Bedlingtoninterrieri

BeDuggA

Olen tässä jonkin aikaa miettiny bedlingtonin hankintaa ja nyt haluaisin kuulla kaikki hyvät, kuin hunotkin puolet tästä rodusta. Aikaisempaa terrieri kokemusta minulla ei ole, mutta muiden koirien kanssa on tullut paljon kaikenlaista hommattua. Tällä hetkellä minulla on 1v 7kk vanha villakoiran ja cavalierin sekotus uros. Olen lukenut parista koira kirjasta, että kahden koiran taloudessa bedulla syntyy helposti kateutta. Onko tämä totta? Entä miten bedlingtonit sopeutuvat kerrostaloon, ovatko kovia haukkumaan?
Ja lopuksi,jos joku osaa suositella semmosta kasvattajaa joka ei ole kiinnostunut pelkästään näyttelyistä, vaan koiran luonteesta ja terveydestä, niin laittakaapa hänen kotisivut tänne!

-Kiitos jo etukäteen :)

10

3229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollaan myös

      kiinnostuneita bedareista, olisi kiva kuulla käytännön kokemuksia. Meillä hankinta vasta suunnitelmissa muutaman vuoden kuluttua, kun nykyinen koira olisi jo vanhempi. Mitenkähän tulevat kettuterrierin kanssa toimeen? Meillä aika dominoiva yksilö.

    • kahden omistaja

      Bedari on ihastuttava perhekoira.Ensivaikutelma ei minua alkuun mielyttänyt,mutta tutustuttuani sen luonteeseen ihastuin siihen ja hankin sen itseleni,enkä ole katunut.Minulla oli silloin sekarotuinen labbis,joista tuli heti ystävykset.Nyt minulla on kaksi narttua,eikä riitoja ole.Jokaisessa rodussa on yksilöitä jotka haukkuu,niinkuin bedareissakin,jos ne kokee eroahdistusta.Pojallani on urosbedari,asuu kerrostalossa,eikä hauku.Bedari rakastaa ihmisiä,varsinkin lapsia.Turkki josta ei lähde karvaa,vaatii trimmauksen,jonka oppii itsekin.

      • PMKK

        Täälläkin yksi uros bedlari ja minullakin kävi niin että ulkonäkö ei erikoisen paljon miellyttänyt, mutta kun ensimmäisen kerran tapasin (sain tutustua) bedlingtonin niin olin ihan myyty! Ja tunne vain voimistu kun tutustuin niihin paremmin. Niillä on aivan ihana luonne. En millään voinut ymmärtää miten koira voi olla niin lempeä, hellä ja ihana! Olen ymmärtänyt että bedlinglintonit eivät paljon hauku (tunnen kaksi muuta bedlingotnia ja näistä ei oikein irtoa mitään ääntä). Oma bedlarini haukkuu aina silloin tällöin. Enimmäkseen koirapuistossa, mutta myös kotona. Onneksi koira kuitenkin lopettaa haukkumisen heti kun sanoo ei.

        Aivan ihana rotu, kannattaa tutustua paremmin!


      • vihdoinkin...
        PMKK kirjoitti:

        Täälläkin yksi uros bedlari ja minullakin kävi niin että ulkonäkö ei erikoisen paljon miellyttänyt, mutta kun ensimmäisen kerran tapasin (sain tutustua) bedlingtonin niin olin ihan myyty! Ja tunne vain voimistu kun tutustuin niihin paremmin. Niillä on aivan ihana luonne. En millään voinut ymmärtää miten koira voi olla niin lempeä, hellä ja ihana! Olen ymmärtänyt että bedlinglintonit eivät paljon hauku (tunnen kaksi muuta bedlingotnia ja näistä ei oikein irtoa mitään ääntä). Oma bedlarini haukkuu aina silloin tällöin. Enimmäkseen koirapuistossa, mutta myös kotona. Onneksi koira kuitenkin lopettaa haukkumisen heti kun sanoo ei.

        Aivan ihana rotu, kannattaa tutustua paremmin!

        kuulla kokemuksia bedareitten omistajilta! Minä taas olen myyty juuri sihen ulkonäköön, valitettavasti en ole saanut tutustua yhteenkään vielä livenä. Mutta ihana kuulla että ovat noin kivan luonteisia. Haukkuminen ei meitä häiritse, kun asutaan omakotitalossa ja meillä tuo kettuterrieri välillä haukkuu. Mitenkä bedareitten terveys? Onko joitain suuria ongelmia?


      • PMKK
        vihdoinkin... kirjoitti:

        kuulla kokemuksia bedareitten omistajilta! Minä taas olen myyty juuri sihen ulkonäköön, valitettavasti en ole saanut tutustua yhteenkään vielä livenä. Mutta ihana kuulla että ovat noin kivan luonteisia. Haukkuminen ei meitä häiritse, kun asutaan omakotitalossa ja meillä tuo kettuterrieri välillä haukkuu. Mitenkä bedareitten terveys? Onko joitain suuria ongelmia?

        Kannattaa tutustua bedlingtoneihin ja sen jälkeen voinkin luvata että olet aivan ihastunut kyseiseen rotuun. Tämä on kyllä aivan ihana rotu, eikä minulla ole mitään pahaa sanottavaa. Tietenkin jos etsit haastetta, niin silloin bedlari ei ehkä ole oikea valinta, koska ainakin omani ja ne kaksi muuta jotka tunnen, niin ovat erittäin kilttejä, lempeitä ja rauhallisia. Omani oppii todella nopeasti ja tottelee todella hyvin.

        Toki kannattaa muistaa, että vaikka bedlari on erittäin lempeä ja rauhallinen, niin ei siltä luonne puutu. Omani välillä uhoo, murisee ja haukkuu toisille paljon isommille koirille ja monissa paikoissa puolustaa minua. Joten bedlari osaa myös olla erittäin rohkea.

        Minun bedlariin saa kyllä tulla tutustumaan, jos haluatte!


      • kahden omistaja
        vihdoinkin... kirjoitti:

        kuulla kokemuksia bedareitten omistajilta! Minä taas olen myyty juuri sihen ulkonäköön, valitettavasti en ole saanut tutustua yhteenkään vielä livenä. Mutta ihana kuulla että ovat noin kivan luonteisia. Haukkuminen ei meitä häiritse, kun asutaan omakotitalossa ja meillä tuo kettuterrieri välillä haukkuu. Mitenkä bedareitten terveys? Onko joitain suuria ongelmia?

        Bedlington on varsin terve ja pitkäikäinen rotu.Tietoa saat suomen bedlingtokerhon sivuilta.


      • BeduGGa
        kahden omistaja kirjoitti:

        Bedlington on varsin terve ja pitkäikäinen rotu.Tietoa saat suomen bedlingtokerhon sivuilta.

        Olen yrittäny ettiä kasvattajia OuLun seudun läheltä, vaikken vielä pysty omaa ottamaan, niin haluasin tosiian tutustua paremmin rotuun ennen kuin sellaisen hankin. Mistä kennelistä te olette ottanut koiranne?
        Olen myös miettinyt, että miten Bedari pärjäisi sen villis cavalierini kanssa? Kun nykyinen koirani on myös tosi lempeä,kiltti, hellä,rauhallinen ja oppivainen...Mutta myös tulisempaa luonnettakin löytyy. Kuten, että haukkuu ovikelloa (asun kerrostalossa). Niin mietin, että oppiiko bedari sitten haukkumaan ovikelloa.Toki riippuu yksilöstä, mutta onko kellään kokemuksia?
        Onko olemassa bedlingtoninterrieri lehteä?


      • bedlington
        BeduGGa kirjoitti:

        Olen yrittäny ettiä kasvattajia OuLun seudun läheltä, vaikken vielä pysty omaa ottamaan, niin haluasin tosiian tutustua paremmin rotuun ennen kuin sellaisen hankin. Mistä kennelistä te olette ottanut koiranne?
        Olen myös miettinyt, että miten Bedari pärjäisi sen villis cavalierini kanssa? Kun nykyinen koirani on myös tosi lempeä,kiltti, hellä,rauhallinen ja oppivainen...Mutta myös tulisempaa luonnettakin löytyy. Kuten, että haukkuu ovikelloa (asun kerrostalossa). Niin mietin, että oppiiko bedari sitten haukkumaan ovikelloa.Toki riippuu yksilöstä, mutta onko kellään kokemuksia?
        Onko olemassa bedlingtoninterrieri lehteä?

        Täältä löytyvät kaikki kasvattaja:

        http://www.bedlingtonkerho.fi/bedlingtoninterrieri_kasvattajat.htm


      • kukka
        BeduGGa kirjoitti:

        Olen yrittäny ettiä kasvattajia OuLun seudun läheltä, vaikken vielä pysty omaa ottamaan, niin haluasin tosiian tutustua paremmin rotuun ennen kuin sellaisen hankin. Mistä kennelistä te olette ottanut koiranne?
        Olen myös miettinyt, että miten Bedari pärjäisi sen villis cavalierini kanssa? Kun nykyinen koirani on myös tosi lempeä,kiltti, hellä,rauhallinen ja oppivainen...Mutta myös tulisempaa luonnettakin löytyy. Kuten, että haukkuu ovikelloa (asun kerrostalossa). Niin mietin, että oppiiko bedari sitten haukkumaan ovikelloa.Toki riippuu yksilöstä, mutta onko kellään kokemuksia?
        Onko olemassa bedlingtoninterrieri lehteä?

        Bedlingtonkerholla on oma bedlingtontiedote, josta löytyykin kaikenlaista tietoa bedlingtoneista. Ehkäpä voisit liittyä bedlingtonkerhoon ja sitä kautta saisit sitten lehden ja pääsisit tutustumaan rotuun paremmin!

        Meidän bedlington haukku ja murisi alussa lähes kaikille äänille joita se kuuli (varsinkin rapusta), mutta nopeasti se oppi, että ei tarvitse haukkua. Nykyään siitä ei lähde ääntä - joskus todella harvoin saattaa hieman murista.
        Sanoisin, että meidän koira ei todellakaan ole haukkuherkkä eikä siitä oikeastaan lähde minkäänlaista ääntä :)


    • kielletyt ruuatkin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe