3-vuotias poikani on pitkään halunnut käyttää toppejani mekkona ja on ollut aina erityisen iloinen tuollainen "mekko" päällänsä täällä kotona.
viime sunnuntaina olimme alennusmyynneissä ja poikani ilmoitti, että hän tarvitsee oman mekon. päätin, että saakoon sitten kun on niin kauan pyytänyt. voi onnea ja riemua, mekko oli saatava heti päälle ja päällä se on siitä asti ollutkin lukuunottamatta pesukertoja.
no, omasta mielestäni potkulaudallaan mekko hulmuten viilettävä poikani on upea pikkumies, mutta olen tarkkaillut kiinnostuneena ihmisten reaktioita ja kas kummaa, olen saanut kummastuneita ja osin negatiivisia katseita NAISpuoleisilta ihmisiltä. miehiä poikani mekko vain huvittaa ja poikani onkin näille iloisille sedille innoissaan jutellut, sosiaalinen kun on. kiintoisaa on ollut myös huomata, että yksikään lapsi ei ole mitenkään reagoinut poikani mekkoon, päiväkodistakin sanoivat, että ei mitään reaktioita muilta lapsilta.
kysynkin nyt teiltä äidit, että jos teidän pieni poikanne haluaa mekon, annatteko hänen sitä käyttää? ja jos ette, niin miksi?
mainitsen vielä, että poikani leikkii vain ns. poikien leikkejä, pelaa isoveljensä kanssa jalkapalloa ja hänestä tulee isona palomies.
poikani kesämekko
50
6187
Vastaukset
No jos kyse on todellakin 3-vuotiaasta pojasta, niin antaa pitää vaikka rintsiköita. Todennäköisesti hän jo ensi kesänä kieltäytyy moisista hepeneistä. Ja ehkä vähän vanhemman lapsen kanssa (tyyliin 6-vuotias) vähän keskustelisin, että käyttävätköhän ne kaverit mekkoja jne. Mutta jos poika siitä huolimatta haluaisi käyttää mekkoa, niin siinäpähän voisi käyttää ja tutustua itse sosiaalisten koodien maailmaan. Niitähän tämä paikka on kuitenkin pullollaan, halusimmepa tai emme. (vrt. naapurustosi naiset)
Tosin mä kyllä uskon, että mun aviomies pistäisi hanttiin, jos antaisin pojan pitää mekkoa. Hän kun on näitä "naisilla pitää olla pitkät hiukset ja pyöreä pylly sekä miehillä lyhyt tukka ja tylsänväriset vaatteet" -miehiä.
Jännä ajatella moista, kun ei ole poikia ainakaan vielä. Tyttäreni vaikuttaa sen sijaan hyvin naiselliselta pikkutytöltä ja hänkin harrastaa tuota samaa toppimekkoilua. Pari huulipunaakin hän on ehtinyt katkaista sekä hän haluaa käyttää pitsialkkareitani kaulassa. Siinä on muotinäytöstä kerrakseen!- milian ei kirj.
Anna vain poikasi pitää "mekkoa". Ja anna naispuoleisten kummastella rauhassa. Minusta tämä osoittaa sinusta sen, että annat poikasi olla juuri se mikä on, etkä pakota heti pienestä pitäen sukupuolirooleihin ja -malleihin. Tästähän voi myös tulla aikuisiälle hauska muisto kuvineen :)
Kävi tulevaisuudessa miten kävi niin toivon kovasti, että kannustaisit poikaasi joka tapauksessa olemaan se mikä on ja pukeutumaan ihan miten itse haluaa. (Huom, rajansa kaikella: kesällä lämpimille sopivaa, talvella nille keleille jne, ymmärtänet mitä tarkoitan)
Miehet ovat asiassa varmasti useammin kriittisempiä, mutta onhan se niin, että jos lapsensa arvostaminen on vaatteista kiinni, niin heikolla pohjalla koko isä/lapsi-suhde silloin on. - tarja 2
kyllähän se olisi hyväksyttävä vaikka poika 3-kymppisenä rupeaa pitämään mekkoja,oma lapsihan hän kuitenkin on,riippumatta siitä mitä päällään kantaa...ainakin minusta.....
--miehiä poikani mekko vain huvittaa ja poikani onkin näille iloisille sedille innoissaan jutellut, sosiaalinen kun on.
Tuli vaan mieleeni, että oletko varma, että sedät ovat ylipäätään tajunneet, että poikasi päällä on mekko. ;) Ainakin minun mies on aivan äärettömän välinpitämätön vaatteiden suhteen eikä varmasti tajuisi, mitä toisten lapset pitävät päällään. Ellei nyt esimerkiksi mekossa sattuisi olemaan metrinen laahus ja puhvihihat.
Oma poikaserkkuni rakasti eskariin asti vaaleanpunaista, meikkejä, koruja jne. Hänen harrastuksensa olivat pianotunnit, tanssi ja käsikorujen askartelu. Nyt muutama vuosi myöhemmin kaikki paukkuu ja räjähtää ja poika kulkee jalkapallotreeneissä. Selvä estetiikan ja kauneuden taju pojassa kuitenkin on. Ja sehän on ihanaa!- lai-ne
pojan asustus on siis lila-vaaleanpunaisen mekon lisäksi ollut lippalakki ja vaihdellen sään mukaan ruskeat samettihousut tai sortsit, joiden lahkeet siis näkyvät polviin yltävän mekon alta.
eli kyllä se kokonaisuus on ollut sellainen että ihmiset ovat kyllä huomanneet, että kyseessä on pieni iloinen poika, jolla on kaunis mekko mutta muuten pojan kuteet :)
tuosta olen kyllä samaa mieltä, että on suuri joukko miehiä, jotka eivät huomaa vaikka jollain olisi yöpuku päällä kaupassa, jos käytös on muuten normaalia.
- Elfarran
käyttää mekkoa jos haluaisi.
Erään ystäväni pojat (tarhaikäisiä) käyttävät paljon esim punaisia vaatteita ja heillä on aika pitkät hiukset. Kuulemma tarhassa lapset olivat pohtineet ovatko nämä pojat tyttöjä vai poikia. Joku tykkäsi, että he ovat tyttöjä, koska käyttävät punaisia vaatteita :0 Että kyllä ainakin siinä tarhassa olivat lapset pohtineet näitä asioita. Eri asia sitten oliko se vaikuttanut lasten suhteisiin mitenkään. Itse olin sangen hämmästynyt, että nykyäänkin vielä on noin varhain lapsiin istutettu perinteiset ulkonäköasiat sukupuolirooleihin liittyen! Eikö nykyään olisi jo semmoisista turhista päähänpinttymistä päästy. Onhan aikuisillakin miehillä vaaleanpunaisia paitoja, vissiin ihan muotia tai jotain.
Punaista tytölle ja sinistä pojalle, voi jestas. Meidän tyttöä usein ihmiset luulevat pojaksi kun hänellä on yleensä ei-punaista päällä (en itse tykkää varsinkaan vaaleanpunaisesta). En minä jaksa edes korjata asiaa hyväntahtoisille mummoille tai muille. Ihan sama kun tyttö itse ei ole moksiskaan. Minusta on tosi söpöä kun tytöllä on ruskeat lenkkarit, poikien farkut, ruskea paita ja vanhanaikainen lippalakki! Tosin, rakastan myös mekkoja, joita tytölle onkin kertynyt tosi paljon. Helppo käydä potalla eikä lahkeet ahista leikeissä.
Olenkin aina sanonut jos on vauvan vaatteista tullut puhetta, että jos meille tulee joskus vielä poikavauva niin ihan varmasti se käyttää kaikki meidän tytön aikoinaan saamat vaaleanpunaiset potkarit ja puvut. Eräs isä meillä töissä kirosikin kun eukon oli ollut pakko ostaa kuopukselle (poika) uuden kurapuvun kun esikoistyttären punaista ei voinut pojalle päälle pistää...
Mutta joo, kyllä minä "vieraana tätinä" huomioisin mekon, mutta en varmaan kommentoisi sitä mitenkään ellei poika juuri sitä erityisesti esittelisi. Ehkä komea vaateyhdistelmä voisi hieman huvittaa :) - vaan poitsusi
viilettää mekko päällä! Kyllä täällä maailmassa on paljon pahempiakin asioita.
Mulla toinen poitsu rakasti yli kaiken kirkkaan punaista väriä aina kuudennelle luokalle saakka. Talvikengistä lähtien piti olla punaista, lakanat vaalean punaiset jne.
Nyt kundi on aikuisuuden kynnyksellä, pitkä todella komea tukka päässä hulmuten. Ei laita kirvelläkään mitään punaista päälle, mutta miesten kiltti on saatav! No äiti ostaa.
Toinen poitsu rakasti kuljeskella äidin yökkärissä. Nyt oikein miehisyyden perikuva, mutta se kiltti on hänen saatava! - ...
Oma kohta 3v täyttävä poikani haluaa myös käyttää isosiskolle pieneksi jäänyttä hametta. Ei ole sitä ulkona halunnut käyttää enkä tiedä, kuinka reagoisin, jos hän haluaisi. Mutta sisätiloissa poika kulkee usein lainavaatteissa eli jaloissa saattaa olla siskon vaaleanpunaiset sisätossut, yllä tuo lempihame ja pitkissä hiuksissaan vaaleanpunainen hiusdonitsi.
- viiden äippä
halusi myös käyttää isosiskon entistä mekkoa noin 2vuotiaana ja mummin vanha käsilaukku oli suuri aarre.Laukku kulki kaikkialla pojalla mukana! Nykyisin herra on 10v ja kaikki tyttömäiset jutut on kyllä historiaa!Annetaan lasten toteuttaa itseään!
- lai-ne
hei
kiitos kaikille vastanneille. muutama taisi ehkä luulla, että olen epävarma sen suhteen annanko poikani pitää mekkoa vai en. siitä ei ollut kysymys, annan poikani liehua mekossaan sen aikaa kun hän haluaa.
tänään poikani on mukanani töissä, tuo samainen mekko päällä tietenkin. työpaikassani ja muuallakin olen huomannut, että ihmiset puhuvat hänelle tyyliin "onpa sinulla hieno paita!". eli vaikka kyseessä on ilmiselvä tyttöjen mekko, haluaa ympäristö silti vääntää mekon paidaksi. ehkä sekin kertoo osaltaan silti jotain juurtuneista sukupuolirooleista ja siitä, mitä poikapuoleisella voi olla päällänsä.
lopetan kaiketi tämän ihmisten tutkiskelun asian tiimoilta tähän, mutta kerron vielä, että koska työpaikkani sijaitsee aivan helsingin keskustassa kohtasimme aamulla turisteja etelä-euroopasta. he katsoivat meitä todella kummeksuen, sekä miehet että naiset. johtunee etelän vahvemmista sukupuolirooleista vai luuletteko, että siellä pojan annettaisiin pukeutua mekkoon yhtä herkästi?- että oikein keskustassa
No homoperseitähän noista sun molemmista lapsista tulee. Mitä muuta voi odottaa yksinhuoltajaäidiltä, joka hässii oikealle ja vasemmalle ilman että kantaa vastuuta tekosistaan. Mikset tee vielä yhtä homskukkelia piristämään tätä katukuvaa?? Mitä sä muuten teet siellä keskustassa? Siivoat it-miesten jälkiä pitsipöksyt jalassa?
- hyvä, että
poikasi kokeilee nyt jo rajojaan maailmassa. Se on lupaavaa.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että hame sopii hienosti myös miehelle, muistelkaapa Kimmo Pohjosta ja Stingiä, nam!
Etelä-eurooppalaiset taatusti ihmettelevät. Konservatiivisuus on ihan toista luokkaa siellä, ja lapset vähemmän muotivetimissä ja enemmän perinteisissä lasten asuissa. Sama muuten mm. Hollannissa, siellä lapset on puettu aivan toisin kuin täällä. Ei pissiksiä napapaidoissaan. - arvata
että oikein keskustassa kirjoitti:
No homoperseitähän noista sun molemmista lapsista tulee. Mitä muuta voi odottaa yksinhuoltajaäidiltä, joka hässii oikealle ja vasemmalle ilman että kantaa vastuuta tekosistaan. Mikset tee vielä yhtä homskukkelia piristämään tätä katukuvaa?? Mitä sä muuten teet siellä keskustassa? Siivoat it-miesten jälkiä pitsipöksyt jalassa?
kuka on tämänkin kommentin takana :D
- äititiimillä
vakuutteluksi. Kukaan ei uskalla sanoa muuta kuin kehuja, kun kuvittelevat sen kertovan jotain äitiydestä (mitä se ei todellakaan ole). Minä uskallan sanoa: Kyllä antaisin poikani pitää hametta kotona, jos hän sellaisen haluaisi. Mutta en julkisella paikalla tai hoidossa. Näin siksi, että 99% ihmisistä katsovat sitä oudoksuen ja niissä ihmisissä on aina joku, joka ei osaa pitää turpaansa kiinni. Minulle se ei olisi ongelma, mutta en haluaisi lapseni kuulisi ihmisiltä olevansa pimeä ja hameen olevan naurettava. Lapset osaavat olla ilkeitä pienemmästäkin asiasta, hame pojalla on turhaa provosointia ja tällöin lapsi asetetaan tilanteeseen, jota hän ei vielä ymmärrä eikä osaa käsitellä.
- on syytä kertoa
Kun oma poikani oli pieni, hän kävi samaa leikkikoulua samanikäisen pojan kanssa, jolla oli pitkä vaalea tukka, ja AINA vaaleanpunaisia tai persikanvärisiä vaatteita.
Pojalla oli myös kukkakuvioisia leggingsejä, kun muut pikkupojat käyttivät collegehousuja.
Usein paidoissa oli kukkia tai röyhelöitä, eli aivan selvästi ns. tyttöjen vaatteita, joskus pojan päällä oli hamekin.
Tukka oli monesti poninhännällä, joskus letitettynä.
Hänen äitinsä käytti runsasta meikkiä, ja oipa pojallakin joskus poskipunaa poskissaan.
Tätä poikaa oma lapseni luuli kauan aikaa tytöksi, koska ei tuntenut ketään samannimistä, ja luuli näin ollen hänen nimeään tytön nimeksi.
Nyt poika on jo lähelle kahtakymppiä, aivan miehekäs nuori mies.
Tällä pojalla on kaksi vanhempaa veljeä, ja aivan selvästi kävi selväksi, että perhe oli toivonut tyttöä, kun tätä poikaa odotettiin.
Hänelle ostettiin uudet vaaleanpunaiset vaunutkin, vaikka siniset vaunut oli juuri vapautuneet isolta veljeltä.
Ympäristö suhtautui enempi ihmetellen pojan äitiin kuin poikaan! - lai-ne
hei ja kiitos mielipiteestäsi.
en kuitenkaan ole samaa mieltä ensinnäkään siitä, että täällä ei kukaan uskaltaisi sanoa mielipiteitään, tavallaan kyseenalaistit kaikkien muiden vastaajien vastaukset.
missään tapauksessa 99 prosenttia ihmisistä ei katso mekkoasuista poikaa kummeksuen. sanoisin, että kummeksuen katsoo n. 5 %, valtaosa ei kiinnitä asiaan mitään huomiota ja ehkä toiset 5 % katsoo iloisena ja lempeästi hymyillen, sillä kyseessähän on pieni lapsi.
sinulla on aika kurjat käsitykset kanssaihmisistä. poikani oli työpäiväni jälkeen kanssani kaupungilla aivan keskustassa olevassa leikkipuistossa kummipoikani ja hänen äitinsä kanssa. kummipoikani on täysin samanikäinen kuin oma mekkosankarini ja hän ei koskaan laittaisi hametta päälleen, silti ei sanonut mitään eikä kukaan muukaan puiston n.10 lapsesta, jotka olivat siellä samaan aikaan leikkimässä. en nähnyt yhdenkään lapsen edes huomioivan mekkoa. helsinki ei voi olla aivan erilainen paikka joten uskon, että ihan samanlailla ihmiset reagoisivat muuallakin.
ainoat todella kummeksuvat katseet olemme siis saaneet bussilastilliselta etelä-eurooppalaisia turisteja, jotka kohtasimme työpaikkani vieressä ja muutamia osin negatiivisia katseita joiltain äiti-ihmisiltä tässä kotimme lähellä.
ja kyse on siis edelleenkin poikani omasta halusta pitää mekkoa, ehkä se menee ohi tai jatkuu jonkin aikaa.
mietipä itse sellaista, että jos poikasi saisi käyttää mekkoa kotona mutta ei ulkona, kuinka hän suhtautuisi mekossa ulkona kulkevaan poikaan? - entä tiedä,
lai-ne kirjoitti:
en kuitenkaan ole samaa mieltä ensinnäkään siitä, että täällä ei kukaan uskaltaisi sanoa mielipiteitään, tavallaan kyseenalaistit kaikkien muiden vastaajien vastaukset.
missään tapauksessa 99 prosenttia ihmisistä ei katso mekkoasuista poikaa kummeksuen. sanoisin, että kummeksuen katsoo n. 5 %, valtaosa ei kiinnitä asiaan mitään huomiota ja ehkä toiset 5 % katsoo iloisena ja lempeästi hymyillen, sillä kyseessähän on pieni lapsi.
sinulla on aika kurjat käsitykset kanssaihmisistä. poikani oli työpäiväni jälkeen kanssani kaupungilla aivan keskustassa olevassa leikkipuistossa kummipoikani ja hänen äitinsä kanssa. kummipoikani on täysin samanikäinen kuin oma mekkosankarini ja hän ei koskaan laittaisi hametta päälleen, silti ei sanonut mitään eikä kukaan muukaan puiston n.10 lapsesta, jotka olivat siellä samaan aikaan leikkimässä. en nähnyt yhdenkään lapsen edes huomioivan mekkoa. helsinki ei voi olla aivan erilainen paikka joten uskon, että ihan samanlailla ihmiset reagoisivat muuallakin.
ainoat todella kummeksuvat katseet olemme siis saaneet bussilastilliselta etelä-eurooppalaisia turisteja, jotka kohtasimme työpaikkani vieressä ja muutamia osin negatiivisia katseita joiltain äiti-ihmisiltä tässä kotimme lähellä.
ja kyse on siis edelleenkin poikani omasta halusta pitää mekkoa, ehkä se menee ohi tai jatkuu jonkin aikaa.
mietipä itse sellaista, että jos poikasi saisi käyttää mekkoa kotona mutta ei ulkona, kuinka hän suhtautuisi mekossa ulkona kulkevaan poikaan?mutta luulisin, että hän suhtautuisi siihen niin, että hän sanoisi, että mullakin on mekko, mutta käytän sitä vain kotona. Ja se on totta, että kyseenalaistin muiden vastaukset, en mielipidettä, vaan sen, että sävy vaikutti enemmänkin paapovalta, kuin totuudelta.
Ehkäpä moni ihminen ei katso lastasi lainkaan, mutta edelleen uskaltaisin väittää, että ne, jotka katsovat, katsovat kieroon.
Saattaa olla, että minulal on kurjat käsitykset kanssaihmisistä, näen niin paljon työssäni sitä miten ihmiset ovat toisilleen ilkeitä, jo ihan pienestä pitäen. Hyvä, jos teitä ei tule vastaan sellaiset lapset, itse en haluaisi edes ottaa sitä riskiä. - hoitaja-äiti
Meilläkin on poika saanut pitää kotona siskonsa mekkoa (enää ei laittaisi :) mutta en minä ryhtyisi/olisi ryhtynyt hänelle omaa mekkoa ostamaan, enkä olisi antanut hänen heilua yleisellä paikalla mekko päällä ja ihmisten kummasteltavana. Jo pienelle lapselle on todella nöyryyttävää huomata joutuneensa ihmisten ihmettelyn ja naureskelun kohteeksi ja sille en haluaisi lastani altistaa.
Toinen asia joka tässä mietityttää, on se, miten äkkiä jutut siitä, että 'oltiin haluttu tyttö ja saatukin poika, ja nyt sitten puetaan sitä poikaa siksi tytöksi' voivat lähteä liikkeelle. Olen kuullut jopa pelkästään tietynväristen vaatteiden pitämisen pojalla/tytöllä viittaavan siihen, että lapsen sukupuoli ei miellytä... Selvyyden vuoksi sanottakoon tässä, että itse en tuollaista allekirjoita, mutta äititiimit ovat kyllä kovia tekemään kaikenlaisia analyysejä ja diagnooseja kaikesta. :D - hoitaja-äiti
on syytä kertoa kirjoitti:
Kun oma poikani oli pieni, hän kävi samaa leikkikoulua samanikäisen pojan kanssa, jolla oli pitkä vaalea tukka, ja AINA vaaleanpunaisia tai persikanvärisiä vaatteita.
Pojalla oli myös kukkakuvioisia leggingsejä, kun muut pikkupojat käyttivät collegehousuja.
Usein paidoissa oli kukkia tai röyhelöitä, eli aivan selvästi ns. tyttöjen vaatteita, joskus pojan päällä oli hamekin.
Tukka oli monesti poninhännällä, joskus letitettynä.
Hänen äitinsä käytti runsasta meikkiä, ja oipa pojallakin joskus poskipunaa poskissaan.
Tätä poikaa oma lapseni luuli kauan aikaa tytöksi, koska ei tuntenut ketään samannimistä, ja luuli näin ollen hänen nimeään tytön nimeksi.
Nyt poika on jo lähelle kahtakymppiä, aivan miehekäs nuori mies.
Tällä pojalla on kaksi vanhempaa veljeä, ja aivan selvästi kävi selväksi, että perhe oli toivonut tyttöä, kun tätä poikaa odotettiin.
Hänelle ostettiin uudet vaaleanpunaiset vaunutkin, vaikka siniset vaunut oli juuri vapautuneet isolta veljeltä.
Ympäristö suhtautui enempi ihmetellen pojan äitiin kuin poikaan!Juuri kirjoitin tuossa siitä, miten äkkiä arvelut lapsen sukupuolen 'vääryydestä' lähtevät liikkeelle. Tuossa kertomassasi tapauksessa arveluille oli ilmeisesti ihan kunnon perusteitakin.
- hoitaja-äiti
lai-ne kirjoitti:
mietipä itse sellaista, että jos poikasi saisi käyttää mekkoa kotona mutta ei ulkona, kuinka hän suhtautuisi mekossa ulkona kulkevaan poikaan?mutta mekossa kulkevia poikia ei taida tulla ihan jokaisessa kadunkulmassa vastaan. :D
Ihmisten ihmettelemättömyys saattaa johtua siitäkin, että he luulevat poikaasi mekon takia tytöksi, joka on vain olemukseltaan ja kasvoiltaan poikamainen (?).
Kyllä minä ainakin kävisin kokeilemassa ystäväni otsaa, jos hän toisi poikansa mekossa leikkipuistoon. :) - lai-ne
hoitaja-äiti kirjoitti:
Meilläkin on poika saanut pitää kotona siskonsa mekkoa (enää ei laittaisi :) mutta en minä ryhtyisi/olisi ryhtynyt hänelle omaa mekkoa ostamaan, enkä olisi antanut hänen heilua yleisellä paikalla mekko päällä ja ihmisten kummasteltavana. Jo pienelle lapselle on todella nöyryyttävää huomata joutuneensa ihmisten ihmettelyn ja naureskelun kohteeksi ja sille en haluaisi lastani altistaa.
Toinen asia joka tässä mietityttää, on se, miten äkkiä jutut siitä, että 'oltiin haluttu tyttö ja saatukin poika, ja nyt sitten puetaan sitä poikaa siksi tytöksi' voivat lähteä liikkeelle. Olen kuullut jopa pelkästään tietynväristen vaatteiden pitämisen pojalla/tytöllä viittaavan siihen, että lapsen sukupuoli ei miellytä... Selvyyden vuoksi sanottakoon tässä, että itse en tuollaista allekirjoita, mutta äititiimit ovat kyllä kovia tekemään kaikenlaisia analyysejä ja diagnooseja kaikesta. :Dehkä tuo kertoo siitä, miten itse suhtaudut asiaan. minun pojalleni ei ole kukaan naureskellut, kulkeehan täällä nuoret miehetkin meikit kasvoillaan ja hyvin sukupuolettomasti puketuneina. oletko kuullut esim j-rock-ilmiöstä? täällä se näkyy katukuvassa aika voimakkaasti n. 10-16 vuotiaiden keskuudessa. en sitten tiedä onko tämä pääkaupunkiseutu niin erilaista, en usko siihen.
poikaani ei voi luulla tytöksi, hänen muu osa vaatetuksesta on ollut ns. poikien vaatteita.
en itse henk koht tajua ollenkaan jo joissain muissakin viesteissä kirjoitettuja "lähtevät jutut liikkeelle jne". ette kai te tosissanne välitä siitä mitä muut ihmiset teistä ajattelevat, eikö teille riitä, että itse tiedätte kuinka asia on?
ostin mekon pojalle, koska hän sitä niin toivoi. joku puhui, että pukeutuu sitten aikuisenakin mekkoon kuten transvestiitit. olenpa joskus lukenut sellaisestakin, että osa transvestiiteistä olisi pienenä jo halunnut pukeutua tytöksi, mutta kun se on täysin kielletty, nousee se tarve aikuisena uudestaan voimakkaasti esille. eikö moni muukin tarve tehdä jotain synny juuri siitä, että sitä ei ole saanut aiemmin tehdä?
jonkinlaisena vertauksena: tiedän monia lapsuutensa lestadiolaisperheissä eläneitä ja koska heille alkoholi ja esiaviolliset suhteet ovat olleet täysi ei, ovat he sitten aikuisena uskonsa jätettyään käyttäytyneet näissä asioissa korostetusti.
no, kuitenkin. itse olen ehkä sitten keskivertoa avarakatseisempi. vanhempi poikani pelaa ensi viikolla hesacupissa monena päivänä. siellä on taatusti valtava määrä niin lapsia kuin heidän vanhempiaan. jos pienempi haluaa lähteä paikalle mekossa lupaan katsella tarkasti näkyisikö vihdoin noita negatiivisesti naureskelevia tai katsovia lapsia tai aikuisia. - hoitaja-äiti
lai-ne kirjoitti:
ehkä tuo kertoo siitä, miten itse suhtaudut asiaan. minun pojalleni ei ole kukaan naureskellut, kulkeehan täällä nuoret miehetkin meikit kasvoillaan ja hyvin sukupuolettomasti puketuneina. oletko kuullut esim j-rock-ilmiöstä? täällä se näkyy katukuvassa aika voimakkaasti n. 10-16 vuotiaiden keskuudessa. en sitten tiedä onko tämä pääkaupunkiseutu niin erilaista, en usko siihen.
poikaani ei voi luulla tytöksi, hänen muu osa vaatetuksesta on ollut ns. poikien vaatteita.
en itse henk koht tajua ollenkaan jo joissain muissakin viesteissä kirjoitettuja "lähtevät jutut liikkeelle jne". ette kai te tosissanne välitä siitä mitä muut ihmiset teistä ajattelevat, eikö teille riitä, että itse tiedätte kuinka asia on?
ostin mekon pojalle, koska hän sitä niin toivoi. joku puhui, että pukeutuu sitten aikuisenakin mekkoon kuten transvestiitit. olenpa joskus lukenut sellaisestakin, että osa transvestiiteistä olisi pienenä jo halunnut pukeutua tytöksi, mutta kun se on täysin kielletty, nousee se tarve aikuisena uudestaan voimakkaasti esille. eikö moni muukin tarve tehdä jotain synny juuri siitä, että sitä ei ole saanut aiemmin tehdä?
jonkinlaisena vertauksena: tiedän monia lapsuutensa lestadiolaisperheissä eläneitä ja koska heille alkoholi ja esiaviolliset suhteet ovat olleet täysi ei, ovat he sitten aikuisena uskonsa jätettyään käyttäytyneet näissä asioissa korostetusti.
no, kuitenkin. itse olen ehkä sitten keskivertoa avarakatseisempi. vanhempi poikani pelaa ensi viikolla hesacupissa monena päivänä. siellä on taatusti valtava määrä niin lapsia kuin heidän vanhempiaan. jos pienempi haluaa lähteä paikalle mekossa lupaan katsella tarkasti näkyisikö vihdoin noita negatiivisesti naureskelevia tai katsovia lapsia tai aikuisia.Kyllä minä katson hieman kummastellen sitä, että poikalapsi puetaan mekkoon yleiselle paikalle lähdettäessä, ja se kertoo juurikin minun suhtautumisestani asiaan. :)
Mitä enemmän ikää omaaviin miespuolisiin henkilöihin mennään, sitä kummallisempana pidän naismaisuutta käytöksessä ja tavoissa, ja tarvetta pukeutua naisten/naismaisiin vaatteisiin kyseisten henkilöiden kohdalla (pikkulapsien mekkokokeilut eivät kummastuta :). Minusta miehen pitää olla mies ja pukeutua ja käyttäytyä miehen tavalla (meikin ymmärrän jossain määrin ja joissain tapauksissa). Transvestiittien tarpeet eläytyä vastakkaisen sukupuolen rooliin ovat sitten asia erikseen.
Kyllä minä välitän siitä, mitä lapsistani ajatellaan. Jos heillä olisi joku poikkeava ominaisuus, jolle ei mitään voisi, antaisin piut ja paut ihmisten pahoille ajatuksille (tai ainakin yrittäisin), mutta en lähtisi ehdointahdoin tekemään heistä mitään ihmettelyn ja naureskelun kohdetta, esim. juuri pukemalla heidät vastakkaisen sukupuolen (niille ominaisiin) vaatteisiin.
Poikasi muu vaatetus on ollut ns. poikien vaatteita..? Mitä vaatteita sitten yhdistelet kesämekkoon? Yleensä sen kanssa ei juuri muuta pidetä kuin jotakin päähinettä ja jalkineita. ???
Ei tarve tehdä jotakin lapsena kiellettyä tarkoita välttämättä sitä, että sitä haluaa tehdä juuri siksi, että ei ole saanut tehdä sitä aiemmin, mutta toki on mahdollista (ja usein niin onkin), että transvestiittiset piirteet häviävät iän, ajan ja kokeilujen myötä, mutta toisaalta ne voivat vahvistuakin transvestismia toteuttamalla.
Pue ihmeessä poikasi hesacupiin mekkoon, jos hän sitä haluaa, ja itsestäsi se tuntuu hyvältä. Toivon sydämestäni, ettei poikasi joudu liian noloihin tilanteisiin ja tilanteisiin, jotka murentavat hänen omanarvontuntoaan. Toisaalta- tiedä, vaikka poikien kesämekosta tulee vielä kunnon villitys. :) Omani päälle sellaista tuskin saisin, koska iskäkään ei pidä mekkoa- eihän hän suostunut pukeutumaan sukkahousuihinkaan ihan pienenäkään, kun ei iskäkään.. :D - lai-ne
hoitaja-äiti kirjoitti:
Kyllä minä katson hieman kummastellen sitä, että poikalapsi puetaan mekkoon yleiselle paikalle lähdettäessä, ja se kertoo juurikin minun suhtautumisestani asiaan. :)
Mitä enemmän ikää omaaviin miespuolisiin henkilöihin mennään, sitä kummallisempana pidän naismaisuutta käytöksessä ja tavoissa, ja tarvetta pukeutua naisten/naismaisiin vaatteisiin kyseisten henkilöiden kohdalla (pikkulapsien mekkokokeilut eivät kummastuta :). Minusta miehen pitää olla mies ja pukeutua ja käyttäytyä miehen tavalla (meikin ymmärrän jossain määrin ja joissain tapauksissa). Transvestiittien tarpeet eläytyä vastakkaisen sukupuolen rooliin ovat sitten asia erikseen.
Kyllä minä välitän siitä, mitä lapsistani ajatellaan. Jos heillä olisi joku poikkeava ominaisuus, jolle ei mitään voisi, antaisin piut ja paut ihmisten pahoille ajatuksille (tai ainakin yrittäisin), mutta en lähtisi ehdointahdoin tekemään heistä mitään ihmettelyn ja naureskelun kohdetta, esim. juuri pukemalla heidät vastakkaisen sukupuolen (niille ominaisiin) vaatteisiin.
Poikasi muu vaatetus on ollut ns. poikien vaatteita..? Mitä vaatteita sitten yhdistelet kesämekkoon? Yleensä sen kanssa ei juuri muuta pidetä kuin jotakin päähinettä ja jalkineita. ???
Ei tarve tehdä jotakin lapsena kiellettyä tarkoita välttämättä sitä, että sitä haluaa tehdä juuri siksi, että ei ole saanut tehdä sitä aiemmin, mutta toki on mahdollista (ja usein niin onkin), että transvestiittiset piirteet häviävät iän, ajan ja kokeilujen myötä, mutta toisaalta ne voivat vahvistuakin transvestismia toteuttamalla.
Pue ihmeessä poikasi hesacupiin mekkoon, jos hän sitä haluaa, ja itsestäsi se tuntuu hyvältä. Toivon sydämestäni, ettei poikasi joudu liian noloihin tilanteisiin ja tilanteisiin, jotka murentavat hänen omanarvontuntoaan. Toisaalta- tiedä, vaikka poikien kesämekosta tulee vielä kunnon villitys. :) Omani päälle sellaista tuskin saisin, koska iskäkään ei pidä mekkoa- eihän hän suostunut pukeutumaan sukkahousuihinkaan ihan pienenäkään, kun ei iskäkään.. :Dtotta toinen puoli :)
sinun näkemyksesi ovat varmasti aika yleisiä. itse haluaisin romuttaa muissakin asioissa sukupuolisidonnaisen ajattelun, näkeehän sen jo aloituksestani, mikä oma kantani asiaan on. ja pätee siis juuri kaikkeen, mitä kuvailit eli minun mielestäni mies voi olla mies ilman mahtavaa miehekkyyttä jne.
itse toivoisin ihmisyyden nousevan pintaan, ihmiset siis itsessään ja yksilöinä ilman lokeroimista mihinkään kategorioihin minkään perusteella.
poikani ei täysin edes ymmärrä, että mekko on kulttuurissamme enempi tyttöjen asu. tuolla aiemmassa viestissäni kerroinkin jo, että pojallani on ollut säästä riippuen polviin yltävän mekon alla sortsit tai pitkät housut, jalassaan normaalit kengät ja päässä lippalakki.
en pue poikaani mekkoon, itse asiassa hän on nyt mökillä ja mekko kotona pyykkikorissa. en sitä todellakaan hänelle tyrkytä mutta jos hän sitä keksii vielä pyytää hän saa sitä käyttää.
omanarvontunnosta: pojallani se näyttää olevan reippaasti kohdallaan, hän on muutenkin omapäinen ja erikoinenkin, mutta en keksi yhtään syytä, miksi häntä pitäisi ajaa johonkin muottiin, joka esim sinunkaltaistesi mielestä olisi pojalle sopivaa.
hän on vain pieni lapsi, pitää mekostaan koska se on kaunis. ehkä voi olla tosiaan osasyy se, että kotonamme ei asu miestä, isoveli kyllä on, mutta ehkä poikani on samaistunut sitten enemmän minuun. sukkahousuja ei kyllä suostunut käyttämään koskaan, mutta siksi, että ne olivat epämukavat. - ................
lai-ne kirjoitti:
totta toinen puoli :)
sinun näkemyksesi ovat varmasti aika yleisiä. itse haluaisin romuttaa muissakin asioissa sukupuolisidonnaisen ajattelun, näkeehän sen jo aloituksestani, mikä oma kantani asiaan on. ja pätee siis juuri kaikkeen, mitä kuvailit eli minun mielestäni mies voi olla mies ilman mahtavaa miehekkyyttä jne.
itse toivoisin ihmisyyden nousevan pintaan, ihmiset siis itsessään ja yksilöinä ilman lokeroimista mihinkään kategorioihin minkään perusteella.
poikani ei täysin edes ymmärrä, että mekko on kulttuurissamme enempi tyttöjen asu. tuolla aiemmassa viestissäni kerroinkin jo, että pojallani on ollut säästä riippuen polviin yltävän mekon alla sortsit tai pitkät housut, jalassaan normaalit kengät ja päässä lippalakki.
en pue poikaani mekkoon, itse asiassa hän on nyt mökillä ja mekko kotona pyykkikorissa. en sitä todellakaan hänelle tyrkytä mutta jos hän sitä keksii vielä pyytää hän saa sitä käyttää.
omanarvontunnosta: pojallani se näyttää olevan reippaasti kohdallaan, hän on muutenkin omapäinen ja erikoinenkin, mutta en keksi yhtään syytä, miksi häntä pitäisi ajaa johonkin muottiin, joka esim sinunkaltaistesi mielestä olisi pojalle sopivaa.
hän on vain pieni lapsi, pitää mekostaan koska se on kaunis. ehkä voi olla tosiaan osasyy se, että kotonamme ei asu miestä, isoveli kyllä on, mutta ehkä poikani on samaistunut sitten enemmän minuun. sukkahousuja ei kyllä suostunut käyttämään koskaan, mutta siksi, että ne olivat epämukavat.Mä näen tuon poikasi mekkoleikin samanlaisena kokeiluna kuin miesten polttariporukoiden homo- ja transuteemat. Kyllä varmaan tänä iltana ja huomennakin Helsingin keskustassa pyörii taas sankoin joukoin naimisiin meneviä miehiä, jotka joko omasta tai kavereidensa toivomuksesta mekkoilevat ja homostelevat. Jostakin tuollainenkin kokeilunhalu kertoo ja nyt puhun nimen omaan isoista miehistä! Jos oma poikani haluaisi käyttää 3-vuotiaana mekkoa, niin siitä vaan! Eipä tulisi ainakaan mitään seksuaalisia vinoutumia sen takia, kun joskus oli pakko...
- hoitaja-äiti
lai-ne kirjoitti:
totta toinen puoli :)
hän on vain pieni lapsi, pitää mekostaan koska se on kaunis. ehkä voi olla tosiaan osasyy se, että kotonamme ei asu miestä, isoveli kyllä on, mutta ehkä poikani on samaistunut sitten enemmän minuun. sukkahousuja ei kyllä suostunut käyttämään koskaan, mutta siksi, että ne olivat epämukavat.Jaa, että 'ajaa poikaasi minunkaltaisteni muottiin'..? :) Kuten totesin, omalle pojalleni en mekkoa pukisi yleiselle paikalle päälle, mutta kotona on kyllä kokeillut siskonsa mekkoa ja oleillut se päällään. Sinun poikaasi taas en ole mihinkään muottiin ollut laittamassakaan, jos et sattunut huomaamaan, vaan sanoin, että pue kernaasti poikasi mekkoon, jos se tuntuu teistä hyvältä.
3-vuotiaan omanarvontunnon kehitys on hiukka vaiheessa vielä.. :D Tuon ikäinen alkaa kiinnostua sukupuolieroista ja juuri tuossa vaiheessa niitä olisi hyvä opettaa (mutta kukin tietysti tavallaan). 3-vuotias pahoittaa useimmiten mielensä hyvin helposti ja kehittyvä minä-kuva ja omanarvontunto tarvitsee myönteistä huomiota- kielteinen on usein tässä herkässä vaiheessa ylipahasta :). Se siitä...
Minä taas en lähtisi romuttamaan sukupuolisidonnaisuutta monestakaan asiasta, koska minusta on hyvä, että miehet ovat reilusti ja selkeästi miehiä ja naiset naisia, omalle sukupuolelleen ominaisine tapoineen, vaatteineen, tyyleineen jne. Pienten lasten mekkokokeilut, tai vaikkapa ne isojen miesten polttarileikit, joista joku tuossa mainitsi, ovat taas asia erikseen, ja romuttavat tuskin kenenkään miehisyyttä sen pahemmin. - lai-ne
hoitaja-äiti kirjoitti:
Jaa, että 'ajaa poikaasi minunkaltaisteni muottiin'..? :) Kuten totesin, omalle pojalleni en mekkoa pukisi yleiselle paikalle päälle, mutta kotona on kyllä kokeillut siskonsa mekkoa ja oleillut se päällään. Sinun poikaasi taas en ole mihinkään muottiin ollut laittamassakaan, jos et sattunut huomaamaan, vaan sanoin, että pue kernaasti poikasi mekkoon, jos se tuntuu teistä hyvältä.
3-vuotiaan omanarvontunnon kehitys on hiukka vaiheessa vielä.. :D Tuon ikäinen alkaa kiinnostua sukupuolieroista ja juuri tuossa vaiheessa niitä olisi hyvä opettaa (mutta kukin tietysti tavallaan). 3-vuotias pahoittaa useimmiten mielensä hyvin helposti ja kehittyvä minä-kuva ja omanarvontunto tarvitsee myönteistä huomiota- kielteinen on usein tässä herkässä vaiheessa ylipahasta :). Se siitä...
Minä taas en lähtisi romuttamaan sukupuolisidonnaisuutta monestakaan asiasta, koska minusta on hyvä, että miehet ovat reilusti ja selkeästi miehiä ja naiset naisia, omalle sukupuolelleen ominaisine tapoineen, vaatteineen, tyyleineen jne. Pienten lasten mekkokokeilut, tai vaikkapa ne isojen miesten polttarileikit, joista joku tuossa mainitsi, ovat taas asia erikseen, ja romuttavat tuskin kenenkään miehisyyttä sen pahemmin.taisin sanoa aiemmin hieman tökerösti, tuon "sinunlaistesi muottiin". pahoittelut siitä. tarkoitin sillä lähinnä sitä, että poikani ei tarvitse toteuttaa ympäristön mahdollisia oletuksia.
sinä olet ilmeisesti opiskellut samat kehityspsykologiat ym. olen ihan tietoinen lapsen kehityksen eri vaiheista. olen kuitenkin sitä mieltä, että yhden mekon pitäminen ei voi vahingoittaa lapseni omanarvontunnon kehittymistä ja sukupuolensa hahmottamista. hän on ollut jo pitkään "iso poika", josta tulee isona palomies ja hän on aina leikkinyt vain ns. poikien leikkejä, vaikka nukkejakin meillä on. ne eivät kiinnosta. eli ihan peruspojan kiinnostukset ja käsitykset itsestään ja muista.
hänestä mekot ja korut ovat ihania ja niitä on kiva kokeilla ja pitää. uskon, että juuri kauneudentaju on sukupuolisitoutumaton asia ja siksi pojatkin sitä koettavat toteuttaa tietyssä määrin kunnes heille sanotaan, että "otapa ne äidin korut pois kaulasta, ei pojat pidä koruja".
- ......
Minusta tuo on outoa... En antaisi oman pojan pukeutua mekkoon. Se on mielipidekysymys, minusta mekko on tyttöjen vaate, ei poikien.
Vaikka tämä asia onkin ihan eria asia, niin eihän ne aikuisetkaan miehet mekko päällä kaupungilla viiletä, jos viilettää, kutsut heitä transvestiiteiksi... Kyllä mielestäni voi jo pienelle pojalle kertoa mikä on tyttöjen asuste ja mikä poikien. Tämä siis vain minun mielipiteeni!- Yksi vain
EI ole olemassa tyttöjen tai poikien vaatteita tai värejä, muuten kuin omassa mielessäsi. Pukeutumistyylit ja soveliaat värit ovat täysin kulttuurisidonnaisia asioita.
ps: miljardi miestä käyttää tälläkin hetkellä hametta tai mekkoa. - hoitaja-äiti
Yksi vain kirjoitti:
EI ole olemassa tyttöjen tai poikien vaatteita tai värejä, muuten kuin omassa mielessäsi. Pukeutumistyylit ja soveliaat värit ovat täysin kulttuurisidonnaisia asioita.
ps: miljardi miestä käyttää tälläkin hetkellä hametta tai mekkoa.ja lähimaissa, mekko on kulttuurisidonnaisesti naisten vaate.
Juoruilevat miehet on ollut tapana muuten uhata pukea mekkoon, akkamaisen käytöksensä takia. :D
- Tristar
Sukupuoliroolien tärkeys ei ole enää samaa luokkaa kuin kolmekymmentä vuotta sitten, onneksemme. Nyt saavat vapaasti olla oman itsensä kaltaisia myös ne jotka poikkeavat normista, vaikka sitten edes vähäsen.
Aloin tässä miettiä missä vaiheessa meidän nelivuotiaalle iskee mekkokausi, kolmivuotiaalle tytölle se tuli juuri, kaiken pitää olla niin prinsessaa niin prinsessaa... ehkä velipoika tulee kohta perässä? Tiedä häntä. Enollaan oli kova mekkokausi samassa iässä :D :D
***- hoitaja-äiti
..ja 3-vuotiaat ovat vielä hyvinkin androgyynejä :D, mutta yhtenä tuon iän kehitystehtävänä onkin sukupuoliroolien hahmottaminen ja omaansa samaistuminen (samaistumisen alkaminen).
En pitäisi pikkupoikien mekkokokeiluja kovinkaan harmillisina, mutta itse ohjaisin kyllä omaani tuossa miehille ominaiseen pukeutumiseen ja tukisin näin kehitystehtävän onnistumista, joskin kotona voisi edelleen heilua siskonsa mekossa niin kuin huvittaisi. Omaa mekkoa en kuitenkaan pojalle ostaisi, enkä lupaisi pukea siskonkaan mekkoa yleiselle paikalle lähdettäessä. - juurikin
hoitaja-äiti kirjoitti:
..ja 3-vuotiaat ovat vielä hyvinkin androgyynejä :D, mutta yhtenä tuon iän kehitystehtävänä onkin sukupuoliroolien hahmottaminen ja omaansa samaistuminen (samaistumisen alkaminen).
En pitäisi pikkupoikien mekkokokeiluja kovinkaan harmillisina, mutta itse ohjaisin kyllä omaani tuossa miehille ominaiseen pukeutumiseen ja tukisin näin kehitystehtävän onnistumista, joskin kotona voisi edelleen heilua siskonsa mekossa niin kuin huvittaisi. Omaa mekkoa en kuitenkaan pojalle ostaisi, enkä lupaisi pukea siskonkaan mekkoa yleiselle paikalle lähdettäessä.ohjata lapsen kehitystä, eikä se ole mihinkään muottiin asettamista, negatiivisessa mielessä, kuten näiden kaikensallijaäitien jutuissa annetaan ymmärtää. Ihmislapsesta kasvaa vaikka apina (käytökseltään ja tavoiltaan), jos hän on apinoiden seassa, kenenkään kertomatta, miten ihmiset (tässä miehet/naiset) tapaavat toimia missäkin asiassa.
- Tristar
hoitaja-äiti kirjoitti:
En pitäisi pikkupoikien mekkokokeiluja kovinkaan harmillisina, mutta itse ohjaisin kyllä omaani tuossa miehille ominaiseen pukeutumiseen ja tukisin näin kehitystehtävän onnistumista, joskin kotona voisi edelleen heilua siskonsa mekossa niin kuin huvittaisi. Omaa mekkoa en kuitenkaan pojalle ostaisi, enkä lupaisi pukea siskonkaan mekkoa yleiselle paikalle lähdettäessä.Ei pojan mieheksi kehittymistä häiritse se että hänellä on tietyllä tavalla leiakttu vaate päällään. Joku raja sentään... :D
Mutta ymmärrän pointtisi, ympäristön kieroonkatsominen ja niin edelleen.
Itse en ohjaa omaa poikaani "miehille ominaiseen" pukeutumiseen, vaan hänen omanlaiseensa pukeutumiseen. Olkoon se sitten vaikka mekko. On myös pakko sanoa että pitkä kietaisuhame hyvärunkoisella miehellä on jotain silmittömän kaunista, ehkä osaksi juuri sen hienoisen epäsovinnaisuuden ja siitä kertovan rohkeuden vuoksi.
*** - hoitaja-äiti
Tristar kirjoitti:
Ei pojan mieheksi kehittymistä häiritse se että hänellä on tietyllä tavalla leiakttu vaate päällään. Joku raja sentään... :D
Mutta ymmärrän pointtisi, ympäristön kieroonkatsominen ja niin edelleen.
Itse en ohjaa omaa poikaani "miehille ominaiseen" pukeutumiseen, vaan hänen omanlaiseensa pukeutumiseen. Olkoon se sitten vaikka mekko. On myös pakko sanoa että pitkä kietaisuhame hyvärunkoisella miehellä on jotain silmittömän kaunista, ehkä osaksi juuri sen hienoisen epäsovinnaisuuden ja siitä kertovan rohkeuden vuoksi.
***hameen pitämisen häiritsevän mieheksi kehittymistä, jos huomasit...
Kun 3-vuotias alkaa etsimään omaa sukupuolirooliaan, aikuisen tehtävä on ohjata häntä siinä, ja parasta olisi, että ohjaus tapahtuisi ihan 'vain' miehen mallista. Ei 3-vuotiaalla ole vielä sellaista identiteettiä, että hameenpitoa voitaisiin sanoa hänen omanlaisekseen pukeutumiseksi, siten, että se pitäisi sallia, ettei vain tukahduteta hänen omaa minäänsä. :D Kuten sanottu, tuon ikäinen alkaa kiinnostua sukupuolirooleista ja hakea omalle sukupuolelleen ominaisia käytösmalleja, ja itse ainakin sanoisin omalle tuonikäiselle pojalleni, että 'pojat eivät tapaa pitää mekkoja, vaan tytöt ja naiset pukeutuvat yleensä niihin'. Kotioloissa saisi edelleen heilua sitten vaikka mekkosillaan, jos sille tuntuisi, mutta kaupungille ei mekkosillaan lähtisi. Joku raja tosiaan sentään.. :D - lai-ne
hoitaja-äiti kirjoitti:
hameen pitämisen häiritsevän mieheksi kehittymistä, jos huomasit...
Kun 3-vuotias alkaa etsimään omaa sukupuolirooliaan, aikuisen tehtävä on ohjata häntä siinä, ja parasta olisi, että ohjaus tapahtuisi ihan 'vain' miehen mallista. Ei 3-vuotiaalla ole vielä sellaista identiteettiä, että hameenpitoa voitaisiin sanoa hänen omanlaisekseen pukeutumiseksi, siten, että se pitäisi sallia, ettei vain tukahduteta hänen omaa minäänsä. :D Kuten sanottu, tuon ikäinen alkaa kiinnostua sukupuolirooleista ja hakea omalle sukupuolelleen ominaisia käytösmalleja, ja itse ainakin sanoisin omalle tuonikäiselle pojalleni, että 'pojat eivät tapaa pitää mekkoja, vaan tytöt ja naiset pukeutuvat yleensä niihin'. Kotioloissa saisi edelleen heilua sitten vaikka mekkosillaan, jos sille tuntuisi, mutta kaupungille ei mekkosillaan lähtisi. Joku raja tosiaan sentään.. :Dkysyisin, eikö ole hieman ristiriidassa, että sallisit mekon kotona mutta et muualla. eikö siitä juuri synny hämmennys pienelle lapselle?
mekko ei kuitenkaan ole mikään yöasu eli ei voi selittää, että se olisi vaate, jota pidetään vaan kotona. lapsi kun näkee mekkoja joka paikassa ulkona.
itse muuten sanoin pojalleni montakin kertaa, että mekkoja käyttävät yleensä tytöt. hän ei välittänyt siitä ensimmäisellä kerralla muistaakseni yhtään mitään ja jonain kertana totesi että "niin mutta tää on MUN mekko". eli ihan sama kuka äidin mielestä pitää mekkoja, tämä on silti hänen :) ja vastatessaan totesi myös jotenkin, että vaikka "olen poika". en muista miten hän sanoi, mutta tuo oli se ajatus. - ...
lai-ne kirjoitti:
kysyisin, eikö ole hieman ristiriidassa, että sallisit mekon kotona mutta et muualla. eikö siitä juuri synny hämmennys pienelle lapselle?
mekko ei kuitenkaan ole mikään yöasu eli ei voi selittää, että se olisi vaate, jota pidetään vaan kotona. lapsi kun näkee mekkoja joka paikassa ulkona.
itse muuten sanoin pojalleni montakin kertaa, että mekkoja käyttävät yleensä tytöt. hän ei välittänyt siitä ensimmäisellä kerralla muistaakseni yhtään mitään ja jonain kertana totesi että "niin mutta tää on MUN mekko". eli ihan sama kuka äidin mielestä pitää mekkoja, tämä on silti hänen :) ja vastatessaan totesi myös jotenkin, että vaikka "olen poika". en muista miten hän sanoi, mutta tuo oli se ajatus.ristiriitaa siinä on, jos opettaa lapselle, että pojat eivät yleensä pidä mekkoja, mutta että kotona sellaista voi pitää, jos välttämättä haluaa? Siis onko nyt niin, että lapsille ei enää saa yksilöyden menetyksen pelossa opettaa, että pojat/miehet eivät oikeasti (siis muuten kuin kotona leikeissä) toimi noin?
- .....
lai-ne kirjoitti:
kysyisin, eikö ole hieman ristiriidassa, että sallisit mekon kotona mutta et muualla. eikö siitä juuri synny hämmennys pienelle lapselle?
itse muuten sanoin pojalleni montakin kertaa, että mekkoja käyttävät yleensä tytöt. hän ei välittänyt siitä ensimmäisellä kerralla muistaakseni yhtään mitään ja jonain kertana totesi että "niin mutta tää on MUN mekko". eli ihan sama kuka äidin mielestä pitää mekkoja, tämä on silti hänen :) ja vastatessaan totesi myös jotenkin, että vaikka "olen poika". en muista miten hän sanoi, mutta tuo oli se ajatus.Hieman outoa tuo silti on... Lähinnäkin juuri se että ihmisten ilmoille laitetaan se mekko. Hoitaja-äidin kanssa olen samoilla linjoilla, hyviä ja fiksuja kommentteja häneltä.
Tuli tässä mieleeni taannoinen uutinen siitä "insuliinihoitajasta", joka letitti poikansa hiuksia usein. Sitä ihmeteltiin ja spekuloitiin, että haaveliko hän tytöstä ja yrittikö "tehdä" pojastaan tyttöä jne jne. Tämä on minusta verrattavissa siihen ja sekin kertoo jo, että onhan tuo hivenen outoa toimintaa.
Ja pakko kommentoida tuohon: "mekko ei kuitenkaan ole mikään yöasu eli ei voi selittää, että se olisi vaate, jota pidetään vaan kotona. lapsi kun näkee mekkoja joka paikassa ulkona."
Miksi et voi selittää asiaa? Sehän on oikeasti tyttöjen asuste eli en ymmärrä miksi sitä ei voi selittää!!! Vanhemman kuuluu asioita lapselleen selittää. - niin...
..... kirjoitti:
Hieman outoa tuo silti on... Lähinnäkin juuri se että ihmisten ilmoille laitetaan se mekko. Hoitaja-äidin kanssa olen samoilla linjoilla, hyviä ja fiksuja kommentteja häneltä.
Tuli tässä mieleeni taannoinen uutinen siitä "insuliinihoitajasta", joka letitti poikansa hiuksia usein. Sitä ihmeteltiin ja spekuloitiin, että haaveliko hän tytöstä ja yrittikö "tehdä" pojastaan tyttöä jne jne. Tämä on minusta verrattavissa siihen ja sekin kertoo jo, että onhan tuo hivenen outoa toimintaa.
Ja pakko kommentoida tuohon: "mekko ei kuitenkaan ole mikään yöasu eli ei voi selittää, että se olisi vaate, jota pidetään vaan kotona. lapsi kun näkee mekkoja joka paikassa ulkona."
Miksi et voi selittää asiaa? Sehän on oikeasti tyttöjen asuste eli en ymmärrä miksi sitä ei voi selittää!!! Vanhemman kuuluu asioita lapselleen selittää.seinällä lukee isosti TYTÖT, ja alla on mekkoja telineissään. Niin no, eihän 3-vuotiaat osaa useinkaan lukea, joten mitäpä niille selittämään. :D Jonakin kauniina päivänä poika sitten kysyy äidiltään, että miksi et kertonut, etteivät pojat käytä ihmistenilmoilla mekkoja ja miksi annoit minun nolata itseni niin...
- Elfarran
ja edelleen perustellaan joitakin asioita sillä, miten perinteisesti ja kuinka ennenkin on toimittu.
Ihmiskunta on muuttanut jopa biologiaan ja luonnollisiin vietteihin/vaistoihin liittyviä asioita itsessään ja edelleen kulttuurisidonnaisuus ja perinteet muokkaavat näin voimakkaasti niin vähäpätöiseltä tuntuvaa asiaa kuin ihmisten vaatettaminen :0
Heitin tämän vain ajatuksena. Jotenkin tuntuu, että ihmiskunta edistyy ja kehittyy huimaa vauhtia, mutta sitten tietyissä asioissa, aika hölmöissä itse asiassa, harataan kovasti vastaan. On perinteillä ja tavoilla toki positiivisia vaikutuksiakin ja ovathan ne osaksi ja osa niistä tarkoituksenmukaisia! Silti mietityttää, että mikä idea esimerkiksi tässä "sukupuoliroolit vaatetuksessa" -jutussa on. Muoti on toinen tämän tyyppinen asia. On kiva että näistä tulee keskustelua ja tässä ketjussa ei pahemmin ole edes asiattomuuksiin menty. Hieno homma!- yxäiti
Miksi kaikki pitäisi romuttaa ja kaikista rajoista luopua kaikessa? Esim. tämä mekkoasia on sellainen, että en lähtisi rikkomaan siinäkään rajoja. Hameet ja mekot on tarkoitettu naisille ja sopivat vain naisille. Pidän meidän kulttuurissamme ja kaltaisissamme kulttuureissa hametta ja _etenkin_ mekkoa pitävää miestä lähinnä pellenä. En koskisi tikullakaan. :D
- Tristar
yxäiti kirjoitti:
Miksi kaikki pitäisi romuttaa ja kaikista rajoista luopua kaikessa? Esim. tämä mekkoasia on sellainen, että en lähtisi rikkomaan siinäkään rajoja. Hameet ja mekot on tarkoitettu naisille ja sopivat vain naisille. Pidän meidän kulttuurissamme ja kaltaisissamme kulttuureissa hametta ja _etenkin_ mekkoa pitävää miestä lähinnä pellenä. En koskisi tikullakaan. :D
Kuka nyt kaikkea oli romuttamassa ja kaikista rajoista luopumassa? :D
Muutos tapahtuu vähitelleen, ja se on väistämätön. Sukupuolityypillinen pukeutuminen on hiipunut koko edellisen vuosisadan, alkaen siitä kun naisille annettiin lupa pukeutua housuihin. Arvaa vain nousiko siitä samanlainen poru kuin mekosta pojalle?
"Hameet ja mekot on tarkoitettu naisille ja sopivat vain naisille."
Kerrohan se myös muotisuunnittelijoiden uudelle sukupolvelle :D henkilökohtainen maku on henkilökohtainen maku ja siihen on joakisella oikeus. En vain ikinä menisi sanomaan että koska minun makuni sanoo näin, pitää kaikkien muidenkin tehdä näin.
- -Nainen-
Todellakin ihanaa, että poikasi saa niin paljon iloa irti tuosta viattomasta vaatekappaleesta. Voi tosin olla, että muutaman vuoden päästä kaikki tuollainen on jo tosi "yäk", mutta anna pojan iloita siitä aikansa. Lapsista sovinnaisten rajojen rikkominen on ihanaa ja on äärettömän hauskaa kutsua vaikkapa isoa pieneksi ja toisinpäin. Pukuleikit ovat osa tätä, mutta oikeastaan ne kestävät vain hetken ja aiheuttavat hihittelya, ja sellaisina ne ovat omiaan vahvistamaan lapsen mielessä jo valmiiksi jyrkkää jakoa tyttöjen juttuihin ja poikien juttuihin. Se, että poika viilettää mekossa tai leikkii nukeilla ja tyttö futaa, on aitoa, tervetullutta roolien hämärtämistä.
Totta kai antaisin oman poikani pukeutua mekkoon. Kaupungille voisi lähteä mekko päällä, samoin ehkä päiväkotiinkin, mutta sen tiedän, että sukulaisiani tuo loukkaisi niin paljon, etten sukujuhlille sentään veisi poikalasta mekko päällä. Yksi syy tähän on myös se, että olen lesbo, joten minua varmaankin syyllistettäisi lapsen kieroon kasvattamisesta enemmän kuin "normaalia" äitiä. - iskä*3 1/2
miehet hymähtelevät pojallesi on se, että he sisäisesti nauravat teille ja kiittävät sitä tosiasiaa ettei poika ole oma
- uskon!
Moni mies varmaan on kiitollinen siitäkin, että pojan äiti ei ole hänen vaimonsa...
- .....
uskon! kirjoitti:
Moni mies varmaan on kiitollinen siitäkin, että pojan äiti ei ole hänen vaimonsa...
Näin minäkin uskon!
- tungin palstalle =)
Anteeksi, että tungin palstallenne kirjottelemaan, mutta juttu pisti silmääni..
Ajattelin siis vastata siihen:
Ensinnäkin tämä vaatekokeilu kuuluu lapsen kehitykseen. Toiset tekevät sitä kait vain kotona salaa vaatehuoneessa, toiset taas voivat kuvaamallasi tavalla haluta julkisesti käyttää vastakkaisen sukupuolen vaatteita.
Siinä ei siis ole mitään väärää tai pahaa!
Kommentteja lukiessani kiinnitin huomiota, miten kirjottajat painottivat muiden ihmisten reagointia asiaan. Itse kysyisin "Mitä helvetin väliä sillä on mitä muut ajattelevat?!?!?"
Jos perhe on onnellinen, lapsi on onnellinen ei sillä mitä muut ajattelevat ole mitään hiton merkitystä!
Kauhistuttaa ajatuskin, että kasvattaisin oman lapseni yhdessä vaimonikanssa siten, että kaikki tekemämme asiat eivät vain häiritsisi muita tai näyttäisi muista pahalta. Ennemmin tekisimme juuri toisinpäin, voisimme vaikka kesäisin juosta saunan jälkeen munasillaan pihalla ja antaa naapureiden ihmetellä. Mitä väliä, kunhan meillä ja lapsella on kivaa!!
No mutta siis asiaasi palaten..
Veikkaan, kuten muutkin ovat tehneet, että tämä on tosiaan ohimenevä vaihe ja ehkä siihen ei vain kannata kiinnittää kamalasti huomiota (siis mitenkään ylistää tai kieltää) vaan antaa asian mennä omalla painollaan.
Muistan hämärästi itsekin, että pidin penskana joitain mekkoja ja äiskän kanssa meikkailtiin (mies ja myönnän tollasen!!!).
Nyt olen kyllä ihan tasapainoinen aikuinen mies, jolla on tytär ja vaimo. Äidin kanssa ollaan edelleen läheisiä, joten ehkä se liittyy jotenkin erittäin läheiseen siteeseen äitiin? Eikä sekään mielestäni ole pahaksi!
Siis ei muuta kun antaa asian rullata omalla painollaan ja katsoa mitä eteen tulee. Jos poika vielä 20 vuotiaana käyttää naisten vaatteita, niin mikäs siinä, KUNHAN ON ONNELLINEN!!!
-Mika - niinaivan
itse pukeuduin mekkoon n.5-8v lapsena ja omistin aika pitkät hiukset,kaikki vaatteet olisi pitäny olla punaista esim kurahousut ja sadetakki....näin ku jälkeenpäin ajattelee ni yllättävän paljo äiti sekä isosiskot ovlivat näis mukana,kaikki aina jotai ponnarei ja meikkei mun naamaan laittamassa...mutta kaipa toi siihen ikään ja kokeiluun kuulu sillo..itse muistan ku isosikot ja äiti aina halus mul sellase ponnarin laittaa ja mekon....hävettää ehkä hiema näin aikusena....
- pikkunaisiksi
Lapset puettiin entisaikaan tytöiksi noin 4 v ikään saakka. Joku varmaan tietää aiheesta enemmän. Oliko se vasta 1800 luvulta kun pikkupoikia alettiin pukea pojiksi. Pojilla oli mekot ja he olivat kuin pieniä naisia eikä esim aikakauden maalauksista pysty erottamaan onko kyseessä pieni tyttö vai poika.
- ......
...ai niin jatkoa...vasta nykyaikana naiset ovat niitä enemmän pynttäytyviä. Esim kuninkaiden Ranskassa miehet koristautuivat naisia enemmän. Eli pikkupoikien koristautumiosleikit eivät tee kenestäkään homoa myöhemmällä iällä.
- 13+16
ketju, mutta vastailenpa silti.
Jos poikani haluaisi pukeutua mekkoon tai muihin naistenvaatteisiin, antaisin toki kotona tehdä niin. Ulos/kouluun/päivähoitoon en kuitenkaan antaisi niissä mennä. Kertoisin pojalle, että nuo ovat yleensä tyttöjen vaatteita, mutta niillä voi halutessaan kotona kyllä leikkiä roolileikkejä. Punaisia tai muita "tyttöjen värejä" antaisin kyllä vapaasti käyttää missä tahansa. Itsellänikin oli lapsena yksi kausi, että kaikki piti olla sinistä. :)
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194889Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä533898Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve603483Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942858On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732648Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä972620Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1352381Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta542276Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582084