No niin aloitetaanpa vertailevaa tutkimusta satamamaksuista. Juhannukselta lähteneet voivat varoittaa meitä perässä tulijoita
Hanko:
Hangonkylä 12,-
Itäsatama, 17.50 sähkö 3,-
Itämeren Portti (luoto) KOLMEKYMMENTÄ EUROA.
Satamamaksut
63
9212
Vastaukset
- vakiosatama
Mitäs väliä sillä on mitä vierassatama maksaa. Monessa paikassa on satamamamaksuun myös sauna yms. paljonko se tekee per veneessämatkustava.
Jos et noita maksuja pysty miehistösi kanssa maksamaan niin pysy muualla.
Aina teitä itkijöitä löytyy, hankiutukaa varallisuuteenne sopiviin harrastuksiin. Vaikka patikointiin (= kävelyä luonnossa).
Itse olen pienipalkkainen vanhalla veneellä ajava (= varallisuuden salliva) mutta maksan mukisematta palvelusta.- sitten kun
Esim tulet hankoon illalla väsyneenä, käyt nukkumaan aamulla maksat 30€ ja jatkat matkaa? Nämä vähän kyrsii, maksetaan toki aina mutta tuntuu ihan kohtuu hyvältä korvaukselta 8h satama paikan maksuksi?
Jos ei käytä mitään sataman palveluita tai on yksin liikkeellä tuntuu nuo korvaukset vähän kohtuuttomilta.
Onneksi on ensi vuonna isompi LYS ja vahvempi dieseli voi ajaa suoraan ohi. Eikä tarvii käydä hangossa nukkumassa. - B.F.
Kyllä miedän kuluttajien täytyy pitää huolta siitä että hinnat eivät karkaa täysin käsistä.
Veneily on jo nyt niin kallista puuhaa koronneiden polttoainehintojen takia joten jos yö vierassatamassa maksaa 30 euroa niin saattaapi jäädä monelta käymättä. - ohi vaan
B.F. kirjoitti:
Kyllä miedän kuluttajien täytyy pitää huolta siitä että hinnat eivät karkaa täysin käsistä.
Veneily on jo nyt niin kallista puuhaa koronneiden polttoainehintojen takia joten jos yö vierassatamassa maksaa 30 euroa niin saattaapi jäädä monelta käymättä.En maksa kahtakymppiä tai kymppiäkään siitä että saan pitää naruja kiinni sen verran että saan nukuttua.
- satamaan?
sitten kun kirjoitti:
Esim tulet hankoon illalla väsyneenä, käyt nukkumaan aamulla maksat 30€ ja jatkat matkaa? Nämä vähän kyrsii, maksetaan toki aina mutta tuntuu ihan kohtuu hyvältä korvaukselta 8h satama paikan maksuksi?
Jos ei käytä mitään sataman palveluita tai on yksin liikkeellä tuntuu nuo korvaukset vähän kohtuuttomilta.
Onneksi on ensi vuonna isompi LYS ja vahvempi dieseli voi ajaa suoraan ohi. Eikä tarvii käydä hangossa nukkumassa.Jos todella vain tulet illalla väsyneenä ja jatkat aamulla matkaa käyttämättä sataman palveluja, niin miksi menet satamaan? Useimmissa veneissä on ankkuri, ja jos ei ole, niin olisi ihan jo turvallisuussyistäkin kannattavaa hankkia sellainen. Leka pohjaan ja ilmaisille unille!
- periaate
Kuluttajana ja palvelun käyttäjänä haluan kyllä vertailla hintaa ja sillä saatavaa vastinetta. Maksan mukisematta satamamaksun jos sillä saa rahalle vastinetta.
Toisaalta juuri Hangon kaltainen kahden vierekkäisen sataman tilannehan on kuluttajan kannalta ihanteellinen, palvelun tuottajan on kilpailtava hinnalla ja laadulla. Paitsi jos riittää veneilijöitä joille imagosyistä on tärkeää näyttäytyä tietyssä satamassa oli sen hinta ja palvelutaso sitten mikä tahansa.
Kannatan lämpimästi hintojen ja palvelutietojen vertailua sekä sataman valintaa tämän perusteella. - luonnonsatamiin
B.F. kirjoitti:
Kyllä miedän kuluttajien täytyy pitää huolta siitä että hinnat eivät karkaa täysin käsistä.
Veneily on jo nyt niin kallista puuhaa koronneiden polttoainehintojen takia joten jos yö vierassatamassa maksaa 30 euroa niin saattaapi jäädä monelta käymättä.bongasin alkukesästä http://www.retkeilysaaret.fi sivuston ja merkkailin sopivat satamat hki-tku-hki varrelta merikorttiin. säästyi useampi kymppi ja mukavaa oli kunnon luonnonsatamissakin. yhdessä oli jopa ilmainen sauna ja kaivovesi, joten ei paha =) no turussa tuli oltua ihan maksullisessa satamassa, mutta ei mennyt turhaan rahat välimatkan uniin.
- kiviranta
luonnonsatamiin kirjoitti:
bongasin alkukesästä http://www.retkeilysaaret.fi sivuston ja merkkailin sopivat satamat hki-tku-hki varrelta merikorttiin. säästyi useampi kymppi ja mukavaa oli kunnon luonnonsatamissakin. yhdessä oli jopa ilmainen sauna ja kaivovesi, joten ei paha =) no turussa tuli oltua ihan maksullisessa satamassa, mutta ei mennyt turhaan rahat välimatkan uniin.
hyvä, löysitkö kiviä kun rantauduit noihin paikkoihin? ei näy oikeen mille puolella saarta merkit tarkoittaa mutta merikortista ehkä näkyy jos näkyy
- ollenkaan
kiviranta kirjoitti:
hyvä, löysitkö kiviä kun rantauduit noihin paikkoihin? ei näy oikeen mille puolella saarta merkit tarkoittaa mutta merikortista ehkä näkyy jos näkyy
tarkoitit ilmeisesti sivuston merkintöjä. osassa oli lisätiedoissa kartat, mutta katsoin ihan merikortista ja osassa oli ihan laiturit ja poijut, joten ei tarvinut arvailla mihin kannattaa mennä.
- tässä muusta ole
periaate kirjoitti:
Kuluttajana ja palvelun käyttäjänä haluan kyllä vertailla hintaa ja sillä saatavaa vastinetta. Maksan mukisematta satamamaksun jos sillä saa rahalle vastinetta.
Toisaalta juuri Hangon kaltainen kahden vierekkäisen sataman tilannehan on kuluttajan kannalta ihanteellinen, palvelun tuottajan on kilpailtava hinnalla ja laadulla. Paitsi jos riittää veneilijöitä joille imagosyistä on tärkeää näyttäytyä tietyssä satamassa oli sen hinta ja palvelutaso sitten mikä tahansa.
Kannatan lämpimästi hintojen ja palvelutietojen vertailua sekä sataman valintaa tämän perusteella.kyse kuin valinnoista. Matkailuvaunuilijakin maksaa palvelusta, miksi sitten ei veneilijä. Ja molemmilla on myös mahdolisuus valita edullisemmin jos muuta ei tarvitse. Tosin en kovin hyvällä katsele noita luonnonsatamissa oleskeleviakaan, tuppaavat vaan paikat roskastumaan ja puut kuluu alueelta nuotioihin.
- k. kiviranta
ollenkaan kirjoitti:
tarkoitit ilmeisesti sivuston merkintöjä. osassa oli lisätiedoissa kartat, mutta katsoin ihan merikortista ja osassa oli ihan laiturit ja poijut, joten ei tarvinut arvailla mihin kannattaa mennä.
tarkoittaako toi ankkuripaikka-merkintä siis että keulaa ei saa rantaan?
- niin..
k. kiviranta kirjoitti:
tarkoittaako toi ankkuripaikka-merkintä siis että keulaa ei saa rantaan?
ainakin normaalisti ankkuripaikka merikorteissa ja muissa on vain ankkurissa pyörimistä varten ja muistaakseni joku ankkuripaikka porvoon eteläpuolella oli merkitty juuri mereen (ei rantaan).
- ankkuri tietysti
satamaan? kirjoitti:
Jos todella vain tulet illalla väsyneenä ja jatkat aamulla matkaa käyttämättä sataman palveluja, niin miksi menet satamaan? Useimmissa veneissä on ankkuri, ja jos ei ole, niin olisi ihan jo turvallisuussyistäkin kannattavaa hankkia sellainen. Leka pohjaan ja ilmaisille unille!
Kieltämättä tuota ankkuria on tullut käytettyä vastaavanlaisissa tilanteissa. Viimekesänä kuitenkin oli tuulta senverran että ankkuriin jääminen tuntui vähän tyhmältä. Enkä tiedä Hangon edustalla mitään suojaisaa ankkuripaikkaa. Tultiin ulkokautta mukavan reippaassa myötäisessä. sisäväylältä olisi varmaan löytynyt joku suojaisa paikka itätuulille.
- mutta esim. saunasta en
halua maksaa - kuin sitä halutessani käyttää.
- 4kd98
Olisin melkein voinut vannoa maksaneeni juhannuksena itäsatamassa sähköllä olevasta paikasta 23 euroa. No, parin euron heitto.
- mukaan laadittu
Jos täällä pohjolassa aikoo edes saada pienen katteen kahdessa kuukaudessa niin maksu pitääkin olla lähellä 50 e.
Vertailun vuoksi
Kroatia kausi on 10 kk ja satamissa veneitä 50 - 1500
Split 55 e / vrk (sis sähkön WC suihku ja vesi)
Stadi Grad 40 e/vrk (sis vesi ja sähkö)
Milna 60 e/vrk (vesi, sähkö, wc, suihku)
Pieni kasatajakylä 20 e vain kiinnitys
jne
Joten kyllä nämä meidän 10 e- 20 e on pieniä.- B.F.
Nuo Kroatian ja muiden välimeren venestamat ovat yksityisiä osakeyhtiöitä jotka elävät pelkästään satama/laiturimaksuista. Suomessa vierasvenesatamat omistaa pääsääntöisesti kaupungit ja kunnat joita hoitaa ulkoiluvirasto. Ulkoiluviraston kustannukset taas kustannetaan yleisestä verokannosta joten jos suomalainen veneiljä maksaa 50 € siitä että saa kiinnittäytyä oman kaupungin laituriinsa on se selvästi väärin. Eri asia on sitten yksityiset satamat kuten Itämerenportti ja newport yms. Mutta missään tapauksessa ei pidä maksaa kunnan julkisista palveluista samaa kuin yksityisistä.
- miksi veromarkoilla
B.F. kirjoitti:
Nuo Kroatian ja muiden välimeren venestamat ovat yksityisiä osakeyhtiöitä jotka elävät pelkästään satama/laiturimaksuista. Suomessa vierasvenesatamat omistaa pääsääntöisesti kaupungit ja kunnat joita hoitaa ulkoiluvirasto. Ulkoiluviraston kustannukset taas kustannetaan yleisestä verokannosta joten jos suomalainen veneiljä maksaa 50 € siitä että saa kiinnittäytyä oman kaupungin laituriinsa on se selvästi väärin. Eri asia on sitten yksityiset satamat kuten Itämerenportti ja newport yms. Mutta missään tapauksessa ei pidä maksaa kunnan julkisista palveluista samaa kuin yksityisistä.
ylläpidetään tälläisiä palveluita jotka perustuvat pelkästään viihdetoimintaan. Miksi kunnan vähävaraiset maksavat hyvin toimeentulevien veneparkista. Olisi ihan oikein että hinnat olisivat kustannusten mukaan.
- B.F.
miksi veromarkoilla kirjoitti:
ylläpidetään tälläisiä palveluita jotka perustuvat pelkästään viihdetoimintaan. Miksi kunnan vähävaraiset maksavat hyvin toimeentulevien veneparkista. Olisi ihan oikein että hinnat olisivat kustannusten mukaan.
"Miksi kunnan vähävaraiset maksavat hyvin toimeentulevien veneparkista"
Niin onko se nyt mennyt sitten pelkäksi eliitin harrastukseksi tämä veneily sinusta. Tätähän veneliitto on aina pelännyt että veneily profiloituu enemmän rikkaiden huviksi. Jos todella suostumme maksamaan 60 euroa/vrk kaupungin omistamalla satamaaluella samalla kuin polttoaine huitelee 2€/l niin kyllä se vähäinen normaalipalkkaisten venenilykiinnostus lopahtaa. Tuosta pelkästä viihdetoiminnasta en ole valmis vielä olemaan samaa mieltä niin kauan kun suomessa on asutettu saaristo. - ainakin mennyt
miksi veromarkoilla kirjoitti:
ylläpidetään tälläisiä palveluita jotka perustuvat pelkästään viihdetoimintaan. Miksi kunnan vähävaraiset maksavat hyvin toimeentulevien veneparkista. Olisi ihan oikein että hinnat olisivat kustannusten mukaan.
ymmärtämättömien höpinäksi. sitä kaupungin vierasvenesatamaa tuetaan siksi, että matkaajat tuovat rahaa kaupunkiin oleillessaan siellä. näin kaupunki pysyy elinvoimaisena eikä kuihdu käsiin. jne... ehkä ymmärrätte tai sitten ette.
- halvempia
Kroatia on kallis, samoin läntinen Välimeri, Espanja, Ranska ja Italia.
Kreikassa uusissa marinoissa vrk maksaa yleensä 26-29 e 12 metriseltä veneeltä. Noissa marinoissa on sitten sähkö, vesi, suihkut/WC:t tuossa mukana.
Kreikassa satamamaksu yleisissä satamissa (joissa on matkustajalauttaliikennettä) on 5-12 e ja yleensä kaikki muut satamat ovat ilmaisia. Samoin ilmaisia ovat yleensä kylien ja ravintoloiden yms laiturit ja poijut. - ei ole merkitystä
ainakin mennyt kirjoitti:
ymmärtämättömien höpinäksi. sitä kaupungin vierasvenesatamaa tuetaan siksi, että matkaajat tuovat rahaa kaupunkiin oleillessaan siellä. näin kaupunki pysyy elinvoimaisena eikä kuihdu käsiin. jne... ehkä ymmärrätte tai sitten ette.
Ei kaupunkin, eikä paljon kunnankan talouteen merkitse mitään muutaman venekunnan käynti kahden kesäkuukauden aikana. Ei se elätä edes yhtä perhettä vuositasolla. Täällä meidän saaristossamme on veneitä niin vähän, ettei niiden tuomalla rahalla ole huttysen pissankaan arvoa kenenkään yhteisön talouteen. Joku yksittäinen yrittäjä voi saada vähän voita leivälle kun saa tarpeeksi tukea veromarkoista (ilmaisen laiturin, ilmaiset kiinteistöt jne) ja kerää niistä maksun.
- tutkittukin
ei ole merkitystä kirjoitti:
Ei kaupunkin, eikä paljon kunnankan talouteen merkitse mitään muutaman venekunnan käynti kahden kesäkuukauden aikana. Ei se elätä edes yhtä perhettä vuositasolla. Täällä meidän saaristossamme on veneitä niin vähän, ettei niiden tuomalla rahalla ole huttysen pissankaan arvoa kenenkään yhteisön talouteen. Joku yksittäinen yrittäjä voi saada vähän voita leivälle kun saa tarpeeksi tukea veromarkoista (ilmaisen laiturin, ilmaiset kiinteistöt jne) ja kerää niistä maksun.
Summa, jonka veneilevä perhe jättää päivässä, on melkoinen. Kaikkea muuta kuin merkityksetön tekijä paikalliselle taloudelle.
- Kontulan ostari
Täytyy vain ihmetellä vuoden vierasvenesatama titteliä. Onhan siellä vuokrapyörää ja muuta, mutta ainoa paikka jossa käydessäni on todellakin tehnyt mieli pistää tavarat lukkojen taaksen. Kaikenlaisia tupakanpummaajia ja muuta epäilyttävää sakkia rantakuppilan liepeet täynnä.
Ensimmäinen kerta oli minulle viimeinen, jos ei ihan pakottavaa syytä ole tuonne mennä toiste.- ajatelkaapa...
Miten tylsää olisi, jos kaikki satamat olisivat kuin luonnon satamia. Kyllä itse olen sitä mieltä, että kaupunkipaikan pitää ollakkin kaupungin keskustassa. Meluakin saa olla. Kaikkein tylsimpiä "kaupunki paikkoja" ovat sellaiset, jossa on joku yksinäinen laituri tai pursiseura puistoalueen takana 3 km lähimmästä bussipysäkistä.
Kyllä mekin käymme paljon luonnonsatamissa. Kesälomalla tulee vietettyä jopa 5-7 päivää yhtäjaksoisesti kierrellen vain luonnonsatamia, ehkö joku vieraslaituri voi joskus mahtua joukkoon. Sitten onkin kiva mennä kaupunkipaikkaan.
Viimeksi kun olimme kesäkuun alussa Hangossa, viereinen vene valitti melusta (ei meidän aiheuttamaa). Olimme HSF:n ravintolan edessä... Mitä pirua menee siihen, jos melu häiritsee, eikä se musiikki sieltä terassilta edes kuulunut kovaa veneisiin. Kyllä välillä pitää ihmetellä teitä valittajia.
Eikä Hanko muuten mikään Kontulan ostari ole, kaukana siitä. Toisaalta kaverin hakattiin nuorisojoukon toimesta terveyskeskukseen Marianhaminassa 3 vuotta sitten, kun oli menossa vieraitaan vastaan yölaivalle. Oli siis menossa yöllä n. 3 aikaan Viikingin terminaaliin. - kakkaa
ajatelkaapa... kirjoitti:
Miten tylsää olisi, jos kaikki satamat olisivat kuin luonnon satamia. Kyllä itse olen sitä mieltä, että kaupunkipaikan pitää ollakkin kaupungin keskustassa. Meluakin saa olla. Kaikkein tylsimpiä "kaupunki paikkoja" ovat sellaiset, jossa on joku yksinäinen laituri tai pursiseura puistoalueen takana 3 km lähimmästä bussipysäkistä.
Kyllä mekin käymme paljon luonnonsatamissa. Kesälomalla tulee vietettyä jopa 5-7 päivää yhtäjaksoisesti kierrellen vain luonnonsatamia, ehkö joku vieraslaituri voi joskus mahtua joukkoon. Sitten onkin kiva mennä kaupunkipaikkaan.
Viimeksi kun olimme kesäkuun alussa Hangossa, viereinen vene valitti melusta (ei meidän aiheuttamaa). Olimme HSF:n ravintolan edessä... Mitä pirua menee siihen, jos melu häiritsee, eikä se musiikki sieltä terassilta edes kuulunut kovaa veneisiin. Kyllä välillä pitää ihmetellä teitä valittajia.
Eikä Hanko muuten mikään Kontulan ostari ole, kaukana siitä. Toisaalta kaverin hakattiin nuorisojoukon toimesta terveyskeskukseen Marianhaminassa 3 vuotta sitten, kun oli menossa vieraitaan vastaan yölaivalle. Oli siis menossa yöllä n. 3 aikaan Viikingin terminaaliin.ei tässä edes melusta valiteta. mene porvooseen tai turkuun, niin satamat ovat keskustassa ja todella mukavia.
Saapuminen hankoon:
Vaimo pisti viimeiset köydet, kun lähdin konttorille ja vaimo päätti mennä veneeseen odottelemaan, kun sekavat kaljaveikot kyttäsivät laiturin päässä.
Ilta Hangossa:
Käynti vessassa. Pari vaaratonta kaljaveikkoa ja moottoripyöräjengiläisiä.
Seuraava päivä:
Nisti pummaa tupakkaa eikä tahdo uskoa, että emme polta. Myöhemmin kauempaa "painu vittuun huutoja" samalle tyypille. Illalla taas uuden moottoripyöräjengin edustajia...
Kokonaisuus:
Ei muita kuin kaljaveikkoja sataman tuntumassa. Ensimmäistyä kertaa vierasvenesatamassa lukitsin tavarat lukkojen taakse.
Kerrotko missä vierasvenesatamassa on muka vielä epämukavampaa olla? - ajatelkaapa...
kakkaa kirjoitti:
ei tässä edes melusta valiteta. mene porvooseen tai turkuun, niin satamat ovat keskustassa ja todella mukavia.
Saapuminen hankoon:
Vaimo pisti viimeiset köydet, kun lähdin konttorille ja vaimo päätti mennä veneeseen odottelemaan, kun sekavat kaljaveikot kyttäsivät laiturin päässä.
Ilta Hangossa:
Käynti vessassa. Pari vaaratonta kaljaveikkoa ja moottoripyöräjengiläisiä.
Seuraava päivä:
Nisti pummaa tupakkaa eikä tahdo uskoa, että emme polta. Myöhemmin kauempaa "painu vittuun huutoja" samalle tyypille. Illalla taas uuden moottoripyöräjengin edustajia...
Kokonaisuus:
Ei muita kuin kaljaveikkoja sataman tuntumassa. Ensimmäistyä kertaa vierasvenesatamassa lukitsin tavarat lukkojen taakse.
Kerrotko missä vierasvenesatamassa on muka vielä epämukavampaa olla?Saavuimme perjantai-iltapäivällä (6.6.) Hankoon. Ajoimme vanhasta tottumuksesta suoraan HSF:n ravintolan eteen, tarkalleen kohtaan, jossa syväys putoaa kyltin mukaan 1,5 metriin. Menimmimme siis kyltin oikeaan reunaan.
Vaimo lähti lasten kanssa ulkoiluttamaan koiraa ja samalla käymään satamakonttorissa. Minä puolestaan laitoin viimeiset köydet siistist. Vaimon tultua takaisin, nautimme kylmät oluet avotilassa.
Sitten olikin aika lähteä saunomaan. Menin poikani kanssa miestenpuolelle. Siellä oli 3 muuta saunojaa. Yksi sattui olemaan rekkakuski, joka ilmeisesti kaipasi puheseuraa, koska juttu tuntui luistavan. Harmiton ja mukava kaveri. Löysimme jopa yhteistä puhuttavaa.
Saunomisen jälkeen istuskelimme vielä hetken veneellä, ilma oli aurinkoinen, joskin vielä hieman kolea.
Parikertaa tulee kesässä käytyä Hangossa ja traditioon kuuluu aina päivällinen jossain toinen toistaan paremmassa ravintlassa. Edellisen kerran kävime Piratessa. Kokemus ja muisto olivat niin hyviä, että astelimme taas sinne. Koko porukkamme päätyi Pirates Specialiin. Nykyään yhä harvemmin ravintoloissa saa kokoliha-annoksia, joka mitenkään säväyttää tai pystyy edes vähän kilpailemaan itse veneessä paistetuille pihveille. Pirates Special ei ollut todellakaan pettymys. Erityisesti annoksen ravut olivat todella säväyttävän hyviä.
Päivällisen jälkeen kävimme vielä HSF:n yläterassilla oluella. Ilta oli kaunis ja näköala hyvä.
Loppuillan istuskelimme avotilassa vain katsellen ympärillemme. Ei näkynyt sen enempää pummeja kuin humalaisikaan. Ainoa, joka idyllin pilasi, oli naapuriveneemme kippari, joka inisi melusta. Harmittaa vieläkin, etten huomannut neuvoa siirtymään Itämeren Porttiin. Sitävastoin HSF:n henkilökunta kävi usean kertaan laiturilla mittaamassa desibelimittarilla äänen voimakkuutta. Korvakuulolla äänen voi sanoa olleen vaimea ja juuri kuultavissa.
Lauantaina jatkoimme matkaa suihkujen jälkeen mahtavassa etelä-kaakkoistuulessa.
Porvoossa olen kyllä käynyt useastikkin. Huono puoli on se, että purjeveneellä ei enää pääse riittävän ylös satamaan, vaan joutuu jäämään "kaislikkoon". En näe syytä käydä siellä.
Turussa olen myös käynyt. Ateikolla 0 - 10 arvosteltuna kaupunkisatamaksi, sanoisin sen olevan korkeintaan 6. Vierassataman ympäristössähän ei ole mitään.
Parempia paikkoja Suomessa ovat mm. Helsinki ja Hanko, ehkä myös Tammisaari. Mielestäni Suomessa ei ole kovin hyviä kaupunkisatamia. Uusikaupunkikin on turhan kovassa maineessa.
Ruotsissa on selvästi enemmän ja parempia. Mutta täytyy kyllä sanoa, että Köpenhamina on ylitse muiden, näin Itämeren olosuhteissa. Toisen ääripään voisi muodostaa vaikka Tallinna.
Olisikin kiva tietää, milloin olitte Hangossa ja miksi juuri silloin sattui kuvaamiasia tapahtumia. Olen kyllä nähnyt Hangossa juopoiksi luettavia henkilöitä, mutta eivät ole koskaan olleet meille mitenkään harmiksia. Nuorten autoilla ja moottoripyörillä ajelukin on mielestäni vähentynyt ja rauhoittunut. Tosin nykyään ns. moottoripyöäjengit ovat kyllä ihan kunniallista porukkaa.
En osaa sanoa, missä vierasvenestamassa olisi ollut ertyisen epämukavaa. On toki tullut todettua, että "tähän kaislikkoon ei uudestaan tulla. Mutta olisko myös omassa asenteessa ja käytöksessä jotain? - joo..
ajatelkaapa... kirjoitti:
Saavuimme perjantai-iltapäivällä (6.6.) Hankoon. Ajoimme vanhasta tottumuksesta suoraan HSF:n ravintolan eteen, tarkalleen kohtaan, jossa syväys putoaa kyltin mukaan 1,5 metriin. Menimmimme siis kyltin oikeaan reunaan.
Vaimo lähti lasten kanssa ulkoiluttamaan koiraa ja samalla käymään satamakonttorissa. Minä puolestaan laitoin viimeiset köydet siistist. Vaimon tultua takaisin, nautimme kylmät oluet avotilassa.
Sitten olikin aika lähteä saunomaan. Menin poikani kanssa miestenpuolelle. Siellä oli 3 muuta saunojaa. Yksi sattui olemaan rekkakuski, joka ilmeisesti kaipasi puheseuraa, koska juttu tuntui luistavan. Harmiton ja mukava kaveri. Löysimme jopa yhteistä puhuttavaa.
Saunomisen jälkeen istuskelimme vielä hetken veneellä, ilma oli aurinkoinen, joskin vielä hieman kolea.
Parikertaa tulee kesässä käytyä Hangossa ja traditioon kuuluu aina päivällinen jossain toinen toistaan paremmassa ravintlassa. Edellisen kerran kävime Piratessa. Kokemus ja muisto olivat niin hyviä, että astelimme taas sinne. Koko porukkamme päätyi Pirates Specialiin. Nykyään yhä harvemmin ravintoloissa saa kokoliha-annoksia, joka mitenkään säväyttää tai pystyy edes vähän kilpailemaan itse veneessä paistetuille pihveille. Pirates Special ei ollut todellakaan pettymys. Erityisesti annoksen ravut olivat todella säväyttävän hyviä.
Päivällisen jälkeen kävimme vielä HSF:n yläterassilla oluella. Ilta oli kaunis ja näköala hyvä.
Loppuillan istuskelimme avotilassa vain katsellen ympärillemme. Ei näkynyt sen enempää pummeja kuin humalaisikaan. Ainoa, joka idyllin pilasi, oli naapuriveneemme kippari, joka inisi melusta. Harmittaa vieläkin, etten huomannut neuvoa siirtymään Itämeren Porttiin. Sitävastoin HSF:n henkilökunta kävi usean kertaan laiturilla mittaamassa desibelimittarilla äänen voimakkuutta. Korvakuulolla äänen voi sanoa olleen vaimea ja juuri kuultavissa.
Lauantaina jatkoimme matkaa suihkujen jälkeen mahtavassa etelä-kaakkoistuulessa.
Porvoossa olen kyllä käynyt useastikkin. Huono puoli on se, että purjeveneellä ei enää pääse riittävän ylös satamaan, vaan joutuu jäämään "kaislikkoon". En näe syytä käydä siellä.
Turussa olen myös käynyt. Ateikolla 0 - 10 arvosteltuna kaupunkisatamaksi, sanoisin sen olevan korkeintaan 6. Vierassataman ympäristössähän ei ole mitään.
Parempia paikkoja Suomessa ovat mm. Helsinki ja Hanko, ehkä myös Tammisaari. Mielestäni Suomessa ei ole kovin hyviä kaupunkisatamia. Uusikaupunkikin on turhan kovassa maineessa.
Ruotsissa on selvästi enemmän ja parempia. Mutta täytyy kyllä sanoa, että Köpenhamina on ylitse muiden, näin Itämeren olosuhteissa. Toisen ääripään voisi muodostaa vaikka Tallinna.
Olisikin kiva tietää, milloin olitte Hangossa ja miksi juuri silloin sattui kuvaamiasia tapahtumia. Olen kyllä nähnyt Hangossa juopoiksi luettavia henkilöitä, mutta eivät ole koskaan olleet meille mitenkään harmiksia. Nuorten autoilla ja moottoripyörillä ajelukin on mielestäni vähentynyt ja rauhoittunut. Tosin nykyään ns. moottoripyöäjengit ovat kyllä ihan kunniallista porukkaa.
En osaa sanoa, missä vierasvenestamassa olisi ollut ertyisen epämukavaa. On toki tullut todettua, että "tähän kaislikkoon ei uudestaan tulla. Mutta olisko myös omassa asenteessa ja käytöksessä jotain?joo no uskon toki, että oma satamakokemukseni ei ehkä toistuisi ensikerralla hangossa. laiturit ja satamaa hoitanut kaveri olivat toki hyviä ja sellaisesta ei ole minullakaan valittamista. moottoripyörätyypit eivät toki ole rikollisia koska kerhotoiminta on ihan laillista. silti viihdyn paremmin ilman heidän seuraansa.
ei tästä ole kuin muutama viikko kun siellä käytiin. sesonkiaikaan voi olla eri meininki taas...
- JoJo
Ihme ulisemista näistä satamamaksuista... Kuvitteleeko joku, että näiden satamien, laitureiden/poijujen ja palveluiden pyörittäminen ja kunnossapito on jotain hyväntekeväisyyttä nollakatteella/tappiolla?
Mun mielestä on jokaisen kunnia-asia, että satamamaksut maksetaan ja tuetaan muutenkin saariston elinkeinonharjoittajia ostamalla heiltä kalaa, vihanneksia, käsitöitä tms. Samaten saariston ruokakauppoja kannattaa tukea. Näin saadaan saaristo pidettyä elinvoimaisena ja siellä säilyy veneilijöiden tarvitsemat palvelut.
Jos joku ei halua maksaa Hangossa 30 €/yö, niin eihän sinne kukaan sinua pakota. Saaristo on täynnä upeita paikkoja. Vieraile niissä. Jos jonkun sataman maksut on liian korkeat, niin kyllä markkinatalous hoitaa asian niin, että hinnat joko laskee tai yrittäjä lähtee...- B.F.
"Ihme ulisemista näistä satamamaksuista... Kuvitteleeko joku, että näiden satamien, laitureiden/poijujen ja palveluiden pyörittäminen ja kunnossapito on jotain hyväntekeväisyyttä nollakatteella/tappiolla?"
Niin, vielä lisäystä aikasempiin vieateihin. Kuntien vierasvenesatamat kustannukset ovat todellakin kunnan budjetissa jonka kustannukset täytetään osin satamaksuilla ja suurimmilta osin tulee rahana suoraan budjetista. Hyvä jos menee edes päittäin. Maksamme itse veroina aika pitkälti kunnossapidon ja palveluiden pyörittämisen. Suomessa kun on aika vähän vielä osakeyhtiömäisiä vierasvenesatamia. ONNEKSI näin mielestäni!!!! - että edes mahdollista
B.F. kirjoitti:
"Ihme ulisemista näistä satamamaksuista... Kuvitteleeko joku, että näiden satamien, laitureiden/poijujen ja palveluiden pyörittäminen ja kunnossapito on jotain hyväntekeväisyyttä nollakatteella/tappiolla?"
Niin, vielä lisäystä aikasempiin vieateihin. Kuntien vierasvenesatamat kustannukset ovat todellakin kunnan budjetissa jonka kustannukset täytetään osin satamaksuilla ja suurimmilta osin tulee rahana suoraan budjetista. Hyvä jos menee edes päittäin. Maksamme itse veroina aika pitkälti kunnossapidon ja palveluiden pyörittämisen. Suomessa kun on aika vähän vielä osakeyhtiömäisiä vierasvenesatamia. ONNEKSI näin mielestäni!!!!meillä ei kahden kuukauden sesongilla ehdi rahastaa edes pientä pätkää laiturista. Jos sesonki on 10 kk niin tilanne olisi toinen. Tosin meilläkin veneilukausi jatkuisi (veneiden varustetaso noussut) vielä syksyyn, mutta halvat kesätyöläiset menee kouluun niin palvelut loppuu 15.8.
- laiturien ylläpito
Omakustannushinta kerhosataman ylläpidosta on vuodessa n. 65-70€/laituripaikka metri. Rakentaminen rahoitettu 100% lainarahalla.
- ajatelkaapa...
että edes mahdollista kirjoitti:
meillä ei kahden kuukauden sesongilla ehdi rahastaa edes pientä pätkää laiturista. Jos sesonki on 10 kk niin tilanne olisi toinen. Tosin meilläkin veneilukausi jatkuisi (veneiden varustetaso noussut) vielä syksyyn, mutta halvat kesätyöläiset menee kouluun niin palvelut loppuu 15.8.
Sesonki 45 vrk keskimäärin 30 vierasvenettä yöpyy(Huom. isoissa satamissa huippusesongilla paljon enemmän yöpymisiä) = 1350 yöpymistä. 20 € per yö tekee 27000 € eli 600 € per yö. Jos Hangossa itäsatamssa huippu öinä 150 venettä tekee noin 3000 per yö jos satamamaksu 20 €. Lisäksi jotkut käy kioskilla, kahvilla, oluella, syömässä jne. Tekee se nyt jotain tuokin.
- ei ole paljoa
ajatelkaapa... kirjoitti:
Sesonki 45 vrk keskimäärin 30 vierasvenettä yöpyy(Huom. isoissa satamissa huippusesongilla paljon enemmän yöpymisiä) = 1350 yöpymistä. 20 € per yö tekee 27000 € eli 600 € per yö. Jos Hangossa itäsatamssa huippu öinä 150 venettä tekee noin 3000 per yö jos satamamaksu 20 €. Lisäksi jotkut käy kioskilla, kahvilla, oluella, syömässä jne. Tekee se nyt jotain tuokin.
ensinnäkin siellä Hangossa ei ole 45 vuorokautta jatkuvasti täyttä, vain festaripäivinä. Ja tuo laskelma tekee 135 000/ vuositaso. Eli saa noin kolmen henkilön palkan sotumaksuineen. Kun saa kaikki kiinteän hoidettua avustuksilla = verorahoilla. Joten ei mikään merkittävä tulo. Nuo kerjääjät suomessakin yltävät 25 000 vuosituloon ja marjanpoimijat ylikin.
- ajatelkaapa...
ei ole paljoa kirjoitti:
ensinnäkin siellä Hangossa ei ole 45 vuorokautta jatkuvasti täyttä, vain festaripäivinä. Ja tuo laskelma tekee 135 000/ vuositaso. Eli saa noin kolmen henkilön palkan sotumaksuineen. Kun saa kaikki kiinteän hoidettua avustuksilla = verorahoilla. Joten ei mikään merkittävä tulo. Nuo kerjääjät suomessakin yltävät 25 000 vuosituloon ja marjanpoimijat ylikin.
vuosia sitten pitänyt venettä Hangossa. Sesonki alkaa melko tarkkaan Juhannuksesta ja päättyy Heinäkuun loppuun. Tämä on siis korkean sesongin aikaa, jolloin satamapaikoista käytetty yli puolet joka yö ja keskellä olevat noin 3 viikkoa satama käytännössä taäysi.
Muutoin Hangossa yöpyy yllättävänkin paljon veneitä jo heti alkukaudesta aina lokakuun loppuun. Pidän nykyäänkin venettäni sillä suunnalla, mutten Hangossa ja tulee siten käytyä alku- ja loppukaudesta silloin tällöin.
Sinänsä tarkoitukseni ei ollut esittää, että venestama olisi suurta businestä, mutta se, että siitä kuitenkin kertyy pieniä tuloja kattamaan osan kustannuksista. Satamien ylläpitoonhan ei palkata kuin kesätyötekijöitä. Hangossa (itäsatamassa) varmaan puhutaan kuitenkin liki 100000 € liikevaihdosta.
- Repelino
Niin, Itämeren Portissa on yksi saariston parhaista saunoista, korkeatasoinen ravintola, sähköt ja vedet joiden jakelu myös toimii ja varsin rauhallista koska lauttayhteys pitää pummit poissa. Maksan tuosta mielelläni 30€ kerran vuodessa. Toivottavasti kaikki tiedostavat veneilijät boikotoivat niin on heinäkuussakin paikkoja hyvin tarjolla.
- outlanderisti
Tässä esimerkkejä. Rodos kaupungin ranta 0 erkkiä, Naxos 8 egee, Korintti 0 Erkkiä, Argostolion 4 euroa, Reggio di Calabria 17 euroa, Marina di Camerota 45 euroa, Napoli 80 euroa, porto di Roma 25 euroa, Genova 55 euroa, Nizza 12,50 euroa. 12 kuukautta Port Saint Louis du Rhonessa 1150 Euroa, sisältää noston ja laskun. Halpoja on Suomen satamat. Ai niin vene 9,5m purkkari.
- Myöskin.
Asuntovaunualueet, joita pyörittävät yksityiset yrittäjät, ovat pikkaisen kalliimpia, alk. n. 17 euroa/yö, sis sähkön.
Yhdistysten alueet maksavat n 13€/yö, sis sähkö.
Miten venerannan maksu voi olla jopa 30 euroa, mikä siitä tekee kalliimpaa, kun laiturit ja muutkin ovat kunnan rakentamia?- arvata
asuntovaunupaikat on aina jossain korvessa ja maapohja on käytännössä arvotonta. no vuosaaressa ei ehkä näin =) jokatapauksessa, jos hangon satama myytäisiin tonteiksi siittä saataisiin iso tukku tuohta, joten kalliin maapohjan tuottokin kuuluu olla parempi kuin jonkun peräkorven lapin perukoilla.
- juttu...
arvata kirjoitti:
asuntovaunupaikat on aina jossain korvessa ja maapohja on käytännössä arvotonta. no vuosaaressa ei ehkä näin =) jokatapauksessa, jos hangon satama myytäisiin tonteiksi siittä saataisiin iso tukku tuohta, joten kalliin maapohjan tuottokin kuuluu olla parempi kuin jonkun peräkorven lapin perukoilla.
Se 30 egeä on yksityisellä pääomalla rakennetussa satamassa. Kunnan rakentama ja ylläpitämä onkin siinä mantereen puolella halvempi.
- Repelino
Ostapa samankokoinen tontti pellolta jostain Janakkalasta tai merenrannalta Hangon edustalta. Taitaa hintasuhde olla hiukan toista kuin 30:17. Kaupanpäälle saat olla merellä ja meri-ilmastossa joka jo sinällään on useita kertoja arvokkaampaa, ainkin minulle. Tässä vertailussa vaunupaikka saisi maksaa maksimissaan pari euroa.
Toisekseen, millä caravan-alueella on samantasoiset palvelut kuin Itämerenportissa, joka muuten on osakeyhtiö eikä mitenkään kunnallinen laitos. Mutta boikotoi ihmeessä. Sopii minulle erinomaisesti. - Huonompi taso
Repelino kirjoitti:
Ostapa samankokoinen tontti pellolta jostain Janakkalasta tai merenrannalta Hangon edustalta. Taitaa hintasuhde olla hiukan toista kuin 30:17. Kaupanpäälle saat olla merellä ja meri-ilmastossa joka jo sinällään on useita kertoja arvokkaampaa, ainkin minulle. Tässä vertailussa vaunupaikka saisi maksaa maksimissaan pari euroa.
Toisekseen, millä caravan-alueella on samantasoiset palvelut kuin Itämerenportissa, joka muuten on osakeyhtiö eikä mitenkään kunnallinen laitos. Mutta boikotoi ihmeessä. Sopii minulle erinomaisesti.Yleensä satamissa on huonompi taso kuin caravanalueilla.
Hangosta en osaa sanoa, en ole siellä käynyt.
Esim caravanalueena kuninkaanlähde (17€) on kyllä palveluiltaan 10x parempi kuin yksikään satama jossa olen käynyt. - vertailu
Repelino kirjoitti:
Ostapa samankokoinen tontti pellolta jostain Janakkalasta tai merenrannalta Hangon edustalta. Taitaa hintasuhde olla hiukan toista kuin 30:17. Kaupanpäälle saat olla merellä ja meri-ilmastossa joka jo sinällään on useita kertoja arvokkaampaa, ainkin minulle. Tässä vertailussa vaunupaikka saisi maksaa maksimissaan pari euroa.
Toisekseen, millä caravan-alueella on samantasoiset palvelut kuin Itämerenportissa, joka muuten on osakeyhtiö eikä mitenkään kunnallinen laitos. Mutta boikotoi ihmeessä. Sopii minulle erinomaisesti.Hangon pursiseuran edessä on iso ilmainen 24h parkkipaikka, jossa näkyy olevan pari hassua matkailuautoa. Useampi auto löytyy puskista 200m säteillä rannasta, eikä maksa mitään.
- jareta
ettei menis tuohon väittelyyn
Jussarö 10 euroa sähkö 2 euroa - jareta
12 euroa
- jareta
5 euroa
- black horse
mikä hästö? missä?
- jareta
black horse kirjoitti:
mikä hästö? missä?
pieni luonnonsatama Tammisaaren saariston alueella jossa PuuC, roskis ja kaivo ja poijut.
- holmen
jareta kirjoitti:
pieni luonnonsatama Tammisaaren saariston alueella jossa PuuC, roskis ja kaivo ja poijut.
Hästholmen
59°50,68 23°28,42
- jareta
Oiskohan ollut 12 euroa sähkö 2 euroa
- jareta
Tais olla sen 12 euroa sähköstä ja suihkusta joutuu maksamaan erikseen.
- sailor!
Hankoon en menisi vaikka ne maksais mulle sen 30 erkkii, enkä siitä itään. Muualla saa maksaa mitä vaan koska nuo ovat pienin kulu koko veneilyssä!!!
- et itään menis?
idässähän ne parhaat satamat just on. turun saaristo on sesonkiaikaan vaan täys veneilijöihin väsyneitä satamanpitäjiä. no makuasia, mutta oman käsitykseni mukaan ja mitä olen kuullut, niin idässä palvelu on parempaa.
- edullisia
Aspö 5 e (vapaaehtoinen) sähkö 2tai3 e
Kraksär 5 e
Kulkrona 0 e (toi 10 e/vuosi)
Yhteysaluslaiturit (vanhat käytöstä poistetut) 0 e
Isokari 0 e
Iniö 5 e - täynnä
18 €
- aika täynnä
Vuosimaksu 10€, sähkö 4€/vrk, sauna 4€/hlö tai 10€ perhe tunnin vuorot. Sauna-aika varattava etukäteen.
- tilaa
Velkualla 10€ aamusuihkulla, sauna 20€/h
- tyhjänä
vaikuttaisiko satamamaksu 8€ 2€ sähkö asiaan?
- puolillaan
kaikilla mausteilla 17€
- marmout
Viime juhannuksena muistaakseni 5e/yö (sähkön, saunan ym. hinnasta ei tietoa). Satamassa siistit ja lämpimät vesivessat, baari (myös ruokaa) ja minigolf.
- marmout
Velkuanmaa / Vaihelan Kievari
Satamamaksu 10e sähkö 2e. Satamassa siisti PuuC, roskikset, sauna ja grillipaikka. kävelymatkan päässä Kievari ja hieman kauempana mm. ateljee, josta voi ostaa mukavia käsinvalmistettuja matkamuistoja. Saunamaksu muistaakseni 20e/h. Suihkut käytössä aamuisin vuorotunnein (naiset/miehet).
Suosittelen. - marmout
Satamamaksu 12e/vrk. Sähkö 2e(??). Palvelut lähellä (kauppa, sauna, suihkut, baari, roskikset, grillikatokset...). Juhannussalon pystytys ja tanssit juhannusbonuksena :)
Mahtava paikka!
Saunamaksu: 15e/h - marmout
Muistaakseni Taalintehdas 17 e/vrk, johon sisältyy myös saunat. Ihastuttava ja siisti vierasvenesatama, palveluita ja nähtävää ja riittävästi. Saunat&pesutilat erittäin siistit ja viihtyisät.
Kasnäs: Olisiko ollut 17 tai 18e/vrk, sisältyy saunojen käyttö. Siistit saunat ja wc:t.
TAI 25e/vrk, johon sisältyy 2aikuista 2lasta kylpylässä käynti (pieni kuntosali ja allasosasto).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk813105Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna911756Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll831606- 1371462
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651438- 1571354
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1591283Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j991232Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur831231- 841210