Sauronin fyysinen muoto.

Gandalf the White

Mikään ei väitä, etteikö Sauron olisi pystynyt ottamaan fyysistä muotoa senkin jälkeen, kun Isildur tuhosi hänet. Fellowship of the Ringissä Klonkku antaa ymmärtää, että Sauron pystyi ottamaan fyysisen muodon, ja että hänellä on vain neljä sormea yhdessä kädessä (Isildur katkaisi yhden). Punainen silmä mikä kuvastaa Sauronia varsinkin elokuvissa saattaisi hyvinkin olla vain hänen luomansa merkki täydellisestä, kaikkitietävästä ja kaikkinäkevästä voimasta.

Vaikkei Sauron kirjassa varsinaisesti tullutkaan koko komeudessaan tervehtimään Aragornia ja kumppaneita, ei hänen pikainen visiittinsä Kuninkaan Paluussa olisi mahdottomuus niiden sääntöjen perusteella, mitkä kirja antaisi.

20

1151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Drogo

      Mutta eikös juuri siksi Sauron halua sormuksen takaisin,koska ilman sitä Sauron ei voisi ottaa fyysistä olomuotoa?
      Tämä on oma käsitykseni asiasta,mutta en tosin muistakkaan lukeneeni mitään tuollaista dialogia Klonkulta,joka antaisi ymmärtää näin...

      • Ringgalar

        'That would be Minas Ithil that Isildur the son of Elendil built,' said Frodo. 'It was Isildur who cut off the finger of the Enemy.' 'Yes. He has only four on the Black hand, but they are enough,' said Gollum shuddering." s. 667-668


    • Frodo

      muista lukeneeni Klonkun sanoneen mitäänt uollaista.

      tai joo, taisi se selittää jotain Sauronin neljästä sormesta, MUTTA tottakai se tietää sen legendan että isildur katkaisi yhden niistä Haltioiden ja Ihmisten viimeisessä liitossa.
      Sehän on LEGENDA Keski-Maassa, ja Klonkku oli hobitti/hobitinkaltainen olento aikanaan.
      Eli Klonkku sanoisi eettä JOS Sauronilla olisi fyysinen muoto, sillä olisi vain neljä sorme toisessa kädessä.


      Kyllä se taas mun mielestä on niin, että Sauron tarvitsee Sormuksen saadakseen jälleen fyysisen muotonsa ja SITTEN voisi peittää kaikki maat pimeyteen ja orjuuttaa kaikki kansat.

      Ja mä olen satavarma että Gandalf sanoo sen jossakin siellä ettei se voi sitä muotoaan ottaa ilman Sormusta.

      Mutta mielipiteensä kullakin.

      • Finduilas

        vasta sitten kun joku kertoo tarkan sivunumeron. esim kun pippin katto palantiriin se sano "sitten hän tuli. hän ei puhunut kuultavia sanoja. hän vain katsoi, ja minä ymmärsin...plää plää plää... sitten hän tuntui äkkiä näkevän minut ja nauroi minulle... plää plää... sitten hän ahmi minua katseellaan." jos sauron olis vaan henki, pippin tuskin ois nähny sitä ja onks varjoilla silmät ym.?
        ja elrondin neuvonpidossa gandalf sanoo:"jotkut täällä olijat muistavat, että minä itse monta vuotta sitten uskaltauduin käymään sisään dol guldurin noidan porteista ja tutkin salaa hänen toimiaan ja sain selville, että pelkomme oli aiheellinen: hän ei ollut kukaan muu kuin sauron, vanha vihollisemme, JOKA OLI VIIMEIN TAAS OTTANUT MUODON JA SAANUT VALTAA."
        mä en usko että muodon ottaminen tarkoitti sitä että siitä olis tullu pelkkä varjo. eihän varjo ole mikään kunnon muoto.
        mä uskon vakaasti että sauronilla oli fyysinen muoto, mutta se halus sormuksen koska suurin osa sen vanhasta voimasta oli sidottu siihen ja jos se joutuis vihollisille ja ne käyttäis sitä häntä vastaan ja hänet orjuutettaisiin. voiks varjoa orjuuttaa??? eihän henkeä mikään pitelis.


      • Frodo
        Finduilas kirjoitti:

        vasta sitten kun joku kertoo tarkan sivunumeron. esim kun pippin katto palantiriin se sano "sitten hän tuli. hän ei puhunut kuultavia sanoja. hän vain katsoi, ja minä ymmärsin...plää plää plää... sitten hän tuntui äkkiä näkevän minut ja nauroi minulle... plää plää... sitten hän ahmi minua katseellaan." jos sauron olis vaan henki, pippin tuskin ois nähny sitä ja onks varjoilla silmät ym.?
        ja elrondin neuvonpidossa gandalf sanoo:"jotkut täällä olijat muistavat, että minä itse monta vuotta sitten uskaltauduin käymään sisään dol guldurin noidan porteista ja tutkin salaa hänen toimiaan ja sain selville, että pelkomme oli aiheellinen: hän ei ollut kukaan muu kuin sauron, vanha vihollisemme, JOKA OLI VIIMEIN TAAS OTTANUT MUODON JA SAANUT VALTAA."
        mä en usko että muodon ottaminen tarkoitti sitä että siitä olis tullu pelkkä varjo. eihän varjo ole mikään kunnon muoto.
        mä uskon vakaasti että sauronilla oli fyysinen muoto, mutta se halus sormuksen koska suurin osa sen vanhasta voimasta oli sidottu siihen ja jos se joutuis vihollisille ja ne käyttäis sitä häntä vastaan ja hänet orjuutettaisiin. voiks varjoa orjuuttaa??? eihän henkeä mikään pitelis.

        "voiko varjoa orjuuttaa???"

        *vinkaisee* x'D x'D x'D

        Joo, älä ota pahalla. :D

        Oli miten oli, minä ja moni muu uskotaan ettei Sauron pystynyt ottamaan fyysistä muotoa ilman Sormusta. :)


      • Drogo
        Frodo kirjoitti:

        "voiko varjoa orjuuttaa???"

        *vinkaisee* x'D x'D x'D

        Joo, älä ota pahalla. :D

        Oli miten oli, minä ja moni muu uskotaan ettei Sauron pystynyt ottamaan fyysistä muotoa ilman Sormusta. :)

        Juu uskotaan eikä olla ainoita!
        Sitten voin uskoa jos joku sen asian pystyy todistamaan. x)

        Oli aika tahattomasti koominen tuo Finduilasin teksti,mutta olihan siinäkin pointtinsa. x)


      • Finduilas
        Drogo kirjoitti:

        Juu uskotaan eikä olla ainoita!
        Sitten voin uskoa jos joku sen asian pystyy todistamaan. x)

        Oli aika tahattomasti koominen tuo Finduilasin teksti,mutta olihan siinäkin pointtinsa. x)

        saruman sanoo, että "sauron ei voi ottaa vielä fyysistä hahmoa, mutta hänen elinvoimansa on tallella", kirjassa asiasta ei ole mitään mainintaa (ainakaa mä en oo huomannu) ja pysyn kannassani jos teillä ei oo muita todisteita kuin mielipiteenne.
        oon syvästi pahoillani, että aivoni ovat lomailemassa ja teksteistäni tulee ilmeisesti sen johdosta naurettavia q=)


      • Drogo
        Finduilas kirjoitti:

        saruman sanoo, että "sauron ei voi ottaa vielä fyysistä hahmoa, mutta hänen elinvoimansa on tallella", kirjassa asiasta ei ole mitään mainintaa (ainakaa mä en oo huomannu) ja pysyn kannassani jos teillä ei oo muita todisteita kuin mielipiteenne.
        oon syvästi pahoillani, että aivoni ovat lomailemassa ja teksteistäni tulee ilmeisesti sen johdosta naurettavia q=)

        Älä ota itseesi tuota minun tekstiäni.
        Niin sehän on totta,että Sauronilla on kaikki elinvoima tallella,nimittäin sormuksessa,johon hän sen vuodatti.
        Jos Isildur olisi tuhonnut sormuksen,niin pahuus olisi poistunut Keski-maasta,mutta koska sormusta ei tuhottu sai pahuus säilyä sormuksen muodossa.
        Ugh,olen puhunut!

        Vaikuttaa siltä,että minunkin aivoni ovat lomailemassa! x)

        Hyvää loppukesää sinulle!


      • Finduilas
        Drogo kirjoitti:

        Älä ota itseesi tuota minun tekstiäni.
        Niin sehän on totta,että Sauronilla on kaikki elinvoima tallella,nimittäin sormuksessa,johon hän sen vuodatti.
        Jos Isildur olisi tuhonnut sormuksen,niin pahuus olisi poistunut Keski-maasta,mutta koska sormusta ei tuhottu sai pahuus säilyä sormuksen muodossa.
        Ugh,olen puhunut!

        Vaikuttaa siltä,että minunkin aivoni ovat lomailemassa! x)

        Hyvää loppukesää sinulle!

        en mä siitä itteeni ottanu, mun tuulta ei pilata ihan vähällä, sitäpaitsi eihän se ollu ees yhtää loukkaava teksti tms.
        hyvää kesää sullekki! =)


    • Eetteri

      .. Elokuvasta ei kannata ottaa mitään johtopäätöksiä. Elokuva on Jacksonin kirja Tolkienin ja jos tosissaan haluatte väitellä niin lukekaa se kirja.

      Jackson oikoo melkoisesti ja shän on vain ymmärrettävää. Elokuva ja kirja kun ovat kaksi aivan eri asiaa.

      PERttU

    • Finduilas

      tässä on teille taas yksi todiste siitä että sauron pystyi ottamaan ja otti näkyvän muodon! silmarillion s.366: "mutta sauron heitettiin myös maahan, ja narsilin tyngällä isildur irrotti sauronin kädestä valtasormuksen ja otti sen omakseen. niin oli sauron sillä kertaa lyöty ja hän hylkäsi ruumiinsa ja hänen henkensä lensi kauas pois ja kätkeytyi autioihin paikkoihin; ja kesti monta pitkää vuotta ennen kuin hän JÄLLEEN OTTI NÄKYVÄN MUODON."
      ja sivu 373: "se oli sauronin varjo ja merkki hänen paluustaan. hän tuli idän autiomailta ja asettui asumaan metsän etelälaidalle ja kasvoi siellä hitaasti ja otti taas muodon."
      ja sivu 374: "se on itse sauron joka on ottanut taas muodon ja kasvaa minkä ehtii."
      Ha! siinä näitte, nää tukee erittäin vahvasti sitä että sauron pystyi ilman sormustakin ottamaan muodon!

      • Drogo

        Niin Sauron otti kyllä muodon,luomettoman silmän muodon nimittäin.

        Eiköhän tätä asiaa ole jo tarpeeksi vatvottu...


      • Finduilas
        Drogo kirjoitti:

        Niin Sauron otti kyllä muodon,luomettoman silmän muodon nimittäin.

        Eiköhän tätä asiaa ole jo tarpeeksi vatvottu...

        uskotsä tosiaan, että sauron on ympäriinsä pomppiva silmämuna???


      • Drogo
        Finduilas kirjoitti:

        uskotsä tosiaan, että sauron on ympäriinsä pomppiva silmämuna???

        No en tuosta ympäriinsä pomppivasta tiedä,mutta Barad-durin tornissahan se luometon silmä on ja tarkkailee vihollisen liikkeitä.

        Että silleen...


    • The Crow

      Auronin muoto, siinä missä siitä voi puhua on ruumiton, leimuava silmä. Sormus sisältää suurimman osan Sauronin voimasta.

      Sauron ei todennäköisesti varsinaisesti ilmaannu kolmanteen osaan, sillä:

      1. Ei varsinaista ruumiillista muotoa.

      2. Aikaisemmassa tapauksessa hän tuli esiin vasta seitsemän vuoden piirityksen jälkeen.

      3. Sauron on pohjimmiltaan pelkuri, itsekäs ja ahne. Ei vaivaudu, jos on orjia tekemässä työtä.

    • TIETÄVÄ TERO

      Sauron ei pystynyt ottaamaan muotoa tuhanteen vuoteen Sormuksen katoamisen jälkeen, mutta kirjan tapahtumien aikana Sauronilla oli fyysinen muoto, mutta ei voinut ottaa enää kaunista ulkomuotoa. Sauron vain piileskeli Mustassa Tornissa, koska Sormus sisälsi ison osan Sauronin voimista.

      Hyvät ihmiset älkää antako Peter Jackson elokuvien pilaajan johtaa teitä harhaan.

      • TIETÄVÄ TERO

        Sauronilla oli ruumiillinen olomuoto. Tämä olomuoto muistutti suurta miestä. Hänen henkensä tai mielensä ilmentymänä oli Punainen Silmä. Silmä on vain vertauskuva Sauronin näkevyydestä, koska Sauronilla oli halussa Ithilienin Palantir.


    • homonjöpö

      Eskapismia paskimmillaan!

    • Morgoth888

      Sauronin kaunis muoto hukkui Numenorin mukana.

    • dr no

      Sauronhan oli alunperin maiar. Ja koska maiarit olivat eräänlaisia henkiolentoja, voidaan kaiketi olettaa, että sauronillakaan ei ollut alussa minkäänlaista fyysistä muotoa. Kun melkor turmeli, ja käännytti puolelleen joukon maiareja, (eli balrogit ja sauronin) ne saivat fyysisen olomuodon, samoin kuin velhotkin.
      Sauronin fyysinen muoto oli luultavasti samantyyppinen kuin melkorinkin, eli suurikokoinen ja ihmisenmallinen. Heidän kummankaan tarkemmista fyysisistä piirteistään ei ole sen tarkempaa tietoa, kuin että he kummatkin muuttuivat pahuuteen käännyttyään rumiksi, mustiksi olennoiksi.
      Kun sauron takoi mahtisormuksen, hän vuodatti siihen valtaosan elinvoimastaan ja pahuudestaan, minkä takia kun hän menetti sormuksen, jossa oli suurin osa hnen elinvoimastaan, hänen fyysinen hahmonsa tuhoutui.
      Pakolaisaikansa vuosina hän luultavasti voimistui sen verran, että hän kykeni ottamaan jonkin heikomman fyysisen muodon, esimerkiksi silmän.
      Jos hän olisi saanut sormuksen takaisin, hän olisi todennäköisesti saanut IHMISMÄISEN muotonsa takaisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1874
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 103
      1676
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1487
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe