Ponilla ratsastamaan (paino raja)?

Henskutti..."

Heippa!!
Kaverini etsii sopivaa ponia/hevosta.
Mitkä ovat paino ja pituus rajat kuinka korkeilla hevosilla?
Esim:Poni jonka säkä on 140cm-145cm?
Poni jonka säkä on 150cm-155cm?
hevonen jonka säkä 160cm-170cm? jne...
Jos joku on tietonen näistä niin pliis vastauksii(=
Niin ja kuinka painava voi korkeintaan olla että saa ratsastaa juuri esim pienellä arabilla?
Kaverini on 160cm suurinpiirtein pitkä ja painaa 95kg eli todella ylipainoinen vaikkakin se ei oikeastaan näy päältäpäin,"ihme kyllä" ja hän toivoo hirvittävästi ponia.
Onko mitään poni rotua jolla hän voisi ratsastaa?Hänellä on kyllä juuri laihdutus kuuri menossa.
Vain asiallisia kommentteja kiitos!!

Kiitos teille vastanneille ja vielä enemmän kiitoksia niille jotka vastasivat asiallisesti(=

127

25336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pidetään

      että ponien painoraja on 65kg. Tämä siis isoille poneille, esim. arabien kokoisille, new foresteille yms. Suomenpienhevoset voivat jaksaa painavampiakin. Riippuu siis myös ponin rakenteesta, raskasrakenteisempi poni jaksaa painavamman ratsastajan kuin kevytrakenteinen. 95-kiloiselle ratsastajalle suosittelisin kyllä hevosta...

      • syksyn.sateeseen

        Issikka ei siis ole poni, mutta koska se on kooltaan kuitenkin ponin kokoinen, kävisikö se kaverillesi. Oletan, että hän pelkää suuria hevosia ja haluaa sen vuoski mennä pienellä, turvallisella ponilla?

        Jos ei kaverisi ole aiemmin ratsastanut ja pelko johutuu siitä, etsikää vaikka hevostalli.netin kautta joku vanha, kiltti heppa, jolla pääsisi kokeilemaan. :)

        Mikään perusponi ei kestä moista painoa. Itse painan n. 90kg, mutten ikinä voisi kuvitellakaan meneväni ponin selkään tällä massalla!

        Kyllä minun ratsun tulee olla vähintään 155cm ja massava!

        Jos on pakko päästä ponilla ratsastamaan, ei muuta kuin ensin hölkkäämään ja 30 kiloa pois painoa, eikä se tekisi hevostelullekaan pahaa! ;)
        Johan tuo on vakava terveysriskikin... Minäkin yritän liiasta painostani pudottaa vielä jo pudonneen 6 kilon(lähti 9, 3 tuli kuukauden sisällä takas) lisäksi 10-15 kiloa.


      • ...
        syksyn.sateeseen kirjoitti:

        Issikka ei siis ole poni, mutta koska se on kooltaan kuitenkin ponin kokoinen, kävisikö se kaverillesi. Oletan, että hän pelkää suuria hevosia ja haluaa sen vuoski mennä pienellä, turvallisella ponilla?

        Jos ei kaverisi ole aiemmin ratsastanut ja pelko johutuu siitä, etsikää vaikka hevostalli.netin kautta joku vanha, kiltti heppa, jolla pääsisi kokeilemaan. :)

        Mikään perusponi ei kestä moista painoa. Itse painan n. 90kg, mutten ikinä voisi kuvitellakaan meneväni ponin selkään tällä massalla!

        Kyllä minun ratsun tulee olla vähintään 155cm ja massava!

        Jos on pakko päästä ponilla ratsastamaan, ei muuta kuin ensin hölkkäämään ja 30 kiloa pois painoa, eikä se tekisi hevostelullekaan pahaa! ;)
        Johan tuo on vakava terveysriskikin... Minäkin yritän liiasta painostani pudottaa vielä jo pudonneen 6 kilon(lähti 9, 3 tuli kuukauden sisällä takas) lisäksi 10-15 kiloa.

        Ei mitään ponia tuon painoiselle, siro pieni hevonenkin on liian pieni. Mikä ihmisiä vaivaa, kun kaikki aina ehdottavat issikoita painaville aikuisille? Tyyliin "kyllä ne siellä Islannissa kantavat isoja aikuisia miehiäkin" Joo, oletteko koskaan nähneet kuvia issikoiden jaloista? Aika romua on.
        Kyseiselle henkilölle vaihtoehdot ovat raskasrakenteinen hevonen (Suomenhevonen, Eestinhevonen, pieni Torinhevonen yms.) tai painosta pois vähintään 25 kg.


    • nuorena minäkin

      terve tytöt.oon jo 40.v.ratsastanut islannin,ym,poneilla,ja kilpailinkin h c eli esteissä.nyt en enää-mutta jotain kai tiedän,että ei ponikaan jaksa.jos tulee painoa ni isompi heppa.vai oonko ihan väärässä

      • ridaaja123

        Shettikset (säkä 95-107cm):35-45kg
        Ponit (säkä 120-140):50-60kg
        Ponit (säkä 140-148cm):60-75kg
        Hevonen (säkä 150-155cm):80-85kg
        Hevonen (säkä 155-160cm):85-100kg
        Hevonen (säkä 160-170cm):90-100kg

        Rakenne, ratsastajan tasapaino, hevosen ikä vaikuttavat siihen painorajaa.Esim. ei 155cm kevyt rakenteisen hevosen selkään kannata laittaa sitä 90 kiloa, koska siro hevonen ei ole niin kestävä kuin raskasrakenteisempi.Hevonenhan saa siitä selkäkivut ajan mittaan.


      • Anonyymi
        ridaaja123 kirjoitti:

        Shettikset (säkä 95-107cm):35-45kg
        Ponit (säkä 120-140):50-60kg
        Ponit (säkä 140-148cm):60-75kg
        Hevonen (säkä 150-155cm):80-85kg
        Hevonen (säkä 155-160cm):85-100kg
        Hevonen (säkä 160-170cm):90-100kg

        Rakenne, ratsastajan tasapaino, hevosen ikä vaikuttavat siihen painorajaa.Esim. ei 155cm kevyt rakenteisen hevosen selkään kannata laittaa sitä 90 kiloa, koska siro hevonen ei ole niin kestävä kuin raskasrakenteisempi.Hevonenhan saa siitä selkäkivut ajan mittaan.

        Eli en voi ratsastaa settiksellä olen 50-60kg😢ja ostettiin mulle just shettis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli en voi ratsastaa settiksellä olen 50-60kg😢ja ostettiin mulle just shettis

        Kannattaa ensin kuin ostaa tutkia paino rajoitukdia sun muita että ei kävis näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli en voi ratsastaa settiksellä olen 50-60kg😢ja ostettiin mulle just shettis

        Mitä hittoa? Ite painan vähän päälle 60 kiloa enkä IKINÄ voisi kuvitella ratsastavani shettiksellä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli en voi ratsastaa settiksellä olen 50-60kg😢ja ostettiin mulle just shettis

        Shettisten yleinen painoraja on 50kg ja ei kannata uskoa kaikkea mitä netistä lukee. On ihan ponikohtaista paljonko se jaksaa kantaa ja jos on joku 90cm kofkea shettis niin vähemmän 105 korkea shettis niin vähemmän. Veikkaan että nämäkin oli vain arvioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli en voi ratsastaa settiksellä olen 50-60kg😢ja ostettiin mulle just shettis

        Et voi jos oot 50-60 kg . Ponin terveys ekaksi sillä liian iso ihminen hepan selässä aiheuttaa hevoselle selkäongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Shettisten yleinen painoraja on 50kg ja ei kannata uskoa kaikkea mitä netistä lukee. On ihan ponikohtaista paljonko se jaksaa kantaa ja jos on joku 90cm kofkea shettis niin vähemmän 105 korkea shettis niin vähemmän. Veikkaan että nämäkin oli vain arvioita.

        Monien shettisten painoraja on 50kg mutta sekin on jo liian painava shettikselle. En pistäisi yli 35kg painoista shettikselle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli en voi ratsastaa settiksellä olen 50-60kg😢ja ostettiin mulle just shettis

        tosi vanha keskustelu mut kannattaa ensin tutkia paino rajoitus ennen kun ostaa shetun. et mun mielestä shetun paino rajoitus on 40-45kg
        jos semmone siro nii mielellää 35-40 jos raskasrakenteisempi nii 45kg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monien shettisten painoraja on 50kg mutta sekin on jo liian painava shettikselle. En pistäisi yli 35kg painoista shettikselle

        Minun kaveri on 35-40kg painava ja hän menee silloin tällöin shettiksillä, mutta siis todella harvoin. Itse kun ratsastin Tuomarinkylän ratsastuskoulussa, niin shettiksen selkään laitettiin n. 35-40kg painava ratsastaja ja pituus oli 145-150.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli en voi ratsastaa settiksellä olen 50-60kg😢ja ostettiin mulle just shettis

        riippuu sun ratsastustaidoista. en oo sun ponia nähny ni en osaa sanoa mut jos tasapainon hallitset ja muutkin painonhallinnat nii ei VARMAAN maailmaa kaada jos silloin tällöin selässä käyt. tosin, en oo valmentaja so don’t ask me. kerronnvaan omasta kokemuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli en voi ratsastaa settiksellä olen 50-60kg😢ja ostettiin mulle just shettis

        voinko mennä 145cm ponilla jos oon 64kg ja 155cm?


    • kflghalekvhnjkd

      äää oon 165 painan 60 saanko mennä 135-140cm ponil?!?

      • hulivilijagenny

        ei sun kannata mennä alle 140 cm ponilla mutta ei sillä et olisit painava mut ponit on pieniä ja oot jo noin iso.


      • Anonyymi

        saat


      • Anonyymi
        hulivilijagenny kirjoitti:

        ei sun kannata mennä alle 140 cm ponilla mutta ei sillä et olisit painava mut ponit on pieniä ja oot jo noin iso.

        Saat mennä! Ite ratsastan issikoilla ja painan noin 62kg ja olen 163cm .


      • Anonyymi

        Tiedän monia SM tasonkin ratsastajia jotka menevät 136-140cm poneilla ja ovat itse 150-165 pitkiä.


    • Iloilona

      Shettikset (säkä 95-107cm): n. 40-45 kg
      Ponit (säkä 120-140) max 60 kg
      Ponit (säkä 140-148cm): 60-75kg
      Hevonen (säkä 150-155cm):80-85kg
      Hevonen (säkä 155-160cm):85-100kg
      Hevonen (säkä 160-170cm):90-100kg

      Jotain näillä main. Yleensä karkeana ponien ( siis alle 148 cm ) painorajana pidetään 60 kiloa. Mutta toki eri asiat vaikuttavat siihen: ratsastajan pituus, ponin rakenne jne. Eikä terveelle ponille pitäisi tehdä haittaa, jos joskus selässä käväisi joku painavampikin ratsastaja ( huom. käväisy ei vakituista ).

      • mursuntti

        Kyllä 140 säkäinen poni jaksaa kantaa enemmän kuin 60 kg.


      • Anonyymi

        saanko mennä 160cm hevosella ku oon ite 170cm?


      • Anonyymi

        Kyllä pikkunenkin käväys voi vaikuttaa vahvastikkin hevosen terveyteen.


    • setuhullu

      saanko ratsastaa settiksellä ku oon 148cm pitkä ja painan 43kg ?????

      • hulivilijagenny

        saat sä vielä jollain isommalla shettiksellä (103-ylöspäin).


    • Varo, mä selitän

      Itse olen lukenut, että ratsastaja saa painoo 20-30% hevosen/ponin painosta. Én kuitenkaan tiedä, toimiiko toi shettiksiin yms. pieniin.

    • -->

      Oon 160cm pitkä ja painan 60kg nii ihan hyvin mun mielestä voin mennä 115cm ponilla koska just ratsastin 110cm ponilla puoltuntii ja hyppäsinki pientä ja ihan hyvin reippaasti meni ja sitte selän siltä viel kokeilin ja ei ollu yhtään kipee tietty riippuu rakenteesta mutta uks 112cm shetu niin sillä oli painoraja yli 60kg koska oli tosi vankkarakenteinen :D

    • Meemia

      Tiedättekö jotain talleja, joissa olisi laitettu paino/pituusrajaa 110 cm korkeille shettiksille? Että 153 cm ja 43 kg ei varmaan oo liikaa

      • yhöhöö

        huomaan että tämä on erittäin vanha päivitys :DD, mutta jos joku näitä tulee lukemaan niin olen itse ratsastanut kunnollisella tallilla shettiksellä joka n.110cm... ja pittuutta on ollut 159cm ja painoa n.60kg!


    • eräsvaan

      Onko totta että joidenkin shettisten painoraja on 50 kg? Olen kuullut että niinkin on. esim. 100cm shettiksellä saa ratsastaa 50kg painava ratsastaja. :)
      Eri talleilla on tietenkin eri säännöt ja riippuuhan se ponistakin.

    • åkedaaaaaaaaaaa

      Minä olen 163/45, ja ratsastan n. 125cm kokoisella russponilla. Hyvin jaksaa kantaa. On kantanut myös n. 60 kg tytön, mutta tämä kyseinen tyttö vain kävi selässä, koska on kokeneempi ja meillä oli ponin kanssa ongelma..

    • Arabi

      Heippa!! mulla itselläni on oma arabi ja se on hyvin hentorakenteinen ja olen itse 150cm pitkä ja painan 39kg ja olen sitä mieltä että hentorakenteiset eivät sovi tälle ratsastajalle. Jos se poni pitäisi olla niin voisi kokeilla vuonohevosta, koska ne yleinsä jaksaa hyvin. Ja toinen mikä olisi minun mielestä juuri sopiva kyseiselle ratsastajalle pohjoisruotsinhevonen. Ne on yleinsä aika pieni säkäisiä ehkä noin 155-165 tai jotain sellasta. pohjoisruotsiheppa on myös aika massava ja kiltti, rauhallinen luonne mutta kyllä niissä sitten virtaakin riittää jos haluaa hieman räväkämmän yksilön. Tämän sinun kaverisi kannattaisi katsoa hevosia ja poneja osoitteesta www.hevosnetti.fi siellä on paljon erinlaisia hevosia. Ja jos löytyy joku sopiva kannattaa soittaa ja lähteä koe-ratsastamaan

    • assi

      tiedoks vaa että shettiksien painorajoitus on 50kg. Mulla on kysymys ja etsisin todella nopeaa vastausta!!! Olen 160cm ja painan 60kg (olen lapsi) voinko ratsastaa poneilla???

      • öäöääö

        kyllä voit! (:


    • ?

      Isommilla poneilla ehkä?
      Ei ainakaan millään alle 130cm korkeilla kannata ees kokeilla..

    • hohhoijaa

      toivoisin pikaista vastaamista (: voiko eestinhevosella säkä.143cm ratsastaa 75kg painava ihminen vakituisesti? o.O

      • hulivilijagenny

        ei voi ratsastaa, paitsi tietenkin aina riippuu minkä rakeinteinen poni on..


    • Ponifani95

      Mitä mieltä olette 155cm pitkälle 52kg ponia, joka on 125cm säkä

    • tietty heii

      voi hyvin mennä 125cm ponilla koska painat 52 ainakin toistaseksi.mutta en välttämättä suosittelisi omaksi niin pieni kokoista ratsua..paino raja nimittäin max60kg (: mutta eikun selkään vaan kun vielä olet noin kevyt :)

    • Ponifani95

      ok kiva kuulla :)

    • assi

      Voinko ratsastaa Connemaranponeilla?Niiden säkä on:enintään 145cm.Painan 67kg ja haluaisin mennä jollain sen kokoisilla jaksaisiko hevonen??Siis olisin hankkimassa sellaisen hevosen joten jaksaisiko se?P.SEn tekisi mitään pitkiä ratsastusmatkoja en ole matkatyyppiä:)

    • bhjmklö

      voit mennä oikeastaan vaikka pitkiäkin lenkkejä (: itselläni on nimittäin 9 hevosen talli ja siellä on 2connemaran ponia ja vuokraan juuri nyt niitä kahdelle naiselle ja toinen painaa n.75kg -.-

      • ponihullu

        Oon 154cm pitkä niin mietin että saanko ratsastaa 130cm ponilla joka on aika vankkarakenteinen ja painan 37kg.


    • yks pullukka vaan..

      kyllä isolla ponilla voi ratsastaa 70kg-75kg ihminen.. jos siis oletetaan että poni on hyvässä lihaksistossa:) ja paino rajathan ovat aika paljon kiinni hevosen/ponin lihaskunnosta ja siitä kuinka isoja taakkoja ovat joutuneet kantamaan.. sekä ratsastajan oman kehon hallinnasta ja tasapainosta esim. itse olen n.170cm ja painan jonkun vähän reilu 80kg (joo oon vähän pullukka, mut dieetillä niinku kaikki muutkin:D) nyt ratsastanut viimeset 4v. useemman kerran viikossa lämppärillä joka ei palkon 150cm korkeempi oo ja ikääkin 20v. ja on muutenkin tosi ponimainen rakenne pojalla.. koskaan ei oo mitään ongelmia ollut ja terveenä pysynyt, aina on jaksanut mut kantaa hyvin umpihangessa ja pitkillä maastolenkeillä:) hevonen tosin on erinomaisessa kunnossa niin fyysisesti kun henkisesti varsinkin ikään nähden. mutta parisen vuotta sitten oli tunnilla vähän isokokoisemmalla vähän ratsastaneella tytöllä, eikä jaksanut kantaa kunnolla tyttöä juuri siitä syystä ettei pystynyt hallitsemaan omaa kehoaan millään tavalla vaan hytkyi ja pomppi selässä miten sattui.. eli en suosittelisi kaverillesi kuitenkaan ponia ovat liian kevyitä eikä ole järkeä mennä millään arabillakaan.. mutta joku pienikokoinen suokki kyllä varmasti jaksaisi, jos vaan on jo aikuinen hevonen ei siis mikään 5v. vähän selässä käyty.. hevosista löytyy monen kokoisia jos kerkeutta arastelee:)

    • Vuoniksenomistaja:)

      Vuonohevonen ainakin jaksaa kantaa ihan aikuisenkin miehen. :)
      Sehän siis on päälle 140cm.

    • moimoi

      Ei ehdottomasti mikään poni!! Irlannincob (säkä n.160cm) kävis. Ei 80 kilonenkaan voi mennä jonkun ponin selkään. Ite oon n.162/47. Suosittelisin yli 155cm raskasrakenteista hevosta. (Se näyttää kyl vähän oudolt, jos hevosen koolle nähden "lyhyt" ratsastaja, joka on kauheen lihava (sori ny vaan) menee jollain 160 säkäsellä hevosella. Muuten: Minkä ikänen kaverisi mahtaa olla??

    • _katherine_

      itse en kyllä laittaisi ponin selkään enää ketään yli 70 kiloista. Jollain oikein jykevällä ponilla (suomenpienhevoset, issikat, vuonikset, welsh cobit yms.) voi ehkä juuri ja juuri 80 kiloinen mennä.

      • Anonyymi

        Kehtaatkin sanoa issikkaa poniksi. Se on HEVONEN! (Jos et usko käy kysymässä jostain issikkatallilta siellä varmaan naurais sut lyttyyn)


    • suosittelen

      uskon,että suomenhevoset olisivat juuri sopivia!Ne ovat jykevärakenteisia ja sopivat myös (ainakin isoimmat) myös "hiukan ylipainoisille".;D Myös Irlannincob(Tinker)voisi olla hyvä. Mutta ponin jalat menisivät kyllä piloille noin painavan alla....

    • vuonisfani

      voinko ratsastaa risteytys ponilla minkä säkä on 138 olen 160cm ja painan 55 kg? ja jos en voi niin voisko joku kertoo millä voisin ratsastaa

    • Lagantlove

      Miten nää pituusrajat on kun ite oon 180cm ja painan ehk 55kg. voinko mennä viel ponilla (143cm)?
      Mielestäni kaverisi ei kannata hankkia ponia. Jos välttämättä pienen hepan haluaa niin eikö joku jykevä ja iso eestinheppa käy? Mutten kannatan eniten ihan kunnon kokoisen hevosen hankkimista! Turha sitä omaksi liian pientä hankkia.. Paino kumminkin on sellanen asia mikä rasittaa ponia ja se rupee kyllä yleensä näkymään vanhana.

    • hei vaan

      hei mä tarviin apUU!!! vastaatkaa äkkiiii pliis. mä haluisin arabialaisen täysverisen oon 175cm pitkä ja painan n. 80kg joten voinks hommata arabin vai oonko liian painava? toivon mahollisimman paljon vastauksia, kiitos:)

    • risteytysponi <3

      Arabit on niin kevyt rakenteisia että en vannois et ne kihan niin paljoo painoo (Ei pahal) Ovat kuitenkin kevytrakenteisia. Oon 150 pitkä ja painan 64 kg voinko mennä 140 korkeella risteytysponilla (säkä 140 cm) 2 kertaa viikos

    • Laura

      Nää pituusjutut on vähän silleen, et kun omat jalat tulee hevosen mahan ohi huomattavasti, oma istunta kärsii ja pohjeavut menee hepalta helposti ohi. Pituus ei sinänsä estä ratsastusta, jos paino ei tule vastaan.

      Itse olen vähän reilu 170 cm pitkä, eikä ole edes mitään hinkua päästä alle 140-145 cm ponin kyytiin, vaikka painon puolesta voisin tollasellakin mennä. En vaan tykkää potkia ponin etujalkoja.

      Tähänkin kyllä tosin vaikuttaa ponin rakenne, eli jos poni on leveä ei jalat tule niin alas kuin kaposemmalla otuksella ;)

    • ea

      kun toi ridaaja sano noita painoja ja se 140-148 niin meiän talleilla on sellasii ja niil kaikki menee lihavat aikusetki eikä poni vältä asiasta yhtään enempääkää kun pieni lapsi ratsastais ja sehän rippuuu et kuinka vankka on

    • HH

      Syksynsateeseen// Issikka on tiedoksi kaikille aivan liian pieni poni! Minusta sen pitää olla paljon isompi. Sitä voisi sanoa eläinrääkkäykseksi jos 95kg painoisen ihmisen issikan selkään päästäisi. Jos tahdot todellakin varman hevosen, shire on sopiva. Shire on maailman suurin hevonen. Että jos kaverisi ei pelkää isoja hevosia niin siitä vaan! Shiren selkään. :)

    • Mäinevaan

      Sellaista asiaa täällä vain, että mielestäni kyseinen henkilö on liian iso ponille:( Tietenkin riippuen ponista, jos poni on lihaksikas ja iso niin ehkä sitten...
      Itse kuitenkin suosittelisin , vaikka pientä hevosta.Kokemuksesta tiedän, että ponit ovat luonteenkaampia mitä hevoset.Eli turvallisempi tai oikeastaan varempi vaihtoehto olisi hevonen itse ole 165cm ja painan 47kg, ja olen jo kaksi vuotta ollut sitä mieltä, että olen liian iso ponille.Olen aika varovainen se asian kanssa:) Mutta tunen tytön jolla on 146cm poni ja se sanoi että yli 60 kiloset ei saa mennä sillä.Ja poni oli aika massava ja lihaksikas.Enpä tiedä, mutta toivotaan että ystäväsi löytää hyvän hepan itselleen:)!

    • moikka

      saako 66kg painava mennä 138cm ponilla ? :) pari kertaa viikossa suurinpiirtein, ei mitään estereenejä ja koulureenejä, joskus niitäkin mut pääasiassa rentoa maastoilua ja ilman satulaa.

    • heppa4

      Moi! Olen n. 152 cm pitkä ja painan 56 kg, niin saanko mennä risteytysponilla, jonka säkä on 145? :) ja mitä rotua suosittelisitte mulle, kun mietin omas hevosta, tai rotua,kitenkin ponirotua??

    • Heppahöperö♣

      Millä ponille voisin mennä kun oon 154cm, 42kg ja 10v niin ja ratsastan 140-148cm poneilla

    • ratsastajan paino

      Tässä yleisohje kuinka paljon hevonen jaksaa kantaa.

      Seuraava on eräästä toisesta keskustelusta poimittu: http://www.toisinhevostelijat.net/viewtopic.php?f=6&t=235

      Viimeisimmämmässä Hästfocus-lehdessä oli varsin hyvä artikkeli tutkimuksesta, joka selvitti kuinka paljon hevonen oikeasti jaksaa kantaa selässään. Suosittelen hankkimaan lehden ja lukemaan artikkelin.

      Artikkelin ja siis tutkimuksen mukaan vanha totuus 15-20% hevosen elopainosta ( normaalissa lihavuuskunnossa olevana) on käytännössä maksimipaino, minkä hevonen voi kohtuuttomasti rasittumatta ja vahingoittumatta kantaa selässään. Hevosen rakenne saattaa vähän helpottaa, mutta silloin liikutaan juuri siellä 20% tasolla. Ratsastajan paino vaatetus jne satula yhteensä = sallittu paino.
      Eli jos polle painaa itse 500kg ja on raskasrakenteinen, on sen kantokyky kaikkinen vermeineen 100kg. On kohtuutonta vaatia siltä enempää.
      Jos itse painat 115kg ja lisäät siihen satulan ja muiden varusteiden painon, liikutaan yli 120kg:n. H evosen painon pitäisi olla tällöin 600kg. 150cm korkea eestinhevonen tuskin painaa niin paljoa.
      Kompurointi kertoo jo paljon.
      Ilman satulaa ratsastaminen ei jaa painoa , joten pistekuormitus on raju.

      Tästä voi vetää ihan itse johtopäätöksensä, hevonen ei voi valita eikä se ääneen valitakaan.

      • Saakohan

        Olisin kiitollinen jos joku vastaisi! Saanko 167cm pitkänä ja noin 50-52kg painoisena ratsastaa epäsäännöllisesti (n. kerran joka kolmas viikko ) 120cm säkäisellä ponilla? olenhan huomattavasti liian pitkä säännöliseen ratsastukseen tuolla, mutta että olenko liian painava epäsäännölliseen? omistajan mukaan en ole liian iso, ja luotan siihen, mutta haluaisin varmistaa? Tämä poni on siis mun kaverin poni.


    • 'jhgihg

      tarviin apua ku oon menossa leirille eli mikä on pienikoisin poni millä voisin ratsastaa ku oon 165 cm pitkä ja painan 60 kiloa :( tarviin nopeesti apua :D

    • blondi mikä blondi

      moi!

      oon 155cm ja 70 kg nii voinko ratsastaa poneilla ja hevosilla jotka ovat 140cm tai sen yli?

      • epävarma

        moi oon 305cm ja painan 40kg ps enhän oo liian painava );


      • epävarma
        epävarma kirjoitti:

        moi oon 305cm ja painan 40kg ps enhän oo liian painava );

        hupsis kirjotin väärin oon 135cm ja painan 40kg enhän oo liian painava );


      • epävarma

        moi(: painan 40kg ja oon 135cm enhän oo liian painava);


    • normaalipainoinen

      olen itse n. 160cm pitkä ja n. 60kg paivava. sopiva paino eli esim. 150cm ja 50kg ja 130cm ja 30kg (suuntaa antava) on normaalipainoinen. ja jos jaklkasi eivät tule kovin paljoa hevosen mahan yli nii olet sopiva. itse pystyn ratsastamaan suht sirolla normaalissa lihaskunnossa olevalla 140cm korkealla ponilla. 140cm alle en menisi ratsastamaan koska se olisi hankalaa. omas ruumiin muotosi vaikuttaa siis paljon, joillain on pitempi selkä kuin jalat ja toisilla taas lyhyt selkä ja pitkät jalat eli sanoisin jos olet normaalipainoinen niin kokeilemalla tiedät oletko liian pitkä. Keskustelun luojan kaverille suosittelisin pienoista painon pudotusta ja hepaksi suomenpienhevosta raskasrakenteisuuden vuoksi.

      • vepakka

        Voinko ratsastaa n.160 cm korkealla irlannincobilla, kun painan
        64 kiloa ? Hevonen on suht massava, jos ymmärrätte mitä tarkoitan :)


    • ponitätsy

      Olen suunnitellut joskus "isona" toteuttaa haaveen maallemuutosta ja omasta ponista ja miettinyt, minkärotuinen sopisi. Connemaroista olen jo kauan ollut kiinnostunut, mutta mieluummin vielä joku pienempi rotu. Nykyään olen ihastunut C-tyypin welshiin ja vähän russiinkin. Olen vain pähkäillyt, että olisin liian painava itse ratsastamaan sellaisella, painan 54kg ja pituutta on 163 cm. Tämän ketjun viestien perusteella ehkä en sitten kuitenkaan. Issikoista en erityisesti välitä.

      Keski-ikäisenä uudelleen iskenyt ponityttöily on varmaankin perua siitä, että lapsena/varhaisteininä olin hyvin ylipainoinen enkä saanut ratsastaa poneilla. Isojen hevosten selkään kapuaminen oli jäykälle kropalle hankalaa. Nuorena aikuisena valkkasin mieluusti tallin korkeimman hevosen, mutta nykyään en halua pudota korkealta:)

    • Epävarma :/

      hei! olen noin 152 pitkä ja painan n. 41 kiloo, saanko ratsastaa risteytysponilla joka on 115 cm? :) lähinnä koulua mutta aina välilla pikku esteitä. vuokraan ponia siis 2 kertaa viikossa.

      • Nimimerkkuu

        Kaverini on 162cm ja painaa 85 kiloa ja pohtii voiko hän mennä vuonon hevosella ja en itse oikein tiedä


    • Tyttö-99

      Voinko ratsastaa isokokoisella vuono-tai suomenhevosella jos painan n.73 kg ja olen 160 cm pitkä? Olen ajatellut ostaa kohta oman hevosen.

    • tyttöö 01

      Moi! Oon n.165cm pitkä ja painan 72kg mikä hevonen/poni ois mulle sopiva

    • ksjhhkukkeli

      Meijän tallilla 138cm ponilla voi mennä max 75kg, eikö oo aika paljon..?

    • mörrinkäinen

      Ei ole liikaa, jos poni on hyväkuntoinen ja vahvarakenteinen. Tuon korkuinen jämerä poni kantaa helposti 75kg, varsinkin jos on siihen tottunut.

    • ponille liian iso?

      Itse olen 177cm pitkä ja painan 67kg. Eräältä tallilta oli jo aiemmin varannut tunnin, mutta paikan päällä minulle riitti just ja just hevonen. Opettaja olisi laittanut minut 125cm risteytysponilla (shettistö)! Onneksi tunnille oli tulossa mukava naisimmeinen, joka perui tuntinsa, koska ei "halunnut" minun menevän kyseisellä ponilla. Onneksi pääsin sitten 170cm puoliverisellä... Olisinko ollut liian suuri kyseiselle ponille? Itsestäni olisin ollut huvittava näky, kun jalatkin olisivat laahanneet maata xD

    • Ninniliinu

      Hei. Mä oon 135cm ja 30 kg. (En kasva) Mikä ois sopiva poni. Oon aatellu et joku russ, newforest, a-welsh tai iha shetu. Mikä ois oman ponin suositeltava maximisäkä?

      • ask

        voit ratsastaa vaikka 100 senttisellä shettiksellä


    • Lukekaa tämä

      Olkaa kilttejä ja opetelkaa käyttämään omia aivojanne näissä asioissa, kysykää vaikka ratsastuksen opettajaltanne tai hakekaa luotettavaa tietoa jostain muualta kuin täältä.
      Koska tällaiset "Kyllä voit ratsastaa shettiksellä KOSKA MEILLÄKIN SEN KOKOISET RATSASTAA NIILLÄ"

      Jos painat 90kg ja joku sanoo että voit ratsastaa ponilla koska hän painaa vielä enemmän ja ratsastaa shettiksillä. Käyttäkää omaa järkeänne.

      Kyllä poni varmaan JAKSAA kantaa vaikka 100kg ratsastajan mutta se on äärimmäisen raskasta, kivuliasta ja pilaisi koko hevosen hetkessä.
      Mutta niille jotka nyt oikeasti haluavat tietää:
      Shettikset: Vakituiseen ratsastukseen 40kg, satunnaiseen kevyeen ratsastukseen 50kg
      Pienet ponit: 50kg
      Isot ponit: n.65kg
      Pienet hevoset: 75kg
      Isot hevoset: n.95kg
      Ja pelkästä hevosen koosta ja ratsastajan painostahan ei voi tarkkoja lukuja sanoa koska rajoitukset riippuvat myös ratsastajan taidoista, hevosen iästä ja kunnosta ym.

    • Lukekaa tämä

      Niin ja sinulle ponille liian iso?
      Olisit ollut ponille liian pitkä ja liian painava. Jos tallilla siis tiedettiin kokosi, niin oli hyvin vastuuntonta ponin kannalta antaa sinulle sen kokoinen poni. Omaan kokosi pienimmät sopivat olisivat hyväkuntoiset suuret ponit ja pienet hevoset.

      Ja ninniliinu:
      Nuo kaikki luettelemasi ok. Tosin jos haluat kilpailla ym. tehdä muuta raskasta työtä niin shetu ei ole paras vaihtoehto. Welshit ovat yleensä tunnetusti tosi pirteitä ja hyvin energisiä, russit hyvin jääräpäisiä ja newforestit siltä väliltä, eli sitten mietit vain että minkä tyyppisen ponin haluat.
      No kyllä sulle ihan ok. olis vielä joku reilu 140cm ponikin, mutta ei siitä isompaa.

    • ponille liian iso?

      Lukekaa tämä
      Kiitos vastaukesta♥ Olin sillä hetkellä kyllä samaa mieltä! Kysyn serkultani useita kertoja, että ihan oikeastikko?! Ja olin kyllä käynyt tallilla kaksi kertaa aikaisemminkin ja varmasti muistivat minut. Oisin kyllä varmasti kieltäytynyt, kun ois ollut aika nousta selkään... -.-

    • Mmmmmmmmmmmmmmmm

      Tallilla missä ratsastan tunneilla saan ratsuksi usein 135-140cm ponin (ja painoa mulla se 88kg). Sydämessä pieni pisto aina mutta kyllä yks 90kg, 190cm mies sillä usein tunneilla menee. Ei voi mitään kun en itse voi asiaan vaikuttaa.

      • hiawatha_00

        Voinko ratsastaa n. 140 cm suomenpienhevosella kun olen n. 175 cm pitkä ja painan n.55 kg?


    • Melleriini

      Olen 35kg painava ja 143cm joten olen (melkein) varma että voin mennä 140cm ponilla (pari kertaa viikossa vakituisesti). En siis ole kovin tietoinen näistä painorajoista kun en löytänyt muualta netistä tästä aiheesta joten haluan varmistaa...

      • Melleriini

        Haluan siis tietää että kuinka kauan tämä poni minulle sopisi, eli esim: siihen asti kun olen sen ja sen painoinen ja sen ja sen pituinen


    • Ponityttö123

      Saanko ratsastaa 140cm tai korkeampi ponilla, olen 165pitkä ja paino noin 50-55kg

    • Vastaistaaa

      Olenko liian pitkä n. 150cm säkäiselle lämminverisille kUn olen 164cm pitkä?

      • Moiiiiiii

        168cm pitkä korjaan


    • turhautunut_

      Jospa selaisitte tätä topaa hiukkasen ylöspäin. Vastaukset on tullu esiin jo aika monta kertaa eikä ne vieläkään ole kiinni muutamasta sentistä tai parista kilosta.

    • Mietteliässsss

      Oon n.160cm ja painan 55kg. Voinko mennä pikku kisat n.107cm vankkarakenteisella shettiksellä. Mut siis on ilmotettu kisoihin jo ja pelottaa vähän mennä. Poni on vieny mua kentällä 6/0 kun hän on vähän kuumuvaa sorttia.

    • Paljon mun heppa jaksaa kantaa, ku se on 'puoliks' tyhevonen (eli sen isä oli työhevone) ja sen säkä on 192cm? Joo, tiiän et se on mulle liian iso, mut se on niiin ihana.

    • 123456789101112

      Moi! Tarvitsisin apua, koska olen hankkimassa ponia ja en tiedä minkä kokoisella ponilla voisin myös ratsastaa ajamisen lisäksi. Olen siis 160-165 cm ja painan 50-55kg. Voinko mennä russponilla, joka on 120-130 cm korkea?? ja myös aika tukeva poni. Tarvitsisin nopeasti apua. Kertokaa omia mielipiteitä!:)

    • mörrinkäinen

      Ei kannata noin pientä vaikka olisi vankkaakin tyyppiä. Etsi n. 140cm ponia tai isompaa. Isompaa, jos kasvat vielä. Ratsu on sopivan kokoinen silloin, kun sen selkä on suunnilleen ratsastajan leuan korkeudella. Ei se nyt parista sentistä ole kiinni, mutta se on aika hyvä nyrkkisääntö kun mietii minkä kokoinen poni tai hevonen olisi sopivan kokoinen. Ja toki rakennekin ratkaisee, niin ihmisen kuin hevosenkin. Pitkäjalkainen ihminen voi tarvita isommankin ratsun, kun taas töppöjalkaiselle käy pienempikin.

    • peloissaan

      Oon 160cm pitkä, painan 47kg, saanko mennä 145cm sirolla ponilla?

    • Jonkinlainenvain

      Voinko mennä Connemaran ponilla jos painan 52 kg ja olen 160cm pitkä? Vastauksia nopeasti kiitos.

    • minahansetassa

      ite oon melkei 160cm ja reilun 40kg. menin 105 ponil kerran ja pitkä olin mut painava en kuulemma vaikkei mult painoo kysyttykkää. mut 120cm ponille alan kans olee pitkä mut saan sil vielä satunnaisesti mennä. ihan hyvin pystyn mennä 135cm sirolla ponilla.

    • Heipsanv

      Hei!olen 160cm pitkä ja 69kg painava mutta voisinko ratsastaa 120cm ponilla vai olisiko paino liikaa

      • Ankku26

        Moikka olen 165cm pitkä ja painan noin 60kg joten saanko ratsastaa noin 135cm säkä korkeudeltaan olevalla ponilla?


      • Pöööööööö

        ÄÄ OLEN 167 cm pitkä ja painan noin 55.8 niin voinko mennä noin 135 säkäsel welsh ponilla?


    • Anonyymi

      Hei! Voinko mennä vielä n. 130cm russ, whelsh mountain risteytyksellä?! Olen vähän vajaa 164cm pitkä ja painan n.57kg?!
      Tiiän vanha keskustelu!

      • Anonyymi

        Voit mennä vielä vähän aikaa, mutta suosittelisin sinulle jo isompaa ponia.


    • Anonyymi

      Katsokaa ihmeessä täältä netistä kun muissa maissa isot ihmiset ratsastaa ja jopa kaksi selässä yhtä aikaa.
      On pieni shettis ja arviolta 80 kg antaa tälle koulutusta jos ei olis kokenut ja painavampi niin kovilla olisi on meinaa sisukas eläin.
      Itse katselin näitä ratsastetaan lampailla ym kotoieläimillä.
      Suomessa ei kohta kukaan saa nousta selkään pitää varmaan hankkia norsuja tänne.

    • Anonyymi

      Tää on selkeesti tosi vanha keskustelu, mut koska huomasin että joku muukin oli tänne vielä 2020 eksynyt, halusin tulla kommentoimaan 😅 mutta siis mun mielestä vaan ehkä suosiolla olisin katsellut isompaa hevosta. Ja tämä kun ihmiset sanoo että ”vankkarakenteisilla poneilla voi mennä” niin siis toki jotkut ponit ovat oikeasti vankkarakenteisia tai vain lihaksikkaita, mutta kannattaa muistaa että jotkut ponit joita sanotaan vankkarakenteisiksi, ovat vain ylipainoisia, mikä yleensä meinaa sitä että niiden kunto ei ole parhaimmasta päästä. Joten kannattaa siis tarkistaa että poni/hevonen ei ole ainakaan pahasti ylipainoinen, ennen kuin rasittaa sitä paljon. Ja tosiaan kans tämä, että siis joo, voi olla korkea poni, mutta jos se on siro niin ei se kestä niin paljoa painoa. Ponin/hevosen ratsastajan ihannepaino on yleensä sen ponin/hevosen omasta painosta noin 15-20%. Satunnainen ratsastaja (esim. Läpiratsastaja) voi olla sen 25% ratsun painosta. Joo halusin nyt vaan tulla kertomaan asiani :) Ite oon 14v, noin 167cm ja 56kg tyttö, ja pystyn omasta mielestä menee ihan hyvin 140cm ponilla? Mutta en lähtis kyllä tuolla painolla ratsastelemaan poneilla, kannattaa kattoo vaan jotain hevosrotua esim. suomenhevosta!

    • Anonyymi

      issikka :)

      • Anonyymi

        issikat on loppupeleissä melko sama asia kun keskikokoiset ponit, joten en laittas tuota ihmistä issikan selkään :)


    • Anonyymi

      oon 164cm pitkä joten voinko ratsastaa 160cm enemmänkin sirollankun vahvarakenteisella hevosella ja painan noin 67kg

    • Anonyymi

      Ite en tiiä painan sen 70kg ja nii. Mutta ratsastan silti pomolla ja poni jopa laukkaa mul kovempaa ku esim yhdellä mua 20kg kevyemmällä

      • Anonyymi

        se et poni laukkaa sulla kovempaa ku 20kg kevyemmällä ei meinaa mitään 🙄


    • Anonyymi

      Musta tuntuu että kukaan ei tule vastaamaan tähän mutta oon siis harrastanut 7v ratsastusta oon HeB ja Re 60cm. Haluaisin ostaa ponin jonka säkä on 139cm itse olen 150cm pitkä ja painan 45kg oon sitä mieltä että ponille pituus rajaksi voisi tulla 165cm ja paino rajaksi 60kg (tietenkin jos painaa vaikka alle 50kg mutta on yli 165cm pitkä niin voisi varmaan vielä ponilla mennä?) poni ei ole kauhean siro. Mitä mieltä ootte voisinko ostaa ponin ja laittaa sille noi paino ja pituus rajat? :)

      • Anonyymi

        Painoraja ihan ok ja pituusrajakin varmasti, mutta kun toivottavasti ette päästä ponia olemaan lihavana vaan pidätte sen normaalipainoisena, niin silloin 165cm jalat saattavat tulla jo yli mahasta tai ainakin pitkälle. Kuitenkin itse olet ponille aivan sopiva


    • Anonyymi

      Eesti

    • Anonyymi

      Moi! Jos joku pystyisi vastaamaan, onko mahdollista ratsastaa 130cm ponilla aina välillä, esim. kerran, pari kuussa? Olen siis 169cm ja max 54 kg. Tiedän olevani liian pitkä, mutta jos välillä saisi mennä jonkun tunnin.. Pohkeita antaessa jalat osuu kyllä ponin mahan kohdalle, mutta varpaat on varmaan samalla tasolla missä ponin kainalot alkaa. Tällä on vaan niin ihana ratsastaa :)

    • Anonyymi

      Olisko esim hucly poni sopiva
      Tai vuonohevonen vuokit ovat sekä aikuisten että lastenratsuja suositelen vuokkia😊

    • Anonyymi

      Voinko mennä 115cm todella vahvalla ponilla (jakso 120kg ratsasyajan) oon 55kg ja 158cm

    • Anonyymi

      Ponien painoraja on 80kg .

    • Anonyymi

      Ton painoselle ei enää ponia saa. Miksi kaverisi ei voisi muka ratsastaa hevosella? Ei ne kauhean erilaisia ole, vaan isompia kun ponit mutta jaksaa enemmän ton painosen.

    • Anonyymi

      Saanko ratsastaa nn 110cm ponilla en tiiä mitä painaa mutta olen 11 ja painan noin 47kg
      Vastatkaa pls!

    • Anonyymi

      Oon 155cm ja 40kg mikä on pienin poni millä voin mennä?

    • Anonyymi

      Ponit on ihania

    • Anonyymi

      Jos

    • Anonyymi

      Jos kaveri on päälle 170cm, painaa 50-60kg ja poni on 130-140cm niin saaks se sillon hyppii tai ylipäätänsä mennä sil

    • Anonyymi

      Moi, mietin oonko liian painava painan noin 62kg ja oon 160cm pitkä, pystynkö menemään 110cm ponilla?

      • Anonyymi

        sinuna en ratsastaisi, sillä tuon kokoinen poni ei ole tarkoitettu sinun kokoiselle ratsastajalle. Kuten täällä on monia kertoja näkynyt, ei tuon kokoisen ponin selkään kannata nousta tuon painoisena. Myöskin pituutesi voisi hankaloittaa ratsastustasi. Tuskin poni nyt siihen kuolee jos sillä ratsastat mutta ei se ole kannattavaa missään määrin:)


    • Anonyymi

      Moi! Mietin olenko sopivan painoinen 130cm ponille? Olen 160cm pitkä ja painan 62kg!

    • Anonyymi

      Haluaisin kysyä että kuinka pitkä minun täytyy olla että olen liian pitkä 125cm korkuiselle rusponille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe