AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  / Sanyo Eneloop AA akku

Sanyo Eneloop AA akku

35 Vastausta 11 837 Lukukertaa
Salamalaitteeseen.

Elikkäs nämä
http://www.akkunetti.fi/product_info.php?cPath=1_9&products_id=13844

Näiden väitetään kovin hyvin pitävän virtansa, onko kokemusta pitääkö paikkansa?

Entäs tuo, että on vain 2000 mAh, riittäkö potku akuissa?
Vai pitäiskö olla jotkut 2700mAh tehoiset?

Kyllä

Itse hankin omat kyseiset eneloop akut tuossa 1-2 kk sitten ja aikaa ei ole vielä kulunut tarpeeksi, jotta voisin sanoa pitävätkö virtansa, mutta CPF-tietämykseni mukaan kyllä ne ovat sitä mitä lupaavatkin.

Se minkä ne kapasiteetissa häviävät, voittavat sitten eliniässä, virranantokyvyssä ja matalassa itsepurkautumisessa.
Nimittäin käsittääkseni mitä enemmän nimh-akkuihin on kapasiteettia tungettu, niin sitä lyhyempi niiden käyttöikä on...

Sitäpaitsi se mitä akun kyljessä kapasiteetiksi (2700mah) ilmoitetaan ei välttämättä ole missään tekemisissä akun todellisen kapasiteetin kanssa.

Se on tämä rahan ja ahneuden maailman tämmöinen..

Sanyo Eneloop akuista

Olen käyttänyt Sanyon Eneloop akkuja vuoden ajan sellaisissa kohteissa joihin ne ovat pakkauksen mukaan tarkoitettu. Olen ollut hyvin tyytyväinen. En lähtisi väittelemään milliamppeeritunneista, koska en ole (henkilökohtaisesti) mitannut mitä ne oikeasti antavat. Näillä näkymin ostan Enelooppeja tulevaisuudessakin.

Sanyo eneloopin kapasiteetti

..on juuri sitä mitä ilmoitetaan eli 2000mah.
Tuossa käyttämässäni technoline BC700 laturissa on testitoiminto, joka osoitti tämän.

Mutta tarkoitin niitä suurempia mah lukemia, että ne voi olla sitten todellisuudessa mitä vaan..

Asian paremmin tuntevat ovat sitä mieltä että näissä eneloopeissa ym on nimh-akkujen tulevaisuus...

Vielä...

... missäköhän muualla näitä myydään kuin akkunetissä, voisiko löytyä jostain edullisemmin kuin akkunetistä?

Kiitos vastauksista, ne valaisivatkin minulle akunvalinnan, ja taidanpa ottaa käyttöön eneloopit.

Vartalla

Vartalla löytyy samoja akkuja. Ne kulkevat nimellä Ready2Use. Ensimmäinen lataus on niissä valmiinä, eli suoraan pakkauksesta käyttöön. Hyviä ovat.

Kiinassa valmistettu Varta

Täältä ääni Eneloopille. LaCrosse BC700 -laturin testitoiminnon mukaan akun kapasiteetti on ilmoitettu oikein. Akut toimivat hyvin. Candlepowerforumsin testien mukaan niiden jännite rasituksessa pysyy korkeammalla kuin muissa akuissa, ja virtaakin irtoaa ampeerikaupalla:
http://www.candlepowerforums.com/vb/showpost.php?p=920843&postcount=1

Eneloopia myydään esim. Verkkokauppa.comissa, samoin kuin tuolla: http://www.klc.fi/products.php?p=5d4a26 edelliselle kysyjälle tiedoksi. Tietääkö joku mitään tavarataloketjua yms. joissa myös olisi Eneloopia myytävänä?

Vartasta: erään jälleenmyyjän tietojen mukaan Varta tehdään Japanissa, mutta kun vilkaisin akkupakkausta kaupassa, valmistusmaaksi mainittiin PRC eli Kiina. Ovat ilmeisesti vaihtaneet valmistuspaikkaa. Itse en oikein luota Kiinassa tehtyihin akkuihin.

Monella foorumilla on arvailtu, josko Duracell Pre-Charged (ilmeisesti samaa akkua myydään myös nimellä "Active Charge", ainakin Suomessa) olisi sama akku kuin Eneloop. Näkemäni valokuvien perusteella näiden akkujen ulkokuori näyttää samalta, ja Sanyo tunnetusti toimittaa ainakin jotain kennoja Duracellille. Tietoa, arvauksia?

Kaiken kaikkiaan tulevaisuus on näissä uusissa matalan itsepurkautuvuuden akuissa. Maksimi-suurissa vanhanmallisissa NiMH-akuissa on kaikenlaisia laatuongelmia, ja ne kestävät pudottelua ja kolhimista paljon vähemmän kuin vaikkapa Eneloop.

Ennakko-

No voi sun helvetti. Kun nykyisin on suuntaus se, että kaikki suuret elektroniikkavalmistajat menevät Kiinaan. Esim. Nokia, Perlos ja paljon muita.

Ei se nykyään automaattisesti merkitse sitä, että tuote olisi huono. Tehtaat ovat länsimaisissa käsissä. Ainoastaan halpa työvoima on Kiinassa.

Vartan akkupaketissa ei lue, missä se on tehty. Et voi olla myöskään varma, missä vinkuintiassa sinun Enelooppisi on tehty.

Sinulla on vain turhia ennakkoluuloja. Vartan Ready2Use toimii ihan lupausten mukaisesti, eli miksi sitä pitäisi karttaa?

Kokemusta

Elä nyt hiilly.
Jätin kertomatta, että ostin hiljattain Vartan Ready2Use akut, AAA-kokoa. En kertonut heti, koska reklamointi on kesken, mutta viestistäsi johtuen kerron nyt.
Pakkauksessa todellakin lukee "Made in PRC", mutta myyjä kertoi, että heidän tietojen mukaan valmistusmaa on Japani. Jotain on siis muuttunut.

Nämä ostamani akut ovat laadultaan epätasaisia. Latauksen lopetusjännitteet vaihtelevat 1,48 ja 1,52 voltin välillä, mitä en ole aiemmin nähnyt. Akut myös kuumenevat selvästi Eneloopeja enemmän. Jopa niin paljon, että 500mA latausvirralla LaCrosse BC700 (sama laite kuin Technoline) löi ylilämpösuojat päälle. Tämä 0,62C latausvirta on suositellulla alueella, joka on 0,5-1C.

Sanyolla on kennotehdas Japanissa. Ja jos heidän akkujensa päällä lukee "Made in Japan", minä uskon sitä. Tavalla tai toisella kusetus paljastuisi, jos sellaista harrastettaisiin.

Minulla on noin vuoden vanha sarja AA-kokoisia Vartan samaisia akkuja ja ne toimivat hyvin, ja latauksen lopetusjännitteet ovat yhteneväiset.

Jos olisin ollut ennakkoluuloinen, en olisi ostanut niitä Vartan akkuja, en varsinkaan toista sarjaa.

Up round the battery

All right. Kiitos valaisusta Jauno-lord-of-light.

Itse olen lataillut pääsääntöisesti toisella lataajalla. Akut olen ostanut Ruoholahden Verkkokaupasta. Heti siinä kassojen vieressä. Muistaakseni näin niitä Tavaratalo Tukkimiehessä aikaa sitten. Ei-varmaa-muistikuvaa.

(Pahoitteluni HKI keskeisyydestä)

...

"..(Pahoitteluni HKI keskeisyydestä) "

Ei mittään. Se on ihan teidän oma ongelma ettei siellä kehä ykkösen sisäpuolella tule ikinä mikään valmiiksi.
Meinaan vaan kun tuossa menneenä viikonloppuna hartwall areenalla vierailin ja se sama hakamäentien tietyömaa ollut pystyssä jo kaksi vuotta :D :D

Että sikäli. Täällä Tuusulantien toisessa päässä on paljon mukavampaa, kun ei hki:n tuulet puhaltele ;)

Mutta tuota itse ostin eräästä nettikaupasta 4kpl Eneloop paketin 15-16 eurolla ja tuskin niitä sen halvemmin saa..?

Eneloop hinta

"Mutta tuota itse ostin eräästä nettikaupasta 4kpl Eneloop paketin 15-16 eurolla ja tuskin niitä sen halvemmin saa..?"

Tuolla 14,90€
http://www.klc.fi/products.php?p=5d4a26
http://www.klc.fi/products.php?p=e6fd3a

Mistä johtuu, että Suomessa näiden hinnat ovat ainakin kaksinkertaiset Ameriikan hintoihin verrattuna? Aika yleisesti 4 kpl irtoaa jollain $8-9, kun Insmatin (maahantuoja) ohjehinnat on luokkaa 18,90€ tjsp.

No euro pari...

...sinne tänne :)

Johtuisiko suomen hinnat, että pitää myyjällekin jäädä vähän löysiä taskunpohjalle?

paska maa suomi

KORKEAMMAT HINNAT JOHTUU TIETENKIN SIITÄ ETTÄ SUOMALAISET EI OSAA VAATIA MITÄÄN, EI KILPAILUTTAA MITÄÄN, JA ON MUUTENKIN paska MAA.

KLC.fi.sta...

...varmaankin akut, mutta siellä ei ollut sellaista sarjaa jossa olis laturi mukana.

Minkälainen olisi hyvä laturi, jos ostaa erillisenä, ja mistä löytyisi?
Edullisuuttakaan ei voi lukea haittapuoleksi, mutta äärimmäisyyteen ei ole tarkoitus siinä mennä ;)

Voiko ladata normaalilla Nimh akkulaturilla nämä eneloopit?

Minulla ei aikaisempaa kokemusta näistä AA/AAA akuista, siksi näitä varmaan tyhmiltäkin kuulostavia kysymyksiä :)

Vastaukset ovat olleet loistavia, kiitos niistä.

Luinpa viestiketjua...

...tarkempaan ja huomasin, että Jauno-lord-of-light:n mainitsema latauslaite TechnoLine BC700 akkulaturi vaikuttaa aika mielenkiintoiselta.

yksittäisen akun lataava pikalaturi

Itse hankin ihan proosallisesti Anttilasta tällaisen kunnollisella muuntajalla varustetun "30 minuutin" pikalaturin jossa on paikat neljälle AA tai AAA kokoiselle kennolle. Jokaisen kennon latausta tarkkaillaan erikseen joten periaatteessa kaikki kennot voivat olla eri kapasiteetilla ja eri asteisesti purettuja mutta kaikki latautuvat silti täyteen.

Tärkeintä on se ettei erehdy ostamaan laturia jossa kaksi tai jopa neljä kennoa on sarjassa eli yksittäisen tai LED taskulampuissa yleisen kolmen akun setin lataaminen on mahdotonta. Valitettavasti jopa kalliissa merkkilatureissa on säästetty eikä jokaiselle kennolle ole omaa latauspiiriä.

Eneloop tykkää ainkin speksien mukaan kovasta latausvirrasta ja taskulampuissa sekä Wiin ohjaimissa olevia kennoja on tullut latailtua jo muutama kerta hyvällä menestyksellä.

Sen sijaan Lidlistä ostetuista AAA-kokoisista kennoista paloi kolme ensimmäisellä yrityksellä tuossa laturissa. Eivätkä samasta paikasta ostetut AA-kennotkaan paljon virtaa parin latauksen jälkeen antaneet. Nuo kuumenivat aivan saakelisti toisin kuin Eneloopit jotka pysyivät järjellisen lämpöisinä latauksen loppuun.

Eikös...

...nämä pikalaturit ole nimhien tappajia koska esim AA-kokoisen nimhin suositeltu latausvirta on 200ma tunnissa eli tyhjän lataaminen vie päälle 10 tuntia kapasiteetista riippuen.
Että joku 15 min lataus lataa...öö...aika helvetisti liian lujaa niitä akkuja?? Äkkiseltään luin sanyon omilta sivuilta että eneloopeja voi ladata nopeamminkin.

Joka tapauksessa itse latailen eneloopeja sillä mainitsemallani laturilla 200ma nopeudella.

Sitä saa suht edullisesti ja se on ainakin hyvä.
Vaikka halvemmallakin latureita saa.

Eneloopilla 2000mA/1,1h

Jos katsot datalehteä tai eneloopin kotisivuilla olevia käyriä niin kaikissa on käytetty 2000mA eli 2A latausvirtaa.

Paitsi nimelliskapasiteetissa joka oli tosiaan ilmoitettu 200mA/16h latauksella ja 400mA purkuvirralla.

Tavalliset heikkolaatuiset NiMH akut saa todella kärvennettyä ennätysajassa jo näilläkin virroilla mutta Eneloop näyttää toimivan mainiosti jopa "30 minuutin" pikalaturin 4A virralla.

4A virralle on ilmoitettu myös purkukäyrä joten tämä akkutyyppi näyttää todella kestävän suuria virtoja tavallisia kennoja paremmin.

http://www.eneloop.info/fileadmin/EDITORS/ENELOOP/DATA_SHEETS/Datasheet_-_HR-3UTG.pdf

Selevä :)

...

3 Enelooppia latauksessa eilen

Latasin eilen LED taskulampussa uudesta saakka olleet 3 AA-kokoista Eneloopia jotka on tullut ladattua kerran aikaisemmin. Akut eivät olleet vielä täysin loppu mutta valoa tuli huomattavasti vähemmän varsinkin kun lamppu oli jonkin aikaa päällä.

Käytössä on siis "30 minuutin" pikalaturi jossa on erillinen latauspiiri ja merkkivalo jokaiselle akulle. En ole mitannut virtaa mutta epäilen että sitä ei tule aivan luvattua 4A per AA-kenno koska lataus kestää jonkin verran luvattua pidempään.

Eneloopit latautuivat jokseenkin tasan 30 minuutissa ja erittäin tasaisesta laadusta todistaa se että kaikkien kennojen lataus päättyi lähes minuutin tarkkuudella samaan aikaan.

Eneloopien kehittyneemmästä kemiasta kertoo sekin että kaksinkertaisesta latausvirrasta huolimatta akkujen voi sanoa tuntuneen korkeintaan lämpimiltä ja sekin vasta 5 minuuttia ennen latauksen päättymistä.

Samassa LED lampussa oli aiemmin kolme Lidlin 2500mAh NiMH akkua jotka olivat latauksen loppupuolella lähes polttavan kuumia. Selvästi tuntuvan käryn takia pohdin viimeiset 5 minuuttia revinkö töpselin seinästä.

Halpisakkujen latausajoissa oli 15 minuutin ero vaikka kaikki kolme kennoa olivat uudesta lähtien sarjassa samassa lampussa. Parin latauskerran jälkeen kaksi kennoista tuli matkansa päähän. Niiden lataus katkesi jo 10 minuutin päästä ja sekin varaus purkautui itsestään kahdessa päivässä.

Neljästä Lidlin AAA-kennoista kolme paloi ensimmäisellä latauskerralla edelläkuvattuun kuntoon vaikka tämä pikalaturi antaa vain 1,7A tuolle koolle. AAA-koon eneloopit latautuvat OK ja pitävät varauksen.

Eli nauloja arkkuun...

...näille pikalaturi+normi+nimh yhdistelmille.
Vai...?

Eneloopista vielä...

...kuinka kauan niitä voi säilyttää paketissa ilman että käytetään ja ladataan uudelleen?

Kun niistä varaus menee liian vähiin, ottavatko enään latausta vastaan?

Riittääkö TechnoLine BC700 akkulaturin "virkistävä toiminto" herättelemään akun "henkiin" jos se vaikka on useamman vuoden paketissa?

Kysymykseni liittyy siihen kun ostin erään varaston lopun niitä "kun sai halvalla" ja minulla on nyt niitä akkuja hieman yli tämän hetkisen tarpeeni.

LSD...

Nehän on nimenomaan Low Self Discharge eli purkautuvat kaikista vähiten ajan kuluessa.

Kokeilemallahan se selviää. Jos ei mainitsemasi laturin virkitys auta niin tuskin mikään mukaan.

Siis jos ovat purkautuneet liikaa, jota en usko.

Toki...

...ovat vielä tällä hetkellä täysin toimintakunnossa, mutta ajattelin, että jos muutama paketti on minulla kauankin avaamatta, niin mikäköhän voisi olla maksimi minkä voi akkua pitää käyttämättä paketissa?

vuosi, kaksi vai kolme?

No tota...

...minä ku en kaikkea tiiä ni pitää luntata intternetistä ja Sanyo Eneloopien kotisivu kertoo seuraavaa:
"While the eneloop battery retains 85% of its initial charge after a storage time of 360 days, a conventional NiMH battery from SANYO has lost 35% "

Eli vuodessa tippuis simmosen 15 pointsii pois.
Nehän on täyteen ladattuja pakkauksissa joten eiköhän niitä passaa jonkun aikaa pitää hyllyssä pölyttymässä.

http://www.eneloop.info/home/why-eneloop/low-self-discharge.html

Eli..

...tämän diagrammin valossa voisi se vuosi kaksi mennä kevyesti jopa se kolmaskin vuosi.
Linkin takaa löytyikin minulle kotitehtäväksi enkun kappale käännettäväksi ;)

Pitääkö Eneloopista päästää varaus hyvinkin alas ennen uutta latausta ja sitten ladata aivan täyteen, kuten nimh akuissa yleensä?
Onko kyseisessä akussa latausmuisti?

Muisti-ilmiö...

...on asia mitä ilmeisesti ajat takaa.

Sivuilla sanotaan lyhyesti että eneloopeilla ei ole muisti-ilmiötä. Se käsitys minullakin on.

Eikä normaali nimh:jä tarvitse joka kerta purkaa ennen uutta latausta mutta "sillon tällön".
Ja enemmän tämä muisti-ilmiö vaivaa uraauurtanutta ja jo hieman ilta-auringon maille painuvaa nicd-akkuja.

Mutta eneloopeissa ei. Mutta ei kai siitä haittaakaan ole jos sillon tällön ne purkaa kokonaan ennen uutta latausta.

Yes...

...sitä juuri tarkoitin, muisti-ilmiötä.

Vielä kerran kiitoksia vaivannäöstä niin Jauno-lord-of-light:lle kuin kaikille vastaneille.

TÄYSPURKU TUHOAA NiMH-AKUN

NiMH-akkua ei saa purkaa alle 0,9 voltin jännitteen. Jos akku menee täysin tyhjäksi vaikkapa hehkulankataskulampussa, se kuolee. Ja jos vähän elpyisikin, suorituskyky on mennyttä. NiMH-akku voi myös kääntää napaisuutensa tyhjentyessään kokonaan.

Tuo BC-700 joka itseltänikin löytyy, purkaa akun 0,9 volttiin, ja aloittaa latauksen välittömästi saavutettuaan sen. Myös vaikkapa digikamerat sammuttavat itsensä ennen kuin akkujen hyvinvointi on vaarassa.

Mutta ne vanhemmat NiCD-akut pitää purkaa ihan tyhjäksi aina ennen latausta. Niiden kapasiteetti-paino-tilavuussuhde ei ole kovin hyvä, mutta virtaa tulee tarvittaessa erinomaisen hyvin. Ne myös kestävät ajan hammasta vastaan hyvin, kunhan niitä ladataan ja käytetään oikein. Vaihdoin hiljattain akut ruuvinvääntimeen, joka on ollut (melko vähäisessä) käytössä vuodesta 1993. Ei ne akut täysin lopussa vieläkään olleet, mutta vähän väsyneen oloiset. Vaihdoin tilalle samantyyppiset, eli NiCD:t, ja odotan niiden kestävän 15 vuotta, varsinkin nyt, kun ostin purkavan laturin. Sanyon kennot ostin, 1700mAh.

Niin...

..en syväpurusta puhuessani ole tarkoittanut mitään totaalista purkua, vaan sellaista että jossain laitteessa käytetään akut sen verran tyhjiksi että ne eivät anna virtaa käytännössä hyödyllisellä tavalla.

Esim. taskulampussa kun valoteho ei ole kovinkaan kummoinen verrattuna mitä ollut uusilla akuilla.

Eli että suurin osa kapasiteetista tulisi käytettyä silloin tällöin.

Tuo 0,9v jännite alaraja on hyvä tietää ja sitä olen miettinytkin mutta en kaikkia nippeli tietoja tiedä nimh-akuista, koska olen enemmän tutustunut tuonne li-ion puolelle, mutta eikö nimh:t sitten osaa pitää puoliaan eli katkaisevat virran tulon (tai menon?) jos jännite on jossain alarajalla..? Eli niissäkin jonkinlainen suojaus jotta jännite pysyy sallituissa rajoissa?

Vastaan

Minä taas käsitän "syväpurulla" juuri sen, että akku vedetään totaalisen tyhjäksi. Tuo 0,9:ään volttiin purku toisinaan on kai ihan hyvä, vaikka CPF:lläkin näkee kirjoituksia, joiden mukaan NiMH-akuissa ei ole muisti-ilmiötä, vaan on vain huonoja latureita jotka ylilataavat ja siten pilaavat akut.

Itse en ole kuullut AA-, AAA-, C- tai D-akuista, joissa olisi jokin suojapiiri. Sitä en tiedä, onko teollisuuskäytössä samankokoisia suojattuja akkuja. Eli sen Eneloopin saat perinteisellä fikkarilla ihan sippiin jos et ajoissa sammuta valoa. Sen verran tuli vahingossa harjoiteltua joskus, että 0,7A imevä hehkulamppufikkari sammuu todella nopeasti kun lataus loppuu. Kun huomaat kirkkauden selvästi alkavan pudota, aikaa on muutama sekunti pimeyteen.

Tuo 0,9V jänniteraja muuten löytyi ihan Wikipediasta. Ei tarvinnut edes kauaa hakea. :)
http://www.google.com/search?client=opera&rls=fi&q=NiMH&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
Mutta olisko joku muuttanut tuota jänniterajaa kun en nyt näe tuota 0,9 volttia.

Voiko vanhalla sanyo laturila ladata näitä uusia eneloop akkuja?

Hei, voiko vanhalla Sanyo Cadnica NC - 1239 laturilla ladata noita Sanyo Eneloop akkuja? Pohjassa lukee output 2,4V 40mA - 100mA x 2 ja alempana 7,2V - 15mA x 2. Eli passaako tuollasella vekottimella mennä lataileen?

Toinen laturi onanttilasta josku ostetu PowerBase rapid charger jossa pohjassa lukee "AA" DC 1000mA ja "AAA" DC 700mA. Käykö tämä noille Eneloop AA -pattereille?

Laturista

"Cadnica" taitaa viitata nikkeliKADMIUM-akkuun. Laturissa tai sen käyttöohjeessa lukee, mitä sillä voi ladata, eikä ohjetta pidä rikkoa. Latausohjelma on erilainen erityyppisille akuille, ja vääränlainen lataaminen voi vaurioittaa akkua, laturia tai pahimmassa tapauksessa akku kuumenee niin, että päällyskääre sulaa, ja sulattaa samalla laturin. Tulipaloriski.

Eneloop-akkua voi ladata kertomillasi virroilla. AA-akulle 1000mA tarkoittaa 0,5C (C = Capacity) eli virta on puolet akun milliampeeritunneista. Se on oikein hyvä virta tuolle.
AAA-tapauksessa 700mA on suhteessa suurempi latausvirta. Se on noin 0,88C, mikä on sallituissa rajoissa. 1C on OK, mutta suurempi virta voi jo lyhentää akun käyttöikää ja latauskertoja. 1C latausvirta on AA-Eneloopille siis yksi kertaa kapasiteetti eli 2000mA, ja 1C AAA-akulle on 800mA. Moni kennovalmistaja, myös Sanyo, suosittelee latausvirraksi 0,5-1C. Silloin akku antaa laturille selkeän ilmoituksen akun täyttymisestä ja laturi osaa katkaista latauksen ajoissa.

Nimenomaan ylilataus tuhoaa akut. On latureita, jotka vain lataavat vaikka akku on jo täynnä. Näin voi käydä, jos latausvirta on liian pieni. Silloin akku ei juuri lämpene eikä -deltaV toimi luotettavasti. -DeltaV -katkaisu tarkoittaa, että laturi huomaa, kun jännite akun navoissa alkaa laskea akun tullessa täyteen. Katkaisun pitäisi tapahtua, kun jännite akussa putoaa 5-10mV.

Laturista

Kiitoksia, eli tuo uudempi laturi käy noille Eneloop akuille íhan hyvin. Tuo Sanyon vanhempi laturi oli 80 -luvulla ostettu ja tämä PowerBase muutama vuosi sitten. Sen omat akut kestivät neljän vuoden verran.

Jännitteen alaraja

En väitä vastaan etteikö akku voisi vahingoittua liian tyhjäksi purettuna, mutta mikään äkkikuolema siitä ei kyllä seuraa. Jotkut nimenomaan vanhemmat, pienikapasiteettiset AA-akut ovat kestäneet suorastaan ällistyttävän kauan, esim. Bilteman 1200 mAh mallit parhaimmillaan kymmenkunta vuotta ja sinä aikana monet niistä ovat tyhjentyneet useita kertoja aivan nollajännitteeseen asti ja joskus jopa jonkun sadasosavoltin "miinukselle". Tuon olen kuullut olevan todella kuolemaksi akuille, vaan ei, niin ne vaan ovat jaksaneet yhä uudelleen ja uudelleen. Eikun laturiin elvytystoiminto päälle ja taas jaksavat. Ainoa ongelma on ollut saada laturi huomaamaan että siihen on laitettu akku, kun jännitettä ei ole lainkaan ja vastuskin varmaan melkoinen. Hetkeksi toisesta akusta tai tyhmästä laturista pakkosyöttöä niin siitä se on lähtenyt.

Ihan vasta jokin kuukausi sitten lopetin noiden käytön, kun alkoivat olla mekaanisesti kehnossa kunnossa. Positiivisen navan ympärille on kertynyt jotain kiteistä ainetta ja kutistemuovikuori on sen ympäriltä murtunut siten että pyöreä pahviläpyskä on irti. BC-900:n test-toiminto näyttää kuitenkin kapasiteetiksi toistatuhatta mAh. Kaikki muunmerkkiset, yhtä vanhat ja monet vähän uudemmatkin akut ovat heittäneet pyyhkeen kehään jo aikaa sitten. Ilmeisen kestävää kamaa nuo pienikapasiteettiset vanhukset. Huonona puolena niillä kyllä on melkoisen suuri itsepurkautuminen, ihan näppituntumalta jopa kymmeniä prosentteja kuukaudessa.

Minusta juuri tuo itsepurkautuminen on ollut NiMH- ja NiCd-akkujen pahin riesa, ja osin tuo vanhoista luopuminen tuli tehtyä kun hommasin GP:n Recyko-akkuja. Olivat vuosi-pari sitten tarjouksessa ja ostin läjän, kympillä neljä. Olisi kai pitänyt ottaa vieläkin useampi paketti, sen verran hyvin ovat toimineet. Ilmeisesti Eneloop on "the" akku mutta täkäläinen hinnoittelu ei oikein houkuta ja Recyko tuntuu ainakin omassa käytössä homman hoitavan ja sähköt sisällään pitävän jos hyllyssä odottaa.
 /   /  / Sanyo Eneloop AA akku

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta