Ohjausrumpu ruoripylvääseen

Apua kaivataan

Onko saatavilla ohjausrumpuja, jotka sopivat asennettavaksi ruoripylvääseen? Ruoripylväs on Edson-merkkinen ja se on noin 90-luvun tienoilta.

Veneessä on ollut aikaisemmin "ruoripylväänä" tahtaan valmistama vaneripylväs ja nyt haluaisin vaihtaa tilalle tavallisen valkoisen alumiinipylvään. Onko saatavilla pylväisiin mahtuvia kaapelijärjestelmiä? Lähinnä ohjausrumpu/simpukka taitaa olla se ongelma?

Kiitos avusta!

5

863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seglannut

      Venetyyppiä tuntematta vaikea sanoa mitään eksaktia, mutta Edsonin luettelon voit tilata Jotiko-Marinelta vai mikä se nyt oli se suomalainen edustaja. Engl. kieliset nettisivut tietysti myös olemassa. Tanskalaisella Jefalla on myös omat sivut ja Ruotsista löytyy Garbo.us hakusanalla. Muitakin on mutta hintaluokka pompsahtaa. Teleflex Morse ei taida enää tehdä kaksikaapelista muoviseen planeettapyörästöön perustuvaa, jonka välityssuhde on huomattavasti muita hitaampi = sopii pienemmälle ruoripyörälle.
      Käsittelin tässä pääasiassa kaapelikuoria hyödyntäviä järjestelmiä - pienessä tilassa tarkoittaa usein ketju/vaijeriyhdistelmää.

      • Apua kaivataan

        Pylväässä on ollut vaijeriohjaus, joten sisällä on edelleen hammasratas ketju ym. Kaapelia ei taida olla mahdollista mitenkään liittää tähän järjestelmään, jolloin ohjaussimpukan ahtamiselta ruoripylvääseen vältyttäisiin? Vaijereiden vieminen ei taas veneessäni oikein luontevasti onnistu.


      • seglannut
        Apua kaivataan kirjoitti:

        Pylväässä on ollut vaijeriohjaus, joten sisällä on edelleen hammasratas ketju ym. Kaapelia ei taida olla mahdollista mitenkään liittää tähän järjestelmään, jolloin ohjaussimpukan ahtamiselta ruoripylvääseen vältyttäisiin? Vaijereiden vieminen ei taas veneessäni oikein luontevasti onnistu.

        Tarkoitin, että ketju yhdistetään vaijereihin ja vaijerit viedään kuoren sisällä peräsinakselin lähelle kvadrantille tai vastaavalle. Vaijerien kuoret kiinnitetään pedestaalin (pylvään) alapäähän ja takaosastaan "pallokiinnikkeillä" kuten Teleflexit aiemmin. Nykyiset Teleflexit ovat sivumennen sanoen enemmän moottorivenekäyttöön sopivia. Turun Lukosta voisi kysyä tietysti vanhempaa Ultraflexiä, jos sattuisi olemaan varastossa. Se simpukka ei takuulla sovi pylvään sisään. Kvadrantin siipiä voi muodosta riippuen hieman jatkaa ketju-vaijeriohjauksessa, jos ohjaus tuntuu liian nopealta. 11 hampainen taitaa olla pienin erikseen myytävä ketjupyörä. Vaijerien yläpäissä on yleensä ketjulukot, jotka sopivat vaijerien pääteheloihin samalla systeemillä kuin moottoripyörän ketjulukkokin toimii. Vaijerin kulkureitti kuorien sisäpuolisella matkalla ei tarvitse olla symmetrinen. Jos ruoritolpalta vaijerit peräsinakselille lähtevät taaksepäin (CC-veneet)pitää muistaa vetää vaijerit ristiin.


      • Apua kaivataan
        seglannut kirjoitti:

        Tarkoitin, että ketju yhdistetään vaijereihin ja vaijerit viedään kuoren sisällä peräsinakselin lähelle kvadrantille tai vastaavalle. Vaijerien kuoret kiinnitetään pedestaalin (pylvään) alapäähän ja takaosastaan "pallokiinnikkeillä" kuten Teleflexit aiemmin. Nykyiset Teleflexit ovat sivumennen sanoen enemmän moottorivenekäyttöön sopivia. Turun Lukosta voisi kysyä tietysti vanhempaa Ultraflexiä, jos sattuisi olemaan varastossa. Se simpukka ei takuulla sovi pylvään sisään. Kvadrantin siipiä voi muodosta riippuen hieman jatkaa ketju-vaijeriohjauksessa, jos ohjaus tuntuu liian nopealta. 11 hampainen taitaa olla pienin erikseen myytävä ketjupyörä. Vaijerien yläpäissä on yleensä ketjulukot, jotka sopivat vaijerien pääteheloihin samalla systeemillä kuin moottoripyörän ketjulukkokin toimii. Vaijerin kulkureitti kuorien sisäpuolisella matkalla ei tarvitse olla symmetrinen. Jos ruoritolpalta vaijerit peräsinakselille lähtevät taaksepäin (CC-veneet)pitää muistaa vetää vaijerit ristiin.

        Voinko siis kuitenkin käyttää "normaalia" moottoriveneen ohjausjärjestelmään tarkoitettua kaapelia?

        Olen sen verran ulalla kuitenkin nyt tässä asiassa, että haluan varmistaa...

        -Minulla on siis käytetty ohjauspylväs, joka on ollut vaijeriohjausjärjestelmässä (vaijerit viety blokien kautta kvadrantille). Yhdistämällä pylvään sisällä olevaan ketjuun ohjausrummulle tarkoitetun ohjauskaapelin, järjestelmä toimii vaikka siinä ei ohjausrumpua olekaan. Onko näin ja olenko ymmärtänyt oikein?

        -Minkälaisella osalla saan ohjauskaapelin kiinnitettyä ruoripylvään sisällä olevaan ketjuun, vai jätänkä pätkät vanhaa vaijeria, johon sitten kiinnitän ohjauskaapelin?

        Sorry vaan, mutta joskus tyhmälle pitää vääntää rautalangasta.:)


      • seglannut
        Apua kaivataan kirjoitti:

        Voinko siis kuitenkin käyttää "normaalia" moottoriveneen ohjausjärjestelmään tarkoitettua kaapelia?

        Olen sen verran ulalla kuitenkin nyt tässä asiassa, että haluan varmistaa...

        -Minulla on siis käytetty ohjauspylväs, joka on ollut vaijeriohjausjärjestelmässä (vaijerit viety blokien kautta kvadrantille). Yhdistämällä pylvään sisällä olevaan ketjuun ohjausrummulle tarkoitetun ohjauskaapelin, järjestelmä toimii vaikka siinä ei ohjausrumpua olekaan. Onko näin ja olenko ymmärtänyt oikein?

        -Minkälaisella osalla saan ohjauskaapelin kiinnitettyä ruoripylvään sisällä olevaan ketjuun, vai jätänkä pätkät vanhaa vaijeria, johon sitten kiinnitän ohjauskaapelin?

        Sorry vaan, mutta joskus tyhmälle pitää vääntää rautalangasta.:)

        Vaijerien päissä oltava prässätyt holkit, joissa sopivan kokoiset reiät liitososalle - suoraa vaijeria, eikä mitään "kierrepintavaijeria" tyyliin perämoottorien ohjausjärjestelmät. Kuoret hommataan osapuilleen sopivan mittaiset, joissa myös asianmukaiset "päät" valmiina. Voit toki tehdä. kuten ehdotat, liittää puristusliittimillä vanhoihin vaijerinpätkiin, mutta mikset korvaisi niitä "ruuvivaijereita" suorilla vaijereilla alusta loppuun, liikkuvat kuoressa hyvin, voiteluksi riittää pelkkä teflonöljy tai spray. Tarvitset siis kaksi vaijeria ja kaksi kuorta.
        Yhdellä Teleflextyyppisellä "simpukka/kierrevaijerilla" , joka työntää ja vetää, ei tule kestämään. Painetta tulee kryssiessä liikaa.

        Linkkikuvat: http://www.garbo.us/styrning.htm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe