AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

palkkaus

41 Vastausta 11 527 Lukukertaa
Palkkaus ja toimeentulo

Linja-autoyritysten palveluksessa olevien linja-autonkuljettajien palkkaus määräytyy Linja-autohenkilökunnan työehtosopimuksen mukaan. Kunnallisten liikennelaitosten palveluksessa olevien kuljettajiin sovelletaan kunnan sopimusta.

Palkkauksen perusteena on tuntipalkka, johon luetaan hyväksi aikaisempi työkokemus. Palkkaus koostuu pitkälti erilaisista lisistä, joita maksetaan epämukavasta työajasta, kuten vuoro-, ilta-, yö- ja sunnuntaityöstä.
valtiolla kunnalla yksityisellä
naiset 0 0 2210
miehet 0 0 2503


Palkkatiedot ovat v. 2000



tiedot sivulta:

http://www.morning.fi/extra/tulevaisuuden_tyot/professionaali/ammatti.php?ammatti=linja_autonkuljettaja#6

Lisää palkkauksesta

Varma, nykyaikainen työ. On mistä valita!

Hanki itsellesi liikuttavan hyvä ammatti! Logistiikka on tieto-, tavara-, matkustaja- ja rahavirtojen yhdistämistä tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Ketjun tehokkuus riippuu jokaisen tekijän ammattitaidosta. Logistiikkaosaajat pitävät Suomen liikkeessä!

Pyörivä kivi ei sammaloidu

Kuljetusalalla ei tarvitse pelätä, että jämähtää paikalleen. Jatko-opiskeluväyliä on monia. Hommiin - tai opiskelemaan. Elämäntilanteen ja omien halujen mukaan.

Koko maan keskimääräinen kokonaiskuukausipalkka, noin:

linja-autonkuljettaja ja tavaraliikenteen kuljettaja: 2350 EUR/kk
linja-autonkuljettaja pääkaupunkiseudulla: 2700 EUR/kk
huoltokorjaamo- ja terminaalityöntekijät: 2300 EUR/kk
konttoritoimihenkilöt: 2150 EUR/kk
liikenteenjärjestelytoimihenkilöt: 2520 EUR/kk
työnjohtajat: 2800 EUR/kk
Palkat ovat koko maan keskiarvoja, ja osalla palkka nouseekin tehtävistä, paikkakunnasta ja kokemuksesta riippuen reilusti keskiarvojen yläpuolelle.

Pyörät pitävät Suomen käynnissä

Liikkumis- ja kuljetusmuotoja on monia: maantie-, vesi-, raide-, ja ilmaliikenne. Maantieliikenne on ylivoimaisesti tärkein kuljetusmuoto Suomessa niin ihmisten kuin tavaroiden kuljetuksissa. Suomessa tehdään joka päivä keskimäärin 945.000 linja-automatkaa. Asukaslukuumme siirrettynä se tarkoittaa sitä, että noin 18 % väestöstämme käyttää kerran päivässä bussia. Linja-auto on tärkein joukkoliikennevälineemme: noin 65 % joukkoliikennematkoista tehdään bussilla. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella luku on lähes 90 %. Suomessa kuljetetaan tavaraa maanteitse joka päivä keskimäärin 1,5 miljoonaa tonnia. Tavaratonneista 90 % siirretään maanteitse. Tehtaat pysähtyisivät ja kotitaloudet jäisivät ilman jokapäiväisiä tuotteitaan, jos tavarakuljetukset katkeaisivat. Kaikki kaupoissamme olevat tavarat kuljetetaan kuorma-autoilla.

Työllisyys

Maantiekuljetusala tarjoaa monipuolisia ja haastavia työtehtäviä. Kuljetusalan ammattilaiset sijoittuvat erilaisiin tehtäviin kuljetusyritysten, kaupan, teollisuuden ja julkisen sektorin palveluksessa. Yhteistä kaikille tehtäville on erilaisten palveluiden tuottaminen. Suurin osa Suomen kuljetusyrityksistä on kooltaan pieniä, joten yrittäjyyskin on yksi monista vaihtoehdoista. Maantiekuljetusalan työllisyystilanne on erittäin hyvä. Maantiekuljetusala työllistää liitännäisammatteineen noin 150.000 ihmistä, joista kuljettajia on noin 80.000. Maantiekuljetusalan eri koulutuksista valmistuneiden työllistymisaste on yksi Suomen korkeimmista. Jo pelkästään uusia kuljettajia tarvitaan alalle joka vuosi noin 4.000; kokonaisuudessaan ala työllistää joka vuosi noin 5.000 uutta henkilöä.

Kuljetusala on huippuala, jossa voit valita tehtävän kiinnostuksesi, taipumustesi ja omien tavoitteittesi mukaan. Käytössäsi on uusimmat tietotekniset innovaatiot.

<<< Valitse

Linkit
Ajoneuvohallintokeskus Autoliikenteen Työnantajaliitto ry Jyväskylän ammattikorkeakoulu Tekniikka ja liikenne Linja-autoliitto ry Logistiikkayritysten Liitto ry Opetusministeriö Puolustusvoimat Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry Suomen Paikallisliikenneliitto ry Suomen Toisen Asteen Logistiikan Opettajat STALO ry Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry Toyota Material Handling Finland Volvo Finland AB Kuljetusalan nuorten ja aikuisten koulutuksenantajat ympäri Suomea.

Niin,sain itse

Ajaessani Helsingissä linja-autoa 3000euron kuukausipalkkaa,palkka vaihteli joskus yli 3000euron ja kuulin,että parhaimmat tienaa jopa yli 3500euroa kuukaudessa,työkavereiltani.

Tämä kirjoitus on vaan sen takia,jotta repikää te matkustajat huumoria omaan palkkaanne verrattuna!

Enään en aja bussia,olen muuttanut pois Suomesta kokonaan ja lopullisesti!

Lisäksi haluan ko. viestillä mahdollisesti kannustaa nuoria kuljetusalalle.

Ps. en ole ammattiyhdistys aktiiveja,jotenka se tiedoksi toisille kuljettajille,jotka lukevat tämän viestin.

Tosin pitkällä kuljetusalan kokemuksella sanon,ettei bussikuskin työ ole niitä herkullisimpia,mutta palkkaus on aivan ok.

Kuukausipalkasta

Kannattaa muistaa että Eki puhuu jatkuvasti kuukausipalkasta.
Kuukausipalkka on aina suurempi kuin vänkäilyjen kohteena oleva 4 viikon palkka.

niinpä niin

Nojjoo, vaikka tämän vuotinen tessi vähän korjasi tilannetta niin palkkakuopassahan sitä ollaan - työn vastuullisuuden huomioiden. Alalle ei tahdo saada uusia nuoria motivoituneita suomalaisia kuljettajia, koska palkkaus on mitä se on. Eikä ne päivärahat ole palkkaa vaan korvausta toisella paikkakunnalla vietetystä ajasta josta aiheutuu kuluja, syödäkin pitää (jos vaan ehtii) ja vessasakin käydä (jos vaan ehtii).

Kuka ajaa kymmenen-viidentoista vuoden kuluttua? Kun virolaiset ja etnisen taustan omaavat huomaavat työn kuluttavuuden, ennustan, ettei alalle näillä palkoilla enää saada väkeä, ei sitten mistään.

Summa summarum: palkkatason on noustava!

olen samaa mieltä

Vastuuseen nähden palkkaus on huono!
Lentäjä saa 3-4 kertaa parempaa palkkaa ja sama ihmismäärä kyydissä monesti!
Ainoa ero tietenkin,että lentäjällä kalliimpi työkalu allaan....

Palkka

Todellisuudessa Busikuskin palkka on vähän yli kaksi tonnia/kk, tietenkin jos ajaa kaikki pyhät ja yöt ja tekee ylitöitä voi saada kolme tonnia, mutta kyllä palkkauksessa pitäisi puhua peruspalkasta, normaali-ihmiset kun saavat päivätöissä helposti enemmän.

kyllä minun palkka oli

Viimeksi kun ajoin Concordialla,reiulu 6kk sitten,ilman pyhätöitä,ilman iltatöitä,viikonloput vapaana.

Pikkuisen vajaa 3000euroa bruttona.taisi tarkalleen olla jotain 2900euroa.

saanen huomauttaa,että minulla on kaikki ikälisät,sillä olen ollut alalla melkein 30v.

Että se siitä ja tämä tieto on FAKTAA.

Ja jos et usko,voin lähettää kopion sinulle palkkanauhastani,jos se enään on minulla tallessa!!!

Ei todellakaan Ollut

Äläs puhu paskaa tiedän Concordian palkan kun siellä itsekin olen ajanut ja minulla kokemusta 15 vuotta joten samat täydet lisät kuin sinullakin!

Akt:n palkka ilman mainitsemiasi lisiä on noin 2300 euro/kk!

Ekille Taas

Akt-tess ytv-:n kuljettajat yli 12 vuotta alalla 1.2-08 kaksiviikoisjakson palkka 1132 euroa eli kuukaudessa 2264 eli aika paljon saat tehdä pyhätöitä siihe kolmeen tonniin eli pysy sinä EKi totuudessa!

Linja-autonkuljettajan palkka ei ole mikään kaksinen.

Jos ette usko

Niin,en mahda sille mitään!
En puhu peruspalkasta,vaan bruttopalkasta,jossa on huomioitu ikälisät yms.
Kertaakaan en tehnyt muistaakseni iltatöitä,en ylitöitä,enkä pyhätöitä.
Ja mikäli muistan,oli brutto 2900euroa,lisineen yms.
Peruspalkka en tietenkin eri,sitä 2300euron luokkaa.

Huomautan,että korostan bruttopalkkaani kk,missä kaikki lisät,mahd. iltalisät.yms.

Kylläkään en koskaan ajanut muistaakseni klo 20.00 pidempään.

Ekille

Kyeessä on siis vanhemman kuljettajan peruspalkka eli kaikilla ikilisillä tuo 2264, sinä eki
et niillä vaivaisilla iltalisillä tienaa 3 tonnia /kk eli älä sepitä juttuja, concordia maksaa sopimuksen mukaa, paitsi jos sinä olit jonkinlainen työnjohtaja!

Todellisuudessa iltalisät huomioon ottaen saisit maks 2400 brutto!

en viitsi

Keskustella asiasta,kun ette usko.
En ole ollut työnjohtaja vaan pelkkä kuljettaja.
Kokemusta Helbiltä ja Concordialta esim.

Tehkää itse millä palkalla teette,minua ei pätkääkään kiinnosta,mitä siellä Suomessa teette,se on muutenkin niin paska maa,ettei huvita muuta kuin syljeskellä sinne päin!!!

en viitsi

ulkomaalaiset pois ammatti autojen ratista niin saatas töitä suomalaisille ja palkat sitä myöten kuntoon niin bussi kuin rahti puolella alalla yli 15 vuotta katellu aja koko ajan enemmän huollissaan alasta

en mäkään

Mutta kun se ei ole valkoihoisen hommaa...

en mäkään

kuljetus ala on nimen omaan meidän homma varsinkin rahti puolella virolaiset kaapannu ison osan paikoista ja sama tahti tuntuu jatkuvan linja auto puolella virolaiset ja muut ei suomen kansalaiset ajaa niin halvalla eattä yritykset kiinnostuu ne on niille myyntivoittoa

kova tarve todistella

Kyllä sinulla näyttää ainakin olevan kova tarve todistella palkkaasi. Kauhea todistelu jostain helv*tin palkasta. Poteeko bussikuskit jotain alemmuuden tunnetta vai mistä tällainen todistelu? Itse tienaan 2500 euroa/kk helposta toimistotyöstä, ja sillä sipuli, ei minulla ole tarvetta siitä kerskailla tai huudella muille. Pääasia on että yleensä on töitä ja viihtyy työssään. Tuskin ketään edes kiinnostaisi paljonko tienaan. Eikä minua tai ketään muutakaan kiinnosta jos joku bussikuski tienaa vaikkapa 2900 euroa, tienatkoon, sen takiahan hän töissä käy.

lisäystä

Kirjoitus virheitä tuli.

Siis peruspalkka on aivan eri asia.
Korostan edelleen,että lisineen,olivatpa ilta,pyhä,yms. lisiä,oli palkkani 2900euroa,viimeksi.

Tiedän,että peruspalkka on jotain 2300 euron luokkaa.

Ja jos joku ei usko,lähetänkö palkkanauhani teille?

En halua vittuilla,vaan puhun todellisuudesta.

Niin,kuskin palkat on aika huonoja ottaen huomioon työn raskauden!

Tulipas se

eli sinä teit pyhiä ja öitä ja sait sen 3. tonnia että sillä lailla, ilman pyhätöitä et sitä saa ikinä noissa hommissa, alipalkattua työtä sitä se on.

Olin kyllä

Joka viikonloppu kotona vaimoni luona ja olin viikonloput aina kotona,enkä ajamassa bussia.
Enkä tehnyt ylitöitä.
Ei pahemmin kiinnosta,virolaisten hommat tehdä ylitöitä.

Työn raskauden?

Raskaintahan siinä hommelissa on pysyä hereillä.

kokeileppa joskus

Helsingissä 40tuntia viikossa vaikkapa sillä henkilöautolla pysähdellen parinsadan metrin välein pysäkeille, liikennevaloihin ja vielä aikataulun mukaan ilman kusi saati kahvitaukoja kuunnellen jatkuvasti valituksia ja neuvoja. Ja tulepa sitten kertomaan oliko raskasta.

ja lisäystä edelliseen

Niin ja kokeilla,miten talvella bussi pysähtyy,
kokeilla heittää hankalaa asiakasta ulos,
kokeilla pysyä aikataulussa,
kokeilla olla menettämättä hermoja asiakkaille,jotka vittuilee kokoajan,
kokeilla edes kuukauden ajan ja tulla sitten valittamaan,kuinka helppoa hommaa ajaa bussia!!!!

eki-61

jos sun mielipiteet on alasta tuolaiset niin hyvä että vaihdoit alaa ja lopetit pilaamasta niiden kuljettajien mainetta jotka haluu tehdä tätä työtä

Tulihan

tehtyä. Älä jännitä!

Vielä

Ja henklöautolla, manuaalila, se onkin raskaampaa. Ja kyllä se bussi pysähtyi, älä aja liian kovaa tilanteeseen nähden!

Ja tähän et sitten kommentoi mitään?
Voi olla tietysti järkevämpääkin...

http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=4500000000000617&posting=22000000034720553

liitänkö

Palkkanauhasta kopion jollekkin internet sivulle,että saatte käydä katsomassa palkkaani!
Siis linkin ko. sivulle.

Toinenkin

Riittääkö sinulla älyä liikennelentolupakirjaan? Kyllä se bussikuskin työnvastuullisuus on lähinnä legendaa. Mistä sinä olet oikeasti "vastuussa"? Jos ajat vaikka jonkun invalidiksi, elätätkö perhettä omilla rahoillasi? Vai sitäkö se on ettet juo viinaa työajalla? Tai ettet aja kenenkään kanssa kolaria? Paskat sanon minä, sama vastuu siellä liikenteessä on kaikilla.

Muutama kuukausi kurssia ilman pohjakoulutusta, ja kuka vaan kelpaa. Katso vaikka työkavereitasi...

Vanhemmankuljettajan keskimääräinen kk/palkka

Vanhemman linja-autonkuljettajan keskimääräinen kk/palkka yleissitovalla työehtosopimuksella on 2453 € kuukaudessa ilman minkäänlaisia lisiä.

jos helbillä maksetaan kuukausipalkkaa ja muualla tuntipalkkaa, niin pitää vähän käyttää älliä, että osaa oikein verrata.

Kun yleissitovan työehtosopimuksen piirissä olevalla kuljettajalle lasketaan kta, niin tämä eräitten lisien kohdalla poikii huomattavasti enemmän.

johtopäätös 1, eki61 puhuu totta kuukausiansiostaan.

Johtopäätös 2, katkerat helppiläiset täällä puhuvat mitä sattuu vailla kokemusta eletystä elämästä.

Niin,olen ollut samaa

Mieltä seuratessani keskustelua,että katkerat Helbilläiset taitaa enemmän vastailla.

Olin Helbillä töissä varmaan reilun vuoden ja kun vaihdoin taloa Concoridialle,nousi palkkani huomattavasti verrattuna Helbin palkkaan.

Enkä tehnyt Concordialla ylitöitä,enkä iltatöitä,enkä viikonloppu töitä!

Mutta,kuten olen kommentoinut aiemmin,kun "kukaan" ei usko palkkaustani Concordialla,niin älkööt uskoko!

Tosin en enään ole ko. yhtiön palveluksessa,sillä muutin ulkomaille asumaan ja kokonaan eri työhommiin,istun konttori hommissa nykyään,päätteen ääressä.

Eki ja Linjuristi

Eki ja Linjursiti ovat yksi ja sama henkilö, missään ulkomailla et ole vaan ajat Helbillä ja puhut täällä p:tä.

Akt:n ytv-sopimus vanhemmalla kuljettajalla on 2260/kk ja päälle ne vuorolisät, ilman pyhätöitä ei ikinä pääse mainitsemiiisi ansioihin!

Mitä maksaa Helbin pitempi vuosiloma, Hk-kuljetus, parempi sairausajan palkka, paremmat yölisät/kertyminen? Tätä ei tajua Linjuristi, Artain kaveri, vaan miksi Artai on ollut pitkään sairauslomalla ja nautittinut Helbin parempaa sairausajan palkkaa?

Miksi ajohaluja ei ole Artailla ja Linjuristilla kun kovia poikia ovat suutaan soittamaan?

hahaa

Eki61 asuu ulkomailla ja ei enään ole ajamassa Helbillä.

Linjuri on aivan eri ihminen.

ja kun kukaan ei usko tuota palkkaustani,mikä oli Concordialla ja muissa Akt;n palkkaus hommiin kuuluvilla firmoilla pääkaupunki seudulla,niin antaa olla koko juttu!!!

Laitas linkki

Laita linkki tilinauhastasi, minäkään en usko, koska olen ajanut pitkään ja palkkani on paljon pienempi, mutta minä en tee ylitöitä ja en sunnuntaityötä, päivät on vaan tässä ammatissa aivan liian pitkiä ja raskaita.

pitää katsoa

Löydänkö yli 66 sitten viimeksi ajamaani palkkanauhaa.
ja jos saan skannattua sen jollekkin sivulle,niin lähetän linkin ko. sivulle.
Olen viimeksi 7kk sitten ajanut Concordialla linjaa.
Enkä mene takaamaan,onko palkkanauhani tallessa.

Ekiä

Ajeliko eki vapailla majakat katolla?

ken kyselee

ko. asiaa?

Kys

Ken kyselee.

kyselee

eki61nen

Olin muissa töissä

Vaativissa asennustöissä konepajassa duunarin palkkaa sain jo 90-luvun alussa 76 mk/h. Euroissa se olisi nyt vajaa 13€. Tosin ranskis ja piffiliha maksoi sillon murto-osan nykyhintaan vertaillen ja As Oy:n vastikekin oli noin kolmasosa nykysestä. Silloin tämän tason liksa oli melko kovaluokkainen.
Sittemmin laman jälkeen palkkataso metallissa kuten kai muuallakin romahti. Nyt ne tuntiliksat saattavat olla hommasta riippuen alkaen jopa 7€/h.

Konkkien ja yrityssaneerausten myötä ajauduin bussikuskiksi. No, tuleehan tällä palkalla toimeen. Tulee väliin vaan mieleen mennyt silloinen aika. Ei ollut rahapulaa. Tuli lama ikävällä tavalla väliin.
Työ kuin työ. Mitä sillä on väliä, mitä sitä tekee elääkseen. Nyt ajan bussia, mitä en koskaan olisi luullut tekeväni. Työllään pitää tulla toimeen. T Tästä hommasta saa kyllä leivän päälle muutakin kuin ylähuulen. Palkallaan vaan on yleensäkin turha leveillä. Ei 3000€ kuussa oo kovakaan nykyaikana. Kyllä me putoamme pahasti jos ruvetaan vertailemaan...
yriyän ollä onnellinen pienellä palkkalla minulla iso perhe .toivo iso raha :minä tykään työsstä .mutta palveluun erittäin hyvä ilke im works t:tv:ikävä kotimaaman !!
Karjalan Kärkyrpäkägösen vävykö se siellä huuteloo?
Palkka on vastuuseen ja työpäivien pituuteen nähden hyvin pieni, itse en aja viikonlopputöitä ja vuosiansiot 30 tuhatta, ei kehumista kun kaverit tienaa päivätöillä ja 7-8 tunnin työpäivillä rutkasti enemmän. Papereita on vetämässä joka suuntaan..

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta