ylävatsakipu

rv 33

mistä voisi johtua jo muutamia päiviä kestänyt kipu ylävatsalla?

6

22548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toista kertaa raskaana

      Vaihtoehtojahan aina riittää, mutta kaksi niistä on todennäköisimpiä:

      1. Kasvava kohtu työntää edestään sisäelimiä, tuntuu ilkiältä ja ahdistaa(tosin tähän liittyvä kipu tulee yleensä vasta hieman myöhemmässä vaiheessa)

      2. Monilla alkaa sappirakko oireilemaan raskauden aikana. Itse tuskittelin "ykköstä" odotellessa jo aivan alkuvaiheessa polttavaa kipua ylävatsassa (suunnilleen rinnan alapuolella), kipu esiintyi pääsääntöisesti oikealla puolella, mutta "levisi" kyllä sitten pidemmän päälle laajemmallekin alueelle. Minä tietenkin kauhistuin ja marssin lääkäriin. Meillä on täällä onneksi TODELLA pätevä lääkäri neuvolassa (tietää jokseenkin kaikesta kaiken!!) joka kertoi, että kyseessä on todennäköisimmin "vihoitteleva sappi". Yleinen ongelma raskauden aikana, vaikka ei normaalisti olisi ikinä ennen antanut mitään merkkejä olemassaolostaan.

      Vaivalle ei oikeastaan voi tehdä mitään, lähinnä ruokavaliolla sitä pystyy jonkinverran ehkäisemään, sappi kun ärtyy helpommin tietyistä aineista, kuten mausteinen ruoka, kaakao ym.

      Toinen vaihtoehto on leikkaus, mutta sitä tuskin suositellaan raskauden aikana. Ja muutenkin vaiva poistui ainakin minulla tasan samantien kun raskaus oli ohi... ei niin mitään oikuttelua enää sen jälkeen (eikä sitä ennenkään).

      Nyt "kakkosta" odotellessa on taas samainen vaiva ilmaantunut, tosin säästyin siltä aivan näin viime metreille asti (rv. 36 menossa). Vasta tuossa rv. 34 alkoi taas sama tuttu "polte" ylävatsassa. Muuta sille ei oikein voi tehdä kuin alkaa taas tarkkailemaan, mitä syö. Yleensä myös seisoma/istuma-asennon muuttaminen auttaa, elikkä kumarassa vaiva tuntuu enemmän (kun kohtukin jo työntää omalta osaltaa sappirakkoa) ja lievää helpotusta saakin, kun menee esim. sohvalle istumaan, koittaa asettaa itsensä sellaiseen asentoon, että selkä on mieluiten hiukkasen kaarella taaksepäin, elikkä vähintäänkin selkä suorassa, mutta vielä tehokkaampaa, jos pystyy vähän vielä taivuttamaan taaksepäin.... siis mikäli SELKÄ kestää, sekin saattaa alkaa jo tässä vaiheessa olla aika kipiä :)

      • samaa :(

        Tunnen juuri noita kaikkia "vaivoja", mitä kuvasit.. Itse olin myös päätynyt siihen että sappivaivaa todennäköisesti. Nyt 31 viikko menossa, mutta vaiva ollut jo jonkin viikon. Itse olen huomannut että rennie jonkin verran auttanut tilannetta. Tämän tajusin kun närästi samaan aikaan ja hetken päästä helpotti molemmat :)


      • +++
        samaa :( kirjoitti:

        Tunnen juuri noita kaikkia "vaivoja", mitä kuvasit.. Itse olin myös päätynyt siihen että sappivaivaa todennäköisesti. Nyt 31 viikko menossa, mutta vaiva ollut jo jonkin viikon. Itse olen huomannut että rennie jonkin verran auttanut tilannetta. Tämän tajusin kun närästi samaan aikaan ja hetken päästä helpotti molemmat :)

        Itse odottelen esikoista viikolla 14 ja noita samoja vaivoja on ollut jo kolmisen viikkoa.

        Laihduin muutamia vuosia sitten 15kg ja silloin samat vaivat vaivasivat muutaman kuukauden ajan mutta loppuivat sitten. Nyt olo on välillä tukala, ruokavalio on auttanut jonkin verran. Onneksi varsinaista isoa kipukohtausta ei ole tullut. Virallisesti tuota sappivaivaa ei ole lääkärillä diagnosoitu mutta laihtuminen ja raskaus saattavat aktivoida sappivaivat. Mielelläni kyllä tästä vaivasta luopuisin varsinkin kun pahoinvointi jatkuu edelleen. Tuntuu että näihin ikävämpien juttujen "hallintaan" menee energiaa ihan turhaan. Tänään on eka virallinen ultra joska saadaan kuvatkin mukaan, joten toivottavasti se vähän piristää...


    • kuitenkin

      Suosittelen, että otat kuitenkin yhteyttä neuvolaan. Meillä neuvolatäti aina kyselee, ettei ole ollut ylävatsakipuja, voivat olla oire myös raskausmyrkytyksestä, kuulemma. Minulla nyt rv. 39 3

      • rv33

        kiitos vastauksista. tänään kävin neuvolassa ja sanottiin että johtuu luultavasti kohdun kasvamisesta,vaikka mitta ei olekkaan kuin 26cm. saattaa johtua siitäkin että vauva on jo kääntynyt.


    • MKK79

      Olen epäillyt itselläni samaa, että vika olisi sapessa. Kuitenkaan kipu ei ole samanlaista kuin ennen raskautta kärsiessäni jo silloin aika ajoin sappivaivoista. Nyt tuntuu lähinnä siltä kun painaa sormilla oik. kylkiluun alle, ottaa siihen tiettyyn kohtaa kipeää kuin sen olisi kolhaissut johonkin ja siinä olisi mustelma tosin elimistön sisäpuolella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe