Eläke-Tapiola

Tappaa

Boikotti Eläke-Tapiolaa kohtaan
Kirjoittanut: Ahdistunut,Loppuunpalanut s... 4.11.2008 klo 15.11

   Eläke Tapiola Boikottiin.Eläke-Tapiola ei myönnä työkyvyttömyyseläkettä vaikka sinulla olisi useita lääkärin lausuntoja.Heillä on sellainen lääkäri (it)joka,osaa tutkia potilaat ilman tutkimusta.Jos hoitavat lääkärit ovat antaneet lausunnon sinun työkyvyttömyydestä,niin Eläke-Tapiolan asiantuntija lääkäri(it)kumoavat muiden lääkäreiden lausunnot.Eivätkä kerro minkälainen Lääkärin lausunto tarvitaan.Eläke-Tapiola saa sairastuneen työkyvyttömän ihmisen sellaiseen ahdistukseen mistä ei ole paluuta ja ainoa vaihtoehto on työkyvyttömälle oman k.

21

5486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutkin.,.

      eläkelaitokset tekee samaa,en viitsi nimeä mainita 3kertaa eläke hylätty,vaikka monen lääkärin lausunnon mukaan työkyvytön.

    • elämä hukassa

      Varma on ihan samanlainen. En jaksa kirjoittaa tarkemmin, mutta hylky tuli, vaikka on ollut neljän lääkärinlausunnot.

      • eläkkeen saanut

        Minulle myönnettiin toisella kerralla työkyvyttömyyseläke, lääkäri laittoi lisätietoja. Käsittelykin tapahtui yllättävän nopeasti, ja tuli vielä takautuvana.


      • tarkoitatte
        eläkkeen saanut kirjoitti:

        Minulle myönnettiin toisella kerralla työkyvyttömyyseläke, lääkäri laittoi lisätietoja. Käsittelykin tapahtui yllättävän nopeasti, ja tuli vielä takautuvana.

        lisätiedoilla? Olen saanut TAPIOLASTA hylyn, vaikka olen lähettänyt uusia lisälausuntoja. ko. lääkärit ovat alansa HUIPPUJA. Olisin kiinnostunut mikä VIELÄ puuttuu hakemuksestani !!?! Minut on todettu työkyvyttömäksi usean lääkärin lausunnoissa. Hoidot ovat jatkunneet heidän kanssaan jo pitkään. KELA TOIMII VAIN TAPIOLAN KIELTEISTEN PÄÄTÖSTEN TOISTAJANA. OLEN SAIRAUTENI KANSSA EPÄTOIVOINEN !


    • ***

      Hei,
      laita otakantaa.fin sosiaaliturva-keskusteluun kokemukset röykyyttämisestä.

      Jos vaikka jotain kautta saisi tilanteeseen helpotusta, kaikki muutkin vakuutusyhtiöiden "terveet ja työkyiset" ihmiset. Vakuutuslääkäreille pitää saada stoppi jollain keinolla.

      • aloittaja

        Kiitos vinkistä laitoin sinne palaautetta.Toivottavasti julkaisevat


    • eläkkeellä

      Hei, työeläkelakien mukainen työkyvyttömyys ei ole sama kuin usein hoitavan lääkärin toteama työkyvyttömyys nykyiseen tai vastaavanlaiseen työhön. Suomessa myönnetään suhteellisesti enemmän työkyvyttömyyseläkkeitä kuin keskimäärin muissa länsimaissa ja eläkkeelle siirtymisikä on keskimäärin meillä alhaisempi. Koska työssäolevat maksavat pääosin työkyvyttömyyseläkkeet, ei niiden määrää voi lisätä rajattomasti, etenkään kun suomalaiset(kuten minäkin) hakeutuvat mielellään eläkkeelle päinvastoin kuin useamissa muissa maissa on tapana.

      Työeläkelait määrittelevät työkyvyttömyyseläkeoikeuden. Yleensä vain sokeat, liikuntakyvyttömät ja aivovammaiset(selvästi vajaakykyiset)pääsevät suoraan eläkkeelle. Työkyvyttömyyseläkekriteerit muiden sairauksien suhteen ovat lain mukaan kuitenkin lievemmät yli 60 vuotiailla. Nuorempien osalta vaaditaan tarkkoja selvityksiä siitä, ettei todellakaan enää voida uuteen ammattiinkaan kouluttamalla ja diagnonisoitujen sairauksien käyvillä hoitomenetelmillä saada henkilöä työkykyiseksi. Työeläkelaitosten lääkärit päättelevät B-lausunnon kirjoittavien hoitavien lääkäreiden lausunnoista ja muista työkykytutkimuksista, onko kaikki voitava tehty. Eli onko esimerkiksi liikuntaelinsairauksien osalta kaikki tarvittavat leikkaukset mm. keinonivelet asennettu ja/tai hermopinteet yritetty vapauttaa leikkauksilla ja vastaavasti vakavan masennuksen osalta terapiat käyty ja pitkäaikaiset sairaala- ja lääkehoidot takana eikä silti ole todettu paranemista eikä voida todennäköisesti sitä saada uusilla tai lähitulevaisuudessa odotettavissa olevilla hoitotoimenpiteilläkään. Useista ennen fataaleista, vakavista sairauksista kuten syövistä, sydän -ja aivoinfarkteista toivutaan nykyisin usein täysin työkykyisiksi. On selvää, että myös KELAn lääkehistoria selvitetään. Jos särkylääkkeiden käyttö rajoituu vain käsikauppalääkkeisiin tai kuuriluonteisiin lääkemääriin, ei kovat, pitkäaikaiset kivut tunnu uskottavilta. Jos lääkkeet ovat aiheuttaneet ongelmia, on esim. maksan ja munuaisten toimintaa kuvaavat laboratoriotulokset oltava tästä todisteina.

      Pääsin itse juuri 61 vuotiaana 43 työvuoden jälkeen ensi hakemuksella vain 2 kuukauden sairausloman jälkeen suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle. Päätös tuli vieläpä 3 viikossa. Olin todella iloisesti yllättynyt. Minulla on kyllä polvissa ja toisessa lonkassa keinonivelet, 9 välilevyprolapsia ( osa painaa hermoja), selkäytimen ahtautuma, aika paha nivelpsori, diabetes ja olin kokenut aivoinfarktin(hoidettiin heti), mutta en tavallaan ollut kuitenkaan työkyvytön vaan lähinnä väsynyt hoitamaan kipuja ja sairauksiani pitkän työpäivän jälkeen.
      Suosittelen, että googletat sairausdiagnoosisi käyvän hyvän hoidon ja tarkistat ,että kaikki voitava on jo tehty ja vaadit kuntoutusarvioselvitykset työkyvystäsi sinulle mahdollisiin muihinkin ammatteihin kuin nykyiseesi. Sitten vain onnea uuteen yritykseesi eikä kiusallakaan kannata luovuttaa..!!!

      • aloittaja

        Kaikki on tehty,Itselläni on mm.sseraavat diagnoosit .Sepelvaltimo .hyperkolesrolia ,verenpainetauti ,sydämenvajaatoiminta,sydän infarkti,2 ohitusleikkausta,molemmissa käsissä hermoratavauriot,toinen leikataan,2pientä aivoinfarktia,diabetes,allerginen,toinen silmä melkein sokea nuha,astma,keuhkoahtauma tauti,masennus ja paniikkihäiriöitä,taspaino,muisti ongelmia ja muut kivut tukielimissä.Näistä kaikista on lausunnot lähetety.Eikä tuossa ollut kuin pahimmat .2vuotta tätä kitumista jo kestänyt


      • pääsit nopeasti

        Hyvä, että pääsit nopeasti eläkkeelle.

        Tarkoittaako kirjoituksesi, että ns. ei-vakuutuslääkärit tulisi laittaa parempaan työeläkelakien koulutukseen, etteivät "turhaan" suosittelisi työkyvyttömyyseläkettä työkyvyttömälle henkilölle, joka ei läpäise vakuutuslääkäreiden seulaa? Vaikutat itse vakuuttuneelta siitä, että vakuutuslääkärit toimivat oikein. Sinun tapauksessasi näin varmaan olikin, entä esim. ap?


      • eläkkeellä
        pääsit nopeasti kirjoitti:

        Hyvä, että pääsit nopeasti eläkkeelle.

        Tarkoittaako kirjoituksesi, että ns. ei-vakuutuslääkärit tulisi laittaa parempaan työeläkelakien koulutukseen, etteivät "turhaan" suosittelisi työkyvyttömyyseläkettä työkyvyttömälle henkilölle, joka ei läpäise vakuutuslääkäreiden seulaa? Vaikutat itse vakuuttuneelta siitä, että vakuutuslääkärit toimivat oikein. Sinun tapauksessasi näin varmaan olikin, entä esim. ap?

        Olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä, että aloittajan diagnooseilla(erityisesti sydäninfarkti ohitusleikkauksineen ja yhdistettynä diabetekseen ja keuhkoahtautumaan) eläkkeelle olisi iästäkin riippumatta pitänyt päästä ja niin kyllä yleensä päästäänkin. Kaikista miesten työkyvyttömyyseläkehakemuksista hylätään tilastojen mukaan (vuonna 2007) vajaat viidennes ja naisten hekemuksista joka neljäs. Verenkiertoelinten sairauksia sairastavien(eli juuri sydän- ja aivoinfarktit, sepelvaltimotaudit yms. ) hylkäysprosentit ovat vieläpä kaikkein pienimpiä eli miehillä 8% ja naisilla 14%.

        Onko B-lausuntosi riitävän selvä ja onko toimintakyvyttömyytesi arvioitu siinä selvästi(rasituskipu ja hengästyminen, voimakas väsyminen, apuvälineiden käyttö esim. happipumppu öisin yms. Jos ei, niin koeta saada vaikka uudelta lääkäriltä parempi B-lausunto, joka keskittyy olennaisiin toimintakykyäsi eniten haittaaviin, vakaviin sairauksiin ja niiden oireisiin (voit vaikka vähän liioitella niitä lääkärillesi). Verenpaine, kohonnut kolestroli ja nivelvaivat ja -kivut koskevat melkein kaikkia ikääntyneitä eivätkä yhtään auta eläkkelle pääsemisessä.

        Sinänsä ei-vakuutuslääkärit ovat joskus kiireisiä ja haluavat keskittyä varsinaiseen tehtävänsä eli lähinnä potilaan hoitamiseen eivätkä aina jaksa riittävästi keskittyä potilaan näkökannalta kuitenkin tärkeään työkyvyttömyyseläkelausuntoon. Siksi potilas onkin usein itse paras sairautensa oireiden kuvaaja ja voi auttaa (hienovaraisesti)lääkäriä löytämään riittävät perustelut B-lausuntoon. Minäkin tein itse kirjallisen yhteenvedon B-lausuntolomakkeen pohjalta (käytin siihen paljon aikaa sekä tarkistin huolellisesti terminologian ja oikeinkirjoituksen). Lääkärille kerroin tehneeni yhteenvetoni eri sairaaloiden epikriisien ja lääkärien lausuntojen pohjalta, mikä piti paikkansakin. Toimintakyvyn arviointi oli kuitenkin lähinnä oma kuvaukseni tilastani. Työterveyslääkärini käytännössä lainasikin B-lausuntoonsa yhteenvetoani melkein sanasta sanaan. Toivon jaksamista erityisesti aloittajalle eläkeoikeusiensa kanssa taistelemisessa!


      • Ottakaa asioista selvää
        pääsit nopeasti kirjoitti:

        Hyvä, että pääsit nopeasti eläkkeelle.

        Tarkoittaako kirjoituksesi, että ns. ei-vakuutuslääkärit tulisi laittaa parempaan työeläkelakien koulutukseen, etteivät "turhaan" suosittelisi työkyvyttömyyseläkettä työkyvyttömälle henkilölle, joka ei läpäise vakuutuslääkäreiden seulaa? Vaikutat itse vakuuttuneelta siitä, että vakuutuslääkärit toimivat oikein. Sinun tapauksessasi näin varmaan olikin, entä esim. ap?

        "eläkepapereita" potilaillee. Jos on paljon sairauksia päällä voidaan vastaanotolla jutella, että eiköhän se nyt olisi korkea aika päästä pois työelämästä ja niin sitten lääkäri kirjoittaa eläkeyhtiöön lausunnon, jossa suorittaa eläkettä. Tosiasiassa potilas voisi olla vielä kuntoutettavissa työelämään tai voitaisiin harkita vaikka osa-aikaeläkettä, jos on kremppoja ja ikääkin riittävästi. Mutta olisi kansantaloudelle todella raskasta, jos kaikki ne joille hoitava lääkäri kirjoittaa eläkelausunnon todella pääsisivät eläkkeelle.


      • ole sairas
        Ottakaa asioista selvää kirjoitti:

        "eläkepapereita" potilaillee. Jos on paljon sairauksia päällä voidaan vastaanotolla jutella, että eiköhän se nyt olisi korkea aika päästä pois työelämästä ja niin sitten lääkäri kirjoittaa eläkeyhtiöön lausunnon, jossa suorittaa eläkettä. Tosiasiassa potilas voisi olla vielä kuntoutettavissa työelämään tai voitaisiin harkita vaikka osa-aikaeläkettä, jos on kremppoja ja ikääkin riittävästi. Mutta olisi kansantaloudelle todella raskasta, jos kaikki ne joille hoitava lääkäri kirjoittaa eläkelausunnon todella pääsisivät eläkkeelle.

        Ei niitä työkyvyttömyyseläkkeitä kukaan huvikseen hae,eri asia on poliitikot ja virkamiehet,jotka tekevät "mokan" ja siirtyvät eläkkeelle.Kyllä se on niin jos on työkykyinen ja terve niin kyllä siellä töissä on mielellään.Masentuneen ja ahdistuneen ja moni sairauksisita kärsivän elämä on päivästä iltaan selviäminen ja itsensä hoitaminen.Mihin kuuluu lääkkeiden otto useita kertoja päivässä,verensokerin mittaukset,astmamittaukset,erikois ruokien hankkiminen,lisäksi erilaisia fysiaterapiassa käyntejä,mielenterveystoimisto käyntejä lääkärillä,hoitajilla käyntejä,ynnä muu elämä.Kun on paljon sairauksia ei työssä käynti onnistu edellä mainittujen asioiden vuoksi.Todellisuuudessa niitä asioita on vielä enemmmän.Kyllä jokainen haluaisi olla terve.Mutta jos et ole, yhteiskunnan tehtävä on huolehtia huono-osaisimmista.


      • väittämän,

        että työkyvyttömyyseläkkeelle *hakeudutaan* mielellään.
        Minä haluaisin terveyteni, paikkani yhteiskunnassa ja oman ihmisarvoni takaisin.
        Tulevaisuuden suunnitelmiinni ei sairaus kyllä kuulunut, päinvastoin ajattelin olevani tehokas, hyväkuntoinen, uudesta innostuva työyhteisöni jäsen eläkeikääni saakka.
        Taloudellisen tilanteenikin takia se olisi ollut ehdoton edellytys.
        Olen tykännyt ihmisläheisestä työstäni, se on ollut elämäni ja iloni.
        Nyt olen kaikkea sitä vailla ja tuntuu, että elämä on mennyt ja unelmat tulevaisuudesta haihtuneet.
        Senkin takia ärsyynnyn suunnattomasti, kun yleistetään, että kaikki tahtoo eläkkeelle,sillä suurin osa meistä haluaisi terveytensä ja elämänsä takaisin. Sairaan elämää ei voi verrata terveen elämään.


      • Mä vaan
        Ottakaa asioista selvää kirjoitti:

        "eläkepapereita" potilaillee. Jos on paljon sairauksia päällä voidaan vastaanotolla jutella, että eiköhän se nyt olisi korkea aika päästä pois työelämästä ja niin sitten lääkäri kirjoittaa eläkeyhtiöön lausunnon, jossa suorittaa eläkettä. Tosiasiassa potilas voisi olla vielä kuntoutettavissa työelämään tai voitaisiin harkita vaikka osa-aikaeläkettä, jos on kremppoja ja ikääkin riittävästi. Mutta olisi kansantaloudelle todella raskasta, jos kaikki ne joille hoitava lääkäri kirjoittaa eläkelausunnon todella pääsisivät eläkkeelle.

        Joo, paitsi että yleensä B-lausunnon kirjoittaa sellainen lääkäri, joka erikoistunut nimenomaan siihen sairauteen mikä on potilaalla ja vielä niin, että asiaan kuuluu monen vuoden hoitosuhde.

        B- ja kuntoutussuunnitelmissa voi olla kokonainen tutkimusjakso, jossa monihenkinen tutkimustiimi, joka selvittelee ihmisen kykyä toimia ja sairauden laatua.

        Ei siis pidä paikkansa väitteesi.


    • tämä..

      Väsyin työelämään ja irtisanouduin. Eläkkeelle ei ole mahdollista päästä, vaikka vaivoja on lukuisia.
      Ilmoittauduin työnhakijaksi lääkärinlausunnot mukanani.Olen vajaakuntoinen työnhakija.
      Sama kai se on mistä luukusta rahoja nostaa. Yli 40-vuotta olen ollut työelämässä. Nuoremmat saavat jatkaa.

      • se on sama

        Olen vilpittömän pahoillani, että olet joutunut tekemään kuvaamasi ratkaisun. Kyllä yhteiskuntamme pitäisi pystyä parempaan.

        Sinänsä kai lienee ihan sama, mistä luukusta sitä rahaa nostaa, mutta yleensä sairauspäiväraha (siis työllisillä) on korkeampi kuin työttömyyspäiväraha. Toisaalta eihän sitä työttömyyskorvaustakaan ikuisesti saa.

        Mutta toivottavasti sinulle löytyy aina jokin luukku, josta saat rahaa.


    • Yhteistä.

      Taitaa olla yhteistä kaikille eläkevakuutusyhtiöille. Vakuutuslääkärit kun ovat ihan oma rotunsa. He kävelevät iloisesti hoitavien lääkärien todistusten yli.

      Jos satut asumaan Tampereella, niin otapa yhteyttä Marjatta Stenius-Kaukoseen. Hän on tehnyt hyvää jälkeä eläkeasioissa. En kyllä tiedä, tekeekö enää, vai onko luovuttanut toivottomana juttuna.

    • Jari.K

      hyvät kokemukset tapiolasta: ~15 vuotta sitten selkä hajosi, uudelleen koulutuksen tapiola järjesti: sen jälkeen ~10v töissä tuli taas ongelmia olla täysiaiakaisesti töissä: osakuntoutushakemus: eli työelämään 50% ja läpi meni, eli minun tapauksessa menny ok,ja yksi lääkäri jolla olen käynyt koko aikana kun selkä porsi

      • hylätyksi tullut

        Minun asiani kävi korkeimassa valitusportaassa ja hylkäävät päätökset.
        Lääkäreitten kirjoittamat sairaslomat hylättiin. Ei ollut pätevää syytä olla pois työmarkkinoilta. Kahteen vuoteen ei tullut rahaa toimeentuloon muusta kuin leskeneläkkeestä. Lääkärit eivät ilmeisesti ole päteviä kirjoittamaan sairaslomia.
        Tätä rumpaa ei ihminen jaksa. Ystäväni ei jaksanut ja teki itsemurhan vastaavassa
        tilanteessa.


    • erakko

      10 vuotta erakkona ja hylkiönä,ilman tuloja,,,salakaatoja rosvoamista ja eristäytymistä....nyt eläkehakemus lapsesta asti kärsitystä masennus ja paniikkioireilusta. kävin työkykyarvion ja eläkettä suosittelivat,mutta saapa nähdä ja jos ei niin rikoksien poluille astun yhä syvemmälle

    • lsakdgiulasdug

      Niinpä niin. "Vakuutuslääkärit" ovat nimensä mukaisesti vakuutusyhtiöiden (myös eläke-) palveluksessa olevia lääkäreitä, joilta on Hippokrateen vala unohtunut jo aikoja sitten, ja status quota kuvaakin paremmin "sen lauluja laulat, jonka leipää syöt". Voit olla objektiivisesti arvioiden täysin työkyvytön ja kaikkien lausuntojen tukevan tätä havaintoa, silti "vakuutuslääkäri" voi jo pelkät paperit lukemalla todeta, "että näin ei ole", tarkoituksenaan tulpata eläkkeelle pääsy ja välttää näin eläkkeen maksu. Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä tukevat lausunnot voivat olla kuinka korkean oppiarvon tahansa omaavan ja asiaansa erittäin vihkiytyneen, paneutuneen todellisen erikoisosaajan laatimia, silti niiden tehtävä on toimia korkeintaan "vakuutuslääkärin" wc-paperina.

      Täytyy sanoa, että meinaan oksentaa joka kerta, kun Duodecimistä luen vakuutuslääkärien kirjoittamia sepustuksia, jotka pyrkivät pönkittämään heidän "eritysiasiantuntemustaan" ja "puhtaaseen objektiiviseen arvioon perustuvaa kliinistä päätöksentekoaan", höystettynä kollegoiden morkkaamisella (lausuntoja ei osata laatia, lääkärit menevät potilaan "tarinoihin" tmv "vedätyksiin" mukaan jne).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe