Työstä kieltäytyminen

heihoi

Lueskelin työkkärin sivuilta karenssista niin miten tämä tulkitaan: "Työnhakijalla on oikeus kieltäytyä osa-aikatyöstä, mikäli palkka yhdessä sovitellun työttömyysetuuden kanssa vähennettynä työsuhteesta aiheutuvilla kustannuksilla jäisi kokonaan työttömänä saatua työttömyysetuutta pienemmäksi". Lasketaanko työsuhteesta aiheutuviin kustannuksiin esim. bussimatkat?

13

1547

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omasta kokemuksesta

bussimatkat juttuun en osaa sanoa(saa joku viisaampia sanoa)mutta,itse kieltäydyin osa-aika työstä aivan naurettavalla palkalla. siinäpä juuri kysymys,kun en saanut liitolta mitään vastausta,että voinko mahdollisesti saada soviteltua päivärahaa.siellä myös sanottiin,että en välttämättä saa mitään. siinä mulle kosto,nyt käsittelyssä ja karenssia pukkaa.en osaa laskea itse ainakaan,että saako soviteltua vai ei. kai sitten pitäisi olla ensin todisteet,että kannattaako osa-aika työ vai ei,sanokaa miten on?

• työkkärin

tarjoamasta työstä kieltäytyminen johtaa
      AINA karenssiin.
      Oli palkka mikä tahansa.
      En tiedä, onko kostoa vai mitä.
      Luulisin että toimiston naiset (ne on aina naisia)
      haluavat päteä ja nöyryyttää.
      Varsinkin miestyönhakija tuntuu ärsyttävän.
      Kokemusta on.

• Lasketaan...

Kyllä bussimatkat ovat työssäkäyntikustannuksia, jotka otetaan mukaan laskelmaan.

Mutta kuten muut vastaajat totesivat, niin kyllä sen karenssin välttäminen on hyvin vaikeaa. Kyllä ne työkkärissä jotenkin laskelmat sumplivat niin, ettei ehto toteudu. Täytyy siis olla tosi selkeä tilanne, ennen kuin onnistuu. Itse olen muutaman laskelman nähnyt ja aina on lopputuloksena ollut karenssi.

• heihoi

Työkkäri ei ole mun tapauksessa tarjonnut töitä vaan olen rekrytointifirman kautta ollut töissä. Työkkärillä on tieto siitä, mutta nyt kun on tarjottu rekryfirman kautta 2x4h/vko niin en ole suostunut semmoseen. Ensi viikolla on aika työkkäriin ja kun kerronkin, ettei töitä ole ollut niin voinko sanoa syyksi sen, että rahan saanti menee vaan miinukselle, jos teen muutaman hassun tunnin. Olen matalapalkkasella alalla, joten ansiopäiväraha on pieni.

• Voi...

...mutta nyt kun on tarjottu rekryfirman kautta 2x4h/vko niin en ole suostunut semmoseen...

Jos työkkärillä on tieto siitä, että työtä on tarjottu, ja sinä olet kieltäytynyt, niin se tietää karenssia. Ei siis kannata mainita mitään siitä, että työtä olisi ollut tarjolla. Tietysti työnantaja voi asiasta ilmoitella, vaan minulla on kyllä sellainen käsitys, ettei nuo vuokrafirmat niin herkästi ilmoittele.

Vaikka tarjottaisiin tunti viikossa, niin työkkärin tilastoissa olisit työssäoleva ja jo tuollaisesta työstä eroaminen tietäisi karenssia.

Jos työkkärillä on asiasta kuitenkin tieto ja joudut antamaan selityksen asiassa, niin koitapa tehdä laskelmia siitä, että josko työpalkka yhdessä sovitellun päivärahan kanssa vähennettynä työssäkäyntikustannuksilla jäisi alle täysimääräisen päivärahan.

• työnhausta...

"Ensi viikolla on aika työkkäriin ja kun kerronkin, ettei töitä ole ollut niin voinko sanoa syyksi sen, että rahan saanti menee vaan miinukselle, jos teen muutaman hassun tunnin."

Älä lähde selittelemään työkkärissä miksi et ole työllistynyt. Sanot vaan että asiasi käsittely ei ole vilä loppuunviety.

Sitä paitsi ei ole viisasta kertoa työkkärille miten omat työnhaut edistyy.

• Työkkärissä...
        työnhausta... kirjoitti:

"Ensi viikolla on aika työkkäriin ja kun kerronkin, ettei töitä ole ollut niin voinko sanoa syyksi sen, että rahan saanti menee vaan miinukselle, jos teen muutaman hassun tunnin."

Älä lähde selittelemään työkkärissä miksi et ole työllistynyt. Sanot vaan että asiasi käsittely ei ole vilä loppuunviety.

Ylipäänsä työkkärissä ei kannata sanoa yhtään enempää kuin on täysin välttämätöntä. Mitään oma-aloitteista ei kannata kertoa, tai kohta huomaakin saaneensa karenssin tai saanut itselleen muuta ikävää.

• polis?+
        Työkkärissä... kirjoitti:

Ylipäänsä työkkärissä ei kannata sanoa yhtään enempää kuin on täysin välttämätöntä. Mitään oma-aloitteista ei kannata kertoa, tai kohta huomaakin saaneensa karenssin tai saanut itselleen muuta ikävää.

Työkkärin kanssa asioidessa kannattaa käyttää ohjenuorana sovelettuna poliisien ohjeita pidättäessä epäiltyjä. " kaikki mitä sanot ja kerrot tuulaan käyttämään sinua vastaan"

• popsipom
        työnhausta... kirjoitti:

Työkkärissä ei kannata puhua yhtään mitään, mikä ei ole täysin välttämätöntä ellei halua ongelmiin.

• heihoi

Pitääkin sitten miettiä tarkkaan, mitä työkkärissä sanoo. Satunnaisista työpäivistä tuli joskus puhe jonkun virkailijan kanssa (vaikka olisi siis pitänyt pitää suu kiinni)ja sen jälkeen olen ilmotellut, jos teen rekryfirman kautta töitä. Ja nyt, kun niitä työpäiviä ei olekaan...Laskin, että päivätasolla saan enemmän päivärahaa kuin että tekisin 4h työpäivän. Tuntipalkka tesin mukanen eli n. 8.5€/h niin eipä siitä paljon päivälle kerry tuloja. Ja bussimatkat päällä.

• täyttä totta...

Kaikki nuo ylläolevat vinkit ovat ihan ihkaa totta. Ei sinun tarvitse pitää tiliä työkkärin tädeille siitä, miten sinä työtä oikeasti etsit.

Työkkärin kanssa tulee pitää sellaista peliä, että heidän kanssaan ei joudu tarpeettomasti vääntämään kättä omista ykistyisistä asioistaan.

Josko suostut työkkärin vedätettäväksi, niin joudut heidän talutusnuoraan, ja kun sitten havaitset työkkärin mielettömyyden, onkin myöhäistä perua puheitaan.

Kuten tuossa jo yksi kirjoittaja mainitsi, periaate työkkärin kanssa on se, että kaikki mitä työkkärissä sanot, pääsääntöisesti kääntyy sinua vastaan.

Itse olen saanut aika hyvän statuksen, kun aikoinan kävin pitkän ja tulikivenkatkuisen keskustelun työkkärin päällikön kanssa, kun totesin, että hoitakee te omat lakiin perustuvat velvoitteenne omina asioinanne, niin minä hoidan oman työhakemiseni omana asianani.

Toistaiseksi sopimus on pitänyt.

• päivän työttömänä

Metkaa keskustelua, monta hyvää syytä olla tekemättä töitä.

Ihminen on kekseliäs.

Tauti pahenee ja lääkkeet kovenee.

Vaikuttaa siltä, että moni on valinnut selkeän työttömyyden, elämänvalintana.

Toki ymmärrän sen, että työkkärissä koitetaan vähentää työttömien määrää, mutta on selvää, että kaikissa tilanteissa olisi saatava kiinteät välttämättömyyskulut kuten vuokrat tms. maksettua.

• 455677

selkäkipu on hyvä!siitä saa hyvin saikkua ja äärettömän vaikea tutkia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      90
      7532
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      122
      6275
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      160
      4397
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      233
      3034
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      90
      2618
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      24
      1866
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      128
      1497
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      190
      1478
    9. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      751
    10. "Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen

Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      693
    Aihe