Hei!
Minulle tarjottiin Pieksämäeltä kerrostalosta kaksiota hintaan 33.000 euroa. Kaksio on remontin tarpeessa. Kerrostalo sijaitsee keskustassa.
Onko järkevää ottaa pankista lainaa ja ottaa vuokralainen siihen? Itselläni ei paljon ylimääräistä rahaa ole, mutta saisin kyllä pankista tuommoisen lainan. Paljonkohan vuokraa voisi pyytää? Luulisi, että lainan kuukausimaksu olisi niin alhainen, että vuokratulot kattaisivat ne. Mitähän muuta pitäisi ottaa huomioon?
Minkälainen paikka Pieksämäki on? Myyjä sanoi, että aloittavat rakentamaan Idea Parkkia Pieksämäelle, että helposti varmaan saisin vuokralaisia.
Sijoitusasunto Pieksämäellä
8
1587
Vastaukset
- jostain pieksämäeltä
Ostaisin jostain esim. jonkun isomman kaupungin lähiöstä tai lähellä max 25 km olevasta pikkukaupungista.
Sellaisesta, jolla on kasvupotentiaalia. Jossa vuokrataso on kunnossa, mutta edelleen halvat hinnat.
Oliskohan tuo Lahden oikorata jo vaikuttanut noihin radanvarrella oleviin kaupunkeihin ja nostanut hintoja, ehkei viellä.
Mieleeni tulisi ensimmäisenä esim. jokin Lahtea lähellä oleva paikka.
Katsele saatko sieltä tuolla samalla summalla mitään, vuokratasot siellä kuitenkin on korkeammat, joten tuotto jäänee paremmaksi, samoin arvonnousu tulee olemaan merkittävästi suurempi kasvualueilla.
Valitettavasti Pieksämäki on mielestäni vähän sivussa, eikä yksi Ideaparkki sitä pelasta.
Terveisin asuntosijoittaja. - Jeza
Mahdoton sanoa antamillasi tiedoilla.
33000:n egen (olettaen siis ettet tingi lainkaan) lainan kuukausierä 10 vuoden laina-ajalla on 5,5%:n lukemilla 350 euron luokkaa. Vuokratulon pitäisi olla siten vastikkeen verran suurempi, jos meinaat tuon kattaa, eli vaikka satasen vastikkeella 450 euroa. En tunne Pieksämäkeä ja varsinkaan sen vuokratasoa lainkaan, mutta jos sijainti on hyvä ja asunnon kunto edes kohtalainen, niin ehkä tuo onnistuu? Olethan ottanut laskelmissasi huomioon mahdolliset kalliit remontit? Kestääkö perse, jos tulee tyhjiä kuukausia (=ei vuokratuloa)?
Yleisesti ottaen syrjäisempien seutujen asuntosijoittaminen vaatii paljon kovempaa pelisilmää kuin ostaa joku yksiö vaikka Tampereen keskustasta. Toisaalta tuotto voi muodostua huomattavasti kovemmaksi mitä ylikalliissa suur-kasvukeskuksissa, jos löytää oikeasti hyvän kohteen. Jokatapauksessa selvää on, että myyjäpuolen totuuksia ei kovin vakavasti kannata ottaa - heidän intresseissään ei ole sinun tuottosi, vaan asunnon myynti. Ja Ideapark... jos kämppä sijaitsee ideaparkin naapurissa, niin varmasti voi olla hyvä paikka tulevaisuudessa.
Selvitä kuitenkin tarkasti mitä teet - varsinkin jos alat kikkailemaan velkavivulla.- Alkup.
joten olen varma, että hän ei aio "huijata" minua. Hän on vasta alkanut myymään asuntojaan (omistaa muitakin asuntoja samasta talosta), ja kyselee tutuiltaan ensin, ennen kuin laittaa asunnot markkinoille. Ideapark tulee melkein naapuriin, ei kuitenkaan liian lähelle.
Miksi laina pitäisi olla vaan 10 vuodeksi? Vai onko se asuntosijoittamisessa yleinen laina-aika? Pitempi laina-aika alentaisi kuukausierää. Olet oikeassa remontin suhteen. Siksi asunnon hinta on alhainen, koska remontti on tarpeen.
En ole mikään ammattisijoittaja, vaan normaali kahden lapsen yksinhuoltaja. Rahat ovat usein tiukilla, varsinkin kun lasten isä ei halua luopua omista rahoistaan edes lasten hyväksi!! Ajattelenkin tässä lapsieni tulevaisuutta. Pikkuhiljaa jos maksaisin asuntolainaa, saisin sitten hyvän rahasumman myydessä asunnon pois. Eikö?
En ajattele asiaa siten, että rikastuisin tai ostaisin lisää sijoitusasuntoja. En edes ajatellut mitään sijoittamista, ennen kuin kuulin myyjän puhuvan asunnoista.
Täytyy varmaan tutkiskella vuokratasoa ensin. Mutta jos laina-aika olisi esim. 15 v, eikö kuukausierä olisi niin pieni, että kyllä sen ilman vuokratulojakin maksaisi? Vastikekin kyllä täytyy ottaa huomioon.
Kiitos paljon kommentistasi. - Jeza
Alkup. kirjoitti:
joten olen varma, että hän ei aio "huijata" minua. Hän on vasta alkanut myymään asuntojaan (omistaa muitakin asuntoja samasta talosta), ja kyselee tutuiltaan ensin, ennen kuin laittaa asunnot markkinoille. Ideapark tulee melkein naapuriin, ei kuitenkaan liian lähelle.
Miksi laina pitäisi olla vaan 10 vuodeksi? Vai onko se asuntosijoittamisessa yleinen laina-aika? Pitempi laina-aika alentaisi kuukausierää. Olet oikeassa remontin suhteen. Siksi asunnon hinta on alhainen, koska remontti on tarpeen.
En ole mikään ammattisijoittaja, vaan normaali kahden lapsen yksinhuoltaja. Rahat ovat usein tiukilla, varsinkin kun lasten isä ei halua luopua omista rahoistaan edes lasten hyväksi!! Ajattelenkin tässä lapsieni tulevaisuutta. Pikkuhiljaa jos maksaisin asuntolainaa, saisin sitten hyvän rahasumman myydessä asunnon pois. Eikö?
En ajattele asiaa siten, että rikastuisin tai ostaisin lisää sijoitusasuntoja. En edes ajatellut mitään sijoittamista, ennen kuin kuulin myyjän puhuvan asunnoista.
Täytyy varmaan tutkiskella vuokratasoa ensin. Mutta jos laina-aika olisi esim. 15 v, eikö kuukausierä olisi niin pieni, että kyllä sen ilman vuokratulojakin maksaisi? Vastikekin kyllä täytyy ottaa huomioon.
Kiitos paljon kommentistasi.Juu, itse olen mukana yrityksessä joka vuokraa yksiöitä. Käsittääkseni pankissa tuota lasketaan yleisesti 10 vuoden laina-ajalla jos asunto tulee sijoitustoimintaan, ja myös me olemme asuntoja näin lainoittaneet. Muussa tapauksessa asunnon tuotto-% alkaa olla niin alhainen, että pankkikin saattaa ruveta yskähtelemään - varsinkin jos kyseessä on yksityinen sijoittaja, jolla on rahat tiukilla.
En tosin ole tästä täysin varma, koska en itse hoida juurikaan laina-asioita. Mutta kun tilanteesi on tuo, ja tähtäin pitkällä tulevaisuudessa, niin 15 vuotta ei liene liian pitkä jänne. 15 vuoden laina-ajalla tuon velan tasaerä-kuukausilyhennys olisi n. 270 euroa, eli toki oleellisesti pienempi.
Asunnon täydelliseen pintaremonttiin menee helposti 7000-10000 egeä, riippuen asunnon koosta, tavoitekunnosta ja siitä, kenellä saat hommat teetettyä (vai teetkö itse). Toisaalta jos asunto ei ole kuin sarvikuonon jäljiltä, osittaisellakin remontilla selviää. Tavoiteltavista ja tarjolla olevista vuokralaisista kuitenkin riippuu, millaiseen kuntoon luukku kannattaa laittaa. Työssäkäyvä aikuinen harvemmin jaksaa asua opiskelijaläävässä ja niin edelleen...
Kokonaisuutena ajatellen asuntoon sijoittaminen on jälkikasvulle vartasti hyvä kivijalka ja mukava pesämuna, johon velkavivutuksella saat myös mukavan tuoton, jollaista et muuten voisi omin rahoinesi ehkä säästää. Valitse kuitenkin kohde huolella ja ennen kaikkea varaa laskelmiin riittävästi liikkumavaraa, varsinkin jos oma talous on tiukilla. Vuokraamisen suurin riski kun on vuokralaiset - heitä ei välttämättä löydy (voi olla tyhjiä kuukausia ja joudut itse maksamaan lyhennykset), tai vastaavasti he voivat heittäytyä hankaliksi - eivät maksa, pirstovat kämppää, tms. Kannattaakin vaatia uusilta vuokralaisilta luottotietojen esittäminen, tai jos saat ne tarkistettua jostain, tarkistat itse. Saapahan jotain vakuutta taakse.
Huomioi myös yleinen talouden tilanne. Paljonhan povataan yleistä taantumaa ja asuntojen hintojen laskua. Myös korkojen nousuun kannattaa varautua. Asuntosijoittavan kannattaa kuitenkin pitää pää kylmänä - kunhan huolehtii vain siitä, että lainat ovat hoidossa. Arvoaankin menettävä asunto ei lakkaa olemasta ja tuottaa edelleen vuokratuottoa, ja pitkässä juoksussa (vaikkapa se 15 vuotta) nimellisarvo kiipeää todennäköisesti takaisin, ja entisten hintojen ylikin. - jukuli
"Ja Ideapark... jos kämppä sijaitsee ideaparkin naapurissa, niin varmasti voi olla hyvä paikka tulevaisuudessa."
Tänään oli kauppalehdessä, että on jäädytetty kaikki ideaparkit. Sukarin businekset tuottavat tappiota, ja mun näkemyksen mukaan Pieksämäellä ei parkkia nähdä. Kauppamiehet tietenkin hehkuttavat omia näkemyksiään, että kauppa syntyisi
- peruskorjaus
jos asunto on 70-luvulta, puhumattakaan vanhemmasta niin ota huomioon peruskorjaustarve. Putket, ikkunat, julkisivu, katto, sähköt, ilmastointi yms. tulevat korjattaviksi viimeistään 40-50 v:n iässä ja jos siinä vaiheessa omistat asunnon, niin vuosien tuotot valuvat hukkaan. Myydessä ei koskaan saa samaa rahaa takaisin minkä on remppaan laittanut, yleensä n. puolet.
- verot
jos käykin niin, että saat voittoa vuokratuloissa, niin sitten joudut maksamaan veroja.
laina korot ja yhtiövastike taitaa kelvata verovähennyksenä :) - jukuli
Itselläni oli kaksio Kontiopuistossa, jonka olin ostanut jo 1987. Panin sen vuokralle, mutta kunnon vuokralaista ei siihen saanut. Kolmet vuokralaiset olivat vuoden aikana ja aina oli välittäjälle maksettava uusi vuokralainen. Kulut kiinteistöstä ovat kuitenkin samat kuin pk-seudulla. Myin sen kymmenisen vuotta sitten ja sain alle 100000 mk. Neliöitä oli 54 ja täysin remontoitu. Itse en maksaisi kaksiosta 20000 eurokaan, sijoitusasunnosta siellä. Se täytyisi saada sillä hinnalla, että 5..6%:a tulee vuokratuottoa puhtaana. Se tarkoittaa, että kaksiosta olisi saatava (jos hinta on 33000 euroa, yhtiövastike 200 euroa), vuokraa yli 400 euroa ja kukaan ei maksa. Itse sain silloin nipin napin 1250 mk, eli vähän yli 200 euroa. Ei leiville lyönyt. Niissä vanhoissa taloissa on remonttiriski, ja Ideapark on haudattu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama133453Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve603293Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä462992Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942848On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622688Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732648Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä972620Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1132327Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl572077Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk661971