan sukukirja saamelaiset ja kyröt.. no huh huh.. ja kaikki tahtoo olla saamelaisia.. ja sitte tongitaan nokka kiinni sukukirjassa, josko joskus 1800-luvulla joku isoisoisoisoäitin tai isän sukunimi olis ollu joku saamelainen.. ja sitte se siitä ilo irtoaaki.. ja ollaan niin saamelaista.. mie oon itte sitä mieltä, että saamelaiseksi synnytään eikä haeta sitä jonku käräjien kautta..eikä siinä kieli yksistään paljon auta.. jos joku kantaäiti tai isä on sitä puhunu. toivottavasti päättäjät saavat poistettua nuo leikkisaamelaiset rekisteristä, vaikka mie en sitä oikein usko.. mutta mie ainaki oon ylpiä juuristani jokka mie oikiasti tiiän ja tunnen..

• Anonyymi

Onko se rahanahneus joka vetää vaiko sen sanan "alkuperäinen" omiminen saamelaisille, vaikka kyllähän kaikki ihmiset ovat loppujen lopuksi aitoja ja alkuperäisiä, ei pitäisi perustaa kenenkään identiteettiä sellaiselle olettamalle, että joku on toista, syntyperän ansiosta, jotenkin arvokkaampi, alkuperäisempi, sehän herättää vain riittämättömyyden tunteita niissä, joita ei hyväksytä joukkoon, vaikka kaikki ihmiset ovat alkuperäisiä ja arvokkaita.

Siihen kun sekoitetaan akateeminen ahneus, manifesteineen, algoritmeineen, digivääntöineen, tyyteneineen ja muine muotisanoineen, se raskas kirjasto jota raahaavat mukanaan ja soveltavat kaikkeen, jotain vuosituhansien takaisia Antiikin filosofeja, kuin olisivat elävien kirjoissa tämän päivän maailmassa, vaikkeivat ole, niin kiero asehan siitä viattomia kohtaan syntyy, onko se sitten muka "alkuperäistä" no ei.

• ISOjumala

rajantakaa tulleita pakolaisia kaikki jotka lietsovat riitaa. oikeat alkuperäiset ovat olleet ja ovat eivätkä kuljeskele maasta toiseen. Kaikki on luettavissa sukukirjoista!! Vai eivätkö ne ns.saamelaiset osaa lukea.Saatana kaikki pitäs ilmaseksi saaha!!!

• näin vain täällä on

Älkää vaan päästäkö suomen puolella saamelaisuudella etuja havittelevia ja muiden ihmisten oikeuksia alas painavia sellaiseen valtaan kun näillä on ruotsin puolella.
      Täällä saame digissä istuu saamelaiset sylikkäin ja lisää virkoja vain perustetaan. Tappelevat joka asiasta ja kun joku saamelainen laitetaan virasta pois maksetaan miljoonia tälle veronmaksajien rahoja. Saamelapsille on omat keittiöt omissa kouluissa kun muiden lasten ruoka tulee suurista keittiöistä. Täällä ruotsin puolella et saa rakentaa kohta mihinkään kun se aina haittaa saamelaisia. Edes kotaa omalle pihalle tai vaikka luontoon ei saa laittaa, sekin haittaa saamelaisia. He ovat koko ajan tyssäämässä kehitystä esim. täällä Kirunassa. Kaikki järvet ja joet ovat kohta saamelaisten käytössä eikä sinne muilla ole asiaa. Lääninhallitus eikä ruotsin valtiokaan uskalla tehdä päätöksiä jos saamelaiset vastaan. Met jotka käymme työssä, haluamme rakentaa oman kodin, käydä kalassa, ajaa kelkalla, metsästää on ahdistettu nurkkaan. Met maksamme verorahoilla sen että saamelaiset ahdistaa meiät sinne. Meiän verorahoilla maksetaan heidän hoppyporonhoitonsa, kelkkailu, mönkiöilla ajonsa ja tunturien sotkeminen.

• sápmelaš

eiköhän tämä sama ole jo täällä pohjosessa, varsinkin inarin kunnassa.. ku täälltä alko löytymään meitä saamelaisia pilvinpimein.. nuita wannabe-saamelaisia..

• in cor ant
        sápmelaš kirjoitti:

eiköhän tämä sama ole jo täällä pohjosessa, varsinkin inarin kunnassa.. ku täälltä alko löytymään meitä saamelaisia pilvinpimein.. nuita wannabe-saamelaisia..

Sellaista se on identiteetin nousu, saman olet kokenut itsekin 60-luvulla. Ei mitään uutta taivaan alla. Turha olla ivallinen, hyväksy vaan tilanne. Kulttuurinelvytystä ja -elpymistä ei voi mitenkään pysäyttää, vaikka kuinka halveksisit ihmisiä, jotka heräävät etsimään identiteettiään. Toivottavasti osaat suhtautua asiaan avaralla sydämellä, etkä ahdasmielisyydellä. Nyt tekstistäsi paistaa katkeruus, ehkä olet katkeroitunut ihminen? Koeta vähän löysätä, niin ei tunnu niin pahalta tämä kaikki.

• pom pom pom pamela

keittiö on hyvä, niin voi syyä poronlihaa ja kalaa, suurkeittiö ei niitä valmista. jokainen saa sellaista ruokaa ja järjestelyä ku on kulttuurisesti oikein. se on halvempi ratkasu lisäksi.

• sápmelaš
        in cor ant kirjoitti:

Sellaista se on identiteetin nousu, saman olet kokenut itsekin 60-luvulla. Ei mitään uutta taivaan alla. Turha olla ivallinen, hyväksy vaan tilanne. Kulttuurinelvytystä ja -elpymistä ei voi mitenkään pysäyttää, vaikka kuinka halveksisit ihmisiä, jotka heräävät etsimään identiteettiään. Toivottavasti osaat suhtautua asiaan avaralla sydämellä, etkä ahdasmielisyydellä. Nyt tekstistäsi paistaa katkeruus, ehkä olet katkeroitunut ihminen? Koeta vähän löysätä, niin ei tunnu niin pahalta tämä kaikki.

jos sie minua tarkotit.. mie oon eläny täälä Ivalossa muutaman vuojenkierron ja huomannu että ne "saamelaiset" jokka nyt ovat vouhottamassa, ovat mullekki v...lleet minun saamelaisuuvesta ja sukunimestäni vuosien saatossa.. ja hups huijakkaa.. yhtäkkiä ne herrääki ettimmään identiteettiä, johon kuuluu muutaki ku kirjoista luettua saamelaisista... ettäkö tet älyä ettei saamelaiseksi tulla pelkästään siksi ku jokku korkeimmassa oikeuessa päättäjät päättäneet ku net ei oikiasti tiiä mistä puhuvat.. ja kuulinpa tuossa taannoin yheltä tuttavalta ku kehuskeli olevansa äänioikeutettu saamelaiskäräjillä, mutta ei kuulemma ole saamelainen, mutta haki oikeutta ku semmonen oli mahollista... ja tämmösiähän täällä löytyy muitaki.. Näin saadaan taas saamelaisuuvesta sirkushuvia ja pistetään saamelaisia halavalla.. ja joo, katkera mie oon nuille lantalaisille ja leikkisaamelaisille...

• Anonyymi
        sápmelaš kirjoitti:

Tuskin joku veroparatiisi-huskybisnes mitään saamelaisuutta on, mutta sellaisena sitäkin ilmeisesti valtion ja verojenmaksajien rahoilla, muun väestön kustannuksella rahoitetaan.

• Anonyymi
        pom pom pom pamela kirjoitti:

keittiö on hyvä, niin voi syyä poronlihaa ja kalaa, suurkeittiö ei niitä valmista. jokainen saa sellaista ruokaa ja järjestelyä ku on kulttuurisesti oikein. se on halvempi ratkasu lisäksi.

Saako Kainuussa kainuulaiset lapset ja vanhukset, syödäkseen lohta ja hirvenlihaa, kun se on heidän kulttuuriaan - tuskin.

2000€/kk minimieläkkeistä, se alkaa yhdenvertaisuus ja ihmisten oikeudet, muissakin Pohjoismaissa ja EU-oikeusvaltioissa.

• konflikta

Inarin kunta se on sitten niin "saamelaisia" täynnä.. ja inarinsaame elpyy.. ku lantalaiset ja varsinki riukut sitä nostaa.. hyvä ne.. kuhan eivät ratsasta meillä saamelaisilla..

• no o i n

tuskin ratsastaa, huolehdi vaan oman takapihasi siisteydestä ja ajatuksen kirkkaudesta.

• Anonyymi
        no o i n kirjoitti:

tuskin ratsastaa, huolehdi vaan oman takapihasi siisteydestä ja ajatuksen kirkkaudesta.

Se on viimeistä huutoa, tuo "kirkkaiden ajatusten" omiminen, akatemian maailmassa korkeakoulutettujen perintölasten keskuudessa, pitää nyt olla "kirkkaimmat ajatukset" ominaisuutena, kun sitä ikivanhojen opusten painolastia, milloin keidenkin lyömiseen käyttävät.

• mun iez

eikö se ole maka se "huvipuisto helsingissä" se alkuperänen saamelainen ivalossa.. se se on semmonen inarinsaamen elevyttäjä.. opettajshenkilö, kansankynttilä ja oikia rámpa riuku!!

• arvailija222

tarkoititko linnanmäki vai tykkimäki ?

• eijj ooojj

saamelainen on ihmisoikeuksien mukaan se joka tuntee ittensä saamelaiseksi ja jolla on saamelaiset sukujuuret. suomen lain saamenkielen osaamisen taito on höpö höpöä

• !!!!231111

sukujuuret... mistä asti katotaan... mie taas oon sitä mieltä, että kulttuuri, eläminen, syntyminen, kasvaminen saamelaisuuden piirissä tekee myös saamelaisen... ei ne sukutaustat paljon auta, jos ei muuten tiiä mitään... se tulee sydämestä, isovanhemmista, yhteisöstä... ja ne jotka vain äänioikeuven kautta ovat saamelaisia.. ole saamelaisia.. näin se vain on!!

• on on paljin
        !!!!231111 kirjoitti:

sukujuuret... mistä asti katotaan... mie taas oon sitä mieltä, että kulttuuri, eläminen, syntyminen, kasvaminen saamelaisuuden piirissä tekee myös saamelaisen... ei ne sukutaustat paljon auta, jos ei muuten tiiä mitään... se tulee sydämestä, isovanhemmista, yhteisöstä... ja ne jotka vain äänioikeuven kautta ovat saamelaisia.. ole saamelaisia.. näin se vain on!!

se on sinun mielipide saamelaisuudesta, mutta on niin paljon mielipiteitä kuin on saamelaisia. sulla on "puhdasverisyyden" asenne. ei siinä mitään - ihan hyvä sekin. mutta muista, että maailma on täynnä ihmisiä ja ajatuksia.

• ekskusetat mua
        !!!!231111 kirjoitti:

tämä vaihtelee jokaisen yksilön kohalla, et voi vetää tuollaisia yleisiä johtopäätöksiä. mistä sie tiiät toisen suvun kasvamiset tai toisen ihmisen identiteetit? eiköhän se jokainen tiiä ite parhaiten. Ja miten voit ees hyväksyä, ku ylenkatsot muita?

• on onnnnoon nnnn

ykspuolinen saamelaisten porukka, vaalilautakunta, 3 sukua ja 2 elinkeinoa, ilman koltta- ja inarinsaamelaisten edustusta ei voi päättää toisten identiteetistä.

• qqqqq
        on on paljin kirjoitti:

se on sinun mielipide saamelaisuudesta, mutta on niin paljon mielipiteitä kuin on saamelaisia. sulla on "puhdasverisyyden" asenne. ei siinä mitään - ihan hyvä sekin. mutta muista, että maailma on täynnä ihmisiä ja ajatuksia.

ja mie oonki puhasverinen

• korves

Voi iesus tätäki loputonta vääntöä. Taianpa muuttaa Kittilhän tai Vuotson alapuolelle josko se siellä vähän rauhottus. Vain siellä on se mettälappalaisvääntö...

On muuten kumma jotta niin korrektia pittää olla puhutellessa sapmelaisia vain sie olet lantalainen tai riuku vaikka tasan tiiethän että nei ole sen kohteliaampia sanoja ko se likanen lappalainen.

• Anonyymi

Aivan omassa identiteetissä on jotain vialla, jos se pitää perustaa, sorron kierrättämiselle.

• nörtse

ei se selviä niin kauan ko Suomen valtio ei pane selvitysmiestä asialle. Se on ihan turha kuulla vasta- tai toistapuolta ku pitää vaan kuulla kumpiki ja ottaa huomioon koko soppa. Totuus on se, että 450 vuotta kestäneessä historiassa kohtaamisissa on tapahtunut asioita, joita ei voi saamelaiskäräjälaki kattaa. _Siitä tulee riidat.

• esiäm

neuvottelut vaan käyntiin

• älutsiv+

saamen kieli voi olla ihmisen äidinkieli, vaikka se olisi suvussa menetetty! Senhän voi opiskella takaisin, tärkeintä on ihmisen itseidentifikaatio, tuntee itsensä saamelaiseksi eli tuntee sidosta saamelaisiin sukujuuriinsa. Ja niin yhteisön tulisi tällainen henkilö hyväksyä joukkoonsa mukisematta. Identiteetti muuttuu läpi elämän ajassa ja paikassa, siksi joku 1960-luvun identiteetti ei ole pätevä, kun tilanne on niistä ajoista kovasti muuttunut. Nyt paremman tilanteen vuoksi ihmisillä on enemmän uskallusta tuoda esiin saamelaista identiteettiä. Saamelaisten suurempi määrä on vahvuus eikä suinkaan huono asia.

• salapertsa

skäräjät on eliitin salaliitto seura eli sk

• IN-OUT-IN-OUT

puhdasrotuisuuDEN VAATIMUS on OUT - SO SIIS LAST SEASON

• oonkos mie

Mie puhun saamee ja savvoo kovvoo ja hiljoo, oonkos mie silloin saamelainen?.

• hölmistynyt

On se hyvä, että raukat ovat saaneet vuosisatoja kateissa olleen itsetuntonsa takaisin. Siellähän niitä pyörii päivät pitkät uudessa valtion järkkäämässä "päivähoitokeskuksessaan". Kuuluvat tosiaan harrastavan sitä rasismia muita saami-murretta puhuvia kohtaan ja riitelevän siitä kuka on muka se oikeampi saamelainen.

• veronmaksajat

Kylläpä kyllä.niinhän se on.nämäkin kirjoitukset vahvistavat eteläsuomalaisten uskoa siitä että saamelaiset ovat kuin ovatkin irakkilaisille parta lapsille jotain sukua.tahtoo sitä tahtoo tätä.meille erikoi oikeuksia ja muuta kivaa.kyllä tollot eteläsuomalaiset maksaa.ehkä meillä on siksi kire kun täytyy juosta rahan ja työn perässä että saadaan sinne pohjoseen apurahoja.aletaan olla jo hieman tiukilla kun pitää näitä teidän irakkilaisia sekä afgaani serkkuja syöttää.koittakaapa välillä pärjätä omillanne.nöyrä kiitos etukäteen siitä teille "arvokkaat"lappalaiset.

• Inarinsaame

Sieltähän sen voi kirkonkirjoista lukea

• Anonyymi

Tuokin on outoa, että monien saamelaisten vihaama kirkko, kuitenkin kelpaa määrittelemään kirjoineen, että kuka kelpaa saamelaiseksi ja kuka ei ? Edellyttäen että joku siis kokee olevansa saamelainen ja haluaa sille virallisen statuksen.

• veikkojapostipeku

Met smp puolue tulemme myös käräjä vaaleihin

• Anonyymi

Ihan ulkopuolisena kiinnostaisi tietää, että voiko saamelaisuuden määritellä verikoe- tai geenitesteillä ?

Tuntuu äkkiseltään aika erikoiselta, että kielenopettelulla voisi saada saamelaisstatuksen- ja oikeudet. Samoin kuin sekin väite, että suku on asunut pitkään jollain seudulla ja vaikkapa paimentanut poroja, määrittelisi saamelaisuuden.

Tuo näkökulma, että kaikki ihmiset ovat alkuperäisiä ja alkujaan Afrikasta, on tietenkin yhdistävä, eikä erottava tekijä.

Utelias saa ja pitää olla, sehän lienee jonkinlainen älykkyyden merkki, pitää voida kysyä kysymyksiä, ilman epäilyksiä aikeista mihinkään. Tosin eiväthän kainuulaiset Kalevalan sisällöntuottajatkaan, saaneet koskaan kunniaa työstään, vaan muualta tullut suomenruotsalainen lääninlääkäri, pääsi historiaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      19
      4949
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      56
      3950
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      70
      3543
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      94
      2868
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2698
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2668
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      98
      2634
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      141
      2418
    9. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      57
      2309
    10. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      58
      2094
    Aihe