Silmälasit

tttuki

miten usein voi hakea niihin toimeentulotukea? Voiko kerran vuodessa? Joku koira tähän on arvattavasti haudattu ja haluaisin varautua siihen jo ennakolta.

30

2415

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eli jos on jatkuvasti toimeentulotukiasiaakkaana niin silmälasit sossu maksaa tarpeen mukaan, eli kun näöntarkkuus on muuttunut siten, että uudet lasit ovat välttämättömät tai kun lasit ovat menneet niin huonoon kuntoon, että ne ovat käyttökelvottomat.

http://www.netfi.fi/toimeentulotuki

Petri Nurminen
      julkishallinnon asiantuntija
      datanomi
      http://vvv.valtakunta.info

• tttuki

liian lyhyt aika? Sattuneista syistä niitä laseja ei ole ollenkaan.

• kehämasiin
        tttuki kirjoitti:

liian lyhyt aika? Sattuneista syistä niitä laseja ei ole ollenkaan.

muutaman kunnan, jonka ohjeistus on tiedossani, käytäntö on, että silmälasien hankkimesta aiheutuvat (minimi)kustannukset hyväksytään vain 5 vuoden välein

• tttuki
        kehämasiin kirjoitti:

muutaman kunnan, jonka ohjeistus on tiedossani, käytäntö on, että silmälasien hankkimesta aiheutuvat (minimi)kustannukset hyväksytään vain 5 vuoden välein

jos on noin jäykkää.

• teppo1968
        tttuki kirjoitti:

jos on noin jäykkää.

Itse olen suunnitellut lasien hankintaa. Lasit uusittu v. 2000-2002 viimeksi ja toimeentulotukea olen saanut neljä vuotta.

Epäselvää asiassa on se että miten tarkasti uudet lasit pitää perustella. Kävin tiskillä kysymässä ja sossu sanoi voit laittaa perustelut kirjallisena. No täytyy kirjoittaa joku satutarina.

Kysyin myös että jos haen tarjouksen useasta liikkeestä niin voinko silti ottaa ne kalliimmat ja maksaa itse tietysti erotuksen. Tähänkään en saanut selvää vastausta, tyyliin "ehkä".

Sossu sanoi tiskillä voi toki yrittää mennä asiassa kamikaze-tyyliin ja ostaa lasit ja laittaa hakemuksen sitten rahoista. Mielestäni aika huono kommentti/neuvo. Tällä tavalla tuen saaja ottaa riskin että mitään korvauksia ei saa laseille.

Tuo tarjoukset useista liikkeistä homma on mielestäni vähän hassu. Sitähän voi hakea tarjoukset kaikkein kalleimmista liikkeistä. Toisaalta tarjouksien hakeminen on nöyryyttävää, käytännössä liikkessä ilmoittaa että olen köyhä sossu pummi. Eräs tuttu kävi hakemassa tarjousta ja kun hän sanoi asiansa myyjä huusi isoon ääneen "Hei tulkaa joku tekemään tarjous tälle kaverille!" ja meni palvelemaan "oikeita" asiakkaita.

Se mikä minua hatuttaa on se että sossun tiskillä virkailijat ovat tahallaan "Ehkä" "Katsotaan" porukkaa, tuen saaja ei saa sieltä koskaan täysin selvää vastausta. Homman juju on varmaan siinä että tällä tavalla tuen saaja ei saa tietää kaikkia mahd. tukia, jos ei itse niistä ota selvää.

• Teppo1968
        teppo1968 kirjoitti:

Itse olen suunnitellut lasien hankintaa. Lasit uusittu v. 2000-2002 viimeksi ja toimeentulotukea olen saanut neljä vuotta.

Epäselvää asiassa on se että miten tarkasti uudet lasit pitää perustella. Kävin tiskillä kysymässä ja sossu sanoi voit laittaa perustelut kirjallisena. No täytyy kirjoittaa joku satutarina.

Kysyin myös että jos haen tarjouksen useasta liikkeestä niin voinko silti ottaa ne kalliimmat ja maksaa itse tietysti erotuksen. Tähänkään en saanut selvää vastausta, tyyliin "ehkä".

Sossu sanoi tiskillä voi toki yrittää mennä asiassa kamikaze-tyyliin ja ostaa lasit ja laittaa hakemuksen sitten rahoista. Mielestäni aika huono kommentti/neuvo. Tällä tavalla tuen saaja ottaa riskin että mitään korvauksia ei saa laseille.

Tuo tarjoukset useista liikkeistä homma on mielestäni vähän hassu. Sitähän voi hakea tarjoukset kaikkein kalleimmista liikkeistä. Toisaalta tarjouksien hakeminen on nöyryyttävää, käytännössä liikkessä ilmoittaa että olen köyhä sossu pummi. Eräs tuttu kävi hakemassa tarjousta ja kun hän sanoi asiansa myyjä huusi isoon ääneen "Hei tulkaa joku tekemään tarjous tälle kaverille!" ja meni palvelemaan "oikeita" asiakkaita.

Se mikä minua hatuttaa on se että sossun tiskillä virkailijat ovat tahallaan "Ehkä" "Katsotaan" porukkaa, tuen saaja ei saa sieltä koskaan täysin selvää vastausta. Homman juju on varmaan siinä että tällä tavalla tuen saaja ei saa tietää kaikkia mahd. tukia, jos ei itse niistä ota selvää.

Unohdin keskeisen asian: linssit pitää tarjouksessa ilmoittaa ilman pintakäsittelyä. Ja ne korvataan.

Linsseissä saattaa olla erilaisia pintajuttuja ihan varasto linsseissä. Pitäisikö näistä hinnoista repiä irti kaikki "kova pinta" yms. Ilmeisesti heijastuksenesto tehdään lisätyönä.

Onko kellään kokemusta miten tarjouksessa pitää linssin "rakenne" ilmoittaa? Voihan olla että laseja ei korvata jos tarkka käsittelemätön hinta ei ole selvillä?

• vain pummin pitää kirjoitta...
        teppo1968 kirjoitti:

"No täytyy kirjoittaa joku satutarina."

"Toisaalta tarjouksien hakeminen on nöyryyttävää, käytännössä liikkessä ilmoittaa että olen köyhä sossu pummi."

Ekassa lauseessasi itsekin myönsit olevasi nimenomaan sossun pummi.
        Jos hakee toimeentulotukea, se ei välttämättä ole pummi, mutta jos pitää sossuun sepittää jotain satuja saadakseen tukea, se on pummiutta.

• dddddddddddddddddddddddddd
        Teppo1968 kirjoitti:

Unohdin keskeisen asian: linssit pitää tarjouksessa ilmoittaa ilman pintakäsittelyä. Ja ne korvataan.

Linsseissä saattaa olla erilaisia pintajuttuja ihan varasto linsseissä. Pitäisikö näistä hinnoista repiä irti kaikki "kova pinta" yms. Ilmeisesti heijastuksenesto tehdään lisätyönä.

Onko kellään kokemusta miten tarjouksessa pitää linssin "rakenne" ilmoittaa? Voihan olla että laseja ei korvata jos tarkka käsittelemätön hinta ei ole selvillä?

täälläpäin ainakin riittää kun esität optikkoliikkeen hinta-arviot. itse en ole tarvinnut mitään tarjousta ja erittelyä laatia.

linsseistä on maksettu peruslinssit, siis ilman erikoiskäsittelyjä. Varastolinsseissä ei noita lisäjuttuja ole. esim. kovapintakäsittelyjä. ne tehdään erikseen. ja maksetaan itse erikseen.
        pokista on ollut noin 70 €:n katto

• tttuki
        vain pummin pitää kirjoitta... kirjoitti:

"No täytyy kirjoittaa joku satutarina."

"Toisaalta tarjouksien hakeminen on nöyryyttävää, käytännössä liikkessä ilmoittaa että olen köyhä sossu pummi."

Ekassa lauseessasi itsekin myönsit olevasi nimenomaan sossun pummi.
        Jos hakee toimeentulotukea, se ei välttämättä ole pummi, mutta jos pitää sossuun sepittää jotain satuja saadakseen tukea, se on pummiutta.

sitten Kelan pummeja?

• kehämasiin
        tttuki kirjoitti:

sitten Kelan pummeja?

ja asuntolainaiset ilmeisesti superpummeja (asuntolainojen korkovähennysoikeus maksaa valtiolle vuodessa yli 800 miljoonaa euroa Hullu Juttu -ohjelman mukaan).

Koko toimeentulotuen bruttomenot ovat n. 450 miljoonaa euroa vuodessa. Bruttomenoihin vieläpä sisältyy toimeentulotukiennakot ym. eli asiakkailta takaisin perittävät määrät, joten todelliset toimeentulotukimenot ovat tuota 450 miljoonaakin huomattavasti pienemmät.

• teppo1968
        kehämasiin kirjoitti:

ja asuntolainaiset ilmeisesti superpummeja (asuntolainojen korkovähennysoikeus maksaa valtiolle vuodessa yli 800 miljoonaa euroa Hullu Juttu -ohjelman mukaan).

Koko toimeentulotuen bruttomenot ovat n. 450 miljoonaa euroa vuodessa. Bruttomenoihin vieläpä sisältyy toimeentulotukiennakot ym. eli asiakkailta takaisin perittävät määrät, joten todelliset toimeentulotukimenot ovat tuota 450 miljoonaakin huomattavasti pienemmät.

Jep, en ole mielestäni pummi. Tunnen kyllä pari pummiksi luokiteltavaa: he tuhlaavat rahat heti ja menevät sitten itkemään luukulle.

Eräs tuttu tukea saava nainen muutti miestuttunsa luo (möi kodin roinat ja tuhlasi rahat). Sitten parin kk päästä tuli ero ja nainen haki kaikki mahdolliset avustukset että sai uuden kodin kalustettua. Hän sanoi minulle että sai telkkariinkin rahaa, sitä en kyllä uskonut.

Tai no miten pummius määritellään? Ihminen hakee tukia mihin lakien mukaan oikeus.

• teppo1968 kirjoitti:

kannattaa kilpailuttaa optikkoliikkeitä apunäkimiä hankkiessaan - on hän sitten visukinttu köyhä, visukinttu hyvin toimeentuleva tai visukinttu rikas. Tämä on mahdollista suurilla paikkakunnilla, joissa valinnanvaraa liikkeitten suhteen on. Toisaalta eri myymälät saattavat kuulua samaan ketjuun mutta ainakin myymälävastaavat kenties kykenevät vaikuttamaan hinnoitteluun.

• kehämasiin kirjoitti:

Toimeentulotukea pitää silmälaseihin myöntää vaikka kerran kuukaudessa jos se on välttämätöntä.

Varsin monelle näkö heikkenee siten, että lasit on uusittava vuosittain. Tuollaisessa tapauksessa sossun "viiden vuoden ohjeella" saa pyhjetä "sitä" ja sossun on pakko maksaa ne uudet lasit halvimman mukaan. Ja kyllä - käytännössä asiakas saa perusosistaan laittaa osanostaakseen vähän kalliimmat ja paremmat silmälasit.

Tuota otsikkoa jos joku ihmetteli niin se siksi, että minuun kodistunut bannaminen on tältä erää loppunut.

Petri Nurminen
        http://www.netfi.fi/toimeentulotuki/

• piruitte kirjoitti:

kannattaa kilpailuttaa optikkoliikkeitä apunäkimiä hankkiessaan - on hän sitten visukinttu köyhä, visukinttu hyvin toimeentuleva tai visukinttu rikas. Tämä on mahdollista suurilla paikkakunnilla, joissa valinnanvaraa liikkeitten suhteen on. Toisaalta eri myymälät saattavat kuulua samaan ketjuun mutta ainakin myymälävastaavat kenties kykenevät vaikuttamaan hinnoitteluun.

Toisaalta kannattaa, toisaaltaei.

Aikaa säästyy kun vaan ostaa eikä kilpailuta. Silmälasit ovat vain yksi esimerkki.

silmölasit ovat toisaalta hyvä esimerkki, sillä sossu vaatii ostamaan edullisimmat lasit.

Kuinka paljon säästöa saataisiin jos sossut myös vaatisivat asiakkaitaan mm. ostamaan lämmitysöljyn sieltä mistä edullisemmin saa (omakotiasujat) ja sähkön sieltä mistä edullisemmin saa. Itse asiassa kuntahan voisi mm. kilpailutta tt-tuen saajien sähköt nipussa ja sossu automaattisesti siirtäisi tt-tuen saajan ko. yhtiön asiakkaaksi, ellei tt-tuen saaja itse maksaisi erotusta. jne.

• elätti
        petu_67 kirjoitti:

Toimeentulotukea pitää silmälaseihin myöntää vaikka kerran kuukaudessa jos se on välttämätöntä.

Varsin monelle näkö heikkenee siten, että lasit on uusittava vuosittain. Tuollaisessa tapauksessa sossun "viiden vuoden ohjeella" saa pyhjetä "sitä" ja sossun on pakko maksaa ne uudet lasit halvimman mukaan. Ja kyllä - käytännössä asiakas saa perusosistaan laittaa osanostaakseen vähän kalliimmat ja paremmat silmälasit.

Tuota otsikkoa jos joku ihmetteli niin se siksi, että minuun kodistunut bannaminen on tältä erää loppunut.

Petri Nurminen

-silmälasit pääsääntoisesti 2v välein tarveharkinnalla useamminkin (hajoaminen yms)
        -laser leikkaukset: lähete vaan terveyskeskuksesta,ja leikkaukseen (saat maksusitoumuksen)

• 25

#
        Tarpeen mukaan
        #

Sain sossun kautta hankittua uudet silmälasit. Tätä ennen toimeentulotukiasiakkaana olin käyttänyt Tiimarin silmälaseja vuosikaudet. Toki sossu silmälaseihin ostositoumuksen myönsi. Sainkin kesällä silmälasit.

Mutta sitten kävinki ilmi, että silmälasien pokien laatu oli täysin ala-arvoinen. Viikon käytön jälkeen nimittäin linssi irtosi. Putosi tuosta vaan lattialle. Onneksi olen käsistäni sen verran näppärä, että hiukan pokia murjomalla sain linssin takaisin paikalleen. Nyt pokat hiukan kanittavat.

Siis nykyjään on ikävää se, että silmälasien laatu on huono, ja kun sitten sattuu kuten minulle sattui huonolaatuiset ja halvat silmälasit kohdalle, niin tuleekin tulla 2 vuotta toimeen sitoumuksen silmälaseislla.

• teppo1968 kirjoitti:

"Kysyin myös että jos haen tarjouksen useasta liikkeestä niin voinko silti ottaa ne kalliimmat ja maksaa itse tietysti erotuksen."

Mitä helvettiä tuollainen pummi nostaa yhteiskunnan tukia vuosi vuoden perään, jos on varaa olla niin nirso, että otetaan kalleimmat? Juuri tämä on loistava esimerkki, että suomessa on sossutuet aivan liian korkealla. Ei niiden tarkoitus tulisi olla antaa pummeille sellaista elintasoa, että sillä on mukava elellä vuosi vuoden perään ja vielä valita parhaat lasit jne. Sossutukien alkuperäinen ja ainoa oikea idea on taata hengissä pysyminen vaikeina aikoina väliaikaisesti.

Nykyjärjestelmä on luonut todellakin satojen tuhansien ihmisten loiskulttuurin. Ja yksi ilmiön piirteistä on se, että kun tämän sanoo ääneen, SE on muka ilkeää ja ties mitä paskaa tuleekan vastaukseksi. Kyllä jumalauta ainoa oikea henkilö työllä ansaitun rahan pitäjäksi on työn tehnyt henkilö. Tänä päivänä ahkeruudella itselleen kunnon homman hankkinut makselee puolet tienesteistään pummien hyvän elintason maksamiseksi. Nämä pummit asustelevat paremmalla seudulla, koska toimeentulotuki ja asumistuki takaavat vuokrarahat vähän kalliimpaankiin asuntoon. Tulee ruoka, potenssilääkkeet ja uudet vaatteet.

Kyllä ihmettelen, kuinka kauan siellä vielä riittää maksuhalukkaita ihmisiä. Minä lähdin jo pois. Minä vain haluan pitää vähän suuremman osan omistani. Suomen kansa on nykyään lauma pummeja, jotka vain haluaa yhä suuremman osan MUIDEN rahoista.

• petu_67 kirjoitti:

Petri Nurminen

Kerropas, miksi sossutoimisto ei edes kerran elämäni aikana voisi kustantaa minulle jotain vaatelippuja tms? Miksi minun piti aina suomessa ollessani vain olla maksaja? Te vaan jaatte toisille loisille ahkerien ihmisten rahat ja pidätte itseänne vielä jotenkin humaanina. Kyllä tositen rahoilla on helppo leikkiä maailmanparantajaa. Jaa ne silmälasirahat joskus omista rahoistasi.

• Kartsupulla
        elätti kirjoitti:

-silmälasit pääsääntoisesti 2v välein tarveharkinnalla useamminkin (hajoaminen yms)
        -laser leikkaukset: lähete vaan terveyskeskuksesta,ja leikkaukseen (saat maksusitoumuksen)

... ei varmaan mee laserleikkaukset sossusta läpi? Vaikka pidemmällä tähtäimellä helpottais kyllä tota likinäköisyyttä..
        Jos on nyt -5 ja oletettavissa , että näkö vaan huononee, niin kyllähän se olis kunnallekin viisaampaa maksaa nuo, mutta en jaksa uskoa..

...tää menee sarjaan Toivon ja Pyydän.

• Ömppe
        25 kirjoitti:

#
        Tarpeen mukaan
        #

Sain sossun kautta hankittua uudet silmälasit. Tätä ennen toimeentulotukiasiakkaana olin käyttänyt Tiimarin silmälaseja vuosikaudet. Toki sossu silmälaseihin ostositoumuksen myönsi. Sainkin kesällä silmälasit.

Mutta sitten kävinki ilmi, että silmälasien pokien laatu oli täysin ala-arvoinen. Viikon käytön jälkeen nimittäin linssi irtosi. Putosi tuosta vaan lattialle. Onneksi olen käsistäni sen verran näppärä, että hiukan pokia murjomalla sain linssin takaisin paikalleen. Nyt pokat hiukan kanittavat.

Siis nykyjään on ikävää se, että silmälasien laatu on huono, ja kun sitten sattuu kuten minulle sattui huonolaatuiset ja halvat silmälasit kohdalle, niin tuleekin tulla 2 vuotta toimeen sitoumuksen silmälaseislla.

Terens. Minä työtä tekevä ihminen hankin lasini zenny optical tms. netistä. Maksaa hitusen verran vähemmän.Ei työssä käyvällä ole varaa noihin rilliliikkeiden pokiin, jollei ole sossun maksusitoumusta. :D Töissä haluan kuitenkin pysyä rilleistäni hulimatta.

• Kakkahousu
        teppo1968 kirjoitti:

Luulen että todellinen syy sanoa epämääräinen "ehkä" on siinä ettei haluta ottaa mitään virallista kantaa asiaan muuten kuin sen hakemuslapun kautta. Pitäisi kai olla täysin mahdollista pyytää sosiaalivirastolta kirjallisena ennakkopäätös asiaan jonka jälkeen ei pitäisi olla mitään mutisemista.

• jälleen kerran
        Ömppe kirjoitti:

Terens. Minä työtä tekevä ihminen hankin lasini zenny optical tms. netistä. Maksaa hitusen verran vähemmän.Ei työssä käyvällä ole varaa noihin rilliliikkeiden pokiin, jollei ole sossun maksusitoumusta. :D Töissä haluan kuitenkin pysyä rilleistäni hulimatta.

Kaksi kertaa olen saanut silmälasit tt-tuesta Helsingissä, ensin siksi että pystyin aloittamaan 10 kk työt ja toisen kerran työttömäksi jäätyäni, kun edellisten lasien sangat vain murenivat kolmen korjauksen jälkeen.

Kummallakin kerralla sain monisteen, jossa oli niitten liikkeiden nimet, joista saa hakea. Eikä sillä ostositoumuksella tosiaankaan ostettu kalliita merkkikehyksiä, vaan joka sopimusliikkeessä oli liikkeen takaosassa laatikko, jossa oli valikoimasta poistuneita ylijäämäkehyksiä - just siis niitä halpoja ja huonoja, jotka kestavät vuoden pari. Toisia laseja noutaessani ne olivat liimaroiskeita täynnä - tuskin muulle kuin ttt-asiakkaalle olisi näin huolimattomasti laseja viimeistelty. Kehysten muodikkuus ei ole minulle tärkeää, mutta kyllä niitten kestää pitää.

Olisin maksanut muusta toimeentulotuestani heijastuksenestopinnoitteen, koska aiemmin olin kokenut niitten parantavan huomattavasti näkökykyäni ja estänyt migreeniä. Sain vastauksen, että jos haluaa jotain lisää, pitää maksaa kaikki itse. Kehykset linsseineen maksoivat alle viisikymmentä euroa ja niillä lukiessa saan silmäsärkyä ja joudun siristelemään. Hakisin Tiimarista lasit, mutta hajataitteiselle ne eivät käy.

Eli älkää kuvitelkokaan, että toimeentulotuki mitään kalliita merkkikehyksiä maksaa, halpoihin ylijäämälaseihin saa tyytyä. Ja mielelläni tyytyisinkin, mutta kestoa myös odotan.

• awedrfgfrdeswq
        jälleen kerran kirjoitti:

Kaksi kertaa olen saanut silmälasit tt-tuesta Helsingissä, ensin siksi että pystyin aloittamaan 10 kk työt ja toisen kerran työttömäksi jäätyäni, kun edellisten lasien sangat vain murenivat kolmen korjauksen jälkeen.

Kummallakin kerralla sain monisteen, jossa oli niitten liikkeiden nimet, joista saa hakea. Eikä sillä ostositoumuksella tosiaankaan ostettu kalliita merkkikehyksiä, vaan joka sopimusliikkeessä oli liikkeen takaosassa laatikko, jossa oli valikoimasta poistuneita ylijäämäkehyksiä - just siis niitä halpoja ja huonoja, jotka kestavät vuoden pari. Toisia laseja noutaessani ne olivat liimaroiskeita täynnä - tuskin muulle kuin ttt-asiakkaalle olisi näin huolimattomasti laseja viimeistelty. Kehysten muodikkuus ei ole minulle tärkeää, mutta kyllä niitten kestää pitää.

Olisin maksanut muusta toimeentulotuestani heijastuksenestopinnoitteen, koska aiemmin olin kokenut niitten parantavan huomattavasti näkökykyäni ja estänyt migreeniä. Sain vastauksen, että jos haluaa jotain lisää, pitää maksaa kaikki itse. Kehykset linsseineen maksoivat alle viisikymmentä euroa ja niillä lukiessa saan silmäsärkyä ja joudun siristelemään. Hakisin Tiimarista lasit, mutta hajataitteiselle ne eivät käy.

Eli älkää kuvitelkokaan, että toimeentulotuki mitään kalliita merkkikehyksiä maksaa, halpoihin ylijäämälaseihin saa tyytyä. Ja mielelläni tyytyisinkin, mutta kestoa myös odotan.

Maksoi mulle rillit....ne sai enintään maksaa 100e, ja kolmen vuoden välein kuulemma Helsingissä saa...
        Tosin jouduin itse laittamaan toisen satasen, kun tolla summalla olisi saanut vaan perseestä revityn näköisiä...

• köyhyys kasvattaa??
        awedrfgfrdeswq kirjoitti:

Maksoi mulle rillit....ne sai enintään maksaa 100e, ja kolmen vuoden välein kuulemma Helsingissä saa...
        Tosin jouduin itse laittamaan toisen satasen, kun tolla summalla olisi saanut vaan perseestä revityn näköisiä...

silmälasini sangat murtuivat rikki ja koska linssitkin olivat jo tosi huonossa kunnossa tarvitsin kesällä uudet lasit mutta itselläni pienituloisena työkyv.eläkeläisenä ei sellaista rahaa löydy..
        Soitin siis toimeentulotuki-virkailijalle ja sain heti kielteisen vastauksen lasien maksuun, edes osaan siitä koska en ole joka kuukausi tarvinnut toimeentulotukea!!
        Eli jos olisin joka kuukausi tt-hakijana niin olisin lasit saanut, mutta kun haen tukea vain korkeitten lääkekulujeni maksuun neljästi vuodessa niin mahdollisuutta ei annettu:(

Ei oikein mahdu minun järkeeni... jos elän ilman toimeentukea niin en voi sitä saada kun tarvitsen??!!
        Samalla mulla ilmoitettiin että ei hyväksytä myöskään terv.kesk. maksuja ttt:een kuuluviksi koska on mahdollisuus hakea vapautusta niistä..
        Kysyin miten em haetaan niin kuulin että pitää olla päätös että sen kuun ajalle on myönnetty ttt:a joka esitetään terv.keskuksessa..
        olen menossa 1. pvä lääkäriin eli pitäsikö siis tietää jo ennakkoon olenko oikeutettu ttt tukeen kuun aikana ja miten voisin saada edes lausunnon etukäteen??!!

No, olen muuttamassa toiseen kaupunkiin 1.12 alusta ja joudun hakemaan ttt:tä marraskuulle koska esim sähkölasku sekä lääkekulut maksussa, aion kysyä samalla myös vuokratakuuta seur asuntoon koska maksettava ennen kuun vaihdetta ja muuttokustannuksiin apua..
        Jännityksellä odotan miten käy ja pahaa pelkään:(

• Petu...
        köyhyys kasvattaa?? kirjoitti:

silmälasini sangat murtuivat rikki ja koska linssitkin olivat jo tosi huonossa kunnossa tarvitsin kesällä uudet lasit mutta itselläni pienituloisena työkyv.eläkeläisenä ei sellaista rahaa löydy..
        Soitin siis toimeentulotuki-virkailijalle ja sain heti kielteisen vastauksen lasien maksuun, edes osaan siitä koska en ole joka kuukausi tarvinnut toimeentulotukea!!
        Eli jos olisin joka kuukausi tt-hakijana niin olisin lasit saanut, mutta kun haen tukea vain korkeitten lääkekulujeni maksuun neljästi vuodessa niin mahdollisuutta ei annettu:(

Ei oikein mahdu minun järkeeni... jos elän ilman toimeentukea niin en voi sitä saada kun tarvitsen??!!
        Samalla mulla ilmoitettiin että ei hyväksytä myöskään terv.kesk. maksuja ttt:een kuuluviksi koska on mahdollisuus hakea vapautusta niistä..
        Kysyin miten em haetaan niin kuulin että pitää olla päätös että sen kuun ajalle on myönnetty ttt:a joka esitetään terv.keskuksessa..
        olen menossa 1. pvä lääkäriin eli pitäsikö siis tietää jo ennakkoon olenko oikeutettu ttt tukeen kuun aikana ja miten voisin saada edes lausunnon etukäteen??!!

No, olen muuttamassa toiseen kaupunkiin 1.12 alusta ja joudun hakemaan ttt:tä marraskuulle koska esim sähkölasku sekä lääkekulut maksussa, aion kysyä samalla myös vuokratakuuta seur asuntoon koska maksettava ennen kuun vaihdetta ja muuttokustannuksiin apua..
        Jännityksellä odotan miten käy ja pahaa pelkään:(

Silmälaiseihin voi saada tt-tukea vaikka ei olisikaan toimeentulotukiasiakas:
        http://www.toimeentulotuki.net/2010/silmalasit.php

Aiempiin viesteihin viitaten: sossu ei voi jättää myöntämättä avustusta silmälaseihin siitä syystä, että asiakas ostaa kalliimmat lasit kuin mitä sossu suostuu maksamaan ja maksaa siten osan lasien hinnasta perusosastaan.

http://www.toimeentulotuki.net

• hahhahhaa

hahaha Petu67 mainio sivusto..

sivun nimi toimeentulotuki ja sivu täynnä mainoksia pikavipeistä, näin sitä tehdään internet markkinointia, joo!

täydet 10 pistettä ja papukaija merkki

• että näin

puhut asiaa... mainio sivusta! Niin onkin! Sivun laidoilla toki on mainoksia käyttäjien iloksi. Jos mainoksia ei olisi, joituisi käyttäjät maksamaan sivun ylläpidon! Myt sen maksavat yritykset, jotka sivoulla mainostavat toimintaansa!

• harkinnanvaraista

Itse sain uudet vuoden jälkeen kun laitoin että olen sokea kuin lepakko (vanhat hävisivät). Antoivat uudet ilman mukinoita, huomauttivat vain että yleinen käytäntö on 5 vuotta

• 31

Missä kunnassa?
        Mistä lähtien lepakoilla on ollut huono näkö?

• Mitäs köyhä silmillä

Olen saanut kaksi kertaa maksusitoumuksen silmälaseihin Helsingissä. Toimeentulotuella on lista sopimusoptikkoliikkeistä.

Kahdesti olen silmälasit tuella saanut eri liikkeistä (sopimusliikkeet vaihtuvat ajoittain), kummallakin kerralla liikkeen perällä on ollut laatikko, josta on saanut valita. Onneksi en edes pidä noista nykymuodin mukaisista koristelluista möhkölaseista vaan vanhempi malli miellyttää. Viimeksi ostetun kehyksen hinta on 29 euroa.

Mutta mutta, molempia laseja jouduin korjauttamaan neljä viisi kertaa, kun linssit putoilivat. Kahdesti linssi putosi rosoiselle asvaltille, mikä naarmutti lasia. Ruuvit höllenivät ja putosivat yhtä mittaa, ja sai hakea uutta tilalle. Nyt näistä viimeisimmistä laseista ruuvikohta murtui (metalli väsyi) korjauskelvottomaksi, vaikka lasit eivät ole edes kahta vuotta vanhat. Liike ei korvaa. Sossu ei suostu näin pian uusia maksamaan.

Olen aina kuljettanut laseja kovassa kotelossa ja muutenkin hoitanut huolellisesti, rikkoutuminen ei ole minun vikani. Vika on siinä, että ne sopimuslasit ovat niin heikkoa tavaraa, ettei ole aikoinaan muille kelvannut, ja nyt liike sossun avustuksella pyrkii pääsemään niistä eroon. Asiakas kärsii.

Ns. huoltoasemalaseja en voi käyttää, koska hajataittoa toisessa silmässä. Olen joskus ostanut kahdet lasit eri vahvuuksilla ja yhdistnyt linssit. Ei vain linssit pysy paikoillaan kuin pari viikkoa.

Nyt kun en näe lukea enkä kirjoittaa, olen ottanut tavakseni mennä jokaista kirjallista selvitystä varten sossuun ja vaatinut avustamaan hakemusten yms lippujen ja lappujen täyttämisessä. Tämän tekstin kirjoitin tuttavan lainalaseilla toinen silmä kiinni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      91
      7560
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      122
      6305
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      160
      4427
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      233
      3054
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      90
      2628
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      32
      1918
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      129
      1541
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1524
    9. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      772
    10. "Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen

Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      713
    Aihe