"Sisarukset Ohola ja Oholiba"

tuhat ja yksi

Hesekiel 23:11.>> Oholiba,hänen sisarensa,näkikaiken tämän.Mutta hänen himonsa vain yltyi,ja hän ryvetti itsensä irstailussa vielä pahemmin kuin hänen sisarensa.

12.Hän himoitsi assyrialaisia,noita käskijöitä ja päälliköitä,noita upesati pukeutuneita taistelijoita ja sotavaunujen ajajia,kaikkia noita komeita nuorukaisia.

13.Minä näin,miten hänkinryvetytti itsensä - samaatietä ke kulkivat molemmat-.

14.Mutta hän meni haureudessaan vieläkin pidemmälle.Hän näki seinällä miehen kuvia,punavärillä piirrettyjä miehen kuvia.

15.Niillä vyötäosillään lannevaate ja pääsään muhkea päähine,ja niillä oli soturin ylväs näkö.Ne olivat Babylonin poikia,Kaldean kansan kasvatteja.

16.ja ensinäkemältä hänen himonsa syttyi.Hän lähetti sananviejiä heidän maahansa Kaldeaan.

17.ja babylonialaiset tulivat,tulivat hänen vuoteeseensa ja makasivat hänen kanssansa.He saastuttivat hänet irstaudellaan,ja kun hän ryvettyi heistä,hänen himonsa sammui.

18.Mutta hän oli tuonut haureutensa kaikille julki ja paljastanut kaikille häpynsä,ja niin hän kävi kaikille vastenmieliseksi,niin kuin oli käynyt hänen sisarensa.

19.Silti hän jatkoi entistä menoaan.Hän muisteli nuoruutensa päiviä,irstasta elämäänsä Egyptissä,

20.ja hänen mielensä paloi Egyptin himokkaisiin miehiin joilla oli elin kuin aasilla ja jotka sinkosivat siemmentä kuin orhi.

21.>> Sinä kaihosit syntistä nuoruuttasi,tuota aikaa,jolloin Egyptin miehet hivelivät nännejäsi ja likistelivät nuoria rintojasi,

22.Sen tähden Oholiba,sanoo Herra Jumala:Minä yllytin rakastajasi,sinua vastaan,nuo jotka kävivät sinulle vastenmielisiksi.Joka taholta tuon heidät kimppuusi.

23.babylonialaiset ja kaikki kaldealaiset,Pekodin,soan ja koan miehet ja heidän kanssaan kaikki assyrialaiset,nuo komeat nuorukaiset,kaikki käskijöitä ja päälliköitä,maineikkaita sankareita ja ylväitä vaunusotureita kaikki.
Hes.23:24-49.Jatkuu ,,,,.

Hes.24:1. >>Oli yhdeksäs vuosi kymmenennenkuun kymmenes päivä ja minulle tuli tämä Herran sana.

Hes.24:2." Ihminen kirjoita muistiin tämä päivämäärä ,juuri tämä.Tänä päivänä Babyloninan kuningas käynyt hyökkäykseen Jerusalemia vastaan.">>

Kuka kuningas oli ?

11

1713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nebukadnessar

Nebukadnessar

• tuhat ja yksi

Keitä ne sisarukset olivat Ohola ja Oholiba ?

• keitäkö?
        tuhat ja yksi kirjoitti:

Keitä ne sisarukset olivat Ohola ja Oholiba ?

Ohola = Samaria
        Oholiba = Jerusalem

• tuhat ja yksi
        keitäkö? kirjoitti:

Ohola = Samaria
        Oholiba = Jerusalem

Niitäpä juuri olivat sisarukset Ohola ja Oholiba .

Ohi mennessäni tästä-,
        minä tapasin heidät,
        kauneudessaan he olivat vertaansa vailla,
        nimiä en tiennyt,
        en tiennyt keitä he olivat ?
        Ei ollut ei minulla sankarin viittaa,
        ei käskijän päällikän roolia ,
        ei aasin kalua haarojen välissä,
        heidän himo ei syttynut minuun,
        ihanampia naisia saan nähdä,
        Matkaani jatkoin -,
        en muistanut heitä !

• tuhat ja yksi
        keitäkö? kirjoitti:

Ohola = Samaria
        Oholiba = Jerusalem

Edustaa Samarian kaupunkia joka tuhoutui Assyria kuninkaden toimesta n. 722 eaa. ja samalla koko Juutalaisten valtio Israel tuhoutui olihan se Israelin hallintokaupunki , kansa joutui Assyrian pakkosiirtolaisuuteen.

Tuhoa tuottavina kuninkaina olivat Salmanasser viides, joka kuolikin Samarian sotaretkensä aikana ,jonka jälkee Sargon toinen kaappasi vallan ja poisti Israelin valtoon maailman kartalta. ( Kuulostaako niin yksinkertaiselta ettei kannata tarkistaa tiedon oikeellisuutta. )

• tuhat ja yksi
        keitäkö? kirjoitti:

Ohola = Samaria
        Oholiba = Jerusalem

On Jerusalemia kuvaava historiallinen tapahtuma ,jolloin Juudan valtio kukistui, Jerusalemin tuho ja Salomonin Temppelin tuho tuon ajankohta on n, 586 eaa. Vaikka sitä ennen ja vielä tuon jälkeenkin juutalaisa joutui Babylonian pakkosiirtolaisuuteen .

Hesekiel itsekkin sinne joutui n,593 eaa. Ja Babylonian vankeudessa hän (tai joku muu) on kirjoittanut Hesekielin kirjan ,mutta juuri tuon profeetan sanomia se kirja sisältää !

• Tuhat ja yksi tarua liikkuu Jerusalemin tyttäristä
      sekä Samarian sekalaisesta kansasta.
      Mutta Uskollinen Mies pyyhkii ne kaikki pois,
      kuin ne olisivatkin vain tarua eikä totta.

Mielenkiintoista! Samaria ja Jerusalem -
      niin erilaiset synnintekijät ja eriarvoiset
      toinen ei edes juutalaisuutta, vaan sekakansaa.
      Yhtä lailla Herra voi kumpaisenkin kirkastaa.

Hesekiel saa ilon julistaa armoa ja rauhaa, vain muutama luku myöhennin:
      Hes 34:20-24
      20
      Sentähden sanoo Herra, Herra niille näin: Katso, minä, minä tuomitsen lihavan lampaan ja laihan lampaan välillä.
      21
      Koska te olette kylki-ja niskavoimalla sysineet ja sarvillanne puskeneet kaikkia heikkoja, kunnes olette saaneet ne ajetuiksi ulos ja hajallensa,
      22
      niin minä tahdon vapauttaa lampaani, etteivät ne enää jää ryöstettäviksi; ja minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan välillä.

23
      Ja minä herätän heille yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin; hän on kaitseva heitä ja oleva heidän paimenensa.
      24
      Ja minä, Herra, olen heidän Jumalansa, ja minun palvelijani Daavid on ruhtinas heidän keskellänsä. Minä, Herra, olen puhunut.

Jeremia 30:17
      Sillä minä kasvatan umpeen sinun haavasi ja parannan sinut saamistasi iskuista, sanoo Herra, sinut, Siion, jolla on nimenä 'hyljätty', 'se, josta ei kukaan välitä'

Uusi luomus karttaa pahaa

• tuhat ja yksi

Vauhtisi on yhtä hurjaa kuin ennenkin,ei tuhat ja yksi vauhtia pelkää , pelkään vain äkki pysäystä se sattuu jos täytyy kovasta vauhdista tehdä !

Muistelen ja niin teinkin lienetkö lukenut ?Ratsusi loimeen kirjailin sanat ,läpi lomen ne ompelin ,huolella kirjailin kirjaimet kaikki,niin kauan kuin ratsusi komea , vauhdissa hurjassa kiitääsaan -lukea, paikkojen lukuisten toisten , nuo sanat jotka arvokkaat ovat,no nyt jo joku arvaa Jeesus se se!,siinä lukea täytyy ei Ei!, sen kertoa heille saanet jos muistat ?

• tuhat ja yksi

• tuhat ja yksi

Jeremia.3.

"Luopoa Israel ja Petturi Juuda"

Tässä jo puhutaan Babyolnian pakkosiirtolaisuudesta palaamisesta.

Jer.3:14. >>Palatkaa takaisin te luopuneet lapset!>> sanoo Herra. >>Minä otan teidät jälleen omikseni.Minä kokoan teidät kaikki ja tuon siioniin- vaikka teitä olisi vain yksi joka kaupungissa ja kaksi joka kansan keskellä.
      15 Minä annan teille mieleni mukaist paimenet ja he johtavat teitä viisaasti.>>

Jer.3:16.>> Kun tämän jälkeen lisäännytte ja täytätte maan ,ei kukaan kysys:" Missä on Herran liitonarkku ?"Se ei tule enää kenenkään mieleen,sitä ei muisteta eikä kaivata eikä uutta enää tehdä.>>
      Jer.3:17. >> Silloin Jerusalemia kutsutaan Herran valtaistuimeksi.Kaikki kansat kokoontuvat Jerusalemiin palvelemaan Herraa eivät kulje enää pahan paatuneen sydämen mukaan.>>
      Jer.3:18.>> Niinä päivinä Juudan heimo liittyy Israelin heimoon,ja yhdessä he tulevat pohjoisesta maasta siihen maahan,jonka minä annoin omaksi teidän isillenne.>>

Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeen Juuda ja Israel oli sama kansa .( Samoin jossain muualla sama asia ilmaistaa kahden sauvan liittämisestä toisiinsa.)

Tämä yhteiselo alkoi Meedian - Persian valtakaudella ja jatkui Makedonian ,Egyptin ,Syyrian ja Itsenäiseäistyi Syyrian alaisuudesta , joka päättyi Rooman otettua vallan Palestiinassa.
      Myöhemmin juutalaisten kapinointi valtaapitäviä vastaan johti n. 70 jKr Juutalaisen kultuurin tuhoon ja Jerusalemin hävitykseen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      176
      6791
    2. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      227
      4009
    3. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      67
      3341
    4. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      77
      2707
    5. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      7
      2166
    6. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      4
      2065
    7. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      1
      1859
    8. Kunnanjohtaja haista sinä

Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei
      Heinävesi
      35
      1461
    9. Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?

Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik
      Liharuoka
      43
      1425
    10. Loimaan k-citymarketilla puukotus

Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun
      Loimaa
      46
      1348
    Aihe