Viime päivinä keskustelu on vellonut kiivaasti nimimerkin "vanhoillislestadiolainen nainen" ympärillä.
Muutamat vanhoilliset ovat kiivaasti käyneet kyseisen kirjoittajan kimppuun. Jäävuoren huippuna on ollut "Oskari(vl)", joka osoitti lopullisen lapsellisuutensa laittamalla "vl-naisen" palstalla oikein kunnon "vl-tenttiin".
Edelleen Oskari-poika on vahvasti kyseenalaistanut vl-naisen vl-uskon. Samoin Oskari, joka muuten kertoi tietävänsä kaikkien kirjoittajien osalta, missä hengessä nämä ovat, arveli minun ja vl-naisen sekä parin muun muodostavan kimpan tarkoituksenaan sabotoida vanhoillislestadiolaisuutta.
Voi voi meidän pikku Oskaria...
Haluaisin kiteyttää asian seuraaviin toteamuksiin:
1. "Vanhoillislestadiolainen nainen" osoitti kirjoituksillaan, että vl-liikkeessä on mukana muitakin kuin näitä laput silmillä ja tulpat korvissa kulkevia oskareita. Eli siellä on henkilöitä, jotka pystyvät kirjoittamaan muutakin kuin vl-aivopesun yhteydessä opetettuja vl-korulauseita.
Tämä omilla aivoilla ajatteleminen ja aivojen tuotosten kirjoittaminen tälle palstalle vaatii tiettyä siviilirohkeutta, koska kiivaimmat vl-hyeenat ovat välittömästi kimpussa - kuten nyt olemme nähneet.
2. Oskari(vl) osoitti harvinaisen matalaotsaista harkintakykyä ryhtymällä voimakkaasti arvostelemaan ja tenttaamaan itselleen täysin vierasta henkilöä (näin uskon) julkisella palstalla. Mutta tämä lienee ihan normaali käytäntö vl-piireissä. Mistäs muualta Oskari on oppinsa saanut.
Voidaan sanoa, että Oskari(vl) on parin viime viikon kirjoituksillaan tuntuvasti ohentanut vanhoillislestadiolaisuuden jo muutenkin varsin ohutta "mainetta" ainakin tämän palstan lukijoiden keskuudessa.
3. Yhdessä asiassa "vl-nainen" ja "Oskari(vl)" ovat samaa mieltä. He kumpikin edustavat Raamatun vastaista HARHAOPPIA, että vanhoillislestadiolaiset mukamas olisivat ainoita oikeita uskovaisia maailmassa.
Tämähän on TÄYSIN JÄRJETÖN väite. Jumala ei ole laittanut maailman kaikkia uskovaisia mihinkään vl-karsinaan vaan aitoja ja oikeita Jumalan lapsia löytyy ympäri maailmaa.
Usko löytyy IHMISEN SYDÄMESTÄ eikä mistään Oulu-johtoisen hrätysliikkeen omasta hatustaan vetämästä HARHAKARSINASTA.
Oskari(vl) ja vl-nainen
60
23687
Vastaukset
- ???
???
- !!!
???
- !!!
osaa täsmentää.
- !!!
Haluan korostaa sitä, että minä en missään nimessä arvostele enkä moiti vl-herätysliikkeen piirissä olevia ja eläviä aitoja uskovaisia.
Miksi heitä moittisin?
Palstalaiset ovat "ehkä" huomanneet, että minun kritiikkini kohdistuu nimenomaan vl-herätysliikkeeseen pesiytyneeseen Raamatun vastaiseen
"vain me olemme ainoita oikeita uskovaisia maailmassa"
HARHAOPPIIN.
Haluan vielä tuoda tämän asian selvästi esille omassa keskustelunavauksessani.- Faded
elikkä juttuhan menee niin että KAIKKI jotka uskovat oikealla tavalla sama se mitä nimeä he käyttävät itsestään pääsevät taivaaseen. Mutta kun alkaa käymään eri ryhmiä yms. läpi niin hyvin vähän jää oikealla tavalla uskovia jäljelle.
Kyllähän uskovaisia on AINA OLLUT ja eivät he silloin olleet "lestadiolaiset" nimellä. Nyt aika on muuttunut paljon vanhoista ajoista niin on luonnollista että jumalan lapset ovat ryhmittyneet ja ottaneet myös "nimen itselleen".
En sano että nykyisinkään KAIKKI maailman oikealla tavalla uskovat käyttäisivät itsestään vl-nimitystä, riittää että he uskovat ja elävät samallalailla :) - !!!
Faded kirjoitti:
elikkä juttuhan menee niin että KAIKKI jotka uskovat oikealla tavalla sama se mitä nimeä he käyttävät itsestään pääsevät taivaaseen. Mutta kun alkaa käymään eri ryhmiä yms. läpi niin hyvin vähän jää oikealla tavalla uskovia jäljelle.
Kyllähän uskovaisia on AINA OLLUT ja eivät he silloin olleet "lestadiolaiset" nimellä. Nyt aika on muuttunut paljon vanhoista ajoista niin on luonnollista että jumalan lapset ovat ryhmittyneet ja ottaneet myös "nimen itselleen".
En sano että nykyisinkään KAIKKI maailman oikealla tavalla uskovat käyttäisivät itsestään vl-nimitystä, riittää että he uskovat ja elävät samallalailla :)vanhoillislestadiolaiset ovat sellaisen YLPEYDEN HENGEN saaneet, että he ovat juuri niitä "oikealla tavalla uskovia" ja malliuskovaisia maailman kaikille muille uskovaisille?
Mistä?
Teidän uskonne ja elämänne on teidän omasta mielestä ainoata Jumalalle kelpaavaa uskoa ja elämää. Jos joku mahtuu teidän muottiin, niin silloin hän kelpaa teille ja Jumalalle.
Oikein hirvittää tuollainen OMAHYVÄISYYS!!! - emka
!!! kirjoitti:
vanhoillislestadiolaiset ovat sellaisen YLPEYDEN HENGEN saaneet, että he ovat juuri niitä "oikealla tavalla uskovia" ja malliuskovaisia maailman kaikille muille uskovaisille?
Mistä?
Teidän uskonne ja elämänne on teidän omasta mielestä ainoata Jumalalle kelpaavaa uskoa ja elämää. Jos joku mahtuu teidän muottiin, niin silloin hän kelpaa teille ja Jumalalle.
Oikein hirvittää tuollainen OMAHYVÄISYYS!!!sinulla ei sitä "omahyväisyyttä"ilmeisesti ole? voi reppanaa,sehän aivan hyökkää sinun kirjoituksistasi Muistatko raamatusta kun Jeesus oli saatanan kiusattavana, siellä itse paha vetosi kirjoituksiin saadakseen Jeesuksen lankeamaan, ettei vain sinulla olisi sitä samaa "henkeä"kuin sillä "pahalla"?Tutkipa tuntoasi ja herää itse HARHASTASI
- !!!
emka kirjoitti:
sinulla ei sitä "omahyväisyyttä"ilmeisesti ole? voi reppanaa,sehän aivan hyökkää sinun kirjoituksistasi Muistatko raamatusta kun Jeesus oli saatanan kiusattavana, siellä itse paha vetosi kirjoituksiin saadakseen Jeesuksen lankeamaan, ettei vain sinulla olisi sitä samaa "henkeä"kuin sillä "pahalla"?Tutkipa tuntoasi ja herää itse HARHASTASI
Minulla ei ole vl-OMAHYVÄISYYTTÄ. Minulle riittää Raamatun mukainen usko.
Kerrohan kurillasi, mikä on minun harha? Minä kyllä tiedän, mitä
HARHAOPPIA
vanhoillislestadiolaiset opettavat. - emka
!!! kirjoitti:
Minulla ei ole vl-OMAHYVÄISYYTTÄ. Minulle riittää Raamatun mukainen usko.
Kerrohan kurillasi, mikä on minun harha? Minä kyllä tiedän, mitä
HARHAOPPIA
vanhoillislestadiolaiset opettavat.Se on sinun "harhasi"kun väität että Jumalanvaltakunta ei ole uskovaiset siis jotka opettavat niinkuin raamattu opettaa Jumalanvaltakunnasta ja kuten Luther sitä selittää isossa katekismuksessa.vl-uskovaiset opettavat juuri niin.Kehoitankin sinua avartamaan katsantokantaasi ja ottamaan selvää miten me uskomme.Ihan ilman sarvia ja hampaita sinua siihen kehoitan,jos sinä oikeasti haluat tietää etkä vaan "keljuilu"mielessä väittele.Minulla on kanttia asiasta puhua kun olen kiertänyt muutakin kuin "tahkoa"
- !!!
emka kirjoitti:
Se on sinun "harhasi"kun väität että Jumalanvaltakunta ei ole uskovaiset siis jotka opettavat niinkuin raamattu opettaa Jumalanvaltakunnasta ja kuten Luther sitä selittää isossa katekismuksessa.vl-uskovaiset opettavat juuri niin.Kehoitankin sinua avartamaan katsantokantaasi ja ottamaan selvää miten me uskomme.Ihan ilman sarvia ja hampaita sinua siihen kehoitan,jos sinä oikeasti haluat tietää etkä vaan "keljuilu"mielessä väittele.Minulla on kanttia asiasta puhua kun olen kiertänyt muutakin kuin "tahkoa"
"Minulla on kanttia asiasta puhua kun olen kiertänyt muutakin kuin "tahkoa""
hyvä tavaton sentään...
Vaikka olet kuinka sitä tahkoa kiertänyt, niin sen jo tyhmempikin ymmärtää, että jos yksi pieni herätysliike jossakin kaukaisessa maailmankolkassa alkaa opettaa olevansa
"ainoita oikeita uskovaisia maailmassa"
niin kyseessä ei voi olla mikään muu kuin Raamatun vastainen
HARHAOPPI.
Piste. - emka
!!! kirjoitti:
hyvä tavaton sentään...
Vaikka olet kuinka sitä tahkoa kiertänyt, niin sen jo tyhmempikin ymmärtää, että jos yksi pieni herätysliike jossakin kaukaisessa maailmankolkassa alkaa opettaa olevansa
HARHAOPPI.
Piste.Eikö sulle nyt mee jakeluun että tätä oppia on julistettu koko mailmanhistorian ajan se alkaa Paratiisista ja on meidän päiviimme asti kulkenut milloin minkäkin nimisenä joukkona mutta opetus on aina sama.Ennen Laestadiusta se oli myös pieni joukko johon niinkutsuttu lapin Maria kuului.En tässä nyt ala historioitsemaan.Mutta samaa joukkoa jotka Jeesusta aikoinaan seurasivat ja Hänen oppinsa vastaan ottivat,sitä samaa joukkoa olemme.
- emka
!!! kirjoitti:
hyvä tavaton sentään...
HARHAOPPI.
Piste.jatkuu... se joukko on ollut aina pieni..Ja sen joukon matkalaisia on muuallakin maailmassa kuten suviseura lippurivistöstä näkyi kuten joku tuolla kertoi löytyi esim.venäjältä samoin uskovia kun "muurit"murtuivat ja siellä uskovaiset saivat tulla esiin "koloistaan" Etelä-Amerikassa ja Keniassa ym.ym.Toivon todella että sinulle "kirkastuisi" elävä usko ja löytäisit Jumalanvaltakunnan ja Hänen vanhurskautensa.
- !!!
emka kirjoitti:
jatkuu... se joukko on ollut aina pieni..Ja sen joukon matkalaisia on muuallakin maailmassa kuten suviseura lippurivistöstä näkyi kuten joku tuolla kertoi löytyi esim.venäjältä samoin uskovia kun "muurit"murtuivat ja siellä uskovaiset saivat tulla esiin "koloistaan" Etelä-Amerikassa ja Keniassa ym.ym.Toivon todella että sinulle "kirkastuisi" elävä usko ja löytäisit Jumalanvaltakunnan ja Hänen vanhurskautensa.
"Toivon todella että sinulle "kirkastuisi" elävä usko ja löytäisit Jumalanvaltakunnan ja Hänen vanhurskautensa."
jo monta monituista vuotta sitten.
Sain työpäivän jälkeen yksin kotona ollessani polvistua oman vuoteeni viereen, ristiä käteni, kohottaa katseeni kohti taivasta ja sanoa:
"Jumala tässä olen. Kiitos että annat minun syntini anteeksi ja johdatat kulkuani tästä eteenpäin."
SILLÄ HETKELLÄ sain siirtyä pimeydestä valkeuteen, kuolemasta elämään. SILLÄ HETKELLÄ Jeesuksen Golgatalla vuotanut sovintoveri pesi minun syntini. SILLÄ HETKELLÄ minusta tuli Jumalan valtakunnan täysivaltainen jäsen. - parjattu nainen
!!! kirjoitti:
"Toivon todella että sinulle "kirkastuisi" elävä usko ja löytäisit Jumalanvaltakunnan ja Hänen vanhurskautensa."
Sain työpäivän jälkeen yksin kotona ollessani polvistua oman vuoteeni viereen, ristiä käteni, kohottaa katseeni kohti taivasta ja sanoa:
"Jumala tässä olen. Kiitos että annat minun syntini anteeksi ja johdatat kulkuani tästä eteenpäin."
SILLÄ HETKELLÄ sain siirtyä pimeydestä valkeuteen, kuolemasta elämään. SILLÄ HETKELLÄ Jeesuksen Golgatalla vuotanut sovintoveri pesi minun syntini. SILLÄ HETKELLÄ minusta tuli Jumalan valtakunnan täysivaltainen jäsen.Muistatko Raamatun kertomuksen Kandakeen kamariherrasta? Ei riittänyt että hän koki herätyksen,jota vertaan sinun kokemukseesi,vaan tarvittiin lisäksi toinen ihminen päästämään kahleista.Raamattu opettaa rukouksesa,että se on vasta pyyntö.Siihen pitää saada vastaus. Olet saanut kokea herätyksen.
Ennen Jeesuksen maailmaantuloa ihminen käsittääkseni pystyi lähestymään Jumalaa kuvaamallasi tavalla, mutta Jeesus muutti tuon suoran yhteyden ja vuodatti Pyhän Hengen opetuslasten käytettäväksi. Ihmisen ja Jumalan välillä ei ole sellaisa suoraa yhteyttä, että synnit ajatuksen voimalla voisi Jumalalta saada anteeksi. - !!!
parjattu nainen kirjoitti:
Muistatko Raamatun kertomuksen Kandakeen kamariherrasta? Ei riittänyt että hän koki herätyksen,jota vertaan sinun kokemukseesi,vaan tarvittiin lisäksi toinen ihminen päästämään kahleista.Raamattu opettaa rukouksesa,että se on vasta pyyntö.Siihen pitää saada vastaus. Olet saanut kokea herätyksen.
Ennen Jeesuksen maailmaantuloa ihminen käsittääkseni pystyi lähestymään Jumalaa kuvaamallasi tavalla, mutta Jeesus muutti tuon suoran yhteyden ja vuodatti Pyhän Hengen opetuslasten käytettäväksi. Ihmisen ja Jumalan välillä ei ole sellaisa suoraa yhteyttä, että synnit ajatuksen voimalla voisi Jumalalta saada anteeksi.Olisi jo pikkuhiljaa syytä vl-joukon uskoa, että
JUMALA ON SUURI ja VL-HERÄTYSLIIKE ON PIENI.
Valitettavasti kyseisen herätysliikkeen opettajat näkevät asian täysin päinvastoin. He näkevät asian siten, että Jumala on niin pieni ja vähävoimainen, että hän tarvitsee aina ihmisen apua voidakseen pelastaa ihmisen synnnin yöstä.
Voin vakuuttaa sinulle ja kaikille muille samassa HARHASSA tarpoville, että vain yksi on välimies Jumalan ja ihmisten välillä: JEESUS KRISTUS. Hän sovitti koko ihmiskunnan synnin.
Jumala EI TARVITSE mitään apumiehiä/-naisia viedäkseen syntejään kstuvan ihmisen pelastuksen ovesta sisään. Lestadiolaiset ovat jostain kumman syystä halunneet nostaa itsensä vähintään puolijumalaksi ja alkaneet opettaa, että Jumala ei pärjää ilman heitä.
Jumala on
1) kaikkivaltias
2) kaikkitietävä
3) kaikkivoipa
Hän pelasti minut oman sänkyni vieressä. Hän pelastaa jonkun toisen syntisen ihmisen jollakin muulla tavalla ja jossakin muussa paikassa. Mutta MISSÄÄN NIMESSÄ tässä pelastumistapahtumassa EI TARVITA ketään ihmistä apumieheksi.
Kirjoitat:
"Raamattu opettaa rukouksesa,että se on vasta pyyntö.Siihen pitää saada vastaus."
Eli logiikkasi mukaan Jumala ei voi vastata rukoukseen ilman lestadiolaisen apua!!! Minä rukoilin syntejäni anteeksi, mutta sinusta se oli vain pyyntö, johon Jumala ei kyennyt vastaamaan, koska ei ollut ketään lestaa läsnä.
Raamatun ja minun teologia on täysin erilainen: Jumala VASTASI SILLÄ HETKELLÄ rukoukseeni, antoi syntini anteeksi ja leimasi minun sydämeni sinetillä
"JUMALAN LAPSI" - emka
!!! kirjoitti:
SILLÄ HETKELLÄ sain siirtyä pimeydestä valkeuteen, kuolemasta elämään. SILLÄ HETKELLÄ Jeesuksen Golgatalla vuotanut sovintoveri pesi minun syntini. SILLÄ HETKELLÄ minusta tuli Jumalan valtakunnan täysivaltainen jäsen.Sehän on vastoin raamatun opetusta,Tyhjän päällä on sinun uskosi.Kehoitan sinua lukemaan raamattua Apos.teot 9 luku ja Naeman Syyrialaisen parannuksen teon ja raamatussa sanotaa Jeesus lähetti opetuslapsensa saarnaamaan evankeliumia,joiden synnit te anteeksi annatte niille ne on taivaassa anteeksi annettu ei voi ihminen yksinään sopia Jumalan kanssa se on RAAMATUN VASTAINEN VALHE OPPI
- !!!
emka kirjoitti:
Sehän on vastoin raamatun opetusta,Tyhjän päällä on sinun uskosi.Kehoitan sinua lukemaan raamattua Apos.teot 9 luku ja Naeman Syyrialaisen parannuksen teon ja raamatussa sanotaa Jeesus lähetti opetuslapsensa saarnaamaan evankeliumia,joiden synnit te anteeksi annatte niille ne on taivaassa anteeksi annettu ei voi ihminen yksinään sopia Jumalan kanssa se on RAAMATUN VASTAINEN VALHE OPPI
nyt ihan pöllämysty sen HARHAOPPISI kurimuksessa.
Voin kertoa sinulle, että JUMALA PYSTYY IHAN KAIKKEEN ilman lestojen apua.
Erityinen halu Jumalalla on pelastaa jokainen pelastusta etsivä. Hän myöskin tekee sen, vaikka vanhoilliset yrittävätkin omalla opetuksellaan lyödä kiilaa ja leikkiä puolijumalaa.
Piste. - parjattu nainen
!!! kirjoitti:
nyt ihan pöllämysty sen HARHAOPPISI kurimuksessa.
Voin kertoa sinulle, että JUMALA PYSTYY IHAN KAIKKEEN ilman lestojen apua.
Erityinen halu Jumalalla on pelastaa jokainen pelastusta etsivä. Hän myöskin tekee sen, vaikka vanhoilliset yrittävätkin omalla opetuksellaan lyödä kiilaa ja leikkiä puolijumalaa.
Piste...siis aiemmissa yhteyksissä!
Saanko sanoa muutaman kohdan vanhoillislestadiolaisuuden puolustukseksi, jotta huomaat, ettemme aivan hullusti usko sittenkään.
Mielestäni emme ole ehkä tehneet kyllin selväksi asiaamme, sen vuoksi haluan muutaman kohdan selkiyttää, jos suostut lukemaan..--Olemme perusasiasta samaa mieltä, huomaan ilokseni.--Eli:
Aivan, kuten sanoit, se onkin Jumala joka kaiken tekee, olen kanssasi samaa mieltä.Mutta, koska Jumala on kolmiyhteinen: Isä, POIKA ja PYHÄ HENKI, me vanhoillislestadiolaisuudessa haluamme kunnioittaa tätä Jumalan ilmenemistä kolmessa eri olomuodossa.
Eli meidän näkemyksessämme ei ole kovinkaan suurta eroa, jos voisit tätä hieman pohtia: eli väität, että me emme tavallaan tunnusta Jumalan kaikkivaltiutta, ei se siis niin ole, me vain tunnustamme Hänet pikemmminkin Hänen kolminaisuutensa kautta. Jumala ilmenee kolmena: Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä ja Hän, emme me vanhoillislestadiolaiset, haluaa että ihminen ikäänkuin nöyrtyy tunnustamaan tämän kolmiyhteyden.(Olemme siis ytimestä samaa mieltä.)
Siis, koska Jumala luotuaan ihmisen katui hänen luomistaan, koska ihmiset lankesivat syntiin paratiisisssa Hän jo silloin päätti lähettää Poikansa maan päälle. Ei sinun tarvitse ystävä siihen takertua, että myös vanhoillislestadiolaiset lukevat tätä Raamatun kohtaa mutta laajentavat asian koskemaan tätä kolmiyhteyttä.
Myös minun on vaikeaa käsittää, miksi Jumala Maan ja Taivaan Luoja joka on ja oli jo aikojen alussa tuon päätöksen tehdessään Kaikkivaltias, miksi Hän päätti lähettää Jeesuksen välimieheksi. Tästähän jumaluusoppineet keskustelevat ja arvoitus ei taida ikinä ratketa. Minusta meidän ihmisten on vain tyytyminen siihen, että no, Herramme halusi tehdä näin.
Kerran eräs ihminen sanoi minusta aika mukavasti: jospa Jumala teki noin, koska halusi, että me emme erakoituisi ja joutuisimme näin ikäänkuin tekosyyn varjolla pitämään huolta toisistamme.
Toinen ongelma, mikä monia vaivaa on se, miksi kärsimystä on, kun kerran Jumala on Kaikkivaltias.
Tarvitseeko meidän kaikkea ystäväni ymmärtää, eikö riitä että uskomme? Pieni korjaus, joka sinusta voi tuntua hiustenhalkomiselta, mutta jos tarkemmin miettii, niin ei se ole kuitenkaan sitä: Me vanhoillislestadiolaiset emme ajattele niin, että vain me uskomme oikein. Jos siis tulee joku toinen usko tai uskovainen, joka uskoo kuin Raamattu opettaa, sen hyväksymme uskovaiseksi. Tähän asti ei olla kohdattu muita. Olen kuullut nyt noin vuosi sitten että Saksan lähetystyön yhteydessä olisi tavattu Saksassa jokin yhteisö, joka ei kutsu itseään vanhoillislestadiolaisella nimellä mutta uskonopit olisivat täysin samat ja yhteneväiset. He ovat tietysti oikein uskomassa, eivät siksi, koska uskvoat kuten me opetamme vaan siksi, koska opit ovat yhtä Raamatun oppien kanssa. Joka kohta pitää tarkistaa Raamatusta.Joka kohtaan tulee tunnustaa itsensä vajavaiseksi ja syylliseksi.
Jumala on kaikkeen kykynevä, olemme samaa mieltä. Mutta jos Hän kerran haluaa, että me tunnustamme Hänen Poikansa ristinkuoleman tekemällä parannuksen Hänen sovintoverensä kautta, sekä Hänen (Jumalan)erään osan kolmiyhteydestä eli Pyhän Hengen ottamalla vastaan Pyhän Hengen syntien anteeksiantamuksessa niin eikö Kaikkivaltiaalla ole oikeus pyytää meiltä tämä kaunis kunnianosoitus ja nöyrtyminen Hänen ristinkuoleman kärsineen ainokaisen Poikansa edessä?
Älä ystävä turhaan takerru siihen, että me vanhoillislestadiolaiset olisimme jotenkin itsemme ylentäneet tähän virkaan: Ei se Lapin Maria (liekö herrnhutilaisilta hän saanut evankeliumin?) ollut mikään vanhoillislestadiolainen, hän vain toi evankeliumin etelämpää tänne pohjolaan.
Ei kannata takertua tuohon meidän nimikkeeseen. Mutta Raamattua ei tulisi silti lukea omista lähtökohdistaan käsin vaan tutkistellen sydämessään kuin Maria, Jeesuksen äiti. Tätä puhun samalla tässä itselleni, sillä minulla on itsellä joka päivä uusi uskonkilvoitus, ja vaarat vaanivat.. - !!!
..siis aiemmissa yhteyksissä!
Saanko sanoa muutaman kohdan vanhoillislestadiolaisuuden puolustukseksi, jotta huomaat, ettemme aivan hullusti usko sittenkään.
Mielestäni emme ole ehkä tehneet kyllin selväksi asiaamme, sen vuoksi haluan muutaman kohdan selkiyttää, jos suostut lukemaan..--Olemme perusasiasta samaa mieltä, huomaan ilokseni.--Eli:
Aivan, kuten sanoit, se onkin Jumala joka kaiken tekee, olen kanssasi samaa mieltä.Mutta, koska Jumala on kolmiyhteinen: Isä, POIKA ja PYHÄ HENKI, me vanhoillislestadiolaisuudessa haluamme kunnioittaa tätä Jumalan ilmenemistä kolmessa eri olomuodossa.
Eli meidän näkemyksessämme ei ole kovinkaan suurta eroa, jos voisit tätä hieman pohtia: eli väität, että me emme tavallaan tunnusta Jumalan kaikkivaltiutta, ei se siis niin ole, me vain tunnustamme Hänet pikemmminkin Hänen kolminaisuutensa kautta. Jumala ilmenee kolmena: Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä ja Hän, emme me vanhoillislestadiolaiset, haluaa että ihminen ikäänkuin nöyrtyy tunnustamaan tämän kolmiyhteyden.(Olemme siis ytimestä samaa mieltä.)
Siis, koska Jumala luotuaan ihmisen katui hänen luomistaan, koska ihmiset lankesivat syntiin paratiisisssa Hän jo silloin päätti lähettää Poikansa maan päälle. Ei sinun tarvitse ystävä siihen takertua, että myös vanhoillislestadiolaiset lukevat tätä Raamatun kohtaa mutta laajentavat asian koskemaan tätä kolmiyhteyttä.
Myös minun on vaikeaa käsittää, miksi Jumala Maan ja Taivaan Luoja joka on ja oli jo aikojen alussa tuon päätöksen tehdessään Kaikkivaltias, miksi Hän päätti lähettää Jeesuksen välimieheksi. Tästähän jumaluusoppineet keskustelevat ja arvoitus ei taida ikinä ratketa. Minusta meidän ihmisten on vain tyytyminen siihen, että no, Herramme halusi tehdä näin.
Kerran eräs ihminen sanoi minusta aika mukavasti: jospa Jumala teki noin, koska halusi, että me emme erakoituisi ja joutuisimme näin ikäänkuin tekosyyn varjolla pitämään huolta toisistamme.
Toinen ongelma, mikä monia vaivaa on se, miksi kärsimystä on, kun kerran Jumala on Kaikkivaltias.
Tarvitseeko meidän kaikkea ystäväni ymmärtää, eikö riitä että uskomme? Pieni korjaus, joka sinusta voi tuntua hiustenhalkomiselta, mutta jos tarkemmin miettii, niin ei se ole kuitenkaan sitä: Me vanhoillislestadiolaiset emme ajattele niin, että vain me uskomme oikein. Jos siis tulee joku toinen usko tai uskovainen, joka uskoo kuin Raamattu opettaa, sen hyväksymme uskovaiseksi. Tähän asti ei olla kohdattu muita. Olen kuullut nyt noin vuosi sitten että Saksan lähetystyön yhteydessä olisi tavattu Saksassa jokin yhteisö, joka ei kutsu itseään vanhoillislestadiolaisella nimellä mutta uskonopit olisivat täysin samat ja yhteneväiset. He ovat tietysti oikein uskomassa, eivät siksi, koska uskvoat kuten me opetamme vaan siksi, koska opit ovat yhtä Raamatun oppien kanssa. Joka kohta pitää tarkistaa Raamatusta.Joka kohtaan tulee tunnustaa itsensä vajavaiseksi ja syylliseksi.
Jumala on kaikkeen kykynevä, olemme samaa mieltä. Mutta jos Hän kerran haluaa, että me tunnustamme Hänen Poikansa ristinkuoleman tekemällä parannuksen Hänen sovintoverensä kautta, sekä Hänen (Jumalan)erään osan kolmiyhteydestä eli Pyhän Hengen ottamalla vastaan Pyhän Hengen syntien anteeksiantamuksessa niin eikö Kaikkivaltiaalla ole oikeus pyytää meiltä tämä kaunis kunnianosoitus ja nöyrtyminen Hänen ristinkuoleman kärsineen ainokaisen Poikansa edessä?
Älä ystävä turhaan takerru siihen, että me vanhoillislestadiolaiset olisimme jotenkin itsemme ylentäneet tähän virkaan: Ei se Lapin Maria (liekö herrnhutilaisilta hän saanut evankeliumin?) ollut mikään vanhoillislestadiolainen, hän vain toi evankeliumin etelämpää tänne pohjolaan.
Ei kannata takertua tuohon meidän nimikkeeseen. Mutta Raamattua ei tulisi silti lukea omista lähtökohdistaan käsin vaan tutkistellen sydämessään kuin Maria, Jeesuksen äiti. Tätä puhun samalla tässä itselleni, sillä minulla on itsellä joka päivä uusi uskonkilvoitus, ja vaarat vaanivat.."Jos siis tulee joku toinen usko tai uskovainen, joka uskoo kuin Raamattu opettaa, sen hyväksymme uskovaiseksi. Tähän asti ei olla kohdattu muita."
millaista hengellistä ylpeyttä lähtee sinunkin näppäimistöstä.
TE HYVÄKSYTTE ihmisiä uskovaisiksi!!! Merkitseekö Jumalan näkemys mitään?
Sinällänsä tuo tarina oli ihan OK, mutta millään tavalla siitä ei käynyt ilmi se, että vl-joukko olisi "ainoa oikea". Noh...eihän se toki voikaan käydä ilmi, koska perusteet tuolle näkemykselle puuttuvat.
Mutta "hyväksykää" te uskovaisiksi ne, jotka itse tykkäätte. Sehän ei Jumalan maailmoissa merkitse yhtikäs mitään. Samoin minulle riittää täysin Jumalan hyväksyntä.
Näin varmasti myös kaikille muille uskovaisille ympäri maailmaa, jotka ovat erään kerran saaneet tulla Golgatan ristin luo ja ovat voineet heittää syntikuormansa sinne ristin juurelle. Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan sovintoveri on pessyt heidät lunta valkeammaksi sillä hetkellä.
Tämä lumi saa joka päivä meissä uskovaisissa tahroja, mutta Hänen armonsa ja rakkautensa puhdistaa meitä myöskin joka päivä, jos vain itse haluamme taistella tätä kaitaa polkua, joka kuitenkin erään kerran on vievä meidät sinne, jossa tahroja ei enää tule.
Siunausta sinulle! - keikkaa!
..siis aiemmissa yhteyksissä!
Ei kannata takertua tuohon meidän nimikkeeseen. Mutta Raamattua ei tulisi silti lukea omista lähtökohdistaan käsin vaan tutkistellen sydämessään kuin Maria, Jeesuksen äiti. Tätä puhun samalla tässä itselleni, sillä minulla on itsellä joka päivä uusi uskonkilvoitus, ja vaarat vaanivat.."sen hyväksymme uskovaiseksi. Tähän asti ei olla kohdattu muita."
- parjattu nainen
!!! kirjoitti:
"Jos siis tulee joku toinen usko tai uskovainen, joka uskoo kuin Raamattu opettaa, sen hyväksymme uskovaiseksi. Tähän asti ei olla kohdattu muita."
millaista hengellistä ylpeyttä lähtee sinunkin näppäimistöstä.
TE HYVÄKSYTTE ihmisiä uskovaisiksi!!! Merkitseekö Jumalan näkemys mitään?
Sinällänsä tuo tarina oli ihan OK, mutta millään tavalla siitä ei käynyt ilmi se, että vl-joukko olisi "ainoa oikea". Noh...eihän se toki voikaan käydä ilmi, koska perusteet tuolle näkemykselle puuttuvat.
Mutta "hyväksykää" te uskovaisiksi ne, jotka itse tykkäätte. Sehän ei Jumalan maailmoissa merkitse yhtikäs mitään. Samoin minulle riittää täysin Jumalan hyväksyntä.
Näin varmasti myös kaikille muille uskovaisille ympäri maailmaa, jotka ovat erään kerran saaneet tulla Golgatan ristin luo ja ovat voineet heittää syntikuormansa sinne ristin juurelle. Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan sovintoveri on pessyt heidät lunta valkeammaksi sillä hetkellä.
Tämä lumi saa joka päivä meissä uskovaisissa tahroja, mutta Hänen armonsa ja rakkautensa puhdistaa meitä myöskin joka päivä, jos vain itse haluamme taistella tätä kaitaa polkua, joka kuitenkin erään kerran on vievä meidät sinne, jossa tahroja ei enää tule.
Siunausta sinulle!No elä kehtaa, se oli vain kiireen tuomaa huonoa sanavalintaa, koita nyt katsoa minunkin tekstejä vähän suopeammin, tarkoitin,että (löydätköhän näistäkin sanoista jonkin ylpeyden)jos me yhdessä tarkastelemme vaikkapa sinä ja minä Raamattua niin löydämmekö montaa seurakuntaa jolla Raamatun kohdat menisivät yksiin ko. seurakunnan harjoittaman opetuksen kanssa.
Voidaanhan me alkaa vaikka systemaattisesti ottaa esille Raamatun kohtia ja ottaa eri seurakuntien tulkintoja ja keskustella niistä. Minusta se olisi aika mielenkiintoista.
"Jos siis tulee joku toinen usko tai uskovainen, joka uskoo kuin Raamattu opettaa, sen hyväksymme uskovaiseksi. Tähän asti ei olla kohdattu muita."
millaista hengellistä ylpeyttä lähtee sinunkin näppäimistöstä. - Nyökkää
keikkaa! kirjoitti:
"sen hyväksymme uskovaiseksi. Tähän asti ei olla kohdattu muita."
keikkaa.
- fwefe
Nyökkää kirjoitti:
keikkaa.
kj7i6y
- LLL
!!! kirjoitti:
SILLÄ HETKELLÄ sain siirtyä pimeydestä valkeuteen, kuolemasta elämään. SILLÄ HETKELLÄ Jeesuksen Golgatalla vuotanut sovintoveri pesi minun syntini. SILLÄ HETKELLÄ minusta tuli Jumalan valtakunnan täysivaltainen jäsen.Opettaako raamattu jossakin kohin että näin rukoilemalla tullaan uskovaiseksi?
Ja edelleenkin se Jumalanvaltakunnan raja kulkee sydämestä sydämeen.
Niinhän siitä Raamatussa taidetaan sanoa että tämä usko on tälle maailmalle hulluus.
Lueppa nämä pari kohtaa ja kerro miten ymmärrät.
18.
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. 19. Onhan kirjoitettu:
- Minä hävitän viisaitten viisauden ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen.
20. Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi? 21. Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat. 22. Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. 23. Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta, 24. mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. 25. Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi.
Tässä palvelijoista
1.Kor 3.luku
3. sillä olette yhä vanhan luontonne vallassa. Kun teillä kerran on keskinäistä kateutta ja riitaa, silloinhan vanha luontonne vallitsee teitä ja te elätte niin kuin ihmiset elävät. 4. Jos yksi sanoo: "Minä olen Paavalin puolella", toinen taas: "Minä Apolloksen", ettekö silloin ole kuin ihmiset ainakin? 5. Mikä sitten Apollos on? Tai Paavali? He ovat palvelijoita, jotka ovat johtaneet teidät uskoon, kumpikin siinä tehtävässä, jonka Herra on hänelle antanut. 6. Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala antoi kasvun. 7. Istuttaja ei siis ole mitään, ei myöskään kastelija, vaan kaikki on Jumalan kädessä, hän suo kasvun. 8. Istuttaja ja kastelija ovat samassa työssä, mutta kumpikin saa palkan oman työnsä mukaan. 9. Me olemme Jumalan työtovereita, te olette Jumalan pelto ja Jumalan rakennus. - !!!
No elä kehtaa, se oli vain kiireen tuomaa huonoa sanavalintaa, koita nyt katsoa minunkin tekstejä vähän suopeammin, tarkoitin,että (löydätköhän näistäkin sanoista jonkin ylpeyden)jos me yhdessä tarkastelemme vaikkapa sinä ja minä Raamattua niin löydämmekö montaa seurakuntaa jolla Raamatun kohdat menisivät yksiin ko. seurakunnan harjoittaman opetuksen kanssa.
Voidaanhan me alkaa vaikka systemaattisesti ottaa esille Raamatun kohtia ja ottaa eri seurakuntien tulkintoja ja keskustella niistä. Minusta se olisi aika mielenkiintoista.
millaista hengellistä ylpeyttä lähtee sinunkin näppäimistöstä."koita nyt katsoa minunkin tekstejä vähän suopeammin"
ei ole pelivaraa.
Siitä ei voi lähteä joustamaan. Jos vl-HARHAOPPIA opettaa sinä tai kuka muu tahansa, niin suhtautuminen on tietenkin täysin samanlaista.
Se ei ole henkilökysymys vaan oppikysymys. - merkku
!!! kirjoitti:
SILLÄ HETKELLÄ sain siirtyä pimeydestä valkeuteen, kuolemasta elämään. SILLÄ HETKELLÄ Jeesuksen Golgatalla vuotanut sovintoveri pesi minun syntini. SILLÄ HETKELLÄ minusta tuli Jumalan valtakunnan täysivaltainen jäsen.Raamatussa sanotaan, että hänelle, jolle synnit on annettu anteeksi maanpäällä, hänelle ne on annettu myös taivassa. Jumalanvaltakunnan jäsenenä kaikille uskovaisille on annettu valta antaa synnit anteeksi. Tässä se ydin on. Sinä et ole tehnyt parannusta, käänny parannuksen tielle, niin pääset sisälle Jumalanvaltakuntaan. Kyllä jokainen uskovainen haluaa sydämmestään sitä, että kaikki ihmiset tekisivät parannuksen, mutta raamatussahan sanotaan, että portti on ahdas ja tie kaita..... ja se ei kaikille ihmisille tunnu sopivan.
- Fakta
merkku kirjoitti:
Raamatussa sanotaan, että hänelle, jolle synnit on annettu anteeksi maanpäällä, hänelle ne on annettu myös taivassa. Jumalanvaltakunnan jäsenenä kaikille uskovaisille on annettu valta antaa synnit anteeksi. Tässä se ydin on. Sinä et ole tehnyt parannusta, käänny parannuksen tielle, niin pääset sisälle Jumalanvaltakuntaan. Kyllä jokainen uskovainen haluaa sydämmestään sitä, että kaikki ihmiset tekisivät parannuksen, mutta raamatussahan sanotaan, että portti on ahdas ja tie kaita..... ja se ei kaikille ihmisille tunnu sopivan.
Höpö höpö!
- Outoa
merkku kirjoitti:
Raamatussa sanotaan, että hänelle, jolle synnit on annettu anteeksi maanpäällä, hänelle ne on annettu myös taivassa. Jumalanvaltakunnan jäsenenä kaikille uskovaisille on annettu valta antaa synnit anteeksi. Tässä se ydin on. Sinä et ole tehnyt parannusta, käänny parannuksen tielle, niin pääset sisälle Jumalanvaltakuntaan. Kyllä jokainen uskovainen haluaa sydämmestään sitä, että kaikki ihmiset tekisivät parannuksen, mutta raamatussahan sanotaan, että portti on ahdas ja tie kaita..... ja se ei kaikille ihmisille tunnu sopivan.
täällä harhaoppia?
- Serkku
merkku kirjoitti:
usko valhesaarnaajia.
- TOTUUS
Faded kirjoitti:
En sano että nykyisinkään KAIKKI maailman oikealla tavalla uskovat käyttäisivät itsestään vl-nimitystä, riittää että he uskovat ja elävät samallalailla :)Mitäs mieltä New Age "uskosta", entäs budhismi (reinkarnaatio eli jälleensyntymisoppi, EI SIIS uskosta UUDESTIsyntyminen), mormonit, jehovat ja monet muut "uskonnot".
Kun asioita tutkiin Raamatun valossa ja lukee Raamattua kokonaisuutena, EKÄ niin kuten jehovat, vain pikku pätkiä sieltä täältä, muokaten ja vääristeellen Sanomaa mieleisekseen, NIIN NÄMÄ KAIKKI YM. "uskonnot" OVAT HARHAOPPEJA.
Lopun aikojen edellä, moni yrittää harhauttaa ihmiset Perkelleen puolelle. Nämä väärät "profeetat" on joskus TOSI hankala tunnistaa. Näitä nousee lopun edellä, sanoo Raamattu.
Samoin taudit (aids ja yms.) ja tuhot maailmalla (tulvat) ja onnettomuudet (vasta hukkui 600 pakolaista!) ovat LOPUN AJAN merkkejä.
Ei JehovaT voi määritellä lopun aikaa (HÄN tulee kuin varas yöllä, kirjoittaa ramattu). Missään ei ole kerrottu henkilömäärää, kuka sinne pääsee. ARMOSTA JA SEN VASTANOTTAMISEN KAUTTA TULET USKOON JA LUNASTETUKSI.
SÄÄLITTÄÄ ihan vietävästi, kun ihmisraukat juoksevat turhan perässä ovelta toiselle Jehova, moirmoni).
MIKSI LESTIT ei voi esim. katsoa TV:tä. Tuleehan sieltä uustisia ja ym. asiaohjelmia ? Eikö heillä ole omaa tahtoa ja järkeä päässään päättämään, mikä on oikein ?? TOISIN SANOEN; He eivät ole Kristuksen uskossa. Uskovainen ihminen AUTOMAATTISESTI Jumalan oppien avulla elelee "oikein" mutta ei synnittä. Ajatusmaailma muuttuu itsestään (Jeesus tuo muutoksen, jos sallit sen) ja ihminen elelee ihan normaalistai onnellisena.
Joskus ihmetyttää nämä lestien ja jehovien selitysosat!
- emka
Sulle tiedoksi,tuolla Lestadiolaisten palstalla on linkki Luthetin isoon katekismukseen.Siirryppä sinne ja lue sieltä.
- emka
siis keskustelussa mikä on uskon tarkoitus,klikkaa siihen niin sieltä löytyy se miksi uskomme niinkuin uskomme.
- Oskari(Vl)
Kiitos sinulle "!!!", sain kirjoituksestasi lisää mainetta. Nyt mut tunnetaan laajalti, kuinka reilu tyyppi oon, vaikka hieman matalaotsainen.
= )
Olen ikäänkuin palstan "järjestyspoliisi", joka löytää ovelimmatkin "rikolliset", ja pistää sanoistaan solmuun. ; )
Mutta sinua !!! kiittelen aivan vilpittömästi siitä, että keskustelusi on aina ollut täysin reilua peliä, ja nimimerkki on säilynyt samana.
Vaikka pidätkin oppiamme harhaoppina, niin silti olet rehellinen mielipiteissäsi, ja sitä arvostan suuresti.
Yritetään tästälähinkin "sotia" rehellisin keinoin.- !!!
"Kiitos sinulle "!!!", sain kirjoituksestasi lisää mainetta."
Kunnia meni, mutta mainetta tuli.
Hyvää kesän jatkoa Oulun Oskarille! - Oskari(Vl)
!!! kirjoitti:
"Kiitos sinulle "!!!", sain kirjoituksestasi lisää mainetta."
Kunnia meni, mutta mainetta tuli.
Hyvää kesän jatkoa Oulun Oskarille!Taisipa huutajapoika suuttua, myönnä pois ; )
Ei kantsis ottaa noin kauheen vakavasti näitä internetin keskusteluryhmiä, täältä ei mitään voita, vaikka kirjoittaisi kuin hyvin, tai huonosti tahansa.
Rakentavaa keskustelua kyllä kaivataan, ja positiivinen uteliaisuus on sallittua, mutta toisen ihmisen vakaumukseen, tai herätysliikkeen opetukseen liittyvät raflaavat kirjoitukset ovat tarpeettomia. Joka sellaiseen ryhtyy, on jo ensimmäisessä kirjoituksessa menettänyt "maineensa".
Voitaisiin pitää täälläkin samoja "sääntöjä", jotka ovat mm. partiolaisilla käytössä, että toisen uskoa, tai rotua tms. tulee kunnioittaa. - J.P.
Oskari(Vl) kirjoitti:
Taisipa huutajapoika suuttua, myönnä pois ; )
Ei kantsis ottaa noin kauheen vakavasti näitä internetin keskusteluryhmiä, täältä ei mitään voita, vaikka kirjoittaisi kuin hyvin, tai huonosti tahansa.
Rakentavaa keskustelua kyllä kaivataan, ja positiivinen uteliaisuus on sallittua, mutta toisen ihmisen vakaumukseen, tai herätysliikkeen opetukseen liittyvät raflaavat kirjoitukset ovat tarpeettomia. Joka sellaiseen ryhtyy, on jo ensimmäisessä kirjoituksessa menettänyt "maineensa".
Voitaisiin pitää täälläkin samoja "sääntöjä", jotka ovat mm. partiolaisilla käytössä, että toisen uskoa, tai rotua tms. tulee kunnioittaa.Oskar Oskar, miten sinä kirjoitat näin sen päälle miten olet solvannut ihmisiä! Olet sie sokia!
"Voitaisiin pitää täälläkin samoja "sääntöjä", jotka ovat mm. partiolaisilla käytössä, että toisen uskoa, tai rotua tms. tulee kunnioittaa. "
Huh huh. Ja heh heh. - !!!
Oskari(Vl) kirjoitti:
Taisipa huutajapoika suuttua, myönnä pois ; )
Voitaisiin pitää täälläkin samoja "sääntöjä", jotka ovat mm. partiolaisilla käytössä, että toisen uskoa, tai rotua tms. tulee kunnioittaa."Joka sellaiseen ryhtyy, on jo ensimmäisessä kirjoituksessa menettänyt "maineensa"."
itseanalyysiä ja tilanteentajua sinulta.
Noin sinulle juuri kävi. Ja onneton paarma löit vielä lisää löylyä kiukaalle sen kuin kerkisit tuon ensimmäisen kirjoituksesi jälkeen.
Pari pikku korjausta:
1. En ole mikään huutajapoika.
2. En suuttunut. - emka
!!! kirjoitti:
"Joka sellaiseen ryhtyy, on jo ensimmäisessä kirjoituksessa menettänyt "maineensa"."
itseanalyysiä ja tilanteentajua sinulta.
Noin sinulle juuri kävi. Ja onneton paarma löit vielä lisää löylyä kiukaalle sen kuin kerkisit tuon ensimmäisen kirjoituksesi jälkeen.
Pari pikku korjausta:
1. En ole mikään huutajapoika.
2. En suuttunut.Sinunkin kirjoituksesi huokuu "rakkautta"kaikkia kohtaan erikoisesti vl.lestadiolaisia kohtaan se"on joka kirjoituksesta ja kommentista paistanut läpi. "Miten näet rikan meidän silmässämme kun "hirsi" omassasilmässä" Kyllä sinä olet kuten se Saulus Tarsolainen,kumpa Jeesus sinutkin pysäyttäisi näkemään hengellisen "sokeutesi" ja antaisi armon nähdä TOTUUS Oletko jo lukenut sen Lutherin ison katekismuksen selityksen oikeasta seurakuntaopista?joka perustuu raamatun opetukseen Jumalanvaltakunnasta täällä maan päällä ja pyhien yhteydestä myös maan päällä? Lue ensin niitä ja tule sitten uudelleen kommentoimaan oikeata uskoa.
- !!!
emka kirjoitti:
Sinunkin kirjoituksesi huokuu "rakkautta"kaikkia kohtaan erikoisesti vl.lestadiolaisia kohtaan se"on joka kirjoituksesta ja kommentista paistanut läpi. "Miten näet rikan meidän silmässämme kun "hirsi" omassasilmässä" Kyllä sinä olet kuten se Saulus Tarsolainen,kumpa Jeesus sinutkin pysäyttäisi näkemään hengellisen "sokeutesi" ja antaisi armon nähdä TOTUUS Oletko jo lukenut sen Lutherin ison katekismuksen selityksen oikeasta seurakuntaopista?joka perustuu raamatun opetukseen Jumalanvaltakunnasta täällä maan päällä ja pyhien yhteydestä myös maan päällä? Lue ensin niitä ja tule sitten uudelleen kommentoimaan oikeata uskoa.
Luther ei ole Jumala.
- Oskari(Vl)
J.P. kirjoitti:
Oskar Oskar, miten sinä kirjoitat näin sen päälle miten olet solvannut ihmisiä! Olet sie sokia!
"Voitaisiin pitää täälläkin samoja "sääntöjä", jotka ovat mm. partiolaisilla käytössä, että toisen uskoa, tai rotua tms. tulee kunnioittaa. "
Huh huh. Ja heh heh.Ku kuules sie Jippe.
Mie en oo tehnynnä kärpäsellekkää pahhaa täällä.
Olet sie itse sokia, ja joku on sinua onnistunut hämäämään, että Oskari täällä solovaa ihmisii?
Ei ei, rehellisyyden nimissä Oskari vain halusi selvittää ton "vanhoillisen naisen" nimimerkin todenperäisyyden. Ja roolihan se taisi olla. - Oskari(Vl)
!!! kirjoitti:
Luther ei ole Jumala.
Eikös Luther tainnut olla Jumalan valittu? Kyllä oli. Luther lopulta löysi Jumalan valtakunnan, ja sai Pyhän Hengen lahjan.
Jos luet pelkästään Jumalan kirjoittamia kirjoituksia, niin sittenhän sinä et lue mitään. Jumala ei tietääkseni ole kirjoittanut yhtään kirjaa; Raamatunkin ovat kirjoittaneet "Pyhät Jumalan ihmiset, vaikutetut Pyhältä Hengeltä."
Kannattaa lukea Lutherin Vähä-katekismusta. - !!!
Oskari(Vl) kirjoitti:
Eikös Luther tainnut olla Jumalan valittu? Kyllä oli. Luther lopulta löysi Jumalan valtakunnan, ja sai Pyhän Hengen lahjan.
Jos luet pelkästään Jumalan kirjoittamia kirjoituksia, niin sittenhän sinä et lue mitään. Jumala ei tietääkseni ole kirjoittanut yhtään kirjaa; Raamatunkin ovat kirjoittaneet "Pyhät Jumalan ihmiset, vaikutetut Pyhältä Hengeltä."
Kannattaa lukea Lutherin Vähä-katekismusta.idolisi Luther.
Minulle riittää Pyhän Hengen ohjauksessa kirjoitettu Raamattu sekä Raamatun oppeja myötäilevä hengellinen kirjallisuus. - !!!
Oskari(Vl) kirjoitti:
Ku kuules sie Jippe.
Mie en oo tehnynnä kärpäsellekkää pahhaa täällä.
Olet sie itse sokia, ja joku on sinua onnistunut hämäämään, että Oskari täällä solovaa ihmisii?
Ei ei, rehellisyyden nimissä Oskari vain halusi selvittää ton "vanhoillisen naisen" nimimerkin todenperäisyyden. Ja roolihan se taisi olla.missä päin Suomea noin omahyväisiä ja hengellisesti sokeita tyyppejä kasvaa.
Oulussa? - Oskari(Vl)
!!! kirjoitti:
missä päin Suomea noin omahyväisiä ja hengellisesti sokeita tyyppejä kasvaa.
Oulussa?Miksi ihmeessä kysyt mun asuinpaikkaa? Sillä tiedolla et tee ihan mitään.
En vastaa, mutta heitä sitten yhtä fiksun vastakysymysen;
Missäs paikkakunnalla noin nöyriä, ja hengellisesti erittäin laajakatseisia ja suvaitsevaisia tyyppejä kasvaa?
Kemissä? - Oskari(Vl)
!!! kirjoitti:
idolisi Luther.
Minulle riittää Pyhän Hengen ohjauksessa kirjoitettu Raamattu sekä Raamatun oppeja myötäilevä hengellinen kirjallisuus...että Luther on idolini. Lutherinkin kirjoituksia tarkastellaan Raamatun valossa.
Mutta jätä sinä vähemmälle se Hengellinen kirjallisuus, jos niistä tulee tuollaisia hengen hedelmiä, ja tutki enemmän Raamattua. Etenkin sitä aidointa vanhaa 1700 luvun kirkkoraamattua, jossa asiasisällöt ovat vähiten muutettuina. - !!!
Oskari(Vl) kirjoitti:
Miksi ihmeessä kysyt mun asuinpaikkaa? Sillä tiedolla et tee ihan mitään.
En vastaa, mutta heitä sitten yhtä fiksun vastakysymysen;
Missäs paikkakunnalla noin nöyriä, ja hengellisesti erittäin laajakatseisia ja suvaitsevaisia tyyppejä kasvaa?
Kemissä?jossa vl-HARHAOPIN pääjehut asuvat.
- al karahwi
!!! kirjoitti:
idolisi Luther.
Minulle riittää Pyhän Hengen ohjauksessa kirjoitettu Raamattu sekä Raamatun oppeja myötäilevä hengellinen kirjallisuus.kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta!
Eli sanankuulo voittaa hengellisen kirjallisuuden! - !!!
al karahwi kirjoitti:
kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta!
Eli sanankuulo voittaa hengellisen kirjallisuuden!ilmenee tänä päivänä varsin eri muotoisena. Täysin toinen oli tilanne n. 2000 v. sitten.
Nykyään voit "imeä itseesi" Jumalan sanaa mm.
- saarnatun sanan kautta
- hengellisten kirjojen/lehtien kautta
- toisen ihmisen henkilökohtaisen todistuksen kautta
- TV/radio/video
- jne.
Näillä eri muodoilla ei suinkaan ole mikään kilpailutilanne keskenään vaan ne täydentävät toisiaan. - Ex-hellari
!!! kirjoitti:
ilmenee tänä päivänä varsin eri muotoisena. Täysin toinen oli tilanne n. 2000 v. sitten.
- saarnatun sanan kautta
- TV/radio/video
- jne.
Näillä eri muodoilla ei suinkaan ole mikään kilpailutilanne keskenään vaan ne täydentävät toisiaan.!!! toi esille todella tärkeän seikan.
Lestadiolaisten tulisi ymmärtää se, että Raamatun kertomukset ovat osaltaan sidottu omaan aikaansa eikä niitä voida "orjailla" sokeasti. Täytyy ymmärtää se, että on kulunut yli 2000 vuotta siitä kun evankeliumia alettiin julistaa.
Jumalan Sana on se, joka uudestisynnyttää ihmisen hengellisesti. "Usko tulee kuulemista mutta kuuleminen Sanan kautta." Eikös Raamattu noin sano? "Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu." Siinä on mielestäni kiteytettynä se tosiasia ettemme tarvitse välimiehiksi Jumalan edessä muuta kuin Jeesuksen Kristuksen. Ja tätähän Luther opetti.
On hengellistä ylpeyttä ja sokeutta väittää että vain jonkun tietyn ryhmän julistama evankeliumi toisi pelastuksen.
Jos kuitenkin tahdotte pitää kiinni asenteistanne, samapa se minulle. Itsehän te joudutte opetuksistanne Jumalan edessä vastaamaan. Ymmärrän toisaalta asenteenne hyvin koska opetuksenne on niin auktoritääristä ettei riviuskovainen uskalla muodostaa henkilökohtaista suhdettaaan Vapahtajaansa lukemansa ja ymmärtämänsä perusteella vaan hänen täytyy sairaalloisen pelottelun motivoimana orjallisesti noudattaa sitä mitä saarnaajat ja vanhimmat seurakunnassa opettavat. Miten sitten voitte sanoa tuntevanne henkilökohtaisesti Vapahtajanne?
Eikö Raamattu sano että "...jos joltakulta teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta." Tehän olette kuin katolilaiset jotka väittävät että tarvitsemme Mariaa välimieheksi! Ei Luther niin opettanut vaan hän painotti sitä että uskova tarvitsee vain Kristuksen välimiehiksi.
Itselleni ei tulisi mieleenkään väittää että vain minun kauttani julistettu evankeliumi kelpaa. Eikös Raamattu sano että jokainen henki joka tunnustaa, että Jeesus Kristus on Herra, on Jumalasta? - Kristitty
!!! kirjoitti:
ilmenee tänä päivänä varsin eri muotoisena. Täysin toinen oli tilanne n. 2000 v. sitten.
- saarnatun sanan kautta
- TV/radio/video
- jne.
Näillä eri muodoilla ei suinkaan ole mikään kilpailutilanne keskenään vaan ne täydentävät toisiaan.!!! toi esille todella tärkeän seikan.
Lestadiolaisten tulisi ymmärtää se, että Raamatun kertomukset ovat osaltaan sidottu omaan aikaansa eikä niitä voida "orjailla" sokeasti. Täytyy ymmärtää se, että on kulunut yli 2000 vuotta siitä kun evankeliumia alettiin julistaa.
Jumalan Sana on se, joka uudestisynnyttää ihmisen hengellisesti. "Usko tulee kuulemista mutta kuuleminen Sanan kautta." Eikös Raamattu noin sano? "Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu." Siinä on mielestäni kiteytettynä se tosiasia ettemme tarvitse välimiehiksi Jumalan edessä muuta kuin Jeesuksen Kristuksen. Ja tätähän Luther opetti.
On hengellistä ylpeyttä ja sokeutta väittää että vain jonkun tietyn ryhmän julistama evankeliumi toisi pelastuksen.
Jos kuitenkin tahdotte pitää kiinni asenteistanne, samapa se minulle. Itsehän te joudutte opetuksistanne Jumalan edessä vastaamaan. Ymmärrän toisaalta asenteenne hyvin koska opetuksenne on niin auktoritääristä ettei riviuskovainen uskalla muodostaa henkilökohtaista suhdettaaan Vapahtajaansa lukemansa ja ymmärtämänsä perusteella vaan hänen täytyy sairaalloisen pelottelun motivoimana orjallisesti noudattaa sitä mitä saarnaajat ja vanhimmat seurakunnassa opettavat. Miten sitten voitte sanoa tuntevanne henkilökohtaisesti Vapahtajanne?
Eikö Raamattu sano että "...jos joltakulta teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta." Tehän olette kuin katolilaiset jotka väittävät että tarvitsemme Mariaa välimieheksi! Ei Luther niin opettanut vaan hän painotti sitä että uskova tarvitsee vain Kristuksen välimiehiksi.
Itselleni ei tulisi mieleenkään väittää että vain minun kauttani julistettu evankeliumi kelpaa. Eikös Raamattu sano että jokainen henki joka tunnustaa, että Jeesus Kristus on Herra, on Jumalasta? - !!!
Kristitty kirjoitti:
!!! toi esille todella tärkeän seikan.
Itselleni ei tulisi mieleenkään väittää että vain minun kauttani julistettu evankeliumi kelpaa. Eikös Raamattu sano että jokainen henki joka tunnustaa, että Jeesus Kristus on Herra, on Jumalasta?tuollainen kilpailu, jonka nimimerkki "al karahvi" haluaa synnyttää eri Jumalan sanan lähteiden välillä.
Ei mene minulla jakeluun.
Siunausta sinulle! - al karahwi
!!! kirjoitti:
- saarnatun sanan kautta
- TV/radio/video
- jne.
Näillä eri muodoilla ei suinkaan ole mikään kilpailutilanne keskenään vaan ne täydentävät toisiaan.mielipiteeseesi! Mutta seuroissa kuultua sanaa ei saa ohittaa! Eikä seurakunnan yhteistä kokoontumista!
- !!!
al karahwi kirjoitti:
mielipiteeseesi! Mutta seuroissa kuultua sanaa ei saa ohittaa! Eikä seurakunnan yhteistä kokoontumista!
väittänytkään.
Vastasin Oskarille, joka kehotti minua lukemaan Lutherin kirjoja.
Raamattu kehottaa uskovien pitämään yhteyttä rakentuakseen yhteisestä uskosta. - ;))
!!! kirjoitti:
jossa vl-HARHAOPIN pääjehut asuvat.
:))))
- Oskari(Vl)
Ex-hellari kirjoitti:
!!! toi esille todella tärkeän seikan.
Itselleni ei tulisi mieleenkään väittää että vain minun kauttani julistettu evankeliumi kelpaa. Eikös Raamattu sano että jokainen henki joka tunnustaa, että Jeesus Kristus on Herra, on Jumalasta?Sanoit:
." Eikös Raamattu noin sano? "Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
Miksi et jatkanut, mitä sen jälkeen sanotaan Raamatussa: (Vapaa muistelu)
"Mutta kuinka he huutavat, elleivät he tunne, ja kuinka he tuntevat, ellei heitä siihen opeteta"
Siinä onkin Raamatunpaikkaa kerrakseen, miettiä, mitä se tarkoittaa? - entinen lestadiolainen
al karahwi kirjoitti:
kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta!
Eli sanankuulo voittaa hengellisen kirjallisuuden!mitä usko on? se on itse kunkin henkilö kohtainen asia uskooko joulupukkiin vai lestadoilaisuuteen. mutta itse tiedän omasta kohdasta ett siellä yritetään aivopestä tavallisia maalaisihmisiä. mitä uskoa se on että ryypätään pää täyteen ja sitten seuroihin anteeksipyytämään, sama jatkuu viikoista ja vuosista toiseen, mutta uskovaisen nimellä matkaa tehdään. (ihmeellistä) uskovaisen kodin äidin ammatti, (lapsentekokone) siinä sitä riittää työyä. kuinka monet heistä kärsii väsymystä ja turhautuneen tunnetta? mutt ehkäisy on kielletty (kaikki lapset ovat jumalan antamia). mutta ne jotka ei saa lapsia? raamatussa sanotaan että se on jumalan antama lahja. onko se lahja että nainen yritetään väkisten raskaaksi keinosiementämällä? niitä naisia on PALJON! ja vielä missä sanotaan että lestadiolaiset ovat niitä oikeita uskovaisia? mites muut uskot? kokemukseni perusteella voin sano että nyt elän sitä oikeaa elämää, voi mennä ja tehdä mitä tahtoo eikä tarvitse ajatella sitä jumalaa.
AJATELKAA HYVÄT IHMISET MIHIN USKOTTE JA KUINKA SIDOTTUJA HALUATTE OLLA!
VAPAA MAILMA VIELÄ KAIKILLE!!!!!!!!!!!
- BbB
TUOHAN ON SUORAAN KOPIOITU TÄÄLTLÄ :
http://www.outwar.com/page.php?x=670939 - kirkasta
kirkastuiko? kyllä kun jättää sen uskon niin sitten kirkastuu. saa myös värillisenä. riippuu asiakkaasta mitä haluaa ehtoolliseksi!!!!!
- Kaisla
OLET VIENYT TUHAT KERTAA SANAT SUUSTANI!! ONNEKSI JAKSAT KIRJOITTAA, oma olo helpottuu, kun joku jaksaa yrittää saada lestoja ymmärtämään! (En käytä lestaa haukkumanimenä)
Oikeen tulee surulliseksi vl-ihmisten sokeudesta. Niin niin täydellistä SOKEUTTA ja pimeyttä tämän pelastus asian suhteen.
Mistä tulee tuo ihmeellinen takertuminen siihen, että täytyy olla "välimies"?!?! Perustuuko koko vl-usko siihen yhteen kohtaan, jossa sanotaan että minkä te vapautatte maan päällä on vapautettu taivaassa...jne?! -Paavin mielestä se valta kuuluu paaville ja milloin mikäkin yhteisö yrittää omia sen omaksi oikeudekseen. Lestat ovat yksi tällainen omahyväinen joukko muiden seassa!
Mutta JEESUS ITSE KEHOITTAA isän meidän -rukouksessa rukoilemaan "anna meille meidän syntimme anteeksi!" Eikä minun Raamatussani Jeesus kehoita, että vl:n tai jonkun muun välityksellä! HOH HOIJAA.
Ja lestadiolaiset: jos se olisi niin, että VAIN TE JA TÄSMÄLLEEN NIIN KUIN TE USKOTTE (pitäen nyt sisällään hiusten värjäyksen kieltämisen, mutta permanentin sallimisen) OLISITTE AINOITA JOTKA PELASTUTTE, niin kai se olisi ilmoitettu Raamatussa. KOSKA: Raamatussa kyllä kerrotaan selkokielellä, että kuka pelastuu: JOKA KASTETAAN JA JOKA USKOO! Ne jotka Jeesuksen nimessä ja veressä turvaavat siihen sovitukseen jotka hän on valmistanut. Ja eiköhän se olisi selvällä suomen (tai kreikan) kielellä sanottu JOS OLISI NIIN, että syntejä ei voi saada anteeksi, ellei joku toinen niitä anteeksi julista. Näyttäkää Raamatusta kohta, jossa KIELLETÄÄN, ettei suora anteeksipyyntö ole riittävä!!!!
Sinulle !!!: aivan toivotonta yrittää saada lestojen silmiä auki. Heille on opetettu pienestä pitäen samoilla sanoilla, takeruen samoihin raamatunkohtiin samaa sokeaa totuutta. Eikä he koskaan voi uskoa muuta. Se vastaa psykologian puolella aivopesua. Aivan niin kuin lapsi, jolle aina sanotaan, että "olet tyhmä", uskoo sen loppuikänsä...ja jos pääsee siitä irti niin se tunne silti kalvaa jossain sisällä.
Jeesuksen kristuksen nimessä ja veressä on meidän kaikkien synnit annettu anteeksi, jos me sitä pyydetään sydämessämme! Ainoastaan Jeesuksessa ja hänen haavoissaan on minun turvani tässä maailmassa -ja häneen uskoen ja hänen tahtoaan kuunnellen haluan elää jokaisen sekunttini.
Lestat ja kaikki, muut jotka Jeesukseen turvaavat: TAIVAASSA TAVATAAN!!!!!!! Te yllätytte rakkaat vl-siskot ja veljet! Te yllätytte ILOISESTI kun näätte sen joukon ylhäällä, meitä oli muitakin, NIIN NIIN NIIN PALJON MUITAKIN!! Muuten Raamattu ei olisi totta. - kaisla
Miten te tulkitsette seuraavat Jeesuksen sanat:
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.
NIIN KUIN TE TUOMITSETTE, NIIN TULLAAN TEIDÄT TUOMITSEMAAN, JA NIIN KUIN TE MITTAATTE NIIN TULLAAN TEILLE MITTAAMAAN" (Matt.7.)
Minä vapisisin, jos olisin teidän laillanne jakamassa taivaspaikkoja.
Nämä ovat Jeesuksen o m i a sanoja.
YKSINKERTAISESTI: Te ette voi mitenkään muuttaa omilla tulkinnoillanne Jumalan suunnitelmaa. Vaikka kuinka määritätte, että vain vl:t pääsevät taivaaseen (ja ne jotka täsmälleen allekirjoittavat jokaisen käsityksenne), niin se ei muuta Jumalan sanaa. Te ette voi mitenkään taikoa pois Raamatun totuutta, joka on jokaisen luettavissa.
"JOS SINÄ SUULLASI TUNNUSTAT, ETTÄ JEESUS ON HERRA, JA SYDÄMESSÄSI USKOT, ETTÄ JUMALA ON HERÄTTYÄNYT HÄNET KUOLLEISTA, OLET PELASTUVA. SYDÄMEN USKO TUO VANHURSKAUDEN, SUUN TUNNUSTUS PELASTUKSEN" (Room. 10:9-10)
Ei enempää, ei vähempää.
Ette voi mitenkään puolustella itseänne.
Jumalan sanan varassa minulla on 100% rauha sydämessäni. Siitä minä Jumala sinua tänä iltana kiitän. Kiitos rauhasta, jonka sinä yksin olet sydämeeni tuonut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194949Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä563960Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve713549Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942868On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732668Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1462432Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta592318Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582094