Paljonko olet tienannut valokuvillasi?

Kerro kerro kuvastin

Netti on pullollaan eri hintasia ja eri tasoisia kuvapalveluja jonne periaatteessa kuka tahansa voi laittaa omia kuviaan myyntiin. Minua kiinnostaa tietää kuinka paljon keskimäärin joku tavallinen harraselija kuvaaja, protason harrastelija sekä täysi ammattilainen on saanut kuviaan myydyksi moisten palvelujen kautta ja mihin hintaan? Käytetään normaalia kalenterivuotta laskemisen pohjana.
Samoin kerro minne omat kuvasi on myyty..lehteen kirjoihin vai muuhun käyttöön..?

Antakaa palaa!

26

8654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyntituloja

      Olen about 5 vuotta valokuvausta harrastanut, kuvaan harrastajajärkkärillä (20D). Viime vuonna myin kuvia kuvatoimiston (vastavalo.fi) kautta yhteensä 3kpl, (2 meni kalentereihin, 1 johonkin vuosikertomukseen tai vastaavaan, en muista tarkkaan).

      Hintaa kuvilla oli sen verran, että käteen jäävä osuus oli n. 30-40€ / kuva, joten tienasin yhteensä n. 100€.

      • Kerro kerro kuvastin

        Laittakaa lisää juttuja..=))


      • harrastelija vaan

        Muutaman satasen (oisko 400ekee). Ei kannata noi ammatilaiset pistää päihin liian kanssa.


    • olen tienannut kuvilla

      Tasan nolla.

      Mutta olenkin aloittelija, 70-luvun alusta lähtien opetellut kuvaamista.

      Enpä usko jatkossakann myyväni yhtään kuvaa.

      "Ei koskaan rahasta"

    • ghfghfhfhfhjk

      Kaksi ja puoli vuotta ja kolme myytyä kuvaa vastavalon kautta.

      Nettona 50e ansiota.

    • jumprahuittinen

      ei ainoatakaan "vielä" ollut vastavalosssa 10-07 lähtien , mutta se ei olekkaan pääasiani saada myyntiä, vaan kuulua hyvään alan harrastaja yhteisöön ,misssä saa palautetta ja oppia kehittyen itse kuvaajana;))

      • P-T-P

        Eipä ole tuo vastavalo minua rikastattanut, enkä ole sinne juuri kuvia laittanutkaan. Parista hää keikasta olen saanut ainakin kakkukahvit ja muutaman lantin taskun pohjalle. No itselle tuo sopii ja harrastuksena tuon kuvaamisen muutenkin pidän. Niin ja mikä estää kenenkään pitämästä omaa näyttelyä jos vaan rahkeet riittää. Itse saatan jonain päivänä näin tehdäkkin, ehkä 10-20v päästä.


    • MaxiKaba

      Itse olen kuvannut 5 vuotta about ja myynyt kolme kuvaa yhten lehteen á 100 euro kappale. Eli 300 euroa.

      • Muutaman vuoden digijärkkärillä kunnolla harrastanut kuvaamista.

        Kummisedän 50v juhlat ja hänen tyttärensä häät olen kuvannut, kummastakin tapahtumasta 150€ käteen, eli yhteensä 300€


    • valokuvausopiskelija

      Ohoh, kuinka halvalla myytte.

      Itse pyydän lehtiin/julkaisuihin menevistä kuvista tuntitaksaa tai kertakorvausta siten, että julkaistun kuvan hinnaksi tulee keskimäärin 150€, tai vähemmän, jos samalla vaivalla on tullut useampi kuva.
      Hääjuhlien tms. kuvaamiseen en itse suostu mutta eräs elokuva-alaa (!) opiskeleva tuttuni kuvaa sivuharrasteena ko. tilaisuuksia hintaan 600-700€ /keikka.

      Suomen lehtikuvaajat ry. suosittaa valokuvaajan minimituntipalkaksi 150€, myös kuvankäsittelyyn käytettävältä ajalta, että tältä pohjalta.

      • Journalistin tuntitaksatkin

        ... mutta suositukset liitoilta ovat vain suosituksia, ja eri juttu on kuka maksaa ja kenelle.


      • nirk
        Journalistin tuntitaksatkin kirjoitti:

        ... mutta suositukset liitoilta ovat vain suosituksia, ja eri juttu on kuka maksaa ja kenelle.

        kukaan ei tuollaisia maksa....suositella voi vaikka mitä.


      • Halpa kuvaaja

        Kuviani on ollut paljon paikallislehdissä ja muissa julkaisuissa. En ole rahaa pyytänyt, eikä minulle ole maksettu mitään. Minulle riittää, että saan kuvata. Ansiotyöni riittää elättämään minut.


      • Proffa vaan
        Journalistin tuntitaksatkin kirjoitti:

        ... mutta suositukset liitoilta ovat vain suosituksia, ja eri juttu on kuka maksaa ja kenelle.

        Ja kyllä muuten maksaa 150€/h, ammatilaisen on pakko elääkin nääs... Älkää hitossa polkeko hintoja, niin tyhmä ei saa olla.


    • gr4yse4y

      En euroakaan.

    • Tapio.L.

      Tää vuos ollu vähän hiljasempi eli valehtelematta joku 800€ on jäänyt tänä vuonna käteen. Kuvia lehtiin ja tilauksesta yksityisille

      • hopipopi

        0€, vaikka 1000 muut valokuvajat luulevat että olen hyvä valokuvaja


    • Nakketin

      Palkkiot on olleet lähinnä naurettavia ja välittävän firman proviisiot on olleet sitä luokkaa, että luovuin koko leikistä.
      Katson koko välitystoiminnan olevan valokuvaukselle lähinnä haitaksi.

    • ∞…‰

      8500/v

    • Kaappi täynnä järkkäreitä

      Kuvia myymällä en ole tienannut paskaakaan mutta eka vaimo kiinnostui lapin kuvista ja sittemmin jouduin ostamaan talon, autoja ja kaikkea vermettä mitä en poikamiehenä olisi tarvinnut. Satoja tuhansia miinukselle,,
      Pimiöduunia myymällä tienasin OM2 rungon ja kasan zuikoja opemuksen ja tiesmitä sälää kaapillisen, kehitin kasan per ilta mustavalkoista. Ei kallis harrastus vaikka vertais mihin vaan.

    • repepaviaani

      Kyse onkin sitten kanssa sellaisesta asiasta että ,onko pakko myydä nk."kaikki oikeudet ottamaansa valokuvaan ja pilkkahinnalla"? Koska sen kaupanjälkeen et ite lainmukaan saa ees jälleenmyydä omaa
      kuvaasi muille vaan ihan päinvastoin ostaja voi sen tehdä ja myydä eteenpäin ilman lupaasi ties mihin ja millä summalla Herää kysymys onko tämä oikein tai laillista , moraalista taikka vain normaalia nykyaikasta
      globaalia bisnestä? Kokonaan toinen asia on jos ilta-sanomat maksaa 50E parhaasta käsipuhelukuvasta
      vailla et kukaan maksaa verokarhulle mitään? Verokarhunvirastos oltiin sitä mieltä et vero pitäs pidättää ja
      jonkun maksaa? Kysees on vaan niin pieni summa et..voutia ei lähetetä asijalle aina..Ovelinta on se et netis on palvelimia jotka lähettää kuvistasi sähköpostissa kortteja tuttavillesi..ehdoissa lukee salavalikossa
      pienillä aakkosilla et samalla kun ostat luovutat operaattorille "kaikki oikeudet kuvaasi" ja sinua laskutetaan
      siitä ilosta?! Ties vaikka tekisivät miljoonia käsipokeri kameralla ottamallasi valokuvalla? Onko tämä laillista?

      • Kuivis

        Muutamassa halppistoimistossa on kuvia. Muutamassa vuodessa oisko 100ekee. Ei kukaan osta tavan roiskasuja näköjään, turhaa hommaa lopetan koko homman...


      • suoraan
        Kuivis kirjoitti:

        Muutamassa halppistoimistossa on kuvia. Muutamassa vuodessa oisko 100ekee. Ei kukaan osta tavan roiskasuja näköjään, turhaa hommaa lopetan koko homman...

        Mitä se kellekkään kuuluu mitä kukakin hankkii, rupea ammattilaiseksi jos luulet että rahkeet rittää siitähä se selviää, joko menet konkurssiin tai sinä menestyt muu hapuilu on turhaa ajanhukkaaaa....


      • naivis
        Kuivis kirjoitti:

        Muutamassa halppistoimistossa on kuvia. Muutamassa vuodessa oisko 100ekee. Ei kukaan osta tavan roiskasuja näköjään, turhaa hommaa lopetan koko homman...

        No ei tietenkään kukaan maksa mitään mistään roiskaisuista kun saman paskan saa muutaman kympin pokkarillakin, ja sillä saa sitten aika monta roiskaisua samalla kameralla. Eikä niille roiskaisuille ole edes mitään käyttöä vaikka niitä saisi ilmaiseksi.
        Lopeta roiskiminen ja ota Kuvia. Valitettavasti digikuvaus teki sen että hyvin harva on valmis maksamaan kuvista yhtään mitään. Hyvin usein hääkuvauksetkin hoitaa joku sukulainen kun ennen digiaikaa siihen tilattiin aina ammattikuvaaja.


      • Kuvatoimstossa työss
        naivis kirjoitti:

        No ei tietenkään kukaan maksa mitään mistään roiskaisuista kun saman paskan saa muutaman kympin pokkarillakin, ja sillä saa sitten aika monta roiskaisua samalla kameralla. Eikä niille roiskaisuille ole edes mitään käyttöä vaikka niitä saisi ilmaiseksi.
        Lopeta roiskiminen ja ota Kuvia. Valitettavasti digikuvaus teki sen että hyvin harva on valmis maksamaan kuvista yhtään mitään. Hyvin usein hääkuvauksetkin hoitaa joku sukulainen kun ennen digiaikaa siihen tilattiin aina ammattikuvaaja.

        Kuvastelijat(harrastajat yleensä) älkää vaivautuko tarjoomaan kuvia, niin kaikki pääsevät helpomalla.


      • silleen
        Kuvatoimstossa työss kirjoitti:

        Kuvastelijat(harrastajat yleensä) älkää vaivautuko tarjoomaan kuvia, niin kaikki pääsevät helpomalla.

        Olen miinuksella 4 vuoden kuvauksista noin 35000euroo kun laskee kaikki menot, tuloja noin 2000euroo 3 vuodessa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe