AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  / sähköavusteinen polkupyörä?

sähköavusteinen polkupyörä?

15 Vastausta 4 789 Lukukertaa
en ole kuullut tällaisesta aiemmin... miten mahtaa toimia käytännössä? mikähän järki tällaisessa "polkupyörässä" on? omasta mielestäni polkupyörän kuuluu kulkea lihasvoimalla!

http://www.taloussanomat.fi/kauppa-ja-kulutustavarat/2008/03/22/S%E4hk%F6fillari+on+kallis+kes%E4hitti/20088161/382

toihan hyvä

ei tarvii veivata hikihatussa ite.. tyhmähän kysyy mitä järkee ! toihan olis tosihyväidea, sentakiahan esim posti käyttää näitä koska "raskas" kuorma lisää painoa.. ja kaikilla ei ei kunto kestä veivata mäkiä ylös jos ei autoon tai mopoon varaa niin toi hyvä

musta toi on hyvä idea !!

ite .. sentakia postikin näitä käyttää kun raskasta kuormaa kuljettavat" ja jos ei mopoo tai autoon varaa niin tälläinen sit :)

Kysehän käyttökuluista .

Toisaalta sähköavusteinen pyörä parantaa kuntoa paremmin kuin auto tai mopo .

Hauska sana tuo "sähköavusteinen" tähän asti olen tuntenut vain sähkö -tai polttomoottorikäyttöisiä polkupyöriä ( Velox yms. )

Tottahan kaikki kynnelle kykenevät sitten poistavat typerät rajoittimet noista :D ...
Vert. mopon virittely.

Sähköavusteinen

> Hauska sana tuo "sähköavusteinen" tähän asti olen tuntenut vain sähkö -tai polttomoottorikäyttöisiä polkupyöriä ( Velox yms. )

Moottorilla kulkeva "polkupyörä" ei ole polkupyörä, vaan moottoriajoneuvo.

Sähköavusteinen polkupyörä on luokitellaan polkupyöräksi ts. sen kanssa ei tarvita ajokorttia eikä vakuutusta. Eikä ole promillerajaa ;-)

Juju on siinä, että sähköavusteinen pyörä ei kulje pelkän moottorin voimin, vaan moottori on itseasiassa eräänlainen tehostin, joka tunnistaa poljinvoiman ja antaa sen mukaan lisätehoja. Näin etenkin ylämäessä polkeminen kevenee niin, ettei tule hiki, kun moottori hoitaa X prosenttia hommista.

Apumoottorin toiminta on lisäksi rajoitettu niin, että moottori avustaa vain (muistaakseni) alle 20 km/h nopeuksissa. Lujempaakin pääsee, mutta silloin työt pitää tehdä kokonaan itse. Näillä pyörillä eivät siis läskipeffat pääse hurjastelemaan, toisin kuin skoottereilla yms.
Minulla on ollut sähköavusteinen polupyörä kolme kuukautta ja toistaiseksi olen siihen tyytyväinen. En tiedä sitten kun pakkasta on 30 astetta!
Tehostin on rajoitettu avustamaan korkeintaan 25 kilometriin tunnissa ( lain mukaan ) valmistaja ilmoittaa kuitenkin, että ko. pyörä avustaa suurimmalla vaihteella ja täydellä teholla 28 kilometriin tunnissa.
Jos sähköavusteisessa pyörässä moottori avustaa enemmän, siitä tulee ajoneuvo, jolloin tarvitaan mopokortti, vakuutukset ja tietenkin promilleraja alkoholin suhteen.
Itse ajan kesät talvet polkupyörällä työ- ja muut matkat, joten iän karttuessa katsoin, että tuollainen vempele on tarpeellinen, tosin 2300 euroa on paljon.

Suomi jälkijunassa

Sähköavusteisten pyörin maana Suomi on jäänyt jälkeen.

Keski-Euroopassa sähköavusteisia polkupyörien määrä on kasvamassa räjähdysmäisesti.

Nykyaikaisella sähköavusteisella polkupyörällä käy töissä 20 km päässä ILMAN HIKOILUA.
Nykyisellä sähkön hinnalla (12s/Kwh) tuolle työmatkalle tulee päivittäin kuluksi 0,02-0,05 euroa/pv.
Sama matka autolla nykyinen polttoaine (1,5eur/l) huomioiden kuluksi tulee 2,50-4,50 euroa/pv.

Esm Shanghaissa kokonaisliikenteessä 20-30 % oli sähköavusteisia polkupyöriä.
Näiden lisäksi 10-20% oli sähkökäyttöisiä mopoja ja skoottereita.
Normaaleita polkupyöriä oli todella paljon
Autojen osuus oli alle 10%
Moottoripyörien ja polttomoottori mopojen osuus oli alle 1%
Millä kulutusmäärällä saa 12 sentillä Kwh:n sähköä. Siihen on laskettava perusmaksut, siirrot, sähkö, sillä ne kaikki joutuu maksamaan jokaisesta kilowattitunnista. Aina olen ihmetellyt kuinka sähköautojen kulutusvertailut tehdään, kun niissä kwh on jotain 11 senttiä.
11,1 senttiä/kWh oli edellisessä laskussa keskimääräisenä hintana. Sisältää ALV:n.

täällä

http://www.kuetron.fi/seppa.htm

Voit sähköistää pyöräsi tai toimittaa tonne putkikamelisi sähköistettäväksi.

Ei tarvii sen jälkeen hikoilla, jos et halua. toki voit ajaa ilman sähköapua ja hikopilla, jos haluat nostaa kuntoa. Ton firman tuotteella molempi onnistuu samalla fillarilla.

Mäkien tasoitin

Apumoottori on rajoitettu toimimaan vain alle 25km/h nopeuksissa, joten laitteen tärkein käytännön hyöty on ylämäissä avustaminen. Jos sitä pystyy vielä alamäessä lataamaan, niin tässä alikulkujen ja keinomäkien täyteisten pyöräteiden maassa tuollainen vekotin on jo ihan perusteltu.
Jos sähköpyörät kiinnostaa, niin kannattaa tosiaan harkita oman pyöränsä sähköistämistä. Saa teknisiltä ominaisuuksiltaan aivan toisen luokan vehkeen verrattuna esim. halvat alle 1000e valmiit sähköpyörät. Paino, toimivuus, toimintasäde ja elinikä on ratkaisevasti paremmat laadukkaita muunnossarjoja käytettäessä

www.greencycle.fi

Tuolta alkaa saamaan asiallisia muunnossarjoja, joilla saa oman polkupyörän muutettua sähkö/sähköavusteiseksi.
Jos oikeasti laadukkaat muunnos-sarjat kiinnostavat kannattaa käydä tsekkaamassa tuolta:

http://www.electrobike.fi/index.php/tuotteet/sahkoistys-sarjat/bionx-pl-250ht-l.html

Mahdollisus myös koeajaa noilla sarjoilla varutettuja fillareita.
Eräs teetä-puoliksi-ja-tee-se-itse projekti: http://luupilotti.blogspot.com/search/label/fillari
Tuli tilattua HobbyHallista sähköpolkupyörä, kun oli tarjouksessa 400 eurolla. Missään tapauksessa en maksaisi hävytöntä 1500-2500€ hintaa polkupyörästä, mitä niistä pyydetään.
Vaikka tässä on Lyijyhyytelöakku, luvataan sen riittävän noin 25Km ajoon, ja se riittää meille.
Sen vähän mitä olen nyt ajanut, koska kelit ovat niin kuraiset jäiset, niin tuntuu oikein mukavalta. Minä kaipaisin kyllä vaihteita, mutta vaimolle tuo riittää sellaisenaan. Auttaa se mukavasti ylämäessä ja muutenkin, jos ei viitsi rasittaa itseään polkemisella, pitää vaan vähän liikuttaa polkimia ja antaa moottorin tehdä työn.
Tämä ei tunnista mitenkään poljinvoimaa vaan sen että polkimet liikkuvat ja kaasua käännetään kahvasta.
Moottorin teho on 250W. Jossakin oli 200W moottorilla olevia pyöriä myytävänä, sitä vähän epäilisin, enkä ostaisi.
Kertakaikkiaan mainio peli.
Kunhan kelit lämpenevät ja pyörätiet kuivuvat, niin pääsee enemmän pyöräilemään.
Minä olen pyöräillyt HobbyHallin Ibridolla nyt yhden viikon ajan ja olen niin onnellinen ja kiitollinen jyrkissä ylämäissä sähköavusteesta. Sähköpyöräni mahdollistaa minulle nyt pidemmät pyöräilyreissut, koska jyrkät ylämäet eivät pääse hyydyttämään minun rajallisia voimiani. Käytän mahdollisimman paljon omaa lihasvoimaa, eli en joka pienessä nousussa ota sähköä käyttöön. Ja jos nousen mäkiä, otan alimman sähkötehon käyttöön ja kun säädän vaihteeni raskaimmalle saan tehdä reisilihaksillani töitä, ja se tuntuu hyvältä. Sähköavusteisella pyörällä voi siis hankkia itselleen myös lihaskuntoa. Olen todella iloinen omasta hankinnastani ja kiitollinen jokaisen raskaan ylämäen nousun jälkeen, koska jaksan taas jatkaa matkaani.
 /   /  / sähköavusteinen polkupyörä?

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta