TYÖNHAKU = PASKAA

turhaan tunut

Työnhaku on naurettavaa pelleilyä. Ensin sinun pitää säveltää CV ja hakemuskirje, jotka ovat totuudenmukaisia mutta kuitenkin juuri haettavan paikan mukaan räätälöityjä, samaan aikaan virallisen formaatin mukaisia mutta kuitenkin omaleimaisia! HUOH!

Sitten sinut ehkä kutsutaan haastatteluun, jossa ilmenee etteivät haastattelijat paljoa aikaa ole uhranneet papereidesi lukemiseen. Kysellään mitä epärelevantimpia kysymyksiä ja yksi haastattelijoista, se vitun mestaris psykologi, varmaankin tarkkailee kehonkieltäsi ja reaktioitasi (jos katsot vasemmalle, valehtelet!)
Ylemmän koulutustason teknisen alan paikkoja hakiessasi sinulle tykitetään pahoja kysymyksiä osaatko mitä milloinkin teknologiaa tai onko kirjainyhdistelmät kuten ABCDE FCUK ja EVVK tuttuja. Oikeasti asialla ei ole mitään vitun väliä koska jos sinulla on kaksi toimivaa aivopuoliskoa ja sopiva koulutustaso, opit ne kyllä perkele! Kuitenkin työnantajat "ajattelevat" että sinun on heti osattava kaikki ja kun aloitat niin ei toudellakaan ole sitä puoltatoista viikkoa aikaa käyttää näiden (apinatason) juttujen opiskeluun. Sen sijaan rekrytointiin ja haastatteluihin voidaan kyllä käyttää vaikka pari kuukautta! Perseenreiälläänkö nämä ihmiset ajattelevat!

No, oikeasti kaikki on vain sirkusta jossa testataan oletko "HYVÄ TYYPPI"(TM). En voi vittu ymmärtää millä logiikalla hyvätyyppiys testataan luotettavammin jossain keinotekoisessa ja kaavamaisessa haastattelutilanteessa kuin esimerkiksi sillä, että pistettäisiin hakija puolen päivän ajaksi tekemään jotain ihan oikeasti vaikka ryhmässä ja katsottaisiin kuinka hänen kanssaan työskentely onnistuu.

No minkäs teet kun ihmisrotu on perusolemukseltaan yksiä saatanan perseaivo laumasieluja, niin kun jotkut munapäät on tällaisen anaalisen TYÖHAASTATTELU-käytännön luoneet, niin totta helvetissä sitä toistetaan seuraavat 200 vuotta ilman että välissä pysähdyttäisiin ajattelemaan ja vähän käyttämään niitä aivoja.

19

5099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hahahaaxx

      sinä et selvästikään ole "HYVÄ TYYPPI"(TM)

      niin ne hommat vaan menee, get used to it =)

      • tilityksessä

        ei ole mitään järjetöntä, vaan se on täyttä totta. Sinä taas ilmeisesti olet niitä paviaaneja jotka ovat nielleet kiltisti pajunköytensä ja pärjäävät olemalla epärehellinen perseennuolija.


      • hankippa elämä
        tilityksessä kirjoitti:

        ei ole mitään järjetöntä, vaan se on täyttä totta. Sinä taas ilmeisesti olet niitä paviaaneja jotka ovat nielleet kiltisti pajunköytensä ja pärjäävät olemalla epärehellinen perseennuolija.

        kaikesta päätelle ketjun alottajahan noihin perseennuolentaduuneihin koittaa päästä, varsin paskalla menestyksellä tosin.

        itekki paiskin ihan rehellistä duunarihommaa ja kuten edellinen kirjottaja totes, ei siellä tarvi olla pompoteltavana. ite sain työpaikkani 2 päivää sen jälkee ku täytin hakemuksen eikä mitää turhaa bullshittiä.

        paviaani ja epärehellinen perseennuolija on molemmat siis melko paskoja luonnehdintoja minusta. sopinee paremminkin sinuun.


      • sait
        hankippa elämä kirjoitti:

        kaikesta päätelle ketjun alottajahan noihin perseennuolentaduuneihin koittaa päästä, varsin paskalla menestyksellä tosin.

        itekki paiskin ihan rehellistä duunarihommaa ja kuten edellinen kirjottaja totes, ei siellä tarvi olla pompoteltavana. ite sain työpaikkani 2 päivää sen jälkee ku täytin hakemuksen eikä mitää turhaa bullshittiä.

        paviaani ja epärehellinen perseennuolija on molemmat siis melko paskoja luonnehdintoja minusta. sopinee paremminkin sinuun.

        Haitko ennen 90-luvun alkua, kuten minä?


    • muumio2

      tollasta se on jossain helvetin juppihippidiplomimaisteri-insinöörikandipaikoissa. Mulla aina näissä rehellisissä duunarihommissa ole pahemmin aikaa käytetty tollaseen pelleilyyn, kyselty korkeintaan vähän tietoja ja sanottu että tuu eka kattomaan hommia, jos vielä kiinnostaa niin kokeile muutama päivä, jos näyttää että alkaa sujumaan ja olet halukas tekemään ja oppimaan niin ottavat töihin.

    • Hakija.

      Ihan täyttä teennäistä paskaa. Sitten on joku pelle käytäntö että pitää käydä useammassa haastattelussa. Viimeksi kun näin oli niin se toinen tyyppi kysyi aivan samat asiat kuin edellinen. Minkä helvetin takia?

      Eniten vi.u..aa ne jotkut 30 tietämillä olevat dressmannin puvussa olevat geelitukkadorkat jotka luulee olevansa jotain tärkeitä pomoja ja kyselevät "kiperiä kysymyksiä". Tunkekaa se femman kravattinne vaikka hanuriinne jos ei teillä ole muuta tekemistä. Ja lopettakaa puvun pitäminen jos ei ole varaa kunnolla istuvaan.

    • Noksuttelija

      Aloituskirjoituksessa on asiaa. Paljon olen haastatteluissa ollut ja varsinkin viime vuosien kokemukset ovat paljastaneet tuon pelleilypuolen. Kyllä se vaan on niin, että nuorena on monikin vielä se hyvä tyyppi, mutta annas olla kun ikää on 40-50 vuotta! Tuolloin ei pelasta, vaikka olis miten kokemusta. Voidaan joskus ottaa haastatteluun "ihmeteltäväksi". Ja jotta voidaan heittää muutama itsetuntoa nostattava kysymys tyyliin: "Kuinka luulet täällä pärjääväs, kun meidän porukka on iältään kaikki alle 30-vuotiaita?" Tai: "Miten luulet pärjääväs meillä, kun et pärjännyt nnnnn-firmassakaan?" Ja kyseinen hakijakandidaatti kun on irtisanottu nnnnn:ltä 20 vuoden palveluksen jälkeen!!!

      Testauksiin ja haastatteluihin tuhlataan paljon rahaa ja energiaa, mutta onhan niillä sitten tietty työllistävä vaikutus. Ja ainakin konsultit ja psykologit saa fyffeä!!

      Hyvä haastattelu on useimmiten riittävä. Testien suhteen olen tullut kriittiseksi. Mielestäni 20 vuoden työura kertoo ihmisestä osaamisen suhteen enemmän kuin yksi testi. Pikapalikkatesteillä on kuitenkin tietysti oma vakaa roolinsa, jos halutaan sulkea tie varttuneemmilta kandidaateilta. Onhan yleensä melko varmasti jokainen 25-vuotiaana sukkelampi ja nokkelampi kuin vartuttuaan parikymmentä vuotta lisää???

    • työtä paljon hakenut

      Joo, olen funtsinut pitkälle samaa. Kokemusta on useista haastatteluista. Nämä vuokra ja rekrytointifirmat ovat myös aivan turhia. Hidastaa vain työnhakemista, vähänen aika sitten hain yhtä avointa paikkaa. Ensiksi cv rekrytointifirmaan, sitten 15 minuutin haastattelu siellä, seuraavana päivänänä varsinaiseen yritykseen haastatteluun ja vielä uudestaan kolmannen kerran seuraavalla viikolla sinne haastatteluun. Tämän jälkeen "kiitos mielenkiinnostasi yritystä kohtaan jne". Lisäksi joissakin paikoissa joutunut tekemään soveltuvuus testejä jotka vievät sulta liikaa aikaa ja aina vaan pitää tehdä uudestaan ym..

      Vaikka rekrytoijat kuinka paljon haluaisivat tietää kuinka sitoudut yritykseen joidenkin haastattelujen perusteella, se ei tuota totuutta, koska harvemmin tiedät itsekkään, ennen kun olet ollut töissä ko. yrityksessä jonkun aikaa. Silloin vasta tiedät onko se hyvä vai paska paikka. Ja kuka nyt paskassa paikassa haluaisi olla.

      Nykyinen ajattelumalli vaan on jumittunut siihen, että jos työntekijä ei viihdy kauan yrityksessä, siinä on jotain vikaa vaikka vika olisi juuri yrityksessä.

      Voin luetella litanian joitakin yleisimmistä kysymyksistä mitkä on mulle kaavamaisesti esitetty useimmissa rekryfirmoissa.

      1. Kerro jotain itsestäsi, mitä olet aikaisemmin tehnyt?

      2. Kuvaile itseäsi luonteelta?

      3. Miksi haet juuri tätä paikkaa?

      4. Mitkä tekijät sinussa auttavat onnistumaan tässä työssä?

      5. Mitä kehittämiskohtia ( eli heikkouksia) sinussa on?

      6. Mitä odotat tältä työltä?

      7. Mitä mieltä olet palautteesta?

      8. Tykkäätkö enemmän yksilö vai ryhmä työskentelystä?

      9. Mikä on roolisi ryhmätyössä?

      10. Mtä odotat esimieheltäsi?

      11. Onko sulla meillepäin esittää kysyttävää ?

      Olen yleinsä vastannut että on..ja kysymykseni on että minkälaista työntekijää haette tai mitä ominaisuuksia odotatte sillä olevan?


      Eräässä haastattelussa, haastattelija ahdistui ja meni solmuun, eikä osannut vastata tuohon mitään järkevää.

      Jos tuohon ei osaa vastata, voiko luottaa siihen että haastattelija tekee päätöksen hyvästä hakijasta järjellä? - Vai mututuntumalla.......joten mielipiteeni on Rekry/Firmoja ja liiallisia rekryprosesseja ei tarvita.....

    • pitäisi tietää

      jos on tekninen haastattelu. Firmat etsii osaajia ja taitoja mitä niillä ei välttämättä ole sillä hetkellä. kannattaa katsoa, että mitä se firma tekee ja valmistautua teknisiin kysymyksiin. Ja vielä esitellä uusia ideoita haastattelussa.

    • mieltä täysin

      Sellaset lafkat mitkä voimakkaasti rekrytoi tekee haastattelut jonkun kaavan mukaan missä joku kullinaamanen fägis kysyy "miten toimisit seuraavassa tilanteessa", ja kuvailee jotain ongelmaa mikä kyseistä trendikästä, nuorekasta ja dynaamista firmaa saattais vaivata. Sitten muutaman vastauksen perusteella tehdään johtopäätös että kyseinen henkilö ei sovellu tähän tehtävään koska sanoi näin ja näin ja näin. Ihan perseenreiästä revittyä! Ja tiedän että siellä on töissä sellasia tyyppejä jotka ei osaa ratkaista toisen asteen yhtälöä vaikka niille maksettais tonni, ja joilla menee jauhot suuhun kun pitäis soittaa ja varata leffaliput. Onneks pääs sellasen epäonnistuneen haastattelun jälkeen uuteen haastatteluun järkevään yhtiöön ja hyvin menee. Työhaastattelu oli asiallinen eikä mitään kaappihomopsykologiaa.

      • I agree

        Olisi ollut vielä parempi jos kirjoituksesta olisi siivottu alatyylistä kieltä vähemmäksi...

        Mutta asiasisältö oli oikein osuva. Täsmälleen samoja kokemuksia myös minulla!

        Erityisesti osuu nappiin tuo kohta kun haastattelu-rumbaan käytetään kuukausia ja haastatteluja pidetään useita joissa on läsnä 1-5 henkilöä joilla palkka juoksee koko ajan!! On ryhmätilannetta, yksilöhaastattelua ja soveltuvuusarviointia ja sitten sanotaan ettei ole kuule aikaa perehdyttää tai kouluttaa johonkin tiettyyn tietokoneohjelmaan (josta perustiedot kyllä hallussa)! Että pitäis vaan ekasta päivästä istua penkkiin ja tarttua työhön ihan yksin... "kun ei meillä täällä kuule kukaan kerkiä"...
        Bullshittiä, sanon minä.


      • I agree not
        I agree kirjoitti:

        Olisi ollut vielä parempi jos kirjoituksesta olisi siivottu alatyylistä kieltä vähemmäksi...

        Mutta asiasisältö oli oikein osuva. Täsmälleen samoja kokemuksia myös minulla!

        Erityisesti osuu nappiin tuo kohta kun haastattelu-rumbaan käytetään kuukausia ja haastatteluja pidetään useita joissa on läsnä 1-5 henkilöä joilla palkka juoksee koko ajan!! On ryhmätilannetta, yksilöhaastattelua ja soveltuvuusarviointia ja sitten sanotaan ettei ole kuule aikaa perehdyttää tai kouluttaa johonkin tiettyyn tietokoneohjelmaan (josta perustiedot kyllä hallussa)! Että pitäis vaan ekasta päivästä istua penkkiin ja tarttua työhön ihan yksin... "kun ei meillä täällä kuule kukaan kerkiä"...
        Bullshittiä, sanon minä.

        Minun mielestäni on parempi, että ihminen kirjoittaa ja käyttää sellaista kieltä juuri sillä hetkellä miltä hänestä tuntuu. On turha ruveta hienostelemaan, jos siltä ei tunnu. Kyllä työnhaku on nykyään etenkin vanhemmalle ihmiselle sellaista paskan luomista, että näitä voimasanojakin pitää käyttää kun todella ottaa pähään satojen todellisten hakemusten jälkeen ja aina sama lopputulos = Kiitos hakemusesta, jne.


    • Täysin samaa mieltä

      Olen kanssasi todella täysin samaa mieltä omien kokemuksieni perusteella viimeisen 2 vuoden ajalta.
      Työnhaku kaikkine kommerverkkeineen on nykyään todella täyttä PASKAA isolla P:llä.
      Kaikki konsultit saisi viedä vielä uudestaan koulun penkille ja opettaa hommien hoitamista uudestaan.
      Kyllä niin perkeleesti harmittaa kun lähettää monia hakemuksia ja aina tulee sama paskamainen EI-vastaus.

    • HPL85

      Entäs nämä:

      Missä näet itsesi 3/5/10 vuoden kuluttua?

      Eihän tuohon voi rehellisesti vastata. Jos voisi
      sanoisin joko

      a) Toivottavasti elossa ja terveenä
      b) Toivottavasti jossain muualla kuin tässä
      työssä

      Mitä jos vastaa tyyliin: toivottavasti täällä
      töissä yms. Haastattelija tietää sinun puhuvan
      paskaa. Mikä olisi sitten tähän kysymykseen
      oikea vastaus. Ei sitä olekaan! Kysymys on
      turhanpäiväinen eikä kerro muusta kuin
      haastattelijan tai firman laiskuudesta ottaa
      oikeasti hakijan kyvyistä ja persoonallisuudesta
      selvää.

    • ...osaa

      Otan todella osaa. Tuolla asenteella en yhtään ihmettele ettet saa töitä. Paistaa varmasti naamasta ja olemuksesta läpi. :)

      • erkki.

        Niin varmasti paistaakin, kuten myös toisilla kunnon nöyrä perseennuolijan asenne. Nämä jälkimmäiset saavat tänä päivänä töitä helpommin.


      • niin-i
        erkki. kirjoitti:

        Niin varmasti paistaakin, kuten myös toisilla kunnon nöyrä perseennuolijan asenne. Nämä jälkimmäiset saavat tänä päivänä töitä helpommin.

        Suostumalla vielä tekemään kaikkea ja ihan mihin vuorokaudenaikaan tahansa, sekä minimipalkalla.. niin saa töitä..

        Lisäksi en enään usko tämmöisiä paskapuheita että alkupalkka on tämä ja kyllä se myöhemmin nousee, ei ne suostu sitä mihinkään nostamaan ellei ne ole tosi hädässä.

        Olen myynti hommia yrittänyt tehdä viimeajat. Työnantaja vaihdoin ja yritti heti kusettaa työsopimuksessa. Maksais surkeeta takuuta ja provikalla pitäisi tehdä...mutta haluaa palkkakaton.....eli mun pitäisi hankkia niille isoja asiakkaita, mutta mulle ei jäisi mitään käteen... No hankitaan sitten pelkästään pieniä asiakkaita. Ja kesäloman aikana ei maksaisi mun asiakkaitten ostoista vaikka ne tulisi mun myynnin ansiosta ostamaan silloin kun mä olen kesälomalla. Soitin omaan ammattiliittoon ja sanoivat siellä, että ei semmoisia pitäisiä olla sopimuksessa...

        Kun mulle on tarjottu 2 vaihtoehtoa että tee joko näillä ehdoilla tai mene ovesta ulos.

        Vastaan yhtä tiukasti takaisin...että, en ala ilmaiseksi heitä rikastuttamaan.


      • joonas hauki
        erkki. kirjoitti:

        Niin varmasti paistaakin, kuten myös toisilla kunnon nöyrä perseennuolijan asenne. Nämä jälkimmäiset saavat tänä päivänä töitä helpommin.

        auta mua tämän kysymykseen? Mitä odotat uudelta työiläsi ja missä näet itsesi muutaman vuoden kuluttua


    • joonas hauki

      VOITTEKO AUTAA MUA KIITOS MUL KYSYTTIIN TÄÄ KYSYMYSTA

      Mitä odotat uudelta työiläsi ja missä näet itsesi muutaman vuoden kuluttua?
      olkää hyvä ja vastakaa mul kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe